Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.901 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 10:38:
Ik heb 't bij de buren van m'n ouders geprobeerd. De Tomtom software doet 't echt niet in Wine. Vooral als je MyTomtom moet gebruiken, het nieuwe programma van ze voor de nieuwere apparaten. Die communiceert via een USB ethernet wat gewoon niet lekker gaat.

Helaas voor je, maar vanwege Tomtom zit je vast aan het ruk pakket en daarmee dus vast aan Windows.
inderdaad ruk. ik vind virtualbox zelf prima, maar ik wil het mijn ouders niet aandoen. Dus wordt toch windows dan... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:48

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Ze zijn toch niet constant MyTomTom aan het gebruiken? ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sepp14 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:44:
Nee, maar wil jij 10 extra handelingen moeten doen om even je Tomtom bij te kunnen werken, wat met Windows in 3 klikken gedaan is? Een licentie voor Windows is hoe dan ook nodig, gebruik 't dan als main OS. Jammer voor de mogelijkheid om Linux te draaien, maar gebruiksvriendelijkheid (of eigenlijk, kortzichtigheid van de fabrikant) gaat voor.

Anteros schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:13:
Wat ik nog wel jammer vind is dat met alle distro's die ik nu getest heb, CIFS network-shares langzaam zijn. Onder Windows haal ik ruim 110MB/sec als ik schrijf naar mijn i5 FreeNAS terwijl ik maar 50 a 65MB/sec haal met Linux. Waarschijnlijk komt dat door FUSE, maar in mijn ogen zou dit beter moeten - ik wil liever niet NFS gebruiken ivm gebrek aan authenticatie -. Linux en netwerken, je zou toch zeggen...
CIFS shares kan je ook mounten met de vaste module, ipv via userspace/FUSE. Kijk eens hoe dat gaat. Zou al beter moeten gaan. Voor wat betreft authenticatie over NFS, heb je al naar NFS4 gekeken? Daar heb je wel authenticatie in. En sowieso heb je de rechtenstructuur van een *NIX file system beschikbaar, iets wat je met CIFS weer niet hebt.
Als laatste, weet iemand nog een goede distro die zich kan meten met Elementary OS maar dan als rolling release of met een meer actuele kernel? Zo niet, dan blijf ik bij Elementary OS of eventueel Mint Cinnamon 17.
Elementary is net als Mint op Ubuntu gebaseerd. Als Mint 17, wat met Ubuntu 14.04 werkt, al niet goed doet, zou ik niet al te veel verwachten van Elemantary OS Freya.

Wil je meer rolling release, dan heb je een paar opties. Eentje heb je al bekeken en dat is LMDE. Dat vind je schijnbaar niks, want het werkt niet lekker. Dan is Debian Testing of Unstable ook niet iets voor je. Dan kan ik alleen nog maar denken aan Arch, Gentoo en dergelijke.

Maar je hebt voornamelijk naar Debian based distro's gekeken, waarom heb je Fedora niet geprobeerd? Is geen rolling release, maar heeft wel veel dingen dat goed werkt. Je zit alleen wel met het 'probleem' dat er in de standaard repo niet echt veel te vinden is, en daardoor naar externe Repo's moet uitwijken zoals Repoforge.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-10 17:58
Karmos schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 00:00:
Hallo,

Binnenkort komt er een laptop tot mijn beschikking: Een HP Pavilion dv6500 met Windows Vista Home Premium (servicepack 2, 32 bits). Deze heeft een AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual-core processor TK-53 op 1,70 GHz, 2 gig RAM en 2 harde schijven: één van 104 GB met nog maar 54,8 GB beschikbaar en nog een recovery van 7,10 GB met nog maar 2,14 GB beschikbaar.

Ik zou hem willen gebruiken samen met een monitor en een draadloos toetsenbord met draadloze muis (eigenlijk een soort van desktop omdat de accu toch niet meer veel soeps is). Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor alledaagse dingen: denk maar aan wat browsen, wat office voor school en als back-up voor foto's moest mijn daily driver laptop ooit eens crashen. O, en ondanks hij zal vast staan, zal hij toch nog via wifi verbinding met het internet maken. In de kamer waarin hij zal staan wordt het wifi signaal versterkt door een wifiversterker. Normaal gezien zal dit geen problemen mogen opleveren (denk ik).

Omdat Vista best traag begint te worden op dit laptopje, zou ik Vista er willen van gooien en er een (lichte) linux opzetten zodat hij terug werkbaar wordt. Ik verwacht geen snelheidsmonster maar het liefst toch een goed werkbare pc waarbij alles out off the box (tamelijk goed) werkt. Ik heb al eens gekeken naar Linux Mint (lijkt me verstandig), Elementary OS (aan de ene kant, is dit mijn favoriet door de looks maar aan de andere kant ook mijn minst favoriete distro door de verhalen dat het nog niet volwassen genoeg zou zijn) en Ubuntu (is qua userinterface aanpassen maar zal lukken denk ik). Ik sta ook nog open voor andere vormen van linux aangezien ik door de bomen het linuxbos niet meer zie. 8)7

Zijn mijn plannen realiseerbaar? En welke vorm van linux raden jullie me dan aan?

Alvast bedankt!
Ik draai al sinds de 1.0 Luna release ElementaryOS en dit is gewoon hartstikke stabiel hoor :)
Heb in al die tijd 1x een crash gehad (maar dat was mn eigen schuld omdat ik met desktop environments aan het klooien was :P)

Als je een fancy en snelle distro wil, raad ik je Elementary aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sepp14 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:44:
nee maar het is voor mijn ouders, dat worden weer lange telefoontjes om uit te leggen hoe hij de virtualbox moet opstarten, dan werkt het waarschijnlijk niet allemaal vlekkeloos en komen er problemen waarvan ik ze op afstand ook niet zo 123 kan oplossen... plus dat ik daar dan eigenlijk een key voor moet kopen voor windows...

kortom, als ik dan toch windows op een virtualbox moet zetten, dan kan ik net zo goed gewoon meteen alleen windows installeren, dan snappen ze het in ieder geval...

Dit is dus precies zo'n voorbeeld waarom linux niet doorbreekt naar het grote publiek
ik neem het de fabrikant ook niet kwalijk, want die hebben natuurlijk ook hun budgetten en besteden dat aan de grootste klantenpopulaties, maar toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:48

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Nou kwam ik laatst wel een tool tegen voor tomtom op linux dacht ik maar ik neem aan dat je ouders het liefst alles legaal doen. Dit tooltje is dacht ik uit de krochten van het donkere internet ;)

Blijft lastig maar er zal vast wel een oplossing voor je probleem zijn

[ Voor 15% gewijzigd door Sepp14 op 24-08-2014 20:46 ]

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben een beetje aan het nadenken over wat ik voor.mijn vrouw op haar laptop (Lenovo S440) zal zetten... ze kent vooral Mac OS X, Windows 7, KDE (Arch Linux) en Ubuntu 12.04... ik zit er nu aan te denken om openSUSE Tumbleweed maar eens een kansje te geven. Ik denk dat het praktisch gezien niet zoveel uit zal maken, het belangrijkste is dat ik er verder weinig werk aan heb om het werkend te krijgen en te houden, en dat er goede hardware support is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sepp14 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:45:
Nou kwam ik laatst wel een tool tegen voor tomtom op linux dacht ik maar ik neem aan dat je ouders het liefst alles legaal doen. Dit tooltje is dacht ik uit de krochten van het donkere internet ;)

Blijft lastig maar er zal vast wel een oplossing voor je probleem zijn
Wel gek trouwens, de MyTomTom software is er wel voor OS X...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:37
Tijd om te kijken of darling al ver genoeg is gevorderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ThinkPadd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:04:
[...]

Wel gek trouwens, de MyTomTom software is er wel voor OS X...
Dat komt omdat Apple, net als Microsoft, een commercieel bedrijf is. Het marktaandeel is ook groot genoeg om er voor te investeren. Zie ook nieuws: Linus Torvalds ziet nog steeds kansen voor een Linux-desktop, waar je toch merkt dat Linux, ondanks de juiste instelling en verschillende distro's, het nog moet afleggen. Ga maar na, wij hebben het OS relatief snel door, maar de gemiddelde consument die een MediaMarkt binnenloopt, weet nog net hoe ze 'm aan moeten zetten, mailtje sturen en weer uitschakelen. Ze verwachten handleidingen in de vorm van 'plug apparaat in met dit kabeltje in deze aansluiting, ga naar deze site, klik download, next, next, finish en het werkt'. Dat is niet het Linux principe, er zijn soms wat meer handelingen vereist, vooral met 'rommel' als navigatieapparaten.
begintmeta schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:00:
Ik ben een beetje aan het nadenken over wat ik voor.mijn vrouw op haar laptop (Lenovo S440) zal zetten... ze kent vooral Windows 7, KDE (Arch Linux) en Ubuntu 12.04... ik zit er nu aan te denken om openSUSE Tumbleweed maar eens een kansje te geven. Ik denk dat het praktisch gezien niet zoveel uit zal maken, het belangrijkste is dat ik er verder weinig werk aan heb om het werkend te krijgen en te houden, en dat er goede hardware support is.
Daarmee noem je elke hedendaagse distro met recente kernel. Dus tja, als je OpenSuSe wilt proberen, ga je gang. Wil je liever iets dat lijkt op Arch in de vorm van rolling release, maar wat minder ingewikkeld in opzetten, dan is LMDE of Debian Testing de betere keus. De grote distro's hebben toch wel elke DE beschikbaar, dus als Gnome niks is en Xfce of LXDE niet sleek genoeg, heb je altijd nog KDE om op terug te vallen. Of de 'nieuwelingen' Cinnamon en Mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
Ik ben een beetje aan het nadenken over wat ik voor.mijn vrouw op haar laptop (Lenovo S440) zal zetten... ze kent vooral Windows 7, KDE (Arch Linux) en Ubuntu 12.04... ik zit er nu aan te denken om openSUSE Tumbleweed maar eens een kansje te geven. Ik denk dat het praktisch gezien niet zoveel uit zal maken, het belangrijkste is dat ik er verder weinig werk aan heb om het werkend te krijgen en te houden, en dat er goede hardware support is.
Kijk en probeer echt eens Elementary OS Luna. Ik ervaar het als een zeer mooie/goede distro en de kans is groot dat ik deze distro op mijn laptop/pc laat staan. Hij is echt snel, mooi en gelikt, schokvrij, werkt goed op een laptop met Hybride graphics en power-management, is duidelijk en vele software is te verkrijgen via het 'software center'. Toegeven, in veel gevallen zijn de applicaties daarin wat verouderd, maar het is altijd mogelijk om de applicaties via andere wegen te installeren (denk aan PPA's, .deb of via tar's). De volgende versie 'Freya' is gebaseerd op Ubuntu versie 14.04.1 en is daarmee veel recenter.

Hoe dan ook, door veel distro's te proberen (in een VW zoals Virtualbox) vind je vanzelf de distro die je het beste bevalt. Voor mij (en mijn vrouw) is dat Elementary OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn broer kwam naar me toe, dat hij heel graag Linux wil proberen en als het hem bevalt zelfs over wil stappen.
Nu is het wel zo dat hij redelijk digibeet is (bijvoorbeeld, rechtermuisklikken is onbekend, als hij een spel van Piratebay afplukt met een crack die je moet kopiëren, dan kan-ie dat niet zonder mijn hulp, etc.), dus het moet heel straightforward en gebruikersvriendelijk zijn.

Hij gebruikt z'n PC vooral voor spelletjes (via Steam), daarnaast internet, Skype en media (muziek, series, films).

De meeste voor de hand liggende distro's zijn uitaard de veel voorbijgekomen Ubuntu, Mint en Elementary. En ik las ook iets over Zorian ofzo?

Nu moet ik zeggen dat ik neig om Ubuntu te schrappen uit het rijtje, ik vind het de laatste tijd minder fijn werken. Ik denk dat het door Unity komt, maar het kan ook gewoon zijn dat het aan mij ligt.
Nu zoek ik natuurlijk iets voor mijn broer, dus moet mijn eigen ervaringen een beetje laten varen, maar vind het moeilijk om objectief de simpelheid en gebruikersvriendelijkheid van de distro's aan te geven.

Ik denk dat SteamOS ideaal zou zijn denk ik, als het af is, maar het staat nu nog teveel in de steigers (nog geen video-support, etc.).

Ik zoek dus echt iets wat je aan je oma zou voorschotelen zeg maar, iets dat idiotproof (sorry, broer :P ) is.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu an sich is geen slechte keus, maar vanwege de grote verschillen tussen de standaard Windows en Unity is het niet ideaal voor hem. Dan zou je beter kunnen kijken naar Kubuntu of Xubuntu met het Whisker menu.
Mint is ook zeker geen verkeerde, misschien zelfs juist beter voor een digibeet.

De overstap naar Linux is wel beter voor 'm, want hij zal minder snel troep op 't systeem krijgen. Hij moet wel door hebben dat niet alles met point & click werkt, vooral z'n spelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:37

Cyphax

Moderator LNX
anandus schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:04:
Mijn broer kwam naar me toe, dat hij heel graag Linux wil proberen en als het hem bevalt zelfs over wil stappen.
Nu is het wel zo dat hij redelijk digibeet is (bijvoorbeeld, rechtermuisklikken is onbekend, als hij een spel van Piratebay afplukt met een crack die je moet kopiëren, dan kan-ie dat niet zonder mijn hulp, etc.), dus het moet heel straightforward en gebruikersvriendelijk zijn.

Hij gebruikt z'n PC vooral voor spelletjes (via Steam), daarnaast internet, Skype en media (muziek, series, films).

De meeste voor de hand liggende distro's zijn uitaard de veel voorbijgekomen Ubuntu, Mint en Elementary. En ik las ook iets over Zorian ofzo?

Nu moet ik zeggen dat ik neig om Ubuntu te schrappen uit het rijtje, ik vind het de laatste tijd minder fijn werken. Ik denk dat het door Unity komt, maar het kan ook gewoon zijn dat het aan mij ligt.
Nu zoek ik natuurlijk iets voor mijn broer, dus moet mijn eigen ervaringen een beetje laten varen, maar vind het moeilijk om objectief de simpelheid en gebruikersvriendelijkheid van de distro's aan te geven.

Ik denk dat SteamOS ideaal zou zijn denk ik, als het af is, maar het staat nu nog teveel in de steigers (nog geen video-support, etc.).

Ik zoek dus echt iets wat je aan je oma zou voorschotelen zeg maar, iets dat idiotproof (sorry, broer :P ) is.
Welke spelletjes speelt hij veel? Het is helaas niet zo dat het hele steam-aanbod het ook native doet onder Linux, helaas. Je moet er wel dus wel rekening mee houden dat je niet alles kunt blijven draaien.

Als het handig is dat het op Windows lijkt, dan is die suggestie hierboven voor Xfce wel een goede. Zeker met dat Whiskermenu, dat wel wat wegheeft van het startmenu van Windows (in de praktijk: op de windows-key meppen, typen, en op enter meppen of door het menu heen gaan zoeken). Ook qua window-handling heeft het veel weg van Windows maar het helpt wel om er even voor te gaan zitten om dat ook zo in te stellen allemaal. Maargoed, erg flexibele omgeving en wat waar allemaal staat mag ie allemaal zelf weten. :)

De distro maakt dan al gauw iets minder uit; ze hebben allemaal wel Xfce. Een Debian heeft als voordeel dat het goed wordt ondersteund en makkelijk te updaten is.

Maargoed, je kunt bijna elke distro vanaf een USB-stick proberen. Dan kan je die omgevingen eens rustig uitproberen voor je zo'n keuze maakt. En als je een keuze maakt, dan blijf je de vrijheid houden om later een andere omgeving te installeren. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
In een eerdere post heb ik aangegeven dat ik voor ElementaryOS had gekozen. Ik moet zeggen deze distro bij mij nog steeds een favoriet is en waarmee alles - MSI GT70 Laptop met Nvidia optimus - (bijna) out-of-the-box werkt. Echter is het qua instellingen wat beperkt en daarom ben ik verder gaan zoeken.

Na vele andere distro's geprobeerd te hebben - en waarvan sommige niet eens willen opstarten door de Optimus technologie - heb ik nu Linux Mint 17 KDE draaien. Deze draait net zo lekker als eOS/Mint Cinnamon al is deze wel merkbaar 'langzamer'. Cinnamon is denk ik voor mij de beste distributie maar heeft een voor mij zeer vervelend probleem. De meeste windows worden namelijk in de linker bovenhoek geopend en er is geen manier in Cinnamon om aan te geven dat deze gecentreerd geopend moeten worden. Zeeeer frustrerend. KDE heeft deze mogelijkheid echter wel. XFCE/MATE wellicht ook, maar deze hebben geen hardware GUI compositor waardoor je weer tearing hebt bij het draggen van de windows. Die vallen dus sowieso af.

Ik heb eigenlijk twee vragen:
- Weet iemand hoe je windows kan centeren in Cinnamon (gezocht op i-net maar behalve dezelfde klachten niet echt iets gevonden). Een shortcut maken met "center window" werkt ook niet want ik heb een dual-monitor setup en dan wordt de window dus precies op de naad gecentreerd.
- Met welk KDE thema kan ik KDE wat professioneler en wat rustiger laten ogen? Denk dan aan plat, rustige en moderne icoontjes, enz? Vind het nu eigenlijk 'net niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Anteros schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 09:52:
- Met welk KDE thema kan ik KDE wat professioneler en wat rustiger laten ogen? Denk dan aan plat, rustige en moderne icoontjes, enz? Vind het nu eigenlijk 'net niet'.
bureaubladthema: Diamond
http://opendesktop.org/content/show.php?content=153930

icons: Flamini, Numix ...

opstartscherm: KStarboard splash screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Tomtom lijkt gefixed in de nieuwe wine release.
Helaas kan ik het zelf niet testen.

https://www.winehq.org/announce/1.7.26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is leuk voor mensen met een oude Tomtom, maar de hedendaagse apparaten vereisen MyDrive of MyTomtom en dat werkt via een ethernet emulatie over USB. Daar kan Wine nog niet mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Ik heb een Samsung laptop NP300E5A, I5-2430M cpu @ 2,40 GHz met 4 GB , draaiend op 64 bits Winsdows 7 Home Premium.

Ik wil dat hij sneller wordt, vind het nu te traag.

Gebruik het voor serven op internet, af en toe films kijken, met HDMI kabel naar TV. Downloaden etc.

Draai geen zware programmas etc.

Wat raden jullie mij aan qua OS. Ik wil wel eens een keer Linux proberen, maar welke ??

Windows XP proberen of toch de gok met Linux nemen ?

Alvast bedankt.

Mvg,
Pachanga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

Zalmanman

So long,

XP is sowieso een nogo. Die is overleden, it's done.
Als je nieuw bent met Linux, lijkt mij Linux Mint een mooie. Linux Mint Cinnamon moet je makkelijk kunnen draaien en zou ook alles moeten kunnen wat jij ervan verlangt.

Overigens, een PC/Laptop sneller maken kan ook met een verse Windows of een SSD erin.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Windows XP is de gok hier..

Ik zou even naar Linux kijken ja. Er is maar 1 Linux, en dat is de kernel. Je hebt meerdere distributies (zo heten die dingen) die de Linux kernel gebruiken.

Voor jou lijkt me een distributie (of afgekort: distro) die een Ubuntu-afgeleide is het beste. Waarom niet Ubuntu zelf? Om dat dingen ams Mint, ElementaryOS enz. makkelijker kunnen zijn.

http://elementaryos.org
http://linuxmint.com

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 07-09-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 11:37

Eagle Creek

Breathing security

Windows XP zal niet echt veel sneller zijn dan Windows 7, zeker niet gezien die specificaties!

En niet elke Linix-distributie is per definitie iets dat sneller is dan Windows. Met name de moderne varianten van de distro's met wat grafische toeters en bellen kunnen net zo goed traag functioneren.

Ik snap ook eerlijk gezegd niet zo goed waarom je van Windows af wilt stappen en naar een ander OS wilt gaan, puur op basis van snelheid. Dat is hetzelfde als "ik rijd nu een Opel Astra en ik wil een Peugeot 306" op basis van de snelheid.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We hebben hiervoor een prachtige sticky: Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7. Ik merge dit topic dan ook daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Eagle Creek schreef op zondag 07 september 2014 @ 14:32:
Windows XP zal niet echt veel sneller zijn dan Windows 7, zeker niet gezien die specificaties!

En niet elke Linix-distributie is per definitie iets dat sneller is dan Windows. Met name de moderne varianten van de distro's met wat grafische toeters en bellen kunnen net zo goed traag functioneren.

Ik snap ook eerlijk gezegd niet zo goed waarom je van Windows af wilt stappen en naar een ander OS wilt gaan, puur op basis van snelheid. Dat is hetzelfde als "ik rijd nu een Opel Astra en ik wil een Peugeot 306" op basis van de snelheid.
Er zijn zat distro's en desktop environments die gemaakt zijn voor wat oudere hardware. Een gemiddelde LXDE of XFCE desktop environment zal op oudere hardware sneller draaien dan Unity, Gnome, Cinnamon of KDE. Als je zoekt naar distro's die goed draaien op oudere hardware kun je bijvoorbeeld eens kijken naar:
- Puppy Linux
- Lubuntu
- Linux Lite
- Peppermint (cloud based)

Hou er wel rekening mee dat je met dergelijke distro's (met uitzondering van Lubuntu) vaak wel wat beperkt bent in je software keuze of oudere versies draait.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een domme vraag :)
Ik heb een Samsung laptop NP300E5A, I5-2430M cpu @ 2,40 GHz met 4 GB , draaiend op 64 bits Winsdows 7 Home Premium.

Ik heb 4 gb geheugen, is dan windows 32 bits beter of toch 64 bits? Is 64 bits beter als meer dan 4 gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:07

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat kun je beter op het Windows deel van dit forum vragen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Bij meer dan 4GB sowieso 64bit maar ook met 4GB zou ik 64bit installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 12:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Vicarious schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:12:
[...]

Er zijn zat distro's en desktop environments die gemaakt zijn voor wat oudere hardware. Een gemiddelde LXDE of XFCE desktop environment zal op oudere hardware sneller draaien dan Unity, Gnome, Cinnamon of KDE. Als je zoekt naar distro's die goed draaien op oudere hardware kun je bijvoorbeeld eens kijken naar:
- Puppy Linux
- Lubuntu
- Linux Lite
- Peppermint (cloud based)

Hou er wel rekening mee dat je met dergelijke distro's (met uitzondering van Lubuntu) vaak wel wat beperkt bent in je software keuze of oudere versies draait.
Ik vind het wel spijtig dat men het systeem al wat ouder begint te noemen. Ik heb hier hardware staan die ouder is en lekker vlot draait met Windows 7. Ik denk niet dat het OS op zich het probleem is, maar wel de manier waarop het gebruikt is geweest. Klinkt bij mij als een typisch gevalletje: 101 programma's die in de achtergrond meedraaien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Blokker_1999 schreef op zondag 07 september 2014 @ 18:29:
[...]

Ik vind het wel spijtig dat men het systeem al wat ouder begint te noemen. Ik heb hier hardware staan die ouder is en lekker vlot draait met Windows 7. Ik denk niet dat het OS op zich het probleem is, maar wel de manier waarop het gebruikt is geweest. Klinkt bij mij als een typisch gevalletje: 101 programma's die in de achtergrond meedraaien.
Ik geef geen oordeel over zijn hardware, ik reageer alleen in het algemeen dat er wel degelijk distro's zijn die bedoeld zijn voor oudere hardware.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 20:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:20:
Misschien een domme vraag :)

Ik heb 4 gb geheugen, is dan windows 32 bits beter of toch 64 bits? Is 64 bits beter als meer dan 4 gb?
Zou sowieso 64-bits draaien als je de 4 gb in zijn geheel wilt gebruiken. 32-bits ondersteund maximaal 4 gb geheugen, maar als ik me niet vergis wordt hier ook het geheugen van de videokaart in mee gerekend. Dus die 4 gb zul je met 32-bits nooit halen.

Ik heb twee laptops, eentje is vergelijkbaar met de jouwe maar heeft een 2e generatie i3 CPU op 2,1 GHz. Verder 4 gb RAM aan boord en ik neem aan vergelijkbare hardware. Allemaal Intel. Deze draait als een speer op Linux Mint Debian Edition (LMDE) en daarvoor Linux Mint 17. Beiden met de Cinnamon desktop. Lekker snel (kan sneller, zit geen SSD in), maar dat vind ik geen probleem.

Mijn hoofdlaptop draait op Linux Mint 17. Ook met Cinnamon als desktop. Heeft een 2 GHz 2e generatie i7 CPU, 8 gb RAM en verder vergelijkbare hardware als de kleinere laptop. Qua snelheid zit er weinig verschil tussen de twee. Ze zijn allebei lekker snel.

Beide laptops kwamen destijds met Windows 7 Home geleverd. En die draaiden ook lekker vlot. Hangt wel een beetje af wat voor zooi je erop installeert ;)
Vicarious schreef op zondag 07 september 2014 @ 18:45:
[...]

Ik geef geen oordeel over zijn hardware, ik reageer alleen in het algemeen dat er wel degelijk distro's zijn die bedoeld zijn voor oudere hardware.
Uitgaande op zijn specs zijn mijn beide laptops zeer vergelijkbaar qua hardware en specificaties. Ze draaien beiden moeiteloos de meest recente Mint met de Cinnamon DE. :) Zijn laptop zou er ook geen problemen mee moeten hebben. )

[ Voor 15% gewijzigd door SandsOfArrakis op 07-09-2014 19:06 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:29
Iemand al gezien dat er een nieuw OS komt (momenteel eerste alpha uit)?

Ozon OS (gebaseerd op Fedora 20 + gnome 3) van de Numix theme mensen.
https://plus.google.com/114059589828649263886/posts

Road map:
https://plus.google.com/1...9263886/posts/W6D9KvEkW3G

Meer lees voer:
http://www.webupd8.org/20...-alpha-available-for.html

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-st4ttqAT7VA/VBnruMXDHfI/AAAAAAAAUWM/_r9Smq-OXtE/s1600/atom-os_1.png

[ Voor 25% gewijzigd door Ryatzu op 19-09-2014 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben een beetje aan het nadenken over wat ik voor.mijn vrouw op haar laptop (Lenovo S440) zal zetten... ...
Het is uiteindelijk Arch linux met een standaard Gnome interface geworden. Rr zijn nog wel wat kleine probleempjes, xhci/usb3 en splashscreen werken niet goed... maar goed met usb2 en zonder splashscreen is het ook prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb een oude Dell Latitude E6500 voorzien van een SSD (iBood aanbieding, 40 GB 25 euro :) ). Daarna Debian geprobeerd. Dat ging maar deels goed. Moest zelf drivers op een usb zetten om wifi aan de gang te krijgen. Omdat ik LXDE als desktop had gekozen (lekker vlot) miste ik wel een aantal zaken die standaard op de laptop aanwezig zijn. Denk aan toetsenbord indeling, knoppen geluid, batterij percentage. Omdat ik toch aan het experimenteren was met diverse distributies heb ik ook Linux Mint Debian geprobeerd. Daar kwam ik niet langs het grub opstart scherm dat in een loop zat. Daarna Linux Mint Cinnamon geprobeerd: in één keer goed en op misschien een hele kleine uitzondering na werkt echt alles met mijn laptop. Schone vlotte interface, redelijk goede support. Ben bijzonder content met deze distro. Na de bios post start de laptop (ingelogd en wel) in 13 seconden op. Heerlijk!

Nu nog wat klooien om security updates automatisch (cron-apt of unattended-updates) te laten installeren en de java plugin voor Chrome aan de gang te krijgen (ik draai Oracles java omdat ik bezig ben met een java cursus) maar de plugin voor Chrome werkt niet (Firefox dan weer wel).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-10 19:07
Hey allemaal,

ik zoek een linux distro om Windows 7 te vervangen.

De distro zal op een high-end computer draaien. Het liefst heb ik een een cleane GUI, ik ben niet per sé geinteresseerd in distro's met veel eye candy.

De redenen dat ik naar linux wil overstappen zijn o.a. customizability, werken in een op unix-gebaseerde desktop omgeving (ik ben van plan me binnekort te gaan verdiepen in Unix), en de mogelijkheid om bepaalde taken die ik vaak doe sneller uit te voeren d.m.v. shortcuts ( maar dat zal elke distro wel hebben en is waarschijnlijk ook aanpasbaar?).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is nou niet bepaald specifiek :P , met die eisen voldoen de meeste distro's. Maar als je van W7 komt, misschien een idee om dan een distro met KDE desktopomgeving te nemen? Denk bijv. aan Kubuntu of Linux Mint KDE. De interface is dan vergelijkbaar met Windows 7, daarbij vallen Ubuntu en Mint wel te customizen en er wordt veel gebruik van gemaakt dus ook veel info en ervaringen te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 07-10-2014 15:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ga binnenkort nog maar eens experimenteren met DragonFlyBSD, helaas nog geen HAMMER2 met clustering beschikbaar, maar toch wel weer een interessant denk ik. Zijn hier echte gebruikers aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
Raven schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:01:
Dat is nou niet bepaald specifiek :P , met die eisen voldoen de meeste distro's. Maar als je van W7 komt, misschien een idee om dan een distro met KDE desktopomgeving te nemen? Denk bijv. aan Kubuntu of Linux Mint KDE. De interface is dan vergelijkbaar met Windows 7, daarbij vallen Ubuntu en Mint wel te customizen en er wordt veel gebruik van gemaakt dus ook veel info en ervaringen te vinden.
Ik ben eerlijk gezegd wel toe aan iets anders, ik vind de Windows interface niet geweldig. Ik zal dan even bekijken of Ubuntu of Mint me beter bevalt. Handig die VM's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je iets anders wil, Gnome is er bijv, dan nog Cinnamon, Mate en dan ook nog Xfce en Lmde. De laatste 2 zijn ook vergelijkbaar met de Windows tegenhanger maar die zijn vrij licht uitgevoerd waarbij KDE juist iets wat aan de zwaardere kant is.
Als je dus een low-end pc hebt, dan zou je dus bij Xfce en Lxde uitkomen.

Overigens kun je de meeste desktopomgevingen volgens mij wel zonder problemen installeren en dan via het inlogscherm er tussen switchen zodat je geen complete herinstall hoeft te doen om een andere desktop te proberen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
Raven schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:29:
Als je iets anders wil, Gnome is er bijv, dan nog Cinnamon, Mate en dan ook nog Xfce en Lmde. De laatste 2 zijn ook vergelijkbaar met de Windows tegenhanger maar die zijn vrij licht uitgevoerd waarbij KDE juist iets wat aan de zwaardere kant is.
Als je dus een low-end pc hebt, dan zou je dus bij Xfce en Lxde uitkomen.

Overigens kun je de meeste desktopomgevingen volgens mij wel zonder problemen installeren en dan via het inlogscherm er tussen switchen zodat je geen complete herinstall hoeft te doen om een andere desktop te proberen.
Top! Dan installeer ik Ubuntu met een aantal verschillende desktop omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
suikerberg schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:31:
[...]

Probeer vooral Xfce met het Whiskermenu uit. Dat menu lijkt op het startmenu van Windows op een paar belangrijke punten (vooral als je gewend bent aan start -> typen -> enter om het gevonden programma te starten; dat werkt met dat menu precies hetzelfde). Het is ook echt heel flexibel en aan te passen aan je wensen. Plus: heel snel allemaal en laag geheugengebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:55
suikerberg schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:31:
[...]

Je kan ook eventueel een live versie op een USB stickie zetten en vanaf daar kijken of een bepaalde distro wat voor je is. Is waarschijnlijk wat makkelijker dan meerdere distro's naast elkaar te moeten installeren 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Campo di Casa schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 20:47:
[...]

Je kan ook eventueel een live versie op een USB stickie zetten en vanaf daar kijken of een bepaalde distro wat voor je is. Is waarschijnlijk wat makkelijker dan meerdere distro's naast elkaar te moeten installeren 😉
Het gaat niet om distro's, maar DEs. Dus 1 distro en even wisselen van grafische interface is sneller door uit te loggen en andere te kiezen, dan telkens rebooten naar andere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Heb het nog eens goed gelezen, en idd, het gaat om het switchen tussen DE's. :)

Als je Xfce aan het uitproberen bent, kijk dan ook eens naar Compton Compositing Manager. Voegt net wat extra's toe aan het vrij kale Xfce. Wat btw niet wil zeggen dat het weinig tweakability heeft. Mijn ervaring met Xfce was in eerste instantie een verouderde DE. Maar na wat Google werk een DE die er fris en fruitig uit ziet en ook nog eens rete snel is.

Als ik naar KDE kijk, vooral de standaard opbouw van het menu, dan vondt ik dat niet prettig werken. Zeker omdat ik jaren gewend was om met Windows te werken. Ik had hetzelfde probleem met Gnome. Kon daar ook niet aan wennen. De switch was te groot. Op dat vlak voelde Xfce een stuk vertrouwder aan door de 'ouderwetse' menu structuur zoals je ook gewend was van XP, Windows7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou je een composite window manager bovenop de standaard compositor dat in Xfwm4 zit willen draaien? Ik kijk even snel in Aptitude naar de omschrijving, maar wat daar genoemd wordt, doet Xfwm4 ook al.

Voor m'n buren heb ik juist vanwege de makkelijkere overstap naar Linux Xfce gegeven. Thema op RedmondXP en op 't eerste gezicht lijkt 't net op XP. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
Hero of Time schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:37:
Waarom zou je een composite window manager bovenop de standaard compositor dat in Xfwm4 zit willen draaien? Ik kijk even snel in Aptitude naar de omschrijving, maar wat daar genoemd wordt, doet Xfwm4 ook al.

Voor m'n buren heb ik juist vanwege de makkelijkere overstap naar Linux Xfce gegeven. Thema op RedmondXP en op 't eerste gezicht lijkt 't net op XP. :P
Blijft toch frapant dat zo'n overgang, in iedergeval qua uiterlijk dan, kleiner is dan naar windows 8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Hero of Time schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:37:
Klopt. Alleen zou Compton het beter doen qua vsync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:54:
[...]

Blijft toch frapant dat zo'n overgang, in iedergeval qua uiterlijk dan, kleiner is dan naar windows 8 :)
Puur voor 't uiterlijk wel, althans, als je altijd het start/applicatie menu in beeld houd. Verder is het verschil tussen Windows 7/8 en Linux toch wel aanzienlijk. De meeste dingen zijn wel hetzelfde of werken op dezelfde manier, maar voor de standaard 'domme' consument die iets download en erop dubbelklikt om 't programma te installeren/gebruiken is het wel wennen.
Wat ik dan wel weer frappant vind, is dat OSX een veel groter verschil is en men dat dan wel kan of niet zo moeilijk over doet. Zit dat dan toch meer tussen de oren, waar wij 'experts' geen last van hebben?
Campo di Casa schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:44:
[...]

Klopt. Alleen zou Compton het beter doen qua vsync.
Heb er persoonlijk geen probleem mee gehad toen ik de compositor van Xfwm4 gebruikte. Nu heb ik Compiz in gebruik, terwijl 't niet meer in de Debian repo zit (nog wel in Stable, maar niet Testing en Sid). Het geeft mij zoveel meer mogelijkheden die ik anders niet heb. Als het straks echt niet meer gaat, ben ik bang dat ik het met kwin moet doen. Of er bestaat ergens een fork van Compiz die ik nog niet gevonden heb (ben nou ook niet echt op zoek geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kreeg een vraag... voor mensen met interesse in een RHEL server zonder RH, wat is dan het beste alternatief: Oracle Linux, CentOS, Scientific Linux of nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Lijkt me dat met name Oracle Linux en Scientific Linux redelijk specifiek zijn voor hun doel. CentOS is daarnaast wat meer general purpose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op m'n vorige werk werd Oracle Enterprise Linux gebruikt. Dat is niets meer dan RH in een Oracle jasje, net zoals je CentOS hebt. Alleen heb je met OEL ook support opties zoals je met RH hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gleighton schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:19:
Lijkt me dat met name Oracle Linux en Scientific Linux redelijk specifiek zijn voor hun doel. CentOS is daarnaast wat meer general purpose.
Voor zover ik heb begrepen doen die distro's eigenlijk niets anders dan RHEL doorgeven met RH-content vervangen door eigen of publieke content. Oracle biedt daarnaast een eigen kernel aan (met bijvoorbeeld dtrace) en inderdaad desgewensd support aan (maar als je daarvoor wilt betalen kan je evengoed/beter ook voor RedHat kiezen, (tenzij je een mooi pakket kan krijgen voor andere Oracle-software die je gebruikt)). Er schijnen nog wel wat andere kleine verschillen te zijn, maar wat... De deeltjesvernsellergemeenschap gebruikt Scientific Linux verder als basis voor de eigen software/forks van compilers en zo, maar ik meen dat al die distributies als basis eigenlijk RHEL zijn.

Voor mij zou het verschil dan vooral gemaakt kunnen worden in de continuiteit van de distributie, en de snelheid waarmee ze RH volgen (en eventueel in hoeverre ze 'vooruitpatchen/eigen patches aanbrengen), zouden ze in dat opzich voor elkaar onderdoen?

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 15-10-2014 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien wel interessant om in het licht van nieuws: Red Hat komt met fix voor lek in Libxml2 te kijken in welke 'RHEL-kloon' patches sneller beschikbaar komen . Een keer is natuurlijk nog geen veelzeggende steekproef, maar op dit moment lijkt de patch alleen voor Oracle Linux beschikbaar, nog niet voor CentOS of Scientific Linux.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 17-10-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CentOS wordt direct onderhouden door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor RH. Het zit allemaal in hetzelfde gebouw. Sterker nog, wat ik heb begrepen is dat de package maintainer van RH ook de maintainer is voor CentOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lijkt me niet onwaarschijnlijk. Kennelijk wil RH graag enige delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Betwijfel het. Denk eerder dat het builden van de packages van RH zelf voorrang heeft, evenals het syncen van de repo's. CentOS heeft veel meer mirrors dan RH en duurt dan logischerwijs ook langer voordat ze allemaal in sync zijn en jij je update zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke linux distributie nemen??? Ik heb ervaring met ubuntu van paar jaartjes geleden, maar die wordt steeds slechter door de adds, jammer! Misschien debian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 14:19:
Welke linux distributie nemen??? Ik heb ervaring met ubuntu van paar jaartjes geleden, maar die wordt steeds slechter door de adds, jammer! Misschien debian?
"adds"? Advertenties? Als je er al last van hebt zou je dat moeten kunnen uitzetten... als alternatief kan je ook kijken naar Linux Mint, maar als je meer suggesties wilt, dan zou ik deze vraag eens uitzetten in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 :)
anandus schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:16:
Nu meer dan 700(!) games op Steam ook voor Linux verkrijgbaar, ongeveer eenvijfde van de catalogus. Gaat snel de groei :)
20% alweer? Dat had ik echt niet verwacht, zo snel althans. Gaaf!
(Binnen mijn library is dat helaas geen 20% geloof ik)

[ Voor 24% gewijzigd door Cyphax op 23-10-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:48
Kijk hier even voor een ubuntu variant die je aanstaat: reviews: Ubuntu 14.10 Utopic Unicorn: smaken verschillen

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:58

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
adds? Advertenties of Addons? En alles is te beheren in linux dus als iets je niet aanstaat vervang je het door iets anders of gooi je het weg.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

wat posts verplaatst naar dit topic waar ze beter thuis horen

Aangezien je het in het gaming-topic postte neem ik aan dat het je specifiek om gaming gaat. Klopt dat? Heb je nog andere behoeftes?

De advertenties in Ubuntu, als het je daar om gaat, zijn overigens vrij eenvoudig uit te zetten: System Settings -> Security & Privacy ->Search: ‘Include online search results' -> off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izegrin
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02-2023
Nu ik een smart-tv heb wil ik op mijn raspberry pi een echtere linux versie gaan draaien dan raspbmc, openelec of xbian. Xbmc is voor mij nu niet zo belangrijk meer.
Ik vind Raspbian niet zo fijn; er zit educatieve bloatware in en maar weinig desktop-replacement elementen.
Uiteraard kan je die met apt get wel toevoegen, en dat heb ik ook al wel gedaan, maar ik zoek iets dat standaard al een aardig ingerichte lichte versie van x draait.

Zo op internet zoekend lijken de volgende distributies interessant:
nOS (what's in a name? :-) (http://rpi.nos.net.nz/)
PiBang (http://sourceforge.net/projects/pibang)
Pidora (http://pidora.ca/)
Moebius (http://moebiuslinux.sourceforge.net/)
OpenSuze (http://download.opensuse....trib:/RaspberryPi/images/)

Hier op het forum mis ik discussies hierover. Met welke distributie werken jullie het liefst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Archlinux is misschien ook wel wat als je een 'echtere linux versie' wilt, maar ik weet eigenlijk niet goed wat je daarmee bedoelt, ik denk iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat is je doel? Wil je je Pi als desktopcomputer gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izegrin
Doel is een groot woord. Ik begrijpp best dat de pi geen echte desktopvervanger kan zijn al is ie vele malen sneller dan bijvoorbeeld mijn oude 80386 die het destijds best leuk deed als desktopcomputer.

Ik ben gewoon benieuwd naar hoe je de raspberry nog meer nuttig kunt inzetten, naast het gebruik voor xbmc. Ik zie bijvoorbeeld dat je er ook een game-console voor oude arcade games mee kunt maken. Die speel ik eigenlijk nooit.
Een oud spel a la civilisation draaien op mijn grote scherm lijkt me wel wat. En wellicht is er ook beter - lees met ghostery, adblock en dergelijke, mee te browsen op internet. Mijn LG tv kent het woord privacy niet, geloof ik.

Ik heb overigens gisteren een youtube filmpje gezien waarin een paar browsers werden vergeleken op raspbian. Afgezien van de tekst-only browsers stak de NETSURF browser er met kop en sxchouders boven uit. Die is er dus ook voor debian based distributies, goed nieuws.

Netsurf is van oorsprong de risc-os browser, dus speciaal voor arm geschreven. In risc-os beviel de browser me wel goed.
Risc-os heeft echter een derde muisknop nodig die ik niet heb op mijn k400 toetsenbord.
Nou ja, dat schijnt op te lossen te zijn door bijvoorbeeld de windows-toets om te programmeren via een hulpprogramma. Maar dan nog, riscos is erg mooi, maar minder flexibel dan een echtere linux-versie.

Eigenlijk wil ik gewoon weten welke distributies goed en snel draaien op de raspberry, en ben ik geïnteresseerd in jullie ervaringen daar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
izegrin schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:55:

Hier op het forum mis ik discussies hierover. Met welke distributie werken jullie het liefst?
Slackware. Als je Raspbian niet fijn vindt.. ik raad je in eerste instantie toch Raspbian aan met de noot dat je de software die je niet wilt makkelijk kan verwijderen; de packagemanager die het voor je regelt heb je immers toch.
Als je toch iets anders wilt proberen en je wilt een wat minder gepreconfigureerde Linuxdistro (waar je denk ik op doelt), dan kan je dus ook Slackware proberen. Dat is er wel voor gemaakt om zelf te configureren, en is erg prettig in de omgang op dat gebied.
http://docs.slackware.com/howtos:hardware:arm:raspberrypi
Ik zou zeggen: als je tijd over hebt, leef je uit. :)

Ik moet wel bekennen dat ik het nog nooit heb geprobeerd op m'n Pi, dus ik kan je niet precies vertellen hoe snel het draait, maar het draait als een zonnetje op m'n laptop (en die van m'n vriendin) en m'n server.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 26-10-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izegrin
Na nog wat gelezen te hebben over de diverse distributies ben ik voorlopig toch weer voor Raspbian gegaan, zoals Cyphax ook aanraadde. Ik kwam er achter dat er veel verbeteringen in zitten ten opzichte van een half jaar geleden. Heeft nu Java en.een nieuwe afgeleide van de oud griekse web-browser epiphany, die me beter bevalt dan midori. Ook netsurf is er standaard, maar die had ik er sowieso wel op gezet.

Ik blijf interesse hebben in jullie ervaringen met andere distributies op de pi, en ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 01:45
Heb zojuist een goedkoop Eee PC netbookje gekocht... kan ik alleen geen Android x86 erop installeren =( ....

Na de installatie krijg ik een zwart scherm met allemaal kleine gekleurde lijntjes...heb dit nog nooit gehad als ik dit voor mensen op hun netbooks moest installeren.

Iemand een tip/idee om dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mcgloud, mogelijk videodriver niet ondersteund vanuit kernel. Ik had vroegah een EEEpc901, daar had ik toendertijd Easypeacy op. Was gericht op schermformaat betreft menuindelingen etc.
Origineel stond er win xp op, maar was (natuurlijk) zo traag als stront.
Ik kan me herinneren dat je bij installatie (partitioneren) twee drives hebt, houd er rekening mee dat de kleinere ssd drive sneller is dan de grotere. Dus de grote voor home en var , en de snellere voor systeem.
Ik plaats wel linkje naar easypeasy: http://www.geteasypeasy.com/
Volgens mij wordt het niet meer doorontwikkeld, voordeel is dat alles out of the box werkt op je eeepc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcgloud schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 00:08:
Heb zojuist een goedkoop Eee PC netbookje gekocht... kan ik alleen geen Android x86 erop installeren =( ....

Na de installatie krijg ik een zwart scherm met allemaal kleine gekleurde lijntjes...heb dit nog nooit gehad als ik dit voor mensen op hun netbooks moest installeren.

Iemand een tip/idee om dit te verhelpen?
Dit heeft helemaal niets te maken met welk OS je wilt draaien, maar meer met problemen die je ondervind met eentje. Dat vereist een apart topic, met alle bijbehorende informatie zoals aangegeven in Het algemeen beleid #quickstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 21:52
begintmeta schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:02:
Ik kreeg een vraag... voor mensen met interesse in een RHEL server zonder RH, wat is dan het beste alternatief: Oracle Linux, CentOS, Scientific Linux of nog iets anders?
Persoonlijk prefereer ik CentOS in server omgevingen, maar dat komt omdat ik al langere tijd bekend ben met RH/CentOS. Het wordt in heel wat professionele omgevingen gebruikt, en dat weet RH inmiddels ook. Die ondersteunen de CentOS community nu ook in de hoop dat het werk oplevert dmv consultancy in het bedrijfsleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CentOS ligt vanwege de organisatorische verwantschap met RHEL wel voor de hand natuurlijk, maar in wezen doen Scientific en Oracle Linux ook niet veel anders dan RHEL herverpakken (met ernaast desgewensd eventueel nog wat eigen toevoegingen). ik heb maar een erg beperkte steekproef genomen, maar Oracle Linux lijkt RHEL het snelst te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-10 22:25

StrongArmLance

Endless flow

Ik heb nu voor mijn oude Dell Dimension 2400 'point linux' geïnstalleerd (wat overigens ontzettend snel opstart en functioneert, ondanks toch vrij troosteloze specs), omdat deze mee het lichtst leek. Nu is het me al gelukt chrome en thunderbird te installeren, maar drivers van mijn netwerk USB adapter (em4055) lukken niet.

Dat werkt voor geen meter, dan moet ik zelf iets gaan compilen, ik heb hem nu op onpraktische wijze aan een lan kabel gelegd met een bridge.

Mijn vraag is nu: ander OS; of een oplossing voor deze driver problemen?

Ik neig erg naar linux mint

[ Voor 11% gewijzigd door StrongArmLance op 03-11-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:56
Heb oude laptop gehad. Goed genoeg voor XP, maar ja, dat zeurt steeds ivm updates.

Wil er nu een Linux opzetten. Is dan bedoeld als video-spelertje (dvd's en media bestanden) en thats it.
Zit 512 MB in, heb geen uitbreiding en ga er ook geen geld aan uitgeven (ding is voor op mijn werk).

Dus, welke Linux?
Wel grafisch, mijn collega's moeten dat ding zonder problemen kunnen gebruiken.

Zag zelf al Lubuntu, LinuxMint of Zorin OS.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 04-11-2014 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
StrongArmLance schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:49:
Mijn vraag is nu: ander OS; of een oplossing voor deze driver problemen?

Ik neig erg naar linux mint
Ik zou inderdaad even een andere distro proberen, liefst eentje die veel gebruikt wordt. Met de specs die je post zou ik denk ik gaan voor Debian. Dat is best flexibel en prima te tweaken als je dat wil.
maartend schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:02:
Wil er nu een Linux opzetten. Is dan bedoeld als video-spelertje (dvd's en media bestanden) en thats it.
Zit 512 MB in, heb geen uitbreiding en ga er ook geen geld aan uitgeven (ding is voor op mijn werk).

Dus, welke Linux?
Wel grafisch, mijn collega's moeten dat ding zonder problemen kunnen gebruiken.

Zag zelf ergens Lubuntu of Zorin OS.
Ik denk dat Xfce daar ook goed op moet draaien. Dat is wel een fijne omgeving, die vrij compleet is. Welke distro je daar dan onder draait maakt iets minder uit; Ubuntu is prima, Debian is prima, kwestie van even proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Cyphax schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:39:
[...]

Ik zou inderdaad even een andere distro proberen, liefst eentje die veel gebruikt wordt. Met de specs die je post zou ik denk ik gaan voor Debian. Dat is best flexibel en prima te tweaken als je dat wil.

[...]

Ik denk dat Xfce daar ook goed op moet draaien. Dat is wel een fijne omgeving, die vrij compleet is. Welke distro je daar dan onder draait maakt iets minder uit; Ubuntu is prima, Debian is prima, kwestie van even proberen denk ik.
Dan probeer ik Debian.

Welke download ik precies?

https://www.debian.org/CD/torrent-cd/

Ik ga het installeren via USB, maar ik weet niet wat ik moet kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke CPU architectuur heb je? Wil je 64 bit, dan pak je de amd64 build. Wil je 32 bit, dan pak je i386.

Als de huidige Stable niet werkt, kan je ook nog kijken naar Testing/Jessie. Die wordt binnenkort (ergens volgend jaar) als Stable uitgegeven. Even afhankelijk hoe oud de hardware is die je wilt gebruiken, pak je de een of de ander, ivm ondersteuning van de hardware (oudere release kan betere support geven voor oudere hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Dankje, i386 it is. Hardware is ontzettend uit, het wordt hoofdzakelijk een beetje een internet pc/'aanklootprojectje'.

Ik pak de live versie.

En dan: http://cdimage.debian.org...rent-live/i386/bt-hybrid/ ?

[ Voor 28% gewijzigd door StrongArmLance op 04-11-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dunno, als je een redelijk snelle internet verbinding hebt, kan je ook de i386 hier vandaan halen. Dat is de netinstall en haalt de packages direct van 't internet af. Vaak heb je dan maar een paar packages die je hoeft bij te werken na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik weet niet of de Live versie wel zo handig is op een oude laptop. Zo'n live versie heeft flink wat extra RAM nodig en is vrij langzaam omdat alles van CD/USB moet komen. Om te testen of het werkt is het prima maar om serieus mee te werken zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Ja ik test het even en installeer het daarna vanaf de live USB?

Nou ja, net install kan misschien beter. Ik kijk even :)

[ Voor 32% gewijzigd door StrongArmLance op 04-11-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Geen van beide werkt, live cd/USB opstarten en ik beland direct in fallback mode, het installeren van debian loopt daarna stuk bij het proberen van de grub loader (een error met dat hij iets niet kan met /target/)

De andere net install lukt ook niet, loopt direct al vast, ik krijg vage commandlines door het scherm heen, die daarna in gekleurde lijntjes veranderen en over het schermdansen (bovenin, de rest van het scherm staat nog steeds op het keuze menu van het installatie menu...)

Dus debian lijkt erg onwillig, wat nu...?

Ik ga dan voor Linux Mint denk ik, waar ik uit 4 (of 5) opties kan kiezen:

Cinnamon, MATE, KDE of XFCE (ik kan ook een op debian gebaseerde Mint kiezen)

Wat is het verstandigst?

[ Voor 14% gewijzigd door StrongArmLance op 04-11-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 09:20:
...
Het is uiteindelijk Arch linux met een standaard Gnome interface geworden....
Na wat btrfs (ja, ik weet het, is niet de risicoarmste keuze) problemen met linux 3.17(.1) is het helaas tijd voor een nieuwe setup. Ik denk dat ik de net uitgekomen openSUSE met Gnome interface maar eens een kans laat wagen bij mijn vrouw. Eventueel ook de herziene tumbleweed-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
StrongArmLance schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 17:00:
Geen van beide werkt, live cd/USB opstarten en ik beland direct in fallback mode, het installeren van debian loopt daarna stuk bij het proberen van de grub loader (een error met dat hij iets niet kan met /target/)

De andere net install lukt ook niet, loopt direct al vast, ik krijg vage commandlines door het scherm heen, die daarna in gekleurde lijntjes veranderen en over het schermdansen (bovenin, de rest van het scherm staat nog steeds op het keuze menu van het installatie menu...)

Dus debian lijkt erg onwillig, wat nu...?

Ik ga dan voor Linux Mint denk ik, waar ik uit 4 (of 5) opties kan kiezen:

Cinnamon, MATE, KDE of XFCE (ik kan ook een op debian gebaseerde Mint kiezen)

Wat is het verstandigst?
Ik heb ook heel wisselende ervaringen met live-cd's. Vooral met laptops werkte het vaak maar half. Op HD gaat het over het algemeen wel goed dus je kunt overwegen te installeren met de textmodus.

Qua Mint: Xfce is het snelst, MATE is voortgekomen uit Gnome 2 en ik ben altijd groot fan geweest van Gnome 2 dus dat is het proberen ook waard. Cinnamon komt voort uit Gnome Shell en daar heb ik geen ervaringen mee. En KDE... heb ik nooit zoveel om gegeven. Het is wat logger dan Xfce, maar het is wel heel compleet. Je zou ze eigenlijk allemaal moeten installeren en dan zelf proberen wat het beste bevalt. Dat is bij een distro als Debian sowieso geen probleem maar het moet met Mint toch ook wel lukken zou ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

KDE versie raad ik af. Op m'n werk laptop heb ik een dual boot draaien met Debian + Xfce en Fedora + KDE (beide vanaf CLI verder opgebouwd) en waar m'n Debian met een clean boot nog geen 400 MB gebruikt (verre van, volgens mij zelfs maar ~200 MB), doet Fedora ruim 600 MB. Je specificeert niet hoeveel RAM je hebt, maar houd hier iig rekening mee. KDE is erg zwaar, een tientonner vergeleken met Xfce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

512mb RAM geloof ik, minimale systeem eis van Linux mint.

Ik ga dan eerst mint xfce installeren, dank :)

[ Voor 30% gewijzigd door StrongArmLance op 05-11-2014 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Linux mint xfce geïnstalleerd, nou, werkt goed, wel langzaam, zeker vergeleken met Point Linux, dat was echt retesnel, zelfs met deze hardware... Nou ja het werkt goed, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:44

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Weet iemand hoeveel linux distributies er ongeveer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
StrongArmLance schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:13:
Linux mint xfce geïnstalleerd, nou, werkt goed, wel langzaam, zeker vergeleken met Point Linux, dat was echt retesnel, zelfs met deze hardware... Nou ja het werkt goed, bedankt :)
Waarom dan overgestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Geen drivers voor mijn USB netwerk stick op point linux, ik moest een ethernet kabel aansluiten via een bridge en dat vind ik alles behalve wenselijk (zeker aangezien de bridge normaal voor iets anders wordt gebruikt).

Nu is linux mint absoluut beter, maar ook iets zwaarder, maar ik kan point linux zeker aanraden voor wat oudere hardware, zou een fantastische internet pc maken, mocht je systeem wat meer compitabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
StrongArmLance schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:57:
Geen drivers voor mijn USB netwerk stick op point linux, ik moest een ethernet kabel aansluiten via een bridge en dat vind ik alles behalve wenselijk (zeker aangezien de bridge normaal voor iets anders wordt gebruikt).

Nu is linux mint absoluut beter, maar ook iets zwaarder, maar ik kan point linux zeker aanraden voor wat oudere hardware, zou een fantastische internet pc maken, mocht je systeem wat meer compitabel zijn.
Thnx. Die ga ik dus proberen op een oude laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Point Linux is gebaseerd op de laatste stabiele Debian-versie - Wheezy. Dat draait een 3.2-kernel. Dus de hardware-ondersteuning daarop is sowieso al een beetje gedateerd.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:25:
Point Linux is gebaseerd op de laatste stabiele Debian-versie - Wheezy. Dat draait een 3.2-kernel. Dus de hardware-ondersteuning daarop is sowieso al een beetje gedateerd.
Dat valt echt wel mee. De 3.2 kernel heeft gewoon USB3 support (dat is al sinds 2.6.31 aanwezig). Ja, vergeleken met de recent uitgekomen 3.17.2 en 3.18 die bijna final is is 't gedateerd, maar verre van onbruikbaar.

Voor een betere beeldvorming, RH5 ondersteund zelfs nog servers die dit jaar uitgebracht zijn. Daar is niet eens de 3.x branch als default kernel in gebruik.
Djesse8999 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:26:
Héél veel. Om je een idee te geven, kan je altijd de Wiki pagina erbij pakken, die heeft het volgende plaatje (nee, ik ga 'm niet hier embedden!):
http://upload.wikimedia.o...Distribution_Timeline.svg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
Djesse8999 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:26:
Op Distrowatch.com staan er bijvoorbeeld 291 vermeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
Borromini schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:25:
Als het op debian is gebaseerd kun je wellicht Debian wheezy backports gebruiken, daar zit nu een backport van 3.16.x in. (of zelf een kernel compileren .. met kernel-package een fluitje van een cent)
StrongArmLance schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:57:
Neem aan dat je gecheckt hebt dat er geen driver is ? (soms is er wel een driver maar ontbreekt de non-free firmware standaard op Debian (en wellicht dus ook op debian derivaten).

nah .. fosdem 2015 is net aangekondigd zit het funkey hotel al gelijk vol .. tjsinkie .. naja dan maar een iets minder "googlisch"-hotel :p ... (en een mega UPS en een wok .. jan/feb is natuurlijk nog wel randje van de winter ;) )

[ Voor 43% gewijzigd door gekkie op 06-11-2014 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Non free spul was geïnstalleerd etc, ik heb geprobeerd, maar alles wat ik kon doen was zelf een installatie ding compilen via de terminal, en daar had ik echt geen zin in. Lukte ook totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:07

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hee jongens,
De oude laptop van mijn broer is bijna niet te gebruiken icm met windows 7 en classic theme en nog wat services uitgegooid. Hij is te gebruiken maar je komt dicht in de buurt van caffeine vergiftiging. Dat ding werd geleverd met Vista wat sowieso niet vooruit was te branden. Aangezien hij er alleen op internet en films kijkt, is het misschien een optie om er een of andere distro op te gooien. Zelf dacht ik aan crunchbang, maar misschien zijn er nog andere lichtgewicht opties. Mijn broer is niet bang om een andere interface te leren, als het maar werkt. Config files editten zal hij niet doen, maar dat wil ik wel voor hem doen. Openbox lijkt me, eenmaal ingesteld, niet heel moeilijk in gebruik.

Eisen in het kort:
Film kijken (VLC)
Downloaden/Internetten (+ TOR)
Network shares mounten

Nog andere ideeën?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Elementary OS is geliefd op oudere hardware, maar Mint XFCE of L/Xubuntu kan je ook voor gaan.

Wat zijn de specs van 't oude beestje? Aangezien er Vista was meegeleverd, ga ik er vanuit dat er meer dan 1 GB aan RAM in zit en dat geeft je eigenlijk de vrijheid om alles te gebruiken wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:48
@Mr Pingu:
Ik vind manjaro de ideale combi tussen makkelijk en snel. Ik heb overigen openbox vervangen door LXQT: http://manjaro.org/2014/0...-you-how-to-install-lxqt/

Tor kan je makkelijk installeren uit de aur: https://aur.archlinux.org/packages/tor-browser-en/

Updates gaan automatisch goed. Nieuwe kernels krijg je ook, maar moet je zelf activeren, en dat kan met een makkelijke gui. (https://wiki.manjaro.org/...=Manjaro_Settings_Manager)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:07

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Het betreft deze laptop:
pricewatch: HP Compaq CQ60-300ED
Ubuntu mag ik niet vanwege de filosofie, dus probeer ubuntu gebaseerde distro's te meiden ;) Ik ben eigenwijs, ik weet het.

Dus je zegt dat het niet zo drastisch minimalistisch hoeft te zijn en dat XFCE al genoeg performance winst boekt tov win7? Is misschien idd een goede optie, wat uitgebreider en vooral makkelijker voor hemzelf om te leren dan openbox.

@Jogai, vind arch gebaseerde distro niet zo'n fijn idee vanwege "breaking changes", maar wat werkt dat werkt :P Aan de andere kant ziet Manjaro er verder wel slick uit. Er is ook een LXQT community release, makkelijk voor mij.

Manjaro als mogelijke kandidaat op het lijstje, bedankt

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wanneer je een 'vrije' linux wilt omdat ubuntu die filosofie niet deelt, is deze een hele mooie: http://trisquel.info/

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Pagina: 1 ... 37 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.