Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 46 Laatste
Acties:
  • 262.940 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Mijn Linux Mint XFCE stick heb ik aan een vriend gegeven die altijd problemen met zijn Windows heeft. Dan blijkt het altijd vol te zitten met troep. Dus de stick is dan als reserve en "probeer het gewoon eens een tijdje".

Om in te werken heb ik hem Teamviewer laten opzoeken, downloaden en installeren. Ik moest even aanduiden dat het de Ubuntu/Debian installer moest zijn maar de rest ging prima. Ook heb ik hem zijn password laten veranderen. Kostte wat zoekwerk maar het is hem gelukt.

Het booten is op een Asus altijd wat lastig, je wil het zo makkelijk mogelijk maken maar het bios onthoud nooit dat je de USB als 1e voorkeur hebt gezet. Dus moet je op escape rammen. Maar het lijkt aan te slaan want "we zitten er nu op".

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik zit nu weer een beetje te klooien met Deepin. Kort geleden hebben zij vs. 15.1 uitgebracht. Ze hebben goed geluisterd naar de Community en de nodige verbeteringen aangebracht t.o.v. vs. 15. Ik weet het, het is van Chinese afkomst. Maar ik vind het toch wel erg goed hoor. Het ziet er goed uit, is snel en stabiel. Het is gebaseerd op Debian Unstable (Sid) en niet meer op Ubuntu. Ze hebben een erg leuke Store maar ik heb toch Synaptic geïnstalleerd, dat vind ik fijner om mee te werken.

Kortom: Een erg leuke distro die je echt eens moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
Blokker_1999 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:44:
Voor mij is de verandering van KDE4 naar plasma 5 er puur 1 voor het gevoel. KDE4 begon bij mij een beetje gedateerd aan te voelen (wat ook niet mag verbazen aangezien de basis van KDE4 alweer gelegd werd in 2007 en het dus ouder is dan pakweg Windows 7). Met het nieuwe 5 is er een goede opfrissing gebeurd die dat ook enkele handige nieuwigheden met zich heeft meegebracht.

https://www.kde.org/announcements/plasma5.0/
Ik vind dat KDE 5 er erg goed uitziet. Het is eigenlijk zoals Windows 10 had moeten zijn :) .
Je moet dan wel de goede distro kiezen: Kubuntu is belachelijk onstabiel maar ik heb ook openSUSE met KDE 5 geprobeerd en die is prima te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
edit: verwijderd.

[ Voor 98% gewijzigd door Pineka op 06-02-2016 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 12:46
Ja openSUSE is absoluut fijn! Zeker icm Plasma 5. Heb het zelf ook draaien op een Thinkpad X220.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 185331

KDE FOREVER.

Maar toch liever geen glasses style.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hoe staat het met de problemen die (kunnen) optreden met Plasma en Intel video drivers? Is dat ondertussen al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 12:46
Nou mijn X220 heeft een Intel HD3000, en die doet het zonder enige moeite en eventuele problemen of bugs.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik ga waarschijnlijk mijn laatste computer voorzien van Debian testing. Virtualbox is in thumbleweed niet ondersteund, de afhankelijkheden van vmware werkstation kunnen niet worden voldaan, zelfs niet met factory repo's.

Leap werkte wel erg goed. Maar ik heb nu alle machines in huis over naar Debian (ware liefde :P) , dus dan wil ik eigenlijk als ik toch een herinstallatie wil doen Debian maar gebruiken.

Wat mij verbaasd na mijn distro hop avontuur is dat Ubuntu eigenlijk op mijn systemen best instabiel is. Zelfs nieuwe LTS releases waren in het begin niet stabiel. Ik verwachtte eerst dat elke distributie wel zulke problemen had, en het weerhield mij een beetje van een volledige overstap naar Linux.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

InflatableMouse schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:20:
Hoe staat het met de problemen die (kunnen) optreden met Plasma en Intel video drivers? Is dat ondertussen al opgelost?
Bedoel je de problemen ten tijde van Plasma 5.0 en 5.1? Welke veroorzaakt werden door een brakke driver en ondertussen al is opgelost en veel distro's die patchen zoals Debian en Ubuntu al vorige jaar hadden opgelost? Dan ja, de problemen zijn er niet meer. Het kan nog wel eens voorkomen dat Plasma crasht, maar goed, moet dat dan echt aan de driver liggen, of KDE Plasma zelf? Ik denk eerder het laatste.

Ik heb op m'n laptop ook een update naar Xserver 1.18.0 en die heb ik teruggedraaid naar 1.17.3. De Intel driver die er op werkt, is een minor build voor de ABI veranderingen (plus nog wat extra's zie ik, git build van 27-01-2016), en heb ik ook terug gedraaid naar de vorige versie. Reden hiervoor: artifacts bij iig de scrollbalk van m'n browser, maar ik had ook wat andere vaagheden. Het voelde gewoon niet goed aan, minder dan wat Xserver 1.17 deed.
edit:
Bijgewerkt naar 1.18 en de artifacts blijven. Ik ben maar weer terug gegaan, hoewel de update ondertussen al in Testing zit. Lang leve het niet leeggooien van de cache. :P

Nu weet ik niet meer precies wanneer ik die update had teruggedraaid, kan vorige week al zijn geweest, maar de changelogs hebben de laatste entries van 27 januari. Misschien dat ik morgen 'm weer bijwerk, kijken hoe dat gaat. Ik heb tenslotte Plasma 5.5.4 uit experimental gehaald (met een aantal KDE programma's zoals Kontact, met als gevolg dat m'n mail dus niet meer werkt door vage meldingen met 'unrecognized symbol' in libraries van Akonadi, die ik niet naar 15.12 kan bijwerken omdat een paar dependencies niet aanwezig zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door Hero of Time op 09-02-2016 19:58 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• geoffreyvd
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-11-2024
Goedenavond mede tweakers, ik hoop dat ik bij de goede topic zit voor mijn vraag.

Mijn BTO laptop krijgt geen geupdate drivers voor windows 10, helaas draaien 8 en 7 super cracky op me laptop. Nu heb ik laatst (2 tot 3 maanden terug) Debian met plasma geprobeerd, het was erg nieuw voor me maar ik was er echt super blij mee. Vooral dat ik 0,0 gezeik had met drivers en zelfs me touchpad drivers werkte, terwijl die het zelfs nooit goed deden op windows.
Helaas was dit voor korte duur omdat ik vage bugs kreeg als een kapot besturingssysteem na een nvidia driver install en toen na een reinstall van het OS dat me netwerk manager er random uitlag.

Dit was me iets te unstabiel, vandaar mijn vraag: hebben jullie een aanrader qua OS voor mijn laptop die ik vooral voor school nodig heb (programmeren) en af en toe gamen. Verder wil mijn vriendin hem af en toe gebruiken voor entertainment dus video's kijken en dat soort ongein, dus de GUI moet wel aanwezig zijn.
Dat is ook gelijk een van de redenen dat ik voor Plasma had gekozen; de GUI sprak mij wel aan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Stabieler als Debian zal je het waarschijnlijk niet vinden, hoewel er een aantal problemen lijken te zijn met plasma 5 en de Nvidia drivers, maar als je gewoon de stable (reguliere) uitgave gebruikt heb je hier geen last van.

Ik heb het vermoeden wat er mogelijk fout is gegaan.
Heeft je laptop een Nvidia optimus laptop (waarschijnlijk wel) ?? Dan moet je niet voor de reguliere Nvidia drivers gaan, want de reguliere drivers werken dan nauwlijks/niet. In plaats daarvan moet je bumblebee gebruiken.

Zeker als je voor een stabiel systeem gaat, en het niet erg vind als je wat achterloopt kwa packages, is Debian een goede keuze. Ik raad je dus aan om te kijken wat er mis is gegaan, want in een andere distro loop je hier waarschijnlijk ook tegenaan.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 11-02-2016 19:28 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

geoffreyvd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:37:
Goedenavond mede tweakers, ik hoop dat ik bij de goede topic zit voor mijn vraag.

Mijn BTO laptop krijgt geen geupdate drivers voor windows 10, helaas draaien 8 en 7 super cracky op me laptop. Nu heb ik laatst (2 tot 3 maanden terug) Debian met plasma geprobeerd, het was erg nieuw voor me maar ik was er echt super blij mee. Vooral dat ik 0,0 gezeik had met drivers en zelfs me touchpad drivers werkte, terwijl die het zelfs nooit goed deden op windows.
Helaas was dit voor korte duur omdat ik vage bugs kreeg als een kapot besturingssysteem na een nvidia driver install en toen na een reinstall van het OS dat me netwerk manager er random uitlag.

Dit was me iets te unstabiel, vandaar mijn vraag: hebben jullie een aanrader qua OS voor mijn laptop die ik vooral voor school nodig heb (programmeren) en af en toe gamen. Verder wil mijn vriendin hem af en toe gebruiken voor entertainment dus video's kijken en dat soort ongein, dus de GUI moet wel aanwezig zijn.
Dat is ook gelijk een van de redenen dat ik voor Plasma had gekozen; de GUI sprak mij wel aan.

Alvast bedankt!
Wellicht is het goed te beginnen met vertellen welke distro je eerst had en wat je zelf al hebt uitgezocht. Plasma is tenslotte alleen de desktop environment.

Ubuntu lijkt me ook een goede optie, Debian-afgeleide en zeer populair dus veel kennis van anderen voorhanden.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• silverball

silverball

JT schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:29:

Wellicht is het goed te beginnen met vertellen welke distro je eerst had en wat je zelf al hebt uitgezocht. Plasma is tenslotte alleen de desktop environment.
Hmmz
geoffreyvd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:37:
Nu heb ik laatst (2 tot 3 maanden terug) Debian met plasma geprobeerd, het was erg nieuw voor me maar ik was er echt super blij mee.

Alvast bedankt!
Ubuntu is ook een optie, al heeft de Unity interface waarschijnlijk wel een stuk hogere leercurve voor een Windowsgebruiker

• geoffreyvd
silverball schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:27:
Stabieler als Debian zal je het waarschijnlijk niet vinden, hoewel er een aantal problemen lijken te zijn met plasma 5 en de Nvidia drivers, maar als je gewoon de stable (reguliere) uitgave gebruikt heb je hier geen last van.

Ik heb het vermoeden wat er mogelijk fout is gegaan.
Heeft je laptop een Nvidia optimus laptop (waarschijnlijk wel) ?? Dan moet je niet voor de reguliere Nvidia drivers gaan, want de reguliere drivers werken dan nauwlijks/niet. In plaats daarvan moet je bumblebee gebruiken.

Zeker als je voor een stabiel systeem gaat, en het niet erg vind als je wat achterloopt kwa packages, is Debian een goede keuze. Ik raad je dus aan om te kijken wat er mis is gegaan, want in een andere distro loop je hier waarschijnlijk ook tegenaan.
Heel erg bedankt voor je reactie, het klopt inderdaad dat mijn laptop de nvidia optimus technology gebruikt.
Dan zal het inderdaad wel daardoor komen, zeker dus een nieuwe poging waard en dan zal ik bumblebeel gebruiken!
Verder kan ik gewoon de stable debian versie van de website af halen samen met plasma?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01

Blokker_1999

Full steam ahead

Debian hoort in principe een enorm stabiel OS te zijn. Maar als ik je over plasma hoor spreken dan krijg ik direct het gevoel dat je je wel aan Debian Testing aka Stretch hebt gewaagd.

Je hebt het ook over een nvidia driver en dan denk ik direct, omdat het een laptop is, aan het gebruik van Optimus in de laptop. En dat is dan weer iets dat wel voor problemen kan zorgen onder Linux. De installatie van de nVidia drivers is trouwens ook iets dat op verschillende manieren kan en waar je dus ook, afhankelijk van de methode, meer of minder problemen mee kunt hebben. Onder debian is het aan te raden om de drivers uit een repository te nemen in plaats van deze vanop de nVidia website.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• silverball

silverball

geoffreyvd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:38:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie, het klopt inderdaad dat mijn laptop de nvidia optimus technology gebruikt.
Dan zal het inderdaad wel daardoor komen, zeker dus een nieuwe poging waard en dan zal ik bumblebeel gebruiken!
Verder kan ik gewoon de stable debian versie van de website af halen samen met plasma?
Dat klopt! Je kan (zoals je waarschijnlijk al weet) een DE (Desktop Environment) kiezen tijdens de installatie.
Kijk voor de verschillende DE's ook eens in dit topic.

• JT

JT

VETAK y0

silverball schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:36:
[...]

Hmmz

[...]

Ubuntu is ook een optie, al heeft de Unity interface waarschijnlijk wel een stuk hogere leercurve voor een Windowsgebruiker
Excuus! Dan heb ik verkeerd gelezen!

Ubuntu heb je ook met KDE, genaamd Kubuntu. En je hebt ook nog Xubuntu met XFCE. Dan is er ook nog Mintmet MATE en Cinnamon en waar je echt eens naar moet kijken als je gehecht bent aan overeenkomsten met Windows.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• silverball

silverball

JT schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:44:
[...]

Excuus! Dan heb ik verkeerd gelezen!

Ubuntu heb je ook met KDE, genaamd Kubuntu. En je hebt ook nog Xubuntu met XFCE. Dan is er ook nog Mintmet MATE en Cinnamon en waar je echt eens naar moet kijken als je gehecht bent aan overeenkomsten met Windows.
Die zijn eventueel ook te gebruiken met Debian ;)

• geoffreyvd
Bedankt voor de snelle reacties guys!!
Ik hoop dat ik na mijn huiswerk vanavond nog snel even debian install op me laptopje kan aanzetten en dan horen jullie z.s.m. van mij. Alvast bedankt, hier kan ik voorlopig wel mee stoeien.

Tja, als programmeur voelde ik me toch wel erg aangetrokken tot het gebruik van linux.

• JT

JT

VETAK y0

silverball schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:45:
[...]

Die zijn eventueel ook te gebruiken met Debian ;)
Ook OOTB? Lijkt mij op zich wel een belangrijk aspect voor iemand met erg beperkte Linux kennis en voor dagelijks gebruik :)

Ecodan warmtepomp

• silverball

silverball

Tijdens de installatie kan je voor een DE kiezen. Simpel zat lijkt me. Bovendien heeft hij Debian al geïnstalleerd, en als je primair voor de stabiliteit gaat lijkt Debian een betere keuze. Dingen als "Non-free repo's" en het installeren van bijvoorbeeld Flash player zijn binnen 5 minuten gebeurd, en een leuke oefening voor een beginnend(?) programmeur.

Klein beetje configureren, en dan een enorm stabiel systeem.

Maar inderdaad. Ik zou cinnamon ook zeker aanraden boven KDE plasma (4!).

[ Voor 16% gewijzigd door silverball op 11-02-2016 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JT schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:47:
[...]

Ook OOTB? Lijkt mij op zich wel een belangrijk aspect voor iemand met erg beperkte Linux kennis en voor dagelijks gebruik :)
Ja, als je een volledige installatie CD neemt, kan je via het 'boot menu' naar meer opties gaan en daar je DE selecteren. Het enige wat het daarmee doet, is een andere desktoptaak selecteren van tasksel. Keus uit Xfce, Mate, LXDE, KDE, Gnome en Cinnamon.

Om met een Optimus laptop de gewone nVidia driver te kunnen gebruiken, moet je de Optimus techniek uitschakelen in het BIOS. Dan heb je geen switchable videokaart, maar zit je puur op de nVidia te werken. Gaat uiteraard wel ten koste van je accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Sinds Jessie kan je in taksel (halverwege de installatie) je DE kiezen, wat een stuk gebruikersvriendelijk is naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Voor mezelf heb ik weer een nieuwe stick met Mint xfce geïnstalleerd. Ik had nog een 8GB USB2 stick vrij maar de installer wil persé minimaal 9.2GB ruimte hebben. Toen heb ik op een 32GB USB3 stick geïnstalleerd, partitie geresized, en naar de 8GB stick gekloond. Maar het loopt niet lekker. Dus de 32GB stick hersteld, en die loopt soepel, zelfs op een USB2 poort.

Ik wilde de taakbalk naar links hebben en heb erg lang moeten zoeken hoe dat te doen. Als je namelijk voor verticaal kiest staat het ding pontificaal midden op het scherm en is het niet duidelijk hoe je hem kan verplaatsen.

Ook heb ik mijn muiscursor zwart gemaakt maar bij een nieuwe start is deze weer wit terwijl het zwarte theme toch nog geselecteerd staat.

Mint stelt voor om de software server dichterbij te kiezen dan de ingestelde maar heb je dat gedaan krijg je de melding dat die niet up-to-date is.

In Firefox Tab Browser Preferences geïnstalleerd maar die is onzichtbaar, heb ik al eerder gehad. Jammer, ik heb er altijd veel gemak van.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

JT schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:47:
[...]

Hero of Time schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:10:
[...]

Ja, als je een volledige installatie CD neemt, kan je via het 'boot menu' naar meer opties gaan en daar je DE selecteren. Het enige wat het daarmee doet, is een andere desktoptaak selecteren van tasksel. Keus uit Xfce, Mate, LXDE, KDE, Gnome en Cinnamon.
silverball schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:25:
Sinds Jessie kan je in taksel (halverwege de installatie) je DE kiezen, wat een stuk gebruikersvriendelijk is naar mijn mening.
Ik zal even visualiseren wat ik bedoel :

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-bULYJSaQQqI/VbkUg-HMXXI/AAAAAAAAAOw/qttmm4mXMoA/s1600/01.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Silverball,
Die stap sla ik altijd over, dus zie 'm nooit meer eigenlijk. Je kan 'm dus ook voor installatie al selecteren, afhankelijk van het type installer (normaal, net, oid).
Obelink schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:47:
Ook heb ik mijn muiscursor zwart gemaakt maar bij een nieuwe start is deze weer wit terwijl het zwarte theme toch nog geselecteerd staat.
Ik zet m'n cursors eigenlijk altijd in /usr/share/icons en pas dan de index.theme aan in /usr/share/icons/default/ om het gewenste cursor theme te 'inheriten'. Zo heb ik overal de cursor die ik heb ingesteld, van 't aanmeldscherm tot vensters die je met root rechten start (zoals grafische package managers). Maar ook andere delen, zoals de titelbalken omdat de desktop omgeving met window manager soms eerder geladen kan zijn dan het cursor thema.
Mint stelt voor om de software server dichterbij te kiezen dan de ingestelde maar heb je dat gedaan krijg je de melding dat die niet up-to-date is.
al eerder gehad. Jammer, ik heb er altijd veel gemak van.
Als je je sources.list aanpast, is eigenlijk altijd de melding die je krijgt om je package lijst bij te werken, omdat het niet weet of je alleen naar een geografisch andere locatie wijst (die overigens ook niet 100% hoeft te kloppen) of dat je naar een compleet andere repo gaat of eentje hebt toegevoegd (of verwijdert). BIj al die gevallen moet je de package lijst herladen.

Voor Debian pak ik overigens altijd ftp.nl.debian.org. Ik heb wel eens een andere gepakt, zoals die van de NLUUG, maar ik kwam erachter dat iig de NLUUG toch te vaak niet helemaal bij is. Bijvoorbeeld een update krijgen, maar een of meerdere dependencies zijn niet aanwezig, terwijl die wel op ftp.nl.debian.org staat. Mocht je denken, dat komt over een uurtje ofzo wel goed, de sync zal nog wel lopen, dan heb je 't mis. Zelfs een week (!) later was het nog steeds niet volledig bijgewerkt.
Heel jammer, want het hele idee van meerdere mirrors is juist het kunnen spreiden van de vraag voor bandbreedte. Maar op deze manier werkt het iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wil graag XFCE DE op mijn laptop installeren, waar zouden jullie voor gaan?
Debian XFCE, of Xubuntu (XFCE)? Ik kan niet kiezen. Xubuntu heb ik een aantal jaar geleden als main os gebruikt en dat beviel wel prima.
Ik draai nu Ubuntu 14.04 op mijn server, maar vind ik niet echt stabiel, veel updates en af en toe programma's die crashen.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben ooit begonnen met Xubuntu en tot ik 3 jaar later naar Debian ben gegaan heb ik eigenlijk weinig problemen gehad. Nu ik op Debian Unstable draai, is daar niet echt veel aan verandert. Als je liever bij blijft en niet met een uiteindelijk veroudert systeem te werken of elke 6 maanden upgraden (met alle problemen die er bij komen), is Debian Testing een prima keus. Stable doet het ook, daar niet van, en er is geen nieuwere release van Xfce in de tussentijd geweest.

Pak dus wat je zelf prettig vind en test zelf wat de programma's doen die je veel gebruikt en waar je met Ubuntu crashes mee had. Voor wat betreft de vele updates, die zou je als 't goed is aan het begin van 14.04 moeten hebben gehad en zou nu een stuk minder moeten zijn. Debian Stable krijgt ondertussen ook niet zo veel updates meer, maar als je Testing zou draaien, dan kan je elke dag wel een update of wat kunnen hebben. Houd daar rekening mee. Het is hoe Linux nou eenmaal in elkaar zit, er kan elke dag een nieuwe versie van een programma of library uitgegeven worden wat de package maintainer uiteindelijk dan weer beschikbaar stelt. Er is geen vaste dagen of tijden dat dit gedaan wordt, of 'mag', zoals MS dat heeft geregeld met hun patch Tuesday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geoffreyvd
silverball schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 18:25:
[...]

[...]

[...]

Ik zal even visualiseren wat ik bedoel :

[afbeelding]
Wat op dat plaatje te zien is had ik dus ook precies, ik kon dus ook geen plasma selecteren :/
Of pakt hij automatisch plasma als ik KDE selecteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Plasma is kde. De DE heet KDE plasma Desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

Pixarr schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:44:
Wil graag XFCE DE op mijn laptop installeren, waar zouden jullie voor gaan?
Debian XFCE, of Xubuntu (XFCE)? Ik kan niet kiezen. Xubuntu heb ik een aantal jaar geleden als main os gebruikt en dat beviel wel prima.
Ik draai nu Ubuntu 14.04 op mijn server, maar vind ik niet echt stabiel, veel updates en af en toe programma's die crashen.
Ik zou gaan voor Manjaro. Dat is een gebruiksvriendelijke distributie die gebaseerd is op Arch, in plaats van Debian/Ubuntu.

YouTube: Manjaro Linux 15.12 XFCE - System Overview

Voordeel van Manjaro is dat het een rolling release is, je hebt altijd de nieuwste versies. Binnen Manjaro kun je nog kiezen of je voor Stable (ca. 2 weken oud), Testing, Unstable of gewoon Arch (bleeding edge). Stable is de default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Natuurlijk heeft Debian ook een stable, testing en unstable repo, alleen stable is geen Rolling release natuurlijk.

Ik gebruik zelf testing. Nog steeds erg stabiel tegenover bijvoorbeeld Ubuntu maar wel redelijk recente packages. Wat mij betreft een prima compromis.

[ Voor 44% gewijzigd door silverball op 14-02-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Anoniem: 451726 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:38:
[...]

Ik zou gaan voor Manjaro. Dat is een gebruiksvriendelijke distributie die gebaseerd is op Arch, in plaats van Debian/Ubuntu.

YouTube: Manjaro Linux 15.12 XFCE - System Overview

Voordeel van Manjaro is dat het een rolling release is, je hebt altijd de nieuwste versies. Binnen Manjaro kun je nog kiezen of je voor Stable (ca. 2 weken oud), Testing, Unstable of gewoon Arch (bleeding edge). Stable is de default.
Bedankt voor jullie advies. :) Manjaro gebruikt geen apt-get en heeft nog een aantal andere terminal commands dan debian/ubuntu, en dat ben ik nu net gewend. Heb nu SolydX even geinstalleerd, Debian Stable, maar dan rolling. Opzich een prima alternatief.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je rolling wil kan je misschien naar de distro's kijken die zich baseren op testing of unstable. Debian stable en rolling, ik weet niet hoe dat praktisch in zijn werk gaat... Je kan een week wachten met aptitude update en met moeite vijf updates binnenharken :P.

Sowieso moet je bij een nieuwe stable opnieuw over, benieuwd hoe ze dat dan aanpakken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

Pixarr schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:54:
[...]

Bedankt voor jullie advies. :) Manjaro gebruikt geen apt-get en heeft nog een aantal andere terminal commands dan debian/ubuntu, en dat ben ik nu net gewend. Heb nu SolydX even geinstalleerd, Debian Stable, maar dan rolling. Opzich een prima alternatief.
Nieuwe terminal commands zijn inderdaad even wennen als je Debian/Ubuntu bent gewend, het is ook eenvoudiger. In plaats van apt-get, apt-cache, apt-file, dpkg, etc is het nu bijna alleen nog maar: pacman. https://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman/Rosetta

@silverball
Natuurlijk heeft Debian ook stable, testing en unstable. De verschillen tussen beide Stable's zijn echt groot. De software in Manjaro Stable is ca. 14 dagen oud van de upstream. Die van Debian Stable is 1 jaar en soms nog langer oud van de upstream. Ik noem het liever Debian Stone. :+

Ik heb jarenlang Debian gebruikt, die trage updates was voor mij uiteindelijk de reden om eens te gaan distro hoppen naar een rolling release.
Het is gewoon leuk om eens een heel andere distro uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Hero of Time schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:38:[...]Ik zet m'n cursors eigenlijk altijd in /usr/share/icons en pas dan de index.theme aan in /usr/share/icons/default/ om het gewenste cursor theme te 'inheriten'. Zo heb ik overal de cursor die ik heb ingesteld, van 't aanmeldscherm tot vensters die je met root rechten start (zoals grafische package managers). Maar ook andere delen, zoals de titelbalken omdat de desktop omgeving met window manager soms eerder geladen kan zijn dan het cursor thema.[...]
Top, dat werkt. Toch jammer dat de configuratie onvolledig is en er een bestandje bewerkt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-05 18:59
Raar geintje in Manjaro XFCE, firefox is compleet verdwenen uit de menu's 8)7
Her installatie helpt niet. Ook bij een collega die arch vanaf de grond heeft opgebouwd.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's Arch. Wen er maar aan :+

Even ernstig: misschien is het zo simpel als het .desktop-bestand dat niet in het recentste pakket zit?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Wat ik typisch bij Mint is dat programma's niet bij de naam genoemd worden maar omschreven. GTK+ video editor voor Avidemux en web browser voor Chromium bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan je in het menu als 't goed is aanpassen om de naam ipv omschrijving te gebruiken. Xfce kan dat iig wel. Bij het Whiskermenu is 't "Show generic application names" en "Show application descriptions", waarbij de omschrijving dan op de tweede regel staat. Het wordt uit het .desktop bestand gehaald, dus als je die aanpast kan je ook krijgen wat je wilt.

Voorbeeld, Opera:
code:
1
2
3
4
5
6
[Desktop Entry]
Type=Application
Version=1.0
Name=Opera
GenericName=Web browser
Comment=Fast and secure web browser and Internet suite

De 'GenericName' wordt gebruikt voor weergave in het menu als je die optie aan hebt staan. Mist die entry, dan krijg je de naam te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Obelink schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 00:04:
Wat ik typisch bij Mint is dat programma's niet bij de naam genoemd worden maar omschreven. GTK+ video editor voor Avidemux en web browser voor Chromium bijvoorbeeld.
Best wel makkelijk voor beginnende gebruikers lijk me, die nog niet alle applicatienamen uit hun hoofd weten of willen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:47:
[...]

Best wel makkelijk voor beginnende gebruikers lijk me, die nog niet alle applicatienamen uit hun hoofd weten of willen weten :)
Niet echt. Want als je Chromium en Firefox hebt, worden beide weergegeven als 'webbrowser' en dan krijg je weer klachten van 'ik was aangemeld en nu niet meer' of 'waar zijn mijn bookmarks' etc. Wat dan blijkt dat ze in FF alles hebben gedaan en nu eens Chromium starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Das een goed punt. Echter gaan de echte beginnende gebruikers waarschijnlijk niet meerdere browsers instellen. Ligt een beetje aan de situatie.
satya schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:20:
Raar geintje in Manjaro XFCE, firefox is compleet verdwenen uit de menu's 8)7
Her installatie helpt niet. Ook bij een collega die arch vanaf de grond heeft opgebouwd.
Ha, dat had ik met Debian testing met de programma' s Iceweasel (firefox) en Netbeans ook vandaag . Gewoon even nieuwe .desktop bestanden aanmaken in ~/.local/share/applications .

[ Voor 61% gewijzigd door silverball op 17-02-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dubbelpost, excuses

[ Voor 94% gewijzigd door silverball op 17-02-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Borromini schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:24:
Da's Arch. Wen er maar aan :+

Even ernstig: misschien is het zo simpel als het .desktop-bestand dat niet in het recentste pakket zit?
En ja hoor, ineens is het er weer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dat zijn nou de dingen waarom ik eigenlijk geen Arch durf te draaien, ik had zulke kleinen fratsen ook al vaak met Ubuntu, en heb 9/10 keer gewoon geen zin om iets aan mijn installatie te doen. Ik wil gewoon naar m'n IDE, webbrowser etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 11:37
satya schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:39:
[...]

En ja hoor, ineens is het er weer. 8)7
Vreemd, ik draai ook Arch en geen problemen gemerkt met Firefox.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

silverball schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:01:
Dat zijn nou de dingen waarom ik eigenlijk geen Arch durf te draaien, ik had zulke kleinen fratsen ook al vaak met Ubuntu, en heb 9/10 keer gewoon geen zin om iets aan mijn installatie te doen. Ik wil gewoon naar m'n IDE, webbrowser etc.
Arch is ook niet geschikt voor beginners of voor iedereen die alleen voor gemak gaat. Daarvoor is een distro als Mint of Elementary meer geschikt.

Wanneer je graag zelf op onderzoek uitgaat en je je niet laat afschikken door de terminal dan heb je aan Arch een dijk van een OS.

Met een spectaculair goede wiki waardoor je snel ook heel veel van Linux leert zodat je eventuele problemen gemakkelijk zelf kunt oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tegelijkertijd zijn er heel wat ervaren Linux-gebruikers die een distro verkiezen die zelf dingen fikst in plaats van het aan zijn gebruikers over te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jep, Arch en afgeleiden zijn leuk als je constant aan je systeem wilt sleutelen, maar er zijn er genoeg die liever iets gebruiken 'dat gewoon werkt' en niet 'constant stuk gaat'. Ik heb collega's die vanwege de hobby-factor van Linux een Apple hebben (brrr, moet er niet aan denken!) of maar Windows zijn gebruiken.

Ik draai Debian Unstable omdat ik graag rolling wil en nog een beetje bleeding edge wil hebben. Zou ik de mogelijke breakage liever niet hebben, dan val ik terug op Testing. Maar momenteel pak ik nog wel eens iets uit Experimental, gewoon omdat 't kan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arch gaat heus niet constant stuk hoor. Al is Arch natuurlijk wel bleeding edge en krijg je standaard veel kernel en video driver updates.

Een eenvoudige manier om Arch nog stabieler te maken is om de LTS-kernel en video driver te gebruiken (long term support). De LTS kernel is nu Linux 4.1.18-1-lts.

> sudo pacman -S linux-lts

• silverball

silverball

Anoniem: 616444 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:54:
[...]

Wanneer je graag zelf op onderzoek uitgaat en je je niet laat afschikken door de terminal dan heb je aan Arch een dijk van een OS.
Terminal? Prima! Na de installatie wil ik graag extra codecs, lettertypes, Non-free repo's, display drivers (bumblebee of normaal), extra programma's, grub verbergen etcetera maar daarna vind ik het wel prima.

Af en toe installeer of verwijder ik wat, pas ik wat aan, maar heb geen zin om op random momenten te gaan lopen troubleshooten. En bovendien ben ik tevreden met Debian testing /unstable :) maar misschien gaat het over een tijdje weer 'kriebelen'.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 18-02-2016 09:46 ]

• A1AD
Anoniem: 616444 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:07:
Arch gaat heus niet constant stuk hoor. Al is Arch natuurlijk wel bleeding edge en krijg je standaard veel kernel en video driver updates.

Een eenvoudige manier om Arch nog stabieler te maken is om de LTS-kernel en video driver te gebruiken (long term support). De LTS kernel is nu Linux 4.1.18-1-lts.
Dan ben je echt savfe ja :+
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=112631

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

• A1AD
Hero of Time schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:54:
[...]
Save? Wat moet je opslaan dan? :+
Je vorige kernel :+

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, dat is Arch. Ik haal de mijne wel gewoon weer uit de Debian repo als 't nodig blijkt te zijn. :P

Anoniem: 59888

Anoniem: 616444 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:54:
[...]

Arch is ook niet geschikt voor beginners of voor iedereen die alleen voor gemak gaat. Daarvoor is een distro als Mint of Elementary meer geschikt.

Met een spectaculair goede wiki waardoor je snel ook heel veel van Linux leert zodat je eventuele problemen gemakkelijk zelf kunt oplossen.
Het is net als met het rijden van een mooie oude auto. Leuke hobby als je het je kunt veroorloven, maar als je afhankelijk bent van je auto om op je werk te komen en met deze temperaturen standaard te laat komt omdat het kreng niet wil starten dan krijg je van je baas toch echt het vriendelijke doch dringende verzoek om een meer betrouwbaar vervoersmiddel te regelen. In je vrije tijd kun je uiteraard wel lekker met dat oude ding die mooie klassieker blijven rijden. ;)

Zo is het met Arch ook. Tuurlijk gaat het niet om de andere dag stuk, maar het kan dus wel zijn dat je op een ochtend met een kop thee in je handen achter de PC kruipt en vervolgens je browser via de terminal kan gaan lopen starten omdat een of andere Harry het .desktop bestandje verkloot heeft. Dat zou bij andere distro's natuurlijk nooit door QA komen. Geen probleem als je lekker aan het hobby-en bent, maar als je van dat ding afhankelijk bent voor je werk of om huiswerk te doen dan is het gewoon niet betrouwbaar genoeg. Dat heeft niks te maken met hoe veel je er van weet of hoe veel gemak je wel of niet wil.

'The Arch Way' is natuurlijk niet voor iedereen geschikt. Je moet vooral niet dom commando's overtikken en geen idee hebben wat je eigenlijk doet, dat is niet Arch.

Mijn ervaring is dat Arch rock solid is. De stable release is echt stabiel en het is heel eenvoudig te managen met een package manager die ik veel fijner vind werken dan Debian/Ubuntu; weg met al die vage ppa's en deb files. Of zoals men vaak zegt: 'Once you go Arch, you never go back'.

Linus Torvalds heeft zelfs Arch Linux als de meest consument vriendelijke Linux distributie uitgeroepen. ;)
http://www.linuxveda.com/...er-friendly-distribution/

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Laten we de preken achterwege laten. Ik zeg toch ook niet dat Arch gebruikers de nieuwe Gentoo ricers zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Anoniem: 616444 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:26:

Linus Torvalds heeft zelfs Arch Linux als de meest consument vriendelijke Linux distributie uitgeroepen. ;)
http://www.linuxveda.com/...er-friendly-distribution/
Heb je het hele artikel gelezen? Onderkant :
Editor’s Note: It’s spoof, satire, humor. It’s all made up stuff. It’s fake. If you liked the humor piece, send us more ideas for future stories. If you can write a humor piece, just send it across.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik wou al zeggen, Arch en consument vriendelijk. Laat mij niet lachen. De leercurve is zo groot, dat het juist mensen wegjaagd die Linux proberen en weinig interesse hebben. Voor hen is Ubuntu en Mint een veel betere keus en de reden waarom Canonical zo groot is geworden met hun distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IMHO is Arch tegenwoordig toch wel erg gebruiksvriendelijk, als ik het vergelijk met de distro en omstandigheden waarmee ik het begin/midden jaren 90 moest doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Das gewoon een stukje vooruitgang :9

Windows server 2008 r2 is ook gebruikersvriendelijker dan MS DOS 7.1 maar zijn voor een andere doelgroep en uit een andere tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01

Blokker_1999

Full steam ahead

begintmeta schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:20:
IMHO is Arch tegenwoordig toch wel erg gebruiksvriendelijk, als ik het vergelijk met de distro en omstandigheden waarmee ik het begin/midden jaren 90 moest doen :+
Want commando's intypen om het OS te installeren en via een command line utility gaan partitioneren zijn natuurlijk alledaagse bezigheden?

Het kan zijn dat het vandaag gebruiksvriendelijk is dan pak em beet een gentoo van 10 jaar terug, maar een wizard doorlopen die vele dingen voor je doet en met standaard andwoorden kan afkomen is nog altijd eenvoudiger en gebruiksvriendelijker dan alles vanop CLI te doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Gister kwam iemand naar me toe voor een linux-distro op zijn oude laptop met nu XP. Dat zou zijn eerste keer Linux worden.

Welke distro kan ik adviseren aan iemand die van Windows afkomt en verder geen kennis heeft van Linux? Zelf dacht ik aan Ubuntu (kende hij niet eens, maar grote userbase = problemen snel gegoogeld).

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Eusebius schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:56:
Gister kwam iemand naar me toe voor een linux-distro op zijn oude laptop met nu XP. Dat zou zijn eerste keer Linux worden.

Welke distro kan ik adviseren aan iemand die van Windows afkomt en verder geen kennis heeft van Linux? Zelf dacht ik aan Ubuntu (kende hij niet eens, maar grote userbase = problemen snel gegoogeld).
Dat, of mint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ubuntu MATE ?? Geen mint zooi maar wel de fijne MATE interface die je erg makkelijk met de tweaktool op windows kan laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oud XP laptopje, over het algemeen dus redelijk low-end voor hedendaagse standaarden. Dan is Ubuntu niet de meest ideale keus. Xubuntu of Lubuntu, of idd Mubuntu (Mate editie dus) is dan een betere keus. Hoewel ik die laatste niet voorop zou zetten, Xfce en LXDE zijn lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik zou voor MATE gaan omdat ik totaal geen zin heb in configuratie, maar met een klein beetje moeite kan je Xubuntu of Lubuntu ook redelijk laten lijken op windows, het is alleen iets meer werk.

Mubuntu bestaat trouwens niet, daar bedoel je waarschijnlijk Ubuntu MATE mee.

Dus je hebt keuze uit:

- Ubuntu MATE
Zwaarste *buntu van dit lijstje, standaard al erg leuk aangekleed, makkelijk aankleden.

-Xubuntu
Enorm customization niveau, standaard wat ingewikkeld voor windows gebruikers.

-Lubuntu
Extreem licht. startmenu lijkt op dat van Windows, vrij spartaans, niet aan te passen

- Linux mint mate
Erg aangekleed, zwaarst van de lijst, basis systeem makkelijk geconfigureerd, discutabele toevoegingen aan het systeem zoals openDNS.

[ Voor 64% gewijzigd door silverball op 19-02-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Blokker_1999 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:52:
[...]

Want commando's intypen om het OS te installeren en via een command line utility gaan partitioneren zijn natuurlijk alledaagse bezigheden?

Het kan zijn dat het vandaag gebruiksvriendelijk is dan pak em beet een gentoo van 10 jaar terug, maar een wizard doorlopen die vele dingen voor je doet en met standaard andwoorden kan afkomen is nog altijd eenvoudiger en gebruiksvriendelijker dan alles vanop CLI te doen.
Een direct van informatie voorziene installatie (en menugestuurd/evt met default-settings) is uiteraard wel makkelijker en gebruiksvriendelijker dan het zelf moeten inkloppen van info die je vanuit howto's of anderszins moet genereren, dat is zeker zo, vandaar ook dat mensen dergelijke zaken bovenop Arch zijn gaan zetten en dat ik meen zelfs OpenBSD tegenwoordig wat installatievriendelijker is geworden. Maar Arch Linux nu is met enige goede wil gewoon ook prima te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 19-02-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leuk hoe Canonical dus die namen maakt. Je hebt Ubuntu, Kubuntu voor KDE, Xubuntu met XFCE, Lubuntu met LXDE, Gnobuntu voor Gnome 3, maar voor Mate moet het zonodig Ubuntu Mate heten. 8)7

Om trouwens Xfce als Windows te laten lijken hoef je eigenlijk niets te doen, behalve dan de Redmond of Redmond XP thema en stijl te selecteren. Instance 9x of XP look. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gnobuntu heet trouwens ook gewoon Ubuntu Gnome.
Veel mensen over gekregen van Ubuntu Gnome naar Debian. Naar mijn ervaring (en van hun) echt met afstand de meest onstabiele *buntu
Hero of Time schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:30:

Om trouwens Xfce als Windows te laten lijken hoef je eigenlijk niets te doen, behalve dan de Redmond of Redmond XP thema en stijl te selecteren. Instance 9x of XP look. :P
In dat geval, kan je inderdaad beter voor Xubuntu gaan. Dat wist ik niet :)

[ Voor 28% gewijzigd door silverball op 19-02-2016 12:49 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:30:
Leuk hoe Canonical dus die namen maakt. Je hebt Ubuntu, Kubuntu voor KDE, Xubuntu met XFCE, Lubuntu met LXDE, Gnobuntu voor Gnome 3, maar voor Mate moet het zonodig Ubuntu Mate heten. 8)7
Denk dat ze Mubuntu reserveren voor iets met Mobile.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Blokker_1999 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat hij aan het grappen was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Anoniem: 616444 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:26: Mijn ervaring is dat Arch rock solid is. De stable release is echt stabiel
Ha... haha... Whahahahaha :D

Nee.

Arch en stabiel in dezelfde zin... dat kan helemaal niet. Dat Arch ondanks de vele mutaties goed kan blijven functioneren, daar kan in veel gevallen prima in komen. Die positieve ervaring heb ik zelf er ook mee. Maar stabiel is het zeker niet, het is juist heel veranderlijk en bleeding edge.
Als je al langere tijd Arch gehad dan heb je zeker weten al momenten gehad dat er iets stuk was of dat een bepaalde upgrade een handmatige interventie vereiste. Nog niet mee gemaakt? Dan komt dat nog wel.

Ik heb zelf lang (3 jaar?) Arch gebruikt. Het is een leuke en leerzame distro. Je kunt alles heerlijk van de grond af aan opbouwen, maar je moet het ook echt zelf doen. En daar moet je wel zin in hebben. De documentatie op de wiki is geweldig. Daar kun je zelf ook weer aan bijdragen en ondanks dat ik geen Arch meer gebruik komt de Arch wiki nog vaak zat van pas.

Opgegeven moment bereik je waarschijnlijk een punt wanneer je er geen zin meer in hebt, zeker wanneer je met meer dan 1 of 2 machines gaat werken, en dan heb je gewoon geen meer tijd voor de grillen van Arch. Dan moet het gewoon werken en grijp je naar iets wat meer "just works" is en dat blijft. Wat in dat rijtje valt is voor eenieder verschillend, en dat is uitstekend! Want ieder wat wils.
en het is heel eenvoudig te managen met een package manager die ik veel fijner vind werken dan Debian/Ubuntu; weg met al die vage ppa's en deb files.
pacman is inderdaad best prettig. Maar ik vind hem vergelijkbaar met apt. Die "vage PPAs" en .debs en repos voeg je zelf toe, dus de vertroebeling voeg je zelf toe aan de mix. Zelf probeer ik ook zo min mogelijk repos toe te voegen of packages te apt-pinnen als ik met een Debian/Ubuntu bezig ben.

Pacman icm met AUR kun je overigens net zo paars met gele stippen maken tot je duizelig ziet. Die ontkomt daar zeker niet aan. Mogelijk zitten meer van de packages die jij wilt in de standaard repository? Dat je daar tegenaan loopt?
Of zoals men vaak zegt: 'Once you go Arch, you never go back'.
Rare uitspraak, want ik ken er genoeg die de "There and Back Again" hebben gedaan, waaronder ikzelf. Arch is een leuk honk en het kan je stay zijn voor vele jaren. Maar echt niet iedereen blijft er hangen.

Na Arch zocht ik iets wat net zo kaal kan beginnen, maar wat zich makkelijker op liet bouwen. Zo kwam ik bij Debian uit. Heb ik het ook goed mee naar mijn zin gehad. Stond iig een stuk vlotter overeind dan Arch voorheen, zelf met 3 jaar ervaring ;)

Ik zou adviseren een nieuwe laptop te kopen. ;)
Wat je ook op een oude XP laptop zet: het zal traag zijn. Wat geen fijne user experience oplevert, welke Linux je er ook op zet.

Ubuntu is mogelijk wat zwaar voor zo'n oud beestje. Ik weet niet of je toevallig de specs weet?
Iets met XFCE of MATE als desktop zou ik aanraden. Linux Mint MATE Edition, of Xubuntu zijn voorbeeld daarvan.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 19-02-2016 14:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ultraman schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:09:
[...]

Ubuntu is mogelijk wat zwaar voor zo'n oud beestje. Ik weet niet of je toevallig de specs weet?
Iets met XFCE of MATE als desktop zou ik aanraden. Linux Mint MATE Edition, of Xubuntu zijn voorbeeld daarvan.
Nee, hij heeft al een nieuwe. Was meer zoiets van 'ik heb nog wat liggen en kan daar Linux op'.

Over je Arch-verhaal: heb ik net Manjaro op mijn laptop gezet .. ik heb helemaal geen zin in problemen maar wil een stabiel systeem ;-) Ga ik toch maar iets van Debian erop zetten.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Als je Debian erop kan zetten en kan configureren (gesloten drivers, lettertypes, repo' s) dan lijkt het mij inderdaad een goede keuze. Het configureren duurt in sommige gevallen even in combinatie met bepaalde hardware maar dan heb je ook een erg stabiel systeem. Zeker stabieler dan ubuntu en afgeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Eusebius schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:37:
[...]

Nee, hij heeft al een nieuwe. Was meer zoiets van 'ik heb nog wat liggen en kan daar Linux op'.
Ahja, nou dan wat hier zoal werd voorgesteld zou ik zeggen.
Over je Arch-verhaal: heb ik net Manjaro op mijn laptop gezet .. ik heb helemaal geen zin in problemen maar wil een stabiel systeem ;-) Ga ik toch maar iets van Debian erop zetten.
Hahah. Lekker gebruiken als het goed loopt en jij het prettig vind hoor. Arch kan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ultraman schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:06:
[...]
Ahja, nou dan wat hier zoal werd voorgesteld zou ik zeggen.

[...]

Hahah. Lekker gebruiken als het goed loopt en jij het prettig vind hoor. Arch kan ook prima.
Het is relatief. Mn werkpc wil ik gewoon stabiel hebben. Liefst een LTS, goed instellen en klaar. Beetje tweaken en klooien doe ik wel op mijn VPS.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zit altijd weer te twijfelen tussen Centos, OpenSUSE Tumbleweed, Ubuntu LTS, FreeBSD en Arch Linux voor de desktop, uiteindelijk vind ik het comfortabele van Arch dat het toch wel erg laagdrempelig mogelijk even zelf een package te maken of aan te passen.

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 19-02-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya

ElementaryOS. Erg eenvoudige en fijne interface, terwijl als je wilt en doorontwikkelt alles mogelijk is. Daarnaast erg ligt en daardoor goed presterend op oude hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd ook goed in de gaten welke software je wilt gaan draaien en waar dat op ondersteund wordt. Zo kan je Chrome niet op CentOS 6 draaien en het is maar de vraag hoe lang het nog op CentOS 7 wordt ondersteund, als dat nog zo is.
Ook Elementary is gebaseerd op een Ubuntu LTS release. Welke weet ik niet uit m'n hoofd, maar eentje was van 12.04. Volgens mij was dat Luna en is Freya met 14.04.

Er is overigens wel een enorm verschil tussen CentOS, Ubuntu en OpenSuSE Tumbleweed. Het zijn drie compleet andere filosofiën. FreeBSD kan ik niets over zeggen, ik heb nog nooit met een BSD variant gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

satya schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:32:
[...]

ElementaryOS. Erg eenvoudige en fijne interface, terwijl als je wilt en doorontwikkelt alles mogelijk is. Daarnaast erg ligt en daardoor goed presterend op oude hardware.
Dat lijkt me eerder voor gebruikers die van een mac afkomen. Het lijkt me om de drempel niet al te hoog te maken makkelijker om voor een XFCE distro te gaan (bijvoorbeeld Debian). Kies je wel voor eos dan kan je waarschijnlijk beter voor GNOME 3 kiezen wat sneller ontwikkeld wordt en meer getest etc. etc.

* silverball ziet de meerwaarde niet in van pantheon

Het is natuurlijk een vrij persoonlijke kwestie, maar ik zou persoonlijk voor een breder ondersteund OS en DE gaan. Probeer het eens uit en ..... vorm een mening :)

[ Voor 28% gewijzigd door silverball op 19-02-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

begintmeta schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:29:
Zit altijd weer te twijfelen tussen Centos, OpenSUSE Tumbleweed, Ubuntu LTS, FreeBSD en Arch Linux voor de desktop
Daar noem je distros die nogal een eind uit elkaars buurt liggen. Van dat setje liggen Arch en OpenSUSE Tumbleweed nog redelijk bij elkaar in de buurt gezien ze beide rolling release en met recente packages werken.

CentOS en Ubuntu LTS zijn beide long term support distros. Beide erg stabiel in de hun basis, erg lange ondersteuning in de vorm van security updates. Op CentOS zul je te maken krijgen met wat oudere software, zeker op den duur, wat op de desktop soms nog wel eens vervelend kan zijn omdat je features gaat missen. CentOS vind ik zelf dan ook meer een distro voor op de server of op een kantoormachine waarop het werk de komende paar jaar hetzelfde zal blijven. De bedrijfshoek is dan ook waar CentOS meer op gericht is.
Er zijn wel "backports" verkrijgbaar met nieuwere software overigens, maar je zou even moeten uitzoeken hoe ver dat gaat.

Op de thuisdesktop verschuiven je taken nogal eens. Ubuntu LTS is daar iets meer op ingericht en daar zijn ook meer backports voor te vinden dan CentOS verwacht ik. Het heeft een grote userbase en wordt daarom heel aardig ondersteunt door allerlei software. Ik denk dat als je stabiliteit wilt een Ubuntu LTS release interessant voor je kan zijn. En dan zou je nog een bepaalde variant van Ubuntu kunnen pakken met de door jou gewenste DE. Advies hier: wacht even op de release van Ubuntu 16.04 en mogelijk nog een paar weekjes daarna. Dat wordt de nieuwe LTS, en dan zul je zien dat veel van de derivaten ook hun variant goed beschikbaar hebben en de nodige software ook paraat staat. Kanshebber voor jou denk ik als je stabiliteit wilt en je kunt vinden in Ubuntu. Zo niet: Debian Testing?

Arch Linux en OpenSUSE Tumbleweed zijn beide rolling releases en maken gebruik van de recentste releases. Deze zijn beide niet stabiel, er kan elke dag wel wat veranderen. Dat wil niet zeggen dat ze regelmatig crashen, of er dingen stuk gaan. Meestal blijft het keurig werken en heb je het nieuwste van het nieuwste. Een enkele keer breekt er iets, loop je tegen een verse bug aan of vereist een update wat handmatig werk. Die ervaring heb ik zelf met Arch. Die is ook zeker heel erg leerzaam, bevat goede documentatie en je zet de boel zelf op, wat inzicht in het systeem geeft. Tumbleweed is minder hands-on dan Arch, het zet veel meer voor je op poten. Handig, want minder werk en je kunt gelijk aan de slag. Je leert er alleen wel minder van. Ze hebben dus beiden een andere insteek.
Wil je leren, het nieuwste van het nieuwste draaien en mag er soms iets breken: klop eens aan bij Arch.
Wil je het nieuwste van het nieuwste, afentoe iets breken, en kun je lekker met KDE: OpenSUSE Tumbleweed zeker bekijken.

Als ik een suggestie mag doen: Fedora al eens bekeken? Mits GNOME je ligt of je zou dat willen leren kennen. Fedora bevat ook de recentste pakketten, maar de basis is wat stabieler omdat het wel met releases werkt. Dat gebruik ik op dit moment tot grote tevredenheid. Is voor mij een prettige middenweg tussen de rolling releases aan de ene kant, en de CentOS/Ubuntu LTS/Debian Stable aan de andere kant. Voeg zeker de RPMFusion repo toe, daar zit de grootste bom van je benodigde packages in.

FreeBSD is ook tof. Maar dit is geen Linux. FreeBSD zit netjes in elkaar en het basis systeem wordt duidelijk gescheiden van de geïnstalleerde packages. Packages en ports zijn aardig up-to-date, dus daar kom je weinig tekort. Kan op de desktop heel leuk zijn, maar houd er rekening mee dat je minder compatible bent met allerlei zaken. ZFS is trouwens super tof, maar een ext4 formatted USB stick kun je onder FreeBSD niet lezen volgens mij. Ik gebruik FreeBSD op mijn server, dus ik kan je er beheertechnisch vanalles over vertellen. Desktop heb ik er minder ervaring mee, maar het kan zeker wel. Als je dat interessant vind dan raad ik aan om eens naar PC-BSD te kijken. Dat is FreeBSD, maar dan specifiek ontwikkeld voor de desktop met allerlei handige extras op dat gebied.
Wil je het meer als Arch zelf opbouwen? Dan FreeBSD pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik gebruik inmiddels drie(vier?) jaar m.n. Arch op de Desktop (eerder m.n. Ubuntu LTS, openSUSE), maar ik vind FreeBSD altijd nog interessant vanwege de goede ervaringen die ik begin jaren '00 ermee had (op een server). Momenteel is het echter geen optimale optie (en voor en desktop wellicht sowieso niet), omdat ik bepaalde 64-bits linuxsoftware gebruik. CentOS wordt op een gegeven moment inderdaad nogal oudbakken, aan de andere kant past dat wel een beetje bij wat ik vooral met de computer doe. Ubuntu LTS is dan IMHO een goed comporomis. openSUSE en Fedora zijn op zich ook wel het overwegen waard.

Op zich heb ik met Arch linux de afgelopen jaren weinig problemen (nadat ik helemaal in het begin soms wat te onvoorzichtig was), en het instellings- en configuratiewerk is al lang achter de rug. Maar de verhoogde waakzaamheid die ik na de eerdere incidenten vind op te moeten brengen is soms wel wat vervelend, waarom ik bij Arch blijf is uiteindelijk toch vooral de eenvoud waarmee ik eigen packages kan maken of bestaande aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

FreeBSD is een heel mooi OS, maar voor de desktop is de driversupport helaas ronduit slecht. Als je wat oudere hardware hebt werkt het prima, maar bijvoorbeeld de GPU van Haswell en nieuwer, en Radeon kaarten vanaf de HD8000 serie en nieuwer zijn "unsupported". 3D acceleratie werkt sowieso niet, maar ook 2D is niks gegarandeerd. Als je al beeld krijgt kan het best zijn dat je last hebt van artefacts. Oudere Radeon kaarten worden ook maar half ondersteund, er is geen powermanagement (herrie!) en geluid via HDMI of DisplayPort werkt ook niet.

Kortom, als je moderne hardware hebt kun je FreeBSD maar beter vergeten. :-( OpenBSD schijnt meer drivers voor de desktop te hebben, maar of je nou OpenBSD op je desktop wil draaien is ook maar de vraag.

De reden voor dat verschil is wel vrij suf trouwens. De OpenBSD ontwikkelaars draaien zelf ook OpenBSD en dus worden die drivers wel ontwikkeld. Veel FreeBSD ontwikkelaars daarentegen werken voor Apple en gebruiken Apple hardware met OSX, en FreeBSD dus alleen in virtuele machines en op servers. Drivers voor serverhardware zijn er dus wel, maar de desktop is echt een ondergeschoven kindje. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 20-02-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

silverball schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 07:15:
[...]

Heb je het hele artikel gelezen? Onderkant :

[...]
Heb je mijn ;) gezien? Arch Linux is natuurlijk niet de meest consument vriendelijke distributie. Arch is een typische distro voor de meer gevorderde Linux gebruiker die veel vrijheid geeft en leerzaam is. Hier is Arch stabiel; natuurlijk wel eens wat aanpassingen moeten doen zoals laatst bij de overgang naar pacman 5.0 maar nooit iets dat je niet eenvoudig handmatig kunt herstellen.

Fedora heb ik ook geprobeerd, ik vind het alleen meer een zakelijk OS, Fedora + Nvidia is geen gelukkige combinatie zoals voor gaming.

De perfecte Linux distro bestaat niet. Het is toch uitproberen want gewoon ondoenlijk om de honderden Linux distro's allemaal uit te proberen. Of alleen al de op Arch gebaseerde distro's: Alpine Linux of BBQLinux, anyone?

https://wiki.archlinux.or...ed_distributions_(active)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Hero of Time schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:30:
Dat kan je in het menu als 't goed is aanpassen om de naam ipv omschrijving te gebruiken. Xfce kan dat iig wel. Bij het Whiskermenu is 't "Show generic application names" en "Show application descriptions", waarbij de omschrijving dan op de tweede regel staat. Het wordt uit het .desktop bestand gehaald, dus als je die aanpast kan je ook krijgen wat je wilt.

Voorbeeld, Opera:
code:
1
2
3
4
5
6
[Desktop Entry]
Type=Application
Version=1.0
Name=Opera
GenericName=Web browser
Comment=Fast and secure web browser and Internet suite

De 'GenericName' wordt gebruikt voor weergave in het menu als je die optie aan hebt staan. Mist die entry, dan krijg je de naam te zien.
Het ziet er nu een stuk beter uit, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink

Lubuntu draait soepel op lichtere hardware maar ik kom geregeld voor een situatie dat ik het moet herstellen (terugklonen naar een eerdere werkende staat).

Op het moment ben ik nogal met Linux Mint XFCE in de weer en ik vind dat ook soepel draaien. Het heeft standaard 'de juiste' programma's aan boord. De opmaak en dergelijke is ook allemaal net wat verzorgder. Over de stabiliteit kan ik nog geen uitspraken doen, tot nu toe een keer meegemaakt dat er geen desktop kwam en die was ook niet op te roepen.

[sorry ik had niet meer in de gaten dat ik al als laatste gereageerd had in dit topic]

[ Voor 4% gewijzigd door Obelink op 20-02-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Let even op als je recent Linux mint Cinnamon gedownload hebt . Staat al op de frontpage

Welke distro + DE zouden jullie aanraden voor bejaarde mensen, die bijvoorbeeld vaak vergeten dat je met links moet klikken? Misschien moet ik kijken of een distro speciaal voor jonge kinderen zoals Sugar wat is.....

[ Voor 56% gewijzigd door silverball op 21-02-2016 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pineka
silverball schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:30:
Let even op als je recent Linux mint Cinnamon gedownload hebt . Staat al op de frontpage

Welke distro + DE zouden jullie aanraden voor bejaarde mensen, die bijvoorbeeld vaak vergeten dat je met links moet klikken? Misschien moet ik kijken of een distro speciaal voor jonge kinderen zoals Sugar wat is.....
Voor ouderen lijkt mij deepin wel wat. Echt een out of the box distro. Ook elementary OS zou geschikt moeten zijn. Die heb ik ruim een jaar geleden bij iemand van 70+ op zijn laptop geïnstalleerd in een dual boot met Windows. Laatst was ik weer bij hem en wat blijkt: alles draait nog perfekt, meneer is uiterst tevreden met elementary en heeft Windows nooit meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Bedankt voor je antwoord! Echter weet niet of de Aqua achtige interfaces eigenlijk helpen..... Als het allemaal op Aqua moet lijken dan kan ik net zo goed gnome 3 wat stylen, waardoor ik een bekendere distro kan installeren, maar dat is helemaal niet de bedoeling, de interface moet gewoon zo simpel mogelijk zijn. Niet Apple's Aqua imiteren.

[ Voor 16% gewijzigd door silverball op 21-02-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
silverball schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:50:
Bedankt voor je antwoord! Echter weet niet of de Aqua achtige interfaces eigenlijk helpen..... Als het allemaal op Aqua moet lijken dan kan ik net zo goed gnome 3 wat stylen, waardoor ik een bekendere distro kan installeren, maar dat is helemaal niet de bedoeling, de interface moet gewoon zo simpel mogelijk zijn. Niet Apple's Aqua imiteren.
Juist een Aqua-achtige interface blijkt erg in de smaak van ouderen vallen. Gnome kun je natuurlijk ook stylen met bv. Docky of Dash to Dock maar ook dan krijg je ook een hoog Apple gehalte. Zelf zou ik nu kiezen voor deepin. Installeren duurt vanaf stick 5 minuten en out of the box heb je een hele complete distro met Google Chrome, Thunderbird en WPS Office. Precies wat onze 'ouderen' nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik zal het eens zelf gaan proberen. Bovendien heet de Apple GUI echt Aqua. Zoek maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
silverball schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:11:
Ik zal het eens zelf gaan proberen. Bovendien heet de Apple GUI echt Aqua. Zoek maar op.
Ik heb mijn bericht aangepast ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

silverball schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:30:

Een eenvoudige distributie met zoveel mogelijk de vertrouwde looks waar men vanaf komt.
Zorin OS (Windows) of Elementary OS (Mac)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5xilqc.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/t6wgmp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Snoeiharde kritiek op Linux Mint: https://lwn.net/Articles/676664/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat krijg wanneer je de meest populaire Linux distro bent, althans volgens distrowatch. Dan trek je ook de verkeerde mensen aan.

De recente grote hack van Linux Mint is echt ernstig. Bizar verhaal op zdnet.com van de hackers, het Linux Mint team heeft een groot probleem, want dit trekt ook weer copycatters aan. Hulde aan de Mint projectleider Clement Levebvre hoe hij reageert op de blog en zo volledig transparant is.

http://www.zdnet.com/arti...ling-linux-mint-backdoor/

Linux Mint is een fijne complete distro voor beginners, ik heb er goede herinneringen aan. Hopelijk kunnen ze dit snel en goed fiksen en hier lessen uit trekken om de security flink te verbeteren.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 22-02-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 616444 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:23:
[...]

Dat krijg wanneer je de meest populaire Linux distro bent, althans volgens distrowatch. Dan trek je ook de verkeerde mensen aan.
Dit gaat niet om het aantrekken van de verkeerde mensen maar gewoon een algeheel institutioneel fout idee van security policy hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1 ... 44 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.