Hero of Time schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:27:
Fedora is idd een beetje een ondergeschoven kindje hier. Je hoort veel Arch (met Manjaro en soortgelijke), Ubuntu en nog wat Debian en OpenSuSE. Mint af en toe, maar dan heb je 't wel zo'n beetje gehad met de Linux distro's. Mag wel wat meer variatie in komen.
Ach, ik ben sinds 2005 begonnen met Gentoo te gebruiken nadat m'n Slackware installatie onklaar was gemaakt door een drive crash (net na een LAN

). Heb door de jaren nog wat verschillende distro's op verschillende machines geprobeerd.
Heb zo bijvoorbeeld in 2008 op m'n schoollaptop voor aan de hogeschool Arch geprobeerd. Er zat een ATi (en broadcom wifi, dell...) kaartje in, en god wat heb ik liggen vloeken dat jaar om die shit deftig werkende te krijgen. Dit terwijl thuis op m'n Gentoo doos het zo gepiept zou zijn.
Na 3 kwart jaar had ik er echt genoeg van en mepte ik er gentoo op. (Niettegenstaande dat toen arch nogal van het principe was dat als je een amd64 installatie deed je
geen multilib support kreeg. Wine installeren bv was lichtelijk gezegd
a pain in the ass)
Op m'n nieuwe laptop (gekocht eind 2012) wou ik geen zever dus dacht ik ook ineens Gentoo te installeren.
Dell dacht echter leuk te zijn met z'n niet echt helemaal standaard EFI setup dus mocht ik door wat hoops gaan vooraleer ik de CD met EFI geboot kreeg... (EFIShell installeren en via daar de EFI bootloader aanroepen).
Heb met de jaren wel verschillende distro's op verschillende VM's of servers (servers vaak Debian of OpenBSD) gezet. Maar voor alle gemak blijf ik toch echt bij Gentoo.
Het portage gebeuren van Gentoo blijft me gewoon nauw bij het hart liggen. Het is iets uniek zeg maar.
Er gaat wel ongeloofelijk veel tijd in voor je een werkend systeem hebt, en dat wil je niet zomaar willy nilly op een reeks productie systemen, dat klopt.
Zelf ben ik trouwens nog altijd blij dat je bij gentoo de KEUZE hebt van geen systemd te draaien, in vergelijking met bijna elke andere (grote) distro tegenwoordig. Buiten slackware hebben de meeste distro's tegenwoordig enkel systemd... Ik wil dat stuk schroot lichtelijk niet op m'n systemen, en liefst zo ver mogelijk weg ervan.
Vind het al glorierijk irritant dat je bij debian een repo moet adden daarvoor.
Ik heb inderdaad de indruk dat hier niet echt veel (uitgesproken) Gentoo gebruikers meer zitten?
Waarschijnlijk niet, maar zitten er hier mensen die Funtoo draaien?
[
Voor 5% gewijzigd door
GuntherDW op 20-03-2016 00:55
]