Dat is de anti-roge ogen meuk, niet de AF-assist.
Ik heb zo'n cord voor m'n flitser met een AF-assist. Jammer genoeg werkt die AF-assist alleen als er een flitser op zit. Het zou mij bijzonders interessant lijken als er manieren zouden zijn om die AF-assist werkende te krijgen. Volgens mij heb je daar niet veel meer electronica voor nodig dan wat batterijen die het ding voeden. Alleen nog de juiste polen combinatie weten te vinden
. Wat je dan krijgt is een super compact handeltje met een goede AF-assist
Die voorflitsen van de Canon en het lampje van de Nikons verzorgen zowel anti rode ogen meuk als wel voor het scherpstellen...neographikal schreef op woensdag 20 december 2006 @ 07:53:
[ Voor 24% gewijzigd door jules op 20-12-2006 07:59 ]
Verwijderd
maar waarom heb je zoizo een voorflits nodig met de 430ex ? de afstand tot de lens is al dusdanig groot dat je toch geen rode ogen meuk meer hebt ? en ik heb nog nooit iets gemerkt van een voorflits met de 430 EXneographikal schreef op woensdag 20 december 2006 @ 07:53:
Heb idd eerst naar Canon België gebeld, en ben dan idd doorverwezen naar ETBass. Maar bij ETBass heeft het ook nog bijne een kwartier geduurd voor men uberhaupt snapte wat een ST-E2 was.Toff schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:17:
[...]
Begrijp ik dat Canon je heeft doorverwezen naar ETBass? Zou mij wel wat tegenvallen, want zo'n ST-E2 is geen echt gangbaar amateurspul, hetgeen je voor Canon wel kwalificeert als een goede klant, waarin ze best wat mogen investeren.
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Ter info nog voor hos; TTL staat voor Through The Lens, oftewel, lichtmeting door de lens heen
Ik heb alle foto's van afgelopen vrijdag online gezet; zouden jullie commentaar willen geven? Als ik nu terugkijk is wat mij opvalt iig dat ze toch nog redelijk donker zijn, maar verder ben ik redelijk tevreden.
(redelijk klein formaat overigens, is het formaat waarmee ik heb aangeleverd)
Hebben jullie verder nog tips om de juiste verhouding flits/dragging the shutter te vinden? Zijn hier truukjes voor? Helaas was een groot gedeelte van mijn foto's niet goed gelukt omdat ze bewogen waren vanwege denk ik een te lange sluitertijd.
Klik hier voor de foto's
Hebben jullie verder nog tips om de juiste verhouding flits/dragging the shutter te vinden? Zijn hier truukjes voor? Helaas was een groot gedeelte van mijn foto's niet goed gelukt omdat ze bewogen waren vanwege denk ik een te lange sluitertijd.
Klik hier voor de foto's
Wat is nou het grote verschil tussen "dragging the shutter" (dts) en een combinatie van je flitser een stop naar beneden draaien en je foto een stop overbelichten, met je camera in bijvoorbeeld de A(v) stand? Komt dat op hetzelfde neer of is het toch weer wat anders?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Niks, alleen heb je dan maar bar weinig controle.
Ik had die avond mijn flitser op -2, en de sluitertijd gemiddeld op 1/5, 1/6 sec. De reden hiervoor is dat als ik de flitser hoger had staan -1 of zelfs gewoon 0, en een iets kortere sluitertijd, ik helemaal geen sfeer meer overhield.
Toch denk ik dat ik iets fundamenteels over het hoofd zie
Inderdaad, ze zijn wel heel erg donker geworden! Ga je dat nog aanpassen? Of is dat het leermoment voor de volgende keer?CRiSiS schreef op woensdag 20 december 2006 @ 12:20:
Ik heb alle foto's van afgelopen vrijdag online gezet; zouden jullie commentaar willen geven? Als ik nu terugkijk is wat mij opvalt iig dat ze toch nog redelijk donker zijn, maar verder ben ik redelijk tevreden.
This footer is intentionally left blank
Dat is een leermoment voor de volgende keer inderdaad. -2 op de flitser is toch iets teveel geweest denk ik. Ik kan ze nog wel aanpassen, maar dan wordt het er niet mooier op.ajhaverkamp schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:55:
[...]
Inderdaad, ze zijn wel heel erg donker geworden! Ga je dat nog aanpassen? Of is dat het leermoment voor de volgende keer?
Ik heb nu geschoten met een 550EX die ik geleend heb, maar zit nu te twijfelen om een 430EX of 580EX te kopen. Is dat nou een enorm verschil, of is een 430EX gewoon goed genoeg voor party fotografie?
ISO iets hoger of diafragma wijder indien mogelijk? van ISO 400 naar 800 kun je op 1/10e foto's maken, krijg je evenveel licht binnen, maar heb je minder bewogen pics.CRiSiS schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:46:
Ik had die avond mijn flitser op -2, en de sluitertijd gemiddeld op 1/5, 1/6 sec. De reden hiervoor is dat als ik de flitser hoger had staan -1 of zelfs gewoon 0, en een iets kortere sluitertijd, ik helemaal geen sfeer meer overhield.
430EX zal denk ik ook voldoen, zoals je al schrijft heb je hem op -2 staan, en heb je hem dus niet eens op volle power nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 20-12-2006 17:55 ]
Verwijderd
Vraagje:
Heeft iemand ervaring met de Nikon D70? ik kan die namelijk niet te duur van iemand over kopen maar ik heb nu de Sony alpha 100 wat volgends mij een beter camera is.
Update: Ben er al uit, doe het niet sonde van me cash
Heeft iemand ervaring met de Nikon D70? ik kan die namelijk niet te duur van iemand over kopen maar ik heb nu de Sony alpha 100 wat volgends mij een beter camera is.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 18:01 ]
Maar als je op 1/10 foto's maakt met iso 800 & flits, raak je dan niet een heleboel sfeerlicht kwijt?_ferry_ schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:54:
[...]
ISO iets hoger of diafragma wijder indien mogelijk? van ISO 400 naar 800 kun je op 1/10e foto's maken, krijg je evenveel licht binnen, maar heb je minder bewogen pics.
430EX zal denk ik ook voldoen, zoals je al schrijft heb je hem op -2 staan, en heb je hem dus niet eens op volle power nodig.
Ja daar zat ik later ook aan te denken; -2, dan zal de 430EX het zeker ook wel kunnen. En qua features zijn ze volgens mij niet echt verschillend. Behalve dan dat de 580EX ook master kan zijn, en waarschijnlijk meer settings heeft (die ik niet gebruik).
1/20 1/10 ISO 400 en 1/10 1/20 ISO 800 vang je evenveel omgevingslicht. Voor de flitsintensiteit maakt het niet uit, die staat toch op TTL.
[ Voor 8% gewijzigd door MartijnGizmo op 20-12-2006 20:52 . Reden: typo ]
offtopic: die Alpha is bijna gelijk aan de D80 van Nikon dus "downgraden" lijkt mij dan zonde plus je kan je Alpha lenzen niet op de D70 gebruiken... maar ben je ook al achter zo te zienVerwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:55:
Vraagje:
Op 1/10 iso 800 vang je toch 4x zo veel licht als op 1/20 iso 400MartijnGizmo schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:13:
1/20 ISO 400 en 1/10 ISO 800 vang je evenveel omgevingslicht. Voor de flitsintensiteit maakt het niet uit, die staat toch op TTL.
op 1/20 iso 400 en 1/10 iso 800 vang je volgens mij even veel licht. (of iemand moet een manier gevonden hebben om zonder lichtsterke lens op een lage iso en met een korte sluitertijd enorm veel omgevingslicht te vangen)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
net andersomMartijnGizmo schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:13:
1/20 ISO 400 en 1/10 ISO 800 vang je evenveel omgevingslicht. Voor de flitsintensiteit maakt het niet uit, die staat toch op TTL.
of je kan je diafragma ook nog verder openzetten naar 1.8 bijvoorbeeld
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 20:29 ]
Imo is een 430EX okay voor partyshots, gebruik 'm zelf ook ongeveer 6 maanden nu.CRiSiS schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:17:
[...]
Maar als je op 1/10 foto's maakt met iso 800 & flits, raak je dan niet een heleboel sfeerlicht kwijt?
Ja daar zat ik later ook aan te denken; -2, dan zal de 430EX het zeker ook wel kunnen. En qua features zijn ze volgens mij niet echt verschillend. Behalve dan dat de 580EX ook master kan zijn, en waarschijnlijk meer settings heeft (die ik niet gebruik).
ik heb de mijne meestal op -1 of -2/3 staan.
ISO800, F/2.8 tot F/4.5, en tijden vanaf 1/10 tot 0.3" (eerlijkheidhalve wel bijzeggen dat dit ervoor zit.)
Maar soms is het grotere bereik van de 580 wel weer lekker(der).
@hos2 : moest jij nu zo 'n AF Panel? Maakt niet uit... ik bestel er 3
[ Voor 138% gewijzigd door dodge_911 op 20-12-2006 20:54 . Reden: Meteen maar wat nuttigs posten dan... ]
Uh, uiteraard, was een typo.Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:24:
[...]
net andersom1/20 iso 800 is gelijk aan 1/10 iso 400 bij zelfde diafragma. dus je kan ook nog naar 1/40 met iso 1600 gaan en je hebt dan nog steeds evenveel omgevingslicht te pakken met je flitser
of je kan je diafragma ook nog verder openzetten naar 1.8 bijvoorbeeld

Verwijderd
prima, ik neem er wel 1 afdodge_911 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:46:
hos2, moest jij nu zo 'n AF Panel? Maakt niet uit... ik bestel er 3(Murphy's law enzo)
Helemaal nietVerwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:53:
prima, ik neem er wel 1 afps woon je per ongeluk in de buurt van amsterdam ?

België, 'n 25-tal km van Maastricht
Mail steht in profiel, ik geef hier wel 'n schreeuw als ze binnen zijn...
[ Voor 11% gewijzigd door dodge_911 op 20-12-2006 20:59 ]
Verwijderd
okdodge_911 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:57:
[...]
Helemaal niet![]()
België, 'n 25-tal km van MaastrichtDat wordt dan bubble-envelop via snail-mail.
Mail steht in profiel, ik geef hier wel 'n schreeuw als ze binnen zijn...

Ik heb nog niet echt ervaring met flitsen en zo, maar ik wil toch graag iets weten.
Als jullie op een feest staan, gebruiken jullie dan de M-stand icm FEC vanwege de veranderende lichtomstandigheden door lichteffecten?
Stel nou dat ik straks gewoon naast de kerstboom zit met de familie, zou ik dan ook de Tv-stand kunnen gebruiken, omdat er toch constant hetzelfde licht is?
Moet ik dan gewoon een aantal testshots maken, totdat ik de goede balans vind tussen sluiter, diafragma en FEC? (geldt voor beide bovenstaande situaties)
Vergeef me mijn noobiness.
Als jullie op een feest staan, gebruiken jullie dan de M-stand icm FEC vanwege de veranderende lichtomstandigheden door lichteffecten?
Stel nou dat ik straks gewoon naast de kerstboom zit met de familie, zou ik dan ook de Tv-stand kunnen gebruiken, omdat er toch constant hetzelfde licht is?
Moet ik dan gewoon een aantal testshots maken, totdat ik de goede balans vind tussen sluiter, diafragma en FEC? (geldt voor beide bovenstaande situaties)
Lang leve E-TTL (II). De truuk is dat je met de settings van de M stand de belichting al benaderd. Je kan ook aan de meter in je zoeker zien hoe ver je nog van goede belichting afzit. De pre-flash laat de camera weten hoeveel licht er terugkaatst, en dus hoe efficient de flits in feite is. De echte flash wordt afgesteld op de hoeveelheid weerkaatst licht van de pre-flash zodat het gebrek dat je hebt bij je M instellingen aangevuld wordt door de flits.Morgion schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:08:
Ik heb nog niet echt ervaring met flitsen en zo, maar ik wil toch graag iets weten.
Ook bij de kerstboom, bij constant gelijk licht, kan je dus gewoon de M stand gebruiken, zodra je ziet dat je een goede balans tussen omgevingslicht en flitslicht te pakken hebt.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Bedankt voor je reactie Jumpstart.
Nog even kijken of ik het begrijp:
Ik maak dus dmv M-modus de sluitertijd dusdanig lang, dat ik niet of nauwelijks flits meer nodig heb om een goede exposure te krijgen. In plaats daarvan gaat de flits zich dus gedragen als invulflits, zodat ik niet alleen een goede exposure heb, maar ook een gelijkmatiger belichte plaat.
Bijkomend voordeel is dat de flits niet alle sfeer verpest, maar nog een aanzienlijk deel 'sfeerlicht' overlaat.
Correct?
Ik maak dus dmv M-modus de sluitertijd dusdanig lang, dat ik niet of nauwelijks flits meer nodig heb om een goede exposure te krijgen. In plaats daarvan gaat de flits zich dus gedragen als invulflits, zodat ik niet alleen een goede exposure heb, maar ook een gelijkmatiger belichte plaat.
Bijkomend voordeel is dat de flits niet alle sfeer verpest, maar nog een aanzienlijk deel 'sfeerlicht' overlaat.
Correct?
Correct? Deels. De camera bepaalt de juiste exposure, op basis van beschikbaar licht en hoeveel flitslicht er terugkaatst. Deze methode stelt je inderdaad in om veel sfeerlicht te vangen. Diafragma en ISO waarde kunnen hier nog een heel grote rol in spelen.Morgion schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:43:
Bedankt voor je reactie Jumpstart.
Correct?
De enige catch is dat hier niet per sé sprake hoeft te zijn van gelijkmatige belichting. Daar is je FEC voor. FEC in de min betekent dat het beschikbare licht een groter deel van de totale belichting moet vormen, FEC in de plus betekent juist dat het flitslicht het leeuwendeel van het licht moet voortbrengen. Zo kan je dus je onderwerp op de voorgrond, relatief ten opzichte van de achtergrond meer of minder belichten.
Plus dat het ook afhankelijk is van de scene. De indeling hiervan, en de mate waarin daar je flitslicht vanaf kaatst kan zeker nog invloed hebben op hoe gelijkmatig je foto uiteindelijk belicht wordt.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Zo'n pre-flash geeft mijn pop-up flitser niet altijd af geloof ik. Ligt dit aan de pop-up of is er een instelling waarmee hij altijd pre-flasht?
Hij preflasht sowieso, hij zal licht moeten meten en je hebt geen M-instelling van je flitser. Dus zal hij moeten TTL'en
[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 20-12-2006 23:28 ]
Het spijt me als het jullie teveel wordt. Ik beloof dat ik hierna ga slapen
Dit kun je dus ook doortrekken naar portretten met tegenlicht (gewoon daglicht bijv) als ik het goed begrijp?
Manual sluitertijd en diafragma instellen op de achtergrond en dan de flits ervoor laten zorgen dat je model net zo belicht wordt (dus geen zwarte plek op je foto), toch?
Dit kun je dus ook doortrekken naar portretten met tegenlicht (gewoon daglicht bijv) als ik het goed begrijp?
Manual sluitertijd en diafragma instellen op de achtergrond en dan de flits ervoor laten zorgen dat je model net zo belicht wordt (dus geen zwarte plek op je foto), toch?
FEC op 0 wil zeggen dat je flitsert zo hard flitst alstie zelf nodig vindt, met dat lichtmeting algoritme ga ik je niet lastigvallen overigens, d'r is iig best over nagedacht 
FEC op -1 wil zeggen dat je flitser 1 stop onderbelicht, op +1 is dus [vul-zelf-in]
De math over wat je overdag en 's avonds nodig hebt mag je zelf verder uitvogelen
Ik heb daarnaast het idee dat de boel op Av/Tv anders reageert dan op M, alleen heb ik er nooit m'n vinger op kunnen leggen
Ik prefereer M bdw in redelijk stabiel licht, je moet alleen wel je kop erbij houden, ben er op m'n zus d'r trouwen de fout mee ingegaan toen ze opeens voor een raam stonden en ik dat ff niet doorhad
FEC op -1 wil zeggen dat je flitser 1 stop onderbelicht, op +1 is dus [vul-zelf-in]
De math over wat je overdag en 's avonds nodig hebt mag je zelf verder uitvogelen
Ik heb daarnaast het idee dat de boel op Av/Tv anders reageert dan op M, alleen heb ik er nooit m'n vinger op kunnen leggen

Ik prefereer M bdw in redelijk stabiel licht, je moet alleen wel je kop erbij houden, ben er op m'n zus d'r trouwen de fout mee ingegaan toen ze opeens voor een raam stonden en ik dat ff niet doorhad
[ Voor 12% gewijzigd door Jaymz op 21-12-2006 00:29 ]
Verwijderd
Ik heb wel een M instelling op me flitserneographikal schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:20:
Hij preflasht sowieso, hij zal licht moeten meten en je hebt geen M-instelling van je flitser. Dus zal hij moeten TTL'en
Ik weet niet of jouw "hij" anders is dan mijn 350D, maar die heb ik dat preflashen en AFassisten heel snel afgeleerd hoor!neographikal schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:20:
Ik neem aan dat je de flitser op de camera zelf bedoelt, en niet een externe fliter?Toff schreef op donderdag 21 december 2006 @ 00:59:
[...]
Ik weet niet of jouw "hij" anders is dan mijn 350D, maar die heb ik dat preflashen en AFassisten heel snel afgeleerd hoor!
Volgens mij kun je nog beter Nikon glas kopen dat Minolta glas. Leukere variaties (10,5 mm fisheye) en de body is ook goedkoper lijkt me. En als je je afvraagt hoe een D70 functioneerd, check www.leend3rs.nl. Het werk wat online staat is met alleen een SB600 genomen. De SB800 heb ik pas sinds maart/april dit jaar, daarvan heb ik nog geen foto's online.Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:55:
Vraagje:
Overigens, het verschil tussen een 430EX en een 550/580EX is niet zo heel erg groot. Kwa kracht iig. Maar mijn SB800 gaat vrijwel nooit volledig af, om die reden voldoet die SB600 vaak zat ook nog ruimschoots. De reden dat ik de SB800 heb is vanwege zijn draadloze mogelijkheden. Graag zou ik er nog wel eentje bij willen hebben zelfs... Maar goed, kost ook dik veel meer
BeideCRiSiS schreef op donderdag 21 december 2006 @ 01:34:
[...]
Ik neem aan dat je de flitser op de camera zelf bedoelt, en niet een externe fliter?
Als je je interne flitser gebruikt preflasht hij altijd 1x om de lichtmeting te doen. Niks aan te doen, het ding kan nou eenmaal niet handmatig worden gebruikt en zal dus een lichtmeting moeten doenToff schreef op donderdag 21 december 2006 @ 00:59:
[...]
Ik weet niet of jouw "hij" anders is dan mijn 350D, maar die heb ik dat preflashen en AFassisten heel snel afgeleerd hoor!
Over dat Alpha 100 verhaal: niet doen imo. Weinig glas voor beschikbaar, een platform wat tot op heden nog steeds op sterven na dood is (Sony heeft werkelijk geen fluit uitgevoerd tot op heden) en behoorlijk wat ruis. Ik zou voor de Nikon kiezen als daar je voorkeur ook ligt op basis van het platform wat erachter ligt. Nikon heeft een vele malen groter assortiment dan Sony waar je uit kunt kiezen. Eventueel zou je Canon kunnen kiezen op basis van een nog groter assortiment en de prijsstelling die voor zowel het glas als de body's wat gunstiger is atm.
Jeps heb ook een D70s Check www.imagehunters.net voor wat resultatenVerwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:55:
Vraagje:
iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
Verwijderd
De Alpha 100 heb ik al en het is een uitstekende cam en aangezien je veel lenzen van minolta er op kan zetten... plus dat de sensor van sony in bijna elke dSLR zit zit dat ook wel goed... en een beeldstablisator in de body...neographikal schreef op donderdag 21 december 2006 @ 09:10:
[...]
Als je je interne flitser gebruikt preflasht hij altijd 1x om de lichtmeting te doen. Niks aan te doen, het ding kan nou eenmaal niet handmatig worden gebruikt en zal dus een lichtmeting moeten doen
Over dat Alpha 100 verhaal: niet doen imo. Weinig glas voor beschikbaar, een platform wat tot op heden nog steeds op sterven na dood is (Sony heeft werkelijk geen fluit uitgevoerd tot op heden) en behoorlijk wat ruis. Ik zou voor de Nikon kiezen als daar je voorkeur ook ligt op basis van het platform wat erachter ligt. Nikon heeft een vele malen groter assortiment dan Sony waar je uit kunt kiezen. Eventueel zou je Canon kunnen kiezen op basis van een nog groter assortiment en de prijsstelling die voor zowel het glas als de body's wat gunstiger is atm.
Ik ben er blij mee
Tja, persoonlijke voorkeur, voor dit werk vind ik ze zelf (mede door de sensor) niet zo geschikt en ik hou van courant glas
Maar het is zeker een mooie camera, ga je veel plezier aan beleven
Verwijderd
Nou ik heb zaterdag op innercity wat foto's geschoten en het ging goed hoor mooie platen op zich. maar ik had geen goede lens bij (18-200)... het is precies wat je zegt, persoonlijke voorkeurneographikal schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:23:
Tja, persoonlijke voorkeur, voor dit werk vind ik ze zelf (mede door de sensor) niet zo geschikt en ik hou van courant glasMaar het is zeker een mooie camera, ga je veel plezier aan beleven
nu die fish eye nog en dan ben ik tevreden. Waar gaat jullie voor naar uit tijdens party fotografie? fisheye 8mm of 15 mm??
Ligt er compleet aan.., welke camera heb je, wat is je doel. Ikzelf heb dan de Sigma 15mm, maar vind zo'n 8mm ook erg leuk, dus misschien dat ik die binnenkort ook aanschaf..Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:01:
[...]
Nou ik heb zaterdag op innercity wat foto's geschoten en het ging goed hoor mooie platen op zich. maar ik had geen goede lens bij (18-200)... het is precies wat je zegt, persoonlijke voorkeur
nu die fish eye nog en dan ben ik tevreden. Waar gaat jullie voor naar uit tijdens party fotografie? fisheye 8mm of 15 mm??
het 'probleem' met de 8mm is, is dat er voor zover ik weet nog geen 2.8 variant van is, en alles daarvan dus begint op 4.0..
[ Voor 25% gewijzigd door Mittnick op 21-12-2006 11:11 ]
Dat is persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf een 10.5 mm fisheye, een van de weinigen meer in dit topic geloof ik. Hunterpro zien we niet meer langsfietsen, daarnaast hebben we Ralph/digitalfrog nog. De 15mm fish hebben een stuk meer mensen, maar somewhere mis ik iets tussen het extreme 10.5 mm en die 16 mm Sigma die een hoop mensen al hebben. Die 8 mm is geen fullframe meer. Dus of je kijkt door een keyhole of je moet hem iedere keer uitknippen. Er schijnt geloof ik binnen een half jaar een Tokina (of een ander russisch merk) zoom - fish uit te komen. Of dat wat is is nog maar de vraag. Ach ja, je kan er ongetwijfeld een hoop lol mee beleven
Ach man, zeikerd, haal gewoon een 5D met die 15mm fish
Ik heb op mijn eerste party shoots de 16mm en de 10,5 mm meegenomen. Beiden hebben plus en min kanten. Maar ik doe nu de digital frog methode, ik neem mijn 10.5 mee en crop wel (achteraf in CS2 in mijn geval) mocht ik het nodig achten.... (ik zie niet of je nikon hebt of nietVerwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:01:
Ik wist niet dat Tokina Russisch is.jules schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:17:
Er schijnt geloof ik binnen een half jaar een Tokina (of een ander russisch merk) zoom - fish uit te komen.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
De Tokina 10-17mm fish zoom is al te koop schijnbaar, zie hem in ieder geval al in de webwinkels te koop staan voor rond de €550,-
Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.technikdirekt....D=00000&landingCountry=nl - € 529,-
http://www.pixxass.de/product_info.php?products_id=4761, € 521,-
Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.technikdirekt....D=00000&landingCountry=nl - € 529,-
http://www.pixxass.de/product_info.php?products_id=4761, € 521,-
[ Voor 50% gewijzigd door Garyu op 21-12-2006 11:36 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Kan ook, achteraf croppenShark.Bait schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:31:
[...]
Ik heb op mijn eerste party shoots de 16mm en de 10,5 mm meegenomen. Beiden hebben plus en min kanten. Maar ik doe nu de digital frog methode, ik neem mijn 10.5 mee en crop wel (achteraf in CS2 in mijn geval) mocht ik het nodig achten.... (ik zie niet of je nikon hebt of niet)
Geen flauw idee, maar de naam en de degelijkheid van mijn UWA oogt russisch.Ik wist niet dat Tokina Russisch is.
Tsja, als geld geen probleem is.... Dan mag je mij wel sponsoren, dan loop ik overal met zowel Nikon als Canon rond. Geen gezeur meer, gewoon het materiaal pakken wat voor een shoot of situatie het beste uit komt...neographikal schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:20:
Ach man, zeikerd, haal gewoon een 5D met die 15mm fish
Je hebt het constant over opdrachtgever dit, klant dat..... je moet nu toch wel genoeg verdiend hebben om een leuke Canon te kunnen kopen?[b][message=27165238,noline]jules schreef op donderdag 21 december 2006 @
Tsja, als geld geen probleem is.... Dan mag je mij wel sponsoren, dan loop ik overal met zowel Nikon als Canon rond. Geen gezeur meer, gewoon het materiaal pakken wat voor een shoot of situatie het beste uit komt...
Tja als je zoveel opdrachten hebt moet je er allang zijn denk ik

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
Die 30D wel ja, maar om met het bijbehorende glas een aardige set te hebben ben je wel wat verder. Een D200 die toch al een tijdje op m'n lijstje stond ligt inmiddels naast me. Vele voordelen tov mijn huidige D70; grotere zoeker, schneller, meer knoppen en dus sneller te bedienen, meer instellingen, groter ISO bereik (het interessanste is vooral dat ik onder de 200 ISO kan), groter scherm, sneller zoomen, overdag kunnen inflitser icm SB800, program knop die gewoon weg is en niet meer per ongeluk kan draaien, degelijker, betere/acuratere AF. En volgens mij kan ik nog wel ff doorgaan.GerardHenninger schreef op donderdag 21 december 2006 @ 15:04:
[...]
Je hebt het constant over opdrachtgever dit, klant dat..... je moet nu toch wel genoeg verdiend hebben om een leuke Canon te kunnen kopen?
Nadelen; ruisch bij hogere ISO's, zwaarder, en objectieven in aanschaf op het moment duurder. Ik zal er wat partyshoots mee doen om te oefenen. Al een tijdje ben ik me echter ook op andere gebieden aan het ontwikkelen waar ik waarschijnlijk meer deze body ga gebruiken. Vooralsnog is die D70 een prima cam voor de meeste partyshoots.
Toch zie ik maar één flits?neographikal schreef op donderdag 21 december 2006 @ 09:10:
[...]
Als je je interne flitser gebruikt preflasht hij altijd 1x om de lichtmeting te doen. Niks aan te doen, het ding kan nou eenmaal niet handmatig worden gebruikt en zal dus een lichtmeting moeten doen
Toch zijn het er echt twee, maar in een korte tijd. Probeer anders eens secund curtain met een paar seconden sluitertijd. Zie je echt wel
De interne flitser flitst ook 2x, Alleen komt de normale flits natuurlijk erg snel na de pre-flits. Zet hem op 2nd curtain en je sluitertijd op 1/6e of langer en je ziet dat hij 2x flitst. 
edit: ^^ wat neo dus zei.
edit: ^^ wat neo dus zei.
[ Voor 7% gewijzigd door guillaumemay op 21-12-2006 18:33 . Reden: te lang gedaan over post..was met cam aan t spelen ]
Precies.. Daarom verbaasde me het ook dat je je preflash uit hebt kunnen schakelenneographikal schreef op donderdag 21 december 2006 @ 18:26:
Toch zijn het er echt twee, maar in een korte tijd. Probeer anders eens secund curtain met een paar seconden sluitertijd. Zie je echt wel
Verwijderd
ahCRiSiS schreef op donderdag 21 december 2006 @ 18:54:
[...]
Precies.. Daarom verbaasde me het ook dat je je preflash uit hebt kunnen schakelenZonder preflash geen E-TTL.
Ik heb het getest met een tweede flitser (antieke Metz 45CT1) met (ook antieke) slave-unit.
Daaruit blijkt inderdaad dat de ingebouwde flitser voorflitst, want de foto's zijn veel te donker.
Met de 430EX is het flitsmoment van de 45CT1 wel synchroon. Hoe werkt dat dan?
Daaruit blijkt inderdaad dat de ingebouwde flitser voorflitst, want de foto's zijn veel te donker.
Ik heb hier ook een antieke, maar eenvoudige slave flitser. Die heeft twee standen: 1- houdt geen rekening met de pre-flits. 2- houdt wel rekening met de pre-flits.
Heeft de Metz van jou geen twee standen?
Vaag en een vage conclusie, je hebt al wel eens gelezen hoe TTL werkt en waarom de voorflits nodig is?Toff schreef op donderdag 21 december 2006 @ 19:32:
Denk dat die van mij nog iets antieker is (ong. een jaar of 30). Toen bestond TTL-flitsen nog niet (wel 5 automatische standen en 1 manueel).guillaumemay schreef op donderdag 21 december 2006 @ 20:30:
Wat is daar vaag aan? Ik redeneer dat de extra flitser gelijktijdig met de voorflits afgaat, waardoor het meetresultaat in feite te veel licht aangeeft (van die extra flitser) waardoor de uiteindelijke flitshoeveelheid te laag wordt bepaald (correct me if 'I'm wrong).neographikal schreef op donderdag 21 december 2006 @ 20:31:
[...]
Vaag en een vage conclusie, je hebt al wel eens gelezen hoe TTL werkt en waarom de voorflits nodig is?
Kan dat preflash gewelles-nietes niet in een ander topic?

Genoeg Flash gelul
Tijd om verder te gaan OT.
Wie gaan er naar NewEclectic Met gerard dit weekend?
de 430ex (zoals ELKE ttl flitser) geeft een voorflits.
zo werkt ttl lichtmeting nu eenmaal
zo werkt ttl lichtmeting nu eenmaal
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
jouw CT1 heeft een eigen lichtmeter. Die is niet TTLToff schreef op donderdag 21 december 2006 @ 19:32:
Ik heb het getest met een tweede flitser (antieke Metz 45CT1) met (ook antieke) slave-unit.
|>
Okay nu echt genoeg geleuter over de flitsers, pre-flashes en dergelijke. Als je hier mee over wil weten, vraag het eens na in het topic over je camera; zoek het eens op met google of in je handleiding. Moet echt prima mogelijk zijn het zo te vinden.
We willen plaatjes zien!
We willen plaatjes zien!
Bericht hierboven
Plaatjes.... ik ben benieuwd hoeveel mensen er naar de diverse kerstparties gaan en hoeveel mensen er nog actief zijn in dit topic de komende dagen........
Ga jij mij de info voor morgen is gevenGerardHenninger schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:06:
Plaatjes.... ik ben benieuwd hoeveel mensen er naar de diverse kerstparties gaan en hoeveel mensen er nog actief zijn in dit topic de komende dagen........

Verwijderd
gepland programmaGerardHenninger schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:06:
morgen: trancemaffia in de lanx
30 december: talamasco in club latido
31 december: blijburg
dan komen er weer plaatjes
nou hier dan nog 1 uit het passief archief

LOL, echt een prachtplaatVerwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:12:
[...]
nou hier dan nog 1 uit het passief archief![]()
[afbeelding]
Verwijderd
hij staat ook niet voor niets op nummer 1 in de ultrabrak top 10
en voor de volledige top 10 zie
http://partyfotografie.hy...2231/ZZfc/de_brak_top_10/
Laat ik het topic ook maar ff vervuilen met een zelfgemaakte foto 

[ Voor 5% gewijzigd door Shark.Bait op 22-12-2006 19:54 ]
Verwijderd
wow te gekShark.Bait schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 19:54:
Laat ik het topic ook maar ff vervuilen met een zelfgemaakte foto
[afbeelding]
alleen met verkleind. fotosoep is mijn websiteVerwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 19:58:
wow te gek, alleen de url suggereert dat er gefotosoeped is ?? is dat ook bij deze gebeurt ?
Het lijkt idd alsof ik 2 foto's over elkaar geplakt heb ..
Ik moet er nog een keer voor gaan zitten, vind het flitslicht iets te fel.
[ Voor 8% gewijzigd door Shark.Bait op 22-12-2006 20:28 ]
Verwijderd
ik zou er niks aan doen als het zo uit de camera is gekomen vind ik het juist ubercoolShark.Bait schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 20:25:
[...]
alleen met verkleind. fotosoep is mijn website
Het lijkt idd alsof ik 2 foto's over elkaar geplakt heb ..
Ik moet er nog een keer voor gaan zitten, vind het flitslicht iets te fel.
(maar ja van mijn recensies zou ik niet teveel aantrekken gezien mijn vage foto collecties en dito smaak
Waar is die foto genomen? Lijkt namelijk op nicoleMarty26 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:22:
[afbeelding]
Genoeg Flash gelulHier nog ff wat gefreak met wat flits gedoe.
Tijd om verder te gaan OT.
Wie gaan er naar NewEclectic Met gerard dit weekend?
Geen tweakers gezien vannacht tijdens NEO.
Het was waarschijnlijk ook veel te koud om van de ene club naar de ander te lopen

Dat was in De lexion. tijdens Las Vegas Delight. Volgens mij heet zij niet nicole maar weet ik eigenlijk ook niet meer zeker...Snackyman schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:57:
[...]
Waar is die foto genomen? Lijkt namelijk op nicole
Mijn agenda voor de komende dagen:
26 december - Kerstparty Alcazar
30 december - DJ Jean Live on Stage @ de Staver Middelharnis <-- voorzien van backstage pas
Dus binnenkort weer een serie van mij! Hopen dat ik mijn instellingen nog wat beter kan krijgen. Tis een langzaam leerproces, maar als ik zie wat ik de afgelopen maanden voor elkaar gekregen heb
26 december - Kerstparty Alcazar
30 december - DJ Jean Live on Stage @ de Staver Middelharnis <-- voorzien van backstage pas
Dus binnenkort weer een serie van mij! Hopen dat ik mijn instellingen nog wat beter kan krijgen. Tis een langzaam leerproces, maar als ik zie wat ik de afgelopen maanden voor elkaar gekregen heb
Verwijderd
ok en hier dan wat fototjes van lanx
de dj tafel voldeed aan de laatste standaarden

de kerstman was er ook

boven was er een knus progressive vloertje

en dansende mensjes waren er ook

op zich niet veel schokkends gemaakt deze keer
de dj tafel voldeed aan de laatste standaarden

de kerstman was er ook

boven was er een knus progressive vloertje

en dansende mensjes waren er ook

op zich niet veel schokkends gemaakt deze keer
Eensch kijken of ik hier in Espania nog een leuke club met m´n camera kan bezoeken. De lokale club hier om de hoek was nada niente... Niets voor mij iigGerardHenninger schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:06:
@hos;
Die dame daar komt me bekend voor van één van je eerdere shoots
[ Voor 8% gewijzigd door jules op 24-12-2006 14:57 ]

Teazer dame los aan het gaan
Verwijderd
nop dat is haar niet, je bedoelt denk ik deze ? (allebei dezelfde)jules schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:46:
[...]
Eensch kijken of ik hier in Espania nog een leuke club met m´n camera kan bezoeken. De lokale club hier om de hoek was nada niente... Niets voor mij iig
@hos;
Die dame daar komt me bekend voor van één van je eerdere shoots

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 15:10 ]
Tnx

Me&Latina lady.
[ Voor 11% gewijzigd door Blerf op 24-12-2006 15:47 ]
Verwijderd
ps hebben de d200 gebruikers alhier al eens een keer de double exposure functie gebruikt ?? ben er wel benieuwd naar eigenlijk ook al zit ik in het canon kamp
Lekkere kleurtjes wel

Verwijderd
Wat ik me afvraag he: als we flitsfoto's bij party's maken zetten we de camera met zijn allen op M heb ik het gevoel.
Proberen jullie daarbij de belichting van te voren al zo dicht mogelijk bij normale belichting te krijgen? Of zorgen jullie dat je flitser daar zorg voor draagt?
Persoonlijk heb ik hem in het café eigenlijk altijd op manueel staan, flitser op -1, en de camera op ongeveer 1/10e met een diafragma van 4.
Zijn er manieren om dat beter te doen? Het probleem is: mijn lens gaat niet lager dan 4.0..... Erg irritant in sommige gevallen. Ik heb een 50mm 1.8 maar die is op mijn 30D toch echt teveel in het café. Vooral wanneer het druk is heb ik gewoon lagere bereiken nodig.
Vergeet ik nog een vraagje: als jullie naar de grotere clubs/feesten van Nederland gaan: mogen jullie je apparatuur gewoon meenemen? Gevoelsmatig moet je voor zulke dingen toch wel de juiste mensen kennen? Of is dat alleen bij concerten etc?
Proberen jullie daarbij de belichting van te voren al zo dicht mogelijk bij normale belichting te krijgen? Of zorgen jullie dat je flitser daar zorg voor draagt?
Persoonlijk heb ik hem in het café eigenlijk altijd op manueel staan, flitser op -1, en de camera op ongeveer 1/10e met een diafragma van 4.
Zijn er manieren om dat beter te doen? Het probleem is: mijn lens gaat niet lager dan 4.0..... Erg irritant in sommige gevallen. Ik heb een 50mm 1.8 maar die is op mijn 30D toch echt teveel in het café. Vooral wanneer het druk is heb ik gewoon lagere bereiken nodig.
Vergeet ik nog een vraagje: als jullie naar de grotere clubs/feesten van Nederland gaan: mogen jullie je apparatuur gewoon meenemen? Gevoelsmatig moet je voor zulke dingen toch wel de juiste mensen kennen? Of is dat alleen bij concerten etc?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2006 02:45 ]
Verwijderd
ik kan de 28 mm 1.8 aanradenVerwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 02:44:
Wat ik me afvraag he: als we flitsfoto's bij party's maken zetten we de camera met zijn allen op M heb ik het gevoel.
Net terug uit highstreet, liepen aardig wat fotograven rond.... iemand van hier erbij?
Kwestie van leren flitsen, ik werk ook met een 17-40/4L, gaat prima. De rest van de vragen worden beantwoord in de topicstart en in de topicwaarschuwing, succesVerwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 02:44:
. Erg irritant in sommige gevallen. Ik heb een 50mm 1.8 maar die is op mijn 30D toch echt teveel in het café. Vooral wanneer het druk is heb ik gewoon lagere bereiken nodig.
Jouw smaak is net zo valide als die van een ander. Rembrandt werd ook niet geapprecieerd door zijn tijdsgenoten maar pas toen de fotografie in opmars kwamVerwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:06:
ik zou er niks aan doen als het zo uit de camera is gekomen vind ik het juist ubercool![]()
(maar ja van mijn recensies zou ik niet teveel aantrekken gezien mijn vage foto collecties en dito smaak)
txVerwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:13:
@Shark.Bait: Wicked picture !!!! :-)
Nee, maar ik zal het volgende keer eens proberenVerwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:41:
ps hebben de d200 gebruikers alhier al eens een keer de double exposure functie gebruikt ?? ben er wel benieuwd naar eigenlijk ook al zit ik in het canon kamp
[ Voor 118% gewijzigd door Shark.Bait op 25-12-2006 12:43 ]
Die double exposure zit ook op m'n k10d, wels mee gespeeld, maar écht nuttig... mwa
|>
Dark frame noise reduction? Niet echt nuttig, werkt alleen met sluiters boven de halve of hele seconde geloof ik. Nou rek ik het best wel ver, maar zover nou ook weer niet
Heb je zelf ook foto's gemaakt, zo ja, laat eens zien danThomasW schreef op maandag 25 december 2006 @ 04:55:
Net terug uit highstreet, liepen aardig wat fotograven rond.... iemand van hier erbij?
Nee, zelf geen foto's gemaakt. Toch maar een keertje aan gaan wagen
Verwijderd
is dat als reactie op mijn postneographikal schreef op maandag 25 december 2006 @ 12:49:
Dark frame noise reduction? Niet echt nuttig, werkt alleen met sluiters boven de halve of hele seconde geloof ik. Nou rek ik het best wel ver, maar zover nou ook weer niet
hier nog wat double exposures uit de goede oude tijd dat ik nog een yashica FR1 had die helemaal handmatig was en dus deze mogelijkheid ondersteunde. was wel wat gefriemel met de vergrendeling en af en toe ging het niet echt zoals gepland maar mijn eerste shots ervan ben ik nog steeds tevreden over
http://thehospages.com/pictures/ruigoord/2003-11-08/
Dit topic is gesloten.
Let op:
* Gebruik de [check images] knop voordat je een bericht met foto's post.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in dit topic.
* Stel hier géén open Welke-instellingen-moet-ik-gebruiken vragen. Wij kennen de exacte situatie niet en er is niet zo iets als een "met-deze-instelling-ga-je-het-redden" setting. ;)
Dragging the shutter: http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html
* Gebruik de [check images] knop voordat je een bericht met foto's post.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in dit topic.
* Stel hier géén open Welke-instellingen-moet-ik-gebruiken vragen. Wij kennen de exacte situatie niet en er is niet zo iets als een "met-deze-instelling-ga-je-het-redden" setting. ;)
Dragging the shutter: http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html