Ik hoop dat dit topic nog een beetje actief is, want ik heb keuzehulp nodig
Ik gebruik ondertussen een jaar of 18 Linux. Eerst zo'n 5 jaar Slackware (tot ik het zat werd dat vrijwel niets out of the box werkte), toen 5 jaar Gentoo (tot ik het zat werd om a. dingen handmatig te moeten fixen en b. Gentoo juist dingen die ik niet wou automatisch ging doen), en sindsdien Ubuntu met voornamelijk een combinatie van Gnome en KDE. Afhankelijk van welke het beste bevalt nam ik die, en de laatste jaren was dat KDE (Kubuntu). Maar sinds de laatste versie(s) valt dat steeds meer tegen.
Ik zal laten zien wat ik wil, en wat ik nu heb. Hopelijk weet iemand een distributie/desktop die hieraan voldoet.
Wat ik wil:

Een start-menu, een balk onderaan met openstaande applicaties, notificatie rechts, en de mogelijkheid om zelf icoontjes/launchers toe te voegen aan die balk. Voornamelijk de veelgebruikte dingen: xterm/browser/spreadsheet/tekst.
Bij de laatste kubuntu kan ik met geen mogelijkheid meer icoontjes toevoegen, en is het startmenu windows-nieuwe-stijl met veel klikken, veel animaties, en tijdrovend. Zelfs met "favourites" moet ik eerst op het menu klikken, dan de animatie zien opkomen, en dan pas kan ik mijn xterm starten. Ik wil de console gewoon met 1 klik direct hebben.
Wat ik ook wil, is contrast. Een mooie blauwe bovenbalk per window met een dun blauw randje om het hele window. Ik kan in kubuntu nu amper zien welk window waar ophoudt en wat waar begint:

Ondertussen is de bovenbalk wel veel dikker geworden, wat zonde is van de ruimte op mijn scherm. "Vroeger" kon ik dat soort dingen mooi instellen onder settings>appearance, maar dat lijkt ook verdwenen te zijn.
Let trouwens ook op de save-button: die zat altijd links, en zit nu rechts. Ik kan er werkelijk met m'n pet niet bij hoe ze een keuze kunnen maken om zo'n button van plaats te verwisselen met "niet opslaan". Het is een enorme gewoonte om bij het afsluiten links te klikken om op te slaan, en ik ben op die manier al heel wat data kwijtgeraakt. Het zat zo:
Libreoffice is van mooie duidelijke kleurrijke icoontjes veranderd in zwart-wit! Ik heb een kleurenmonitor, en wil dat graag benutten...
Dan is er nog Ubuntu met Unity. Hoewel ik aan de kleuren zou kunnen wennen, is de keuze om de menubalk van elk window helemaal bovenaan te zetten onmogelijk om mee te werken. Misschien dat het goed gaat als je altijd fullscreen werkt, maar als je rechts iets hebt staan, moet je links-boven klikken om het menu te bereiken
Plus dat het onmogelijk is om vanuit een actieve browser rechts op het scherm direct op het menu van een tekstverwerker links op het scherm te klikken. Dan moet ik eerst de tekstverwerker selecteren, om vervolgens het menu pas te kunnen activeren.
Ook zijn de notificatie-icoontjes zwartwit. Dropbox is amper te herkennen (maar al beter dan in kubuntu, waar het icoontje gewoon niet verschijnt).
Kort samengevat: vroeger was alles beter! Ik was tevreden met de simpele opties van mijn operating system, namelijk zorgen dat mijn applicaties kunnen draaien.
Kent iemand nog een moderne versie van een Linux-OS dat hieraan voldoet? Een 5 jaar oude Ubuntu zou voldoen, maar qua veiligheid kan dat dan weer niet.