Het Grote Ubuntu topic deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.887 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:06
Grote prutser schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:55:
@Speedsmile, ik had met mn ATI-kaart volgens mij hetzelfde.

Wat bij mij hielp was in xorg.conf de videodriver veranderen in radeon geloof ik (of ati, maar volgens mij radeon)... Probeer in iedergeval 'ati', 'radeon' en 'vesa' eens, met 1 van de drie moet het toch lukken...
Mm maar ik kan de xorg.conf toch niet veranderen vanuit de live-cd? of mis ik iets?. Anyway ben nu de alternate-cd aan het downloaden schijnt dat het daar wel mee moet lukken (desnoods cli install).

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 23:36

Gotiniens

Fairly odd Tim

Speedsmile schreef op maandag 29 januari 2007 @ 18:00:
[...]

Mm maar ik kan de xorg.conf toch niet veranderen vanuit de live-cd? of mis ik iets?. Anyway ben nu de alternate-cd aan het downloaden schijnt dat het daar wel mee moet lukken (desnoods cli install).
jawel je kan de boot opties veranderen, en daarmee kan je instellen welke video driver hij moet gebruiken. Staat gewoon in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:13

MBV

smokalot schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 18:41:
[...]

hoewel ongebruikelijk, werkt asp.net in de meeste gevallen prima op linux/apache/mono, dus de switch van taal betekent niet meteen dat je al je flexibiliteit voor de toekomst ook opgeeft.
Dat is heel leuk, maar ze willen natuurlijk van het geïntegreerde complete geheel gebruik maken, en support van microsoft kan je wel shaken met linux/mono ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Even een vraagje tussendoor. Als in april Feisty Fawn uitkomt wil ik een clean install doen. Mijn /home staat op een aparte partitie (muziek en documenten). Maar daarnaast staan er een zooi "instellingmappen" (je weet wel, met een punt ervoor, zoals ".deluge"). Moet ik deze mappen eerst verwijderen voor de clean install, omdat deze mappen misschien kunnen conflicteren met Feisty?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
vogelaarke135 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:21:
Even een vraagje tussendoor. Als in april Feisty Fawn uitkomt wil ik een clean install doen. Mijn /home staat op een aparte partitie (muziek en documenten). Maar daarnaast staan er een zooi "instellingmappen" (je weet wel, met een punt ervoor, zoals ".deluge"). Moet ik deze mappen eerst verwijderen voor de clean install, omdat deze mappen misschien kunnen conflicteren met Feisty?
Nope. Deluge zal die instellingen weer kunnen gebruiken als je onder Feisty het installeert (vanaf 7.04 zit het ahgi standaard in de repo). De mappen die kunnen conflicteren zijn ~/.gnome, ~/.gnome2 en ~/.gconfd.

Verdere mapjes kan je juist behouden dat je de Firefox bookmarks bewaard, je wallpaper (hoewel die in een van bovengenoemde mappen wordt gelinkt) en bijvoorbeeld je enemy-territory config (die wil je natuurlijk ook niet kwijt :o).

Hoogst waarschijnlijk is er weer een update tool. Maar een die dan wél werkt (zoals ze ook bij Dapper->Edgy en Breezy->Dapper beloofden ;) ). Je hele /home blijft dan intact en zelfs (als het dus goed gaat) blijven programma's geïnstalleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Gotiniens schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:51:
[...]

jawel je kan de boot opties veranderen, en daarmee kan je instellen welke video driver hij moet gebruiken. Staat gewoon in de handleiding?
Ok bedankt, maar gezien het feit dat ik dacht het even snel te installeren heb ik niet alle resources zitten doorlezen. In iedergeval 'Radeon' did the trick, dus dit typ ik vanuit ubuntu. ....
En tot mijn grote verbazing werkte mijn geluidskaart meteen, dat had ik niet verwacht gezien eerdere ervaringen. (audiotrak prodigy 7.1 lt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Hmm, ik heb wat vaags.. Ik heb kubuntu 6.10 met Beryl en de laatste nvidia betadrivers.

Als ik mijn computer start, dan lijkt kde niet goed te starten. Alles werkt wel, maar als er transpercency is, werkt dit niet goed (vreemde kleuren) en ook foto's worden niet goed weergegeven, met name in de zwarte/donkere vlakken zitten dan anders (groene/bauwe) kleuren. Volgens mij komt dit doordat de colordepth niet goed is (16 ipv 24 bijv).

Echter, als ik ctrl+alt+backspace doe (en kde opnieuw opstart) is alles opgelost, en zijn de kleuren perfect! Blijkbaar is mijn config dus wel goed, maar gaat het bij starten verkeerd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 15:22
Toen ik van de week Vista heb geprobeerd, wist ik het zeker. MS biedt gewoon niet wat kan. Mijn HDD bleef ratelen... Het zuigt gewoon. In eerste instantie begonnen met Mandriva 2007 mini-iso, maar kwam niet door de install.

Aangezien veel Ubuntu gebruikers erg tevreden zijn heb ik de laatste 6.10 (x64) release gedownload.

Echter, ook hier install issues. Wanneer ik boot vanaf de CD, en kies voor starten en installeren krijg ik na het ubuntu logo alleen maar verticale blauwe strepen te zien (stuk of 60). Soms wisselt dit nog even van kleur, maar dan houdt het laden van de HDD en Cd ermee op, en zit de pc muurvast.

Config:
AMD64 3200
1GB DDR RAM
6800XT 512MB DDR
SATA 200GB

Eigenlijk nu een paar vragen:

* Is dit een driver issue, of een soort BIOS setting?
* Indien driver, kan je deze op de distro zelf "upgraden" naar andere Nvidia driver?
*Heeft dit wellicht te maken met het feit dat de x64 neit compatible is en heeft het zin een cd'tje te spenderen aan de x86 versie?

Alvast dankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het belangrijkste element van je systeem heb je eigenlijk nog niet genoemd, je moederbord (en bijbehorende chipset). Daar onstaan 99% van de keren de grootste problemen: niet goed met vga kaart overweg kunnen, sata drivers slecht kunnen aanspreken etc etc. Dus: wat is je chipset (en moederbord). Normaliter moet het gewoon allemaal werken ;)

Verder: waarom de keuze voor 64bit? x86 is nog efficient genoeg, er draait meer software op en met jouw hardware heb je niet de restrictie dat je 64bit _moet_ draaien :)

/edit: met een x86 live cd kun je natuurlijk kijken of alles werkt, maar soms kan je alleen de installatie doorlopen met de alternate cd. Dat is dus ook nog een optie.

Ik heb trouwens een perfecte setup met bijna dezelfde specs (check sig), dus qua hardware moet het grotendeels allemaal wel goedkomen.

/edit2: je moet ook even voordat je de installatie start, de cd checken met een md5 checksum. Ik weet niet of windows dit zo 1-2-3 kan, maar de cd kan zichzelf ook controleren (helemaal in het begin van de setup, voordat je ook maar iets gaat booten).

[ Voor 36% gewijzigd door mithras op 01-02-2007 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
Sorry, stom.

Mijn moederbord is de ASUS A8N-SLI SE

Ik heb de check gedaan maar na 25 minuten weer afgebroken. Ik wilde graag weer installen en prutsen ipv lijdzaam toezien hoe het balkje onder het ubuntu logo van links naar rechts bewoog.

/edit: Keuze voor x64 versie was niet op fundamentele zaken gebasseerd. Meer uit nieuwsgierigheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Warfare op 01-02-2007 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Tja hier draait alles met A8N-SLi Deluxe + 3200+ + 6600GT + 160GB Maxtor Sata wél goed, dus ik zou gewoon de x86 cd downloaden, die van te voren even checken (vond dit via Google) en gaan met die banaan.
Warfare schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:32:
Ik ga vanavond ff kijken wattie doet. Draai jij de 6.10 of 6.06?
Ik gebruik atm 6.10, maar 6.06 heeft ook lange tijd stabiel gedraaid, beide moeten geen probleem zijn :)

[ Voor 37% gewijzigd door mithras op 01-02-2007 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
Onwijs bedankt voor de link. Dat gaan we sowieso even nader bekijken.
Ik ga vanavond ff kijken wattie doet. Draai jij de 6.10 of 6.06?

[ Voor 35% gewijzigd door Warfare op 01-02-2007 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

MBV schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:38:
[...]
Dat is heel leuk, maar ze willen natuurlijk van het geïntegreerde complete geheel gebruik maken, en support van microsoft kan je wel shaken met linux/mono ;)
je weet niet hoe de support over 5 jaar geregeld is, en je kunt ook vast wel support kopen bij Novell, bijvoorbeeld.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
Warfare schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:00:
Toen ik van de week Vista heb geprobeerd, wist ik het zeker. MS biedt gewoon niet wat kan. Mijn HDD bleef ratelen... Het zuigt gewoon. In eerste instantie begonnen met Mandriva 2007 mini-iso, maar kwam niet door de install...
Nu wil ik je niet van ubuntu houden, maar het ratelen van je vista kwam door de index die die aan het opbouwen was (om de search te versnellen)... iets wat beagle in linux ook gaat doen als die aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
Oh, was dat het. Nouja, ik heb een Vista van een minder legale plek om te kijken of het wat is. Maar ik kon er niet echt warm van worden. Linux kan wat vista kan, maar dan met de helft van de resources.

Mocht Ubuntu ook raar doen, ga ik voor de easy way het nog een proberen met SabayonLinux 3.26. Deze zou goed werken qua drivers en volledig voorgeconfigureerd zijn. Ideaal voor lazy-ass als ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
Gisteren begonnen met de x86 versie van Ubuntu. Hoewel de tool alleen werkt in de veilige modus, is dit natuurlijk al een stuk beter dan de blauwe strepen.

Echter, na de installatie werkt GRUB niet. Overal error code 17 (zowel windows als ubuntu en ubuntu recovery). Ik heb gelezen dat je in de terminal grub moet aanpassen maar vraag me toch af hoe dit werkt. Er staat namelijk in de GRUB: root=/dev/sda5. Dit klopt ook, want sda5 is mijn root.

Root ingesteld als "/"

Wat moet ik nu hier nog aan veranderen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Warfare schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:03:
Gisteren begonnen met de x86 versie van Ubuntu. Hoewel de tool alleen werkt in de veilige modus, is dit natuurlijk al een stuk beter dan de blauwe strepen.

Echter, na de installatie werkt GRUB niet. Overal error code 17 (zowel windows als ubuntu en ubuntu recovery). Ik heb gelezen dat je in de terminal grub moet aanpassen maar vraag me toch af hoe dit werkt. Er staat namelijk in de GRUB: root=/dev/sda5. Dit klopt ook, want sda5 is mijn root.

Root ingesteld als "/"

Wat moet ik nu hier nog aan veranderen?!
Weet je zeker dat de partitie de bootable flag had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien leuk om te weten dat Herd 3 uit is. Downloads

Control panel vind ik zelf erg gaaf :) :
Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/include/testing/herd3/g-c-c.png

Volgende week is de eerste artwork deadline al, ik ben wel benieuwd of er nog wat gaat veranderen, het ligt er denk ik ook aan wat Mark Shuttleworth verstaat onder "Pretty" is a feature' :)

[ Voor 12% gewijzigd door user109731 op 02-02-2007 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dat control panel, dat heb ik al hoor :? Draai 6.10 + Slab menu en die verwijst mij automagisch naar dat control panel. Het werkt wel fijn, dat is waar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
mithras schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:45:
Dat control panel, dat heb ik al hoor :? Draai 6.10 + Slab menu en die verwijst mij automagisch naar dat control panel. Het werkt wel fijn, dat is waar ;)
okay, wist niet dat het al bestond... :)

Weet er iemand of er grafische mount-programma bestaan voor gnome? Waarbij je dus een overzicht hebt van alle schijven, en kunt aangeven in welke map die gemount moeten worden. In KDE is het in te stellen onder Settings ergens, maar ik kan in Gnome en Synaptic niet veel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In 6.06 zat een Disk Manager, maar sinds 6.10 is die pleite. Ik kan hem ook nergens meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:08:
In 6.06 zat een Disk Manager, maar sinds 6.10 is die pleite. Ik kan hem ook nergens meer vinden.
in 6.06 is dit disks-admin (een onderdeel van gnome)

misschien werkt het commando
code:
1
gksu disks-admin

nog wel?

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

moser schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:40:
[...]

in 6.06 is dit disks-admin (een onderdeel van gnome)

misschien werkt het commando
code:
1
gksu disks-admin

nog wel?
Nope.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Het glorieuze Google brengt mij zowaar al bij de derde vierde hit het antwoord op jullie "probleem"/vraag.
As well, disks-admin was dropped from gnome-system-tools because it did not use the newer udev infrastructure. It needs a rewrite, but perhaps they should just integrate pysdm - which uses udev.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas werken zowel disks-admin als pysdm niet goed met LVM. Sowieso wordt door Ubuntu tegenwoordig LVM bagger ondersteund. Sinds Edgy werkt het niet meer @install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:19:
Helaas werken zowel disks-admin als pysdm niet goed met LVM. Sowieso wordt door Ubuntu tegenwoordig LVM bagger ondersteund. Sinds Edgy werkt het niet meer @install.
Serieus? Waar slaat dat nu weer op? Een ultrahandige functionaliteit, dat LVM en in Breezy en Dapper werkt het prima (die twee gebruik ik nu). Is hier meer info over? Gaat Feisty hier nog iets aan doen?

Tussen haakjes, wat kan Disk Manager dat GParted niet kan?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het 'slaat' op de nieuwe installatiemethode. Misschien hadden ze niet genoeg tijd om LVM-installatie in de Live-install te verwerken. Ik hoop dat Feisty het wel heeft.

Het is natuurlijk niet zo lastig om na installatie de fstab even aan te passen, maar het kan gewoon makkelijker.

Het liefste heb ik eigenlijk dat er standaard bij de "guided partitioning" een root/home verdeling wordt gemaakt, waarbij de root zo'n 20GB is en /home de rest van alle schijven (in een LVM dus). Dan moet er echter wel ook een grafisch tooltje worden geschreven dat makkelijk fysieke schijven kan in- en uitvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11
Aangezien ik nu echt bijna volledig ben overgestapt op Firefox dacht ik ook een een dual boot te doen met een Linux-client.

Ubuntu geworden, simpel geinstalleerd.

Maar nu heb ik even een aantal problemen, het eerst is dat hij "hangt". 10 sec. kan ik niets doen met de muis, daarna werkt hij weer prima.

Een ander probleem is het installeren van mijn Draadloos netwerk. Dit werkt doormiddel van Wep, maar wel met een onzichtbare SSDN.

Als laatste moet ik nog even uitzoeken hoe ik alles kan updaten, het Installeren / Verwijderen werkt nog niet zo als het moet doen. Veel time-outs en zeer traag.

Ik ben benieuwd hoevaak ik het ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Maeslant schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 11:01:
Aangezien ik nu echt bijna volledig ben overgestapt op Firefox dacht ik ook een een dual boot te doen met een Linux-client.

Ubuntu geworden, simpel geinstalleerd.

Maar nu heb ik even een aantal problemen, het eerst is dat hij "hangt". 10 sec. kan ik niets doen met de muis, daarna werkt hij weer prima.

Een ander probleem is het installeren van mijn Draadloos netwerk. Dit werkt doormiddel van Wep, maar wel met een onzichtbare SSDN.

Als laatste moet ik nog even uitzoeken hoe ik alles kan updaten, het Installeren / Verwijderen werkt nog niet zo als het moet doen. Veel time-outs en zeer traag.

Ik ben benieuwd hoevaak ik het ga gebruiken.
Meer info svp. Je kan eventueel een eigen topic openen.
- Waar hangt die? Tijdens het booten? Na het booten? Freezed het hele systeem of alleen de muis?
- Installeer network-manager-gnome. Dit maakt het connecten met een draadloos netwerk zeer makkelijk
- Krijg je alleen timeouts wanneer je wat wilt downloaden? In dat geval moet je IPV6 uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:39

Theimon

Snapte!?

Het probleem met het zwarte scherm kwam weer terug na een reboot. Geen idee hoe of waarom. Alles weer eruit gedonderd en nu de 9629 driver erop gezet. Ik durf nu niet meer te rebooten :P maar het werkt wel!

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11
Dutchmega schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 11:32:
[...]

Meer info svp. Je kan eventueel een eigen topic openen.
- Waar hangt die? Tijdens het booten? Na het booten? Freezed het hele systeem of alleen de muis?
- Installeer network-manager-gnome. Dit maakt het connecten met een draadloos netwerk zeer makkelijk
- Krijg je alleen timeouts wanneer je wat wilt downloaden? In dat geval moet je IPV6 uitzetten
Deze Freezes zijn gewoon als ik aan het surfen ben, of door mijn harde schijf aan het bladeren. De muis hangt (en het hele toetsenbord ook). Ik kan niets meer, heeft denk niets met downloaden te maken want daarbij is het mij nog niet opgevallen. Maar wel als ik bij voorbeeld even een menu aan wil klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

smokalot schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:55:
[...]

je weet niet hoe de support over 5 jaar geregeld is, en je kunt ook vast wel support kopen bij Novell, bijvoorbeeld.
Als grote computer-retailer zijn we al Gold-partner, en ik ga ervan uit dat ze daar wel over hebben nagedacht. Het is nu gewoon een out-of-the-box-pakket wat 100% zeker weten beter gaat draaien dan onze huidige LAMP-oplossing. Al was het maar omdat ze er bij Microsoft wél over nadenken waar indexes goed voor zijn *zucht*

Is er trouwens ook een manier om op de 'windows-manier' af te sluiten? Dus een ander effect dan killall -9? Gewoon, alsof je overal op het kruisje klikt, en een dialoogje krijgt om dingen op te slaan enzo? Ik wordt een beetje moe van alles eerst zelf moeten wegklikken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Maeslant schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:20:
[...]

Deze Freezes zijn gewoon als ik aan het surfen ben, of door mijn harde schijf aan het bladeren. De muis hangt (en het hele toetsenbord ook). Ik kan niets meer, heeft denk niets met downloaden te maken want daarbij is het mij nog niet opgevallen. Maar wel als ik bij voorbeeld even een menu aan wil klikken.
Schiet de CPU-usage omhoog? Zo ja, welk proces?
Wat zijn de specs van je computer? Vooral moederbord
Werkt in Windows alles goed?

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchmega op 03-02-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Hoe zit het met videokaartondersteuning onder Ubuntu 6.06? En dan bedoel ik niet met restricted drivers, maar out-of-the-box, open source drivers. :)

Om het wat duidelijker te maken, ik heb nu een S3 Savage2000 draaien, en video afspelen (DVD/DVB) gaat daarmee behoorlijk traag, en veel renderers werken niet (xv bijvoorbeeld). Er is afaik ook helemaal geen Linuxdriver voor de Savage2000 :P.

Hoe zou het met een Matrox G550 gaan? Matrox heeft er open source drivers voor, maar zitten die ook in de kernel/in Ubuntu :??

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:34:
Hoe zit het met videokaartondersteuning onder Ubuntu 6.06? En dan bedoel ik niet met restricted drivers, maar out-of-the-box, open source drivers. :)

Om het wat duidelijker te maken, ik heb nu een S3 Savage2000 draaien, en video afspelen (DVD/DVB) gaat daarmee behoorlijk traag, en veel renderers werken niet (xv bijvoorbeeld). Er is afaik ook helemaal geen Linuxdriver voor de Savage2000 :P.

Hoe zou het met een Matrox G550 gaan? Matrox heeft er open source drivers voor, maar zitten die ook in de kernel/in Ubuntu :??
UTFS! https://wiki.ubuntu.com/H...omponentsVideoCardsMatrox :>
Ook op ubuntuforums.org staan niet heel veel problemen als je op "Matrox G550" zoekt, dus het zit wel snor denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Oeps, was helemaal vergeten dat er hardwaresupport op de wikipagina's stond, en was niet in me opgekomen dat daar misschien ook wel videokaarten tussen zouden staan :o.

Thx, dan ga ik waarschijnlijk een G400/450/550 op de kop tikken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

offtopic: UTFS naar een modje roepen, funny ;) /offtopic

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Theimon schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:39:
offtopic: UTFS naar een modje roepen, funny ;) /offtopic
Ik dacht ook nog om een userbreak te maken met "Waarschuwing: Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes" (zie topic warning), maar ik zou niet weten of N3rdje (:o) dat wel leuk zou vinden :p /ot

/edit: Maar W3ird_N3rd's mod gebied is PMG/OM, dus daar kan hij wel zn modtaak uitvoeren. Binnen NOS zie ik hem meer als gewone user met toevallig een rood kleurtje ;)

[ Voor 18% gewijzigd door mithras op 04-02-2007 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb nu Ubuntu goed aan de praat op mijn flaptop (dualboot momenteel) en het bevalt me prima! Het is erg gebruiksvriendelijk en als er iets is wat je wil doen maar je weet niet hoe: een echte shitload aan info is beschikbaar. Zo stimuleer je mensen om Ubuntu te proberen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

2Dutch schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:39:
Heb nu Ubuntu goed aan de praat op mijn flaptop (dualboot momenteel) en het bevalt me prima! Het is erg gebruiksvriendelijk en als er iets is wat je wil doen maar je weet niet hoe: een echte shitload aan info is beschikbaar. Zo stimuleer je mensen om Ubuntu te proberen :)
Ga je nu ook hier actief worden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Jk_W schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:41:
[...]

Ga je nu ook hier actief worden? ;)
Dorie, onderhoud :/ Ga het vandeweek eens bekijken :P Heb er al wel een account (dat is ook mogelijk waar je naar linkt..mn profilepagina ;)
Als ik wat kan bijdragen of irritante vragen stellen ..sure! >:)

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 04-02-2007 22:08 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Mmm...toen ik linkte was het onderhoud nog niet begonnen. Ik linkte iig naar "Ubuntu Women". Een speciaal forum voor alle vrouwelijke Ubuntu gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Jk_W schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:09:
Mmm...toen ik linkte was het onderhoud nog niet begonnen. Ik linkte iig naar "Ubuntu Women". Een speciaal forum voor alle vrouwelijke Ubuntu gebruikers.
Do we need special care? :P Nou ja kwaad kan het niet (alhoewel ik normaliter niet van die specifieke vrouwenkliekjes ben) om me daar eens te laten zien. Sowieso werkt iedereen anders met een nieuw OS en kunnen we altijd van elkaar leren :)

-update=
Dat vrouwengedoe is me te irritant..hou het wel bij de rest van dat forum ;)

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 05-02-2007 21:32 . Reden: leren typen ja..sode :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/DellInspiron1501-2

Een lijstje met allerlei problemen dat ik tegenkwam om Ubuntu op mijn laptop te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 14:24

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Laatst een upgrade naar Feisty gedaan en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Ik merk weinig tot geen verschil met Dapper, maar dat komt omdat ik daar ook al de laatste versies van bv Evolution, networkmanager, beryl, python, cairo, control center, enz draaide.

Ad maiorem black_eye gloriam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik had wat problemen met het draaien van VMware op mijn Ubuntu Laptop. Vooral omdat de configuratie nogal eens wijzigde. (De ene keer draaide ik via wifi, en de andere keer wired). Services wilden dus niet lekker starten en VMware dacht telkens dat ik de boel nog moest configureren.
Ik was dus op zoek naar een alternatief. (Ik moet voor mijn werk nog geregeld met Windows werken) en was dus aan het kijken naar parallels. Jammer genoeg faalde ook deze bij de configuratie van de kernel drivers. (e.o.a. wazige melding) Hoedan ook, toen liep ik tegen VirtualBox aan.

Een mooi, simpel en redenlijk werkende kloon van VMware welke onder de GPL is gepubliceerd.
Linkje: http://www.virtualbox.org/
Er is zelfs een .deb voor Ubuntu (edgy eft en dapper drake)

Ondersteuning voor Vista is zelfs aanwezig (niet getest)

screenie: Afbeeldingslocatie: http://www.virtualbox.org/attachment/wiki/Screenshots/3-setup-starting.png?format=raw

En ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de snelheid van het geheel. :) Een aanrader om eens te proberen.

Enige minpuntje is (en dat zou iemand anders moeten bevestigen) dat ik onder sudo moet draaien omdat het anders met een mooie error klapt :D

Bij deze mijn 2 centjes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Bedankt voor de tip, dat ziet er leuk uit! Gisteren Xara 'ontdekt' als alternatief voor Inkscape, vandaag dit... :)
Equator schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 16:10:

Enige minpuntje is (en dat zou iemand anders moeten bevestigen) dat ik onder sudo moet draaien omdat het anders met een mooie error klapt :D
Heb je de FAQ al bekeken? Bij mij gaat het opstarten van een vm ook niet zonder sudo, maar het zou goed moeten gaan wanneer je lid bent van de 'vboxusers'-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ja, had ik reeds gezien.. Maar dat was een denk foutje van mij. Als ik de group vboxusers bekijk zag ik mijzelf reeds staan. Maar ik was niet aangevinkt. Dus probleem is reeds verholpen :p
Ik denk wat dat betreft nog iets te veel in Microsoft gedachten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Equator op 06-02-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hoe komt het dat op mijn centrino laptop met 1.83 GHz een dvd afspelen 50% cpu-power trekt met GXine en 70% met VLC (zonder de-interlacing) terwijl dat op windows al draaide op een 550MHz AMD processor? :S Wat doe ik fout? Aan de videokaart ligt het niet, die AMD had toen een TNT2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:41

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

MBV schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:38:
Hoe komt het dat op mijn centrino laptop met 1.83 GHz een dvd afspelen 50% cpu-power trekt met GXine en 70% met VLC (zonder de-interlacing) terwijl dat op windows al draaide op een 550MHz AMD processor? :S Wat doe ik fout? Aan de videokaart ligt het niet, die AMD had toen een TNT2 :P
Ik bedenk zo 2 mogelijkheden.
-De DMA support van je dvd staat niet aan. (kijk bijvoorbeeld met hdparm)
-Video drivers/instellingen (je kan bijvoorbeeld verschillende drivers instellen met xine)

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dma staat aan, en video drivers weet ik niet welke de goede zijn. Probleem met GXine is trouwens ook dat de kleuren voor geen meter kloppen :X. VLC staat op de OpenGL driver, ik heb de Radeon-driver met zonder 3d-hardware-rendering ;).
Misschien is dat het trouwens wel, glxgears draait wel soepel maar trekt 77%. Ik had alleen verwacht dat overlay wel versneld werd zonder 3d-support, en dat dat dus niet veel hoeft te trekken. ATi big-desktop is geen optie: ik heb 1 1400x1050 tft en 1 1280x1024, die ik tegelijk wil kunnen gebruiken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:41

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

MBV schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:56:
dma staat aan, en video drivers weet ik niet welke de goede zijn. Probleem met GXine is trouwens ook dat de kleuren voor geen meter kloppen :X. VLC staat op de OpenGL driver, ik heb de Radeon-driver met zonder 3d-hardware-rendering ;).
Dan kan je misschien beter iets anders nemen dan de OpenGL driver denk ik (ben ook geen expert)
.
Misschien is dat het trouwens wel, glxgears draait wel soepel maar trekt 77%. Ik had alleen verwacht dat overlay wel versneld werd zonder 3d-support, en dat dat dus niet veel hoeft te trekken.
Ik denk dat je OpenGL driver teveel nodig heeft, misschien een andere driver zoals xv ofzo...

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:56:
Misschien is dat het trouwens wel, glxgears draait wel soepel maar trekt 77%. Ik had alleen verwacht dat overlay wel versneld werd zonder 3d-support, en dat dat dus niet veel hoeft te trekken. ATi big-desktop is geen optie: ik heb 1 1400x1050 tft en 1 1280x1024, die ik tegelijk wil kunnen gebruiken :(
xv geeft je sowieso een hogere beeldkwaliteit, ook performance-wise zou je erop vooruit moeten gaan. Als je direct rendering weet te fixen (niet alleen handige voor OpenGL-apps) en mergedFB gebruikt ben je helemaal goed bezig.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 10:31
Nog even over (K)ubuntu he, ik zit dan af en toe in xorg.conf te rotzooien om beryl aan de praat te krijgen, en dan staat daar een hele hoop meuk over een wacom tablet, op sommige opties ook dat dit alleen voor wacom geld (en die zijn dan 'enabled'). Nu heb die pas een keer verwijderd want, zo dacht ik, ik heb geen wacom tabled dus is toch maar overbodig en ik vind het zo onoverzichtelijk worden. Blijkt dat daardoor mijn hele x-server niet opstart. Weet iemand waar deze goed voor zijn? Ik zie ze overigens ook bij anderen hier als die hun xorg.conf posten.
(overigens weet ik niet of dit onder 'allerlei kleine vraagjes' valt, anders excuses).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Zorg er voor dat je in de server layout sectie ook alle wacom meuk uitgeschakeld hebt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "ServerLayout"
    Identifier     "Default Layout"
    Screen         "Default Screen" 0 0
    InputDevice    "Generic Keyboard"
    InputDevice    "Configured Mouse"
#   InputDevice    "stylus" "SendCoreEvents"
#   InputDevice    "cursor" "SendCoreEvents"
#   InputDevice    "eraser" "SendCoreEvents"
EndSection

Zoiets als dit dus.
En dan bij alle input devices waar wacom in staat ook alles uitcommenten

bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#Section "InputDevice"
#
#                                                      # /dev/input/event
#                                                      # for USB
#    Identifier     "stylus"
#    Driver         "wacom"
#    Option         "Device" "/dev/wacom"          # Change to 
#    Option         "Type" "stylus"
#    Option         "ForceDevice" "ISDV4"               # Tablet PC ONLY
#EndSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 20:24:
[...]

xv geeft je sowieso een hogere beeldkwaliteit, ook performance-wise zou je erop vooruit moeten gaan. Als je direct rendering weet te fixen (niet alleen handige voor OpenGL-apps) en mergedFB gebruikt ben je helemaal goed bezig.
Direct Rendering EN mergedFB? Dan moet je een check in de code uitzetten, die ze erin hadden gestopt om problemen te omzeilen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SigmundFreud
  • Niet online

SigmundFreud

Sic transit gloria mundi

Dr_Hell schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 04:29:
Zorg er voor dat je in de server layout sectie ook alle wacom meuk uitgeschakeld hebt
Yep, dat is essentieel. Het uitschakelen van de Wacom-configzooi scheelt bij mij ook allerlei errors als ik bijvoorbeeld vanuit console-mode Kate (of Gedit) start.

...maar ik heb een bel op mijn fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:52:
[...]

Direct Rendering EN mergedFB? Dan moet je een check in de code uitzetten, die ze erin hadden gestopt om problemen te omzeilen :X
Een gepaster reply dan blaat kan ik hier echt niet bij verzinnen.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeStyler
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09-2023

FreeStyler

Str8 Ballin&#039;

Bij mij wordt er een hele reute me teut aan modules geladen die ik niet nodig heb. Weet iemand hoe ik ervoor zorg dat dit niet gebeurt in ubuntu? Of moet ik een nieuwe kernel compileren en de optie Autoload modules eruit halen?

Ik gebruik Ubuntu 6.06

ps ik heb gegoogled maar niets bruikbaar hierover gevonden het gaat dan over modules die in /etc/modules zouden staan, maar daar heb ik niets in staan.

[ Voor 23% gewijzigd door FreeStyler op 08-02-2007 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
FreeStyler schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:33:
Bij mij wordt er een hele reute me teut aan modules geladen die ik niet nodig heb. Weet iemand hoe ik ervoor zorg dat dit niet gebeurt in ubuntu? Of moet ik een nieuwe kernel compileren en de optie Autoload modules eruit halen?

Ik gebruik Ubuntu 6.06
Welke modules en waarom wil je ze uit hebben?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Ik heb een probleem, ik wil gebruik maken van de zogehete pauzestand in ubuntu, echter deed deze het vorige keer wel, maar na resumen van me sessie werden onderdelen zoals gnome-netwok-manager niet goed geladen met als gevolg dat het inloggen +- 4 minuten duurde. En dat elke keer als ik inlogde.

Nu heb ik dat probleem zelf al opgelost, maar daarna is het volgende probleem ontstaan:

Als ik de pauzestand aanklik dan kom ik in de terminal modus en geeft die een knipperent streepje neer, echter doet die verder niks. Ik heb het drie keer al getest door het gewoon 15 minuten te laten staan, maar de harde schijven en ventilaters etc worden niet uitgeschakelt. hij blijft dus gewoon actief.

Hoe kan ik het oplossen dat deze slaapstand me network-manager niet sloopt, en gewoon goed doorstart?

specs:
ati mobility radeon
core duo 1,73 Ghz per core
1024 mbram

Xorg 7.1
8.28 fglrx drivers

(geen XGL, AIGLX of composite managers draaien)

Iemand een idee ?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 20:24:
[...]

echt vaag: zodra ik hem in VLC op XVideo zet, dan blijft mijn gemiddelde CPU-usage hetzelfde, maar fluctueert het meer dan OpenGL. Ook heb ik meer warnings "late picture skipped".

@cavefish: wat heb je gefixed?

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 08-02-2007 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is Ubuntu nu toch echt definitief de verkeerde kant op gegaan. Eén van Ubuntu's doelen was dat software altijd Free moest zijn.

Toen gingen ze proprietary drivers meeleveren, omdat Ubuntu anders op sommige hardware gewoon niet werkte. Daar kan ik nog inkomen. Een tijdje geleden werd bekend dat ze de proprietary display-drivers van Nvidia en Ati gaan meeleveren. Dit is echt totaal onnodig, aangezien de opensource varianten voor normaal (2D) gebruik perfect voldoen.

Nu gaan ze in zee met Lindows, één van de commercieelste distributies. En dan gaan ze hun CNR gedoe inbouwen, waardoor er een hele lading commerciële applicaties bijkomt.

Het is hard achteruit gegaan. Eerst werden proprietary drivers toegestaan omdat het noodzakelijk was, nu wordt het praktisch aangeraden om gewone closed source programma's te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeStyler
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09-2023

FreeStyler

Str8 Ballin&#039;

MrBarBarian schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:35:
[...]

Welke modules en waarom wil je ze uit hebben?
pcmcia modules en bluetooth ik gebruik beiden niet maar ze worden wel geladen tijdens het opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

FreeStyler schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:33:
[...]

pcmcia modules en bluetooth ik gebruik beiden niet maar ze worden wel geladen tijdens het opstarten
Misschien is dit dan wel een handige thread om ff te bekijken: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:27:
Volgens mij is Ubuntu nu toch echt definitief de verkeerde kant op gegaan. Eén van Ubuntu's doelen was dat software altijd Free moest zijn.

Toen gingen ze proprietary drivers meeleveren, omdat Ubuntu anders op sommige hardware gewoon niet werkte. Daar kan ik nog inkomen. Een tijdje geleden werd bekend dat ze de proprietary display-drivers van Nvidia en Ati gaan meeleveren. Dit is echt totaal onnodig, aangezien de opensource varianten voor normaal (2D) gebruik perfect voldoen.

Nu gaan ze in zee met Lindows, één van de commercieelste distributies. En dan gaan ze hun CNR gedoe inbouwen, waardoor er een hele lading commerciële applicaties bijkomt.

Het is hard achteruit gegaan. Eerst werden proprietary drivers toegestaan omdat het noodzakelijk was, nu wordt het praktisch aangeraden om gewone closed source programma's te installeren.
Wanneer er vrije drivers komen zullen deze altijd de closed source drivers vervangen (bijvoorbeeld de nVidia driver). De mogelijkheid geven tot het installeren van closed source programma's zal een impuls geven om Ubuntu te gebruiken. Wanneer mensen eenmaal gewend raken aan Ubuntu kunnen ze overschakelen op open source programma's. Zelf was ik tegen het meeleveren van closed source software. Maar na het lezen van de Ubuntu wiki's kan ik het wel begrijpen waarom ze het doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Surkow op 08-02-2007 21:54 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

wat een onzin, normaal gebruik is toch echt met 3D. Is het niet vanwege de compositing desktop, dan is het wel voor spelletjes, of google earth achtigen.
de samenwerking met Linspire gaat veel verder dan CNR, en CNR gaat veel verder dan gesloten applicaties waar je voor moet betalen (MySQL is ook gewoon een commerciele applicatie bijvoorbeeld). Ik ben met je eens dat mediaformaten open moeten zijn, maar zie jij een betere manier om een open digitale samenwerking te creeeren dan het makkelijk beschikbaar maken van bijvoorbeeld de fluendo media codecs? Hoe moet vrije desktop software ooit voet aan de grond krijgen als het gebruiken ervan betekent dat je je eigen DVDs niet kunt bekijken zonder illegaal bezig te zijn?
Vrije software gaat over mogelijkheden bieden aan je gebruikers, en dat doet Ubuntu dus ook. Ook closed source programmaas installeren is dus mogelijk, en moet makkelijk zijn. Ubuntu doet met bijvoorbeeld de binary driver education echt wel zijn best om gebruikers goede keuzes te laten maken in de toekomst, maar niemand krijgt ooit zo'n aansporing te zien als niemand ubuntu probeert, omdat mensen er niet mee kunnen doen wat ze willen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
"Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen"

onderaan:
"Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes."

Dus vragen als: "hoe installeer ik programma x ?" kunnen wel of niet? Absolute beginners starten hierbij denk ik toch.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40

Hoe zo gaat het hard achteruit? De normale repositories blijven gewoon bestaan, daarbij heb je nu ook al een soort click and run programma om software mee te installeren (check onderaan je default startmenu).

Daarnaast zie ik ook geen probleem in proprietary drivers of opensource. Bij de grote groep mensen die ubuntu gebruiken gaat het erom of het werkt niet omdat het opensource is en halfslachtig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je mensen niet in aanraking laat komen met OSS software gaan ze ook geen 'impuls' krijgen om dat te gebruiken. De meeste mensen die Ubuntu (zullen) installeren hebben geen flauw benul van wat FOSS inhoudt.

Lever closed-source drivers mee, en mensen gaan nog minder in aanraking komen met het concept.

Ik vind het vreselijk cynisch dat een distro die gebaseerd is op een van de puurste (GNU-wijs gezien dan) distro's (Debian) uitgerekend met de glimlach closed-source software integreert. Ongehoord gewoon.

De oplossing die tot nu toe bestond is perfect haalbaar (3D drivers in een expliciet non-supported repository) maar blijkbaar zijn er een paar idioten die compleet vergeten zijn wat Linux groot gemaakt heeft... Had FOSS de weg opgegaan van alle propriëtaire oplossingen, dan had MS nu Linux niet als concurrent gezien, draaide het internet niet op OSS software, en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

Nu, ik raad Ubuntu nog altijd aan beginners aan, maar dat is gewoon omdat ik geen masochist ben en niet al hun problemen wil oplossen O-).

* Borromini is gewoon blij dat hij een distro gebruikt die nog wél iets geeft om FOSS.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik zie net dit voorbij komen toen ik mn Feisty opstarte:

Afbeeldingslocatie: http://img19.imagevenue.com/loc60/th_70125_feisty2_122_60lo.jpg

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dat gewhine over proprietary drivers mag nu wel eens afgelopen zijn nu vind ik. Over proprietary gesproken : ik zou het briljant vinden als Microsoft Office uitbrengt voor Linux (wat iig de komende 10 jaar niet gaat gebeuren). Dat FS-gewhine is zo 1995.

* Jungian gebruikt toevallig de open source driver en zou meteen de fglrx-driver installeren als deze beter was.

Idealen zijn hartstikke mooi, maar ze moeten niet gebruiksgemak in de weg zitten. Als je je er oprecht druk om maakt wordt het volgens mij tijd om een hobby te gaan zoeken.

@hierboven
Nice :*)

[ Voor 2% gewijzigd door Jungian op 08-02-2007 22:35 . Reden: word + t ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Iemand ervaring met DVB troubleshooting?

Ik heb een KNC1 TV-station PCI DVB-C, en die werkt.
Ik heb een Technotrend DVB-S PCI S-1500 en die werkt ook.

En ik heb een Technisat Airstar (DVB-T) USB gekocht, en als ik die inplug zie ik dit in dmesg:
usb 2-2: new full speed USB device using ohci_hcd and address 3

Maar ik krijg geen DVB adapter en kan het ding dus gewoon niet aanspreken. Ik zie in dmesg ook geen poging om een firmware in te laden dus een ontbrekende firmware lijkt me het probleem ook niet (airstar heeft die als het goed is niet nodig).

Ubuntu 6.06 desktop.

Snap er niets van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Borromini schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:24:
Als je mensen niet in aanraking laat komen met OSS software gaan ze ook geen 'impuls' krijgen om dat te gebruiken. De meeste mensen die Ubuntu (zullen) installeren hebben geen flauw benul van wat FOSS inhoudt.

Lever closed-source drivers mee, en mensen gaan nog minder in aanraking komen met het concept.

Ik vind het vreselijk cynisch dat een distro die gebaseerd is op een van de puurste (GNU-wijs gezien dan) distro's (Debian) uitgerekend met de glimlach closed-source software integreert. Ongehoord gewoon.

De oplossing die tot nu toe bestond is perfect haalbaar (3D drivers in een expliciet non-supported repository) maar blijkbaar zijn er een paar idioten die compleet vergeten zijn wat Linux groot gemaakt heeft... Had FOSS de weg opgegaan van alle propriëtaire oplossingen, dan had MS nu Linux niet als concurrent gezien, draaide het internet niet op OSS software, en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

Nu, ik raad Ubuntu nog altijd aan beginners aan, maar dat is gewoon omdat ik geen masochist ben en niet al hun problemen wil oplossen O-).

* Borromini is gewoon blij dat hij een distro gebruikt die nog wél iets geeft om FOSS.
Gebruik je Debian GNU/Linux? Zoja, dan geef je idd iets meer om FOSS dan ubuntu :p Dat cliche van Debian <-> Ubuntu wat al eerder gemeld is, is inderdaad absurd. Ik denk alleen dat als linux groot wil worden op de Desktop, dat het gewoon moet. De desktopgebruiker wil gewoon alles werkend hebben, punt. Om het doel te bereiken wat veel NOS'ers willen (stijgend *nix gebruik) zullen er eenmal dit soort distro's zijn. Als jan-en-alleman een goed werkende linux distro heeft zullen software devvers etc vanzelf wel een keer hun zichtveld verbreden, als dit niet gebeurd zal het altijd een gehaggel blijven.

* icyx is ook erg blij dat hij Debian GNU/Linux Sid gebruikt, en geen ubuntu...

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:30:
Idealen zijn hartstikke mooi, maar ze moeten niet gebruiksgemak in de weg zitten. Als je je er oprecht druk om maakt wordt het volgens mij tijd om een hobby te gaan zoeken.
Wie ben jij om de mensen die om digitale vrijheid geven te kleineren? Ik word jouw anti-principiële flames onderhand wel flink zat. Ik sta voor mijn principes. Ik blijf voorlopig nog wel Ubuntu gebruiken, maar ik ben het totaal niet eens met de proprietaire kant die ze op gaan.

Canonical is een bedrijf. In een bedrijf gaat het uiteindelijk altijd om geld. Je kan er mooie verhalen omheen verzinnen, maar de bottom line is geld. De GPL beschermt de software tegen de natuurlijke agressie van zo'n bedrijf.

Nu er steeds meer proprietary software in Ubuntu komt, zal de commercie er steeds meer vat op krijgen. Het zal sneller populair worden, dat wel, maar het vernietigt de Ubuntu filosofie onderweg. Wat er over blijft is een tweede Windows, met een Linux-kernel.

De Free Software zal nog steeds installeerbaar zijn, maar het kwaad is al geschied: mensen weten de waarde van Free Software niet, en zullen (en kúnnen!) net zo gemakkelijk een 30-dagen trial installeren en er een crack voor zoeken.

Dit is een worst-case scenario, en dat zie ik liever niet waarheid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 23:36

Gotiniens

Fairly odd Tim

Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:57:
[...]
De Free Software zal nog steeds installeerbaar zijn, maar het kwaad is al geschied: mensen weten de waarde van Free Software niet, en zullen (en kúnnen!) net zo gemakkelijk een 30-dagen trial installeren en er een crack voor zoeken.
Als het goed is komt er in feisty een scherm dat waarschuwt als je closed source spul installed, zoniet in feisty+1. Hopen dat dat op tijd is.
Jungian schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:30:
Dat gewhine over proprietary drivers mag nu wel eens afgelopen zijn nu vind ik. Over proprietary gesproken : ik zou het briljant vinden als Microsoft Office uitbrengt voor Linux (wat iig de komende 10 jaar niet gaat gebeuren). Dat FS-gewhine is zo 1995.
Dat gewhine is imo heel terecht, imo is linux door al die gesloten troep op de plek waar het nu is, als al deze gesloten troep er niet was ben ik er van overtuigd dat linux veel meer gebruikers had omdat het simpelweg niet meer uitmaakt welk systeem je gebruikt. Nu zijn sommige mensen bijna verplicht om windows te draaien. En dat vind ik een kwalijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

[...]

Wie ben jij om de mensen die om digitale vrijheid geven te kleineren? Ik word jouw anti-principiële flames onderhand wel flink zat. Ik sta voor mijn principes. Ik blijf voorlopig nog wel Ubuntu gebruiken, maar ik ben het totaal niet eens met de proprietaire kant die ze op gaan.

Canonical is een bedrijf. In een bedrijf gaat het uiteindelijk altijd om geld. Je kan er mooie verhalen omheen verzinnen, maar de bottom line is geld. De GPL beschermt de software tegen de natuurlijke agressie van zo'n bedrijf.

Nu er steeds meer proprietary software in Ubuntu komt, zal de commercie er steeds meer vat op krijgen. Het zal sneller populair worden, dat wel, maar het vernietigt de Ubuntu filosofie onderweg. Wat er over blijft is een tweede Windows, met een Linux-kernel.

Dit is een worst-case scenario, en dat zie ik liever niet waarheid worden.
En ik ben jullie flames zat. Zullen we het daar op houden dan, zodat ik niet constant meer jullie principes hoef aan te horen ? Debian mailinglists genoeg en met het Gentoo-forum kom ik ook een heel eind wat dat betreft.

Jouw worst-case scenario is onrealistisch en staat (in tegenstelling tot wat jij denkt) wijdere acceptie van Linux in de weg. Waar jullie aanhangers toch het bizarre idee vandaan halen dat proprietary software per definitie schadelijk is, blijft voor mij echt een raadsel (bespaar me de preek svp).

@hierboven

Linux is hier omdat Windows wijder geaccepteerd is. Cd-roms van de Bobo / Edurom etc. worden vrolijk voor Windows gemaakt. Microsoft whined niet over gesloten software (dat zou wel vreemd zijn eigenlijk) en zie daar : perfect functionerende drivers en bakken vol software. Dat het OS voor de rest niet even netjes inelkaar zit heeft daar geen reet mee te maken.

[edit]

De echte moraalridder gebruikt trouwens Debian en niets anders. Met Ubuntu ben je zelf al fout bezig (voorbeeld : oei ! Firefox met officiële branding !).

[ Voor 15% gewijzigd door Jungian op 08-02-2007 23:38 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]
Zou je mij kunnen uitleggen welke waarde ik zou moeten zien in Free Software? Als ik even de "onwetende" gebruiker speel dan zie ik echt niet het verschil in closedsource drivers en opensource drivers. Enige wat ik tegen kom is dat ik volgens een howto apt-get install nvidia-glx moet doen om mijn videokaart aan de praat te krijgen.

Ik zie het gevaar niet in om naast opensource software closedsource drivers te gebruiken. Wat je ook niet moet vergeten is dat veel bedrijven hun technologieën niet prijs willen geven. Doordat je een driver opensource maakt kan de concurrentie de werking en eventuele slimme foefjes van de vendor achterhalen. Trust me... geen enkel groot comercieelbedrijf gaat zijn gouden eieren openbaar maken.
Dat mijn hardware werkt en hoe dat tot stand komt kan geen ene donder schelen. Het gaat om de software die je gebruikt. Die moet van mij opensource zijn zodat ik mee kan doen aan verbeteringen, dat als ik dat wil kan achterhalen waar iets fout gaat het ook kan doen. Dat het aan te passen is naar de wensen van de eindgebruiker. Dat is volgens mij de gedachte achter Free Software.

Door juist die idiote fanatieke "alles opensource" houding gaat linux ten onder. Het gedrocht van een GPL3 is een prima voorbeeld hoe het niet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jungian,

"Whinen" is niet flamen. Zeggen dat iemand "whinet" is dat wel.

Ik zal je de preek niet geven, aangezien je 'm kent. Je weet exact de argumenten waarom proprietary software schadelijk is, maar je vindt "Linux op elke desktop" belangrijker dan dat. Waarom vind je dat belangrijker? Is dat niet hetzelfde als kwantiteit prefereren boven kwaliteit?

@hierboven,

Ik heb net beloofd de preek niet te geven, maar de argumenten zijn goed gedocumenteerd op zo'n beetje elk forum dat je kan vinden.

Trouwens, nu haal je de GPL3 erbij, maar ik zie niet wat dit hiermee te maken heeft, of wat het een gedrocht maakt? De grootste veranderingen zijn dat softwarepatenten buitenspel worden gezet, en dat DRM er niet voor kan zorgen dat je de software niet meer kan aanpassen. Het zorgt er dus voor dat bepaalde bijzondere situaties (Tivo) er niet voor kunnen zorgen dat, hoewel een programma GPL is, toch de 4 vrijheden niet gelden.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:37:

Ik zal je de preek niet geven, aangezien je 'm kent. Je weet exact de argumenten waarom proprietary software schadelijk is, maar je vindt "Linux op elke desktop" belangrijker dan dat. Waarom vind je dat belangrijker? Is dat niet hetzelfde als kwantiteit prefereren boven kwaliteit?
Van mijn part ben ik 1 van de 20 gebruikers van Linux. Dat interesseert me geen fluit. Wat mij tegen de borst stoot is het constante "gevraag" om open-source oplossingen als proprietary software ook een oplossing kan zijn.

Voorbeelden:

Videokaart-drivers
Aangezien er zo ongelofelijk veel patenten de revue passeren, kunnen de GPU-fabrikanten hun drivers niet open-source maken. Intel heeft blijkbaar schoon geprogrammeerd en levert WEL aan de gemeenschap de source-code die ze zo graag wil (en goed kan gebruiken).

Nvidia
Nvidia maakt (in tegenstelling tot de apen bij AMD/Ati) een mooie driver, die alhoewel hij soms zijn schoonheidsfoutjes heeft een topdriver is. Je zou dan denken : toppertje, laten we ons focussen op belangrijkere dingen. Maar neen, hele volksgroepen staan te schreeuwen om open-source drivers, omdat een proprietary driver duivels is : totale onafhankelijkheid is een vereiste (nv, nouveau).

Ati
Ati is een heel ander verhaal en is juist een voorbeeld waarom Open Source software WEL de oplossing is (de performance is niet optimaal, het ontbreken van features, brakke ondersteuning van nieuwere Xorg-versies etc.). Helaas kan ook Ati niet zijn source vrijgeven en mist de open source-driver daarom ondersteuning voor bepaalde kaarten. Om het gebruiksgemak te bevorderen zou ik daarom voorstellen om een check te laten doen bij de installer (moet niet zo moeilijk zijn) en indien nodig de proprietary driver te gebruiken.

Office-software

Microsoft Office
Hoe ideaal zou het wel niet zijn als nu Microsoft Office naar Linux over zou zetten. Ondersteuning van ODF is er middels een plugin en na jaren heeft Microsoft eindelijk door dat ze zelf ook Open bestandsformaten kunnnen verzinnen (waarbij ze echt respect verdienen voor de OpenXML-documentatie), die goed geïmplementeerd kunnen worden in andere Office-suites (KOffice, OpenOffice). Van vendor lock-in is dus geen sprake meer. Iedereen heeft de keuze om Microsoft Office aan te schaffen of om het gratis beschikbare OpenOffice te gebruiken, wat qua featureset vrijwel gelijk is.

Het moraal van mijn verhaal is dus eigenlijk : zie het allemaal niet zo zwart wit en denk zeker niet dat proprietary software het einde van Linux betekend, want core-functionaliteit zal nooit proprietary raken (hooguit user-space drivers). Proprietary software zie ik juist als een extra keuze, niet als Linux-overheersend concept.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

[...]
Ik sta voor mijn principes. Ik blijf voorlopig nog wel Ubuntu gebruiken, maar ik ben het totaal niet eens met de proprietaire kant die ze op gaan.
Hier kan ik me wel mee vinden. Ik heb echter geen zin om in discussie te gaan over je andere punten.

Als jullie vinden dat dit flames zijn...dan is het nogal aan de nette kant. :)

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:37:
@Jungian,

@hierboven,

Ik heb net beloofd de preek niet te geven, maar de argumenten zijn goed gedocumenteerd op zo'n beetje elk forum dat je kan vinden.

Trouwens, nu haal je de GPL3 erbij, maar ik zie niet wat dit hiermee te maken heeft, of wat het een gedrocht maakt? De grootste veranderingen zijn dat softwarepatenten buitenspel worden gezet, en dat DRM er niet voor kan zorgen dat je de software niet meer kan aanpassen. Het zorgt er dus voor dat bepaalde bijzondere situaties (Tivo) er niet voor kunnen zorgen dat, hoewel een programma GPL is, toch de 4 vrijheden niet gelden.
Precies goed gedocumenteerd volgens jouw straatje maar als ik het er niet mee eens ben? Dan ben ik zeker evil, right... :? Ik vind het vrij kort door de bocht om met dit soort argumenten te komen, omdat de er een groep is die er net zo over denkt als jij?
Juist door closedsource drivers is linux zo groot geworden zoals het nu is. Beryl/Compiz zijn toch wel één van de meest geliefde features bij grote massa linux desktop gebruikers op dit moment. Zonder Nvidia had er geen Beryl/Compiz geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 09-02-2007 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miki schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:11:
Juist door closedsource drivers is linux zo groot geworden zoals het nu is. Beryl/Compiz zijn toch wel één van de meest geliefde features bij grote massa linux desktop gebruikers op dit moment. Zonder Nvidia had er geen Beryl/Compiz geweest.
AIGLX + open source Ati-driver werkt ook prima hoor :)

@hieronder

Ik spreek je niet tegen, ik wilde alleen even aangeven dat het niet alleen toppie woppie draait met een proprietary driver :)

[ Voor 53% gewijzigd door Jungian op 09-02-2007 00:33 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jungian schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:13:
[...]

Dat er voor ATi kaarten een oplossing is leuk maar het is toch echt begonnen met de nvidia-glx en compiz. Door de WOW factor van die draaiende kubus is de interesse voor linux is door "bling bling" desktop enorm toegenomen is. Bekijk het Ubuntu forum maar eens, dan kun je ieder kwartier wel een vraag over Beryl/Compiz vinden. Ook interessant om te zien is het enorme aanntal flimpjes op youtube. Had de huidige ubuntu desktop eruit gezien zoals dit plaatje dan had het gebruikers aantal toch echt veel lager gelegen.

[ Voor 67% gewijzigd door Miki op 09-02-2007 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

STOP!
Dit lijkt idd zo te kunnen gaan lopen. Houdt wel in gedachte dat doel #1 van Ubuntu _market share_ is. Dus als dit er voor nodig is, so be it... Maar.. kijk eens om je heen.

SuSE -> OpenSuse
LinSpire -> Freespire
etc..

Misschien krijg je dan ook twee smaken Ubuntu..
Eentje voor de mensen die gewoon willen dat anders meteen werkt, het linux is en er verder niet over wakker liggen over het hoe en wat.
En eentje voor de echte fanatiekelingen zoals jou en mij en die dus standaard 100% open zijn ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jungian,

Ik snap wat je zegt: closed source moet op dit moment nog enkele gaten opvullen.

Maar,
Wat verlies jij ermee als een groep mensen een bedrijf vraagt om vrije drivers te maken?
Wat verlies jij ermee als je de proprietary driver zelf moet installeren (wat tegenwoordig heel simpel is)?

De noodzakelijke proprietary drivers, en codecs worden nu al geleverd in redelijk makkelijk te installeren pakketen. Waarom zou het voorgeinstalleerd moeten zijn? Dat heb jij persoonlijk toch niet nodig? Het maakt het inderdaad nog makkelijker, maar het zorgt er ook voor dat andere mensen niet weten waarom closed source niet the way to go is.

Zodra mensen moeten gaan zoeken zullen ze zich afvragen waarom. Dan komen ze te weten dat ze standaard beschermd worden tegen de afhankelijkheid van oncontroleerbare entities. Het is dan hun eigen verantwoordelijkheid om de driver te installeren. Die verantwoordelijkheid hebben ze niet als ze een tekstje over free software zien, en in 2 seconden op "I Agree" klikken.

En waarom is het belangrijk dat mensen weten wat free software is? Omdat zij de macht van de massa zijn. Als de massa ongeïnformeerd is, dan is zij een makkelijke prooi voor proprietarity. Als de massa eenmaal proprietaire software op z'n pc heeft, dan is dat de standaard geworden. Dan krijg je uiteindelijk, in meer of mindere mate een tweede Windows.

Ik gebruik nu ook de proprietary nvidia-driver. Ik heb het zelf geinstalleerd, en geaccepteerd dat Nvidia macht over mij heeft. Als nouveau op een niveau is dat het UT2007 draait, dan stap ik daarop over.

Ik gebruik een open distributie zoals Ubuntu. Als Ubuntu niet zo populair zou zijn, en het zou proprietary worden, dan zou ik op Debian overstappen. Maar als de massa bij Ubuntu blijft, dan heeft het totaal geen effect om Ubuntu achter me te laten. Het zorgt er alleen voor dat ik de driver zelf moet installeren. Daarom is het belangrijk dat Ubuntu niet 'evil' wordt.

Ik neem even een voorbeeldje Flash. Flash zuigt op dit moment, omdat er geen andere platformen worden ondersteund dan x86.

Het is onwijs simpel om een GPL browser plugin te schrijven die ECMA-script, Theora en Vector-images combineert. Een begin is gemaakt met open alternatieven, maar die proberen compatible te zijn, wat het een langdurig proces maakt. Belangrijker: developers kennen Flash, en gebruikers hebben het geinstalleerd staan.

Als nu mensen overstappen van Windows naar Linux, dan willen zij Flash installeren onder Linux. De massa wil Flash hebben onder Linux. Daar hebben we alvast 1 onmisbaar programma dat 64bits (en Linux op de Mac) tegenhoudt. Eén bedrijf heeft nu dus invloed op een heel platform. Maar ook al zou er een open alternatief zijn, Flash is de standaard, en mensen snappen niet dat het ontwikkeling tegenhoudt.

Als Macromedia Flash 9 onder de GPL had uitgebracht voor Linux/x86, dan zou de community de portability onder handen hebben genomen. Als Flash 9 helemaal niet uitgebracht zou zijn, dan zouden de open alternatieven sneller doorontwikkeld worden.

Wat er nu is gebeurd, is de Linux-community aan het lijntje houden. De massa kiest voor de weg van de minste weerstand. De minste weerstand krijg je door te wachten met 64bits totdat Macromedia vindt dat het er tijd voor is. De projecten voor een open alternatief krijgen nu bijna geen aandacht meer.

offtopic:
Dit lijkt nu wel weer een free-software preek geworden, maar het ging me hier meer om de massa die ontwikkeling tegenhoudt, en Ubuntu die dit zal gaan faciliteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Flash zou sowieso ritueel verbrandt moeten worden, proprietary of niet :D

Om nog even terug te komen op je vraag :

het is erg handig om proprietary drivers mee te leveren in ieder geval totdat de open source-variant dezelfde compatibiliteit garandeert. Proprietary drivers standaard installeren voor chipset waarvoor dat absoluut niet relevant is geniet mijn voorkeur niet (helemaal niet in het geval van de Ati-driver). Gelukkig begrijp je ook het punt wat ik probeer te maken (eindelijk ! een free software-aanhanger zonder oogkleppen). Volgens mij zitten wij qua mening helemaal niet zo ver vanelkaar vandaan. Om anders mijn standpunt samen te vatten:
Als het free kan, doe het dan vooral free, maar geef de mensen ook de keuze om proprietary software te gebruiken (desnoods ter kastijding). Als iets niet free kan, ga dan niet emmeren.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het is duidelijk dat het goed is om de massa in te zetten. Alleen heb je juist een persoon achter een Linux bak gekregen. Denk je dat diegenen zin en tijd heeft om hierbij stil te staan? Als iets niet binnen x minuten werkt, is het 1-2-3 terug naar het bekende Windows. Daarom is een Add/remove onder Ubuntu zo handig: je vinkt bijv. mp3 codecs aan, je krijgt een korte melding en je kan het installeren. Wil je meer informatie? Lees dan het artikel op de wiki maar.
Dat is een ideale manier om het a) makkelijk te houden en b) mensen er toch (enigszins) bewust van te maken.

Hoe een aantal developers er atm over denken over de verschillende manieren om gebruikers te waarschuwen:
[quote=https://wiki.ubuntu.com/EthicalInfo]Moderate - derived distros
Distribute Ubuntu with flags turned on to provide on-screen warnings with the links to the Ubuntu wiki (as described above). Make it easy for the flags to be switched off by users, or by derivative distros (e.g. Mepis). If the warning funcionality was packaged, it would be simpler to administer in this way. /etc/default/ethicalinfo would have a flag.

Moderate - other
"You have just installed Skype. This is not included in Ubuntu because it does not conform to the Ubuntu charter (see LINK), and some users have ethical objections to using it. See [WWW] https://wiki.ubuntu.com/SkypeEthics for more information."

Moderate with alternatives
"You are about to install Skype. This is not included in Ubuntu because it does not conform to the Ubuntu charter (see LINK), and some users have ethical objections to using it. See [WWW] https://wiki.ubuntu.com/SkypeEthics for more information.

Ubuntu offers the following alternatives, that are open source, based on open standards and to the best of our knowledge do not present ethical issues:
• Ekiga [more info]
• Wengophone [more info]

DO YOU WISH TO CONTINUE INSTALLING THIS SOFTWARE? [Yes/Cancel]" :)
Ik neem even een voorbeeldje Flash. Flash zuigt op dit moment, omdat er geen andere platformen worden ondersteund dan x86.

[...]
Als Macromedia Flash 9 onder de GPL had uitgebracht voor Linux/x86, dan zou de community de portability onder handen hebben genomen. Als Flash 9 helemaal niet uitgebracht zou zijn, dan zouden de open alternatieven sneller doorontwikkeld worden.

Wat er nu is gebeurd, is de Linux-community aan het lijntje houden. De massa kiest voor de weg van de minste weerstand. De minste weerstand krijg je door te wachten met 64bits totdat Macromedia vindt dat het er tijd voor is. De projecten voor een open alternatief krijgen nu bijna geen aandacht meer.
Ik denk dat je geen idee hebt welke impact zoiets heeft op een bedrijf (in negatieve zin). En dan bedoel ik dat Adobe een Flash onder de GPL zal laten vallen. Adobe is een commercieel bedrijf en verdient geld met het verkopen van pakketten zoals Adobe Studio. Als de Flash open zou zijn, is er binnen de kortste keren geen geld meer te verdienen aan het verkopen van zulke pakketten. Alleen de support-weg kan je opgaan, zoals Red Hat doet. No way dat Adobe ooit zoiets zal doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

En waarom is het belangrijk dat mensen weten wat free software is? Omdat zij de macht van de massa zijn. Als de massa ongeïnformeerd is, dan is zij een makkelijke prooi voor proprietarity. Als de massa eenmaal proprietaire software op z'n pc heeft, dan is dat de standaard geworden. Dan krijg je uiteindelijk, in meer of mindere mate een tweede Windows.
Dat heb ik me al eens eerder bedacht.

Het ligt heel simpel. Je moet een politieke partij oprichten. Of een grote reclamecampagne beginnen maar dat kost nogal wat geld.

Ik heb er al eens over nagedacht, maar ik denk niet dat ik zo'n politiek talent ben :P.
Als Macromedia Flash 9 onder de GPL had uitgebracht voor Linux/x86, dan zou de community de portability onder handen hebben genomen.
Klopt.
Als Flash 9 helemaal niet uitgebracht zou zijn, dan zouden de open alternatieven sneller doorontwikkeld worden.
Was het maar waar. Verreweg de meerderheid van de bevolking draait nog Windows, dus dan komen er gewoon minder Linux gebruikers, omdat ze dan Flash moeten missen.

Mijn moeder gaat binnenkort over op Ubuntu. Waarom?

Omdat ze met Ubuntu óók WMV filmpjes kan kijken via w32codecs.
Omdat ze met Ubuntu óók Realmedia filmpjes kan kijken via w32codecs.
Omdat ze met Ubuntu óók Flash-objecten kan bekijken via de gesloten Flashplayer.
Omdat ze via crossover óók Microsoft office kan gebruiken wat nodig is voor volledige .doc compatibiliteit.
En omdat Windows nu eenmaal geld kost terwijl Ubuntu nu hetzelfde voor haar kan doen.

Als Linux/Ubuntu al die gesloten dingen niet aankan, dan blijft ze dezelfde gesloten zooi gebruiken, maar dan onder Windows.

Denk even de andere kant op: als alle moeders het evil Ubuntu gaan gebruiken krijgt Ubuntu een significant marktaandeel. Op dat moment is het voor Adobe ook interessant om een 64bits flashplayer uit te brengen. Op het moment dat de meerderheid van de bevolking Ubuntu zou gebruiken heeft iedereen standaard Openoffice. Als er dan iemand of een bedrijf in het gat in de markt springt om alle bestaande .doc en .xls documenten voor consumenten om te zetten in ODF's zonder dat ze een MS office licentie moeten kopen, dan gaat iedereen vanaf dat moment ODF gebruiken, want dat kan "iedereen" openen. Zijn we ook van dat verneukeratieve .doc af. En omdat iedereen standaard Theora support heeft gaat men dat formaat meer gebruiken, omdat "iedereen" het standaard af kan spelen.

Voor de overstap is in mijn ogen closed source nodig. Mijn moeder gaat geen "kale" Ubuntu zonder Flash, w32codecs en MS office gebruiken.

Waarom is mijn broertje afgeknapt op Linux? Flash deed het amper (ik wist nog niet hoe ik de closed-source Flash moest installeren dus had per ongeluk de open versie die niet goed werkt), WMV filmpjes deden het niet, er stond geen Wine op, en er waren niet genoeg applicaties voor hem waarmee hij de dingen kon doen die hij wou.

Flash/WMV/Wine komt neer op het gebruik van gesloten dingen, en die applicaties die hij wil gebruiken komen nooit voor Linux op de markt als Linux geen groter marktaandeel krijgt (geluidsbewerkingssoftware o.a.). Dat "evil" Ubuntu zou dat laatste probleem op kunnen lossen, en de eerste 3 problemen indirect waarschijnlijk ook.

Als jij ook wilt dat Linux ooit meer zal worden dan een "hobbyproject" voor "nerds", dan moet het nu eventjes closed source ondersteunen. Op den duur zal de content waarschijnlijk vanzelf in open formaten aangeboden worden, en dan kan de gesloten software ook de deur uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 09-02-2007 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:11:
[...]

Precies goed gedocumenteerd volgens jouw straatje maar als ik het er niet mee eens ben? Dan ben ik zeker evil, right... :? Ik vind het vrij kort door de bocht om met dit soort argumenten te komen, omdat de er een groep is die er net zo over denkt als jij?
Ik zou niet weten waarom ik de kritiek op proprietary software moet herhalen, als het overal al verteld wordt. Je kan beter vertellen waarom je het er niet mee eens bent.

Om even kort samen te vatten waar ik tegen protesteer: ik ben tegen het CNR-systeem, omdat het proprietary software propageert. Ik ben ook tegen standaard-installatie van de proprietary display-drivers, omdat het een totaal overbodige afhankelijkheid creëert.

Door closed source drivers is Linux niet echt iets geworden. Het heeft alleen veel gebruikers binnengehaald. Meer gebruikers is altijd leuk, maar dat is niet de reden waarom ik Linux gebruik. Anders zou ik wel Windows gebruiken. Je moest eens weten hoeveel gebruikers dat OS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Merendeel van de eindgebruikers van een OS gaan echt niet nadenken waarom hun hardware "out of the box" niet werkt. Eerste wat in ze opkomt is meestal niet erg positief denkbeeld/scheldwoord over het OS wat ze dan vers hebben geïnstalleerd.

Waarom zou een totale noob die al in paniek raakt als het outlook express icoontje is veranderd gaan nadenken over oncontroleerbare entities? De groep mensen die nadenkt over wat zij installeren en de gevolgen daarvan zijn, staan echt in geen verhouding tot de gewone simpele eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 01:21:
Om even kort samen te vatten waar ik tegen protesteer: ik ben tegen het CNR-systeem, omdat het proprietary software propageert. Ik ben ook tegen standaard-installatie van de proprietary display-drivers, omdat het een totaal overbodige afhankelijkheid creëert.
Maar ook als je anders met de vesa-driver zou moet werken (of andere/oudere hardware moet gebruiken) ?
Dus met een checkje of het wel of niet nodig is (de wereld is helaas niet utopisch en dankzij het briljante software-patenten systeem zullen de drivers van Ati en Nvidia de komende 100 jaar niet in open source vorm naar buiten komen).

@hierboven

De eindgebruiker installeert meestal niet zijn eigen systeem, daar hebben ze handige neefjes of winkels voor. Die maken zich wel druk over moeilijke dingen. Ik heb mijn ouders ook een Ubuntu Dapper systeem gegeven, waar ze prima mee kunnen werken, maar no way in hell dat ze het zouden kunnen installeren (hoe simpel dat ook is).

[ Voor 19% gewijzigd door Jungian op 09-02-2007 01:35 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jungian (en Miki),

We zijn het inderdaad redelijk met elkaar eens. Het is goed dat closed-source drivers makkelijk te installeren zijn, als mensen maar duidelijk weten wat ze opgeven.

Mind you, voor de grote meerderheid van de mensheid (niet de technisch georiënteerde Linux-gebruikers die er nu zijn) zullen de opensource display-drivers goed genoeg zijn. Niet iedereen wil z'n windows laten wobblen. En nog minder mensen zijn fanatieke gamers.

Dus 3d-support out of the box is eigenlijk niet eens zo wenselijk zoals het lijkt. Je moeder zal het waarschijnlijk aan haar reet roesten wat voor display driver er wordt gebruikt om haar documenten te renderen.

@Weird nerd,

Tja, voor de acceptatie van de massa zal het inderdaad Flash en wmv makkelijk moeten kunnen ondersteunen. Het maakt mij verder niet uit hoe dat gebeurt (en het maakt me echt niet uit of iedereen nu over gaat stappen op Linux), als ik maar niet ooit op een dag wakker word in een wereld waarin open source projecten nauwelijks meer beschikbaar zijn, omdat de massa vrolijk commerciële shit is gaan installeren van het Linspire CNR-systeem.

Dat CNR systeem geeft uiteraard niet alleen toegang tot de uiterst noodzakelijke evils zoals Flash en Wmv, maar ook allerhande andere programma's zoals je van Windows gewend bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 01:40:
@Weird nerd,

Tja, voor de acceptatie van de massa zal het inderdaad Flash en wmv makkelijk moeten kunnen ondersteunen. Het maakt mij verder niet uit hoe dat gebeurt (en het maakt me echt niet uit of iedereen nu over gaat stappen op Linux),
Nou dat wil je wel. Open source projecten, b.v. door bedrijven die verdienen aan support, krijgen met een grotere userbase ook een gigantische boost.
als ik maar niet ooit op een dag wakker word in een wereld waarin open source projecten nauwelijks meer beschikbaar zijn,
Dat lijkt me sowieso geen probleem ;). Het bloed kruipt altijd waar het niet gaan kan, dus er blijven altijd wel mensen knutselen aan OS projecten.
omdat de massa vrolijk commerciële shit is gaan installeren van het Linspire CNR-systeem.
Moet je eens naar Windows kijken. Daar is nogal wat gesloten software voor beschikbaar die je met een klik kan laten draaien. Mediaplayers, video conversion tools, de browser is zelfs standaard meegeïnstalleerd.

Iedereen had Napster met een klik geïnstalleerd. Op welke manier zijn Azureus en eMule nu niet succesvol?

Je kan met klik talloze videoconversion programma's installeren. Op welke manier is VirtualDub niet goed genoeg? Vdub is op veel gebieden gewoon de beste nu.

Genoeg standaard op CD meegeleverde applicaties om TV te kijken met je TV-kaart. Toch is Dscaler beter op Windows, ondanks het klik-en-installeer systeem.

Zelfs ondanks het standaard installeren van IE is Firefox marktaandeel aan het winnen. Opera installeer je toch ook met een klik?

Sterker nog, Dscaler en zeker VirtualDub kennen amper hun gelijken onder Linux. Terwijl voor Linux juist geen click-'n-run systeem is!

Voor Windows heb je ook Filezilla server - een open source FTP server met GUI. Ik ken weinig FTP servers met een (fatsoenlijke) GUI onder Linux. Heb er lang naar gezocht en uiteindelijk GproFTPD gevonden, maar dat is ook niet ideaal.

Kortom je theorie slaat nergens op. Een grote userbase is interessanter, juist om open source projecten aan te slingeren.
Dat CNR systeem geeft uiteraard niet alleen toegang tot de uiterst noodzakelijke evils zoals Flash en Wmv, maar ook allerhande andere programma's zoals je van Windows gewend bent.
Je kan ook wachten tot de OS community met de beperkte userbase (waardoor de OS community zelf ook kleiner blijft) alle applicaties voor Linux dezelfde mogelijkheden en gebruiksgemak heeft gegeven als alle beschikbare Windows applicaties, maar ik ben bang dat je kan blijven wachten dan.

Als je op dit moment _per se_ alles open wilt moet je je gewoon afsluiten van de rest van de wereld. Dat doet (bijna) niemand. Als eenmaal veel mensen over zijn en daardoor ook standaard ondersteuning hebben voor open formaten, zullen de open formaten ook groeien, waardoor de open applicaties ook kunnen groeien, en mogelijk uiteindelijk zelfs de gesloten applicaties van vandaag overschaduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
CNR lijkt mij een handig systeem om snel en simpel software te installeren.
Dat is ook meteen een zwak punt.

Momenteel komen bij de meeste mensen alle applicaties uit gecontroleerde repositories, die gegarandeerd malware vrij zijn. Bij CNR is die controle er niet.
CNR (en mogelijk onveilige externe repositories) zouden het malware geweld waar Windows mee te maken heeft wel eens naar Linux kunnen brengen.
Momenteel draai ik geen virusscanner op mijn Linux systemen, en hopelijk kan dat ook zo blijven.

Overigens juich ik het alleen maar toe dat ze het makkelijker willen maken om software te installeren, maar ik zou het ook relaxed vinden als ze wat secuurder om zouden gaan met normale updates :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, ik ben heel erg vóór een Autopackage-achtig systeem, dat in combinatie met de normale repositories werkt, zodat het makkelijker is om de laatste updates van iets binnen te halen zonder dat je hoeft te wachten op de repo-maintainers. Dit heeft echter totaal geen invloed op de ontwikkeling van software zelf, alleen op de gemakkelijkheid van de installatie.

Maar dit CNR-systeem van Linspire is, naar wat ik er van begrepen heb, een soort software-koop/download plaats. Een grote poel aan closed-source software waar je voor moet betalen.

Als ik per-se alleen open software zou willen gebruiken, dan hoef ik me niet eens echt af te sluiten voor de wereld hoor. Ik zal waarschijnlijk een Intel- of Ati-kaart moeten kopen voor Beryl, maar ook zonder dat kan ik prima werken. In Europa heb je geen last van software-patenten, dus ik kan gerust m'n divxjes afspelen en m'n mp3's luisteren (ik probeer zoveel mogelijk Flac/Ogg binnen te halen). Het enige dat ik mis is serieus gamen, en Youtube-filmpjes kijken. Verder kan ik eigenlijk alles dat ik nu ook doe.

Een grotere userbase is inderdaad handig, omdat daar ook developers/bug-melders bij zitten, maar ook zonder nvidia-driver waren er al genoeg Linux-gebruikers. Ik ben nu al erg tevreden met m'n NOS-desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
Zie hier een post van de CEO van Linspire van een jaar geleden over CNR, levert 29 pagina's aan discussies op :+

Gaat de CNR dienst voor Ubuntu ook $20 per jaar kosten?
Dat heb ik er dus echt niet voor over, zeker omdat ik niet van plan ben om te betalen voor software als ik diezelfde software ook gratis binnen kan halen via Synaptic.
Closed source software kopen ben ik momenteel ook niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Er bestaan 2 smaken CNR, gratis en paid, het verschil in mogelijkheden en service is het verschil: http://www.linspire.com/products_cnr_whatis.php

Slechts een kleine opmerking over de discussie die nu gaande is/was: Het feit dat niet alle software danwel drivers source is, was voor mij toch wel een opstapje naar het Linux-wereldje omdat ik dan zoals gezegd alles met mn systeem kon doen wat ik daarvoor ook al jaren kon doen (Flash, games etc.).
Wat mij wel is opgevallen ondertussen is dat ik voor praktisch alle progs wel gratis alternatieven ben gaan proberen en uiteindelijk ook gebruiken. Mochten ze nu voor de nVidia drivers en voor Flash etc. open alternatieven ontwikkelen die net zo goed werken, dan stap ik zeker over (wat DOT ook al aangeeft). Ubuntu is een mooie keuze voor mensen die nog nooit Linux gebruikt hebben en ik heb het gevoel dat als ze eenmaal beginnen met deze distro, dat ze vanzelf meer geinteresseerd raken in open software en daardoor vanzelf op zoek gaan naar open alternatieven voor hun doeleinden. Ze moeten dan wel ergens beginnen.
Ik hink op 2 gedachten. Van de ene kant zou ik het liefst ook willen dat alles open is en dat iedereen kan genieten van een desktop die onafhankelijk is van grote bedrijven. Van de andere kant wil ik niet beperkt worden in mijn pc-gebruik en ben ik dus aangewezen op proprietary drivers/software en ben ik in feite een simpele selfish bastard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Even een positieve post dan: * Equator heeft gisteren zonder problemen zijn T-Mobile Web 'n Walk HSDPA kaart aan de praat gekregen onder Ubuntu :)

1300 bit/s op mijn (nog uncapped) Pocket Internet Totaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Jungian schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:13:
@hieronder
Ik spreek je niet tegen, ik wilde alleen even aangeven dat het niet alleen toppie woppie draait met een proprietary driver :)
Dit wil ik toch tegenspreken. Bij mijn ATI Radeon X850 XT werkt de open source driver niet. Ik moet speciaal de xorg-driver-fglrx installeren, anders krijg ik geen beeld in X.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.