Het Grote Ubuntu topic deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 7.851 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

rickiii schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:54:
[...]

Dit wil ik toch tegenspreken. Bij mijn ATI Radeon X850 XT werkt de open source driver niet. Ik moet speciaal de xorg-driver-fglrx installeren, anders krijg ik geen beeld in X.
Daar kan de open source driver niets aan doen :+ Ik heb WEL een kaart die erdoor ondersteund word. Zolang je een kaart hebt die ondersteund word is de Ati open source driver een betere keuze.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117981

De updates van Ubuntu Edgy Eft gingen vanochtend prima op 2 pakketten na:

- linux-restricted-modules-386
- linux-image-386

Nu heb ik Synaptic geopend in de hoop dat ik voro die twee pakketten gewoon op "bijwerken" zou kunnen klikken. Echter, als ik bij linux-image-386 op bijwerken klik zegt ie dat het niet kan omdat ie afhankelijk is van linux-restricted-modules-386. Klik ik daarbij op bijwerken, dan zegt ie dat ie afhankelijk is van linux-restricted-modules-2.6.17-11; Die laatste staat niet geinstalleerd, maar kan ik niet installeren omdat die weer afhankelijk is van linux-image-2.6.17-11-386, maar die laatste komt niet in Synaptic voor :S

Hoe kom ik aan dat laatste pakket? Mis ik een source?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Jungian schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:58:
[...]

Daar kan de open source driver niets aan doen :+ Ik heb WEL een kaart die erdoor ondersteund word. Zolang je een kaart hebt die ondersteund word is de Ati open source driver een betere keuze.
Dat probleem trad pas op vanaf Ubuntu Edgy (zelfs het booten van de Live-CD werkte niet zonder eerst de proprietary package te downloaden) Dus de driver zelf ondersteunt mijn kaart vast wel, maar ik spreek alleen zijn stelling tegen. De open source driver werkt niet 'ook prima'.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-07 12:04
Anoniem: 117981 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:10:

- linux-image-386

Nu heb ik Synaptic geopend in de hoop dat ik voro die twee pakketten gewoon op "bijwerken" zou kunnen klikken. Echter, als ik bij linux-image-386 op bijwerken klik zegt ie dat het niet kan omdat ie afhankelijk is van linux-restricted-modules-386. Klik ik daarbij op bijwerken, dan zegt ie dat ie afhankelijk is van linux-restricted-modules-2.6.17-11; Die laatste staat niet geinstalleerd, maar kan ik niet installeren omdat die weer afhankelijk is van linux-image-2.6.17-11-386, maar die laatste komt niet in Synaptic voor :S

Er zijn (weer) problemen met een update :|
Zie de link die ik in een eerder bericht plaatste:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=356408

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 117981 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:10:

- linux-image-386

Is er een bepaalde reden dat je niet linux-image-generic gebruikt ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dr_Hell schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:30:
[...]

Er zijn (weer) problemen met een update :|
Zie de link die ik in een eerder bericht plaatste:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=356408
Thanx, weet ik in elk geval dat het niet aan mij ligt :) Even in de gaten houden wat er gebeurd dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:42:
[...]

Is er een bepaalde redenn dat je niet linux-image-generic gebruikt ?
Geen idee, zou ik dat moeten doen? Ik ben van Breezy naar Dapper naar Edgy ge-upgrade, misschien dat het daar mee te maken heeft?

Verder heb ik Beryl en voorheen onder Dapper XGL+Compiz gehad, misschien dat het daar dan weer mee te maken heeft?

Ben een windows gebruiker die aan het uitproberen is hoe lang ie zonder Windows kan, tot nu toe gaat het goed maar als je tips hebt hoe het beter kan houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 117981 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:47:
[...]

Geen idee, zou ik dat moeten doen? Ik ben van Breezy naar Dapper naar Edgy ge-upgrade, misschien dat het daar mee te maken heeft?

Verder heb ik Beryl en voorheen onder Dapper XGL+Compiz gehad, misschien dat het daar dan weer mee te maken heeft?

Ben een windows gebruiker die aan het uitproberen is hoe lang ie zonder Windows kan, tot nu toe gaat het goed maar als je tips hebt hoe het beter kan houd ik me aanbevolen :)
Sinds Edgy is er de generic kernel (word standaard geïnstalleerd)(ook inclusief SMP). Even de andere kernels die je hebt met Synaptics uitvinken en de generic kernel installeren en je ben weer klaar voor de toekomst.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:52:
[...]

Sinds Edgy is er de generic kernel (word standaard geïnstalleerd)(ook inclusief SMP). Even de andere kernels die je hebt met Synaptics uitvinken en de generic kernel installeren en je ben weer klaar voor de toekomst.
Ik wacht eerst wel ff tot de update problemen voorbij zijn, van wat ik in die andere thread lees is ook de generic versie van 17.11 niet online. Wat is het voordeel van generic? Pakt ie dan automatisch 64 bit als ik een 64 bit processor installeer?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 117981 op 09-02-2007 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 117981 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:57:
[...]

Ik wacht eerst wel ff tot de update problemen voorbij zijn, van wat ik in die andere thread lees is ook de generic versie van 17.11 niet online. Wat is het voordeel van generic?
Het is de nieuwe standaard-kernel (vervanger voor zowel 386 als 686 en de SMP-kernels). Ik neem aan dat ze verder nog weinig energie in de 386-kernel zullen steken.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Ik geloof dat de Beryl howto (eigenlijk de nieuwste nvidia-driver) automatisch de 386 installeert. Je kan echter tegenwoordig zonder problemen deze weer weghalen. Een maand geleden brak je dan nog je dependencies. Ik snap eigenlijk niet waarom Nvidia dat als dependency heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 69437 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 02:42:
Als ik per-se alleen open software zou willen gebruiken, dan hoef ik me niet eens echt af te sluiten voor de wereld hoor. Ik zal waarschijnlijk een Intel- of Ati-kaart moeten kopen voor Beryl, maar ook zonder dat kan ik prima werken. In Europa heb je geen last van software-patenten, dus ik kan gerust m'n divxjes afspelen en m'n mp3's luisteren (ik probeer zoveel mogelijk Flac/Ogg binnen te halen).
Dat klopt niet helemaal. De MPEG algoritmes zijn ook in Europa gewoon gepatenteerd.

MPEG is geen software. MPEG is een specificatie.

Zie http://www.mp3licensing.com/patents/index.html.

Wel kent MPEG een "gedoogbeleid". (lees vooral vraag 3 *en* 4).
Het enige dat ik mis is serieus gamen, en Youtube-filmpjes kijken. Verder kan ik eigenlijk alles dat ik nu ook doe.
En WMV filmpjes waarvan er genoeg rondzwerven op het web.

En websites die überhaupt niet toegankelijk zijn zonder Flash.

En dat Word/Excel 2007 document dat een collega/vriend je mailt (al kan je je afvragen wat voor vriend dat dan is >:)).

En bakken met hardware krijg je niet aan de gang, want daar heb je een gesloten firmware voor nodig.
Een grotere userbase is inderdaad handig, omdat daar ook developers/bug-melders bij zitten, maar ook zonder nvidia-driver waren er al genoeg Linux-gebruikers. Ik ben nu al erg tevreden met m'n NOS-desktop.
Dat is mooi :). Maar als ik zelf kijk voor Linux op mijn desktop, dan kan ik diverse dingen gewoon niet meer. VirtualDub kent geen equivalent onder Linux, er is geen fatsoenlijk DVB-programma beschikbaar schijnbaar (dus kan niet goed TV meer kijken), en HDTV h.264 decoding, ik weet niet of het ondertussen al loopt, maar het laat behoorlijk lang op zich wachten.

MeGUI (ook al open source) is er ook niet voor Linux. Nou, x264 moet je echt niet proberen vanaf de commandline aan te sturen als mens. Dat is niet te doen.

Met een grotere userbase zou dat er allemaal wel zijn. Dan zou ik ook direct overstappen.
rickiii schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:54:
[...]

Dit wil ik toch tegenspreken. Bij mijn ATI Radeon X850 XT werkt de open source driver niet. Ik moet speciaal de xorg-driver-fglrx installeren, anders krijg ik geen beeld in X.
Als ik de closed source driver niet installeer krijg ik mijn beeldscherm niet eens in 1280*800. Nogal naar aangezien dat de native resolutie is, en een opgerekt 1024*768 is héél lelijk.

Nog even over mijn compleet ondergesneeuwde reactie:
W3ird_N3rd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:42:
Iemand ervaring met DVB troubleshooting?

Ik heb een KNC1 TV-station PCI DVB-C, en die werkt.
Ik heb een Technotrend DVB-S PCI S-1500 en die werkt ook.

En ik heb een Technisat Airstar (DVB-T) USB gekocht, en als ik die inplug zie ik dit in dmesg:
usb 2-2: new full speed USB device using ohci_hcd and address 3

Maar ik krijg geen DVB adapter en kan het ding dus gewoon niet aanspreken. Ik zie in dmesg ook geen poging om een firmware in te laden dus een ontbrekende firmware lijkt me het probleem ook niet (airstar heeft die als het goed is niet nodig).

Ubuntu 6.06 desktop.

Snap er niets van :?
Dat kastje hoort het te doen (is ondersteund en ik heb alle drivers heb ik opgezocht), maar ik krijg toch geen DVB-adapter in /dev/dvb.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat een hoop berichten in 2 dagen 8)7
Anoniem: 69437 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:27:
Volgens mij is Ubuntu nu toch echt definitief de verkeerde kant op gegaan. Eén van Ubuntu's doelen was dat software altijd Free moest zijn.

Toen gingen ze proprietary drivers meeleveren, omdat Ubuntu anders op sommige hardware gewoon niet werkte. Daar kan ik nog inkomen. Een tijdje geleden werd bekend dat ze de proprietary display-drivers van Nvidia en Ati gaan meeleveren. Dit is echt totaal onnodig, aangezien de opensource varianten voor normaal (2D) gebruik perfect voldoen.

Nu gaan ze in zee met Lindows, één van de commercieelste distributies. En dan gaan ze hun CNR gedoe inbouwen, waardoor er een hele lading commerciële applicaties bijkomt.

Het is hard achteruit gegaan. Eerst werden proprietary drivers toegestaan omdat het noodzakelijk was, nu wordt het praktisch aangeraden om gewone closed source programma's te installeren.
De proprietary drivers worden, dacht ik, pas geinstalleerd als de gebruiker ermee akkoord gaat, samen met een warning over proprietary drivers. Ze worden niet automatisch geinstalleerd en zeker niet als je bijv. een Radeon 7500 hebt waarbij een open-source driver ook 3D-rendering ondersteunt.
Beginning with Ubuntu’s 7.04 release in April of this year, Ubuntu users will be able to use the CNR client to download and install commercial programs and proprietary media drivers with one click of the mouse. In the future, Canonical plans to integrate aspects of the CNR technology so the purchase of commercial software is straightforward for desktop users.
Het word dus makkelijk gemaakt om proprietary software te installeren. Dit word niet automatisch gedaan. Een groot verschil :O

Debian heeft ook een non-free repository. Wat zou het verschil zijn met Ubuntu?
Grote prutser schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:30:
Ik zie net dit voorbij komen toen ik mn Feisty opstarte:

[afbeelding]

:9~
Updated artwork :)
Jungian schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:13:
[...]

AIGLX + open source Ati-driver werkt ook prima hoor :)
Spreek voor jezelf. Gebruikers met nieuwe kaarten zijn de dupe.
ATi heeft de specificaties vrij gegeven van alle kaarten ouder dan Radeon 8500. Deze worden dus goed ondersteunt door de open-source driver
mithras schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 01:08:
[...]
Ik denk dat je geen idee hebt welke impact zoiets heeft op een bedrijf (in negatieve zin). En dan bedoel ik dat Adobe een Flash onder de GPL zal laten vallen. Adobe is een commercieel bedrijf en verdient geld met het verkopen van pakketten zoals Adobe Studio. Als de Flash open zou zijn, is er binnen de kortste keren geen geld meer te verdienen aan het verkopen van zulke pakketten. Alleen de support-weg kan je opgaan, zoals Red Hat doet. No way dat Adobe ooit zoiets zal doen!
Ik denk dat het gebruik van non-free software niet zo erg is. Het lastige is dat het vaak "slechte" software is. De filosofie van Linux is onder andere het verbeteren van software. Dat gaat verdomme lastig met closed-source-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 16:34:
ATi heeft de specificaties vrij gegeven van alle kaarten ouder dan Radeon 8500. Deze worden dus goed ondersteunt door de open-source driver
Of je leest natuurlijk even alles door wat ik heb gezegd. Ik spreek ten eerste altijd voor mezelf (het interesseert me geen fuck dat jij misschien een kaart hebt die niet ondersteund is) en ten tweede gaf ik alleen maar aan dat de Open Source-driver ook een valide keuze is in veel gevallen. Niet meer, niet minder.
Ik ga uit van een redelijk niveau hier. Dat mensen hun eigen interpretatie hebben van hetgeen ik schrijf maak ik me niet druk om hoor. De proprietary driver is ook niet in alle gevallen de meest geschikte optie. Moet degene waar ik op reageerde dat dan ook specificeren ?

Het is wel weer genoeg geëmmer geweest vind ik nu :)

[ Voor 28% gewijzigd door Jungian op 09-02-2007 18:02 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Jungian schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 17:10:
[...]

Of je leest natuurlijk even alles door wat ik heb gezegd. Ik spreek ten eerste altijd voor mezelf (het interesseert me geen fuck dat jij misschien een kaart hebt die niet ondersteund is) en ten tweede gaf ik alleen maar aan dat de Open Source-driver ook een valide keuze is in veel gevallen. Niet meer, niet minder.
Nuanceren is een kunst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Om nog maar even door te zeuren op mijn vorige posts. Die Open Source driver in Ubuntu Edgy werkt dus niet voor mijn Club3D ATI Radeon X850 XT out-of-the-box. Iedereen zegt steeds dat ik de proprietary driver maar moet installeren als work-around, en dat heb ik dan ook gedaan. Maar is er een manier om deze Open Source driver wél aan de praat te krijgen zodat ik Beryl kan draaien zonder XGL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ik ga eens upgraden naar Feisty. Echter, eerst eens een backup maken met Norton Ghost. Als Feisty nog niet goed genoeg is, kan ik altijd nog terug O-)
rickiii schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:14:
Om nog maar even door te zeuren op mijn vorige posts. Die Open Source driver in Ubuntu Edgy werkt dus niet voor mijn Club3D ATI Radeon X850 XT out-of-the-box. Iedereen zegt steeds dat ik de proprietary driver maar moet installeren als work-around, en dat heb ik dan ook gedaan. Maar is er een manier om deze Open Source driver wél aan de praat te krijgen zodat ik Beryl kan draaien zonder XGL?
Nee. De open source driver ondersteunt je videokaart gewoon niet.
Uit de manual:
R480/R481
Radeon X850 PCIE/AGP (2d only)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Dutchmega schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:29:
Nee. De open source driver ondersteunt je videokaart gewoon niet.
Uit de manual:
Ok bedankt. Zou je mij trouwens kunnen vertellen waar ik die manual kan vinden? Overigens doet 2D het ook niet met de Open Source driver, maar dat is nu minder belangrijk omdat 3D toch niet gaat werken.

edit: Ik vond deze site via Google:
http://ftp.x.org/pub/X11R6.9.0/doc/html/radeon.4.html

[ Voor 12% gewijzigd door rickiii op 10-02-2007 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 12:38

MBV

Jungian schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 20:24:
[...]

xv geeft je sowieso een hogere beeldkwaliteit, ook performance-wise zou je erop vooruit moeten gaan. Als je direct rendering weet te fixen (niet alleen handige voor OpenGL-apps) en mergedFB gebruikt ben je helemaal goed bezig.
Ok, ik ging iets te veel uit van on-the-fly aanpassingen. Het processorverbruik leek echt te veranderen, maar kennelijk had hij de instelling niet doorgevoerd :X

Goed, op OpenGL crasht VLC zodra je de video start. Kennelijk ondersteunt de Radeon-driver iets niet, zoiets riep hij tenminste op de command-line. XVideo geprobeerd, en dat werkt als een tierelier :Y) CPU-usage is vrijwel onafhankelijk van de schermgrootte, rond de 25%. Laag genoeg om op 800MHz te draaien :Y). De kleurtjes kloppen ook grotendeels, in tegenstelling tot GXine. Die maakt er echt een puinhoop van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Andere vraag dan, als niemand weet hoe ik mijn airstar kan troubleshooten..

Er is nu Ubuntu 6.06 LTS. Over een tijdje zou iets van 9.06 LTS (desktop) oid uit moeten komen, iig, de volgende LTS release dus.

Ik weet dat het koffiedik kijken is, maar ik heb er écht geen zicht op, ik hoop jullie iets meer. Zou 9.06 LTS (of wat het ook precies gaat worden) goed draaien op een singlecore 3Ghz/3000+ CPU met Matrox G400/500 series kaart? Of wat schatten jullie anders dat de systeemeisen ongeveer worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:33:

Er is nu Ubuntu 6.06 LTS. Over een tijdje zou iets van 9.06 LTS (desktop) oid uit moeten komen, iig, de volgende LTS release dus.

Ik weet dat het koffiedik kijken is, maar ik heb er écht geen zicht op, ik hoop jullie iets meer. Zou 9.06 LTS (of wat het ook precies gaat worden) goed draaien op een singlecore 3Ghz/3000+ CPU met Matrox G400/500 series kaart? Of wat schatten jullie anders dat de systeemeisen ongeveer worden?
1 GHz, 512 MB RAM en een brakke videokaart zijn genoeg voor Gnome en KDE. De laatste paar jaren zijn de systeemeisen ook stabiel gebleven en ik ga ervanuit dat dat niet anders is in de toekomst. Dat systeem voldoet dus ruim aan de eisen (RAM is eigenlijk nog het belangrijkst + een ondersteunde videokaart (zodat je niet op vesa loopt te werken)).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik heb Xubuntu goed werkende gehad met 550Mhz en 192MB ram en een Ati 2MB kaartje. Ook ubuntu draaide, niet fantastisch, maar gnome werkt iig .

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik heb Ubuntu met Gnome zelfs op een 500Mhz Celeron met 192MB en 8MB ATi video lopen nu, maar ik weet niet of er grootste plannen zijn waardoor de systeemeisen fors de lucht ingaan zoals bij XP>Vista was :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij Vista valt het toch ook wel mee? Alleen dat Alt-Tab effect kost flink wat kracht, maar Beryl kan je met de juiste plugins ook redelijk zwaar maken.

Ik geloof dat ze bij Gnome en KDE vinden dat het wel redelijk 'af' is. Er worden geen grote veranderingen gepland, behalve handigheidjes en fixes.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 11-02-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ach, zolang het maar gewoon uit te zetten is zodat alles in 2D blijft draaien, dan zal het vast wel gaan :).

Vista hoef je met <384MB al niet meer te proberen, Ubuntu doet het met 192MB ook nog best. Da's wel even de helft, hoe het qua CPU power ligt weet ik niet precies.

[ Voor 46% gewijzigd door Mentalist op 11-02-2007 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 69437 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 00:00:
Bij Vista valt het toch ook wel mee?
offtopic:
Vista pakte bij het opstarten hier al 450 MB RAM. De fanboys gooien het op caching, ik gooi het op "er is nog geen kut opgestart of geïnstalleerd dus er valt niets te cachen". En ik weet niet of jij het ooit heb zien draaien op een laptop met Speedstep of een soortgelijke techniek, maar met Aero zonder transparency (!) throttled hij hem vrolijk omhoog als je venstertjes versleept. Zonder Aero heb je geen mooie alt-tab en helemaal geen windowstoets-tab meer (en ziet het geheel er slechter uit dan Windows 98, maar dan dus met 6 keer het geheugengebruik (als het niet meer is). Windows Vista is de rechtmatige opvolger van ME imho (alleen nu is het geheugengebruik natuurlijk een feature :P).

Windows XP en de Linux DE's komen niet eens in de buurt van deze resources-verspilling.

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 11-02-2007 01:18 . Reden: 1 nu te veel ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:02

Metro2002

Memento mori

Dutchmega schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 16:34:

3D ondersteuning draait ook prima op mijn ati 9700 pro kaartje.
W3ird_N3rd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 00:03:
Ach, zolang het maar gewoon uit te zetten is zodat alles in 2D blijft draaien, dan zal het vast wel gaan :).

Vista hoef je met <384MB al niet meer te proberen, Ubuntu doet het met 192MB ook nog best. Da's wel even de helft, hoe het qua CPU power ligt weet ik niet precies.
ubuntu heb ik heel even op mijn laptop draaiend gehad, draait ongeveer net zo snel als windowsXP pro.
Laptop is een celeron 433 met 192mb geheugen.

vista ga ik hier maar niet op proberen ;)
sowieso ga ik vista niet draaien. Vista is eigenlijk precies de reden geweest om weer eens linux te installeren en moet zeggen dat ik op mijn desktop vaker ubuntu start dan winxp. (enkel voor games start ik windows nog.. )

ubuntu heeft bij opstarten iets van 130-140mb in gebruik. net zoiets als XP dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:38:

ubuntu heeft bij opstarten iets van 130-140mb in gebruik. net zoiets als XP dus.
Als je zooi verwijderd, wel minder :P

ubuntu-desktop installeert standaard een heleboel zooi dat ik niet nodig heb.
Ik heb het volgende verwijderd:
code:
1
 anacron apmd app-install-data app-install-data-commercial apport apport-gtk at-spi bc binfmt-support bittorrent bluez-cups bluez-pin bluez-utils brltty brltty-x11 cli-common contact-lookup-applet cupsys cupsys-bsd cupsys-client cupsys-common cupsys-driver-gutenprint dc deskbar-applet diveintopython doc-base ekiga esound evolution evolution-data-server evolution-data-server-common evolution-exchange evolution-plugins evolution-webcal example-content f-spot festival festlex-cmu festlex-poslex festvox-kallpc16k foo2zjs foomatic-db foomatic-db-engine foomatic-db-hpijs foomatic-filters fortune-mod fortunes-min gimp-print gimp-python gnome-accessibility-themes gnome-app-install gnome-btdownload gnome-cups-manager gnome-doc-utils gnome-mag gnome-netstatus-applet gnome-nettool gnome-orca gnome-pilot gnome-pilot-conduits gnome-screensaver gnome-spell gnome2-user-guide gstreamer0.10-esd gstreamer0.10-plugins-base-apps gstreamer0.10-tools gthumb gtkhtml3.8 gucharmap hpijs hplip hplip-data landscape-client language-selector language-selector-common lftp libatspi1.0-0 libbluetooth2 libbrlapi1 libbtctl4 libdbus-1-cil libedata-book1.2-2 libedata-cal1.2-6 libegroupwise1.2-12 libestools1.2 libexchange-storage1.2-2 libgconf2.0-cil libglade2.0-cil libglew1 libglib2.0-cil libgmime-2.0-2 libgmime2.2-cil libgnome-mag2 libgnome-pilot2 libgnome-speech3 libgnome2.0-cil libgnomebt0 libgnomecupsui1.0-1c2a libgnomevfs2-bin libgtk2.0-cil libgtkhtml3.8-15 libgutenprint2 libgutenprintui2-1 libmono-cairo1.0-cil libmono-corlib1.0-cil libmono-data-tds1.0-cil libmono-security1.0-cil libmono-sharpzip0.84-cil libmono-sqlite1.0-cil libmono-system-data1.0-cil libmono-system-web1.0-cil libmono-system1.0-cil libmono0 libmono1.0-cil libopal-2.2.0 libopenobex-1.0-0 libpisock9 libpisync0 libpt-1.10.0 libpt-plugins-alsa libpt-plugins-v4l libpt-plugins-v4l2 librecode0 libscim8c2a libsensors3 libslp1 libsnmp-base libsnmp9 libuniconf4.2 libwvstreams4.2-base libwvstreams4.2-extras libxevie1 libxml2-utils libxplc0.3.13 linux-headers-generic min12xxw mono-common mono-gac mono-jit mono-runtime nautilus-cd-burner nautilus-sendto onboard openoffice.org-evolution openoffice.org-gnome openoffice.org-gtk openoffice.org-style-industrial pnm2ppa poppler-utils python-apport-utils python-at-spi python-gdbm python-gst0.10 python-problem-report python-virtkey python-xdg python-xml rdesktop readahead rss-glx scim scim-gtk2-immodule scim-modules-socket screen screensaver-default-images serpentine sound-juicer ssh-askpass-gnome tangerine-icon-theme tango-icon-theme tango-icon-theme-common tomboy totem tsclient ttf-arabeyes ttf-arphic-ukai ttf-arphic-uming ttf-baekmuk ttf-bengali-fonts ttf-devanagari-fonts ttf-gentium ttf-gujarati-fonts ttf-indic-fonts ttf-kannada-fonts ttf-kochi-gothic ttf-kochi-mincho ttf-lao ttf-malayalam-fonts ttf-mgopen ttf-oriya-fonts ttf-punjabi-fonts ttf-tamil-fonts ttf-telugu-fonts ttf-thai-tlwg ubuntu-desktop ubuntu-docs usplash usplash-theme-ubuntu vino vnc-common whois wvdial x-ttcidfont-conf xbitmaps xcursor-themes xfonts-100dpi xfonts-75dpi xfonts-scalable xorg xsane xsane-common xscreensaver-data xscreensaver-gl xsltproc xterm xvncviewer yelp

Ubuntu is wel wat sneller met al die zooi eruit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op ubuntuforums weten ze het ook al niet lijkt het.. USB apparaten zijn dus niet te troubleshooten? Als het zou moeten werken, maar het werkt niet, dan kan je niets meer doen en moet je je mooie DVB-T kastje maar in de prullenbak stoppen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:10:
Op ubuntuforums weten ze het ook al niet lijkt het.. USB apparaten zijn dus niet te troubleshooten? Als het zou moeten werken, maar het werkt niet, dan kan je niets meer doen en moet je je mooie DVB-T kastje maar in de prullenbak stoppen? :/
Je hebt meer kans iets te weten te komen als je het vraagt op het Gentoo Forum (wellicht is er wel een Wiki-artikel over te vinden ?).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

smokalot

titel onder

W3ird_N3rd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:10:
heb je het probleem alleen met ubuntu dan? doet ie ook niets met knoppix, of mandriva ofzo? Heb je al gekeken bij de mensen die de dbv-ondersteuning geprogrammeerd hebben? Of anders de usb-stack? ubuntuforums is misschien niet de beste plek voor dit soort specialistische kennis.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

smokalot schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:22:
[...]

heb je het probleem alleen met ubuntu dan? doet ie ook niets met knoppix, of mandriva ofzo?
Ik zal eens een knoppix schijfje branden..
Heb je al gekeken bij de mensen die de dbv-ondersteuning geprogrammeerd hebben?
Daar staat in de wiki dat het een ondersteund device is. Hoe ik daar mee in contact kom weet ik niet, ik neem aan dat ze wel wat beters te doen hebben dan gebruikers helpen met stomme probleempjes.

Maar er is dus gewoon geen algemene manier om USB spul te troubleshooten?

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 11-02-2007 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:25:
Maar er is dus gewoon geen algemene manier om USB spul te troubleshooten?
Een USB-ventilator, een USB-muis en een USB-HDD doen allemaal iets compleet anders. Wat voor troubleshoot-manier zou je willen zien ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:41:
[...]

Een USB-ventilator, een USB-muis en een USB-HDD doen allemaal iets compleet anders. Wat voor troubleshoot-manier zou je willen zien ?
Als die ventilator het niet doet weet ik dat de USB poort stuk is of niet genoeg mA kan leveren. Van die andere apparaten zou ik de complete initialisatie willen zien, van inpluggen, laden van driver X tot het toevoegen van een DVB adapter, zodat ik zie waar het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:43:
[...]

Als die ventilator het niet doet weet ik dat de USB poort stuk is of niet genoeg mA kan leveren. Van die andere apparaten zou ik de complete initialisatie willen zien, van inpluggen, laden van driver X tot het toevoegen van een DVB adapter, zodat ik zie waar het misgaat.
dmesg ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Dat had ik al geprobeerd, dmesg zegt

En heeft verder ook niets te melden. Geen error, geen extra info.. Alleen *dat* ik een USB device heb ingeplugd.. Ja.. Dat wist ik ook al 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:24

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:33:

Als de officiële nummering van ubuntu blijft zoals hij nu is komt 9.06 uit in juni 2009 (ofwel 09-06) en het is inderdaad een beetje heel erg koffiedik kijken om dat dan te gaan voorspellen. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze niet eerder met een nieuwe LTS distributie komen... 7.10 lijkt mij daar bijv. al een goede kandidaat voor (dan zijn de kinderziektes uit alle gebruiksvriendelijke dingen die voor 7.04 gepland staan). Maarja afwachten dus... ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
HetWonder schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:35:
[...]

Als de officiële nummering van ubuntu blijft zoals hij nu is komt 9.06 uit in juni 2009 (ofwel 09-06) en het is inderdaad een beetje heel erg koffiedik kijken om dat dan te gaan voorspellen. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze niet eerder met een nieuwe LTS distributie komen... 7.10 lijkt mij daar bijv. al een goede kandidaat voor (dan zijn de kinderziektes uit alle gebruiksvriendelijke dingen die voor 7.04 gepland staan). Maarja afwachten dus... ;)
Tijd tussen LTS-releases is 12-24 maanden. De volgende LTS kan dus Feisty worden (lijkt me sterk, anders was het wel aangekondigd) of Feisty+2

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchmega op 11-02-2007 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 26-06 19:10

smokalot

titel onder

W3ird_N3rd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:16:

En heeft verder ook niets te melden. Geen error, geen extra info.. Alleen *dat* ik een USB device heb ingeplugd.. Ja.. Dat wist ik ook al 8)7.
Je kunt je kernel opnieuw compileren met CONFIG_USB_DEBUG aan, dan krijg je een stuk meer info te zien van het usb-systeem. misschien dat je daar iets aan hebt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 18:00

Triple

SWOK!

iemand al geprobeerd om automatix2 te draaien in feisty?
Ik mag mijn wachtwoord nog intiepen, maar daarna niks meer...... automatix start niet op.
iemand het al wel voor elkaar gekregen?????

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:40
Triple schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:41:
iemand al geprobeerd om automatix2 te draaien in feisty?
Ik mag mijn wachtwoord nog intiepen, maar daarna niks meer...... automatix start niet op.
iemand het al wel voor elkaar gekregen?????
Eh wat moet je met automatix in feisty :? In een ontwikkelaars test versie moet je geen scripts draaien om software te installeren. Het beste is om dan alles handmatig te installeren aangezien je dan zelf de fouten kan achterhalen mocht iets niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Hmm naast een intieele positieve reactie op Ubuntu nu ook een paar negatieve.

> Ten eerste met Ndiswrapper (van DVD) en verschillende wireless networkcard drivers (64 bits) krijg ik Internet op Edgy (64 bits) niet aan de gang (Asus W-138g). Ook niet na verscheidene keren proberen van verschillende "recepten"...geeft een leuke Catch 22 want meeste info en programma's komen van internet |:(

> Asus Ati EAX1600Pro raedon kaart gaat niet verder dan "vesa" functies = traag. Deze vervolgens handmatig proberen om te zetten naar "Ati" of "Raedon" in de Xorg.conf leid tot een mooie Video Crash. Niet op te lossen, omdat internet me al veel tijd kostte, en ook omdat ik geen repositories en oplosingen tot m'n beschikking heb onder Ubuntu (zie punt1). ATI drivers maar eens proberen later (download van nodige files dan maar via Windows XP, maar dat wordt nog leuk met dependencies).

Een tarball programma proberen te installeren voor werk. Eerste reactie toen ik "make" intypte : comand not found (WTF?). Hoop toch echt dat deze repositories op de live DVD staan (build-essentials right?) en deze mag eigenlijk toch wel standaard geinstalleerd staan vind ik...

MAW nu een prachtig Ubuntu systeem op m'n PC staan (dual boot XP32). Maar nochthans kan ik er niet mee doen wat ik wilde... :) Volgend weekend verder... Heb wel veel geleerd van Linux en dat was ook voor een deel de bedoeling.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

En je hebt geen ethernet tot je beschikking ?

* Jungian gebruikt altijd ethernet, behalve als het niet praktisch is (school)

[ Voor 76% gewijzigd door Jungian op 11-02-2007 23:37 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Jouke74 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:28:
Hmm naast een intieele positieve reactie op Ubuntu nu ook een paar negatieve.

> Ten eerste met Ndiswrapper (van DVD) en verschillende wireless networkcard drivers (64 bits) krijg ik Internet op Edgy (64 bits) niet aan de gang (Asus W-138g). Ook niet na verscheidene keren proberen van verschillende "recepten"...geeft een leuke Catch 22 want meeste info en programma's komen van internet |:(

> Asus Ati EAX1600Pro raedon kaart gaat niet verder dan "vesa" functies = traag. Deze vervolgens handmatig proberen om te zetten naar "Ati" of "Raedon" in de Xorg.conf leid tot een mooie Video Crash. Niet op te lossen, omdat internet me al veel tijd kostte, en ook omdat ik geen repositories en oplosingen tot m'n beschikking heb onder Ubuntu (zie punt1). ATI drivers maar eens proberen later (download van nodige files dan maar via Windows XP, maar dat wordt nog leuk met dependencies).

Een tarball programma proberen te installeren voor werk. Eerste reactie toen ik "make" intypte : comand not found (WTF?). Hoop toch echt dat deze repositories op de live DVD staan (build-essentials right?) en deze mag eigenlijk toch wel standaard geinstalleerd staan vind ik...

MAW nu een prachtig Ubuntu systeem op m'n PC staan (dual boot XP32). Maar nochthans kan ik er niet mee doen wat ik wilde... :) Volgend weekend verder... Heb wel veel geleerd van Linux en dat was ook voor een deel de bedoeling.
Ik denk dat je probleem hem zit in het feit dat je een 64 BITS systeem wilt hebben. IMO vind ik dat alleen voor de puristen en mensen die ECHT 64 bits nodig hebben alleen 64 bits moeten gebruiken. Ik zou het mocht je het nog willen of durven :> het nog een keer proberen maar dan in 32 bits.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

smokalot schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:26:
[...]

Je kunt je kernel opnieuw compileren met CONFIG_USB_DEBUG aan, dan krijg je een stuk meer info te zien van het usb-systeem. misschien dat je daar iets aan hebt.
Kijk, daar kan ik iets mee!

Nouja.. Niet direct.

Na wat zoeken http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-24853.html gevonden, maar na het typen van tar xvjf linux-source* krijg ik een sloot erros (cannot open, no such file or dir), als ik tar xvjf linux-source-2.6.15.tar.bz2 doe hetzelfde (die file is wel in die dir aanwezig).

Kernel hercompileren is net zoiets als pijpen voor mij vroeger was. De hele klas (basisschool nog wel) wist wat het was, alleen ik niet. Het is algemeen bekend wat het is en hoe het moet maar niet voor mij. Pijpen is dus ongeveer hetzelfde als kernel hercompileren.

Serieus, probeer zonder de trefwoorden die je kent van het hercompileren van een kernel maar eens op Google een handleiding te vinden. Al wat ik zie zijn doorverwijzingen en "hercompileer je kernel om xxx te doen". Maar nergens staat hoe je het feitelijk doet!

Tis net sex! Iedereen heeft het erover maar niemand legt openbaar uit hoe het moet.

Nee, ik ben niet boos, want ik weet nu wel iets meer, maar dat het zo verdomde lastig is om uit te vinden hoe iets moet waarvan iedereen schijnbaar al weet hoet het moet, dat frustreerd me wel een beetje. Net als pijpen vroeger.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 12-02-2007 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

http://www.google.nl/search?q=compile+kernel+ubuntu
http://www.google.nl/search?q=recompile+kernel+ubuntu+howto
Tig links die het je precies uitleggen. Denk ook aan root-rechten bij het uitpakken van die tar en verdere handelingen.

[ Voor 41% gewijzigd door Jungian op 12-02-2007 01:13 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op maandag 12 februari 2007 @ 01:10:
http://www.google.nl/search?q=compile+kernel+ubuntu
http://www.google.nl/search?q=recompile+kernel+ubuntu+howto
Tig links die het je precies uitleggen. Denk ook aan root-rechten bij het uitpakken van die tar en verdere handelingen.
http://www.google.com/sea...kernel&btnG=Google+Search gaf me toch weinig goede resultaten..

En idd, sudo dus. Ik kwam er ook net op, handig dat dat dan vooral niet in de guide staat.

[edit]Nu kom ik langzaam verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:13

Gotiniens

Fairly odd Tim

W3ird_N3rd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 01:15:
[...]

http://www.google.com/sea...kernel&btnG=Google+Search gaf me toch weinig goede resultaten..

En idd, sudo dus. Ik kwam er ook net op, handig dat dat dan vooral niet in de guide staat.

[edit]Nu kom ik langzaam verder..
mjah ik weet niet op welke distro die guide gebasseerd is, of dat het een algemene guide is. Feit is dat ubuntu als 1 van de weinige (enige?) distro's geen root account heeft en dat gebrek opvangt met sudo. Bij andere distro's kan je inloggen als root, en dat zal ook bij de guide staan dat je dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik heb nu maar sudo bash ingetikt, werkt ook :+.

Ik ben nu aan het compileren denk ik :? Dit duurt wel even zo te zien? :o

En ik heb wat betere opties gevonden dan USB_DEBUG, namelijk dvb_debug en flexcop_debug. Er is gewoon een aparte optie om flexcop devices te debuggen.. Ben ik dan toch niet de eerste die hier problemen mee heeft? :X

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 12-02-2007 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
@ Jugian & Touchdomex

> Ubuntu 6.10 is mijn linux probeer systeem en het "going to be" systeem voor simulatie werk. Mijn doel is ook om dit soort problemen en het zoeken van oplossingen juist voor mijn kiezen te krijgen. Ik moet linux namelijk beter leren te gebruiken (werk & hobby), en als alles gelijk werkt is het niet leuk :P

> Ethernet en acess point staan beneden, ik werk boven op zolder, al tijden draadloos. Voor ethernet moet ik alles dus beneden neerzetten. Kan wel, maar is niet handig. Zeggen dat ethernet een oplossing is, is te begrijpen en je hebt helemaal gelijk, maar ik vind het wel een stap terug naar beneden. Een andere simpele oplossing is het kopen van een draadloos kaartje dat wel ondersteund wordt. Wordt nog aan gewerkt.

> Het programma dat ik probeerde te compileren moet grote (DNA / genotype) simulaties gaan doen. Veel floating point en integer berekeningen en veel geheugen nodig. Juist hier pakt de 64 bits computing een kleine voorsprong. Sommige van die programma's draaien weken (verplichte restart na windows update anyone?). En de kleine snelheidswinst in benchmarks gaat uren schelen. Deze programma's ben ik aan het compileren, of ze zijn al gecompileerd voor 64 bits.

Na de systeem instal heb ik internet voor Ubuntu verder ook eigenlijk niet meer nodig, maar het is natuurlijk wel handig. Verder is videokaart ondersteuning eigenlijk ook niet nodig, maar als hobby was ik dan weer erg nieuwsgierig naar beryl ;) Ik wist waar ik aan begon..

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Jouke74 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:28:

Ik legde toevallig aan iemand die ik ken via internet uit hoe ik mijn X800 GTO2 aan de praat heb gekregen i.c.m. XGL/Beryl. Misschien heb je er wat aan. Ik heb het even vluchtig uiteengezet. Ik wil het nog wat gedetaileerder op het Ubuntu forum zetten want er zijn veel mensen die moeite hebben met Ati->Beryl

HOWTO: Ubuntu Edgy Elft (6.10) Ati Radeon X800 GTO2 - Beryl / XGL

Ik log voor het gemak in op de root account met
code:
1
sudo -s

Dan hoef je in deze terminal sessie maar een keer je wachtwoord in te voeren (weet jij vast al, maar handig voor anderen misschien)

1. Uiteraard eerst even de library updaten
code:
1
2
apt-get update
apt-get dist-upgrade

2. Ik heb de fglrx driver uit de standaard repository geinstalleerd
code:
1
apt-get install xorg-driver-fglrx

3. Toen de restricted modules
code:
1
apt-get install linux-restricted-modules-`uname -r`

4. Module list geupdate
code:
1
depmod -a

5. Mijn xorg.conf geconfigureerd met 'aticonfig'
code:
1
2
aticonfig --initial
aticonfig --overlay-type=Xv

Als je nu in de xorg.conf kijkt staan er twee entry's voor 'Section "Monitor"' en 'Section "Screen"'. Ik heb na bovenstaande stappen alles nog een keer hergeconfigureerd omdat het niet wilde werken. Ik weet niet precies waarom, ik vermoed door de dubbele entrys in xorg.conf
code:
1
dpkg-reconfigure xserver-xorg

Daarna heb ik Composite en AIGLX disabled in mijn xorg.conf
code:
1
gedit /etc/X11/xorg.conf

Helemaal onderaan toevoegen....
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "ServerFlags"
        Option  "AIGLX" "off"
EndSection

Section "Extensions"
        Option      "Composite" "false"
EndSection

Mijn HorzSync en VertRefresh waarden waren weg door de herconfiguratie van de X-server. Die heb ik dus opnieuw toegevoegd om weer refreshrates te kunnen kiezen. Deze waarden zijn voor elk beeldscherm anders en kunnen er voor zorgen dat je geen beeld krijgt bij het opstarten.
code:
1
2
3
4
5
6
Section "Monitor"
    Identifier  "Generic Monitor"
    Option      "DPMS"
    HorizSync   30-115
    VertRefresh 50-160
EndSection

Ubuntu herstarten (of iig de X-server :: CTRL+ALT+Backspace)

Voor de installatie van Beryl en XGL heb ik de volgende howto gebruikt.
http://www.ubuntuforums.o...site+extension+%3A+failed

Mijn shutdown en restart buttons zijn nog zoek, maar da's een bekend probleem waar ik de oplossing al voor heb gevonden ,maar nog niet geimplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

W3ird_N3rd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:16:

Kijk eens in /proc, daar staan de debug-gegevens van de drivers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben gister een tijdje bezig geweest om mijn ubunutu <> ubuntu netwerk goed aan de gang te krijgen maar ik kom qua snelheid nowhere near de snelheid die ik onder windows kreeg.
Een MP3 van 3 MB kopieren duurt bijna drie minuten :o

ik heb het via smb (samba :? ) geprobeerd, dit werkte echt superruk, daarna de beide pcs maar een vast IP adres gegeven ipv dhcp, ook dit maakte niks uit.
daarna nog een FTP server opgezet op de ene pc en via een ftp verbinding geprobeerd bestanden over te zetten maar dit ging zelfs nog trager (anderhalf uur over 43MB :'( )

Internet werkt op beide pc's wel vlot dus ik denk niet dat de netwerkkaarten slecht ondersteunt worden door ubuntu.

Iemand nog een idee waarmee ik mijn lan verbinding sneller kan laten werken??

en nog een ding: heb VLC player geinstalleerd, libdvdcss2 geinstalleerd en kan nu dvd's kijken op mijn laptop, echter, dit werkt schokkerig en hakerig terwijl het onder windows gewoon prima liep.
De videokaart werkt goed, DMA staat aan voor de dvd speler en ik gebruik de X11 XV driver voor de beeldschermweergave, Ook Gxine, xine en mplayer werkten er slecht op.
de laptop in kwestie is een celeron 433, 192mb geheugen en 8mb ati rage 3d LT kaart.

Iemand daar nog suggesties voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Kijk eens naar je processorbelasting tijdens het kopieren. Probeer eens te pingen. Kijk of alle requests ook aankomen en beantwoord worden.

Thuis heb ik gemerkt dat via NFS het kopieren veel (3x) sneller gaat dan via Samba. FTP heb ik niet getest.

En teken of leg eens uit hoe je netwerk inelkaar zit.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou voor een Linux-netwerk geen Samba (windows filesharing) gebruiken. Gebruik dan gewoon NFS (Networked Filesystem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

netwerk is heel simpel:

1 desktop pc en 1 laptop die via een router/switch aan elkaar gekoppeld zijn via 100mbits UTP kabels.
beide pc's hebben nu een vast IPadres. NFS en SMB staan beide geinstalleerd.

Alleen (nu komt een n00b vraag) hoe benader ik een share via NFS?
via smb://computernaam kom ik op de andere pc via samba maar hoe doe ik dit via NFS?
Ik heb al geprobeerd een share met NFS te maken, de pc die toegang krijgt toe te voegen en dan via connect to server de share toegevoegd, heb ik dan al een NFS verbinding te pakken? zo ja: dan werkt het net zo sloom :/

netwerkkaartjes zijn trouwens een xircom pcmcia kaartje en een realtek 13 in een dozijn kaartje.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 12-02-2007 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NFS doe je door
"mount hostname://pad/naar/exported/dir /mount/point"
te doen.

Dit is bij mij altijd heel snel geweest. Windows filesharing vond ik in Windows zelf al onwijs sloom. Soms bijna een minuut wachten totdat je de share gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

shares vinden gaat wel snel, dat is het rare juist. Hij vind direct de shared mapjes en pc's enzo.
alleen de overdracht gaat met de snelheid van een 33k6 modem :/

zal het vanavond eens proberen met NFS, iemand nog een oplossing voor mijn dvd afspeelprobleem :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Metro2002 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 13:13:
zal het vanavond eens proberen met NFS, iemand nog een oplossing voor mijn dvd afspeelprobleem :?
Kijken of DMA aanstaat. Hoe staat wel ergens in dit topic.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Windows shares mounten via NFS werkt heerlijk. Ik copieer hier in twee minuten en 10 seconden een 700MB grote film over een 100Mbit netwerk. Maar het prettigst is nog de snelheid waarmee je door directory's heen kunt klikken.
Ik ben geen ervaren Linux gebruiker, ben dus Windows gewend. Het toegang krijgen tot de netwerkshares is ZO veel sneller dan onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90080

Ik heb een Geforce Fx5600 256MB ram in me pc hangen nu heb daaro 2x 17" TFT's aan hangen. Nu draai ik al een hele tijd ubuntu, maar ik krijg mijn dualhead maar niet aan de gang heeft iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jeldert schreef op maandag 12 februari 2007 @ 13:45:
[...]

Kijken of DMA aanstaat. Hoe staat wel ergens in dit topic.
Metro2002 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:14:

en nog een ding: heb VLC player geinstalleerd, libdvdcss2 geinstalleerd en kan nu dvd's kijken op mijn laptop, echter, dit werkt schokkerig en hakerig terwijl het onder windows gewoon prima liep.
De videokaart werkt goed, DMA staat aan voor de dvd speler en ik gebruik de X11 XV driver voor de beeldschermweergave, Ook Gxine, xine en mplayer werkten er slecht op.
de laptop in kwestie is een celeron 433, 192mb geheugen en 8mb ati rage 3d LT kaart.
;)

staat dus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-07 08:11

zAo

GPLv2 Fanboy

Anoniem: 90080 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 14:23:
Ik heb een Geforce Fx5600 256MB ram in me pc hangen nu heb daaro 2x 17" TFT's aan hangen. Nu draai ik al een hele tijd ubuntu, maar ik krijg mijn dualhead maar niet aan de gang heeft iemand hier ervaringen mee?
Kijk hier of hier eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90080

Thx, ik zal er ff na kijken....Nog een vraag werkt NFS ook met windows ik heb hiero een server staan met Samba derop. Maar ik las dat NFS veel sneller werkt maar kan windows dat ook benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Voor mensen die nog spartelen met dvd's afspelen:

http://medibuntu.sos-sts.com/repository.php

hier kun je de repository toevoegen voor de libdvdcss2 file die nodig is voor het afspelen van de meeste dvd's.

ik had gister met het opzetten van de FTP al zo'n eng vermoeden maar wat ik vreesde is dus werkelijkheid geworden. Mijn enige user was verwijderd 8)7 en de root account werkte niet.
Ben dus maar weer opnieuw begonnen :X niet zo handig van mij dus. |:(
weet nu in elk geval wel hoe ik alles snel op moet zetten :P

[ Voor 43% gewijzigd door Metro2002 op 12-02-2007 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Anoniem: 90080 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:05:
[...]

Thx, ik zal er ff na kijken....Nog een vraag werkt NFS ook met windows ik heb hiero een server staan met Samba derop. Maar ik las dat NFS veel sneller werkt maar kan windows dat ook benaderen?
Je kunt drivers installeren die Windows met NFS om kunnen laten gaan.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat voor videokaart-driver gebruik je? De ATi-driver of de 'default' framebuffer? Als je videokaart de overlay niet versnelt gaat het namelijk niet opschieten :). Ook staat VLC standaard op geen versnelling, dan trekt hij bij mijn Pentium M 1.87GHz nog 60%.
Ga in VLC eens naar Settings->Preferences->Video. Zet daar 'Overlay' aan (zal wel aan staan). Klik dan op het pijltje voor Video, en op Output Modules. Vink het vakje "Advanced" rechtsonder aan, en selecteer XVideo.
De volgende keer dat je VLC start is je DVD-weergave sneller, óf crasht hij direct zodra je een video start ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-07 08:11

zAo

GPLv2 Fanboy

Metro2002 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:51:
Voor mensen die nog spartelen met dvd's afspelen:

http://medibuntu.sos-sts.com/repository.php

hier kun je de repository toevoegen voor de libdvdcss2 file die nodig is voor het afspelen van de meeste dvd's.

ik had gister met het opzetten van de FTP al zo'n eng vermoeden maar wat ik vreesde is dus werkelijkheid geworden. Mijn enige user was verwijderd 8)7 en de root account werkte niet.
Ben dus maar weer opnieuw begonnen :X niet zo handig van mij dus. |:(
weet nu in elk geval wel hoe ik alles snel op moet zetten :P
Single User mode (Failsafe) booten en je user opnieuw aanmaken met het zelfde UID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MBV schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:06:
[...]

Kijk eens in /proc, daar staan de debug-gegevens van de drivers :)
Ik heb nog wat zitten proberen, uiteindelijk een recente Knoppix DVD aan de gang gekregen. Hierop zie ik in dmesg wel de volledige initialisatie van de Airstar en krijg ik ook een DVB adapter!

Alleen kan ik onder Knoppix dan nog geen lock krijgen, dus heb er nog niks aan..

Misschien heb ik een nieuwe revisie ofzo? Ik zal eens kijken of ik op IRC wat wijzer kan worden.
MBV schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:11:
[...]

Wat voor videokaart-driver gebruik je? De ATi-driver of de 'default' framebuffer? Als je videokaart de overlay niet versnelt gaat het namelijk niet opschieten :). Ook staat VLC standaard op geen versnelling, dan trekt hij bij mijn Pentium M 1.87GHz nog 60%.
Ga in VLC eens naar Settings->Preferences->Video. Zet daar 'Overlay' aan (zal wel aan staan). Klik dan op het pijltje voor Video, en op Output Modules. Vink het vakje "Advanced" rechtsonder aan, en selecteer XVideo.
De volgende keer dat je VLC start is je DVD-weergave sneller, óf crasht hij direct zodra je een video start ;)
Kan je in Kaffeine ook overlay apart aanzetten? XV staat al aan maar echt snel is het niet, een 1400Mhz K7-based core krijgt DVB (vergelijkbaar met DVD) niet echt vloeiend..

[ Voor 44% gewijzigd door Mentalist op 12-02-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

DVB kan je ook met VLC afspelen: klik maar eens op het eject-knopje, en ga naar tabblad DVB. Heel handig als je zelf wilt streamen ofzo, of gewoon wilt debuggen gezien de gigantische hoeveelheid info die hij geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MBV schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:06:
DVB kan je ook met VLC afspelen: klik maar eens op het eject-knopje, en ga naar tabblad DVB. Heel handig als je zelf wilt streamen ofzo, of gewoon wilt debuggen gezien de gigantische hoeveelheid info die hij geeft :)
Met VLC heb ik DVB nooit werkende gekregen.. Gebeurd gewoon niks na het openen.

Ik heb nu het hg clone ding gedaan en de nieuwe v4l-dvb dinges binnengehaald en geïnstalleerd op Ubuntu, nu detecteerd ie de Airstar wel.

Alleen krijg ik geen lock. Ik moet in Kaffeine ook teveel onzin invullen, FEC, guard interval en dat soort zooi. Dat weet ik toch niet? Hoe komt ik daar achter dan? Op de websites met frequenties staat die info gewoon niet, onder Windows hoefde ik het ook helemaal niet in te vullen.

* Mentalist lost it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Heb je bij VLC dan wel in de "Messages" gekeken? Daar komt vaak heel veel langs om te zien waar het fout gaat :) En als je mij een DVB-kaartje geeft, wil ik daar wel mee gaan spelen, voorlopig gebruik ik een USB1 baggerding wat ik volgens mij nog niet eens heb geinstalleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MBV schreef op maandag 12 februari 2007 @ 23:40:
Heb je bij VLC dan wel in de "Messages" gekeken? Daar komt vaak heel veel langs om te zien waar het fout gaat :) En als je mij een DVB-kaartje geeft, wil ik daar wel mee gaan spelen, voorlopig gebruik ik een USB1 baggerding wat ik volgens mij nog niet eens heb geinstalleerd :P
Net geprobeerd. VLC kan dus ook niet locken.

Ik kan de frequentie ook niet goed invoeren. Ik moet 778000000 hz invoeren maar ik kan maximaal 100000000 invoeren. Zelfs DVB-C werkt in VLC dus niet, waarschijnlijk omdat ik de freq gewoon niet goed kan invoeren.

En de Technisat Airstar is ook een USB1 geval..

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 13-02-2007 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik weet het niet. Probeer anders eens de mailing list van die pakketten, daar zijn ze voor :) Dit vraagt om wat specialistische kennis, die hier kennelijk niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:43

jmk

Ik had laatst nog een post gedaan in dit topic over een geschikte bluetooth-telefoon-afstandsbediening-progsel onder Linux ( :P blijft een mond vol)

Nu is er een project waar druk aan wordt gewerkt en vrij recent een nieuwe versie van is uitgekomen:
http://doc.gwos.org/index...phone_as_a_remote_control

Dit werkt onder ubuntu 6.10. Je moet een java(.jar) programmaatje op je telefoon installeren.

Dit werkt helaas niet met alle telefoons, maar deze in ieder geval:
* BenqSiemens-S68
* Motorola-E770V (with JSR82 Java client)
* Motorola-V360 (with JSR82 Java client)
* Motorola-V500 (BT & Cable)
* Nokia-6021 (with JSR82 Java client)
* Nokia-6230i (with JSR82 Java client)
* Nokia-6280 (with JSR82 Java client)
* Sagem-my700Xi, my6X-2
* Siemens-S55, CX75
* SonyEricsson-K700, K750 (BT & IR & JSR82 Java client) cell phones.

Ik hoop dat ze hier verder mee gaan, zodat oudere telefoons (de SE T630 heeft alles in zich om een goede AB te zijn maar werkt nu niet) er ook mee kunnen werken.
Hopelijk in de toekomst gewoon in de repository... onmisbaar voor Mubuntu!

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mubuntu? Maar het is wel geinig, mijn telefoon wordt ondersteund dus misschien installeer ik hem wel :)

Alhoewel: misschien toch maar eerst een externe schijf en backup-procedure voor mijn Debian-server regelen, zou hoger moeten staan op mijn prioriteitenlijst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 14:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

MBV schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:41:
mubuntu? Maar het is wel geinig, mijn telefoon wordt ondersteund dus misschien installeer ik hem wel :)

Alhoewel: misschien toch maar eerst een externe schijf en backup-procedure voor mijn Debian-server regelen, zou hoger moeten staan op mijn prioriteitenlijst :P
Een google search levert op dat het een soort project is van één ubuntugebruiker die nu met een paar mensen een extra aparte ubuntu-versie wil maken die met apt-install mubuntu-desktop te installeren is. Deze versie zou een Multimedia Ubunutu moeten worden. Op Ubuntustudio.org staat de vordering van zijn project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Wow, erg vet! Mooie default skin ook. Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat multimedia ziet er erg mooi uit, maar volgens mij is dat voorlopig ook alles. De look vind ik erg mooi, maar meer dan een heleboel packages standaard meeleveren is het niet. Wat een goede ontwikkeling zou zijn is bijvoorbeeld een aantal media pakketten proberen samen te voegen tot een sterk pakket.

Een voorbeeld: onder Windows bestaat er een stukje software van VSO waar je erg veel video formaten op dvd kan zetten. Het is erg makkelijk: je selecteert een video bestand en stopt de dvd in de drive en een tijdje later staat de film op je dvd. Onder Linux heb ik nog geen (gui) programma kunnen vinden die dat goed ondersteund: verschillende video formaten én softwarematig (meerdere) subtitles kunnen toevoegen én keurig branden op dvd. Avidemux, deeveedee: het werkt allemaal net niet. Als iemand een mooi multimedia systeem wil presenteren, zou ik eerst dáár aan werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
TovidGUI komt in de buurt van je wensen :) Volgensmij kun je ook subs toevoegen, het is mij (gisteren) alleen nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Laatst online: 14:09

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Ik wil m'n server OS gaan vervangen door Ubuntu. Ik heb wel enige ervaring met linux op m'n desktop, maar nooit verdiept in hoe te partitioneren.

Wat gaat de server zoals doen:
-File server
-Print server
-Mail server
-DHCP
-DNS
-FTP
-SSH
-Web server

Print, mail, FTP en web server komen bij /var. Hier heb ik 100 GB voor gereserveerd.

De volgende layout leek mij wel iets:
/boot, primary, boot, 64 MB
/, 20 GB
swap 2 GB
/usr, 20 GB
/var, 100 GB
/tmp, 2 GB

Wat moet ik met /home gaan doen? Gewoon 20 GB maken voor wat opslag voor de server zelf? En gewoon 3 partities maken voor 3 gebruikers en bijvoorbeeld /piet /henk en /klaas noemen? Dan kunnen ze daar via het netwerk d'r spul kwijt.

Of meot ik dit anders oplossen? Ik heb al gezocht op internet, maar hierover kan ik niets duidelijks vinden hoe dit werkt.

TNX. :)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Omdat ik laatste voor de 2e keer ervoor heb gezord dat mijn complete install over de jank is vanwege het veranderen van de Nvidia drivers icm Automatix ben ik er persoonlijk voor om alleen een klein zinnetje te weiden aan Automatix en dat soort installers ipv ze uit te lichten. Ik vind het persoonlijk handiger om juist het zonder Auto installers dingen te installeren in de TS te zetten. Maar wie vind dit ook.

Vandaar deze poll

Poll: Automatix uit de TS halen
ja en laat mensen het zelf uitzoeken
ja maar plaats een tut voor codecs
Nee. het staat prima zo
geen mening
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=167849&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Anoniem: 104097

Hoi iedereen,

ik heb zonet Kubuntu naast mijn bestaande XP-installatie geinstalleerd maar ik stuit nu op een boot-probleempje ... :roll:

De situatie is nu als volgt als ik in Partition Magic 8 kijk, ik heb 1 Sata schijf van 160Gb onderverdeeld in 1 primaire windows partitie,... de extended-partitie is nog eens verdeeld in 2 partities,... dit voor XP dus.
Helemaal achteraan op mijn HD heb ik dus eerst met PM 8 wat plaats, unallocated space, gemaakt voor de Kubuntu-installatie.

Nu is de situatie als volgt:

- helemaal achteraan op mijn HD als primaire partitie staat er nu een Ext3 partitie van ong. 10Gb met Kubuntu op geinstalleerd.
- daar net voor staat de swap partitie (logical) maar wel als laatste geplaatst IN de extended partitie van windows,.. grootte een kleine 500mB

Probleem:

- Bootloader grub is geinstalleerd maar als ik Kubuntu wil opstarten dan krijg ik het logo en dan niks meer. Laadbalkje begint niet te bewegen.
- in de recovery van Kubuntu zie ik hem een heleboel dingen inladen tot ... hij freezed op ...

ata1: SATA link down (SStatus0)
ata1: qc timed out (cmd 0xec)
ata1: dev 0 failed to identify (I/O error)
SCSI 0 : ahci

... dit dan idem voor ata2, ata3 enz...
Na een tijdje loopt hij dan verder tot;

root@ikke-desktop: ~#

Wat nu,.. de installatie verliep vlekkeloos,... XP werkt ook nog perfect,.. het lijkt dat mijn sata-schijf bij boot niet gezien wordt door Kubuntu,.. een driver probleempje ofzo :?:

Kan er mij iemand helpen,... ik heb al wat ge-googled maar met mijn kennis van Linux e.d. ... ik ben nog een complete noob op dat gebied :$

• Miki
  • Laatst online: 10:40
Touchdomex schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 09:08:
Omdat ik laatste voor de 2e keer ervoor heb gezord dat mijn complete install over de jank is vanwege het veranderen van de Nvidia drivers icm Automatix ben ik er persoonlijk voor om alleen een klein zinnetje te weiden aan Automatix en dat soort installers ipv ze uit te lichten. Ik vind het persoonlijk handiger om juist het zonder Auto installers dingen te installeren in de TS te zetten. Maar wie vind dit ook.

Vandaar deze poll

Poll: Automatix uit de TS halen
ja en laat mensen het zelf uitzoeken
ja maar plaats een tut voor codecs
Nee. het staat prima zo
geen mening
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik wilde reageren met "ja en plaats een tut. voor codecs" maar eigenlijk is dit helemaal niet nodig. De ubuntu wiki staat vol tutorials namelijk. Het is jammer dat de ubuntu wiki niet makkelijk door te bladeren is maar de info is er wel degelijk.

Bij deze hier alle benodigde info voor codecs: https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

De juiste hoofd wiki-pagina die beginnende gebruikers moeten lezen bij de eerste stapjes in Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/

• rickiii
Touchdomex schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 09:08:
Uit de TS haal ik deze zin:
Let op! EasyUbuntu, maar vooral Automatix, kan je systeem aardig om zeep helpen, omdat het een aantal dingen uitvoert waarvan je niet weet dát ze uitgevoerd worden. Het kan zijn dat na een paar maanden van gebruik er fouten optreden door gebruik van dit soort scripts.
Dit is een terechte opmerking, maar ik merk dat ditzelfde mij overkomt wanneer ik het handmatig moet installeren. Ik vergeet na het volgen van een stappen-plan ook gelijk weer welke handelingen ik heb verricht. Om de installatie van XGL, video drivers en applicaties buiten repositories om, ongedaan te maken doe ik altijd gewoon weer een re-install van Ubuntu.

Voor mij het is dus handiger om Automatix te gebruiken, want ik kan zowiezo slecht omgaan met handmatig de-installeren in Linux.

• MBV

MBV

martinweb.nl schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:34:
Ik wil m'n server OS gaan vervangen door Ubuntu. Ik heb wel enige ervaring met linux op m'n desktop, maar nooit verdiept in hoe te partitioneren.

-File server
-Print server
-Mail server
-DHCP
-DNS
-FTP
-SSH
-Web server

Print, mail, FTP en web server komen bij /var. Hier heb ik 100 GB voor gereserveerd.

/, 20 GB
swap 2 GB
/usr, 20 GB
/var, 100 GB
/tmp, 2 GB

Wat moet ik met /home gaan doen? Gewoon 20 GB maken voor wat opslag voor de server zelf? En gewoon 3 partities maken voor 3 gebruikers en bijvoorbeeld /piet /henk en /klaas noemen? Dan kunnen ze daar via het netwerk d'r spul kwijt.

Of meot ik dit anders oplossen? Ik heb al gezocht op internet, maar hierover kan ik niets duidelijks vinden hoe dit werkt.

Ik vind jouw partitie-verhaal te strikt, en wat ruim voor sommige dingen. Wat wil je gaan installeren om / vol te krijgen, terwijl je /usr, /home en /var apart hebt? Dan hou je /etc, /bin en /lib over. /usr zou ik gewoon in je / laten, voegt IMHO weinig toe. Verder zou ik /home gewoon 1 partitie laten.
/tmp weet ik niet hoe groot die 'normaal' kan worden, 2 GB lijkt mij ruim. Swap 2GB kan geen kwaad.

• mithras
  • Niet online
Ik moet wel zeggen: die opmerkingen heb ik er echt niet voor niets bijzet. Het ís nu eenmaal *** software, wat door heel veel users wordt afgewezen. Wat je eigenlijk moet doen is een verwijzing maken naar goede wiki artikelen.

RestricedFormats, LaptopTestingTeam en WPA artikelen: er is in het topic veel vraag naar, maar een losse tut plaatsen is ook niet alles: je kan mensen beter wijzen op de centrale locatie van een wiki, zodat ze bij een volgend probleem het zelf kunnen oplossen :)

• Arx
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

martinweb.nl schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:34:

-File server
-Print server
-Mail server
-DHCP
-DNS
-FTP
-SSH
-Web server

/, 20 GB
swap 2 GB
/usr, 20 GB
/var, 100 GB
/tmp, 2 GB

Ik zou het gewoon zo doen, lekker simpel:
swap -> 2 GB
/boot -> 100MB
/ -> resterende ruimte op de root.

Of is er een specifieke reden om iedere root entry te partitioneren?

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• Brent
  • Laatst online: 13:59
/swap 1GB
/root, de rest
evt een apart /home als je daar alle zooi in gaat steken, dan kun je root terugbrengen tot 5-10GB en /home de rest

6 partities is een nachtmerrie om te regelen naar verloop van tijd en bovendien nergens voor nodig. Levert geen snelheid op ofzo, alleen maar onhandigheid als blijkt dat er 1 te klein is en 1 veel te groot.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Bram77
Probeer Kubuntu eens te booten met de flags "irqpoll pci=noacpi noapic nolapic acpi=off", zonder de quotes dus. Dit schakeld ondersteuning voor powermanagement uit en was bij mij de enige manier waarop ik Ubuntu geinstalleerd kreeg op een SATA schijf (ASUS K8N4E-Delux mobo) en de enige manier waarop ik mijn onboard geluid en LAN kon gebruiken. Maar dan werkt ook wel alles direct uit de doos :)

Als je de optie hebt in je BIOS moet je "APIC for ACPI" ook even uitzetten. Het lastige hieraan is dat je elke keer als je weer in Windows wilt komen deze optie weer aan moet zetten in je Bios. Of je moet XP opnieuw installeren met de optie uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Bram77 op 15-02-2007 11:19 ]

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:51
Breepee schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:50:
/swap 1GB
/root, de rest
evt een apart /home als je daar alle zooi in gaat steken, dan kun je root terugbrengen tot 5-10GB en /home de rest

6 partities is een nachtmerrie om te regelen naar verloop van tijd en bovendien nergens voor nodig. Levert geen snelheid op ofzo, alleen maar onhandigheid als blijkt dat er 1 te klein is en 1 veel te groot.
Wel nodig als hij een ftp/mail server wil draaien. Je wilt echt niet dat je / vol loopt, en die kans is altijd aanwezig. Een kleine / is het beste, en dan een aparte /tmp, /usr, /home en /var. 6 partities is absoluut geen ramp. En je kan nog eens een /var oid op een andere disk zetten als je meer ruimte nodig hebt.

• mithras
  • Niet online
Als je geen hosting dingen gaat doen en die server niet voor desktop wil inzetten, heb je echt niet veel aan een aparte /home. Ook het nut van een aparte /usr zie ik niet zitten. Imho heb je genoeg aan /, /swap, /boot en /var :)

Anoniem: 104097

Bram77 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:18:
[...]

Probeer Kubuntu eens te booten met de flags "irqpoll pci=noacpi noapic nolapic acpi=off", zonder de quotes dus. Dit schakeld ondersteuning voor powermanagement uit en was bij mij de enige manier waarop ik Ubuntu geinstalleerd kreeg op een SATA schijf (ASUS K8N4E-Delux mobo) en de enige manier waarop ik mijn onboard geluid en LAN kon gebruiken. Maar dan werkt ook wel alles direct uit de doos :)

Als je de optie hebt in je BIOS moet je "APIC for ACPI" ook even uitzetten. Het lastige hieraan is dat je elke keer als je weer in Windows wilt komen deze optie weer aan moet zetten in je Bios. Of je moet XP opnieuw installeren met de optie uit.
.. en waar dan juist,.. in de recovery modus ingeven na root@ikke-desktop: ~# :?

• MBV

MBV

nee, in grub. Dit gaat over 'voor' het booten. Als je in grub op 'e' drukt ofzo, dan kan je de regels editten.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Waarom een aparte /boot en /var dan? :?

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 15-02-2007 12:11 ]

• durian
woekele schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:11:
Waarom een aparte /boot en /var dan? :?
Een aparte /boot is soms handig als de BIOS met 120 GB of andere limieten zit, als je de /boot aan het begin van je schijf zet los je dat op.

/var is een partitie die groeit, en die wil je dus eigenlijk apart. Als je / 100% vol zit heb je een probleem, beter is het om die /var apart vol te laten lopen. Hetzelfde geldt ook voor bv. /home. Plus het feit dat als je een keer een nieuwe installatie doet, je je /home gewoon na afloop kunt mounten zonder dat je moeilijk moet gaan kopieren c/q backuppen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 01:46

DeMoN

Pastafari

durian schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:36:
[...]

Een aparte /boot is soms handig als de BIOS met 120 GB of andere limieten zit, als je de /boot aan het begin van je schijf zet los je dat op.
Ik heb altijd begrepen en uit eigen praktijkervaring mogen ondervinden dat je hier niet een /boot voor nodig hebt, Linux gaat sowieso om die BIOS-limitatie heen omdat hij gewoon zelf direct de hardware aanspreekt?
Volgens mij had het eerder iets te maken met een limitatie van lilo icm hardeschijf cilinders of zo..

[ Voor 9% gewijzigd door DeMoN op 15-02-2007 13:05 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• durian
DeMoN schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:04:
[...]

Ik heb altijd begrepen en uit eigen praktijkervaring mogen ondervinden dat je hier niet een /boot voor nodig hebt, Linux gaat sowieso om die BIOS-limitatie heen omdat hij gewoon zelf direct de hardware aanspreekt?
Volgens mij had het eerder iets te maken met een limitatie van lilo icm hardeschijf cilinders of zo..
Nu je het zegt, dat kan het ook wel eens geweest zijn. Ik ben conservatief en deel mijn Linux schijven nog steeds in zoals ik veertien jaar geleden al deed... :)

Anoniem: 204303

DeMoN schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:04:
[...]
Dat is niet mijn ervaring, misschien dat het bij moderne hardware probleemloos gaat, maar op mijn vorige pc (1.2 Ghz Athlon, verder details over bios/moederbord weet ik niet meer), lukte me het niet om linux te booten van een partitie die redelijk ver op mijn harde schijf stond... sindsdien maak ik altijd maar een /boot partitie aan.

• Martin?81
  • Laatst online: 14:09

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Anoniem: 204303 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:37:
[...]

Dat is niet mijn ervaring, misschien dat het bij moderne hardware probleemloos gaat, maar op mijn vorige pc (1.2 Ghz Athlon, verder details over bios/moederbord weet ik niet meer), lukte me het niet om linux te booten van een partitie die redelijk ver op mijn harde schijf stond... sindsdien maak ik altijd maar een /boot partitie aan.
Oudere versie van Lilo (volgens mij Redhat) zou fouten opleveren tijdens booten na 1024 cilinders.

Maar reden dat ik wil scheiden is dat de /(root) niet volloopt waardoor alles vast loopt. Daarnaast moet het redden van het systeem zo kansvol mogelijk maken, en volgens mij door het één en ander te scheiden maak je meer kans.

Maar waar de ruimte plaatsen waar netwerk gebruikers schijfruimte als fileserver kunnen gebruiken? Hoe dit praktisch in te delen?
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.