Even wat foto's voor geïnteresseerden zoals "Appie_Pils" in verband met mijn G25 mod. Alle aanpassingen aan de binnenkant van de G25 zijn klaar. Het stuur zelf moet ik nog onder handen nemen, maar dat kan nog wel even duren.
Voor de mensen die niet de hele discussie gevolgd hebben:
Doel: Een korte blik op de G25 maakt duidelijk dat er slechts erg weinig knoppen op het stuur staan. Bij voorgaande Logitech stuurtjes werden we verwend met bergen knoppen. Hoewel de G25 op veel gebieden een revolutionaire stap vooruit is, is dit gebrek een stap terug naar het stenen tijdperk van simracing. Dus het doel van deze mod is het voorzien van de G25 van meer knoppen.
Methode: Er zijn heel wat methodes om extra knoppen toe te voegen. "KeeZ" maakte een gamepad vast aan het stuur met duct tape, maar ik wou een blijvende professionele oplossing. Omdat ik nog een Driving Force Pro (DFP) had liggen waar ik met de komst van de G25 niets meer mee deed kwam ik op het idee om de elektronica daarvan te recycleren. De DFP ondersteunt namelijk 18 schakelaars (2 in de sequentiële shifter, 2 in de paddles, 4 in de POV hat switch en 10 gewone knoppen op het stuur). Dat is ruimschoots voldoende.
Problematiek: Net als de G25 doet de DFP bij het aansluiten/opstarten een zelftest. Tijdens deze test wordt de uitslag en de nulpositie van het stuurwiel bepaald. Wanneer deze zelftest faalt, weigert de elektronica invoer door te geven aan de computer. Dus enkel de DFP elektronica monteren in de G25 zou niet werken. De DFP moet denken dat de zelftest gelukt is. Daarvoor moeten de sensoren van de DFP overgezet worden naar de G25. Maar daar is de G25 natuurlijk niet op voorzien...
De naakte G25. Dit is niet hoe het ding eruit ziet als je hem pas hebt gekocht. Er zijn al wat aanpassingen van mij doorgevoerd, maar ik ben rats vergeten foto's te maken van de onaangeroerde G25. Duidelijk zichtbaar zijn de twee motoren. De printplaat die nu wat opzij gelegd is, is normaal gemonteerd op een schuine verstevigingsplaat tussen de motoren in.
Wat is er hier niet origineel? De optische sensor aan de linkermotor, de extra draadboom doorheen de as en de optische nulzonesensor onder de as. Een nadere beschouwing:
Slechts één van beide motoren in de G25 is voorzien van een optische sensor. Deze gaat schuil onder de zwarte beschermingskap aan de achterkant van de linkermotor (langs voren bekeken - dat is dus de rechtse motor op de eerder gegeven overzichtsfoto). De andere motor heeft een bloot achterste. Hierop kon ik de optische sensor van de DFP monteren. Hoewel de motoren tussen DFP en G25 niet helemaal identiek zijn, was het mogelijk om dit te bevestigen zonder al te veel modwerk. Eigenlijk moest enkel het gat waardoor de as gaat vergroot worden.
Een iets groter probleem was de nulzonedetectiesensor van de DFP. De G25 heeft die namelijk helemaal niet. Bij de DFP zit deze normaal gemonteerd bij het hoofdtandwiel op de stuuras. Een blinkend plaatje op dit tandwiel laat de sensor weten wanneer de DFP in z'n nulpositie staat. Bij de G25 is de tandwielkast nagenoeg helemaal dicht en ik voelde er weinig voor om hier openingen in te maken. Dit om stof en vuil zo weinig mogelijk kans te geven om de tandoverbrengingen te bevuilen.
Gelukkig ligt er onderaan in de G25 (net als in de DFP overigens) een tandlat. Deze tandlat wordt gebruikt om de harde locks op 900° te bewerkstelligen. De "smerigheid" van de tandlat op de foto is overigens gewoon smeervet opdat de boel lekker zou lopen. Aangezien de tandlat mooi meebeweegt met het wiel kon ik hier dus de sensor monteren. De tandlat is hol. in deze holte hangt de sensor. De blinkende strip die je op de foto ziet geeft de nulpositie aan. Omdat de tandlat onder een hoek ligt en de optische sensor blijkbaar nogal ongevoelig is, moest ik de sensorprint onder dezelfde hoek monteren opdat de lichtstraal min of meer loodrecht op het onderste stukje van de aluminiumstrip valt. De twee schroefjes die het printje vasthouden komen uit in het kabelcompartiment aan de onderzijde van de G25 en zijn het enige waaraan je van buitenaf de mod kan zien. Nou ja, in een verder stadium zul je dat natuurlijk ook wel aan het stuur kunnen zien, maar ik heb gepoogd om de G25 uiterlijk zo weinig mogelijk aan te passen.
De brede stekkerblok is die van de DFP die door de stuuras heen komt. Hoewel je maar 8 draadjes telt kan deze tot 16 knoppen aansturen in het DFP wiel (er zit nog een beetje elektronica in het wiel zelf). Geen idee of ik die allemaal ga gebruiken (onwaarschijnlijk)...
De as van de G25 ziet er op deze foto erg dik uit waardoor het doorsteken van deze kabel een makkie lijkt. Wanneer je echter een foto terug gaat zie je het gaatje aan de achterkant waardoor de kabelboom moet. Dat is al heel wat minder groot. Dus moest de stekker uit elkaar gehaald worden en de draadboom draadje per draadje doorheen de as geduwd worden. Zeker bij de laatste draadjes was dat niet meer zo evident.
Dit is de verstevigingsplaat die tussen de twee motoren komt te liggen en waar bovenop de G25-elektronica gemonteerd wordt. Op de foto zie je echter niet de G25-elektronica, maar die van de DFP die ik aan de onderzijde van die verstevigingsbeugel heb geplaatst. Hoewel de print van de DFP iets kleiner is dan die van de G25 is de enige plaats waar de print kan liggen eveneens tussen beide motoren in. In de rest van de behuizing is onvoldoende plaats. Tussen beide motoren in heeft de DFP-print langs links en rechts ongeveer een millimeter speling. Ook naar onder en boven is het millimeterwerk.
Als je enigszins vertrouwd bent met de DFP dan valt je meteen op dat er een stukje print ontbreekt waarop een microswitch staat. Deze switch dient normaal om de positie van de pal die de 200°-lock instelt te bepalen. Door deze schakelaar te verwijderen denkt de DFP dat het stuur altijd in 200°-mode staat. Dat is goed genoeg - we gebruiken de stuurhoek toch niet. De andere microswitch die je nog op de print kan zien staan en die de 900°-mode aangeeft mag blijven staan. Er is toch niets det er tegen kan duwen.
Ook in de linkse hoek is wat aangepast. Daar moest ik een stekkerblokje verwijderen en een boutje inkorten. Dat stekkerblokje diende om de motor van de 200/900°-pal aan te sluiten. Aangezien die er niet is in de G25 mag deze aansluiting wegvallen. Maar zelfs zonder dit stekkerblokje paste het geheel niet in de G25. Ik moest een stuk van de trekontlasting van de USB-kabel weghalen aleer de beugel correct op z'n plaats viel.
De verstevigingsbeugel is nu teruggeplaatst. Je kan de DFP-print nog goed zien zitten onderaan de beugel. Ik heb voor de veiligheid maar een plastic vel bovenop de DFP print gemonteerd opdat de kabels die door de stuuras gaan niet per ongeluk klem kunnen komen te zitten tussen de componenten op de print.
Dan rest ons enkel de printplaat van de G25 weer op z'n plaats te zetten... Op het eerste zicht lijkt het wel een standaard G25, maar bij een andere inspectie zie je de extra hardware.
We hebben even de printjes die in het stuur van de DFP zitten aangesloten. Het is niet de bedoeling om deze te houden, maar daarmee kunnen we we snel de werking controleren.
Power up, zelftest en... Het statusledje brandt continu: de DFP werkt! Ook in de Logitech software worden de knoppen geregistreerd wanneer er op gedrukt wordt.
Dus deel één van de missie is geslaagd. De G25 werd succesvol uitgebreid met de elektronica van een Driving Force Pro om zo tot een soort "G25 Pro" te komen. Nu rest enkel nog het plaatsen van extra koppen op het stuurwiel zelf. Zover zijn we echter nog niet. De komende weken ga ik weinig tijd hebben, dus het kan even duren aleer ik weer verder kan werken...
[
Voor 1% gewijzigd door
satcp op 13-11-2006 10:57
. Reden: typo ]