Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.905 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:43:
Misschien kan ik ook de SycML-gebruikster ervan overtuigen eindelijk haar oude apparaat in te leveren, dat zou het aantal opties wel verbeteren :P
begintmeta schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:25:
(en sentimentele) overwegingen die onwijzigbaar maken, bepalen de clients dus wat de server nodig heeft.
Haha, ja gebonden dat is vervelend maar ja de techniek gaat (ongesentimenteerd)verder, uitleggen aan 'de gebruikster' word lastig schat ik _O-
Raven schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 20:37:
[...]

Kwam die een keer tegen toen ik zat te zoeken naar alternatieven voor Exchange, voornamelijk vanwege de redelijk hoge systeemeisen van Exhange. Heb Zarafa toen in virtuele pc gedraaid om eens te proberen en lijkt me wel wat. Maar is dan ook mijn 1e mailserver als ik die daadwerkelijk in zet, kan dan mooi bij Zentyal geïnstalleerd worden. Scheelt extra systeem.
Waarom dan niet beginnen met een gewone mailserver (postfix ofzo),niet dat dit niet mooi is maar het is nogal een aanslag op je hardware. En heb je het wel allemaal nodig wat deze distro biedt? Jouw keuze :) uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:42
Ik wil eigenlijk weer Linux installeren op een laptop, de Dell Studio 1555 (T4200,4GB). Ik wil vooral een 'fancy GUI' die responsief is. De zaken die ik vooral wil gaan gebruiken of al gebruik op de laptop:
  • SabNZBd
  • Spotnet client
  • Internet
  • Instant Messenger (Ik gebruik zelf geen MSN, vrouwlief soms nog wel, dus moet wel een beetje een 'vrouwlief-proof' client zijn met webcam support
  • Streaming media (Blu-ray iso, DVD-iso, DVD, Muziek(Mp3) streamen naar TV en PS3)
  • Pirate voor het downloaden van MP3's
  • iTunes
Ik denk toch dat ik een Win Vista installatie moet emuleren voor o.a. iTunes. Ik zat te denken aan Linux Mint, echter als Ubuntu 11.04 uit komt zal het nog wel even duren voordat Mint 'geupdate' wordt naar 11.04 denk ik.

Belangrijkste is wel gewoon het surfen (Firefox) en streamen (PS3 media server, echter ondersteunt deze geen Blu-Ray ISO, misschien dat hier een beter alternatief voor is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mint is verreweg de simpelste distro, zeker als je de main edition gewoon pakt. Daar zitten alle codecs e.d. ook al ingebakken, zelden gezeik mee. Ubuntu 11.04 zal vooral wennen zijn en zal nog wat kinderziektes bevatten, die zou ik in jouw geval zeker niet aanraden.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Oké, en voor de punten iTunes,ThePirateApp, Streaming Media (BluRay Iso, DVD iso), Spotnet :?
Zijn daar nog tips voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

RedHat schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:20:
Oké, en voor de punten iTunes,ThePirateApp, Streaming Media (BluRay Iso, DVD iso), Spotnet :?
Zijn daar nog tips voor.
Oh wacht, je bedoelde echt letterlijk die applicaties :P Ik dacht dat Linux-alternatieven ook wel prima waren. Heb even te snel gelezen, sorry.

- Itunes schijnt te werken op Ubuntu: http://www.ehow.com/how_5...-itunes-linux-ubuntu.html. Waarschijnlijk werkt dit ook op andere distro's.
- ThePirateApp heeft wat alternatieven: http://alternativeto.net/software/pirate/?platform=linux
- Streaming media is afhankelijk van hoe je TV het wil inlezen. Kan die gewoon een share benaderen? In dat geval werkt dat met Linux natuurljik ook prima. Anders kun je Playstation 3 Media Server opzetten, die kan ook streamen.
- Spotnet heeft ook een alternatief: http://www.mixel.nl/88/sp...loaden-nieuwsgroepen.html\

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 14:12
iTunes:
gtkpod (connectie met ipod), Rhythmbox, aTunes, amarok, tunesviewer (itunes university) ?

Streaming Media:
XBMC

Spotnet:
SpotLite

ThePirateApp:
geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor de Liefhebbers is overigens een nieuwe versie van DragonFly BSD* uit. Vind het toch wel leuk, zo met z'n eigen FS en zo. Maar gebruikt iemand het echt?
Big-ticket items

Hardware and multiprocessor support - This release supports a much larger variety of hardware and multiprocessor systems than previous releases, thanks to updates of ACPI and APIC and ACPI interrupt routing support.

Hammer Deduplication - Hammer volumes can now deduplicate volumes overnight in a batch process and during live operation. The 'hammer dedup-simulate' command can be used to estimate space savings for existing data.

Packet Filter (pf) - Pf was updated to a version based upon OpenBSD 4.4. The previous version of pf in DragonFly was based on OpenBSD 4.2.

Compiler updates - DragonFly now uses gcc 4.4 as the default system compiler, and is the first BSD to take that step.

New bridging functionality - The bridging system has been rewritten. Multiple interfaces on a single system can be bound together transparently under a single virtual MAC address, and bandwidth aggregated to that new interface.

MP Performance - The MPLOCK (the primary lock, that when held ensures only a single cpu is operating within the kernel) has been removed from every area except the VM system. DragonFly is one of the few non-academic operating systems to use a primary sychronization mechanism that is not a blocking mutex

Overall Performance - DragonFly now offers significant performance gains over previous releases, especially for machines using AHCI or implementing swapcache(8).

ACPI Support - Major update to DragonFly's ACPI support have been made, particularly for interrupt routing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een probleem, misschien dat jullie mij hiermee (op weg) kunnen helpen. Ik ben een Linux gehandicapte. Ik 'doe maar wat' en dan lukt het 2 van de 3 keer wel. Maar dat is dus niet genoeg voor onderstaande.

Ik wil een linux programma 'dect_cli' (je krijgt een certificaatfout, geen paniek, werkt gewoon) kunnen draaien vanaf een usb en harde schijf. Mij is verteld dat hij in Back Track en Chaox te vinden is.

Probleem bij Back Track 4r2 (Ubuntu) is dat het daarop niet werkt. Het dect_cli programma zou niet werken onder Ubuntu (ik weet niet waarom, ben daar te n00b voor met Linux). Het probleem met Chaox (Arch Linux) is dan weer dat ik het met geen mogelijkheid op een USB of een HDD geinstalleerd krijg.

Ik heb toen geprobeerd om Arch Linux te installeren, maar ook dat ging mij een beetje boven de pet...

Is er wellicht iemand die mij kan uitleggen hoe ik Chaox geinstalleerd krijg op een HDD/USB? Ik krijg verschillende foutmeldingen gevolgd door foutmeldingen, dus ik denk dat er iets niet helemaal klopt aan de distro. Chaox wordt sinds 2009 niet meer onderhouden of ondersteund, dus mijn hoop ligt bij mensen die Linux wel goed begrijpen (daar ben ik er in elk geval geen van...).

Met Chaox gestart vanaf CD is het mij wel gelukt om dect_cli te gebruiken, maar dat is onhandig omdat het na een reboot de wijzigingen en gemaakte bestanden niet opslaat. Het werkt dus prima, maar ik wil het kunnen draaien vanaf een HDD en USB en dat krijg ik niet voormekaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

BoAC

Memento mori

Hiervoor kun je het beste een nieuw topic aanmaken :)

Vertel duidelijk wat je hebt geprobeerd om het werkend te krijgen en welke errors je exact krijgt.
Ook aangeven wat je hebt gevonden via google wil helpen om je misschien de goede richting in te duwen :)

* BoAC heeft nog nooit gehoord van Chaox en wat je ermee zou kunnen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
BoAC schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:03:
Hiervoor kun je het beste een nieuw topic aanmaken :)

Vertel duidelijk wat je hebt geprobeerd om het werkend te krijgen en welke errors je exact krijgt.
Ook aangeven wat je hebt gevonden via google wil helpen om je misschien de goede richting in te duwen :)

* BoAC heeft nog nooit gehoord van Chaox en wat je ermee zou kunnen.. ;)
Natuurlijk gebruik ik mijn hardware alleen om te testen of mijn eigen DECT setjes veilig zijn! Ik zal binnenkort eens precies gaan documenteren wat er wel (en misschien belangrijker nog, wat er niet) gebeurt bij zo'n install naar HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Kan XBMC ook streamen? Dat wist ik niet.

Voor Blu-ray iso vond ik op het xbmc forum een draadje uit 2009 waarin verteld werd dat Bluray Iso streamen niet mogelijk is/was. ( http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=85822 ). Is dit nu wel mogelijk? Dat kan ik namelijk niet echt vinden.

(Edit: Nog wat meer gevonden. Ze supporten het wel, alleen met streaming kon ik niet vinden. Echter bij niet-streaming moet je bitrates veranderen, dus als een film 25fps is moet je hem daarop zetten. )

[ Voor 26% gewijzigd door RedHat op 28-04-2011 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
RedHat schreef op donderdag 28 april 2011 @ 07:56:
Kan XBMC ook streamen? Dat wist ik niet.

Voor Blu-ray iso vond ik op het xbmc forum een draadje uit 2009 waarin verteld werd dat Bluray Iso streamen niet mogelijk is/was. ( http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=85822 ). Is dit nu wel mogelijk? Dat kan ik namelijk niet echt vinden.

(Edit: Nog wat meer gevonden. Ze supporten het wel, alleen met streaming kon ik niet vinden. Echter bij niet-streaming moet je bitrates veranderen, dus als een film 25fps is moet je hem daarop zetten. )
Dat is fijn enzo... maar sinds waneer word een bitrate uitgedrukt in frames per second?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, ik zit met een probleempje... ik vind Ubuntu lekker om mee te werken, surfen, klooien en gerbuik dit ook voor mijn studie... Ik wil echter ook games zoals Crysis2 voluit kunnen spelen en niet met verschillende pc's / dual boot etc willen werken... wil ik teveel of is zoiets als virtualbox voor games ook te gebruiken met een beetje fatsoenlijke performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Virtualbox voor games is helaas een no-go, tenzij het dosbox games zijn, anders is de performance dramatisch. Een dualboot setup is eenvoudig te maken, maar kost je dus wel 7/8GB windows + ruimte Crysis2.

Andere optie is gebruikmaken van Wine, die sommige populaire Windows games nog best prima wil draaien (lees: 80% v.d. windows performance) . Crysis 2 heeft op WineHQ als status Gold, oordeelt u zelf.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afraca schreef op zondag 08 mei 2011 @ 13:17:
Virtualbox voor games is helaas een no-go, tenzij het dosbox games zijn, anders is de performance dramatisch. Een dualboot setup is eenvoudig te maken, maar kost je dus wel 7/8GB windows + ruimte Crysis2.

Andere optie is gebruikmaken van Wine, die sommige populaire Windows games nog best prima wil draaien (lees: 80% v.d. windows performance) . Crysis 2 heeft op WineHQ als status Gold, oordeelt u zelf.
ok cool, ik zie het alweer... dat wordt dual boot en dan steeds opnieuw moeten opstarten omdat mijn documentjes en muziek net ergens anders staan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt natuurlijk evt. ook Ubuntu virtueel binnen Windows draaien. > Single boot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:44:
[...]

ok cool, ik zie het alweer... dat wordt dual boot en dan steeds opnieuw moeten opstarten omdat mijn documentjes en muziek net ergens anders staan :'(
Documentjes en muziek, als in .doc-jes en .mp3-tjes?

In dat geval kun je ook overwegen om die op een gezamelijk partitie te zetten. Als je er een NTFS partitie van maakt kan windows er gewoon bij en linux ook gewoon (linux heeft de mogelijkheid om NTFS te lezen en schrijven).

Dat scheelt in rebooten, wat nu alleen maar hoeft voor games.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Khaine schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:06:
[...]

Documentjes en muziek, als in .doc-jes en .mp3-tjes?

In dat geval kun je ook overwegen om die op een gezamelijk partitie te zetten. Als je er een NTFS partitie van maakt kan windows er gewoon bij en linux ook gewoon (linux heeft de mogelijkheid om NTFS te lezen en schrijven).

Dat scheelt in rebooten, wat nu alleen maar hoeft voor games.
Ja op zich een goed idee, maar dan zit ik weer met microsoft office documenten die niet 100% compatible zijn... sorry ben een zeikerd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E.C.H.N.O
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 23:35
ik heb een distro nodig voor een printserver.
specs:
p1 233mhz
32mb ram
1mb videoram.
4gb hdd.

het moet alleen wel draadloos kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:30
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:40:
[...]

Ja op zich een goed idee, maar dan zit ik weer met microsoft office documenten die niet 100% compatible zijn... sorry ben een zeikerd >:)
Dan gebruik je toch libre office, zowel op je windows als op je linux :)

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

peter13 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:11:
specs:
p1 233mhz
32mb ram
1mb videoram.
4gb hdd.
Dat wordt nog lastig, tegenwoordig wil volgensmij niks meer booten met die hoeveelheid geheugen. Zelfs Puppy niet voorzover ik kan nagaan. Welk soort en hoeveel geheugen zit er precies in? MIsschien is dat nog een beetje te upgraden. Anders kun je misschien beter proberen een Pentium II met 64MB of meer te bemachtigen, dat soort machines is onderhand gratis te vinden, en dat zal een stuk prettiger draaien.

Als je 48MB of meer hebt kun je gewoon de recentste Debian installeren.

Mocht je het per se met deze hardware willen doen, dan kun je een oudere distributie (zoals bv Debian 3.1, die werkt volgensmij wel op 32MB) installeren. Maar let op dat die geen van allen meer ondersteund worden, dus ook geen security updates. Al met al niet aan te raden.

Wat je - theoretisch gezien - ook nog kan doen is Debian 3.1 installeren, en dan via 4.0 en 5.0 upgraden naar 6.0. Je zult dan wel onderweg je eigen kernels moeten compilen, want recente kernel images booten niet meer op 32MB. Dit is dan ook puur in de categorie "omdat het kan!", want deze route gaat je weken gekut opleveren :P
Draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
specs:
p1 233mhz
32mb ram
1mb videoram.
4gb hdd.

Slackware versie <= 11, dus met 2.4 kernel. Jaja, dat waren tijden...
Zorg er wel voor dat je driver voor wireless aanwezig is in de 2.4 kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als dat de enige functie van die computer wordt kun je dan niet beter gewoon een stukje dedicated hardware aanschaffen? Zal ook een stukje minder stroom gebruiken wat aardig zal schelen als ie veel uren aanstaat. Er staan er genoeg op Marktplaats en op V&A hier zal vast ook wel wat langskomen.

Of gewoon nieuw natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 15:07
specs:
p1 233mhz
32mb ram
1mb videoram.
4gb hdd.

Damn Small Linux :)

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 10:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

specs:
p1 233mhz
32mb ram
1mb videoram.
4gb hdd.

Doe het jezelf niet aan. Geef 50E uit en je hebt een computer die 1000 keer beter is.
Wat je wil kan op zich wel, maar het is een projectje voor de beter hobbyist.

BTW, is dit een oude computer waar je een printserver van wil maken, of een printserver die je als Linux-server wil gebruiken? (Normaal gesproken krijgen wij hier de eerste vraag, maar gezien je hardware zou het wel eens om het tweede kunnen gaan).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-09 19:23
Ik ben op zoek naar een linux/os om dienst te doen als heel eenvoudige mediaplayer voor bij mijn jeugdbeweging.

1024x768 output
usbsticks met mp3's
bediening via muis/toetsenbord

Specs pc (thinclient)

Celeron 350 mhz
128mb ram
40gb hdd

Alle hardware is standaard, recente debian installeert toch zonder 1 probleem

(ram kan/zal uitgebreid worden tot 1gb)

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
Frag_Zero schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 09:43:
Ik ben op zoek naar een linux/os om dienst te doen als heel eenvoudige mediaplayer voor bij mijn jeugdbeweging.

1024x768 output
usbsticks met mp3's
bediening via muis/toetsenbord

Specs pc (thinclient)

Celeron 350 mhz
128mb ram
40gb hdd

Alle hardware is standaard, recente debian installeert toch zonder 1 probleem

(ram kan/zal uitgebreid worden tot 1gb)
Het draait al een linux distributie: Debian. Wat is er volgens jou niet goed aan? Of anders gezegd: wat wil je anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
beelie schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:44:
[...]

Het draait al een linux distributie: Debian. Wat is er volgens jou niet goed aan? Of anders gezegd: wat wil je anders?
Een mediaplayer, ik vermoed dat gnome te traag gaat zijn en heb geen ervaring met andere.

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Frag_Zero schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:14:
[...]

Een mediaplayer, ik vermoed dat gnome te traag gaat zijn en heb geen ervaring met andere.
Dan installeer je toch openbox? ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
Frag_Zero schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:14:
[...]

Video: VLC
Audio: Rhythmbox of XMMS
DE: LXDE (openbox met een beetje extra, werkt beetje als win xp)
Voor een lichte(re) desktop, kun je in Debian manueel pakketten selecteren, zie hier. Deselecteer de desktop environment en vink zelf GDM, LXDE, VLC en Rythmbox aan bij de manuele pakket selectie. Automatisch neemt de installer de afhankelijkheden mee. Vergeet niet de juiste GStreamer bibliotheken mee te nemen voor bepaalde audio formaten...
Al denk ik niet dat Gnome problemen zal geven bij 1G RAM. Er wordt eerder vanuit RAM overwegingen gekeken naar lichtere desktop omgevingen...

[ Voor 8% gewijzigd door beelie op 11-05-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
Bedankt voor het antwoord, was dit even uit het oog verloren!

Eens installeren binnenkort.

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:37
Ik ben op zoek naar een goede linux distro om een beetje mee te leren werken. En ben van plan deze te installeren op mijn oude netbook (een Gigabyte M912X link:http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=2835#sp)
De specs van dit netbook staan duidelijk in de link vermeld dus zal deze verder niet typen.
Het grootste probleem waar ik echter meer zit is of er een ditro is met een goede ondersteuning voor het touchscreen. Dit is iets dat ik toch graag wil behouden. Het mooiste zou zijn als er een ditro is dat volledig bediend kan worden via het touchscreen (dus ook een OSK).

Ik hoop dat jullie ervaren Linux gebruiken mij kunnen helpen bij deze keuze en alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Meego heeft ook een In Vehicle Infotainment versie die touchscreens moet ondersteunen en voor Atoms bedoeld is. Je kunt het makkelijk proberen met een Live versie op USB stick of SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Jumbo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-04-2024
Ik ben op zoek naar een linux distro om naast Vista en Ubuntu te draaien.
Wat moet hij kunnen?
Firefox/chrome draaien met flash player.
Draadloos internet
geluid ondersteunen.
opstarten in ca 10 seconden
verder niets.

Hardware: Acer Aspire 7520 AMD Turion X2 4gb verder niets.

Ik ben niet in staat deze zelf te bouwen/tweaken, en er zijn er redelijk wat op internet te vinden, juist daarom zie ik door de bomen het bos niet.

ik gebruik nu Splashtop OS, maar deze kan niet draaien naast een Linux distro (echt niet!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik lijk in herhaling te vervallen maar toevallig net gisteren dit gezien.

Het is dus snel en moet kunnen wat jij wilt maar je moet zelf even checken of jouw wireless hardware ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Jumbo
  • Laatst online: 03-04-2024
Beelie, bedankt voor je bericht.
Maar Presto = "stil" (dwz, als het gratis was prima, maar niet als ik ervoor moet betalen)
En Madriva ondersteund mijn laptop niet.
@CJP, Ik kan niet vinden of Meego mijn laptop ondersteund, het lijkt alleen te zijn gemaakt voor tablets en netbooks (Atom's)

Edit:
Ik vind het geen probleem om 10-25 euro te betalen, zolang ik het zonder een hoop problemen kan installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door DJ-Jumbo op 23-05-2011 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 20:21
Even een vraagje tussendoor. Ik heb op dit moment Ubuntu 11.04 Server op mijn Atom server staan. Ik zit er alleen aan te denken om Server te vervangen met Desktop. Dit is namelijk makkelijker voor een aantal gebruikers thuis die dan via Remote Desktop kunnen inloggen in plaats van via SSH.

Zal de Desktop editie meer energie verbruiken? Of is dit verwaarloosbaar?
Kan namelijk nog niets vinden over het stroomverbruik van de nieuwe Unity interface.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
Saeverix schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:37:
Even een vraagje tussendoor. Ik heb op dit moment Ubuntu 11.04 Server op mijn Atom server staan. Ik zit er alleen aan te denken om Server te vervangen met Desktop. Dit is namelijk makkelijker voor een aantal gebruikers thuis die dan via Remote Desktop kunnen inloggen in plaats van via SSH.

Zal de Desktop editie meer energie verbruiken? Of is dit verwaarloosbaar?
Kan namelijk nog niets vinden over het stroomverbruik van de nieuwe Unity interface.
Desktop kent hogere overhead dus zal de bak idle al zwaarder belast zijn.

Ik vind dat Arch Linux trouwens ook wel vermeld mag worden in de OP. Actieve userbase en forums hebben me nog nooit teleur gesteld. Ook zeer goede documentatie/wiki.

[ Voor 18% gewijzigd door Rudy op 24-05-2011 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPrinses
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-10-2018
Heeft iemand al Pinguy uitgeprobeerd?

Macbook Pro Mid 2010 13'3 Intel Core 2 Duo 2'66Mhz - 4Gb DDR3, Blackberry Bold 9700, iPhone4 , iPod Classic 160Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 21:09
Rudy schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 03:06:
[...]

Ik vind dat Arch Linux trouwens ook wel vermeld mag worden in de OP. Actieve userbase en forums hebben me nog nooit teleur gesteld. Ook zeer goede documentatie/wiki.
Mee eens! Echt een distro voor tweakers. Snel, en geen overbodige pakketten.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja, plus Arch heeft een extreem goede support voor dm-crypt/cryptsetup met LUKS! Debian ook wel, en gentoo kan ook hier en daar wel werken, maar bij Arch is het gewoon echt even een package installeren, optie aan zetten en rebooten!

Ik zie trouwens dat mensen steeds vragen naar software om ding X te doen. Op http://www.linuxalt.com/ staat een overzicht met wat waarvoor gebruikt kan worden voor mensen die niet zelf kunnen zoeken of alleen maar windows of mac os kennen. Misschien ook wel handig om in de OP te zetten, om dat mensen anders constant blijven vragen welk programma wat voor ze kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
Om mij te verdiepen in Linux en Linux beter te leren kennen wilde ik van mijn netbook een oude PC een server maken.

Server zal als FTP-server dienen, en soms gebruikt worden om websites mee te testen. Verder zou ik graag willen experimenteren met motion software, face en object recognition software. Server is een groot woord, aangezien het niet 24/7 aan zal staan

Atom N270
1GB Ram
160GB HDD
1Gbit netwerkkaart
300mbit wifi-g
1,3 megapixel webcam

Ik heb basis kennis met command line omdat ik in het verleden met centOS heb gewerkt om apache, php en mysql te configureren. ffmpeg te installeren en andere basis dingen.

Via http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php heb ik een Linux Distribution Chooser test gedaan en kreeg:
Debian
Mandriva
MEPIS
Fedora
OpenSuSE
Ubuntu

Zelf dacht ik aan Xubuntu. Welke distro kan ik het beste gebruiken?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Is een beetje standaard wat die zegeniestudios uitpoept. De populairste distro's komen al gauw te voorschijn...

Ze hebben allemaal voors en tegens, probeer er eens wat. Met Xubuntu kun je veel kanten uit qua grafische schil en desktop, daar maak je in een handomdraai Ubuntu of Kubuntu van, maar de andere distro's zijn ook vrij makkelijk te upgraden naar een 'andere' desktop, alleen werkt het theme dan niet altijd mee. (bij de buntu's wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 01-10 23:37
@Mar2zz

Bedankt. Ik ga voor Xubuntu en mogelijk upgrade naar Ubuntu

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Ik wil weer werken met linux (ubuntu?), maar kan ik gewoon de recentste versie nemen of moet ik een oudere versie nemen? Gaat om het volgende systeem namelijk:

- Intel pentium 4 mobile @ 2.00Ghz
- 512mb ddr ram
- 40gb hd
- Intel G845 (igp)

Kan ik op deze oudere hardware ubuntu 11.04 installeren, of moet kan ik beter een oudere versie nemen, a la 9.04 ofzo (vanwege de oude igp en chipset)? Heb tot vorig jaar gewerkt op fedora, en wil weer ff knutselen in linux. Heb echter geen ervaring met installeren van linux.

[ Voor 3% gewijzigd door Trishul op 07-06-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Gewoon de nieuwste pakken. Heb oudere systemen op 11.04 zien draaien. Leuk is misschien om de L variant te kiezen:
lubuntu is a faster, more lightweight and energy saving variant of Ubuntu using LXDE, the Lightweight X11 Desktop Environment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
@Trishul
Dat is een beetje weinig RAM voor Ubuntu. Probeer eens Xubuntu, Lubuntu, Mint XFCE of Mint LXDE.
De LXDE-versies zullen doorgaans vlotter draaien, maar bieden iets minder functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Ah bedankt! Lubuntu klinkt wel interessant... XFCE ken ik ook nog, da's volgens mij met die mac-achtige menu midden-onderin het scherm. Ga Lubuntu proberen. En anders scharrel ik er nog 512mb bij + ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 00:00:
Ah bedankt! Lubuntu klinkt wel interessant... XFCE ken ik ook nog, da's volgens mij met die mac-achtige menu midden-onderin het scherm. Ga Lubuntu proberen. En anders scharrel ik er nog 512mb bij + ubuntu.
Ik gebruik Lubuntu nu alweer bijna een maand, en het bevalt prima! Heerlijk snel :9~
Opstarten (ik heb geen ssd) kost 27 seconden... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik ga binnenkort naar de universiteit, om informatica te studeren en ga daarvoor een laptop kopen. Ze bevelen Linux aan op de laptops. Zelf heb ik geen ervaring ermee, maar gelukkig heb ik een broer die mij er mee opweg kan helpen. Nu heb ik echter nog 1 probleem. Namelijk de laptop zelf.

Ik kwam zelf uit op de Vostro 3350. Na wat gegoogle blijkt het een goede laptop te zijn, dus dan ga je losse onderdelen googlen voor linux ondersteuning en hierbij kwam ik het volgende tegen op de AMD linux wiki.

As of AMD Catalyst™ 10.12, there is no support for switchable graphics chips in Linux. This means you cannot switch between the low power consumption of the integrated graphics chip and the high performance of the discrete graphics chip. Some manufacturers allow the IGP to be turned off in the BIOS and use the discrete card only (but this is not good for battery life). Otherwise, you are stuck with both GPU's turned on and draining the battery while only being able to use the IGP. Carefully research before purchasing a laptop, or you may not be able to fully use the hardware you pay for.

Dit schijnt zo te zijn bij alle computers met een IGP en een dedicated GPU van ATI/AMD. Nu vraag ik mij af hoe dit precies zit en hoe erg dit is. Ik heb al geluiden gehoord dat het is opgelost in 11.3 van catalyst, maar veel heb ik daar helaas niet over kunnen vinden.

Daarnaast schijnt het ook zo te zijn dat de opensource drivers die er zijn alleen de IGP kunnen uitschakelen, waardoor er alsnog een hogere stroomverbruik is.Vraag is dus, kan ik rustig een laptop met ATI/AMD aanschaffen of moet ik wijken naar NVidea met bumblebee als opensource oplossing voor schakeling tussen IGP en GPU?

edit:
BTW dit moet gaan draaien op ubuntu. [offtopic]Dus misschien het verkeerde topic :X [/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Allereerst top dat je al zoveel hebt kunnen vinden zonder ervaring te hebben met Linux!
De integrated graphics volstaan voor de meeste gebruikers wel denk ik, tenzij je echt hardware offloading wil gaan doen of CUDA wil aanspreken. Zelfs de ingewikkeldste Compiz settings draaien prima op Sandy Bridge IGPs vziw. Bovendien scheel het heel wat aan stroomverbruik.
Het switchen tussen IGP/dedicated GPU is nu aardig lastig en experimenteel dus voorlopig kan je volstaan met het uitzetten van je dedicated GPU in het BIOS, check alleen of dat mogelijk is voor je laptop, ik heb een Asus in handen gehad die alléén Optimus kan, geen handmatige selectie.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ok, dus voor nu moet ik eigenlijk gewoon de IGP gebruiken en bij Dell gaan navragen of de dedicated GPU uitschakelbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Gropah schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:22:
Ok, dus voor nu moet ik eigenlijk gewoon de IGP gebruiken en bij Dell gaan navragen of de dedicated GPU uitschakelbaar is?
Wat Google levert is een thread waarin Dell zegt niet bereid te zijn een dergelijke BIOS optie te maken.
Ook zijn er genoeg topics inmiddels hoe Hybrid graphics aan de praat te krijgen zijn met de laatste Ubuntu release. Geen safe buy die Dell, maar als je er bereid bent wat moeite in te steken kom je er vast wel uit.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

gertvdijk schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 13:25:
[...]

Wat Google levert is een thread waarin Dell zegt niet bereid te zijn een dergelijke BIOS optie te maken.
Ook zijn er genoeg topics inmiddels hoe Hybrid graphics aan de praat te krijgen zijn met de laatste Ubuntu release. Geen safe buy die Dell, maar als je er bereid bent wat moeite in te steken kom je er vast wel uit.
hmmk. Kun je een bron geven voor het feit dat het er niet inzit. Heb zelf proberen te googlen, maar kwam niks tegen.

Maar zoals ik al zei ben ik niet echt bekend met linux, en wat voor jullie een beetje moeite is, is voor mij denk ik (nog) onmogelijk... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
http://en.community.dell..../t/19359720.aspx#19806779
Gaat wel over een andere Vostro zie ik nu. Zie ook de Ubuntu wiki HybridGraphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _A3
  • Laatst online: 14-01-2023

_A3

Op een laptop wil ik een linux distributie gaan installeren. Zelf zat ik als eerste te denken aan de laatste versies van Ubuntu of Suse.

De specificaties van de laptop:
Intel Core 2 Duo T5600 (1,8Ghz)
1GB geheugen
120 GB hdd
Verder een DVD/cd brander, Wireless, cardreader (laatste zou handig zijn maar is geen must dat die werkt eerste twee wel)

Wat ik er mee wil gaan doen is internetten, office (Open of LibreOffice waarschijnlijk), uTorrent, files sharen met een Windows 7 pc. De laptop moet vanaf de Windows 7 pc ook over te nemen zijn.

Ik heb zelf al wel een paar keer een linux distributie geïnstalleerd en ook wel wat mee gespeeld. Zoals het opzetten van een webserver.

Op de meeste linux distributies zal wat ik wil wel werkend te krijgen zijn. Is het een goede keus om voor Ubuntu of Suse te gaan of zijn er voor wat ik er mee ga doen veel betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat jij wil kun je met zowel Ubuntu als Suse prima doen.

Ik zou alleen geen uTorrent gebruiken. Het kan wel als je het echt wil, maar Windows applicaties draaien geeft extra overhead. Er zijn onder Linux voldoende goede torrent clients om zonder uTorrent te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 15:49

Demo

Probleemschietende Tovenaar

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:59:
Wat jij wil kun je met zowel Ubuntu als Suse prima doen.

Ik zou alleen geen uTorrent gebruiken. Het kan wel als je het echt wil, maar Windows applicaties draaien geeft extra overhead. Er zijn onder Linux voldoende goede torrent clients om zonder uTorrent te kunnen.
Er is inmiddels een alphaversie van µTorrent voor Linux, maar ik zou voor Transmission of Deluge gaan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-10 12:39
[b][message=36220829,noline] *snip*
Maar zoals ik al zei ben ik niet echt bekend met linux, en wat voor jullie een beetje moeite is, is voor mij denk ik (nog) onmogelijk... helaas.
Als je weinig tot geen ervaring hebt met Linux is het handiger als je je alleen concentreert op het uitzetten van de igp of gpu in de bios. Wil dit niet en is he switchen tussen deze twee nog (steeds) niet beschikbaar via de drivers, dan zou ik overwegen een andere laptop te nemen.

Vooral bij AMD kun je er vanuit gaan dat als iets nu nog niet ondersteund word door AMD, dat het makkelijk een jaar of veel langer kan duren voordat het wel ondersteund wordt (persoonlijk ervaring). Dit probleem wil je niet met een studie laptop, die moet het gewoon doen, ook na updates van het os.

Voor AMD driver problemen/vragen ga ik meestal naar de forums van amd of phoronix.com. Phoronix.com kent een community met veel driver ontwikkelaars en aanwezigheid van AMD mensen, waaronder de projectleider van het opensource driver team van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb eerder voor dezelfde laptop ook al eens gevraagd, maar het doeleinde is nu iets anders.

Ik ben op zoek naar een linux distributie die kan draaien op de volgende specs:
Pentium 3 400mhz
384mb ram
5gb hdd
4mb grafische kaart
Gaat hierbij om een HP Omnibook XE2.

doel: muziek draaien, waarbij er een externe harddisk kan worden aangesloten om de muziek te beluisteren (uiteraard een windows geformatteerde disk)
Eventueel komt er nog een win 98 SE bij als dual boot, ivm andere doeleinden die zelden gebruikt zullen worden.

Moet vooral niet te moeilijk overkomen voor de gebruiker, want ik zal m niet altijd zelf bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:20:
heb eerder voor dezelfde laptop ook al eens gevraagd, maar het doeleinde is nu iets anders.

Ik ben op zoek naar een linux distributie die kan draaien op de volgende specs:
Pentium 3 400mhz
384mb ram
5gb hdd
4mb grafische kaart
Gaat hierbij om een HP Omnibook XE2.
Zo te lezen wil je een zo'n luxe mogelijke distributie dat op dit systeem lekker snel is. In dat geval zou je op dit systeem Lubuntu installeren. Dit is ubuntu met de lxde window manager en slim uitkiende applicaties erbij die voor lichte systemen bedoeld zijn. Meer informatie vindt je op onderstaande link.

https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu#System_requirements

Laat het even weten als deze niet snel genoeg op je systeem draait, dan zijn er nog wel lichtere distributies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:01:
[...]

Zo te lezen wil je een zo'n luxe mogelijke distributie dat op dit systeem lekker snel is. In dat geval zou je op dit systeem Lubuntu installeren. Dit is ubuntu met de lxde window manager en slim uitkiende applicaties erbij die voor lichte systemen bedoeld zijn. Meer informatie vindt je op onderstaande link.

https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu#System_requirements

Laat het even weten als deze niet snel genoeg op je systeem draait, dan zijn er nog wel lichtere distributies.
ik zal eens kijken hiernaar. Vraag is wel of hier applicaties voor zijn te downloaden die dus muziek kunnen afspelen vanaf een externe (usb) schijf, en bijvoorbeeld daar zelf de liedjes tussenuit zoekt tijdens het draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:08:
[...]

ik zal eens kijken hiernaar. Vraag is wel of hier applicaties voor zijn te downloaden die dus muziek kunnen afspelen vanaf een externe (usb) schijf, en bijvoorbeeld daar zelf de liedjes tussenuit zoekt tijdens het draaien?
Daarom suggereerde ik juist Lubuntu. Hiermee heb je de volledige ubuntu software store tot je beschikking en zijn verder alle applicaties te installeren die op Linux of ubuntu werken. Met andere woorden vrijwel elke noemenswaardige applicatie biedt een installatie pakket voor (L)ubuntu aan, wel zo makkelijk.

Er wordt standaard een goede mediaplayer met Lubuntu mee geinstalleert, vermoedelijk ben je daar meer dan tevreden mee.

[ Voor 12% gewijzigd door 2green op 30-06-2011 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Voor lichte applicaties hier nog een handige link: Lightweight Applications op de Arch Wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het blijkt nu dat ik zeer veel problemen heb met de installatie. Zelfs gewoon als live cd starten, kost ontzettend veel moeite. Hij stopt op een gegeven moment zelfs. Cd getest, en daar zaten geen fouten op. Ben nog zoekende naar een oplossing.

bij Ubuntu heb ik trouwens exact dezelfde problemen gehad, Terwijl Puppy linux wel gewoon wilde draaien (is natuurlijk een stuk lichter, maargoed, dat moet niet uitmaken, linux is linux, basis is hetzelfde)

andere optie zou zijn een ubuntu blokkendoos installeren. Maar dan zit ik nog steeds met ubuntu, en heb ik een internetverbinding nodig, die ik op dat laptopje gewoon niet direct beschikbaar heb (lees: enkel een usb stick die niet goed werkt)

Zijn er andere alternatieven die niet zoveel rompslomp voor het installeren vragen?

ik vind o.a. knoppix, en daar heb ik al eens kort mee gewerkt (virtueel) maar is het wat? tis iig een stuk lichter dan ubuntu of varianten erop

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2011 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
@The_maxx

Een live cd is mooi om even snel iets mee te proberen, maar wel een zware belasting voor je niet al te moderne computer. Dat dit niet werkt als de installer ook al niet werkt vindt ik niet vreemd.

Normaal gesproken zou Lubuntu juist erg makkelijk te installeren moeten zijn. Vermoedelijk heeft je systeem een probleem met de grafische zware installer. Deze is zwaarder dan lubuntu zelf, wat soms problemen geeft.

Hiervoor bestaat er een alternative installer, die is veel lichter. Deze is momenteel alleen voor versie 10.10 beschikbaar. Hiervandaan kun je gewoon updaten naar 11.04

https://wiki.ubuntu.com/L...tionHelp/AlternateInstall

Werkt dit en wil je graag een schone 11.04 versie installeren, dan kan ik je dat wel uitleggen. laat maar horen.

p.s.
Alternatieven genoeg natuurlijk, een prettige die ik persoonlijk goed ken is:
http://distrowatch.com/table.php?distribution=crunchbang

[ Voor 32% gewijzigd door 2green op 05-07-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-10 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@The_maxx en toevoeging op 2green:
Als je met de alternatieve installer wilt werken en 11.04 direct wilt hebben, kan je ook via de expert mode (je krijgt dan meer vragen), de stap overslaan van Selecteren en installeren van software met de installatie van een andere smaak, zoals bijvoorbeeld Xubuntu. Je hebt dan een basis Ubuntu installatie zonder GUI. Nadat het systeem is gestart, kan je via apt-get de lubuntu package installeren die dan de rest verzorgt. Nogmaals herstarten en je hebt je GUI.

Nu komt het lange gedeelte: mijn eigen vraag. Ik gebruik al sinds 2007 Xubuntu en ben goed bekend met Linux in de tussentijd. Omdat 11.04 mij een niet zo'n lekker gevoel geeft met de bugs die er nog in zitten (vooral merkbaar als je van vorige versies komt via upgrade) zoals het niet goed mappen van schermen in Compiz of disfunctioneren van schermen nadat deze geminimaliseerd is, zoek ik wat anders.

De hardware waar het op moet gaan draaien:
Simpel, die is er nog niet. Mijn PC ga ik binnenkort vernieuwen en moet de laatste AMD processor krijgen, Bulldozer. Geheugen zal zat worden, minstens 8 GB, misschien zelfs meer. Het OS komt te draaien op een SSD. Omdat ik ook regelmatig een VM draai, gaat het OS naast de VMs op de SSD voor de performance.
Geluidskaart wordt een goede kwaliteit kaart, dus niet zo'n Realtek HD onding. Ik wil kwaliteit uit m'n speakers horen. Momenteel heb ik een Creative Live! 24 bit op 't moederbordje zitten (MSI K8N Diamond ftw O+). De aparte kaart zal zeer waarschijnlijk ook een Creative zijn. Het moet 5.1 kunnen uitvoeren via analoog (dat zijn m'n speakers nog en wordt niet vervangen, had bij de huidige PC misschien beter wat meer moeten uitgeven voor een digitaal setje).
Videokaart is geen probleem, nVidia GT210 (zit nu in m'n huidige PC, eerder aangeschaft omdat ik dacht dat m'n oude kaart stuk was, wat misschien niet het geval is).

Distro wensen:
  • Liefst niet RPM based. Ik heb er mee gewerkt en op m'n werk hebben we er een aantal draaien, maar het voelt heel onlogisch aan als je Ubuntu gewend bent. Voornamelijk de indeling van /etc mbt systeem instellingen;
  • Goede software support en snelle updates ervan. Ik heb geen zin om met oude versies te werken (geen 2.x in de repo als 3.x+ al geruime tijd uit is);
  • Duidelijke en overzichtelijke package manager. Aptitude is geweldig, zoiets soortgelijks wil ik graag hebben, zodat ik tenminste door de beschikbare software kan bladeren (heb ik niet direct gezien in de paar uur dat ik Arch probeerde);
  • Niet bloated. Sommige distro's vinden het leuk om 20 extra packages als dependencies toe te voegen voor 'toegevoegde functionaliteit' die je toch niet gebruikt;
  • Compiz en Emerald in de repo. Ik gebruik 't nu en vind het geweldig. Compiz geeft niet alleen eye-candy, het bied ook wat extra functionaliteit als WM. Een andere window decorator is prima, als er maar niet te veel bloat bij zit, zoals gtk-window-decorator (veel gnome meuk);
  • Xfce. Snel, simpel, overzichtelijk en functioneel. Ik vind het stukken beter werken dan Gnome en heb dus ook het liefst zo min mogelijk Gnome meuk er bij. KDE is helemaal uit ten boze, dat gaat tegen punt 4 in.
  • Als het even kan, een rolling release. Daarmee bedoel ik dus dat nieuwe versies van software door blijven gaan en niet zoals bij Ubuntu per release wordt vast gezet. Komt dus samen met punt 2.
  • Last but not least: het moet niet lopen kutten met VirtualBox. Ik ben forum moderator voor de software, dus het is essentieel dat het goed functioneert. Ze ondersteunen genoeg distro's, dus het zou niet zo'n probleem moeten zijn, maar ik zie genoeg kleine issues met de werking van bepaalde features (zoals USB). Wil ik niet hebben.
Het maakt mij niet zo heel veel uit als ik wat meer werk moet doen om iets werkend te krijgen, als het maar goed werkt uiteindelijk. Ik ben ook niet bang voor de command line, sterker nog, ik zit er regelmatig in. M'n huidige Xubuntu installatie is vorig jaar, met versie 10.04, vanaf de grond af aan geïnstalleerd. Dwz alternatieve installatie, expert mode en alleen een CLI. Het minste wat mogelijk is ermee. Van daaruit heb ik de rest uit de repo geplukt.

Mint valt af ivm lange tijd voordat bepaalde software beschikbaar is. Ik zag dat bij eerdere releases bij klasgenoten (ben ondertussen al meer dan een jaar afgestudeerd :)) dat het erg lang duurde voordat de volgende versie uit kwam. Ubuntu bijvoorbeeld in april, Mint pas 2 maanden later. Er gaat blijkbaar te veel tijd verloren aan het 'rebranden'. Iets baseren op een distro dat gebaseerd is op Debian vraagt in principe ook om vertraging.
Zelf zat ik al richting Debian testing/unstable te denken. Door extra repos heb ik toegang tot veel extra software buiten de default repo en het is meer een rolling release waardoor nieuwe software versies sneller te krijgen zijn (zoals een nieuwe Xfce).
Andere suggesties?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
@hero of time

ik zou zoals je zelf al aangeeft sid nemen. Aandachtpuntje hierbij is beveiliging... Sid wordt niet actief door het security team bijgewerkt (dacht ik).

Naast xfce is lxde ook een fijne window manager. Dekt functioneel net als xfce de lading, oogt best aardig, maar is en voelt veel sneller aan. zelfs op een i7 merk je nog het verschil tussen xfce en lxde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb Lubuntu geprobeerd in een VM maar vond het nog erg onaf aanvoelen. Een hoop instellingen mis ik, het geeft niet uit zichzelf een volledige omgeving (zo is OpenBox of een andere WM nodig bijvoorbeeld, op zich geen probleem omdat ik toch Compiz neem). Even snel kijkend naar de huidige Lubuntu leert mij dat ze nu zelfs Xfce onderdelen erin zetten.
Neemt niet weg dat ik LXDE van Debian kan bekijken, Ubuntu heeft wel eens vaker van die rare dingen.

Iemand die nog andere distro's kent waar ik mee aan de slag zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Vergeleken bij Debian en Ubuntu heb je een punt. In vergelijking met xfce heb ik dat zelf niet.

p.s.
crunchbang al bekeken? een openbox debian distro... lekker vlot en wat kleiner dan ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

2green schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:18:
@hero of time

ik zou zoals je zelf al aangeeft sid nemen. Aandachtpuntje hierbij is beveiliging... Sid wordt niet actief door het security team bijgewerkt (dacht ik).
Dat is testing. Zodra er een fix is gaat die eerst in unstable (aka sid). Het kan een tijd duren voordat ie ook in testing zit.
Naast xfce is lxde ook een fijne window manager. Dekt functioneel net als xfce de lading, oogt best aardig, maar is en voelt veel sneller aan. zelfs op een i7 merk je nog het verschil tussen xfce en lxde.
Ik gebruik ook LXDE op m'n oude pc, werkt prima.

Ik denk ook dat je Debian Unstable moet gebruiken. Het heeft af en toe z'n ruwe kantjes, maar over het algemeen werkt het heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 22:16:
Dat is testing. Zodra er een fix is gaat die eerst in unstable (aka sid). Het kan een tijd duren voordat ie ook in testing zit.
Zojuist opgezocht, het is Debian unstable die geen security support heeft.
Q: How is security handled for testing?

A: If you want to have a secure (and stable) server you are strongly encouraged to stay with stable. However, there is security support for testing: The Debian testing security team handles issues for testing. They will make sure that the fixed packages enter testing in the usual way by migration from unstable (with reduced quarantine time), or, if that still takes too long, make them available via the the normal http://security.debian.org infrastructure.

Bron: http://www.debian.org/security/faq#testing
Voor Debian Testing worden i.t.t. unstable resources gepland beveiliging, regressietesting, etc. Voor Debian unstable niet. Debian unstable krijgt natuurlijk wel de patches. Echter ontstaan nieuwe problemen door het constant updaten van deelsystemen/depencencies (regressie). Het is niet zinvol hier actief op te controleren voor beveiligings problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door 2green op 10-07-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thanks voor de feedback. Debian wordt het dus. Ik had eigenlijk wel een beetje verwacht dat iemand Gentoo of Slackware zou gaan noemen, maar blijkbaar niet. Komt vast door hun package manager die niet aan mijn wensen voldoet, al ken ik ze niet. Of heb ik alleen maar Debian users gezien tot op heden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

2green schreef op zondag 10 juli 2011 @ 09:19:
Voor Debian Testing worden i.t.t. unstable resources gepland beveiliging, regressietesting, etc. Voor Debian unstable niet. Debian unstable krijgt natuurlijk wel de patches. Echter ontstaan nieuwe problemen door het constant updaten van deelsystemen/depencencies (regressie). Het is niet zinvol hier actief op te controleren voor beveiligings problemen.
I stand corrected, ik dacht dat Testing helemaal geen support kreeg. Defacto heeft Unstable imho wel meer support omdat alles fixes daar eerst langs komen, maar voor hetzelfde geld blijft er lang een grote security bug open staan.
Hero Of Time schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:53:
Thanks voor de feedback. Debian wordt het dus. Ik had eigenlijk wel een beetje verwacht dat iemand Gentoo of Slackware zou gaan noemen, maar blijkbaar niet. Komt vast door hun package manager die niet aan mijn wensen voldoet, al ken ik ze niet. Of heb ik alleen maar Debian users gezien tot op heden? :+
Er zijn natuurlijk gewoon veel meer Debian users. Maar eerlijk gezegd, het soort mensen dat echt gelukkiger wordt van Gentoo/Slackware komt over het algemeen niet hier vragen welke distro er bij ze past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Laatst online: 07-10 23:15
Hello tweakers,

In zijn vakantiechalet is mijn oom van plan een desktop pc'tje neer te zetten waar gasten op (draadloos)
kunnen internetten, ook als ze geen laptop of smartphone bij zich hebben.

Het slachtoffer is een Compaq EVO D500 met de volgende specs:

- Pentium 4 2.4 Ghz
- 768 MB RAM (SDRAM)
- 40 GB disk
- 16 MB AGP troepkaartje (ik zoek nog een lowprofile Geforce 4 MX oid)
- CD-ROM
- Draadloze NIC, Ralink 802.11g.

Doel is om het ding zo veilig en foolproof mogelijk in te richten, liefst nog als een soort kiosk,
waar alleen de browser te gebruiken is zonder een loginnaam of password op te geven.

Ik neig naar Linux vanwege de veiligheid en de grote keus aan distro's die fijn en snel werken voor een dergelijk pc'tje. Gebruikersvriendelijkheid is een vereiste, de distro dient ook mijn draadloze netwerkkaart te kunnen ondersteunen (+ beheerdersaccount om de nodige instellingen te maken)

- Windows 7/Vista vallen af, te zwaar voor het systeem
- Windows XP wordt naar mijn inziens ook te traag door de noodzaak van een virusscanner. En in hoeverre
kun je XP dichtzetten?
- Ubuntu / Mint, eveneens te zwaar/log/teveel overbodigheden.
- Ubuntu Lite, niet erg overzichtelijk.
- ChromeOS (getchrome.eu) is niet erg duidelijk en traag, valt dus af.
- Jolicloud is leuk, maar daar heb je een account voor nodig.
- Puppy Linux, teveel overnodige meuk en weinig aantrekkelijke interface. Ik heb alleen een browser nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door AvWijk op 19-07-2011 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

webconverger.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien dan Debian of ArchLinux? :) Zijn imo toch wel lichtere distro's, waarbij je zelf kan aangeven wat je wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
klopt, maar je moet onderhand het halve OS herschrijven om simpele kiosk functionaliteit te krijgen.

Webconverger komt nog het dichtst in de buurt (thnx Cyber) maar niet bepaald gebruikersvriendelijk te configureren of te installeren op HDD, wat wel een eis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

AvWijk schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 01:43:
klopt, maar je moet onderhand het halve OS herschrijven om simpele kiosk functionaliteit te krijgen.

Webconverger komt nog het dichtst in de buurt (thnx Cyber) maar niet bepaald gebruikersvriendelijk te configureren of te installeren op HDD, wat wel een eis is.
Wel degelijk. Ik heb twee eeeTops uitgerust met webconverger op een SD-kaartje. Werkt perfect. Je moet er wel even wat moeite in stoppen, maar eenmaal klaar is 't iets wat niet kapot kan.

Je moet wel wat van linux weten om 't op te zetten, maar dat geldt voor alles eigenlijk want anders heb je een beveiligingsrisico voor je staan. Dan kun je beter een prefab windows kiosk pakket kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 19-07-2011 01:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
CyBeR schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 01:43:
[...]

Wel degelijk. Ik heb twee eeeTops uitgerust met webconverger op een SD-kaartje. Werkt perfect. Je moet er wel even wat moeite in stoppen, maar eenmaal klaar is 't iets wat niet kapot kan.

Je moet wel wat van linux weten om 't op te zetten, maar dat geldt voor alles eigenlijk want anders heb je een beveiligingsrisico voor je staan. Dan kun je beter een prefab windows kiosk pakket kopen.
Hoe valt het dan gebruikersvriendelijk te configureren? Ik krijg alleen een hele som bootcommands die ingeklopt moeten worden, eigenlijk een no-go mocht mijn oom iets willen veranderen. Mis echt een adminaccount in dit soort situaties, een chrome based versie zou helemaal top zijn (chrome is stukken sneller)

Vind de fonts ook niet top eigenlijk, misschien toch maar een volledige distro proberen met automatisch gastaccount.

[ Voor 6% gewijzigd door AvWijk op 19-07-2011 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:26

arie_papa

Running on Ubuntu

Kun je niet gewoon Ubuntu installeren met een account die zelf doorstart zonder sudo rechten??
Eventueel alle overbodige meuk de-installeren via synaptic en klaar is kees.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou voor een thin-client kiezen. Vaak (meestal?) zijn deze uitgerust met XP. Deze starten na het aanzetten automatisch op. Als administrator kun jij de startprocedure instellen, users hebben standaard maar heel weinig rechten. Virussen en dergelijke zijn geen enkel probleem: na een reboot is de install weer in de staat die jij als administrator hebt vastgelegd.

En ze zijn zuinig, btw.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 09:27
Thin clients zijn idd heel erg fool proof. Als je iets wilt verkloten, dan moet je naar de admin account gaan, write bescherming eraf gooien en dan kan je pas iets doen. Tegen die tijd, staat er al wel iemand bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:09

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Of thinclients met linux erop. BV van HP kun je alles makkelijk dichtzetten en een inet verbinding opzetten afdwingen.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Niet te vergeten zijn thin-clients passief gekoeld: geen onderhoud of lawaai!
En op samenkopen.net loopt er nog een actie van thin clients. Er staat een HP T5700 voor 28 euro. Ruim voldoende voor jouw toepassing lijkt me.

Ik heb verder niets met die actie te maken, dus zie dit als tip en niet als spam

[edit nav post hieronder:]Thin-clients hebben zo'n reborn kaartje niet nodig; dit is in het besturingssysteem al afgehandeld.
Mocht iemand alsnog uitvogelen hoe hij admin rechten krijgt, kun je desnoods een bootable usb-stick gebruiken om een image terug te zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-07-2011 10:45 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:02
XP met zo'n rebornkaartje erin? Dan hebben virussen ook niet heel veel kans toch? Bij een reboot is het systeem weer schoon. En dan gewoon Firefox in kiosk mode ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18
Misschien is xPUD iets?
xPUD is an unique Linux distribution, consisting mainly of a web browser and a media player, with a simple user interface on top. It can turn your computer into a kiosk-like station by leveraging web technologies, making surfing and watching movies as easy as pie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 08:38
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:40:
Niet te vergeten zijn thin-clients passief gekoeld: geen onderhoud of lawaai!
En op samenkopen.net loopt er nog een actie van thin clients. Er staat een HP T5700 voor 28 euro. Ruim voldoende voor jouw toepassing lijkt me.

Ik heb verder niets met die actie te maken, dus zie dit als tip en niet als spam

[edit nav post hieronder:]Thin-clients hebben zo'n reborn kaartje niet nodig; dit is in het besturingssysteem al afgehandeld.
Mocht iemand alsnog uitvogelen hoe hij admin rechten krijgt, kun je desnoods een bootable usb-stick gebruiken om een image terug te zetten.
En jij denkt dat je fatsoenlijk kan internetten met zo'n thin-client. De bedoeling is dat je met een thinclient dus remote gaat werken op bijvoorbeeld een remotedesktop/citrix server.

XP met een gast account en een rebornkaartje lijkt me een prima oplossing hiervoor.
Spelen die flash filmpjes ook nog een redelijk af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

rhodium schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:03:
[...]

En jij denkt dat je fatsoenlijk kan internetten met zo'n thin-client. De bedoeling is dat je met een thinclient dus remote gaat werken op bijvoorbeeld een remotedesktop/citrix server.

XP met een gast account en een rebornkaartje lijkt me een prima oplossing hiervoor.
Spelen die flash filmpjes ook nog een redelijk af :)
Ik gebruik zelfs een thin-client om de dagelijkse kleine internettaken uit te voeren. (mail checken, internetbankieren) Dat ding is lekker klein en stil, dus makkelijk weg te werken.

Ik moet inderdaad toegeven dat processorintensieve zaken (flash) niet echt lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Hero Of Time schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:53:
Jah, Gentoo! *O* *O* *O* Rolling release en fijne package manager :) Ik heb op een hele oude bak (11 jaar) tot een tijdje geleden nog Arch gedraaid, en distro upgraden en packages installeren was daarop super snel, maar pacman (progsel op Arch) heeft wel weer vreemde flags om bepaalde functionaliteit aan te spreken. Bijv. "pacman -S <pakket>" om te installeren, maar als je er -Ss van maakt dan kun je op eens zoeken 7(8)7

Dan vind ik emerge (progsel op Gentoo) of pmerge (snellere implementatie van emerge -- te verkrijgen via het pakketje pkgcore) beter. "emerge -avt <pakket>" is meuk installeren, -C is uninstalleren. "emerge -pv --depclean <pakket>" of "equery depends <pakket>" om te zien welke pakketten dependen op je opgegeven pakketje. "equery belongs <bestand>" laat zien bij welk pakket het opgegeven bestand zit. "equery files <pakket>" laat de geïnstalleerde bestanden zien van het opgegeven pakket. Verder heb je nog eix als super handige en snelle zoektool: eix -I (hoofdletter i, geïnstalleerde pakketten) of eix -cu (te upgraden pakketten) of eix -C (categorie opgeven) en eix-sync (portage bijwerken en overzicht van nieuwe pakketten laten zien) Oja, en dan heb je ook nog qlop -l (kleine L) waarmee je een log hebt van wanneer je welk pakket geïnstalleerd hebt. qlop is onderdeel van portage-utils (equery belongs `which qlop` :)), equery in gentoolkit en eix in eix (Handige tools, hoewel het stupid is dat gentoolkit en portage-utils niet gewoon bij portage zelf zitten :/)

Heb vroeger heel eventjes ubuntu server op een server gebruikt, maar vond dat het gewoon lastig was om je pakketten te managen. Bij Gentoo krijg je weinig voorgeïnstalleerde stuff en bepaal je zelf wat je erop zet :) Ik draai zelf Hardened Gentoo op een 7 jaar oude thinkpad en heb er laatst Gnome Shell op gezet, wat gewoon prima werkt. (Vroeger ook wel compiz gedraaid) Bij Arch heb je volgens mij ook maar 1 versie van elk pakket in de repo's, terwijl je bij Gentoo vaak uit verschillende versies kunt kiezen. Wel een nadeel van Gentoo (op desktops dan) is dat schoon upgraden best lastig is. Op internet doen ze altijd iets van "emerge -avtDuv world", maar dat geeft een super lange waslijst aan pakketten en het ruimt niet oude dependencies die niet meer gebruikt worden op, dus ik doe zelf altijd elk half jaar dan gewoon Gnome en X compleet verwijderen, systeem opschonen, en dan in stapjes nieuwe progsels bakken :) Kost nog steeds allemaal wel wat tijd, maar wel de moeite waard :)

Zo. Nu mogen de Debian users dit topic weer domineren :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
Inmiddels mijn oude systeempje met Ubuntu 11.04 uitgerust wat jammer genoeg veels te bloated is voor een Pentium 4. Welke distro is net zo gebruikersvriendelijk als Ubuntu (gnome) maar is wel erg licht? Puppy (onoverzichtelijk), XFCE, enlightenment, Lubuntu (kaal, geen opties) zijn dat dus weer totaal niet. Wireless kaart wordt ook niet herkend in Ubuntu 11.04, bij de setup weer wel..

Als Linux me allemaal te lang duurt (die fragmentatie is ook een probleem van Linux, imho) knal ik er maar gewoon weer XP op met Illusion 2000..

[ Voor 27% gewijzigd door AvWijk op 21-07-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is een goed alternatief voor Ubuntu als beginnende Linux user? Ik vind gnome 3 en Unity maar niks. Ik heb nog een dualcore systeempje over waar ik met linux mee wil gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:39:
Wat is een goed alternatief voor Ubuntu als beginnende Linux user? Ik vind gnome 3 en Unity maar niks. Ik heb nog een dualcore systeempje over waar ik met linux mee wil gaan experimenteren.
Zelf ben ik na ubuntu op archlinux overgestapt. En bevalt me nog steeds ;). Wellicht wel handig om eerst de beginners guide te lezen

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:39:
Je kan naar de *buntu distributies proberen, welke een andere GUI hebben. Hetzelfde kan met Fedora, OpenSuSe of Linux Mint, mocht je iets anders dan Ubuntu willen. Vooral die laatste wordt als zeer gebruiksvriendelijk ervaren en kan je als Ubuntu- of Debian-gebruiker snel meester maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Firestone op 22-07-2011 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ey,

Ik heb een vraag.
In mijn oude computer zit een Intel Core 2 duo E6600 en ik wil hier graag fedora opdraaien.
Welke Architecture moet ik hebben ? i386 of x86_64.
Ik had gevonden x86_64 maar ik vind het niet duidelijk daarom wilde ik het navragen voordat ik al verkeerd begin(eerste keer non-windows OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:01:
Ey,

Ik heb een vraag.
In mijn oude computer zit een Intel Core 2 duo E6600 en ik wil hier graag fedora opdraaien.
Ik had gevonden x86_64 maar ik vind het niet duidelijk daarom wilde ik het navragen voordat ik al verkeerd begin(eerste keer non-windows OS).
Volgens de specs zou dat een CPU met een 64-bits instructieset moeten zijn, dus x86_64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firestone schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:28:
[...]

Je kan naar de *buntu distributies proberen, welke een andere GUI hebben. Hetzelfde kan met Fedora, OpenSuSe of Linux Mint, mocht je iets anders dan Ubuntu willen. Vooral die laatste wordt als zeer gebruiksvriendelijk ervaren en kan je als Ubuntu- of Debian-gebruiker snel meester maken.
Ik ben wel redelijk bekend met Linux en servers, maar ik heb het nog nooit als een desktop OS gebruikt.

Arch lijkt me nog net iets te ingewikkeld. Ik ga OpenSuse eens bekijken, net weer iets anders dan Debian, spannend :P Hoe zit het trouwens met Debian op de desktop? Stable is namelijk voor servers, maar is unstable of testing for desktops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:01:
Ey,

Ik heb een vraag.
E6600 is 64 bit, of je al dan niet 64 bit software wil wordt meer bepaald door je RAM. Voor 2/3 GB RAM is 64 bit niet echt interessant, alles daarboven sowieso.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 24 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.