Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.829 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Heb net even Zenwalk 5.2 beta geinstalleerd op mijn oude P3 1ghz met een overkill 6800GT LE.

Ik moet zeggen: Het ziet er echt goed uit. De installer oogt wel oud, net zoals het gebruikt van lilo, maar dat geeft niet, ben het wel gewend (Slackware).

Er zijn nodige verbeteringen aangebracht, de netpkg -de packet installer - is veel overzichtelijker ook voor nieuwere gebruikers, die voorheen alleen maar letters zagen en maar uitmoesten zoeken wat waar stond.
De installatie duurde ong 20 min en ong 20 min om hem aan te passen aan mijn eigen smaak.

Het doet me plezier om te zien hoe lekker licht hij is en nog steed toe gespits op het draaien van 1 app voor 1 taak. Zo heb je maar 1 prog om text aan te passen via de Cli (VIM), 1 filebrowser(Thunar), 1 mailclient(Thunderbird) etc. etc.

Standaard levert Zenwalk ndiswrapper mee zodat je direct met je drivers voor je Wifi connectie aan de slag kan gaan. Ook een handig tooltje is lshw, dat alles, maar dan ook alles over je pc en de componenten weergeeft. Heel handig voor troubleshooting en het zoeken van drivers voor je non-native supported Wifi kaartjes.

Al met al een zeer mooie distro en hij weet me nog steeds te raken. /sentiment.

OT:
1100 post heheh

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
Ik ben op zoek naar een Linux distro voor een back-up server.
Er komen dan 4 harddisken in van 500GB en die gaan dan in raid5 draaien maar hoe ( softwarematig of hardwarematig ).
Er komt 2GB itern in en een dikke cpu ( Core2Duo of Xeon ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

CentOS, Fedora, Debian, eigenlijk kan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Ik wil van een oude pc (pentium 3 800 met 256mb werkgeheugen) een router maken, zodat ik het verkeer per poort en/of per ip kan regelen. Dit om in mijn studentenhuis te zorgen dat het downloadverkeer niet het normale internet verkeer dwarsligt en dat het normale verkeer niet zo piekt zodat spellen als open arena constant schokken.

Welke OS (met evt bijbehorende pakketten) zijn aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

Devil-Linux
EuroNode (Heb ik een poosje gebruikt en werkt echt top)
Linux LiveCD Router
Vyatta (Debian Based, bij ons in het bedrijf gebruiken wij hem)

Ik kan wel heel distrowatch opgaan noemen:
http://distrowatch.com/dwres.php?resource=firewalls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Hmm, een os speciaal gemaakt om als router te dienen had ik nog niet aan gedacht.

Dan wordt het kijken of ik wel of niet een webbeheer functie er op wil. Ik kan van euronode overigens geen site vinden? Wel een of andere vage franse site met it producten.

Wanneer ik niet met een web interface wil werken lijkt Vyatta te zijn wat ik zoek, maar wat als ik wel een goede web interface wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heel simpel : Kijk eens wat ik met GooGle vond ;)

Als je een beetje naar beneden scrollt zie je daar een paar welbekenden staan, zoals ClarkConnect/Monowall/Smoothwall/enz...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Thx voor die link. Zelf had ik inmiddels dit http://www.zeroshell.net/eng/qos/ gevonden, en dat lijkt eigenlijk precies te zijn wat ik wilde hebben.

Lekker tussen de modem en de switch ingooien zodat je toch een fatsoenlijke QoS kan instellen. Ik vraag me alleen af, hiermee ontlast ik de zyxel modem natuurlijk niet van het aantal connecties dat gemaakt wordt met p2p, misschien wordt het opzetten van een "echte" router dan later alsnog noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik weet het niet zeker, maar als je die Zyxel in Bridge mode zet dan zou die minder snel last ervan moeten hebben dan in Router mode.

Succes !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Ik heb even in dit topic gekeken Telfort Internet ervaringen topic - Deel 8 en hieruit haal ik dus dat de router functie nodig is voor telefonie. Dan gebruik ik die pc alleen als bridge, wanneer het aantal connecties een probleem wordt gooi ik daar dan wel een limiet op.

Ik ga me dus even verdiepen in Transparent Bridges, daar had ik namelijk nog niet aan gedacht terwijl het waarschijnlijk wel is wat ik zoek en zal nog wel even kijken welke distributie daarvoor gebruikt gaat worden. Voorlopig denk ik genoeg te weten, maar als iemand nog een tip heeft is die natuurlijk altijd welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door keluwak op 30-05-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik heb vorige week goedkoop een Inspiron 4150 laptopje op de kop getikt voor $50.... een P4Mobile 1.7 Ghz, 30 Gb HD, 384 Mb geheugen.... voor $50 kon ik em niet laten liggen, en dacht meteen bij mezelf: Ideaal testlaptopje om eens met Linux te knoeien! En omdat ik een aantal distro's ben gaan testen op gebruikersvriendelijkheid en installatiegemak, dacht ik.... laat ik hier eens de ervaringen delen.

Dit is dus een review gebaseerd op persoonlijke meningen!

De hardware is zoals gezegd een Dell Inspiron 4150. P4M@ 1.7 Ghz, 30 Gb HD, 384 Mb geheugen, en een ATI Radeon Mobility 7500 met 32 Mb eigen geheugen.

Ook zat er een Linksys PCMCIA Wireless kaartje bij met een Broadcom chip. Bij voorbaat wist ik al dat ik hiervoor bcm43xx-fwcutter voor nodig had, en een bron met de bcmwl5.sys driver voor windows, waaruit de firmware files te slopen zijn met bovenstaande tool zodat ze bruikbaar worden voor Linux.

Ik besloot om 3 distros te testen. Ik heb gekozen voor Kubuntu 8.04, OpenSUSE 10.3, en Mandriva 2008.Spring. Zoals bekend zijn de Ubuntu releases oorspronkelijk voortgekomen uit Debian, en bij Mandriva ligt de oorsprong bij RedHat. OpenSuse komt van het commerciele Suse af. Drie verschillende typen distros dus.

1) Installatie.

Alle 3 de distros hebben een eenvoudig installatieproces. Als je niets van partitionering af weet, of hoe bootloaders werken, dan kun je in principe bij alle drie de installs op "next" blijven drukken. Alleen Mandriva heeft naast een Windows partitie gedraait voor een paar uurtjes voor ik em helemaal formatteerde en drie linux distros ging testen, en daar moet je bij de bootloader installatie wel even je windows partitie toevoegen aan het bootmenu.

Alle 3 de distros herkenden vrijwel alle hardware "out of the box" zonder problemen. Grote uitzondering is het Linksys WPC54GS kaartje. Hiervan was bij voorbaat al bekend dat de distros (geen enkele) de rechten heeft om de benodigde firmware (welke in /lib/firmware geplaatst moet worden) mee te leveren. Alle Distro's herkenden het kaartje als een PCMCIA kaartje met een Broadcom 43xx chip, en alle drie de distro's geven aan dat extra bestanden nodig waren.

OpenSUSE gaf tijdens de installatie aan dat de firmware bestanden nodig waren, en installeerde daarom automatisch de benodigde bcm43xx-fwcutter command line utility.

Kubuntu gaf ook aan dat er 3d party bestanden nodig waren, maar besloot er verder niets mee te doen. Ik moest dus eerst zelf een apt-get doen om de bcm43xx-fwcutter op te halen, wat een probleem was aangezien ik dus daarvoor eerst een cat5 kabel moest gebruiken, omdat de bcm43xx-fwcutter utility niet standaard op de CD aanwezig was.

Mandriva 2008.Spring had de beste oplossing: Deze gaf tijdens de installatie aan dat 3d party firmware bestanden nodig waren, en bood als enige aan om de bestanden in te laden. Als je van te voren al de bestanden op een floppy gezet zou hebben, had je die dus meteen kunnen gebruiken. Helaas had mijn laptopje geen floppy drive, en een USB stick werd gedurende de installatie nog niet herkend. Wel kon ik de bestanden direct van een windows partitie lezen, maar helaas.... er was geen Windows installatie aanwezig.

Conclusie: Mandriva wint de installatie qua gemak. Na de installatie was het een koud kunstje om met behulp van bcm43xx-fwcutter de firmware te slopen uit de .sys file die ik intussen even op een USB stick had gezet. Na een volgende reboot kreeg ik meteen mijn draadloze netwerk te zien. Op de tweede plaats komt OpenSUSE. Ook hier kreeg ik zonder al te veel problemen het draadloze netwerk aan de praat, alleen zat ik wel 15 minuten te knoeien met de het netwerkconfiguratie programma. Kubuntu 8.04 eindigt laatste. De bcmfw43xx-fwcutter tool werd niet vanaf de CD geinstalleerd, dus de enige manier waarop ik het draadloze netwerk aan de praat kon krijgen is door een CAT5 kabel eraan te hangen, en middels apt-get de tool ophalen van de repositories. Verhuizen naar de router dus in plaats van lekker op de bank blijven hangen naast mijn vrouw terwijl ik de installs deed. Minpuntje dus. :)

2) Compiz Fusion

Het lekkernijtje van Linux. De mooie grafische kunstjes die Compiz kan vertonen doen Vista's Aero verbleken. En wonder boven wonder blijkt het Radeon Mobility 7500 kaartje uit 2002 prima in staat te zijn om binnen de 384 Mb beschikbare geheugen de mooie truukjes op het beelscherm te toveren. Althans, verder dan de standaard instellingen, en wat knoeien met mooie manieren om schermpjes te minimizen heb ik niet gestest, maar het werkt perfect, ook op oudere hardware.

Mandriva was de enige die bij de LiveCD al meteen Compiz aanbood (Hierbij moet ik wel zeggen dat Mandriva vanaf de LiveCD geinstalleerd wordt, en je bij OpenSUSE en Kubuntu bij het bootmenu de install optie krijgt), en dus daarmee ook alle hardware goed herkende. OpenSUSE herkende de Radeon Mobility 7500 ook, maar activeerde Compiz niet als standaard. Na het activeren van Compiz door een aantal stapjes te volgen welke met Google uitstekend te vinden zijn werkte ook op OpenSUSE Compiz naar behoren. Kubuntu echter..... was een ramp. Deze herkende de ATI Radeon Mobility wel tijdens de install, maar installeerde hiervoor een basis driver die niet in staat was om met compiz te werken. Ook werd compiz niet out of the box geinstalleerd, dus dat moesten we nog even handmatig doen. Na het volgen van een (overigens vrij duidelijke) handleiding om compiz aan de gang te krijgen, kreeg ik het bij de eerst volgende reboot voor elkaar - en dat kan ook mijn eigen schuld zijn - om x-windows/kde zodanig te slopen dat het niet meer opstarte. Met een ALT+F2 kon ik nog wel zonder problemen een inlogprompt openen om als root te kijken of ik het in de console kon repareren. Maar tegen die tijd was ik al gecharmeerd van Mandriva, en besloot de boel weer te formatteren, en Mandriva te kiezen als mijn distributie voor de laptop.

3) Gebruikersgemak

Alle drie de distros komen met een reeks programma's geinstalleerd zodat je meteen aan de slag kunt. OpenOffice zat er bij alledrie direct in. Firefox moest in Kubuntu nog eerst geinstalleerd worden, maar je kunt wel meteen aan de slag met Konquerer.

Het startmenu van Mandriva en Kubuntu is "klassiek", dus erg vergelijkbaar met Windows 95-stijl start menus. OpenSUSE komt met een menu waarbij je net zoals bij Vista binnen 1 kader blijft werken, waarbij OpenSUSE een betere aanpak heeft (imho) dan Vista, door de menu structuur als een geheel paneel naar rechts of links te verhuizen. Ik prefereer echter de klassieke stijl, en door de ietwat mindere ervaringen met Kubuntu geef ik ook hier Mandriva de voorkeur.

Eindconclusie: Na 3 distros geinstalleerd te hebben op dezelfde hardware, is Mandriva duidelijk mijn voorkeursdistro geworden. Ook is het opstartscherm, en de autologon mooi geregeld, en alhoewel dat waarschijnlijk bijzaak is, is het standaard KDE theme dat in Mandriva gebruikt wordt in combinatie met de achtergrond, de opstart/afsluit schermen toch het mooiste. Ziet er allemaal erg gelikt uit.

Kortom: Mijn $50 laptopje draait nu naar volle tevredenheid Mandriva 2008.1.Spring.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
Binnenkort start ik met een project om data uit een automanagement systeem (CANbus of Ethernet) te halen, deze data te filteren en daarna via een USB modem door te sturen naar een centrale applicatie welke de data opslaat. Het system heeft de volgende specificaties:

AMD Geode 500 Mhz
256 MB geheugen
256/512 MB CompactFlash disk
4 x USB
2x CAN
1x Ethernet 10/100 Mbs
(geen CD-ROM)
1x VGA

Voor de aansturing van modem en de CAN bus zijn linux drivers beschikbaar (source code), wel is minimaal kernel versie 2.6.15.x vereist. De bedoeling is om een lichtgewicht OS te installeren, waarop ik mijn eigen applicatie kan draaien. Een grafische user interface zou mooi zijn, maar niet noodzakelijk.

Ik heb zelf wel e.e.a. aan linux distro's geprobeerd (in VirtualPC, o.a. Ubuntu, Damn Small Linix, PCLinuxOS, slackWare, Slax), maar het gros van de distributies installeert niet eens op 256 MB harddisk. Kan iemand mij verder helpen om een OS te kiezen welke wel op 256MB (of eventueel 512 MB) CompactFlash draait en aan de volgende eisen voldoet:
- Minimaal kernel 2.6.15.x
- Compiler toolchain included
- Geschikt voor draaien op CompactFlash.
- GUI mag, maar CLI zou voldoende zijn (bouw wel een lichte webserver in als GUI).

Edit: kernel 2.6.x -> 2.6.15.x (of hoger)

LPEspecial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
LPEspecial schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:54:
Ik heb zelf wel e.e.a. aan linux distro's geprobeerd (in VirtualPC, o.a. Ubuntu, Damn Small Linix, PCLinuxOS, slackWare, Slax), maar het gros van de distributies installeert niet eens op 256 MB harddisk. Kan iemand mij verder helpen om een OS te kiezen welke wel op 256MB (of eventueel 512 MB) CompactFlash draait en aan de volgende eisen voldoet:
- Minimaal kernel 2.6.15.x
- Compiler toolchain included
- Geschikt voor draaien op CompactFlash.
- GUI mag, maar CLI zou voldoende zijn (bouw wel een lichte webserver in als GUI).
Debian etch op het CF kaartje debootstrappen, zou ik zeggen. En dan even voorzichtig de dependencies en suggests accepteren bij de tools die je installeert. Verder kan je ervoor zorgen dat je geen of beperkte documentatie hebt (localepurge) en de apt download cache leeggooien (aptitude clean). Ik geloof dat ik op 300 MB zat met Gnome, dus ik denk dat 150MB haalbaar moet zijn zonder Gnome en met wat handige tooltjes en progsels.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zoek een distributie om op een oude compaq armada laptop te zetten met 800MHz CPU, 384Mb RAM, 20Gb HDD en een linksys WiFi kaartje. Het enige dat ik ermee wil doen is op internet surfen en DVD's of Divx'en kijken.

Ook belangrijk is dat deze distributie sneller is dan windows xp & gebruiks vriendelijk te installeren / gebruiken. Ik heb wel wat kennis van linux (gentoo gebruikt), maar ik heb gewoon geen tijd om daar weken aan te spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
poing schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:48:
Ik zoek een distributie om op een oude compaq armada laptop te zetten met 800MHz CPU, 384Mb RAM, 20Gb HDD en een linksys WiFi kaartje. Het enige dat ik ermee wil doen is op internet surfen en DVD's of Divx'en kijken.

Ook belangrijk is dat deze distributie sneller is dan windows xp & gebruiks vriendelijk te installeren / gebruiken. Ik heb wel wat kennis van linux (gentoo gebruikt), maar ik heb gewoon geen tijd om daar weken aan te spenderen.
Hier haak ik bij aan. Ik heb een Laptop Dell Latitude C600 met 512mb. Er staat xUbuntu op, maar het opstarten duurt te lang naar mijn idee. Windows was sneller ... ik zit zelfs te denken om een gestripte win98 erop te zetten, al is dat niet erg NOS ;-) en ook niet slim met internetten

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

Ik zou zeggen Zenwalk, het is vrij gemakkelijk in omgang(ik draai het nu op mijn spare PC, P3) en hij vliegt. Voordeel is dat er standaard ndiswrapper in zit en zeer gemakkelijk te configureren is. Het is mini slack en dus zeer stabiel en snel. Zeker met de xfce DE.

Jammer: Ik kan even geen connectie krijgen met de mirrors....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Ik heb hier een laptopje staan

Amd Duron 900MHz
256MB RAM.
20GB hdd'tje

Nu wilde ik hier Debian opzetten maar kreeg fouten tijdens de installatie en tijdens het opstarten.
Toen maar effe live CD van Ubuntu8.04 erop gezet en die werkte wel perfect.
Helaas gebruikt deze al rond de 150MB RAM.

Zijn er misschien nog andere opties die iets lichter zijn?
Het ding gaat dienen als normale desktop laptop (browsen, tekstvrw, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

probeer anders gewoon een netintstal voor debian.

of kijk hier wat je aanspreekt:
http://distrowatch.com/se...tecture=All&status=Active

Vectorlinux is netjes klein en makkelijk in gebruik en lekker simpel.

[ Voor 23% gewijzigd door Blonde Tux op 09-06-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Heb debian aan de praat:)
Tijdens het browsen met iceweasel gebruikte hij 120MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:08
Als Windows-adept (ik weet simpelweg niet beter), ben ik een beetje aangestoken door het simpel eruit zien van Xandros van de EEE laptops... Nu ben ik bezig voor mijn vriendin een oude Athlon 1800+ te formateren voor een clean install. Is het wellicht een idee om Xandros hierop te zetten?

In mijn ogen zijn de voordelen: simpel, alle nodige programma's, er kan niets kapot, overzichtelijk.
Het nadeel zou zijn dat er minder flexibiliteit is. Maar mijn vriendin heeft als student alleen internet, word, excel, spss (!!!) en muziekprogramma nodig....

Goed alternatief, of toch maar weer XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Aristos schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:17:
Als Windows-adept (ik weet simpelweg niet beter), ben ik een beetje aangestoken door het simpel eruit zien van Xandros van de EEE laptops... Nu ben ik bezig voor mijn vriendin een oude Athlon 1800+ te formateren voor een clean install. Is het wellicht een idee om Xandros hierop te zetten?
Merk op dat (voorzover ik weet) de simpele interface op de Eee PC een toevoeging is van Asus. Je krijgt deze dus niet standaard bij Xandros, en ik weet niet of die specifieke interface überhaupt ergens te krijgen is behalve op de Eee PC van Asus. Misschien dat er wel vergelijkbare interfaces verkrijgbaar zijn, dat weet ik zo niet.

Ook zonder die interface kan het interessant zijn natuurlijk. Gnome (van zichzelf al vrij eenvoudig en overzichtelijk) bijvoorbeeld is makkelijk als eenvoudige desktop in te richten. Maar of je dat nog interessant genoeg vind is aan jou natuurlijk.

En, wat is spss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:43

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

In mijn ogen zijn de voordelen: simpel, alle nodige programma's, er kan niets kapot, overzichtelijk.
Het nadeel zou zijn dat er minder flexibiliteit is. Maar mijn vriendin heeft als student alleen internet, word, excel, spss (!!!) en muziekprogramma nodig....

Hoeveel ram geheugen en wat voor andere specs heeft deze computer. Want zoals het er nu naaruit ziet kan je voor je vriendin ook een Ubuntu install doen mits dus je specs het toelaten. Het is niet veel werk. Elke leek kan het bedienen( je moet het alleen willen maar dat is met elke linux distrubutie) Er zit een goeie support afdeling bij. Zowel vanuit de community als vanuit de developers. Spss zal wel een poort hebben naar linux. Zo niet kun je in wine het huidige programma ook laten draaien. Internet werkt als de hamsters. MSN eveneens. Muziek programma's is een kwestie van proberen en kijken wat je fijn vind werken. Persoonlijk zelfs met Gnome ben ik fan van AmaroK. Maar die past weer niet in de interface thuis. Maar dat is heel persoonlijk en wil perfect :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:08
Hij heeft 512 Mb geheugen.

Maar is het voor een vrouw van 22 jaar makkelijk om met zo een Linux distro te werken? Ik hoop juist dat ze iets krijgt wat niet "kapot" kan. Welke vrouwelijke student gebruikt nu 99% van alle mogelijkheden binnen Windows, behalve een brief typen, een excel functie en Internet Explorer met flash..... Daarom simpel, snel en makkelijk (en leuke kleurtjes...)

[ Voor 196% gewijzigd door Aristos op 11-06-2008 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:43

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Aristos schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:21:
Hij heeft 512 Mb geheugen.

Maar is het voor een vrouw van 22 jaar makkelijk om met zo een Linux distro te werken? Ik hoop juist dat ze iets krijgt wat niet "kapot" kan. Welke vrouwelijke student gebruikt nu 99% van alle mogelijkheden binnen Windows, behalve een brief typen, een excel functie en Internet Explorer met flash..... Daarom simpel, snel en makkelijk (en leuke kleurtjes...)
Ik zou zeggen koop voor 20 euro eerste of tweede hands nog een leuk rammetje erbij( kost echt geen drol meer tegenwoordig)

Als je Ubuntu gebruikt moet je heel specifiek functie's willen gebruiken mocht je het kunnen verneuken( zoals Dual screen op verschillende resolutie's waarvan beide resolutie's niet standaard zijn). Tot nu toe met gewoon gebruik werkt het perfect en het is minder schadelijk voor je vriendin haar data. Ik vermoed dat ze niet zo snel zich af zal vragen wat er in dit mapje zit en het per ongeluk verwijderd( waarbij je ook nog eens een wachtwoord nodig hebt meestal of je distro het wel vermeld) Voor de rest vind ik Ubuntu redelijk hufterproof :9

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Xandros biedt bitter weinig meer dan wat de meeste distro's je gratis geven, en mensen zoals jij (die nog niet vertrouwd zijn met het Linux distro-landschap) zijn een beetje hun publiek - lees: geld uitgeven om een distro te installeren (dit is niet slecht bedoeld naar jou toe). Ze borduren voort op het consumentenpatroon dat Windows- of Mac-users gewend zijn (betalen voor software, geheel of gedeeltelijk).

Ubuntu lijkt me een stuk beter, ik zeg niet dat Xandros slecht is, maar uiteindelijk bouwt Xandros ook voort op Debian (net als Ubuntu), en Ubuntu heeft de afgelopen jaren brokken gemaakt, niet Xandros. Trek zelf je conclusies ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 11-06-2008 18:50 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brokken gemaakt? Je brengt het als compliment, maar het betekent toch "ongelukken gehad"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 21:32

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:48:
Brokken gemaakt? Je brengt het als compliment, maar het betekent toch "ongelukken gehad"?
Ik vermoed dat hij bedoelt dat Ubuntu ongeveer wel uit z'n kindertijdperk is. Ze hebben een hoop (stomme) fouten gemaakt en hebben daar van geleerd.

Het begint dan ook steeds meer volwassen en competatieve vormen aan te nemen. Voor de vriendin van de vragende persoon is het een aardig hufterproof systeem. Enkel flash-player in de firefox browser schijnen mensen goed last van te hebben. Voor de rest werkte het voor mij ook lekker hoor :)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:48:
Sorry - ik had 'potten breken' moeten schrijven, het was inderdaad positief bedoeld ;). Het is Ubuntu dat Linux voor de doorsnee computergebruiker zichtbaar heeft gemaakt, niet Xandros. Dat probeert nog net iets te vaak een Windows-kloon te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 12-06-2008 02:17 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou om bij andere mensen een OS te installeren niet iets installeren waar je zelf niet mee kunt helpen als er eens wat moet gebeuren. Zeker niet als die relatie waarde voor je heeft :)

Wát je installeert is dan weer niet zo spannend - als het uiteindleijk maar simpel klikwerk is om dingen te doen. Ubuntu is wat dat betreft wel érg prettig - ik als fervent Windows gebruiker kan er mee uit de voeten en als de hardware een klein beetje gangbaar is hoef je vaak helemaal geen drivers te installeren of wat dan ook.
Ik ben het met Touchdomex eens dat Ubuntu redelijk hufter-proof is: ik als hufter heb het nog niet gesloopt en het draait al drie dagen.
in een virtualBox VM op XP64, maar dat is het punt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Ik ben op zoek naar een Distributie voor een oud reserve pc-tje. Simpel dingetje voor te internetten. 200mb intern geheugen en een 400mhz cpu-tje. 64 mb graka van nvidea.

Wensen:
  • Nederlandstalig
  • Surfen
  • Mailen
  • Af en toe een filmpje kijken
  • Makkelijke packagemanager
  • Weinig meegeleverde software
http://www.nnlinux.com/ <- wilde niet booten van cd.
http://www.archlinux.org/ <- kan die volledig in het nederlands gezet worden?

Het is voor een redelijke noob (alleen windows ervaring) die wat op zijn eigen kamer wil kunnen internetten.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Jogai schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 14:11:
Ik ben op zoek naar een Distributie voor een oud reserve pc-tje. Simpel dingetje voor te internetten. 200mb intern geheugen en een 400mhz cpu-tje. 64 mb graka van nvidea.

Wensen:
  • Nederlandstalig
  • Surfen
  • Mailen
  • Af en toe een filmpje kijken
  • Makkelijke packagemanager
  • Weinig meegeleverde software
http://www.nnlinux.com/ <- wilde niet booten van cd.
http://www.archlinux.org/ <- kan die volledig in het nederlands gezet worden?

Het is voor een redelijke noob (alleen windows ervaring) die wat op zijn eigen kamer wil kunnen internetten.
(X)Ubuntu is iets te zwaar en heeft veel meegeleverde software, maar ik denk dat Debian met XFCE wel aardig voldoet aan deze eisen, als apt je ligt dan. Met een Debian base install hoef je iig niet over teveel meegeleverde software te klagen. :+ Daarna installeer je dan XFCE, Firefox en alles wat je nodig hebt. Je kan dan ook gewoon synaptic installeren. DSL is denk ik iets te kaal en Ubuntu zou je flink moeten strippen om het een beetje vlot te maken. Dit dan van de distro's die ik een beetje ken, er zijn vast nog wel alternatieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 03-07-2008 19:16 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:02
Ik ben op zoek naar een Distro voor mijn thuisserver, welke qua hardware net in elkaar zit :P

Het gaat om:
- Een AMD Athlon X2 5200+
- 2 Gigabyte dual-channel RAM
- 80 Gigabyte Raid1 array (2 gloednieuwe WD SATA 80G schijven)
- 500 gigabyte WD SATA schijf
- El cheapo PCI-x videokaartje met DVI en VGA aansluiting

Zoals ik al zei, ga ik hem inrichten als thuisserver. De diensten die hij onder andere moet gaan draaien:
- Webserver (Ik doe oa aan webontwikkeling)
- Fileserver (Belangrijke zaken als schoolspullen op raid array, de 500GB meer voor algemene zaken)
- SubVersion
- Nieuwsgroepen download
Misschien dat ik hem in de toekomst mee ga nemen naar LAN's, en dat ik hem dan ook inzet als gameserver, mogelijk ook teamspeak / ventrilo.

Misschien dat ik er nog meer op laat draaien, maar meer kan ik even niet bedenken.

Ik heb enige ervaring met linux. Vaak in moeten loggen via SSH op server van mijn werk en wat kleine instellingen moeten aanpassen en dergelijke op commandline dus. Heb niet echt ervaring met het volledig inrichten van een complete server.

De bedoeling is dat hij zonder toetsenbord en monitor ed gaat draaien, dus ik zal hem voornamelijk via SSH gaan benaderen om dingen in te stellen, installeren enzovoorts. Ik zal dus veel dingen uit moeten gaan zoeken en dergelijke, maar dat is ook een beetje de bedoeling. Ik wil namelijk meer ervaring op doen met Linux systemen.

Dus, afgaande op dit verhaal, welke distro zou ik het beste kunnen nemen? :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Debian is een eenvoudige, stabiele distro. Die je snel kan installeren en ook heel eenvoudige installatie heeft ( GUI ). Je kan hierop heel eenvoudig teamspeak installeren, samba voor filesharing, apache voor webserver. Voor nieuwsgroepen is er ook een client.

Je kan ook ubuntu server gebruiken, hiervan staan meer howto's online. Maar als ik jou was zou ik voor het stabiele debian gaan.

Wat voor een raid wil je draaien soft - of hardware raid? Volgens mij wordt software raid wel goed ondersteunt, maar dat zou je even moeten opzoeken

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:02
jelly schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 09:51:
Debian is een eenvoudige, stabiele distro. Die je snel kan installeren en ook heel eenvoudige installatie heeft ( GUI ). Je kan hierop heel eenvoudig teamspeak installeren, samba voor filesharing, apache voor webserver. Voor nieuwsgroepen is er ook een client.

Je kan ook ubuntu server gebruiken, hiervan staan meer howto's online. Maar als ik jou was zou ik voor het stabiele debian gaan.

Wat voor een raid wil je draaien soft - of hardware raid? Volgens mij wordt software raid wel goed ondersteunt, maar dat zou je even moeten opzoeken
Raid ondersteuning zit al ingebakken in het moederbord, dus de raid array is al gemaakt :)

Edit:
Hmmm, de raid array is aangemaakt via de raid optie op mijn moederbord. Maar als ik nu Debian wil installeren, dan kan ik beide schijven bij het partitioneren apart selecterd ipv de gehele array, is dat normaal ? :o

[ Voor 13% gewijzigd door Morax op 05-07-2008 12:02 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13
Morax schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 11:26:
[...]

Raid ondersteuning zit al ingebakken in het moederbord, dus de raid array is al gemaakt :)

Edit:
Hmmm, de raid array is aangemaakt via de raid optie op mijn moederbord. Maar als ik nu Debian wil installeren, dan kan ik beide schijven bij het partitioneren apart selecterd ipv de gehele array, is dat normaal ? :o
Dan heb je Fakeraid nodig. Heeft er iets mee te maken dat die die onboard RAID controllers eigenlijk niets doen en de driver alles laten doen. Verder weet ik er ook het fijne niet van behalve dat installatie best irritant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Morax schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 11:26:
Die onboard controllers zijn fakeraid, wat zoveel wil zeggen dat de RAID functionaliteit in de BIOS en de drivers zit, en niet in de hardware.

Dit soort controllers worden standaard bijna altijd alleen maar ondersteund als gewone (S)ATA controller (veel meer zijn ze dan ook niet). De RAID functionaliteit van de fabrikant aan de gang krijgen kost gedoe, en je schiet er weinig mee op. Je bent beter af met Linux software RAID.

Ik heb dit soort verhalen al vaker geschreven, maar dan uitgebreider, en omdat ik niet zo'n zin heb dat hier opnieuw te doen hier wat linkjes naar vorige posts van mij :P

deadinspace in "RAID icm Fedora 9"
deadinspace in "[DEBIAN] Raid controllers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey iedereen :)

Ik kwam dit topic tegen en ik dacht dat ik hier wel terecht zou kunnen met een paar vraagjes ^^
kwestie van geen nieuw topic te hoeven starten :p

dus, ik zou graag willen overstappen naar Linux :) maar, ik zit een beetje vast aan een paar windows programma's waar ik toch wel graag een goed alternatief of oplossing voor zou willen vinden.
- de adobe suite (photoshop, flash, dreamweaver..)
- een goede IDE voor C++/Java (op het moment werk ik nog in vb.net, maar stilletjes aan toch verder gaan naar een hogere taal)
- een media player die .srt/.sub bestanden ondersteunt
- alternatief voor iTunes

voor de rest denk ik dat ik wel makkelijk mijn draai zal vinden, bijv. voor office ofzo ;)

Nu, welke distro zouden jullie mij willen aanraden? Tot nu toe heb ik al wat ervaring met de Ubuntu reeks, wat mij bovendien zeer goed bevalt, maar toch zou ik graag verder gaan naar een iets meer geavanceerde en "betere" distro.

Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- een media player die .srt/.sub bestanden ondersteunt
VLC
- alternatief voor iTunes
SongBird

Andere distro: misschien Gentoo (wel alles zelf compileren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat genoteerd ;)

Nu, voor java projecten, is miss BlueJ een goede IDE?
Voor C++ is waarschijnlijk ook wel een goede IDE te vinden, een nachtje googlen en ik kom er wel ^^

Voor de adobe suite, kan ik misschien een virtuele windows draaien :) niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlueJ is voor beginners in mijn ogen, al zijn er mensen die daar anders over denken. Je kunt eens naar Eclipse kijken, onder linux werkt dat vrij makkelijk (onder windows is het i.c.m. c++ wat lastiger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien hij nog geen idee had welke IDE, vermoed ik wel dat hij een beginner is.
BlueJ is inderdaad makkelijk om mee te leren werken, niet teveel toeters en bellen. Perfect voor beginners, ben er zelf ook in begonnen toen ik Java probeerde te leren.

btw, Songbird kan ook gebruikt worden voor je iPod
Wel heeft/had de vogel problemen met drm-beveiligde muziek (op Linux toch. Windows weet ik niet)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:33:
Nu, welke distro zouden jullie mij willen aanraden? Tot nu toe heb ik al wat ervaring met de Ubuntu reeks, wat mij bovendien zeer goed bevalt, maar toch zou ik graag verder gaan naar een iets meer geavanceerde en "betere" distro.
:?

In welke zin is Ubuntu niet 'geavanceerd', of 'goed'? :? Qua out of the box experience lijkt Ubuntu me zowat het beste dat je momenteel kan krijgen, misschien dat de hardwareondersteuning bij een paar andere mainstream-distro's op een paar punten ietsje beter is, maar ik vrees ervoor.

Wat je wil is een distro waar je niet moet zitten kutten met dingen die in andere distro's wél out of the box werken, zodat je je tijd kan besteden aan de dingen die er bij je overstap toe doen - je IDE enzoverder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Je wil ook gewoon een goed gedocumenteerde distro, toen ik met ubuntu begon heb ik allemaal howto's en de ubuntu guide gevolged om achter dingen uit te vinden. Ubuntugeek.com is daar een goed voorbeeld van

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True, maar misschien dat je bij een andere distro, er meer van leert? Ik weet niet :) In feite is het allemaal hetzelfde: dezelfde kernel, enkel de pakketten erop verschillen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Welke Linux dis. kan ik het beste gebruiken op een desktop pc waarbij ik alleen de terminal gebruik? (zonder desktop)

Ik wil via terminal VMware installeren en in VMware Windows installeren.

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Qunix schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:51:
Welke Linux dis. kan ik het beste gebruiken op een desktop pc waarbij ik alleen de terminal gebruik? (zonder desktop)
Volgensmij is wel zo'n beetje elke distributie zonder desktop te installeren, al zul je bij bijvoorbeeld Ubuntu volgensmij de alternate install CD moeten gebruiken. Distributies die veel gebruikt worden om zonder desktop te installeren zijn Debian, Gentoo, Slackware en misschien ook Arch.

Welke voor jou het geschiktst is hangt af van jouw persoonlijke wensen en smaak.

Merk op dat je (om VMware grafisch te draaien) wel een X server en nog wat andere dingen nodig hebt, al is dat niet hetzelfde als een volledige desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

deadinspace schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 00:37:
[...]

Volgensmij is wel zo'n beetje elke distributie zonder desktop te installeren, al zul je bij bijvoorbeeld Ubuntu volgensmij de alternate install CD moeten gebruiken. Distributies die veel gebruikt worden om zonder desktop te installeren zijn Debian, Gentoo, Slackware en misschien ook Arch.

Welke voor jou het geschiktst is hangt af van jouw persoonlijke wensen en smaak.

Merk op dat je (om VMware grafisch te draaien) wel een X server en nog wat andere dingen nodig hebt, al is dat niet hetzelfde als een volledige desktop.
Inderdaad. Bij b.v. Debian zou je vrij makkelijk jwm of fluxbox erop kunnen zetten (aptitude install fluxbox of aptitude install jwm), allesbehalve zwaar en lijkt me genoeg voor vmware.

Ubuntu lijkt me minder geschikt, al zou je een base install kunnen doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 15-07-2008 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:55
Even opnieuw gesteld, maar nu in het goede topic :D

Ik wil mijn servertje voorzien van een linux operating system. Nu twijfel ik tussen SME server 7.2 en Ubuntu server 7.04. Qua hardware lukt het beide wel en wat ik ermee wil gaan doen is eigenlijk simpel. De server moet het internet routeren en dienen als een apache webservertje, PHP/MySQL en een FTP server. Niet meer niet minder. Het zou mooi zijn als ik ook nog eens een torrentje ermee zou kunnen downloaden, maar dat is geen pré.

Maar vraag is nu: hoe moeilijk is het om een Ubuntu servert te configureren als router? Bij SME server is dat natuurlijk hartstikke gemakkelijk. Maar bij Ubuntu?

En verder een vraag over de GUI. Standaard wordt er geen X server (GU) meegeleverd, als ik mij niet vergis. Ik zou het wel leuk vinden om deze toch te installeren, al is het alleen maar om mijn kennis wat te vergroten en om `gewoon te kunnen prutsen´. Is dit ook goed te doen met Ubuntu server? En controls kan dan gewoon d.m.v. VNC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

smeerbartje schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 08:20:
Maar vraag is nu: hoe moeilijk is het om een Ubuntu servert te configureren als router? Bij SME server is dat natuurlijk hartstikke gemakkelijk. Maar bij Ubuntu?
Ik ken SME server verder niet (en Ubuntu ook niet als mijn broekzak eigenlijk :P), maar de vraag is vooral of je het leuk vind wat te leren en te prutsen, of dat het gewoon zo makkelijk mogelijk op te zetten moet zijn.

Je wensen zijn zonder meer te realiseren met Ubuntu, maar als SME puur gericht is op dit soort taken, dan zal het allicht makkelijker zijn die in te richten.
En verder een vraag over de GUI. Standaard wordt er geen X server (GU) meegeleverd, als ik mij niet vergis. Ik zou het wel leuk vinden om deze toch te installeren, al is het alleen maar om mijn kennis wat te vergroten en om `gewoon te kunnen prutsen´. Is dit ook goed te doen met Ubuntu server? En controls kan dan gewoon d.m.v. VNC?
Ubuntu server installeert standaard geen desktop mee nee, maar die is wel te installeren. Ik ben alleen geen fan van het vertrouwen op GUIs voor serverbeheer, aangezien ze naar mijn idee leiden tot een slecht begrip van wat er zich werkelijk afspeelt en daardoor tot een slecht totaaloverzicht.

En ja, het is mogelijk via VNC een desktop op een GNU/Linux machine te krijgen. Het kan alleen zijn dat je dat wel nog ergens aan moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb hier nog een oud pc'tje, P3 800, nVidia FX5200, 512 ram ofzo (moet ff nakijken) en is voor een familielid bedoelt die er niet veel mee zal doen. Het enige wat ze met de pc doen is facturen maken voor hun kaasmakerij, emailen en een beetje op internet zitten. Nu hebben ze altijd al Windows gebruikt, maar gezien bepaalde dingen die ik er niet echt lekker mee vind werken (veiligheid bijvoorbeeld en paar andere kleine dingen), zit ik er aan te denken om er Linux op te zetten. Alleen moet het wel een simpel bij te houden distributie zijn.
Ik dacht zelf aan Ubuntu, die heb ik zelf ook draaien zonder problemen. Alleen kan er altijd een zijn die net even iets eenvoudiger is voor beginnelingen/digibeten. Ze zullen niet veel meer doen dan wat ik hier boven heb genoemd. Mail is geen probleem, daar is Thunderbird voor, internet gaat via kabel en Firefox, hun documenten zal gaan via OpenOffice.org, maar ik heb het gevoel alsof ik iets cruciaals vergeet wat mis kan gaan vergeleken met Windows.
Iemand hier suggesties?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig om onderscheid te maken tussen beheer van dat systeem en gebruik - als je zeft dat het "net iets eenvoudiger voor digibeten" moet zijn, heb je het dan over installeren en configgen van software, of over het gebruiken van de apps die er al op staan - en in dat laatste geval, waar lopen ze dan tegenaan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat laatste is nou net wat ik mij afvraag, waar zouden ze tegenaan kunnen lopen tijdens het gebruik. Voor configgen maak ik alles klaar, en updates gaat dan automatisch via de update manager. Indien het nodig is dat er een wachtwoord gevraagd wordt voor het kan updaten, zal ik dat uiteraard aangeven hoe dat moet. Aangezien ze praktisch om de hoek wonen is het geen probleem als ik langs moet voor iets, maar het is wel lastig voor hun ivm hun werk. Verder voorzie ik eigenlijk iets minder problemen dan met Windows, maar is wel iets wat hun zoon zou kunnen oplossen, iets wat hij voor Linux niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien kan je een paar weken een proefinstall draaien op hun PC? Backup maken van de Windows, Ubuntu erop, en kijken hoe het loopt?

Als het hen dan niet bevalt of er zijn onoverkomelijke problemen, dan kan je nog altijd die backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Borromini schreef op maandag 21 juli 2008 @ 00:08:
Misschien kan je een paar weken een proefinstall draaien op hun PC? Backup maken van de Windows, Ubuntu erop, en kijken hoe het loopt?

Als het hen dan niet bevalt of er zijn onoverkomelijke problemen, dan kan je nog altijd die backup terugzetten.
Dualboot kan natuurlijk ook ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op maandag 21 juli 2008 @ 00:08:

Hier zat ik ook al aan te denken. Gewoon kijken of het werkt en indien ze er niet mee kunnen werken, terug naar windows.
jelly schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:32:
[...]

Dualboot kan natuurlijk ook ;)
Dat is mogelijk, maar niet handig omdat ze gewoon de pc aan willen zetten en geen keus hoeven te maken. Dus voor de eenvoud, geen dualboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hero Of Time schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:42:
[...]

Dat is mogelijk, maar niet handig omdat ze gewoon de pc aan willen zetten en geen keus hoeven te maken. Dus voor de eenvoud, geen dualboot.
Je kan ook in menu.lst instellen dat hij geen keuze moet laten zien en na x seconden vanzelf Ubuntu starten. Als je Windows wilt starten moet je dan tijdens het starten op escape drukken of menu.lst weer aanpassen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben geen beginneling meer met Grub. Het moet ook voor hun eenvoudig blijven, geen wachttijden enzo.

Wat mij nu wel te binnen schiet, is dat er een nVidia kaart inzit, ik zal zeer waarschijnlijk de closed source drivers installeren, is er met een kernel update nog problemen mee als in niet functioneren? Eventueel andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij een kernel update? Opslag hoef ik mij geen zorgen over te maken, het zal op een 30 gig schijf komen, met maar 2 partities, / en swap (1 gig ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hero Of Time schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:17:
Ik ben geen beginneling meer met Grub. Het moet ook voor hun eenvoudig blijven, geen wachttijden enzo.
Dat blijkt dan niet uit je post, want je kan de wachttijd op 1 seconde instellen (je POST kost een stuk meer tijd). Of zelfs helemaal uitzetten, alleen moet je dan menu.lst aanpassen om Windows nog te starten. Dat hoeven die mensen niet te doen, maar dat kan jij doen als Windows om één of andere reden nog gestart moet worden.
Wat mij nu wel te binnen schiet, is dat er een nVidia kaart inzit, ik zal zeer waarschijnlijk de closed source drivers installeren, is er met een kernel update nog problemen mee als in niet functioneren?
Als het linux-restricted-modules pakketje geïnstalleerd is normaal niet (depends altijd op de laatste binary drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zei al eerder dat ik geen zin heb in dual boot oplossingen. Het is het ene systeem of het andere, niet half om half, op wat voor manier dan ook.

Dat met de restricted modules had ik al een idee van, is misschien ook wel verstandiger om te installeren aangezien ze geen uitgebreide 3D dingen gaan doen. Ik vroeg het ook oa omdat mijn systeem een nVidia is, en die zal uiteraard wel de nVidia driver draaien. Mocht ik ooit overstappen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

Vond het niet nodig om een nieuw topic te openen voor volgende vraag:

We hebben hier een aantal HP dl 360 g3's met iLo (integrated Light out) erop. Nu zitten we in een traject waar we de nodige kosten moeten terug dringen naar aanleiding van een dikke SQL server + win2k3 enterprise edition.

Graag zou ik willen weten wat voor Linux distro hierop 'goed' draait zonder exotische drivers te zoeken voor bv. de raid array etc.

Ik zie wel dat Redhat Enterprise en SuSe enterprise hierop draaien (hoe is dit qua snelheid? ), maar vraag me af of hier bijvoorbeeld Debian (waar ik goed bekend mee ben) ook op zal gaan draaien met bijbehorende drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Hero Of Time schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:21:
Ik zei al eerder dat ik geen zin heb in dual boot oplossingen. Het is het ene systeem of het andere, niet half om half, op wat voor manier dan ook.
Ik denk dat je niet begrijpt wat W3ird_N3rd bedoelt. Als je een werkende dual-boot setup hebt die automatisch en onmiddelijk GNU/Linux boot, dan kun je in geval van nood erg makkelijk en erg snel (desnoods remote zelfs!) Windows opnieuw (automatisch en onmiddelijk) bootbaar maken. Mocht na een tijd Windows niet nodig blijken, dan kun je het alsnog verwijderen.

Het is dus bedoeld als fallback waar je familie niks van hoeft te merken (zolang de fallback niet nodig is).
Dat met de restricted modules had ik al een idee van, is misschien ook wel verstandiger om te installeren aangezien ze geen uitgebreide 3D dingen gaan doen.
De restricted modules zijn de closed-source drivers. Die moet je dan dus juist niet installeren.
Brazza schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:15:
Graag zou ik willen weten wat voor Linux distro hierop 'goed' draait zonder exotische drivers te zoeken voor bv. de raid array etc.
Dat hangt natuurlijk af van welke raid controller er in zit. En aangezien jij de beschikking hebt over die machine zou je dat natuurlijk kunnen vertellen aan ons ;)
Ik zie wel dat Redhat Enterprise en SuSe enterprise hierop draaien
Waar/hoe zie je dat? Dat is waarschijnlijk nuttige informatie om te kunnen zeggen of andere distributies/OSsen er lekker op draaien. Als "RH draait erop" zoveel inhoudt als:
  1. Installeer RH
  2. Veel plezier
Dan suggereert dat dat de hardware ondersteund wordt door de standaard meegeleverde (open-source) drivers, wat de kans groot maakt dat het onder andere distributies ook werkt. Als je daarentegen closed-source RH-specifieke drivers moet downloaden, dan is het goed mogelijk dat andere distributies erop krijgen meer moeite is dan het waard is.
maar vraag me af of hier bijvoorbeeld Debian (waar ik goed bekend mee ben) ook op zal gaan draaien met bijbehorende drivers.
Als je een aantal van die machines hebt, dan is het natuurlijk mogelijk dat eentje (tijdelijk) te gebruiken is om dit te testen. Als je die machines gaat herinstalleren en inrichten, dan zullen ze (mogelijk een voor een) toch even uit roulatie zijn.

Maargoed, kijk hier eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds paar dagen OpenSuse 11 draaien met Gnome..
en als linux n00b vind ik het best aardig werken.. heb nog steeds xp op de pc staan, maar nog niet terug geswitched..

wel even lastig dingen uitvinden hoe je moet installeren omdat het niet simpel dubbelklikken is :D
en het installeren ging beetje lastig, omdat ik op een of andere manier de windhoos patities niet kleiner kon maken in de opensuse install gebeuren.. dus via een partitiemanager in windows eerst aangemaakt en toen ging installeren wel goed 8)7
Ik kom der wel...

wat ik wel erg vond mee vallen is dat mn draadloos internet het meteen deed!
had ik niet verwacht, omdat de livecd (die ik wel 2uurtjes heb gedraaid) dat niet meteen deed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Ik heb hier een Acer aspire 5520 staan waar ik graag linux op wil installeren (aangezien ik dit voor me werk linux moet gaan bestuderen en scripten.

Ik heb geprobeerd (ooit)

Knoppix (live cd) hier ben ik vanaf gestapt ivm mp3 codecs die toen niet werkte.
Fedora Hier ben ik van weg gegaan omdat ik er toendertijd niets van snapte.
Ubuntu (live CD) deze gebruik ik alleen om pc's te reanimeren.

Nu is mijn vraag wat draait er op een Acer laptop met de spec's

Amd x2
2gb ddr2
Nvidia 8400m
Atheros wifi chipset
nVidia Corporation MCP67 High Definition audio

Ik hoor het graag. Als er iemand ervaringen heeft.

ps. een aantal distro's proberen heeft geen zin ivm installatie tijd en download tijd met brakke ziggo verbinding

\\edit

Ik heb op internet zojuist al gevonden dat met ubuntu het geluid niet gaat werken. de ingebouwde cam ook niet (de cam vind ik niet belangrijk btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Probeer sabayon eens, ik heb het idee dat die veel hardware support..

[ Voor 27% gewijzigd door Jogai op 12-08-2008 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49
Ik zoek een linux systeem voor iemand dat....
klik-klik-klik instaleerd (zonder windows weg te doen)
klik-klik-klik te gebruiken is.
Heel veel bling-bling heeft
Wat leuke & serieuze games in petto heeft
DRIVERS moeten erbij zitten
Geen computer kennis nodig (PS ik ga het niet instaleren)

De computer..
De mensen hebben GEEN internet verbinding
> geen e-hulp/ geen drivers software games downloaden.
De PC is een ongeveer 4jaar oude very high-end pc...
CPU: P4 3.2 HT
RAM: 1 of 2 GB
HD: Gnoeg
GPU: ASUS nVidia Geforce ??
MOBO: ASUS (zeker) P4-P800- reeks (waarschijnlijk)
extras..?

De Software...
Veel bling-bling (compiz oid)
Games dus liefst.
Help-files.......
Muziek speler ?amarok (wma?)
Film speler ?..GOM? (wmv, asf, asx?)
OpenOffice
...wine...

Voorstellen:
Ik heb zelf ook geen verstand van linux.
Ik heb een beetje gezocht, en kom met dit:
feodora of ubuntu ?

Aangezien ik belg ben, ga ik maar 1 van de 2 downloaden.

Nu ik eraaan denk,... wat is het beste voor een overstapper gnome of KDE? en wat heeft het meeste bling-bling?
Kan ik bij de setup selecteren welke Window-manager automatisch start na de installatie?
Kan ik dat later aanpassen?

PS: Welke Linux raden jullie me aan op m'n macbook laatse generatie (Penryn)?

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50
Bovenstaande gaat je never nooit niet lukken omdat voorzover ik weet heeft geen enkele distro standaard media codecs installeerd. Heel misschien dat linux-mint het zou kunnen.

Voor de rest raad ik je aan om eerst eens zelf te gaan experimenteren met live cd's van Ubuntu of Mandriva. Dit zijn enige distro's die de beste "out of the box" experience bieden. Maar vergeet als je blieft het klik-kli-klik-klaar principe omdat je niet in linux, niet in windows en ook niet in osx vind. Een nieuw OS betekent opnieuw leren, zeker als je voorheen iets anders gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Helemaal klik-klik-klik is inderdaad nergens.

Zo te horen ben je op zoek naar Windows (games) of Mac OS X (geen recente ervaring maar het schijnt gebruiksvriendelijk te zijn).

Als Belg kan je ook Linux op een CD/DVD kopen, o.a. op internet (ook gratis bij Ubuntu te bestellen) en op beurzen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 17-08-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

@macbook: alles draait erop. kies er een uit die je bevalt. Ik draai zelf slackware 12.1 op mun mbp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
  • Laatst online: 15:10
ik zoek een OS voor een homeservertje :)

specs:

-sempron 2800+ (1.6 GHz)
-512 MB RAM
-80 GB HDD (zal later nog wel wat groters bijkomen)
-Geforce 2 graka
-printer: HP Deskjet 500 (staat hier bij de supported printers, dus lijkt me geen probleem.)

benodigdheden:
-webserver (vooral bedoeld voor foto's)
-printerserver
-torrent client
-netwerkinterface is (vooral ivm torrent client) gewenst
-ik ben niet heel ervaren met linux, dus een beetje makkelijk instelbare distro zou fijn zijn.

ik hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen, heb al wel een beetje rondgezocht op distrowatch maar daar staat zo veel dat ik door de bomen het bos niet mee zie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Rangester schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:54:
ik zoek een OS voor een homeservertje :)

benodigdheden:
-webserver (vooral bedoeld voor foto's)
-printerserver
-torrent client
-netwerkinterface is (vooral ivm torrent client) gewenst
-ik ben niet heel ervaren met linux, dus een beetje makkelijk instelbare distro zou fijn zijn.
Debian. Lekker lichtgewicht, relatief eenvoudig te configureren, relatief grote community en veel internet how-to's.
Wat bedoel je met een netwerkinterface, behalve je newerkkaart die niet bij een Linux distro komt? :?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
  • Laatst online: 15:10
met een netwerkinterface bedoel in dat ik vanaf een andere pc mijn torrent client aan het werk kan zetten zodat ik niet steeds een scherm etc aan moet sluiten om een torrent aan te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Rangester schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:10:
met een netwerkinterface bedoel in dat ik vanaf een andere pc mijn torrent client aan het werk kan zetten zodat ik niet steeds een scherm etc aan moet sluiten om een torrent aan te zetten :)
Dat heet SSH. :)
aptitude install ssh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zoek een linux CLI-leer distro. Om te proberen om te starten met linux.

Heeft iemand een idee welke simpel is. Wat ik wil is eigenljk simpel. Een CLI linux omzetten naar een desktop achtige versie (desktop installeren, package manager etc).

Wie heeft een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackWhizz schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:05:
Ik zoek een linux CLI-leer distro. Om te proberen om te starten met linux.

Heeft iemand een idee welke simpel is. Wat ik wil is eigenljk simpel. Een CLI linux omzetten naar een desktop achtige versie (desktop installeren, package manager etc).

Wie heeft een idee?
Gentoo, Slackware of Debian netwerk install.

Maar is het niet handiger om gewoon een distro naar keuze te installeren en van daaruit langzaamaan de CLI te leren? Scheelt een hoop frustratie als je een terminal naast de documentatie op het internet hebt staan.

En als je echt een beetje masochistisch bent ingesteld maak je een aparte partitie naast een gewone linux install en doe je een Linux From Scratch. Maar dan weet je ook van voor tot achter hoe je je bak geinstalleerd hebt. LFS moet je wel vanuit een bestaande linuxinstallatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

Hallo

Ik heb een PC met 60 gb en 1 gig ram, 1,7 ghz en een draadloze netwerkadapter die het gewoon doet onder Ubuntu (heb ik nu) dus dat lijkt me geen probleem.

Ik van deze computer een soort van server maken namelijk:
een ssh en x server
vpn
sftp
een file server in het netwerk

ik wil best wat uitproberen, verder moet ik wine erop kunnen draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
akjssdk schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:52:
Hallo

Ik heb een PC met gb en 1 gig ram, 1,7 ghz en een draadloze netwerkadapter die het gewoon doet onder Ubuntu (heb ik nu) dus dat lijkt me geen probleem.

Ik van deze computer een soort van server maken namelijk:
een ssh en x server
vpn
sftp
een file server in het netwerk

ik wil best wat uitproberen, verder moet ik wine erop kunnen draaien
Waarom X en Wine (wtf!) op een server? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt natuurlijk een beetje aan het gebruik. Als je een soort mainframe wilt waar je thin clients op aansluit, dan is het heel logisch om een X-server en Wine op je server te installeren.

Ik zou gewoon Ubuntu blijven gebruiken, en daarop vpn en ssh installeren. Waarom zou je iets anders gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

gertvdijk schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:00:
[...]

Waarom X en Wine (wtf!) op een server? 8)7
omdat deze PC afentoe een server moet wezen voor een vpn/ssh/x verbinding
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:50:
Ligt natuurlijk een beetje aan het gebruik. Als je een soort mainframe wilt waar je thin clients op aansluit, dan is het heel logisch om een X-server en Wine op je server te installeren.

Ik zou gewoon Ubuntu blijven gebruiken, en daarop vpn en ssh installeren. Waarom zou je iets anders gebruiken?
misschien dat iets anders beter te gebruiken was als server/desktop

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zoek een Desktop distro die ik helemaal vanaf scratch op kan bouwen, die qua update cycle ong gelijk is aan debian unstable en waarop ik mijn ati 3870 fantsoenlijk kan draaien.
Mijn eigen keus was eerst debian unstable maar om 1 of andere reden krijg ik daar mijn kaart niet op aan de praat en ik ben niet de enige en alle debian based distros hebben er last van.
Nu zat ik te denken aan Gentoo maar ik weet of je in gentoo een vergelijkbare optie hebt als apt-get dist-upgrade zodat ik voor een upgrade dus nooit hoeft te reinstallen .
Arch heb ik ook al geprobeerd maar pacman ben ik niet echt kapot van en ik had problemen met compilen onder Arch.

• Jogai
Is sabayon niet iets voor je. Daar werkt je kaart bijna zeker op, en is gentoo gebaseerd. Je kan bij nieuwe versies gewoon een update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
Jogai schreef op donderdag 11 september 2008 @ 23:02:
Is sabayon niet iets voor je. Daar werkt je kaart bijna zeker op, en is gentoo gebaseerd. Je kan bij nieuwe versies gewoon een update doen.
Sabayon is toch niet een kale distro of vergis ik mij hier nu. Ik wil wel met een kale cli beginnen en dan zelf mijn systeem opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Bij installatie core kiezen, dan kom je uit met de commandline. Dan kun je dus oa je eigen window manager installeren met emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Met arch linux begin je ook kaal, core install daarna kan je zelf installeren wat je wil, werkt makkelijker dan gentoo en je hebt minder verstand van linux nodig

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
jelly schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:34:
Met arch linux begin je ook kaal, core install daarna kan je zelf installeren wat je wil, werkt makkelijker dan gentoo en je hebt minder verstand van linux nodig
ALs je mijn post helemaal had gelezen had je gezien dat er stond:
Arch heb ik ook al geprobeerd maar pacman ben ik niet echt kapot van en ik had problemen met compilen onder Arch.

Maar ik weet al wat ik ga proberen.
Eerst gewoon Gentoo en als dat niet fijn werkt probeer ik sabayon wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 24-08 19:18

we_are_borg

You will Comply

Ik ben op zoek naar een linux distro die het volgende kan:

1. Appache, MySQL, PHP, Perl, Python
2. Filteren van IP verkeer zoiets als een PiX
3. Filteren van virussen, maleware die over het netwerk gaat.
4. Internet Gateway ter vervanging van mijn router
5. DMZ Beheer en/of poort forwarding
6. SAMBA
7. Zo opzetten van samba dat 1 share ook externe opslag media er in staat

Ik heb ervaring met Debian, Ubuntu en Red Hat. Ik zoek iets wat betrouwbaar is gemakkelijk in gebruik en het liefst met webbased GUI of als het echt moet een Linux GUI. Voor LAMP setup kan ik plesk gebruiken de gratis versie één domein is meer dan genoeg wordt toch alleen maar intern gebruikt. Ook kan ik Webmin installeren voor het e.e.a. te beheren. Het hoeft niet allemaal in één programma te zitten meedere programma's gebruiken is ook goed. Ik heb voor Samba eigenlijk nooit wat goeds gevonden, wat je zegt gelijk dit is het. Op gebied van filteren ben ik geheel nieuw ik weet dat het kan maar nog geen idee hoe het werkt enkele tips zijn zeer welkom op dit gebied, alleen dient wel te werken met het geen wat boven staat.

De computer die dit alles gaat behandelen heeft 120Gb HD, 2,4Ghz P4 Celeron en max 2Gb geheugen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

Waarom die Samba niet vervangen voor een gewone NFS share, Firestarter is een zeer geavanceerde firewall (toch vrij simpel te gebruiken) en heeft een gui.

Als je toch voor een gui based OS wil gaan ga dan voor OpenSUSE, vrijwel alles kan je via een GUI installeren en configureren plus onderhouden, alhoewel ik het je aanraad af en toe de cli te gebruiken, gewoon om de kennis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 24-08 19:18

we_are_borg

You will Comply

Blonde Tux schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 22:26:
Waarom die Samba niet vervangen voor een gewone NFS share, Firestarter is een zeer geavanceerde firewall (toch vrij simpel te gebruiken) en heeft een gui.

Als je toch voor een gui based OS wil gaan ga dan voor OpenSUSE, vrijwel alles kan je via een GUI installeren en configureren plus onderhouden, alhoewel ik het je aanraad af en toe de cli te gebruiken, gewoon om de kennis te krijgen.
NFS share zal ik me eens in verdiepen. De firewall is maar een klein begin aangezien de server mijn router vervangt dus ik wil graag dat er ook filtering wordt gedaan op het laagste mogelijke niveau.

Ik heb liever geen gui based OS, maar wel iets wat toch ook te benaderen is met een webrowser denk aan plesk, cpanel, webmin etc etc.. Ik ben geen fan van OpenSUSE ik heb er geen goed gevoel over als ik het tegen over Debian of Red Hat zet. Ik weet dat cli betere controlle geeft over het geheel en ik ben er mee bekend.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Jogai
UlyssesNL schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:52:
[...]

ALs je mijn post helemaal had gelezen had je gezien dat er stond:

Maar ik weet al wat ik ga proberen.
Eerst gewoon Gentoo en als dat niet fijn werkt probeer ik sabayon wel.
Je weet dat sabayon Gentoo gebaseerd is? Zeg maar Gentoo maar dan werkt alles out of the box.

distrowatch:
Sabayon Linux is a live DVD designed to transform a computer into a powerful Gentoo Linux system in less than 5 minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leagallow
  • Laatst online: 02-12-2020
weetje wat het eigelijk is? linux distro's zijn net auto's. iedereen kiest wat hij of zij mooi vind praktisch vind en zijn of haar voorkeur naar uitgaat.
je zou kunnen zeggen dat ubuntu de volkswagen is en open suse de opel (of whatever willekeurig mainstream auto merk) (neej niet hummer :P)
en (mijn favoriet) een mint audi is.

on topic: heb je gobuntu al geprobeerd? dat is zeg maar ubuntu alleen kan je zelf allerlei dingen zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
we_are_borg schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 21:46:
Ik ben op zoek naar een linux distro die het volgende kan:

1. Appache, MySQL, PHP, Perl, Python
2. Filteren van IP verkeer zoiets als een PiX
3. Filteren van virussen, maleware die over het netwerk gaat.
4. Internet Gateway ter vervanging van mijn router
5. DMZ Beheer en/of poort forwarding
6. SAMBA
7. Zo opzetten van samba dat 1 share ook externe opslag media er in staat

Ik heb ervaring met Debian, Ubuntu en Red Hat. Ik zoek iets wat betrouwbaar is gemakkelijk in gebruik en het liefst met webbased GUI of als het echt moet een Linux GUI. Voor LAMP setup kan ik plesk gebruiken de gratis versie één domein is meer dan genoeg wordt toch alleen maar intern gebruikt. Ook kan ik Webmin installeren voor het e.e.a. te beheren. Het hoeft niet allemaal in één programma te zitten meedere programma's gebruiken is ook goed. Ik heb voor Samba eigenlijk nooit wat goeds gevonden, wat je zegt gelijk dit is het. Op gebied van filteren ben ik geheel nieuw ik weet dat het kan maar nog geen idee hoe het werkt enkele tips zijn zeer welkom op dit gebied, alleen dient wel te werken met het geen wat boven staat.

De computer die dit alles gaat behandelen heeft 120Gb HD, 2,4Ghz P4 Celeron en max 2Gb geheugen.
Als je het aandurft, kun je ook eens denken aan OpenBSD of FreeBSD. Deze worden ook veel gebruikt om routers op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 23:31

boekel

Dusss...

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik ben op zoek naar een oude versie van clarkconnect (3.x) om mijn nog oudere (2.0) versie te upgraden en daarna naar 4.3 te kunnen upgraden...

De nieuwste versies kunnen namelijk niet vanaf 2.0 upgraden en ik ben blij als noob alle instellingen goed te hebben en ik ben bang dat ik 'nooit' meer alle instellingen goed terugkrijg...

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een distributie die aan volgende doeleinden kan voldoen:

Basiskennis TCP/IP (commando’s zoals netstat, arp, ping moeten gebruikt kunnen worden.) (volgens mij kan dit wel met elke Linux OS.)
RS232 port wordt gebruikt voor (Hyperterminal), maar ook bijvoorbeeld het configureren van een Cisco router via de port.
Ethereal ( Tegenwoordig heet het Wireshark.)
Het delen van bestanden d.m.v NTFS/share rechten. (NFS?)
Basic routing, d.m.v van het Windows NT Server OS. (Freesco?)

Hardwarespec’s zijn als volgt:

MT4000 530T desktop serie
Intel Pentium 2 333Mhz, 512cache
Intel BX440 moederbord
64MB SDRAM
4GB IDE 5400RPM
3com 390serie

Is er een bestaand Linux distributie, die aan deze doeleinden kan voldoen op deze hardware?
Zijn er programma’s zoals Hyperterminal alleen dan voor Linux?
Wireshark heeft op Windows 128MB nodig, om te draaien zou dit ook gelden voor Linux?
Basic routing is dit mogelijk met Linux?.

m.v.g

Jean-Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hmmz, ik heb op mijn oude PC weer eens een linux distro geplaatst (Ubuntu 8.04 was me niet bevallen tegenover de vorige versie, daarna nog even opensuse geprobeerd, maar daar miste ik net weer bepaalde feeling) Nu er Sabayon met Gnome er opgezet (gaat overigens om een Athlon 2100+, 512DDR, 80GB HDD, FX5500), maar het draait allemaal maar net, vooral de CPU komt toch aardig tekort zo. Ik dacht vooral fijn alles werkt meteen en is redelijk uptodate, maar nu kreeg ik dus na install 280 updates voor me kiezen, iets waar ik minder vrolijk van word aangezien het tergend langzaam installeert (downloaden zo gedaan, maar dan, en continu 100% CPU bij install). Ik had eigenlijk gedacht dat het net allemaal wat vlotter en meer up to date zou zijn out of the box. Zou het veel helpen om ipv Gnome, XFCE te gebruiken? Want vind het verder wel fijne en complete distro op het updaten na..waar ik nu nog iets op moet vinden..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Only schreef op zondag 21 september 2008 @ 15:57:
Hmmz, ik heb op mijn oude PC weer eens een linux distro geplaatst (Ubuntu 8.04 was me niet bevallen tegenover de vorige versie, daarna nog even opensuse geprobeerd, maar daar miste ik net weer bepaalde feeling) Nu er Sabayon met Gnome er opgezet (gaat overigens om een Athlon 2100+, 512DDR, 80GB HDD, FX5500), maar het draait allemaal maar net, vooral de CPU komt toch aardig tekort zo. Ik dacht vooral fijn alles werkt meteen en is redelijk uptodate, maar nu kreeg ik dus na install 280 updates voor me kiezen, iets waar ik minder vrolijk van word aangezien het tergend langzaam installeert (downloaden zo gedaan, maar dan, en continu 100% CPU bij install). Ik had eigenlijk gedacht dat het net allemaal wat vlotter en meer up to date zou zijn out of the box. Zou het veel helpen om ipv Gnome, XFCE te gebruiken? Want vind het verder wel fijne en complete distro op het updaten na..waar ik nu nog iets op moet vinden..
XFCE is zowiezo lichter dan gnome, gnome + een aantal apps gebruikt bij mij al 512 mb ram, bij XFCE zal dat minder zijn. Xfce is ook ontwikkeld voor oudere desktops en mensen draaien het prima op pc's met 192 mb ram + sabayon is al gentoo based dus draait altijd beter dan ubuntu. Ik zou het proberen en anders misschien kijken naar Jvm of Fluxbox, maar ik denk dat XFCE wel voldoet

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Valt te proberen, overigens is het geheugen geen probleem, zo draaiend zit hij op ong. 200 Mb, alleen de CPU staat standaard zelfs 10% mee te draaien, en zodra ik iets aanklik schiet het zowat richting de 100% elke keer, dus vooral CPU lijkt de Bottleneck.
Overigens zouden al die updates wel nodig zijn, ik ben niet super into Linux, dus ruim de helft van al die updates zeggen mij helemaal nix, maar Sabayon gaat er automatisch mee aan de slag met verzamelen, ik moet ze alleen in de wachtrij gooien voor installatie, maargoed, het liefst zo min mogelijk uiteraard. Wat zou ik eigenlijk missen tussen XFCE en Gnome? Eyecandy? of nog meer? want als dat het enige is. Is KDE eigenlijk zwaarder of lichter dan Gnome, KDE heb ik namelijk onder Ubuntu 7 wel eens gedraaid en dat ging toen wel helemaal vlot (maar KDE zelf vind ik niks).

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

Probeer anders Zenwalk, echt werk snel en niet bloated zoals *buntu. Draait standaard XFCE en gebaseerd op slackware.
De installer ziet er niet zo mooi uit en kan beangstigend zijn, maar het werkt allemaal goed en er is zelf een compleet automatische installer zodat je alleen hoeft te kiezen op welke schijf je wilt instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

iMars

Full time prutser

Goedemorgen medetweakers,

Ik wil een nieuwe webserver bouwen, en heb tot nu toe altijd Fedora Core X en CentOS 4 & 5 gebruikt. Mijn nieuwe webserver komt met de volgende specificaties:

Intel Core 2 Quad Q8200
4x 2GB geheugen
2x 1TB (raid 1)

Ik wil graag Xen gaan gebruiken, met als gedachte daar achter dat, mocht de server (virtueel) crashen, corrupt raken of gehacked worden, of wat dan ook, dat ik dan via de host een nieuwe virtuele server kan aanmaken, zonder daarvoor naar het datacenter te moeten.

Ik zat te denken om CentOS 5.x te gebruiken. Wat raden jullie mij aan, of juist af?

Koop hier mijn P1 reader :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Welke distro zal ik eens mee gaan klooien, hmmm..

Eisen:
- Draaibaar op VIA C7 bord met VIA CN700 + 8237RP Chipset
Specs bordje
- Audio/Netwerk het allerliefst direct vanaf install werkend (dus driver packages included)
- Webserver draaibaar (maar apache/php/mysql draait bijna overal op)
- Draaibaar op CF kaartje dmv CF->IDE adapter
Ik heb géén idee of met die CF kaartjes problemen kunnen ontstaan, misschien door filesystem of verkeerde DMA ondersteuning...

Doel:
- Webservertje maken met daarop een soort jukebox applicatie, die op de bak zelf (en/of) via "internetradio" mp3's kan afspelen.
- Fileserven over netwerk (FTP/SMB of een andere oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb)

Extra wensen:
- Mogelijkheid tot RDP vanaf Windows bak zou tof zijn, kan waarschijnlijk wel via een VNC-achtige oplossing op de meeste distro's.
- Grafische interface, liefst licht zodat ik zo weinig mogelijk shared video memory hoef te gebruiken.

Collega van mij kwam met ClarkConnect op de proppen, echter zijn er, zo blijkt uit lezen op de fora daar, nogal wat probleempjes juist met de specifieke chipset op mijn bordje.
Ik ben (nog) geen held wat betreft het compileren van kernels en zou dus het liefst iets hebben wat net een stapje kant-en-klaarder is dan puur (kernel)sources die ik moet compileren.

Voorlopige keuzes, die zijn uiteraard compleet los en kunnen veranderen:
- Een uitgeklede Ubuntu (handig qua drivermeuk voor zover ik weet)
- Een Debian release, ben ik een klein beetje vertrouwd mee

• WernerL
  • Nu online
Op mijn pc draai ik al heel lang archlinux en ik kan niks anders zeggen dan dat ik er tevreden mee ben. Heerlijk licht, geen grote installatie dvd maar gewoon een kleine cdrom. Installeren en configureren is een makkie, en het draait heerlijk stabiel hier. En nog maar te zwijgen over het rolling release systeem waarmee ze werken. Ik hoef dus NOOIT een herinstallatie te doen voor een nieuwe versie. Maargoed, dat doen de meeste distro's geloof ik wel op deze manier.

Verder heb ik nog een acer aspire one laptop en daar draait nog steeds linspire lite op.
Voor de mensen die dit systeem wat uit willen breiden:
Start op je aspire one een filebrowser, ga nu naar File -> terminal en type in:

sudo -su
passwd

En hoppa, root wachtwoord gewijzigd. :D Met het commando xfce-setting-menu kom je in xfce's confguratiescherm en zo kun je het rechtermuisknop menu op bureaublad terug aanzetten. Daar staat dan een knop op om grafische package manager te starten.

[ Voor 34% gewijzigd door WernerL op 24-09-2008 18:27 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Verwijderd

Ik heb intel duo core (2x 2.8ghz) met 6gb ram. Ik moet op 1 machine zowel windows als debian runnen, beide vooral als server. Ik twijfel tussen vista x64 met vmware workstation met daarop debian, of andersom: debian (met bigmem kernel), met een vmware running windows. Zijn er grote performance verschillen? En verlies je veel performance met de bigmem kernel t.o.v. de normale kernel?

Oh en ik heb ook nog een ich8r intel raid0. Wordt deze inmiddels stardaard supported? Bij mijn laatste poging, ruim een jaar geleden, pakte ubuntu hem wel, maar debian niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2008 21:23 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.