Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.848 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Mint 12 is al uit :)

Is wel lekker. Vooral de gnome2 met eigen shell is best lekker werken. Beter dan de standaard gnome2 desktop die in gnome 3 zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gropah schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:08:

Is wel lekker. Vooral de gnome2 met eigen shell is best lekker werken. Beter dan de standaard gnome2 desktop die in gnome 3 zit
Loop je dan ver achter als je kiest voor Mint 11 LXDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Gropah schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:08:

Dat is toch de Release Candidate en niet de echte versie?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Aha, dan heb ik mij vergist.

Ik zelf dacht dat hij al gereleased was. Toen ik hem downloadde was hij ongeveer het eerste wat ik zag, dus ik dacht, zal wel :)

Maar goed, die RC werkt ook goed hoor ^^

Verwijderd

Ik ben verbaasd.

Linux Mint 11 LXDE LiveCD:
Boot, Taskmanager: 256MB
Firefox standaard webpagina: +65MB

Xubuntu LiveCD:
Boot, Taskmanager: 204MB

Lubuntu LiveCD:
Boot, Taskmanager: 144MB
Chromium standaard webpagina: +35MB

Kale LXDE via CLI gestart:
Boot, Taskmanager: 125MB
Chromium standaard webpagina: +29MB

Nu probeer ik Lubuntu te booten om ook te bekijken hoeveel geheugen deze verbruikt maar hij boot om een of andere reden niet goed meer. Niet meer inderdaad want ik heb hem wel een keer eerder vannacht aan de praat gehad. Nu snap ik het ik dacht al ik krijg een DOS scherm :?. Maar het is de command line based versie zonder de GUI. Alleen waarom doet de GUI het niet meer :?.

Dit is dus Linux :P. Ik moet gelijk aan de bak hoe ik LXDE kan starten via command line met LiveCD. "startx" zorgde ervoor dat het werkte :). Je ziet alleen nu wel een andere desktop dan de standaard Lubuntu versie. Waardeloos krijg Lubuntu niet meer in de GUI geboot.... Morgen maar weer eens verder kijken wat ik ga doen.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 17:15 ]

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:44:
Ik kan nou niet echt zeggen dat KDE op openSUSE 12.1 een heel goede indruk op me heeft achtergelaten voor desktopgebruik. Grafische glitches en vrij traag (mogelijk wel te verhelpen door tweaken van compiz/kwin, maar ben er niet achteraan gegaan. Maar vooral ook regelmatig crashende applicaties, SNI wordt op een vreemde manier ondersteund... En ook al omwegen moeten gebruiken voor het booten in EFI modus...

Snap het niet. Het is natuurlijk wel een redelijk cutting edge distro, maar dit had ik niet verwacht. Ziet er in potentie wel heel goed uit overigens. SuSE was ooit een van mijn favoriete distributies (was daarvoor vooral met slackware bezig (en lange tijd vooral ook met *BSD)
Precies mijn ervaring!
Ik wilde voorgoed van Windows afstappen en had OpenSuse 12.1 met KDE geïnstalleerd. Trager als Windows 7 en veel crashende applicaties. Ook met applicaties openen was het 5 seconden wachten eer dat het ook daadwerkelijk opende. In Windows is dit gelijk en vooral op een SSD.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 01:29:
Ik ben verbaasd.

Linux Mint 11 LXDE LiveCD:
Boot, Taskmanager: 256MB

Xubuntu LiveCD:
Boot, Taskmanager: 204MB
Appels met peren vergelijken, als ze beiden een andere manier gebruiken om het OS in het RAM te laden dan kan het best dat Mint meer plaats inneemt dan Xubuntu. Zegt niks over effectief RAM-gebruik na installatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:12:
[...]

Loop je dan ver achter als je kiest voor Mint 11 LXDE?
Nee, zoals Vicarious al zegt is dit de RC en niet de final versie. Ik gebruik sinds een tijdje ook Linux Mint 11 LXDE, die werkt prima. Je kan even wachten tot Mint 12 uitkomt, die zou deze maand nog komen, maar ik weet niet zeker of de LXDE-release tegelijk met de Gnome-versie uitkomt.
Ik heb de RC uitgeprobeerd in Live CD, al is mij computer er niet snel genoeg voor moet ik zeggen dat ik het erg mooi vond. Zonder MGSE werkt Gnome 3 echt heel slecht vind ik, maar met de extensies werkt het fantastisch. Ik denk dat Linux Mint hier een goede stap mee heeft gedaan, zeker doordat je individuele extensies kunt uitschakelen, dus je kan zelfs stock Gnome 3 draaien. Hierdoor biedt LM gebruikers meer keuze dan Ubuntu met Unity.

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 24 november 2011 @ 07:56:
[...]

Appels met peren vergelijken, als ze beiden een andere manier gebruiken om het OS in het RAM te laden dan kan het best dat Mint meer plaats inneemt dan Xubuntu. Zegt niks over effectief RAM-gebruik na installatie.
Hoezo appels met peren? LXDE zou een lichtere omgeving moeten zijn dan Xfce.

Edit:
Ik word een beetje moe van Lubuntu. Gisteren kwam ik nadat de LiveCD een keer gewerkt had telkens in de command line interface terecht dit terwijl Xubuntu en Linux Mint 11 LXDE nog wel correct konden booten. Vervolgens vandaag geprobeerd te installeren krijg ik gelijk een foutmelding na installatie. Error: out of disk grub rescue>. Toen maar weer de LiveCD functie gebruikt dat werkte nu weer wel :) en de partities gewijzigd en geformatteerd in NTFS. Ik ga toch maar eerst even Windows XP proberen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai momenteel Ubuntu 11.04 icm Docky. Mooie combinatie vind ik. Nu vind ik de richting die Canonical ingaat met 11.10 niet echt mijn ding. Unity vind ik maar niks. Daarom ben ik eens naar andere distro's aan het uitkijken. Vooral Linux Mint, Arch en Debian lijken me wel wat.

Debian is natuurlijk de parent van Ubuntu, dus mij lijkt het best een goede keuze om hiervoor te gaan aangezien ik een beetje ervaring met Ubuntu heb. Kan ik in Debian gewoon alle packages installeren die ik wil? Stel dat ik Chrome of iets soortgelijks wil installeren. Ik veronderstel dat dit gewoon gaat maar een oude versie waarschijnlijk? Mint 12 ziet er strak uit, maar is misschien wat simplistisch? Ik leer graag ook nog wat bij. Arch Linux gaat daar dan misschien weer wat ver in en heeft misschien een te hoge ingangsdrempel. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu, dus alle Ubuntu packages werken ook op Linux Mint. Bij Debian is dat niet het geval, Ubuntu packages werken niet op Debian, dus dan kan het zijn dat bepaalde packages ontbreken of verouderde versies zijn. Ook is Debian minder gebruiksvriendelijk dan Ubuntu en Linux Mint. Als je ervaring hebt met Ubuntu zou ik eerder voor Linux Mint dan voor Debian gaan.
Linux Mint 12 is zeker niet simplistisch, het is Gnome 3 maar dan met uitbreidingen (MGSE). Het werkt imo een stuk beter dan de standaard Gnome 3 of Unity. En je kan de extensies één voor één uitschakelen, zodat je bijvoorbeeld wel de taakbalk hebt maar niet het menu. Het is een soort Gnome 3+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het allergrootste deel van de Ubuntu packages is 1 op 1 overgenomen van Debian. Als je dus gewend bent om zelf te kiezen wat voor software op je systeem draait (in plaats van altijd de Ubuntu defaults te gebruiken) zal je snel in Debian thuis zijn. De basis van beide systemen lijkt erg veel op elkaar, maar Ubuntu heeft een selectie gemaakt van goed bij elkaar passende software-pakketten en het geheel voorzien van flink wat verf en kralen.

Debian heeft verschillende versies, oa Stable, Testing en Unstable. Stable/Unstable gaat hier niet over "crasht het" maar over "hoe snel verandert het". Stable is de release versie, die verandert helemaal niet tenzij er kritieke bugs gevonden worden. Dat heeft wel als gevolg dat het vaak om wat oudere versies gaat.
Als beginner is dit de beste keuze om Debian te leren kennen. Voor 95% van de software maakt het ook helemaal niet uit dat het niet de nieuwste versie is. Het voordeel is dat je een uitvoerig geteste distributie hebt waar de kinderziektes uit zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ubuntu is toch gebaseerd op Debian unstable?

Ik merk(te) altijd aan mezelf dat ik als ik op Debian zat (wat idd prima werkt en heel solide is) dat ik het gevoel kreeg dingen te missen die heel nieuw waren. Daarom vind ik een distro die veel vernieuwd aantrekkelijk. 't

Enige echte jammer vind ik dan weer aan ubuntu dat het niet rollende release cycle heeft. Maar goed, elke keer de kriebels als een spiksplinternieuwe iso op een usbstick gaat om te installeren heeft ook wel wat elk half jaar, 't is alleen wat werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mar2zz schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 17:40:
Ubuntu is toch gebaseerd op Debian unstable?

Ik merk(te) altijd aan mezelf dat ik als ik op Debian zat (wat idd prima werkt en heel solide is) dat ik het gevoel kreeg dingen te missen die heel nieuw waren. Daarom vind ik een distro die veel vernieuwd aantrekkelijk. 't

Enige echte jammer vind ik dan weer aan ubuntu dat het niet rollende release cycle heeft. Maar goed, elke keer de kriebels als een spiksplinternieuwe iso op een usbstick gaat om te installeren heeft ook wel wat elk half jaar, 't is alleen wat werk...
Het klinkt alsof jij Linux Mint Debian Edition wel wat gaat vinden. Is gebaseerd op Debian Testing, dus wat nieuwere software. Bovendien rolling release, en de gebruiksvriendelijkheid die je van Mint gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ja, heeft zeker mijn interesse, maar ik ben 1 van de weinigen die Unity geweldig vind volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vicarious schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 17:44:
[...]

Het klinkt alsof jij Linux Mint Debian Edition wel wat gaat vinden. Is gebaseerd op Debian Unstable, dus wat nieuwere software. Bovendien rolling release, en de gebruiksvriendelijkheid die je van Mint gewend bent.
Ook al heb ik Linux uiteindelijk niet geïnstalleerd voor mijn ouders ben ik wel geïnteresseerd geraakt. Ik heb ook LMDE eens bekeken alleen schrok ik nogal van het aantal bugs in Debian Testing: http://bugs.debian.org/release-critical/ Voordeel is volgens mij wel dat Debian minder resources gebruikt dan Ubuntu :).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:43:
[...]

Ook al heb ik Linux uiteindelijk niet geïnstalleerd voor mijn ouders ben ik wel geïnteresseerd geraakt. Ik heb ook LMDE eens bekeken alleen schrok ik nogal van het aantal bugs in Debian Testing: http://bugs.debian.org/release-critical/ Voordeel is volgens mij wel dat Debian minder resources gebruikt dan Ubuntu :).
Dat aantal bugs is over alle tientallen duizenden packages van Debian verdeeld, waarvan je ongeveer 99% nooit zult gebruiken. Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken en het gewoon proberen. Eerst voor jezelf, later evt. voor je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:32
Vicarious schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 17:44:
[...]

Het klinkt alsof jij Linux Mint Debian Edition wel wat gaat vinden. Is gebaseerd op Debian Unstable
Mint Debian is gebaseerd op Testing: http://www.linuxmint.com/download_lmde.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dat bedoelde ik ook, sorry! Zal het corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adromeda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Ik heb een oud beestje waar ik nog 2 * 1gb RAM ga plaatsen.
Gebruik: browsing, tekstverwerking en ppt klussen.

Welk OS adviseren jullie dat overweg kan met office producten?
Welk OS start snel op?

configuratie:
Platform : Intel Centrino
Moederbord : Dell 0KD882
Chipset : Intel i945GM/GME
Processor : Intel Core Duo T2050 @ 1600MHz
Fysiek Geheugen : 512MB (1 x 512 DDR2-SDRAM )
Videokaart : Mobile Intel(R) 945GM Express Chipset Family
Harde Schijf : Seagate ST96812AS (59GB)
Harde Schijf : WD My Passport 0730 (1000GB)
DVD-Rom Station : Toshiba-Samsung CDRW/DVD TSL462C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Is helemaal geen oud beestje kan vrijwel elk OS op draaien.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32

weebl

YARR!

Snel advies?

Met battler, hier kan je alles nog gewoon op draaien. Zeker voor office en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Windows XP of Windows 7. Je geeft aan met powerpoint te klussen, dan wil je Microsoft Office kunnen draaien en geen alternatief product, die kunnen gewoon minder goed met zulke bestanden om gaan.
Een Core Duo van 1600Mhz kan prima XP of Windows 7 draaien. Verhoog het geheugen wat en Windows 7 draait prima.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Vicarious schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:20:
[...]

Dat is toch de Release Candidate en niet de echte versie?
Inmiddels is Mint 12 officieel uit! Kheb hem als duoboot geinstalleerd en het werkt wel lekker. Ik vind alleen die bottom panel met menu een beetje 'dubbel' aanvoelen nu, dus die heb ik maar uitgeschakeld.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Heb gisteravond na veel gedoe Linux Mint 12 op mijn netbookje geinstalleerd. Gedoe ontstond vooral omdat ik het in Debian maar niet voor elkaar kreeg om een live USB te maken. Verschillende manieren heb ik het geprobeerd, van Unetbootin voor zowel Linux als Windows 7(op mijn desktop).
Ook met dd commando werkte het niet.

Ik kon wel probleemloos een Ubuntu image maken met dd

Eerst dus maar Ubuntu 11.10 geinstalleerd, maar Unity is echt niets vor mij. Vervolgens in Ubuntu de Linux Mint usbstick gemaakt en Linux Mint geinstalleerd. Omslachtig, maar kreeg het anders toch echt niet voor elkaar. Zelfs niet na met gparted de partities op de usb-stick te activeren en bootable te maken.

De linux Mint image maakte met dd zelf geen partities aan, de usb stick bleef onleesbaar. Zelf eerst partities aanmaken op de stick en dan dd leidde ook tot niets.

Het draait nu. Benieuwd hoe het gaat bevallen.

There is no place like 127.0.0.1

• roel0
  • Laatst online: 20:45
Zonet weer XFCE op mijn fedora installatie gezet, ik was al vergeten hoe snel dat is!
Enkel spijtig dat mijn transparante terminal niet meer echt transparant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 20:35
welk os werkt goed met een eee 701 (800*480) display en slechts 2gb hardeschijf?

Ik moet er alleen mee kunnen internetten en officen, maar het liefst wel eentje die up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:29

Khaine

Python liefhebber

Fenergy schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:52:
welk os werkt goed met een eee 701 (800*480) display en slechts 2gb hardeschijf?

Ik moet er alleen mee kunnen internetten en officen, maar het liefst wel eentje die up to date is.
Ik mis enigsinds welke je zelf al hebt geprobeerd? Er zijn enkele distro's min of meer speciaal voor het Eee platform uitgebracht. Meestal gebaseerd op de grote broer varianten. De vraag is ook hoeveel je zelf wilt knutselen. Daarmee kun je natuurlijk ook een hoop bereiken (wat bij ArchLinux bijvoorbeeld ook voor beginners goed te doen is!).

Verder moet je zoeken in de hoek van:
- Aurora
- JoliOS (cloud gebeuren)
- Leeenux
- Misschien wat lichtere distro's als Wolvix

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:32
Khaine schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:34:
- Misschien wat lichtere distro's als Wolvix
Volgens DistroWatch: Discontinued

De website (wolvix.org) is trouwens ook al een tijdje down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 11:46

Neophyte808

Gadget inspector

Ik zit te twijfelen tussen 2 distro's: linux mint LXDE en lubuntu, ik neigde eerst naar mint, maar ik zag dat mint lxde 1 versie achter loopt (11 i.p.v. 12) en dat er ook geen 64-bit versie van is (een must). Daarom neig ik nu meer naar Lubuntu. Overigens ben ik niet erg bekend met linux en kies ik voor LXDE vanwege de resemblence met windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als een 64bit een must is,en mint biedt die niet, hoef je daar natuurlijk niet verder te kijken. Wellicht is ie wel al in de maak, dat is vast wel op de site of forum te vinden. LXDE lijkt inderdaad iets op XP, maar de normale versie van Mint heeft er ook iets van weg, en de verschillen leer je snel genoeg aan. Persoonlijk vond ik de overstap naar de 'gewone' mint makkelijker dan LXDE. Denk dat dat door het mintmenu kwam :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse____
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 11:20
Ik was van zin om naar Mint over te stappen, maar nu werkt Ubuntu best goed als je het gewoon bent. Natuurlijk zijn er wat dingen die ik in Unity mis, die wel in Gnome zaten zoals het volledig personaliseren van de interface, grote van bestanden en vrije ruimte op de betreffende opslagruimte rechtsonder de map, overzichtelijkheid met de balken bovenaan en onderaan,...

Maar nu Unity soepel werk op mijn i7 ga ik hier blijven, hopelijk zijn er forse vernieuwingen in de volgende LTS maar ik vrees ervoor, het zullen stabiliteits aanpassingen zijn voor de long term support.

Van Linux weet ik bitter weinig, ik ben al blij dat ik vlot met Ubuntu kan werken, dit doe ik nu al lang genoeg om er iets van te kennen, echter ontbreekt me net nu de tijd voor te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

eclipse____ schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:54:
Ik was van zin om naar Mint over te stappen, maar nu werkt Ubuntu best goed als je het gewoon bent. Natuurlijk zijn er wat dingen die ik in Unity mis, die wel in Gnome zaten zoals het volledig personaliseren van de interface, grote van bestanden en vrije ruimte op de betreffende opslagruimte rechtsonder de map, overzichtelijkheid met de balken bovenaan en onderaan,...

Maar nu Unity soepel werk op mijn i7 ga ik hier blijven, hopelijk zijn er forse vernieuwingen in de volgende LTS maar ik vrees ervoor, het zullen stabiliteits aanpassingen zijn voor de long term support.

Van Linux weet ik bitter weinig, ik ben al blij dat ik vlot met Ubuntu kan werken, dit doe ik nu al lang genoeg om er iets van te kennen, echter ontbreekt me net nu de tijd voor te experimenteren.
Unity ga ik niet aan beginnen, het betreft een pc die het grootste deel van zijn tijd als server zal dienen en in het weekend misschien als low-end game-pc. Veel tijd om die eye-candy te bekijken is er dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Neophyte808 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:34:
Ik zit te twijfelen tussen 2 distro's: linux mint LXDE en lubuntu, ik neigde eerst naar mint, maar ik zag dat mint lxde 1 versie achter loopt (11 i.p.v. 12) en dat er ook geen 64-bit versie van is (een must). Daarom neig ik nu meer naar Lubuntu. Overigens ben ik niet erg bekend met linux en kies ik voor LXDE vanwege de resemblence met windows XP.
Linux Mint heeft toch gewoon 32 & 64-bit versie hoor: http://www.linuxmint.com/download.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Aegir81 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 11:08:
[...]

Linux Mint heeft toch gewoon 32 & 64-bit versie hoor: http://www.linuxmint.com/download.php
Weet ik, maar het ging hier om de LXDE versie van linux mint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse____
Neophyte808 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 00:14:
[...]

Unity ga ik niet aan beginnen, het betreft een pc die het grootste deel van zijn tijd als server zal dienen en in het weekend misschien als low-end game-pc. Veel tijd om die eye-candy te bekijken is er dus niet.
Dan begrijp ik het perfect.

Als high end laptop vind ik het nu goed maar hoop toch dat het beter wordt.
De eerste versie haperde enorm, toen standaard Gnome interface gepakt op nieuwste versie van Ubutu maar nu nieuwe instal gedaan (x64) en nu werkt het goed tot zeer goed.

Als ik tijd heb mint installeren op low end laptops, deze hebben het echt moeilijk met nieuwe Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Van Linux Mint LXDE is geen 64-bit versie: http://www.linuxmint.com/release.php?id=16
Komt denk ik doordat LXDE bedoeld is voor low-end systemen met weinig resources. Zelf gebruik ik Linux Mint al een tijdje op mijn oude pc, werkt vlekkeloos, wat ik niet van Ubuntu (vooral 11.10) kan zeggen. Zelfs Unity 2D is erg traag.
Overigens is dat versienummer achterlopen van Mint logisch: Ze beginnen pas aan de LXDE-versie te werken als de 'normale' editie met Gnome uit is.
Als het aan de interface ligt hoef je niet per se voor LXDE te kiezen, Gnome 2 en MATE (standaard in Mint 12) lijken ook heel erg op Windows XP. En met MGSE heeft Mint 12 ook 'gewoon' een taakbalk, en in manier van werken zul je er denk ik snel aan wennen, aangezien het meeste op dezelfde plek zit.
Wat ik trouwens persoonlijk de beste desktop van het moment vind is Cinnamon (http://cinnamon.linuxmint.com/), een aangepaste versie van de Gnome Shell die een stuk verder gaat dan MGSE. Hij is echter nog lang niet uitontwikkeld dus voor een stabiele server is dat misschien niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Cinnamon ziet er erg leuk uit, ook maar eens proberen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Chris7 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:49:
Van Linux Mint LXDE is geen 64-bit versie: http://www.linuxmint.com/release.php?id=16
Komt denk ik doordat LXDE bedoeld is voor low-end systemen met weinig resources. Zelf gebruik ik Linux Mint al een tijdje op mijn oude pc, werkt vlekkeloos, wat ik niet van Ubuntu (vooral 11.10) kan zeggen. Zelfs Unity 2D is erg traag.
Overigens is dat versienummer achterlopen van Mint logisch: Ze beginnen pas aan de LXDE-versie te werken als de 'normale' editie met Gnome uit is.
Als het aan de interface ligt hoef je niet per se voor LXDE te kiezen, Gnome 2 en MATE (standaard in Mint 12) lijken ook heel erg op Windows XP. En met MGSE heeft Mint 12 ook 'gewoon' een taakbalk, en in manier van werken zul je er denk ik snel aan wennen, aangezien het meeste op dezelfde plek zit.
Wat ik trouwens persoonlijk de beste desktop van het moment vind is Cinnamon (http://cinnamon.linuxmint.com/), een aangepaste versie van de Gnome Shell die een stuk verder gaat dan MGSE. Hij is echter nog lang niet uitontwikkeld dus voor een stabiele server is dat misschien niet erg handig.
Ik zie het verschil niet tussen Cinnamon en MATE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse____
Vicarious schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:27:
Cinnamon ziet er erg leuk uit, ook maar eens proberen binnenkort.
Ziet er inderdaad leuk uit, eventjes testen na de examens, als ik het onthoud :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Neophyte808 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:13:
[...]

Cinnamon is gebaseerd op Gnome Shell (Gnome 3), en MATE is een fork van Gnome 2. Zoals ze bij Linux Mint aangaven in de introductiepost is Gnome 2 op de lange termijn geen goede optie:
We used MATE and MGSE to provide an easier transition away from Gnome 2, but without being able to truly offer an alternative that was better than Gnome 2. Both MATE and Gnome Shell are promising projects but MATE’s ultimate goal is to replicate Gnome 2 using GTK+ and Gnome Shell doesn’t provide what we need in a desktop and is going in a direction we do not want to follow. So for these reasons we’re designing a new desktop called Cinnamon, which leverages new technology and implements our vision.
Wat je qua interface direct als verschil kunt aanmerken is dat er in de linkerbovenhoek een ∞-symbool staat, waarmee je alle geopende vensters kan bekijken en thema's kunt selecteren.
Omdat Cinnamon met een taakbalk volgens mij hetzelfde werkt als MATE zou ik voor de eerste kiezen, omdat Cinnamon actief ontwikkeld wordt en gebaseerd is op de nieuwste Gnome-code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Neophyte808 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:13:
[...]

Misschien visueel niet, maar qua codebase is het verschil redelijk gigantisch.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:24

Pierre

Van nature lui!

Never mind

[ Voor 96% gewijzigd door Pierre op 11-01-2012 15:08 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:13
Ik heb hier een dikke intel i7 van de vorige generatie waar een Linux OS op moet komen met VMWare server console.
Heb al Debian geinstalleerd maar daarbij mis ik veel packages om het te laten draaien.
Zit naar opensuse te kijken. Iemand ervaring met een OS en VMWare server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 07:30

Eelke Spaak

- Vlad -

Een vraagje: ik heb kort geleden componenten besteld voor een AMD Fusion (e-450) gebaseerde HTPC. Hier zit een 60GB SSD bij, en ik wil graag de OS install zo klein mogelijk houden. Welke Linux distro zou hier goed voor zijn? Ik heb wel eens Ubuntu geïnstalleerd, maar daar zat zo ontzettend veel software bij, dat dat me niet zo geschikt lijkt in dit geval.

Het liefst wil ik na de installatie een GUI, handige Control Panel-achtige tools, en eigenlijk gewoon nog geen software. Dan zet ik er zelf wel Chrome, Flash, VLC media player, Spotify, dat soort dingen op. Office etc. is niet nodig, ik ga de HTPC niet als werk-pc gebruiken.

Momenteel ben ik openSUSE aan het installeren in een VirtualBox (Win7 host), ik heb begrepen dat het daarbij makkelijk is software uit te schakelen tijdens de installatie. Andere opties zijn misschien Fedora of Debian? Hoewel ik waarschijnlijk te weinig ervaring heb met het installeren van Linux om Debian (incl. een desktop) goed werkend te krijgen op zo'n nieuw platform als AMD Fusion.

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Debian lijkt mij een goed idee. Je moet wel even checken of de XvBA build van Xbmc (ik neem aan dat je daarmee gaat werken) op Debian wordt ondersteund, je hebt namelijk Catalyst 11.11 of hoger nodig.

[ Voor 73% gewijzigd door Borromini op 27-01-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eelke Spaak schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 09:38:
Een vraagje: ik heb kort geleden componenten besteld voor een AMD Fusion (e-450) gebaseerde HTPC. Hier zit een 60GB SSD bij, en ik wil graag de OS install zo klein mogelijk houden. Welke Linux distro zou hier goed voor zijn? Ik heb wel eens Ubuntu geïnstalleerd, maar daar zat zo ontzettend veel software bij, dat dat me niet zo geschikt lijkt in dit geval.

Het liefst wil ik na de installatie een GUI, handige Control Panel-achtige tools, en eigenlijk gewoon nog geen software. Dan zet ik er zelf wel Chrome, Flash, VLC media player, Spotify, dat soort dingen op. Office etc. is niet nodig, ik ga de HTPC niet als werk-pc gebruiken.

Momenteel ben ik openSUSE aan het installeren in een VirtualBox (Win7 host), ik heb begrepen dat het daarbij makkelijk is software uit te schakelen tijdens de installatie. Andere opties zijn misschien Fedora of Debian? Hoewel ik waarschijnlijk te weinig ervaring heb met het installeren van Linux om Debian (incl. een desktop) goed werkend te krijgen op zo'n nieuw platform als AMD Fusion.
Ik denk dat Archlinux wel iets voor je is, het heeft wel geen GUI na installatie maar als je de beginnersguide goed volgt op archwiki kan je daarna de guide volgen om gnome,kde,xfce of lxde te installeren. ( die heel eenvoudig en enorm goed uitgelegd staat op de wiki)

Vind het trouwens raar dat er weinig gesproken wordt over deze distro op tweakers het is naar mijn mening een erg goeie distro en je kan het op zowat elke pc, apparaat gebruiken. met een erg eenvoudige packagemanager (pacman) en AUR (Arch User Repository).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Arch is niks als hij een compacte installatie wil. Arch x86_64 op mijn Nano AD10 is hier 1,3 GB en dat is met /var en /home nog op een aparte partitie. Ik heb dan ook nog Samba support uit mijn Xbmc build gesloopt.

Ik ben een overtuigde Arch-gebruiker maar slank is het allerminst. Debian en Slackware hebben een stuk minder ruimte nodig.

Ik denk dat Arch al genoeg gehypet wordt btw, 't komt in dit topic elke X posts wel es langs, dus ik denk niet dat het verwaarloosd of ondergewaardeerd wordt :).

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 27-01-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:13
Mee eens maar misschien iets van Openbox installeren en dan XBMC in het autostart script zetten? Dan heb je een mega snel systeem zonder overige software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Bedankt voor de replies! Ik ga waarschijnlijk niet standaard XBMC gebruiken, ik heb geen grote mediabibliotheek die ik wil beheren. In plaats daarvan gaat de htpc vooral gebruikt worden voor streaming (youtube/uitzendinggemist/etc.), MP3s/FLAC/spotify, en het afspelen van videodownloads die ik na het kijken weer weggooi.

Debian klonk mij ook wel goed in de oren. Hoewel ik aardig technisch onderlegd ben (programmeer geregeld), en al wel met Linux heb gewerkt (CentOS), heb ik nog nooit Linux geïnstalleerd. Is Debian dan wel geschikt? Ik zag deze pagina: http://www.debian.org/releases/stable/amd64/ en schrok behoorlijk van dat boekwerk...

Edit: zag nu ook deze veel kortere handleiding: http://www.debian.org/releases/stable/amd64/apa.html.en Dat moet wel lukken! :) Denk dat het Debian wordt dan, ik hou van slank en zelf spul toevoegen ipv dik en dan strippen.

Edit2: na wat Googlen heb ik ontdekt dat Debian niet lekker samenwerkt met het AMD Fusion platform, daarvoor is Fusion nog te nieuw :(

[ Voor 21% gewijzigd door Eelke Spaak op 27-01-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kijk es naar Debian Testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik draai Debian op een Fusion. Alles werkt prima, behalve videoversnelling. Ik heb het wel werkend gehad met een gepatchte versie van mplayer maar dat had nog wat bugjes en daar ben ik mee gestopt.

Nu is de vraag of dat een probleem is. De processor is namelijk snel genoeg om het meeste videomateriaal af te spelen. 720p is geen enkel probleem en het meeste 1080p lukt ook wel. Ik moet dan niet te veel andere programma's draaien maar dat is geen probleem, het is immers een HTPC.

Ik heb ook een OpenElec-installatie. Daarop werkt videoversnelling wel uitstekend, maar ik houd ook niet van kant-en-klare omgevingen, dus dat gebruik ik niet. Het heeft me wel de zekerheid gegeven dat het in principe mogelijk is.

Mijn insteek was en is dus dat de CPU voorlopig voldoet en tegen de tijd dat ik meer nodig heb zal de GPU wel bruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb een E-350, met Linux erop, en Xbmc met XvBA-ondersteuning. Het is niet alleen mogelijk, het werkt ook weldegelijk :P.

Planet Earth 1080p rips doet ie met de vingers in de neus.

[ Voor 20% gewijzigd door Borromini op 27-01-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Draai je toevallig ook Debian?

Ik ga zo zelf eens xbmc op die bak van mij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nee, Arch. Zelf compileren gaat daar wat makkelijker op :).

Je hebt Catalyst 11.11 of hoger nodig. Instructies vind je hier, en er zouden ook Debian-pakketten beschikbaar zijn, maar de link in dat topic geeft me een timeout op dit moment.

[ Voor 66% gewijzigd door Borromini op 28-01-2012 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Bedankt! Ik ga sowieso eerst Debian installeren als ik de hardware binnen heb (hopelijk maandag), dan post ik hier mijn bevindingen wel.

Ik heb al wel twee potentieel handige linkjes gevonden om Fusion werkend te krijgen (incl. video-acceleratie) onder Debian wheezy (testing branch): 1, 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik wil het feestje niet verpesten maar beide links hebben het over VA-API, en XvBA is een stuk stabieler dan VA-API :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Borromini schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:47:
Ik wil het feestje niet verpesten maar beide links hebben het over VA-API, en XvBA is een stuk stabieler dan VA-API :).
Met dit soort tips mag je altijd mijn feestjes verpesten ;) Het ligt denk ik aan mij (ben zoals gezegd Linux-installatie n00b), maar als ik probeer te zoeken op fusion+xvba krijg ik geen erg heldere resultaten. Ze verwijzen ook vaak toch nog naar VA-API. Wat hebben die twee met elkaar te maken? En/of heb je toevallig een link waarin XvBA wordt uitgelegd? Hoe krijg ik het praktisch aan de praat straks in bv. VLC media player en evt. zelfs in de browser (Flash/HTML5 filmpjes)? (Bedankt iig!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen!!

Ik heet mezelf maar even welkom in 'dit' deel van het forum. Ben echt een superleek
op het gebied van Linux. Wel veel bezig met Android en zit eraan te denken om mijn
Acer Aspire 5551G te reinstallen, nee niet met dualboot, naar een (full) Linux-distro.

Kort vraagje; ben leergierig en wil snel en adequaat de nodige kennis op doen binnen
dit gebied, wat mijns inziens (als het dat al niet is) de toekomst biedt. Hoe pak ik
dit het beste aan?

- Welke distro kan ik het beste mee beginnen?
- x86/x64? Moet ik nog op de hardware letten?
- Aan de slag gaan met boeken / ebooks? (of al doende leert men...?)

Mijn werkzaamheden zoal op mijn laptop (wat ik zeg maar wel echt moet kunnen doen of zou missen):

- SSL-VPN's opzetten (ten behoeve van werk)
- Citrix verbindingen (idem)
- Beetje aan photography (CS)
- Nieuwsgroepen (:+)
- Dropbox
- Muziek (DB's / traktor?)

Zijn dit dingen waarvan jullie zeggen;

- Blijf maar op WinOS en maak lekker een dualboot?
of
- Je kunt met alternatieven uit de voeten dus probeer het eens?

:)

(heb zelf ook al een beetje rondgekeken uiteraard, maar een beetje advies hier
zou ook goed welkom zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Eelke Spaak schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:55:
[...]

Met dit soort tips mag je altijd mijn feestjes verpesten ;) Het ligt denk ik aan mij (ben zoals gezegd Linux-installatie n00b), maar als ik probeer te zoeken op fusion+xvba krijg ik geen erg heldere resultaten.
"Fusion" is niet meer dan een marketingterm, zoek op E-350 en XvBA. Dat zal een stuk beter werken :).
Ze verwijzen ook vaak toch nog naar VA-API. Wat hebben die twee met elkaar te maken?
VA-API is een extra vertaalslag. AMD heeft in 2009 ofzo een bedrijfje onder de arm genomen dat een VA-API backend geschreven heeft voor XvBA. Die hele combinatie werd als flaky beschouwd. Door XvBA rechtstreeks aan te spreken haal je er een schakel tussenuit (een schakel die niet altijd even goed werkte).
En/of heb je toevallig een link waarin XvBA wordt uitgelegd? Hoe krijg ik het praktisch aan de praat straks in bv. VLC media player en evt. zelfs in de browser (Flash/HTML5 filmpjes)? (Bedankt iig!)
Wikipedia: X-Video Bitstream Acceleration

Veel meer dan dat ga je er niet over vinden, maar dat kan je ook op google vinden ;). XvBA ondersteunt VC-1 en h.264, maar geen Flash, en HTML5 is (dacht ik) WebM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:57:
Mensen!!

Mijn werkzaamheden zoal op mijn laptop (wat ik zeg maar wel echt moet kunnen doen of zou missen):
Welke distributie is een persoonlijke keuze. De verschillende moderne (bekende) distributies ontlopen elkaar niet erg in de pakketten die ze aanbieden. Een en ander is erg afhankelijk van wat jouw persoonlijke voorkeur is voor pakkettenbeheer. Red Hat-achtigen (zoals Centos en Fedora) of Debian-achtigen zoals Debian, Ubuntu en Mint. Kijk wat rond en maak een keuze. Veel maakt het eigenlijk niet uit.

Ja, hardware is belangrijk. Doe onderzoek naar jouw specifieke laptop in combinatie met Linux en kijk of er specifieke problemen bekend zijn. Soms kan wireless een issue zijn, en/of geluid, grafische kaart. 32 bit geeft je iets minder problemen met flash (tenminste, dat was zo, geen idee of er intussen een 64-bits binary voor is).

Dan: gewoon aan de slag. Als je op een issue stuit, ga dan zoeken en lezen. Dat gaat het snelst en is het meest leerzaam.

Wat betreft de activiteiten die je wilt doen: kijk of er alternatieven zijn. Natuurlijk weet ik niet wat jouw specifieke wensen zijn, maar Dropbox bijvoorbeeld heeft ook een linux-applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:57:
Mensen!!

Ik heet mezelf maar even welkom in 'dit' deel van het forum. Ben echt een superleek
op het gebied van Linux. Wel veel bezig met Android en zit eraan te denken om mijn
Acer Aspire 5551G te reinstallen, nee niet met dualboot, naar een (full) Linux-distro.

Kort vraagje; ben leergierig en wil snel en adequaat de nodige kennis op doen binnen
dit gebied, wat mijns inziens (als het dat al niet is) de toekomst biedt. Hoe pak ik
dit het beste aan?

- SSL-VPN's opzetten (ten behoeve van werk)
- Citrix verbindingen (idem)
- Beetje aan photography (CS)
- Nieuwsgroepen (:+)
- Dropbox
- Muziek (DB's / traktor?)

Zijn dit dingen waarvan jullie zeggen;

- Blijf maar op WinOS en maak lekker een dualboot?
of
- Je kunt met alternatieven uit de voeten dus probeer het eens?

:)

(heb zelf ook al een beetje rondgekeken uiteraard, maar een beetje advies hier
zou ook goed welkom zijn)
Hola,

Ik denk dat er 3 distro's zijn die ik aan zou kunnen raden voor beginners:
- Ubuntu
- Kubuntu
- Arch

Ubuntu is momenteel nog steeds de grootste distro die er is. Ze hebben onlangs voor een eigen interface (Unity) gekozen die zeer omstreden is, maar het is naar mijn mening nog steeds de meest beginnersvriendelijke distro met een uitgebreid software center en een hele sterke community en wiki waar je echt ALLES kan vinden.

Kubuntu is een fork van Ubuntu die geen Gnome/Unity gebruikt, maar KDE. KDE is een desktop environment die wat meer op Windows lijkt, maar tegelijkertijd ook wat meer voor geavanceerdere gebruikers bedoeld is door de (naar mijn mening) overdaad aan opties, instellingen en tweaks. Als je graag een distro wilt die heel erg op Windows lijkt is deze aan te raden. Ook Kubuntu is erg beginnersvriendelijk, net als Ubuntu. Een andere grote/goede distro die KDE standaard meelevert is OpenSuse

Arch is het tegenovergestelde van beginnersvriendelijk, maar als je echt goed Linux wilt begrijpen is dit misschien wel DE manier om ermee te beginnen. Je begint met een hele kale installatie en moet handmatig zelf alles installeren en instellen, inclusief een desktop environment naar keuze! (Gnome3, KDE en XFCE zijn momenteel de populairste). Dit lijkt erg ingewikkeld en dat is het ook wel, maar het hele proces staat op de website door middel van een wiki omschreven. De beginnersguide is erg uitgebreid en leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DAzN

Dank voor je uitleg! Wensen heb ik niet echt, ja tuurlijk wil ik graag de dingen kunnen
welke ik daar op een rijtje zetten, maar zat net ook weer even te kijken, en er zijn dus
genoeg alternatieven blijkt, wist ik niet :).

Dan wordt het denk ik morgen even kijken WAT ik in mijn laptop heb en stap- voor
stap alles doen. Wellicht het handigst. Ben me ervan bewust dat het véél- en veel
lezen zal worden, maar dat maakt het niet minder leuk natuurlijk.

@Vicarious

Ook jij dank. Denk dat ik dan met Arch ga beginnen. Wellicht het handigst als ik het
ook stap- voor stap vanaf het begin ga doen. Leer je/ik ook sneller van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Wat Arch betreft, ik ben gisteravond begonnen met het installeren van de laaste versie ervan.

Ik heb de beginners guide gevolgd en heb er zeker een paar keer van af moeten wijken. Inmiddels is pacman4 uit en dat maakte het meteen al een stuk lastiger!

Heb Gnome3 eindelijk draaiende, loop ik vast op het installeren van een flashplugin..

Ik begrijp dat je hiervoor een wrapper dient te gebruiken, zoals nspluginwrapper, maar die is niet te vinden via pacman ..

Valt niet mee dus...

Tevens is deze guide ook wel interessant, mij is alleen aangeraden om 'hal' niet te starten of aan de DAEMONS toe te voegen. Waarom weet ik ook niet :9

[ Voor 14% gewijzigd door ihre op 04-02-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

ihre schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:38:
Wat Arch betreft, ik ben gisteravond begonnen met het installeren van de laaste versie ervan.

Ik heb de beginners guide gevolgd en heb er zeker een paar keer van af moeten wijken. Inmiddels is pacman4 uit en dat maakte het meteen al een stuk lastiger!

Heb Gnome3 eindelijk draaiende, loop ik vast op het installeren van een flashplugin..

Ik begrijp dat je hiervoor een wrapper dient te gebruiken, zoals nspluginwrapper, maar die is niet te vinden via pacman ..

Valt niet mee dus...

Tevens is deze guide ook wel interessant, mij is alleen aangeraden om 'hal' niet te starten of aan de DAEMONS toe te voegen. Waarom weet ik ook niet :9
hal is oud en is/wordt vervangen door udev : https://wiki.archlinux.org/index.php/HAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Uiteindelijk maar besloten om toch eens een ubuntu installatie uit te voeren op mijn laptop, eens zien hoe dat draait. :P Heeft iemand nog een advies waar ik op moet letten? Mogelijke driver problemen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wat voor laptop heb je dan? Als alles werkt dan is het goed he? Je kan ff kijken of je misschien een restricted driver kan installeren voor bv betere ondersteuning van je GPU. En probeer eens uit of er nog verschil zit in hoe lang ie op de accu meegaat.
Verder.. have fun en probeer applicaties te zoeken die je veelgebruikte applicaties in Windows vervangen (of is het een Macbook ;) ? )

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Is een ASUS laptop, als ik het mij goed herinner een k52jc. Accu gaat nu ongeveer 2 uur mee, dus daar houd ik iig rekening mee. Er staat flink wat troep op de laptop, maar wat ik wil houden staat al apart, dus ik kan er nu flink mee klooien. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Laatst online: 13-09 19:50
ihre schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:38:

Waarom wordt het lastiger met pacman 4? Als je een Arch netinstall doet waarbij pacman 4 wordt geinstalleerd, dan hoef je pacman niet te upgraden.

Het grote voordeel van Arch is, het is snel en lean. En de wiki hier is werkelijk alles te vinden. Het nadeel is dat je niet binnen een kwartier een mooie desktop, met alle gewenste programma's, gereed hebt. Dit gaat, vooral als beginner, veel tijd kosten

De Flashplugin: pacman -S flashplugin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dauwie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 13:30
Hallo,

ik heb een laptop met 4 gig ram geheugen en Dual core processor amd van 1.8 ghz.
Staat nu windows 7 op geinstalleerd. Zou graag over schakelen naar linux. maar kzou wel willen kunnen blijven draaien met die laptop. bestaat er een goeie distro voor mij en eventueel een goed dj pakket?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

"4 gig ram & een dual core" is natuurlijk zo algemeen dat er niet heel veel over te zeggen valt anders dan "alle moderne distributies zouden het gewoon moeten doen".

De meeste beginners proberen eerst Ubuntu, dus dat zou ik jouw ook aanraden. Ubuntu is makkelijk te installeren en is geschikt voor mensen zonder enige voorkennis.\

PS. Je kan Linux ook naast je bestaande Windows installeren, dan kun je op je gemak overstappen. Pas wel op dat je niet te vaak gaat wisselen. Alle begin is moeilijk en je zal af en toe moeten doorbijten om verder te komen. Als je bij ieder probleempje terug naar Windows gaat leer je het nooit, maar het kan wel fijn zijn om iets bekends achter de hand te hebben voor als het echt niet lukt.

[ Voor 37% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 06-02-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 16:25
Misschien is ubuntu studio iets voor je. Zit een heel pakket aan oa audio software bij.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooneater
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 11:39
Hallo allemaal,

Al enige tijd heb ik een (oude) EeePc netbook met daarop 2 partities, 1 van 4GB en 1 van 8GB. Na heel veel zoeken heb ik daar Easypeasy opgezet (die past net). Helaas kan deze dan niet meer updaten, en raakt hij vast tijdens het updaten ivm schijfgebrek.

Ik ben nu op zoek naar een distro die op een schijfje van 4GB past, te installeren is via USB vanuit windows (unetbootin oid), en waarmee ik 3 dingetjes kan doen: firefox, VLC en een bestandsbewerkingsprogramma (om series erop te zetten). Logische keuzes als Ubuntu (te groot), JoliCloud (beroerde bestandsbewerking) of Puppylinux (ellende met wireless) heb ik al geprobeerd... maar helaas.

Hebben jullie nog een goeie suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Ik zit nu even met een probleempje, ik heb ubuntu 10.04.3 geïnstalleerd (bewust, Wine werkt niet helemaal top op 11.10). Heb updates geïnstalleerd en mijn video driver aangezet voor mijn Nvidia 330M. Maar wanneer ik nu ubuntu opstart, kan geeft deze kort een ubuntu logo en vervolgens een zwart scherm. :( ik gok dat er met de installatie van de videokaart driver iets verkeerd is gegaan?

*knip*
[mbr]
Deze vraag hoort niet in dit topic thuis. Maak aub een nieuw topic aan en lees nog even de Topic quickstart . Tnx.
[/mbr]

[ Voor 76% gewijzigd door ItMeAedri op 07-02-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mooneater schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:47:
Hallo allemaal,

Al enige tijd heb ik een (oude) EeePc netbook met daarop 2 partities, 1 van 4GB en 1 van 8GB. Na heel veel zoeken heb ik daar Easypeasy opgezet (die past net). Helaas kan deze dan niet meer updaten, en raakt hij vast tijdens het updaten ivm schijfgebrek.

Ik ben nu op zoek naar een distro die op een schijfje van 4GB past, te installeren is via USB vanuit windows (unetbootin oid), en waarmee ik 3 dingetjes kan doen: firefox, VLC en een bestandsbewerkingsprogramma (om series erop te zetten). Logische keuzes als Ubuntu (te groot), JoliCloud (beroerde bestandsbewerking) of Puppylinux (ellende met wireless) heb ik al geprobeerd... maar helaas.

Hebben jullie nog een goeie suggestie?
Debian zelf? Is er een reden waarom je die partities niet kan samenvoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooneater
Borromini schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:09:
[...]

Debian zelf? Is er een reden waarom je die partities niet kan samenvoegen?
Geen idee, nooit aan gedacht eigenlijk :)
Edit: Het zijn 2 fysieke schijven (vandaar dat ik er niet aan had gedacht): 12GB of Flash-based storage (4GB onboard SSD and 8GB PCI-E mini card SSD)

Nog afgezien van het feit dat ik het eigenlijk ook niet echt nodig vind om >4GB aan linux kwijt te zijn.
Debian zal ik eens proberen!

[ Voor 16% gewijzigd door Mooneater op 07-02-2012 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je met een minimale debian-install begint (ik adviseer de zogenaamde 'netboot' installer) en niet te veel gekkigheid installeert moet het lukken. Ik zou wel wegblijven bij Gnome en KDE, dat lijkt me wat te veel van het goede. Mijn HTPC draait ook op 4G en daar heb ik alle toeters en bellen bij die ik wil (xmbc + vlc + smplayer + firefox + chromium + LXDE + wat KDE spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Slackware is ook nog interessant, maar ik vind het package management nog altijd antiek.

Arch is trouwens niet echt een optie mocht je daar al aan gedacht hebben, dat neemt meer ruimte in dan Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Je zou misschien ook Linux Mint met LXDE kunnen proberen, die neemt bij mij in ieder geval zeer weinig ruimte in (volgens de site 3GB, maar dan heb je nog veel overbodige applicaties, dus het kan dan een stuk minder worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
http://www.damnsmalllinux.org/index.html al bekeken? Al is die misschien te beperkt voor wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooneater
Debian heb ik geprobeerd, maar bij de install kreeg ik de wireless niet aan de praat, en na (non-internet) install kwam ik terecht in de consolemodus... daar ben ik niet zo handig mee :)

slackware is min 5 GB ;)

Linux Mint 12 met LXDE staat er nu op, en dat lijkt prima te gaan, heb een enkel pakket er vanafgehaald en het past allemaal prima! tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Slackware is heus geen 5 GB als je een basisinstallatie doet. Maar als de commandoregel je afschrikt zal dat sowieso niets voor je zijn vrees ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA5B
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-02-2021
Ik heb een klein vraagje, ik las hierboven vanalles over Arch Linux, dit is een distro die ik al langer eens wil proberen... Is het hierbij ook mogelijk om gnome 2 te installeren, of is enkel gnome 3 beschikbaar? Ik vond er zo snel niks van terug.

Ik ben dus al een paar jaar bezig met Ubuntu en ben hier ook zeer tevreden mee. Vroeger had ik gnome 2, vond ik fijn werken en nu zit ik dus met unity, die ook wel fijn werkt, maar ik ben deze beu. daarom wil ik dus weer terug naar de oude vertrouwde gnome 2 en liefst eens iets anders dan ubuntu zodat ik eens iets anders heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Laatst online: 13-09 19:50
Ik kan het ook niet vinden of dit mogelijk is, dus ben bang van niet.
Maar het grote voordeel van Arch is dat jij bepaalt wat je allemaal installeert, dus je bent vrij om elke andere DE te installeren. Probeer eens XFCE, die lijkt wel een beetje op gnome2 en is ook gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tenzij je Mate installeert is het niet mogelijk. Arch volgt gewoon upstream, dus als upstream iets dumpt, dumpt Arch het ook.

Mate is de fork van Gnome 2. Daar zijn wel pakketten voor beschikbaar voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA5B
Bedankt voor de info, ik ga eens kijken hoe die mate werkt. Als tweede optie dacht ik aan Linux Mint 11 die volgens de website met gnome 2 zou zijn, is deze aan te raden als Arch niet lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Linux Mint 12 komt standaard met Mate, daar zou ik dan eerder voor kiezen aangezien aan Mate nog hard gewerkt wordt en Gnome 2 volgens mij niet meer ondersteund wordt. Al kan het natuurlijk dat bepaalde programma's niet op Mate werken.
En met Mint 11 moet je er op letten dat je maar tot oktober support hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA5B
Ik ben me ervan bewust dat Mint nog maar een beperkte tijd wordt ondersteund, maar mezelf kennende zal ik er sowieso niet zo lang mee doen :). In April als 12.04 uitkomt zal ik die waarschijnlijk weer gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Even een vraagje, hoe lang duurt het ongeveer om Lubuntu 11.10 te installeren? Computer is nu al 20 minuten bezig en ik kan nergens de status checken, maar ik meen me te herinneren dat Ubuntu vanilla sneller klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Neophyte808 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 14:29:
Even een vraagje, hoe lang duurt het ongeveer om Lubuntu 11.10 te installeren? Computer is nu al 20 minuten bezig en ik kan nergens de status checken, maar ik meen me te herinneren dat Ubuntu vanilla sneller klaar was.
Volgens mij is 20 minuten nog niet zo lang. Als de installatie na 1 uur nog niet klaar is, zou ik me pas zorgen gaan maken.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Louise525 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 17:57:
[...]

Volgens mij is 20 minuten nog niet zo lang. Als de installatie na 1 uur nog niet klaar is, zou ik me pas zorgen gaan maken.
Hij zit nu op zo'n 5 uur en dit is mijn derde poging dus ik stop er maar mee. Misschien moet ik maar een andere distro gaan zoeken dan Lubuntu, iets dat wel installeert bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Je kan nog ff de md5sum controleren, als je dat nog niet gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

laat maar, het lag aan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik gebruikte vroeger als desktop distro altijd (K)Ubuntu. Ben een aantal keren van Gnome naar KDE geswitched en weer terug :P
Nu ben ik er wel aardig uit dat KDE gewoon gelikter is.

Ubuntu (en daarmee de KDE-versie) vind ik de laatste tijd steeds meer de verkeerde kant uit gaan, dus ik heb besloten om over te stappen. Momenteel draai ik op mijn game-PC alleen Windows, dus mooi moment om bij het installeren van een Linux distro daarnaast meteen voor een nieuwe te kiezen.

Ik zoek dus een goede KDE-distro, en het liefst Debian-based. Ik heb al OpenSUSE geprobeerd, en dat is inderdaad een mooi zuivere KDE-distro. Maar dat RPM-based packetmanagement trekt me niet echt... Deb is gewoon superieur en dat sudo apt-get install zit er ook al zo ingesleten :P

Nu vond ik MEPIS, een desktop-distro sterk gebaseerd op Debian met KDE. Het ziet er allemaal wel leuk uit, maar erg bekend is het allemaal niet (wat OpenSUSE, Ubuntu en Debian wel zijn). Ook las ik ergens dat het allemaal wel erg commercieel van opzet is, dat downloadservers voor updates bijvoorbeeld heel traag zijn, tenzij je betaalt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling als ik een goede distro zoek, dus nu zit ik daar weer over te twijfelen...

En dan heb je natuurlijk nog Debian zelf. Lijkt mij eigenlijk nog de beste keus, maar het nadeel is dat het helemaal kaal komt. (Toch?)
Je moet dan zelf de hele desktopenvironment en alles installeren, iets dat bij distro's als (K)Ubuntu al standaard gedaan is.

Kunnen jullie mij adviseren?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Debian is niet kaal hoor, die komt standaard met een Gnome desktop environment. Mijn favoriete KDE linux-variant is momenteel PCLinuxOS. Ja, het is RPM-based en nee, het is geen hele grote speler, maar het rolling release principe spreekt me wel aan. Bovendien is er vrij veel aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid en werkt er ook al heel veel out-of-the-box zoals je bij Ubuntu en Mint gewend bent.

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik voor de KDE spinoff van Mint gaan. Die krijgt ook veel positieve reviews, is debian-based en zoals je van Mint gewend bent heel gebruiksvriendelijk. Bovendien werkt alles wat in (K)Ubuntu werkt ook in Mint, dus kun je ook nog gebruik maken van de enorme community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
@compizfox:
Ik kwam pas chakra tegen. De live cd kon mij wel bekoren. Het is alleen arch gebaseerd.

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 10:36

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ik zoek een Linux distro met CPU/RAM gadget(s).
Ik heb wel eens een, weet niet meer welke, distro gezien, die van die metertjes heeft op het desktop qua CPU gebruik enzovoorts.

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast Dank,

Rik

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Jogai
Arch linux bedoel je:
Afbeeldingslocatie: http://img804.imageshack.us/img804/1125/screenfetch201202011033.png

Uploaded with ImageShack.us

Afbeeldingslocatie: http://img804.imageshack.us/img804/1125/screenfetch201202011033.png

Hier heb je een compleet subforum met screenshots: https://bbs.archlinux.org/viewforum.php?id=47

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t222/Celtic_Maiden/gifs/trollface.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Jogai op 23-02-2012 22:56 ]

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 10:36

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Jep dat is 'm!
Dank je wel!

Gr. Rik

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat staat totaal los van de distributie die je gebruikt.

Die weergave met cirkels is simpelweg conky + lua.

@ hierboven: Als je Arch installeert krijg je a) een full text installer en b) een dito prompt na de installatie ;).

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 23-02-2012 22:54 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.