Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.899 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb m'n interface graag zo donker mogelijk, dus ja, ik heb een gruwelijke hekel aan OSX waar je echt geen klap aan kan aanpassen. Je bent daar gewoon een hersenloze zombie en moet het maar doen met wat Apple zegt dat je moet doen. Hoezo je eigen smaak uiten, laten zien wie je bent? Dat is iets wat bij MS Windows tenminste nog kan, al is de standaard installatie wat beperkt als je 't vergelijkt met wat je in Linux allemaal kan doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Interface zo donker mogelijk is dat een donkergrijze op zwarte console? Ik ben wel benieuwd naar een screenshot.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 01-07-2015 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zal er thuis eens eentje maken. In feite heb ik nu op 't werk http://xfce-look.org/cont...e%2C+Shock?content=158436 ingesteld staan. Ook GoT heb ik helemaal verbouwd qua kleuren, dat heb ik al in 't Custom CSS style topic gepost in Lieve Adjes.

Console is standaard kleuren van Xfce4-terminal. Gnome-terminal doet het lelijk met witte achtergrond, lijkt net kladblok ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:04
Hero of Time schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:19:
Console is standaard kleuren van Xfce4-terminal. Gnome-terminal doet het lelijk met witte achtergrond, lijkt net kladblok ofzo.
Ik heb al sinds jaar en dag het solarized color scheme in rxvt-unicode, en die is erg prettig aan de ogen. Met name als je langere tijd naar lettertjes aan het turen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gebruik ik ook, erg prettige kleuren. Ik gebruik zowel de donkere als de lichte variant.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:19:
Ik zal er thuis eens eentje maken. In feite heb ik nu op 't werk http://xfce-look.org/cont...e%2C+Shock?content=158436 ingesteld staan. Ook GoT heb ik helemaal verbouwd qua kleuren, dat heb ik al in 't Custom CSS style topic gepost in Lieve Adjes.

Dat is het leuke van Linux! Ieder heeft zijn eigen smaak/voorkeuren. :)

Persoonlijk 'haat' ik donkere/niet grijze interfaces en heb ik mijn DE zo kaal/strak als mogelijk. :+
Andere zie je weer met Conky's, sidebar(s), 'cartoonachtig' iconen, etc.

Wilde toch nog wel even zeggen dat je Gnome-Shell echt (nu) helemaal naar je eigen hand kan zetten.
Same voor GTK3, etc. Genoeg thema's te vinden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
gibraltar schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:47:
[...]

Ik heb al sinds jaar en dag het solarized color scheme in rxvt-unicode, en die is erg prettig aan de ogen. Met name als je langere tijd naar lettertjes aan het turen bent.
Dat is inderdaad een erg prettige kleur. Zit tegenwoordig (dacht ik) ook ingebakken op gedit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:29:
Ik heb m'n interface graag zo donker mogelijk, dus ja, ik heb een gruwelijke hekel aan OSX waar je echt geen klap aan kan aanpassen. Je bent daar gewoon een hersenloze zombie en moet het maar doen met wat Apple zegt dat je moet doen. Hoezo je eigen smaak uiten, laten zien wie je bent? Dat is iets wat bij MS Windows tenminste nog kan,al is de standaard installatie wat beperkt als je 't vergelijkt met wat je in Linux allemaal kan doen..
Vergeet niet dat een standaard installatie van een distro nauwelijks ~5 gig is,dat is dus inclusief LibreOffice en zo!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:50:
[...]
Vergeet niet dat een standaard installatie van een distro nauwelijks ~5 gig is,dat is dus inclusief LibreOffice en zo!!
Wat ben jij out-of-context aan het reageren, ik snap er geen hout van. Ik heb het namelijk over de standaard installatie van Windows die niet zo veel te customizen is, maar iig meer dan wat met OSX kan (namelijk niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38
Kom met dark-themes alleen soms nog wel applicaties tegen die de mist in gaan (pgadminIII bijvb).
En als je het web op gaat zit je vaak ineens in een enorme bak licht te turen door de voornamelijk lichte achtergronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

gekkie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:11:
Kom met dark-themes alleen soms nog wel applicaties tegen die de mist in gaan (pgadminIII bijvb).
En als je het web op gaat zit je vaak ineens in een enorme bak licht te turen door de voornamelijk lichte achtergronden.
Herkenbaar. Ik ben daarom vooral voor wat zachte kleuren, maar heel donker levert mij een te groot contrast op.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Deze maar opzetten nieuws: Nederlands bedrijf ontwikkelt sportzonnebril die snel van tint kan veranderen ;) . Al werken de meeste lcd schermen niet briljant samen met polarisatie filters :o ... hmm misschien een auto feedback loopje maken met de backlightcontroller .. bij te veel licht .. dimmen die handel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:11:
Klopt. Zo heb je ook KeePass2 voor Linux (gaat via Mono, brrr), maar die integratie is echt slecht. Duidelijk een Windows applicatie. Ook websites geven nog wel eens leuke resultaten, zwart zoekveld met zwarte tekst, of witte achtergrond en witte tekst, simpelweg omdat er maar 1 van de twee kleuren is opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mjah keepass2 met mono is me inderdaad ook nog een doorn in het oog .. de enige reden om mono erop te hebben. Net als pycharm eigenlijk de enige reden is voor geheel java.

Pgadmin III is inderdaad op sommige plaatsen zwarte tekst op zwarte achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:06
Ik sta op punt om nogmaals Linux een kans te gaan geven, met name browsen en dat soort dingen.

Overigens denk ik er al langere tijd aan om het zakelijk te gaan gebruiken (moet eens kijken of het werkt i.c.m. met een Windows VM met daarop mijn management tools).

Wat ik me afvroeg of er hier nog meer netwerkbeheerders zijn, die Linux i.c.m. met Windows gebruiken.
En hoe dit dan in de praktijk voor jullie werkt.

Welke distro past volgens jullie het best bij mijn eisen om mee te starten? En wat voor virtualisatie software gebruik je binnen Linux om bijv. een Windows VM te draaien?

Alvast bedankt voor jullie tips!

[ Voor 39% gewijzigd door Protax op 13-07-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Voor daily browsing maakt het eigenlijk weinig uit welke je gebruikt. Debian, Fedora, openSUSE, Ubuntu, Linux Mint. Of zelfs CentOS 7, vooral als je 'gewoon' Firefox gebruikt.

Voor zakelijk (desktop!) gebruik vind ik openSUSE zo'n beetje het fijnste. Maar de andere genoemde distro's zijn verder ook prima. Eigenlijk is dat kwestie van smaak, en je bekendheid met een bepaalde distro.

Virtualisatie kan met KVM, of Virtualbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:06
d1ng schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:01:
Voor daily browsing maakt het eigenlijk weinig uit welke je gebruikt. Debian, Fedora, openSUSE, Ubuntu, Linux Mint. Of zelfs CentOS 7, vooral als je 'gewoon' Firefox gebruikt.

Voor zakelijk (desktop!) gebruik vind ik openSUSE zo'n beetje het fijnste. Maar de andere genoemde distro's zijn verder ook prima. Eigenlijk is dat kwestie van smaak, en je bekendheid met een bepaalde distro.

Virtualisatie kan met KVM, of Virtualbox.
Ik heb zojuist Ubuntu op een oude laptop geïnstalleerd, ziet er goed uit.
Wat me direct opvalt is die Amazon meuk die erin geïnstalleerd zit, en de "blije" kleurtjes.

Zal zo eens KVM of Virtualbox installeren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ongeveer een jaar werk ik nu met Arch uitgerold met Evolution Linux (installer), ben er redelijk tevreden over. Mijn eerste omgeving was met Cinnamon, nu sinds 3 maanden draai ik deepin. De 3 keren dat de omgeving niet functioneerde werden veroorzaakt door de Desktop Managers. Het enige nadeel van Deepin is dat hij nogal wat performance vereist.

Enorm groot voordeel is dat ik de laatste versies van Libvirt heb welke lxc support heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door init6 op 13-07-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Protax schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:05:
[...]

Ik heb zojuist Ubuntu op een oude laptop geïnstalleerd, ziet er goed uit.
Wat me direct opvalt is die Amazon meuk die erin geïnstalleerd zit, en de "blije" kleurtjes.

Zal zo eens KVM of Virtualbox installeren... :)
Hmm, ik vind de standaard Ubuntu juist erg saai en grauw eruit zien met dat grijs en paars.

Die Amazon meuk kan je met de Unity interface helaas niet zomaar verwijderen, het is 1 bepaalde package, maar die verwijderen zorg er weer voor dat bijna je hele interface pleite is vanwege meta packages en andere onzin dependencies. Wil je iets dat niet die meuk heeft, dan kan je kijken naar andere smaken van Ubuntu, zoals Gubuntu (met Gnome3), Kubuntu (KDE), Xubuntu (Xfce) en Lubuntu (LXDE). Of uiteraard een van de vele andere distro's.

Verder voor je wensen van daily browsing, zoals hierboven al is gezegd, elke distro is wel geschikt daarvoor. Heb je nog meer eisen? Welke distro's heb je in het verleden gebruikt en wat was de reden dat je niet met Linux verder bent gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

Protax schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:43:
Wat ik me afvroeg of er hier nog meer netwerkbeheerders zijn, die Linux i.c.m. met Windows gebruiken.
En hoe dit dan in de praktijk voor jullie werkt.

Welke distro past volgens jullie het best bij mijn eisen om mee te starten? En wat voor virtualisatie software gebruik je binnen Linux om bijv. een Windows VM te draaien?

Alvast bedankt voor jullie tips!
Ik heb zelf denk ik 1,5 jaar lang Xubuntu als native OS gebruikt icm VirtualBox waarin mn Windows 8.1 draaide. Dit gebruikte ik op een i5 laptop met 6GB geheugen en een SSD. Op zich heeft dit redelijk gewerkt die 1,5 jaar. Met name mn linux kennis is weer bijgespijkerd. Maar ik begon me op een gegeven moment toch erg te irriteren aan de traagheid van mn Windows binnen virtualbox. Ook constant wisselen tussen linux en windows en dan niet handig met alt-tab kunnen wisselen tussen programma's draaiende op linux en windows samen was voor mij een reden om weer native Windows te gaan draaien. Als er een betere integratie mogelijk is (zoals bv. bij OSx en parallels) en ook sneller dan switch ik weer. Nu ik er over nadenk kan dat misschien wel met VMWare for Linux oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal met de meeste virtualisatiesoftware, dus ook VMWare, aan een host-key vast zitten die je moet gebruiken voordat je uit de VM kan. Bij VirtualBox kan je die zelf ook instellen en even snel daarop drukken geeft je een mooie toggle om te alt-tabben tussen programma's op je Host en in de Guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
gekkie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:06:
Mjah keepass2 met mono is me inderdaad ook nog een doorn in het oog .. de enige reden om mono erop te hebben. Net als pycharm eigenlijk de enige reden is voor geheel java.
Waarom verruil je die niet voor KeePassX? Die is compatible met KeePass 1.x-databases (exporteren vanuit KeePass2) maar is er wel native voor Linux, Windows en OS X.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Even uit het hoofd .. omdat KeePass2 wel weer bruikbare features heeft die KeePass1 / X weer niet hebben. (multiple file attachments, webdav sync.

Hmm zie net bij keepassX dat ze bezig zijn met een 2.0 compatible versie ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:50
Gekkie, keepassx 2.0 beta's zijn redelijk stabiel. Ze missen alleen heel veel functionaliteit t.o.v. de .net versie. (Export naar html bv) En ondersteunt ook geen plugins zoals HttpKeepass, die bv passwoorden in firefox kan invullen. Daarom gebruik ik de .net versie van keepass die ik draai via mono. OpenSUSE en Arch Linux hebben die gewoon in hun package manager zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
LEDfan schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:56:
Gekkie, keepassx 2.0 beta's zijn redelijk stabiel. Ze missen alleen heel veel functionaliteit t.o.v. de .net versie. (Export naar html bv) En ondersteunt ook geen plugins zoals HttpKeepass, die bv passwoorden in firefox kan invullen. Daarom gebruik ik de .net versie van keepass die ik draai via mono. OpenSUSE en Arch Linux hebben die gewoon in hun package manager zitten.
Ja heb net even de changelog doorgenomen van 2.0 .. maar het vlot niet echt heel hard als ik het zo zie, dus ik verwacht niet dat de features die ik mis in 1.0 heel vlot geimplementeerd gaan worden.

En ja ik draai het ook met mono, het is alleen dat ik het irritant vind om voor kleine dingen een vrij omvangrijke runtime op het systeem te moeten hebben, die dan ook nog eens semi-niet-geintegreerd is (getuigen z'n eigen SSL-cert-store ipv de systeem store).

Kortom liever niet, maar ik zie op dit moment geen alternatief helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00
mono is nauwelijks groter dan python, zo erg is dat toch niet?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Als het nou alleen size was dat matter' de .. ik gebruik het opzich al een tijdje .. en het was prima .. alleen ik wilde gaan syncen met een webdavs server, en toen kwam de echte irritatie pas echt bij het 2e deel van het puntje ..
Als ik .exe's uit bloody dev packages moet gaan peuteren om met voodoo een self signed certificate in een of andere mono-only-cert-store te gaan proppen .. dan hebben python, perl, lua, ruby en waarschijnlijk zelfs java, het beter voor elkaar.

Soms kom je er achter dat de main focus toch bij een ander OS ligt.
Zal voor sommige daemons die ook op windows kunnen draaien maar voornamelijk ontwikkeld worden op linux/unix ook niet anders zijn.

Het voordeel is dat je keepass2 in iedergeval kunt draaien .. het nadeel is wellicht dat het de ontwikkeling van een meer native-crossplatform oplossing vertraagd door verminderde interesse en noodzaak.

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 16-07-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-04 12:18

Wut

Hallo!

Ik zoek vooral uit ideële overwegingen een linux distributie voor mijn laptop.
Ik heb al een beetje rondgekeken, maar hoop dat ik hier wat nuttige adviezen/tips kan krijgen over de meest geschikte distro voor mijn situatie.

Vereisten:
  • Drivers/ondersteuning voor de hardware van een Lenovo Thinkpad T420s.
  • Zuinig in energieverbruik.
  • Een basic grafische omgeving om naast de shell te gebruiken (gave visuals niet nodig). Hoeft niet per se ultralightweight te zijn, maar moet wel focussen op prestaties en snelle responsiveness (misschien komt dat in de praktijk op hetzelfde neer).
  • Stabiele, patchgerichte updates en een community die waarschijnlijk nog wel 5 jaar actief blijft.
  • Free software is een pre, maar responsiveness is net iets belangrijker.
Werkzaamheden die ik er mee wil uitvoeren:
  • browsen&mail
  • office
  • mathematica en kleine programmeerprojectjes
Ubuntu heb ik uit privacy overwegingen al afgestreept van mn lijstje. Voorderest staat alles nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wut schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:07:
Hallo!

Ik zoek vooral uit ideële overwegingen een linux distributie voor mijn laptop.
Ik heb al een beetje rondgekeken, maar hoop dat ik hier wat nuttige adviezen/tips kan krijgen over de meest geschikte distro voor mijn situatie.

Vereisten:
  • Drivers/ondersteuning voor de hardware van een Lenovo Thinkpad T420s.
  • Zuinig in energieverbruik.
  • Een basic grafische omgeving om naast de shell te gebruiken (gave visuals niet nodig). Hoeft niet per se ultralightweight te zijn, maar moet wel focussen op prestaties en snelle responsiveness (misschien komt dat in de praktijk op hetzelfde neer).
  • Stabiele, patchgerichte updates en een community die waarschijnlijk nog wel 5 jaar actief blijft.
  • Free software is een pre, maar responsiveness is net iets belangrijker.
Werkzaamheden die ik er mee wil uitvoeren:
  • browsen&mail
  • office
  • mathematica en kleine programmeerprojectjes
Ubuntu heb ik uit privacy overwegingen al afgestreept van mn lijstje. Voorderest staat alles nog open.
Wat staat er nog wel op je shortlist .. en wat zijn zelf je overwegingen bij die opties ?
(en aangezien een hoop distro's meerdere DE's ondersteunen denk ik dat het de combinatie zal zijn,
drivers zitten in de kernel en die zitten voor een T420 ook wel in elke distro).

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 18-07-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wut

Wut

Ik neig zelf sterk naar Crunchbang vanwege de openbox file manager en de minimalistische focus, maar official development is blijkbaar net gestopt...

Lubuntu en archlinux staan ook op de shortlist.
(en Dragora vanwege de free software focus)

[ Voor 24% gewijzigd door Wut op 18-07-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian Testing lijkt mij anders ook een hele goede keus. Je hebt dan net als Arch een rolling release, dus blijf je redelijk bij met je software, het is iets minder grillig dan Unstable/Sid en het bevat een hele hoop verschillende Window Managers (OpenBox, WindowMaker, Xmonad, etc.) en de grote Desktop Environments (Gnome, KDE, Xfce, Mate, Cinnamon, E17). Debian bevat ook veel wiskundige en wetenschappelijke tools.

Overigens, als je Ubuntu al van je lijst hebt geschrapt vanwege privacyoverwegingen, heb je in principe alle overige smaken ervan zoals Lubuntu ook eraf gegooid. Ja, Ubuntu is 't ergst, maar wie zegt dat de andere smaken ook geen extra nutteloze dependencies hebben met bepaalde integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wut

Wut

Goed punt. Is Debian Stable te traag met het fixen van patches dat je testing aanraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wut schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:15:
Goed punt. Is Debian Stable te traag met het fixen van patches dat je testing aanraad?
Gewoon niet. Debian Stable doet alleen security fixes en eventueel een hotfix als iets heel erg kapot is, maar verder blijf je zolang die versie stable is met dezelfde software versies draaien. Als je graag de nieuwste versie van alles draait is Debian STable dus niks voor jou, vind je stabiliteit belangrijker dan is Debian Stable een prima keuze.

Als je graag rolling release wilt kun je ook eens naar Manjaro (standaard met XFCE) kijken. Is gebaseerd op Arch, maar wachten net een weekje langer met updaten van pakketten zodat je zelden je hele systeem kapotmaakt met een update. Manjaro ziet er met zijn default thema gelijk best aardig uit en is heel responsive.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Vicarious schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:26:
[...]

Gewoon niet. Debian Stable doet alleen security fixes en eventueel een hotfix als iets heel erg kapot is, maar verder blijf je zolang die versie stable is met dezelfde software versies draaien. Als je graag de nieuwste versie van alles draait is Debian STable dus niks voor jou, vind je stabiliteit belangrijker dan is Debian Stable een prima keuze.
Zelf hinkepink ik daar dan weer tussen eigenlijk .. als er net een nieuwe Debian Stable uit is .. is het prima en nog redelijk bij en is testing vaak wat "onrustig" ...
Maar na een tijdje is de rust bij testing weer een beetje weer gekeerd richting een nieuwe stable .. en begint Stable soms op individuele packages wat antiek te worden.

Soms is het werk al voor je gedaan met backports, soms even zelf een source package van testing compilen op stable (als er niet te veel dependencies zijn). En anders op dat moment toch over naar testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00
Wut schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 14:38:
Ik neig zelf sterk naar Crunchbang vanwege de openbox file manager en de minimalistische focus, maar official development is blijkbaar net gestopt...
https://crunchbangplusplus.org/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:39:
[...]

Hmm, ik vind de standaard Ubuntu juist erg saai en grauw eruit zien met dat grijs en paars.

Die Amazon meuk kan je met de Unity interface helaas niet zomaar verwijderen, het is 1 bepaalde package, maar die verwijderen zorg er weer voor dat bijna je hele interface pleite is vanwege meta packages en andere onzin dependencies. Wil je iets dat niet die meuk heeft, dan kan je kijken naar andere smaken van Ubuntu, zoals Gubuntu (met Gnome3), Kubuntu (KDE), Xubuntu (Xfce) en Lubuntu (LXDE). Of uiteraard een van de vele andere distro's.

Verder voor je wensen van daily browsing, zoals hierboven al is gezegd, elke distro is wel geschikt daarvoor. Heb je nog meer eisen? Welke distro's heb je in het verleden gebruikt en wat was de reden dat je niet met Linux verder bent gegaan?
Misschien al weer iets verouderd (is voor Ubuntu 14.04 meen ik) maar hier vind je precies hoe je de meuk kan verwijderen: https://fixubuntu.com/

Verder zoek vooral een van de vele "X things to do after instralling Ubuntu" blogs voor wat handige tweaks.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik was van plan om een linux distro op mijn systeem te zetten, maar ik heb 1 heel duidelijke eis die blijkbaar erg lastig is. Ik wil een distro waarin ik fontsmoothing / anti aliasing volledig uit kan zetten, dus in iedere applicatie, op iedere plaats, gewoon volledig uit.

En het lastige is dus dat dit blijkbaar lastig is. Ik heb nu lubuntu erop gezet, daarin kun je het wel uitvinken, maar dan zijn nog steeds een aantal applicaties voorzien van font smoothing, maar ook alle titelbalken.

Even zoeken naar een optie om het uit te zetten verwijst je naar een wijzinging in de .fonts.conf in je userdir (die niet bestaat) en daarin een string aanpassen (die ook niet bestaat in /etc).

Het maakt mij verder niet zo heel veel uit wat voor distro het wordt, als ik maar standaard een werkbare interface heb om eens wat fatsoenlijk met linux te kunnen klooien. Maar dat valt nu best tegen.
Iemand een idee welke distro voorziet hierin (en een beetje draait op een trage AMD E2 met 4GB ram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TERW_DAN schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 00:55:
Ik was van plan om een linux distro op mijn systeem te zetten, maar ik heb 1 heel duidelijke eis die blijkbaar erg lastig is. Ik wil een distro waarin ik fontsmoothing / anti aliasing volledig uit kan zetten, dus in iedere applicatie, op iedere plaats, gewoon volledig uit.

En het lastige is dus dat dit blijkbaar lastig is. Ik heb nu lubuntu erop gezet, daarin kun je het wel uitvinken, maar dan zijn nog steeds een aantal applicaties voorzien van font smoothing, maar ook alle titelbalken.

Even zoeken naar een optie om het uit te zetten verwijst je naar een wijzinging in de .fonts.conf in je userdir (die niet bestaat) en daarin een string aanpassen (die ook niet bestaat in /etc).

Het maakt mij verder niet zo heel veel uit wat voor distro het wordt, als ik maar standaard een werkbare interface heb om eens wat fatsoenlijk met linux te kunnen klooien. Maar dat valt nu best tegen.
Iemand een idee welke distro voorziet hierin (en een beetje draait op een trage AMD E2 met 4GB ram).
Misschien dat https://wiki.archlinux.or...iguration#Troubleshooting onder het kopje "Applications without fontconfig support" nog kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gekkie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 01:13:
[...]

Misschien dat https://wiki.archlinux.or...iguration#Troubleshooting onder het kopje "Applications without fontconfig support" nog kan helpen ?
Het is niet dat ik een probleem heb met fontconfig in de zin dat het niet doen wat het moet doen. Maar ik wil smoothing gewoon uithebben. Ik kan er niet naar kijken, en het is de reden dat ik het in Windows altijd uitzet. Onder OSX kan het helaas niet, maar had verwacht dat het haalbaar zou zijn om het in linux wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Kennelijk is het wel haalbaar alleen niet op 1 manier omdat sommige programma's de kennelijk gangbare niet ondersteunen. Daar stond dus een tip om ook bij die programma's de aliasing uit te zetten. (of met fontconfig de aliasing afhankelijk te maken van de fontsize (bij grote fontsize wel bij kleine niet).
Kortom het is de vraag of er een distributie is waar het met alle programma's out of the box werkt en of het niet met alle distrubuties non-out-of-the-box kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wellicht is het mogelijk freetype en eventueel andere libs zo te compileren dat smoothing er gewoon niet in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het grootste probleem met font smoothing in Linux is dat het ook afhankelijk is van de toolkit dat gebruikt wordt. Zo kan je 't in GTK2 uitschakelen, maar dat betekend nog niet dat 't in GTK3 ook zo is, of in Qt4/5. Sommige programma's, zoals Firefox en Chrome, negeren de OS settings en passen het zelf toe aan websites, terwijl de interface dan weer wel door het OS geregeld wordt.

Van wat je hebt gevonden, die $HOME/.font.conf, kan de oplossing zijn. Als het bestand niet bestaat, maak je 'm aan en wordt wat er in staat gebruikt, ipv de default. Veel van dat soort dingen heb je in Linux. Zo kan je bijvoorbeeld via .xsessionrc ook nog wat instellingen meegeven en als je ALSA gebruikt ipv PulseAudio kan je via .asoundrc een uitgebreide config maken, ipv alles in /etc/asoundrc te moeten zetten. Wat in je /home staat gaat boven de instelling van /etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik Horizon TV aan de praat krijg in Linux Mint?

Horizon maakt gebruik van Silverlight en dat wordt niet ondersteund in Linux. Er is een alternatief, Pipelight, maar deze krijg ik niet aan de praat.
Met behulp van de terminal heb ik Pipelight geïnstalleerd, maar geen resultaat.
Firefox blijft vragen om de installatie van Silverlight.

Op andere sites worden dezelfde workarounds gegeven, maar hier werkt het niet.

sudo add-apt-repository ppa:pipelight/stable

sudo apt-get update

sudo apt-get install pipelight

sudo pipelight-plugin --update

sudo pipelight-plugin --enable silverlight

Iemand nog een idee om het werkend te krijgen?
Horizon is ideaal om op het 2de scherm tv te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:13

nWn

In Geocentric Orbit

ncornelisse schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:01:
Iemand een idee hoe ik Horizon TV aan de praat krijg in Linux Mint?

Horizon maakt gebruik van Silverlight en dat wordt niet ondersteund in Linux. Er is een alternatief, Pipelight, maar deze krijg ik niet aan de praat.
Met behulp van de terminal heb ik Pipelight geïnstalleerd, maar geen resultaat.
Firefox blijft vragen om de installatie van Silverlight.

Op andere sites worden dezelfde workarounds gegeven, maar hier werkt het niet.

sudo add-apt-repository ppa:pipelight/stable

sudo apt-get update

sudo apt-get install pipelight

sudo pipelight-plugin --update

sudo pipelight-plugin --enable silverlight

Iemand nog een idee om het werkend te krijgen?
Horizon is ideaal om op het 2de scherm tv te kijken.
Dit kreeg m bij mij werkend:

code:
1
pipelight-plugin --create-mozilla-plugins

Zie ook: https://wiki.archlinux.org/index.php/Pipelight

[ Voor 3% gewijzigd door nWn op 04-08-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
nWn schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:11:
[...]

Dit kreeg m bij mij werkend:

code:
1
pipelight-plugin --create-mozilla-plugins

Zie ook: https://wiki.archlinux.org/index.php/Pipelight
Die had ik ook gevonden, toch bedankt voor de hulp. maar dan krijg ik deze error

ERROR: /usr/lib/pipelight/libpipelight-silverlight5.1.so exists but unable to delete it, aborting
ERROR: are you running this program with root rights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:13

nWn

In Geocentric Orbit

ncornelisse schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:20:
[...]

Die had ik ook gevonden, toch bedankt voor de hulp. maar dan krijg ik deze error

ERROR: /usr/lib/pipelight/libpipelight-silverlight5.1.so exists but unable to delete it, aborting
ERROR: are you running this program with root rights?
Even proberen als root? Dus:

code:
1
sudo pipelight-plugin --create-mozilla-plugins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Ja nu werkt het wel, raar.
Mijn eerste poging met "sudo" ervoor mislukte, nu dus wel.

Mooi dat het werkt!

Even een andere vraag.
Is het verstandig om een virusscanner aan te schaffen voor Mint? Ik lees hier verschillende verhalen over dat een virusscanner niet essentieel is voor Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 14:47

Blokker_1999

Full steam ahead

Zeg nooit nooit imho. Maar waarom aanschaffen als er gratis scanners te gebruiken zijn? ClamAV zou beschikbaar moeten zijn in je distributie en voor andere scanners (zoals bitdefender) kan je gewoon van het net downloaden.

Is het verstandig? Ja, altijd. Heeft het een grote meerwaarde? Beperkt. Maar de dag dat er een uitbraak komt en je virusscanner stopt deze op je systeem dan zal je zeer blij zijn dat je het gedaan hebt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De kwaliteit van ClamAV was - de laatste keer dat ik vergelijkende tests gezien heb - ook niet om over naar huis te schrijven.

Zo'n scanner installeer je op de eerste plaats om te filteren op Windows-virussen; daar heb je niks aan op een Linux-systeem. Het is een beleefde houding tegenover de mensen met wie je digitaal communiceert, maar wie vandaag de dag geen virusscanner draait op Windows vraagt om problemen. Dus mijn advies: geef er geen geld aan uit. Het enige wat ik zou doen is een rootkit-checker nu en dan draaien. Maar een betalende virusscanner is imho teveel van het goede en draagt nauwelijks iets bij aan de veiligheid van je eigen installatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nekronek0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 17:32
Hallo (mede)NOS'ers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe distro voor mijn Thinkpad E531 (i7-3632 QM, GT 740M, 8GB RAM). Ik heb een aantal jaar (x)Ubuntu gedraaid, maar daar ben ik wel op uitgekeken (Privacy, release cycle, beurs, niet up-to-date genoeg).
Ik zag dat er een aantal keer de afgelopen maanden Debian Testing is aangeraden, en ik ben best nieuwsgierig naar die distro. Kan iemand mij vertellen hoe Debian Testing bevalt?

Cheers!

PS, mijn laptop wordt gebuikt voor Matlab, beetje Python, office/LaTeX en dagelijkse browsing/mail.

PPS Voor wat opheldering:
Ik vind het vervelend om elke 6 maanden een releaseupgrade/clean install te doen, en daarom lijkt me het fijn om rolling release te gebruiken, dus voor mij rolling > release cycle.
'Beurs' slaat op de overweging van Mark Shuttleworth om Canonical naar de beurs te doen, waar ik niet helemaal achter sta.
Up-to-date -> om de 6 maanden release cycle te 'omzeilen' gebruik ik nu 14.04, en die loopt een beetje achter. Ik ben van mezelf nieuwsgierig naar nieuwe software/tech en neem de eventuele instabiliteit graag op de koop toe.

[ Voor 34% gewijzigd door Nekronek0 op 11-08-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik gebruik testing naar alle tevredenheid, het is prettig en degelijk.
Wat betreft Privacy doet Debian het beter dan Ubuntu.
Release Cycle is niet helemaal eerlijk te vergelijken omdat Testing geen release is maar doorlopend werk in uitvoering. Zowel Debian als Ubuntu gebruiken Testing als basis voor hun stabiele releases.
Wat je met "beurs" bedoelt snap ik niet. Zowel Ubuntu als Debian zijn gratis.
Wat betreft "up-to-date" zal testing meestal iets beter zijn dan Ubuntu maar volgens mij scheelt het helemaal niet zo veel.

Eerlijk gezegd heb je voor jouw toepassingen (matlab, python, latex, mail, webbrowser) ook niet echt het nieuwste van het nieuwste nodig. Je browser wil je natuurlijk wel "nieuw" maar de rest van die software veranderd zo langzaam dat ik me niet kan voorstellen dat een wat oudere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian Testing is een prima keus als je een rolling release distro zoekt die nog enigszins zonder nukkigheden of spontane (grote) problemen te gebruiken is. Debian is echter nu wel bezig met een hele transitie naar GCC 5.2, wat betekent dat de Unstable/Sid branch, de 'release' die voor Testing zit, niet erg bruikbaar is. Het standaard beleid is dat packages die na een bepaalde tijd (over 't algemeen anderhalve week, zo'n 10 dagen) in Sid te hebben gestaan zonder issues naar Testing schuiven. Ik verwacht het eigenlijk niet, maar houd er dus rekening mee dat Testing vanaf dit moment wat minder bruikbaar kan worden vanwege de transitie. Zie Hero of Time in "NOS Kroeg - Deel 2" (en verder) voor iets meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is er een plek waar je de status van Debian Testing kan volgen? Ik ben van plan om net zoals van Wheezy naar Jessie op een bepaald moment ook te migreren naar Testing, zodat ik al wat mee ben.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Nekronek0 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:55:
Hallo (mede)NOS'ers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe distro voor mijn Thinkpad E531 (i7-3632 QM, GT 740M, 8GB RAM). Ik heb een aantal jaar (x)Ubuntu gedraaid, maar daar ben ik wel op uitgekeken (Privacy, release cycle, beurs, niet up-to-date genoeg).
Ik zag dat er een aantal keer de afgelopen maanden Debian Testing is aangeraden, en ik ben best nieuwsgierig naar die distro. Kan iemand mij vertellen hoe Debian Testing bevalt?

Cheers!

PS, mijn laptop wordt gebuikt voor Matlab, beetje Python, office/LaTeX en dagelijkse browsing/mail.

PPS Voor wat opheldering:
Ik vind het vervelend om elke 6 maanden een releaseupgrade/clean install te doen, en daarom lijkt me het fijn om rolling release te gebruiken, dus voor mij rolling > release cycle.
'Beurs' slaat op de overweging van Mark Shuttleworth om Canonical naar de beurs te doen, waar ik niet helemaal achter sta.
Up-to-date -> om de 6 maanden release cycle te 'omzeilen' gebruik ik nu 14.04, en die loopt een beetje achter. Ik ben van mezelf nieuwsgierig naar nieuwe software/tech en neem de eventuele instabiliteit graag op de koop toe.
Waarom geen Arch Linux? Daar weet je zeker dat je bleeding-edge hebt, en met de AUR heb je nog meer aanbod van software die (nog) niet in de repo's zitten.
Daar kan je zelfs nog een stapje verder door de testing repo's aan te zetten. Dan heb je bijvoorbeeld de laatste versie van PHP, Python, etc. maar er kunnen nog bugs in zitten (eigenlijk alleen met packaging).

Debian Testing is leuk, maar ik blijf het op een aantal vlakken wel wat buggy vinden. Met Arch Linux heb je deze problemen bijna niet en met de uitgebreide Wiki's en mogelijkheden voel je je zo thuis. :)

En ja.. ik ben een fan boy, dus je mag mijn comment ook negeren, net als de comments die ik hier weer op zal krijgen. :o
..Grapje. :)

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 12-08-2015 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb in de tijd dat ik Debian Testing gedraaid heb veel minder weten breken dan toen ik Arch Linux draaide... Dus da's een serieuze korrel zout :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:00:
Ik heb in de tijd dat ik Debian Testing gedraaid heb veel minder weten breken dan toen ik Arch Linux draaide... Dus da's een serieuze korrel zout :).
Ervaringen verschillen natuurlijk. ;)
Maar hoor graag voorbeelden en tevens hoe lang dit geleden is geweest. :)

Breken is ook iets waarop je je kan indekken; je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig pakketten blokkeren van upgraden en zelf dan kun je heel eenvoudig downgraden (de sources van de vorige/actuele zijn heel eenvoudig beschikbaar). Ik heb dit bijvoorbeeld een tijdje gedaan voor redis, maar die draait nu weer als een zonnetje (nadat ik mijn configs wat had opgeschoond en fouten had hersteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm ik ga toch liever van het omgekeerde uit ... stabiele basis .. en waar ik wil of het nodig denk te hebben eventueel iets meer bleeding edge. De ene keer kan dat een package uit testing of unstable zijn, de andere keer een git pull in de bestaande source package skeleton en eventueel voor wat compile errors wat dingen fixen. En sommige dingen gewoon maar geheel out of tree compilen en installeren (bijvb omdat upstream de structuur zodanig is gewijzigd dat ook de hele packaging op de kop zou moeten (voorbeeldje waarbij ik daar tegen aanliep is openCV).

En echt een goede manier om testing te volgen is er volgens mij niet, aangezien er niet echt een overall planning is. https://www.debian.org/News/weekly/ is wel handig voor de overall view maar loopt toch ook altijd wel wat achter.

Maar goed iets voor de freeze is meestal wel een mooi punt vind ik.
Stable is dan al weer een tijdje uit .. dus het nut om weer eens wat nieuws te krijgen begint zich aan te dienen. Tegelijkertijd is alles gemerged, dus problemen daarmee zouden er niet of nauwelijks meer moeten zijn en shallow bugs zijn er ook al wel uit. Tevens kun je zo nog een bescheiden bijdrage leveren met testen en bugreports aanleveren.

De wiki's van Arch zijn trouwens wel bijzonder waardevol, gebruik ik toch regelmatig ook op Debian.

[ Voor 40% gewijzigd door gekkie op 12-08-2015 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:14
Je zou dan ook voor Manjaro kunnen kiezen, een Arch variant die net iets later z'n Rolling releases uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb een paar jaar Arch Linux gedraaid, en veel te vaak moeten timmeren. Je kan inderdaad manueel terugdraaien, maar daar wil ik geen rolling release voor... De houding die de ontwikkelaars na een tijdje ook gebruikten tegenover bug fixes (of features) die upstream weigerde (en zij dus ook) stoorde me ook. Als het niet 'vanilla' was dan kwam het er niet in etc.

Idealiter geef je me Debian met pacman. Pacman is heerlijk, alleen kruipt er veel teveel tijd in Arch Linux - ik wil m'n systeem gebruiken, niet de hele tijd zitten timmeren om het draaiend te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Borromini schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:35:
Is er een plek waar je de status van Debian Testing kan volgen? Ik ben van plan om net zoals van Wheezy naar Jessie op een bepaald moment ook te migreren naar Testing, zodat ik al wat mee ben.
https://www.debian.org/releases/testing/
https://wiki.debian.org/DebianTesting

Ook wel aardig is het grafiekje met de "release critical" bugs. De groene lijn is "testing":
Afbeeldingslocatie: https://bugs.debian.org/release-critical/graph.png

Als de groen lijn 0 bereikt is er een release. Daarna stroomt er weer nieuwe software naar testing toe en stijgt het aantal bugs snel. Dat is de fase waar we nu in zitten. Na een tijdje begint het aantal bugs weer te dalen tot er een release komt en dan begint het weer opnieuw.

Ik zou voor je aan testing begint eerst Debian stable (Jessie) installeren. De verschillen tussen tesing en stable zijn nu nog vrij klein, dus je gaat niet veel winnen met testing. Als je eenmaal gewend bent aan Debian is upgraden een kleinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:27:
Ik heb een paar jaar Arch Linux gedraaid, en veel te vaak moeten timmeren. Je kan inderdaad manueel terugdraaien, maar daar wil ik geen rolling release voor... De houding die de ontwikkelaars na een tijdje ook gebruikten tegenover bug fixes (of features) die upstream weigerde (en zij dus ook) stoorde me ook. Als het niet 'vanilla' was dan kwam het er niet in etc.

Idealiter geef je me Debian met pacman. Pacman is heerlijk, alleen kruipt er veel teveel tijd in Arch Linux - ik wil m'n systeem gebruiken, niet de hele tijd zitten timmeren om het draaiend te houden...
Ben er juist blij mee.. zo vanilla als >:) .
Kijk bijvoorbeeld naar de Ubuntu packages, wordt soms erg moe van de patches die bij veel pakketten worden geleverd.
Wist je bijvoorbeeld dat Ubuntu - gtk3, de kernel, bootloader(s), etc. patched met hoeveelheid aan 'zooi'?
Waarom moet Ubuntu die overlay scrollbars hebben, die door geen ander pakket/app worden gebruikt/ondersteund?
Waarom moet Ubuntu de kernel patchen? Die patches kunnen toch in een aparte repo en niet in de main-kernel? Die patches voegen misschien wel wat toe voor een apparaat, maar kan bij een ander weer voor problemen zorgen. :X

Wil je wel je bepaalde patches? Leer bijvoorbeeld git te gebruiken en merge steeds met de laatste versie.
Het staat je ook vrij om die pakketten in AUR beschikbaar te maken, mocht daar vraag naar zijn.

Over het systeem timmeren.. geen last van.
Af-en-toe houd ik eens een onderhoudsbeurt, zoals het opschonen van configs of het versnellen van het systeem.
Dit gaat nog altijd veel makkelijker dan op Debian, die de configs soms patched, maar dat zorgt er wel weer voor dat je eigen config wel eens terug moet zetten omdat het onleesbaar is geworden.

Maar zoals gezegd: ieder zijn eigen ervaring, mening, voorkeuren, etc.
Stoor mij alleen weleens aan de opmerking dat Arch Linux een 'bouwplaats' is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zeg net dat ik niet wil timmeren aan mijn OS, en één van je eerste suggesties is: cherrypicking van patches. Zie je de ironie? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 13-08-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Patches in debian zijn meestal (backported) bugfixes, of patches ivm splitsing packages in specifieke delen. Zie niet echt wat daar het probleem mee is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:50:
[...]

https://www.debian.org/releases/testing/
https://wiki.debian.org/DebianTesting

Ook wel aardig is het grafiekje met de "release critical" bugs. De groene lijn is "testing":
[afbeelding]

Als de groen lijn 0 bereikt is er een release. Daarna stroomt er weer nieuwe software naar testing toe en stijgt het aantal bugs snel. Dat is de fase waar we nu in zitten. Na een tijdje begint het aantal bugs weer te dalen tot er een release komt en dan begint het weer opnieuw.

Ik zou voor je aan testing begint eerst Debian stable (Jessie) installeren. De verschillen tussen tesing en stable zijn nu nog vrij klein, dus je gaat niet veel winnen met testing. Als je eenmaal gewend bent aan Debian is upgraden een kleinigheid.
Dank je! Die pagina's kende ik, maar die grafiek is wel interessant.

Ik ben vrij laat in de ontwikkelcyclus van Jessie ingestapt, de meeste bugs waren toen al uit. Dist-upgrade van Wheezy was ook niet echt een probleem. Ondertussen vind ik m'n weg. Ik denk dat ik over een paar maand even binnenspring bij #debian op IRC om te polsen naar de installeerbaarheid :).

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 12-08-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie te veel dingen om persoonlijk te quoten, dus haal ik maar de onderwerpen zelf aan.

Arch's bleeding edge mentaliteit en het weigeren van bepaalde patches waardoor alles vanilla blijft heeft er al regelmatig voor gezorgd dat er issues komen die anders niet zouden zijn geweest. Ik zie het bleeding edge van Arch meer als gaan rijden met een auto die nog niet klaar is. Het gaat prima, maar voor je 't weet rijd je 100 km/u en kom je erachter dat de remmen nog niet werken of een fout in zit waardoor ze bij een snelheid >90 km/u weigeren. Het terug draaien van een package naar een vorige versie is dan hetzelfde als je voet van het gaspedaal halen, maar soms moet je harde remmen en dat gaat dan niet.
Jaren geleden was Debian Testing al relatief stabiel en prima voor desktop gebruik, terwijl Arch bijna elke dag wel stuk kon gaan en men elke maand wel zat te sleutelen omdat er weer eens iets niet werkte.

Debian Jessie is nog april dit jaar uitgebracht, zie ook nieuws: Debian-versie 8.0 met codenaam Jessie is uitgebracht. Het is daarbij recenter dan Ubuntu's laatste LTS release, 14.04 dat dus een jaar daarvoor al uit was. Als je de vorige releases erbij pakt, dan zie je dat ongeveer elke 2 jaar een release is, net tussen de Ubuntu releases. Wheezy is van maart 2013, Squeeze van begin 2011. Je kan hieruit extrapoleren dat Stretch ergens in de eerste helft van 2017 zal verschijnen.

Patches op software bij Ubuntu en Debian zijn niet uniek. Deze worden toegepast om bugs op te lossen die upstream niet wil toepassen of nog niet heeft gedaan. Red Hat doet het, dus ook Fedora en CentOS zit er vol mee. Pak maar een random distro van redelijk formaat en ze zullen patches toepassen. Ubuntu is nogal wild met het patchen van de kernel, maar het helpt wel om bepaalde hardware degelijk te laten functioneren. Denk aan een touchpad dat niet kan scrollen met 2 vingers omdat het een gloed nieuw type is, dat na de huidige kernel is uitgebracht. Het kan 2 of zelfs 3 major versies van de Linux kernel duren voordat het werkt. Via patching en hacking kan het veel eerder geregeld worden. Arch zal dus pas veel later degelijk kunnen werken met het touchpad, terwijl Ubuntu het al wel doet.

Waar gekkie het dan weer over heeft is patches die ze bij stable releases toepassen. Dus denk aan security fixes in Apache of OpenSSL. Dit wordt gedaan om compatibiliteit te garanderen. Als je een applicatie maakt die werkt toen de release net uit was, moet die zolang de distro release draait blijven functioneren en niet door een systeemupdate kapot gaan. De genoemde packages willen nog wel eens gaan sleutelen aan hun API/ABI bij nieuwe versies, dus dat wil je niet in je stable release meenemen. Zie de changelog van Apache van Jessie maar eens, in de versie die op 22 december 2014 is vrijgegeven is CVE-2014-8109 gefixt. Jessie heeft Apache 2.4.10, de CVE is in Apache 2.4.12 gefixt, maar via backported patching ook op 2.4.10 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 23:12:
Waar gekkie het dan weer over heeft is patches die ze bij stable releases toepassen. Dus denk aan security fixes in Apache of OpenSSL. Dit wordt gedaan om compatibiliteit te garanderen.
Overigens niet alleen by security fixes maar in de stable branch voor alle bugfixes, voor de rest een prima betoog.
Daarnaast werd ik ook niet echt vrolijk van de arch installatie procedure the one time i tried.
Enige probleem die ik met die van Debian heb gehad is dat (in iedergeval de usb hd-media versie) z'n ISO's niet wou vinden.

Daar naast doet een Debian maintainer het LTS werk in z'n algemeenheid voor de 3.2 kernel
en van Ubuntu met 2 man voor een berg kernels in de middenmoot. Kan me niet voorstellen dat ze bij Ubuntu alleen maar heftig gepatchte kernels leveren en geen vanilla's.

Overigens is het natuurlijk als Debian user ook fijn dat er genoeg proefkonijnen zijn die upstream alvast testen in de weerbarstige praktijk .. als je dan ook fijn bugreportjes stuurt natuurlijk *O*

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 13-08-2015 00:13 ]

• Nekronek0
Dank voor alle reacties. Arch overweeg ik altijd, ik ben ooit aan linux begonnen met Arch (geinstaleerd door een linux-savy vriend). Het feit is dat ik de hele dag achter de pc zit op mn werk (brr, Windows) en als ik thuis kom toch liever wat tijd doorbreng met vrouw en kind dan Arch te installeren en bij te houden. Verder weet ik niet hoe het precies zit met Manjaro, maar dan toch liever vanilla Arch denk ik.
Debian lijkt me wel fijn, ben inmiddels ook wel gewend aan apt, al vind ik pacman ook nog altijd erg fijn.
Ik zal Debian eens installeren in een VM, kijken of het bevalt.
Cheers!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien is openSUSE Tumbleweed ook wel wat, maar ik heb het nooit lang gebruikt, dus daadwerkelijke ervaring ermee heb ik niet.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 13-08-2015 11:55 ]

• Nekronek0
Ik heb eigenlijk geen idee van OpenSuse, altijd Ubuntu/Arch gebruikt en nu Debian (en Fedora) overwogen. Ik zal er eens naar kijken

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Probeer het eens, die OpenSuse.

Ik gebruik het sinds ergens in versie 4.x, met dat dooie bomen gedoe er nog bij, en een vergoeding voor het distributie media.

(En die dode bomen staan nog op m'n boekenplank, ook van latere versie's, al werden die wel snel dunner.)

Verwijderd

In een HEEL ver verleden heb ik SuSE wel gebruikt. Nog voor de tijd dat het OpenSuSE werd (en voordat Novell SuSE overnam).
Destijds was het een erg prettige distro. Misschien moest ik nog maar eens een ISO binnenhalen en vbox aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Bijna alle SuSE versies vanaf 4.x hier wel liggen. Kocht het toen volgens mij gewoon bij Megapool of de V&D.

Draai nu OpenSuSE 13.1 zo wel zakelijk als prive.
13.2 heb ik overgeslagen en nu komt 42 er binnenkort op. :)

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/bjpshk1s7/Su_SE.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Tweakers besteed er geen aandacht aan maar toch:

Happy 24th birthday Linux!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Path: gmdzi!unido!fauern!ira.uka.de!sol.ctr.columbia.edu!zaphod.mps.ohio-state.edu!wupost!uunet!mcsun!news.funet.fi!hydra!klaava!torvalds
From: torv...@klaava.Helsinki.FI (Linus Benedict Torvalds)
Newsgroups: comp.os.minix
Subject: What would you like to see most in minix?
Summary: small poll for my new operating system
Keywords: 386, preferences
Message-ID: <1991Aug25.205708.9541@klaava.Helsinki.FI>
Date: 25 Aug 91 20:57:08 GMT
Organization: University of Helsinki
Lines: 20
Hello everybody out there using minix -
I'm doing a (free) operating system (just a hobby, won't be big and
professional like gnu) for 386(486) AT clones. This has been brewing
since april, and is starting to get ready. I'd like any feedback on
things people like/dislike in minix, as my OS resembles it somewhat
(same physical layout of the file-system (due to practical reasons)
among other things).
I've currently ported bash(1.08) and gcc(1.40), and things seem to work. 
This implies that I'll get something practical within a few months, and
I'd like to know what features most people would want. Any suggestions
are welcome, but I won't promise I'll implement them :-)
Linus (torv...@kruuna.helsinki.fi)
PS. Yes - it's free of any minix code, and it has a multi-threaded fs. 
It is NOT protable (uses 386 task switching etc), and it probably never
will support anything other than AT-harddisks, as that's all I have :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wie weet komt het nog .. tweakers is wel vaker niet de snelste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:31
noMSforme schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:56:
Tweakers besteed er geen aandacht aan maar toch:

Happy 24th birthday Linux!

code:
1
2
3
"won't be big and professional like gnu" 

"It is NOT protable (uses 386 task switching etc), and it probably never will support anything other than AT-harddisks..."
:Y) _O-

En ondertussen is het wellicht het meest gebruikte, geinstalleerde en versatiele besturingssysteem ter wereld :D
Vergeet niet alle smartphones, routers, servers, settop-boxen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4play
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 13:12

4play

-Nintendo- fan

Hallo mede tweakers, ik heb afgelopen weken na een flinke ruzie met een niet goed werkende ACER laptop uit volgens mij 1867 een chromebook gekocht voor mijn schoonmoeder (de eigenaar van de antieke laptop).

Aangestoken door het gemak en de snelheid van chromeOS ben ik wat verder gedoken in de wereld die chromium heet. Iets wat ik overigens eerder ook al gedaan had om mijn MSI Wind netbook op chromOS te krijgen.

Er is inmiddels een goed werkende versie van chromeOS voor mijn netbook maar ik liep toch snel tegen de limitaties van chromeOS aan. je mag dus ook echt helemaal niets (waarom ik het ook aan mijn schoonmoeder geef :)). Dit is echter als tweaker snel wat irritant.

Gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem, er is een linux dirtibutie opgebouwd precies voor dit doel. Aangezien ik er op Tweakers nog niets over gelezen had denk ik dat het een klein beetje onder de radar door gaat. Ook een zoek op het forum bracht niets teweeg.

Ik heb het over Chromixium distro. (te vinden op www.chromixium.org ) een mooie balans tussen chrome OS en Ubuntu stable. Na het installeren van de distro op je PC (of SDkaart/USB stick) zul je zien dat het wel heel erg op chrome OS lijkt visueel en hoe het werkt. En dat het zonder teveel gedoe ook gewoon werkt op heel veel machines (hier thuis kan ik het op 3 van de 4 machines zonder problemen draaien de laastte kan niet vanaf SDkaart booten)

Het draait op ubuntu stable long release (ofzo) en chromium de open source versie van chrome maar dat is heel makkelijk te veranderen naar de closed source versie als je dat zou willen.

Het enige nadeel is dat het momenteel alleen nog maar in een 32 bit smaak is te vinden en de 64 bit smaak nog gemaakt moet worden. Maar dat mag de pret niet drukken mijn oude netbook is toch maar 32 bit.

Het loopt vele malen soepeler dan mijn windows XP die erop stond, maar is wel veilig en wordt ook onderhouden (omdat het vanuit ubuntu komt).

En je kunt alles erin installeren wat ze zou willen dus nu kunnen mijn dochters wel minecraft spelen op deze machine bijvoorbeeld. Of als ik mezelf wil kwellen installeer ik steam op deze 6 jaar oude netbook met atom chip :|

Al met al een erg mooie light versie van linux die ook nog eens heel goed bruikbaar is voor mensen die niet gelijk elke keer een sudo willen intikken. Maar niet gelijk zo beperkt is als ChromeOS.

【ツ】Ipad air2, Macbook pro 2012, Samsung a53, Skagen Hybrid【ツ】

• Nekronek0
4play schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:21:
Aangezien ik er op Tweakers nog niets over gelezen had denk ik dat het een klein beetje onder de radar door gaat. Ook een zoek op het forum bracht niets teweeg.

Ik heb het over Chromixium distro.
Ik zag toch een maand geleden dit:
T.net: Ontwikkelaars bootsen Chrome OS na met linuxdistributie

Ik draai zelf sinds een maand ongeveer Manjaro netbook edition op mijn (vrouws oude) netbook. Tot nu toe bevalt het wel, heeft alleen nog die issue met niet meer wakker worden uit slaapstand.

[ Voor 15% gewijzigd door Nekronek0 op 27-08-2015 16:42 ]

• 4play
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 13:12

4play

-Nintendo- fan

Ahhh vorige maand één heel artikeltje, tja die heb ik denk ik even gemist in verband met de vakantie.

Ik ga die Manjaro Netbook edition ook even proberen denk ik.

Chromixium heeft een probleem met het aanpassen van de schermhelderheid (hij blijft switchen van hoog naar laag naar hoog naar laag naar hoog naar lager naarhoger naar laag enz.) waarvan je nog al koppijn krijgt. Hij blijft wat irritant z'n best doen mij op die manier een epileptische aanval te laten krijgen, daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.

【ツ】Ipad air2, Macbook pro 2012, Samsung a53, Skagen Hybrid【ツ】

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
HP G6 met 2x L5630, 24GB RAM, SAS HDD's, 410i RAID óf 1015 JBOD
Quad Intel NIC (staat op iedere HCL) voor HA, FT, migreren VM's.
Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
Hypervisor mét HA mét hypervisor's als VM's
Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Kan/mag beide.

Kom er niet uit:
1) ESXi heb ik uiteraard werkend gehad (met nested ESXi) maar HA is kostbaar en geen zin om elke tig dagen alles opnieuw te installeren omdat HA er dan mee stopt. Tip: doe géén VM hardware hoger dan 8 want anders werken de VM's niet meer onder de gratis ESXi variant;
2) XenServer is slecht qua hypervisor's;
3) ...

Kan ovirt hypervisor's hebben als VM? Kan nergens een antwoord vinden. Weet iemand anders een oplossing om betrouwbaar hypervisor's als VM's onder een hypervisor mét HA te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heh? Wil je nou nested VMs gaan draaien? Dus op je fysieke machine ga je een VM draaien, die dan zelf ook weer een hypervisor is om VMs te draaien? Waarom zou je dit in hemelsnaam willen? KVM bijvoorbeeld vereist VT-x of AMD-V in de CPU (dat hebben CPUs tegenwoordig wel), maar die feature wordt niet aan een VM doorgegeven. Je kan dus niet eens nested gaan werken met KVM, of je moet alles in software mode gaan draaien, maar dan kan je beter een paar low-power Atom systeempjes nemen, die zijn dan nog sneller.

Je hebt het over HA, maar dat kan je pas echt krijgen met meer dan 1 fysieke machine. Je hebt 't zo te zien over een enkele, waarbij je dus geen HA kan bouwen.

Dus, wat wil je met het systeem gaan doen? En dit keer een realistisch antwoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heh? Wil je nou nested VMs gaan draaien?
Yep, POC, dat het kan.
Dus op je fysieke machine ga je een VM draaien, die dan zelf ook weer een hypervisor is om VMs te draaien? Waarom zou je dit in hemelsnaam willen? KVM bijvoorbeeld vereist VT-x of AMD-V in de CPU (dat hebben CPUs tegenwoordig wel), maar die feature wordt niet aan een VM doorgegeven.
Jammer dan gaat het dus met KVM nooit werken? :(
Je kan dus niet eens nested gaan werken met KVM, of je moet alles in software mode gaan draaien, maar dan kan je beter een paar low-power Atom systeempjes nemen, die zijn dan nog sneller.
Jammer.
Je hebt het over HA, maar dat kan je pas echt krijgen met meer dan 1 fysieke machine. Je hebt 't zo te zien over een enkele, waarbij je dus geen HA kan bouwen. Dus, wat wil je met het systeem gaan doen? En dit keer een realistisch antwoord. ;)
Waar ik verder mee wil experimenteren: hypervisor (hv) met daaronder een hv en daaronder een vm. Dan kan ik tussen de hv's (lvl1) met HA en FT gaan stoeien; onder ESXi 5.5 alles eigen vkernel e.d. en werkte alles prima, vmotion en failover, werkte prima. Maar nu zoek ik een níet commerciele variant die er niet meer stopt én die niet een Windows machine nodig heeft om eea te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:10:
Heh? Wil je nou nested VMs gaan draaien? Dus op je fysieke machine ga je een VM draaien, die dan zelf ook weer een hypervisor is om VMs te draaien? Waarom zou je dit in hemelsnaam willen? KVM bijvoorbeeld vereist VT-x of AMD-V in de CPU (dat hebben CPUs tegenwoordig wel), maar die feature wordt niet aan een VM doorgegeven. Je kan dus niet eens nested gaan werken met KVM, of je moet alles in software mode gaan draaien, maar dan kan je beter een paar low-power Atom systeempjes nemen, die zijn dan nog sneller.

Je hebt het over HA, maar dat kan je pas echt krijgen met meer dan 1 fysieke machine. Je hebt 't zo te zien over een enkele, waarbij je dus geen HA kan bouwen.

Dus, wat wil je met het systeem gaan doen? En dit keer een realistisch antwoord. ;)
Opzich bestaat en kan het wel, maar voor Xen is het in iedergeval nog "experimental". En je zal vast wel tegen de nodige issues aanlopen omdat het weinig gebruikt en getest wordt.
http://wiki.xen.org/wiki/Nested_Virtualization_in_Xen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:49:
[...]

Opzich bestaat en kan het wel, maar voor Xen is het in iedergeval nog "experimental". En je zal vast wel tegen de nodige issues aanlopen omdat het weinig gebruikt en getest wordt.
http://wiki.xen.org/wiki/Nested_Virtualization_in_Xen
Het kan, maar het is niet iets wat je echt wilt gaan gebruiken. Zoals je zegt, het is experimenteel, wat dus betekend dat het verre van stabiel is. Als een nested VM wat geks doet, kan 't zijn host doen crashen die op zijn beurt weer de fysieke bak onderuit trekt. Dat moet je niet willen.
Dat hebben anderen al voor je gedaan. ;)
[...]

Jammer dan gaat het dus met KVM nooit werken? :(
Vziw niet, maar je kan altijd je vraag aan Google stellen voor bevestiging (of ontkrachting).
[...]

Jammer.
Wat had je dan verwacht? Dat je nested VM net zo snel zou zijn als native draaien? Dat zal nooit gaan lukken, er zit veel te veel latency tussen alle verzoeken die afgehandeld moeten worden.
[...]

Waar ik verder mee wil experimenteren: hypervisor (hv) met daaronder een hv en daaronder een vm. Dan kan ik tussen de hv's (lvl1) met HA en FT gaan stoeien; onder ESXi 5.5 alles eigen vkernel e.d. en werkte alles prima, vmotion en failover, werkte prima. Maar nu zoek ik een níet commerciele variant die er niet meer stopt én die niet een Windows machine nodig heeft om eea te besturen.
Dat is een zoektocht naar de Gans met het gouden ei. Gaat je nu dus niet lukken. Misschien ooit, over 20 jaar ofzo, maar dan zijn we ook alweer veel verder waarbij het vast niet meer onderzocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:00:
Kan ovirt hypervisor's hebben als VM? Kan nergens een antwoord vinden. Weet iemand anders een oplossing om betrouwbaar hypervisor's als VM's onder een hypervisor mét HA te draaien?
Ovirt is zelf geen hypervisor maar vooral een manager a la vCenter. Ovirt kan met verschillende hypervisors samenwerken zoals KVM en Xen. Je hypervisor bepaald of nesten mogelijk is, ovirt staat daarbuiten.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:22:
Er is niks dat zo gelikt en compleet als VMware is, ze zijn niet voor niets marktleider. Maar je kan een heel eind komen, zeker in een thuissituatie waar je eisen een stuk lager liggen.

We hebben eerder al oVirt genoemd, dat kan alles wat je vraagt. Redhat heeft hier ook een commerciele versie van onder de naam RHEV.

Zelf ben ik fan van Ganeti. Een virtualisatiemanager die oa door Google en Debian gebruikt wordt. Ganeti is wel extreem lichtgewicht en vooral geschikt voor commandline junkies. Ganeti doet zo min mogelijk zelf maar gebruikt vooral kant-en-klare componenten. Ervaren Linux-gebruikers kennen die componeten en kunnen direct aan de slag.

Verder is er nog libvirt, een broertje/voorganger van oVirt. Het is wat minder geavanceerd, er zit bv geen automatische HA in, maar wel eenvoudig en beschikbaar.

Ook heel bekend is Proxmox, ook gebaseerd op KVM, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Naast de volledige virtualisatie oplossingen moet je ook eens kijken naar containers zoals LXC of OpenVZ. Dat is geen echte virtualisatie, de "VMs" draaien mee op de kernel van de host, maar daardoor wel heel efficient en daarmee handig voor thuis. Je moet wel in alle VMs dezelfde kernel gebruiken dus als host voor geneste VMs is dat minder ideaal maar als guest is het wel heel leuk.
[b]Hero of Time schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:15:
Het kan, maar het is niet iets wat je echt wilt gaan gebruiken. Zoals je zegt, het is experimenteel, wat dus betekend dat het verre van stabiel is. Als een nested VM wat geks doet, kan 't zijn host doen crashen die op zijn beurt weer de fysieke bak onderuit trekt. Dat moet je niet willen.
Ik heb ervaring met KVM onder KVM en KVM onder ESXi en heb daar nooit problemen mee gehad. Just works. Met KVM onder KVM heb ik zelfs productie gedraaid. Het kost wel wat aan performance maar niet genoeg om me druk over te maken in die omgeving. Geneste virtualisatie is toch vooral iets voor demo- en test-omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ja, gelezen, AMD is onstabiel en Intel raden ze af in productie.

[...]
Dat hebben anderen al voor je gedaan. ;)
Alleen vind ik er zo weinig detaillistische info over. Wel testen maar dan alleen op 1 distro gericht.

[...]
Wat had je dan verwacht? Dat je nested VM net zo snel zou zijn als native draaien? Dat zal nooit gaan lukken, er zit veel te veel latency tussen alle verzoeken die afgehandeld moeten worden.
Nou, onder ESXi was ik anders zeer positief over de snelheid. En qua staven moet je mij maar op mijn woord geloven want heb geen cijfers (ook niet qua latency al is het virtueel vaak sneller en vooral minder latency dan op bare).

[...]
Dat is een zoektocht naar de Gans met het gouden ei. Gaat je nu dus niet lukken. Misschien ooit, over 20 jaar ofzo, maar dan zijn we ook alweer veel verder waarbij het vast niet meer onderzocht wordt.
Gans en ei snap ik niet, ken wel de uitdrukking en betekenis maar niet het doel.
Geen idee of het mij niet/wel lukt, ik ga er iig tijd in steken om te kijken of het werkend te krijgen is om dan te onderzoeken wat er allemaal op draait en of de functionaliteit danwel stabiliteit dan goed is. ESXi gaat allemaal prima en ze zijn niets voor niets marktleider maar moet met OSS ook kunnen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:09:
[...]
Geen idee of het mij niet/wel lukt, ik ga er iig tijd in steken om te kijken of het werkend te krijgen is om dan te onderzoeken wat er allemaal op draait en of de functionaliteit danwel stabiliteit dan goed is. ESXi gaat allemaal prima en ze zijn niets voor niets marktleider maar moet met OSS ook kunnen. Toch?
Als je ook nog gedetailleerde bug reports richting de OSS-projecten stuurt mocht het niet werken, draag je ook nog een steentje bij (en grote kans dat je issue verholpen wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 16:18

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik ga vanavond denk ik eens knutselen met Arch. Ik draai nu al een jaartje previews van Windows 10 en wil Arch eens proberen op mijn desktop. Ik ben redelijk bekend met linux (ik draai een aantal CentOS 7 VM's op mijn ESXi server voor onder andere ZFS en Plex etc) dus ik kan goed overweg met de command line.

Voorheen regelmatig wel eens Ubuntu en Elementary gedraaid, maar hoor zoveel goeds over Arch dat ik dat ook eens wil proberen. Enige vervelende is dat ik de WiFi adapter handmatig moet installeren (8812au chipset) maar ik leg er wel tijdelijk even een kabeltje aan.

Ik gebruik mijn desktop eigenlijk alleen maar om simpelweg te surfen en via putty beheer ik mijn VM's. vSphere client voor ESXi, maar ik heb een vSphere server dus kan ik de browser gebruiken. Verder speel ik een enkele game via Steam, maar dat krijg ik wellicht wel aan de gang via Whine (ik heb in ieder geval een paar succesverhalen gelezen hierover).

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 16:41
FREAKJAM schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:08:
Ik ga vanavond denk ik eens knutselen met Arch. Ik draai nu al een jaartje previews van Windows 10 en wil Arch eens proberen op mijn desktop. Ik ben redelijk bekend met linux (ik draai een aantal CentOS 7 VM's op mijn ESXi server voor onder andere ZFS en Plex etc) dus ik kan goed overweg met de command line.

Voorheen regelmatig wel eens Ubuntu en Elementary gedraaid, maar hoor zoveel goeds over Arch dat ik dat ook eens wil proberen. Enige vervelende is dat ik de WiFi adapter handmatig moet installeren (8812au chipset) maar ik leg er wel tijdelijk even een kabeltje aan.

Ik gebruik mijn desktop eigenlijk alleen maar om simpelweg te surfen en via putty beheer ik mijn VM's. vSphere client voor ESXi, maar ik heb een vSphere server dus kan ik de browser gebruiken. Verder speel ik een enkele game via Steam, maar dat krijg ik wellicht wel aan de gang via Whine (ik heb in ieder geval een paar succesverhalen gelezen hierover).
Heb Arch laatst ook geïnstalleerd. Het is echt een leuk OS! Welke desktop environment ga je draaien op Arch? :)

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
FREAKJAM schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:08:

Het is Wine, niet Whine. :9

Games is en blijft voor mij Windows-only, nog met geen enkele game succes gehad op Linux. Op misschien UT ofzo na. |:(

'Genoeg' keuze, wordt wel even testen welke module het beste werkt: https://aur.archlinux.org...n&SO=a&PP=50&do_Search=Go

Gebruik bij installaties altijd de kabel, zeker omdat er veel pakketten worden gedownload.
Waarom gebruik je niet standaard een kabel? Altijd sneller en veel stabieler. ;)

Mijn tip: lees de Wiki's goed na, misschien wil je wel de HDD/SSD encrypten of gebruik maken van (U)EFI. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

TheLion01 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:23:
[...]

Heb Arch laatst ook geïnstalleerd. Het is echt een leuk OS! Welke desktop environment ga je draaien op Arch? :)
Ik denk Gnome. Ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van GTK3 en ik houd wel van een beetje eye-candy als ik linux draai, dus customize ik altijd wel mijn icons en themes. XFCE vind ik ook wel wat, vroeger vaak genoeg Litestep gedraaid op Windows en XFCE heeft daar wel wat van weg.
HollowGamer schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:41:
[...]

Het is Wine, niet Whine. :9

Games is en blijft voor mij Windows-only, nog met geen enkele game succes gehad op Linux. Op misschien UT ofzo na. |:(

'Genoeg' keuze, wordt wel even testen welke module het beste werkt: https://aur.archlinux.org...n&SO=a&PP=50&do_Search=Go

Gebruik bij installaties altijd de kabel, zeker omdat er veel pakketten worden gedownload.
Waarom gebruik je niet standaard een kabel? Altijd sneller en veel stabieler. ;)

Mijn tip: lees de Wiki's goed na, misschien wil je wel de HDD/SSD encrypten of gebruik maken van (U)EFI. :)
Ja typo, ik had "Wine HQ" in mijn hoofd dus dat maakt automatisch "Whine" :9

Ja, de Wiki's ben ik me bewust van, erg duidelijk en goed uitgelegd. Ik wil denk ik voor BTRFS + EFI gaan. Ik was niet bekend met AUR packages, goed om te weten! Wilde zelf aan de knutsel gaan met git etc.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor mij is Arch vooral aantrekkelijk omdat je heel makkelijk een package kan maken of aanpassen met een simpel tekstbestandje en wat bash-kennis als je iets nodig hebt wat niet in de standaard-repositories bestaat. De kans op dat laatste is wel wat groter dan bij debian of ubuntu, maar dat wordt voor mij ruim gecompenseerd doordat het meeste er wel (up to date) is en omdat het packagemanagement (inclusief dus het aanmaken of wijzigen) zo helder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
FREAKJAM schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:27:
Ja typo, ik had "Wine HQ" in mijn hoofd dus dat maakt automatisch "Whine" :9

Ja, de Wiki's ben ik me bewust van, erg duidelijk en goed uitgelegd. Ik wil denk ik voor BTRFS + EFI gaan. Ik was niet bekend met AUR packages, goed om te weten! Wilde zelf aan de knutsel gaan met git etc.
Over het algemeen wisselt de kwaliteit wel hoor in AUR. Zeker nu het nieuwe (AUR) sync (git-)systeem zo gecompliceerd werkt. Git is daardoor nog altijd een goede source, maar ik raad toch aan om daarvoor PKG(BUILD)'s te maken, zodat je alles makkelijk up-to-date kan houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ben nu al een paar dagen aan het rommelen in een VM, maar daar krijg ik het (nog) niet voor elkaar om Arch te booten. (scanning for btrfs filesystems -> mount: mount(2) failed: no such file or directory). Wel leuk om met de commando's te spelen in ieder geval. Genoeg guides te vinden met uitleg hoe Arch te installeren. Wellicht gaat het mis omdat ik het in een VM draai. Maar zeker een perfect OS om je leercurve van Linux bij te spijkeren.

[ Voor 33% gewijzigd door FREAKJAM op 04-09-2015 14:18 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vaag probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ja, maar is niet erg. Ik blijf lekker rommelen. Mocht ik er echt niet uitkomen, dan maak ik wel een topic aan. Binnenkort ga ik het eerst uittesten op een laptop die ik bijna niet meer gebruik. Binnen een VM is toch net even anders :)

edit:
Na een paar dagen stoeien en commando's tikken in terminal ben ik er eindelijk uitgekomen. Had nu Arch Linux + LUKS + LVM + BTRFS werkend in een VM. Ik had het nu geïnstalleerd met Gnome, maar KDE Plasma 5.4 ziet er toch wel heel erg mooi uit moet ik zeggen.

Nog een paar dagen experimenteren en dan ga ik Windows 10 vervangen door Arch op mijn desktop denk ik. De maker van Evo/Lution is trouwens bezig met een nieuw projectje voor de gene die dat nog niet wisten; Architect Linux. Ondersteunt helaas nog geen BTRFS/LUKS, maar best wel interessant project. Forum is hier te vinden.

edit2:
Arch draait inmiddels op mijn desktop en ik ben er erg tevreden mee. Moest wil een paar verschillende packages proberen alvorens mijn wifi stabiel was maar dat werkt nu ook goed. Ik vind het AUR principe echt geniaal trouwens, en er is genoeg leuks te vinden! Binnenkort ook mijn HTPC omzetten denk ik :D

Steam inclusief game had ik zo goed als werkend (wine-staging en winetricks) maar helaas toch een paar vervelende bugs. (geen geluid etc). Voor mij voorlopig geen reden om weer terug naar Windows te gaan in ieder geval.

[ Voor 68% gewijzigd door FREAKJAM op 16-09-2015 16:21 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 17:06
Hoi allemaal,

Ik ben in hethet bezit gekomen van een schattige witte Eee pc 900hd.
Hier op staat nu Lubuntu en het draait redelijk. Het gaat niet altijd vlot. ook heb ik nog niet echt veel ervaring met Linux dus het Is een redelijke uitdaging.

Maar nu zit ik met het volgende ik wil de pc gaan gebruiken voor een beetje standaard snel op de bank werk. Dus internet, email, dat soort zaken. Misschien een filmpje of een muziekje maar Is niet het belangrijkstebelangrijkste.

Gezien de kleine kracht van de laptop denk ik wel dat Linux de beste keuze is om als OS te gebruiken maar ik heb weinig Linux ervaring en Lubuntu vind ik best een uitdaging en gebruiksgemak en gebruiks vriendelijkheid desktop en zo is het een pittige noot. Of zijn er betere Linux versies die geschikter zouden zijn.
Graag zou ik daar wat advies voor willen hebben. Wie kan mij opweg helpen.
Ik heb wel al proberen te zoeken maar dat geeft zoveel alternatieven dat ik het af en toe niet meer weet.

Groet,

Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je komt niet echt veel verder dan Lubuntu als het komt op gebruikersgemak icm lichte desktop omgeving. Je moet onder ogen komen dat de laptop, of eigenlijk netbook, gewoon geen krachtpatser is. Een andere desktop omgeving die mogelijk gebruikersvriendelijker is kan, maar of je daar nou zo blij van wordt door de traagheid, zal je zelf moeten beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 16:41
Lubuntu is de beste keus imo voor die laptop. Maar je zou eventueel nog kunnen kijken naar Xubuntu of Ubuntu Mate (Mate is vind ik zelf een erg fijne desktop en die is vrij licht).

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nekronek0
Je zou puppy of tinycore nog kunnen overwegen die zijn nog iets lichter, al vind ik Lubuntu wel fijner om mee te werken. Je zou ook nog Manjaro Netbook kunnen overwegen, die heeft out-of-the-box wat optimalisaties voor netbooks, maar wederom is lubuntu misschien wel handiger voor een onervaren linuxgebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Als je het écht vlot en licht wilt, en alleen achter het internet zit, kan je overwegen om een OS te installeren met alleen maar een browser zoals "just browsing" waar ik zelf goede ervaringen mee heb.

Gebruik je specefieke offline software of een andere reden is Lubuntu inderdaad waarschijnlijk de beste keus. Niet al te ingewikkeld, out of the box goed te doen, en redelijk licht.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is de Enlightenment distro "Bodhi linux" .
Werkt naar mijn mening ook prima, maar ik ben niet zo van de grafische franje.

Ik zou zeggen, probeer ze eens uit op een live USB

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Pagina: 1 ... 40 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.