Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 23:09:
*Navigatie
Lijkt mij leuk maar van de navigatie heb ik gelezen dat het systeem te oud is en je beter een TomTom kunt gebruiken. Ik vind de 147 er beter uit zien met navigatie en aan bekerhouders heb ik ook niet veel. Wel doen of alleen als de prijs gelijk blijft? Niet dat ik er meer last van heb dan plezier.
Mwoah, tis een redelijk systeem, maar je moet er idd niet teveel van verwachten. Ik zou niet grof meer betalen voor een 147 omdat ie dat systeem erin heeft zitten. Tis wel een leuke bijkomstigheid though, en het staat idd (veel) mooier.
*Vermogen
Ik wil dus minimaal voor een 115 pk versie gaan, maar wellicht raden jullie me aan om de iets nieuwere en snellere 140 pk variant te nemen i.v.m. nieuwere techniek. De 150 PK versie ligt boven het budget.
Ik zou zelf voor de 115pk versie gaan, en die voorzien van een Squadra Max chip. Stephan van
Squadra Tuning heeft zeer ruime ervaring met JTD's. Geloof dat meer dan 50% van de leden van de 156club (en dat zijn er heel wat) met zo'n chip rondrijdt. 115pk+chip rijdt veel fijner dan een standaard 140pk.
*Binnenruimte
Wat zijn precies de voor en nadelen van een 3 deurs t.o.v. een 5 deurs. Ik snap dat meerdere deuren makkelijker is voor meerdere passagiers, maar ik zit toch voorin.
Het gaat mij meer om de instap i.v.m. met grote deuren versus kleinere deuren en de verstelbaarheid van de stoel. Ik weet eigenlijk niet of ik met mijn ±1.92 fatsoenlijk in een 147 pas en of ik er na 75 km nog fit uit kan stappen. Daarbij vind ik een 3-deurs mooier en is ook iets lichter.
Ik zou qua mooiheid voor de 3-deurs gaan en uit praktisch oogpunt zeker voor een 5-deurs. Ik vind die grote deuren maar niets. Je kan met 1,92 trouwens prima in een 147 zitten hoor

J0YR1D3R (mede-gotter) is 2,00m en die past er ook prima in.
*Stuurbediening
Wordt dit een onmisbaar iets of is het onnodige luxe. Ik heb wel af en toe in auto's gereden die dit hebben en is wel makkelijk maar ik weet niet of dit op de langere duur nog enige nuttige functie heeft. Dit omdat de radio dichtbij zit. Is de stuurbediening er alleen in combinatie met een navigatiesysteem?
Dat is er ook icm de af-fabriek radio/cd die standaard is op de Distinctive. Ik vind het persoonlijk best handig en vooral ook veel netter staan. Stuur is zonder stuurbediening toch wat kaal..
*Onderhoud
Ik heb voldoende gelezen om te weten dat zeker vanaf de 147 Alfa's een stuk beter zijn geworden met betrekking tot betrouwbaarheid. Echter lees ik wel wat zaken over elektrische storingen of mankementen. Kwam dit voornamelijk voor met een nieuwe auto en hoef ik me bij een tweedehands er minder zorgen om te maken? (eventuele problemen zij wellicht verholpen).
Zijn er nog bijkomende kosten waar ik rekening mee moet (gaan) houden? (typische 147 of Alfa probleempjes). En bij welke kilometerstanden moet de distributieriem nu vervangen worden. Dan lees ik elke 60.000, dan elke 100.000. Of komt dit door verschil van diesel en benzine?
Mwoah, een 147 is gewoon een goede auto. Zeker met de JTD erin, dan sluit je motorische zwakheden ook weer uit. Waar moet je rekening mee houden:
- Luchtmassameter (~150 euro)
- BDP sensor (indien km. stand 150k+)
- Draagarmen voor (bovenste zijn tientjeswerk, onder is duurder)
- Distributie om de 120k
- Misschien een krukaspoulie die gaat rammelen, ook niet erg duur. Tientjeswerk.
Verder weinig. Overigens, ik zit in de auto's en als je een keer ergens gaat kijken en je wil iemand met verstand van zaken meenemen, roep maar