Stable is niet alleen voor servers hoor, het is ook prima bruikbaar op de desktopVerwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:08:
Hoe zit het trouwens met Debian op de desktop? Stable is namelijk voor servers, maar is unstable of testing for desktops?
Unstable en testing zijn de ontwikkelversies die de volgende stable zullen gaan vormen. Dat betekent dat ze nieuwere software hebben, maar ook niet zo goed getest en gepolijst zijn. Testing en unstable zijn ook geen officiele "producten" van Debian zoals stable dat wel is. Dat gezegd zijn testing en unstable best te gebruiken als desktop, zeker als je het leuk vind om elke dag te updaten en zo de ontwikkelingen een beetje te zien.
Debian maintainers uploaden nieuwe versies van packages naar unstable. Deze packages zijn alleen door de developers in kwestie zelf getest en hoeven niet aan kwaliteitseisen te voldoen. Dat betekent dat in een ongelukkig geval een package in unstable een ernstige bug kan introduceren. Ook kunnen packages out of sync met elkaar zijn, zodat je bijvoorbeeld tijdens een Gnome-migratie sommige packages van de vorige versie hebt en sommigen van de nieuwe. Dit kan er ook toe leiden dat je sommige packages tijdelijk niet kan installeren/upgraden vanwege ontbrekende dependencies.
Na een tijdje (doorgaans minimaal 10 dagen) kunnen packages van unstable naar testing migreren als ze aan een aantal kwaltiteitseisen voldoen. Testing is daarmee minder rumoerig dan unstable en ondervindt minder ongemakken, maar het loopt uiteraard ook achter op unstable.
Uiteindelijk komt een nieuwe Debian release in zicht, en dan wordt testing de nieuwe stable. Voordat dat gebeurt worden testing en unstable bevroren, en worden (in principe) alleen nog bugfixes doorgevoerd in unstable (welke dan doorschuiven naar testing). Daarna ontvangt unstable een stortvloed aan nieuwe packageversies en begint de hele riedel opnieuw.
Ik heb zelf een jaar of 7 unstable op verschillende desktops gedraaid, en dat was hardstikke leuk om te doen. Maar ik ben het constante upgraden een beetje zat geworden en vind het tegenwoordig wel prima als mijn desktop gewoon een jaar lang hetzelfde is (en een jaar lang werkt
Tot slot nog dit: je kunt altijd upgraden van stable naar testing en van testing naar unstable, downgraden kan niet. Nouja, alles kan, maar het wordt je absoluut niet makkelijk gemaakt.