Het Grote Ubuntu topic deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.753 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:46

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://www.fayerwayer.com/archivo/ubuntu.jpg

Het Grote Ubuntu Topic Deel 4

Inhoud
Wat is Ubuntu

Ubuntu is een Linux distributie die op het moment zeer populair is. Deze populariteit is grotendeels te danken aan het feit dat dit besturingssysteem gratis te downloaden is, makkelijk te installeren en grotendeels te configureren is door vrijwel iedereen en het vele talen ondersteunt.

Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke.
Ubuntu releases

Het plan van Ubuntu is om elke 6 maanden een nieuwe release uit te brengen. In oktober 2004 is de eerste release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseers op jaartal van uitgave - 2000.maand. In juni 2006 heeft Ubuntu een LTS release uitgebracht, Dapper Drake 6.06. Deze release zal langer dan 18 maanden supported worden (namelijk tot 2009, en de server versie zelfs tot 2011).

De versie na 6.06, Edgy Eft 6.10 is geen LTS versie. Deze versie bevat veel nieuwe features die misschien nog beta zijn, maar waar door iedereen hard aan gewerkt wordt.

Voor een overzicht van de verschillende versies (ook Edgy+1 en Edgy+2) met bijbehorende naamgeving kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Download Ubuntu

Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.Buiten de standaard x86, AMD64 en PPC releases zijn er ook releases van Ubuntu 6.06 voor niet standaard situaties. Je moet hierbij denken aan het installeren op systemen met minder dan 192 MB geheugen of bijvoorbeeld wanneer je een oudere versie wilt upgraden op een systeem zonder netwerktoegang. Wanneer je een dergelijke "alternate" versie wilt downloaden verwijs ik je door naar de specifieke versie voor jou van toepassing.
Ubuntu op de desktop

Ubuntu biedt een volledig besturingssysteem om te werken, spelen of gewoon vrije tijd door te brengen. Het komt standaard met een grote hoeveelheid standaard software die het leven een stuk makkelijker maakt.
  • OpenOffice.Org --- Compleet office pakket

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/desktop?action=AttachFile&do=get&target=OpenOffice.orgWriterSmall.png

• Firefox --- Bekende webbrowser

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/include/img/firefox-tn.png

• Evolution --- Email programma met geintegreerde kalender

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/include/img/evolution-tn.png

• Totem --- Multimedia programma.

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/include/img/totem-tn.png

• Vele software meer
Verder biedt Ubuntu zeer veel extra programma's die door servers van Ubuntu vrij beschikbaar zijn gesteld. Met een meegeleverd programma (Synaptic) kan je door de pakketten zoeken, downloaden en installeren.
Dapper vs. Edgy

Omdat de vorige editie, Dapper Drake, een LTS (Long Term Support) uitgave was, waren vele nieuwe features die voor 6.06 gepland waren uiteindelijk niet in de release terecht gekomen. Nu Edgy uit is, zijn een aantal dingen veranderd tov Dapper. Wil je graag gebruik maken van nieuwere software, dan is Edgy een aanrader. Kies je voor veiligheid, dan is Dapper de juiste keuze.

Nieuwe software in Edgy:
  • Upstart (vervanger voor sysvinit, compleet opnieuw opgezet. Het is een systeem dat je besturingssysteem laadt, bedacht en ontworpen vanuit Ubuntu)
  • X.org 7.1(nu met GLX_EXT_texture_from_pixmap extension)
  • Gnome 2.16 (meer eye-candy, meer features, hogere usability tov 2.14t)
  • Gaim 2 (nu nog beta)
  • Firefox 2 ("bon echo", nu nog beta)
  • Totem 2.16.2 (verbeterde support, firefox plugin zou meer formaten moeten kunnen afspelen)
  • Evolution 2.71 (nu met cairo support in de calender)
  • NetworkManager 0.6.3 (nu betere ondersteuning)
  • En heel veel meer. Er is niet voor niets 6 4 maanden gesleuteld aan deze nieuwe release ;)
Ubuntu als server-OS

Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het bied een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software.

Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met 1 klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Dapper een LTS uitgave is, is het voor een server handig om deze versie van Ubuntu te gebruiken. Voor een zeer lange tijd zullen er bugfixes gedaan worden.
Dat neemt niet weg dat Edgy niet geschikt is als server. Door de vernieuwde software is misschien juist de laatste uitgave van Ubuntu nodig om bepaalde softwareversies te kunnen gebruiken. Maar die keuze moet je zelf maken.
Handige links

Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:Officiële links van Ubuntu:
[list]• De website van Ubuntu
De website van Kubuntu
De website van Edubuntu
De website van Xubuntu
De officiele start-up guide
Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:
[list]• Nederlandse deel van de ubuntu wiki (niet geupdated voor Edgy Eft)
Uitleg wat repositories zijn en hoe je ze toevoegt
Wat is de terminal en de basis-commando's
Woordenboek
Geteste laptops in Ubuntu
Overige links:
Disclaimer

De TS en tips&tricks zullen constant onderhevig zijn aan verandering en er zullen ook ongetwijfeld een paar foutjes in zitten. Wanneer je iets aan te vullen hebt of het ergens niet mee eens bent, kan je me altijd DM-en!
Naar de TS van Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 van Jk_W

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://www.fayerwayer.com/archivo/ubuntu.jpg

Tips & Tricks

Inhoud
Upgraden

Een upgrade vanaf Dapper kan je uitvoeren door een regel in de terminal te typen, te weten:
sudo update-manager -c -d
Dit kan je uitvoeren vanuit tty1 (daar kom je met Ctrl+Alt+F1), gewoon in een terminal vanuit je desktop of als je Alt+F2 doet. Als je daarna alle updates binnenhaalt zou je Edgy moeten hebben.
Let op! Je gaat van besturingssysteem wisselen. Het is dus niet uitgesloten dat er toch een fout optreedt. Zorg dan ook dat je van al je belangrijke data backups maakt!!!
Multimedia

Omdat aan bepaalde formaten en coderingen licenties verbonden zitten, kan Ubuntu deze software niet zomaar voorgeïnstalleerd meeleveren. Hiervoor moet je de multiverse en universe pakketbronnen aanzetten. Dit kan je doen via het programma 'Softwarebronnen' of binnen Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen. Vink hierin dan beide bronnen aan.

Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren.

Wil je dat alles automatisch voor je wordt gedaan, kan je kijken naar EasyUbuntu en Automatix. Beide zijn scripts die dit soort zaken en meer met een paar muisklikken voor je regelen. EasyUbuntu heeft een zeer gemakkelijke interface die aan te raden is voor de beginnende gebruiker. In Automatix kan je meer dingen instellen en extra software installeren zoals VMWare Player.
Let op! EasyUbuntu, maar vooral Automatix, kan je systeem aardig om zeep helpen, omdat het een aantal dingen uitvoert waarvan je niet weet dát ze uitgevoerd worden. Het kan zijn dat na een paar maanden van gebruik er fouten optreden door gebruik van dit soort scripts. Als echte tweaker is het dan ook aan te raden om gewoon de zeer duidelijke wiki te volgen!
Muis

Binnen Ubuntu is er support voor muizen met scrollwheels. Als je echter ook cruise buttons hebt, en forward/next buttons, werken deze mogelijk niet (goed).
Om deze buttons in te stellen kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Flash 9

Macromedia heeft voor Linux de beta versie van de flash plugin vrijgegeven. Je kan de plugin installeren met dit pakketje en de player kan je hiervandaan installeren. Kijk voor meer informatie hier hoe je de plugin en (gtk)player kunt installeren.
Beryl

Beryl is een Window Manager: een stukje software wat bepaalt waar je vensters staan en hoe deze zich gedragen. Standaard wordt met Gnome de WM Metacity meegeleverd, maar je kan ook Beryl installeren. Beryl heeft veel leuke features en animaties die naast de verhoogde eye-candy de usability ook vergroot.
Afbeeldingslocatie: http://s41.photobucket.com/albums/e267/ShakaGoldSaint/th_Pantallazo4.png

Wil je meer weten? Kijk dan op het forum voor meer informatie. Over de installatie van Beryl onder Ubuntu kan je kijken naar de wiki van Beryl. Op GoT loopt hier een apart topic voor, dus als je problemen ondervindt met Beryl, kijk dan in XGL (en compiz).
Voor Edgy Eft
code:
1
    deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main

aan je /etc/apt/sources.list en
code:
1
apt-get update && apt-get install beryl emerald-themes

genoeg.Met XGL erbij (voor de non-beta Nvidia-driver en de Ati fglrx-driver) voeg je

code:
1
    deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main

toen aan je /etc/apt/sources.list en
code:
1
apt-get update && apt-get install xgl-server beryl emerald-themes

# Slab kun je (iig in Edgy) installeren met
code:
1
apt-get install gnome-main-menu

zonder die repository toe te voegen.

Verder zijn Compiz en Beryl composite WM, en kunnen niet zomaar zonder extra software draaien. Als je een nVidia kaart hebt, kan je de nieuwste beta driver gebruiken. Anders heb je Aiglx of Xgl nodig. Zie voor meer info hierover het topic op GoT.
Gaim 2.0

Afbeeldingslocatie: http://endymion.ugent.be/~peddecke/images/gaim.png

Dit is Gaim 2.0 Deze client bedoeld voor niet alleen MSN maar ook IRC, jabber, ICQ en Yahoo messenger. Deze client integreerd perfect in je standaard Gnome uiterlijk. Je hoeft dus niet te gaan klooien met skin. Hij valt perfect weg met de rest van je OS.
Je kan zowel de beta als de oude versie( 1.5) downloaden van de servers van Gaim. Je kan hier ook de update's van de beta opzoeken. Zodat je altijd up to date bent ;)

Slab

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/4144/mainmenuzk5.png

Novell heeft zijn nieuwe versie van Suse bekend gemaakt met een zeer fijn menu genaamd Slab. Officieel is dit menu nog niet te krijgen voor Ubuntu, maar via de "beerorkid" repositorie is hij toch te verkrijgen. Om Slab te installeren moet je eerst een extra repository toevoegen:
deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
Dit kan je doen door /etc/apt/sources.list te editten, of in Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen deze 3rd party bron toe te voegen.

Om zeker te zijn dat je van een bekende bron je software binnenhaalt, moet je de key van beerokid ook toevoegen:
wget http://www.beerorkid.com/compiz/quinn.key.asc -O - | sudo apt-key add -
Hierna kan je het pakket gnome-main-menu installeren (via Synaptic, apt-get of wat je zelf liever wil).

Om het menu te gebruiken moet je het applet toevoegen aan je gnome-panel (rechtermuis -> toevoegen) en kies hoofdmenu.
Naar: viper550 @ ubuntuforums.org
Losse Tweaks

Howto's & Tweaks van GoT users
  • Hier heeft meneer r verteld hoe je veel handige dingen kan instellen
  • Hier heeft meneer r toegelicht hoe je gemakkelijk een groot aantal spellen kan installeren
  • Hier kan je een eenvoudige howto vinden als je Beryl wil draaien op een Nvidia kaart
Tweaks & Tutorials op officiële ubuntuforum & wiki
[list]• Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden
DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken
Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen
Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers
Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software
NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven.
WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager
Disclaimer

Deze lijst zal constant aangevuld worden met tips en How-To's van mij en andere users.

Dit hoort niet bij de TS. Maar is iets vanuit touchdomex zelf ;)

Nou begint de TS direct met een vraag. Ik wil graag weten of het ook mogelijk is om ZONDER reinstall van 64bits over te stappen op 32 bits kernel. Dit omdat de 64 bits kernel mij absoluut niet bevalt en in mijn ogen zeer slecht ondersteund word( flash vooral :() Als dit niet lukt word het tijd voor een totale backup en zie ik een ruimte verschijnen voor Edgy Eft.

Ik heb nu: Ubuntu Dapper Drake 6.06 LTS 64 bits dus ;)

[ Voor 107% gewijzigd door Touchdomex op 03-12-2006 00:11 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:32

Surkow

$µr|{0w

Touchdomex schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:49:
Nou begint de TS direct met een vraag. Ik wil graag weten of het ook mogelijk is om ZONDER reinstall van 64bits over te stappen op 32 bits kernel. Dit omdat de 64 bits kernel mij absoluut niet bevalt en in mijn ogen zeer slecht ondersteund word( flash vooral :() Als dit niet lukt word het tijd voor een totale backup en zie ik een ruimte verschijnen voor Edgy Eft.

Ik heb nu: Ubuntu Dapper Drake 6.06 LTS 64 bits dus ;)
Je maakt gebruik van 32 bits programma's? Als je 64 bits programma's hebt geïnstalleerd zal dat wel niet kunnen.

Misschien is het interessant om wat info in the start post te zetten over de features van de toekomstige release Feisty Fawn.

[ Voor 13% gewijzigd door Surkow op 02-12-2006 22:53 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Surkow schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:50:
[...]

Je maakt gebruik van 32 bits programma's? Als je 64 bits programma's hebt geïnstalleerd zal dat wel niet kunnen.
Ik gebruik alles doorelkaar. Ik weet niet welke wel en welke niet 64 bits is.
Zoals ik het nu lees is het denk ik handiger om voor een edgy install te gaan dan voor dapper te houden. Of is er een makkelijke manier om alles te regelen

[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 02-12-2006 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je hebt t ook wel érg letterlijk gekopieerd van deeltje 3 he ;) Verder stonden er veel handige tips 'n tricks in de tweede post, wellicht dat het handig is om díe ook over te nemen (bijv in je huidige 2e post) :)

Verder hoop ik dat je wel wat meer tijd hebt om de TS bij te houden. Na de 500e post heb ik het topic met weinig belangstelling meer gevolgd, dus ontwikkelingen aan tips en scripts staan er niet allemaal in. Wellicht dat het handig is om die sectie weer eens goed te doorlopen.
Ook een opmerking aangaande KDE. Ik weet dat KDE suckt, lelijk is en totaal ongebruiksvriendelijk (:+) maar ik ben het er wel mee eens dat Kubuntu in de TS een evengroot aandeel moet krijgen als Ubuntu. Wellicht dat er delen van de TS kunnen worden ingekort om vervolgens een KDE sectie tussen te plakken?
Touchdomex schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:53:
[...]

Ik gebruik alles doorelkaar. Ik weet niet welke wel en welke niet 64 bits is.
Zoals ik het nu lees is het denk ik handiger om voor een edgy install te gaan dan voor dapper te houden. Of is er een makkelijke manier om alles te regelen
Als je een aparte /home partitie hebt, moet een reinstall geen probleem zijn: cd'tje erin, klik install, aantal keer next. Vervolgens achter elkaar een rits apt-get'jes en je hebt binnen no-time een schoon en nieuw systeem.
Het probleem is begonnen door 32- en 64-bit applicaties te gebruiken én niet bij te houden welke in een 32-bit chroot draaien (want dat is volgens mij het geval bij een 32-bit app in 64-bit omgeving).
Al je config files blijven natuurlijk wel ok, alleen zijn al je binaries 64-bit, wat niet zal werken onder 32-bit. Een reinstall lijkt me dan wel het handigst.

offtopic:
Raar eigenlijk, dat bij Linux in principe je geen reinstall nodig hebt, itt een ander welbekend OS, wat soms maandelijks een reinstall nodig heeft. Echter is het uitvoeren van die reinstall nog eens 10x makkelijker en sneller onder Linux dan dat andere welbekende OS :P
Touchdomex schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:01:
[...]

[slijmmodus]Die TS was ook perfect en overzichtelijk inmekaar gezet [/slijmmodus]
Mind also the
Naar de TS van Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 van Jk_W
Ik heb het ook niet zomaar verzonnen ;)

[ Voor 52% gewijzigd door mithras op 02-12-2006 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mithras86 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:56:
Je hebt t ook wel érg letterlijk gekopieerd van deeltje 3 he ;) Verder stonden er veel handige tips 'n tricks in de tweede post, wellicht dat het handig is om díe ook over te nemen (bijv in je huidige 2e post) :)

Verder hoop ik dat je wel wat meer tijd hebt om de TS bij te houden. Na de 500e post heb ik het topic met weinig belangstelling meer gevolgd, dus ontwikkelingen aan tips en scripts staan er niet allemaal in. Wellicht dat het handig is om die sectie weer eens goed te doorlopen.
Ook een opmerking aangaande KDE. Ik weet dat KDE suckt, lelijk is en totaal ongebruiksvriendelijk (:+) maar ik ben het er wel mee eens dat Kubuntu in de TS een evengroot aandeel moet krijgen als Ubuntu. Wellicht dat er delen van de TS kunnen worden ingekort om vervolgens een KDE sectie tussen te plakken?
[slijmmodus]Die TS was ook perfect en overzichtelijk inmekaar gezet [/slijmmodus]

Maar dat van KDE is misschien niet een goed idee. Dit omdat wat ik zelf heb gemerkt dat Gnome zeer n00bie veel heeft. Wat voor beginners gewoon makkelijk is, daarintegen voor mensen die al wat verder zijn zou ik zeggen maak het zelf uit. Ik zal kijken wat ik kan doen voor KDE, ik zal denk ik dus het tips en tricks aanvullen met wat info uit de startpost.

Als je een aparte /home partitie hebt, moet een reinstall geen probleem zijn: cd'tje erin, klik install, aantal keer next. Vervolgens achter elkaar een rits apt-get'jes en je hebt binnen no-time een schoon en nieuw systeem.
Het probleem is begonnen door 32- en 64-bit applicaties te gebruiken én niet bij te houden welke in een 32-bit chroot draaien (want dat is volgens mij het geval bij een 32-bit app in 64-bit omgeving).
Al je config files blijven natuurlijk wel ok, alleen zijn al je binaries 64-bit, wat niet zal werken onder 32-bit. Een reinstall lijkt me dan wel het handigst.

offtopic:
Raar eigenlijk, dat bij Linux in principe je geen reinstall nodig hebt, itt een ander welbekend OS, wat soms maandelijks een reinstall nodig heeft. Echter is het uitvoeren van die reinstall nog eens 10x makkelijker en sneller onder Linux dan dat andere welbekende OS :P
Ik heb gewoon 1HD met 3 partities(1 windows, 1 linux en 1 linux swap) Ik heb gewoon /home tussen de rest van de mappen staan. Bedoel je dit met een gescheiden /home of niet :? ik volg alleen dat stukje niet

[ Voor 30% gewijzigd door Touchdomex op 02-12-2006 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
offtopic:
20 minuten om te installeren en nog eens 10 minuten om alles te customizen (xgl,beryl,codecs etc.).
Als je toch bezig bent, haal dan meteen het verhaal + screenshot van aMSN maar weg (de meest afzichtelijke msn-client ooit gecreëerd imo) ;) Zet daarvoor in de plaats maar een mooi stukje Gaim-propaganda :)
Ik heb gewoon 1HD met 3 partities(1 windows, 1 linux en 1 linux swap) Ik heb gewoon /home tussen de rest van de mappen staan. Bedoel je dit met een gescheiden /home of niet :? ik volg alleen dat stukje niet
Je hebt dus geen aparte /home-partitie.
Dan had het er bijvoorbeeld zo uitgezien:
1 Windows-partitie (NTFS)
1 Linux-partitie (ext3) : /
1 Linux-partitie (ext3) : /home
1 Linux-partitie (swap)

[ Voor 22% gewijzigd door Jungian op 02-12-2006 23:12 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Jungian schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:09:
[...]

[...]
1 Linux-partitie (swap)
Zou ik die gemakkelijk nu nog kunnen aanmaken, daarop al mijn data zetten en dan achteraf alsnog alles opnieuw kunnen installen

[ Voor 25% gewijzigd door Touchdomex op 02-12-2006 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:21:
[...]

Zou ik die gemakkelijk nu nog kunnen aanmaken, daarop al mijn data zetten en dan achteraf alsnog alles opnieuw kunnen installen
Dit kun je doen met gparted. Het beste kun je dan even je systeem opnieuw opstarten met een Ubuntu-CD (of welke andere linux live-cd dan ook) en het dan opstarten (System -> Administration -> GNOME Partition Editor). Niet vergeten daarna nog een regel aan te maken in je fstab ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

[...]

offtopic:
20 minuten om te installeren en nog eens 10 minuten om alles te customizen (xgl,beryl,codecs etc.).
Als je toch bezig bent, haal dan meteen het verhaal + screenshot van aMSN maar weg (de meest afzichtelijke msn-client ooit gecreëerd imo) ;) Zet daarvoor in de plaats maar een mooi stukje Gaim-propaganda :)

[...]
1 Linux-partitie (swap)
Aan dat laaste zat ik ook te denken. Ik gebruik echter geen swap (niet nodig op mijn machine(s)). Is het eenvoudig om een backup te mounten als /home ipv de standaard /home in de root?

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:30:
[...]
Aan dat laaste zat ik ook te denken. Ik gebruik echter geen swap (niet nodig op mijn machine(s)). Is het eenvoudig om een backup te mounten als /home ipv de standaard /home in de root?
offtopic:
Ik gebruik mijn swap ook nooit, maar hij is daar voor de echt extreme noodgevallen

/home is standaard maar een map op de root
Je kunt hem hernoemen bijvoorbeeld en dan met mkdir even nieuwe (lege) home-map aanmaken (
mkdir /blaat
cp /home /blaat
mkdir /home

Dan afhankelijk waar je backup staat kun je gaan met die banaan.
mount /dev/hda999 /home
bijvoorbeeld.

Als je voor altijd en eeuwig je /home van dezelfde plek wilt mounten is het handig om even een lijntje aan te maken in je fstab.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
In het algemeen kan je deze stappen volgen om /home op een andere partitie te zetten:
[list=1]• Maak ruimte vrij en creeer een nieuwe partitie (bijv. via gparted) (onthoud je filesystem, waarschijnlijk ext3, en je partition number, zoals hda1 of hdb3)
• Kopieer alle data van /home naar deze folder en hernoem je /home naar iets anders
• Voer het volgende uit (vervang hda1 naar het juiste):
sudo vol_id /dev/hda1
en schrijf wat er staat bij ID_FS_UUID op
• Voeg in fstab deze regel toe:
UUID=[insert_uuid_here]  /home  [insert_filesystem_here]  defaults  0  2

edit:
Disclaimer: ik sta niet in voor de gevolgen. Het kan natuurlijk altijd misgaan met partitioneren of dat de gekopieerde data corrupt raakt. Je moet zelf weten hoe je dit kan herstellen. Maar dus ook _altijd_ een backup wanneer je zulke geinjes uitvoert!
[...]
[...]
Ik gebruik ook Gaim. Vooral beta2 (nu 4e release) is echt een mooi stukje software. Echter hebben kennelijk veel users liever aMSN. Het stond er gewoon nog in. Maar de default client al promoten door alleen aMSN weg te halen is al voldoende denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door mithras op 02-12-2006 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Jungian schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:37:
[...]

offtopic:
Ik gebruik mijn swap ook nooit, maar hij is daar voor de echt extreme noodgevallen

/home is standaard maar een map op de root
Je kunt hem hernoemen bijvoorbeeld en dan met mkdir even nieuwe (lege) home-map aanmaken (
mkdir /blaat
cp /home /blaat
mkdir /home

Dan afhankelijk waar je backup staat kun je gaan met die banaan.
mount /dev/hda999 /home
bijvoorbeeld.

Als je voor altijd en eeuwig je /home van dezelfde plek wilt mounten is het handig om even een lijntje aan te maken in je fstab.
Grappig...zeer eenvoudiger dan ik dacht dat het was. Ik ga er dan wel vanuit dat programma's die ik erna installeer automatisch de gegevens uit /home gebruiken (bv als ik gaim installeer dat ik dan nog al me accounts heb van m'n oude install).

@mithras86 - Ik backup m'n home dir meestal op een DVD-RW of iets dergelijks. Het enige waar ik rekening mee moet houden bij partitioneren is Windows. :|

[ Voor 8% gewijzigd door Surkow op 03-12-2006 01:22 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Nog wat tips voor de ts :
  • Bij de Ubuntu Releases links neerzetten naar Edgy.
  • Totem zuigt keihard, misschien wat info over VLC en MPlayer ?
  • Crap over compiz wegslopen uit het Beryl-stukje en de installatie-procedure toevoegen.
    In het simpelste geval (met AIGLX) is het toevoegen van
    aan je /etc/apt/sources.list en
    apt-get update && apt-get install beryl emerald-themes
    genoeg. Met XGL erbij (voor de non-beta Nvidia-driver en de Ati fglrx-driver) voeg je
    toen aan je /etc/apt/sources.list en
    apt-get update && apt-get install xserver-xgl beryl emerald-themes
  • Slab kun je (iig in Edgy) installeren met
    apt-get install gnome-main-menu
    zonder die repository toe te voegen (kan ook komen door de eerdergenoemde repository, nu ik er even over nadenk).
  • De case-stickers worden ook vanuit Nederland en België verzonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 03-12-2006 00:11 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik ben eruit *O*

Ik installeer 32bits Kubuntu edgy op nog een partitie ( gewoon nieuw aanmaken. Heb alle ruimte nog. Windows kan best wat missen. 100GB minder is niet erg :P) Dan hoop ik dat alle partitie's vrij beschikbaar zijn( behalve windows, maar toch voor het idee). Schop ik alle data van de ene partitie naar de juiste. Daarna kan ik hopenlijk de partitie die ik nu heb en gebruik gaan omvormen tot een /home partitie( densnoods met format)

Daarna hoop ik te kunnen beginnen met mijn Kubuntu op te knappen( ook vooral belangrijk is internet. Krijg ik dat niet aan de praat dan strand ik weer ergens in tussen 2 wallen in :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:28:
Ik ben eruit *O*

Ik installeer 32bits Kubuntu edgy op nog een partitie ( gewoon nieuw aanmaken. Heb alle ruimte nog. Windows kan best wat missen. 100GB minder is niet erg :P) Dan hoop ik dat alle partitie's vrij beschikbaar zijn( behalve windows, maar toch voor het idee). Schop ik alle data van de ene partitie naar de juiste. Daarna kan ik hopenlijk de partitie die ik nu heb en gebruik gaan omvormen tot een /home partitie( densnoods met format)

Daarna hoop ik te kunnen beginnen met mijn Kubuntu op te knappen( ook vooral belangrijk is internet. Krijg ik dat niet aan de praat dan strand ik weer ergens in tussen 2 wallen in :/ )
Beetje redundant, als je ook gewoon een extra partitie kunt aanmaken (en die indien gewenst later weer weg kunt gooien).

Dus :
home-map -> partitie
alle andere (linux-)partities weggooien
Ubuntu installeren
spul van partitie af kopiëren of partitie mounten

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 03-12-2006 00:40 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Jungian schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:37:
[...]

Beetje redundant, als je ook gewoon een extra partitie kunt aanmaken (en die indien gewenst later weer weg kunt gooien).

Dus :
home-map -> partitie
alle andere (linux-)partities weggooien
Ubuntu installeren
spul van partitie af kopiëren of partitie mounten
Het grootste probleem is dat ik niet direct weet of ik Kubuntu de lucht in krijg met mijn wireless kaartje. Dit MOET goedgaan omdat ik anders geen internet heb. In 64 bits Dapper deed hij het gewoon standaard, daarintegen 32 bits dapper deed hij het niet standaard. Wat dus betekent als hij het NIET standaard doet moet ik altijd nog internet behouden om drivers en dergelijk toch binnen te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:44:
[...]

Het grootste probleem is dat ik niet direct weet of ik Kubuntu de lucht in krijg met mijn wireless kaartje. Dit MOET goedgaan omdat ik anders geen internet heb. In 64 bits Dapper deed hij het gewoon standaard, daarintegen 32 bits dapper deed hij het niet standaard. Wat dus betekent als hij het NIET standaard doet moet ik altijd nog internet behouden om drivers en dergelijk toch binnen te halen ;)
Als ie het niet goed doet (wat ik betwijfel) installeer je toch weer de 64-bits variant ?
Kost je hooguit een kwartiertje meer en blijft je machine een stuk schoner :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Jungian schreef op zondag 03 december 2006 @ 01:24:
[...]

Als ie het niet goed doet (wat ik betwijfel) installeer je toch weer de 64-bits variant ?
Kost je hooguit een kwartiertje meer en blijft je machine een stuk schoner :)
Nou ja ik heb het dus gedaan. Mijn windows is nu voorgoed weg. Mijn kaart word dus standaard ondersteund in Kubuntu Edgy 32 bits, wat goed nieuws is. Het enige wat ik nog moet doen is internet instellen, daarna alle drivers installeren als laatste alle codecs voor muziek en dergelijke installeren en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Halverwege moet ik dan maar zien wat ik met mijn 64 bits install ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Ik wil een computer met Ubuntu Server (6.10) via WiFi met mijn netwerk verbinden, maar het lijkt erop dat de drivers voor de kaart alleen bij de generic kernel (package linux-restricted-modules-2.6.17-10-generic) zitten en niet bij de server kernel.

Hoe krijg ik nou WiFi aan de praat. Door de generic kernel te installeren, of op een andere manier? Het is maar een P3 733MHz, dus echt voordeel van de server kernel heeft hij denk ik niet.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jeldert schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:06:
Ik wil een computer met Ubuntu Server (6.10) via WiFi met mijn netwerk verbinden, maar het lijkt erop dat de drivers voor de kaart alleen bij de generic kernel (package linux-restricted-modules-2.6.17-10-generic) zitten en niet bij de server kernel.

Hoe krijg ik nou WiFi aan de praat. Door de generic kernel te installeren, of op een andere manier? Het is maar een P3 733MHz, dus echt voordeel van de server kernel heeft hij denk ik niet.
Heb jij ook al zo'n Bananenboot XSL2 Ethernetkaart ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Nee, een D-Link DWL-G520+ (met een ACX 111 chip). De driver zit dus in de package linux-restricted-modules-2.6.17-10-generic.

Als ik de generic kernel installeer is het denk ik opgelost, want dan download hij de driver dus ook. Het enige wat ik niet snap is dat ik niks kan vinden over Ubuntu server met WiFi drivers.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jeldert schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:50:
Als ik de generic kernel installeer is het denk ik opgelost, want dan download hij de driver dus ook. Het enige wat ik niet snap is dat ik niks kan vinden over Ubuntu server met WiFi drivers.
Servers gebruiken nooit wireless, ethernet is veel sneller en betrouwbaarder, alhoewel het voor een thuisserver wel interessant is natuurlijk (maar daar is geen enkel server-OS voor gebouwd :) ).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Mijn kleine guide om Beryl werkend te krijgen in een schone Ubuntu Edgy (desktop) installatie als je een nvidia-vidcard hebt staat hieronder. Ik gebruik niet de officiële repository, maar eentje die onofficiële packages maakt van svn (ontwikkelings) versies, een soort van alpha versies dus. Je hebt dan bijna de nieuwste dingen, maar ook de meeste bugs natuurlijk.

-Zorg dat je na het installeren met de update-manager eerst Edgy volledig up-to-date maakt. Sources toevoegen is (nog) niet nodig.
-backup je xorg.conf, zodat je deze kan terugzetten als het mis gaat (backuppen: sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup , om terug te zetten de volgende commando's 1 voor 1: sudo rm /etc/X11/xorg.conf , sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf , sudo rm /etc/X11/xorg.conf.backup )
-Open synaptic en installeer xorg-dev (is nodig voor de nvidia installer).
-Download de juiste .run installer van http://www.nvidia.com/object/unix.html
-chmod + x deze .run, zodat hij uitvoerbaar wordt. (chmod +x naamvaninstaller.run)
-open als root het bestand 'linux-restricted-modules-common' in /etc/default/ (sudo nano /etc/default/linux-restricted-modules-common) en voeg 'nv' toe in het stukje met dingen die die niet moet laden.
-Druk op ctrl + alt + f1, om in de console te komen en doe sudo /etc/init.d/gdm stop om X en gnome af te sluiten
-dan met sudo de .run installer uitvoeren (sudo ./naamvaninstaller.run en laat hem je xorg.conf aanpassen als hij dat vraagt).
-Zorg dat de volgende 2 opties ook in je xorg.conf komen (sudo nano /etc/X11/xorg.conf):

#Enable the composite extension
Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection

Section "Screen"
...
# Enable 32-bit ARGB GLX Visuals
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"

-sudo reboot now om opnieuw op te starten
-adden aan je sources.list om beryl-packages the kunnen vinden (sudo nano /etc/apt/sourcles.list):
deb http://download.tuxfamily.org/3v1deb edgy beryl-svn
deb-src http://download.tuxfamily.org/3v1deb edgy beryl-svn
-Volgende commando uitvoeren (1 geheel) om toegang tot de repository te krijgen:
KEY=81836EBF; gpg --keyserver subkeys.pgp.net --recv $KEY && gpg --export --armor $KEY | sudo apt-key add -
-open synaptic en klik op reload.
-in synaptic zoeken op beryl en emerald en aanvinken maar.
-terminal openen en 'beryl-manager' uitvoeren, dit commando kan je toevoegen bij <voorkeuren>, <sessies> om het automatisch uit te laten voeren wanneer je opstart.

[ Voor 38% gewijzigd door woekele op 05-02-2007 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Na hard twijfelen, veel googlen en nu toch de druppel die de emmer doet over lopen, besloten om deze vraag hier neer te leggen.

Ik zit nu al 2 maanden met die skydome in mijn maag, ik heb een plaatje, die ik gewoon als rondom wil hebben, maar ik heb ALTIJD kleur en geen plaatje. Dus, hoe krijg ik nou een plaatje zichtbaar als skydome?

Tips al gevonden op internet:
• Zorg dat de afmetingen van het plaatje deelbaar zijn door 2 (ken bijna geen plaatjes die dat niet hebben, maargoed, mocht niet baten)
• Skydome en/of Animate skydome moeten aanstaan. Alle gekke combinaties mbt deze twee al gedaan, mocht niet baten• Mipmap aan en uit, mocht ook niet baten
• De KLEUREN van de achtergrond die ik zie, op transparant zetten, mocht OOK niet baten

Kan iemand mij een hint geven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

woekele schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:58:Ik zal de XXX fixen zodat ik het weer heb gevonden, de wiki waaruit ik ze heb is momenteel even down :S
De eerste XXX is de repository die in 1 van mijn eerdere posts staat (en inmiddels ook in de ts).
De tweede is de key toevoegen van de repository
Daarna moet je nog apt-get update doen
En dan ipv Synaptic de console gebruiken om Beryl te installeren (als je het er ooit nog af wilt gooien gaan meteen alle libraries mee, met Synaptic (nog) niet).

[ Voor 58% gewijzigd door Jungian op 03-12-2006 16:13 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
woekele schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:58:
Mijn kleine guide om Beryl werkend te krijgen in een schone Edgy installatie als je nvidia-vidcard hebt:

[...]
Als je zoiets nou niet hier post, maar juist de wijzigingen (waarvan jij denkt dat ze beter zijn) op de beryl wiki zet, hebben veel meer mensen er baat bij. Op dit moment bereik je slechts een kleine doelgroep, terwijl het juist makkelijk is om een goede guide op te stellen waar iedereen bij kan. En daar is de beryl wiki de meest geschikte plek voor :)

offtopic:
En dan had het alsnog beter in XGL (en compiz) kunnen posten. Maar ondanks de kritiek ben ik wel blij dat je deze informatie deelt, hoewel het misschien wat hard aankomt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Jungian schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:13:
[...]

De eerste XXX is de repository die in 1 van mijn eerdere posts staat (en inmiddels ook in de ts).
De tweede is de key toevoegen van de repository
Daarna moet je nog apt-get update doen
En dan ipv Synaptic de console gebruiken om Beryl te installeren (als je het er ooit nog af wilt gooien gaan meteen alle libraries mee, met Synaptic (nog) niet).
Ye, ik zal beide XXX fixen zodra ik de exacte waarden heb. De apt-get update heb ik toegevoegd en doe nu aptitude ipv synaptic, tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

woekele schreef op zondag 03 december 2006 @ 17:17:
[...]

Ye, ik zal beide XXX fixen zodra ik de exacte waarden heb. De apt-get update heb ik toegevoegd en doe nu aptitude ipv synaptic, tnx.
Waarom gebruik je niet de officiële Beryl Project repository?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Extra note ivm nieuwe features in Feisty. Gnome 2.18 (huidig: 2.16, 2.18 zal rond maart 2007 uitkomen, op tijd voor Feisty dus) zal Pulseaudio hebben. Geen gekloot meer met het geluid en er zal ook per-applicatie-volume-control aanwezig zijn :)

Het is al mogelijk om pulseaudio te installeren in Ubuntu. Ik heb dit nog niet geprobeerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Dutchmega op 03-12-2006 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

LinuX-TUX schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:10:
Na hard twijfelen, veel googlen en nu toch de druppel die de emmer doet over lopen, besloten om deze vraag hier neer te leggen.

-knip
Kan iemand mij een hint geven :?
png werkt alleen dacht ik, geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Anoniem: 185882 schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:20:
[...]

png werkt alleen dacht ik, geprobeerd?
yes, kan ook niets anders selecteren.

Het lijkt opgelost, maar de precieze "waarom" is mij alleen nog onduidelijk.
Ergens in de beryl-forum pagina's zeiden ze dat 1024x1024 of 2048x1024 OF 4096x1024 PNG's werkten. Dit had ik ook eerder geprobeerd, maar werkte niet. Daarnaast stond nog een voorbeeld om te proberen met een VEEL kleiner plaatje, en die werkte OOK gewoon.

Paar keer nog mijn plaatjes geopend en gesaved met GIMP, en nu werkt het. Ik had als laatst "save resolution" UIT gezet ... en toen werkte die :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Jungian schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:01:
[...]

Waarom gebruik je niet de officiële Beryl Project repository?
Wordt die ook regelmatig ge-update dan? De repo die ik gebruik maakt snapshots van de svn-versie, dus veel meer cutting edge. Ik zal het er even bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Ik heb mijn wireless nu aan de praat door de generic kernel te gebruiken, maar ik krijg een hoop duplicates tijdens het pingen, en de snelheid is ook niet echt hoog:
ping 192.168.1.3
PING 192.168.1.3 (192.168.1.3) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.1.3: icmp_seq=1 ttl=64 time=2.11 ms
64 bytes from 192.168.1.3: icmp_seq=1 ttl=64 time=6.23 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.1.3: icmp_seq=1 ttl=64 time=12.0 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.1.3: icmp_seq=1 ttl=64 time=18.5 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.1.3: icmp_seq=2 ttl=64 time=2.00 ms
64 bytes from 192.168.1.3: icmp_seq=2 ttl=64 time=22.1 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.1.3: icmp_seq=2 ttl=64 time=29.1 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.1.3: icmp_seq=2 ttl=64 time=52.3 ms (DUP!)

--- 192.168.1.3 ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, +6 duplicates, 0% packet loss, time 1005ms
rtt min/avg/max/mdev = 2.005/18.065/52.314/15.817 ms

Terwijl de verbinding wel goed is: Link Quality=61/100 Signal level=46/100 Noise level=0/100

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jeldert schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:27:
Terwijl de verbinding wel goed is: Link Quality=61/100 Signal level=46/100 Noise level=0/100
Ik weet niet hoe ver weg die server staat, maar zo goed vind ik je verbinding niet.
Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power=20 dBm   Sensitivity=8/0
Link Quality=98/100  Signal level=-24 dBm  Noise level=-86 dBm

Dit heb ik bijvoorbeeld thuis ( O+ Intel Wireless)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 22:57
Wil Windows er af gaan gooien en Ubuntu erop gaan zetten, maar zit eigenlijk met 1 klein probleem: Ben nogal een spellen speler (Day of Defeat: Source) en wil dit ook blijven spelen. Hoe goed werkt cedega met dit spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 22:21
Ik ben dus een user die zeer tevreden is met aMSN, echter de 0.97b die in vorige posts werd omschreven heeft de vervelende bug dat file dialogs(bijvoorbeeld bij het versturen van bestanden en het selecteren van een avator) niet werken. Nu is er door aMSN op 24 november de 0.96 gereleased waarin deze bug niet meer zou zitten. Maar ik krijg hem niet geïnstalleerd via de inbegrepen handleiding.

Iemand enig idee, hoe deze erop te krijgen?

Ik geef verder niet om eye candy, ik wil gewoon kunnen msn-en!

[ Voor 4% gewijzigd door borgdaville op 04-12-2006 10:29 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zal vanavond voor de 1000000e x weer een poging doen om het aan de praat te krijgen.

Ene keer werkt het prima, terwijl je de volgende keer met dezelfde installatie handleiding de zooi niet aan de praat krijgt. :( Irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

ge-flopt schreef op maandag 04 december 2006 @ 09:03:
Wil Windows er af gaan gooien en Ubuntu erop gaan zetten, maar zit eigenlijk met 1 klein probleem: Ben nogal een spellen speler (Day of Defeat: Source) en wil dit ook blijven spelen. Hoe goed werkt cedega met dit spel?
http://transgaming.org/gamesdb/games/view.mhtml?game_id=3949

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Spelvoutje in TS: "Het versienummer is gebaseers ..."

Graag zou ik in de TS ook in het kort meer de verschillen tussen u- xu- -edu- $naam- buntu's uitgelegd willen zien. Het betreft hier een tekst voor 'dummy's'. Wat zijn de voordelen van xu & ku tov van u? Alleen de windowmanager, of ook de snelheid? Bij Xubuntu dacht ik het wel, maar dat haal ik niet hier vandaan.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 05-06 22:57
Maar draait het ook lekker? Wist wel dat het zou draaien, maar eigenlijk kan ik nergens vinden of het een beetje fatsoenlijk draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:32

Equator

Crew Council

#whisky #barista

* Equator is nu de laatste versie van Xubuntu aan het downloaden.. Toch ook eens naar kijken. Eyecandy hoef ik niet, dus is Kubuntu niets voor mij.

Misschien kijk ik er overheen, maar ik zoek eigenlijk nog een lijst met supported hardware. Voor een nog te installeren dbserver wil ik de 2 raptor's in mirror (raid 1) plaatsen, maar ik zoek dus een supported Hardware List.
Software raid is niet handig (IMO) :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
ge-flopt schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:21:
[...]

Maar draait het ook lekker? Wist wel dat het zou draaien, maar eigenlijk kan ik nergens vinden of het een beetje fatsoenlijk draait.
Prima. Ik heb het niet vergeleken met Windows dus kan best zijn dat het 30FPS minder is O-)
Daarnaast kan je altijd dual-booten. Vrij weinig moeite.

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchmega op 04-12-2006 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 03-06 17:59
Equator schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:23:
* Equator is nu de laatste versie van Xubuntu aan het downloaden.. Toch ook eens naar kijken. Eyecandy hoef ik niet, dus is Kubuntu niets voor mij.

Misschien kijk ik er overheen, maar ik zoek eigenlijk nog een lijst met supported hardware. Voor een nog te installeren dbserver wil ik de 2 raptor's in mirror (raid 1) plaatsen, maar ik zoek dus een supported Hardware List.
Software raid is niet handig (IMO) :)
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport
of [google=ubuntu hcl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:32

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Zenx :)

hcl, had ik moeten weten :X

Er zijn dus maar verrekte weinig Sata Raid controllers die direct goed werken :|

[ Voor 89% gewijzigd door Equator op 04-12-2006 16:23 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Eusebius schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:51:
Spelvoutje in TS: "Het versienummer is gebaseers ..."

Graag zou ik in de TS ook in het kort meer de verschillen tussen u- xu- -edu- $naam- buntu's uitgelegd willen zien. Het betreft hier een tekst voor 'dummy's'. Wat zijn de voordelen van xu & ku tov van u? Alleen de windowmanager, of ook de snelheid? Bij Xubuntu dacht ik het wel, maar dat haal ik niet hier vandaan.
Die spelfouten doe ik zo. Maar ik kijk nog een keer naar de TS en idd zie ik dat alle informatie over de Xubuntu en alles dat die mist :/ Ik wist dat ze er ooit helemaal uitgewerkt instonden, dit moet zeker in de loop van de tijd veranderd zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Touchdomex schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:22:
[...]

Die spelfouten doe ik zo. Maar ik kijk nog een keer naar de TS en idd zie ik dat alle informatie over de Xubuntu en alles dat die mist :/ Ik wist dat ze er ooit helemaal uitgewerkt instonden, dit moet zeker in de loop van de tijd veranderd zijn :/
Heeft dat niet te maken met dat er een limiet is van de grootte van posts? Ik dacht dat ze daarom dingen eruit hadden gegooid. Als het er niet in past kun je best mijn post (vlak na de start post) gebruiken voor meer info.

[ Voor 5% gewijzigd door Surkow op 04-12-2006 19:35 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ik dacht het al te missen en eerder wel gezien te hebben. Maar omdat het een overzichtelijk FP is, verwijs ik niet-Gotters ook naar deze pagina.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Touchdomex schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:22:
[...]

In eerste instantie had ik het stukje over het downloaden van Ubuntu overgenomen uit deel 2 ("Variaties binnen Ubuntu"), zie ook de disclaimer onderaan de TS. Er stond echter weinig informatie over, en het was niet functioneel ingedeeld. Vandaar dat ik het veranderd heb naar:
Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.
Het was namelijk meer een stuk over het downloaden van Ubuntu, in plaats van de verschillend van Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu, Xubunte en Fluxbuntu toe te lichten. Het zou ook veel te veel onnodige ruimte innemen.

Als (ooit ;)) de tweakers wiki komt, dan kan dit soort info mooi daarin opgenomen worden. Misschien dat jij wel een kort, bondig en mooi stukje kan schrijven over de verschillen en overeenkomsten van de versies?
Eusebius schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:49:
Ik dacht het al te missen en eerder wel gezien te hebben. Maar omdat het een overzichtelijk FP is, verwijs ik niet-Gotters ook naar deze pagina.
Het heeft er nooit uitgebreider ingestaan dan nu al het geval is hoor. Deel 2 had het anders omschreven, deel 1 had geen uitgebreide TS.

[ Voor 12% gewijzigd door mithras op 04-12-2006 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130514

Dutchmega schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:16:
[...]

Prima. Ik heb het niet vergeleken met Windows dus kan best zijn dat het 30FPS minder is O-)
Daarnaast kan je altijd dual-booten. Vrij weinig moeite.
Zolang je een nVidia-kaart heb en een beetje een degelijke CPU valt het verlies qua performance erg mee.

Is er trouwens iemand met een (Hauppauge) PVR/ivtv-kaart die deze werkend heeft met XawTV 4?
De stream doet het gewoon, maar ik kan hem maar niet openen in XawTV.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 130514 op 04-12-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:45

MBV

ik heb hier een Hauppauge USB1.1 prutding, en dat werkt voor geen meter. Beeldkwaliteit is net zo beroerd als in windows, maar hij doet het maar voor de helft van de keren. Als hij het doet, doet hij het in xawtv, maar dat is een magische combinatie van rmmod, modprobe, en usb-stekker wel of niet verbonden hebben. Nu nog die magische combinatie uitvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Fluxbuntu ... never heard off ...

en is er al niet een Got-wiki, maar wordt die door onbekendheid niet gebruikt?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik heb weer een klein vraagje. Ik wil nu ook op mijn desktop Ubuntu gaan installeren (na al enkele maanden Ubuntu in gebruik te hebben op mijn laptop), alleen zou ik graag een dualboot instellen met software raid 0 onder linux. Ik vraag me alleen af of het dan nog mogelijk is om te dualbooten. Via search en google kom ik niet echt veel verder. :?

Is het dus mogelijk om op deze 80 gig schijven software raid 0 te gaan draaien en een klein stukje van deze 2 schijven te gebruiken om windows nog op te installeren. Ik zou 2x 15 gig afstaan voor windows en de rest behouden voor de raid 0 array.

Configuratie
Raid Controller: PDC20276
Harde schijven: 2x WD 80GB

edit:

HowTo gevonden waar mijn probleem in beschreven staat. >:) Straks of morgen eens proberen, maar eerst nog wat backup's maken :)
https://help.ubuntu.com/c...fed9e84cec7ddb3259e9b8cb4

[ Voor 15% gewijzigd door Gino op 05-12-2006 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

offtopic:
met Raid 0 zou ik dat sowieso erg regelmatig doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Eusebius schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 00:21:
Fluxbuntu ... never heard off ...

en is er al niet een Got-wiki, maar wordt die door onbekendheid niet gebruikt?
Fluxbuntu is Ubuntu gebaseerd op Fluxbox ipv Gnome. Het is licht-gewicht, net zoals xfce.
Persoonlijk vind ik fluxbox nogal verwarrend. Ik zou eerder voor xfce kiezen. (maar aangezien ik wel een snelle computer heb, draai ik gewoon gnome)

Daarnaast, waarom zou je niet het NL gedeelte van de Ubuntu wiki uitbreiden en mensen daarnaar toe verwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Omdat mensen de startpost al bijna niet lezen, laat staan een link in de startpost?

Kijk maar in het vorige topic, even zoeken op ubuntuforums is voor velen al teveel moeite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
MBV schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:20:
Omdat mensen de startpost al bijna niet lezen, laat staan een link in de startpost?

Kijk maar in het vorige topic, even zoeken op ubuntuforums is voor velen al teveel moeite...
Dat is geen reden om dan maar bij te dragen op een verkeerde plek. Al die fragmentatie door al die mensen die eigen Ubuntu FAQ's en wiki's en forum's beginnen is echt heel slecht.

En die mensen die niet lezen hebben hier op GoT niets te zoeken. We moeten gewoon onze poot stijfhouden en de mensen met simpele vraagjes verwijzen naar de juiste documentatie, of als ze het te bont maken TR-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

tja, daarmee jaag je wel die n00bs weg. "daar zeggen ze toch alleen maar RTFM, dus dan hoef ik mijn vraag ook niet te stellen". Tot op zekere hoogte is dat ook de bedoeling ;) maar soms mis je daardoor een interessante vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dat commentaar kreeg ik ook op mijn beryl-guide. Iedereen staat vrij om mijn guide te copy/pasten naar waar ze maar willen. Dus als je een betere plek weet, go ahead. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op maandag 04 december 2006 @ 23:47:
ik heb hier een Hauppauge USB1.1 prutding, en dat werkt voor geen meter. Beeldkwaliteit is net zo beroerd als in windows, maar hij doet het maar voor de helft van de keren. Als hij het doet, doet hij het in xawtv, maar dat is een magische combinatie van rmmod, modprobe, en usb-stekker wel of niet verbonden hebben. Nu nog die magische combinatie uitvinden...
Maar dat is geen MPEG2 encoder toch?
Waarschijnlijk gebruik jij de pvrusb driver? en kun je ook gewoon lTVtime gebruiken (wat ik ook graag zou willen, maar dus niet kan ivm MPEG2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

nee, een v4l driver.
Wat ook een goed alternatief is: VLC, daar kan je erg veel mee (o.a. streamen voor de rest van je netwerk :Y))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik heb een Ubuntu 6.10 server draaien hier thuis, alles draait naar volle tevredenheid maar de opslag zit enigzins vol. Ik wil er dus een schijf bij plaatsen, deze wil ik bij voorkeur een XFS filesystem geven. Tot op dit punt zie ik nog geen enkel probleem. Wat ik me wel afvraag is hoe ik dit in /etc/fstab ga invoegen, die ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hda2
UUID=5e6252cc-c592-451b-8a76-3a8d6e78bf13 /               xfs     defaults     0       1
# /dev/hda1
UUID=8d935198-db6d-4db1-8ece-4b2f4a9f47ab /boot           ext2    defaults     0       2
# /dev/hdb2
UUID=777b9829-657c-4e0d-ba41-c9da1dfdcf1c /home           xfs     defaults     0       2
# /dev/hda3
UUID=45b4fc52-c624-4ebc-aaa3-842fd66972d7 /var            xfs     defaults     0       2
# /dev/hdb1
UUID=dde72224-a019-47be-b72f-6de25a48d314 none            swap    sw           0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/           /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

De nieuwe schijf wordt een S-ATA schijf en zal dus /dev/sda worden. Kan ik na het gebruik van fdisk gewoon het commando 'mkfs.xfs /dev/sda' uitvoeren of wordt dat /dev/sda1 aangezien het 1 partitie van 250GB gaat worden? Hoe krijg ik zo'n UUID, ik zag al iets van xfs_admin wat deze truuk voor elkaar gaat krijgen met het commando 'xfs_admin -u /dev/sda(1)'. Is deze UUID noodzakelijk voor Edgy?

Een andere vraag, aan het eind van de regels zie ik dump en pass getallen staan, wat gaan deze worden voor de nieuwe schijf? Moet die floppy op het eind trouwens niet /dev/fd0 worden?

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54539

Iemand ervaring met het installeren van Qt-4.2.2? Ik snap het niet helemaal... Ik heb alles gedaan zoals in de Install file beschreven staat. Maar als ik "qmake -v" doe, krijg ik nog steeds:

code:
1
2
3
Qmake version: 1.07a (Qt 3.3.6)
Qmake is free software from Trolltech AS.
bart@Appelboom:~$

Daar zou dan nu toch echt Qt 4.4.2 moeten staan?! Waarom doet ie dat niet? Heb ik iets over hoofd gezien? En waar pas ik aan dat hij in plaats van 3.3.6, 4.4.2 zou moeten gebruiken?

- edit - Ik heb de oplossing al gevonden - / edit -

Ik moest /etc/profile nog aanpassen. Nu werkt het als een tierelier! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 54539 op 05-12-2006 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dubbeldrank schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:47:
Ik heb een Ubuntu 6.10 server draaien hier thuis, alles draait naar volle tevredenheid maar de opslag zit enigzins vol. Ik wil er dus een schijf bij plaatsen, deze wil ik bij voorkeur een XFS filesystem geven. Tot op dit punt zie ik nog geen enkel probleem. Wat ik me wel afvraag is hoe ik dit in /etc/fstab ga invoegen, die ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#
# /dev/hda2
UUID=5e6252cc-c592-451b-8a76-3a8d6e78bf13 /               xfs     defaults     0       1
# /dev/hda1
UUID=8d935198-db6d-4db1-8ece-4b2f4a9f47ab /boot           ext2    defaults     0       2
# /dev/hdb2
UUID=777b9829-657c-4e0d-ba41-c9da1dfdcf1c /home           xfs     defaults     0       2
# /dev/hda3
UUID=45b4fc52-c624-4ebc-aaa3-842fd66972d7 /var            xfs     defaults     0       2
# /dev/hdb1
UUID=dde72224-a019-47be-b72f-6de25a48d314 none            swap    sw           0       0

De nieuwe schijf wordt een S-ATA schijf en zal dus /dev/sda worden. Kan ik na het gebruik van fdisk gewoon het commando 'mkfs.xfs /dev/sda' uitvoeren of wordt dat /dev/sda1 aangezien het 1 partitie van 250GB gaat worden? Hoe krijg ik zo'n UUID, ik zag al iets van xfs_admin wat deze truuk voor elkaar gaat krijgen met het commando 'xfs_admin -u /dev/sda(1)'. Is deze UUID noodzakelijk voor Edgy?

Een andere vraag, aan het eind van de regels zie ik dump en pass getallen staan, wat gaan deze worden voor de nieuwe schijf? Moet die floppy op het eind trouwens niet /dev/fd0 worden?
Kijk eens in menu system->Administration->disks. Ziet eruit als een gebruiksvriendelijke tool vor formatteren enzo. Verder: waarom XFS? Er zijn redenen voor hoor, maar vziw is Ext3 op dit moment het snelste FS wat standaard in linux distro's zit :).

En iets waar ik me nog een beetje aan irriteer: het veldje 'changes' bij de updates blijft bij mij altijd leeg. Terwijl ik toch graag wil weten wat er mis was (of het misschien een probleem verhelpt waar ik last van had enzo). Iemand een idee hoe ik dat kan verhelpen? 'k ga nu op ubuntuforums zoeken O-)
edit:
known bug, en het ziet er niet naar uit dat ze het kunnen fixen ofzo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#
# /dev/hda2
# /dev/hda1
# /dev/hdb2
# /dev/hda3
# /dev/hdb1

Ten eerste: sudo apt-get install gparted ntfstools en dan System -> Administration -> Gnome partition editor
CLI is zoo ouderwets ;)

Maar waarom wil je XFS? Je kan de grootte XFS-partities niet veranderen, het is niet leesbaar onder Windows. Daarnaast schijnt de journaling van ext3 beter te zijn en het is niet veel slomer.

Je kan ook gewoon /dev/sdax gebruiken in je fstab. Het gebruiken van UUID heeft verder geen voordelen.
Jesse schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:46:
[...]

Dat is geen reden om dan maar bij te dragen op een verkeerde plek. Al die fragmentatie door al die mensen die eigen Ubuntu FAQ's en wiki's en forum's beginnen is echt heel slecht.

En die mensen die niet lezen hebben hier op GoT niets te zoeken. We moeten gewoon onze poot stijfhouden en de mensen met simpele vraagjes verwijzen naar de juiste documentatie, of als ze het te bont maken TR-en.
Ik ben hier mee eens. Als je niet eens kan zoeken op een aantal plekken die aangegeven worden, mag je snel wegrennen. De startpost zou alleen een inleiding + links moeten hebben. Al die tips & trucs horen daar niet echt, in mijn ogen dan.

[ Voor 13% gewijzigd door Dutchmega op 05-12-2006 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik heb aardig wat zitten lezen over de verschillend files systems, xfs is vaak sneller dan andere files systems. Partities veranderen hoeft van mij niet aangezien het prima ingedeeld is, ik hang er eerder een schijf bij dan dat ik iets ga veranderen.

Ik zou niet weten wat ik met ntfstools zou moeten doen op een xfs partitie, gparted en jullie andere oplossingen zijn leuk maar ik heb nou eenmaal geen X server draaien en ook geen window manager whatsoever. Er hangt ook geen monitor aan die machine en putty volstaat prima. :)

Ik heb ook nog even zitten zoeken op, heb inderdaad gelezen dat die UUID niet van belang is. Thanks.

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
First of all: /me BWAHAHAHAAHAHAAAAAAHAHAHAHAHAHAAHAHAA _O- _O- _O- *

Ok, genoeg gelachen :')

Dubbeldrank: In 't stukkie 8.a. Filesystem Information van 't Gentoo Handbook (ja ook nuttig voor Ubuntu ja, aangezien Gentoo teh pwnage is) staat exact uitgelegd wat alles in die /etc/fstab is, inc die twee getalletjes.

Verder lijkt 't me wel handig om toch ff-tjes één primaire partitie te maken op je SATA-schijfje, ook al ga je hem in z'n geheel gebruiken. Gewoon ff `fdisk /dev/sda` doen, één primaire partitie maken met alle defaults et voila.
Vervolgens wél `mkfs.xfs /dev/sda1` doen uiteraard.
En dat met die UUID's had je al geloof ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 05-06 15:57

Sosabowski

nerd

Dutchmega schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:52:
Ten eerste: sudo apt-get install gparted ntfstools en dan System -> Administration -> Gnome partition editor
Ten eerste wat moet hij met ntfstools?
Ten tweede, gelijk heel gnome installeren alleen om een partitie te maken? 8)7

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

IorGie schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:47:
[...]

[...]
Misschien omdat wij een woordje over het hoofd hebben gezien... soms zie ik een makkelijke gui-tool over het hoofd voor mijn desktop-installatie, en worstel ik me onnodig door 5 howto's om een config-file te veranderen :)
En daarnaast zijn er ook command-line 'editors' voor je fstab, die het leven een stuk simpeler maken, toch?

Oh ja, is er op debian-gebaseerde systemen een tool als 'service' op redhat-gebaseerde systemen? waarmee je makkelijk je /etc/init.d dingen kan aanroepen, en /etc/rc*.d links kan veranderen.

@osiris: CLI is ouderwets. het was er eerder dan de moderne GUI tools. In veel gevallen werkt het beter/sneller dan via een GUI, maar daarmee is het niet modern. De CLI-interface werkt prima, het zijn juist de moderne GUI-tools die verbeterd moeten worden in linux. Dus waarom jij zo hard moet lachen snap ik niet precies O-)

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 05-12-2006 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:20:
[...]

@osiris: CLI is ouderwets. het was er eerder dan de moderne GUI tools. In veel gevallen werkt het beter/sneller dan via een GUI, maar daarmee is het niet modern. De CLI-interface werkt prima, het zijn juist de moderne GUI-tools die verbeterd moeten worden in linux. Dus waarom jij zo hard moet lachen snap ik niet precies O-)
offtopic:
Ouderwets is niet zozeer het tegenovergestelde van modern in de zin van dat 't prima naast elkaar gebruikt kan worden. Je kunt 't beter over 'nieuw' en 'oud' hebben dan:

[b]ou·der·w[u]e[/]ts[/] (bn.)
    1 niet meer in gebruik of in de mode => antiek, middeleeuws, niet meer van deze tijd, oudbakken, oudmodisch, prehistorisch, uit de oude doos, uit de tijd, /van/uit/ het jaar nul, voorhistorisch, voorwereldlijk; <=> modern
    2 flink, duchtig

offtopic:
Dat impliceert toch wel een negatieve klank jegens CLI IMO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 05-06 15:57

Sosabowski

nerd

offtopic:
CLI is ouderwets. het was er eerder dan de moderne GUI tools. In veel gevallen werkt het beter/sneller dan via een GUI, maar daarmee is het niet modern. De CLI-interface werkt prima, het zijn juist de moderne GUI-tools die verbeterd moeten worden in linux. Dus waarom jij zo hard moet lachen snap ik niet precies

Nou ik lach even mee met Osiris,
Het feit dat zelfs Microsoft alweer serieus werkt aan een degelijke CLI geeft al aan dat de CLI nog lang niet is vervangen door een GUI en dat dat ook niet snel zal gaan gebeuren.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

offtopic:
dan blaat ik nog even offtopic verder: dat een goede CLI nodig is voor systeembeheerders is wel duidelijk, denk aan SSH e.d. Maar dat er zaken zijn die via een CLI móeten vind ik een slechte zaak, en daar komt langzamerhand wel verbetering in. En "niet meer in de mode" is zeker waar voor CLI :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:14:
offtopic:
En "niet meer in de mode" is zeker waar voor CLI :P
offtopic:
Dat is meer omdat de mensen steeds luier er achterlijker worden. Vroeger zeikte er niemand als ze weer eens uren naar een mooie command-line hadden gekeken, maar tegenwoordig begint de overgrote meerderheid al te blaten als ze 1 zinnetje moeten intypen in de cli.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, en moet je dan als OS zo arrogant zijn tegen de wensen van de gebruiker in te gaan? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:18:
Ja, en moet je dan als OS zo arrogant zijn tegen de wensen van de gebruiker in te gaan? Nee.
Je bedoelt tegen de wensen van de NIEUWE gebruikers. Van mij hoeft het helemaal niet gebruiksvriendelijker te worden allemaal, laat het maar zo blijven in plaats van een soort kopie van de Windows-GUI te worden. De terminal is juist één van de punten waarom ik linux gebruik.

Terminal-gebruik heeft niets met arrogantie te maken, maar met efficiency.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 19:47
Ik heb een hele tijd 6.06 gedraait. Maar omdat ik redelijk vaak print, en m'n digicam gebruik, die beiden niet behoorlijk werkten onder ubuntu, heb er uiteindelijk voor gekozen om toch weer windows te bebruiken. Puur omdat het booten tussen beiden niet echt amusant is. (steeds rebooten).

Nu vroeg ik mij af of er in de 6.1 een "nieuwe" printermanager zit? Want mijn iP4200 van Canon werd niet ondersteund door CUPS :( Ook niet via de vele howto's op internet (ja het werkte wel, maar ik wil wel de kwaliteit van de printer kunnen benutten. De foto's die er onder cups vandaan kwamen waren echt om van te huilen ) en m'n cam, canon powershot a530 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:18:
Het is maar net de vraag op welke gebruikers je je richt he? ;) Bij veel (bv. door community ontwikkelde) linuxen is die vraag zelfs zowieso onzin, want de makers zijn zelf ook de belangrijkste gebruikers. Dat hun werk voor derden bruikbaar is is niet primair.

Overigens is in wezen de hele discussie onzin, Linux zit gewoon super in elkaar wat dit betreft. Alles is perfect te regelen vanaf de cli, en daarbovenop zijn er grafische front-ends voor mensen die het simpeler of gemakkelijker willen.
Ik geloof er btw niet in dat een cli per definitie efficienter is dan een gui.

[ Voor 15% gewijzigd door Jesse op 06-12-2006 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Jungian schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:33:
[...]

Je bedoelt tegen de wensen van de NIEUWE gebruikers. Van mij hoeft het helemaal niet gebruiksvriendelijker te worden allemaal, laat het maar zo blijven in plaats van een soort kopie van de Windows-GUI te worden. De terminal is juist één van de punten waarom ik linux gebruik.

Terminal-gebruik heeft niets met arrogantie te maken, maar met efficiency.
Ik bedoel tegen de wensen van de gemiddelde gebruiker. Een CLI is niet efficient voor deze gebruikers. Ze zijn namelijk meer tijd kwijt met het opzoeken van de commando's wat erg veel ergernis veroorzaakt. De terminal mag ook best inblijven voor mensen die dat fijner vinden, maar dit moet niet betekenen dat daarom geen GUI wordt gemaakt voor bepaalde onderdelen.

Bovendien zei ik niet dat terminal-gebruik met arrogantie te maken had, maar het opdringen ervan wel. Het lijkt wel of linux de gebruiker op wil voeden. Dat is gewoon een fout uitgangspunt. Een gemiddelde gebruiker wil gebruikersgemak, of he nou efficient is of niet. De gevorderde gebruiker zal dan (als de wil daar is) de CLI kunnen gaan gebruiken, maar niet gedwongen. Als je een toegankelijk OS wilt, moet je hier rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54539

Stomme vraag misschien, maar hoe stel ik in dat mijn externe USB-schijf automatisch gemount wordt op /media/LaCie/, in plaats van op /media/usbdisk/ zoals nu het geval is?!

Ik heb /etc/fstab al aangepast, maar dat lijkt weinig nut te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:44:
[...]

Ik bedoel tegen de wensen van de gemiddelde gebruiker. Een CLI is niet efficient voor deze gebruikers. Ze zijn namelijk meer tijd kwijt met het opzoeken van de commando's wat erg veel ergernis veroorzaakt. De terminal mag ook best inblijven voor mensen die dat fijner vinden, maar dit moet niet betekenen dat daarom geen GUI wordt gemaakt voor bepaalde onderdelen.

Bovendien zei ik niet dat terminal-gebruik met arrogantie te maken had, maar het opdringen ervan wel. Het lijkt wel of linux de gebruiker op wil voeden. Dat is gewoon een fout uitgangspunt. Een gemiddelde gebruiker wil gebruikersgemak, of he nou efficient is of niet. De gevorderde gebruiker zal dan (als de wil daar is) de CLI kunnen gaan gebruiken, maar niet gedwongen. Als je een toegankelijk OS wilt, moet je hier rekening mee houden.
Linux is helemaal niet bedacht als gebruiksvriendelijk systeem. Dat Ubuntu hier iets aan probeert te doen aan is hartstikke mooi, maar GNU/Linux is bedacht door en voor de technisch wat meer begaafde mensen (lees ook http://en.wikipedia.org/wiki/Stallman ).

Verder heeft het geen zin deze discussie nog verder te voeren, aangezien hij al 5 miljoen keer eerder gehouden is en over het algemeen uitmond in een flamewar.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:44:
[...]

Dat was precies wat ik wilde zeggen. Ik ken iemand die een Mac laptop had, en hem gebruikte als BSD-shell. Is een wat extreem voorbeeld (prominent lid van Stack ;)) maar waarom staat een mooie GUI de CLI in de weg? Het is iets extra, toegevoegde waarde. Zeker in Linux wordt eerst een CLI-tool geschreven, die daarna (als het meezit voor de beginnende gebruiker) geport wordt naar een GUI-tool of GUI-wrapper voor de CLI. En als je graag alles via CLI doet zou ik je iets als slackware aanraden, of zelfs zonder distro gaan knutselen. De GUI-tools van distro's maken het gewoon makkelijker voor de beginnende gebruiker, de expert heeft ze niet nodig :)
RedHat schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:42:
Nu vroeg ik mij af of er in de 6.1 een "nieuwe" printermanager zit? Want mijn iP4200 van Canon werd niet ondersteund door CUPS :( Ook niet via de vele howto's op internet (ja het werkte wel, maar ik wil wel de kwaliteit van de printer kunnen benutten. De foto's die er onder cups vandaan kwamen waren echt om van te huilen ) en m'n cam, canon powershot a530 :)
Er is geen nieuwe printermanager nodig, er is medewerking van Canon nodig. Zolang Canon niet wil vertellen hoe zijn iP4200 werkt, kan niemand er een (goede) driver voor schrijven. Een van de redenen voor mij om geen Canon te kopen: ik heb alleen Epson en HP overwogen, die allebei heel mooie foto's kunnen printen én onder Linux werken. Zelfs de (voor HP nieuwe = max 3 maanden oud) HP-feature om CD's te printen werkt zonder problemen d:)b Gewoon omdat de fabrikanten Cups ondersteunen.

En wat werkt er niet aan je a530? Ten eerste kost een top-kwaliteit card-reader €15, ten tweede werkt bijna elke camera toch als externe schijf :?
Anoniem: 54539 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:58:
Stomme vraag misschien, maar hoe stel ik in dat mijn externe USB-schijf automatisch gemount wordt op /media/LaCie/, in plaats van op /media/usbdisk/ zoals nu het geval is?!

Ik heb /etc/fstab al aangepast, maar dat lijkt weinig nut te hebben...
Ik heb even voor je gegoogeld, en dit artikel kwam ik tegen:
http://ubuntu.wordpress.c...tion-labels-using-mtools/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
CLI is heerlijk. Het is vaak efficienter dan GUI (bijv. het installeren van programma's via apt-get) en je kan niet zonder als je weer eens je X system verneukt. Het is natuurlijk wel zo dat de gebruiker met minder ervaring alles graag via de GUI wilt doen. Ik vind daarom eigenlijk dat zoveel mogelijk programma's eigenlijk een CLI en een GUI moeten hebben (behalve dan voor programma's zoals beryl. CLI is daar een beetje zinloos :P)
IorGie schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:47:
[...]

[...]
ntfstools typte ik automatisch erbij omdat het functionaliteit van gparted uitbreidt. Je mag het negeren . Daarnaast is Gnome geen vereiste voor gparted. Gparted heet "gnome partition editor". Maar aangezien hij alleen CLI heeft, is gparted lastig te gebruiken O-)
RedHat schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:42:
Canon heeft al drivers voor linux uitgegeven, gebruik je die? En het lijkt me dat de slechte kwaliteit wel te fixen is met goede instellingen.
Daarnaast raad ik je aan om te upgraden naar Edgy (6.1) want die ondersteunt wel de Powershot a530.

[ Voor 20% gewijzigd door Dutchmega op 06-12-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

Ik heb een hele mooie eenknopsmuis aan mijn x86 Ubuntu 6.10 hangen, maar mis de functionaliteit van de rechter en middelste muisknop wel. Is er een methode dat appeltje+klik als een rechter of linker klik gaat tellen?

Ik heb al wel wat gezocht, maar er waren bijna alleen maar posts over macbooks, en die lijken hier niet te werken.. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Laatst online: 16-02 18:59
Oh ja, is er op debian-gebaseerde systemen een tool als 'service' op redhat-gebaseerde systemen? waarmee je makkelijk je /etc/init.d dingen kan aanroepen, en /etc/rc*.d links kan veranderen.
Je kan iets proberen met sysv-rc-conf (is ook een hele guide van op ubuntuforums om het opstarten te versnellen).

En er is BUM (boot-up manager).

Over CLI vs GUI: het heeft allebei zo z'n voordelen:
Via een GUI hoef je niet precies te weten of uit je hoofd te leren welke commando's je nodig hebt.
Ook is het wat minder ingewikkeld voor de beginnende gebruiker.

Via de CLI kan je in veel gevallen sneller en efficiënter werken.
Het is ook éénduidiger (geen verschillen tussen KDE,Gnome, etc.), en je kan iemand makkelijker uitleggen hoe hij/zij iets moet doen.

Of je de GUI of CLI gebruikt is je eigen voorkeur, ik ben er blij mee dat ze er beide zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 09:26

weebl

YARR!

Herd1 van Feisty is te downloaden :)

Klik

Ben hem nu aan het downloaden. Straks VMWare maar eens aanslingeren. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 18:30

jmk

Kul schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:51:
Ik heb een hele mooie eenknopsmuis aan mijn x86 Ubuntu 6.10 hangen, maar mis de functionaliteit van de rechter en middelste muisknop wel. Is er een methode dat appeltje+klik als een rechter of linker klik gaat tellen?

Ik heb al wel wat gezocht, maar er waren bijna alleen maar posts over macbooks, en die lijken hier niet te werken.. :S
Probeer deze link eens:
http://www.linuxforums.or...ke-autoit-autohotkey.html

Wat jij wilt, lukt onder windows heel goed met AutoHotKey, en dat is niet beschikbaar onder Linux, maar die link wijst naar sites die misschien hetzelfde kunnen als autohotkey onder windows.
Succes!

Even wat anders: De nieuwe Nvidia drivers voor Linux zijn uit! meuktracker: nVidia Linux Display Driver 1.0-9631

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Jungian schreef op woensdag 06 december 2006 @ 13:32:
[...]

Linux is helemaal niet bedacht als gebruiksvriendelijk systeem. Dat Ubuntu hier iets aan probeert te doen aan is hartstikke mooi, maar GNU/Linux is bedacht door en voor de technisch wat meer begaafde mensen (lees ook http://en.wikipedia.org/wiki/Stallman ).

Verder heeft het geen zin deze discussie nog verder te voeren, aangezien hij al 5 miljoen keer eerder gehouden is en over het algemeen uitmond in een flamewar.
Nou nou, flamewar moet wel meevallen toch, we zijn allemaal weldenkende mensen hier toch :*)

Maar dat linux niet bedacht is als gebruiksvriendelijk systeem (waar ik absoluut niks tegen in heb te en wil brengen) wil dus niet zeggen dat het daar ook niet geschikt voor is. En het is dus hartstikke mooi als het daar wel voor gebruikt wordt. Een free OS dat ook goed werkt en doet wat het moet doen voor noobs, dat is toch fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
weebl schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:47:
Herd1 van Feisty is te downloaden :)

Klik

Ben hem nu aan het downloaden. Straks VMWare maar eens aanslingeren. Ben benieuwd :)
Je kan ook gewoon je sources.list aanpassen om Feisty te krijgen :)

Nog een paar interessante links:
Veranderingen in Feisty herd1
Veranderingen in kernel 2.6.19
Ext4 benchmarks
Ubuntu Weekly Newsletter

Voor meer informatie zie mijn vorige posts :P

offtopic:
Hangt hier nog een goede programmeur rond? Ik zou graag een whatpulse-equilavent willen maken voor linux maar ik kan alleen goed webdevelopen...

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchmega op 06-12-2006 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:14
Het is tijd dat ubuntu reps eens PulseAudio aanbieden. Het gaat uiteindelijk in Gnome zelfs ESD vervangen.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 09:26

weebl

YARR!

Dutchmega schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:01:
[...]

Ext4 benchmarks
Ja weet ik :) Alleen is mijn hoofd-pc een windowsbak (* weebl rent weg), en houd ik m'n laptop met linux liever bruikbaar dan dat ik er een alpha versie van ubuntu op zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

jmk schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:22:
Probeer deze link eens:
http://www.linuxforums.or...ke-autoit-autohotkey.html

Wat jij wilt, lukt onder windows heel goed met AutoHotKey, en dat is niet beschikbaar onder Linux, maar die link wijst naar sites die misschien hetzelfde kunnen als autohotkey onder windows.
Succes!
Bedankt voor de suggestie, maar geen van allen helpt echt, tenzij ik het verkeerd begrijp :P

Wat ik er van opmaak is dat je je muispointer naar een (x,y) coordinaat kan sturen, of programma´s openen, maar niet gebruiken od de functie van de muis te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dutchmega schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:01:
[...]

Ext4 benchmarks
Ubuntu Weekly Newsletter

Voor meer informatie zie mijn vorige posts :P
Om nu al compleet de switch van Edgy naar Feisty te maken lijkt me wel vroeg. Echter staan er een aantal hele mooie dingen in:
plan for Feisty is to use the 2.6.20 kernel
Verder voor de mensen die niet weten wat PulseAudio bied:
* Software mixing of multiple audio streams, bypassing any restrictions the hardware has.
* Network transparency, allowing an application to play back or record audio on a different machine than the one it is running on.
* Sound API abstraction, alleviating the need for multiple backends in applications to handle the wide diversity of sound systems out there.
* Generic hardware abstraction, giving the possibility of doing things like individual volumes per application.
Ze willen er echt iets moois van maken, ook wordt het mogelijk om plugins te schrijven voor Pulse (nu zijn er al plugins voor xmms, libao en gstreamer).

* mithras wordt net als vorige releases een early tester (aan het einde van de alpha roadmap) én early adopter (meestel zo vanaf de 1e/2e beta voor de RC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 18:30

jmk

Kul schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:45:
[...]

Bedankt voor de suggestie, maar geen van allen helpt echt, tenzij ik het verkeerd begrijp :P

Wat ik er van opmaak is dat je je muispointer naar een (x,y) coordinaat kan sturen, of programma´s openen, maar niet gebruiken od de functie van de muis te veranderen.
Nou laat ik het zo zeggen: Als ik een muis aan mijn PC heb hangen, en alleen de linker knop doet het, dan kan ik mbv Autohotkey de volgende aanslag: "Alt + linker-muisknop" laten opvolgen door aanslag: "rechter-muis". Dit een een vervangings-functie. (substitute)
Autohotkey werk als een soort script dat draait op de achtergrond.

Met Onder Linux, icm met een mac-toetstenbord en en mac-muis moet zoiets ook te doen zijn.

Autohotkey werkt zelfs zo, dat als je niet weet hoe je je MAC-toets(appeltje) moet aan aanroepen, je een autosense functie kan gebruiken om er achter te komen welke HEX-waarde voor welke toets staat. Zodat je die HEX code kan gebruiken in je substitute-script.

Maargoed, nu leg ik je globaal uit wat je aan AutoHotKey hebt, terwijl je eigenlijk dus Linux-variant moet zoeken.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zitten er geen USB-poorten op dat ding van jou ? Een-knops muizen zijn inmiddels al aardig retro en BIZAR ouderwets te noemen. In 1994 werkte ik al met een 2-knops Genius-muis dus lijkt het me dat jij ook wel in staat bent die switch te maken nu :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even hierop terugkomend:
Kan ook via sudo vol_id /dev/sda1 (en er was geloof ik nog een mogelijkheid)
Dutchmega schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:52:Je kan ook gewoon /dev/sdax gebruiken in je fstab. Het gebruiken van UUID heeft verder geen voordelen.
UUID heeft zeker wel voordelen, vooral als je een keer je HD aan een andere poort/connector hangt.
Zie voor meer info: https://wiki.ubuntu.com/LibAtaForAtaDisks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Uit de sp:
Dat neemt niet weg dat Edgy niet geschikt is als server.
Edgy niet geschikt als server? O-)
Ik neem aan dat dit een typfoutje is gezien de rest van het verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

m277755 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 01:27:
Uit de sp:

[...]

Edgy niet geschikt als server? O-)
Ik neem aan dat dit een typfoutje is gezien de rest van het verhaal
Want ? Edgy is misschien wel een leuk Desktop-OS en een leuk thuis-server-OS (alhoewel Debian Etch dan leuker is), maar je bent gek als je dit op een productieserver gaat draaien :+

Het sleutelwoord is dan ook "support"

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 07-12-2006 01:55 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Jungian schreef op donderdag 07 december 2006 @ 01:54:
[...]

Want ? Edgy is misschien wel een leuk Desktop-OS en een leuk thuis-server-OS (alhoewel Debian Etch dan leuker is), maar je bent gek als je dit op een productieserver gaat draaien :+
Bedankt voor de smiley erbij. ;)
Uit de context te zien moet de tweede niet idd verwijderd worden.
Wat Canonical dan ook leverd op Edgy Eft.

In wezen is heel de opmerking zowieso zinloos, want een fatsoenlijke serveradmin zal zich niet door een on-onderbouwd populistisch verhaaltje op GoT laten beinvloeden, maar die zoekt gewoon zelf uit wat geschikt is voor zijn server(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:28:
[...]

Nou nou, flamewar moet wel meevallen toch, we zijn allemaal weldenkende mensen hier toch :*)
Zoek eens op speakerkabels in het AV-forum :X In NOS heb ik ook wel eens een flamewar ontlokt, 'k weet zo gauw niet meer waar dat over ging ;)
weebl schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:10:
[...]

Ja weet ik :) Alleen is mijn hoofd-pc een windowsbak ...
Wat doe je hier dan nog?! Wegwezen }:|

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Anoniem: 130514 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 01:19:

[...]

UUID heeft zeker wel voordelen, vooral als je een keer je HD aan een andere poort/connector hangt.
Zie voor meer info: https://wiki.ubuntu.com/LibAtaForAtaDisks
Ah, oke. :)
Jungian schreef op donderdag 07 december 2006 @ 01:54:
[...]

Beter zou dan Debian stable zijn. Outdated maar vreselijk stabiel.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.