Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.900 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:18

Cyphax

Moderator LNX
Mijn eerste aanbeveling is eerlijk gezegd om dat ding helemaal niet te gebruiken als NAS. Dat is niet echt zuinige hardware vrees ik.
Ik zat ook even te kijken naar FreeNAS maar die claimen een 64bit systeem nodig te hebben. Die P4 zal wel 32bit zijn vermoed ik.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:01

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Campo di Casa schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:39:
[...]

Het eerste wat in mij opkomt is FreeNAS.
Ooit wel eens mee gespeeld op een oude PC. Schijnt wel goed te zijn.

Anders is OwnCloud ook nog wel de overweging waard.
FreeNAS draait niet goed met 512 MB volgens de website. die valt dus af. OwnCloud is een optie, maar ik was vergeten een vereiste aan te geven: Ik wil hem kunnen gebruiken voor SMB, dus moet wel Samba op te installeren zijn.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
OwnCloud is geen OS, maar een pakket dat je moet installeren. Je zou dan bijvoorbeeld Debian of Arch ofzo installeren met SMB en vervolgens ook OwnCloud, maar ik verwacht dat een kant-en-klaar-oplossing als OpenMediaVault het mooist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48
Johan9711 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:41:
[...]

FreeNAS draait niet goed met 512 MB volgens de website. die valt dus af. OwnCloud is een optie, maar ik was vergeten een vereiste aan te geven: Ik wil hem kunnen gebruiken voor SMB, dus moet wel Samba op te installeren zijn.
Ik had eerlijk gezegd niet gekeken naar de vereiste specs. Dat valt dus voor je af.
Dus probeer ik het nog maar een keertje :)

XPEnology? Hiermee kan je de DSM van Synology draaien op standaard PC hardware.
Kwam ik net met het zoeken tegen.
Op Hardware.info staat een howto. Ze geven wel aan dat het niet helemaal duidelijk is wat de minimale eisen zijn, en welke hardware wel/niet word ondersteund. Dat zou je dus ff moeten uitzoeken in het forum van XPEnology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:01

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Campo di Casa schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:56:
[...]

Ik had eerlijk gezegd niet gekeken naar de vereiste specs. Dat valt dus voor je af.
Dus probeer ik het nog maar een keertje :)

XPEnology? Hiermee kan je de DSM van Synology draaien op standaard PC hardware.
Kwam ik net met het zoeken tegen.
Op Hardware.info staat een howto. Ze geven wel aan dat het niet helemaal duidelijk is wat de minimale eisen zijn, en welke hardware wel/niet word ondersteund. Dat zou je dus ff moeten uitzoeken in het forum van XPEnology.
Ziet er goed uit! Mijn vader heeft een synology NAS, en die heeft inderdaad mooie software. Ik ga deze dus in ieder geval uitproberen!

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 20:56

Noq

Afgelopen half jaar ben ik op werk bezig met Ubuntu. Dit heeft mij zo aangesproken om het ook op mijn laptop te plaatsen waar ik schoolwerk op doe.

Graag zou ik wel een goede keuze willen maken die het beste bij mij past, omdat ik lees dat sommige distros erg kunnen verschillen.

Waar wordt de laptop voor gebruikt?
Voor school met programmeer opdrachten, zoals: Java, web talen en databases.

Welke programmas gebruik ik nu (en zou ik graag ondersteund willen houden)?
Sublime, Eclipse/IntelliJ, SQL Workbench en het Office pakket.

Als ik na een keuze van distro kies voor dual-boot, kan ik dan later alsnog Windows verwijderen en de vrije ruimte doorgeven naar de Linux omgeving?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja hoor, geen enkel probleem om later Windows weg te gooien. Omdat je Ubuntu gebruikt, zal je uiteindelijk bij een nieuwe release een schone installatie willen doen, je kan dan beslissen om pas dan Windows te verwijderen. Upgrades werken niet altijd 100% bij Ubuntu helaas.
Als je zorgt dat je /home op een aparte partitie staat, verlies je zelfs geen instellingen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 19:16
Pff, ik draai al jaren naar tevredenheid Arch, maar ben toch wel een beetje benieuwd naar Gentoo.

Mijn /home staat op een aparte partitie, eveneens /boot. Mijn persoonlijke bestanden ben ik dus niet kwijt.

Wel heb ik mijn installatie echt heerlijk ingericht en ben ik eigenlijk heel erg tevreden met Arch. De enige reden om naar Gentoo over te stappen is nieuwsgierigheid, en omdat ik de USE-flags wel heel interessant vindt zodat ik echt software kan gebruiken die alleen de functionaliteiten bevat die ik wil.

Maar... Het compilen en dergelijke van haast al je software duurt verschrikkelijk lang. Is dat het allemaal waard of is Arch dan gewoon prima voor mij?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
PKGBUILDs zijn dermate makkelijk aan te passen, dat je software waarbij het interessant voor je is wel individueel kan configureren en compilen. Arch is prima lijkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 19-02-2015 09:08 ]

Verwijderd

@johan9711: Ik zou nu echt niet meer gaan klooien met een oude P4 en minimaal geheugen. Ja het kan, en daar is dan alles mee gezegd. Dan liever iets investeren en bijvoorbeeld een NUC of iets dergelijks nemen. Dan heb je in ieder geval niet het torenhoge energie verbruik van een P4 systeem, en geen beperkingen in bijvoorbeeld beperkt geheugen.
En welke distro je dan neemt voor een NAS achtige oplossing? Misschien dan toch maar aan freenas, openmediavault of nas4free.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dit is geen topic voor algemene vragen. Maak daar een eigen topic voor aan! Hier hebben we het alleen over welk OS geschikt is voor een bepaalde situatie.

Ik heb het nu maar gedaan, Oude files opruimen uit /boot . Volgende keer aub zelf een topic openen.

[ Voor 27% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 02-03-2015 16:15 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 19:11
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:11:
[mbr]Dit is geen topic voor algemene vragen. Maak daar een eigen topic voor aan! Hier hebben we het alleen over welk OS geschikt is voor een bepaalde situatie.[/mbr]

Ik heb het nu maar gedaan, Oude files opruimen uit /boot . Volgende keer aub zelf een topic openen.
Ik wilde eerst ook een topic openen, maar dacht wellicht kan ik hier ook mijn vraag kwijt. In ieder geval bedankt voor het aanmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 12:36
Om mijn kennis wat uit te breiden wil ik e.a. met UNIX gaan doen wat gebruikt wordt in een corporate omgeving. Welke linux distro kan ik gebruiken die er op lijkt? Bedoeling is ook om de huidige functionaliteit van mijn 2012 server over te zetten hiernaar. Huidige functionaliteit is:
- Sickbeard
- Fileserver SMB/NFS
- SABnzbd
- Timemachine
- VPN

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

UNIX != Linux. Linux is Unix-like. Als je Unix ervaring wilt dan zou ik je richting de *BSDs sturen.

Als je een Linux omgeving zoekt welke veel bij bedrijven gebruikt wordt dan zou ik naar een Red Hat afgeleide gaan kijken. CentOS is dan de eerste welke in mij op komt. Gericht op long term support en stabiliteit. Als je wat meer bleeding edge wilt is Fedora wellicht interessant.

Een andere veel gebruikte familie is Debian en het daar uit afgeleidde Ubuntu. Ervaring met een van deze kan in zakelijke omgeving daarom ook zeker van pas komen.

Wat je eisen betreft kun je op beide uit de voeten. Alleen "Timemachine" heb ik geen idee van, dat is volgens mij een Apple dingetje.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 09-03-2015 11:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TimeMachine is idd een Apple ding, maar er zijn Open Source alternatieven voor. Moet je alleen even naar zoeken, kleine moeite met Google. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Een Timemachine-server kan je onder Linux wel opzetten, zo dat je Mac er gebruik van kan maken.

Een andere unix-achtige distro is Slackware. Lijkt best veel op BSD. Het is ook de oudste nog in ontwikkeling zijnde distro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:58
Het team achter Nimux heeft zojuist hun eigen OS uitgebracht: OzonOS. Het is nog wel in beta, maar draait hier helemaal stabiel (en wat ziet het er mooi uit!)

Zie ozon-os.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00
Over mooi gesproken, dit is de eerste keer dat ik onder de indruk van KDE ben:
http://linuxscoop.com/vid...-vervet-beta-1-quick-look

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:37
Ik zoek voor mijn werklaptop die geen dvd drive heeft een distro die op een usb stick van 2gb kan en skype kan draaien. linux mint geprobeerd maar was te groot. Puppy kon niet overweg met skype 4.3.

Slax is nogal omslachtig. Knoppix zou ook te groot zijn en DSL gaat waarschijnlijk niet werken met de nieuwste skype.

Iemand een idee? Ik ga er eigenlijk niets mee doen behalve een beetje surfen en skypen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Brent schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:44:
Over mooi gesproken, dit is de eerste keer dat ik onder de indruk van KDE ben:
http://linuxscoop.com/vid...-vervet-beta-1-quick-look
Al Nitrux OS gezien? Ook KDE, mooi minimalistisch en toch wel snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cy-gor25 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 22:27:
Ik zoek voor mijn werklaptop die geen dvd drive heeft een distro die op een usb stick van 2gb kan en skype kan draaien. linux mint geprobeerd maar was te groot. Puppy kon niet overweg met skype 4.3.

Slax is nogal omslachtig. Knoppix zou ook te groot zijn en DSL gaat waarschijnlijk niet werken met de nieuwste skype.

Iemand een idee? Ik ga er eigenlijk niets mee doen behalve een beetje surfen en skypen
Zonder specs kunnen we echt niets voor je betekenen. Je zegt dat Mint te groot is, leuk, maar hoeveel ruimte wil je gebruiken? Waarom niet via USB op de interne schijf installeren? Of de schijf eruit om 'm met een ander systeem te kunnen installeren. Of tijdelijk een PXE server opzetten in een VM ofzo en zo installeren?

Je bent te summier om hier een zinnig antwoord te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu heeft een z.g.n. MinimalCD ISO, die past op alles wat zich een USB stick mag noemen: https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Natuurlijk komt de data uiteindelijk wel ergens weg dus download hij uiteindelijk gewoon die hele distributie van het internet en zal hij eenmaal geïnstalleerd groter zijn.

Als je echt een minimale distributie zoekt kan je je heil zoeken bij Lubuntu (http://lubuntu.net) of Xubuntu (http://xubuntu.org).
Als je Ubuntu niets vind heb ik als Desktop OS geen noemenswaardige ervaring met wat anders, ik pas doorgaans Ubuntu of iets Ubuntu-igs toe door het royale volume how-to's die je kan vinden met Google gebaseerd op die distributie. Is voor mij toch wel een must, zeker als het voor meer is dan alleen een beetje aanrommelen. "Productie" dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46

Netrunner heeft skype aan boord, en is < 2GB: http://www.netrunner.com/netrunner-standard-release/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Hero of Time schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:43:
[...]

Zonder specs kunnen we echt niets voor je betekenen. Je zegt dat Mint te groot is, leuk, maar hoeveel ruimte wil je gebruiken? Waarom niet via USB op de interne schijf installeren? Of de schijf eruit om 'm met een ander systeem te kunnen installeren. Of tijdelijk een PXE server opzetten in een VM ofzo en zo installeren?

Je bent te summier om hier een zinnig antwoord te kunnen geven.
Het gaat om een live usb stick. Aangezien het een werklaptop is mag ik er niets op installeren, zit ook een bitlocker beveiliging op de HD. Wegens geen admin rechten kan ik in windows helemaal niets installeren.

Linux mint neemt ongeveer 1,5gb in beslag dus als je de usb stick persistent maakt dan zit die al snel vol.

Slax werkt ondertussen en hoewel het een raar systeem is met modules die je moet activeren werkt het goed en het gebruikt maar ongeveer 250MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38
Waarom de eis dat het op een usbstick van 2GB past .. een van zeg 8gb (waar dus een dvd live image op past + ruimte mogelijkheid persistent disk image) kost je tegenwoordig toch ook de kop niet meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:42
brick5492 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:33:
Het team achter Nimux heeft zojuist hun eigen OS uitgebracht: OzonOS. Het is nog wel in beta, maar draait hier helemaal stabiel (en wat ziet het er mooi uit!)

Zie ozon-os.com
Is dit Ubuntu of een variant daarvan? Welke WM? Heb je misschien iets meer informatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
RedHat schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:26:
[...]

Is dit Ubuntu of een variant daarvan? Welke WM? Heb je misschien iets meer informatie ?
Het is gebaseerd op Fedora (22) geloof ik. Ziet er goed uit, is in feite een spin met een thema als extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:31
Brent schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:14:
[...]

Het is gebaseerd op Fedora (22) geloof ik. Ziet er goed uit, is in feite een spin met een thema als extra.
Het is een samenwerking tussen team Numix en Nitrux. Ze maken volgens hun FAQ gebruik van Fedora 21. Dus een Gnome Shell met een zooitje extensions en een aantal extra applicaties. Ziet er best aardig uit. Ben benieuwd of ze potten kunnen breken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cy-gor25 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:17:
[...]

Het gaat om een live usb stick. Aangezien het een werklaptop is mag ik er niets op installeren, zit ook een bitlocker beveiliging op de HD. Wegens geen admin rechten kan ik in windows helemaal niets installeren.

Linux mint neemt ongeveer 1,5gb in beslag dus als je de usb stick persistent maakt dan zit die al snel vol.

Slax werkt ondertussen en hoewel het een raar systeem is met modules die je moet activeren werkt het goed en het gebruikt maar ongeveer 250MB
Wat weerhield je ervan om Debian te pakken, of desnoods Ubuntu server, die minimaal installeren (dat neemt iets van 300-400 MB in), daar een simpele GUI op zetten en dan Skype er bij. Ben je makkelijk met 2 GB klaar. Maar net wat gekkie zegt, waarom in vredesnaam een stick van 2 GB nemen, als je ook sticks hebt van 16 GB en groter waar je gewoon een volledige installatie op kan doen. Zelfs een van 4 GB is groot genoeg en hoef je geen live cd met persistent storage te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Hero of Time schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:40:
[...]

Wat weerhield je ervan om Debian te pakken, of desnoods Ubuntu server, die minimaal installeren (dat neemt iets van 300-400 MB in), daar een simpele GUI op zetten en dan Skype er bij. Ben je makkelijk met 2 GB klaar. Maar net wat gekkie zegt, waarom in vredesnaam een stick van 2 GB nemen, als je ook sticks hebt van 16 GB en groter waar je gewoon een volledige installatie op kan doen. Zelfs een van 4 GB is groot genoeg en hoef je geen live cd met persistent storage te maken.
Het was een experiment :) Ik kan inderdaad een usb 3.0. kopen van 16gb maar goed, ik wou even zien wat ik kon met de usb-sticks die ik nog had. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 16:18

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Thedr schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:34:
[...]

Het is een samenwerking tussen team Numix en Nitrux. Ze maken volgens hun FAQ gebruik van Fedora 21. Dus een Gnome Shell met een zooitje extensions en een aantal extra applicaties. Ziet er best aardig uit. Ben benieuwd of ze potten kunnen breken :)
Ziet er tof uit! Heeft ook wel wat weg van Elementary. Ik ga hem gelijk proberen in een VM. Zou het graag willen uitproberen op mijn eigen PC, maar helaas doet de RTL8812 het nog steeds niet "out of the box" in de meest recente linux kernels en moet je hem handmatig compileren. (gelukkig zijn er wel genoeg repo's op github te vinden).

Iemand Evolve-OS al eens geprobeerd trouwens?

[ Voor 17% gewijzigd door FREAKJAM op 16-03-2015 21:58 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
cy-gor25 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:15:
[...]
Het was een experiment :) Ik kan inderdaad een usb 3.0. kopen van 16gb maar goed, ik wou even zien wat ik kon met de usb-sticks die ik nog had. Bedankt voor de hulp!
Hmm knoppix is weer eerst een cebit editie .. Debian jessie is ook nog niet uit .. voorlopig nog maar even wachten met m'n multi-usb-stick (32gb) te updaten. Achja goede aanleiding om het weer eens te checken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Het ziet er zeker heel aardig uit :) Ik ben zelf wat meer fan van elementary, maar heb ook een tijd met veel plezier met Gnome gewerkt. Beide hebben wat voors en tegens, moet eerlijk toegeven dat ik bij Gnome de notificaties en berichten erg mooi geïntegreerd vind, zeker als je de plannen voor 3.16 ziet. Af en toe eens over de schutting kijken kan natuurlijk nooit kwaad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:38
FREAKJAM schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:36:
[...]

Ziet er tof uit! Heeft ook wel wat weg van Elementary. Ik ga hem gelijk proberen in een VM. Zou het graag willen uitproberen op mijn eigen PC, maar helaas doet de RTL8812 het nog steeds niet "out of the box" in de meest recente linux kernels en moet je hem handmatig compileren. (gelukkig zijn er wel genoeg repo's op github te vinden).

Draai Evolve OS op de laptop van mijn vriendin. Eerste indruk is dat het stabiel en zeer snel werkt. Alles zit natuurlijk nog in een halve beta/alpha stage. Voor wat internetten en tekstverwerking is het perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:11
FREAKJAM schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:36:
[...]

Heb het geprobeerd, is nog heel erg in ontwikkeling en ze zijn bezig met beta 2. Iets om goed in de gaten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Misschien is dit een goede topic om het neer te zetten. Ik heb nog een Synology DS211J staan waar ik eigenlijk een webservertje voor thuis van probeer te maken. Weet iemand of ArchLinux hier goed op kan draaien? Ik wou hem eigenlijk altijd wel proberen en omdat hij zo lightweight is lijkt hij mij ook geschikt voor de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb geen ervaring met een custom OS op synology maar de vuistregel is dat als er één Linux-distro is die werkt dat ze dan allemaal werken. Heb je ervaring met Linux of is de eerste keer dat je het gebruikt? Wil je graag Arch draaien of gaat het om Linux in het algemeen? Hoewel Arch een hele mooie distro is zou ik het niet iedereen als eerste aanraden. Het is wel heel leerzaam maar misschien een beetje overweldigend. De documentatie is uitstekend maar je zal er wel voor moeten. Als je een fire-and-forget, klik-klak-klaar installatie wil is het niet de beste keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30-03-2015 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik heb een paar jaar op Xubuntu gewerkt als ontwikkelaar maar nog nooit zelf een server gedraaid ermee. Het is juist een leerervaring voor mij. :) De vraag is meer of ArchLinux aan de praat te krijgen is op de NAS mbt compatibilly en hardwareondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hardware-ondersteuning zal wel in orde zitten maar ik weet niet hoe makkelijk het is om andere software op zo'n ding te zetten. Is er een manier om van een ander medium te booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Haijo schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:56:
Misschien is dit een goede topic om het neer te zetten. Ik heb nog een Synology DS211J staan waar ik eigenlijk een webservertje voor thuis van probeer te maken. Weet iemand of ArchLinux hier goed op kan draaien? Ik wou hem eigenlijk altijd wel proberen en omdat hij zo lightweight is lijkt hij mij ook geschikt voor de NAS.
Heb je al gecheckt of Arch er überhaupt op draait?

Op Google vind ik geen enkele indicatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ook niet, betwijfel ook of het kan. Zijn wel wat identieke apparaten van een ander merk maar daar moet je een Arch ARM op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zou toch mogelijk moeten zijn .. zo dezelfde cpu in moeten zitten als in dit doosje: Wikipedia: SheevaPlug
.. en dat draait kennelijk op ubuntu .. hooguit het probleem hoe krijg je bios/bootloader achtige dingen voor elkaar, geen idee wat synology daar voor leuks voor verzonnen heeft:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:54
• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
Geen raid.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 47,-€ 47,-
1ASRock AM1B-ITX€ 31,30€ 31,30
2Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 99,95€ 199,90
1Cooler Master Elite 110€ 38,65€ 38,65
1Crucial CT102464BA160B€ 55,95€ 55,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,75

• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
Het wordt gebruikt als een thuisserver. Op dit moment gebruik ik Windows Server 2012 R2. Alleen bevalt het me niet zo en wil ik me een beetje verdiepen in de non windows operating systems.

Ik wil het gaan gebruiken als ftp, file server, download server, webserver en vpn server.
Wat ik wil gaan gebruiken is OwnCloud, Wamp/Xamp, Sabnzb, Couchpotato en Sickbeard/Sickrage/Sonarr.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Ik wil iets met een GUI, iets gebruiksvriendelijk.

Ik heb gekeken naar Amahi Home Server, het leek me wel veel belovend, alleen trekt het me niet zo dat je voor bepaalde plugins moet betalen. Zijn er andere gratis alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dit kan je met bijna elke distro wel. Ik denk dat ik in jouw geval zou gaan voor bijvoorbeeld Debian. Sabnzb, Couchpotato en Sickbeard zijn van die Python-pakketten die op zichzelf draaien dus da's niet zo bijzonder allemaal qua installatie. Je kunt gewoon X en een UI installeren als je dat graag wilt, al is het wel een aanrader om de CLI te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En bij Debian zit Owncloud in de standaard Jessie repo. Jessie, versie 8 van Debian, komt volgens het bericht op de FP op 23 april uit. Maar je kan 'm nu al draaien door Testing te kiezen.

Neem een redelijk standaard GUI, maar check wel even de screenshots van de verschillende die er zijn om een idee te krijgen wat je kan verwachten en welke je mogelijk het prettigst vind. Bij Jessie heb je de keus uit Gnome 3, KDE 4, Xfce4, Cinnamon en Mate. Er zijn meer beschikbaar, maar niet te kiezen tijdens installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:02
Dag allen,

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom. Ik heb een tweedehands computertje gekocht die dienst moet doen als, op dit moment, een NAS. Het is een Intel Atom 330 met 2GB RAM en een 3TB schijf.

Op dit moment hoeft hij niet veel te kunnen: hij moet media kunnen downloaden en aanbieden op het netwerk. Simpelweg de bestanden benaderbaar maken voor mijn HTPC (Windows) is dan genoeg.

Ik probeer momenteel FreeNAS vanaf een USB te draaien en dat werkt, maar ik krijg het idee dat het te log is. De huidige versie is gemaakt voor krachtiger hardware met veel meer geheugen.

Mijn vraag is dus: welke Linux distro, danwel NAS-achtig OS kan ik het beste gebruiken, rekening houdend met het doel en de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:00
Al eens naar Xpenology gekeken? http://www.xpenology.nl/

Enkele maanden geleden heb ik daar even mee gespeeld, werkte prima. Best wel even controleren of het compatibel is met je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

BramSd schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 09:56:
Het is een Intel Atom 330 met 2GB RAM en een 3TB schijf.
<knip>
Mijn vraag is dus: welke Linux distro, danwel NAS-achtig OS kan ik het beste gebruiken, rekening houdend met het doel en de hardware?
Voor een simpel CLI-only systeem met NFS en/of Samba is die hardware ruim voldoende.
De systeemeisen van FreeNAS zijn zo heftig door ZFS en de management interface.

Hoeveel ervaring heb je met Linux?
Kun je je redden met op de commandline?
Wil je de data die nu op de schijf staat bewaren?
Zo ja, welk filesysteem gebruik je nu? ZFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
Aegir81 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 15:10:
Al eens naar Xpenology gekeken? http://www.xpenology.nl/

Enkele maanden geleden heb ik daar even mee gespeeld, werkte prima. Best wel even controleren of het compatibel is met je hardware.
XPEnology wilde ik proberen ja, maar die wil hij niet booten. Wat ik ook probeer, hij blijft de melding "boot error" geven. Daarom ben ik naar FreeNAS gegaan.
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 15:45:
[...]

Voor een simpel CLI-only systeem met NFS en/of Samba is die hardware ruim voldoende.
De systeemeisen van FreeNAS zijn zo heftig door ZFS en de management interface.

Hoeveel ervaring heb je met Linux?
Kun je je redden met op de commandline?
Wil je de data die nu op de schijf staat bewaren?
Zo ja, welk filesysteem gebruik je nu? ZFS?
Ik heb ervaring met RedHat/CentOS en die gebruik ik niet met gui. Ik ben geen Linux held, maar ik kan me wel redden.
Er staat nu geen data op de schijf. Allen wat FreeNAS erop heeft gezet aan plugins e.d. FreeNAS gebruikt automatisch ZFS, dus dat wordt nu ook gebruikt. Geen idee of ik daar iets aan heb met maar 1 schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waaron geen centos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je uit de voeten kan met CLI Centos dan is dat denk ik de meest lichte oplossing. ZFS is een beetje een probleem, dat heeft nu eenmaal veel RAM nodig. 2GB zou genoeg moeten zijn als je van de geavanceerde features afblijft (zoals deduplicatie) maar het houdt niet over. Ik heb geen ervaring met ZFS onder CentOS maar ik verwacht dat het niet in de standaard repo's zit maar dat er elders wel RPMs te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 16:18

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Gewoon de guide op zfsonlinux.org volgen. Heb zelf zonder problemen ZFS draaien op de laatste CentOS versie met 8GB RAM. (6x3TB RaidZ2).

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

ZFSonLinux is toch sterk af te raden omdat ze vreselijk achter lopen met updates en traag zijn met stable releases enzo? Dat is tenminste nog steeds wel de waarschuwing die ik her en der lees (oa op de Arch wiki).

Op ArchLinux heb ik zfs-git draaien wat onder andere spl-utils-git nodig heeft (Solaris Porting Layer).

Het enige "nadeel" (wat in de praktijk wel meevalt ;)) is dat die gebonden is aan een kernel versie en dat je kernel dus niet niet meer met elke nieuwe release geupdate kan worden totdat AUR geupdate versies van die kernel modules bevat.

In de praktijk valt het wel mee zoals ik al zei, want 'demz-repo-core' (user repository) bevat redelijk snel alle geupdate packages waarna de kernel dus ook weer geupdate kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb helemaal geen klachten over ZFS on Linux. Draai het hier op Debian Jessie. Met nieuwere kernels kon het af en toe wel voorkomen dat je de git tree moest compileren (gehad met kernel 3.14 enzo als ik het me goed herinner). Da's zo gepiept.

ZFS-git is trouwens niks meer dan de ontwikkelversie van ZFS on Linux. Kijk maar es wat de eerste link in de PKGBUILD is :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb een collega die erg tevreden is met zfsonlinux. Het zal een beetje aan je usecase liggen. Als je de nieuwste features wil hebben is het misschien niet de beste keuze. Als je "gewoon" een FS met checksums en Z[123] wil dan is het vast prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als er niet direct 'noodzaak' bestaat zfs te gebruiken (bij BramSd is het als ik het goed begrijp niet noodzakelijk), zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
Inmiddels ben ik iets verder gekomen door OpenMediaVault te installeren. Dat zag er wel aardig uit en werkt ook als een zonnetje. Het voordeel is dat een webinterface toch wel net zo makkelijk werkt en het is een stuk minder intensief dan FreeNAS.

XFS filesysteem en alle plugins die ik nodig heb (CouchPotato, Sickbeard, Transmission, SABnzbd etc).

Toch bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ben benieuwd of we over een uurtje of 2 de RC1 van eOS Freya kunnen gaan downloaden . :)

Countdown: http://elementary.io

[ Voor 5% gewijzigd door MelvinB op 11-04-2015 16:13 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
MelvinB schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:06:
Ben benieuwd of we over een uurtje of 2 de RC1 van eOS Freya kunnen gaan downloaden . :)

Countdown: http://elementary.io
Zo erg kijk ik er niet uit, het is Ubuntu met een andere schil.
Verder verwacht ik geen echte grote verassingen.

Niet dat ik eOS afkraak ofzo, want het is tot nu toe de mooiste DE op Linux.
Maar ik vind bijvoorbeeld wel dat Gnome/KDE grotere stappen maken (wat ook logisch is met de hoeveelheid devs/leden). ;)

Verder hoop ik dat eOS nog verder los gaat staan van Ubuntu, mede doordat Ubuntu (bijna) alles voorziet van eigen patches. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
HollowGamer schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:29:
[...]

Zo erg kijk ik er niet uit, het is Ubuntu met een andere schil.
Verder verwacht ik geen echte grote verassingen.

Niet dat ik eOS afkraak ofzo, want het is tot nu toe de mooiste DE op Linux.
Maar ik vind bijvoorbeeld wel dat Gnome/KDE grotere stappen maken (wat ook logisch is met de hoeveelheid devs/leden). ;)

Verder hoop ik dat eOS nog verder los gaat staan van Ubuntu, mede doordat Ubuntu (bijna) alles voorziet van eigen patches. :/
Ze hebben ook zelf dingen gebouwd wat niet uit Ubuntu komt, dus alleen met een andere schil is niet helemaal waar.
Ik vind het wel een leuk OS. Draaide voorheen eOS Luna, nu Freya Beta2. Wel naast Win8.1.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ben erg benieuwd wat er zo gaat komen, zeker na het nieuws van vorige week dat Daniel fulltime aan de slag gaat voor/met elementary. Draai zelf dual boot van Luna en Freya beta2.
Ik zit er klaar voor, laat maar komen :)
Om het topic niet teveel te vervuilen verhuis ik zo naar het elementary topic ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Thedr op 11-04-2015 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 16:41
Ik heb een vraag en ik kan op internet niet echt aan een duidelijk antwoord komen.

Voor Ubuntu (Unity) heb je als alternatief Linux Mint (Cinnamon).
Maar ik zag nu ook dat er XFCE, MATE en KDE versies van Mint zijn. Wat zijn eigenlijk de voordelen van deze distro's tegenover Xubuntu, Ubuntu MATE en Kubuntu? Zitten er specifieke features in deze distro's die *ubuntu niet heeft?

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
TheLion01 schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:29:
Ik heb een vraag en ik kan op internet niet echt aan een duidelijk antwoord komen.

Voor Ubuntu (Unity) heb je als alternatief Linux Mint (Cinnamon).
Maar ik zag nu ook dat er XFCE, MATE en KDE versies van Mint zijn. Wat zijn eigenlijk de voordelen van deze distro's tegenover Xubuntu, Ubuntu MATE en Kubuntu? Zitten er specifieke features in deze distro's die *ubuntu niet heeft?
Gesloten codecs/software + Mint Apps (als je die leuk vindt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
HollowGamer schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:59:
[...]

Gesloten codecs/software + Mint Apps (als je die leuk vindt).
Duidelijk :)

Jolla C2 (Sailfish OS 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Nouja.. Ben misschien wel een beetje kort door de bocht. :p

Maar Mint doet meestal een aantal tweaks, ander sausje (thema, etc), andere software keuzes, .. And thats it.
Kwa software repos is het allemaal vrijwel gelijk.

Die gesloten codecs kan je ook prima aan Ubuntu toevoegen (handmatig). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mint is in principe Ubuntu met wat extra's. Mint met Mate is in feite hetzelfde als Ubuntu Mate, alleen de naam is anders en de standaard packages kunnen wat afwijken. Plus uiteraard wat Mint extra heeft, zoals z'n eigen update manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
HollowGamer schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:43:
[...]

Nouja.. Ben misschien wel een beetje kort door de bocht. :p

Maar Mint doet meestal een aantal tweaks, ander sausje (thema, etc), andere software keuzes, .. And thats it.
Kwa software repos is het allemaal vrijwel gelijk.

Die gesloten codecs kan je ook prima aan Ubuntu toevoegen (handmatig). :)
Maar voor een beginner maakt het dat net wat makkelijker. En ik heb het idee dat er minder in wordt gestopt wat niet direct bijdraagt voor de gebruiker (zoals amazon search etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die search zit alleen in Unity en Mint heeft die hele DE niet als optie. Het is alleen zo jammer dat het zo diep verweven is geraakt, in eerdere versies van Ubuntu kon je die lens nog apart verwijderen, nu is het een optie die je uit moet zetten met de vraag hoe 'uit' het werkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Was inderdaad de Amazone search lens vergeten. :X

Inderdaad een goede reden om niet (meer) voor Ubuntu te kiezen. Het is wel te verwijderen, maar zoals HoT aangeeft in hoeverre is echt weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
HollowGamer schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:01:
Het is wel te verwijderen, maar zoals HoT aangeeft in hoeverre is echt weg. ;)
Wel, even daar gelaten dat ik Canonical voldoende vertrouw, je kunt gewoon even door de source greppen als je het zeker wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brent schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:13:
[...]

Wel, even daar gelaten dat ik Canonical voldoende vertrouw, je kunt gewoon even door de source greppen als je het zeker wil weten.
Broncode lezen heeft weinig zin voor de gemiddelde gebruiker, die kan net zo goed een boek over het Boeddhisme lezen in 't Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:33:
[...]

Broncode lezen heeft weinig zin voor de gemiddelde gebruiker, die kan net zo goed een boek over het Boeddhisme lezen in 't Chinees.
Voor een leek wel.. Ik zou op z'n minst moeten kunnen lezen/herkennen. :P

Betreft gebruiker: die kan ook checken via bijvoorbeeld Wireshark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:46:
[...]

Voor een leek wel.. Ik zou op z'n minst moeten kunnen lezen/herkennen. :P

Betreft gebruiker: die kan ook checken via bijvoorbeeld Wireshark.
Wireshark is dan weer een ander boek dat je gaat lezen. Zelfde principe, de standaard gebruiker snapt er alsnog niets van. Hij kan wel kijken of er ergens een filter is om te zien of verkeer naar een bepaald adres gaat, maar dat is ook niet altijd even logisch te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van vertrouwen. Zelfs de beste programmeur zal niet alle code in Ubuntu kunnen lezen. Uiteindelijk komt neer op de vraag of je de programmeurs/organisatie vertrouwt.

Als je Canonical vertrouwt dan moet je er maar van uitgaan dat het uitschakelen van die lens doet wat je wil. Als je Canonical niet vertrouwt dan kun je beter helemaal geen Ubuntu draaien want er zijn nog zo ontzettend veel meer manieren waarop ze misbruik kunnen maken.

Één van de redenen dat ik zo blij ben met Debian is dat die distro nog echt door de community gestuurd wordt en er geen bedrijf achter zit dat zou kunnen besluiten om commerciele belangen voor te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
Even een snel vraagje. :) Ik wil me gaan verdiepen in UNIX. Welk besturingssysteem ligt het dichtste bij de 'basis' van UNIX?

Jolla C2 (Sailfish OS 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Laatst online: 19:15
Had je een specifieke UNIX-smaak in gedachte?
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Unix_history-simple.svg/800px-Unix_history-simple.svg.png

[ Voor 19% gewijzigd door Eärendil op 28-04-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 20:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Zo nu Debian Jessie stable is geworden heb ik Mint 17.1 Cinnamon van de harde schijf geveegd en Jessie met de Gnome desktop geinstalleerd.

Installatie verliep prima, alleen moest ik de drivers voor mijn Intel wi-fi apart installeren.

Systeempje draait verder als een tierelier. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-10 14:12
SandsOfArrakis schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 21:39:
Zo nu Debian Jessie stable is geworden heb ik Mint 17.1 Cinnamon van de harde schijf geveegd en Jessie met de Gnome desktop geinstalleerd.

Installatie verliep prima, alleen moest ik de drivers voor mijn Intel wi-fi apart installeren.

Systeempje draait verder als een tierelier. :)
Een specifieke reden daarvoor? (nieuwsgierigheid) :>
Heb zelf gister juist Mint Cinnamon geïnstalleerd en daar zeer tevreden mee. Loopt als een trein en installatie van alle applicaties die ik veel gebruik ging feilloos. :)

Zat hiervoor op Ubuntu maar werd de Unity interface een beetje zat. (Na een maandje gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
TheLion01 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:54:
Even een snel vraagje. :) Ik wil me gaan verdiepen in UNIX. Welk besturingssysteem ligt het dichtste bij de 'basis' van UNIX?
Linux ligt ook kort bij de Unix basis, zelfde geld voor OS X, BSD, etc.
Je kunt beginnen je te verdiepen in Unix door eens te kijken op Wikipedia. ;)

Even kort door de bocht: BSD komt het kortste in de buurt de 'Unix base' in mijn ogen. Meegerekend dat deze varianten het meeste van updates worden gezien/nog in ontwikkeling zijn.

OS X is closed-source: de open darwin kernel wordt niet echt bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 20:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Mexikola schreef op woensdag 29 april 2015 @ 07:25:
[...]

Een specifieke reden daarvoor? (nieuwsgierigheid) :>
Heb zelf gister juist Mint Cinnamon geïnstalleerd en daar zeer tevreden mee. Loopt als een trein en installatie van alle applicaties die ik veel gebruik ging feilloos. :)

Zat hiervoor op Ubuntu maar werd de Unity interface een beetje zat. (Na een maandje gebruik)
Niks mis met Mint. Jaren zeer tevreden mee gedraait, maar ik wilde toch eens een andere distro draaien. In het verleden Debian Wheezy al eens bekeken. Toen Jessie Testing, en nu Jessie Stable.

Mint en Debian zijn mijn favoriete distro's :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik hoop dat dit topic nog een beetje actief is, want ik heb keuzehulp nodig :)

Ik gebruik ondertussen een jaar of 18 Linux. Eerst zo'n 5 jaar Slackware (tot ik het zat werd dat vrijwel niets out of the box werkte), toen 5 jaar Gentoo (tot ik het zat werd om a. dingen handmatig te moeten fixen en b. Gentoo juist dingen die ik niet wou automatisch ging doen), en sindsdien Ubuntu met voornamelijk een combinatie van Gnome en KDE. Afhankelijk van welke het beste bevalt nam ik die, en de laatste jaren was dat KDE (Kubuntu). Maar sinds de laatste versie(s) valt dat steeds meer tegen.

Ik zal laten zien wat ik wil, en wat ik nu heb. Hopelijk weet iemand een distributie/desktop die hieraan voldoet.
Wat ik wil:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/15gcxhw.jpg
Een start-menu, een balk onderaan met openstaande applicaties, notificatie rechts, en de mogelijkheid om zelf icoontjes/launchers toe te voegen aan die balk. Voornamelijk de veelgebruikte dingen: xterm/browser/spreadsheet/tekst.
Bij de laatste kubuntu kan ik met geen mogelijkheid meer icoontjes toevoegen, en is het startmenu windows-nieuwe-stijl met veel klikken, veel animaties, en tijdrovend. Zelfs met "favourites" moet ik eerst op het menu klikken, dan de animatie zien opkomen, en dan pas kan ik mijn xterm starten. Ik wil de console gewoon met 1 klik direct hebben.

Wat ik ook wil, is contrast. Een mooie blauwe bovenbalk per window met een dun blauw randje om het hele window. Ik kan in kubuntu nu amper zien welk window waar ophoudt en wat waar begint:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/25sr1xe.jpg
Ondertussen is de bovenbalk wel veel dikker geworden, wat zonde is van de ruimte op mijn scherm. "Vroeger" kon ik dat soort dingen mooi instellen onder settings>appearance, maar dat lijkt ook verdwenen te zijn.

Let trouwens ook op de save-button: die zat altijd links, en zit nu rechts. Ik kan er werkelijk met m'n pet niet bij hoe ze een keuze kunnen maken om zo'n button van plaats te verwisselen met "niet opslaan". Het is een enorme gewoonte om bij het afsluiten links te klikken om op te slaan, en ik ben op die manier al heel wat data kwijtgeraakt. Het zat zo:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/33tgks5.jpg

Libreoffice is van mooie duidelijke kleurrijke icoontjes veranderd in zwart-wit! Ik heb een kleurenmonitor, en wil dat graag benutten...

Dan is er nog Ubuntu met Unity. Hoewel ik aan de kleuren zou kunnen wennen, is de keuze om de menubalk van elk window helemaal bovenaan te zetten onmogelijk om mee te werken. Misschien dat het goed gaat als je altijd fullscreen werkt, maar als je rechts iets hebt staan, moet je links-boven klikken om het menu te bereiken
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/33dvwvp.jpg

Plus dat het onmogelijk is om vanuit een actieve browser rechts op het scherm direct op het menu van een tekstverwerker links op het scherm te klikken. Dan moet ik eerst de tekstverwerker selecteren, om vervolgens het menu pas te kunnen activeren.

Ook zijn de notificatie-icoontjes zwartwit. Dropbox is amper te herkennen (maar al beter dan in kubuntu, waar het icoontje gewoon niet verschijnt).

Kort samengevat: vroeger was alles beter! Ik was tevreden met de simpele opties van mijn operating system, namelijk zorgen dat mijn applicaties kunnen draaien.
Kent iemand nog een moderne versie van een Linux-OS dat hieraan voldoet? Een 5 jaar oude Ubuntu zou voldoen, maar qua veiligheid kan dat dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 14:41
Je zou kunnen kijken naar Mint of Lubuntu (Hoewel die laatste wel erg lightweight is)

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt meer als dat je niet een andere distro zoekt, maar een andere Desktop Environment. Voor KDE4 heb je gewoon de optie in 't menu om deze naar 'classic' te zetten, precies zoals je gewend bent. En als dat niet bevalt, vanwege alle flashy animaties e.d., pak je toch gewoon Mate, Cinnamon, LXDE of mijn persoonlijke favoriet Xfce.

Voor het onderscheid tussen vensters is een thema ding. Gewoon een mooie, goede vinden en je bent klaar. Icoontjes net zo. Allemaal customization die je moet doen. Niets is standaard wat je wilt, maar wat de ontwikkelaars denken dat voldoet voor het gros. De mens is dan wel een kuddedier, we willen nog wel onze eigen persoonlijke smaak en voorkeur laten zien ipv doen wat 't gros doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
RemcoDelft schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:49:
Let trouwens ook op de save-button: die zat altijd links, en zit nu rechts. Ik kan er werkelijk met m'n pet niet bij hoe ze een keuze kunnen maken om zo'n button van plaats te verwisselen met "niet opslaan". Het is een enorme gewoonte om bij het afsluiten links te klikken om op te slaan, en ik ben op die manier al heel wat data kwijtgeraakt. Het zat zo:
[afbeelding]
De 'Save' optie is wel de default, dus als je jezelf aanleert om gewoon op enter te rammen in plaats van te klikken komt het goed. :*)
Libreoffice is van mooie duidelijke kleurrijke icoontjes veranderd in zwart-wit! Ik heb een kleurenmonitor, en wil dat graag benutten...

Dan is er nog Ubuntu met Unity. Hoewel ik aan de kleuren zou kunnen wennen, is de keuze om de menubalk van elk window helemaal bovenaan te zetten onmogelijk om mee te werken. Misschien dat het goed gaat als je altijd fullscreen werkt, maar als je rechts iets hebt staan, moet je links-boven klikken om het menu te bereiken

Plus dat het onmogelijk is om vanuit een actieve browser rechts op het scherm direct op het menu van een tekstverwerker links op het scherm te klikken. Dan moet ik eerst de tekstverwerker selecteren, om vervolgens het menu pas te kunnen activeren.
Dat is in de nieuwste versie van Ubuntu veranderd. Het menu zit nu in de titelbalk verwerkt. Dit was bij de vorige versies ook al mogelijk, maar het is nu de default.
Ubuntu heeft het nieuwe zwart-wit thema van LibreOffice ook niet overgenomen.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/14w68tk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_Peter2_ schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:05:
Je zou kunnen kijken naar Mint of Lubuntu (Hoewel die laatste wel erg lightweight is)
Mint heb ik anderhalf jaar geleden geprobeerd, maar daarbij liep ik ook tegen onoverkomelijke bezwaren aan. Ik weet niet meer wat het precies was, dus kan het eens proberen. Lubuntu heb ik al geprobeerd, dat is weer net te weinig.
Hero of Time schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:06:
Klinkt meer als dat je niet een andere distro zoekt, maar een andere Desktop Environment. Voor KDE4 heb je gewoon de optie in 't menu om deze naar 'classic' te zetten, precies zoals je gewend bent.
Dank je! Ik dacht dat die optie verdwenen was, maar het kan dus toch.
En als dat niet bevalt, vanwege alle flashy animaties e.d., pak je toch gewoon Mate, Cinnamon, LXDE of mijn persoonlijke favoriet Xfce.
Ik ga ze weer eens proberen, en zal laten weten of het bevalt.
Eärendil schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:37:
De 'Save' optie is wel de default, dus als je jezelf aanleert om gewoon op enter te rammen in plaats van te klikken komt het goed. :*)
Dat zou ik doen, ware het niet dat het save-windowtje niet actief is... De popup-bescherming werkt dusdanig dat regelmatig het verkeerde ding bovenop staat...
Dat is in de nieuwste versie van Ubuntu veranderd. Het menu zit nu in de titelbalk verwerkt.
In dat geval zal het ergens in mijn usersettings zitten. Ik zal eens een kale user aanmaken.
Ubuntu heeft het nieuwe zwart-wit thema van LibreOffice ook niet overgenomen.
Bij mij wel :? Wellicht komt het doordat ik niet direct Ubuntu heb geinstalleerd maar (als ik het opstarten mag geloven) ben begonnen met Lubuntu en daar de rest bovenop gezet heb.
*Edit*: nope. Hoewel een kale Ubuntu Unity wel normale icoontjes heeft in Libreoffice, zitten de menubalken niet in de titelbalk. Zo ziet het er ook uit in de Ubuntu.com screenshots.

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 01-05-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
RemcoDelft schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:44:
Bij mij wel :? Wellicht komt het doordat ik niet direct Ubuntu heb geinstalleerd maar (als ik het opstarten mag geloven) ben begonnen met Lubuntu en daar de rest bovenop gezet heb.
*Edit*: nope. Hoewel een kale Ubuntu Unity wel normale icoontjes heeft in Libreoffice, zitten de menubalken niet in de titelbalk. Zo ziet het er ook uit in de Ubuntu.com screenshots.
Het is blijkbaar 3 dagen voor de release weer teruggedraaid :?
http://www.webupd8.org/20...ted-menus-lim-set-as.html

Het is wel makkelijk in te stellen:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/a11mqw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01

[...] Bij de laatste kubuntu kan ik met geen mogelijkheid meer icoontjes toevoegen, en is het startmenu windows-nieuwe-stijl met veel klikken, veel animaties, en tijdrovend. Zelfs met "favourites" moet ik eerst op het menu klikken, dan de animatie zien opkomen, en dan pas kan ik mijn xterm starten. Ik wil de console gewoon met 1 klik direct hebben.

Wat ik ook wil, is contrast. Een mooie blauwe bovenbalk per window met een dun blauw randje om het hele window. Ik kan in kubuntu nu amper zien welk window waar ophoudt en wat waar begint: [...]
Je kunt het 'startmenu' in KDE 5 veranderen door met de de rechtermuisknop linksonder op de 'K' te klikken, dan kiezen voor 'alternatives'.

Als thema zou je Breeze Dark kunnen proberen. Zit standaard in Kubuntu en geeft de titelbalk een donkere kleur. :)

Jolla C2 (Sailfish OS 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samsonait
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08 10:22

Samsonait

Lekker weertje, he?

TheLion01 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:54:
Geen idee, ik red me dagelijks nog steeds met Slackware met LILO bootloader, dit gebruik ik al jaren!
In mijn ogen het meest basis OS wat er is en het meeste trouw gebleven aan de Linux/unix idealogie >:)

-bash O-)

Wie niet wegklikt is gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Handig lijstje met wat distro's en een korte beschrijving: https://github.com/aleksandar-todorovic/awesome-linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Heb daar eens een korte vraag die een wat langere uitwerking zal hebben.

"Welke disto en versie is een lichte voor mijn oude bak"

Ik ben voor mijn hobby kamer een oude Thin client aan het klaarmaken, een HP met een Geode NX1500 Processor, 1Ghz en 1gb Ram. Nu heb ik er W2k op draaien, en dat draait super. Ook XP draait op deze bak super. Ik gebruik deze machine voor het afpelen van muziek vanaf een SMB share in mijn fritzbox en via internet en gebruik hem om te surfen en mail te lezen.

Dus een lichte distro zou voldoende moeten zijn, ik hoef geen fancy stuff. Wel een beetje redelijk configureerbaar.

Wat ik zo via google tegen ben gekomen zijn de volgenden. Welke zouden jullie aanraden? Wat zijn jullie ervaringen? (wil ze niet allemaal installeren).

Puppy Linux
VectorLinux Light
Lubuntu
AntiX
SparkyLinux
Crunchbang

Of hier staat ook een grote lijst: Wikipedia: Lightweight Linux distribution

Of toch beter een oude distro installeren? Zo heb ik o.a. nog Suse 9, RedHat 5 en FreeBSD 4 hier rond liggen.

Voor muziek is dat allemaal geen probleem, met een WinAmp achting programma kom ik al redelijk ver. Maar internet is vaak een probleem met een oude brouwer. Dingen als Flash schakel ik sowieso uit.

Wat ik belangrijk vind is een redelijk snel opstarten. Het apparaat zal een 5400 2,5" harddisk krijgen. Het installeren zal via een USB cd-rom speler gedaan moeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Roman op 25-06-2015 09:25 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Roman schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:21:
Heb daar eens een korte vraag die een wat langere uitwerking zal hebben.

"Welke disto en versie is een lichte voor mijn oude bak"

Ik ben voor mijn hobby kamer een oude Thin client aan het klaarmaken, een HP met een Geode NX1500 Processor, 1Ghz en 1gb Ram. Nu heb ik er W2k op draaien, en dat draait super. Ook XP draait op deze bak super. Ik gebruik deze machine voor het afpelen van muziek vanaf een SMB share in mijn fritzbox en via internet en gebruik hem om te surfen en mail te lezen.

Dus een lichte distro zou voldoende moeten zijn, ik hoef geen fancy stuff. Wel een beetje redelijk configureerbaar.

Wat ik zo via google tegen ben gekomen zijn de volgenden. Welke zouden jullie aanraden? Wat zijn jullie ervaringen? (wil ze niet allemaal installeren).

Puppy Linux
VectorLinux Light
Lubuntu
AntiX
SparkyLinux
Crunchbang

Of hier staat ook een grote lijst: Wikipedia: Lightweight Linux distribution

Of toch beter een oude distro installeren? Zo heb ik o.a. nog Suse 9, RedHat 5 en FreeBSD 4 hier rond liggen.

Voor muziek is dat allemaal geen probleem, met een WinAmp achting programma kom ik al redelijk ver. Maar internet is vaak een probleem met een oude brouwer. Dingen als Flash schakel ik sowieso uit.

Wat ik belangrijk vind is een redelijk snel opstarten. Het apparaat zal een 5400 2,5" harddisk krijgen. Het installeren zal via een USB cd-rom speler gedaan moeten worden.
Het gaat niet zozeer om de Linux-distro, maar om de omgeving die de distro gebruikt.
Met de omgeving wordt het uiterlijk van de vensters, iconen, balken, werking, etc. en als belangrijke punt resources/gebruik (van deze onderdelen bij elkaar) bedoelt.

Hier staan o.a. een aantal DE genoemd: https://wiki.archlinux.org/index.php/Desktop_environment

Mijn top 3 lightweight:
- LXDE (Lubuntu)
- XFCE (Xubuntu)
- Mate (Weet even niet welke distro's)

De tussenhaakjes zijn de distro's waarvan ik weet dat ze die DE standaard meeleveren.
Bij Arch Linux bijvoorbeeld kun je bijvoorbeeld deze zelf kiezen/installeren, dit kan tegenwoordig bij steeds meer distro's btw.

Tip: Zoek dus op bijvoorbeeld LXDE mediaplayer of XFCE (of gtk2) mediaplayer. FireFox/Chrome.. is op alle distro's wel te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:58
Zeer goede ervaring gehad met Crunchbang, maar de ontwikkelaar is recent gestopt.
Jammer want het was m.i. de enige "light" waarbij ik geen gevoel van compromis ervoer.
Het forum is nog actief en er staan guides om hem zelf te bouwen, alsook bunsenlabs, een community poging om over te nemen.

Grote voordeel is dat openbox als window manager eigenlijk goed zonder extra desktop omgeving kan. Zit trouwens"onder" LXDE meen ik...
Archbang is een heel dicht alternatief vanaf Arch, semplice is ook openbox maar op Debian sid, antix dan weer debian met fluxbox als wm. Antix was ten tijde van squeeze sneller dan vanilla Debian met LXDE en Lubuntu toen ik ze vergeleek.

Salix is gebaseerd op slackware. Bodhi is ook te overwegen.
Ik heb nooit gespeeld met Puppy... en ook niet zelf geprobeerd maar Slitaz zou licht en erg leuk zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door wouter_va op 26-06-2015 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Manjaro is licht en daar kan je LXQt makkelijk installeren wat mooie lichte DE is, de opvolger van lxde en razor-qt. In dit topic is al vaker wat over manjaro gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-12-2022
Ik hoop dat dit topic nog een beetje actief is, want ik heb keuzehulp nodig :)

Ik gebruik ondertussen een jaar of 18 Linux. Eerst zo'n 5 jaar Slackware (tot ik het zat werd dat vrijwel niets out of the box werkte), toen 5 jaar Gentoo (tot ik het zat werd om a. dingen handmatig te moeten fixen en b. Gentoo juist dingen die ik niet wou automatisch ging doen), en sindsdien Ubuntu met voornamelijk een combinatie van Gnome en KDE. Afhankelijk van welke het beste bevalt nam ik die, en de laatste jaren was dat KDE (Kubuntu). Maar sinds de laatste versie(s) valt dat steeds meer tegen.

Ik zal laten zien wat ik wil, en wat ik nu heb. Hopelijk weet iemand een distributie/desktop die hieraan voldoet.
Wat ik wil:
[afbeelding]
Een start-menu, een balk onderaan met openstaande applicaties, notificatie rechts, en de mogelijkheid om zelf icoontjes/launchers toe te voegen aan die balk. Voornamelijk de veelgebruikte dingen: xterm/browser/spreadsheet/tekst.
Bij de laatste kubuntu kan ik met geen mogelijkheid meer icoontjes toevoegen, en is het startmenu windows-nieuwe-stijl met veel klikken, veel animaties, en tijdrovend. Zelfs met "favourites" moet ik eerst op het menu klikken, dan de animatie zien opkomen, en dan pas kan ik mijn xterm starten. Ik wil de console gewoon met 1 klik direct hebben.

Wat ik ook wil, is contrast. Een mooie blauwe bovenbalk per window met een dun blauw randje om het hele window. Ik kan in kubuntu nu amper zien welk window waar ophoudt en wat waar begint:
[afbeelding]
Ondertussen is de bovenbalk wel veel dikker geworden, wat zonde is van de ruimte op mijn scherm. "Vroeger" kon ik dat soort dingen mooi instellen onder settings>appearance, maar dat lijkt ook verdwenen te zijn.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ook zijn de notificatie-icoontjes zwartwit. Dropbox is amper te herkennen (maar al beter dan in kubuntu, waar het icoontje gewoon niet verschijnt).

Kort samengevat: vroeger was alles beter! Ik was tevreden met de simpele opties van mijn operating system, namelijk zorgen dat mijn applicaties kunnen draaien.
Kent iemand nog een moderne versie van een Linux-OS dat hieraan voldoet? Een 5 jaar oude Ubuntu zou voldoen, maar qua veiligheid kan dat dan weer niet.
Wat dacht je van Debian in combinatie met MATE (= Gnome 2 van vroeger) of XFCE ? Uiterlijk kan je altijd aanpassen met themes en icon sets (te downloaden op onder andere gnome-look.org).

Debian heeft iets oudere software dan Ubuntu; voordeel is dan weer wel dat Debian zeer stabiel is.
De overstap van Ubuntu naar Debian is voor de meeste gebruikers niet zo groot; een basiskennis van de command line en APT e.d. is wel een vereiste. Maar omdat je Gentoo en Slackware gedraaid hebt, zou dit geen problemen moeten geven :)

Hardware support is degelijk, in mijn geval toch :P Wel opletten met exotische en relatief nieuwe hardware aangezien Debian standaard op een iets oudere kernel draait.

Debian is maar een suggestie; er zijn nog talloze andere distro's om uit te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
JonasDeMoor schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 21:55:
[...]

Debian is maar een suggestie; er zijn nog talloze andere distro's om uit te kiezen :)
Manjaro of Arch Linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zou Debian met XFCE proberen. Debian zelf is vrij licht en heel aanpasbaar. XFCE is in z'n uiterlijk heel old-school maar heeft toch wat moderne techniek onder de motorkap zonder direct al te gek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:40:
Ik zou Debian met XFCE proberen. Debian zelf is vrij licht en heel aanpasbaar. XFCE is in z'n uiterlijk heel old-school maar heeft toch wat moderne techniek onder de motorkap zonder direct al te gek te doen.
XFCE is nog steeds niet GTK3 compatibel en de ontwikkeling lijkt (op een aantal bugfixes na) wat stil te staan. :|

Zelfs MATE is bezig met GTK3, maar het lijkt erop dat XFCE langzaam zijn status wat verliest. Best jammer, zeker omdat ik dit nog een hele lang tijd gedraaid heb. Maar o.a. de gekartelde venster randen en weinig 'bling bling' hebben mij laten overstappen op Gnome, en misschien nu KDE5. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alsjeblieft, laat Xfce nog even lekker op GTK2 zitten. De manier hoe GTK3 met window decorations om gaat (dus de titelbalk) is echt vreselijk. Ik heb 1 GTK3 applicatie, Evince, en dat is een groot drama qua intergratie. Elke release van GTK3 heeft ook weer veel veranderingen, het gaat gelijk op met Gnome3 waar ze niet weten wat ze nou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:32:
Alsjeblieft, laat Xfce nog even lekker op GTK2 zitten. De manier hoe GTK3 met window decorations om gaat (dus de titelbalk) is echt vreselijk. Ik heb 1 GTK3 applicatie, Evince, en dat is een groot drama qua intergratie. Elke release van GTK3 heeft ook weer veel veranderingen, het gaat gelijk op met Gnome3 waar ze niet weten wat ze nou willen.
Oneens, 'ze' willen een zo'n modern mogelijk en gestroomlijnd omgeving meegeven.
Vandaar je vaak 'opeens' nieuwe mogelijkheden ziet (widgets) of de vensterdecoratie wat wordt veranderd (touchscreens).

Het enige waar ik met je eens ben, is dat je zonder gnome-settings-daemon, gewoon geen goede GTK3-decoraties krijgt op een andere DE. Je zou dat dus bloat kunnen noemen, maar het zorgt gewoon voor meer eenheid/eenvoud.

Denk dat je dan ook niet zo'n fan bent van (de) OS X (omgeving): deze brengen om het jaar weer nieuwe widgets, iconen of zelfs lettertypes mee. ;)
Pagina: 1 ... 39 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.