Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.896 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een verbeterde LSB die distributies dan ook faciliteren zou misschien wel wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

A1AD schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:10:
Ik wil helemaal niet dat het mainstream wordt :+
Daar zitten zeker ook nadelen aan ja...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silverball schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:11:
[...]

Op de desktop markt waarschijnlijk niet. Het gaat waarschijnlijk pas veranderen als er een distributie meegeleverd wordt bij een nieuwe pc.

Als ze allemaal een front vormen, kan er waarschijnlijk nog steeds niet heel veel bereikt worden. Linux kan dan wel in veel gevallen superieur zijn aan Windows, het is momenteel gewoon niet lucratief voor OEM's om Linux mee te leveren. Er zijn er wel een aantal die het geprobeerd hebben, maar er wordt gewoon geen vaart achter gezet. Serieuze marketing is gewoon enorm duur, en geen enkel bedrijf heeft zich hieraan gewaagd.

Bovendien is Windows nu te lang de standaard wat mij betreft. Voor veel mensen is het bijna onmogelijk om over te stappen en aantal manieren af te leren wat ze al minstens 10 jaar zo doen.
Linux is al groot op de desktop, alleen onder een andere naam Chrome OS op de Chromebooks.
Chrome OS is gebaseerd op Gentoo Linux.

Best grappig dat het meest gebruikersvriendelijke Chrome OS en het extreme Gentoo dezelfde basis hebben. Gentoo wordt wel Suicide Linux genoemd, alleen voor de zeer gevorderde gebruiker. Arch is daar bij vergeleken nog kinderspel. Knappe actie van Google om die twee uitersten in 1 vorm te gieten.

Linux past ons allemaal. :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/169re5y.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 21:52
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:50:
[...]
Linux is al groot op de desktop, alleen onder een andere naam Chrome OS op de Chromebooks.
Chrome OS is gebaseerd op Gentoo Linux.

Best grappig dat ...
Wat ik dan weer grappig vind is dat we android (de meest gebruikte linux variant!) op telefoons en tablets zo vaak buiten beeld laten. Heel wat mensen hebben een overstap naar OSX gemaakt omdat het op de telefoon of tablet ook meer dan vlekkeloos liep en nog mooi kan zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

satya schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:07:
Heel wat mensen hebben een overstap naar OSX gemaakt omdat het op de telefoon of tablet ook meer dan vlekkeloos liep en nog mooi kan zijn ook.
Huh? Ze stappen over naar OSX, omdat het op de mobiel/tablet vlekkeloos draait :? OSX draait niet op mobile devices. Bedoelde je iOS?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Hero of Time schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:37:
[...]

Huh? Ze stappen over naar OSX, omdat het op de mobiel/tablet vlekkeloos draait :? OSX draait niet op mobile devices. Bedoelde je iOS?
In de basis is dat wat op je iPhone of iPad draait hetzelfde unix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:27
Bijzonder,

Ik ben helemaal klaar met MS en zn rare fratsen en was een paar weken geleden begonnen met Mint op een extra 60GB SSD in mijn laptop.

Dit werkte eigenlijk boven verwachting en ik heb een 250GB SSD aangeschaft om W8 op te installeren zodat ik mijn 500GB schijf helemaal voor linux kan gebruiken.

Nu vond ik Mint eigenlijk te "eenvoudig" (Eigenlijk zo eenvoudig en fool proof dat het lastig te tweaken is) dus na lang wikken en wegen heb ik Manjaro geinstalleerd in de veronderstelling dat dit een wat lastigere distro is.
Groot is mijn verbazing dan ook dat ik dit zonder enig probleem kan installeren op mijn laptop en dat alles out of the box werkt.

Echt geweldig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

satya schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:07:
[...]

Wat ik dan weer grappig vind is dat we android (de meest gebruikte linux variant!) op telefoons en tablets zo vaak buiten beeld laten. Heel wat mensen hebben een overstap naar OSX gemaakt omdat het op de telefoon of tablet ook meer dan vlekkeloos liep en nog mooi kan zijn ook.
Android is geen Linux-variant. Het besturingssysteem is GNU/Linux voluit, waarbij Linux de kernel is en GNU de zogenaamde 'userland'. Het is niet omdat je een kernel deelt dat het OS daarmee hetzelfde is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

satya schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:42:
[...]

In de basis is dat wat op je iPhone of iPad draait hetzelfde unix.
Misschien, maar architectuur technisch gezien zijn ze compleet verschillend. Ze vergelijken is het zelfde als Android met bijvoorbeeld Ubuntu vergelijken. Dat kan ook niet. Ze gebruiken dan wel de Linux kernel, maar daar houd het bij op. Zoals Borromini zegt, het userland gedeelte is compleet anders.

Als men het over Linux heeft, wordt veelal GNU/Linux bedoelt. De wereld(economie) draait op Linux, maar niet op GNU/Linux. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En het GNU-gedeelte is eigenlijk ook maar een klein deel van dat waarmee de eindgebruiker te maken heeft natuurlijk/niet de façade .

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Borromini schreef op maandag 18 januari 2016 @ 01:03:
[...]

Android is geen Linux-variant. Het besturingssysteem is GNU/Linux voluit, waarbij Linux de kernel is en GNU de zogenaamde 'userland'. Het is niet omdat je een kernel deelt dat het OS daarmee hetzelfde is.
In de basis is linux een operating system dat ervoor zorgt dat alle hardware met elkaar uit de voeten kan. Die basis is tussen een telefoon (=computer) en een desktop of laptop volstrekt gelijk. Dat er een andere gebruikers schil overheen ligt (GNU / X11) maakt een uiteindelijk verschil naar de gebruiker.

Uiteindelijk gaat het er om dat voor veel mensen Linux een stuk minder eng kan lijken dan het is, als ze door krijgen dat ze er in het dagelijkse leven meer mee te maken hebben dan ze door hebben kan ze dat over de streep trekken van windows (of OSX) naar linux.

[ Voor 17% gewijzigd door satya op 18-01-2016 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

satya schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:04:
[...]

In de basis is linux een operating system dat ervoor zorgt dat alle hardware met elkaar uit de voeten kan. Die basis is tussen een telefoon (=computer) en een desktop of laptop volstrekt gelijk.
Wat jij noemt is de kernel. Het OS is het complete plaatje. Met alleen de kernel kan het systeem verder niets. Hoe wil je iets kunnen typen of op je scherm tonen met alleen de kernel? Je moet wel programmatuur hebben om het daadwerkelijk te kunnen. Dat roept dan de kernel aan om iets te gaan doen. Kernel != OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik geloof niet dat ik me kan vinden in de Arch gebruiker :+ O-)

En als de Gentoo gebruiker er al zo uit ziet, hoe zien LFS gebruikers er dan wel niet uit? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:19
Handig voor de mensen onder ons die eens wat willen uitproberen: http://netboot.xyz/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jbhc schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:16:
Bijzonder,

Nu vond ik Mint eigenlijk te "eenvoudig" (Eigenlijk zo eenvoudig en fool proof dat het lastig te tweaken is) dus na lang wikken en wegen heb ik Manjaro geinstalleerd in de veronderstelling dat dit een wat lastigere distro is.
Groot is mijn verbazing dan ook dat ik dit zonder enig probleem kan installeren op mijn laptop en dat alles out of the box werkt.

Echt geweldig. :)
Manjaro is absoluut geweldig. Het leuke is dat je helemaal zelf kunt kiezen hoe groot de Manjaro support is voor jouw systeem. Het is geschikt voor beginners en gevorderen en er zijn verschillende repositories die je kunt kiezen, ieder met een eigen niveau van stabiliteit en bleeding edge pakketten.

Stable
Loopt ongeveer 2 weken achter op Arch. Stabiel en goed getest door Manjaro.
Testing
Loopt ongeveer 1 week achter op Arch. Alles wat uit Unstable komt om verder te testen;
Unstable
Loopt 1 of 2 dagen achter op Arch. Manjaro moet deze eerst zelf nog patchen voordat ze naar test gaan.
Arch
Sla alle Manjaro repositories over en kies alleen de Arch repositories. Grootste vrijheid, geen hulp meer van de Manjaro community en grootste risico / fun dat het je systeem kan breken. Begin hier alleen aan als Arch geen verrassingen meer voor je heeft. Anders verrast Arch je vast wel een keer. :o

Zelf gebruik ik Manjaro Stable. Is vergelijkbaar met Linux Mint en Debian Stable loopt wel 'iets' langer achter. Met 2 weken na Arch kan ik daarom uitstekend leven. Liever een stabieler en goed getest systeem is mijn keuze.

Deze kan op de PC.
Afbeeldingslocatie: http://manjarogazette.nfshost.com/wp-content/uploads/2015/09/manjaro-logo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mooi, dan kan ik deze distro aanbevelen bij kennissen. :)

Ik ben geen Ubuntu fan, hoeveel patch Manjaro eigenlijk?
Neem aan dat het puur allemaal goed installeert? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:33:
[...]

Ik ben geen Ubuntu fan, hoeveel patch Manjaro eigenlijk?
Neem aan dat het puur allemaal goed installeert? :)
Daar is de wiki voor:
https://wiki.manjaro.org/...A_Different_Kind_of_Beast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
HollowGamer schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:33:
[...]

Houd wel in de gaten dat deze distro een stuk minder "gepolijst" is dan bv Mint voordat je hem bij anderen aanbeveeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:15:
[...]

Manjaro is absoluut geweldig. Het leuke is dat je helemaal zelf kunt kiezen hoe groot de Manjaro support is voor jouw systeem. Het is geschikt voor beginners en gevorderen en er zijn verschillende repositories die je kunt kiezen, ieder met een eigen niveau van stabiliteit en bleeding edge pakketten.

Stable
Loopt ongeveer 2 weken achter op Arch. Stabiel en goed getest door Manjaro.
Testing
Loopt ongeveer 1 week achter op Arch. Alles wat uit Unstable komt om verder te testen;
Unstable
Loopt 1 of 2 dagen achter op Arch. Manjaro moet deze eerst zelf nog patchen voordat ze naar test gaan.
Arch
Sla alle Manjaro repositories over en kies alleen de Arch repositories. Grootste vrijheid, geen hulp meer van de Manjaro community en grootste risico / fun dat het je systeem kan breken. Begin hier alleen aan als Arch geen verrassingen meer voor je heeft. Anders verrast Arch je vast wel een keer. :o

Zelf gebruik ik Manjaro Stable. Is vergelijkbaar met Linux Mint en Debian Stable loopt wel 'iets' langer achter. Met 2 weken na Arch kan ik daarom uitstekend leven. Liever een stabieler en goed getest systeem is mijn keuze.

Deze kan op de PC.
[afbeelding]
Toch had ik een QT update binnengehaald die mijn Plasma liet flikkeren. Na een nieuwe update was dit probleem opgelost. Als Manjaro zo goed test hadden ze dit er toch uit moeten filteren lijkt me.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:41:
[...]

Toch had ik een QT update binnengehaald die mijn Plasma liet flikkeren. Na een nieuwe update was dit probleem opgelost. Als Manjaro zo goed test hadden ze dit er toch uit moeten filteren lijkt me.
Maar je kan nou net die ene driver gebruiken voor die ene videokaart en die ene setting hebben die zij niet testen. Hetzelfde toen KDE Plasma 5 uit was en iedereen begon te zeiken dat het onstabiel was en constant crashte. Oorzaak: problemen in de i965 driver en KDE was de enige die net die ene functie gebruikte. Verkeerd stukje software kreeg alle kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik heb de nieuwste Fedora op een stick geinstalleerd. Gedurende de installatie kreeg ik geen vat op de partitioner en heb ik het dan maar automatisch laten doen. Automatisch zit er nu een LVM op de stick, dat was niet mijn keuze geweest.

De desktop ziet er professioneel en verzorgd uit. Wel mis ik een normaal startmenu.

Op zeker moment gaf Fedora aan dat er updates waren. Installeren hiervan heeft vele uren geduurd, zo'n 5 tot 7 uur lang zelfs. Hierna stond er een extra identieke Fedora in het boot menu.

Installeren van bv Skype en Teamviewer mislukt. Beide stellen voor Fedora geschikte bestanden beschikbaar maar de installatie gaat ergens fout. Meer dan een melding dat het fout gaat is er niet.

Jammer, ik had me juist van Fedora meer voorgesteld maar ik ga nu wat anders op die stick proberen. Ik heb Remix OS klaarliggen en hierboven heb ik nog iets gelezen over Manjaro.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Als je een startmenu wil dan moet je echt even kijken naar Mint.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Obelink, welke foutmelding kreeg je en hoe heb je Skype proberen te installeren? Als je rpm -i skype.rpm doet, worden er geen dependencies uitgezocht en gaat het idd fout. Je kan het beste dnf gebruiken hiervoor.

Voor wat betreft het 'startmenu', je zal vast de standaard Gnome editie hebben genomen. Pak dan KDE of Xfce respin, die zijn wat meer 'Windows' vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik zit ook een beetje met de menu's te emmeren. net zoals met de "taakbalk"

Ik zie veel mensen met een taakbalk bovenin maar ik vind dat echt niet prettig. Ook vind ik de meeste start menu's niet echt lekker werken (ook die van windows niet). Zijn er mensen met goede werkbare suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 16:18

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Dat blijft een persoonlijke keuze. Je kunt ook kiezen voor een DE zonder taakbalk, maar dan kom je uit op openbox/fluxbox of iets dergelijks. Ik gebruik zelf Cinnamon als DE en dan kun je je taakbalk (panel) inrichten zoals je zelf wil. (bovenin, onderin, etc).

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Hero of Time schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:42:
Obelink, welke foutmelding kreeg je en hoe heb je Skype proberen te installeren? Als je rpm -i skype.rpm doet, worden er geen dependencies uitgezocht en gaat het idd fout. Je kan het beste dnf gebruiken hiervoor.

Voor wat betreft het 'startmenu', je zal vast de standaard Gnome editie hebben genomen. Pak dan KDE of Xfce respin, die zijn wat meer 'Windows' vriendelijk.
Gewoon dubbelklikken dan word een installer gestart. De enige foutmelding is zoals gezegd dat de installatie "fails". Op internet zag ik ook nog installatiemogelijkheden, die werken niet. Sowieso heb ik geen zin in toestanden in de terminal, er zit een installer op en die moet werken en als het niet werkt is het niet goed.

Intussen heb ik het eraf gegooid en Remix OS (Legacy) op die stick gezet. Dat werkt helemaal niet. Op 4 PC's geprobeerd en 1 keer kennelijk vastgelopen en 3 keer crasht het bij de boot.

Verder naar de volgende distro...

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

jbhc schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:32:

Ik zie veel mensen met een taakbalk bovenin maar ik vind dat echt niet prettig. Ook vind ik de meeste start menu's niet echt lekker werken (ook die van windows niet). Zijn er mensen met goede werkbare suggesties?
dmenu van Suckless Tools?

Vind het persoonlijk geweldig werken. Ik hang het onder ctrl-esc hotkey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Obelink schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:11:
Ik heb de nieuwste Fedora op een stick geinstalleerd. Gedurende de installatie kreeg ik geen vat op de partitioner en heb ik het dan maar automatisch laten doen. Automatisch zit er nu een LVM op de stick, dat was niet mijn keuze geweest.
Je moet die partitioner even door hebben, maar daarna kun je de indeling volledig naar jouw hand zetten. Verder is volgens mij niets mis met de defaults, hoewel op een USB stick een custom misschien wat meer naar je zin was geweest.
De desktop ziet er professioneel en verzorgd uit. Wel mis ik een normaal startmenu.
Dat is een GNOME ding. Er is eigenlijk geen "Start" menu. Search is imo toch sneller: Druk op je Super-key en typ de naam van de applicatie. En clickable buttons zijn links aan te passen.
Voor wie toch een bar/dock wilt: daar is een extensie voor, bijvoorbeeld Dash To Dock, die laat zich vanaf de GNOME extensions zo installeren. :)
Op zeker moment gaf Fedora aan dat er updates waren. Installeren hiervan heeft vele uren geduurd, zo'n 5 tot 7 uur lang zelfs. Hierna stond er een extra identieke Fedora in het boot menu.
Dat is wel erg lang. Stick traag met random access? Default staat namelijk het gebruiken van delta-RPMs aan om bandbreedte te sparen. Daarna moet hij van je lokale RPM cache met de delta's de nieuwe RPM maken, dat is veel decompress, controleren, compressen werk. Het heeft iig graag behoorlijke I/O en ook een deel CPU.
Oplossing: delta-RPMs disablen in de package manager config..
Installeren van bv Skype en Teamviewer mislukt. Beide stellen voor Fedora geschikte bestanden beschikbaar maar de installatie gaat ergens fout. Meer dan een melding dat het fout gaat is er niet.
Sta ik van te kijken, dat gaat bij mij namelijk vlekkeloos. Mogelijk ontbreekt een noodzakelijke dependency? Zou kunnen dat die niet in de normale, redelijk libre, Fedora base repo zit. Heb je RPMFusion toegevoegd? Dat is namelijk een enorme bibliotheek waar vrijwel alles wat je maar wilt in aanwezig is. Onder andere non-free dingen die Red Hat niet mag, kan of wilt shippen.
Ben dan ook erg benieuwd naar de eventuele foutmelding.
Jammer, ik had me juist van Fedora meer voorgesteld maar ik ga nu wat anders op die stick proberen.
Ik heb geen idee of je eerdere ervaring hebt met Fedora. Maar ik heb de indruk dat je je in dit geval wat vlot uit het veld hebt laten slaan. Als je jezelf weinig tijd gunt om een distro te leren kennen, dan kom je met vrijwel elke distro van een koude kermis thuis. Wellicht zit ik er hier naast hoor, maar die indruk wekt deze post op mij.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
InflatableMouse schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:29:
[...]

dmenu van Suckless Tools?

Vind het persoonlijk geweldig werken. Ik hang het onder ctrl-esc hotkey.
Die ga ik eens proberen. Het nadeel is dan wel dat je moet weten waar je naar op zoek bent :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Obelink schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:16:
[...]
Gewoon dubbelklikken dan word een installer gestart. De enige foutmelding is zoals gezegd dat de installatie "fails". Op internet zag ik ook nog installatiemogelijkheden, die werken niet. Sowieso heb ik geen zin in toestanden in de terminal, er zit een installer op en die moet werken en als het niet werkt is het niet goed.

Intussen heb ik het eraf gegooid en Remix OS (Legacy) op die stick gezet. Dat werkt helemaal niet. Op 4 PC's geprobeerd en 1 keer kennelijk vastgelopen en 3 keer crasht het bij de boot.

Verder naar de volgende distro...
Probeer manjaro eens. In dit topic zijn de mensen er lovend over. Zelf zou ik gaan voor de KDE of LXQT versie.
En probeer ipv installaties eerst een keuze te maken door de live omgeving van je stick te draaien. Dan weet je sneller waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Obelink schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:16:
[...]
Als je het op de Windows of OSX manier wilt doen, dan gebruik je of dat OS, of je neemt iets als Ubuntu dat wel de dependencies controleert en installeert waar nodig. Fedora is geen distro voor rookies. Er is al veel packages niet in de standaard repo en EPEL en RPMFusion helpen wel, maar ik heb niet het gevoel gehad dat ik dezelfde hoeveelheid packages had als met Ubuntu of Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Obelink: Als je een "simpele" distributie zoekt dan zou ik echt mint proberen.

Ondertussen hop ik ook weer verder.

Ik ga nu Antergos maar eens proberen.

Ik merk wel dat ik de laatste 20+ jaar eigenlijk verpest ben. Ik ben echt verschrikkelijk "geprogrammeerd" om de windows UI te gebruiken. Ik neig dus heel erg naar Cinnamon.

Dingen als i3 zien het erg leuk uit maar zijn niet aan mij besteed :cry

[ Voor 16% gewijzigd door jbhc op 22-01-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 11:34

Cyphax

Moderator LNX
jbhc schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:32:

Xubuntu heeft Xfce met Whiskermenu standaard, dat lijkt heel erg op dat van Windows 7. Tenminste, je opent het en je gaat typen. Je moet het alleen zelf even aan de Windowsknop koppelen (snap niet dat ze dat niet al voor je doen...)
Ik heb het laatst bij iemand geinstalleerd op de laptop, ik was wel gecharmeerd van de samenstelling. Prettig OS.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 22-01-2016 21:05 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Cyphax schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:04:
[...]

Xubuntu heeft Xfce met Whiskermenu standaard, dat lijkt heel erg op dat van Windows 7. Tenminste, je opent het en je gaat typen. Je moet het alleen zelf even aan de Windowsknop koppelen (snap niet dat ze dat niet al voor je doen...)
Ik heb het laatst bij iemand geinstalleerd op de laptop, ik was wel gecharmeerd van de samenstelling. Prettig OS.
Het punt is een beetje het volgende:
Ik stap niet voor niks over vanaf windows. Wat mij betreft hoeft het er ook helemaal niet meer als windows uit te zien. Alleen om vervolgens iets te vinden wat compleet anders is en voor mij ook nog werkbaar vind ik nogal lastig.

Precies uitleggen wat ik zoek kan ik eigenlijk niet maar mocht ik het gevonden hebben dan laat ik het zeker weten >:)

De stand tot nu toe:

- Ubuntu Canonical heb ik iets tegen al is het zeker geen slecht OS
- Mint is mooi maar erg voor beginners en heeft een oude onderliggende schil (Ubuntu LTS 14.04)
- Manjaro "voelt" niet helemaal lekker

Ik ga nu maar Antergos proberen. Als dat niet bevalt ga ik Debian maar eens een gooi geven.

Zijn er trouwens meer mensen die er last van hebben dat Distro's menen de boel in het Nederlands te moeten installeren? Ik haat dat echt :X

[ Voor 9% gewijzigd door jbhc op 22-01-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 11:34

Cyphax

Moderator LNX
jbhc schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:17:
[...]

Het punt is een beetje het volgende:
Ik stap niet voor niks over vanaf windows. Wat mij betreft hoeft het er ook helemaal niet meer als windows uit te zien. Alleen om vervolgens iets te vinden wat compleet anders is en voor mij ook nog werkbaar vind ik nogal lastig.
Dat snap ik, daarom raad ik ook Xfce aan. :)
Is lekker snel, zit niet in de weg, en is best een complete DE intussen. Ik raad aan om 'm eens met een Live-image te proberen (in een vm desnoods), gewoon een proefrit werkt toch het beste. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Cyphax schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:40:
[...]

Dat snap ik, daarom raad ik ook Xfce aan. :)
Is lekker snel, zit niet in de weg, en is best een complete DE intussen. Ik raad aan om 'm eens met een Live-image te proberen (in een vm desnoods), gewoon een proefrit werkt toch het beste. :)
#Installeerd xfce based Antergos in VM 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 14:08
[...]
Zijn er trouwens meer mensen die er last van hebben dat Distro's menen de boel in het Nederlands te moeten installeren? Ik haat dat echt :X
Nee .. bij de Debian netinstall wordt het gewoon netjes gevraagd.

Moet hier ook nog maar eens met m'n XFCE theming aan de slag, nog niet helemaal te vree met de titelbalk en knoppen van de windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manjaro als fork beviel zo goed dat het smaakte naar meer: inmiddels overgestapt naar Arch.

Arch installeren bleek erg gemakkelijk. En als Gnome liefhebber ook eens XFCE uitgeprobeerd en dat bevalt bijzonder goed. Vanilla is XFCE zo ugly as hell maar je kunt het gemakkelijk aanpassen dat het bijna weer sprekend op Gnome lijkt. :)

Tot nu toe erg tevreden met Arch!. Nu heb je pas echt de vrijheid om alles zelf helemaal in te richten zoals je wilt, zonder bloatware troep. Arch werkt echt razendsnel, het gaat als een speer.

klik voor groter:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zhoLa9j.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:41: Vanilla is XFCE zo ugly as hell maar je kunt het gemakkelijk aanpassen dat het bijna weer sprekend op Gnome lijkt. :)
Waarom dan geen gnome :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien heeft ie liever de XFCE "workflow"?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dat zou kunnen. Ben gewoon benieuwd.

Iemand trouwens een idee in welk pakket het "add-apt-repository" programma in debian verstopt zit? Of is het echt alleen Ubuntu?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Volgens deze link zou het moeten bestaan:

https://packages.debian.o...ywords=add-apt-repository

Misschien deze HOW-TO volgen:

http://lifeonubuntu.com/u...d-apt-repository-command/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:41:
Dat zou kunnen. Ben gewoon benieuwd.

Iemand trouwens een idee in welk pakket het "add-apt-repository" programma in debian verstopt zit? Of is het echt alleen Ubuntu?
Apt-file to the rescue!
apt-file search add-apt-repository
software-properties-common: /usr/bin/add-apt-repository
software-properties-common: /usr/share/man/man1/add-apt-repository.1.gz

Vergelijkbaar met 'yum provides' voor Red Hat derivaten. Heerlijk. Je moet alleen wel zo nu en dan een apt-file update draaien om de database bij te werken.
Dan doe je toch echt iets niet goed, want elke distro die ik heb gezien heeft bij installatie de mogelijkheid om de taal te selecteren. En anders kan je altijd nog LOCALE opnieuw configureren/aanpassen of zet je hard als env var LANG=en_US.utf8 ofzo.

Maar ik vind het ook vreselijk eruit zien hoor. "Bezig met paketten extraheren" brrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 14:08
Hero of Time schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:20:
[...]
Dan doe je toch echt iets niet goed, want elke distro die ik heb gezien heeft bij installatie de mogelijkheid om de taal te selecteren. En anders kan je altijd nog LOCALE opnieuw configureren/aanpassen of zet je hard als env var LANG=en_US.utf8 ofzo.

Maar ik vind het ook vreselijk eruit zien hoor. "Bezig met paketten extraheren" brrrr.
Maar de tijd dan weer liever op "en_GB.utf8" ... aan 12 uurs klokken kan ik ook niet echt wennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hero of Time schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:20:
[...]

Apt-file to the rescue!
apt-file search add-apt-repository
software-properties-common: /usr/bin/add-apt-repository
software-properties-common: /usr/share/man/man1/add-apt-repository.1.gz

Vergelijkbaar met 'yum provides' voor Red Hat derivaten. Heerlijk. Je moet alleen wel zo nu en dan een apt-file update draaien om de database bij te werken.

[...]

Inkoppertje: je kan altijd betere vertalingen aandragen :P

Je hebt gelijk, sommige vertalingen zijn tenenkrommend. Maar mensen vergeten vaak dat die Engelse termen heel doordeweeks zijn en nemen dat dan weer vaak klakkeloos over in het Nederlands omdat het dan klinkt alsof je er iets van kent :F

Processor, computer... Iedereen lacht met de Fransen en Duitsers omdat die vertalingen hanteren maar dat is net wat het Engels doet: bestaande termen een nieuwe invulling geven.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erachter gekomen dat je XFCE veel meer kunt tweaken dan Gnome. Er zijn bijna geen grenzen aan wat je allemaal kunt aanpassen op XFCE. En toch blijft het heel weinig resources gebruiken. Op /r/unixporn staat nog veel meer moois.

Dit is ook XFCE O+ https://sc.reddit.com/r/u..._bright_flat_light_matte/

klikbaar
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I3Sr7Yp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-10 12:51
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:33:
[...]
Ik ben erachter gekomen dat je XFCE veel meer kunt tweaken dan Gnome. Er zijn bijna geen grenzen aan
Ik heb ook heel even XFCE geprobeerd maar er helaas niet achter gekomen hoe je dit alles mooi kan aanpassen. Misschien was mijn google magic wat minder die dag, maar ik vond enkel oude artikels.

Welke guide oid heb je gebruikt. Ik blijf wel steeds benieuwd :)

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A1AD schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 17:54:
[...]

Ik heb ook heel even XFCE geprobeerd maar er helaas niet achter gekomen hoe je dit alles mooi kan aanpassen. Misschien was mijn google magic wat minder die dag, maar ik vond enkel oude artikels.

Welke guide oid heb je gebruikt. Ik blijf wel steeds benieuwd :)
Eigenlijk alleen nog maar de XFCE wiki van ArchWiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/Xfce
De info op ArchWiki is grandioos, ook als je nog geen Arch hebt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-10 12:51
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:02:
[...]
Eigenlijk alleen nog maar de XFCE wiki van ArchWiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/Xfce
De info op ArchWiki is grandioos, ook als je nog geen Arch hebt. :P
Die ken ik ja :+ . Ik denk gewoon dat het mij echt niet ligt.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:33:
[...]

Ik ben erachter gekomen dat je XFCE veel meer kunt tweaken dan Gnome. Er zijn bijna geen grenzen aan wat je allemaal kunt aanpassen op XFCE. En toch blijft het heel weinig resources gebruiken. Op /r/unixporn staat nog veel meer moois.

Dit is ook XFCE O+ https://sc.reddit.com/r/u..._bright_flat_light_matte/

klikbaar
[afbeelding]
Wauw. Dat moet ik maar eens opnieuw proberen <3 Alleen de laatste keer dat ik het probeerde kwam ik er niet echt achter, maar dat was dan ook dik 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vaak als je een thema probeert, kom je erachter dat je eigenlijk de GTK engine mist en het daarom lelijk uit gaat zien. Start je xfce4-apearance-settings vanuit een terminal, dan kan je zien welke engine je mist.

Het is heel makkelijk om mooie thema's te vinden die met lichte kleuren werken, maar heel lastig tot praktisch onmogelijk om een 100% werkende donker thema te vinden. Wat ik nu in Xfce op m'n HTPC heb, zorgt er in Opera 12 voor dat delen van de interface met witte tekst werkt, maar tevens een witte achtergrond houd. Leuk als je een lijstje hebt, zoals je downloadgeschiedenis.

Maar er is onlangs een nieuw topic geopend voor discussies over DE's. Daar hoort de discussie over hoe je een DE mooi maakt. Hier hoort het over de keus van distro te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 23-01-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:20:
Vaak als je een thema probeert, kom je erachter dat je eigenlijk de GTK engine mist en het daarom lelijk uit gaat zien. Start je xfce4-apearance-settings vanuit een terminal, dan kan je zien welke engine je mist.

Het is heel makkelijk om mooie thema's te vinden die met lichte kleuren werken, maar heel lastig tot praktisch onmogelijk om een 100% werkende donker thema te vinden. Wat ik nu in Xfce op m'n HTPC heb, zorgt er in Opera 12 voor dat delen van de interface met witte tekst werkt, maar tevens een witte achtergrond houd. Leuk als je een lijstje hebt, zoals je downloadgeschiedenis.

Maar er is onlangs een nieuw topic geopend voor discussies over DE's. Daar hoort de discussie over hoe je een DE mooi maakt. Hier hoort het over de keus van distro te gaan.
Probeer eens een andere window manager zoals Openbox met XFCE. Geen problemen hier met donkere thema's. Thnx voor de tip van dat andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:33:
[...]

Probeer eens een andere window manager zoals Openbox met XFCE. Geen problemen hier met donkere thema's. Thnx voor de tip van dat andere topic.
Wat heeft de Window Manager in vredesnaam te maken met het feit dat lijstjes in een GUI verkeerd worden weergegeven? M'n PC gebruikt Compiz, m'n HTPC gebruikt Kwin en in beide gevallen het ik hetzelfde probleem: een donker thema is gewoon zo goed als onmogelijk omdat elke ontwikkelaar, wat ze ook maken (programma's of sites) gewoon alles maken aan de hand van lichte thema's, want dat is de standaard in Windows en OSX. Sterker nog, in die twee besturingssystemen kan je 't niet eens veranderen.

Stel zelf eens een donker thema in en ga naar $randomsite en klik eens rond op dropdown menu's en invoervelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Hero of Time schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:40:
[...]

Wat heeft de Window Manager in vredesnaam te maken met het feit dat lijstjes in een GUI verkeerd worden weergegeven? M'n PC gebruikt Compiz, m'n HTPC gebruikt Kwin en in beide gevallen het ik hetzelfde probleem: een donker thema is gewoon zo goed als onmogelijk omdat elke ontwikkelaar, wat ze ook maken (programma's of sites) gewoon alles maken aan de hand van lichte thema's, want dat is de standaard in Windows en OSX. Sterker nog, in die twee besturingssystemen kan je 't niet eens veranderen.

Stel zelf eens een donker thema in en ga naar $randomsite en klik eens rond op dropdown menu's en invoervelden.
Windows 10 heeft wel een donker thema: http://www.laptopmag.com/articles/windows-10-dark-theme

Overigens doet het manjaro thema het ook prima in de donkere variant (in lxqt ieg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar dat vereist weer registeraanpassingen. Standaard heeft Windows nooit een fatsoenlijk donker thema gehad, alleen hoog contrast en dat past gelijk alles aan, ook site specifieke elementen worden overruled hierdoor.
In hoeverre is deze registry hack werkbaar en hoeveel past het nou werkelijk aan? Volgens mij voor sites niets.
Overigens doet het manjaro thema het ook prima in de donkere variant (in lxqt ieg).
Het OS zelf zal er vast prima uitzien, maar neem eens een paar sites, of programma's die net niet helemaal het OS volgen of bepaalde skins. Dan zit je zo tegen visuele uitdagingen aan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Laatst online: 20-01 18:05
Het begon weer te kriebelen om weer es met wat nieuwe (voor mij) distro's (als desktop) te gaan klooien, en toen kwam ik bij Arch uit. Het principe van lean en geen bloat spreekt me op zich wel aan, echter om helemaal from scratch te beginnen heb ik wel gehad, dus toen kwam bij Antergos en Manjaro uit.

In hoeverre zitten die twee nog in de buurt van het Arch principe in de praktijk?

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 16:18

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Tha_Butcha schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:13:
Het begon weer te kriebelen om weer es met wat nieuwe (voor mij) distro's (als desktop) te gaan klooien, en toen kwam ik bij Arch uit. Het principe van lean en geen bloat spreekt me op zich wel aan, echter om helemaal from scratch te beginnen heb ik wel gehad, dus toen kwam bij Antergos en Manjaro uit.

In hoeverre zitten die twee nog in de buurt van het Arch principe in de praktijk?
Verschillen zijn toevallig nog laatst besproken in dit topic:
Verwijderd in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7"

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Vanmiddag heb ik Linux Mint XFCE 17.3 64-bit op mijn stick gezet en dat verliep vlekkeloos. Skype zit al in de softwarebibliotheek en was makkelijk te installeren. Blij verrast ben ik met de instelmogelijkheden van de muis. Enige minpuntje tot zover vind ik dat men categorisch Google als zoek-optie voor Firefox wil uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tha_Butcha schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:13:

Beiden zijn een opstap. Uiteindelijk blijft het toch kriebelen en zit ik inmiddels op Arch. Tot volle tevredenheid.
Installeren is niet moeilijk, kwestie van enkel de stap voor stap instructies volgen op de wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 07:47:
[...]

Beiden zijn een opstap. Uiteindelijk blijft het toch kriebelen en zit ik inmiddels op Arch. Tot volle tevredenheid.
Installeren is niet moeilijk, kwestie van enkel de stap voor stap instructies volgen op de wiki.
Het is inderdaad niet moeilijk, maar kost alleen tijd. Uiteindelijk vind ik daarom manjaro fijner, want dan heb je snel een werkend systeem met normale defaults. Customizen kan dan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Aan het orienteren (oa aan de hand van dit topic) op een andere distro. Tot nu toe Ubuntu-gebruiker, maar ik zou meer met KDE willen doen (oa vanwege KEXI).

Eerst dacht ik aan Mint, maar uit reacties hier over ervaringen blijkt het weinig aanpasbaar te zijn. Manjaro is nu aan het downloaden om eens te proberen, maar ik dacht ook aan OpenSuse: degelijk, stabiel en aanpasbaar als ik het zo lees.

Als ik vooral voor stabiel & aanpasbaar wil gaan, welke raden jullie me dan aan (behalve OpenSuse)?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Misschien is debian wat voor jou ?
Stabieler gaat het waarschijnlijk niet worden, en vanaf de installatie is er een stuk meer zelf te kiezen als bij Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Eusebius schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:38:
...
Als ik vooral voor stabiel & aanpasbaar wil gaan, welke raden jullie me dan aan (behalve OpenSuse)?
Als je niet van bepaalde linux-software afhankelijk bent, kan je ook FreeBSD overwegen, alleen de nieuwe KDE is wel WIP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:14:
[...]

Als je niet van bepaalde linux-software afhankelijk bent, kan je ook FreeBSD overwegen, alleen de nieuwe KDE is wel WIP...
WIP ?? Oh, work-in-progress

@silverball Misschien een rare vraag, maar draait KDE standaard op Debian ..?
edit: ja dus :-) http://cdimage.debian.org...ent-live/i386/iso-hybrid/

[ Voor 10% gewijzigd door Eusebius op 27-01-2016 11:21 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ja. Alleen als je voor stable gaat, heb je nog geen Kde plasma 5. Wat imho echt een hoop voordelen heeft tegenover 4.x.

[ Voor 36% gewijzigd door silverball op 27-01-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:10:
Ja. Alleen als je voor stable gaat, heb je nog geen Kde plasma 5. Wat imho echt een hoop voordelen heeft tegenover 4.x.
Ehm .. ik heb nu debian-live-8.2.0-i386-kde-desktop.iso
van pagina http://cdimage.debian.org...ent-live/i386/iso-hybrid/
Dat is dan denk ik de stable? Waar vind ik een recentere ?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dat is stable ja.
Je kan hem ook als rolling release draaien. Dan krijg je voor alle pakketten updates, in plaats van vaste versies van het OS. Dat heet Debian testing . Dat is eigenlijk alvast de volgende versie van Debian. Maar is niet onstabiel! Om in de testing repositiory te komen moeten pakketten aan een aantal voorwaarden voordoen. Ze komen dan uit de unstable repository. Dit is een bron waarin veel ongeteste software in terecht komt. Als die stabiel lijken te werken, gaan ze naar testing.

Zo heb je de voordelen van Debian, maar dan wel recentere pakketten. Wat wel een nadeel is, als er een nieuwe stabiele release komt (stabiel is bij debian écht stabiel), gaat de testing repository een tijdje 'bevriezen'. Men heeft dan gekozen welke pakketversies in de uitgave komen, en die worden dan ook vastgezet in testing. Totdat de stable uit is. Dan gaat testing weer verder.

Het makkelijkste is om dan de testing installer te gebruiken. Deze vind je hier:

https://www.debian.org/devel/debian-installer/

[ Voor 70% gewijzigd door silverball op 27-01-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 15:24
Ik ben nog steeds in Linux-land aan het ronddolen op zoek naar de, voor mij, beste distro. Ik denk die nu gevonden te hebben: openSUSE Leap 42.1.(de KDE plasma 5 versie). Werkt Out of the Box al erg prettig en is Rock Solid. Je moet hem wel installeren om hem te proberen want er is geen Live versie van. Ik was niet zo'n fan van Plasma 5. Dat komt hoofdzakelijk door Kubuntu 15.10 want dat is een ramp. Maar Plasma 5 op openSUSE draait foutloos. Wel kun je merken dat Plasma 5 nog niet af is. Er zijn bv. nog erg weinig Widgets en enkele KDE apps zijn nog niet geschikt voor 5.

[ Voor 31% gewijzigd door Pineka op 27-01-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hmmz... Ik heb Leap KDE laatst geprobeerd, en het leek niet erg stabiel te lopen. Sterker nog, de KDE implementatie in Thumbleweed lijkt momenteel een stuk stabieler! :+

Heb jij daar geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
silverball schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:44:
Hmmz... Ik heb Leap KDE laatst geprobeerd, en het leek niet erg stabiel te lopen. Sterker nog, de KDE implementatie in Thumbleweed lijkt momenteel een stuk stabieler! :+

Heb jij daar geen last van?
Nee. Maar ik heb wel direkt na installatie 108 updates gehad waarna het er grafisch een stuk beter uit ziet. Dus misschien ligt het daar aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Pineka schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:54:
[...]

Nee. Maar ik heb wel direkt na installatie 108 updates gehad waarna het er grafisch een stuk beter uit ziet. Dus misschien ligt het daar aan :?
Kan heel goed. KDE 5 is nog niet superlang uit dus er kunnen af en toe wat foutjes in voorkomen. Zo had ik laatst een glitch waardoor allerlei onderdelen (waaronder delen van de taakbalk) gingen knipperen. Een versie later was dat weer opgelost. Maar ik heb nog geen heel ernstige dingen gezien en ook geen crashes meegemaakt dus ik ben tot dusverre wel tevreden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:38:
Aan het orienteren (oa aan de hand van dit topic) op een andere distro. Tot nu toe Ubuntu-gebruiker, maar ik zou meer met KDE willen doen (oa vanwege KEXI).

Eerst dacht ik aan Mint, maar uit reacties hier over ervaringen blijkt het weinig aanpasbaar te zijn. Manjaro is nu aan het downloaden om eens te proberen, maar ik dacht ook aan OpenSuse: degelijk, stabiel en aanpasbaar als ik het zo lees.

Debian is ook zeer stabiel maar de gemiddelde applicaties zijn erg gedateerd, lopen gemiddeld 2 jaar achter. En met de overstap van stable naar testing heb ik mijn installatie al eens compleet gesloopt.

Ik zou beginnen met Manjaro. Dan heb je erg gebruiksvriendelijke distro gebaseerd op Arch met recente applicaties zoals ook de nieuwste KDE Plasma versie.

Mooie preview: YouTube: Manjaro 15.12 KDE - See What's New

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De laatste Debian Stable is van vorig jaar. De software die het bevat is nog best recent te noemen. De huidige Ubuntu LTS is eerder antiek te noemen dan Debian Stable. De nieuwe LTS zal over 3 maanden uitkomen, maar dat zal vast nog een maand of 2 duren voordat die een beetje fatsoenlijk bruikbaar is, de eerste tijd krijg je nog een hele zwik aan updates omdat ze de release datum moeten halen, terwijl het feitelijk nog niet eens uit beta is. Althans, dat is mijn ervaring met 8.04, 10.04 en 12.04 geweest. Debian Unstable voelde vanaf dag 1 al stabieler aan dan Ubuntu.

Dat je je installatie om zeep hebt geholpen toen je naar Testing ging is gewoon onkunde door te weinig ervaring en de grote wijzigingen die ze afgelopen zomer hebben gehad. Mijn beide Sid installaties zijn gewoon vrolijk doorgegaan, geen centje pijn. M'n nieuwe Sid installatie had wat hobbels, maar een paar weken later was het weer smooth sailing en werken zoals ik dat gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
Vicarious schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:00:
[...]

Kan heel goed. KDE 5 is nog niet superlang uit dus er kunnen af en toe wat foutjes in voorkomen. Zo had ik laatst een glitch waardoor allerlei onderdelen (waaronder delen van de taakbalk) gingen knipperen. Een versie later was dat weer opgelost. Maar ik heb nog geen heel ernstige dingen gezien en ook geen crashes meegemaakt dus ik ben tot dusverre wel tevreden eigenlijk.
Dat geknipper had ik ook. Dat is nu idd weg.

Ik heb met Tumbleweed een probleem. Mijn netwerkkaart wordt uitgeschakeld en die krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:39:
De laatste Debian Stable is van vorig jaar. De software die het bevat is nog best recent te noemen. De huidige Ubuntu LTS is eerder antiek te noemen dan Debian Stable. De nieuwe LTS zal over 3 maanden uitkomen, maar dat zal vast nog een maand of 2 duren voordat die een beetje fatsoenlijk bruikbaar is, de eerste tijd krijg je nog een hele zwik aan updates omdat ze de release datum moeten halen, terwijl het feitelijk nog niet eens uit beta is. Althans, dat is mijn ervaring met 8.04, 10.04 en 12.04 geweest. Debian Unstable voelde vanaf dag 1 al stabieler aan dan Ubuntu.

Dat je je installatie om zeep hebt geholpen toen je naar Testing ging is gewoon onkunde door te weinig ervaring en de grote wijzigingen die ze afgelopen zomer hebben gehad. Mijn beide Sid installaties zijn gewoon vrolijk doorgegaan, geen centje pijn. M'n nieuwe Sid installatie had wat hobbels, maar een paar weken later was het weer smooth sailing en werken zoals ik dat gewend ben.
Heeft niets met ervaring te maken maar alles met de stabiliteit van het core systeem, de flexibiliteit en kwaliteitscontrole van de Debian community. Als je overgaat van een vanilla Debian Stable naar Testing moet je kunnen verwachten dat dat pijnloos kan gaan. Helaas is dat met Debian momenteel niet het geval en hebben ze in de community blijkbaar liggen pitten. Van een crash lig ik niet wakker en kan dat prima fiksen.

Feit is dat Debian Stable stabiel is maar de prijs die je betaald is flink verouderde applicaties Twee jaar of ouder komt geregeld voor. Debian is meer een OS voor servers geworden, voor desktops is het niet meer de meest logische keuze: te gedateerd en te weinig flexibel. Ik werk nu met Arch en dat is een enorme stap vooruit op de desktop wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2016 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:12:
[...]
Debian is ook zeer stabiel maar de gemiddelde applicaties zijn erg gedateerd, lopen gemiddeld 2 jaar achter. En met de overstap van stable naar testing heb ik mijn installatie al eens compleet gesloopt.

Ik zou beginnen met Manjaro. Dan heb je erg gebruiksvriendelijke distro gebaseerd op Arch met recente applicaties zoals ook de nieuwste KDE Plasma versie.
Heb de Manjaro op LiveCD (USB krijg ik niet bootable :-( .. ) waar liggen die DVD+R's ook al weer ..) en straks nog even een iso zoeken voor OpenSuse, zodat ik ze beide eens kan vergelijken.

Grappige is dat ik ergens rond 2000 al eens met Suse heb lopen stoeien, maar er toen echt niet uitkwam. Had ik toen maar doorgezet, dan had ik nu een emblempje van Linux onder mijn naam gehad 8)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 07:50:
[...]

Heeft niets met ervaring te maken maar alles met de stabiliteit van het core systeem, de flexibiliteit en kwaliteitscontrole van de Debian community. Als je overgaat van een vanilla Debian Stable naar Testing moet je kunnen verwachten dat dat pijnloos kan gaan. Helaas is dat met Debian momenteel niet het geval en hebben ze in de community blijkbaar liggen pitten. Van een crash lig ik niet wakker en kan dat prima fiksen.
Jij ziet niet wat ik schreef. Er is een ENORME wijziging in de libraries geweest afgelopen zomer. De hele migratie van GCC 4 naar GCC 5 zorgt voor gigantische breakage in veel pakketten. Als je in 2014 van Stable naar Testing was gegaan, had je veel minder problemen gehad. Ga je met Jessie naar Stretch, dan zit je ook met problemen. Het wordt daarom spannend als in 2017 Stretch naar Stable verandert en mensen gaan upgraden. Er zal een vergelijkbare situatie komen die je had met de upgrade naar Jessie ivm systemd.

Om gelijk te zeggen dat de community heeft liggen pitten is veel te kort door de bocht. Net als het afschuiven van instabiliteit in het core systeem. Het heeft juist alles te maken met het niet weten hoe je met de wijzigingen om moet gaan. De stap van Stable naar Testing is nooit als pijnloos neergezet. Verwacht jij een vlekkeloze overgang van een stabiel stuk software naar een beta versie? Verwacht je werkelijk dat alles zonder problemen of een centje pijn werkt? Het is juist dat je van Stable naar New Stable met weinig tot geen problemen moet kunnen.
Feit is dat Debian Stable stabiel is maar de prijs die je betaald is flink verouderde applicaties Twee jaar of ouder komt geregeld voor. Debian is meer een OS voor servers geworden, voor desktops is het niet meer de meest logische keuze: te gedateerd en te weinig flexibel. Ik werk nu met Arch en dat is een enorme stap vooruit op de desktop wat mij betreft.
Debian is nooit neergezet als DE keus voor de desktop. Het wordt idd veel gebruikt op servers. Waar vind je Linux eerder? Precies, op servers, en daar focussen de meeste distro's ook op. Maar een handje vol is gemaakt voor desktops (even niet uitgaande van de honderden kleine spinoffs die dat nou net wel doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Je kan als je debian stable draait maar van bepaalde pakketten toch een meer recente variant wil draaien apt-pinning gebruiken. Dan haal je alleen gespecificeerde pakketten uit de unstable of Testing repo. Zo kan je bijvoorbeeld kde 5 uit Testing halen.

[ Voor 22% gewijzigd door silverball op 29-01-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, gezien de GCC wijziging is het nu niet zo triviaal om 'eventjes' KDE Plasma 5 uit testing te halen zonder je halve Jessie bij te werken naar Stretch/Testing. Maar in theorie kan je 't wel zo doen. Better om te zeggen dat je met Testing bepaalde pakketten uit Unstable kan halen, die schelen iets minder. Al is het idee wat onnodig, even geduld en je hebt de update ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:42:
Nou, gezien de GCC wijziging is het nu niet zo triviaal om 'eventjes' KDE Plasma 5 uit testing te halen zonder je halve Jessie bij te werken naar Stretch/Testing. Maar in theorie kan je 't wel zo doen. Better om te zeggen dat je met Testing bepaalde pakketten uit Unstable kan halen, die schelen iets minder. Al is het idee wat onnodig, even geduld en je hebt de update ook.
Buiten dat GCC gedoe is mijn ervaring dat als je dat doet je ook onwijs veel gezeik krijgt met dependencies. Nieuwere pakketten vragen vaak weer een nieuwere versie van een ander pakketje dat niet in stable zit en dan sloop je de halve boel weer als je niet oplet. Ik werk het liefst zoveel mogelijk uit de officiele repo's vandaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Vicarious op 28-01-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Door zelf een betreffend pakket te compileren kan je dergelijke issues soms nog wel redelijk vermijden (als een oudere lib bijvoorbeeld in principe ook wel kan, maar de default binary een nieuwere linkt).

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 28-01-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 13:22:
[...]

Buiten dat GCC gedoe is mijn ervaring dat als je dat doet je ook onwijs veel gezeik krijgt met dependencies. Nieuwere pakketten vragen vaak weer een nieuwere versie van een ander pakketje dat niet in stable zit en dan sloop je de halve boel weer als je niet oplet. Ik werk het liefst zoveel mogelijk uit de officiele repo's vandaan.
Dat is puur afhankelijk van welke pakketten je uit de release repo haalt. Stel dat je KDE Plasma 5 uit Testing haalt terwijl je Jessie draait. Dan haal je je hele systeem overhoop. Maar pak je bijvoorbeeld een torrent client zoals Transmission, dan is er weinig aan de hand. Het is dus net hoeveel impact het specifieke programma heeft op je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik ben via Manjaro en Antergos nu op Mint KDE uitgekomen.

Eigenlijk omdat bij Mint alles out of the box prima werkt en ik moet zeggen dat KDE erg mooi is. Minimale DE's zijn leuk maar ik heb niet voor niks een "state of the art" laptop :X

Ik denk dat ik deze versie voorlopig maar blijf gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door jbhc op 30-01-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik heb mint 15 gebruikt, en een aantal dingen waren inderdaad beter geregeld als bij Kubuntu. (Denk aan GTK-KDE integratie e.d) en het geheel voelde stabieler aan. Totdat mijn hele installatie naar de knoppen ging door een distributie upgrade :( En dankzij het feit dat OpenDNS standaard werd gebruikt als er geen DNS server toegewezen en dit niet of nauwlijks uit te zetten is ben ik mijn vertrouwen in het team lichtelijk verloren. 9/10 dingen die mint uniek maken zijn zonder al te veel moeite in een andere distro te realiseren. Zonder een teveel aan preloaded bloatware.

Toen teruggegaan naar Kubuntu en dat was nog steeds niet lekker stabiel. Uiteindelijk draai ik nu vooral Debian Testing met KDE op de desktop en GNOME op de laptop. Ook openSUSE Leap en thumbleweed gebruikt. Thumbleweed geeft wat mij betreft de beste KDE 5 ervaring.

[ Voor 27% gewijzigd door silverball op 30-01-2016 13:53 . Reden: Teveel smilies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
Linux Mint 17.3 heeft nog geen Plasma 5. Naar eigen zeggen implementeren ze die pas in vs. 18 omdat Plasma 5 nog niet stabiel genoeg is. Als ik naar Kubuntu kijk is dat inderdaad zo. Ik heb ook openSUSE Leap geprobeerd en daar lijkt het een stuk beter te gaan met Plasma 5. Alleen ben ik niet zo gecharmeerd van de lettertype weergave van KDE. Je kunt ze redelijk instellen maar toch is de weergave van lettertypes lang niet zo goed als bv. op Gnome.

[ Voor 4% gewijzigd door Pineka op 30-01-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:42:
Nou, gezien de GCC wijziging is het nu niet zo triviaal om 'eventjes' KDE Plasma 5 uit testing te halen zonder je halve Jessie bij te werken naar Stretch/Testing.
Te laat :+

Sinds ik aan Debian begonnen ben is het voor mij veel vallen en opstaan, maar leuk is het wel. :)
Ik heb maar een schone Debian unstable geïnstalleerd.. Een aantal pakketten waren gebroken, dus heb ik oudere versies uit testing gehaald (apt pinning) . Is dat de manier hoe je dat moet doen of zie ik iets over het hoofd?
Pineka schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:51:
Linux Mint 17.3 heeft nog geen Plasma 5. Naar eigen zeggen implementeren ze die pas in vs. 18 omdat Plasma 5 nog niet stabiel genoeg is. Als ik naar Kubuntu kijk is dat inderdaad zo.
Ik heb laatst ook Fedora KDE geprobeerd, en daar leek het ook stabieler te lopen dan Kubuntu. Vooral Ubuntu desktop brengt de laatste tijd geen nieuwe vernieuwingen. Alle aandacht lijkt naar de mobiele tak te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is niet zo dat ik het al bijna een half jaar geleden ofzo al meldde in hier en de NOS kroeg. Je kan alleen maar jezelf de schuld geven. :P
Sinds ik aan Debian begonnen ben is het voor mij veel vallen en opstaan, maar leuk is het wel. :)
Ik heb maar een schone Debian unstable geïnstalleerd.. Een aantal pakketten waren gebroken, dus heb ik oudere versies uit testing gehaald (apt pinning) . Is dat de manier hoe je dat moet doen of zie ik iets over het hoofd?
Dat is hoe je het kan doen, maar je kan jezelf ook Aptitude aanleren. Dan hoef je niet telkens je pinning bestand aan te passen als een nieuwe versie wel kan. Je zet packages, voor Aptitude zelf, op 'hold' met '=' zodat je ze niet per ongeluk upgrade. Wat wel is, is dat je echt alles met Aptitude moet gaan doen. Doe je een keer zonder na te denken 'apt-get upgrade', dan worden je holds genegeerd, want Apt kent die staat niet van Aptitude, terwijl Aptitude de apt-pinning weer wel respecteerd, echter zonder je visueel ervan op de hoogte te stellen totdat je het package opzoekt.

De standaard view vind ik zelf vervelend, dus via ctrl+t ga ik naar de Preferences en gebruik als Grouping het volgende: task,status,pattern(~O,!~O => Other). Ipv alles per sectie te zien, heb je alleen de hoofdgroepen Upgradable (indien er updates zijn), Installed, Not Installed, Obsolete or Local (indien aanwezig, denk aan Skype, of packages die niet meer in de repo staan maar wel geïnstalleerd zijn), Virtual Packages en Tasks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:30:
[...]

Het is niet zo dat ik het al bijna een half jaar geleden ofzo al meldde in hier en de NOS kroeg. Je kan alleen maar jezelf de schuld geven. :P
Dat klopt. :+ Mijn tekst is misschien enigszins misleidend. De installatie werkt nog, maar ik had zoveel pakketten uit testing dat het niet echt meer stable was. Dus ben ik meteen naar unstable gegaan (gewoon omdat het kan). Het is wel misgegaan met GNOME op een andere bak. Ik was tegelijk bezig, eentje met pinning naar kde 5 en de andere van stable naar testing. Dat ging wat minder goed, GNOME brak. :) Dus daar ook maar unstable geinstalleerd want het ging best goed.

Het zijn beide geen productiemachines gelukkig. Op mijn main desktop heb ik openSUSE (vanwege KDE) en op de laptop Debian jessie.
[...]

Dat is hoe je het kan doen, maar je kan jezelf ook Aptitude aanleren.
Daar ga ik misschien nog wel naar kijken. Dank je!

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 30-01-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Al mijn machines draaien Unstable. PC, HTPC, laptop en werklaptop. Al is m'n privé laptop al een geruime tijd niet aan geweest voor updates en start momenteel alleen nog Windows 10 op omdat ik dat nodig had om een mechanisch toetsenbord terug tot leven te wekken vanwege een fuckup in firmware update via een VM (soft bricked).

Sinds ik Sid draai, heb ik veel minder gezeik dan toen ik nog Ubuntu draaide en ik ben nu al zo'n ruime 5,5 jaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is hoe je het kan doen, maar je kan jezelf ook Aptitude aanleren. Dan hoef je niet telkens je pinning bestand aan te passen als een nieuwe versie wel kan. Je zet packages, voor Aptitude zelf, op 'hold' met '=' zodat je ze niet per ongeluk upgrade. Wat wel is, is dat je echt alles met Aptitude moet gaan doen. Doe je een keer zonder na te denken 'apt-get upgrade', dan worden je holds genegeerd, want Apt kent die staat niet van Aptitude, terwijl Aptitude de apt-pinning weer wel respecteerd, echter zonder je visueel ervan op de hoogte te stellen totdat je het package opzoekt.
apt-get Moet je inderdaad laten voor wat het is maar aptitude kun je ook op de cli gebruiken. aptitude update && aptitude full-upgrade kan dus wel. :) Ik gebruik sowieso aptitude op die manier, imho makkelijker dan apt-get, apt-cache etc., maar da's uiteraard een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uiteraard kan je met een hold in Aptitude prima aptitude upgrade uitvoeren. Dat bedoelde ik er ook niet mee, maar veel mensen zijn gewend om 'even snel' apt-get <whatever> te gebruiken en dan ben je dus het haasje. Een install of remove kan nog prima, vooral die laatste, maar als je dus een install doet terwijl die een nieuwere versie van je held package vereist, wordt dat gewoon uitgevoerd terwijl je bij Aptitude daar wat van ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Waar ik bij het installeren op mijn laptop van een andere smaak achterkom, is dat ik nooit LVM had moeten gebruiken. Het klinkt allemaal heel mooi, maar even makkelijk een LVM-partitie inkrimpen om er een ext4 naast te zetten, gaat niet.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Eusebius schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:21:
Waar ik bij het installeren op mijn laptop van een andere smaak achterkom, is dat ik nooit LVM had moeten gebruiken. Het klinkt allemaal heel mooi, maar even makkelijk een LVM-partitie inkrimpen om er een ext4 naast te zetten, gaat niet.
Of je zou kunnen overstappen op een ander FS als Btrfs of ZFS, dan is LVM is niet meer nodig. :)

Verder snap ik niet zo heel goed wat je precies bedoeld?
Met LVM zou dat toch juist gewoon mogelijk moeten zijn?
Dat is juist de hele insteek van LVM (resizen, samenvoegen van HDD's, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eusebius schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:21:
Je zet er ook geen partities naast, maar je maakt in de volumegroep ruimte voor een extra logisch volume voor je OS. Dat is het mooie van LVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:37:
[...]

Je zet er ook geen partities naast, maar je maakt in de volumegroep ruimte voor een extra logisch volume voor je OS. Dat is het mooie van LVM.
Eh ja, maar er moet ook nog Windows bij ;-)
En het lukt me niet om Manjaro te installeren in de LVM. Maar daar heb ik eerlijk gezegd nog niet goed naar gekeken.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou je Windows ernaast willen hebben? Pleur 'm gewoon in een VM, zoveel zal je 't niet gebruiken. :P

Hoe het bij Manjaro installer zit, geen idee, misschien moet 't een vgchange uitvoeren voordat-ie 't ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Jij moet niet bepalen wat ik doe hé ;-) Nee grapje, daar had ik nog niet aan gedacht. Sinds september doet Windows het niet meer (na update). Had geen zin om uit te zoeken waar het aan lag en doe ik al mijn werk op Linux. Dat lukt uitstekend, zelfs fotowerk (DarkTable en Corel Aftershot. Zeker laatste versie van Aftershot 2.2 is veel sneller dan 2.0.)
Alleen er staan nog een paar Windows-programma op de plank die onder Wine heel slecht draaien, maar ik toch mis.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Hmm, heb nu al 2x een Jessie omgezet (desktop en laptop) naat Stretch nadat GCC5 erin is gekomen en in beide gevallen is dat zonder al te grote problemen verlopen. De desktop heb ik gewoon van de eerste keer goed gedaan, de laptop had ik de repos al even aangepast maar nog geen tijd genomen om apt zijn werk te laten doen. Totdat ik een pakket nodig had en voor ik het wist half mijn systeem zag verwijderd worden. Daarna gewoon plasma geïnstalleerd en ik was opnieuw vertrokken.

En inderdaad: Windows gewoon virtualiseren en dan full screen werkt meestal ook goed (behalve voor 3D toepassingen).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Wat is eigenlijk nu het echte voordeel van plasma 5 tov plasma 4?

VM's zijn trouwens echt geweldig! Ik wist niet dat dat zou goed werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Voor mij is de verandering van KDE4 naar plasma 5 er puur 1 voor het gevoel. KDE4 begon bij mij een beetje gedateerd aan te voelen (wat ook niet mag verbazen aangezien de basis van KDE4 alweer gelegd werd in 2007 en het dus ouder is dan pakweg Windows 7). Met het nieuwe 5 is er een goede opfrissing gebeurd die dat ook enkele handige nieuwigheden met zich heeft meegebracht.

https://www.kde.org/announcements/plasma5.0/

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1 ... 43 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.