Ok vriendelijk bedankt voor de info. Het is dus meer dan een sterk verhaal. Het is goed mogelijk dat hij of ik of beide gemist zijn in de details, maar het is dus mogelijk. Nu ik er terug eens aan denk, zei hij ook iets van Mac OS X (of iets Mac-gerelateerd). Dat het geen multiboot is, vind ik niet zo erg. Het kan ook zijn dat ik, hem of beide gemist waren over multiboot ipv virtueel, maar nu is er meer duidelijkheid. Als ik side by side kan werken met verschillende OS'en lijkt het me wel iets, ook dat Parallels beschikbaar is voor Windows en Linux distro's lijkt me ook netjes. Gebruikt er iemand hier dit op Windows/Linux? Want ik ben gewoon om VMware voor mijn virtuele noden. Alvast bedankt!
Verwijderd
Waarom zou je betalen als het ook gratis kan? Onder Linux heb je Compiz cubes voor je virtuele desktops, dus je kan een aantal desktops beschikbaar stellen voor verschillende OSen. Voor de virtualisatie kan je Qemu, VirtualBox, of Xen gebruiken. Je kan ook kiezen voor het closed source (maar gratis) VMWare. Voor zover ik weet heeft Parallels geen Linux-versie.
Dus je bedoelt om Compiz als window manager te gebruiken en daarmee te wisselen tussen verschillende bureaubladen? Vervolgens één van de virtualisatieprogramma's gebruiken om de ander OS'en in weer te geven? Kan dit naadloos als in de voorstelling van Parallels op het YouTube filmpje bovenaan in het topic? Want de gratis VMware software laat nog een blauwe balk over bovenaan, ook als je die laat weggaan is er nog iets over en zodra je erover gaat met je muis komt heel de balk naar beneden, vooral vervelend als je werkt in Linux.
Voor zover ik kan waarnemen op het eerste zicht, zijn jouw voorgestelde oplossingen allemaal voor Linux. Maar ik ben heb Windows als primary systeem op mijn computer omwille van school redenen dus ik kan die niet echt gebruiken. Ik wil gerust deze oplossingen proberen, maar als Parallels de enige zou zijn die doet wat ik wil, kan ik er mee leven dat ik er iets voor moet neertellen. Alvast vriendelijk bedankt voor alle info!
btw: Hieronder een link naar een trial van Parallels voor Linux.
Voor zover ik kan waarnemen op het eerste zicht, zijn jouw voorgestelde oplossingen allemaal voor Linux. Maar ik ben heb Windows als primary systeem op mijn computer omwille van school redenen dus ik kan die niet echt gebruiken. Ik wil gerust deze oplossingen proberen, maar als Parallels de enige zou zijn die doet wat ik wil, kan ik er mee leven dat ik er iets voor moet neertellen. Alvast vriendelijk bedankt voor alle info!
btw: Hieronder een link naar een trial van Parallels voor Linux.
code:
1
| http://www.parallels.com/en/download/workstation/ |
Ok mensen ik ben ook op zoek naar een linux distro
Het is voor op het werk er hoeft maar 2 dingen mee gedaan te worden dat is verbinding maken met een wireless lan
en ik moet de roosters er op maken.
Het systeem is wel ok iets van een 1600MHz celeron met 1 gig geheugen en een intel videokaart
Ik ben nu Fedora aan het downloaden samen met openoffice ik vraag me alleen af of dit het beste systeem is of dat jullie meer ervaren mensen zeggen je kan BV beter Ubuntu pakken.
Het is voor op het werk er hoeft maar 2 dingen mee gedaan te worden dat is verbinding maken met een wireless lan
en ik moet de roosters er op maken.
Het systeem is wel ok iets van een 1600MHz celeron met 1 gig geheugen en een intel videokaart
Ik ben nu Fedora aan het downloaden samen met openoffice ik vraag me alleen af of dit het beste systeem is of dat jullie meer ervaren mensen zeggen je kan BV beter Ubuntu pakken.
Heb je al ervaringen met Linux? Ik heb (K)Ubuntu gekozen als eerste Linux distro en dat beviel me uitstekend. Het is een zeer gemakkelijk systeem om je in te werken, zeker als nieuwkomer. Met Fedora heb ik echter nog geen ervaringen...
Ubuntu heeft standaard Openoffice en op dit moment de grootste fanbase en nieuwe aanwas van alle linux distro's. Wat dus betekent dat je met wat google skills en simpele logica er zelf behoorlijk goed uitkomt.
Ik zou dus zeggen ga voor Ubuntu vanwege het gemak
Ik zou dus zeggen ga voor Ubuntu vanwege het gemak
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Enigste ervaring die ik nog heb is Red Hat 7.2 als ik me goed herinner in ieder geval alweer heel wat jaartjes terug en heb er al even uitgelegen. (als heavy gamer was windows op vele vlakken gewoon makkelijker)
Maar thanks voor de tips het moet zo simpel mogelijk zijn aangezien collega's er ook mee moeten werken dan download ik de andere
internet tegenwoordig heb je het zo binnen thanks voor de tips
Maar thanks voor de tips het moet zo simpel mogelijk zijn aangezien collega's er ook mee moeten werken dan download ik de andere
Ten eerste moet ik eerlijk bekennen dat ik niet het (hele) topic heb doorgelezen, maar ik denk niet dat dat erg rendabel is.
De situatie is als volgt. Momenteel maak ik gebruik van Windows XP. Ik zou eigenlijk wel eens wat beter kennis willen maken met een fijne Linux disto, maar weet niet goed welke te kiezen. Ik heb 0 ervaring met Linux behalve dat ik (k)ubuntu op een oude rammel bak geïnstalleerd heb. Maar die PC is zo sloom dat kennismaken met Ubuntu eigenlijk niet mogelijk was.
Omdat ik bijna geen ervaring heb met Linux distro's lijkt het me voor de hand liggend dat ik iig grafisch begin en dat ik niet alleen maar commando's etc hoef te kloten.
Ik ben echter wel bereid om dingen op te zoeken en aan te klote enzo 
Ik heb nog al wat eisen, misschien dat ze niet allemaal verwezenlijkt kunnen worden maar ik hoop dat veel van mijn eisen toch haalbaar zijn.
- Stabiel (duh)
- moet kunnen werken met PhotoShop CS(x)
- Er moet een degelijke HTML/CSS/PHP editor zijn, momenteel gebruik ik Dreamweaver CS3
- Ik zou graag wat willen gamen (CS:S, BF2) misschien via Wine?
- Internet bankieren
- Goede hardware support / drivers (zie specs beneden)
(- iPod / Zen Touch moet ik kunnen gebruiken)
- Fijne newsleecher / bittorrent client
- Draadloze netwerken ondersteund
- FTP server ondersteund
- werken met .DOC's ondersteund
- Gewoon muziek kan afspelen zoals het hoort
- goede MSN vervanger
Het zijn wat hoge eisen maar ik hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven over welke Linux Distro ik het beste kan gebruiken.
Specs:
Dell Dimension 4700
1,5gb DDR-RAM
180gb HDD
ATi Radeon X800 GT
De situatie is als volgt. Momenteel maak ik gebruik van Windows XP. Ik zou eigenlijk wel eens wat beter kennis willen maken met een fijne Linux disto, maar weet niet goed welke te kiezen. Ik heb 0 ervaring met Linux behalve dat ik (k)ubuntu op een oude rammel bak geïnstalleerd heb. Maar die PC is zo sloom dat kennismaken met Ubuntu eigenlijk niet mogelijk was.
Omdat ik bijna geen ervaring heb met Linux distro's lijkt het me voor de hand liggend dat ik iig grafisch begin en dat ik niet alleen maar commando's etc hoef te kloten.
Ik heb nog al wat eisen, misschien dat ze niet allemaal verwezenlijkt kunnen worden maar ik hoop dat veel van mijn eisen toch haalbaar zijn.
- Stabiel (duh)
- moet kunnen werken met PhotoShop CS(x)
- Er moet een degelijke HTML/CSS/PHP editor zijn, momenteel gebruik ik Dreamweaver CS3
- Ik zou graag wat willen gamen (CS:S, BF2) misschien via Wine?
- Internet bankieren
- Goede hardware support / drivers (zie specs beneden)
(- iPod / Zen Touch moet ik kunnen gebruiken)
- Fijne newsleecher / bittorrent client
- Draadloze netwerken ondersteund
- FTP server ondersteund
- werken met .DOC's ondersteund
- Gewoon muziek kan afspelen zoals het hoort
- goede MSN vervanger
Het zijn wat hoge eisen maar ik hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven over welke Linux Distro ik het beste kan gebruiken.
Specs:
Dell Dimension 4700
1,5gb DDR-RAM
180gb HDD
ATi Radeon X800 GT
[ Voor 5% gewijzigd door monnick op 16-01-2008 22:52 ]
Ik heb de dingen erbij gezet hoe en wat. De distro waar ik vanuit ben gegaan dat Ubuntu het makkelijkste voor je is om zowel vertrouwd te raken( je kan gebruik maken van allehande dingen om hem in te stellen. Ook commandline maar ook grafisch. Aan jou de keuze.) en het is gewoon gemakkelijk want ook de support hier op Tweakers met het Ubuntu topic is gewoon goed te noemen en anders kun je ook altijd nog Google pakkenmonnick schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:39:
Ten eerste moet ik eerlijk bekennen dat ik niet het (hele) topic heb doorgelezen, maar ik denk niet dat dat erg rendabel is.
Omdat ik bijna geen ervaring heb met Linux distro's lijkt het me voor de hand liggend dat ik iig grafisch begin en dat ik niet alleen maar commando's etc hoef te kloten.Ik ben echter wel bereid om dingen op te zoeken en aan te klote enzo
- Stabiel (duh)
- moet kunnen werken met PhotoShop CS(x) Zou je kunnen draaien in Wine
- Er moet een degelijke HTML/CSS/PHP editor zijn, momenteel gebruik ik Dreamweaver CS3Als je graag dreamweaver gebruikt kun je het ook in Wine draaien maar ik zou zelf eens wat gaan proberen in Ubuntu. Gewoon zoeken dus.Heb er ook geen verstand van
- Ik zou graag wat willen gamen (CS:S, BF2) misschien via Wine? Dit kan ik niet goed beoordelen omdat het heel wisselend is. Meestal werkt het wel via Wine. Misschien met wat omwegen. Maar anders kun je Cedega proberen. Deze is speciaal voor games
- Internet bankieren Gaat bij mij gewoon via internet dus ik zou niet weten wat hier mis kan gaan. Maar anders ook gewoon in Wine knallen
- Goede hardware support / drivers (zie specs beneden) Je apparaat is gelukkig voor de linuxsupport al wat verouderd. Dus in principe moet onder Ubuntu alles goed werken
(- iPod / Zen Touch moet ik kunnen gebruiken)Dit kan met veel zowel standalone zend programma's als met muziekspelers met die functie
- Fijne newsleecher / bittorrent clientWederom geen verstand van. Maar voor Bittorrent zou ik gewoon Azureus pakken. De enige die hier overal werkt
Specs:
Dell Dimension 4700
1,5gb DDR-RAM
180gb HDD
ATi Radeon X800 GT
Vieze snoeperd. Nog snel wat bijtypen met de edit knop
code:
1
2
3
4
5
| - Draadloze netwerken ondersteund - FTP server ondersteund - werken met .DOC's ondersteund - Gewoon muziek kan afspelen zoals het hoort - goede MSN vervanger |
Dit kan allemaal gewoon. Draadloos kan met Madwifi
FTPserver als het goed is met Filezilla
.Doc is gewoon met openoffice.
Muziek gaat via what you like. Ikzelf ga voor Amarok nog steeds
Msn vervangers zijn er ook zat. Je kan Amsn gebruiken of Pidgin. Beide werken prima maar hebben niet echt ALLES van windows messenger natuurlijk. Iets met copyright
[ Voor 9% gewijzigd door Touchdomex op 16-01-2008 22:57 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Allereerst: dank voor je snelle, uitgebreide reactie!
Maar zoals ik lees is Wine eigenlijk voor al mijn eisen de oplossing. En als ik goed begrijp draait PS (CS2) niet onder Ubuntu? Dat is wel jammer, en raar, want je zou toch denken dat zo'n bekend pakket wel onder Linux zou draaien (maar ik ben niet bekend op dit gebied dus misschien zeg ik nu iets heel doms
).
Ik hoef trouwens niet perse Dreamweaver te gebruiken, maar ik hoop wel dat er soort gelijke software te verkrijgen is voor Linux. En hoe zit het met 2 OS'en op 1 hardeschijf (wel op aparte partities), kan dat perfect of heb je dan last van performance verlies, vervelende andere effecten (naast het rebooten)?
Maar zoals ik lees is Wine eigenlijk voor al mijn eisen de oplossing. En als ik goed begrijp draait PS (CS2) niet onder Ubuntu? Dat is wel jammer, en raar, want je zou toch denken dat zo'n bekend pakket wel onder Linux zou draaien (maar ik ben niet bekend op dit gebied dus misschien zeg ik nu iets heel doms
Ik hoef trouwens niet perse Dreamweaver te gebruiken, maar ik hoop wel dat er soort gelijke software te verkrijgen is voor Linux. En hoe zit het met 2 OS'en op 1 hardeschijf (wel op aparte partities), kan dat perfect of heb je dan last van performance verlies, vervelende andere effecten (naast het rebooten)?
Wat verwacht je precies? Iets om fijn HTML/CSS/PHP mee te schrijven, of iets WYSIWYG-achtigs voor de HTML/CSS?monnick schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:39:
Hoe bedoel je dat precies? Zit er een draadloze netwerkkaart in je PC, en zo ja, wat voor een?- Draadloze netwerken ondersteund
Hoe bedoel je dat? Wil je een FTP server draaien op je PC, of FTP servers kunnen benaderen?- FTP server ondersteund
Als je muziek netjes getagd is dan zijn er hele fijne muziekspelers. Rhythmbox en Amarok zijn twee populaire.- Gewoon muziek kan afspelen zoals het hoort
Voor het draaien van Windows-programma's wel, en dat zijn uit je lijstje in ieder geval Photoshop en de spellen die je noemde.monnick schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:00:
Maar zoals ik lees is Wine eigenlijk voor al mijn eisen de oplossing.
Nee, Adobe heeft nooit een Linux versie van Photoshop uitgebracht. Voorzover ik weet alleen Windows en MacOS X versies.En als ik goed begrijp draait PS (CS2) niet onder Ubuntu? Dat is wel jammer, en raar, want je zou toch denken dat zo'n bekend pakket wel onder Linux zou draaien
Je kan overigens ook naar The Gimp kijken, een uitgebreid open-source imagebewerkingsprogramma. De interface is wel anders dan die van Photoshop, dat kan lastig zijn als je behoorlijke photoshop ervaring hebt.
Nee, geen performanceverlies, op het moment dat je één van de OSsen geboot hebt zit de ander niet in de weg. Het kost alleen ruimte op je harddisk.En hoe zit het met 2 OS'en op 1 hardeschijf (wel op aparte partities), kan dat perfect of heb je dan last van performance verlies, vervelende andere effecten (naast het rebooten)?
Maak trouwens eerst een backup van je belangrijke dingen voordat je er een ander OS naast installeert, voor het geval dat er tijdens de installatie wat mis gaat. Je zou niet de eerste zijn die "guided - use entire disk" kiest bij het installeren en daarmee alles op de HD verwijdert
Ik heb hier een oude Toshiba Satellite Pro 4200 laptop van het werk staan, met de volgende specs:
Ik wil met deze laptop met Linux gaan spelen, maar ik neem aan dat de nieuwere distro's zullen hier ook niet echt op lopen, tenminste niet met grafische schil? Vandaar dat ik als Linux-newbie (maar zeer ervaren Windows-gebruiker) advies op prijs zou stellen
Hier hadden ze XP Pro op draaien, dus niet vooruit te branden met zo weinig geheugen. Hij ging naar de vuilnishoop, dus reddingsoperatie ingezet en ik kan ermee doen wat ik wil.Celeron 500 MHz, 64 Mb RAM, 5.5 Gb harde schijf, S3 Savage IX 8 Mb grafische kaart, 800x600 LCD scherm met ghosting, batterij zo goed als dood.
Ik wil met deze laptop met Linux gaan spelen, maar ik neem aan dat de nieuwere distro's zullen hier ook niet echt op lopen, tenminste niet met grafische schil? Vandaar dat ik als Linux-newbie (maar zeer ervaren Windows-gebruiker) advies op prijs zou stellen
[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 17-01-2008 01:59 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
64 MB geheugen is wel wat weinig om mee te desktoppen ja. De Ubuntu live CD zal wel helemaal weigeren, de alternate install CD wil misschien wel. Verder kun je wat 'gevorderdere' distributies als Debian overwegen.gambieter schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 01:57:
Ik wil met deze laptop met Linux gaan spelen, maar ik neem aan dat de nieuwere distro's zullen hier ook niet echt op lopen, tenminste niet met grafische schil?
Als je grafisch wil, dan kun je in plaats van Desktop Environments als Gnome en KDE eens kijken naar wat eenvoudigere windowmanagers zoals Enlightenment, Window Maker, of Fluxbox. Maar dan nog zal iets als Firefox niet heel lekker draaien (misschien dat Konqueror of Opera iets beter gaan).
Je kan het gewoon proberen, en je merkt vanzelf wel of het te erg is. De juiste software kiezen kan best veel uitmaken, maar 64 MB blijft enigszins krap. Text-only, als uitprobeer-servertje ofzo is hij goed bruikbaar.
Mijn oude (en enige) laptop heeft trouwens vergelijkbare specs, maar dan met meer geheugen; 500 MHz celeron, 192 MB RAM, 6 GB HD. Ik gebruik hem niet dagelijks, maar er draait gewoon een volledige Gnome desktop op. Het is niet supersnel, maar met een klein beetje geduld draait het nog best aardig. Ik vrees alleen dat 64 MB <-> 192 MB nogal uitmaakt.
Misschien eens Xubuntu proberen? De vereisten liggen iets lager bij deze distro. Ik heb persoonlijk geen ervaring er mee, maar het schijnt een gelijkaardige ervaring te zijn als Ubuntu. Het is dan ook van dezelfde "familie". Is het niet mogelijk om nog een "reddingsactie" te ondernemen op de zoek naar ram of desnoods het voor een prikje kopen op ebay?gambieter schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 01:57:
Verwijderd
Als het er inpast dan raad ik je dat ook aan. Ik heb mijn oude laptop ook uitgebreidt van 64 MB naar 192 MB om de lichte linux distro's behoorlijk te kunnen draaien.KS1987 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 07:49:Is het niet mogelijk om nog een "reddingsactie" te ondernemen op de zoek naar ram of desnoods het voor een prikje kopen op ebay?
Jouw specs zijn verder wel voldoende om de redding het waard te maken. Eerder in dit topic zijn voldoende distro's genoemd waarmee je uit de voeten kunt.
Goedenavond,
Ik ben sinds 16u begonnen met usb-distro's, het werkt allemaal goed en wel maar ik vind alleen de juiste distro niet.
DSL is ongeveer perfect, het is alleen nèt tè standaard, dus bestaat er een luxe DSL distro ?
Want Knoppix (dat ik nu draai op usb) heeft toch wat te veel tralala voor wat ik nodig heb
usb stick van 2gig
Voor de rest moet het kunnen draaien op elke normale computer
Edit
Na wat verder te denken zou een "lite-versie" van knoppix ideaal zijn, dus software etc verwijderen.
Maar het probleem van dat live gedoe, als ik "apt-get remove gimp" doe, dan verwijder ik alleen The Gimp van m'n RAM en niet van de stick zelf. Is het dus mogelijk om Knoppix dingen te laten onthouden, programma's en misch wel instellingen
.
Ik ben sinds 16u begonnen met usb-distro's, het werkt allemaal goed en wel maar ik vind alleen de juiste distro niet.
DSL is ongeveer perfect, het is alleen nèt tè standaard, dus bestaat er een luxe DSL distro ?
Want Knoppix (dat ik nu draai op usb) heeft toch wat te veel tralala voor wat ik nodig heb
usb stick van 2gig
Voor de rest moet het kunnen draaien op elke normale computer
Edit
Na wat verder te denken zou een "lite-versie" van knoppix ideaal zijn, dus software etc verwijderen.
Maar het probleem van dat live gedoe, als ik "apt-get remove gimp" doe, dan verwijder ik alleen The Gimp van m'n RAM en niet van de stick zelf. Is het dus mogelijk om Knoppix dingen te laten onthouden, programma's en misch wel instellingen
[ Voor 30% gewijzigd door filenox op 21-01-2008 19:42 ]
En hoe gaat dat "eruit zwieren wat je niet interesseert" ?
O'Reilly bied de oplossing.FileNox schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:38:
Buiten de tips die hierboven geboden worden denk ik dat je zelf ook wel de nodige google skills bezit om dat uit te vissenFileNox schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:38:
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
KS1987 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 07:49:
[...]
Misschien eens Xubuntu proberen? De vereisten liggen iets lager bij deze distro. Ik heb persoonlijk geen ervaring er mee, maar het schijnt een gelijkaardige ervaring te zijn als Ubuntu. Het is dan ook van dezelfde "familie". Is het niet mogelijk om nog een "reddingsactie" te ondernemen op de zoek naar ram of desnoods het voor een prikje kopen op ebay?
Beiden dankVerwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:10:
Als het er inpast dan raad ik je dat ook aan. Ik heb mijn oude laptop ook uitgebreidt van 64 MB naar 192 MB om de lichte linux distro's behoorlijk te kunnen draaien. Jouw specs zijn verder wel voldoende om de redding het waard te maken. Eerder in dit topic zijn voldoende distro's genoemd waarmee je uit de voeten kunt.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
hoi
Ik draai op het moment OpenSuse 10.3 maar ik ben niet tevreden. De packet manager loopt telkens vast (waardoor ik hem handmatig moet killen om weer iets te kunnen installeren), het systeem loopt soms vast, en de hybernate werkt niet. Waar ik dan weer wel tevreden over ben is dat java applicaties eens stuk lekkerder lopen dan op windows, maar ik overweeg toch een andere distro te proberen. Mijn sys: 2x2.8ghz, 2gb ram, 2xraptors(raid0), verder weinig speciaals. Gebruik hem vooral als knutsel pc om wat te programmeren en te netwerken en dat soort dingen. agenda's/email clients/office en dat soort dingen gebruik ik niet. Webbroser uiteraard wel, maar firefox werkt volgens mij wel op iedere distro.
wat ik belangrijk vind:
- brede community met veel makkelijk te installeren software beschikbaar.
- goede out of the box hardware support (bijv voor mijn intel ICH8R raid0 schijfjes en redelijk recente geforce7 serie videokaart).
- beetje gebruikersvriendelijk aangezien ik nog redelijke linux n00b ben. Het hoeft dus geen superveilige distro te zijn die al webserver kan dienen waar je alles handmatig open moet zetten, maar het hoeft absoluut niet mongoolproof te zijn als windows/ubuntu.
any tips?
wat ik belangrijk vind:
- goede out of the box hardware support (bijv voor mijn intel ICH8R raid0 schijfjes en redelijk recente geforce7 serie videokaart).
- beetje gebruikersvriendelijk aangezien ik nog redelijke linux n00b ben. Het hoeft dus geen superveilige distro te zijn die al webserver kan dienen waar je alles handmatig open moet zetten, maar het hoeft absoluut niet mongoolproof te zijn als windows/ubuntu.
any tips?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 16:55 ]
1 woord. Ubuntu. Dit had je opzich zelf ook al kunnen aanvoelen komen alleen al vanwege het grote succes van het Ubuntu topic alleen al op tweakers. De grap is zelfs dat Suse nog mongoolproof is dan dat Ubuntu is. Ikzelf vind de vrijheid en vooral het feit dat het half debian is gewoon heerlijk werken. Ik zou eens rondkijken in de Ubuntu stalVerwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 16:54:
hoiIk draai op het moment OpenSuse 10.3 maar ik ben niet tevreden. De packet manager loopt telkens vast (waardoor ik hem handmatig moet killen om weer iets te kunnen installeren), het systeem loopt soms vast, en de hybernate werkt niet. Waar ik dan weer wel tevreden over ben is dat java applicaties eens stuk lekkerder lopen dan op windows, maar ik overweeg toch een andere distro te proberen. Mijn sys: 2x2.8ghz, 2gb ram, 2xraptors(raid0), verder weinig speciaals. Gebruik hem vooral als knutsel pc om wat te programmeren en te netwerken en dat soort dingen. agenda's/email clients/office en dat soort dingen gebruik ik niet. Webbroser uiteraard wel, maar firefox werkt volgens mij wel op iedere distro.
wat ik belangrijk vind:
any tips?
[ Voor 6% gewijzigd door Touchdomex op 27-01-2008 17:01 ]
De gouden raad is altijd: begin met iets dat makkelijk is, merk je zelf dat je het allemaal met de vingers in de neus kan afhandelen, dan probeer je iets moeilijkers. Of zoals in het bedrijfsleven gezegd wordt: iedereen promoveert tot op het niveau waarop hij incompetent is
.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
k heb hier een PC staan die ik om wil gaan bouwen tot een soort van wannabe server.
De volgende dingen wil ik er op draaien
* FTP (altijd handig als je je externe hdd vergeet zoals ik)
* Torrents (welk programma ik hier voor ga gebruiken zie ik nog wel)
* Web Server (Apache neem ik aan?)
* Centrale opslag (voor het backupen van bestanden)
* File server (Samba)
* Streamen (In de woonkamer is een Philips SLA5500 aangelosten waarmee ik muziek kan streamen)
* Streamen van video naar de televisie via mijn Wii
* Print server
* Ondersteuning voor draadloze netwerken
* Snel stabiel en veilig
* Ik moet hem remote kunnen besturen (Welke ik ga gebruiken weet ik nog niet)
* het moet niet texted based zijn maar ook geen onodige fratsen.
Op de data schijven ga ik RAID-1 draaien zodat de data altijd gebackup wordt.
Op de schijf van 300GB komt het OS
Ik ben erachter gekomen dat ik met TVersity ook mijn Philips SLA5500 kan besturen dus daar kan ik één programma voor gebruiken. Helaas is TVersity er nog niet voor Linux maar in de toekomst zal dit wel uitkomen volgens hun site.
De 7600GT in mijn huidige pc laat ik er alleen in voor de installatie. Ik neem aan dat ik dadelijk toch geen videokaart meer nodig heb als ik alles remote kan besturen.
Mijn huidige PC
AMD Athlon 64 3500+
Asus A8N SLI SE
2 x 512 MB PC3200
2 x 320GB Samsung Spinpoints T166
1 x 300GB Maxtor DiamondMax
EN7600GT
De volgende dingen wil ik er op draaien
* FTP (altijd handig als je je externe hdd vergeet zoals ik)
* Torrents (welk programma ik hier voor ga gebruiken zie ik nog wel)
* Web Server (Apache neem ik aan?)
* Centrale opslag (voor het backupen van bestanden)
* File server (Samba)
* Streamen (In de woonkamer is een Philips SLA5500 aangelosten waarmee ik muziek kan streamen)
* Streamen van video naar de televisie via mijn Wii
* Print server
* Ondersteuning voor draadloze netwerken
* Snel stabiel en veilig
* Ik moet hem remote kunnen besturen (Welke ik ga gebruiken weet ik nog niet)
* het moet niet texted based zijn maar ook geen onodige fratsen.
Op de schijf van 300GB komt het OS
Ik ben erachter gekomen dat ik met TVersity ook mijn Philips SLA5500 kan besturen dus daar kan ik één programma voor gebruiken. Helaas is TVersity er nog niet voor Linux maar in de toekomst zal dit wel uitkomen volgens hun site.
De 7600GT in mijn huidige pc laat ik er alleen in voor de installatie. Ik neem aan dat ik dadelijk toch geen videokaart meer nodig heb als ik alles remote kan besturen.
Mijn huidige PC
AMD Athlon 64 3500+
Asus A8N SLI SE
2 x 512 MB PC3200
2 x 320GB Samsung Spinpoints T166
1 x 300GB Maxtor DiamondMax
EN7600GT
[ Voor 11% gewijzigd door timskiej op 28-01-2008 21:55 ]
Verwijderd
Zonder videokaart gaat sowiezo niet werken, zonder een videokaart boot je PC niet. Al maakt het niet uit wat het is, een oud PCI 4 MB kaartje werkt ook.
Waarom niet text-based? Een GUI op een server is een enorme verspilling. Als je het toch persé wil zou ik wel een lichte GUI nemen (zoek ff in dit topic, worden vaak zat genoemd). Remote xserve kan afaik over SSH. Google is your friend.
Verder zou ik zeggen: lees de rest van het topic, veel dingen die je vraagt zijn al regelmatig genoemd.
Waarom niet text-based? Een GUI op een server is een enorme verspilling. Als je het toch persé wil zou ik wel een lichte GUI nemen (zoek ff in dit topic, worden vaak zat genoemd). Remote xserve kan afaik over SSH. Google is your friend.
Verder zou ik zeggen: lees de rest van het topic, veel dingen die je vraagt zijn al regelmatig genoemd.
Oke bedankt.
Dan schaf ik maar ergens een licht PCI-E kaartje aan.
Waarom niet text based?
Omdat ik totaal niet weet hoe dat precies werkt. Ik wil het opzich wel leren.
ps: misschien verkeerde topic maar wat zou ik doen? OS+data op RAID-1 (320GB) of alleen DATA op RAID-1
Dan schaf ik maar ergens een licht PCI-E kaartje aan.
Waarom niet text based?
Omdat ik totaal niet weet hoe dat precies werkt. Ik wil het opzich wel leren.
ps: misschien verkeerde topic maar wat zou ik doen? OS+data op RAID-1 (320GB) of alleen DATA op RAID-1
[ Voor 31% gewijzigd door timskiej op 28-01-2008 22:39 ]
Veel pc's booten prima zonder videokaart, je moet alleen soms even in de bios aangeven dat dat mag.Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:24:
Zonder videokaart gaat sowiezo niet werken, zonder een videokaart boot je PC niet. Al maakt het niet uit wat het is, een oud PCI 4 MB kaartje werkt ook.
Dus Debian Text based zou een goede keuze zijn?
Het hoeft ook niet allemaal in één dag te werken. Ik probeer er vooral wat van te leren dus ik denk dat ik toch voor text based ga. Nu alleen nog ergens een goede handleiding ofzo zoeken waar alles wordt uitgelegd.
Het hoeft ook niet allemaal in één dag te werken. Ik probeer er vooral wat van te leren dus ik denk dat ik toch voor text based ga. Nu alleen nog ergens een goede handleiding ofzo zoeken waar alles wordt uitgelegd.
Smaken verschillen, en wie welke distributie fijn vind is altijd een beetje persoonlijk, maar mij lijkt Debian een goede keuze. Het is ook prima zonder GUI te installeren en beheren.timskiej schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:38:
Dus Debian Text based zou een goede keuze zijn?
Als er niks op die PC staat wat behouden moet blijven dan lijkt me dat zeker niet verkeerd. Je kan het gewoon proberen, en mocht het niet bevallen, dan kun je altijd nog andere opties verkennenHet hoeft ook niet allemaal in één dag te werken. Ik probeer er vooral wat van te leren dus ik denk dat ik toch voor text based ga.
Er is iig de officiele installatiehandleiding op de Debian website.Nu alleen nog ergens een goede handleiding ofzo zoeken waar alles wordt uitgelegd.
Voor wat betreft RAID: Als je dat toch gaat doen dan kun je waarschijnlijk het beste het OS ook maar op RAID zetten (ervanuitgaande dat je geen aparte schijf voor het OS hebt). Een standaard Debian install zonder grafische omgeving en met ftp- en webserver is minder dan 1 GB, dus veel ruimte kost dat toch niet, en op die manier hoef je niet te herinstalleren als één van de disks het begeeft.
Ah oke bedankt dat wist ik niet.
Dan wordt het dus Debian:)
2 x Samsung Spoints T166 320GB in RAID-1
Men Maxtor van 300GB sluit ik dan niet aan want daar staat belangrijke informatie op.
Maar dit is natuurlijk NTFS maar hoe ik dat naar EXT3 krijg ofziets moet ik me nog effe nazoeken:)
Dan wordt het dus Debian:)
2 x Samsung Spoints T166 320GB in RAID-1
Men Maxtor van 300GB sluit ik dan niet aan want daar staat belangrijke informatie op.
Maar dit is natuurlijk NTFS maar hoe ik dat naar EXT3 krijg ofziets moet ik me nog effe nazoeken:)
Verwijderd
Ik heb het zelf wel eens geprobeert en dat werkte niet, nooit aan een optie in de bios gedacht. I stand corrected.blaataaps schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:28:
[...]
Veel pc's booten prima zonder videokaart, je moet alleen soms even in de bios aangeven dat dat mag.
Ik heb er nog eens over nagedacht en heb besloten dat ik het niet text based ga doen.
Vooral om het via een GUI makkelijker in te stellen is.
Text based ga ik wel eens proberen als ik meer ervaring met Linux heb.
Dus ik denk dat ik voor Debian kies met een GUI.
Text based ga ik wel eens proberen als ik meer ervaring met Linux heb.
Dus ik denk dat ik voor Debian kies met een GUI.
Verwijderd
Je kan overigens gewoon de GUI uitzetten nadat je geconfigureerd hebt. Als je dan bij de runlevels instelt dat gdm niet gestart moet worden, wordt het tijdens het booten niet gestart. Zo merk je er normaal gesproken niets van dat er een GUI op de server staat, behalve als je 'm aanzet met "/etc/init.d/gdm start".
Ah oke dat wist ik niet.
iig bedankt voor de nuttige info.
Iemand die toevallig weet wanneer ik hem remote kan overnemen?
Omdat je ook moet inloggen als je reboot.
iig bedankt voor de nuttige info.
Iemand die toevallig weet wanneer ik hem remote kan overnemen?
Verwijderd
Door openssh-server te installeren op de server, en openssh-client (of PuTTY in Windows) op de computer waar je op dat moment achter zit, kan je simpelweg op de console inloggen met "ssh timskiej@mijnremoteserver.com".
Grafische login is mogelijk door gdm zo te configureren dat XDMCP-login (vziw Linux-only) wordt toegestaan. Het is aan te raden om dat alleen via je eigen LAN te doen vanwege bandbreedte en veiligheid. VNC-login is geloof ik alleen mogelijk als je al grafisch ingelogd bent. Dat zou je misschien kunnen oplossen door automatisch grafisch in te loggen, maar dat is ook niet erg veilig.
Grafische login is mogelijk door gdm zo te configureren dat XDMCP-login (vziw Linux-only) wordt toegestaan. Het is aan te raden om dat alleen via je eigen LAN te doen vanwege bandbreedte en veiligheid. VNC-login is geloof ik alleen mogelijk als je al grafisch ingelogd bent. Dat zou je misschien kunnen oplossen door automatisch grafisch in te loggen, maar dat is ook niet erg veilig.
Hmm, ik weet niet of dat wel zo is eigenlijk. Om te beginnen zijn er (standaard iig) niet overal GUIs voor, zeker als je het over dingen als het configureren van een FTP server hebt. Maar wat ik erger vind; als je er wel een GUI voor vind, dan maken die het in mijn ervaring onduidelijker hoe het nou eigenlijk werkt.timskiej schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:43:
Als je de GUI alleen remote wil gebruiken, dan zou ik niet eens gdm installeren, maar gewoon een Gnome (of whatever) sessie starten over een ssh verbinding.Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:40:
Je kan overigens gewoon de GUI uitzetten nadat je geconfigureerd hebt. Als je dan bij de runlevels instelt dat gdm niet gestart moet worden, wordt het tijdens het booten niet gestart. Zo merk je er normaal gesproken niets van dat er een GUI op de server staat, behalve als je 'm aanzet met "/etc/init.d/gdm start".
Daarvoor grafisch inloggen is een beetje onzin hoortimskiej schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:52:
Inloggen via ssh en 'reboot' typen is toch echt sneller.
Ik zoek een Linux distro, en ik weet eigenlijk wel wat ik wil, maar ik kan het niet vinden. Nouja, eigenlijk wel. Maar daar ben ik dan weer niks mee opgeschoten. Laat het me uitleggen..
Ik heb hier een IBM Thinkpad 560X laptop met:
Intel Pentium 233Mhz MMX
64MB geheugen (96MB is max maar een 64MB EDO sodimm kost net zoveel als die hele laptop)
Kleine (<10GB) harde schijf of compactflash (1GB), staat nog niet vast.
Dus zoeken naar een distro. Eerste wat in me opkwam: Xubuntu, dat schijnt met 64MB te kunnen. Nu heb ik onlangs Xubuntu op een andere laptop gezet. Eerst had ik daar de CLI versie van Ubuntu opgezet. Nadat het systeem daarmee was opgestart en ingelogd (met alleen CLI) was er al +/- 100MB geheugen in gebruik, met XFCE (Xubuntu) nog wat meer. Niet ideaal voor een 64MB doosje.
Toen zag ik DSL. Ik probeerde de live CD, perfect! Superlicht en kan eventueel ook van die compactflash draaien. Euhm, wat? 2.4 kernel? Daar doet m'n WiFi kaartje het niet voor. Ik start Firefox.. 1.0nogwat? Oeps. DSL ga ik nog eens op m'n 486 proberen, maar voor wat ik nu wil is het niet geschikt.
Toen zag ik het: DSL-N! 2.6 kernel, GTK2 (dan hopelijk ook een nieuwere FF?), dus ik wil 'm al downloaden.. Zie ik dat de laatste versie RC4 is uit augustus 2006. Development stalled.
Ik hoorde van Puppylinux, maar daarin zou je per definitie root zijn. Ja, ik kan er ook Windows 95 opzetten.
Ik val tussen wal en schip blijkbaar. Dit is wat ik wil:
Zo laag mogelijke systeemeisen
Geen bloat
2.6 kernel
X.org
Zuinige windowmanager
Recente Firefox (eventueel Opera)
WiFi (Asus WL-103b/Broadcom 43xx of Asus WL-107g/Ralink RT2500)
Leuk maar niet 100% noodzakelijk:
apt-get
Dosbox oid
Updatebaar (dus niet steeds een nieuwe ISO moeten branden enzo)
Zelf alles compileren, tja, weet niet of dat slim is. Zo'n expert ben ik nou ook weer niet. Maar wat dingen uitproberen is ook lastig: mijn 560X heeft geen CD-rom of floppy, ik wil hem installeren door spul op de harde schijf te zetten en die dan in te bouwen. En de halve laptop moet daarvoor zowat uit elkaar, dus dat ga ik ook geen 10x doen.
Ik zoek dus vermoedelijk een DSL-N waarvan het development niet stalled is..
Ik heb hier een IBM Thinkpad 560X laptop met:
Intel Pentium 233Mhz MMX
64MB geheugen (96MB is max maar een 64MB EDO sodimm kost net zoveel als die hele laptop)
Dus zoeken naar een distro. Eerste wat in me opkwam: Xubuntu, dat schijnt met 64MB te kunnen. Nu heb ik onlangs Xubuntu op een andere laptop gezet. Eerst had ik daar de CLI versie van Ubuntu opgezet. Nadat het systeem daarmee was opgestart en ingelogd (met alleen CLI) was er al +/- 100MB geheugen in gebruik, met XFCE (Xubuntu) nog wat meer. Niet ideaal voor een 64MB doosje.
Toen zag ik DSL. Ik probeerde de live CD, perfect! Superlicht en kan eventueel ook van die compactflash draaien. Euhm, wat? 2.4 kernel? Daar doet m'n WiFi kaartje het niet voor. Ik start Firefox.. 1.0nogwat? Oeps. DSL ga ik nog eens op m'n 486 proberen, maar voor wat ik nu wil is het niet geschikt.
Toen zag ik het: DSL-N! 2.6 kernel, GTK2 (dan hopelijk ook een nieuwere FF?), dus ik wil 'm al downloaden.. Zie ik dat de laatste versie RC4 is uit augustus 2006. Development stalled.
Ik hoorde van Puppylinux, maar daarin zou je per definitie root zijn. Ja, ik kan er ook Windows 95 opzetten.

Ik val tussen wal en schip blijkbaar. Dit is wat ik wil:
Zo laag mogelijke systeemeisen
Geen bloat
2.6 kernel
X.org
Zuinige windowmanager
Recente Firefox (eventueel Opera)
WiFi (Asus WL-103b/Broadcom 43xx of Asus WL-107g/Ralink RT2500)
Leuk maar niet 100% noodzakelijk:
apt-get
Dosbox oid
Updatebaar (dus niet steeds een nieuwe ISO moeten branden enzo)
Zelf alles compileren, tja, weet niet of dat slim is. Zo'n expert ben ik nou ook weer niet. Maar wat dingen uitproberen is ook lastig: mijn 560X heeft geen CD-rom of floppy, ik wil hem installeren door spul op de harde schijf te zetten en die dan in te bouwen. En de halve laptop moet daarvoor zowat uit elkaar, dus dat ga ik ook geen 10x doen.
Ik zoek dus vermoedelijk een DSL-N waarvan het development niet stalled is..
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Verwijderd
Debian Unstable? Daarmee begin je in een bloat-less CLI-omgeving, en kan je apt-getten wat je wilt.
1GB is voor de meeste distro's wel enigszins krap als je een grafische omgeving wil. Als je af ziet van Gnome en KDE (sowieso geen slecht plan in dit gevalW3ird_N3rd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 06:32:
De lichtste gangbare desktopomgeving is XFCE. Je kan kijken naar losse windowmanagers als Enlightenment, Window Maker en Fluxbox. Dat kan het een en ander uitmaken, zeker als je de applicaties die je wil gebruiken goed kiest.Zuinige windowmanager
Als hij van het netwerk kan booten dan zou je ook over het netwerk kunnen installeren.Mijn 560X heeft geen CD-rom of floppy, ik wil hem installeren door spul op de harde schijf te zetten en die dan in te bouwen. En de halve laptop moet daarvoor zowat uit elkaar, dus dat ga ik ook geen 10x doen.
Als dat niet mogelijk is dan is er met wat creativiteit nog een andere optie. Je kan een installatie naar keuze doen op een andere PC, waarbij je de harddisk precies zo partitioneert dat het op je laptop nog zou passen, en dan de laptop on-the-fly "re-imagen" vanaf die andere computer. Je moet eventueel wel oppassen met CPU type en dergelijke.
Je moet hiervoor wel al een werkende Unix installatie op je laptop hebben (misschien dat het vanuit Windows ook kan, maar ik weet zo snel niet hoe), maar voor experimenteren is het misschien handig
"Debian" sluit ik me bij aan, "Unstable" wat minder. Stable lijkt me een veel verstandigere keuze.Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:38:
Debian Unstable? Daarmee begin je in een bloat-less CLI-omgeving, en kan je apt-getten wat je wilt.
Mocht Stable niet voldoen, dan zou ik eerst naar Testing kijken, daarna pas naar Unstable
Er hoeven ook niet veel eigen files op.deadinspace schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:13:
[...]
1GB is voor de meeste distro's wel enigszins krap als je een grafische omgeving wil. Als je af ziet van Gnome en KDE (sowieso geen slecht plan in dit geval) dan moet < 1GB wel mogelijk zijn, maar je houdt dan waarschijnlijk maar erg weinig over voor je eigen files.
Met compactflash zit ik vooral met het aantal rewrites (ongeveer een miljoen zo schijnt). Daarna gaat de kaart stuk, dus een distro moet hier met de swapfile e.d. wel rekening mee houden als ik daarvoor zou gaan (op zich niet onverstandig aangezien de laptop -helaas- vast nog wel een paar keer zal vallen).
Het hoeft eigenlijk ook niet echt gangbaar te zijn. Belangrijkste is denk ik dat er een menu/icoontjes oid inzit en dat er een recente Firefox op loopt (met flash en mplayer plugins, nouja, iig flash als het kan). En XMMS.[...]
De lichtste gangbare desktopomgeving is XFCE. Je kan kijken naar losse windowmanagers als Enlightenment, Window Maker en Fluxbox. Dat kan het een en ander uitmaken, zeker als je de applicaties die je wil gebruiken goed kiest.
Hij kan van Token Ring booten, maar dat helpt niet echt.[...]
Als hij van het netwerk kan booten dan zou je ook over het netwerk kunnen installeren.
Windows was ik iig niet van plan.Als dat niet mogelijk is dan is er met wat creativiteit nog een andere optie. Je kan een installatie naar keuze doen op een andere PC, waarbij je de harddisk precies zo partitioneert dat het op je laptop nog zou passen, en dan de laptop on-the-fly "re-imagen" vanaf die andere computer. Je moet eventueel wel oppassen met CPU type en dergelijke.
Je moet hiervoor wel al een werkende Unix installatie op je laptop hebben (misschien dat het vanuit Windows ook kan, maar ik weet zo snel niet hoe), maar voor experimenteren is het misschien handig
Ga nog wel ff kijken hoe ik dit doe.
Voor Stable is op dit moment iig een Ijswezel 2.0 beschikbaar. Mocht die een keer sterk verouderen kan ik altijd nog proberen of met een al dan niet forced install b.v. een Firefox 3.0 .deb van Ubuntu (of Ijswezel 3.0 van testing) wanneer die uitkomt erop te krijgen is. Ik weet wel dat Stable erom bekend staat veel met oude pakketten te zitten, zo was het volgens mij een van de laatste grote distro's om op de 2.6 kernel over te gaan (die ook echt over wilden stappen, aangezien b.v. DSL helemaal niet overwil).[...]
"Debian" sluit ik me bij aan, "Unstable" wat minder. Stable lijkt me een veel verstandigere keuze.
Mocht Stable niet voldoen, dan zou ik eerst naar Testing kijken, daarna pas naar Unstable
Ik wou trouwens al zeggen: ik kon helemaal geen unstable vinden. Heb ondertussen de verschillen gevonden:
http://www.debian.org/distrib/packages
View the packages in the stable distribution
This is the latest official release of the Debian GNU/Linux distribution. This is stable and well tested software, which changes only if major security or usability fixes are incorporated.
See the stable release pages for more information.
View the packages in the testing distribution
This area contains packages that are intended to become part of the next stable distribution. There are strict criteria a package in unstable (see below) must obey before it can be added to testing. Note that testing does not get the timely security updates from the security team.
See the testing distribution pages for more information.
View the packages in the unstable distribution
This area contains the most recent packages in Debian. Once a package has met our criterion for stability and quality of packaging, it will be included in testing. unstable is also not supported by the security team.
Packages in unstable are the least tested and may contain problems severe enough to affect the stability of your system. Only experienced users should consider using this distribution.
See the unstable distribution pages for more information.
Verwijderd
Stable staat functioneel gewoon 5 jaar stil. Dat is voor een compleet systeem best ingrijpend. Firefox 3 zal je bijvoorbeeld voorlopig niet zien, terwijl over 5 jaar HTML5 waarschijnlijk de gangbare taal is, het best te bekijken in Firefox 5. Je wilt ook niet nog 5 jaar aan GAIM vastzitten, als over een tijdje het nieuwe MSN-protocol wordt gemerged met Pidgin. Zo zijn er talloze programma's die geen 5 jaar stil kunnen zitten. Ik vind Ubuntu's 6-maanden-freeze al onzinnig voor sommige packages (nvidia, firefox, wine).
In dat geval lijkt het me in ieder geval verstandig om er zeker van te zijn dat het CF kaartje aan wear levelling doet; dat spreidt de writes naar swap iig een beetje uit.W3ird_N3rd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:27:
Met compactflash zit ik vooral met het aantal rewrites (ongeveer een miljoen zo schijnt). Daarna gaat de kaart stuk, dus een distro moet hier met de swapfile e.d. wel rekening mee houden als ik daarvoor zou gaan (op zich niet onverstandig aangezien de laptop -helaas- vast nog wel een paar keer zal vallen).
In dat geval moet je met de genoemde windowmanagers een heel eind kunnen komen. Er zijn er trouwens nog aardig wat meer, dus als je van uitkiezen houdt...Het hoeft eigenlijk ook niet echt gangbaar te zijn. Belangrijkste is denk ik dat er een menu/icoontjes oid inzit en dat er een recente Firefox op loopt (met flash en mplayer plugins, nouja, iig flash als het kan). En XMMS.
Waarom niet? Zolang het bootprotocol maar iets is waar je een bootserver voor op kunt zetten. (ok, en zolang je maar een andere Token Ring netwerkkaart hebt...)Hij kan van Token Ring booten, maar dat helpt niet echt.
Ik nam zo snel aan dat er nu Windows op stond. Als je ook vanuit Windows dat re-imagen voor elkaar zou kunnen krijgen, dan hoeft de laptop helemaal niet openWindows was ik iig niet van plan.
Vijf jaar is wel een beetje pessimistisch hoor; typische tijd tussen twee releases is ongeveer twee jaar.Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:41:
Stable staat functioneel gewoon 5 jaar stil.
Ah, je ziet het probleem?deadinspace schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:21:
[...]
Waarom niet? Zolang het bootprotocol maar iets is waar je een bootserver voor op kunt zetten. (ok, en zolang je maar een andere Token Ring netwerkkaart hebt...)
Ik weet niet eens hoe/waar Token Ring op die laptop moet zitten. Zal wel een PCMCIA kaart moeten zijn ofzo, die ik ook niet heb.
Er zit nog geen harddisk in.[...]
Ik nam zo snel aan dat er nu Windows op stond. Als je ook vanuit Windows dat re-imagen voor elkaar zou kunnen krijgen, dan hoeft de laptop helemaal niet open
En ik heb geen zin om met Windows te kloten.
Mja, als je dan 2 jaar lang geen nieuwe Firefox hebt is toch best lang.[...]
Vijf jaar is wel een beetje pessimistisch hoor; typische tijd tussen twee releases is ongeveer twee jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 30-01-2008 23:56 ]
Verwijderd
Maar volgens mij bestaat er zoiets als apt-pin. Ik weet er het fijne niet van, maar daarmee schijn je bepaalde packages op "Unstable" te kunnen vastpinnen, en zo de nieuwe versies binnenhalen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een distro voor hele simpele servertaakjes. Denk aan een 1-persoons IRC bnc-server/Eggdrop en een webservertje waar eigenlijk enkele simpele HTML pagina's op komen te staan (misschien zelfs maar 1) welke nauwelijks belast gaat worden. Zie het meer als experimentje.
Het moet allemaal draaien op een microclient PC'tje welk een VIA C3 533MHz aan boord heeft met 512MB aan PC133 SD-geRAMmel, een 100Mbit LAN chippie waarvan geboot kan worden en een 8MB Trident VGA chip.
Het OS komt te staan op een 4GB CF kaartje en draait onder PIO. Dit laatste omdat de CF > IDE converter geen DMA ondersteund, maar als de prestaties echt erg tegenvallen vervang ik die wellicht nog.
Al met al geen performancemonster dus. En het meest vervelende, de distro moet enigzins leek-proof zijn! Ik leer graag dus dat is het probleem niet. Zolang ik maar geen uitgebreide Linux kennis nodig heb en er met wat tutorials en manuals wel mee weg kom (anders zat ik ook niet in dit topic).
Persoonlijk dacht ik aan kale Debian variant ofzo, omdat deze altijd geprezen wordt om zijn stabiliteit. Of kan ik beter iets anders kiezen?
Het moet allemaal draaien op een microclient PC'tje welk een VIA C3 533MHz aan boord heeft met 512MB aan PC133 SD-geRAMmel, een 100Mbit LAN chippie waarvan geboot kan worden en een 8MB Trident VGA chip.
Het OS komt te staan op een 4GB CF kaartje en draait onder PIO. Dit laatste omdat de CF > IDE converter geen DMA ondersteund, maar als de prestaties echt erg tegenvallen vervang ik die wellicht nog.
Al met al geen performancemonster dus. En het meest vervelende, de distro moet enigzins leek-proof zijn! Ik leer graag dus dat is het probleem niet. Zolang ik maar geen uitgebreide Linux kennis nodig heb en er met wat tutorials en manuals wel mee weg kom (anders zat ik ook niet in dit topic).
Persoonlijk dacht ik aan kale Debian variant ofzo, omdat deze altijd geprezen wordt om zijn stabiliteit. Of kan ik beter iets anders kiezen?
Volgens mij volstaan de meeste distro's voor wat jij wil.
Debian is wel handig met apt-get (je wil niks compileren met zo'n CPU), Ubuntu-server zou ook kunnen. Het enige probleem is die compactflash kaart, die kan je maar beperkt herschrijven. Met 512MB echter kan je swap waarschijnlijk wel uitschakelen, al zou ik niet zeker weten hoe.
Ik denk dat de dingen die jij wil zelfs met DSL zouden kunnen.
Debian is wel handig met apt-get (je wil niks compileren met zo'n CPU), Ubuntu-server zou ook kunnen. Het enige probleem is die compactflash kaart, die kan je maar beperkt herschrijven. Met 512MB echter kan je swap waarschijnlijk wel uitschakelen, al zou ik niet zeker weten hoe.
Ik denk dat de dingen die jij wil zelfs met DSL zouden kunnen.
DSL! Tuurlijk! Ik plaatste gisteren nog een comment erover in de meuktracker en ik vergeet em gewoon.
Toch maar even een afweging maken dan. Debian strippen of een kijkje nemen naar DSL.
Hoe zit het trouwens met de stabiliteit van laatsgenoemde? Of is dat voor zulke lichte thuisserverdoeleinden bij Linux distro's niet eens aan de orde?

Toch maar even een afweging maken dan. Debian strippen of een kijkje nemen naar DSL.
Hoe zit het trouwens met de stabiliteit van laatsgenoemde? Of is dat voor zulke lichte thuisserverdoeleinden bij Linux distro's niet eens aan de orde?
DSL is klein, kleine dingen raak je makkelijk kwijt. Ook in je geheugen blijkbaar. 
Dat met Debian en stabiliteit heeft te maken met een (haast extreem) uitvoerige testprocedure. Gevolg daarvan is wel dat je vaak met behoorlijk oude software zit.
Vergelijk het met Ubuntu LTS versies. Genoeg mensen gebruiken dan ook Debian "testing" versies, of in geval van Ubuntu de halfjaarlijkse releases. Dat wil niet zeggen dat dat niet stabiel is.
DSL is dus ook gewoon stabiel, en lijkt me met je compactflash kaartje mogelijk ook een slimmere keuze. Dat een Ferrari Enzo harder gaat dan een F430 wil nog niet zeggen dat laatstgenoemde traag is.
Dat met Debian en stabiliteit heeft te maken met een (haast extreem) uitvoerige testprocedure. Gevolg daarvan is wel dat je vaak met behoorlijk oude software zit.
Vergelijk het met Ubuntu LTS versies. Genoeg mensen gebruiken dan ook Debian "testing" versies, of in geval van Ubuntu de halfjaarlijkse releases. Dat wil niet zeggen dat dat niet stabiel is.
DSL is dus ook gewoon stabiel, en lijkt me met je compactflash kaartje mogelijk ook een slimmere keuze. Dat een Ferrari Enzo harder gaat dan een F430 wil nog niet zeggen dat laatstgenoemde traag is.
[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 01-02-2008 19:58 ]
Hallo,
Ik heb eigenlijk totaal geen idee wat ik nu eigenlijk het best kan nemen.
Ik zoek iets dat voor beginners is en gewoon eenoudig werkt. Nu ik zoek eigenlijk ook iets dat krachtig is als server, wel niet voor 24/7 eerder voor de fun. Die server zou ik gewoon eens aanzetten als ik wat aan het prutsen ben met websites, ik wil dus ook dat ik er software kan op zetten, een PHPeditor. Verder wil ik ook graag iets als MSN achtig kunnen gebruiken. Eveneens zou ik graag aventoen een gameserver draaien. Nu ik heb hier centOS liggen (de nieuwste versie), zou ik die kunnen gebruiken, of raden jullie een andere versie aan. Ik heb een pentium 4 3ghz, en interne schijf van 120 GB en een externe van 360GB. De interne wil ik vista business+ distrubutie (evt 2, als het niet met dezelfde kan) + misschien XP home. De overige ruimte wil ik dan vooral gaan toekennen aan men software voor vista, mijn externe ga ik ook nog gebruiken voor software en uiteraard als backupschijfje. Ik heb in totaal 2,5 GB DDR ram.
Ik zoek iets dat voor beginners is en gewoon eenoudig werkt. Nu ik zoek eigenlijk ook iets dat krachtig is als server, wel niet voor 24/7 eerder voor de fun. Die server zou ik gewoon eens aanzetten als ik wat aan het prutsen ben met websites, ik wil dus ook dat ik er software kan op zetten, een PHPeditor. Verder wil ik ook graag iets als MSN achtig kunnen gebruiken. Eveneens zou ik graag aventoen een gameserver draaien. Nu ik heb hier centOS liggen (de nieuwste versie), zou ik die kunnen gebruiken, of raden jullie een andere versie aan. Ik heb een pentium 4 3ghz, en interne schijf van 120 GB en een externe van 360GB. De interne wil ik vista business+ distrubutie (evt 2, als het niet met dezelfde kan) + misschien XP home. De overige ruimte wil ik dan vooral gaan toekennen aan men software voor vista, mijn externe ga ik ook nog gebruiken voor software en uiteraard als backupschijfje. Ik heb in totaal 2,5 GB DDR ram.
Het grote Ubuntu Topic Deel 7Lorduh schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:44:
Hallo,
Ik zoek iets dat voor beginners is en gewoon eenoudig werkt.
Het grote Ubuntu Topic Deel 7Nu ik zoek eigenlijk ook iets dat krachtig is als server, wel niet voor 24/7 eerder voor de fun.
http://packages.ubuntu.com/gutsy/x11/amsnDie server zou ik gewoon eens aanzetten als ik wat aan het prutsen ben met websites, ik wil dus ook dat ik er software kan op zetten, een PHPeditor. Verder wil ik ook graag iets als MSN achtig kunnen gebruiken.
Nog even mijn ervaringen van W3ird_N3rd in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux d..." :
Ik heb Debian gepakt en het base system geïnstalleerd (dus ook standaard en desktop spul laten zitten, alleen een kernel, drivers, shell en beperkt aantal tools krijg je dan). Geheugen stats na starten en inloggen:
Debian testing (Lenny) met 1GB RAM: 26MB
Debian stable (Etch) met 1GB RAM: 27MB
Debian stable (Etch) met 64MB RAM: 22MB
Nu heb ik JWM en Iceweasel 2 geaptget, startx gedaan, Iceweasel opengetrokken en naar de Tweakers.net FP gewezen. Toen was er 57MB geheugen in gebruik. Nog geen swap!
Al met al loopt het nog best soepel wel.
Nu zal het geheugengebruik nog wel wat stijgen aangezien JWM er standaard ècht niet uitziet (nog ff een leuke skin ofzo voor zoeken?) en een icoontje oid. met de status van de accu/AC toch wel héél erg fijn zou zijn. En ik wil nog wat icoontjes op de desktop zetten. Ook moet ik het spul nog configureren om na het starten van de PC direct X te starten en in te loggen, dus het is wel wat meer werk dan "ff Ubuntu erop knallen". Maar het loont de moeite: met X, windowmanager en Iceweasel 2 draaiende is er nog maar iets meer dan half zoveel geheugen in gebruik op een 64MB machine vergeleken met een een Ubuntu CLI install op een 160MB machine.
Conclusie: heeft DSL nèt iets te weinig features naar je smaak en zit je ook weer niet extreem krap qua specs, dan kan Debian (base system) zeker een alternatief zijn. Nu begrijp ik ook wel dat DSL-N gestopt is.
Ik ben overigens inderdaad toch voor stable gegaan: zoals nu op http://wiki.debian.org/DebianInstaller/Today te lezen is is in de "testing" (sid) installer nu grub kapot (kon het wel met LILO installeren, maarja). Dat is imho toch wel een errug grote bug, dus we gaan eerst maar eens zo proberen want we moeten ook niet hebben dat het systeem constant omvalt.
Ik heb Debian gepakt en het base system geïnstalleerd (dus ook standaard en desktop spul laten zitten, alleen een kernel, drivers, shell en beperkt aantal tools krijg je dan). Geheugen stats na starten en inloggen:
Debian testing (Lenny) met 1GB RAM: 26MB
Debian stable (Etch) met 1GB RAM: 27MB
Debian stable (Etch) met 64MB RAM: 22MB
Nu heb ik JWM en Iceweasel 2 geaptget, startx gedaan, Iceweasel opengetrokken en naar de Tweakers.net FP gewezen. Toen was er 57MB geheugen in gebruik. Nog geen swap!
Al met al loopt het nog best soepel wel.
Conclusie: heeft DSL nèt iets te weinig features naar je smaak en zit je ook weer niet extreem krap qua specs, dan kan Debian (base system) zeker een alternatief zijn. Nu begrijp ik ook wel dat DSL-N gestopt is.
Ik ben overigens inderdaad toch voor stable gegaan: zoals nu op http://wiki.debian.org/DebianInstaller/Today te lezen is is in de "testing" (sid) installer nu grub kapot (kon het wel met LILO installeren, maarja). Dat is imho toch wel een errug grote bug, dus we gaan eerst maar eens zo proberen want we moeten ook niet hebben dat het systeem constant omvalt.
[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 06-02-2008 18:38 ]
Ik zoek een systeem die in dual boot moet gaan met mijn Windows Vista Business. Normaal hou ik het "experimenteren" voor op mijn thuiscomputers, maar helaas wil mijn Vista helemaal niet meer connecteren met het schoolnetwerk en heb ik naar aanleiding van dit probleem ook een topic gemaakt.
Na vluchtig distrowatch door te nemen kwam ik tot enkele favorieten. Namelijk Fedora, Debian & Slackware. Fedora ziet er me netjes uit en ook door omwille van de link met Red Hat Linux. Mocht dit besturingssysteem me bevallen, kan ik dan altijd later opteren om een certificaat van RHL binnen te halen. Door de link met Fedora zou het proces om RHL te leren al een stuk gemakkelijker gaan.
Debian ziet er me ook netjes uit en ik zie toch dat een forumganger hier een duidelijke voorkeur heeft naar dit besturingssysteem toe. Slackware ziet er strak uit, zeker met de duidelijke link naar Unix toe. Mijn eerste prioriteit is dat ik moet kunnen surfen op het net en simpele kantoortaken mee verrichten, een tweede prioriteit is dat het een uitgebreid systeem is dat ik kan over bijleren.
Mijn spec's kan je in mijn sig vinden, m'n RAM zal binnen de week echter opgewaardeerd worden naar 3 GB RAM ipv 1 GB RAM. Nu zou ik graag de mening willen horen van de mensen op dit forum. Welke van de drie het beste lijkt of nog een andere kandidaat is dat ik zou kunnen overgekeken hebben. Mijn Linux-ervaring beperkt zich tot Ubuntu, Kubuntu en Gentoo (precompiled). Bij voorbaat dank!
Na vluchtig distrowatch door te nemen kwam ik tot enkele favorieten. Namelijk Fedora, Debian & Slackware. Fedora ziet er me netjes uit en ook door omwille van de link met Red Hat Linux. Mocht dit besturingssysteem me bevallen, kan ik dan altijd later opteren om een certificaat van RHL binnen te halen. Door de link met Fedora zou het proces om RHL te leren al een stuk gemakkelijker gaan.
Debian ziet er me ook netjes uit en ik zie toch dat een forumganger hier een duidelijke voorkeur heeft naar dit besturingssysteem toe. Slackware ziet er strak uit, zeker met de duidelijke link naar Unix toe. Mijn eerste prioriteit is dat ik moet kunnen surfen op het net en simpele kantoortaken mee verrichten, een tweede prioriteit is dat het een uitgebreid systeem is dat ik kan over bijleren.
Mijn spec's kan je in mijn sig vinden, m'n RAM zal binnen de week echter opgewaardeerd worden naar 3 GB RAM ipv 1 GB RAM. Nu zou ik graag de mening willen horen van de mensen op dit forum. Welke van de drie het beste lijkt of nog een andere kandidaat is dat ik zou kunnen overgekeken hebben. Mijn Linux-ervaring beperkt zich tot Ubuntu, Kubuntu en Gentoo (precompiled). Bij voorbaat dank!
Dan zou ik gezien de eerste prioriteit toch voor Ubuntu kiezen. Zo heb ik nu eens Debian op een laptop gezet, en ik moet toegeven dat ik een "base" system heb gekozen. Ik hoop dat een "standaard" systeem toch wat aardiger is, want als ik er nu een USB geheugenstick instop dan moet je eerst su of sudo en dat ding mounten voor je er wat mee kan. Onder Ubuntu komt dat ding gewoon standaard direct in /media, dat is toch wel flink makkelijker. En dan noem ik één ding. Je password in moeten tikken om de PC uit te zetten b.v. is ook niet grappig op een desktopmachine die één iemand gebruikt.KS1987 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:20:
Met Ubuntu kan je ook genoeg leren lijkt me. Zoals iemand hier als sig heeft Ubuntu is an ancient African word that means: 'Can't configure Debian'. En als je gewoon kantoorwerk wilt verrichten, dan heb je op dat moment ook helemaal geen zin om Debian te configureren. Maar als je dat wil, dan kàn je Ubuntu nog altijd wel configureren.
Je kan anders altijd nog triple-booten. Ubuntu en een distro waar je meer zelf aan moet doen.
Hij vroeg volgens mij niet om een Ubuntu promo
@KS1987
Slackware
Slackware leer je aardig wat van, maar verwacht daar geen gebruiksvriendelijkheid van. Leuker dan LFS (Linux From Scratch), dus erg geschikt als terug naar de basics wilt gaan.
Fedora
Als je beslist inderdaad RHCE te worden, dan is het geen slecht idee om Fedora te kiezen, aangezien je dan alvast kennis kunt maken met alle scripts en apps die terugkomen in een RHEL installatie.
Debian
Ubuntu ript gigantisch veel van Debian en aangezien je daarmee gewerkt hebt zul je niets spannends tegenkomen. Debian Unstable is _soms_ niet geheel handig om te gebruiken (helemaal niet kijkend naar je eisen) en Debian Stable is inmiddels alweer aan het verouderen. Testing is misschien een idee ?
0.0
Op DSL dan weer wel ja (als je hardware supported is in de 2.4 kernel). Maar als je b.v. met LFS aan de gang gaat loop je misschien nog tegen problemen aan.Jungian schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 19:02:
[...]
Hij vroeg volgens mij niet om een Ubuntu promoEen briefje tikken gaat ook prima op DSL.
Eigenlijk is het gewoon een vreemde combinatie, willen experimenteren wat dus ook zal betekenen dat dingen eens kunnen breken en tegelijk kantoorwerk willen doen.
Ik zeg toch tripleboot. Dan Ubuntu omdat hij er al mee bekend is, voor het kantoorwerk, en een andere distro om mee te knoeien.
Op het moment van spreken heb ik een Ubuntu-machinetje waarmee ik alles kan doen wat ik eigenlijk wil. En voor windows-georienteerde software heb ik nu succesvol (als n00b) VirtualBox weten te installeren. Terwijl ik tik draait dus de installatie voor mijn CS3 pakket op een virtual Windows XP machine en dat allemaal als een zonnetje.
Wat je nog zou kunnen overwegen is 1 operating system als "main" en gewoonweg virtuele machines aanmaken voor de rest?
Of wellicht een combo (lees: Dual boot Ubuntu / Vista met in Ubuntu Virtual Box Red Hat server). Keuze genoeg in ieder geval!
Wat je nog zou kunnen overwegen is 1 operating system als "main" en gewoonweg virtuele machines aanmaken voor de rest?
Of wellicht een combo (lees: Dual boot Ubuntu / Vista met in Ubuntu Virtual Box Red Hat server). Keuze genoeg in ieder geval!
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Vriendelijk bedankt voor alle input. Ik ben er nu in geslaagd om een dual boot Vista/Fedora in te stellen. Normaal ging ik nog wat langer wachten om feedback te krijgen, maar ik wou er zo vroeg mogelijk aan beginnen. Want als ik het nu ging verklooid hebben, dan had ik anderhalve dag om het op te lossen tegen ik terug naar school ga.
Mij gaat het er gewoon om dat als ik internet nodig heb op school, ik een OS heb die dat me kan bieden. Aangezien (mijn) Vista momenteel niet hand in hand gaat met het schoolnetwerk. Natuurlijk is het geen kritiek OS, aangezien ik al mijn belangrijke gegevens toch op Vista laat of op Fedora met back-up.
Virtuele PC's waren voor mij in het verleden een oplossing, maar ik verkies een OS dat ik vertrouwd mee ben als primair systeem. En aangezien juist ik mijn internet-probleem wil oplossen, bieden virtuele pc's geen oplossing in Vista, aangezien die van hun host os internet halen.
Ubuntu heb ik goede ervaringen mee, maar ik wou ook iets nieuws proberen. Dit heb ik met Fedora gevonden. Ik heb rekening gehouden met de opmerkingen alreeds gepost. Een triple boot zie ik weliswaar niet zitten, aangezien ik met beperkt geheugen op m'n HDD en een dual boot het al pusht...
btw: DSL = Damn Small Linux & LFS = Linux From Scratch?
Mij gaat het er gewoon om dat als ik internet nodig heb op school, ik een OS heb die dat me kan bieden. Aangezien (mijn) Vista momenteel niet hand in hand gaat met het schoolnetwerk. Natuurlijk is het geen kritiek OS, aangezien ik al mijn belangrijke gegevens toch op Vista laat of op Fedora met back-up.
Virtuele PC's waren voor mij in het verleden een oplossing, maar ik verkies een OS dat ik vertrouwd mee ben als primair systeem. En aangezien juist ik mijn internet-probleem wil oplossen, bieden virtuele pc's geen oplossing in Vista, aangezien die van hun host os internet halen.
Ubuntu heb ik goede ervaringen mee, maar ik wou ook iets nieuws proberen. Dit heb ik met Fedora gevonden. Ik heb rekening gehouden met de opmerkingen alreeds gepost. Een triple boot zie ik weliswaar niet zitten, aangezien ik met beperkt geheugen op m'n HDD en een dual boot het al pusht...
btw: DSL = Damn Small Linux & LFS = Linux From Scratch?
Ik vind dual-booting al verspilling, dus triple-booting zou ook hier helemaal niet gebeuren. Livna is trouwens een erg aan te raden repository (als je die nog niet tegengekomen was).KS1987 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 12:35:
Een triple boot zie ik weliswaar niet zitten, aangezien ik met beperkt geheugen op m'n HDD en een dual boot het al pusht...
Jupbtw: DSL = Damn Small Linux & LFS = Linux From Scratch?
0.0
Misschien dat display managers als xdm of wdm dat voor je kunnen. Gdm kan het in ieder geval, maar da's niet zo'n handige keuzeW3ird_N3rd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:30:
Ook moet ik het spul nog configureren om na het starten van de PC direct X te starten en in te loggen
Een wat minder elegante maar wel lightweight manier is
su -c startx - <user>
in een script zetten (evt met while true eromheen) en dat tijdens het booten aan laten roepen.
Als je bij de Debian installatie "Desktop" aanvinkt, dan krijg je gewoon een Gnome desktop voor je neus, USB sticks worden geautomount, en je kan je desktop gewoon uitzetten via het Gnome menu (zonder wachtwoord)W3ird_N3rd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:40:
Zo heb ik nu eens Debian op een laptop gezet, en ik moet toegeven dat ik een "base" system heb gekozen. Ik hoop dat een "standaard" systeem toch wat aardiger is, want als ik er nu een USB geheugenstick instop dan moet je eerst su of sudo en dat ding mounten voor je er wat mee kan. Onder Ubuntu komt dat ding gewoon standaard direct in /media, dat is toch wel flink makkelijker. En dan noem ik één ding. Je password in moeten tikken om de PC uit te zetten b.v. is ook niet grappig op een desktopmachine die één iemand gebruikt.
Ik heb Ubuntu alleen oppervlakkig gebruikt, maar ik vind het verschil tussen een Debian desktop install en een Ubuntu desktop install in eerste oogopslag erg klein. De voornaamste verschillen die ik zo weet is dat Ubuntu default Compiz installeert en gebruikt, en dat Ubuntu het installeren van wat binary drivers makkelijker maakt.
RAID is geen backup, maak niet de fout om je daarin te vergissen.. Een verkeerde delete, een virus, een raar scriptje, en je bent je data kwijt. En dat tegelijkertijd op 2 schijventimskiej schreef op maandag 28 januari 2008 @ 21:10:
Als je backups wilt (misschien niet nodig, is aan jou), hang er dan een extra schijf in, en draai bijvoorbeeld elke nacht een jobje om met tar, dump, cpio, rsync, etc te backuppen.
Wil je ook nog veilig zijn bij brand, repliceer dan om de zoveel tijd je data naar een andere machine (over internet?), neem een externe harde schijf, of koop bijvoorbeeld een tapedrive. Het is aan jou om te beslissen hoeveel het je waard is om je data veilig te hebben.
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
OK, komtie.....
Ik (linux n00b) heb hier 3 pc's staan die allemaal draadloos via mijn routertje aan het net hangen. De pc die ik met linux wil besmetten doet voornamelijk dienst als file/printserver.
specs:
AMD 3500+
Asus A8R-MVP
2x512MB Kingston Value Ram
NV7600 Geen Snelheid
C: is een IDE schijfje van 60GB
Z: is een RAID-1 opstelling van 2x 250GB (SATA-2) en wordt volledig gedeeld op het netwerk
Kaartlezertje voor CF/MS/SD/MMC/SM
Draadloos netwerk USB dingetje van SMC
HP Deskjet 930C printer (ja, ze bestaan nog!)
Canon Canoscan1220U (nog zo'n ouwetje)
Verder zit ik hier nog met vervelende logitech draadloze muis&tobo (EX-100)
Ik zoek dus een distro die iig deze apparaten ondersteunt. Er hoeft iig GEEN server OS op. Wel wil ik graag een GUI (als je me dat in 1995 had verteld, had ik je zwaar uitgelachen
), dus ik zal hoogst waarschijnlijk naar het Ubuntu topic gestuurd worden 
Tips?
Ik (linux n00b) heb hier 3 pc's staan die allemaal draadloos via mijn routertje aan het net hangen. De pc die ik met linux wil besmetten doet voornamelijk dienst als file/printserver.
specs:
AMD 3500+
Asus A8R-MVP
2x512MB Kingston Value Ram
NV7600 Geen Snelheid
C: is een IDE schijfje van 60GB
Z: is een RAID-1 opstelling van 2x 250GB (SATA-2) en wordt volledig gedeeld op het netwerk
Kaartlezertje voor CF/MS/SD/MMC/SM
Draadloos netwerk USB dingetje van SMC
HP Deskjet 930C printer (ja, ze bestaan nog!)
Canon Canoscan1220U (nog zo'n ouwetje)
Verder zit ik hier nog met vervelende logitech draadloze muis&tobo (EX-100)
Ik zoek dus een distro die iig deze apparaten ondersteunt. Er hoeft iig GEEN server OS op. Wel wil ik graag een GUI (als je me dat in 1995 had verteld, had ik je zwaar uitgelachen
Tips?
Dat is bij Linuxdistro's geen criterium waarop je filtert. Het aanbieden van een grafische omgeving overwegend ook niet.Edmin schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:30:
Ik zoek dus een distro die iig deze apparaten ondersteunt.
0.0
Verwijderd
Linux = Linux. Qua hardware-ondersteuning tenminste. Het maakt dus niet uit welke distributie je gebruikt. Je zal gewoon de exacte types van je hardware moeten Googlen op linux-support.
Die printers zullen wel werken. De problemen zitten 'm bij de kaartlezer, USB-WLAN en je draadloze Logitech.
Raid is ook iets om op te letten. Je gebruikt waarschijnlijk Fakeraid van je moederbord. Dat werkt niet echt stabiel in Linux. Je kan het beste de 2 schijven uit Raid halen en er Linux software-raid op zetten. (Nouja, het allerbeste is om een echte Raid-controller te kopen ivm performance, maar dat is wat overkill...
)
Die printers zullen wel werken. De problemen zitten 'm bij de kaartlezer, USB-WLAN en je draadloze Logitech.
Raid is ook iets om op te letten. Je gebruikt waarschijnlijk Fakeraid van je moederbord. Dat werkt niet echt stabiel in Linux. Je kan het beste de 2 schijven uit Raid halen en er Linux software-raid op zetten. (Nouja, het allerbeste is om een echte Raid-controller te kopen ivm performance, maar dat is wat overkill...
Gewoon kijken naar een distro die de laatste 2.6 kernel gebruikt. Dan heb je in principe de best mogelijke hardware ondersteuning. Maar inderdaad, ubuntu, eventueel gecobineerd met samba om de pc met windows computers te kunnen benaderen zal waarschijnlijk aan je eisen voldoen. Hoewel een debian installatie met een losse gui geinstalleerd ook aan jouw eisen zal voldoen, dan heb je niet alle zut die met een standaard ubuntu installatie meekomt, maar alleen wat jij nodig hebt. Is dus gewoon een stukkie lichter.
Dat wat DOT zegt over raid klopt ook, atthans dat je geen fake raid moet gebruiken, maar gewoon software raid. Maar in tegenstelling tot wat hij zegt is de raid implementatie in linux is dusdaning goed dat je eigenlijk alleen met een goede dedicated kaart beter af bent. Zeker voor raid 1 kun je gerust software raid gebruiken.
Dat wat DOT zegt over raid klopt ook, atthans dat je geen fake raid moet gebruiken, maar gewoon software raid. Maar in tegenstelling tot wat hij zegt is de raid implementatie in linux is dusdaning goed dat je eigenlijk alleen met een goede dedicated kaart beter af bent. Zeker voor raid 1 kun je gerust software raid gebruiken.
[ Voor 24% gewijzigd door Dirk op 16-02-2008 15:55 ]
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Dit snap ik niet helemaal... Aangezien ik niet de enige ben die zijn handjes op de pc legt, maar het technofobe dinnetje ook wel eens wat wil, is een grafische omgeving voor mij erg belangrijk. Waarom zou het dan geen criterium zijn?Jungian schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:47:
[...]
Het aanbieden van een grafische omgeving overwegend ook niet.
off wij hebben last van interne ruis en ik begrijp je niet?
Verder had ik nog niet begrepen dat ondersteuning distro-onafhankelijk was. Dat wordt dus de hardwareboeren afsurfen op zoek naar linux drivers.
Verder bedankt voor de tips sofar allen!
[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 16-02-2008 15:56 ]
Nee, een grafische omgeveing kun je bij elke distro zo binnen halen. Dus het makt niet uit of die er standaard bij zit of niet. Als het niet standaard is, is het een keer inschakelen bij de installatie en je bent klaar.Edmin schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:53:
[...]
Dit snap ik niet helemaal... Aangezien ik niet de enige ben die zijn handjes op de pc legt, maar het technofobe dinnetje ook wel eens wat wil, is een grafische omgeving voor mij erg belangrijk. Waarom zou het dan geen criterium zijn?
Nee in principe zit de driver al in de kernel. Soms moet je idd een losse driver binnenhalen, maar voor de meeste hardware is die gewoon ingebouwd.Verder had ik nog niet begrepen dat ondersteuning distro-onafhankelijk was. Dat wordt dus de hardwareboeren afsurfen op zoek naar linux drivers.
Verder bedankt voor de tips sofar allen!
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
De meeste distro's bieden X en een DM/WM (lees : grafische omgeving) aan. Het is dus overwegend (want : niet altijd) geen criterium.Edmin schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:53:
Dit snap ik niet helemaal... Aangezien ik niet de enige ben die zijn handjes op de pc legt, maar het technofobe dinnetje ook wel eens wat wil, is een grafische omgeving voor mij erg belangrijk. Waarom zou het dan geen criterium zijn?
off wij hebben last van interne ruis en ik begrijp je niet?
Drivers kun je in het algemeen terugvinden in de kernel of als modules, die je in sommige gevallen met je package manager moet downloaden. Heel soms moet je zelf op zoek naar drivers, ik heb het nog nooit hoeven doen.Verder had ik nog niet begrepen dat ondersteuning distro-onafhankelijk was. Dat wordt dus de hardwareboeren afsurfen op zoek naar linux drivers.
offtopic:
Heerlijk, al die mensen die hetzelfde zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 16-02-2008 15:59 ]
0.0
Jungian schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:58:
[...]
offtopic:
offtopic:
Ach, dubbel genaaid houdt beter, zeggen ze hier altijd.
Ach, dubbel genaaid houdt beter, zeggen ze hier altijd.
Er is geen enkele beginner in Linux die zich comfortabel gaat voelen in een minimale omgeving (gemeenzaam "WM", Window Manager genoemd), dus een DE is je beste keus. Dat laat je drie opties - KDE, Gnome, of XFCE. Het blijft testen, dus niemand kan je iets aanradenEdmin schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:53:
[...]
Dat is natuurlijk helemaal waar. Het gaat mij ook niet zozeer over een advies voor een grafisch schilletje, daar kom ik wel uit (trial and error ftw), maar de grote vraag was of er misschien uitvoering beter of minder geschikt zijn voor datgene wat ik ermee wil.
Hallo,
ik wil debian op een pc van mijn gaan installeren. Ik moet voor die pc de i386 versie pakken, dit ben ik al te weten gekomen. Maar nu is het zo dat ik dus op die download pagina ben
http://cdimage.debian.org/debian-cd/4.0_r3/i386/iso-cd/
daar staan een hoop met cd's, maar welke cd's moet ik nu allemaal hebben? Het is voor mijn echt een raadsel :S!
ik wil debian op een pc van mijn gaan installeren. Ik moet voor die pc de i386 versie pakken, dit ben ik al te weten gekomen. Maar nu is het zo dat ik dus op die download pagina ben
http://cdimage.debian.org/debian-cd/4.0_r3/i386/iso-cd/
daar staan een hoop met cd's, maar welke cd's moet ik nu allemaal hebben? Het is voor mijn echt een raadsel :S!
Alleen de eerste.
Ik ben sinds dit weekend overgestapt van Slackware naar ArchLinux en ik moet zeggen, pacman bevalt erg goed, ook de AUR structuur is erg netjes!
Heb je voor de noobs onder ons (lees: ikTuxie schreef op zondag 24 februari 2008 @ 17:26:
Ik ben sinds dit weekend overgestapt van Slackware naar ArchLinux en ik moet zeggen, pacman bevalt erg goed, ook de AUR structuur is erg netjes!
En b.v. een beknopte uitleg wat dit zo goed maakt? Ik ben erg benieuwd namelijk wat het allemaal verder in moet houden en wat het grote voordeel is.
Overigens valt het mij op (en ik doe er ook aan mee) dat een hoop noobs op het gebied van linux die de overstap wagen Ubuntu wordt aangeraden. Ik weet dat er een heldere en grote fanbase is voor Ubuntu, en ik weet dat het erg gebruiksvriendelijk is (ik draai het momenteel) maar ik vond Mandrake en OpenSuse net zo eenvoudig werken zelf.
Wat is nu het grote voodeeld t.o.v. b.v. deze andere 2 dat Ubuntu steevast de kop erboven uitsteekt?
Nu is het een tijdje geleden, maar toen ik SuSE op m'n laptop had gezet werkte alles perfect. Tot ik VLC wou installeren. In YAST zat het niet. Naar de VLC site.. Geen officiële binaries. Iemand anders had wel binaries gebakken, dus download ik die. Kan ik het niet installeren want er zijn dependencies. Op een gegeven moment had ik een half uur het hele internet afgezocht naar al die klote dependencies en toen rupsje nooitgenoeg maar bleef zeuren heb ik het maar opgegeven: doe mij maar apt-get.Khaine schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:33:
Wat is nu het grote voodeeld t.o.v. b.v. deze andere 2 dat Ubuntu steevast de kop erboven uitsteekt?
Ik moet je wel waarschuwen, ArchLinux is niet echt een n00b distro hoorKhaine schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:33:
[...]
Heb je voor de noobs onder ons (lees: ik) toevallig ook een nuttige link naar de AUR structuur?
En b.v. een beknopte uitleg wat dit zo goed maakt? Ik ben erg benieuwd namelijk wat het allemaal verder in moet houden en wat het grote voordeel is.
Overigens valt het mij op (en ik doe er ook aan mee) dat een hoop noobs op het gebied van linux die de overstap wagen Ubuntu wordt aangeraden. Ik weet dat er een heldere en grote fanbase is voor Ubuntu, en ik weet dat het erg gebruiksvriendelijk is (ik draai het momenteel) maar ik vond Mandrake en OpenSuse net zo eenvoudig werken zelf.
Ik ben al jaren een verstokt slackware-fan. Vooral vanwege de BSD-style opzet (ik heb een broertje dood aan SysV) en de schone package-structuur. Zelf compileren en alles uitzoeken hoort erbij, Slackware is standaard erg 'kaal' . Mijn media-pc draait Slackware en probeer maar eens Beryl draaiende te krijgen. Dan weet je wat ik bedoel
Een nadeel is echter het packagemanagement, deze voldoet, maar is erg spartaans. Voor een server prima, echter voor de desktop wil je toch graag wat meer nieuwe packages met een soort van dependancy checking die NIET je hele systeem om zeep helpt (zoals swaret
Toen raadde iemand mij hier op GoT hier ArchLinux aan. Het is net Slackware qua opzet (ik vind echt alle configfiles binnen een paar minuten, nog nooit gebeurd bij een andere distro dan slackware
Wat ArchLinux echter helemaal de bomb maakt is het AUR system. Dit is eigenlijk een ' unsupported' repository, waar je src tarballs uit haalt (.tar.gz) die een ARCH build file bevatten. De community (of jijzelf) zorgt voor die buildfiles. Als je een unsupported package gedownload hebt, geef jij een makepkg -i en binnen 2 minuten is de hele handel gecontroleerd op nieuwere versies, dependancies en gecompileerd en wel. Mocht je zelf nog optimalisaties of wijzigingen hebben, kun je dit zelf makkelijk veranderen.
Ik ga mischien een oude laptop overkopen van iemand en ik vroeg me af welke distro ik er het beste zou opzetten.
-600Mhz Intel Celeron
-64mb RAM
-8gig HD
Ik weet het, niet erg modern
Zou Arch Linux met eventueel Openbox hier nog "goed" op draaien?
* Borromini boot Zenwalk op 60 MB RAM
Of is Zenwalk een betere optie, aangezien ik ook wireless wil, en Zenwalk betere support heeft voor zo'n zaken ?
-600Mhz Intel Celeron
-64mb RAM
-8gig HD
Ik weet het, niet erg modern
Zou Arch Linux met eventueel Openbox hier nog "goed" op draaien?
* Borromini boot Zenwalk op 60 MB RAM
Of is Zenwalk een betere optie, aangezien ik ook wireless wil, en Zenwalk betere support heeft voor zo'n zaken ?
[ Voor 23% gewijzigd door filenox op 25-02-2008 16:43 . Reden: Na het zoeken.... ]
Hoezo niet modern? Best modern in mijn ogen..
Anyway, ik zou je aanraden er extra RAM in te stoppen. 64MB of 128MB SDR-SDRAM SODIMM latjes kosten niet veel, en als je het geheugen zelfs maar tot 128MB totaal kan verhogen dan kan je er al stukken meer op. Het geheugen is nu overduidelijk de bottleneck. Met 192-256MB kan zelfs het relatief zware Xubuntu er netjes op draaien, om een idee te geven. Iets met openbox zal dan vrijwel zeker wel lopen..
Anyway, ik zou je aanraden er extra RAM in te stoppen. 64MB of 128MB SDR-SDRAM SODIMM latjes kosten niet veel, en als je het geheugen zelfs maar tot 128MB totaal kan verhogen dan kan je er al stukken meer op. Het geheugen is nu overduidelijk de bottleneck. Met 192-256MB kan zelfs het relatief zware Xubuntu er netjes op draaien, om een idee te geven. Iets met openbox zal dan vrijwel zeker wel lopen..
[ Voor 27% gewijzigd door Mentalist op 25-02-2008 16:53 ]
"Hoezo niet modern? Best modern in mijn ogen.."
Dat zal waarschijnlijk komen doordat ik nog zo jong ben
Maar stel dat er geen upgrade mogelijk is, zou Zenwalk dan nog redelijk draaien?
Maar stel dat er geen upgrade mogelijk is, zou Zenwalk dan nog redelijk draaien?
Een Celeron 600 heeft meestal de belangrijkste dingen wel aan boord: een TFT scherm (vaak XGA), USB, een videokaart met 4MB of meer geheugen, extra RAM is nog voor een normale prijs verkrijgbaar, cardbus en indien aanwezig kunnen ze van CD booten.FileNox schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:12:
"Hoezo niet modern? Best modern in mijn ogen.."
Een Pentium 1 of ouder is wat dat betreft vaak een stuk lastiger. Dan loop je er sneller tegenaan dat er mogelijk geen USB of cardbus aanwezig is (dus moeilijker om aan een netwerk te hangen, al helemaal wireless), geheugen is te krap en niet betaalbaar uit te breiden, te klein scherm voor bijvoorbeeld een moderne webpagina, videochip die weinig kan accelereren en zowel netwerk als CD boot niet mogelijk. Wat dat betreft kan je nog best vooruit met een Celeron 600.
Ik zie dat Zenwalk standaard XFCE gebruikt. Als het loopt (ik weet niet hoe zwaar de rest van Zenwalk precies is) zal het krapjes worden, en niet ècht vlot. En dat komt dan dus puur door je geheugen wat je waarschijnlijk voor €4 al kan verdubbelen.Maar stel dat er geen upgrade mogelijk is, zou Zenwalk dan nog redelijk draaien?
Met een vergelijkbare laptop kwam ik erachter dan zenwalk toch een stuk sneller is dan Xubuntu en zou je die dan ook aanraden. Meer RAM, zoals W3ird_n3rd schrijft, is altijd een goede investering.W3ird_N3rd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:51:
Met 192-256MB kan zelfs het relatief zware Xubuntu er netjes op draaien, om een idee te geven. Iets met openbox zal dan vrijwel zeker wel lopen..
[ Voor 12% gewijzigd door Sosabowski op 25-02-2008 18:12 ]
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
En wat deed je dan allemaal met die laptop ?
En viel dat nog te doen met 64mb RAM ?
Ik ben nu het imagebestand aan het downloaden, en dan kan ik 'm eens virtueel draaien.
De VM is ingesteld op 64RAM, alleen kan ik de processor niet instellen.
En viel dat nog te doen met 64mb RAM ?
Ik ben nu het imagebestand aan het downloaden, en dan kan ik 'm eens virtueel draaien.
De VM is ingesteld op 64RAM, alleen kan ik de processor niet instellen.
[ Voor 49% gewijzigd door filenox op 25-02-2008 19:54 ]
Verwijderd
Ik zou Debian op die Laptop zetten. Waarom?
Keuze uit circa 18.000 packages
Light-weight
Subliem package management systeem
Qua leercurve zowel leuk voor beginnende als gevorderde gebruikers
Zeer stabiel en betrouwbaar
Keuze uit circa 18.000 packages
Light-weight
Subliem package management systeem
Qua leercurve zowel leuk voor beginnende als gevorderde gebruikers
Zeer stabiel en betrouwbaar
Kijk eens aan. Dat zijn mooie verhalen voor in de GOT-info DB.Tuxie schreef op zondag 24 februari 2008 @ 21:40:
[...]Archlinux verhaal
De pacman komt nu ook op z'n plaats terecht
@Weird: Volgens mij is Yast inmiddels net zo ver als apt-get qua simpliciteit en doeltrefbaarheid. Wel zou ik me zo voor kunnen stellen dat er simpelweg meer debian package's zijn dan SuSe RPM's.
Ik als newb vind overigens de add/remove software van Ubuntu bijzonder fijn (is volgens mij gewoon apt-get met een schilletje).
Tuxie schreef op zondag 24 februari 2008 @ 21:40:
[...]
Ik moet je wel waarschuwen, ArchLinux is niet echt een n00b distro hoor
Ik ben al jaren een verstokt slackware-fan. Vooral vanwege de BSD-style opzet (ik heb een broertje dood aan SysV) en de schone package-structuur. Zelf compileren en alles uitzoeken hoort erbij, Slackware is standaard erg 'kaal' . Mijn media-pc draait Slackware en probeer maar eens Beryl draaiende te krijgen. Dan weet je wat ik bedoel
[rest van de Arch lofzang]
Ik moet zeggen, het heeft een tijdje geduurd eer ik eraan toegegeven heb, een online kennis heeft me dat maanden aan een stuk proberen aan te praten, en uiteindelijk heb ik het dan toch geprobeerd, en na een week proefdraaien heb ik al mijn systemen gemigreerd
Ik heb er nog geen moment spijt van gehad
God damn I love Linux
[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 28-02-2008 18:01 ]
Verwijderd
Verstokte Fedora / CentOS gebruiker hier.
Waarom? Mijn eerste distro was een RedHat versie, niet echt geschikt voor beginners, geef ik toe, maar ben altijd blijven hangen. Werkt prima, snel, en Fedora heeft uitgebreide packages.
(En relatief een zuinige distributie, wat op een laptop die grafisch gebruikt wordt, wel prettig is)
Waarom? Mijn eerste distro was een RedHat versie, niet echt geschikt voor beginners, geef ik toe, maar ben altijd blijven hangen. Werkt prima, snel, en Fedora heeft uitgebreide packages.
(En relatief een zuinige distributie, wat op een laptop die grafisch gebruikt wordt, wel prettig is)
Verwijderd
Hmm ik werk onder andere met RedHat EL op mijn werk. En op zich werkt het prima maar RedHat EL heeft 1 groot nadeel. Er zijn te weinig packages beschikbaar. Ik moest vandaag een RedHat server opleveren en dan moet ik noodgedwongen rpm's voor heartbeat en nagios bij dag wiers downloaden omdat er geen RedHat packages zijn (dit is nog maar 1 voorbeeld) grrrrrrr. En dan te bedenken dat nagios en heartbeat enterprise applicaties zijn.
Elke keer lopen we tegen dit soort problemen aan. Vandaar dat we definitief voor Debian op onze servers hebben gekozen. Alleen al onze oracle zooi draait onder RedHat EL.
Elke keer lopen we tegen dit soort problemen aan. Vandaar dat we definitief voor Debian op onze servers hebben gekozen. Alleen al onze oracle zooi draait onder RedHat EL.
Momenteel bezig met het orienteren op een andere distro, Suse begint mijn neus uit te komen. Ik draai het op een oude p3 met een 64mb nvidia kaart je en Yast is zelfs grafisch vrij zwaar aan het worden. Dus ik begin een beetje te flirten met BSD, werk echt perfect en heerlijk snel, maar dat vind ik ook van debian. Heerlijk schoon beide en zelfs op deze box een boot time van 15 secs.
Uiteindelijk de vraag die ik heb: Kunnen jullie nog wat andere distro's aanbevelen? btw geen gentoo, heb ik 3 keer geprobeer maar gaf verschillende keren een kernel panic.
Uiteindelijk de vraag die ik heb: Kunnen jullie nog wat andere distro's aanbevelen? btw geen gentoo, heb ik 3 keer geprobeer maar gaf verschillende keren een kernel panic.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Waarom niet blijven bij debian? Als je al een beetje geflirt hebt moet je misschien doorgaan ermee. Wie weet word het wel watBlonde Tux schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:18:
Momenteel bezig met het orienteren op een andere distro, Suse begint mijn neus uit te komen. Ik draai het op een oude p3 met een 64mb nvidia kaart je en Yast is zelfs grafisch vrij zwaar aan het worden. Dus ik begin een beetje te flirten met BSD, werk echt perfect en heerlijk snel, maar dat vind ik ook van debian. Heerlijk schoon beide en zelfs op deze box een boot time van 15 secs.
Ik wil mijn windows2003/exchange2003 vervangen, wat nu draait is niet geheel legaal (MSDN Licentie) en dat mag best naar Linux.
Welke taken voert deze server nu uit:
- DC voor mijn 3 huis pc's (functie mag vervallen);
- File server (Wordt samba);
- Gateway naar het internet;
- Vpn server en client (knoop op de laatste manier mijn huisnetwek aan het werk netwerk);.
- Download bak (torrent en grabit);
- Webserver (lamp mag, gebruik geen sharepoint meer);
- Mailserver voor mijn eigen domein.
- Remote desktop toegang tot deze server op niet al te lastige manier (vanaf willekeurige machine op internet).
De laatste is de belangrijkste, hier ben ik al wat over aan het uitzoeken geweest, ik heb een windows mobile apparaat en ik gebruik nu pusmail van exchange, dit wil ik blijven gebruiken.
http://blogs.techrepublic.com.com/hiner/?p=536
Volgens deze site zou xandros (distributie + mailserver met pushmail) een optie zijn, echter wel een distributie waar betaald voor moet worden. Geen idee of er een distributie of losse mailserver is die pushmail ondersteunt, als de licentie van Microsoft gebruikt word zal dit niet kosteloos zijn, maar ik vind het ook geen punt een andere client op mijn mobiel te gebruiken (zolang deze ook maar de contact personen deelt).
verder wil ik wel vanaf elke willekeurig pc/apple makkelijk bij deze server kunnen komen (desktop), VNC zal er dus op moeten draaien.
Ik heb wat ervaring met SUSE (fijne internet installatie) en fedora, maar het zal me niks verbazen als er een distributie is die het meeste wat ik wil aan boord heeft. Aangezien ik de push mail naar windows mobile redelijk belangrijk vind, vind ik het geen punt als ik wat moet betalen voor een distributie.
- Vpn server en client (knoop op de laatste manier mijn huisnetwek aan het werk netwerk);.
- Remote desktop toegang tot deze server op niet al te lastige manier (vanaf willekeurige machine op internet).
De laatste is de belangrijkste, hier ben ik al wat over aan het uitzoeken geweest, ik heb een windows mobile apparaat en ik gebruik nu pusmail van exchange, dit wil ik blijven gebruiken.
Volgens deze site zou xandros (distributie + mailserver met pushmail) een optie zijn, echter wel een distributie waar betaald voor moet worden. Geen idee of er een distributie of losse mailserver is die pushmail ondersteunt, als de licentie van Microsoft gebruikt word zal dit niet kosteloos zijn, maar ik vind het ook geen punt een andere client op mijn mobiel te gebruiken (zolang deze ook maar de contact personen deelt).
verder wil ik wel vanaf elke willekeurig pc/apple makkelijk bij deze server kunnen komen (desktop), VNC zal er dus op moeten draaien.
Ik heb wat ervaring met SUSE (fijne internet installatie) en fedora, maar het zal me niks verbazen als er een distributie is die het meeste wat ik wil aan boord heeft. Aangezien ik de push mail naar windows mobile redelijk belangrijk vind, vind ik het geen punt als ik wat moet betalen voor een distributie.
Om diezelfde reden heb ik toch nog een Exchange 2007 machine opgetuigd thuis, voor pushmail naar mijn Windows mobile en voor de geweldige Outlook Web Access, en ik heb nog geen fatsoenlijk alternatief gevonden. Voor de rest heb ik een BSD doos..Altijd_Lastig schreef op zondag 09 maart 2008 @ 00:36:
Ik wil mijn windows2003/exchange2003 vervangen, wat nu draait is niet geheel legaal (MSDN Licentie) en dat mag best naar Linux.
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Ik ben bezig met een htpc te bouwen en ben nu op het punt aan beland waar ik moet gaan kiezen welke distro ik er op smijt. Ik heb totaal geen ervaring met de MC distro's dus enige aanbeveling zou wel handig zijn.
Zelf zit ik te denken aan GeeXboX, maar de verschillende Myth projecten zien er ook goed uit.
Zelf zit ik te denken aan GeeXboX, maar de verschillende Myth projecten zien er ook goed uit.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Hoi beste leden,
Ik heb hier een paar gegevens van een klassieker:
- RAM: 256 MB
- Processor: Intel Pentium III (katmai)
- HDD: 2 tot 4 GB (weet niet juist hoeveel, is niet mijn PC)
Wat ik hierover te weten kwam betreft de Linux versies, dan:
- zou DSL hier wel goed op draaien
- Vextor Linux (als ik het goed spel) zou ook een goede partij zijn
Ik heb de DSL als boot geprobeerd op mijn eigen PC en die werkte wel, met de Vextor is er helaas iets mis mee, dus onbruikbaar.
Wat ik ook nog heb geconstateerd was dat:
- openSUSE (die ik via de site http://www.zegeniestudios.net/ldc/ heb gekregen) te hoog gegrepen was met een minimum van 256 MB voor de RAM (http://www.novell.com/nl-nl/products/opensuse/sysreqs.html). Het sprak me vooral aan door zijn 'gebruiksvriendelijkheid' (ik heb de KDe gedownload).
- Ubuntu 7.04 lijkt helaas ook niet van de minste te zijn met een minimum van 256 MB (voor de RAM) en een HDD van 4 GB.
Verder heb ik nog gekeken naar de Mandriva 2008, en de vereisten zijn ook te hoog.
Hierbij mijn vraag dus of iemand een versie kan voorschotelen, het liefst KDe en gebruikvriendelijk en het beste nog een LIVE CD, en hopelijk niet GNOME. En die een minimum vraagt van 64 tot 128 MB RAM vraagt (gegevens staan bovenaan). En hopelijk ook in het Nederlands (de openSUSE blijkt beschikbaar te zijn in alle talen behalve het NL).
Alvast heel veel bedankt,
I.
Ik heb hier een paar gegevens van een klassieker:
- RAM: 256 MB
- Processor: Intel Pentium III (katmai)
- HDD: 2 tot 4 GB (weet niet juist hoeveel, is niet mijn PC)
Wat ik hierover te weten kwam betreft de Linux versies, dan:
- zou DSL hier wel goed op draaien
- Vextor Linux (als ik het goed spel) zou ook een goede partij zijn
Ik heb de DSL als boot geprobeerd op mijn eigen PC en die werkte wel, met de Vextor is er helaas iets mis mee, dus onbruikbaar.
Wat ik ook nog heb geconstateerd was dat:
- openSUSE (die ik via de site http://www.zegeniestudios.net/ldc/ heb gekregen) te hoog gegrepen was met een minimum van 256 MB voor de RAM (http://www.novell.com/nl-nl/products/opensuse/sysreqs.html). Het sprak me vooral aan door zijn 'gebruiksvriendelijkheid' (ik heb de KDe gedownload).
- Ubuntu 7.04 lijkt helaas ook niet van de minste te zijn met een minimum van 256 MB (voor de RAM) en een HDD van 4 GB.
Verder heb ik nog gekeken naar de Mandriva 2008, en de vereisten zijn ook te hoog.
Hierbij mijn vraag dus of iemand een versie kan voorschotelen, het liefst KDe en gebruikvriendelijk en het beste nog een LIVE CD, en hopelijk niet GNOME. En die een minimum vraagt van 64 tot 128 MB RAM vraagt (gegevens staan bovenaan). En hopelijk ook in het Nederlands (de openSUSE blijkt beschikbaar te zijn in alle talen behalve het NL).
Alvast heel veel bedankt,
I.
Kubuntu (KDE) is geloof ik iets zuiniger met geheugen dan Ubuntu, Xubuntu (XFCE) is nog wat zuiniger. Wat betreft de Ubuntu-familie dan. Misschien kan je ook naar Knoppix kijken, al weet ik zo 1-2-3 de systeemvereisten daarvan niet uit mijn hoofd. 
Debian kan natuurlijk ook. Heb je niet meer eisen/wensen?
Debian kan natuurlijk ook. Heb je niet meer eisen/wensen?
[ Voor 12% gewijzigd door Mentalist op 10-03-2008 21:21 ]
Dit topic is gesloten.