| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
Is er een tut om dit in Ubuntu voor elkaar te krijgen?
Want ik werk het lekkerste met Ubuntu...

Alvast Dank!
[ Voor 20% gewijzigd door PeaceFreak op 23-02-2012 22:59 ]
| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
Ik draai op dit moment Debian 6 met kernel 3.2.7 met lxde en Openbox,
Het bevalt erg goed, is erg licht en werkt razendsnel.
Geen idee, maar die drie trefwoorden in Google intikken brengt je al een heel eindrikdegraaff schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 22:58:
Oh? Dat wist ik niet.
Want ik werk het lekkerste met Ubuntu...![]()
Alvast Dank!
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik heb geprobeerd om gdm gewoonweg uit te zetten, maar als je dan inlogt via console, brengt die je niet naar de desktop.
Ik probeer Debian zo snel mogelijk te laten booten.
Na inloggen moet je startx doen om je grafische omgeving te starten.staten schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:54:
Is er bij Debian een manier om gdm (Gnome display manager) te vervangen door de console login die je na het inloggen ook naar de desktop brengt?
Ik heb geprobeerd om gdm gewoonweg uit te zetten, maar als je dan inlogt via console, brengt die je niet naar de desktop.
Vicariously I live while the whole world dies
Ik heb er ooit een blog over geschreven. Leuk spul dat Conky en je kan er veel meer mee dan alleen systeem-monitoren:rikdegraaff schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 22:58:
Oh? Dat wist ik niet.
Want ik werk het lekkerste met Ubuntu...![]()
Alvast Dank!
Entertainment vanuit de luie stoel: Conky
't Lijkt wel of Arch users dat veel vaker gebruiken dat conky.
Ik ge er mee aan de slag.
Dat zag ik al nu jaVicarious schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 18:27:
Debian is niet kaal hoor, die komt standaard met een Gnome desktop environment.
Was Mint niet Ubuntu-based dan? Ik vraag me dan af hoe afhankelijk ze precies zijn van Ubuntu, en in hoeverre het echt een aparte distro is.Als ik jouw verhaal zo lees zou ik voor de KDE spinoff van Mint gaan. Die krijgt ook veel positieve reviews, is debian-based en zoals je van Mint gewend bent heel gebruiksvriendelijk. Bovendien werkt alles wat in (K)Ubuntu werkt ook in Mint, dus kun je ook nog gebruik maken van de enorme community.
Mijn favoriete KDE linux-variant is momenteel PCLinuxOS. Ja, het is RPM-based en nee, het is geen hele grote speler, maar het rolling release principe spreekt me wel aan. Bovendien is er vrij veel aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid en werkt er ook al heel veel out-of-the-box zoals je bij Ubuntu en Mint gewend bent.
Mja ik heb eigenlijk liever iets dat Debian-based is, vooral om het deb-pakketmanagement, wat ik persoonlijk gewoon erg fijn vind werken.Jogai schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:10:
@compizfox:
Ik kwam pas chakra tegen. De live cd kon mij wel bekoren. Het is alleen arch gebaseerd.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Mint is inderdaad ubuntu-based en maakt grotendeels gebruik van hun packages. Wel maken ze zelf ook aanvullingen daarop, passen ze packages aan en doen ze er een mooi schilletje omheen. Overigens heeft Mint ook een Debian edition, gebaseerd op Debian Testing. Misschien is dat dan iets voor je?Compizfox schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:30:
[...]
Dat zag ik al nu jaIk heb alleen ervaring met de netinstall-variant van Debian, en die kun je wel helemaal kaal installeren (handig voor servers). Maar zo te zien kun je bij de installer er ook voor kiezen standaard al een KDE-omgeving mee te installeren, dat is wel fijn
[...]
Was Mint niet Ubuntu-based dan? Ik vraag me dan af hoe afhankelijk ze precies zijn van Ubuntu, en in hoeverre het echt een aparte distro is.
[...]
[...]
Mja ik heb eigenlijk liever iets dat Debian-based is, vooral om het deb-pakketmanagement, wat ik persoonlijk gewoon erg fijn vind werken.
Tevens ook nog de voorkeur voor een licht en snel systeem.
Trouwens, ik heb verder geen verdere Linux kennis
Specs van de pc:
CPU onboard, 945GC, Mini-ITX, DDR2, Atom C230 , 1,6GHz, PCI, ATA, 2x SATA-300, 100Mbps, 4x USB 2.0, VGA, Analoog
Moederbord
Desktop Board D945GCLF
Processor
Intel Atom C230 ( 1,6GHz )
Intern geheugen
1 GB DDR 2 geheugen
Harde schijf
160 GB sata harde schijf
Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
Volgens mij moet je enkel je runlevel configureren.staten schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:54:
Is er bij Debian een manier om gdm (Gnome display manager) te vervangen door de console login die je na het inloggen ook naar de desktop brengt?
Zie voor details: http://www.debianadmin.co...ui-on-boot-in-debian.html
Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux
Verwijderd
nog even een korte uitleg:
Had enkele WP'jes draaien op een Windows 2008 bak, ging allemaal onwijs traag, had deels
met hoster te maken, dus denk neem elders een linux VPS, uiteraard voor het eerst
Echter twijfel ik wat voor distro ik moet nemen.
Geheugen: 2 GB
Storage: 200 GB
Dataverkeer: 2000 GB
Kernel: 3.2.2 32Bits
Te kiezen distro's:
- Ubuntu
- Fedora
- CentOS
- Debian
- ArchLinux
- Gentoo
- Diverse Turnkey's
Nu zit er in de WP turnkey Ubuntu 11.10, maar weet ik niet of ik beter
een andere distro kan imagen, of deze kan behouden?
Weet dat het hier geen helpdesk is, maar lijkt me wel degelijk een beetje
een 'welke moet ik kiezen'-vraag
Verder wil ik er in de toekomst een file-achtig iets á la Ajaxplorer (4) op
draaien en nog wat dingetjes.
Iemand?
(liep net namelijk met die WP TurnKey al meteen vast want kan ook geen
startX over SSH krijgen etc etc en wil eigenlijk wel iets van een desktop)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2012 18:54 ]
@HetRatje: (wp bedoel je wordpress neem ik aan)
Op een server wil je juist geen X installeren, ook al kan je idd wel X over ssh. Dat is iets voor desktops. Een linux server beheer je nu eenmaal via ssh.
Iedere beginner raad ik ubuntu aan, omdat daar heel veel over te vinden is. De meeste problemen waar een beginner tegenaanloopt zijn al te vinden via google. Overigens is een VPS voor een beginner niet echt logisch. Het lijkt me nogal risicovol voor uptime en beveiliging. Er zijn genoeg hosters die kant en klaar wordpress hosting aanbieden.
Er zijn genoeg tutorials die je door de installatie van WordPress op Ubuntu leiden. Google even en je ziet wat ik bedoel.
Als je meerdere hosts gebruikt is het misschien makkelijk om openpanel te installeren. Na installatie moet je via de commandline het admin wachtwoord instellen. Vervolgens kan je dan via een webinterface hosts, databases, ftp etc instellen.
Wat betreft het draaien van andere software. Het is jouw vps, dus je kan installeren wat je wil. Ook ajaxplorer.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Verwijderd
Vond het nogal zonde om enkel een WP hoster/hosting te zoeken terwijl ik misschien
binnen nu en korte tijd ook andere dingen 'zou willen' zoals die filexplorer etc. Een VPS
hoeft niet duur te zijn, dus dan maar zo.
Inmiddels een TurnKey voor Wordpress opnieuw geinstalleerd. Daar 'zou' als het goed is
ook meteen Webmin in moeten zitten, standaard PHP, MySQL etc. Dus de Wordpress
draait nu, maar weet t allemaal niet. Zou liever vanaf scratch alles op willen bouwen, leer
ik denk veel meer van. Dit draait in ieder geval wel 'on top of Ubuntu'. Dilemma dilemma
En waarom zou het 'niet veilig' zijn voor mij als beginner meteen een VPS te pakken?
Bepaalde aandachtspunten (root user geen remote control toestaan etc?) of wat bedoel
je?
Verwijderd
is, vandaar ook een VPS, anders had ik hier al een kast neergetrapt met een
lokaal Linux-servertje. Heb een wireless verbinding van 2 panden verderop
Ik heb eerst Debian geprobeerd, maar ik vond het toch wel lastig dat er voor Ubuntu veel meer repo's zijn voor sommige software dan voor Debian. En als je dan met Linux Mint repo's moet gaan zitten kloten in Debian om Firefox geinstalleerd te krijgen, tja...Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:19:
Klopt Mint DE is gebaseert op Debian testing, en is een rolling distro versie
Heb uiteindelijk dus maar voor Linux Mint (de gewone Ubuntu-based) gekozen, en heb het ondertussen mooi draaiend
Moest wel ff moeite doen om Compiz geinstalleerd te krijgen, er zijn geen repo's meer te vinden waarin de 'good-old' Compiz 0.8.8 zit. Alleen de C++-rewrite 0.9.6, die er veel bugs heeft en absoluut niet stabiel is (ja, heb het geprobeerd uiteraard maar ik kreeg het niet goed werkend, segfaults enzauw)
Dus maar lekker vanuit source gecompileerd
Thx voor het advies
Ik zou er lekker Debian op (laten) knallen.Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:12:
Dat is het hele punt, zit op 'kamers' en heb GEEN internetverbinding die stabiel
lokaal Linux-servertje. Heb een wireless verbinding van 2 panden verderop.
Ten eerste omdat ik het deb/apt package management erg fijn vind. Maar dat is subjectief natuurlijk, ik moet toegeven dat ik nooit écht moeite heb gedaan om me een ander systeem aan te leren. Ik zit dus misschien een beetje vastgeroest bij Debian, maar mét een reden
Daarnaast omdat Debian gewoon lekker licht en stabiel is, wat fijn is voor een server. Voor een server heeft een Debian-based distro eigenlijk totaal geen meerwaarde omdat je toch geen DE oid draait.
[ Voor 81% gewijzigd door Compizfox op 02-03-2012 23:28 ]
Hoe kom je daar nou bij? Het is bij Ubuntu eerder meer versnipperd, dus je sources.list wordt al gauw een stuk groter, zeker als je met PPA's gaat werken. Maar méér? In Debian zit ook alles wat je in Ubuntu kan krijgen. Het enige wat je bij Debian hoeft te doen is non-free aan de eerste regel toevoegen (dus je krijgt: main contrib non-free) en je bent eigenlijk al klaar.Compizfox schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:16:
Ik heb eerst Debian geprobeerd, maar ik vond het toch wel lastig dat er voor Ubuntu veel meer repo's zijn voor sommige software dan voor Debian.
Flash, alle gstreamer-plugins, het zit er allemaal in. En bij Debian is er tenminste nog controle, met PPA's ben je in principe overgeleverd aan de eigenaar van de PPA. De kwaliteit daarvan kan erg varieren. Nee, doet u mij maar Debian, dat is toch wat meer solide.
? Je weet dat Firefox in Debian Iceweasel heet? Heeft te maken met het firefox-logo, dat is niet vrij. Dus ze hebben het moeten renamen - Debian is nogal gehecht aan freedom. Wat betreft de standaard repo. Voor de non-free repo liggen de zaken anders.En als je dan met Linux Mint repo's moet gaan zitten kloten in Debian om Firefox geinstalleerd te krijgen, tja...
Maar: IJswezel zit gewoon in de main-repo. Dus: sudo apt-get install iceweasel. Klaar.
Ubuntu is voor minstens 90% gewoon Debian hoor. Als het niet meer is. Bijna alles wat je in Ubuntu of Mint installeert komt regelrecht uit de Debian-repo's.Het is gewoon fijn dat je mooi van de grote Ubuntu-repo's kunt snoepen zonder dat je eigenlijk Ubuntu zelf draait.
De verschillen zitten hem in dingen als Unity (yuck), UbuntuOne, upstart, Casper (installer). Allemaal stuff die ik niet wil.
Eensch.Vind Linux Mint toch qua filosofie tegenwoordig aardiger dan Ubuntu
Compiz is aan het einde van z'n bestaan... geen maintenance meer, Fedora gooit het er al uit. Wel jammer, was altijd een prachtig stukje software.Moest wel ff moeite doen om Compiz geinstalleerd te krijgen, er zijn geen repo's meer te vinden waarin de 'good-old' Compiz 0.8.8 zit. Alleen de pas naar C++ geporte versie 0.9.6, die er veel bugs heeft en absoluut niet stabiel is (ja, heb het geprobeerd uiteraard maar ik kreeg het niet goed werkend, segfaults enzauw)
Dus maar lekker vanuit source gecompileerdNu draait Compiz 0.8.8 dus mooi stabiel op Linux Mint KDE
Ik neem aan dat je lokaal wel ergens een VM kan opzetten waarmee je dingen kan testen?Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:12:
Dat is het hele punt, zit op 'kamers' en heb GEEN internetverbinding die stabiel
lokaal Linux-servertje. Heb een wireless verbinding van 2 panden verderop.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Dat wel, zij het enkel om te oefenen, main-priority is dat ik deze maand mijn Wordpress-site(s)Borromini schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:52:
[...]
Ik neem aan dat je lokaal wel ergens een VM kan opzetten waarmee je dingen kan testen?
kan overzetten op Linux. Dus denk dat ik de komende weekenden even lekker in de 'boeken' ga
zitten en de n00b uithangen
Ja, ik weet het nietErtepeller schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:44:
[...]
Hoe kom je daar nou bij? Het is bij Ubuntu eerder meer versnipperd, dus je sources.list wordt al gauw een stuk groter, zeker als je met PPA's gaat werken. Maar méér? In Debian zit ook alles wat je in Ubuntu kan krijgen. Het enige wat je bij Debian hoeft te doen is non-free aan de eerste regel toevoegen (dus je krijgt: main contrib non-free) en je bent eigenlijk al klaar.
Flash, alle gstreamer-plugins, het zit er allemaal in. En bij Debian is er tenminste nog controle, met PPA's ben je in principe overgeleverd aan de eigenaar van de PPA. De kwaliteit daarvan kan erg varieren. Nee, doet u mij maar Debian, dat is toch wat meer solide.
En tja, over solide... Op m'n desktop-bak vind ik het niet erg om bleeding edge te draaien. Maar op m'n server draai ik wel lekker Debian
Ja, dat weet ik. Maar ik wil de officiele Firefox, want Iceweasel loopt net ietsjes achter.[...]
? Je weet dat Firefox in Debian Iceweasel heet? Heeft te maken met het firefox-logo, dat is niet vrij. Dus ze hebben het moeten renamen - Debian is nogal gehecht aan freedom. Wat betreft de standaard repo. Voor de non-free repo liggen de zaken anders.
Maar: IJswezel zit gewoon in de main-repo. Dus: sudo apt-get install iceweasel. Klaar.
En daarnaast vind ik het gewoon kinderachtig gezeur, dat met die namen. Maar dat is natuurlijk niet de hoofd-reden dat ik het niet gebruik
Dat valt wel mee hoor, ze zijn nu bezig de hele boel te rewriten naar C++. Jammer dat veel distro's dat nu al als stable/usable beschouwen, terwijl het dat absoluut nog niet is. Compiz 0.9.x zit nog aan het begin van de beta fase.Compiz is aan het einde van z'n bestaan... geen maintenance meer, Fedora gooit het er al uit. Wel jammer, was altijd een prachtig stukje software.
Maar als je even moeite doet om 0.8.8 (de laatste versie uit de C-tak) te compileren, heb je gewoon Compiz zoals het altijd al geweest is
Emerald is helaas wel erg dood. Was op zich wel een leuke window-decorator, maar nu is ie niet eens meer te vinden als .debje of in de repo's. Compilen kan nog wel, maar Compiz 9.x ondersteunt het nieteens meer geloof ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 03-03-2012 00:13 ]
Ik draai Debian Sid (en een paar Experimental-pakketjes). Redelijk bleeding edge hoorCompizfox schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 00:06:
En tja, over solide... Op m'n desktop-bak vind ik het niet erg om bleeding edge te draaien. Maar op m'n server draai ik wel lekker Debian
Nee hoor, Iceweasel loopt precies in de pas. Een dag nadat een nieuwe versie van Firefox wordt gereleased zit Iceweasel in Sid. En in Testing na 2 weekjes. Maar in stable duurt het eeuwen ja, dat wel.Ja, dat weet ik. Maar ik wil de officiele Firefox, want Iceweasel loopt net ietsjes achter.
In Sid draai ik nu 10.0.2. Helemaal bij.
In Experimental zit doorgaans al de beta van de volgende (nu dus 11). Dus wie durft, kan daar ook al mee spelen.
Ja, het logo is beschermd en Debian wil alleen volledig vrije software in de main-repo. Voor de werking maakt het geen moer uit en als je echt wil, kan je het logo vrij eenvoudig vervangen natuurlijk.En daarnaast vind ik het gewoon kinderachtig gezeur, dat met die namen. Maar dat is natuurlijk niet de hoofd-reden dat ik het niet gebruik
Verwijderd
Heb je advies opgevolgd, alles is zowaar gelukt, Apache, Wordpress, MySQL, webmin etc.Compizfox schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:16:
[...]
Ik zou er lekker Debian op (laten) knallen.
Ten eerste omdat ik het deb/apt package management erg fijn vind. Maar dat is subjectief natuurlijk, ik moet toegeven dat ik nooit écht moeite heb gedaan om me een ander systeem aan te leren. Ik zit dus misschien een beetje vastgeroest bij Debian, maar mét een reden![]()
Daarnaast omdat Debian gewoon lekker licht en stabiel is, wat fijn is voor een server. Voor een server heeft een Debian-based distro eigenlijk totaal geen meerwaarde omdat je toch geen DE oid draait.
Nu alleen nog in lezen verder hoe ik het zooitje GOED kan beveiligen!
En multiple Wordpress sites kan maken op deze host. Dank in ieder geval
Meerdere sites kun je toch juist met webmin configureren? Evenals de beveiliging. Of wat had je in gedachten met webmin te doen?Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:38:
[...]
Heb je advies opgevolgd, alles is zowaar gelukt, Apache, Wordpress, MySQL, webmin etc.
Nu alleen nog in lezen verder hoe ik het zooitje GOED kan beveiligen!
En multiple Wordpress sites kan maken op deze host. Dank in ieder geval.
Verwijderd
Stopping service: Fail
Starting service: Ok.
Als ik dan Service --status-all deed stond de service erin als:
Service dead but PID file active.
Dus PID file verwijderd, werd keurig nieuwe PID aangemaakt maar nogsteeds zelfde probleem.
Keek later eens na waar ik de software vandaan had, bleek het een fedora repo te zijn (weet niet of het uitmaakt).
IIG kwam ik tot de conclusie: opnieuw beginnen. Alle oplossingen op google had ik al geprobeerd (had enkel een aantal config files aangepast en motd aangepast dus raakte er maar een dagje pielen mee kwijt).
Nu mijn vraag:
Welke Centos versie draaien jullie zonder problemen met puppet-server? Ik wil meer leren met vim om te gaan en via puppetmaster heb ik in afgelopen dagen zo enorm veel geleerd.
Ik heb een netbook en gebruik die uitsluitend om mee te surfen (websites bezoeken) en zoek een lichtgewicht OS. Ik dacht aan google chrome..... misschien iets beter?
Geld ook voor machines met een zwak hart.Jogai schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 19:28:
...Blader eens door dit topic, er zijn meer beginners die linux op een oud machientje willen proberen. Distrokeuze is persoonlijk, maar ik zou zeggen Lubunti, licht, en over ubuntu, de basis, is genoeg te vinden.
Dit is een vraag die iedere pagina van dit topic wel voorbij komt. Is het geen tijd om de startpost hierop in te stellen?
Welke spelfouten - ik zie er nog wel een paar hoorJogai schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:02:
@sn33ky: voor jouw een (vanwege spelfouten) aangepaste kwoot:
[...]
Geld ook voor machines met een zwak hart.
Dit is een vraag die iedere pagina van dit topic wel voorbij komt. Is het geen tijd om de startpost hierop in te stellen?
Thanks.Jogai schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:02:
@sn33ky: voor jouw een (vanwege spelfouten) aangepaste kwoot:
[...]
Geld ook voor machines met een zwak hart.
Het zou inderdaad handig zijn als er in de starterspost wat meer info staat. Ik heb deze gelezen en heb heel wat pagina's doorgenomen, maar kon daardoor mijn vraag niet beantwoorden. Daarom dan maar een postje posten.
En is Android 4.0 van http://www.android-x86.org/ niets voor een netbook?
[ Voor 6% gewijzigd door sn33ky op 16-03-2012 10:53 ]
@sn33ky: Ik heb android-x86 (2.x) op mijn (moderne) laptop geprobeerd, en het viel mij alles mee. Ik verwacht van versie 4 dat hij het wel aardig gaat doen. Zeker als het vooral alleen voor internet is. Het is alleen afwachten hoe goed je hardware ondersteund wordt.
Het lockscreen is ook een beetje apart, want dan moet je met je muis een swipe beweging uitvoeren. Maar misschien hebben ze dit in de nieuwste versies ook mooier opgelost.
Dit topic is ook al ver over de 1000 posts heen, dus misschien is het tijd voor een nieuw deeltje?
[ Voor 9% gewijzigd door Jogai op 16-03-2012 14:09 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Foutje, zag dat ik al in het nieuwe topic dien te posten: [metatopic]Het grote welk OS topic
[ Voor 106% gewijzigd door ninoxps op 23-03-2012 00:52 ]
Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris
@ninoxps, dat is geen nieuw topic maar een topic over dit topic. Zo lang er geen nieuw topic is, kun je dus beter je vraag gewoon nog hier stellen.
Had het verkeerd gelezen dan thnx voor attenderen hem heb daar gewist en bij deze hier een plaatsting :-)
-------------------------------------
Hoi Allemaal,
Ben nieuw met linux, enkele een keer gebruikt toen mijn schijf gecrashed was om mijn data van mijn schijf alsnog te halen doormiddel van een live cd :-)
Nu gebruik ik vanaf usb 11.10 maar las dat er ook veel meer privacy mogelijkheden zijn doormiddel van aangepaste versies. waaronder nu ook een beta van ubuntu 12.04
Mijn vraag is als het om privacy zou gaan op het internet wat zou dan de meest geschikte versie zijn om te draaien vanaf usb op een laptop
Heb deze kunnen vinden:
- Ubuntu privacy mix -> https://www.privacy-cd.org/en
- Liberté Linux -> http://dee.su/liberte
- Privateix -> http://www.mandalka.name/privatix/index.html.en (En hier heb je een versie met en zonder gnome, wat is het verschil: http://www.mandalka.name/privatix/download.html.en )
- Tails -> https://tails.boum.org/ (Een live usb project van Tor, weet niet of het linux gebasseerd is en of die alleen live bruikbaar is of ook op een 64gb usb te installeren is)
- Ubuntu 12.04 Beta kwam door deze versie ook de rest op het spoor die privacy opties ondersteunen om de bigbrother wereld tegen te gaan en data veilig te hebben :-) : http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Wat wil ik kunnen, Browsen met Firefox/tor gebruiken en truecrypt kunnen gebruiken, Welke is dan het beste aan te raden. OS/Linux versie dient op een usb van 64gb geinstalleerd te worden en daarvan geboot dus geen live versie draaien, tenzij je er echt niet omheen kan. belangrijk is dat ik netals bij een HDD de data kan opslaan op de usb en makkelijk kan oproepen :-)
Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris
Nu moet daar nog software op... en ik heb moeite met kiezen. Mijn huidige thuisservertje doet twee hoofdzaken: er draait CUPS op als printserver voor onze Canon Inktjet en hij heeft een webcam waarmee ik via 'motion' (geweldig pakket) bewegingsdetectie-bewaking heb voor ons huis. Deze filmpjes schreef hij weg op onze WD Mybook, die nu dus dood is, vandaar de nieuwe NAS
Ik ga consolideren, dus die functies gaan samengevoegd worden met NAS fileserving op één machine. Daarbij wil ik nog verder uitbreiden: ik wil dat deze server ook periodieke backups/dumps naar dvd gaat maken en hij mag als media server gaan dienen voor onze PS3.
De huidige server draait op Debian Squeeze, zonder GUI, deze was onnodig. Voor filesharing zal dit ook niet nodig zijn, maar voor branden (mijn favoriet is K3B) en de PS3 mediaserver zal ik een GUI nodig hebben. Ook kan ik wellicht zonder CUPS omdat Samba ook printsharing aankan.
Veel mensen vertellen mij dat je op een server geen GUI wilt, vanwege de extra beveiligingsrisico's. Ik kan prima met de CLI af, maar dat betekent sowieso geen ps3mediaserver en wellicht ook geen uitgebreide opties mbt dvd's branden.
Het heeft mijn voorkeur om binnen de Debian familie te blijven vanwege de ervaring die ik er al in heb opgebouwd, de brede community, etc.
Kan ik dit allemaal via de CLI oplossen? Of moet ik gewoon een desktop-distro pakken en die met de hand gaan dichttimmeren? Hij zal uiteindelijk toch extern bereikbaar worden, want die webcam wil ik natuurlijk ook kunnen bekijken als ik niet thuis ben.
Debian is leuk maar SID is niet echt servermateriaal, en Squeeze is misschien te oud qua pakketten. Ubuntu heeft die superverschrikkelijke (persoonlijke mening
Voordeel aan een GUI is natuurlijk wel dat ik er af en toe ook eens wat foto/videobewerking op kan doen, ik heb boven een groot scherm en hij krijgt lekker veel geheugen (8gb). Voordeel aan CLI is dat hij supereenvoudig op afstand bedienbaar is, maar dat heb je ook als je een GUI hebt..
Iemand ideëen?
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic
Volgende keer zou ik eerst bedenken welke oplossing je wilt en vervolgens je NAS samenstellen. Bepaalde oplossingen (ZFS) verkiezen namelijk bepaalde hardware keuzes.
Dus stel je vraag daar nog eens incl. een lijst van je nieuwe hardware.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=116996
pak deze handleiding al leidraad .
http://forum.xbmc.org/showthread.php?pid=780100%23pid780100
gooi er samba bij, en als je het helemaal te gek wilt maken doe gek, pak samba 4 build 18.
stop er zarafa opensource bij, de samba4 versie.. ( op openexchange )
cups, dhcp en dns komen evt met samb4 mee.
postfix mysql
wat heb je dan, een server met active directory, zoals een sbs server, met media center die ook airplay doet, met je telefoon te bedienen is, en er kan nog meer bij.
dat is een beetje mijn opzet. op een amd-350 cpu, 8GB ram, 60GB SSD 2x3TB raid 1.
meer weten, kijk hier eens,http://thuis.van-belle.nl/ , site is inmiddel wat verouderd en nog lang niet alles in howto verwerkt, man wat een klus is dat als je zoveel erop hebt.
De site is even een snelle opset geweest zodat ook andere met debian xbmc-xvba kunnen draaien.
os en sql database op de 60gb ssd
/home/ voor de 3 tb opslag.
geen problemen met film kijken op 1080p terwijl er met 3.5mb/s gedownload wordt, uitgepakt wordt e.d.
ik zou zeggen succes, de sky is de limit.. kijk eens op www.howtoforge.com daar staan mooie howtos en je kan er prima meerdere combineren.
ehhh.. noppes
Daar heeft het niks mee te maken. Voor typische servertaken heb je geen GUI nodig. Die hele wereld draait om de CLI. Zo'n GUi is maar overbodige ballast.HTT-Thalan schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:09:
Veel mensen vertellen mij dat je op een server geen GUI wilt, vanwege de extra beveiligingsrisico's.
Dat je geen GUI op de server draait betekent niet dat je geen grafische programma's kan draaien, zolang die programma's maar op het beeldscherm van je desktop mogen schrijven. (zie X over SSH).Ik kan prima met de CLI af, maar dat betekent sowieso geen ps3mediaserver en wellicht ook geen uitgebreide opties mbt dvd's branden.
JaKan ik dit allemaal via de CLI oplossen?
Squeeze is 1 jaar oud. Wat wil je doen dat 1 jaar geleden nog niet kon?Debian is leuk maar SID is niet echt servermateriaal, en Squeeze is misschien te oud qua pakketten.
Sowieso zal je op een server nooit de nieuwste software hebben. Op een server wil je software die zichzelf bewezen heeft, dat kost tijd.
Zie mijn opmerking over X over SSH, al moet ik er bij zeggen dat het voor videobewerking waarschijnlijk niet lekker werkt.Voordeel aan een GUI is natuurlijk wel dat ik er af en toe ook eens wat foto/videobewerking op kan doen, ik heb boven een groot scherm en hij krijgt lekker veel geheugen (8gb). Voordeel aan CLI is dat hij supereenvoudig op afstand bedienbaar is, maar dat heb je ook als je een GUI hebt..
Gewoon met je huidige installatie verder gaan tot je concreet iets tegen komt wat niet kan.Iemand ideëen?
[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30-03-2012 00:17 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik ga bewust niet voor ZFS omdat ik dan (tenzij ik voor linux + userspace kies, wat trager is) ook aan Unix begin, en ik ben nog niet bedreven genoeg onder Linux om nu alweer aan wat anders te beginnen. Ik heb daarom onderzocht en getest in hoeverre BTRFS productieklaar is, en ben tot de conclusie gekomen dat dat moment nog niet is aangebroken. Ik blijf dus nog even op Ext4 met de wetenschap dat ik die later kan converteren.schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:14:
Ik denk dat hier alle info staat die je nodig hebt:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic
Volgende keer zou ik eerst bedenken welke oplossing je wilt en vervolgens je NAS samenstellen. Bepaalde oplossingen (ZFS) verkiezen namelijk bepaalde hardware keuzes.
Dus stel je vraag daar nog eens incl. een lijst van je nieuwe hardware.
X over SSH lijkt hier de oplossing inderdaad. Ik heb gezien dat je dit vanaf windows kunt bedienen via Putty + wat extra software (mijn notebook draait windows 7 enterprise) dus dan moet ik er wel komen.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 00:16:
[...]
Daar heeft het niks mee te maken. Voor typische servertaken heb je geen GUI nodig. Die hele wereld draait om de CLI. Zo'n GUi is maar overbodige ballast.
[...]
Dat je geen GUI op de server draait betekent niet dat je geen grafische programma's kan draaien, zolang die programma's maar op het beeldscherm van je desktop mogen schrijven. (zie X over SSH).
[...]
Ja
[...]
Squeeze is 1 jaar oud. Wat wil je doen dat 1 jaar geleden nog niet kon?
Sowieso zal je op een server nooit de nieuwste software hebben. Op een server wil je software die zichzelf bewezen heeft, dat kost tijd.
[...]
Zie mijn opmerking over X over SSH, al moet ik er bij zeggen dat het voor videobewerking waarschijnlijk niet lekker werkt.
[...]
Gewoon met je huidige installatie verder gaan tot je concreet iets tegen komt wat niet kan.
Ik zal eens kijken in hoeverre dit werkbaar is. Ik ga niet volcontinue 'werken' op de server, ik heb gewoon af en toe opensource software in gebruik als alternatief voor zaken die onder windows geld kosten of alleen als shareware/trial te krijgen zijn.
Op dit moment hebben we een zwik filmmateriaal (we hebben oude video8 tapes van vroeger laten digitaliseren), ongeveer 30gb, die ik wil gaan opknippen en van titels voorzien. Niks speciaals, maar wel veel data.
Even dat ik het duidelijk op het netvlies heb: om X over SSH mogelijk te maken heb ik nodig:
- X11 forwarding moet aanstaan in mijn SSHD config
- Putty + software (bv xming?) op windows
en verder niets, toch?
Je vergeet een release: Wheezy aka Testing. Heb ik zelf als server OS draaien, kan prima voor thuis..HTT-Thalan schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:09:
Debian is leuk maar SID is niet echt servermateriaal, en Squeeze is misschien te oud qua pakketten. Ubuntu heeft die superverschrikkelijke (persoonlijke mening) Unity Interface... KDE is te ingewikkeld qua mogelijkheden, ik heb een voorkeur voor Gnome in dit geval - lekker functioneel.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Voor zover ik weet, rolt Testing een paar weken achter Unstable aan.. Uname -a zegt Linux demoniac-laptop 3.2.0-2-686-pae #1 SMP Tue Mar 20 19:48:26 UTC 2012 i686 GNU/Linux dus zeker geen half jaar oudHTT-Thalan schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 10:01:
Hmm... had ik nog niet aan gedacht. Testing is een half jaar oud, toch?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Van de Wiki:
A package is installed into the testing dist from DebianUnstable automatically when a list of requirements is fulfilled:
- The package is at least 10 days old.
- The package has been built for all the architectures which the present version in testing was built for.
- Installing the package into testing will not make the distribution more uninstallable.
- The package does not introduce new release critical bugs.
Sid werkt ook prima hoor, heb het nu een jaartje vrijwel probleemloos draaien en hij is z'n naam Unstable eigenlijk niet waardig. Ik denk zelfs dat het stabieler is dan veel distro's die zichzelf stabiel achten. MetCompizfox schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:02:
Testing is idd de way-to-go voor thuis. Stabiel genoeg, en toch gewoon up-to-date.
Fedora (stable, mind you - niet eens rawhide) heb ik meer problemen gehad dan Sid. En dan haal ik nog regelmatig packages uit Experimental (bv Iceweasel 11 of LibreOffice 3.5), omdat ik het geduld niet op kan brengen om te wachten totdat die gepromoveerd worden naar Sid - laat staan dat ik kan wachten op Testing
En op de kernel wacht ik al helemaal niet, die haal ik van kernel.org en compileer hem zelf. Alleen de patches voor aufs moeten er wel voor zijn (zonder doet een livecd het niet), dat kan een paar daagjes extra duren.
Debian compileert de kernel ook helemaal default, en daar valt nog wel wat aan te optimizen: alle debugging eruit slopen (vooral bij kernel hacking kan er veel uit), comprimeren met xz ipv gzip, enzovoorts.
[ Voor 50% gewijzigd door Ertepeller op 01-04-2012 19:25 ]
Ik ben nu opzoek naar een distributie van Linux / BSD, om lekker mee te klooien (lees: ervaring opdoen) en downloaden.
Hebben jullie daarover nog wat tips?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, en alvast bedankt,
Rik
PS. Ubuntu en Fedora heb ik al gehad, dus die tellen niet mee
Ik denk dat je beter een bepaalde richting kunt specifieren:
- unix of linux?
- cli of gui?
- cutting edge of tried&tested?
wil je ervaring opdoen om er later iets nuttigs mee te doen, eventueel vaktechnisch? richt je dan op het leren van een taal/systeem dat daar de basis voor is.
-Linux
-GUI
-Tried&Tested
En, ja ik wil er ervaring mee opdoen, maar niet specifiek vaktechnisch.
Wellicht dat SUSE dan een leuke uitdaging voor je is. Wél Linux, maar meer zakelijk/enterprise georienteerd. Heeft meerdere GUI's beschikbaar en staat bekend als rocksolid, word gebruikt in heel veel zakelijke toepassingen waaronder uiteraard een scala aan servers.
SUSE is hetzelfde als openSUSE, toch??
Of is dat een andere "versie"???
Ik vraag dit, omdat ik er niet voor wil betalen...

[ Voor 21% gewijzigd door PeaceFreak op 04-04-2012 19:40 ]
Verwijderd
Ik heb Ubuntu voor desktop en Centos als server omgeving omdat Red Hat (waar Centos een afgeleide van is) de standaard is op de Enterprise markt. Daarnaast zijn de runlevels anders, zitten bepaalde aspecten net op een andere plek. Het is naar mijn mening een stuk beperkter en meer op servers gericht. Nu ik bezig ben met mijn LPIC 101 ontdek ik dat door Centos ik meer testlabs kan volgen uit de boeken dan alleen met Ubuntu.
Resultaat is 4 headless virtualbox servers op 1 fysieke veredelde desktop/server. Alles draait Centos 5.8 (omdat nog niet alle software optimaal draait op 6.2, had bijv last met ldap en puppet installs) en de fysieke omgeving is een 6.2 server zodat ik daar ook mee kan werken. Alle servers hebben hun eigen taken, sommige zijn specifiek voor enkel puppet maar andere hebben meerdere taken zoals LDAP, CUPS, mail etc.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 20:30 ]
Dus zonder servermogelijkheden?
[ Voor 6% gewijzigd door PeaceFreak op 04-04-2012 20:35 ]
Verwijderd
In alle installs kan je voor een Desktop omgeving kiezen, maar daar heb ik Centos niet voor draaien. Centos in mijn geval is alle basis vaardigheden ontwikkelen op server niveau. Van de servers die ik heb draaien heb ik er 1 met GUI. De rest is init3rikdegraaff schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:34:
Tsja, maar is er een "stabiele" Desktop versie van CentOS?
Dus zonder servermogelijkheden?
Je kan altijd om te testen een virtualbox omgeving maken en kijken of het wat voor je is.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 20:44 ]
OpenSUSE of Arch zijn verder ook erg leuk om een keer te proberen als je Debian en consorten 'beu' bent
Debian lijkt erg veel op Ubuntu, met als uitzondering dat dingen als su en sudo net even iets anders gaan. (Ubuntu is wbt Linux distro's een uitzondering hoe het omgaat met su en root. Ubuntu heeft geen rootpassword, en su zal niet werken. Als je su wilt gebruiken moet je ook sudo su doen omdat je su niet direct kunt aanroepen omdat je niet kunt inloggen met het root-account onder Ubuntu. Erg vreemd allemaal eigenlijk als je erover nadenkt
EDIT: Fedora had je al gehad lees ik net
[ Voor 57% gewijzigd door Compizfox op 04-04-2012 20:55 ]
Verwijderd
Meer tips zijn altijd welkom.
Maar ik ga eerst even openSUSE installeren.
Als ik dat niets aan vind, meld ik me weer
De eerste indruk valt zwaar tegen: de boot-DVD snapt "iets" niet van mijn videokaart: alles staat wel in beeld, maar verdwijnt dan, en pas als ik "klik en sleep" over de desktop wordt alles in de omvatte rechthoek weer leesbaar. Of "interlaced" leesbaar! Ondanks dit lukte installeren wel, daarna een mooie login-prompt, en vervolgens hetzelfde probleem!
Google leert dat ik niet de enige ben, en dat "apt-get remove plasma-desktop" gevolgd door "apt-get install plasma-desktop" het wellicht zou kunnen oplossen.
Na reboot lijkt alles nu wel min of meer leesbaar, maar met een soort "ruis" er overheen. Tot ik een windowtje open, verschuiven van een windowtje zorgt ervoor dat de oude nog zichtbaar blijft en de letters worden als het ware over elkaar heen gezet. Oftewel Linux Mint kan niet met mijn onboard videokaart (Asus MSN-MX mainboard van 4.5 jaar oud) omgaan. Jammer, maar zet dan alle grafische reut gewoon standaard uit...
Inloggen als "Gnome default" werkt wel.
Ik kan me voorstellen dat dit n00bs keihard afschrikt; dergelijke problemen horen niet in een stable release thuis.
Maar erger nog: ik kom alsnog in een Gnome-3 (?) desktop terecht, waar ik @$@(#^%*&@$^#$ niet eens een icoontje mag toevoegen aan de taakbalk

Dat lijkt me een probleem met je videokaartdrivers. Al geprobeerd om de proprietary drivers te installeren?RemcoDelft schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:53:
Na jaren Slackware, vervolgens jaren Gentoo en nu jaren Ubuntu wil ik vandaag Linux Mint eens proberen. De reden: Ik wil geen Gnome 3 of Unity interface, en Linux Mint schijnt daar standaard een meer klassieke skin voor gemaakt te hebben.
De eerste indruk valt zwaar tegen: de boot-DVD snapt "iets" niet van mijn videokaart: alles staat wel in beeld, maar verdwijnt dan, en pas als ik "klik en sleep" over de desktop wordt alles in de omvatte rechthoek weer leesbaar. Of "interlaced" leesbaar! Ondanks dit lukte installeren wel, daarna een mooie login-prompt, en vervolgens hetzelfde probleem!
Google leert dat ik niet de enige ben, en dat "apt-get remove plasma-desktop" gevolgd door "apt-get install plasma-desktop" het wellicht zou kunnen oplossen.
Na reboot lijkt alles nu wel min of meer leesbaar, maar met een soort "ruis" er overheen. Tot ik een windowtje open, verschuiven van een windowtje zorgt ervoor dat de oude nog zichtbaar blijft en de letters worden als het ware over elkaar heen gezet. Oftewel Linux Mint kan niet met mijn onboard videokaart (Asus MSN-MX mainboard van 4.5 jaar oud) omgaan. Jammer, maar zet dan alle grafische reut gewoon standaard uit...
Inloggen als "Gnome default" werkt wel.
Ik kan me voorstellen dat dit n00bs keihard afschrikt; dergelijke problemen horen niet in een stable release thuis.
Maar erger nog: ik kom alsnog in een Gnome-3 (?) desktop terecht, waar ik @$@(#^%*&@$^#$ niet eens een icoontje mag toevoegen aan de taakbalk
En eh, plasma-desktop? Ik dacht dat je Gnome 3 draaide, en geen KDE?
Verwijderd
- stabiel is
- weinig onderhoud nodig heeft
- supereasy userinterface heeft
- een fatsoenlijke webbrowser ondersteund
Gaat om een wat oudere laptop waar door verschillende mensen 1x per week een website mee bezocht wordt om een formulier in te vullen. Verbinding via wlan.
Op dit moment staat er Vista op met Firefox. Werkt, maar is traag.
Is ChromeOS bv een idee? Of is er een linux distro die dit goed kan. Heb wat ervaring met ubuntu maar niet buitensporig veel.
Verwijderd
Voor zover ik weet ondersteunen alle grote distro's wel Firefox en Chrome/Chromium. Enkele voorbeelden: *ubuntu, opensuse, fedora, linux mint, gentoo en arch.Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:20:
Ik zoek een OS dat
- stabiel is
Gaat om een wat oudere laptop waar door verschillende mensen 1x per week een website mee bezocht wordt om een formulier in te vullen. Verbinding via wlan.
Is ChromeOS bv een idee? Of is er een linux distro die dit goed kan. Heb wat ervaring met ubuntu maar niet buitensporig veel.
Maar je wilt ook een stabiel systeem en verder weinig onderhoud, een distributie die hier volgens mij toch wel om bekend staat uit bovenstaand lijstje is dan OpenSUSE. Ikzelf gebruik ubuntu, maar die heeft volgens mij toch wel iets meer onderhoud nodig dan OpenSUSE. Ikzelf ondervind helaas nog redelijk vaak crashes bij ubuntu (versie 11.10) en ik overweeg dan ook over te stappen naar OpenSUSE.
Verder zou ik dan kiezen voor de KDE versie van OpenSUSE, want KDE is toch wel de simpelste interface als je het mij vraagt. Let wel: KDE komt standaard met de Rekonq webbrowser als ik me niet vergis, dus dan zul je na de installatie nog wel even Firefox en/of Chrome/Chromium moeten installeren.
EDIT: ik zou overigens alleen voor OpenSUSE kiezen als je laptop KDE nog fatsoenlijk aan kan en waarmee alleen die website hoeft te worden bezocht. Als je meer wilt dan alleen dit zou ik denk ik toch voor Ubuntu gaan, ondanks dat het misschien iets meer onderhoud kost om de reden dat Ubuntu naar mijn mening wel een stuk makkelijker in het gebruik is, zeker sinds de introductie van het softwarecentrum.
Mocht je laptop beide distributies niet aankunnen, dan raad ik Xubuntu of Linux Mint LXDE aan, beide voor zover ik weet toch wel een stukje lichter dan de andere opties, maar nog steeds wel simpel in gebruik (misschien zelfs wel simpeler dan bovenstaande twee) en naar mijn mening ook nog eens best mooi qua interface
[ Voor 19% gewijzigd door Meikrekel op 11-04-2012 12:15 ]
En eh, ik denk dat het met het verschil in 'onderhoud' tussen verschillende distro's nogal meevalt. Ik vraag me eigenlijk ook af wat je precies onder 'onderhoud' verstaat? Updates installeren? Dat lijkt me toch niet zo'n grote moeite? En als je dat liever niet te vaak doen, neem je een wat meer 'production'-distro, zoals Debian Stable (Squeeze) ipv Testing (Wheezy) of Sid.
Als je nog twee weken kan wachten, Xubuntu 12.04 LTS. Dan heb je een stabiel systeem waar nog 4 jaar security updates voor uitkomen maar geen grote veranderingen, een interface vergelijkbaar met Windows XP (gewoon een startbalk met wat knopjes, geen gekke menu's/docks/etc) en Firefox of Chromium als browser.Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:20:
Ik zoek een OS dat
- stabiel is
Onderhoud is een kwestie van wachten op een popup dat er updates zijn, nextnext klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Demo op 12-04-2012 16:48 ]
Ik heb wat ervaring met Ubuntu, Fedora, Mint. Ik weet wat Sudo apt-get doet en daar eindigt mijn kennis.
Mijn hardware is:
Overzicht
Besturingssysteem
MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Processor
AMD Phenom II X4 965 40 °C
Deneb 45nm Technologie
RAM
8,00 GB Dual-Kanaal DDR3 @ 669MHz (9-9-9-24)
Moederbord
Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-MA770T-UD3 (Socket M2) 29 °C
Graphics
Acer V233H (1920x1080@60Hz)
AMD Radeon HD 6570 (Gigabyte) 33 °C
Harde schijven
977GB Western Digital WDC WD10EALX-009BA0 ATA Device (SATA) 26 °C
59GB OCZ OCZ-AGILITY3 ATA Device (SATA) 30 °C
Optische schijven
DTSOFT Virtual CdRom Device
PIONEER DVD-RW DVR-218L ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio
Wat doe ik met mijn pc:
- Films kijken
- Downloaden
- Office (openoffice)
- Msn (Amsn)
Als ik echt Windows dingen moet doen weet ik hoe ik in VirtualBox Windows moet installeren.
EDIT: De ssd gaat eruit en plaat er een lege HDD om linux op te installeren.
[ Voor 3% gewijzigd door over-de-heuvel op 17-04-2012 18:11 ]
- Unity (default Ubuntu)
- Gnome3
- Gnome 3 met Mint Gnome Shell Extensions (default Mint)
- KDE (default in KDE Mint versie of Kubuntu)
- Cinnamon (eenvoudig te installeren in Mint)
- XFCE (default in Xubuntu)
Als je met Mint aan de slag gaat kun je ze allemaal proberen, behalve Unity want die is Ubuntu only.
Ik twijfel tussen Mint en Ubuntu wat is het grootste verschil tussen beide. Zeg dat ik voor bij Gnome3 zou kiezen.Vicarious schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 18:31:
Wat je ermee wil kan met elke distro zo'n beetje. Als je echt nog beginner bent zou ik gaan voor Ubuntu of Mint, maar kijk wel even van tevoren welke desktop environment je het beste aanspreekt. De bekendste zijn:
- Unity (default Ubuntu)
- Gnome3
- Gnome 3 met Mint Gnome Shell Extensions (default Mint)
- KDE (default in KDE Mint versie of Kubuntu)
- Cinnamon (eenvoudig te installeren in Mint)
- XFCE (default in Xubuntu)
Als je met Mint aan de slag gaat kun je ze allemaal proberen, behalve Unity want die is Ubuntu only.
Ik zou voor KDE gaan. Volgens mij nog steeds het dichtste bij de windows ervaring. Met KDE4 ziet het er ook prima uit. Men zegt dat mint makkelijker is om in te stappen. Minder gedoe met codecs etc. Aangezien jij een amd graka hebt is dat misschien wel een goede reden om mint te kiezen.PsyNu schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:59:
[...]
Ik twijfel tussen Mint en Ubuntu wat is het grootste verschil tussen beide. Zeg dat ik voor bij Gnome3 zou kiezen.
Linux Mint werkt heel erg goed... Ik weet niet hoe oud het beestje is, maar er is een 64 bits versie, 32 bits versie en een 32 bits LXDE (voor de hele oude beestjes) Alle versies ondersteunen vrijwel alle hardware, en je kan eerst kijken of het werkt voor je installeert. Voor je Mint installeert kom je in een Liveview terecht. Maakt je laptop gelijk 3 keer zo snel...Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:20:
Ik zoek een OS dat
- stabiel is
https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8
Eensch isJohannes77 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:32:
[...]
Linux Mint werkt heel erg goed... Ik weet niet hoe oud het beestje is, maar er is een 64 bits versie, 32 bits versie en een 32 bits LXDE (voor de hele oude beestjes) Alle versies ondersteunen vrijwel alle hardware, en je kan eerst kijken of het werkt voor je installeert. Voor je Mint installeert kom je in een Liveview terecht. Maakt je laptop gelijk 3 keer zo snel...
He who controls the Spice, controls the Universe.
lmde is niet de versie met lxde, lmde is de linux mint debian edition (met gnome)SandsOfArrakis schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:11:
[...]
Eensch isKlinkt als een kandidaat voor Mint met LMDE. LMDE lijkt grafisch gezien op Windows, dus dat is ook een bonus.
Verwijderd
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Verwijderd
De Acer Aspire One A150 XP draait op een 2 GHz Intel Atom processor en heeft een intern geheugen van 120 GB. Het DDR2 SDRAM werkgeheugen bedraagt 1 GB. De maximale resolutie van het 8,9" scherm is 1024 x 600 pixels. Het scherm wordt aangestuurd door een Intel GMA 900 grafische chip.MaximusTG schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:05:
Wat zijn verder de specs? Zijn nl. meerdere netbooks verkocht onder de naam "Acer Aspire One".
Je grafische chip deelt ook nog eens een stuk geheugen van die 1 GB.
Je zou er idd een wat lichtere distro op kunnen proberen. Xubuntu bijvoorbeeld?
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Verwijderd
Ik ben ook nog een newbie wat Linux betreftVerwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:28:
Xubuntu, laat ik die eens proberen. Ik heb ook al iets gelezen over Linux Mint, echter heb ik nog niet veel ervaring met Linux.
XFCE valt hier gewoon te installeren. Wat me overigens opvalt is dat Mint ook gebruik maakt van de Ubuntu servers om updates binnen te trekken.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Mint is dan nog makkelijker naar het schijnt, en heeft ook een lxde editie: http://www.linuxmint.com/edition.php?id=98Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:28:
Xubuntu, laat ik die eens proberen. Ik heb ook al iets gelezen over Linux Mint, echter heb ik nog niet veel ervaring met Linux.
Lxde is ook een hele lichte omgeving.
[ Voor 5% gewijzigd door Jogai op 26-04-2012 12:12 ]
Ik gebruik zelf op een oudere pc Linux Mint 12 met LXDE, en deze is (vind ik) beter dan Lubuntu, omdat Mint zijn eigen thema eroverheen heeft gelegt, die een er een stuk beter uitziet en werkt dan de standaard LXDE-skin.
Linux Mint gebruikt Ubuntu als basis, vandaar dat ze via de repositories van Ubuntu updatenSandsOfArrakis schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:07:
[...]
Ik ben ook nog een newbie wat Linux betreftIk gebruik zelf Mint 12 in combinatie met KDE.
XFCE valt hier gewoon te installeren. Wat me overigens opvalt is dat Mint ook gebruik maakt van de Ubuntu servers om updates binnen te trekken.
Ik heb hier een Compaq nc6400 daar heb ik Zorin op geinstalleerd (draait goed) echter ik krijg de wireless adaptor niet aan de praat. Is er iemand hier die me in de juiste richting kan duwen.
Weet trouwens ook niet of ik dit hier wel moet posten, dan hoor ik het graag. Never mind verkeerde topic
[ Voor 5% gewijzigd door Pierre op 27-04-2012 15:54 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Belangrijkste specs:
AMD Athlon II X3 455
4GB RAM
Asus M4N68T-M LE V2
AMD Radeon HD 6770 1GB DDR5
Conceptronic C300Ri
Wat ik wil doen met het OS:
-Browsen, Matlab, office, etc.
-Ervaring opdoen om later misschien een wat meer geavanceerd OS te gebruiken
Ik neig naar Ubuntu of Mint i.c.m. GNOME. Het moet sowieso een redelijk stabiel OS zijn zonder al te veel bugs. In de toekomst wil ik het misschien ook gaan gebruiken op mijn laptop (Intel Core i3 2310M; 4GB RAM), dus wat energiebeheer opties zouden handig zijn.
Edit: nu Ubuntu 12.04 aan het installeren...
[ Voor 3% gewijzigd door Lee245 op 30-04-2012 15:13 ]
Overigens zal Gnome 3 niet meer in Mint 13 zitten: http://blog.linuxmint.com/?p=1974.
Als je meer voor de langere termijn gaat zou ik zeker Cinnamon proberen: http://cinnamon.linuxmint.com/. Deze moet je wel achteraf installeren (kan zowel in Ubuntu als Mint, maar bij Mint zit hij al in de standaard repositories) maar is vind ik de beste DE van het moment en omdat het dezelfde basis heeft als Gnome 3 (nl. de Gnome Shell) heb je een zeer moderne DE te pakken.
Edit: Net te laat met mijn post zie ik
Bedankt voor je post!Chris7 schreef op maandag 30 april 2012 @ 15:15:
Als je Gnome (3) wil gebruiken zou ik eerder voor Mint gaan. Mint 12 heeft namelijk standaard Gnome 3 aan boord, terwijl je in Ubuntu met Unity zit opgescheept en je Gnome 3 achteraf moet installeren. Mint heeft ook de Mint Gnome Shell Extensions (MGSE), die je naar voorkeur aan- en uit kunt zetten. Deze breiden de standaard Gnome uit met een meer traditionele interface en in mijn ogen komen ze de gebruiksvriendelijkheid zeker ten goede.
Overigens zal Gnome 3 niet meer in Mint 13 zitten: http://blog.linuxmint.com/?p=1974.
Als je meer voor de langere termijn gaat zou ik zeker Cinnamon proberen: http://cinnamon.linuxmint.com/. Deze moet je wel achteraf installeren (kan zowel in Ubuntu als Mint, maar bij Mint zit hij al in de standaard repositories) maar is vind ik de beste DE van het moment en omdat het dezelfde basis heeft als Gnome 3 (nl. de Gnome Shell) heb je een zeer moderne DE te pakken.
Edit: Net te laat met mijn post zie ik
Ik zal ook Mint eens downloaden en beide eens uitgebreid testen. Daarna kan ik kijken wat ik het beste vind werken. Ook zal ik eens kijken naar Cinnamon (bedankt voor de tip).
Nu wil ik eigenlijk een systeempje in elkaar zetten waar ik een website op kan bouwen (enkel ontwikkeling en testen dus, geen productie server). Ik heb hier nog een oud systeem staan wat ik zou willen gebruiken:
Specs:
- PII 300
- 384 MB ram
- 10 GB HD
- 3Com 10/100 ethernet kaart
- ATI rage grafische kaart
- redelijk vlot draaien op bovenstaande systeem
- mag command line interface zijn, geen GUI nodig
- FTP server
- HTTP server (apache 2.x)
- PHP 5.3
- MySQL 5.0.4
- Joomla 2.5
Beveiliging is niet belangrijk, aangezien deze server enkel op mijn intern netwerk komt en dus niet vanaf internet beschikbaar is.
Heb zelf al naar damn small linux, puppy linux en zo gekeken, maar weet niet of zoiets wel geschikt is voor mijn doel. Deze hebben allemaal een GUI en ik vrees dat die net de kracht gaat wegnemen die nodig is om de rest vlot te laten verlopen.
Zit hier iets in of kijk ik beter uit naar een recenter systeem?
Verwijderd
installeer een LAMP stack en je bent onderweg...
Ik zou Debian 6.0 aanraden, dat is een stabiele distributie die uitstekend als server geschikt is (al draai ik het ook graag als desktop).Youk schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:42:
Ik zou terug eens een linux systeempje willen opzetten. Vroeger heb ik wel wat met redhat en daarna met fedora bezig geweest, maar dat is ook al een 5 tal jaar geleden.
Nu wil ik eigenlijk een systeempje in elkaar zetten waar ik een website op kan bouwen (enkel ontwikkeling en testen dus, geen productie server). Ik heb hier nog een oud systeem staan wat ik zou willen gebruiken:
Zorg dat je bij de software-selectie stap de grafische desktop uitvinkt (of niet aanvinkt), en dan krijg je een lean & mean CLI-only systeem waar je naar hartelust alles op kunt installeren. Van je software-eisen is alles behalve Joomla aanwezig in de Debian repositories (al is MySQL wel 5.1.61 ipv 5.0.4). Maar Joomla kun je natuurlijk eenvoudig zelf downloaden en installeren.
Een tip: kijk eens naar winscp of vergelijkbare software om je bestanden te benaderen. Dan hoef je geen FTP-server te installeren, en het is nog veiliger ook (met FTP gaat je wachtwoord plaintext over het netwerk/internet).Gui is niet nodig omdat ik de programmatie vanop een andere pc doe, ik werk daar dan met een FTP client en benader de joomla site gewoon met de browser. Iets op de pc zelf doe ik dan wel via putty.
Het blijft een Pentium II, vliegen zal het nooit. Maar het moet wel te doen zijnZit hier iets in of kijk ik beter uit naar een recenter systeem?
Met dergelijke oude system is het geheugen vaak een probleem, maar met 384MB valt dat wel mee. Het installeren en dergelijke zal even duren, maar als het eenmaal draait zou het vrij redelijk moeten draaien. De voornaamste vraag gaat zijn of PHP/Joomla een page request in acceptabele tijd gaat kunnen afhandelen. Een pagina die op een moderne CPU 0.1 seconde kost om te genereren zou op deze computer zomaar 1 seconden kunnen kosten, en het is maar de vraag of dat lekker developed
Wat nog makkelijker is en (as advertised) beter presteert: OpenApp Joomla:
- Optimized for a single site or application
- Easy backups and updates
- Lightning fast deployment
- Simple, elegant, interface
- OpenApp tuning to optimize performance
[ Voor 6% gewijzigd door Jogai op 09-05-2012 07:24 ]
De wensen die ik vermeld had zijn de vereisten voor Joomla 2.5 dus alles wat recenter is zal ook goed werken. Alvast bedankt voor de hulp.
- Goede intregratie met Oracle of MySQL of andere database systemen.
- OS moet gemakkelijk mee om te gaan zijn, om deze server op te zetten en beheren.
- Data moet 24/7 toegankelijk zijn, OS moet dus stabiel zijn.
- Data moet makkelijk opengesteld kunnen worden, goede rechten verdeling.
- De server moet python kunnen gebruiken, gebruikers moeten data in kunnen voeren en dit moet verwerkt worden door de server en dan worden opgeslagen in de database.
- De server moet ook de data opgeslagen door andere gebruikers kunnen weergeven aan andere gebruikers.
Voorkeur voor Gentoo Linux, wat zijn hier de voor en nadelen van deze setup als er wel/geen Gentoo Linux wordt gebruikt.
Bijvoorbaat dank!
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Probleem hierbij is Gentoo, het klinkt alsof je deze server voor productie gaat gebruiken met Gentoo ben je dan veel tijd kwijt om packages te compilen voor een update.True schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:53:
Op zoek naar OS voor een server:
- Goede intregratie met Oracle of MySQL of andere database systemen.
- OS moet gemakkelijk mee om te gaan zijn, om deze server op te zetten en beheren.
- Data moet 24/7 toegankelijk zijn, OS moet dus stabiel zijn.
- Data moet makkelijk opengesteld kunnen worden, goede rechten verdeling.
- De server moet python kunnen gebruiken, gebruikers moeten data in kunnen voeren en dit moet verwerkt worden door de server en dan worden opgeslagen in de database.
- De server moet ook de data opgeslagen door andere gebruikers kunnen weergeven aan andere gebruikers.
Voorkeur voor Gentoo Linux, wat zijn hier de voor en nadelen van deze setup als er wel/geen Gentoo Linux wordt gebruikt.
Bijvoorbaat dank!
Ik zou gaan voor Debian of een RHEL kloon, voordeel hiervan is dat het stabiel is. Voor alle andere eisen kun je in elke distro terecht.
Keep it simple stupid
Het systeem zou moeten worden gebruikt om wereldwijd mensen met verouderde systemen en trage internet verbindingen strings kunnen laten uploaden en dat te verwerken(met biopython(module in python)) en daarna in de database te zetten. Ook moet alles in de database er door iedereen weer kunnen worden uitgehaald.jelly schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:02:
[...]
Probleem hierbij is Gentoo, het klinkt alsof je deze server voor productie gaat gebruiken met Gentoo ben je dan veel tijd kwijt om packages te compilen voor een update.
Ik zou gaan voor Debian of een RHEL kloon, voordeel hiervan is dat het stabiel is. Voor alle andere eisen kun je in elke distro terecht.
Zat zelf ook misschien te denken aan Oracle Linux, dan is de intregratie met Oracle database ook erg gemakkelijk. Maar dat loopt natuurlijk mooi hoog in de kosten. Gratis software gebruiken is kosteloos maar misschien minder gemakkelijk te onderhouden is. En minder geïntegreerd is dan concurrerende betaalde software.
De vraag is alleen of de pluspunten van betaalde software opwegen tegen de prijs.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dit topic is gesloten.