@Jungian,
Ik snap wat je zegt: closed source moet op dit moment nog enkele gaten opvullen.
Maar,
Wat verlies jij ermee als een groep mensen een bedrijf vraagt om vrije drivers te maken?
Wat verlies jij ermee als je de proprietary driver zelf moet installeren (wat tegenwoordig heel simpel is)?
De noodzakelijke proprietary drivers, en codecs worden nu al geleverd in redelijk makkelijk te installeren pakketen. Waarom zou het voorgeinstalleerd moeten zijn? Dat heb jij persoonlijk toch niet nodig? Het maakt het inderdaad nog makkelijker, maar het zorgt er ook voor dat andere mensen niet weten waarom closed source niet the way to go is.
Zodra mensen moeten gaan zoeken zullen ze zich afvragen
waarom. Dan komen ze te weten dat ze standaard beschermd worden tegen de afhankelijkheid van oncontroleerbare entities. Het is dan hun eigen verantwoordelijkheid om de driver te installeren. Die verantwoordelijkheid hebben ze niet als ze een tekstje over free software zien, en in 2 seconden op "I Agree" klikken.
En waarom is het belangrijk dat mensen weten wat free software is? Omdat zij de macht van de massa zijn. Als de massa ongeïnformeerd is, dan is zij een makkelijke prooi voor proprietarity. Als de massa eenmaal proprietaire software op z'n pc heeft, dan is dat de standaard geworden. Dan krijg je uiteindelijk, in meer of mindere mate een tweede Windows.
Ik gebruik nu ook de proprietary nvidia-driver. Ik heb het zelf geinstalleerd, en geaccepteerd dat Nvidia macht over mij heeft. Als nouveau op een niveau is dat het UT2007 draait, dan stap ik daarop over.
Ik gebruik een open distributie zoals Ubuntu. Als Ubuntu niet zo populair zou zijn, en het zou proprietary worden, dan zou ik op Debian overstappen. Maar als de massa bij Ubuntu blijft, dan heeft het totaal geen effect om Ubuntu achter me te laten. Het zorgt er alleen voor dat ik de driver zelf moet installeren. Daarom is het belangrijk dat Ubuntu niet 'evil' wordt.
Ik neem even een voorbeeldje Flash. Flash zuigt op dit moment, omdat er geen andere platformen worden ondersteund dan x86.
Het is onwijs simpel om een GPL browser plugin te schrijven die ECMA-script, Theora en Vector-images combineert. Een begin is gemaakt met open alternatieven, maar die proberen compatible te zijn, wat het een langdurig proces maakt. Belangrijker: developers kennen Flash, en gebruikers hebben het geinstalleerd staan.
Als nu mensen overstappen van Windows naar Linux, dan willen zij Flash installeren onder Linux. De massa wil Flash hebben onder Linux. Daar hebben we alvast 1 onmisbaar programma dat 64bits (en Linux op de Mac) tegenhoudt. Eén bedrijf heeft nu dus invloed op een heel platform. Maar ook al zou er een open alternatief zijn, Flash is de standaard, en mensen snappen niet dat het ontwikkeling tegenhoudt.
Als Macromedia Flash 9 onder de GPL had uitgebracht voor Linux/x86, dan zou de community de portability onder handen hebben genomen. Als Flash 9 helemaal niet uitgebracht zou zijn, dan zouden de open alternatieven sneller doorontwikkeld worden.
Wat er nu is gebeurd, is de Linux-community aan het lijntje houden. De massa kiest voor de weg van de minste weerstand. De minste weerstand krijg je door te wachten met 64bits totdat Macromedia vindt dat het er tijd voor is. De projecten voor een open alternatief krijgen nu bijna geen aandacht meer.
offtopic:
Dit lijkt nu wel weer een free-software preek geworden, maar het ging me hier meer om de massa die ontwikkeling tegenhoudt, en Ubuntu die dit zal gaan faciliteren.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 09-02-2007 01:00
]