Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.897 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik had 'm al gecompileerd :D. Patches even gecheckt, er zijn geen extra patches bijgekomen tegenover RC6. Nu wacht ik wel op de final O-)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 17:44
Voor mijn werk ben ik sinds enige tijd bezig met Debian. God, wat vind ik Windows opeens een goed besturingssysteem. Het meeste werkt in 1x, weinig gezeik met hardware en drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

reteppd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:31:
Voor mijn werk ben ik sinds enige tijd bezig met Debian. God, wat vind ik Windows opeens een goed besturingssysteem. Het meeste werkt in 1x, weinig gezeik met hardware en drivers...
Ben door m'n (voormalige) baas verplicht gesteld om Windows te gebruiken. God, wat een kut os is dat, niets werkt zoals ik het gewend ben. Alleen maar klikken tot je een muisarm hebt. Altijd gezeik met virussen en malware.

Wat wil je nou precies zeggen? Als je je ei kwijt moet, is Twitter een beter medium dan hier je persoonlijke vete neergooien. Dit topic is bedoelt voor mensen die serieus een ander OS willen proberen en moeite willen doen deze te leren, maar niet precies weten wat bij hun past. Het is geen plek om kortzichtig te roepen dat iets kut en klote is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:11:
[...]

Ben door m'n (voormalige) baas verplicht gesteld om Windows te gebruiken. God, wat een kut os is dat, niets werkt zoals ik het gewend ben. Alleen maar klikken tot je een muisarm hebt. Altijd gezeik met virussen en malware.

Wat wil je nou precies zeggen? Als je je ei kwijt moet, is Twitter een beter medium dan hier je persoonlijke vete neergooien. Dit topic is bedoelt voor mensen die serieus een ander OS willen proberen en moeite willen doen deze te leren, maar niet precies weten wat bij hun past. Het is geen plek om kortzichtig te roepen dat iets kut en klote is.
Niet op reageren HoT, zie ook verder geen activiteit van deze gebruiker, dus het is even spammen. :)
-----

Ik vroeg mij af, welke distro's gebruiken live kernel patching? Of is dit nog niet zo ver?
Een tijdje gelezen dat dit in de nieuwe kernel is ingebouwd, maar ik moet toch om de zoveel tijd de NAS rebooten. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 14:08
Het orakel (Oracle) .. was dan weer gelijk een beetje hun "unbreakable linux" tegenspreekt :+

Wat is het probleem met een reboot op z'n tijd ?

Alles begint weer fris en fruitig vanaf 0, tevens test je ook nog eens regelmatig of het ding uberhaupt nog wil rebooten (en zo niet is het door het beperkte aantal changes wellicht wat sneller uit te vinden waarom niet).

En windows of windows (ms of x) .. tsja .. ze zijn zowel precies eender als toch verschillend.
En geen van beide in alle opzichten zaligmakend. Gebruik ze beiden, maar stap toch langzaam steeds meer over op Debian met xfce.

[ Voor 82% gewijzigd door gekkie op 09-01-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een reboot voor een kernel update is leuk, maar als je live patched, zit je alsnog met andere updates waar je een reboot voor nodig hebt, zoals glibc e.d.

Ik herstart overigens niet direct als ik een nieuwe kernel krijg. Heb al een paar keer gehad dat ik een update installeerde en uiteindelijk toen ik wel herstartte alweer een nieuwere versie had. Soms zelfs een nieuwe major versie (bijvoorbeeld van 4.0 naar 4.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:45:
Het orakel (Oracle) .. was dan weer gelijk een beetje hun "unbreakable linux" tegenspreekt :+

Wat is het probleem met een reboot op z'n tijd ?

Alles begint weer fris en fruitig vanaf 0, tevens test je ook nog eens regelmatig of het ding uberhaupt nog wil rebooten (en zo niet is het door het beperkte aantal changes wellicht wat sneller uit te vinden waarom niet).

En windows of windows (ms of x) .. tsja .. ze zijn zowel precies eender als toch verschillend.
En geen van beide in alle opzichten zaligmakend. Gebruik ze beiden, maar stap toch langzaam steeds meer over op Debian met xfce.
Ben met je eens, maar omdat live patching tegenwoordig beschikbaar is, vroeg ik mij af of dit al een 'succes' was. :)
Hero of Time schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 19:42:
Een reboot voor een kernel update is leuk, maar als je live patched, zit je alsnog met andere updates waar je een reboot voor nodig hebt, zoals glibc e.d.

Ik herstart overigens niet direct als ik een nieuwe kernel krijg. Heb al een paar keer gehad dat ik een update installeerde en uiteindelijk toen ik wel herstartte alweer een nieuwere versie had. Soms zelfs een nieuwe major versie (bijvoorbeeld van 4.0 naar 4.2).
Ik begrijp dus dat er niets anders opzit dan af-en-toe te rebooten? :+

Het 'probleem' is dat de NAS is geëncrypt, waardoor je elke keer weer het toetsenbord erop moet aansluiten (voor het rebooten).
Zou ook met een USB (unlock) kunnen werken, maar dat vind ik minder veilig en ik heb meeste de neiging deze te formatteren. :P

Misschien maar beter dat ik extra toetsenbord erbij koop, die ik kan makkelijk kan wegleggen.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-10 12:51
HollowGamer schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:22:
[...]
Het 'probleem' is dat de NAS is geëncrypt, waardoor je elke keer weer het toetsenbord erop moet aansluiten (voor het rebooten).
Zou ook met een USB (unlock) kunnen werken, maar dat vind ik minder veilig en ik heb meeste de neiging deze te formatteren. :P

Misschien maar beter dat ik extra toetsenbord erbij koop, die ik kan makkelijk kan wegleggen.. :|
Dropbear voor pre boot remote ssh unlock te doen?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
A1AD schreef op zondag 10 januari 2016 @ 08:32:
[...]

Dropbear voor pre boot remote ssh unlock te doen?
Dat klinkt goed, dat is toch een soort 'kleine' shell? :)
Alleen hoe zou dit dan werken?
GRUB laad de boot partitie en het OS, daarna is mijn SSH toch weer weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je niet beter gewoon je systeem laten opstarten (volledig) en pas je data aankoppelen bij login? Ecryptfs werkt bv. zo. Je versleutelde home partitie wordt pas aangekoppeld als je inlogt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
HollowGamer schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:39:
[...]

Dat klinkt goed, dat is toch een soort 'kleine' shell? :)
Alleen hoe zou dit dan werken?
GRUB laad de boot partitie en het OS, daarna is mijn SSH toch weer weg?
Even googlen moet lukken toch?

Dropbear configureer je als pre boot shell, na unlock sluit deze zich en start je server gewoon op inclusief openssh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
A1AD schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:50:
[...]

Even googlen moet lukken toch?

Dropbear configureer je als pre boot shell, na unlock sluit deze zich en start je server gewoon op inclusief openssh.
Hebt gelijk, ben ik dan ook direct gaan doen. :)

Op de Arch Wiki zie ik dat een (of meerdere) hook(s) moet toevoegen aan mkinitcpio.conf, (ssh) sleutels moet aanmaken, waarna je bij een reboot toegang hebt via SSH en hem zo dus kan unlocken. :)

We gaan het maar eens proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:22:
[...]

Ik begrijp dus dat er niets anders opzit dan af-en-toe te rebooten? :+
Jup. Het is wel mogelijk, met heel veel werk en tijd, om alle updates toe te laten passen zonder opnieuw op te starten, maar de tijd die je bezig bent is vele malen langer dan even herstarten. Leuk voor de uptimefetisjisten, maar als beheerder onwenselijk. Gewoon rebooten en 5 minuten later checken of alles weer in orde is. Veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde Debian opnieuw installeren en uit nieuwsgierigheid Manjaro Linux eens geprobeerd. Manjaro is gebaseerd op Arch Linux maar dan gepolijster en veel toegankelijker. Zoiets als Linux Mint is met Ubuntu.

Ik dacht dat het een korte kennismaking en daarna gelijk Debian erop maar.. Manjaro bevalt echt uitstekend! Het is stabiel, erg gebruiksvriendelijk en heeft de allernieuwste pakketten. Zelfs Steam zit standaard geïnstalleerd en het is de eerste Linux distributie die mijn NVIDIA-kaart herkende en in 1 keer de closed drivers installeerde.

Het is weleven wennen wanneer je heel lang debian based gewend bent, want apt-get, .deb en ppa's kun je vergeten. Nu is het $ yaourt -S vertex-themes-git en pacman. AUR van Arch kun je ook gebruiken. Gelijk Gnome 3.18 erop, andere eye candy want nu veel meer keuze met de nieuwste GTK en gaan. Voorlopig een blijvertje en benieuwd hoe zo'n rolling release mij gaat bevallen.

Zie hier mijn nieuwe desktop: hello Manjaro!

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/eqbejt.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:56:
[...]

Jup. Het is wel mogelijk, met heel veel werk en tijd, om alle updates toe te laten passen zonder opnieuw op te starten, maar de tijd die je bezig bent is vele malen langer dan even herstarten. Leuk voor de uptimefetisjisten, maar als beheerder onwenselijk. Gewoon rebooten en 5 minuten later checken of alles weer in orde is. Veel efficiënter.
Dan blijven we daar bij. :)
Ga ook even kijken naar busybox, ik herinnerde me dat ik dit een jaar of 5 geleden had gebruikt op Ubuntu Server, nu weer een aantal jaren verder zijn, zal het weer wat makkelijker gaan. ;)
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:49:
Ik wilde Debian opnieuw installeren en uit nieuwsgierigheid Manjaro Linux eens geprobeerd. Manjaro is gebaseerd op Arch Linux maar dan gepolijster en veel toegankelijker. Zoiets als Linux Mint is met Ubuntu.
[..]
Nice desktop! :D

Ik hoor positieve verhalen over Manjaro, ga het zeker eens checken.
Tot nu toe kiezen de meeste tussen Manjaro, Antergos of basic Arch Linux, waarbij de eerste mij de beste keuze lijkt als je een (volledig) voor geïnstalleerd OS wilt hebben.

Mocht je trouwens in de war raken met pacman: https://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman/Rosetta
Check btw. ook de Arch wiki voor nog meer tips en tweaks. ;)

Veel plezier met Arch! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46
Eerder in het topic heb ik Manjaro ook al aangeprezen. Heerlijk systeem is dat. En aur werkt ook prettiger tov ppa's imo. Op mijn ubuntu-based systemen had ik altijd een lijst extra ppa's na verloop van tijd, maar in aur kan ik altijd vinden wat ik nodig heb.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Vraagje: waarom zou je Manjaro verkiezen tov. Antergos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 16:18

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik vraag me inderdaad hetzelfde af. Manjaro heeft volgens mij wel meer smaken qua DE, maar Manjaro maakt volgens mij geen gebruik van de Arch repo's en is trager met het uitbrengen van security updates, waar Antergos dat wel doet.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Simpel: niet weten dat 't er is? Net zoals dat veel mensen maar Ubuntu erop gooien ipv Mint, Debian, Fedora, OpenSuSE, noemeendistro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:15:
Simpel: niet weten dat 't er is? Net zoals dat veel mensen maar Ubuntu erop gooien ipv Mint, Debian, Fedora, OpenSuSE, noemeendistro.
Denk dat het meer vs. vraag was bedoeld. ;)
Wat maakt Manjaro beter dan.. Staat er niks in de Wiki of op Google?
Ik heb beide een hele tijd geleden getest (toen ze net uitkwamen), heb alleen Manjaro onthouden omdat die naam iets makkelijker iets te schrijven. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik vraag me wel af of Arch ondertussen met iets minder venijn naar mensen kijkt die geen systemd op hun systeem willen :+. Ze prijzen de "tweakability" van hun systeem aan tov gentoo, maar bij gentoo heb je gewoon de keuze wat voor init je draait.
Bij Arch was het dan eerder door de devs "als je geen systemd wil zal je ergens anders heen moeten"...

Bij debian is dat ook zo'n gezever, heb lange tijd op al m'n debian VM's (Draai Debian als VM's op m'n ESX server thuis voor een hoop dingetjes als ZNC, mail, DB, ...) een custom repo moeten adden voor non-systemd versies.
Ik heb een tijdje terug gelezen dat ze bij debian zelf wel terug wat losser zijn gaan doen en het niet pushen maar ik moet dat allemaal nog eens terug van dichterbij bezien.

Ik draai dus Gentoo op m'n main machine, maar voor bijna al de rest is Debian voldoende zeg maar. Geen zin om voor die VM's alles te gaan compileren. Is ook "maar" een AMD E-350 machine, geen snelheidsbak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
HollowGamer schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:38:
[...]
Ik vraag het me oprecht af. Ik zie persoonlijk geen enkele reden om Manjaro te verkiezen boven Antergos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

HollowGamer schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:38:
[...]

Wat maakt Manjaro beter dan.. Staat er niks in de Wiki of op Google?
Ik heb beide een hele tijd geleden getest (toen ze net uitkwamen), heb alleen Manjaro onthouden omdat die naam iets makkelijker iets te schrijven. :9
Manjaro houdt updates wat langer vast omwille van de stabiliteit. Als ergens net een nieuwe package van uitgekomen is kunnen daar ook bugs in zitten of dependencies van breken etc. en dat willen ze voorkomen. Pas als het een tijdje in de unstable repos van Manjaro gedraaid heeft gaat het naar de stable toe.

Antergos is eigenlijk gewoon Arch met een installer. Het maakt ook gewoon gebruik van de Arch repo's, alleen de installatie e.d. is geautomatiseerd.

Zelf overigens ook Manjaro draaien. Hero of Time heeft op zich ook wel een punt: ik kende Antergos eigenljik niet eens en heb het dus ook nooit overwogen. Ik was gewoon op zoek naar een rolling release distro waarbij ik niet zo moeilijk hoefde te doen als bij Arch en kwam zodoende uit bij Manjaro. Tot nu toe bevalt het prima. Dat ik nieuwe packages een paar dagen/weken later krijg boeit mij niet zo heel erg, het gaat mij er meer om dat ik niet een volledige nieuwe install hoef te doen of een brak werkende upgrade.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vicarious schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:46:
... Manjaro houdt updates wat langer vast omwille van de stabiliteit. ....
Ik neem aan dat men bij dringende fixes eventueel sneller tewerk zal gaan, of eventueel een patch voor de actuele versie zal maken/gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Vicarious schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:46:
[...]

Manjaro houdt updates wat langer vast omwille van de stabiliteit.
...
het gaat mij er meer om dat ik niet een volledige nieuwe install hoef te doen of een brak werkende upgrade.
Als je het zo bekijkt kan je wel stellen dat Manjaro beter geschikt is om op mijn werk laptop te draaien itt Antergos/Arch.

edit: inkorten quote

[ Voor 51% gewijzigd door A1AD op 12-01-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

begintmeta schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:35:
[...]

Ik neem aan dat men bij dringende fixes eventueel sneller tewerk zal gaan, of eventueel een patch voor de actuele versie zal maken/gebruiken?
Weet ik eerlijk gezegd niet. Ik lees ook overal dat ze security updates/fixes bijvoorbeeld niet direct uitbrengen en die lijken me toch best dringend/belangrijk. Beiden zullen hun voordelen hebben, maar ik heb nu met mijn werklaptop in de afgelopen weken geen dingen gehad die stuk zijn gegaan (ik heb er pas een paar weken Manjaro opstaan :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

A1AD schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:06:
Vraagje: waarom zou je Manjaro verkiezen tov. Antergos?
Manjaro biedt meer stabiliteit en support.

Manjaro heeft eigen repositories waarbij ze zelf updates eerst testen. Antergos niet en zit direct op wat Arch Linux uitbrengt. Wat het risico heeft dat gelijk je hele systeem om zeep wordt geholpen. Nadeel is dat je soms blijkbaar een weekje moet wachten totdat iets wordt vrijgegeven natuurlijk. Wanneer je van Debian vandaan komt is dat geen probleem! Ik ben benieuwd hoe lang dit werkelijk zal zijn.

Verder heeft Manjaro zelf ontwikkelde hardware detectie ontwikkeld met mhwd en mhwd-kernel. Dat heb ik direct gemerkt! NVIDIA en Broadcam drivers werden direct en foutloos geïnstalleerd. _/-\o_ Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt, zelfs niet met Linux Mint!

Verder is de user community van Manjaro een flink stuk levendiger. Wat handig is wanneer je support zoekt.

https://forum.manjaro.org/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

GuntherDW schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:38:
Ik vraag me wel af of Arch ondertussen met iets minder venijn naar mensen kijkt die geen systemd op hun systeem willen :+. Ze prijzen de "tweakability" van hun systeem aan tov gentoo, maar bij gentoo heb je gewoon de keuze wat voor init je draait.
Bij Arch was het dan eerder door de devs "als je geen systemd wil zal je ergens anders heen moeten"...
Dat zeggen ze wel over meer dingen daar :+

Wat Debian en systemd betreft: ik ben heel benieuwd of Devuan van de grond komt. Ik check af en toe hun site es en er is wel activiteit maar ik weet nog niet of ik het erop wil wagen - en of het de moeite doet... Elk initsysteem heeft wel zijn eigen kuren.

[ Voor 20% gewijzigd door Borromini op 12-01-2016 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:31:
[...]

Manjaro biedt meer stabiliteit en support.

Manjaro heeft eigen repositories waarbij ze zelf updates eerst testen. Antergos niet en zit direct op wat Arch Linux uitbrengt. Wat het risico heeft dat gelijk je hele systeem om zeep wordt geholpen. Nadeel is dat je soms blijkbaar een weekje moet wachten totdat iets wordt vrijgegeven natuurlijk. Wanneer je van Debian vandaan komt is dat geen probleem! Ik ben benieuwd hoe lang dit werkelijk zal zijn.

Verder heeft Manjaro zelf ontwikkelde hardware detectie ontwikkeld met mhwd en mhwd-kernel. Dat heb ik direct gemerkt! NVIDIA en Broadcam drivers werden direct en foutloos geïnstalleerd. _/-\o_ Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt, zelfs niet met Linux Mint!

Verder is de user community van Manjaro een flink stuk levendiger. Wat handig is wanneer je support zoekt.

https://forum.manjaro.org/
Klinkt erg goed! Ga het toch maar eens proberen in een VM. :D

Betreft updates op Arch: geen enkele problemen gehad, elke upgrade is tot nu toe altijd prima verlopen.
De enige die ik mij kan herinneren was de verhuizing van /bin -> /usr/bin (en ook /lib), daardoor moest ik het OS herinstalleren. Met de kennis van nu, had dit waarschijnlijk niet gehoeven. ;)

Dat laatste punt wil ik toch even op in haken: genoeg keren geholpen op het Arch Linux forum.
Ze verwachten alleen bepaald niveau, beginners worden inderdaad soms overgeslagen, maar aan de andere kant staat alles goed en wel in de Wiki's. :)

Hoe zit dat bij Manjaro eigenlijk? Hebben zij hun eigen Wiki of gebruiken ze delen van Arch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:35:
[...]

Klinkt erg goed! Ga het toch maar eens proberen in een VM. :D

Betreft updates op Arch: geen enkele problemen gehad, elke upgrade is tot nu toe altijd prima verlopen.
De enige die ik mij kan herinneren was de verhuizing van /bin -> /usr/bin (en ook /lib), daardoor moest ik het OS herinstalleren. Met de kennis van nu, had dit waarschijnlijk niet gehoeven. ;)

Dat laatste punt wil ik toch even op in haken: genoeg keren geholpen op het Arch Linux forum.
Ze verwachten alleen bepaald niveau, beginners worden inderdaad soms overgeslagen, maar aan de andere kant staat alles goed en wel in de Wiki's. :)

Hoe zit dat bij Manjaro eigenlijk? Hebben zij hun eigen Wiki of gebruiken ze delen van Arch? :)
Ik ben benieuwd wat jij van Manjaro vindt wanneer je al ervaring hebt met Arch Linux.
Het antwoord op je vraag over de wiki staat .. op de Arch Wiki:

https://wiki.archlinux.or...ns_(active)#Manjaro_Linux

Valt mij daar nu pas op hoeveel Arch based distributies er allemaal zijn. Het verschil tussen Antergos en Manjaro is dan ook gelijk duidelijk.

Al is op distrowatch.com Manjaro veruit favoriet. Zelfs meer favoriet dan Arch zelf. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:41
Ik gebruik nu Xubuntu waar ik zeker tevreden over ben. Heb in het verleden Ubuntu gebruik maar vooral veel Arch Linux en Debian. Heb nu een standaard installatie van Xubuntu en daarbij natuurlijk Docky geinstalleerd en een andere file manager. Dit doet eigenlijk samen precies wat ik wil. Kreeg Arch niet op mijn huidige laptop, veel gezeur met UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:40:
...
Ik ben benieuwd wat jij van Manjaro vindt wanneer je al ervaring hebt met Arch Linux.
...
Ik vond het eerlijk gezegd weinig toevoegen, daarnaast was het toen ik er naar had gekeken, de updates te ongestructureerd werden afgehandeld. (pakweg twee jaar geleden meen ik, dus wellicht is het verbeterd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 15:24
Mijn ervaring met Manjaro is dat deze mijn netwerkkaart er steeds uitgooit. Manjaro heeft tegenwoordig meerdere versies maar die gooien hem er ook uit. Daar heb ik met andere Linux distro's geen last van. Na het uitproberen van diverse distro's ben ik blijven steken bij Ubuntu GNOME. GNOME zelf vind ik er niet zo fraai uitzien maar met wat aanpassingen ziet hij er voor mij nu erg goed uit en is vlot en stabiel.

[ Voor 31% gewijzigd door Pineka op 13-01-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hallo allen!

Ik heb nu al aardig wat distro's geprobeerd maar allemaal voldoen ze me op een of andere manier net niet. Niet omdat het Linux is, daar krijg je mij nauwelijks meer vanaf :) Veel geinstalleerd bij mensen, maar zoek een beetje een vaste distro.

Mijn ervaringen tot nu toe:

- Ubuntu

Unity bevalt mij niet, kubuntu is niet mijn favoriete KDE distro vanwege de geringe daarnaast ben ik niet zo gecharmeerd van cannonical en zijn recente projecten. Het feit dat je bij Ubuntu desktop aan unity vastzit zonder vast te grijpen aan een afgeleide of apart te installeren vind ik ook jammer. Kubuntu vind ik geen consistente omgeving bieden tov bijv. openSUSE.

- Mint

De meestgebruikte interfaces spreken mij niet aan, Mint KDE biedt voor mij geen meerwaarde. Ook een aantal keuzes zoals het automatisch selecteren van opendns bevallen mij niet zo.

- Elementary OS.

Pantheon ziet er mooi uit. Had helaas een aantal stabiliteitsproblemen, en moest een verse installatie doen om te upgraden.

- Debian stable

Oude pakketten, mist aantal dingen zoals "sudo" , ook apt mist een aantal functionaliteiten. Die zitten in "python-software-properties" . Verder wel een fijne distro.

- Debian testing

Hoop uitzoekwerk om te converteren naar testing. Is na een half jaar 'gebroken' en ben huiverig om terug te gaan

- openSUSE

YaST2 is mooi. De hele distro geeft me een top KDE ervaring. Behalve dat ik mijn nvidia kaart met geen mogelijkheid/tutorial aan de praat krijg, daarom geen optie.

- Arch

Nog niet serieus geprobeerd

- Fedora

Ging wel. Jaartje gebruikt. Aantal dingen waren net wat teveel werk voor een machine waar ik geen omkijk naar wil hebben, maar dat zal ik ook hebben bij Arch.
Het idee dat het het proeftuintje van RedHat is bevalt me een stuk minder. Of moet ik me daar niet druk om maken?

Wat zoek ik :

- Distro waarin je tijdens de installatie voor een GUI kan kiezen, en zoveel mogelijk zelf kan beslissen.

- Zoveel mogelijk de laatste stabiele uitgaven van pakketten, maar geen enorm risico lopen.

- Simpele, krachtige Package Manager

- Niet al teveel onderhoud

- Niet gericht om het de massa zo makkelijk mogelijk te maken, liever fatsoenlijke, niet-rommelige code.

- Geen beslissingen omdat iets populair is, maar gebaseerd op technische analyses. Dus het moet écht nut hebben.

Ik zou graag iig KDE en GNOME willen gebruiken.
Wie overtuigt me naar z'n distro :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Eum... Manjaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hmmz dat is inderdaad een optie. Maar als ik gewoon de tijd neem om Arch te installeren, heeft Manjaro dan nog voordelen?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nee zou ik zeggen. Je zou ook Gentoo kunnen overwegen, of eventueel FreeBSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Over de hele Arch/Manjaro/Antergos discussie, zonder een flame war te willen beginnen. Ieder z'n ding natuurlijk.

Toen ik een aantal jaar geleden permanent over wilde op Linux ben ik met Debian begonnen en ben alle major distro's doorlopen. Hoorde her en der over Arch en dat het voornamelijk voor gevorderden zou zijn omdat het helemaal op jezelf aankomt om het te onderhouden en te repareren, want het zou continue kapot gaan. Ik ben ergens halverwege 2014 overgestapt op Arch omdat ik nieuwsgierig was, en er wel van houd om mezelf in het diepe te gooien. Zeker in het begin heel veel geexperimenteerd met verschillende DE's enzo, verschillende configuraties en de nodige herinstallaties gedaan nadat ik zelf dingen om zeep had geholpen. Heel veel van geleerd, maar geen enkele herinstallatie van Arch was ooit omdat het "vanzelf" stuk ging.

Een ding is zeker, na al mijn experimenteren met alle distributies is Arch met kop en schouders de meest stabiele distributie die ik heb gehad. Elke andere distro liep ik binnen dagen/weken/soms maanden wel tegen rare shit aan. Met Arch heb ik niets van die onzin. Ik update wel bijna dagelijks, als ik aanlog effe snel een pacman -Syu. Mijn (oude) home server met Apache/MySQL en vrij grote (13 disks) ZFS pool draaide eerst Debian maar kort daarop ook gewoon op Arch Linux. De Laptop draait Arch en m'n ouders zitten sinds een aantal maanden met hun Intel NUCjes ook allebei op Arch Linux. Van m'n vriendenkring gaan er ook steeds meer over op Arch nadat ze door mij geevangeliseerd zijn :+ . Niemand heeft er tot nu toe spijt van en geven eigenlijk allemaal toe dat ze dat al eerder hadden moeten doen.

Ik heb zonder dollen nog nooit een update gehad die echt iets sloopte. Eigenlijk helemaal niet. Redelijk simpele dingen wel. Wat ik op een gegeven moment had was een combinatie met ZFS, Virtualbox en AMD video drivers die allemaal wat anders wilde qua kernel versie op een gegeven moment. Ik moest toen tijdelijk over op LTS en wachten totdat AMD 4.2-nogwat kernel ondersteunde. Duurde niet zo lang, een week of twee geloof ik en toen kon ik alles weer updaten.

Ow, had ook een keer bij de overgang naar Xorg 1.18.0 dat er iets geks was met xf86-input-evdev en xf86-input-libinput. Ik had denk ik verkeerde keuze gemaakt tijdens updaten want ik kreeg de vraag wel wat ik wilde. Na een reboot werkte m'n muis en keyboard niet meer. Daar ben ik wel een uurtje mee aan het kloten geweest voordat ik door had wat er precies aan de hand was en hoe ik dat moest fixen (steeds reboot met de arch install usb, chroot, iets fixen, reboot, geen keyboard, rinse & repeat. Toen was ik wel effe vloeken, dat geef ik toe).

Ik geloof dan ook zeker dat Arch in het verleden de nodige problemen heeft gehad, zeker met de overgang van init naar systemd was geloof ik verre van vlekkeloos. De laatste paar jaar denk ik dat de kritiek op stabiliteit en problemen voornamelijk nog echoes van het verleden zijn en niet echt meer van deze tijd.

Daarmee zeg ik niet dat Arch helemaal vrij van problemen is en ik beweer ook zeker niet dat het nooit kan voorkomen. Maar dat het continue breekt en dat andere arch-forks stabieler zouden zijn, geloof ik niets van. Heb nog geen enkel echt serieus probleem gehad of moeten herinstalleren.

Andere probleempjes die ik ook wel heb gehad waren bijvoorbeeld met Plasma (KDE 5). Dat was echt niet stabiel. Gnome 3.18 (GDM, eigenlijk) werkte in het begin bijvoorbeeld ook niet met bepaalde video drivers, bleef het scherm zwart. Kan natuurlijk dat ze bij Manjaro of een andere fork dan langer wachten en dat ze dan in het geval van Gnome op 3.16 bleven zitten. Dat kan je zelf met Arch natuurlijk ook gewoon doen. Je bent niet verplicht altijd van alles het laatste te moeten updaten. Zie voorbeeld hierboven van mijn kernel updates, moest ik effe op hold zetten. Ik had op die manier ook de gnome package group op hold kunnen zetten. Als je al geupdate hebt is een rollback overigens ook niet zo moeilijk maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

InflatableMouse schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:47:
De Laptop draait Arch en m'n ouders zitten sinds een aantal maanden met hun Intel NUCjes ook allebei op Arch Linux. Van m'n vriendenkring gaan er ook steeds meer over op Arch nadat ze door mij geevangeliseerd zijn :+ . Niemand heeft er tot nu toe spijt van en geven eigenlijk allemaal toe dat ze dat al eerder hadden moeten doen.
Heb je dan ook een cronjob om de boel geupdate te houden of doe jij dat af en toe?

Ik ben nu al getriggerd om arch te gaan proberen in een virtualmachine. Erg benieuwd.
Tja dan zit ik met opensourcedrivers op mijn laptop voor mijn videokaart, en dat komt het toch al karige batterijduur niet ten goede. Ik wil op al mijn pc's hetzelfde draaien (op één installatie windows na.) Ook zit ik met Vmware Workstation.

Ik moet zeggen dat ik nu nogal zit te twijfelen tussen Fedora, openSUSE of misschien wel Arch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

silverball schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:36:
Wat zoek ik :

- Distro waarin je tijdens de installatie voor een GUI kan kiezen, en zoveel mogelijk zelf kan beslissen.

- Zoveel mogelijk de laatste stabiele uitgaven van pakketten, maar geen enorm risico lopen.

- Simpele, krachtige Package Manager

- Niet al teveel onderhoud

- Niet gericht om het de massa zo makkelijk mogelijk te maken, liever fatsoenlijke, niet-rommelige code.

- Geen beslissingen omdat iets populair is, maar gebaseerd op technische analyses. Dus het moet écht nut hebben.
Na mijn betoog hierboven, serieus antwoord op je punten:
- Punt 1: Arch. Handmatige installatie, meer keuze vrijheid kan je jezelf niet geven. Ik geloof niet dat willekeurig welke andere distro je meer vrijheid kan geven dan een handmatige installatie. Gentoo of LFS, kan je nog compileren met optimalisatie flags :X

- Punt 2: Arch. Zie mijn betoog hierboven.

- Punt 3: Arch. Pacman is simpel, krachtig en snel.

- Punt 4: Arch heeft onderhoud nodig. Of het "niet al te veel is", is wat vaag natuurlijk. Eigenlijk heeft elk OS wel onderhoud nodig. Uit eigen ervaring, heel veel onderhoud pleeg ik niet. Af en toe wordt pacman wat trager, dan ruim ik de cache op. Ik loop af en toe door de logs, check op fouten. Als je updaten van je OS tot onderhoud reken, dat moet je met Arch echt wel bijhouden. Ik doe het dagelijks, maar 1 keer per week is zeker wel aan te raden.

- Punt 5: Arch. Definitief. Zie de Arch philosofie. Code correctness over convenience en simplicity.

- Punt 6: zie Punt 5.

Ik houd van Arch omdat het mij met Linux laat werken zoals Linux zelf is, bare. Simpel. Wat ik nodig heb en niet meer. Niet wat Debian of Red Hat of wie dan ook voor mij besloten heeft dat de default config moet zijn voor package A of B (arch doet dat ook wel, maar minimaal), maar wat ik zelf wil. Mijn kennis ging in een enorme stroom versnelling en ik heb veel meer geleerd in die paar maanden stijle leercurve dan in de jarenlang daarvoor met mainstream distributies en rondklikken in de meegeleverde GUI's. Goed, je moet er wel tijd voor hebben en de zin om het er in te steken.

Tip mocht je Arch proberen: maar van de Arch WIKI je homepagina. Dat is je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
InflatableMouse schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:03:
...
- Punt 5: Arch. Definitief. Zie de Arch philosofie. Code correctness over convenience en simplicity.

...
Als je de optie hebt kan je dan ook naar NetBSD kijken, of eventueel OpenBSD of FreeBSD/DragonFlyBSD, maar de support daarvoor is kleiner, dus als je aangewezen bent op commerciele software, heb je vaker een probleem. Met BSDs heb ik eigenlijk de minste problemen gehad.

Verder is Arch prima, maar ik ben in tegenstelling tot jou een keer met een fatale en twee keer met een vervelend probleem komen te zitten tijdens gebruik (al wel wat langer geleden. Desalniettemin is het voor iemand die graag nieuwe softwareversies draait en/of eigen pakketen wil maken/nodig heeft een prima systeem. Gentoo kun je dan eventueel ook overwegen.
silverball schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:54:
...

Tja dan zit ik met opensourcedrivers op mijn laptop voor mijn videokaart, e...
FreeBSD valt bij dergelijke wensen inderdaad wel wat minder te verkiezen.
Ik moet zeggen dat ik nu nogal zit te twijfelen tussen Fedora, openSUSE of misschien wel Arch.
Zou je openSUSE Tumbleweed kiezen? (of heet dat nu weer anders)? Ik zou denk ik voor arch gaan, als je de tijd wil nemen het een keer helemaal goed op te zetten. In principe doe je dat ook maar zelden natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2016 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

silverball schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:54:
[...]

Heb je dan ook een cronjob om de boel geupdate te houden of doe jij dat af en toe?
Uit den boze. Updaten doe je handmatig zodat je kan checken welke packages er voorbij komen. Je krijgt soms ook de vraag om packages te vervangen, zoals bij mijn voorbeeld boven met xorg en de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik ben ook zo een addict die dagelijks yaourt -Syua draait op mijn arch bakkie. Wel uiteraard zonder --noconfirm

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:47:
Over de hele Arch/Manjaro/Antergos discussie, zonder een flame war te willen beginnen. Ieder z'n ding natuurlijk.

Toen ik een aantal jaar geleden permanent over wilde op Linux ben ik met Debian begonnen en ben alle major distro's doorlopen. Hoorde her en der over Arch en dat het voornamelijk voor gevorderden zou zijn omdat het helemaal op jezelf aankomt om het te onderhouden en te repareren, want het zou continue kapot gaan.
Leuk om je enthousiasme te lezen! Eigenlijk geef je zelf al antwoord waarom Arch voor jou beter geschikt is. Je hebt dagelijks tijd en zin voor systeembeheer en te experimenteren. Ik hoef niet zo nodig iedere dag perse de beheerder te zijn, geen tijd voor want de PC is hier vooral een werkbak. Misschien ga ik ook nog eens beginnen aan Arch, maar nu vind ik de stabiliteit en compleetheid van Manjaro met hun eigen repositories en meer slimmigheden wel zo comfortabel. Noem het luxe. :) Terwijl je ook toegang tot AUR hebt van Arch. En je kunt wanneer je eraan toe bent je Manjaro installatie volledig omzetten naar Arch.

Manjaro heeft van dit soort slimmigheden met hun eigen mhwd command die ik erg kan waarderen. En hoofdpijn scheelt. :) https://wiki.manjaro.org/index.php?title=Manjaro_Kernels
mhwd-kernel will automatically update a newly installed kernel with any modules currently used in your existing kernel. For example, if you were to update from kernel 3.10 to 3.13, mhwd-kernel would automatically update 3.13 with any and all modules present in 3.10. How about that!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
FREAKJAM schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:30:
Ik ben ook zo een addict die dagelijks yaourt -Syua draait op mijn arch bakkie. Wel uiteraard zonder --noconfirm
Ik ook, maar ik geef de voorkeur aan pacman voor de repo en pacaur voor AUR.

Recent ook tkPacman geprobeerd, maar een gui maakt het zoveel ingewikkelder.. vreemd, maar pacman werkt zo eenvoudig. :)
Vergeet ook niet achter je AUR wrapper, de --devel of --aur flag toe te voegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:26

JT

VETAK y0

silverball schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:36:
Ik zou graag iig KDE en GNOME willen gebruiken.
Wie overtuigt me naar z'n distro :P
Kubuntu heb ik ook gedraaid en draaide niet heel stabiel bij mij. Wel op een ander systeem dan waar ik Gnome 3.18 op draai en de vorige major van KDE, maar na zoeken heb ik meer gevonden over dat Kubuntu niet geheel stabiel was. Met Kubuntu kun je veel maar het gevolg is dat KDE er ook soms wat ingewikkeld en complex uit ziet.

Ik draai nu Gnome 3.18 met Ubuntu op m'n desktop. Erg fijn. Mijn systeem is snel maar Gnome 3.18 zelf is ook érg snappy. Hou er rekening mee dat je geen taakbalk meer hebt maar je moet naar de linker bovenhoek. Dan krijg je direct aan de linkerkant een balk met shortcuts en op de rest van je scherm kies je uit je draaiende programma's, waarvan je allemaal miniaturen ziet. Nu staat mijn muis erg snel en Gnome is erg snappy waardoor ik er inmiddels geen bezwaar meer tegen heb. Ik wou typen dat ik niet echt voordelen ervan zie maar als ik er nog even over nadenk dan moet ik wel zeggen dat ik praktisch niet meer op het verkeerde programma klik, door de miniaturen. Er zijn wel diverse packages die alsnog een traditionele taakbalk gebruiken.

Het complete menu is een groot plat menu over je hele scherm en dat werkt eigenlijk best prettig. Het komt allemaal simpel over terwijl je er genoeg mee kunt. Aantal andere features (die ik niet gebruik) zijn standaard GDrive integratie en auto brightness bij een ondersteunde lichtsensor. Ik ben aangenaam verrast door Gnome 3.18 en kan je aanraden deze eens middels een livestick te proberen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:19:
[...]
Leuk om je enthousiasme te lezen! Eigenlijk geef je zelf al antwoord waarom Arch voor jou beter geschikt is. Je hebt dagelijks tijd en zin voor systeembeheer en te experimenteren.
De reden waarom ik over ben op Arch gaf ik als volgt aan in m'n vorige post:
Ik houd van Arch omdat het mij met Linux laat werken zoals Linux zelf is, bare, simpel. Wat ik nodig heb en niet meer. Niet wat Debian of Red Hat of wie dan ook voor mij besloten heeft dat de default config moet zijn voor package A of B (arch doet dat ook wel, maar minimaal), maar wat ik zelf wil.

Ik ben zeker niet elke dag bezig met beheren! Dat is nummer 1 reden waarom ik van Windows af ben gestapt, spul moet gewoon werken en elke keer als ik thuis kwam en iets wilde doen (filmpje kijken bv), werkte er "iets" niet, de share niet naar m'n server bv, of stotterde de film, of werkte geluid ineens niet goed meer. Ik werd er helemaal gek van dat om de haverklap "iets" weer niet werkte zoals ik wilde. Ik was het spuugzat om thuis te komen uit m'n werk (Windows senior systeem beheerder :o ) en lekker door te moeten met m'n werk maar dan thuis. Echt, fuck dat! Vorig jaar RHCSA gehaald (admin I en II gedaan), in maart ga ik voor m'n RHCE en dan mag ik het woordje Windows in m'n functie omschrijving vervangen voor Linux >:) Dan is het definitief bye bye Microsoft.

Nee, thuis doe ik dus leuke dingen >:) . Bijna dagelijks wel effe de pacman -Syu maar da's echt alles hoor. Ben verder met heel andere dingen bezig (zit vaak niet eens achter de PC 8) ). Meeste dingen die met systeem beheer te maken hebben, logjes nalopen, cache opruimen of andere dingen doe ik mischien maandelijks, meeste dingen zelfs dat niet eens. Backups start ik handmatig, dat nog wel. Te lui om er een mooie systemd timer van te maken maar dat komt wel. Onlangs nog bezig geweest met paar leuke update scripts en systemd-timers dus is eigenlijk nu een kwestie van effe kopieren en aanpassen om m'n rsync snapshot backups met hardlinks _/-\o_ met schedule te laten lopen.
FREAKJAM schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:30:
Ik raad je echt sterk aan gewoon pacman -Syu te doen, en daarna yaourt -Syu --aur. Ik kan het zo snel niet vinden maar er was recentelijk een thread op arch bbs waarin het met sterk overtuigende redenen werd aangeraden de lijn tussen official en unofficial repo's goed gescheiden te houden. Aur wrappers hebben de neiging die scheiding te vervagen en dat is vragen om problemen. Je zou niet de eerste zijn die daardoor een keer in de problemen komt omdat yaourt iets geks doet, verkeerde volgorde of wat dan ook.

Jammer dat ik het niet meer kan vinden want ik weet eigenlijk ook niet meer wat de redenen precies waren 8)7 |:( .

[ Voor 6% gewijzigd door InflatableMouse op 14-01-2016 11:19 . Reden: reden verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik heb nu op mijn Ubuntu installatie een aantal desktop omgevingen geprobeerd. Ik ben blijven hangen bij plasma 5. Het grote probleem dat ik had bij kubuntu desktop met alle andere DE's verwijderd is dat het geheugengebruik verschrikkelijk hoog is. Na het starten slipt het langzamerhand vol tot 3,5 gig.

Ik ga eerst openSUSE thumbleweed proberen vanwege de goede kde ervaring. Gaat dit toch niet lekker ga ik volgende week Arch installeren en mezelf daarin verdiepen. Het klinkt wel als iets wat ik moet proberen.

Bedankt voor alle input in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Succes op je quest naar je nieuwe distro! Het is gewoon erg leuk en er is heel veel. Voor ieder wat wils.

Over het geheugen, maak je er niet druk om! Vrij geheugen heb je niets aan, er kan beter iets in staan waarvan Linux "denkt" dat je het nodig gaat hebben zodat het sneller start, en dat is precies wat Linux doet.

code:
1
2
3
4
$ free -h
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:            30G         23G        2.0G        855M        5.1G        4.1G
Swap:          8.0G          0B        8.0G

5GB cache, 2GB vrij van de 30GB. Linux prefetched, zogezegd.

Zie Help! Linux Ate My RAM! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
InflatableMouse schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:27:
Succes op je quest naar je nieuwe distro! Het is gewoon erg leuk en er is heel veel. Voor ieder wat wils.

Over het geheugen, maak je er niet druk om! Vrij geheugen heb je niets aan, er kan beter iets in staan waarvan Linux "denkt" dat je het nodig gaat hebben zodat het sneller start, en dat is precies wat Linux doet.

code:
1
2
3
4
$ free -h
Mem:            30G         23G        2.0G        855M        5.1G        4.1G
Swap:          8.0G          0B        8.0G

5GB cache, 2GB vrij van de 30GB. Linux prefetched, zogezegd.

Zie Help! Linux Ate My RAM! :*)
Hoe krijg je het geheugen zo vol?
Zelf met de alles in het geheugen laten kom ik op dit uit:
code:
1
2
3
4
$ free -h
Mem:           7,8G        1,3G        2,4G        825M        4,2G        5,6G
Swap:            0B          0B          0B

Aan swap begin ik niet meer aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
HollowGamer schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:40:
... Zelf met de alles in het geheugen laten ...
Hoe bedoel je dat? Ik kan nooit alles in het geheugen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:40:
[...]

Hoe krijg je het geheugen zo vol?
Zelf met de alles in het geheugen laten kom ik op dit uit:
code:
1
2
3
4
$ free -h
Mem:           7,8G        1,3G        2,4G        825M        4,2G        5,6G
Swap:            0B          0B          0B

Aan swap begin ik niet meer aan. ;)
Wel eens van virtualisatie gehoord? Als je een VM draait van 16 GB kom je snel aan 20+ in gebruik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:30:
[...]

Wel eens van virtualisatie gehoord? Als je een VM draait van 16 GB kom je snel aan 20+ in gebruik. ;)
Dat is niet wat ik bedoel. :P
We hadden het over gegevens die in cache staan, vandaar mijn vraag hoe je alles van cache in het geheugen kan laden.. :)

Voorbeeld:
- Downloaders geven je de mogelijkheid om bepaalde 'zaken' in het geheugen te laden
- Profielen van browsers kun je cachen/memory verplaatsen
- /tmp, /var, etc. naar geheugen
..

Dat was de reden dat ik vroeg, ik kan me haast niet voorstellen dat iemand 5GB=> in gebruikt heeft voor puur (kleine) cache (zaken). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

:P

code:
1
2
3
$ cat /etc/modprobe.d/zfs.conf
options zfs zfs_arc_min=8589934592
options zfs zfs_arc_max=17179869184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hero of Time schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:30:
[...]

VM met 16GB? Ik draai er dan liever 4, 5 of 6 met 3 of 4GB elk. :P

Maar inderdaad, ik draai veel VM's. Toen ik die free checkte had ik er 4 draaien, een Windows VM met VPN voor m'n werk en 3 CentOS Servers voor m'n voorbereiding op RHCE examen over 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:40:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel. :P
We hadden het over gegevens die in cache staan, vandaar mijn vraag hoe je alles van cache in het geheugen kan laden.. :)

Voorbeeld:
- Downloaders geven je de mogelijkheid om bepaalde 'zaken' in het geheugen te laden
- Profielen van browsers kun je cachen/memory verplaatsen
- /tmp, /var, etc. naar geheugen
..

Dat was de reden dat ik vroeg, ik kan me haast niet voorstellen dat iemand 5GB=> in gebruikt heeft voor puur (kleine) cache (zaken). :P
Oh, maar dat is niet zo moeilijk:
code:
1
2
3
4
free -h
Mem:           7.7G        4.3G        314M        448M        3.1G        2.9G
Swap:          9.3G         10M        9.3G

Als ik meer RAM zou hebben, zou dat waarschijnlijk ook voor cache in gebruik zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

InflatableMouse schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:23:

Ik raad je echt sterk aan gewoon pacman -Syu te doen, en daarna yaourt -Syu --aur. Ik kan het zo snel niet vinden maar er was recentelijk een thread op arch bbs waarin het met sterk overtuigende redenen werd aangeraden de lijn tussen official en unofficial repo's goed gescheiden te houden. Aur wrappers hebben de neiging die scheiding te vervagen en dat is vragen om problemen. Je zou niet de eerste zijn die daardoor een keer in de problemen komt omdat yaourt iets geks doet, verkeerde volgorde of wat dan ook.

Jammer dat ik het niet meer kan vinden want ik weet eigenlijk ook niet meer wat de redenen precies waren 8)7 |:( .
Dank voor je tip. Ik zal eerst pacman -Syu draaien. Ik ben zelf ook wat verschillende DE's op dit moment aan het testen op Arch samen met GDM en ik ben erg gecharmeerd van Deepin moet ik zeggen. Tot op heden altijd Gnome gedraaid, maar Deepin ziet er best strak uit moet ik zeggen. Twee kleine bugs die ik op dit moment tegenkom:
  • Ik kan alleen op mijn rechterscherm een wallpaper instellen
  • Wallpaper wordt explosief vergroot en wordt niet gestretched ingesteld.
.
Verder ook Budgie en Papyros shell getest, maar daar was ik niet zo heel erg van gecharmeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door FREAKJAM op 14-01-2016 15:54 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dank je ! Zo leer je altijd weer wat bij. Helemaal als je een beginnende Linux gebruiker bent :)

Ik heb gekozen voor Debian. Komt misschien uit een onverwachte hoek, maar het lijkt tot nu toe de stabielste distro waar ik mee gewerkt heb, en makkelijk te installeren. Configureren is niet al te lastig. Wel oude packages en geen rolling release, maar daar kom ik wel overheen. Ik kan de testing repo's nog overwegen.

Ik heb Arch ook geprobeerd, maar was voor mij veel uitzoekwerk om te installeren, en lijkt voor de reguliere hapsnurker als ik niet extreem veel meerwaarde te hebben. Een aantal dingen bevallen mij erg. Hoewel, bleeding edge op productiesystemen ben ik een beetje huiverig voor.

(Lees: Ik ben te lui om arch op mijn systemen te installeren dus ben voor de makkelijke keuze gegaan :+ )

Op naar het volgende dilemma: Welke DE ga ik gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
silverball schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:19:
[...]
Ik heb gekozen voor Debian.

Niets mis met Jessie toch.

DE is eenvoudig: Gnome :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

[...]

XFCE natuurlijk!

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb gekozen voor Debian. Komt misschien uit een onverwachte hoek, maar het lijkt tot nu toe de stabielste distro waar ik mee gewerkt heb, en makkelijk te installeren. Configureren is niet al te lastig. Wel oude packages en geen rolling release, maar daar kom ik wel overheen. Ik kan de testing repo's nog overwegen.
Oud is relatief. De huidige Ubuntu LTS, 14.04, heeft oudere packages. Testing is een prima optie, maar let heel goed op als je met je Jessie installatie een beperkt aantal packages wilt halen uit Testing: er zijn afgelopen zomer enorme wijzigingen geweest mbt de default compiler. Alles wordt nu met GCC 5 gedaan en dat zorgt voor een hoop andere dependencies en breakage (conflicten). Als je overweegt om Testing te gaan draaien, is het voor een beginneling als jezelf beter om een nieuwe installatie te doen die direct Testing gebruikt (dus een van de weekly builds van de installer). Met alleen apt ga je het iig niet lukken om van Jessie naar Stretch (codenaam van de nieuwe stable, huidige Testing) te gaan zonder je halve systeem te slopen.
Ik heb Arch ook geprobeerd, maar was voor mij veel uitzoekwerk om te installeren, en lijkt voor de reguliere hapsnurker als ik niet extreem veel meerwaarde te hebben. Een aantal dingen bevallen mij erg. Hoewel, bleeding edge op productiesystemen ben ik een beetje huiverig voor.
Testing, of nog leuker, Unstable/Sid, zijn wat meer bleeding edge, maar kunnen niet toppen aan de snelle adoptie van Arch. In mijn geval pakt het prima uit om Sid te gebruiken voor dagelijks gebruik op m'n desktops en laptop. Maar ymmv. ;)
We hadden ideeën vorig jaar om een nieuw topic te maken waar ze allemaal in besproken worden, want een Desktop Environment is niet het enige wat je kan kiezen. Je hebt ook de optie om gewoon een Window Manager te nemen. Xmonad is bijvoorbeeld geen DE.

Ga gewoon wat proberen, kijk naar screenshots en pak lekker wat jij fijn vind. De een wil Gnome, de ander verafschuwt het. Sommige willen eye candy, terwijl de rest het niet uit maakt of een scherm als geest in een lamp verdwijnt, verkleint of vervaagt bij het minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Met alleen apt ga je het iig niet lukken om van Jessie naar Stretch (codenaam van de nieuwe stable, huidige Testing) te gaan zonder je halve systeem te slopen.
En dat heb ik zojuist gemerkt :'( Gauw mijn cd'tje maar weer zoeken. :)
In mijn geval pakt het prima uit om Sid te gebruiken voor dagelijks gebruik op m'n desktops en laptop.
Interessant. Is het erg onstabiel/ breekt je systeem vaak of valt het mee?
We hadden ideeën vorig jaar om een nieuw topic te maken waar ze allemaal in besproken worden, want een Desktop Environment is niet het enige wat je kan kiezen. Je hebt ook de optie om gewoon een Window Manager te nemen. Xmonad is bijvoorbeeld geen DE.
Klinkt niet gek!

De meeste mainstreem DE' s heb ik geloof ik al geprobeerd recent. Plasma 5, Pantheon, gnome 3, cinnamon, Enlightenment, LXDE, MATE, Unity, Xfce.

Kwa windowmanagers alleen = Awesome, Fluxbox, iceWM en natuurlijk degene die meegeleverd zijn met de bovenstaande DE's. Best wel veel achteraf. Als je er ooit wat mee wil doen wil ik wel meeschrijven ;)

Ik gebruik nu gnome 3 met een paar add-ons. Veel geswitched tussen distro' s en DE' s maar dit bevalt me wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:27:
[...]

En dat heb ik zojuist gemerkt :'( Gauw mijn cd'tje maar weer zoeken. :)
Succes :) Als je dan toch opnieuw installeert, pak dan gelijk testing. ;)
[...]

Interessant. Is het erg onstabiel/ breekt je systeem vaak of valt het mee?
Het gaat alleen stuk als ze heel grote wijzigingen doen, zoals GCC 5 transitie in augustus. In september had ik er al zo goed als geen last meer van en op m'n HTPC en PC die Xfce draaien heb ik eigenlijk helemaal geen problemen gehad (maar daar had ik ook even gewacht). Met KDE Plasma 5 wat ik op m'n werk draai was 't een slechte combinatie omdat ze van KDE 4 naar 5 gingen op hetzelfde moment. En KDE is enorm vergeleken met Xfce. Geen idee hoe zwaar Gnome is geraakt, maar dat zal waarschijnlijk ook niet zonder kleerscheuren zijn verlopen, maar alsnog veel minder dan KDE.

Verders kan je het beste Testing draaien, dan heb je minder last van dit soort rariteiten. Het is wel aan te raden om niet blind apt-get te gebruiken als je wat meer ziet staan bij de lijst van packages die verwijdert zouden worden. Als die te veel bevat dan je verwacht, pak dan aptitude en ga uitzoeken waarom en hoe je dat kan fixen. Vaak is het uiteindelijk maar 1 package verwijderen, ipv 20. Of net die ene update niet doen, omdat je met multiarch werkt en de andere architectuur nog niet beschikbaar is.
[...]

Klinkt niet gek!

De meeste mainstreem DE' s heb ik geloof ik al geprobeerd recent. Plasma 5, Pantheon, gnome 3, cinnamon, Enlightenment, LXDE, MATE, Unity, Xfce.

Kwa windowmanagers alleen = Awesome, Fluxbox, iceWM en natuurlijk degene die meegeleverd zijn met de bovenstaande DE's. Best wel veel achteraf. Als je er ooit wat mee wil doen wil ik wel meeschrijven ;)

Ik gebruik nu gnome 3 met een paar add-ons. Veel geswitched tussen distro' s en DE' s maar dit bevalt me wel :D
Dat is idd de grote kracht van Linux. Bevalt een interface niet, dan pak je zo een andere. Bij OSX en Windows moet je 't maar doen met wat je hebt. Bevalt 't niet? Dan heb je pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
[...]

Dank je ! Zo leer je altijd weer wat bij. Helemaal als je een beginnende Linux gebruiker bent :)

(Lees: Ik ben te lui om arch op mijn systemen te installeren dus ben voor de makkelijke keuze gegaan :+ )

Voor luie hapsnurkers die makkelijk toch arch willen draaien is er manjaro. Ik geloof dat uit de reacties wel bleek dat dit stabiel was en ook makkelijk te installeren.

En ja DE:

LXQT natuurlijk!
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ik raad echt iedereen eens aan om (opnieuw) naar Plasma (KDE5) te kijken, die omgeving is niet meer zo traag als 'vroeger', en is mijn ogen complete dan bij Gnome. :)

Is XFCE al geport naar GTK3?

Maar zoals al eerder aangegeven, iedereen zo zijn voorkeur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

HollowGamer schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:11:
[...]

Ik raad echt iedereen eens aan om (opnieuw) naar Plasma (KDE5) te kijken, die omgeving is niet meer zo traag als 'vroeger', en is mijn ogen complete dan bij Gnome. :)
Hier sluit ik me bij aan. Vroegah mijdde ik KDE als de pest omdat ik het traag en nodeloos ingewikkeld vond en de Gnome applicaties me ook nog eens beter bevielen. MAar nu ik Manjaro met de laatste KDE heb vind ik het prima en snel werken en het ziet er ook nog eens goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

[...]

Inderdaad, iedereen z'n ding.

Ik heb het geprobeerd, paar weken geleden nog, maar voor mij vind ik het nog steeds te bloated met allemaal dingen die ik niet wil en niet nodig heb. Geen zin en tijd om dat allemaal uit te moeten zoeken om het uit te zetten of er om heen te moeten werken.

Maar nog veel belangrijker, het was instabiel. Continue die kdump met processen die crashte enzo. Denk niet dat het perse aan mij ligt want ik hoor vrienden er ook over klagen. Had dual boot met de laatste Suse, eerste na het inloggen was een kdump venster. Was er direct klaar mee.

En als het niet crashte liep ik wel tegen redelijk wat bugs aan, voornamelijk met aanpassen van theme onderdelen, ineens superkleine letters in buttons op de taskbar die een veels te dikke border kregen bijvoorbeeld. Dit gebeurde op Arch en was reproduceerbaar op Suse. Werd er allemaal niet zo vrolijk van eerlijk gezegd.

Voor mij moet het simpel van opzet zijn en de basis die ik out of the box krijg moet initieel dicht bij zitten van wat ik graag wil. Dingen moeten niet te veel uit zichzelf willen doen en als ik iets wil, regel ik het zelf wel. Maar als ik iets wil regelen, moet dat wel kunnen. Vandaar mijn keuze voor XFCE, Openbox, Compton. Geen van allen willen te veel uit handen nemen en zijn redelijk minimalistisch out of the box, maar je kan naar hartelust aanpassen en sleutelen tot je hebt wat je wilt.

Ik kan dus wel voor iets anders kiezen zoals Gnome (wat radicaal anders is dan XFCE), maar als ik vervolgens 1000 en 1 dingen moet aanpassen om het op XFCE te laten lijken, defeats the purpose, right? Kan ik beter meteen XFCE pakken :).

Bovenstaande config is voor mij al lange tijd 100% crash-vrij. Werkelijk de enige bug die ik heb is dat het start menu icoon verdwijnt als ik op de taskbar een button versleep. PC start in een seconde of twee op (tot GUI login scherm), als ik inlog staat mn desktop er instant. Ik kan niet sneller klikken dan dat Firefox, Thunderbird, Terminal openen. En als m'n pc dagenlang draait en ik maak hem wakker uit z'n slumber (geen diepe slaap of hybernate, gebruik ik niet) dan reageert alles direct. Geen netwerk issues/disconnects, geen rare disk activity van processen die ineens dingen willen doen. Alles werkt gewoon.

Enige very minor annoyance is dat een halve seconde nadat het grafische inlog scherm verschijnt, het beeld nog een keertje knippert. Als ik dan precies op de knipper een toets indruk (password inklop dus), dan mist tie de toetsaanslag die gelijk met de blink viel. Krijg ik dus een password incorrect. Soms valt de knipper precies goed tussen twee toetsaanslagen en logt tie wel goed aan. Als ik dus direct begin met kloppen, moet ik halverwege m'n password effe 1/2 seconde wachten op de blink en kan ik doortypen. Of ik moet gewoon een halve seconde wachten voordat ik ga kloppen :+ . ben helemaal niet ongeduldig hoor, ik heb ook helemaal geen ADHD of zo 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Als je van Windows komt, Gnome2 of Xfce is KDE een prima alternatief. Uiteraard zijn er ook anderen met vergelijkbare opstellingen, zoals Cinnamon e.d. Maar KDE heeft zo'n mooie intergratie met zo'n beetje alles wat je zou willen gebruiken op een desktop. Dat is ook een van de redenen waarom ik 't op m'n werk gebruik.

Ik was eerst van de Xfce, nog steeds wel, maar KDE is ook zeker geen slechte omgeving.
Is XFCE al geport naar GTK3?
Is er al een nieuwe release geweest na 4.12? ;) Nee dus, maar er zijn wel sommige onderdelen dat GTK3 kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vicarious schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:28:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Vroegah mijdde ik KDE als de pest omdat ik het traag en nodeloos ingewikkeld vond en de Gnome applicaties me ook nog eens beter bevielen. MAar nu ik Manjaro met de laatste KDE heb vind ik het prima en snel werken en het ziet er ook nog eens goed uit.
Ben het volledig met je eens, KDE4 was het gewoon niet, nu met de laatste KDE5/Plasma versies bevalt het mij zoveel beter en is dit mijn dagelijkse DE geworden. :)
Lijkt mij dan eerder een OpenSUSE probleem als ik het zo uit je post haal. ;)
Dat is inderdaad vervelend, maar die dingen die je schets heb ik nooit gehad, ook niet met de KDE4.

Ook een jaar een custom setup gedraaid (compton + OB + Plank ..), maar na een tijdje begon ik mij toch de irriteren dat ik voor 'dingen' (zoals window snapping), weer een aparte tool moest zoeken of het weer niet werkte met de nieuwe *.

Verder had ik problemen met het correct renderen met GTK3/Qt apps, dat is toch allemaal wat beter opgezet in een volledige DE als KDE/Gnome.

De definitie van bloated is voor iedereen anders: Ik vind het meerdere tools die ik moet opstarten bij aanmelden bloated; heb dit liever in 'een pakket'. ;)
KDE is niet meer zo bloated als jij noemt btw. dat is nog altijd een misvatting.
Het is daarin tegen veel completer, zoals:
- CTRL+SHIFT+T: gesloten tab terughalen (Dolphin)
- Rename tool bij meerdere bestanden (Dolpin)
- Kate dat zoveel uitgebreider is dan Gedit (al geef ik de voorkeur aan Atom)
- Notifications netjes verwerkt
- ..

Dat noem ik niet bloated, noem het eerder onmisbaar. :P
Maar wat voor de een .. ;)
Hero of Time schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:38:
[..]

Is er al een nieuwe release geweest na 4.12? ;) Nee dus, maar er zijn wel sommige onderdelen dat GTK3 kan gebruiken.
Klopt, maar dan moet je toch die gnome-daemon laden op de achtergrond?
Ik geef de XFCE devs niet de schuld, maar Gnome die dingen introduceren die niet erg mooi integreren in andere DE's of zonder bepaalde deps niet werken. :/
Dat is wat ik bloated noem. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:17:
KDE is niet meer zo bloated als jij noemt btw. dat is nog altijd een misvatting.
Het is daarin tegen veel completer, zoals:
- CTRL+SHIFT+T: gesloten tab terughalen (Dolphin)
Dat is toch niet iets van KDE of wat dan ook? Draai zelf Ubuntu met dus unity en kan dat ook in firefox. Op windows is dat ook de shortcut om een tab terug te halen.

Ben zelf van plan om een keer ubuntu te lozen en op Arch linux over te stappen. Loop bij ubuntu altijd tegen kleine rariteiten aan en het lijkt me ook wel vet om je eigen OS samen te stellen als het ware. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee voor wat betreft een Gnome daemon. Ik heb niet echt gnome dingen geïnstalleerd op m'n PC en HTPC. Transmission is GTK3 en die kleurt gewoon netjes mee met m'n Xfce, zolang het thema maar GTK3 compatible is.

@wimjongil,
Dat is een standaard sneltoets voor tabs, maar niet elk programma dat tabs ondersteunt heeft de mogelijkheid om gesloten tabs terug te halen. Bij KDE4 icm Dolphin kon je wel met tabs werken, maar dus niet terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
wimjongil schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:21:
[...]

Dat is toch niet iets van KDE of wat dan ook? Draai zelf Ubuntu met dus unity en kan dat ook in firefox. Op windows is dat ook de shortcut om een tab terug te halen.

Ben zelf van plan om een keer ubuntu te lozen en op Arch linux over te stappen. Loop bij ubuntu altijd tegen kleine rariteiten aan en het lijkt me ook wel vet om je eigen OS samen te stellen als het ware. :P
Bedoelde dat Gnome Files (e.g. Nautilus) deze optie (nog) niet aan boord heeft. ;)
Hero of Time schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:24:
Geen idee voor wat betreft een Gnome daemon. Ik heb niet echt gnome dingen geïnstalleerd op m'n PC en HTPC. Transmission is GTK3 en die kleurt gewoon netjes mee met m'n Xfce, zolang het thema maar GTK3 compatible is.

@wimjongil,
Dat is een standaard sneltoets voor tabs, maar niet elk programma dat tabs ondersteunt heeft de mogelijkheid om gesloten tabs terug te halen. Bij KDE4 icm Dolphin kon je wel met tabs werken, maar dus niet terug halen.
Dacht de gnome-settings-daemon? :)

Ik weet niet of Transmission volledig GTK3 is?
Basis dingen gaan altijd goed, maar specifieke GTK onderdelen gaan nog wel eens mis. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:18:
[...]

Dacht de gnome-settings-daemon? :)
Nope:
$)> dpkg -l | grep gnome | awk '{print $2}'
gnome-icon-theme
gnome-icon-theme-symbolic
libsoup-gnome2.4-1:amd64
policykit-1-gnome
Ik weet niet of Transmission volledig GTK3 is?
Basis dingen gaan altijd goed, maar specifieke GTK onderdelen gaan nog wel eens mis. :|
Hoe zou het niet volledig GTK3 moeten zijn dan? Het heeft een dependency naar libgtk-3-0 en dat moet voldoende zijn. Maar ook Evince, dat 100% Gnome is, doet het zonder extra Gnome meuk. Ik vind het wel schijt irritant dat bij GTK3 de scrollbalken niet permanent zijn, ze verbergen automatisch en verschijnen als je met je muis over het venster beweegt of scrollt. Zo irritant als je bijvoorbeeld Transmission aan de rand van je scherm hebt en je in je ooghoeken elke keer wat ziet veranderen.

Overigens vind ik Evince spuuglelijk met hoe ze de titelbalk hebben verkracht. Dat schijnt bij Gnome3 zo te horen. Hoezo desktop standaarden respecteren? Gewoon de boel verkrachten en je eigen shit doen, wordt het net zo'n onsamenhangende teringbende zoals je dat bij Windows ziet (Office 2007 iemand? Chrome? Firefox? etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:25:
[...]

Nope:
$)> dpkg -l | grep gnome | awk '{print $2}'
gnome-icon-theme
gnome-icon-theme-symbolic
libsoup-gnome2.4-1:amd64
policykit-1-gnome

[...]

Hoe zou het niet volledig GTK3 moeten zijn dan? Het heeft een dependency naar libgtk-3-0 en dat moet voldoende zijn. Maar ook Evince, dat 100% Gnome is, doet het zonder extra Gnome meuk. Ik vind het wel schijt irritant dat bij GTK3 de scrollbalken niet permanent zijn, ze verbergen automatisch en verschijnen als je met je muis over het venster beweegt of scrollt. Zo irritant als je bijvoorbeeld Transmission aan de rand van je scherm hebt en je in je ooghoeken elke keer wat ziet veranderen.

Overigens vind ik Evince spuuglelijk met hoe ze de titelbalk hebben verkracht. Dat schijnt bij Gnome3 zo te horen. Hoezo desktop standaarden respecteren? Gewoon de boel verkrachten en je eigen shit doen, wordt het net zo'n onsamenhangende teringbende zoals je dat bij Windows ziet (Office 2007 iemand? Chrome? Firefox? etc).
Zou je eens gnome-settings-daemon kunnen runnen?
Deze zou als het goed is alles moeten goed zetten, tenminste zo werkt het op Arch. ;)

Ben het volledig met je eens, alleen heeft elke ontwerper zijn eigen idee, en dan is het soms moeilijk om je aan de standaard te houden. Al zou het inderdaad fijn zijn als een browser/app volledig zou integreren met de omgeving. :)

Het Lint vind ik trouwens fantastisch werken, en bij Windows is het allemaal toch wat meer geïntegreerd, die window-decoraties zijn al jaren niet veranderd en in Windows 10 zijn deze alleen maar eenvoudiger geworden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 23:17:
[...]

Zou je eens gnome-settings-daemon kunnen runnen?
Deze zou als het goed is alles moeten goed zetten, tenminste zo werkt het op Arch. ;)
Je wilt dat ik de hele Gnome meuk bloatware op m'n lean Xfce omgeving ga installeren? Really? Nee, dat gaat dus niet gebeuren. Ik weet niet wat het 'goed' moet zetten, maar het is iets van GTK3 vziw.
Ben het volledig met je eens, alleen heeft elke ontwerper zijn eigen idee, en dan is het soms moeilijk om je aan de standaard te houden. Al zou het inderdaad fijn zijn als een browser/app volledig zou integreren met de omgeving. :)
Leuk dat ze hun eigen idee hebben, maar in mijn voorbeeld van Evince heb je 2 opties om 'm te starten: normaal en in print preview. En guess what!? Beide zien er mbt titelbalk anders uit! Normaal verkracht dus de titelbalk en bij print preview krijg ik netjes de window decoration van m'n window manager. Wat nou consistentie?
Het Lint vind ik trouwens fantastisch werken, en bij Windows is het allemaal toch wat meer geïntegreerd, die window-decoraties zijn al jaren niet veranderd en in Windows 10 zijn deze alleen maar eenvoudiger geworden. :9
Het lint is het laatste waar ik over val. Het zijn juist de window decorations die compleet verneukt worden. Office 2007 doet iets wat niet eens lijkt op moeite en de 'moderne' browsers maken het onmogelijk om of het scherm te veranderen of een nieuwe tab te openen door te dubbelklikken. Want of je krijgt een tab terwijl je 'm wilt maximaliseren, of andersom ja, ik overdrijf iets, het is altijd nieuwe tab.

Al met al zou ik dus vanwege deze problemen nooit Gnome gaan gebruiken. Xfce heeft goede regels en worden nageleefd, KDE heeft gewoon een toolkit die gebruikt moet worden waardoor alles zo prachtig consistent is qua uiterlijk. De andere DE's ken ik niet goed genoeg, maar wat ik heb gezien doen ze het iig ook fatsoenlijk. Damn, zelfs Canonical's afschuwelijke Unity is (of iig probeert te zijn) nog consistenter dan Gnome3. 8)7

Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik geen directe hands-on ervaring heb met Gnome3. Wat ik heb gezien met de werking, het applicatiemenu e.d. zou ik iig gillend gek worden en zo snel mogelijk een RDP sessie op proberen te zetten naar een Windows machine. :P Of gewoon KDE installeren en dat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Wbt gnome is dit nog wel een interessante rant: https://igurublog.wordpre...-et-al-rotting-in-threes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Heerlijk die reacties over de verschillende DE's. Naja, afzeiken* stevige kritiek op Gnome eigenlijk ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.sherv.net/cm/emoticons/drink/popcorn-and-drink-smiley-emoticon.gif

* slechte woordkeuze :F

[ Voor 23% gewijzigd door InflatableMouse op 16-01-2016 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Ach ja, ik zeik gewoon niet graag andere DE's af ;) Je mag gerust verkondigen wat je verkiest en waarom maar afzeiken gaat weer een brug te ver en helaas weer typisch gedrag in een Linux topic

Voor mij is het absoluut Gnome maar ik respecteer ieder zijn mening en hou van diversiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oh, ik voel hetzelfde als jij A1AD, men moet gebruiken wat-ie wil. Maar in geval van Gnome3, of eigenlijk GTK3, is het gewoon belachelijk. Elke versie verandert er wel weer iets en als je zoals ik een andere DE gebruikt, maar sommige applicaties gewoon niet in GTK2 beschikbaar zijn (zoals Transmission) dan is het elke keer weer frustrerend. Ik heb ook liever donkere thema's, momenteel heb ik op m'n PC Plasma Bolt in gebruik. Hoe vaak het sinds GTK3 niet is gebeurt dat m'n thema niet meer werkte en ik op zoek moest naar een alternatief, te erg. Voor icon thema's net zo, daar heb ik The Blue Standard. Werkt prima, maar stel ik een andere in en herstart ik een GTK3 programma dan is de schaal opeens anders. Wat eerst 32x32 of 24x24 is, wordt opeens 128x128. Nou ligt dat deels aan het thema, want degene die 't doet heeft alleen 72x72 en scalable, maar waarom doen de GTK2 applicaties het dan niet verknoeien? En het is sinds een bepaalde versie van GTK3.

Zoals de link van Jogai aangeeft, het lijkt er wel op dat ze elke voor van customisation tegen proberen te houden. Dan kan je net zo goed OSX gaan draaien, daar kan je nog minder aanpassen dan in Windows. :P
Als het straks echt niet meer leuk is om met een GTK-based DE te werken, vanwege de onenigheid in GTK3 land, schakel ik over naar KDE. Het is ook de reden dat Xfce voorlopig niet naar GTK3 zal gaan, het gaat te vaak stuk en de API is alles behalve stabiel en eenduidig. Het zou mij daarom niet verbazen als het het nooit naar GTK3 zal gaan en uiteindelijk stopt met ontwikkeling omdat GTK2 niet meer onderhouden wordt.

Edit, aanvulling op bericht hieronder:
HollowGamer schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:34:
[...]

Probeer je te laten zien dat je die daemon moet draaien wil je alles correct laten renderen. ;)
Daarnaast zijn er nog meer onderdelen die alleen goed werken (helaas) binnen een Gnome-shell sessie, maar niet binnen andere (custom) sessies.
Dit is ook mede de reden dat ik puur Qt-apps zoek (en gebruik) op KDE/GTK3+ apps op Gnome-shell.
Als het niet anders gaat, ga ik opzoek naar patched versies (zoals firefox-kde-opensuse).
Om je een idee te geven, als ik gnome-settings-deamon zou installeren krijg ik 10! extra packages erbij. Wat moet ik in vredesnaam met libgweather? En nog erger, libnm? Ik draai geen NetworkManager, dat gedrocht hoef ik niet op m'n pc met statisch IP. En Nautilus-data, really?

En wat zou het moeten fixen? Het enige wat momenteel bij mij 'stuk' is, is het niet altijd zichtbaar zijn van de scrollbalken als die nodig zijn. Het lijkt wel een tablet oid, daar kan ik 't begrijpen. MS Office heeft er met de laatste versies ook zo'n handje van. Ik wil op m'n desktop ten alle tijden weten hoe ver ik in een document of scherm zit. Ben ik bovenaan, halverwege, bijna aan het einde, of zit ik na 20 pagina's op nog geen 10%?

[/OCD rant over] :P
Een mixed omgeving werkt gewoon niet, zelfs niet met hulpmiddelen.
Nou, QtGTK, of andersom, werkt anders prima als je de juiste programma's gebruikt. Helaas heb ik nog niet de oplossing gevonden om VirtualBox (Qt4) naar m'n GTK thema te laten luisteren, wat 't eerst wel deed. SMplayer wordt wel netjes zwart en die is ook Qt4.

[ Voor 35% gewijzigd door Hero of Time op 16-01-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Probeer je te laten zien dat je die daemon moet draaien wil je alles correct laten renderen. ;)
Daarnaast zijn er nog meer onderdelen die alleen goed werken (helaas) binnen een Gnome-shell sessie, maar niet binnen andere (custom) sessies.
Dit is ook mede de reden dat ik puur Qt-apps zoek (en gebruik) op KDE/GTK3+ apps op Gnome-shell.
Als het niet anders gaat, ga ik opzoek naar patched versies (zoals firefox-kde-opensuse).

Een mixed omgeving werkt gewoon niet, zelfs niet met hulpmiddelen.
Hero of Time schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:34:
[..]
Om je een idee te geven, als ik gnome-settings-deamon zou installeren krijg ik 10! extra packages erbij. Wat moet ik in vredesnaam met libgweather? En nog erger, libnm? Ik draai geen NetworkManager, dat gedrocht hoef ik niet op m'n pc met statisch IP. En Nautilus-data, really?
[..]
Welkom bij Gnome. >:)

Als je geen gezeur wilt hebben kun je inderdaad beter overschakelen op OS X, die zijn gewoon 'keihard', je gebruikt onze (Apple) stuff of anders niks. :P

Of gebruik gewoon een fatsoenlijke omgeving als KDE waar alles mooi en goed is geregeld. ;)
Dat jij je eigen stuff draait, wilt nog niet zeggen dat alle dingen dan maar allemaal goed werken.
Elke onderdeel zal wel een lib/dep voor bepaalde reden hebben.

Wil je dat niet, zoek dan gewoon alternatieven die prima de dingen doen die jij wilt, er zal vast wel een alternatief zijn voor jou favourite programma zonder 'zooi'. :)
Artikel uit 2012, verder is de blog wel erg onoverzichtelijk?

Gnome-shell is echt wel verbeterd, zeker de komende twee jaar verwacht ik veel dat Gnome gaat inhalen/verbeteren op andere DE's.

Iedereen zo zijn ding, en dat is ook het leuke aan Linux. Maar aan de andere kant is dit weer verwarrend voor veel nieuwe gebruikers/beginners. ;)
InflatableMouse schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 08:46:
Heerlijk die reacties over de verschillende DE's. Naja, afzeiken* stevige kritiek op Gnome eigenlijk ;)

[afbeelding]

* slechte woordkeuze :F
Zie reactie van A1AD. :)

[ Voor 26% gewijzigd door HollowGamer op 16-01-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef mij maar Gnome. Ik vind Gnome en Unity veruit de meest originele desktop omgevingen.
De rest doet mij allemaal veel te veel lijken op iets wat Windows heet. Ben je daar dan eindelijk eens van af, ga je het nog een keer half lopen nabouwen met een startmenu weet ik wat nog meer. Nooit begrepen. :P

Gnome is ook goed te tweaken. Het vergt alleen wat gewenning. Zie hier mijn huidige Gnome 3.18:

klikbaar
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ULnVg8I.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

A1AD schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 09:10:
Ach ja, ik zeik gewoon niet graag andere DE's af ;) Je mag gerust verkondigen wat je verkiest en waarom maar afzeiken gaat weer een brug te ver en helaas weer typisch gedrag in een Linux topic
Ik denk dat daarom Linux voorlopig geen alternatief kan gaan vormen voor Windows. Veel mensen zijn te gericht op hun eigen gelijk om over de distro's heen te kunnen kijken hoe er een front gevormd kan worden tegen de huidige 2 grootste desktop OS'en. Hierdoor zal het voor allerlei partijen waarmee je samen zou moeten werken om écht te kunnen concurreren (heb ik het ook over marketing, standaarden en compatibiliteit) nooit interessant zijn/teveel moeite vergen om ergens te komen. Tuurlijk heeft het deels te maken met de aard van het beestje, diversiteit en eenieder die zelf iets kan starten maar de houding van veel mensen in die wereld heeft er ook mee te maken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:09:
Geef mij maar Gnome. Ik vind Gnome en Unity veruit de meest originele desktop omgevingen.
De rest doet mij allemaal veel te veel lijken op iets wat Windows heet. Ben je daar dan eindelijk eens van af, ga je het nog een keer half lopen nabouwen met een startmenu weet ik wat nog meer. Nooit begrepen. :P
Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? Daarbij, het gros van de gebruikers komt van Windows af en je kan veel zeggen over Microsoft, ze hebben wel een logische omgeving gemaakt (iig t/m W7). Met alle desktop omgevingen op Linux kan ik nog een programma starten. Bij OSX kan je geen ander programma openen via een menu oid dan wat er in het dock staat. Je moet dan met Finder naar /Applications. Beetje handig persoon sleept dat ding gelijk naar het dock om op die manier een 'applicatiemenu' te krijgen, maar een standaard, verse installatie bied geen mogelijkheid om een terminal te openen met een paar klikken zonder de file manager te moeten gebruiken.

Maar we dwalen wel weer erg af met welke distro men moet nemen. Hoog tijd om eens een fatsoenlijk topic te maken over DEs en WMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:09:

Gnome is ook goed te tweaken. Het vergt alleen wat gewenning. Zie hier mijn huidige Gnome 3.18:

klikbaar
[afbeelding]
Ik mis toch wel een hoop tweaks anders in je screenshot :+

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
FREAKJAM schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:52:
[...]
Ik mis toch wel een hoop tweaks anders in je screenshot :+
Ik gebruik er zo weinig mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 21:52
Na al langere tijd gebruik te maken van elementaryOS, eens aan het rondkijken omdat gala nogal eens hangt, en zo bij Manjaro uitgekomen na een blog gelezen te hebben van een ontwikkelaar die notabene van OSX is overgestapt naar Arch. Bij Manjaro doet iemand ook wat met Pantheon (de look en feel van elementaryOS) maar is nog niet helemaal stabiel.
De basis van Manjaro met een ruime keuze uit DE's bevalt me wel. Het is in alle varianten echt vlot, en ik wist niet dat het opstarten van libreoffice zo snel kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

JT schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:17:
[...]

Ik denk dat daarom Linux voorlopig geen alternatief kan gaan vormen voor Windows. Veel mensen zijn te gericht op hun eigen gelijk om over de distro's heen te kunnen kijken hoe er een front gevormd kan worden tegen de huidige 2 grootste desktop OS'en. Hierdoor zal het voor allerlei partijen waarmee je samen zou moeten werken om écht te kunnen concurreren (heb ik het ook over marketing, standaarden en compatibiliteit) nooit interessant zijn/teveel moeite vergen om ergens te komen. Tuurlijk heeft het deels te maken met de aard van het beestje, diversiteit en eenieder die zelf iets kan starten maar de houding van veel mensen in die wereld heeft er ook mee te maken.
Op de desktop markt waarschijnlijk niet. Het gaat waarschijnlijk pas veranderen als er een distributie meegeleverd wordt bij een nieuwe pc.

Als ze allemaal een front vormen, kan er waarschijnlijk nog steeds niet heel veel bereikt worden. Linux kan dan wel in veel gevallen superieur zijn aan Windows, het is momenteel gewoon niet lucratief voor OEM's om Linux mee te leveren. Er zijn er wel een aantal die het geprobeerd hebben, maar er wordt gewoon geen vaart achter gezet. Serieuze marketing is gewoon enorm duur, en geen enkel bedrijf heeft zich hieraan gewaagd.

Bovendien is Windows nu te lang de standaard wat mij betreft. Voor veel mensen is het bijna onmogelijk om over te stappen en aantal manieren af te leren wat ze al minstens 10 jaar zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hoezo afleren? Nieuwe dingen aanleren. Bij ons op het werk is het voor de nieuwe werknemers en heel het secretariaat geen probleem, voor mijn ouders niet, het vergt alleen wat inzet en bereidheid om iemand wegwijs te maken.
Een overstap naar een Apple product gaat voor genoeg mensen ook prima eigenlijk.

Wat het lastig maakt is de enorme berg aan software die enkel voor Windows beschikbaar is en waar men soms niet vanaf wil of zelfs kan. Dat wordt wel beter want er zijn steeds meer alternatieven beschikbaar.

En steeds meer zit in een browser. Laat Firefox en/of Chrome/Chromium er nou vrijwel hetzelfde uit zien op beide platformen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ultraman schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:20:
Een overstap naar een Apple product gaat voor genoeg mensen ook prima eigenlijk.
Precies, en dat verbaast mij enorm. De stap van Windows naar OSX is met het oog op interface een wereld van verschil. Beetje vergelijkbaar als dat je opeens als de Britten links moet gaan rijden, of Russisch moet praten, lezen en schrijven. Terwijl als je naar Linux gaat, met de juiste DE, er eigenlijk niet zo heel veel verandert. Maar nee, ze zeggen bijna allemaal "Linux is te moeilijk" of "het ziet er zo anders uit, daar kan ik niet mee werken". Van die opmerkingen moet ik echt :r want het is zo'n enorme bullshit.
Wat het lastig maakt is de enorme berg aan software die enkel voor Windows beschikbaar is en waar men soms niet vanaf wil of zelfs kan. Dat wordt wel beter want er zijn steeds meer alternatieven beschikbaar.
Zie de navigatiebedrijven als TomTom en Garmin. Ze leveren alleen tools voor Windows en OSX. Maar ondertussen gebruiken ze wel Linux op hun apparaten. TomTom is al helemaal erg, want hun huidige apparaten worden via de browser beheert en de software is alleen maar een proxy hiervoor.

Voor de buren van m'n ouders heb ik op de PC (mijn oude) Debian Testing met Xfce geïnstalleerd (met cron-apt voor automatische updates, foutmeldingen krijg ik in m'n mailbox) toen XP support stopte. Ze hadden Windows 8.1 aangeschaft, maar die wilde niet op de computer werken, geen idee waarom niet. Dat draait nu op de laptop en die doet dienst voor 2 specifieke Windows applicaties: TomTom en speciale software om patronen naar de naaimachine te sturen van de buurvrouw.

Navigatie is ook de reden waarom m'n vader niet over kan, want in feite doet hij niets anders dan mail, browsen, hier en daar een video'tje en wat met ebooks. Werkt allemaal ook op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Apple hardware staan bij veel mensen bekend om superieure en luxe hard en software. Ik denk dat daarom mensen er eerder aan willen wennen, omdat het bekend staat dat het makkelijk te gebruiken is. Dan moet diegene het ook kunnen. Als in een sociaal groepje aangeraden is om OS X te gaan gebruiken omdat "het zo goed en makkelijk werkt" wil men er niet mee aankomen dat de er niet aan kunnen wennen. Linux komt meestal "het handige neefje" mee. Makkelijker klagen, helemaal geen consequenties als diegene teruggaat naar Windows. Bovendien weten veel mensen niet je Windows kan installeren op Apple hardware. Dus ze zitten er al aan vast.

Desktop Linux heeft voor veel mensen een beetje een slechte naam. Denk aan de spotgoedkope netbooks een aantal jaren geleden bijvoorbeeld.

Sterker nog, ik heb hier wel enigzins bewijs voor. Ik heb een tijdje geleden bij een buurtcentrum computer advies en hulp aangeboden. Toen ik begon te vertellen over Ubuntu en de filosofie waren veel mensen geïnteresseerd. Toen ik vertelde dat het gebaseerd op Linux is haakte echt veel mensen af. Dit verbaasde mij enorm.
Hero of Time schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:04:

[...]

Zie de navigatiebedrijven als TomTom en Garmin. Ze leveren alleen tools voor Windows en OSX. Maar ondertussen gebruiken ze wel Linux op hun apparaten. TomTom is al helemaal erg, want hun huidige apparaten worden via de browser beheert en de software is alleen maar een proxy hiervoor.

[...]

Voor de buren van m'n ouders heb ik op de PC (mijn oude) Debian Testing met Xfce geïnstalleerd.
Tomtom is inderdaad verschrikkelijk. Gelukkig zijn die navigatiesystemen een beetje aflopende zaak.

Mag ik vragen waarom je voor testing gekozen hebt? Ik ben er nog niet zo in thuis.

[ Voor 24% gewijzigd door silverball op 17-01-2016 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:22:
Mag ik vragen waarom je voor testing gekozen hebt? Ik ben er nog niet zo in thuis.
Zelf draai ik Sid en wil niet dat ze achter gaan lopen met software, al zit het met security wel goed bij Debian. Het draait nu al een lange tijd en toen ik het had ingericht voor ze was Jessie nog niet stable. Ik ben regelmatig bij ze (iig altijd in de buurt) en voer dan even de laatste paar updates uit die niet automatisch zijn gegaan vanwege dependency veranderingen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hero of Time schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:04:
Voor de buren van m'n ouders heb ik op de PC (mijn oude) Debian Testing met Xfce geïnstalleerd (met cron-apt voor automatische updates, foutmeldingen krijg ik in m'n mailbox) toen XP support stopte.
En je laat alles automatisch installeren? Zelfs met meldingen bij problemen lijkt me dat riskant?

Is het gewoon via SSH doen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Kan je dan niet beter een Rolling release distro zoeken op basis van debian? Je zit namelijk met het feit dat ze de boel een keer in zoveel tijd stil zetten om te testen voor een nieuwe release.

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 17-01-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op zondag 17 januari 2016 @ 09:48:
[...]

En je laat alles automatisch installeren? Zelfs met meldingen bij problemen lijkt me dat riskant?

Is het gewoon via SSH doen geen optie?
Het installeert idd updates automatisch, maar toen de hele GCC 5 transitie naar voren kwam, weigerde het dienst en dat was goed. Verder woon ik nog geen 5 minuten bij hun vandaan en de hoeveelheid applicaties die ze hebben is minder dan een default installatie. Er gaat niet zo snel wat kapot en anders hoor ik het en ben ik zo bij hun om 't te fixen. Daarnaast hebben ze ook altijd nog een laptop met Windows als ze echt wat moeten opzoeken op internet.
silverball schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:20:
Kan je dan niet beter een Rolling release distro zoeken op basis van debian? Je zit namelijk met het feit dat ze de boel een keer in zoveel tijd stil zetten om te testen voor een nieuwe release.
Zoals ik al zei, zelf draai ik Sid. Als er iets aan zit te komen, merk ik het als eerste en weet ik wat er mogelijk voor hun aan zit te komen. Echter de manier hoe Debian hier mee om gaat, hebben zij zelden de problemen die ik krijg.
Ik heb wel naar LMDE gekeken, Mint Debian, maar vond nou niet echt iets waarvan ik dacht 'ja, dit is echt van toegevoegde waarde'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:10:
[...]

Zoals ik al zei, zelf draai ik Sid. Als er iets aan zit te komen, merk ik het als eerste en weet ik wat er mogelijk voor hun aan zit te komen. Echter de manier hoe Debian hier mee om gaat, hebben zij zelden de problemen die ik krijg.
Ik had het over de keuze die je gemaakt hebt voor de buren van je ouders :+ Naja laat maar zitten.

Ik wil sid ook wel eens proberen in een vm. Wat is de handigste manier om dat te installeren? Gewoon een wekelijkse snapshot van testing en dan mijn /etc/apt/sources.list aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:23:
[...]

Ik had het over de keuze die je gemaakt hebt voor de buren van je ouders :+ Naja laat maar zitten.
Mijn uitleg is de overweging die ik voor hun heb gemaakt. ;) LMDE heeft geen toegevoegde waarde tov plain Debian Testing.
Ik wil sid ook wel eens proberen in een vm. Wat is de handigste manier om dat te installeren? Gewoon een wekelijkse snapshot van testing en dan mijn /etc/apt/sources.list aanpassen?
Als je niets fancies wilt doen, is dat de route die je neemt idd. Ik heb m'n werk laptop met de Jessie installer moeten installeren ivm LUKS dat niet werkte in de Weekly Testing installer op dat moment. Overigens is het wellicht handiger om je sources op Testing te laten staan, het loopt tenslotte niet zo ver achter van Sid. Als een package geen problemen geeft, issie met anderhalve week beschikbaar voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:39:
[...]

Mijn uitleg is de overweging die ik voor hun heb gemaakt. ;) LMDE heeft geen toegevoegde waarde tov plain Debian Testing.
Ik lees met mijn neus, excuses :+ Ik zie nu wat je bedoelt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

silverball schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:11:
[...]

Op de desktop markt waarschijnlijk niet. Het gaat waarschijnlijk pas veranderen als er een distributie meegeleverd wordt bij een nieuwe pc.

Als ze allemaal een front vormen, kan er waarschijnlijk nog steeds niet heel veel bereikt worden. Linux kan dan wel in veel gevallen superieur zijn aan Windows, het is momenteel gewoon niet lucratief voor OEM's om Linux mee te leveren. Er zijn er wel een aantal die het geprobeerd hebben, maar er wordt gewoon geen vaart achter gezet. Serieuze marketing is gewoon enorm duur, en geen enkel bedrijf heeft zich hieraan gewaagd.

Bovendien is Windows nu te lang de standaard wat mij betreft. Voor veel mensen is het bijna onmogelijk om over te stappen en aantal manieren af te leren wat ze al minstens 10 jaar zo doen.
Dat is dus juist het punt. Om meegeleverd te worden op computers moet je jezelf interessant maken. Dat betekent toch een bepaalde mate van standaardisatie, zorgen dat alle nieuwe hardware feilloos werkt op de distro's, veelgebruikte software moet op hetzelfde niveau zijn als het Windows tegendeel of dezelfde software moet ook op Linux werken, bij structurele problemen met hardware moeten fabrikanten terecht kunnen bij een centraal aanspreekpunt.

Dan heb je inderdaad nog de marketing. Zet Linux in de markt als een OS waarvoor veel minder malware is, gratis office pakket en andere software erbij, sneller en stabieler dan Windows, veel vrijer dan OSX. Laat het samenwerken met diverse standaarden om dit kracht bij te zetten.

Bovenstaande kun je veeeeeel makkelijker bereiken als de mankracht en budget van 5,6,7 distro's bij elkaar komt. Misschien zelfs wel 10. Maar op de huidige manier zal het niet snel gaan. Ik heb het gevoel dat iedereen z'n eigen distro zoveel beter vind dat verder kijken dan de eigen distro al niet meer aan de orde is.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
Ik wil helemaal niet dat het mainstream wordt :+

Pagina: 1 ... 42 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.