@The_maxx en toevoeging op 2green:
Als je met de alternatieve installer wilt werken en 11.04 direct wilt hebben, kan je ook via de expert mode (je krijgt dan meer vragen), de stap overslaan van Selecteren en installeren van software met de installatie van een andere smaak, zoals bijvoorbeeld Xubuntu. Je hebt dan een basis Ubuntu installatie zonder GUI. Nadat het systeem is gestart, kan je via apt-get de lubuntu package installeren die dan de rest verzorgt. Nogmaals herstarten en je hebt je GUI.
Nu komt het lange gedeelte: mijn eigen vraag. Ik gebruik al sinds 2007 Xubuntu en ben goed bekend met Linux in de tussentijd. Omdat 11.04 mij een niet zo'n lekker gevoel geeft met de bugs die er nog in zitten (vooral merkbaar als je van vorige versies komt via upgrade) zoals het niet goed mappen van schermen in Compiz of disfunctioneren van schermen nadat deze geminimaliseerd is, zoek ik wat anders.
De hardware waar het op moet gaan draaien:
Simpel, die is er nog niet. Mijn PC ga ik binnenkort vernieuwen en moet de laatste AMD processor krijgen, Bulldozer. Geheugen zal zat worden, minstens 8 GB, misschien zelfs meer. Het OS komt te draaien op een SSD. Omdat ik ook regelmatig een VM draai, gaat het OS naast de VMs op de SSD voor de performance.
Geluidskaart wordt een goede kwaliteit kaart, dus niet zo'n Realtek HD onding. Ik wil kwaliteit uit m'n speakers horen. Momenteel heb ik een Creative Live! 24 bit op 't moederbordje zitten (MSI K8N Diamond ftw

). De aparte kaart zal zeer waarschijnlijk ook een Creative zijn. Het moet 5.1 kunnen uitvoeren via analoog (dat zijn m'n speakers nog en wordt niet vervangen, had bij de huidige PC misschien beter wat meer moeten uitgeven voor een digitaal setje).
Videokaart is geen probleem, nVidia GT210 (zit nu in m'n huidige PC, eerder aangeschaft omdat ik dacht dat m'n oude kaart stuk was, wat misschien niet het geval is).
Distro wensen:
- Liefst niet RPM based. Ik heb er mee gewerkt en op m'n werk hebben we er een aantal draaien, maar het voelt heel onlogisch aan als je Ubuntu gewend bent. Voornamelijk de indeling van /etc mbt systeem instellingen;
- Goede software support en snelle updates ervan. Ik heb geen zin om met oude versies te werken (geen 2.x in de repo als 3.x+ al geruime tijd uit is);
- Duidelijke en overzichtelijke package manager. Aptitude is geweldig, zoiets soortgelijks wil ik graag hebben, zodat ik tenminste door de beschikbare software kan bladeren (heb ik niet direct gezien in de paar uur dat ik Arch probeerde);
- Niet bloated. Sommige distro's vinden het leuk om 20 extra packages als dependencies toe te voegen voor 'toegevoegde functionaliteit' die je toch niet gebruikt;
- Compiz en Emerald in de repo. Ik gebruik 't nu en vind het geweldig. Compiz geeft niet alleen eye-candy, het bied ook wat extra functionaliteit als WM. Een andere window decorator is prima, als er maar niet te veel bloat bij zit, zoals gtk-window-decorator (veel gnome meuk);
- Xfce. Snel, simpel, overzichtelijk en functioneel. Ik vind het stukken beter werken dan Gnome en heb dus ook het liefst zo min mogelijk Gnome meuk er bij. KDE is helemaal uit ten boze, dat gaat tegen punt 4 in.
- Als het even kan, een rolling release. Daarmee bedoel ik dus dat nieuwe versies van software door blijven gaan en niet zoals bij Ubuntu per release wordt vast gezet. Komt dus samen met punt 2.
- Last but not least: het moet niet lopen kutten met VirtualBox. Ik ben forum moderator voor de software, dus het is essentieel dat het goed functioneert. Ze ondersteunen genoeg distro's, dus het zou niet zo'n probleem moeten zijn, maar ik zie genoeg kleine issues met de werking van bepaalde features (zoals USB). Wil ik niet hebben.
Het maakt mij niet zo heel veel uit als ik wat meer werk moet doen om iets werkend te krijgen, als het maar goed werkt uiteindelijk. Ik ben ook niet bang voor de command line, sterker nog, ik zit er regelmatig in. M'n huidige Xubuntu installatie is vorig jaar, met versie 10.04, vanaf de grond af aan geïnstalleerd. Dwz alternatieve installatie, expert mode en alleen een CLI. Het minste wat mogelijk is ermee. Van daaruit heb ik de rest uit de repo geplukt.
Mint valt af ivm lange tijd voordat bepaalde software beschikbaar is. Ik zag dat bij eerdere releases bij klasgenoten (ben ondertussen al meer dan een jaar afgestudeerd

) dat het erg lang duurde voordat de volgende versie uit kwam. Ubuntu bijvoorbeeld in april, Mint pas 2 maanden later. Er gaat blijkbaar te veel tijd verloren aan het 'rebranden'. Iets baseren op een distro dat gebaseerd is op Debian vraagt in principe ook om vertraging.
Zelf zat ik al richting Debian testing/unstable te denken. Door extra repos heb ik toegang tot veel extra software buiten de default repo en het is meer een rolling release waardoor nieuwe software versies sneller te krijgen zijn (zoals een nieuwe Xfce).
Andere suggesties?