Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.905 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 16:31

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:08:
Hoe zit het trouwens met Debian op de desktop? Stable is namelijk voor servers, maar is unstable of testing for desktops?
Stable is niet alleen voor servers hoor, het is ook prima bruikbaar op de desktop :)

Unstable en testing zijn de ontwikkelversies die de volgende stable zullen gaan vormen. Dat betekent dat ze nieuwere software hebben, maar ook niet zo goed getest en gepolijst zijn. Testing en unstable zijn ook geen officiele "producten" van Debian zoals stable dat wel is. Dat gezegd zijn testing en unstable best te gebruiken als desktop, zeker als je het leuk vind om elke dag te updaten en zo de ontwikkelingen een beetje te zien.

Debian maintainers uploaden nieuwe versies van packages naar unstable. Deze packages zijn alleen door de developers in kwestie zelf getest en hoeven niet aan kwaliteitseisen te voldoen. Dat betekent dat in een ongelukkig geval een package in unstable een ernstige bug kan introduceren. Ook kunnen packages out of sync met elkaar zijn, zodat je bijvoorbeeld tijdens een Gnome-migratie sommige packages van de vorige versie hebt en sommigen van de nieuwe. Dit kan er ook toe leiden dat je sommige packages tijdelijk niet kan installeren/upgraden vanwege ontbrekende dependencies.

Na een tijdje (doorgaans minimaal 10 dagen) kunnen packages van unstable naar testing migreren als ze aan een aantal kwaltiteitseisen voldoen. Testing is daarmee minder rumoerig dan unstable en ondervindt minder ongemakken, maar het loopt uiteraard ook achter op unstable.

Uiteindelijk komt een nieuwe Debian release in zicht, en dan wordt testing de nieuwe stable. Voordat dat gebeurt worden testing en unstable bevroren, en worden (in principe) alleen nog bugfixes doorgevoerd in unstable (welke dan doorschuiven naar testing). Daarna ontvangt unstable een stortvloed aan nieuwe packageversies en begint de hele riedel opnieuw.

Ik heb zelf een jaar of 7 unstable op verschillende desktops gedraaid, en dat was hardstikke leuk om te doen. Maar ik ben het constante upgraden een beetje zat geworden en vind het tegenwoordig wel prima als mijn desktop gewoon een jaar lang hetzelfde is (en een jaar lang werkt ;)). Dus tegenwoordig ben ik lam en draai ik stable op mijn desktop en laptop :P

Tot slot nog dit: je kunt altijd upgraden van stable naar testing en van testing naar unstable, downgraden kan niet. Nouja, alles kan, maar het wordt je absoluut niet makkelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de uitgebreide post. Ik ga dan ff met unstable aan de slag.

• HenryvanGeffen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 21:53
Beste mede Tweakers,

Ik heb een computer in mijn meterkast staan en vraag mij af of er niet een alternatief is voor mijn windows 7 ultimate.

mijn specs:
amd athlon x4 935
4gb ddr2
amd 785 chipset
nvidia gt430
kingston 96gb(voor OS)
1tb als download schijf
2x2tb in raid voor hoofdopslag(in windows als 1 schijf van 4tb)

De programma's die ik gebruik zijn:
Utorrent
MPC HC om 1080p films af te spelen op mijn televisie in de slaapkamer
MKV Merge(om subtitles toe te voegen aan mkv bestanden en om streams die ik niet nodig heb te verwijderen)
Subtitle workshop(is niet noodzakelijk ik kan deze eventueel ook via mijn laptop aanpassen)
Internet Explorer 9(ik vind deze het prettigste werken)

Wat ik verder met deze computer doe is:
Ik gebruik op mijn laptop extern bureaublad zodat ik de server kan bedienen zonder op de slaapkamer te hoeven gaan zitten.
Ik heb mappen gedeeld zodat ik deze met andere computers kan openen en ook mijn ACRyan PlayonHD mini2.

Ik heb op internet al veel gezocht maar kan niet voor alles specifieke antwoorden krijgen dus vandaar deze Post.

Ik vind het niet erg om nog sommige dingen te moeten opzoeken cq instellen.

Het moet wel uiteindelijk perfect werken zoals mijn systeem nu.(behalve mijn bluescreens)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Reactie:
Het probleem is nu op dit moment dat ik regelmatig bluescreens krijg in windows, ik heb alle onderdelen omgeruild gehad en ze blijven nog steeds ontstaan, ik heb andere schijven gekocht andere proc andere videokaart, niets mocht baten. ik ben er later achter gekomen dat dit waarschijnlijk aan utorrent ligt. ik krijg namelijk ook regelmatig de melding schijf vol(ik heb hier al meerdere topics over gelezen en het buffer aangepast en alles wat mogelijk mag zijn.) niets wil helpen dus vandaar dat ik de overstap wil maken naar een ander besturingssysteem. op een of andere manier vind de computer het niet leuk als ik heel veel ben aan het downloaden(100Mb glasvezel up en down.) vandaar dat ik een andere oplossing aan het zoeken ben

[ Voor 23% gewijzigd door HenryvanGeffen op 25-08-2011 17:03 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Voor Utorrent zijn zat linux-alternatieven (deluge bijv.)
Voor MKV merge is zelfs een linux versie beschikbaar
Voor internet explorer zijn zat alternatieve browsers (chrome, firefox etc.) beschikbaar
MPC HC zijn vast ook alternatieven voor.

Je kan in principe elke distro pakken die je aanstaat, maar ik zou met een relatief makkelijke beginnen. Denk aan bijvoorbeeld Ubuntu met XBMC. Hier valt zat over te vinden op internet als je er niet helemaal uitkomt, da' s ook niet onbelangrijk.

Vicariously I live while the whole world dies

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HenryvanGeffen schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:51:
Ik heb een computer in mijn meterkast staan en vraag mij af of er niet een alternatief is voor mijn windows 7 ultimate.
[knip]
Het moet wel uiteindelijk perfect werken zoals mijn systeem nu.
Wat probeer je te bereiken? Als je precies hetzelfde wil als je nu hebt, waarom dan moeite doen?
(Ik probeer je niet te ontmoedigen maar om inzicht te krijgen in wat jij wil).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
Na lang wikken en wegen toch maar een reply gemaakt. In het verleden heb ik regelmatig zitten twijfelen of ik het 'Linux-avontuur' aan zou gaan of niet.

Dit heb ik tot op heden nooit gedaan omdat ik toen geen internet toegang had tot mijn eigen computer. Momenteel heb ik toegang tot internet voor +/- 2.5 op mijn eigen PC. Zodoende knaagt de gedachte voor een dual of full-boot (alleen Linux-distro) al een tijd.

Met Linux-servers heb ik al ervaring (debian+centOS) en voor de desktop een korte ervaring met Ubuntu. (Geen fan van Unity) Daarom zou ik graag hier willen bespreken welke mogelijkheid / distro jullie mij zouden aanraden.

Ik ben voornamelijk bezig met muziek (luisteren + iTunes), games en website building. Mijn windows installatie wil ik zeker bewaren i.v.m. steam e.d, maar anders taken wil ik vooral met linux gaan doen.

Natuurlijk heb ik al rondgekeken en ik zit voornamelijk te twijvelen tussen Ubuntu en Opensuse. (Opensuse met Gnome) Dit omdat deze toch een grotere / meer open community hebben. Daarnaast wil ik niet zo veel tijd besteden aan het vinden van oplossingen om apparatuur goed te laten werken, maar meer praktisch met mijn installatie bezig zijn. (Tweaken is leuk, maar geen hoofddoel van de installatie)

Ik zal voor het compleet maken van mijn vraag nog even melden dat een stabiele 64bit installatie nodig is. Graag hoor ik jullie advies en eventuele vragen. 8)7

P.S. Andere suggesties dan eerder genoemde distro's zijn natuurlijk ook welkom!

P.S.S. Ohh, hier zijn mijn specificaties:

Athlon II X4 640 (3.0ghz quadcore)
4GB ram
HD 5830

P.S.S.S. Misschien is CPU-Z screenshot handiger:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2agm74k.png
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/55kmr6.png

• HenryvanGeffen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 21:53
Het probleem is nu op dit moment dat ik regelmatig bluescreens krijg in windows, ik heb alle onderdelen omgeruild gehad en ze blijven nog steeds ontstaan, ik heb andere schijven gekocht andere proc andere videokaart, niets mocht baten. ik ben er later achter gekomen dat dit waarschijnlijk aan utorrent ligt. ik krijg namelijk ook regelmatig de melding schijf vol(ik heb hier al meerdere topics over gelezen en het buffer aangepast en alles wat mogelijk mag zijn.) niets wil helpen dus vandaar dat ik de overstap wil maken naar een ander besturingssysteem. op een of andere manier vind de computer het niet leuk als ik heel veel ben aan het downloaden(100Mb glasvezel up en down.) vandaar dat ik een andere oplossing aan het zoeken ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 20:06

Khaine

Python liefhebber

HenryvanGeffen schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 16:58:
Als je letterlijk alle onderdelen al hebt geswitched is er sprake van een nieuwe PC lijkt mij. Als de BSOD's blijven bestaan lijkt het mij toch 99,9% zeker de hardware. Is moederbord (boosdoener nr. 1) al omgewisseld? Geen ongein met de voeding etc.? Heb je ook de BSOD melding al eens gegoogled, kun je direct hardware danwel software uitsluiten. Het zou mij alleen nog altijd niet verbazen als je toch op (een combo van) hardware uitkomt.

Je kunt allicht een live-distro proberen en daarmee een stress-test te draaien?

Afgezien van daarvan kun je veel distro's kiezen voor deze doeleinden. Ik heb zelf goede ervaringen (hardware support technisch) met Ubuntu. Vind alleen de laatste editie met unity (en/of gnome 3) niet al te vrolijk.

Het is en blijft denk ik een kwestie van smaakverschillen. Kijk anders ook eens naar een distro met KDE, wat op momenten verdacht dicht bij de windows interface zit.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Khaine schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:00:
[...]
Afgezien van daarvan kun je veel distro's kiezen voor deze doeleinden. Ik heb zelf goede ervaringen (hardware support technisch) met Ubuntu. Vind alleen de laatste editie met unity (en/of gnome 3) niet al te vrolijk.
Ben gestart met 11.04 - the Natty Narwhal en Unity is ook niet mijn ding, computer te traag: Core i3-2100 4GB ram. In Systeem -> Beheer -> Aanmeldscherm dan ook onmiddelijk veranderd naar Ubuntu klassiek (geen effecten). Gnome rapprteert versie 2.32.1. Daarin installeerde ik dan Oracle VM virtualbox met een Virtuele XP computer voor de weinige keren dat ik Windows nog nodig heb (home banking). Na 7 dagen gewennen, bevalt het me wel. Alles draait nu soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 12:20
Khaine schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:00:
[...]

Als je letterlijk alle onderdelen al hebt geswitched is er sprake van een nieuwe PC lijkt mij. Als de BSOD's blijven bestaan lijkt het mij toch 99,9% zeker de hardware. Is moederbord (boosdoener nr. 1) al omgewisseld? Geen ongein met de voeding etc.? Heb je ook de BSOD melding al eens gegoogled, kun je direct hardware danwel software uitsluiten. Het zou mij alleen nog altijd niet verbazen als je toch op (een combo van) hardware uitkomt.
[...]
Welke BSOD is het? Staat er ook een bestandsnaam ergens?

In mijn ervaring worden BSOD's vooral veroorzaakt door drivers (meestal ati). Probeer eens je drivers te verwijderen, en evt een andere versie (nieuwer of ouder) te installeren. Eerst je videodrivers, dan de rest. En daarna een complete windows-reinstall als je wilt.

Als je zeker wilt zijn dat je van alle BSOD's af bent is Linux een goede opties (foutmeldingen zijn niet blauw meer :D ), maar als het toch je hardware is zul je wellicht een vergelijkbare fout tegenkomen.

Dat je al je hardware hebt geruild betekent niet dat dat dus niet het probleem is. Het kan ook zijn dat een specifieke combinatie van twee (of meer) componenten problemen geeft. Als je dan die componenten hebt geluid door een nieuwe van hetzelfde kan het zijn dat het probleem nooit is veranderd. Je kunt ook proberen om je computer te strippen tot het hoogst noodzakelijke (slechts een hdd, slechts een geheugenreepje, alleen onboard video) en dan een voor een componenten terugzetten en kijken of en wanneer de fout terug komt.

P.S. misschien kan iemand dit splitsen naar een los topic, en misschien hoort het wel helemaal niet in NOS thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 04:44
Na lang wikken en wegen toch maar een reply gemaakt. In het verleden heb ik regelmatig zitten twijfelen of ik het 'Linux-avontuur' aan zou gaan of niet.
Tsja, ubuntu, debian, opensuse, fedora, ze zijn alle geschikt. Zijn redelijk "point & click"..
Een groter avontuur zijn gentoo, en arch. Vragen meer interactie, vaak via de commandline. Worden gezien als leerzamer, maar dat is heel relatief.
Het enige nadeel van ubuntu vind ik dat het forum erg vervuild is met allemaal zwakke howto's en dat stomme unity. Kubuntu en Xubuntu zijn een optie, maar ik weet niet of die een beetje on-par gaan met ubuntu.
Ik gebruik zelf al jaren Arch, eerst met gnome, nu met xfce. Erg tevree over , goede wiki en forum. Streng wel naar nieuwe gebruikers daar:)

Suc6 met de keus. En ach, een beetje distro-hoppen is ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 22:53
Zelf draai ik sinds twee jaar ubuntu en sinds april 11.04, Unity direct uitgeschakeld maar verder geen problemen, goede ondersteuning en het is de grootste distributie, niet voor niks zo populair natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weide
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 07:42
Hallo
ik had de vraag of er een os is die het volgende kan
draadloos omzetten naar bedraad
en daar naast ook als een soort nas voor esxi kan werken

de pc is een medion type weet ik zo niet wat zit er in:
atom 330
160 gb hdd a.t.m
2gb ddr2
en draadloos zit al in gebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 14:12
Weide schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:58:
Hallo
ik had de vraag of er een os is die het volgende kan
draadloos omzetten naar bedraad
en daar naast ook als een soort nas voor esxi kan werken

de pc is een medion type weet ik zo niet wat zit er in:
atom 330
160 gb hdd a.t.m
2gb ddr2
en draadloos zit al in gebouwd
Als het softwarematig bridgen van je wireless op je wired genoeg is: alle OS'en.

In Linux kan je daarvoor het commando brctl gebruiken:
code:
1
2
3
brctl addbr br0
brctl addif br0 wlan0
brctl addif br0 eth0

• BinaryRun
Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met linuxmint?

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-08 15:09
RevenNL schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:32:
Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met linuxmint?
Ja, ik :).

(De volgende 2 paragrafen geven aan hoe ik bij Linux Mint terecht ben gekomen dus die kan je eventueel skippen.)

Ik heb de afgelopen maanden een aantal distro's geprobeerd en momenteel ben ik aanbeland bij Linux Mint. Ik ben begonnen met Ubuntu 11.04 en dat beviel me op zich wel. Al mijn hardware werd onmiddellijk herkend, de Unity interface vond ik op zich best bruikbaar, gemakkelijk software center, enzovoort. Op een gegeven moment was ik de look van Ubuntu echter een beetje beu. Niet zozeer Unity maar wel de kleurkeuze van Ubuntu. De interface aanpassen ging echter niet/moeilijk. Dan heb ik geprobeerd om Ubuntu te gebruiken met gnome2 maar daarbij miste ik toch wel een aantal zaken. Er was plots geen mogelijkheid meer om te zoeken naar je applicaties en functies zoals aero snap waren standaard (geloof ik) niet ingeschakeld.

Ik ben dan overgegaan op Fedora met Gnome 3 maar dat vond ik ook niet prettig werken o.w.v. de vele windows in de overlay wanneer je een aantal applicaties open hebt staan en het gebrek aan overzicht in het algemeen. Ik heb altijd graag een balk op mijn scherm staan waar ik de lopende applicaties in zie staan.

Dan ben ik overgegaan op Linux Mint en dat bevalt me momenteel erg goed. Een aantal functies die ik miste bij Ubuntu met gnome2 zijn terug (aero snap standaard ingeschakeld, zoeken naar applicaties d.m.v. het mint menu, ...). Linux Mint wordt ontwikkeld op basis van Ubuntu en hierdoor krijg je ook zowat alle functies van Ubuntu tot je beschikking. Ook de vele tutorials die je op het web vindt voor Ubuntu kun je meestal bijna rechtstreeks toepassen in Linux Mint. Daarnaast maakt de DVD-editie van Linux Mint het ook allemaal erg gemakkelijk. Daarin zijn er nog een aantal handige applicaties toegevoegd aan de installatie, zijn er al een aantal plugins geïnstalleerd en worden de meeste codexen (mp3, etc.) standaard geïnstalleerd. Het is allemaal ontzettend gemakkelijk.

Linux Mint draait momenteel nog op gnome 2 en dat lijkt me een goede keuze geweest te zijn. Gnome 2 heeft momenteel ontzettend veel aanpassingsmogelijkheden en gnome3 en Unity staan (imo) nog in hun kinderschoenen. Eens gnome 3 en Unity wat volwassener zijn, zal Linux Mint ook wel overschakelen.

Linux Mint is dus geen distro voor personen die vanalles en nog wat zelf willen gaan uitzoeken maar eerder voor personen die er niet al te veel moeite in willen steken. Het biedt imo een 'Best Of' van de gnome edities van de laatste jaren maar houdt zich nog niet bezig met de nieuwste technologieën.

Met de niet-gnome edities (KDE, ...) heb ik zelf geen ervaring

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Linux mint startmenu is een heerlijk ding inderdaad. Makkelijk te customizen, compact en overzichtelijk. Let wel op, er zijn verschillende Mint's. De makkelijkste is de Ubuntu-based versions, die volledig compatible zijn met ubuntu-tutorials. Maar er is ook een rolling release linux mint, gebaseerd op debian, voor als je het niet erg vind wat minder stable te zijn, maar daarvoor is iets meer basiskennis van linux vereist, en ook al zijn er veel overeenkomsten met ubuntu, debian != ubuntu.

Hoezo is gnome3 nog niet volwassen btw? Ik gebruik niet alle nieuwe features, maar die window snapons bijvoorbeeld zijn heerlijk (als in supermakkelijk je scherm in 2 applicaties delen door tegen de kanten aan te slepen bijvoorbeeld).

Unity is nog wel enorm wennen, daar kun je dikke muisarm van krijgen aangezien de hele workarea flink is aangepast. Bovendien is nog niet alle software compatible met de Unity-dock (thunderbird's tray-addon werkt daar bijvoorbeeld niet, maar als je evolution gebruikt of webmail dan is dat natuurlijk geen ramp). Ook heb ik het idee dat Unity het systeem wat vertraagd (als in stroperig aanvoelen reactiegewijs, dat je wacht op de reactie van je muisklik zeg maar).

• BinaryRun
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, dat helpt echt!

Ik zit momenteel nu zelf te twijvelen tussen Archlinux en Mint. Zelf vind ik Unity namelijk niks en voorheen heb ik ook wat geproeft van mint. Echter spreekt de volledige controle bij Arch mij ook wel aan, maar zit ik niet te wachten op 'eindeloos' geconfigureer direct na de installatie om een goed bruikbaar systeem te krijgen.

@Mar2zz draai je zelf ook Mint?

[ Voor 6% gewijzigd door BinaryRun op 15-09-2011 11:23 ]

• Mar2zz
Ik draai Ubuntu, zoveel mogelijk de meest recente release, dus nu 11.04, maar ik gebruik geen Unity, ik kan daar nog niet mee worden gezien de stroperigheid. Ik kan overweg met meerdere distro's maar Ubuntu is mijn favorite en ben ik ook het meest aan gewend. (zowel desktop als server edities).

Wel eens Mint gedraaid, en ook het mint-start-menu hele poos op ubuntu gehad, maar ik vind dat groene theme juist weer niet mooi :p

Debian werkt ook lekker, maar dan moet ik na een install nog zoveel customizen en ik customize het altijd richting ubuntu look en feel, dus dan beter ubuntu :p

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 21:09
RevenNL schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:22:
... twijfelen tussen Archlinux en Mint...
Mij viel Arch wel mee. De beginners guides zijn goed te volgen. Vervolgens krijg je er wel een veel sneller systeem voor terug, zonder meegeleverde packages waar je toch niets mee doet. Nadeel is misschien dat je juist alle packages die je standaard gewend bent er ook niet bij zitten.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• BinaryRun
@Jogai de kans is groot dat ik Arch ga proberen. Raad je persoonlijk de Netinstall Image or de reguliere installatie aan? Daarnaast wou ik vragen of je een link hebt naar je favoriete tutorials.

B.T.W. Zou je een screenshot willen posten?

P.S. Typen gaat lastiger i.v.m. restless leggs door medicatie, excuses hiervoor.

[ Voor 6% gewijzigd door BinaryRun op 15-09-2011 12:55 ]

• Jogai
Hier de guides die ik heb gevolgd:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide
https://wiki.archlinux.org/index.php/LXDE
En daarna nog wat applicaties geinstalleerd van de volgende lijst:
https://wiki.archlinux.or.../Lightweight_Applications

Ik had enkel hier wat problemen mee: [Arch] Starten naar lxdm

Het was geinstalleerd op een oud beestje die nu te snel oververhit, ik kan je dus even geen eigen screenshots laten zien, maar het zag er ongeveer zo uit: Afbeeldingslocatie: http://memberfiles.freewebs.com/22/22/62622222/photos/My-Desktops/snapshot2.png

[ Voor 7% gewijzigd door Jogai op 15-09-2011 13:53 ]

• Mar2zz
daar zit toch veel werk in voordat het er zo uit ziet. rechts, die kalenderinfo is conky neem ik aan? links Docky?

dat zijn dingen de je bovenop een normale install moet doen.

Sneller systeem is beetje drogreden. Omdat je zelf bouwt zal je minder standaard aan boord hebben, maar dat kan je met elke distro doen, bijna elke heeft wel een mini.iso of netinstall van waaruit je uit kan bouwen. Een licht systeem bouwen kan met bijna elke distro wel.

Overigens wel apart, ik vind Arch en Mint nogal ver uit elkaar liggen om tussen te twijfelen. Waar de 1 veel basiskennis en terminaltijgeren vereist is Mint een click&go-distro. Vanwaar de twijfel tussen deze 2?

Als je zo twijfelt, zou je ook beide kunnen dualbooten. Dan zou ik beginnen met mint en dan kun je lekker prutsen met arch om het in de vingers te krijgen.

• BinaryRun
Ik zat juist te tweivelen omdat ik niet wist welke kant ik op wou gaan. Waarschijnlijk wordt het dus idd de Mint / Ubuntu kant.

• Mar2zz
Tja, hoeveel kun je al? Arch heeft steile leercurve, maar grote voordeel is dat je, als je het onder de knie hebt veel meer hebt geleerd dan je van een click-distro kan leren. Bovendien is het geweldig om naar de desktop in Arch te booten @ first time. Dat voelt als een echte beloning voor je werk. Maar dat gezegd, als je al basiskennis hebt dan is het een kwestie van cherry-picking met pacman om je systeem op te zetten.

Grootste verschil tussen Arch en Ubuntu/Mint is daarnaast ook de rolling nature van Arch. waar Ubuntu/Mint eens in het half jaar met een nieuwe release komen waarnaar je kan upgraden, rolt Arch doorlopend updates en zijn grote upgrades dus niet nodig.

• BinaryRun
Ik denk dat 'kun je al' toch lastig is om uit te leggen met Linux, maar dat je wel kunt zeggen dat ik aardig wat ervaring heb door het werken en opzetten van CentOS servers. / terminal werken.

P.S. Werkt de arch installatie ook wireless?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 15:49

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mar2zz schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:12:
Tja, hoeveel kun je al? Arch heeft steile leercurve, maar grote voordeel is dat je, als je het onder de knie hebt veel meer hebt geleerd dan je van een click-distro kan leren. Bovendien is het geweldig om naar de desktop in Arch te booten @ first time. Dat voelt als een echte beloning voor je werk. Maar dat gezegd, als je al basiskennis hebt dan is het een kwestie van cherry-picking met pacman om je systeem op te zetten.

Grootste verschil tussen Arch en Ubuntu/Mint is daarnaast ook de rolling nature van Arch. waar Ubuntu/Mint eens in het half jaar met een nieuwe release komen waarnaar je kan upgraden, rolt Arch doorlopend updates en zijn grote upgrades dus niet nodig.
Arch heeft inderdaad een steile leercurve, maar hun wiki biedt wel een uitstekende leerschool om hwr onder de knie te krijgen :) Ik heb het nu een week draaien na 3 jaar Ubuntu en wil niet meer terug.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Mar2zz
RevenNL schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:33:
Ik denk dat 'kun je al' toch lastig is om uit te leggen met Linux, maar dat je wel kunt zeggen dat ik aardig wat ervaring heb door het werken en opzetten van CentOS servers. / terminal werken.

P.S. Werkt de arch installatie ook wireless?
Eerst kabeltje, maar dat is 'bijna' altijd zo, maar je kunt al de wireless opzetten zodra het basissysteem aanwezig is, vanaf de commandline dus.

Arch is simpel te googlen, arch 'kernwoord' in google brengt je in 99% van de gevallen bij een howto, google arch wireless.

Arch kan mij niet bekoren. Als ik het blindelings kon installeren en onderhouden dan no problem, maar omdat veel net iets anders werkt/heet dan ik gewend ben op buntu moet ik veel te vaak howto's erbij pakken, en ik ben eerlijk gezegd blij dat ik bij ubuntu (ook de headless versie) mijn weg kan vinden. Die kleine details die distro's verschillend maken (zoals het bij boot afvuren van scripts bijvoorbeeld, kan op tig manieren geregeld zijn), daar ga ik me niet elke keer opnieuw aan laten wennen.

Wel vind ik het op zich jammer dat ubuntu geen rolling release heeft, die upgrade elk half jaar (ook al gaat ie pijnloos, ik doe meestal herinstall) ben ik eigenlijk wel beetje zat van. Debianbased rolling trekt me wel, dus wellicht debianmint een optie

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mar2zz schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:42:
[...]

Eerst kabeltje, maar dat is 'bijna' altijd zo, maar je kunt al de wireless opzetten zodra het basissysteem aanwezig is, vanaf de commandline dus.
Installatie via wlan bedoel je? Je pakt een live cd die je wlan ondersteund (grote kans met bv knoppix), en je kunt hem installeren. Kost wel iets meer moeite dan via een arch-cd'tje (maar doet daar wifi het dan niet?)

• BinaryRun
Ik ga zoiezo pas over een week of 2 beginnen wanneer ik ben verhuist. Dus waarschijnlijk ga ik dan met de Ubuntu 11.10 beta werken.

• Mar2zz
disheaver schreef op donderdag 15 september 2011 @ 17:31:
[...]

Installatie via wlan bedoel je? Je pakt een live cd die je wlan ondersteund (grote kans met bv knoppix), en je kunt hem installeren. Kost wel iets meer moeite dan via een arch-cd'tje (maar doet daar wifi het dan niet?)
De laatste keer dat ik arch installde moest ik wireless (wpa) eerst binnenhalen met pacman. maar ik zie op de wiki dat het ook in de base zit, kan dus ook zijn dat ik het toen tijdens install in eerste instantie niet heb meegenomen, waardoor ik pacman alsnog nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Het is iets heel anders, maar ik ben momenteel toch Fedora aan het installeren, eigenlijk alleen omdat het standaard met Gnome 3.0 komt. (En ik geen beeld met opensuse heb)

[ Voor 61% gewijzigd door BinaryRun op 16-09-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Ik denk dat 'k Linux nog eens een kansje ga geven. Waarschijnlijk de LTS van Ubuntu, geloof 10.04.

Het probleem is gewoon dat er elke keer wel een stukje hardware is dat niet mee wil en vaak geef ik dan gewoon op.. Het hele opensource gedoe en de filosofie achter Linux spreekt mij enorm aan, ook heb ik het gevoel dat als programmeur je beter af bent met een *NIX systeem (subversion, git, .. anyone?) en dan vind ik het ook altijd spijtig dat het niet loopt zoals ik verwacht.

Langs de andere kant is het dan weer spijtig dat ik Visual Studio moet achter laten :P Maar ach, het mes zal altijd aan twee kanten snijden. Hopelijk vind ik nu de tijd en het doorzettingsvermogen om iets te maken van die Linux install zodat ik uiteindelijk een nuchtere keuze kan maken wat beter bij me past! Wish me luck ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Pyr0wl schreef op zondag 18 september 2011 @ 15:27:
Ik denk dat 'k Linux nog eens een kansje ga geven. Waarschijnlijk de LTS van Ubuntu, geloof 10.04.

Het probleem is gewoon dat er elke keer wel een stukje hardware is dat niet mee wil en vaak geef ik dan gewoon op.. Het hele opensource gedoe en de filosofie achter Linux spreekt mij enorm aan, ook heb ik het gevoel dat als programmeur je beter af bent met een *NIX systeem (subversion, git, .. anyone?) en dan vind ik het ook altijd spijtig dat het niet loopt zoals ik verwacht.

Langs de andere kant is het dan weer spijtig dat ik Visual Studio moet achter laten :P Maar ach, het mes zal altijd aan twee kanten snijden. Hopelijk vind ik nu de tijd en het doorzettingsvermogen om iets te maken van die Linux install zodat ik uiteindelijk een nuchtere keuze kan maken wat beter bij me past! Wish me luck ;)
Als vervanger van Visual Studio kan ik je Eclipse aanbevelen, maar dat zul je misschien zelf al wel gevonden hebben. En misschien bevalt het je niet, maar je kunt het op zijn minst proberen. En pak er dan vooral de SVN en GIT plug-ins erbij. Dat vind ik een van de sterke kanten van Eclipse. Er is voor zowat alles een plugin.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Pyr0wl schreef op zondag 18 september 2011 @ 15:27:

Voor desktop kun je net zo goed de nieuwste ubuntu-versie nemen (11.04 nu). Hogere kernel is meer hardware ondersteuning. LTS is niet zo heel interessant, voor servers wellicht, maar je boekt nu in dit geval ook nog maar een jaartje winst wat betreft ondersteuning (11.04 tot april 2012, 10.4 Desktop tot april 2013).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Jep, inderdaad. Eclipse en Netbeans, beide geweldige IDE's. Op Linux kan ik ze tevens ook gebruiken voor C++ development, iets waarvoor je op Windows beter af bent met Visual Studio.

Nu, ik heb een paar dagen terug wat liggen spelen met Arch maar als beginnende Linux tweaker was dit net ietsje teveel hooi op m'n vork. Hetzelfde geldt zowat voor Gentoo.

Ubuntu is geweldig voor beginners maar er is iets dat me niet aanstaat bij Ubuntu, en ik kan er mijn vinger niet op leggen. Zo meteen nog eens de 11.04 proberen, zonder unity. En anders misschien eens Linux Mint proberen :p

Voor mee te spelen is het allemaal goed en wel, maar hopelijk vind ik er mijn draai ook in op professioneel gebied.

• T.E.C.H.N.O
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 23:35
ik heb een toshiba sattelite 320cds.
hij draait nu windows 98 maar dat is toch niet helemaal wat ik wil.
ik zoek eigenlijk een linux distro die op deze hardware draait.
hij moet usb en wlan ondersteunen.
een gui is ook wel handig.
ik wil hem gaan gebruiken als digitale fotolijst.
ik heb al gekeken naar damn small linux,maar die ondersteund mijn internetstickie niet.
weet iemand of er dus een distro is die usb en wlan ondersteund die goed draaid op mijn laptop.
specs:pentium mmx 233mhz
32mb ram
8 gb hdd
1mb videokaart.
wifi stickie moet ik nog ff opzoeken.

groetjes Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptec
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
ik heb een alix 3d3 besteld, en had even via virtualbox zitten spelen met Arch, alleen dit is geschikt voor minimaal i686 terwijl de alix 3d3 een geode lx800 (i586) heeft.
Wat ik er mee wil is MPD, Sabnzbd (icm couchpotato sickbeard), torrent, ftp en webserver.
Arch spraak me erg aan omdat 't een enorm uitgebreide wiki heeft, aangezien ik nog niet enorm ervaren ben met linux ;-)
Wat adviseren jullie voor OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 20:06

Khaine

Python liefhebber

T.E.C.H.N.O schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 19:59:
ik heb een toshiba sattelite 320cds.
hij draait nu windows 98 maar dat is toch niet helemaal wat ik wil.
ik zoek eigenlijk een linux distro die op deze hardware draait.
hij moet usb en wlan ondersteunen.
een gui is ook wel handig.
ik wil hem gaan gebruiken als digitale fotolijst.
ik heb al gekeken naar damn small linux,maar die ondersteund mijn internetstickie niet.
weet iemand of er dus een distro is die usb en wlan ondersteund die goed draaid op mijn laptop.
specs:pentium mmx 233mhz
32mb ram
8 gb hdd
1mb videokaart.
wifi stickie moet ik nog ff opzoeken.

groetjes Peter
Ik vermoed dat 99% van de distro's die je zo van de plank trekt om verschillende redenen veel te zwaar zullen zijn. Het lijkt mij daarom het beste om in dit geval te beginnen met een commandline installatie en daarna eens over te gaan op handmatig proberen een GUI te installeren. Mijn vermoeden is dat dit enige methode is om hier nog iets werkends uit te halen. Er wordt dan wel min of meer verwacht dat je er in gaat verdiepen (voor zover je dit uiteraard nog niet deed).

Hiervoor kan ik Archlinux aanraden. Met de wiki bij de hand moet het niet veel moeite kosten om dit te installeren. Als je echt wilt graven en spelen zou je natuurlijk ook naar Debian of Gentoo kunnen kijken. Wellicht is Slackware ook nog een keuze, alhoewel ik niet weet of je daar ook nog IceWM e.d. op kunt installeren.

Wel zou ik kijken of er iemand in de buurt is die nog een streepje oude ram heeft liggen, want ik vermoed dat 32 MB ECHT een behoorlijke bottleneck gaat worden!

Een andere optie is om TinyCore te proberen. Geen idee of die al installeerbaar is, maar volgens mij support hij wel veel oude en nieuwe hardware!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Raptec schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:44:
ik heb een alix 3d3 besteld, en had even via virtualbox zitten spelen met Arch, alleen dit is geschikt voor minimaal i686 terwijl de alix 3d3 een geode lx800 (i586) heeft.
Wat ik er mee wil is MPD, Sabnzbd (icm couchpotato sickbeard), torrent, ftp en webserver.
Arch spraak me erg aan omdat 't een enorm uitgebreide wiki heeft, aangezien ik nog niet enorm ervaren ben met linux ;-)
via je link kwam ik op deze site http://pcengines.ch/alix.htm
en via die site kwam ik op http://linux.voyage.hk/
op debian gebaseerd, kun je prima een server mee opzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 16:31

deadinspace

The what goes where now?

Raptec schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:44:
Leuk dingetje, hoeveel storage ga je er in duwen? :)

Ik zou Debian (om specifiek te zijn, de huidige stable: 6.0) aanraden. Debian is uitermate stabiel en flexibel, wat het een populaire keuze voor servers maakt. Ik verwacht dat Debian zonder GUI prima draait op die alix 3d3. Debian is een van de grootste distributies, dus daar is online ook genoeg over te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptec
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
Bedankt allebei :-)
Heb een 4GB CF kaartje en een 1,5TB externe HD erbij hangen.
Ik denk dat ik 't eerst maar is met Voyage Linux ga proberen te fixen, dat lijkt toch wel precies te zijn wat ik zoek.

• DarkLoki
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 09:48
Heeft iemand ervaring met Linux Mint Debian Edition (icm met laptops)? Mijn ouders werken al tijden met Linux, eerst Ubuntu maar sinds ik Mint ontdekte met Linux Mint. Zelf dacht ik altijd nog Windows nodig om oa te kunnen gamen maar ik realiseerde me dat ik dat toch bijna niet meer doe en mijn andere bezigheden kan ik ook prima onder Linux doen. Debian Editon schijnt iets sneller te zijn wat op mijn niet al te nieuwe laptop altijd mooi meegenomen is en een rollende distributie lijkt mij ook een stuk praktischer.

Overigens vraag ik mij ook af hoe het komt met partities, als eindgebruiker heb ik wel ervaring met Linux maar van dit soort dingen heb ik nog niet veel kaas gegeten. Op mijn laptop heb ik een c: en d: schijf waarbij op c windows en programma's staan en op d mijn data en documenten. Is iets soortgelijks mogelijk in Linux? Bijvoorbeeld de persoonlijke map op de "d" schijf? Dat zou sowieso het migreren een stuk makkelijker maken aangezien de d schijf dan intact kan blijven.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Linux werkt niet met schijven, dat is een idee van Microsoft. Zoals alle andere Unices integreert Linux de partities/schijven in een boomstructuur:

Afbeeldingslocatie: http://fibel.org/linux/lfo-0.6.0/img8.png

Alle partities krijgen gewoon een plekje. Als je een partitie voor je bestanden wil gebruiken dan is de meest voor de hand liggende keuze dat je die partitie als /home gebruikt.

Linux kan trouwens perfect NTFS-partities lezen en ook schrijven.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

google-woord: mount

• Mar2zz
Borromini schreef op donderdag 29 september 2011 @ 17:17:
Linux werkt niet met schijven, dat is een idee van Microsoft. Zoals alle andere Unices integreert Linux de partities/schijven in een boomstructuur:

[afbeelding]

Alle partities krijgen gewoon een plekje. Als je een partitie voor je bestanden wil gebruiken dan is de meest voor de hand liggende keuze dat je die partitie als /home gebruikt.

Linux kan trouwens perfect NTFS-partities lezen en ook schrijven.
Ik mis de swap in dat plaatje.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn plaatjes genoeg voor jou op Google ;).

En een swappartitie wordt sowieso nooit aangekoppeld.

[ Voor 43% gewijzigd door Borromini op 29-09-2011 20:44 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Pyr0wl
Goed, we zijn zo'n tien dagen verder en ik zit nog altijd op Linux. In tegenstelling tot wat ik eerder zei, ben ik wel bij Ubuntu 11.04 blijven hangen MET Unity.

Met de klassieke Gnome 2 UI zou ik toch Docky en Gnome-do installeren, wat eigenlijk in grote lijnen overeenkomt met wat Unity voorstelt. (Enige nadeel is dat Unity nog in zijn kinderschoenen staat en dus wel al eens raar kan doen). Verder ben ik wel heel tevreden! Voor development lijkt het me zelfs een zalig OS, zeker met die terminal! ..en wat je allemaal met .bashrc kan doen, awesome!

Ik heb nu een geweldige prompt die ook gelijk aanduid in welke branch ik zit van een github repository etc :P (natuurlijk met de nodige kleurtjes!)

Natuurlijk is er ook nog altijd een kantje dat zegt dat ik beter terug naar Windows kan gaan (hardware compatibiliteit etc) of misschien zelfs naar Mac, kwestie dat ik die Terminal nog heb :P Time will tell.

• Mar2zz
Borromini schreef op donderdag 29 september 2011 @ 20:44:
Er zijn plaatjes genoeg voor jou op Google ;).

En een swappartitie wordt sowieso nooit aangekoppeld.
I know, maar als je een plaatje laat zien van hoe linux de schijven organiseert dan moet de swap erbij lijkt me. Vrij onmisbare partitie.

En als antwoord op darkloki:
Bij een linuxinstall is het aan te raden om /home als aparte partitie aan te maken. dan heb je er minstens 3, / , /home en swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkLoki
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 09:48
Bedankt voor de antwoorden, van de swap partitie was ik inderdaad wel op de hoogte. In principe zou ik dus mijn d: niet hoeven formatteren en kan ik die eventueel als /home mounten, klinkt perfect. Binnenkort maar even een Live-cd in mijn laptop gooien om te kijken of hij überhaupt een beetje ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 15:49

Demo

Probleemschietende Tovenaar

DarkLoki schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 10:08:
Bedankt voor de antwoorden, van de swap partitie was ik inderdaad wel op de hoogte. In principe zou ik dus mijn d: niet hoeven formatteren en kan ik die eventueel als /home mounten, klinkt perfect. Binnenkort maar even een Live-cd in mijn laptop gooien om te kijken of hij überhaupt een beetje ondersteund wordt.
Ik zou hem dan mounten als /home/gebruikersnaam/Documents oid, anders worden er ook allerlei configuratie-bestanden weggeschreven tussen je data...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Mar2zz schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:47:
[...]
I know, maar als je een plaatje laat zien van hoe linux de schijven organiseert dan moet de swap erbij lijkt me. Vrij onmisbare partitie.
Swap hoeft niet persé een partitie te zijn. Je kan er ook voor kiezen om een image bestandje te gebruiken als swap, die gewoon ergens op 1 van je partities staat als los bestandje. Of het beter / slechter is is een ander verhaal, maar 't is dan maar de vraag of swap wel / niet per definitie onderdeel is van de boomstructuur.
En aangezien swap ook geen mountpoint heeft, denk ik persoonlijk van niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door d1ng op 30-09-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Lastig dit. De distributie maakt me niet zoveel meer uit, maar nu Gnome2 langzaam verdwijnd, voel ik me toch een beetje in de steek gelaten. Ubuntu haalt Gnome2 weg over 7 dagen (11.10), de versie van Mint vindt ik niet prettig werken en XFCE, KDE etc. is het allemaal net niet voor mij. Balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mjah ik snap wel wat je bedoelt. Gnome3 werkt in lang niet alle gevallen even prettig, en het is eigenlijk alleen door Fedora al een beetje knap geimplementeerd zonder dat je er al teveel aan hoeft te sleutelen. Unity vind ik helemaal niks persoonlijk, dus Ubuntu valt ook een beetje af en KDE4 vind ik het ook niet helemaal. Momenteel draai ik dan ook alleen Windows 7 en geen Linux-variant meer omdat ik gewoon niet meer weet wat ik moet hebben. Wat ik wil:
- Simpel en snel te installeren (geen Arch of Gentoo dus)
- Niet te veel sleutelen na installatie. Gewoon de programma's/games erop zetten die ik wil en klaar. Geen gekut met allerlei codecs, niet meegeinstalleerde hardware etc. etc.
- Makkelijk in gebruik (is subjectief, i know)
- Rolling release of een niet al te snelle release cycle. Ik wil altijd de nieuwste versie hebben draaien, maar elk half jaar zoals Ubuntu doet gaat me wat te ver aangezien ik liever een schone installatie doe dan een upgrade van de bestaande in dat geval (upgrades gaan me te vaak fout)
- Fatsoenlijke ondersteuning. Dus geen distro die door 5 mensen op de hele wereld gebruikt wordt waardoor ik op fora e.d. niks kan vinden bij problemen.

Momenteel lijkt Debian het beste in de buurt te komen, maar ik weet niet waar die heen willen qua user interface. Blijven die op Gnome 2 hangen of gaan ze naar Gnome 3 toe? En wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Helemaal mee eens met het bovenste standpunt. Was Ubuntu Gnome2 nou maar trouw gebleven, desnoods gevorkt voor een persoonlijke tint. Zou stukken beter zijn geweest. Door al deze veranderingen ga ik waarschijnlijk maar een OSX86 install doen.

---

Na een hoop screenshots kijken en testen heb ik besloten om XFCE te gaan proberen. Echter ben ik er niet echter welke distro. Het liefst niet bloated en met rolling release. Arch is echter geen optie, omdat ik van al dat package kiezen nog maar weinig kaas gegeten heb.

Hebben jullie advies voor een distro?

[ Voor 39% gewijzigd door BinaryRun op 06-10-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
RevenNL schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 18:00:
Helemaal mee eens met het bovenste standpunt. Was Ubuntu Gnome2 nou maar trouw gebleven, desnoods gevorkt voor een persoonlijke tint. Zou stukken beter zijn geweest. Door al deze veranderingen ga ik waarschijnlijk maar een OSX86 install doen.

---

Na een hoop screenshots kijken en testen heb ik besloten om XFCE te gaan proberen. Echter ben ik er niet echter welke distro. Het liefst niet bloated en met rolling release. Arch is echter geen optie, omdat ik van al dat package kiezen nog maar weinig kaas gegeten heb.

Hebben jullie advies voor een distro?
Misschien wat laat, maar goed: Is Xubuntu geen optie? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
KXubuntu is toch juist erg bloated? Tenminste dat lees ik overal.

Offtopic: Gebruik je nogsteeds Ubuntu 11.04 met Unity?

[ Voor 38% gewijzigd door BinaryRun op 10-10-2011 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intru
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:31
RevenNL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:35:
Kubuntu is toch juist erg bloated? Tenminste dat lees ik overal.
Xubuntu, met een X (van XFCE) :)

[ Voor 15% gewijzigd door Intru op 10-10-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Ik bedoelde ook Xubuntu, typo.

Dus:
Xubuntu is toch juist erg bloated? Tenminste dat lees ik overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is maar waar je het mee vergelijkt. Als je het vergelijkt met het oude XFCE is er inderdaad veel bij gekomen. Als je het vergelijkt met Gnome of KDE valt het wel weer mee.

Persoonlijk gebruik ik LXDE als ik lichtgewicht wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Hoe zit dat nou met Debian Testing? is Debian testing rolling? of wordt ie op een gegeven moment bevroren en dan moet je naar de volgende testing verhuizen? Geldt dit ook voor LMDE (linux mint debian edition)? Ik wil eigenlijk overstappen op een rollende debian-based distro, maar niet direct in unstable gaan zitten. Ik ben flauw van releasecycles vanwege onweerstaanbare upgrade-jeuk, en met een continue doorrollende distro zal ik dat niet hebben.

Ik weet dat arch de meest gepromote rollende is, maar ik wil bij mijn lieve Apt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Op een gegeven moment wordt testing inderdaad bevroren en tot stable verklaart. Daarna worden er weer nieuwe paketten aan testing toegevoegd. Permanent testing draaien is goed te doen. Voor releases moet je het dan een tijdje met wat minder nieuwe versies doen, en na de release krijg juist vrij veel updates, maar in principe gaat het altijd door.

Geen idee hoet het met Mint zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
Debian Testing is niet zozeer een rolling release, kijk eens naar Debian CUT (staat dit nog redelijk in de kinderschoenen volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Debian CUT heb ik inderdaad al gezien, staat inderdaad in de kinderschoenen, maar Debian schijnt wel te overwegen om inderdaad zo een rollende release te maken.

Ik blijf overigens nog een tijdje bij Ubuntu, dat Unity werkt nu wel heel erg lekker bij mij, het is nu lekker snappy. Bovendien was de upgrade nogal pijnloos met mijn 'nieuwe' laptop, terwijl ik eerder altijd tegen ontbrekende of zelf moeten compileren of ergens van het net vissen SiS-adapter drivers voor mijn specifieke laptopje opzoeken. Nu was het click upgrade, downloaden, installeren, reboot, apt-get autoremove en alles is weer in orde. Valt me heel erg mee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een linux distributie die alleen bedoeld is voor het afspelen van muziek en op de volgende specifikaties kan worden geinstalleerd:

450MHZ p3
194MB RAM
4,5GB hdd (muziek staat op een externe usb schijf)

Ik ben redelijk bekend met installeren van besturingssystemen. Draait nu een XP pro met sp3 op, kaalgeplukt. Maar deze is te traag.

Simpele distributie die gewoon op een hdd te installeren is en een programma draait (of gewoon het programma IS) voor muziek af te spelen. Met playlist en bibliotheek. Daarbij t liefst ook mogelijkheid om dingen te blokkeren (party mode)

Kleine linux distributie waar ik een goed programma op kan draaien ervoor is ook goed.
Ik gebruik nu mediamonkey voor het afspelen van muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Geexbox denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al geprobeert, draait niet op die simpele hardware. Muis is supertraag en scherm wordt veel te groot weergegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 08-10 23:12
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:31:
Ik zoek een linux distributie die alleen bedoeld is voor het afspelen van muziek en op de volgende specifikaties kan worden geinstalleerd:

450MHZ p3
194MB RAM
4,5GB hdd (muziek staat op een externe usb schijf)

Ik ben redelijk bekend met installeren van besturingssystemen. Draait nu een XP pro met sp3 op, kaalgeplukt. Maar deze is te traag.

Simpele distributie die gewoon op een hdd te installeren is en een programma draait (of gewoon het programma IS) voor muziek af te spelen. Met playlist en bibliotheek. Daarbij t liefst ook mogelijkheid om dingen te blokkeren (party mode)

Kleine linux distributie waar ik een goed programma op kan draaien ervoor is ook goed.
Ik gebruik nu mediamonkey voor het afspelen van muziek
http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/bodhi-linux/
Of anders puppy linux, 1 versie van puppy is voor oudere pc's gemaakt.,
http://distrowatch.com/table.php?distribution=puppy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb verschillende versies van ubuntu geprobeert en daar draaide de live cd al niet van.
Puppy linux heb ik geprobeert, maar zit in de knoei met drivers. Tevens is die ook traag (draait wel, ook geinstalleerd op de harde schijf. Tevens sluit die niet af. Sluit af en blijft zwart scherm houden, computer blijft draaien, niet ideaal dus. En ik vind t niet echt geschikt om met een gewone linux distributie te werken en daar weer muziek op te draaien. Tis qua prestaties beter om een besturingssysteem te hebben zoals geexbox, Maar dan wat lichter, en niet voor video's af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een opvolger voor een netbook die nu XP draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:42
voor mijn ouders ben ik op zoek naar een linux distro.
die het volgende kan:

- stabiel is
- Eenvoudige overstap van win7
- office en surf-werk
- internetbankieren moet kunnen.

iemand voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 19:42

TimvH

Kletsmajoor

manmetdehamer schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:00:
die het volgende kan:

- stabiel is
- office en surf-werk

iemand voorstellen?
Kubuntu en Ubuntu heb ik zelf gebruikt en het werkt allebei zeer goed, voor de iets meer op Win7 lijkende interface zou ik kiezen voor Kubuntu ;)
Je kan ook eerst Ubuntu proberen en als je dan liever Kubuntu wil kan je : sudo apt-get install kubuntu-desktop gebruiken om direct de KDE omgeving te kunnen gebruiken maar ik raad een schone installatie aan ;)

[ Voor 18% gewijzigd door TimvH op 24-10-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
manmetdehamer schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:00:
die het volgende kan:

- stabiel is
- office en surf-werk

iemand voorstellen?
Als je nog even geduld hebt: Linux Mint 12 met Gnome 2.32, komt deze maand uit.
Gnome 2.32 is stabiel en het bijgeleverde menu van Mint is vrij intuïtief.

Ubuntu lijkt eerder op Mac OS X dan op Windows 7 en er zitten nog enkele kleine bugs in Unity. KDE als omgeving heeft veel instelmogelijkheden en voor nieuwe gebruikers is er het "bos/bomen zien"-probleem...

edit: nummertje aangepast, zie reactie hieronder

[ Voor 4% gewijzigd door beelie op 02-11-2011 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gnome 2.3 is al stokoud, en is nooit een stabiele versie geweest ;)

/mierenneukmodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
voor overstappende digibeten is unity heel geschikt, dus ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mar2zz schreef op woensdag 02 november 2011 @ 08:52:
voor overstappende digibeten is unity heel geschikt, dus ubuntu.
Tja daar ben ik et dan niet echt mee eens. Ik vind het weing duidelijk of prettig werken en nog bevat nog wel aardig wat bugs. Ik heb de stap ook gemaakt recentelijk maar Unity is niet logisch vind ik.

Voor iemand die echt geen ervaring heeft met linux is de KDE desktop omgeving wel een erg goed begin denk ik. Het heeft in mijn ogen het meest weg van windows. Mijn advies zou zijn: kubuntu, ook het installatie process van kubuntu zit duidelijk in elkaar. Een kleine toevoeging: KDE is ook niet geheel bug vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
In de laatste Kubuntu is KDE behoorlijk stabiel.
beelie schreef op woensdag 02 november 2011 @ 00:14:
[...]

KDE als omgeving heeft veel instelmogelijkheden en voor nieuwe gebruikers is er het "bos/bomen zien"-probleem...
Zolang je het settings scherm niet opent is dat geen probleem. Ik denk dat manmetdehamer het instelt voor zijn ouders, en dat zij dan alleen echt gebruiker zullen zijn. KDE is voor windows gebruikers denk ik de meest natuurlijke overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Postjuh schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:29:
[...]

Tja daar ben ik et dan niet echt mee eens. Ik vind het weing duidelijk of prettig werken en nog bevat nog wel aardig wat bugs. Ik heb de stap ook gemaakt recentelijk maar Unity is niet logisch vind ik.

Voor iemand die echt geen ervaring heeft met linux is de KDE desktop omgeving wel een erg goed begin denk ik. Het heeft in mijn ogen het meest weg van windows. Mijn advies zou zijn: kubuntu, ook het installatie process van kubuntu zit duidelijk in elkaar. Een kleine toevoeging: KDE is ook niet geheel bug vrij.
Ik zeg dat juist omdat Unity heel erg dichtgetimmerd is. Alle power is er wel, maar dan via de terminal. Maar het oude gnome-menu staat zo vol met allerlei items. Juist daarom is Unity heel erg geschikt voor mensen die alleen maar willen mailen en surfen, lekker weinig opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
Mar2zz schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:59:
[...]
Maar het oude gnome-menu staat zo vol met allerlei items.
Vandaar de verwijzing naar Mint, het menu is er beter dan dat van de oude Gnome. De pakketten in Mint zijn vrijwel identiek aan die van Ubuntu.

Bij het installeren van een distributie voor iemand die niet in computers geïnteresseerd is, moet je vooral letten op wat interessant is voor die persoon. Kleine foutjes in de GUI zorgen al rap voor frustratie. Daarom moet de GUI al redelijk uitontwikkeld zijn. KDE 4 is er bijna, GNOME 3 en Unity nog niet, al verwacht ik dat Unity bij de LTS (april 2012) wel af gaat zijn. De software mag ook niet te verouderd zijn, want anders krijg je gezaag van dit of dat werkt niet goed.

De software in Mint is jonger dan Debian of Red Hat/CentOS die gericht zijn op bedrijven (uitgetest en heel stabiel) en qua user interface is Mint minder cutting edge dan Ubuntu of Fedora. Momenteel is het een redelijk goed compromis tussen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hallo,

Ik ben op zoek naar een linux distro voor mijn computer, het betreft een Core i7 3.4 GHz met 6GB ram, verder zit er een 120GB SSD en een moderne nVidia video kaart in. Ik gebruik al jaren lang Linux, ik ben ooit met RedHat 5.0 begonnen, daarna heb ik een aantal jaar Slackware gebruikt, daarna ben ik Gentoo gaan gebruiken. Momenteel draait mijn server Debian, en op mijn desktop (de computer waar het om gaat) draai ik Ubuntu 11.04.

Ik wil Ubuntu graag vervangen door iets dat meer aan mijn eisen voldoet, Ik gebruik mijn computer onder andere om te surfen en te programmeren, maar vaak ook voor meer reken intensieve toepassingen zoals Matlab en Scipy. Wat ik het aller belagnrijkste vind is stabiliteit. Ik ben op zoek naar een Linux distro of BSD die stabiel en betrouwbaar is, dag in dag uit. De volgende punten zijn voor mij belangrijk:
  • Stabiliteit: in de zin dat het apparaat nooit crasht, maar ook wat betreft software versies. Ik hoef niet de allernieuwste software te hebben, het is belangrijker dat het consistent en goed werkt,
  • Gebruiksgemak: mijn computer is een gebruiksvoorwerp, ik wil dat het apparaat gewoon zijn werk doet zonder al te veel geklooi,
  • Gnome 2: voor mij een absolute must,
  • Compiz: ook ondersteuning voor compiz is voor mij erg belangrijk,
  • Makkelijk up-to-date te houden.
Verder vind ik de installatie methode onbelangrijk, het mag een GUI zijn maar textbased is geen enkel bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
@blubber
Scientific Linux of Debian Stable?
SL is een Red Hat afkooksel, de pakketten voor CentOS en Red Hat zouden er ook op moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Suggesties voor distro gezocht:
- Zo recent mogelijke software. Zelfs Ubuntu loopt achter.
- Gnome, bij voorkeur de meest recente 2.x-pakketten.
- Dezelfde accuduur op mijn EeePC als Windows (grootste probleem, tot nu toe niet gelukt).
- Voorkeur: Bij installatie de mogelijkheid om dingen die je niet wil hebben weg te laten, zoals integratie sociale netwerken in desktop. Bijvoorbeeld door middel van minimale desktop en later zelf packages installeren.

[ Voor 31% gewijzigd door SvMp op 11-11-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 12:12

hilgo

Clear your mind of can't.

SvMp schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:36:
- Dezelfde accuduur op mijn EeePC als Windows (grootste probleem, tot nu toe niet gelukt).
- Voorkeur: Bij installatie de mogelijkheid om dingen die je niet wil hebben weg te laten, zoals integratie sociale netwerken in desktop. Bijvoorbeeld door middel van minimale desktop en later zelf packages installeren.
Ik heb geen EeePC dus geen idee over de accuduur maar voor de rest zou ik zeggen Arch Linux.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
SvMp schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:36:
Gentoo of Arch. Gezien het op een EeePC gaat: arch (compilen kost rekenkracht). Voor laag stroomgebruik: wiki-pagina's van Arch volgen. Kost meer moeite dan onder windows (want daar doet asus het werk voor je), maar onder gentoo heb ik langer kunnen doorwerken dan onder windows (normale laptop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 19:42

TimvH

Kletsmajoor

beelie schreef op woensdag 02 november 2011 @ 00:14:
[...]

Ubuntu lijkt eerder op Mac OS X dan op Windows 7 en er zitten nog enkele kleine bugs in Unity. KDE als omgeving heeft veel instelmogelijkheden en voor nieuwe gebruikers is er het "bos/bomen zien"-probleem...
Kubuntu lijkt meer op Windows 7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een snelle, stabiele en veilige distro voor een Pentium 4 2,0 Ghz, 768MB Sdram, ATi X1650(Pro) 512MB, 250GB HDD. Dit voor mijn ouders. Met Windows XP (+ tig updates en services packs) loopt het allemaal wel steeds trager. Een van de grote boosdoeners in het geheel is de virusscanner en in mindere mate denk ik de browser. De komst van een lichter besturingssysteem en het wegvallen van de virusscanner zal veel goed doen. Alleen welke distro?

Ik heb eigenlijk 4 versies op het oog. Twee zitten tegen het zware aan voor deze pc denk ik: Ubuntu (1GB aangeraden) of Ubuntu 10.04 voor LTS en Linux Mint (1GB aangeraden voor lekker gebruik). Daarnaast heb ik mijn oog laten vallen op Xubuntu (512MB) en Lubuntu (256MB). Kan iemand me misschien vertellen wat nu het verschil is tussen al deze verschillende distro's die naar ik begrijp allemaal op Ubuntu zijn gebaseerd.

Programma's die er in elk geval op moeten: Firefox, Evolution mail of soortgelijk programma wat handig is voor Windows gebruikers, LibreOffice, Picasa en Belastingdienst. Nog een goed boekhoudprogramma en virtualbox wellicht voor een XP Lite installatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

LTS = Long Term Support, sommige releases van Ubuntu worden wat langer ondersteund.
Lubuntu en Xubuntu zijn Ubuntu met een ander grafisch jasje (LXDE en XFCE respectievelijk). Lichter, sneller, maar minder features (imho toch nog behoorlijk compleet). LXDE is zeg maar meer Windows95 dan Windows7.

Mint is een aangepaste versie van Ubuntu. Het begon als Ubuntu met wat gebruikersvriendelijk extra's. Vroeger was het erg populair als "kant-en-klaar" installatie. Tegenwoordig is het populair bij mensen die de nieuwe GUI van Ubuntu niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:18:
LTS = Long Term Support, sommige releases van Ubuntu worden wat langer ondersteund.
Lubuntu en Xubuntu zijn Ubuntu met een ander grafisch jasje (LXDE en XFCE respectievelijk). Lichter, sneller, maar minder features (imho toch nog behoorlijk compleet). LXDE is zeg maar meer Windows95 dan Windows7.

Mint is een aangepaste versie van Ubuntu. Het begon als Ubuntu met wat gebruikersvriendelijk extra's. Vroeger was het erg populair als "kant-en-klaar" installatie. Tegenwoordig is het populair bij mensen die de nieuwe GUI van Ubuntu niks vinden.
Wat moet ik me precies voorstellen bij minder features? En bepalen die grafische jasje welke programma's je wel en niet kunt draaien? Bijvoorbeeld dat je LXDE versie x.x moet hebben wil het correct functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, zal ik openSUSE nou wel of niet weer even installeren...

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:00:
[...]

Wat moet ik me precies voorstellen bij minder features? En bepalen die grafische jasje welke programma's je wel en niet kunt draaien? Bijvoorbeeld dat je LXDE versie x.x moet hebben wil het correct functioneren.
De desktopomgeving maakt volgens mij niet uit voor de programma's die je installeert. Programma's draaien op OS'en. Wel is het vaak zo dat een programma eerst voor een bepaalde distro moet worden aangepast om goed te kunnen werken.

Ikzelf gebruik sinds een tijdje Linux Mint 11 LXDE. Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu en daarom werken Ubuntu programma's daar ook op. Grootste voordeel tov Ubuntu is imo dat Linux Mint standaard al met veel propriëtaire software komt, zodat je standaard al dingen als Flash hebt en veel codecs, zodat je bijvoorbeeld zelfs Windows Media Audio bestanden kan afspelen zonder er iets voor te hoeven installeren.
LXDE is een lichtgewicht desktopomgeving, en werkt bij mij prima op een Pentium 4. Zoals je in bovenstaande blogpost kunt lezen hoef je slechts 256 MB RAM te hebben om het al werkend te krijgen.
Het ziet er zeker ook niet ouderwets uit, het is gebaseerd op het Mint-X theme wat imo zeer strak oogt. Ook heb je linksonder een startmenu, iets wat bij Ubuntu met Unity tegenwoordig ontbreekt.

Op de hardware die je voorstelt zou ik trouwens zeker geen Ubuntu met Unity of Gnome installeren, zeker Unity is erg zwaar, en bij multitasking wordt alles al snel langzaam. XFCE of LXDE is dan een betere keuze.

Als ik jou was zou ik een aantal distro's als Live CD uitproberen, dan kan je zelf controleren of je wel de goede keuze maakt. Als je het niks vind is er niks verloren, en kan je een andere uitproberen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:12:
Hmm, zal ik openSUSE nou wel of niet weer even installeren...
Zo was wel even pielen om de boel op een EFI-bootende computer geïnstalleerd te krijgen, maar het staat er net op. Het is een erg recente editie, maar met elilo booten was in mijn ogen wel een beetje uit de tijd, en Yast doet (nog?) niet aan GRUB2-EFI.

Heb al jaren geen KDE meer gebruikt, ben benieuwd hoe het bevalt, daar was het uiteindelijk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KDE is echt wel volwassen geworden, ik gebruik het nu ungeveer een half jaar.. En in mijn ogen doet het kwa snelheid niet onder Gnome.. Ope oudere pcs zal gnome misschien sneller zijn.. Maar nu met Gnome 3 is het wel 50/50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris7 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 10:16:
[...]

De desktopomgeving maakt volgens mij niet uit voor de programma's die je installeert. Programma's draaien op OS'en. Wel is het vaak zo dat een programma eerst voor een bepaalde distro moet worden aangepast om goed te kunnen werken.

Ikzelf gebruik sinds een tijdje Linux Mint 11 LXDE. Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu en daarom werken Ubuntu programma's daar ook op. Grootste voordeel tov Ubuntu is imo dat Linux Mint standaard al met veel propriëtaire software komt, zodat je standaard al dingen als Flash hebt en veel codecs, zodat je bijvoorbeeld zelfs Windows Media Audio bestanden kan afspelen zonder er iets voor te hoeven installeren.
LXDE is een lichtgewicht desktopomgeving, en werkt bij mij prima op een Pentium 4. Zoals je in bovenstaande blogpost kunt lezen hoef je slechts 256 MB RAM te hebben om het al werkend te krijgen.
Het ziet er zeker ook niet ouderwets uit, het is gebaseerd op het Mint-X theme wat imo zeer strak oogt. Ook heb je linksonder een startmenu, iets wat bij Ubuntu met Unity tegenwoordig ontbreekt.

Op de hardware die je voorstelt zou ik trouwens zeker geen Ubuntu met Unity of Gnome installeren, zeker Unity is erg zwaar, en bij multitasking wordt alles al snel langzaam. XFCE of LXDE is dan een betere keuze.

Als ik jou was zou ik een aantal distro's als Live CD uitproberen, dan kan je zelf controleren of je wel de goede keuze maakt. Als je het niks vind is er niks verloren, en kan je een andere uitproberen.
Dank je voor deze uitgebreide uitleg en tip van Mint 11 LXDE. Ik neig nu sterk naar Xubuntu, Lubuntu of Mint 11 LXDE. Ik had mijn ouders al willen laten over gaan alleen zorgt het veiligstellen van e-mails en de bijbehorende attachments voor een struikelblok. Ik moet nu wat programma's testen die alle foto's en andere bijlagen uit Outlook Express e-mails kunnen opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Chris7 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 10:16:
[...]

...
Hier wil ik nog wel even aan toevoegen dat het draaien van kde programma's meer overhead met zich mee brengt als je die niet onder kde draait. Dat is natuurlijk omdat die overhead al ingeladen is als je kde draait. Denk daar wel even over na, als je een aantal programma's uit de kde sc nodig hebt kan het toch zijn dat je algehele desktop sneller lijkt op het moment dat je kde draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdje OpenSuse 12.1 gedraaid op mijn computer van 2011 maar toch weer teruggegaan naar Windows 7. Zo snel en stabiel is het allemaal niet met Linux. Veel crashes met vensters en gewoon traag met bedienen. Windows 7 heeft geen wachttijden op mijn SSD in vergelijking met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Jogai schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:01:

Hier wil ik nog wel even aan toevoegen dat het draaien van kde programma's meer overhead met zich mee brengt als je die niet onder kde draait. Dat is natuurlijk omdat die overhead al ingeladen is als je kde draait. Denk daar wel even over na, als je een aantal programma's uit de kde sc nodig hebt kan het toch zijn dat je algehele desktop sneller lijkt op het moment dat je kde draait.
Tja, dat geldt natuurlijk voor ieder stuk software. Als het al in je RAM staat zal het sneller starten dan iets dat van de disk moet komen. Op de een of andere manier wordt dit altijd over KDE gezegd
Eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van de obsessie met RAM. Mijn Firefox gebruikt meer RAM dan m'n hele desktop-omgeving samen. Het klopt dat als je in "top" kijkt naar de kolom "virt" het lijkt of KDE ontzettend veel RAM gebruikt maar die cijfertjes zijn erg misleidend. De kolom "virt" bevat niet alleen RAM, maar ook het RAM van je videokaart en files die op de harde schijf staan. Als jij een klein programmaatje start dat een file van 10G gebruikt, dan zal in virt 10G staan, ook als staat er maar 1 megabyte echt in het geheugen. Verder worden ontzettend veel dingen dubbel geteld. Als je twee programma's hebt die dezelfde file gebruiken, dan zal die file twee keer worden getelt, ook al gaat het om hetzelfde stukje geheugen.

Nu wil je natuurlijk weten waar je wel naar moet kijken. Helaas is er geen simpel antwoord maar de kolom "RES" komt veel dichter in de buurt van wat je echt wil weten, namelijk hoeveel RAM een proces gebruikt. Dan nog is het getal te hoog, want een deel van dat RAM wordt gedeeld met andere processen. De kolom SHR geeft aan hoeveel er maximaal gedeeld kan worden. Je kan niet zien of er ook echt andere processen zijn waar het mee wordt gedeeld, je ziet alleen dat het zou kunnen.

Als je met alles rekening houdt blijft het zo dat KDE een paar honderd meg geheugen gebruikt, maar so what, RAM is spotgoedkoop.

Overigens heb ik de indruk dat KDE veel meer deelt dan Gnome. Direct na het opstarten gebruikt KDE daarom meer, maar als je flink wat programma's start dan groeit het geheugengebruik bij KDE veel langzamer dan bij Gnome.

Op mijn systeem zijn (op dit moment) de grootste onderdelen (gebaseerd op RES):
1. firefox
2. icedove
3. flash
4. X
5. libreoffice
6. chromium
7. konsole
8. bash (WTF?)
9. dolphin
10. okular

Als ik naar VIRT kijk dan blijven nummer 1 en 2 hetzelfde, X staat op 7 en de rest van de top-10 zijn KDE onderdelen. Een aardig voorbeeld is knotify. Dat proces is goed voor 657M virtueel geheugen. RES is echter maar 20MB, waarvan 4MB shared is. In werkelijkheid zal het dus iets van 17MB gebruiken plus een paar MB die wordt gedeeld met andere processen.

Bij elkaar heb ik denk ik meer dan 100 vensters en tabjes open staan met verschillende terminals en websites. Ik wil nog niet zeggen dat het geheugengebruik van KDE verwaarloosbaar is maar ik heb belangrijkere zaken om me zorgen over te maken. Als het wel een probleem wordt kan het oplossen door voor E20 RAM bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuck zit ik even te kijken naar afbeeldingen van Xubuntu op images.google.com om te bepalen welke interface me het beste lijkt word ik opeens door gelinkt naar een of andere ".rr.nu" website. Top 10 sexy celebirties bullshit. Lekker dan, nu moet ik eerst weer even mijn eigen computer scannen :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:02:
Fuck zit ik even te kijken naar afbeeldingen van Xubuntu op images.google.com om te bepalen welke interface me het beste lijkt word ik opeens door gelinkt naar een of andere ".rr.nu" website. Top 10 sexy celebirties bullshit. Lekker dan, nu moet ik eerst weer even mijn eigen computer scannen :/.
Goede reden voor linux dus, om het ontopic te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kan nou niet echt zeggen dat KDE op openSUSE 12.1 een heel goede indruk op me heeft achtergelaten voor desktopgebruik. Grafische glitches en vrij traag (mogelijk wel te verhelpen door tweaken van compiz/kwin, maar ben er niet achteraan gegaan. Maar vooral ook regelmatig crashende applicaties, SNI wordt op een vreemde manier ondersteund... En ook al omwegen moeten gebruiken voor het booten in EFI modus...

Snap het niet. Het is natuurlijk wel een redelijk cutting edge distro, maar dit had ik niet verwacht. Ziet er in potentie wel heel goed uit overigens. SuSE was ooit een van mijn favoriete distributies (was daarvoor vooral met slackware bezig (en lange tijd vooral ook met *BSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

begintmeta schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:44:
Ik kan nou niet echt zeggen dat KDE op openSUSE 12.1 een heel goede indruk op me heeft achtergelaten voor desktopgebruik. Grafische glitches en vrij traag (mogelijk wel te verhelpen door tweaken van compiz/kwin, maar ben er niet achteraan gegaan. Maar vooral ook regelmatig crashende applicaties, SNI wordt op een vreemde manier ondersteund... En ook al omwegen moeten gebruiken voor het booten in EFI modus...

Snap het niet. Het is natuurlijk wel een redelijk cutting edge distro, maar dit had ik niet verwacht. Ziet er in potentie wel heel goed uit overigens. SuSE was ooit een van mijn favoriete distributies (was daarvoor vooral met slackware bezig (en lange tijd vooral ook met *BSD)
Opensuse voelt voor mij al sinds versie 10 ofzo supertraag aan in alles. Geen idee waar het precies aan ligt. Als ik Ubuntu of Mint installeerde ging alles als een sneltrein, maar met Opensuse (die me juist voor een laptop werd aangeraden omdat die zulke goede laptopondersteuning heeft voor sneltoetsen e.d.) was dat ding niet vooruit te branden.

Ik denk dat ik Linux Mint 12 zodra hij uitkomt weer eens een kans ga geven. Dat MGSE ziet er wel leuk uit, zou ik denk ik wel aan kunnen wennen. En Mint is gewoon altijd wel een lekkere distro.

Pagina: 1 ... 25 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.