Wie zegt dat R600 nog geen tape-out heeft gehad? Als ik het goed heb is omstreeks Juni de eerste tape-out geweest, daar waar G80 in Januari de eerste tapeout had (toen nog met 256-bit memory interface).
G71 was een echte refresh, c.q. melken op "oude" G70 tech.
nV lijkt zijn zaakjes vrij goed voor elkaar te hebben met G80... an sich ook niet zo heel vreemd: doordat ze alleen een productrefresh hebben gedaan waar ATi een nieuw product releaste (R520 > R580) hadden hun designers al hun handjes vrij voor G80 development. G80 is dus het resultaat van 1,5 jaar 100% development bij nV, zonder afleiding van tussenproducten.
G80 is al veel langer in development geweest... jaren terug heette het nog NV50 op de roadmap, daar waar G70/71 toen nog als NV47 door het leven ging. En als het toen al op de roadmap stond kan je er vergif op nemen dat het toen al in ontwikkeling was.
R520 > R580 was niet echt een nieuw product... alles in de R5x0 serie was al vanaf het begin ingepland, dus zo ook de overstap van 1:1 ALU:TEX naar 3:1 ALU:TEX. Het behoorde allemaal tot dezelfde R500 generatie. R580 is gewoon een refresh van R520, net zoals G71 eigenlijk een refresh was van NV40.
Als nVidia de benamingen niet halverwege had veranderd dan had je het wel kunnen zien dat NV de NV40 serie een hele lange tijd heeft zitten te refreshen:
- NV40
- NV45 (NV40 + PCIe bridgechip)
- NV48 (NV40 op 110nm @ TSMC, gecancelled vanwege de geringe 20-30Mhz speedbump)
- NV47 @ 110nm (hernoemd naar G70)
- NV47 @ 90nm (hernoemd naar G71)
- RSX
Ik geloof dat NV een aantal GPU teams (net als ATI er drie had). Aan de NV4x serie hoefde men steeds weinig te veranderen, dus konden de teams die zich niet (meer) met NV4x bezig hielden zich helemaal richten op G80. Dat is dus al een hele tijd geleden. Dus G80 is al langer dan 1.5j in ontwikkeling.
Op die fiets zou je eigenlijk R5x0 ook een refresh kunnen noemen van R300.

Het is allemaal afkomstig van hetzelfde team aan de westkust (ook verantwoordelijk voor Hollywood in de Wii), terwijl het team aan de oostkust bezig was met Xenos en R600. Van R420 werd door Sireric ook al gezegd dat ze dit product binnen een paar maanden hadden ontwikkeld omdat het voortborduurt op R300.
Met een fiasco als de FX serie vergelijken is echt wishfull thinking. nV maakt die fout vermoedelijk nooit meer. Als de 8800GTS in shaderintensieve games als FEAR al een 50% sneller is dan de X1950XTX dan heeft nV zijn werk gewoon goed gedaan. ATi krijgt er nog een stevige kluif aan... zeker voor de bedragen waarvoor de GTS in de markt wordt gezet.
Op de een of andere manier denk ik niet dat ATI zich daar nu echt zorgen over maakt nu ze een andere gigant als AMD achter zich hebben staan. AMD helpt volgens de laatste berichten hun ATI Division met koeltechnieken en andere optimalisaties voor de high end kaarten. En ze zijn niet bang om een prijzenslag aan te gaan. Maar ja, is een prijzenslag ook echt nodig als de ene groene kaart veel sneller blijkt te zijn dan de andere groene kaart?
Als nV dan begin volgend jaar direct na ATi een refresh op de markt gooit met GDDR4 en een verwijdde memorybus dan kun je mss nog wel eens leuke dingen gaan zien. Ik herinner met het G70 512 vs R520 verhaal nog uitstekend, en da's toch wel een flink stuk recenter dan het FX verhaal, dat maar uit z'n graf gesleurd blijft worden.
G70-512 vs R520 was eigenlijk niks meer dan een marketingstunt van NV, wat je ook wel kon zien aan de uiterst goede beschikbaarheid en lage prijzen van de kaart.... *kuch*. Ze wisten dat R520 sneller was dan de G70, wat nu ook blijkt uit veel recenties en hadden G71 nog niet klaar staan. Ze hadden geluk dat ATI een probleem had met een third party library, anders was R520 heel anders ontvangen op de markt. Met R580, die gewoon op schema bleef, maakten ze veel goed.
En ja, als de verhalen kloppen dat de R600 van huis uit al een 512-bit memory interface heeft en AMD nu alle stoppen uit de kast wil halen om van R600 en de next gen R600 van Q3'07 een toppertje te maken, dan staat ons nog een interessant gevecht te wachten. Nu nog afwachten in hoeverre het feit dat ATI met Microsoft in 1 bed slaapt sinds de Xbox360 de situatie gaat beinvloeden.
Hacku schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 00:19:
[...] nVidia zal in die twee maand voorsprong veel G80 kaarten verkopen, iedereen weet nl wel hoe nVidia en marketing twee handen op 1 buik zijn. Overigens is er op de G80 nog ruimte voor een snellere versie, overklokken ging stabiel op 630MHz (van 575 naar 630 dus) met de standaard koeling.
Volgens GFMike zal nV G81 nodig hebben om de availability problemen op te lossen. Dus het is nog maar de vraag of NV kan leveren aan de vraag. Ik verwacht dat in de maand November het huilen met de pet op is wat betreft grootschalige beschikbaarheid van de G80. In December zullen er misschien wel wat meer binnendruppelen, maar dan is het ook nog maar een maandje wachten op R600. En je zou dom zijn om dan niet even nog een maandje te wachten om te zien welke er beter presteert en een betere IQ heeft.
En wat betreft het overklokken... ja, dat ging ook goed met de G71 hebben we gezien. Die verschillende klokdomeinen zorgden voor veel problemen. Er is een reden waarom NV fabrikanten verboden heeft om in de eerste tijd na launch overgeklokte kaarten te leveren en alles op default clock moet lopen. Maar volgens mij hoef je een G80 voorlopig helemaal niet over te klokken omdat dit gewoon een snel beestje is.

Begrijp zelf niet wat sommige mensen zo tegen nVidia hebben. Zelf als de G80 de perfectie zou naderen weten ze altijd wel iets naar boven te halen. IQ settings that is.
Dat is volgens mij niet waar. Als je €600 uit geeft aan een kaart dan mag je verwachten dat er a) geen shortcuts worden gebruikt die de IQ beinvloeden, of b) als je shortcuts gebruikt er voor zorgt dat de IQ gewoon goed is. G80 lijkt de meeste IQ problemen te verhelpen die de G6 en G7 serie parten speelde. Het heeft nu HDR + AA (alhoewel dit onmogelijk was op korte termijn volgens David Kirk), het heeft verbeterde AF, het heeft nieuwe (verbeterde?) AA modes, shimmering schijnt vermindert te zijn. Dus als dat waar is dan is er toch weinig over te zeuren als NV z'n zaakjes voor elkaar heeft? That is... totdat R600 op de markt komt met allerlei nieuwe IQ snufjes om de boel weer naar een hoger plan te tillen.
Overigens was het shimmeringprobleem bij NV niet zo'n enorm probleem... als je niet wist hoe het er uit zag, dan merkte je er niets van. Had je het beeld op een ATI kaart gezien of wees iemand je op het shimmeren, dan blijf je je er gewoon aan storen en valt het elke keer weer op. Zo ging het tenminste bij mij. Ik wist dat het beter kon, dus ergerde ik me er bont en blauw aan.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.