Net terug van vakantie en gisteren alweer een opdracht. Meteen maar eventjes m'n nieuwe speeltje de D200 aan de tand gevoeld. Bijna een maand geleden zei ik over de 30D; "with Canon you can". Maar een D200 is ook zeker niet te onderschatten. Sterker nog, extra handelingen die ik me eigen had gemaakt op de D70 om wat oneffenheden glad te strijken, die waren volstrekt onnodig op de D200. De resultaten moet ik nog op mijn pc bekijken, maar op het scherm zagen ze er prima uit

GerardHenninger schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 15:40:
[...]
Qua grootte maakt het niet zo bijster veel uit wat je vraagt moet ik zeggen. Ik heb kleine lokale clubs als klant die me meer betalen dan een SpecialSports of Uithof (om maar twee grote organisaties te noemen). De kleinere klanten waarderen het juist meer dat je leuk werk aflevert dan een grote organisatie die qua structuur heel strak is. Ik weet niet waar je moet schieten, maar 7,50 euro is te weinig en 60 euro is weer teveel als beginner. Daarnaast, denk je wel aan een overeenkomst of sta je uiteindelijk op de loonlijst als oproep kracht?
Anyway, tja, ik ken je financiele situatie niet, maar misschien dat iemand in je wil investeren m.b.t. die flitser, dus misschien dat je ouders je willen helpen?
Dit is een hele aardige houvast om een begin bedrag te vragen. Maar weet ook dat met een te lage inzet je je prijs zoals neographikal al zei heel moeilijk omhoog kan krijgen. Een partysite is een heel goed begin daarvoor. Gratis schieten, weinig gezeur maar wel flink veel oefenen. Ik ben bij 1 opdrachtgever in 6 maanden tijd met mijn prijs een 100% omhoog gegaan in mijn begin tijd. Dat is een gok die je neemt, de meesten zullen dat niet behappen. Maar zolang jij je kwaliteiten blijft ontwikkelen zijn de €'s ook te verantwoorden. Probleem voor mij werd ook dat andere opdrachtgevers wisten wat mijn prijs was en mij voor diezelfde prijs wilden hebben. Tsja, dan hebbie een probleem

.
Hoe ik het aangepakt heb kwa prijsbepaling is mijn huidige gear in excel gezet, levensduur daarbij gezet, gekeken wat voor afschrijvingen dit per jaar met zich meebracht. Dit ook met gear gedaan wat op mijn wensenlijstje stond, ook benodigde software, pc/laptop, verzekeringen, risico, overhead kosten (bijwerken administratie, acquisitie) etc etc. Dan kom je uit op kosten per jaar. Dat gedeeld door de geschatte hoeveelheid shoot die ik zou doen. Dan rolt er een break-even-prijs uit ongeveer (excl gewenste gear). Daarbij moet je dus nog je eigen uurloon optellen per shoot. Weet daarbij ook dat de blauwe maffia een aardig deel daarvan ook nog wil hebben. Als je dan ook nog eens weet dat afdingen heel normaal is in het wereldje moet je standaard ook wat hoger inzetten. En dan opeens begrijp je waarom je niet te laag moet inzetten.
Overigens kan ik het ten zeerste aanraden om, gratis of niet,
altijd afspraken te maken en deze op papier te zetten. Doe dit ook vooraf en niet achteraf! Ik was daar wat lakser in, maar kwam wel steeds meer "gezeur" tegen. Het werkt iig mee aan een positieve verstandhouding met je opdrachtgever.
Overigens, kom je kwa prijs en of afspraken daaromheen niet tot overeenstemming waar beide partijen tevreden over zijn, dan liever geen opdracht.
[
Voor 17% gewijzigd door
jules op 30-12-2006 14:45
]