Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.901 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:41

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik wil niet per se een "vrije" maar ik mag gewoon de setting die ubuntu heeft en veranderingen zoals Unity en het gedoe omtrend Mir niet. Heeft eigenlijk niets met het "vrije" te maken. Als bepaald drivers alleen non-free zijn dan heb ik daar geen problemen mee zolang het maar werkt, liever niet natuurlijk maar dat hap ik nog. Ik gebruik namelijk ook windows, ook niet echt heel "vrij". Maar als ik dan toch Linux ga dan wil ik niet Ubuntu, misschien heb ik er een verkeerd idee van maar de keuze is toch reuze, er zit vast wel wat bij voor dit geval.

Hmm denk niet dat trisquel verder wat is voor mij. Tot nu toe lijkt Manjaro LXQT of XFCE me wel wat, net wat simpeler op te zetten dan arch maar toch de flexibiliteit van arch, ook wel fijn en zolang ik vertel dat ie niet te gretig moet updaten ben ik niet zo bang voor "breaking changes".

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je iets ziet wat er mooi uitziet, kan je dat met elke distro maken. Dus je hoeft je niet te laten beperken omdat er iets slick uitziet.

Voor wat minder 'breakage' kan je misschien beter kijken naar Debian Testing. Zolang je sources.list op testing blijft staan, heb je rolling release zoals Arch, wat minder vanilla dan de standaard (met mogelijk extra voordelen) en toch nog alle vrijheid. Omdat Ubuntu juist Debian als basis neemt, zit de filosofie van Ubuntu je ook niet in de weg.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
Hero of Time schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:52:
Voor wat minder 'breakage' kan je misschien beter kijken naar Debian Testing. Zolang je sources.list op testing blijft staan, heb je rolling release zoals Arch, wat minder vanilla dan de standaard (met mogelijk extra voordelen) en toch nog alle vrijheid. Omdat Ubuntu juist Debian als basis neemt, zit de filosofie van Ubuntu je ook niet in de weg.
Of debian stable + backports .. hangt er ook een beetje vanaf of je een erg recente X wilt hebben.
En als je eens en recenter pakketje wilt hebben wat niet in backports staat, volstaat (een beetje afhankelijk van de werkelijke dependencies) het hercompileren van de nieuwe source met dpkg-buildpackage van de sources uit testing of sid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:41

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Als slick bedoelde ik de toegevoegde installer, package-manager die het geheel wel makkelijk maken. Aangezien het niet mijn eigen systeem is heb ik geen zin om er lang mee bezig te zijn om het slick te maken in de zin van visueel slick.

Ik denk dat ik toch voor manjaro + XFCE ga. lekker makkelijk te installeren. Graphical package manager en licht genoeg. Bedankt voor het meedenken

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-10 22:25

StrongArmLance

Endless flow

Mint kan ook, alles wat je noemt zit erin. Genoeg diversiteit om uit te kiezen, er is er zelfs een gebaseerd op Debian.

Ik draai nu redelijk soepel Linux Mint xfce op een Dell Dimension 2400, moet je die specs maar eens checken...

Heeft package manager, voorgeinstalleerde software (firefox, thunderbird, vlc, transmission, libre office etc)

Die laptop kan elke versie van Mint aan, ik vind het zelf mooi ogen, ik werk hier met 512MB DDR en zelfs dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 19:48
voor mijn (mame) bartop ben ik opzoek naar een distro. Ik ben zelf al bezig geweest met Lubuntu 14.04 en Debian 7 Xfce, maar beide distro's draaien niet op mijn oude mobo. De mobo etc werkt verder wel. Hier heeft eerste Windows 7 op gedraaid en werkte prima. Alleen wil ik nu de switch maken naar Linux.

Het gaat om het volgende; ASUS P5N-MX met een Intel E2180 cpu en 2 gig geheugen. Er hangt een 2TB Seagate Barracuda aan.

De Debian distro loopt telkens vast tijdens het installeren, scherm vertoond vage kleuren en ziet er gecrashed uit.
Lubuntu heb ik wel kunnen installeren maar het zag er niet helemaal fris uit. Vage foutmeldingen tussen door, maar installatie ging wel door en het scherm vertoonde vage shizzle alsof er iets met de onboard grafische kaart is. Na het installeren en rebooten werkte Lubuntu niet.

Ik heb voorheen wel eens problemen gehad met mijn eigen pc in combinatie met een Nvidia GT240 kaart en Linux distro's. Dit was toen op te lossen door het installeren van juiste drivers, maar heb toen besloten om de kaart maar gewoon niet te gebruiken. Was ook niet nodig waarvoor ik de pc gebruikte.

Iemand een ideetje welke distro ik nog eens kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Doe je een graphical install met debian ?
Je zou ook eens kunnen kiezen voor de console based.
Daarna eventueel kernel upgraden en/of "nomodeset" toevoegen als kernelparameter.

Je zou eventueel ook eerst kunnen kijken of nomodeset/een nieuwere kernel zin hebben door een "live distributie" zoals debian live of knoppix op een cd/usbstick te proberen.

Knoppix heeft daarbij standaard meerdere boot modi, waaronder ook klassieke framebuffer, dus ik denk dat dat een aanrader zou kunnen zijn om even gauw wat mogelijkheden af te lopen of er überhaupt een makkelijk vindbare werkende config te mogelijk is. Kun je daarna wel gaan uitvogelen hoe je dat met een standard niet live distributie geinstalleerd gaat krijgen.

[ Voor 56% gewijzigd door gekkie op 09-11-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
gekkie schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:55:
Doe je een graphical install met debian ?
Je zou ook eens kunnen kiezen voor de console based.
Daarna eventueel kernel upgraden en/of "nomodeset" toevoegen als kernelparameter.

Je zou eventueel ook eerst kunnen kijken of nomodeset/een nieuwere kernel zin hebben door een "live distributie" zoals debian live of knoppix op een cd/usbstick te proberen.

Knoppix heeft daarbij standaard meerdere boot modi, waaronder ook klassieke framebuffer, dus ik denk dat dat een aanrader zou kunnen zijn om even gauw wat mogelijkheden af te lopen of er überhaupt een makkelijk vindbare werkende config te mogelijk is. Kun je daarna wel gaan uitvogelen hoe je dat met een standard niet live distributie geinstalleerd gaat krijgen.
Ik heb beide methodes geprobeerd met het installeren van Debian. Beide geen succes. Ben ook bezig geweest om Knoppix te proberen maar om een of andere vage reden krijg ik de image niet werkend op mijn USBstick. Zal wel aan mij liggen, al doe ik dat op dezelfde methode als met andere images, en daar heb ik nooit problemen mee (dd bs=1M if=blabla of=blabla). Heb dat dus niet verder kunnen testen...

Wel ff PuppyLinux als liveCD getest. Dat werkte wel. Alleen liep dit op een gegeven moment ook vast. Kwam daarna een foutmelding tegen waarmee ik ben gaan zoeken via Google. Error was; 'Kernel panic - not in syncing: Fatal exception in interrupt.

Via Google kreeg ik de info dat dit of met de CPU te maken heeft, of een geheugen probleem, of iets met de voeding. Hardware probleem dus. En dat gaat dus in dit draadje offtopic ;)

Ik probeer nu nog een image van Tiny XP. Kijken of dit nog wel werkt. Anders verdwijnt de hardware in een donker hoekje van de schuur en mag het gaan stofhappen :p

Met nomodeset/nieuwe kernel ben ik verder niet bezig geweest. Na een > 30 reboots in 2 dagen ben ik het wel ff zat. Misschien dat ik vanmiddag nog tijd over heb en via google wat info ga opzoeken over nomodeset/nieuwe kernel.

iig bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Campo di Casa; ik zou toch knoppix nog eens proberen; die ondersteuning van systemen is echt geweldig. En werkt het echt niet icm knoppix, dan stop ik zelf met zoeken en proberen.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Campo di Casa schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:04:
[...]
Ik heb beide methodes geprobeerd met het installeren van Debian. Beide geen succes. Ben ook bezig geweest om Knoppix te proberen maar om een of andere vage reden krijg ik de image niet werkend op mijn USBstick. Zal wel aan mij liggen, al doe ik dat op dezelfde methode als met andere images, en daar heb ik nooit problemen mee (dd bs=1M if=blabla of=blabla). Heb dat dus niet verder kunnen testen...
Dezelfde grafische problemen of andere problemen ?
Wel ff PuppyLinux als liveCD getest. Dat werkte wel. Alleen liep dit op een gegeven moment ook vast. Kwam daarna een foutmelding tegen waarmee ik ben gaan zoeken via Google. Error was; 'Kernel panic - not in syncing: Fatal exception in interrupt.
Daar mist nou net het interessante deel van in welke functie de handel opgeblazen is.
Via Google kreeg ik de info dat dit of met de CPU te maken heeft, of een geheugen probleem, of iets met de voeding. Hardware probleem dus. En dat gaat dus in dit draadje offtopic ;)
Kan maar hoeft niet, geheugen probleem is met een memtest makkelijk uit te sluiten .. en CPU en voeding acht ik minder waarschijnlijk dan een kernel bug.
Met nomodeset/nieuwe kernel ben ik verder niet bezig geweest. Na een > 30 reboots in 2 dagen ben ik het wel ff zat. Misschien dat ik vanmiddag nog tijd over heb en via google wat info ga opzoeken over nomodeset/nieuwe kernel.
Opensource is soms wel eens een beetje doorbikkelen (maar goed dat zijn mooie blauwe schermen onder windows ook ... en over het algemeen is de stacktrace onder linux toch wat duidelijker.

Succes in iedergeval !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 14:41
Wat zou een prettige Linux distributie zijn om te installeren als VM (In Virtual Box) voor het beginnen met Java Development (java webapps).

Voor een VM denk ik vaak aan een wat lichtere DE zoals XFCE, maar welke distributie leent zich het best voor Java development (met recente frameworks in de repos en ook een aansluitende IDE).

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat boeit eigenlijk niet. Je moet namelijk naar de IDE kijken die beschikbaar is. Je ontwikkelt daarmee. Standaard wordt OpenJDK geleverd, maar er zijn ook distro's die Oracle Java in hun repo beschikbaar stellen. Het is ook gewoon via de website te krijgen.

Ga dus eerst eens zoeken in welke tool je wilt gaan ontwikkelen. Is dat NetBeans, Eclipse of iets anders? Welke versie wil je gebruiken en welke distro's hebben die in hun repo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
_Peter2_ schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:01:
Wat zou een prettige Linux distributie zijn om te installeren als VM (In Virtual Box) voor het beginnen met Java Development (java webapps).

Voor een VM denk ik vaak aan een wat lichtere DE zoals XFCE, maar welke distributie leent zich het best voor Java development (met recente frameworks in de repos en ook een aansluitende IDE).
Bedoel je niet javascript webapps? Oftewel node.js.

Anyway, manjaro voor eerder genoemde redenen. But dont take my word for it: http://shapeshed.com/from-osx-to-arch-linux/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, Java Webapps, webapplicaties die in een applicatie server draaien zoals Tomcat.

• _Peter2_
Intussen Fedora 20 XFCE geconfigureerd. Eclipse Kepler uit repo geïnstalleerd, via Eclipse de Marketplace en dan Spring Tool Suite)

Daarna nog Oracle Java JDK 1.8 rpm gedownload, geïnstalleerd en geactiveerd als primaire Java.

Gaat inderdaad om Java webapps in een applicatieserver zoals Tomcat.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

_Peter2_ schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:01:
Intussen Fedora 20 XFCE geconfigureerd. Eclipse Kepler uit repo geïnstalleerd, via Eclipse de Marketplace en dan Spring Tool Suite)

Daarna nog Oracle Java JDK 1.8 rpm gedownload, geïnstalleerd en geactiveerd als primaire Java.

Gaat inderdaad om Java webapps in een applicatieserver zoals Tomcat.
Fedora is wel erg bleeding edge vergeleken met de meeste andere distro's, dus kijk uit met upgraden (eerst even fora afstruinen of er problemen zijn etc.).

Vicariously I live while the whole world dies

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:00
Ook niet dezelfde dag doen. Kan je beter een maandje wachten en anderen als proefkonijn gebruiken ^^

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
Hero of Time schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 23:20:
Nee, Java Webapps, webapplicaties die in een applicatie server draaien zoals Tomcat.
Ik snap wat javawebapps zijn, maar het leek mij logischer als iemand tegenwoordig met webapps begint om dan node.js te kiezen, omdat dat momenteel enorm populair is.

Gelukkig kan ik als .NET developer tegenwoordig ook op linux terecht met mijn asp mvc apps :*)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jogai schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:58:
[...]

Ik snap wat javawebapps zijn, maar het leek mij logischer als iemand tegenwoordig met webapps begint om dan node.js te kiezen, omdat dat momenteel enorm populair is.

Gelukkig kan ik als .NET developer tegenwoordig ook op linux terecht met mijn asp mvc apps :*)
Je weet dat er een groot wezenlijk verschil is tussen Java en Javascript? Een beetje ontwikkelaar verspreekt zich niet hierover. Als dus iemand zegt dat-ie in Java gaat programmeren, wordt er dat ook bedoelt, en niet dat-ie met Javascript aan 't scripten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het is maar de vraag of je bij javascript nog wel van scripten kan spreken overigens.*
Overigens vind ik het argument van Jogai nog steeds best magertjes. Je kiest niet voor een programmeertaal op basis van wat nu momenteel enorm populair is. Je kijkt naar wat je er mee kan, eventuele support die je kan krijgen en support die de taal heeft over langere tijd, en dat soort factoren. Populariteit wordt uiteraard wel indirect meegenomen, maar om puur op die basis te selecteren is wel heel erg dom IMO.
* er is een compiler om van javascript naar java te compilen en van daaruit kan je wel compilen naar native code. Is een kleine stap om een compiler te maken die dit alles in 1 keer doet, waarbij je dus in principe een programmeertaal hebt met java als intermediate language (zoals CIL dat is bij C#/VB.net/F# etc.)..

[ Voor 25% gewijzigd door Caelorum op 14-11-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:00:
[...]

Fedora is wel erg bleeding edge vergeleken met de meeste andere distro's, dus kijk uit met upgraden (eerst even fora afstruinen of er problemen zijn etc.).
Valt eigenlijk best mee. Ik heb F20 als dual boot naast m'n Debian draaien en alleen omdat ik geen Xfce in Fedora heb draaien (om problemen te voorkomen met instellingen omdat Debian met Xfce draait), zit ik in Debian. Over 't algemeen heb ik geen probleem met Fedora gehad. Sterker nog, juist in Fedora werkt m'n wireless-N uitstekend, geen enkel probleem. Maar in Debian heb ik 't uit moeten schakelen omdat ik 5 tot 10 minuten moet wachten voordat 't bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik moet toegeven dat het al een tijdje terug is dat ik Fedora gebruikt heb (rond versie 12 volgens mij :+) maar ik had zeker 2x gehad dat na een update mn pc niet meer bootte in Fedora. Wellicht is het inmiddels verbeterd, maar ze hebben de reputatie nog altijd dat ze weliswaar behoorlijk up-to-date zijn, maar minder stabiel dan bijv. Debian, Ubuntu en Suse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mwah, ik draai dus Fedora 20 en Debian Unstable. Beide praktisch geen problemen. Omdat ik 99,99% van de tijd in Debian zit (en thuis alleen maar Debian Sid), heb ik meer problemen met Debian dan Fedora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
Fedora wordt ook wel de speeltuin van Red Hat genoemd.
Voor een VM waarin je wil ontwikkelen lijkt mij dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Probleem bij Fedora is niet zozeer instabiliteit in de zin van crashes, maar dat ze vrij snel overstappen op nieuwe zaken. Bij wijze van spreke als er morgen iemand een nieuwe bootloader uitbrengt en roept dat het het beste van de wereld is, en overmorgen roepen 10 anderen dat, heb je over drie dagen die nieuwe bootloader als standaard in Fedora zitten. (ja, ik overdrijf, maar zo voelt het wel).
Soms erg plezierig, maar komt af en toe niet zo super goed uit. Zo had je lange tijd (en misschien nog steeds wel) gewoon een probleem als je iets met 3d deed en een AMD kaart omdat ze telkens voorliepen op ubuntu met xserver (dat pakket was het tohc?) en AMD die versie nog niet ondersteunde. Tegen de tijd dat ze het wel deden, zat fedora al weer verder :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nah, Fedora doet geen major changes van dat soort zaken in een release. Ze pakken de laatste Xorg/Xserver op 't moment dat ze de release klaarmaken en werken die bij met de minor versies die uitkomen, maar gaan niet naar een nieuwe major. Dat heeft wel tot gevolg dat sommige drivers niet werken, zoals je zegt. Ubuntu kan een major versie achterlopen voor 2 releases, waardoor je fglrx niet op Fedora kan gebruiken.

Kernels doen ze wel, zo is F20 met 3.14 begonnen en zitten ze nu op 3.16 (of ondertussen al op 3.17?). Maar Gnome bijvoorbeeld is nog steeds 3.12, ipv 3.14. KDE net zo. En zo heb je meer software wat niet brand-spanking nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sinds een paar dagen kernel 3.17.2 in F20. :)
Overigens ben ik er erg blij mee. Het feit dat AMD's drivers niet up-to-date zijn kun je Fedora niet kwalijk nemen. Bovendien zijn de open source drivers tegenwoordig veel beter te pruimen dan een paar jaar geleden. En de nVidia driver werkt trouwens wel keurig, nog geen problemen mee gehad in mijn desktop.

[ Voor 80% gewijzigd door Ultraman op 16-11-2014 14:29 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik gebruik nu een klein jaartje Debian Wheezy en beviel mij prima. Soms flink lopen kloten met Linux aangezien het allemaal nieuw was. Debian bevalt mij nog prima, maar wil wat anders. merk toch met bepaalde stukken software dat Debian wat gedateerd is. Kan werken met Backports, maar krijg dat niet altijd werkend. Ben daar nog niet handig genoeg in ;)

Wil daarom wat nieuws proberen. Maar het moet wel in de lijn van Debian blijven aangezien ik het zonde vindt om de ervaring van afgelopen jaar weer weg te gooien. Dus Debian, Ubuntu, Linux Mint... en met een XFCE desktop. Die Unity 'meuk' (no offence) vindt ik helemaal niks. Zelfde telt voor KDE en Gnome3.

Wil daarnaast wel mijn Windows7 partitie behouden voor iTunes, Photoshop en Sketchup. Aangezien ik geen goede linux varianten heb kunnen vinden voor deze programma's.

Maakt het uberhaubt uit of je Ubuntu of Mint neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:00
Neem dan gewoon meteen Xubuntu. http://xubuntu.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Of verander de repositories en ga Debian Unstable of Debian Testing gebruiken voor recentere software. Hoef je niet opnieuw te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-10 18:08
Vicarious schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 09:34:
[...]

Of verander de repositories en ga Debian Unstable of Debian Testing gebruiken voor recentere software. Hoef je niet opnieuw te beginnen.
Dit inderdaad. In de paar jaar dat ik Debian Testing draai eigenlijk geen grote problemen tegengekomen. Het werkt gewoon altijd (afgezien van wat minor bugs), en je hebt vrij recente software!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
...dat kan natuurlijk ook :)
Repository's voor testing toegevoegd en nu het hele systeem aan het updaten.
Het was geen probleem geweest om een compleet nieuwe distro te installeren. Heb al mijn documenten op mijn gekoppelde NAS staan. En die paar programma's die erop staan valt ook wel mee...

Het updaten van je linux bak is toch goddelijk vergeleken met Windows. Laatst Windows7 opnieuw geinstalleerd. Was 3 dagen tig keer aan het opnieuw opstarten voor de 'laatste' updates. En dan moet je ook nog eens verschillende programma's downloaden en bijhouden...
Geef mij dan maar Linux ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Campo di Casa schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 07:52:
Wil daarom wat nieuws proberen. Maar het moet wel in de lijn van Debian blijven aangezien ik het zonde vindt om de ervaring van afgelopen jaar weer weg te gooien. Dus Debian, Ubuntu, Linux Mint... en met een XFCE desktop. Die Unity 'meuk' (no offence) vindt ik helemaal niks. Zelfde telt voor KDE en Gnome3.
Ik vond zelf Wheezy ook te oud naar m'n zin dus ik zit al geruime tijd op Jessie (Testing). En dat werkt goed en stabiel, zeker nu het in de laaste rechte lijn zit voor de release. Dus gen dingen meer als systemd die sysvinit vervangen of andere ingrijpende dingen die wel 't een en 't ander kunnen verpesten. Een aanrader.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je idd nu een 'upgrade' zou doen van Wheezy naar Testing of Jessie, zit je gelukkig niet met systemd in de maag. Dat hebben ze later, toen ze systemd introduceerde, aangepast na commentaar van de community. Nu kan je zonder problemen van Wheezy upgraden. Je wordt wel aangeraden om met Jessie de overstap te maken naar systemd, maar de twee verschillende systemen blijven voorlopig naast elkaar draaien. Ik zie ook regelmatig in changelogs van services dat ze init script meeleveren in geval je geen systemd draait.

Voor Cambo di Casa raad ik ook aan om gewoon naar Testing te upgraden. Ik zie dat je dat al hebt gedaan, je zal het echt prettig vinden. Laat wel je sources.list op 'testing' staan, ipv de release naam 'jessie', want dan blijf je namelijk in de 'rolling' release zitten en loop je altijd mee met recente software, ipv over een half jaar alweer achter te lopen omdat 't niet naar Stable komt, waar je eerst last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Voor zover ik weet is mijn systeem nu volledig geupdate. De repository's voor testing toegevoegd en via apt-get dist-upgrade de boel geupgrade. Kon daarna zien dat ik 8.0 Jessie aan het draaien was.

Vervolgens naar Synaptic gegaan om te kijken wat nog verder geupgrade kon worden. Daar de lijst bekeken met geinstalleerde zooi wat nog geupgrade kon worden. Was een pittig lijstje met veel libs. Heb de hele lijst geupgrade en Synaptic geeft nu ook aan dat er niks valt te upgrade voor dit moment.

Was ff bang dat ik iets verkeerd had gedaan omdat het openen van Terminator het hele systeem liet hangen. Vanmorgen voor de zekerheid maar Debian op een USBstick gezet... maar Terminator deed het weer. Waarschijnlijk ging hij over z'n nek door de instelling voor vaste schermgroote wat ik eens handmatig had ingesteld. Heb dat namelijk weg gehaald en geen problemen meer...

Nu heb ik als laatste 'apt-get autoremove' gedaan om meuk wat niet langer meer nodig is te verwijderen.

Ben ik nog iets vergeten? Of doe ik iets wat niet nodig is?
Laat wel je sources.list op 'testing' staan, ipv de release naam 'jessie', want dan blijf je namelijk in de 'rolling' release zitten en loop je altijd mee met recente software, ipv over een half jaar alweer achter te lopen omdat 't niet naar Stable komt, waar je eerst last van had.
Als ik bij de pakketbronnen kijk zie ik het volgende;
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7575/15962977201_41f54410c5_z.jpg

Ik zie alleen Jessie staan bij non-free. Is dit goed zo? Ik twijfel of ik Wheezy pakket-bronnen moet uitvinken. Maar mijn gevoel zegt dat dit toch wel over-ruled wordt door de pakket-bronnen van Testing.

[ Voor 4% gewijzigd door Campo di Casa op 07-12-2014 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo'n print screen zegt vaak weinig. Ik zie het liefst de uitvoer van 'cat /etc/apt/sources.list' en eventueel nog andere repos in /etc/apt/sources.list.d. Ook ben ik een groot fan van aptitude, een terminal based package manager, maar Synaptic werkt ook.

Wel apart dat de distr-upgrade niet alles had meegenomen. Hoe dan ook, veel plezier ermee. :) Zoals ik 't nu lees met wat je verteld, ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Al die 'stabiele' en 'Wheezy'-ingangen lijken mij eruit te moeten, die heb je niet meer nodig. Maar zoals Hero of Time zegt: het tekstbestand is veel leesbaarder dan dat grafische venster.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Hero of Time schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:10:
Zo'n print screen zegt vaak weinig. Ik zie het liefst de uitvoer van 'cat /etc/apt/sources.list' en eventueel nog andere repos in /etc/apt/sources.list.d. Ook ben ik een groot fan van aptitude, een terminal based package manager, maar Synaptic werkt ook.

Wel apart dat de distr-upgrade niet alles had meegenomen. Hoe dan ook, veel plezier ermee. :) Zoals ik 't nu lees met wat je verteld, ben je klaar.
Om het dan ff af te maken...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
housekamp@debian:~$ cat /etc/apt/sources.list
# 

# deb cdrom:[Debian GNU/Linux 7 _Wheezy_ - Official Snapshot amd64 LIVE/INSTALL Binary 20140723-17:31]/ wheezy main

# deb cdrom:[Debian GNU/Linux 7 _Wheezy_ - Official Snapshot amd64 LIVE/INSTALL Binary 20140723-17:31]/ wheezy main

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ wheezy main non-free contrib
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ wheezy main non-free contrib

deb http://security.debian.org/ wheezy/updates main non-free contrib
deb-src http://security.debian.org/ wheezy/updates main non-free contrib

# wheezy-updates, previously known as 'volatile'
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ wheezy-updates main non-free contrib
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ wheezy-updates main non-free contrib
deb http://ftp.debian.org/debian/ wheezy-backports main contrib non-free
deb ftp://ftp.debian.org/debian stable main contrib non-free
deb-src ftp://ftp.debian.org/debian stable main contrib non-free
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ wheezy-proposed-updates non-free contrib main
deb ftp://ftp.debian.org/debian/ testing main
deb-src ftp://ftp.debian.org/debian/ testing main
deb-src http://ftp.debian.org/debian/ wheezy-backports main contrib non-free

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
housekamp@debian:~$ ls /etc/apt/sources.list.d
freecad-maintainers-freecad-stable-wheezy.list
freecad-maintainers-freecad-stable-wheezy.list.save
libreoffice-libreoffice-4-2-wheezy.list
libreoffice-libreoffice-4-2-wheezy.list.save
libreoffice-ppa-wheezy.list
libreoffice-ppa-wheezy.list.save
nitrux-nitrux-artwork-wheezy.list
nitrux-nitrux-artwork-wheezy.list.save
numix-ppa-wheezy.list
numix-ppa-wheezy.list.save
steam.list.dpkg-new

Aptitude heb ik in howto's wel eens voorbij zien komen. Geen idee wat het echte verschil is tussen apt-get, aptitude en Synaptic... Ben al blij dat ik me aardig kan redden ;)
Borromini schreef op zondag 07 december 2014 @ 14:58:
Al die 'stabiele' en 'Wheezy'-ingangen lijken mij eruit te moeten, die heb je niet meer nodig. Maar zoals Hero of Time zegt: het tekstbestand is veel leesbaarder dan dat grafische venster.
Zal bij Synaptic dat eens uitvinken en kijken wat er gebeurt :)
Either way; thanx voor de tips. Ben blij met mijn upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met het volgende in sources.list heb je genoeg, inclusief multimedia dingen (zoals nieuwere versies van XBMC en overstap naar Kodi):
code:
1
2
3
4
# Main Debian repositories
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main non-free contrib
# Multimedia repo, for additional codecs and such
deb http://www.deb-multimedia.org/ testing main non-free

Verder kan je het beste je libreoffice repo's verwijderen. Waarom je er 2 in hebt staan als alternatief, ontgaat mij, maar is nu ook niet meer nodig. Versie 4.3.3 zit in Testing. Freecad kan je ook uitschakelen, die is beschikbaar in de standaard repo nu (versie 0.14.3702). Blijven alleen nog maar de twee repo's over voor je icon themes.

Vergeet niet om ook je apt-key te schonen als je repo's verwijdert en hun key hebt geïmporteerd. Is niet vereist, maar maakt het gewoon iets schoner ;).

Voor aptitude, ik heb altijd het volgende in z'n opties ingesteld voor package list grouping weergave:
code:
1
tasks,status,pattern(~O,!~O => Other)

De standaard weergave vind ik iets te veel van het goede (dan krijg je allerlei categorieën wat ik alleen maar onoverzichtelijk vind). Zie deze grouping optie maar een beetje hetzelfde als wat je in Synaptic hebt met de tweede knop van boven bij de categorie weergave. Dan zie je alleen de upgradables (als die er zijn), removables, installed, automatically installed en not installed (zo even uit m'n hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik zal morgen de boel wel ff opschonen. Zal het wel vaker nakijken en indien nodig verwijderen. Weet iig nu waar ik het beste kan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 20:35
Ik heb de knoop doorgehakt en besloten om linux naast mijn windows te gaan installeren. Gisteren al even Ubuntu getest via een live-usb, en het bevalt me wel, zelfs via usb is het een stuk sneller dan windows. Verder gebruik ik geen software die me vasthoud bij Windows. Behalve af en toe games, waarvoor ik mijn Windows dus voorlopig nog even als dual-boot hou.

Maar goed, net als iedereen is nu de vraag welke distro moet ik nemen. Ubuntu vond ik fijn werken voor zover ik kon testen via usb, zelfs Unity had ik geen problemen mee. Enige wat me dwars zit met Ubuntu is dat er al een hoop standaard wordt geïnstalleerd. Zo stond er een Amazon link in de dock, en nog een aantal applicaties. En daar heb ik een hekel aan. Ik heb liever een clean instap en dat ik daarna zelf kan bepalen welke applicaties ik wel en niet wil hebben. Maar mijn voorkeur voor eerste bistro gaat toch wel uit op een Ubuntu based.

Zijn er ook distros gebaseerd op Ubuntu die met minder Bloat komen? Daarnaast is een dock zoals in Unity en OS X mijn voorkeur boven een taakbalk ala Windows.

Had zelf al een aantal bekeken, zoals Linux Mint, wat voor mij teveel op Windows lijkt. En Elementary OS Luna, maar daar staan volgens mij ook al een redelijk aantal applicaties standaard op.

Of ontkom ik er niet aan en moet ik de applicaties die ik niet wil gewoon maar uninstallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nitrambabo schreef op maandag 22 december 2014 @ 09:15:
Of ontkom ik er niet aan en moet ik de applicaties die ik niet wil gewoon maar uninstallen?
Dat is het makkelijkste, alhoewel je niet alles klakkeloos weg kunt gooien omdat er soms afhankelijkheden zijn.

Als je voor kaal wilt gaan kun je gaan voor een distro als Arch, die moet je helemaal zelf opbouwen. Dan kun je ook kiezen welke desktop environment je wilt hebben en hoe je die in wilt richten. Als beginner leer je gelijk erg veel over Linux en op de wiki en in de beginners guides etc. is erg veel info te vinden om je op weg te helpen.

Verder zijn er bij veel distro's wel dingen als minimal installs of iets dergelijks aanwezig. Die leveren je ook vaak een kaal systeem op waarna je vanaf de command line zelf je desktop environment etc. moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan met iig Ubuntu ook een bare systeem maken om daarna vanaf de command line op te gaan bouwen. De installatie voor Ubuntu Server geeft je die mogelijkheid. Maar anders kan je ook nog kijken naar de basis van Ubuntu: Debian.

Maar Mint is echt geen slechte keus. Wil je wat anders dan de standaard panel met je programma's erop, dan pas je de panel aan, verklein je 'm, hang 'm aan de zijkant ofzo en installeer een applicatie zoals Cairo Dock. Dan heb je hetzelfde idee als wat er in OSX zit.

Persoonlijk raad ik Arch af voor de echte beginner. Ik heb er door de redelijk hoge drempel die je over moet niet naar gekeken toen ik met Linux begon. Nu zie ik er niet echt de noodzaak voor in om 't te gebruiken, ik ben tevreden met Debian Unstable. Maar als ik eens een bui krijg om wat anders te nemen, is 't wel iets waar ik naar zou gaan kijken. Echter vind ik de vanilla insteek niet zo geweldig, genoeg fixes (patches) worden hierdoor niet beschikbaar omdat het upstream niet is toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Arch is wel bijzonder nuttig voor de wiki's, die zijn goed gevuld en up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Arch sla ik nog even over, misschien later als ik wat meer gewend ben aan linux. Vanavond als ik thuis ben ga ik even Mint uitproberen, de screenshots van Cairo Dock zien er goed uit. Maar Ubuntu met Cairo dock geeft hetzelfde resultaat toch? Denk dat ik maar ga beginnen met Ubuntu of Mint, uiteindelijk kom ik er vanzelf achter wat ik belangrijk vind en wat ik mis, en dan kan ik naar een wat specifiekere distro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu en dat dock levert hetzelfde resultaat ja, alleen zit je met Ubuntu dus standaard in de Unity interface met je Amazon meuk erin gebakken. Ik heb bij een collega die lens proberen te verwijderen (unity-shopping-lens geloof ik), maar dat is nu een virtual package geworden en die verwijderen zorgt ervoor dat je de halve GUI verwijdert. Dat hebben ze dus lekker gedaan. Dat Amazon geneuzel kan je wel 'uitschakelen' via Privacy opties in je voorkeuren, maar in hoeverre dat ook echt alles uitschakelt, weet ik niet. Daarom ben ik zo blij met Debian :). Alleen moet je veel meer dingen zelf doen en zijn een aantal non-free zaken gewoon niet aanwezig vanwege hun licentie policy. Drivers zijn er wel gewoon, als je daar bang voor was 't niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Als dat Amazon er echt zo goed is ingebouwd dan is Ubuntu voor mij al geen optie meer. Dat soort onzin is juist waarom ik van Windows wil afstappen.

Vanavond nog maar eens goed lezen. In eerste instantie wil ik toch gaan voor gebruiksgemak. Debian is misschien een optie, anders Mint. Luna is ook nog het overwegen waard. Maar voordeel van Linux is dat ik gemakkelijk verschillende kan uitproberen via live-usb. En overstappen na een echte install schijnt ook vrij gemakkelijk te zijn mits ze dezelfde heritage hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nitrambabo schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:02:
Als dat Amazon er echt zo goed is ingebouwd dan is Ubuntu voor mij al geen optie meer. Dat soort onzin is juist waarom ik van Windows wil afstappen.
Het is erin gebouwd, maar is met 1 vinkje zetten weer weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-10 21:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zou je niet te veel zorgen maken over welke distro en gewoon ergens beginnen. Voordat je een doordachte keuze kan maken moet je eerst wat basiskennis op doen. Omdat je sowieso tegen beginnersproblemen aan gaat lopen zou ik beginnen met een op beginnersgerichte distro zoals Ubuntu, Mint of Elementary.
Beschouw je eerste installatie als een test en ga er van uit dat je vroeg of laat toch een verse install wil doen. De tweede keer heb je wel het inzicht om te beslissen wat het beste bij je past.

Die Amazon-crap is eenvoudig uit te schakelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-04 09:17
Gewoon uit nieuwsgierigheid, zijn er hier mensen die gentoo draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Gentoo nooit geprobeerd .. ooit als eerste redhat getracht te installeren op een 486 was het geloof ik .. als router .. maar zowel de grafische als console based installer liep vast vanwege te weinig geheugen. Toen Debian geprobeerd ..en heeh presto .. gelijk werkend en nooit meer terug gekeken eigenlijk.
Op de desktop Mint Debian, maar binnenkort maar eens gewoon Debian erop installeren.

Wat trekt jou aan in Gentoo ?

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 23-12-2014 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb Mint 17 juist geprobeerd, en vond het er op zich leuk uitzien. Lekker simpel, menu en taakbalk, meer heb ik niet nodig. Maar dan komen de eigenaardigheden: Yahoo i.p.v. Google, wat niet met twee klikken goed te zetten is. "Staat je favoriet er niet bij, mail de ontwikkelaars"... Financiele belangen gaan dus voor gemak.
Maar wat serieus een no-go was, is dat extern toetsenbord en muis 50% van de boots niet werken. Google leert dat veel mensen daar al maanden last van hebben, zonder oplossing.
Voor nu dus weer Ubuntu. Of beter: Kubuntu. Maar ook daar heeft de nieuwe versie behoorlijk veel eigenaardigheden die ik eigenlijk niet wil. Het lijkt er op dat uiterlijk hard voorrang heeft boven functionaliteit.
Headshifter schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:04:
Ik heb het een jaar of 5 gebruikt, uit de tijd dat je "stage 1"-installatie had, gevolgd door stage 2 en daarna 3. Leuk je eigen sources compileren met je zelfgecompileerde compiler :)
Het belangrijkste vond ik dat het precies had wat ik wou, en niet had wat ik niet wou. En de cpu-optimalisaties werkten zeker goed door in de totale snelheid.
Maar uiteindelijk ben ik er vanafgestapt. Deels omdat ik het zat was elke keer alles handmatig te moeten fixen, en deels omdat ik het ook niet leuk vond dat steeds meer dingen "gebruiksvriendelijker" werden (oftewel voor mij bepaald werd wat ik wel zou willen).
Voor Gentoo heb 5 jaar Slackware gebruikt.
Nu gebruik ik al vele jaren Ubuntu. Een beetje heen en weer tussen Gnome en KDE. Unity vind ik niks, dat maakt dat je niet meer weet wat nou open staat en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Uiteindelijk maar besloten om te beginnen met Ubuntu, kan later altijd nog voor een andere kiezen zodra ik specifieker weet wat ik wil.

Alleen de installer herkent mijn Windows niet, dus moet ik handmatig partities aan maken. Na wat onderzoek op internet besloten om 3 partitions te gebruiken: /, swap en /home. Heb ik hier genoeg mee? Ik heb gelezen dat /boot niet nodig is voor een home pc.

Heb 300gb voor Linux. Dacht aan de volgende verdeling:
/ - 30gb
swap - 10gb
en de rest voor /home 260gb

Klinkt dat een beetje logisch? Of is een andere verdeling beter. Mijn pc heeft 8gb geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 06-10 21:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Prima. 10gb swap is wat veel, op een PC heb je daar niks aan, maar het is geen probleem.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Had ergens gelezen dat swap iets meer moest zijn als de hoeveelheid geheugen. Vandaar dat ik op 10gb uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nitrambabo schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:29:
Had ergens gelezen dat swap iets meer moest zijn als de hoeveelheid geheugen. Vandaar dat ik op 10gb uitkwam.
Dat was vooral uit de tijd dat de meeste pc's maar een beperkte hoeveelheid geheugen hadden en geheugen heel duur was. Nu zit er vaak zoveel geheugen in dat alle programma's die je nodig hebt makkelijk zonder swappen in je geheugen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn HTPC met 4 GB aan RAM heeft niet eens een swap. Alleen m'n laptops hebben swap in geval ik hibernate wil gebruiken.

Voor / 30 GB is ook wel erg veel IMO. Ik maak 'm niet groter dan 10 GB, maar dat is dan ook omdat ik niet veel installeer. M'n PC zelf heeft van de 10 GB die ik aan / heb gegeven nog ruim 50% vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou het lekker weglaten :)
Ik gebruik al 15+ jaar geen swap meer, kwestie van net iets meer geheugen hebben dan gemiddeld. Met 8 GB moet dat prima lukken.
Die aparte systeempartitie doe ik ook al heel lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Haha, als ik dat had geweten. Op internet staat overal dat / en swap moeten, en dat /home heel erg wordt aangeraden.

Uiteindelijk zal het ook niet veel uit maken. Die paar gb's zal ik niet missen.

Heb Ubuntu nu geinstalleerd en nu alles aan het instellen. De komende maanden hou ik windows als dual boot puur om te kijken hoe vaak ik Windows nodig ga hebben. En als ik Windows in die maanden niet gebruik dan doe ik uiteindelijk gewoon een fresh install met alleen Linux, en dan weet ik waarschijnlijk welke distro het beste bij mij past.

Tot nu toe werkt alles gewoon prima. Alle hardware werkt out of the box. Nu vooral bezig met het zoeken naar een DE. Cairo dock was niks voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nouja ik weet niet of Ubuntu standaard hibernate naar disk of naar RAM, maar als hibernate naar disk gaat gebruikt hij volgens mij je swap partitie. Geen idee of dat ook werkt zonder swap partitie, anders valt er vast wel iets in elkaar te prutsen om het alsnog te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat gold zolang je met geheugengroottes zoals 256 MB enzo zat. Dan kon je nog de vuistregel aanhouden dat het dubbele als swap OK was. Met de huidige 'sloten' RAM is dat niet van toepassing. Als je graag swap wil is 1 GB al meer dan voldoende, tenzij je hibernation gebruikt. Dan heb je gewoon de grootte van je RAM nodig (maar je kan ook een swapfile gebruiken, dan hoef je geen aparte partitie aan te maken, heb je wel voldoende ruimte nodig op de partitie die je swap huisvest in geval van hibernation).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 17:08:
Nouja ik weet niet of Ubuntu standaard hibernate naar disk of naar RAM, maar als hibernate naar disk gaat gebruikt hij volgens mij je swap partitie. Geen idee of dat ook werkt zonder swap partitie, anders valt er vast wel iets in elkaar te prutsen om het alsnog te laten werken.
Hoe wil je hibernate naar RAM doen? Dat heet gewoon suspend en heeft geen swap nodig. Hibernate zelf wel, want je actieve geheugen wordt naar de schijf gedumpt en het systeem uitgeschakeld. Als je 'm weer aanzet, gaat-ie zoeken naar een resumable image in je swap en herstelt deze dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

suspend to ram bedoel ik inderdaad, sorry!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:37
Nitrambabo schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 17:05:
Haha, als ik dat had geweten. Op internet staat overal dat / en swap moeten, en dat /home heel erg wordt aangeraden.

Uiteindelijk zal het ook niet veel uit maken. Die paar gb's zal ik niet missen.

Heb Ubuntu nu geinstalleerd en nu alles aan het instellen. De komende maanden hou ik windows als dual boot puur om te kijken hoe vaak ik Windows nodig ga hebben. En als ik Windows in die maanden niet gebruik dan doe ik uiteindelijk gewoon een fresh install met alleen Linux, en dan weet ik waarschijnlijk welke distro het beste bij mij past.

Tot nu toe werkt alles gewoon prima. Alle hardware werkt out of the box. Nu vooral bezig met het zoeken naar een DE. Cairo dock was niks voor mij.
Allereerst: welkom bij de club :)
Tip: probeer Docky of Plank (default dock in elementary OS) eens. Ikzelf werk nu reeds 2,5 jaar met elementary Luna (vanaf de beta2) en nu sinds enkele weken ook in dualboot met Freya beta1. Voorlopig zie ik voor mezelf geen reden ergens anders op over te stappen, maar ieder z'n meug natuurlijk :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Nu een paar dagen bezig met Linux, maar uiteindelijk toch voor Mint gekozen, voelde toch wat fijner na vergelijking met Ubuntu.

Naast Mint heb ik ook een verse installatie van Windows 7 gedaan, en dat is echt een hel om te doen vergeleken met Mint.

Waar bij Mint ik binnen 10 minuten klaar was, kost het bij Windows 7 uren. Zo herkende Windows mijn toetsenbord en muis niet, deze moesten naar een andere usb port. En vooral de updates, na installatie moest ik bij Mint een aantal kleine updates doen, wat binnen 2 minuten gedaan was. Bij Windows moest ik er 200+, waar die de hele nacht over heeft gedaan.

In principe niet zo heel erg, want een installatie doe je over het algemeen niet zo heel vaak. Maar het laat misschien wel de efficiëntie van een OS zien. Zo werkte bij Mint alles direct, bij Windows moest ik eerst de cd van mijn moederbord terug zien te vinden om te zorgen dat de ethernet port werkte en moest ik alle drivers handmatig zoeken voor onder andere de grafische kaart.

Uiteindelijk heeft Mint in zo'n beetje elk opzicht mijn voorkeur.
- het gemak waarmee je nieuwe applicaties vind en installeert
- commandline, wat eerst misschien eng lijkt, is snel onder de knie en zeer efficiënt.
- Je kan alles aanpassen naar eigen smaak
- Snelheid van het systeem

En zo zijn er nog wel meer pluspunten op te noemen.

Het enige nadeel wat ik ben tegengekomen, en wat denk ik voor veel mensen de laatste drempel is om naar Linux over te stappen, zijn de prestaties bij het gamen.

Ik ben geen hardcore gamer, maar ik vind het wel leuk om af en toe games te spelen. Games zijn er steeds vaker ook voor Linux wat natuurlijk erg positief is. Maar ik heb CS-GO vergeleken op Linux en Windows en bij Windows was de prestatie gewoon veel beter. Waar ik bij Linux op momenten last had van enorme fps drop (van 200 naar 10 of lager) had ik dit niet bij de Windows variant. Als je een grafische kaart van 200-300 euro hebt(Nvidia GTX 760), dan wil je natuurlijk wel alles eruit halen.

Nu wist ik dit natuurlijk van te voren wel, staat genoeg over op het internet en het is algemeen wel bekend dat Windows beter presteert bij het gamen. Maar ik ben benieuwd of het aan de drivers ligt, of dat games slecht geport zijn? Ik heb zo'n vermoeden dat het vooral de drivers zijn na een korte zoektocht op Google.

Dus ik hoop dat de fabrikanten wat meer aandacht geven aan de drivers voor Linux, en dan kan ik voor eens en altijd mijn Windows de prullenbak in doen.

Disclaimer: Dit is puur mijn persoonlijke mening en gebaseerd op eigen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kleine aanmerking: je vergelijkt hier een recente linux release (Mint) met een Windows versie (7 SP1) uit 2011, bijna 4 jaar oud. Nu denk ik dat ook als je had vergeleken met Windows 8.1 je meer tevreden met Mint was geweest, maar helemaal eerlijk is de vergelijking niet.

Dat verklaart ook het grote aantal updates. Windows 7 is heel erg hard toe aan een tweede service pack, maar de lange termijn ondersteuning van Microsoft is niet meer wat het geweest is. De opvolger is uit dus voor Windows 7 komen eigenlijkalleen nog security updates, en dat zijn er sinds SP1 inmiddels een hele boel. Nja, dat Microsoft op allerlei slinkse manieren geprobeert heeft Windows 8 aan de man te brengen is geen nieuws. Dat ze met Windows 10 toegegeven hebben dat 8 een foute keuze was en mislukt is evenmin. Dat was voor de mensen die op de fp al jaren roepen dat je gewoon aan metro moet wennen wel ff slikken denk ik zo. ;)

Voor wat betreft de performance van games, dat is inderdaad puur een driver issue. Linux zou theoretisch zelfs sneller kunnen zijn dan Windows, maar in de praktijk komt dat er nooit uit omdat de GPU drivers niet van hetzelfde niveau zijn als die voor Windows. Mocht Valve werk maken van SteamOS dan is de verwachting dat daar flinke verbetering in zal komen, maar voorlopig is het wel heel erg stil rondom dat project, helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wes, je moet wel een beetje nuanceren hier. Een groot deel komt van de driver, maar niet alles. Veel games en hun engine zijn juist geoptimaliseerd om met Microsoft's DirectX te werken, niet met OpenGL. Daar gaat het ook mis. Er zijn genoeg spellen die met een betere optimalisatie voor OpenGL in de engine (of überhaupt support ervoor) veel beter zouden draaien met de huidige kwaliteit drivers op Linux. Een mooi voorbeeld is nog steeds World of Warcraft. Toen het net uit was, of iig het eerste jaar (of paar jaar, ik weet niet hoe 't nu is), draaide het via Wine (met instellen dat 't via OpenGL moest werken) beter dan onder Windows met dezelfde hardware. En het verschil was merkbaar, niet maar een paar fps meer.

Er is gewoon op beide vlakken nog veel werk te doen om gamen op Linux te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 02:25:
Een kleine aanmerking: je vergelijkt hier een recente linux release (Mint) met een Windows versie (7 SP1) uit 2011, bijna 4 jaar oud. Nu denk ik dat ook als je had vergeleken met Windows 8.1 je meer tevreden met Mint was geweest, maar helemaal eerlijk is de vergelijking niet.
Daar heb je zeker gelijk in, heel eerlijk is de vergelijking niet. Installatie tijden zijn voor mij ook niet doorslaggevend. Het is meestal toch eenmalig, ik ben niet iemand die continu opnieuw gaat installeren. Dus het is verder verwaarloosbaar.

Denk dat er zat andere mensen zijn die Windows fijner vinden, bijvoorbeeld omdat ze Photoshop nodig hebben. Maar voor mij is de enige reden nu alleen nog game optimalisatie. Hopen dat het in de toekomst nog wat gaat verbeteren. En dan moeten we vooral hopen dat SteamOS van de grond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BzRtY
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 20:52
Vraagje :
Momenteel deel ik mijn media-bestanden binnenshuis via een OPENELEC systeem (uPNP-server). Deze bevat een TV-kaart waarmee ik satelliet opnames kan maken.
Omdat ik nu ook http://mediabrowser.tv/download/ wil gebruiken ben ik genoodzaakt een ander OS te kiezen.
Echter moet het OS ook de HTS tvheadend Server kunnen draaien en OScam. Transmission gebruik ik om te downloaden.
Wat zijn jullie ervaringen? Debian (wordt nòg niet door mediabrowser ondersteund, maar hier wordt aan gewerkt en hierop kan ik nog wel ff wachten) ?
CentOS? (yum install ? ipv apt get ? )
Freenas wordt niet ondersteund door TVheadend dus is dat geen optie.

De server mag headless draaien, installatie via webgui of putty.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld mijn opnames via 't mobiele netwerk op mijn smartphone te bekijken?
(DynDNS?)

samengevat: Debian of Centos voor een thuis-server met PVR mogelijkheden? Voor een beginnend linux-gebruiker.

[ Voor 12% gewijzigd door BzRtY op 31-12-2014 16:50 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als beginnende gebruiker neem je toch Ubuntu? Debian is een no-go voor een echt multimediacenter. Daarvoor is de distro veel te anal qua licentiebeleid. Kodi zit bv. niet tussen de pakketten omdat Debian niet toelaat dat projecten hun eigen statisch gecompileerde bibliotheken gebruiken (of zoiets), en Kodi leunt net heel zwaar op zijn eigen FFMPEG-implementatie.

Houd er ook rekening mee dat de Kodi-community niet of nauwelijks ondersteuning wil bieden voor Kodi op Debian, net daardoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 31-12-2014 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:41
Ja! zo vraag ik mij uit nieuwschierigheid af, omdat ik nog vaak mijn eigen kernels bak, zijn er hier eigenlijk nog mensen die dat doen?

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jaren geleden hier... Op Arch ging dat nog vlotjes, maar op Debian en consoorten is dat een stuk complexer, dus als het niet hoeft dan doe ik het ook niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
janwillemCA schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:11:
[...]
Ja! zo vraag ik mij uit nieuwschierigheid af, omdat ik nog vaak mijn eigen kernels bak, zijn er hier eigenlijk nog mensen die dat doen?
Eigenlijk alleen als ik gebruik wil maken van de grsec patches. Voor de rest heb ik niet echt een geldige reden om eigen kernels te bakken. Wat is voor jou een reden om eigen kernels te bakken?

@Borromini
Op debian kan je nu 'make deb-pkg' doen. Dat doet precies wat je denkt dat het zal doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 06:04

BoAC

Memento mori

Ja, nog steeds, gewoon omdat ik dan nog alles zelf n de hand heb en omdat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:15:
Als beginnende gebruiker neem je toch Ubuntu? Debian is een no-go voor een echt multimediacenter. Daarvoor is de distro veel te anal qua licentiebeleid. Kodi zit bv. niet tussen de pakketten omdat Debian niet toelaat dat projecten hun eigen statisch gecompileerde bibliotheken gebruiken (of zoiets), en Kodi leunt net heel zwaar op zijn eigen FFMPEG-implementatie.

Houd er ook rekening mee dat de Kodi-community niet of nauwelijks ondersteuning wil bieden voor Kodi op Debian, net daardoor.
Geen idee wat hun beleid is mbt Kodi, maar XBMC 13.2 zit gewoon in de repo van Jessie. Wil je Kodi, dan kan je eenvoudig de deb-multimedia.org repo toevoegen en ben je klaar. Ik snap je punt niet echt om Debian een 'no-go' te noemen voor multimedia doeleinden.
BzRtY schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:27:
Vraagje :
Momenteel deel ik mijn media-bestanden binnenshuis via een OPENELEC systeem (uPNP-server). Deze bevat een TV-kaart waarmee ik satelliet opnames kan maken.
Omdat ik nu ook http://mediabrowser.tv/download/ wil gebruiken ben ik genoodzaakt een ander OS te kiezen.
Echter moet het OS ook de HTS tvheadend Server kunnen draaien en OScam. Transmission gebruik ik om te downloaden.
Wat zijn jullie ervaringen? Debian (wordt nòg niet door mediabrowser ondersteund, maar hier wordt aan gewerkt en hierop kan ik nog wel ff wachten) ?
CentOS? (yum install ? ipv apt get ? )
Freenas wordt niet ondersteund door TVheadend dus is dat geen optie.

De server mag headless draaien, installatie via webgui of putty.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld mijn opnames via 't mobiele netwerk op mijn smartphone te bekijken?
(DynDNS?)

samengevat: Debian of Centos voor een thuis-server met PVR mogelijkheden? Voor een beginnend linux-gebruiker.
Er is een PPA van Ubuntu beschikbaar. Je kan Ubuntu gebruiken, maar als je geen 'log' OS wilt kan je prima Debian gebruiken, of Ubuntu van scratch af installeren door de Server variant te nemen als basis en die verder opbouwen. Als je naar Debian gaat, even de Multimedia repo toevoegen en je hebt Kodi ter beschikking. Pak je Jessie, dan kan je de Ubuntu PPA van 14.04 gebruiken totdat ze officiële packages voor Debian hebben.

Persoonlijk zou ik CentOS niet nemen omdat deze meer de focus heeft op de zakelijke markt en servers. Je kan wel een desktop er mee draaien, maar de repo bevat nou niet echt veel multimedia packages en moet je uitwijken naar EPEL e.d. om de hoeveelheid software dat beschikbaar is uit te breiden. Standaard staat er relatief weinig in als je 't vergelijkt met Ubuntu of Debian. Fedora heeft daar ook 'last' van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hero of Time schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 01:57:
[...]

Geen idee wat hun beleid is mbt Kodi, maar XBMC 13.2 zit gewoon in de repo van Jessie. Wil je Kodi, dan kan je eenvoudig de deb-multimedia.org repo toevoegen en ben je klaar. Ik snap je punt niet echt om Debian een 'no-go' te noemen voor multimedia doeleinden.
Het hele probleem is dat Debian XBMC compileert met libav. Terwijl XBMC/Kodi zelf intern ffmpeg gebruikt, en het Debian-beleid dus geen interne bibliotheken toelaat.

Dat zorgt ervoor dat Debians XBMC-pakketten geen ondersteuning krijgen upstream. Een mediacenter met XBMC en Debian is dus een slechte combinatie.

Je kan ongetwijfeld wel de Ubuntu PPA gebruiken op Debian zoals je suggereert maar die moeite lijkt het mij allemaal niet waard. Kan je beter bv. Kodibuntu installeren of een recente Ubuntu server en zo opbouwen.

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 01-01-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BzRtY
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 20:52
Borromini schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:03:
[...]

Het hele probleem is dat Debian XBMC compileert met libav. Terwijl XBMC/Kodi zelf intern ffmpeg gebruikt, en het Debian-beleid dus geen interne bibliotheken toelaat.

Dat zorgt ervoor dat Debians XBMC-pakketten geen ondersteuning krijgen upstream. Een mediacenter met XBMC en Debian is dus een slechte combinatie.
http://mediabrowser.tv (server) ondersteund binnenkort het delen van multimedia bestanden via debian neem ik aan. (under development)

Als ik verder OSCAM en TVheadend aan de praat krijg ben ik een tevreden klant. Transmission erop en klaar.

Het is bedoelt als headless server niet als mediacenter zelf.

bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan is Debian inderdaad geen probleem :). Ik draai zelf Jessie op m'n server. Heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:03:
[...]

Zoals ik al zei, voor Kodi met de juiste libraries e.d. is deb-multimedia.org de oplossing. Die is niet gebonden aan het licentiebeleid van de standaard repo. Multimedia op Debian is echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:41
d1ng schreef op woensdag 31 december 2014 @ 21:55:
[...]

Eigenlijk alleen als ik gebruik wil maken van de grsec patches. Voor de rest heb ik niet echt een geldige reden om eigen kernels te bakken. Wat is voor jou een reden om eigen kernels te bakken?
Voornamelijk om de kernel lekker schoon te houden, dus alleen wat nodig is voor de desbetreffende hardware.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janwillemCA schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:26:

Voornamelijk om de kernel lekker schoon te houden, dus alleen wat nodig is voor de desbetreffende hardware.
De reden om zelf een kernel te bakken is om module support uit te kunnen zetten en op die manier het systeem beter te beveiligen. Er is anno 2015 geen andere goede reden voor gewone systemen. Voor embedded systemen is het wel te verantwoorden.

Eigen kernels bakken voor performancewinst of het strippen van support zorgt er voornamelijk voor dat je je kostbare tijd verspilt aan iets dat geen noemenswaardige voordelen biedt. Ik zou het alleen overwegen als ik een specifiek product moest uitbrengen op hardware waarvan alle specificaties bekend zijn en er honderden of duizenden systemen mee moeten gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
janwillemCA schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:11:
[...]
Op m'n thuisserver zeker, die draait eigenlijk alleen maar -rc kernels.
Zowel voor virtualisatie als graphics/drm komt er toch het nodige nieuws iedere keer, maar gaat er ook het nodige stuk. Maar goed meestal is dat vrij snel gefixt met wat bugreportjes :) .. tenzij het bisecten wordt .. dat kan soms een hel zijn.

Maar goed onder Debian is het ook wel een fluitje van een cent met make-kpkg om een kernel te bakken .. en als je eenmaal een wat gestripte kernel .config hebt zodat je geen overbodige zaken compileert is het ook nog eens zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:37

Cyphax

Moderator LNX
d1ng schreef op woensdag 31 december 2014 @ 21:55:
[...]

Ik doe dat al een hele tijd niet meer, maar ik heb wel een periode elke keer nieuwe kernels gecompiled, eigenlijk voornamelijk omdat ik het leuk vond om te doen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 14:38
Gebruik Gentoo nu ongeveer 6 jaar. Leuke en informatieve distro maar je moet van het 'maken' houden.

[ Voor 59% gewijzigd door s.vanrossem op 06-01-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te twijfelen om Kubuntu 14.04.01 als eerste in mijn nieuwe pc configuratie te installeren,of anders maar 14.10. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de KDE versie hoef je iig niet te kiezen tussen de Ubuntu releases, die is nagenoeg hetzelfde (4.13 in Trusty, 4.14.1 in Utopic). Maar waarom specifiek Ubuntu, en niet Debian Jessie (is nu in Freeze en zal in maart waarschijnlijk final zijn) of Fedora oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 19:53
BzRtY schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:37:
[...]

http://mediabrowser.tv (server) ondersteund binnenkort het delen van multimedia bestanden via debian neem ik aan. (under development)

Als ik verder OSCAM en TVheadend aan de praat krijg ben ik een tevreden klant. Transmission erop en klaar.

Het is bedoelt als headless server niet als mediacenter zelf.

bedankt voor de reacties!
Dat klinkt inderdaad wel leuk ja. Hoe werkt dat TVHeadend eigenlijk?

IK heb zelf een htpc en telfort iptv/internet, zou ik ook gewoon tv kunnen ontvangen via mijn pc? Rot ontvanger heb je namelijk niks aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:28:
Voor de KDE versie hoef je iig niet te kiezen tussen de Ubuntu releases, die is nagenoeg hetzelfde (4.13 in Trusty, 4.14.1 in Utopic). Maar waarom specifiek Ubuntu, en niet Debian Jessie (is nu in Freeze en zal in maart waarschijnlijk final zijn) of Fedora oid?
Kubuntu is al 8 jaar(begin 2007,met 6.06) non-stop mijn vaste Linux Distro. 8)

Waarom maar 60x60 pixels voor avatars?Ik kan mijn tux-flash niet gebruiken. :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

relativity schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:49:
[...]

Dat klinkt inderdaad wel leuk ja. Hoe werkt dat TVHeadend eigenlijk?
Kijk eens in [TV Headend] Het grote TV Headend topic dan. ;)
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:30:
[...]

Kubuntu is al 8 jaar(begin 2007,met 6.06) non-stop mijn vaste Linux Distro. 8)
Ik ben met 7.04 begonnen, maar was 't na 4 jaar toch wel zat om telkens een nieuwe installatie te doen omdat de upgrade altijd faalde. Nu zit ik op Debian Unstable en werkt uitermate prima. Heb er minder gezeik mee dan de jaren dat ik Ubuntu gebruikte (minder bugs en nukkigheden). Ik begrijp op zich wel dat je vast wilt houden aan wat je al jaren kent, maar je werkt voornamelijk met de DE, en in het geval van Debian werkt zelfs de package management het zelfde.

Maar goed, ik hoef je niet te overtuigen, het is je eigen keus tenslotte.
Waarom maar 60x60 pixels voor avatars?Ik kan mijn tux-flash niet gebruiken. :'(
Is die 100x100? Lekker boeiend. Ram 'm door Imagick en resize 'm naar 60x60 of gebruik GIMP ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:55:
[...]

Kijk eens in [TV Headend] Het grote TV Headend topic dan. ;)

[...]

Ik ben met 7.04 begonnen, maar was 't na 4 jaar toch wel zat om telkens een nieuwe installatie te doen omdat de upgrade altijd faalde. Nu zit ik op Debian Unstable en werkt uitermate prima. Heb er minder gezeik mee dan de jaren dat ik Ubuntu gebruikte (minder bugs en nukkigheden). Ik begrijp op zich wel dat je vast wilt houden aan wat je al jaren kent, maar je werkt voornamelijk met de DE, en in het geval van Debian werkt zelfs de package management het zelfde.

Maar goed, ik hoef je niet te overtuigen, het is je eigen keus tenslotte.

[...]

Is die 100x100? Lekker boeiend. Ram 'm door Imagick en resize 'm naar 60x60 of gebruik GIMP ervoor.
Ik ben slecht met GIMP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Plaatje resizen in GIMP is toch wel te doen?
Plaatje openen, bovenin kiezen voor Image -> Scale Image..., die op 60 bij 60 zetten en OK.
Vervolgens weer opslaan met File > Export.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultraman schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:20:
Plaatje resizen in GIMP is toch wel te doen?
Plaatje openen, bovenin kiezen voor Image -> Scale Image..., die op 60 bij 60 zetten en OK.
Vervolgens weer opslaan met File > Export.
Zal ik even proberen. :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
Ik heb dat ook vaker geprobeerd, maar dan ga ik echt pixels schieten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

relativity schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:51:
[...]

Ik heb dat ook vaker geprobeerd, maar dan ga ik echt pixels schieten :(
Ik heb het al gedaan,zie ook mijn avatar! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:42:
[...]

Ik heb het al gedaan,zie ook mijn avatar! :D
Bij mij lijkt het dan altijd of anti-aliasing niet werkt en krijg ik allemaal van die kartelrandjes. Vreemd genoeg heeft photoshop daar geen last van?
Afbeeldingslocatie: http://people.cs.clemson.edu/~tadavis/cs809/aa/aliasing2.png

[ Voor 11% gewijzigd door relativity op 08-01-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

relativity schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:56:
[...]

Bij mij lijkt het dan altijd of anti-aliasing niet werkt en krijg ik allemaal van die kartelrandjes. Vreemd genoeg heeft photoshop daar geen last van?
[afbeelding]
Photoshop :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
Ja ja ik weet het :P maar het was een vergelijking ;) FOSS _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

relativity schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:01:
[...]

Ja ja ik weet het :P maar het was een vergelijking ;) FOSS _/-\o_
:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 23:00

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Hallo allemaal,

Ik heb een oude PC (Pentium 4, 1GB Ram, 60GB HDD), die ik in wil richten als NAS. Wat zijn jullie aanbevelingen? Ik zag zelf openmediavault, die leek me wel interessant. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en hebben jullie nog alternatieven hiervoor?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Johan9711 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:32:
Hallo allemaal,

Ik heb een oude PC (Pentium 4, 1GB Ram, 60GB HDD), die ik in wil richten als NAS. Wat zijn jullie aanbevelingen? Ik zag zelf openmediavault, die leek me wel interessant. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en hebben jullie nog alternatieven hiervoor?
Het eerste wat in mij opkomt is FreeNAS.
Ooit wel eens mee gespeeld op een oude PC. Schijnt wel goed te zijn.

Anders is OwnCloud ook nog wel de overweging waard.
Pagina: 1 ... 38 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.