Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar ik wil toch even een opmerking maken over die ombouwsets.
Ik werk zelf bij Hella op de verkoopafdeling. Hella is één van de grootste fabrikanten van autoverlichting ter wereld (o.a. Porsche, BMW en Volkwagen Audi Groep rijden altijd met Hella, Mercedes wisselt tussen Hella en Bosch units). Daarnaast zijn we de officiële distibuteur van Philips autolampen in o.a. Nederland.
Ik zie hier een aantal foute veronderstellingen voorbij komen. Het klopt dat een auto niet speciaal aangepast hoeft te worden voor Xenon licht als hij voor 1-1-2007 geproduceerd is. Echter moeten wel ALTIJD de koplamp units vervangen worden. Het lichtbeeld van een Xenonlamp is totaal anders dan van een H* lamp. Daardoor krijgt een Xenonlamp in een H*unit teveel lichtstrooiing en voldoet niet meer aan de type-goedkeuring.
Dat heeft geen gevolgen bij iets als een APK keuring, omdat daar niet naar gekeken wordt (wat in mijn ogen wel zou moeten), maar wel wanneer je betrokken raakt bij een ongeluk. Als de tegenpartij verklaard verblind te zijn door je verlichting, en er blijkt inderdaad dat de lampen onjuiste type goedkeuring hebben (wat dus gebeurd als er een xenonlamp in een H*unit zit), dan ligt de schuld altijd bij jou, ook al was de ander fout.
Overigens is Hella 1 van de voorvechters van Xenon (en zelfs de initiatiefnemer ooit geweest om het te gaan toepassen). Maar we moeten helaas ook constateren dat veel concurenten lampen maken met mindere kwaliteitseisen, waardoor er veel klachten ontstaan...
Dit is bij ons op het moment ook een Hot-issue want we krijgen bijzonder veel vragen over ombouwsets, die Hella om de bovengenoemde reden niet levert.
Daarnaast vind ik het nogal opvallend dat je blijkbaar Philips lampen kunt kopen voor minder dan €200 voor een setje... Die dingen hebben een adviesprijs van €125 Bruto per stuk.
Als je persé after market Xenon in wil bouwen, vervang dan alsjeblieft ook de units. Het is veiliger voor je medeweggebruikers en je profiteerd zelf van een veel beter lichtbeeld. Maar er staat we een grotere investering tegenover, dat klopt.
Wat betreft mensen die last hebben van snel opbrandende H7 lampen, die ligt maar deels aan de auto. Het is van H7 bekend dat ze een erg korte levensduur hebben. Philips heeft zelf aangegeven toen ze geïntroduceerd werden, dat het practisch onmogelijk was om deze lampen betrouw te kunnen maken, maar de auto industrie heeft hier z'n zin doorgedrukt. Als je last hebt van snel doorbrandende lampen, vervang ze dan voor Long-Life lampen. Deze geven iets minder licht, maar gaan aanzienlijk langer mee.
offtopic:
Een mooi voorbeeld van hoe geweldig Xenon toegepast kan worden is de nieuwe Mercedes E-klasse met adaptive lightning. Doormiddels van lenzen en shutters wordt het lichtbeeld actief aangepast aan de omstandigheden. Het heeft alleen vrij lang geduurt voordat deze lampen goed gekeurd waren...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier