Hoi! Ik gebruik op mijn primair Ubuntu Linux, omdat Linux gewoon heel fijn is voor (Java) software developent (vind ik), zeker met de command line, scripts, etc kan je veel dingen gemakkelijk doen.
Toen ik daar begon was de laatste versie van Ubuntu 11.04 en die bevalt mij tot nu toe prima. Ik vind de Gnome desktop fijn om mee te werken. Ik heb ook een laptop waar ik Ubuntu 11.10 op staat. De shell bevalt mij echter totaal niet. De balk links werkt gewoon niet zo fijn als een paneel met als je open schermpjes erop. Bovendien werkt het niet zo goed met sommige programma's. Ook de alt-tab functie werkt niet handig: als ik 3 schermen van 1 programma open heb, wil ik daar makkelijk tussen kunnen switchen, niet eerst alt-tab naar dat programma, dan even wachten, dan alt-tab naar het juiste scherm.
Binnenkort krijg ik een nieuwe computer tot mijn beschikking, en wil ik weer Linux installeren, maar ik weet wel dat het niet Ubuntu gaat worden, want wat ik van mijn collega heb gehoord is 12.04 alleen nog weer "slechter" (in het opzicht wat ik hierboven heb beschreven).
Daarom ben ik nu aan het kijken naar alternatieven, en mijn oog is gevallen op Linux Mint. Mijn grootste vraag is: zijn software repositories van Ubuntu compatible met Linux Mint? Sommige programma's moet ik daar namelijk uit halen (VirtualBox, Skype, Spotify, Dropbox) en dan is het handig als ik een betrouwbare repository heb waarvan ik weet dat het gewoon goed werkt (en voor wat betreft de programma's zelf, die werken gewoon uitermate goed op Ubuntu).
Daarnaast vind ik het jammer dat Gnome (2) er niet meer is. Bij Linux Mint kan ik blijkbaar kiezen tussen MATE en Cinnamon. Ik snap niet waarom het aparte downloads zijn, en niet gewoon een optie bij het installeren. Ook wordt er niet al te veel context gegeven. Daarnaast heb ik in een ver verleden wel iets met XFCE gedaan. Was mij toen iets te minimaal, maar wellicht is dat nu wel iets voor mij.
Maar misschien zijn er ook nog wel andere alternatieven dan Linux Mint. Wat is de beste manier om mij hierop te kunnen oriënteren? Ik heb wel een VirtualBox waar ik mee kan spelen, maar 5+ ISO's downoaden, allemaal installeren en proberen heb ik niet zoveel zin in.
Edit: klein maar niet onbelangrijk detail, ik gebruik 2 schermen, en wil mijn laptop nog wel eens aan een 2e scherm hangen, en in een dock zetten. Dat laatste werkt met Ubuntu niet echt handig of intuitief. Zijn dit zaken die specifiek zijn voor Ubuntu, of zal ik met Linux Mint eenzelfde ervaring hebben?
[
Voor 6% gewijzigd door
Anoniem: 84969 op 25-07-2012 11:56
]