Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:30:
[...]

Same here. Heb zojuist nog eens gekeken en mijn vermoedens bevestigd, er zit een plastic 'filter' overheen, die kun je ervan halen en dan zullen de krassen (zeer waarschijnlijk) weg zijn.

[...]

Inderdaad, hoewel Logitech zegt dat je met een standaard verlengkabel de kabels kan verlengen, hadden ze dat voor die prijs best zelf kunnen doen. Hebben ze bij meer producten last van.
Haha, dat van die krassen idd. 2e dag dat ik hem had liet het al los, trok het eraf en hij was weer mooi :)

En van dat verlengkabel, moet ik ook zien te regelen. Straks in me playseat zijn sommige wellicht zeker te kort!
Tom schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 13:39:
[...]

Ik ben er onderhand goed klaar mee, wacht al bijna twee maanden!
Hihi ik ook in september besteld, 4launch zeker? Ik azerty 8)
Maar ff zonder gein, vind het wel sneu voor jullie. 4launch moet hun afspraak nakomen..

[ Voor 18% gewijzigd door R-B op 10-11-2006 17:25 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb m'n eerste indrukken wat netter omschreven en met een paar afbeeldingen in een user review gegoten: Volgas met de Logitech G25. Misschien leuk om in de startpost te zetten?

Ondertussen ben ik bezig met de G25 aan te passen. In de shifter heb ik de veren al vervangen door zwaardere exemplaren. Dat maakt het geheel wel iets beter, maar voelt toch nog steeds niet realistisch aan. Het hele constructieprincipe van het ding is gewoon verkeerd en daardoor ben je erg beperkt in de aanpasbaarheid. Ik maak ooit nog wel eens zelf een echte H-shifter...

Het stuurwiel is ondertussen voorzien van extra elektronica. Ik heb de elektronica van mijn oude Driving Force Pro ondergebracht in de G25 (valt niet mee om daar nog een plaatsje voor te vinden omdat de binnenruimte veel kleiner is in de G25). De reden hiervoor is om extra knoppen op het stuurwiel te kunnen zetten. De elektronica van de DFP ondersteunt tot 16 knoppen dus daar kom ik wel ruimschoots mee toe. Hoe ik de knoppen ga plaatsen op het wiel weet ik nog niet, maar ik heb alvast een extra kabelboom door de stuurkolom gelegd waarmee ik tot 14 knoppen kan aansturen.

Het lastigste van het hergebruik van de DFP's elektronica is het feit dat de Logitech stuurtjes bij de startup een self test doen. Ze laten het stuur ronddraaien, kijken of de opnemer dit registreert en positioneren het stuurwiel dan in het midden. Gebeurt dit niet of gaat hier iets fout, dan weigert de elektronica verder te werken. De aangesloten computer herkent dan geen invoer ervan.

Dus op één of andere manier moest ik de DFP's elektronica voor de gek houden. Aangezien de self test van de G25 in grote lijnen hetzelfde is als die van de DFP (maar dan veel sneller) besloot ik om de sensors van de DFP gewoon op de G25 aan te sluiten. Natuurlijk kun je niet zomaar de sensors van de G25 gebruiken - dan zouden de DFP en G25 elkaar storen. Een gelukje is het feit dat de G25 twee motoren heeft. Slechts één daarvan is voorzien van een optische sensor. Dat betekent dat de andere nog vrij is om de optische sensor van de DFP op te zetten. Met wat minimaal modwerk was dat snel geklaard. Een groter probleem is dat de DFP een optische nulzonedetectie gebruikt en de G25 niet. Daarom heb ik die optische sensor die bij de DFP op het stuurastandwiel staat, op de tandlat van de G25 geplaatst zodat de nulstand herkend kan worden. En het geheel werkt nog ook :)

Wel moet je ervoor zorgen om eerst de DFP aan te sluiten op de computer en dan pas de G25. Anders mist de DFP een deel van de calibratie door de G25 en werkt deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Laatst online: 22:33

Appie

F1RST Racing

Machtig mooie survey overigens. Ik las het op de FP en gaf een mooi duidelijk beeld van het stuur wanneer ik je uitgebreide mening vergelijk met die van anderen. Zelf wacht ik nog even met het aanschaffen van dit stuur en heb ik als tussenoplossing (ik moest en zou een stuur hebben voor LFS compo's) een (nieuwe) zwarte Momo gekocht (for $35 dollar incl. shipping - wat onderdeel is van mijn keuze).

Heb je overigens plaatjes bij je beschrijven van je aanpassingen aan het stuur, ik ben wel geintresseerd geraakt in je aanpassingen en je doelstellingen voor deze aanpassingen.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Doelstellingen van mijn aanpassingen? Simpel: meer knoppen op het stuur. Ik ben zo verwend door de DFP dat het gebrek aan toetsen op de G25 voor mij een enorm minpunt was. Aangezien ik mijn DFP door de G25 toch niet meer gebruik leek het me wel leuk om de elektronica daarvan hiervoor te gebruiken. Dan zijn de knoppen die ik zo toevoeg aan de G25 ook programmeerbaar vanuit de Logitech software. Dat lijkt me wel interessant.

Ik heb geen stap-voor-stap foto's van mijn aanpassingen, maar ik zal wel een aantal detailfoto's maken van de aanpassingen wanneer alles klaar is. De aanpassingen aan het binnenwerk zijn grotendeels klaar. Enkel de bevestiging van bepaalde zaken moet ik nog inorde maken. De knoppen op het stuur zelf is een ander punt. Ik moet nog geschikte schakelaars vinden (heb niets passends op stock) en dan moet ik nog gaan uitvissen hoe ik de knoppen ga plaatsen. Boren in de inoxplaat? Extra plaatjes met knoppen? Ik zie nog wel... Dat kan nog wel even duren want ik heb niet zo veel tijd de komende weken om eraan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Gezien het 'gebrek' aan knoppen heb ik met ducktape een gamepad aan de G25 vast geknoopt maar die positionering was niet zo prettig i.c.m. 900 graden stuurrichting...

vandaar dat deze er nu weer naast ligt maar ik vind ze prettiger bereikbaar dan de shifter die toch deels iets te hoog gepositioneerd staat en daarmee lastiger te bereiken is.

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
SatCP schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:37:
Ik heb m'n eerste indrukken wat netter omschreven en met een paar afbeeldingen in een user review gegoten: Volgas met de Logitech G25. Misschien leuk om in de startpost te zetten?
Done :)
Nog niet gelezen, doe ik vandeweek even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie review idd.

Ik heb nu de heilige rode MOMO, maar ik heb het gevoel alsof er een tandje versleten is.
De G25 wil ik wel kopen maar slechts 2 knoppen is een enorm minpunt voor mij.
Voor GTR2 heb ik al 6 knoppen nodig waaronder bijvoorbeeld de rembalans.
Als ik een goede weinig gebruikte rode MOMO kan vinden ga ik die zeker kopen, en anders de G25 en dan hoop ik dat ikme niet teveel erger aan het verlies van knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Weet iemand of het uit te schakelen is dat het stuur van de G25 een paar keer helemaal rond draait tijdens het opstarten van de PC? Het kost tijd en het maakt een takkeherrie als mijn stuur los op mijn bureau ligt: dat ding schuift alle kanten op :)

Mijn Momo Force deed dat ook niet namelijk. Of misschien kan iemand me het nut ervan uitleggen...

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Neen dat is niet uit te schakelen. De reden hiervoor is omdat de G25 net als de DFP een optische sensor gebruikt voor het meten van de rotatie. Het nadeel van zulke sensoren in tegenstelling tot een klassieke potmeter is dat ze enkel informatie geven over verplaatsing - niet positie. Waar je bij een 100 kOhm lineaire potmeter weet dat wanneer de gemeten weerstand 50 kOhm is het stuurwiel exact in het midden staat kun je bij een optische sensor enkel meten hoeveel het stuur naar links of naar rechts beweegt. Daarom draait de G25 bij het opstarten van lock tot lock om het totaal aantal pulsen van de optische sensor te tellen. Daaruit kan dan berekend worden waar het midden is en wordt het stuur daarnaartoe gebracht. Zo weet de elektronica in het stuur de maximale uitslag van het stuur en de nulpositie zonder dat er een exacte plaatsbepalingssensor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Of kort gezegd: het ding moet gecentreerd worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Zamorano schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:43:
Of kort gezegd: het ding moet gecentreerd worden. ;)
Doet de DFP ook...maar dan met 5x zoveel lawaai :)
Wees blij met die G25 dus :))

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wat een verhaal! maar duidelijk en gedetailleerd, daar hou ik van :) Zo had ik het nog niet bekeken. Met de DFP heb ik weinig ervaring, dus dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Even wat foto's voor geïnteresseerden zoals "Appie_Pils" in verband met mijn G25 mod. Alle aanpassingen aan de binnenkant van de G25 zijn klaar. Het stuur zelf moet ik nog onder handen nemen, maar dat kan nog wel even duren.

Voor de mensen die niet de hele discussie gevolgd hebben:

Doel: Een korte blik op de G25 maakt duidelijk dat er slechts erg weinig knoppen op het stuur staan. Bij voorgaande Logitech stuurtjes werden we verwend met bergen knoppen. Hoewel de G25 op veel gebieden een revolutionaire stap vooruit is, is dit gebrek een stap terug naar het stenen tijdperk van simracing. Dus het doel van deze mod is het voorzien van de G25 van meer knoppen.

Methode: Er zijn heel wat methodes om extra knoppen toe te voegen. "KeeZ" maakte een gamepad vast aan het stuur met duct tape, maar ik wou een blijvende professionele oplossing. Omdat ik nog een Driving Force Pro (DFP) had liggen waar ik met de komst van de G25 niets meer mee deed kwam ik op het idee om de elektronica daarvan te recycleren. De DFP ondersteunt namelijk 18 schakelaars (2 in de sequentiële shifter, 2 in de paddles, 4 in de POV hat switch en 10 gewone knoppen op het stuur). Dat is ruimschoots voldoende.

Problematiek: Net als de G25 doet de DFP bij het aansluiten/opstarten een zelftest. Tijdens deze test wordt de uitslag en de nulpositie van het stuurwiel bepaald. Wanneer deze zelftest faalt, weigert de elektronica invoer door te geven aan de computer. Dus enkel de DFP elektronica monteren in de G25 zou niet werken. De DFP moet denken dat de zelftest gelukt is. Daarvoor moeten de sensoren van de DFP overgezet worden naar de G25. Maar daar is de G25 natuurlijk niet op voorzien...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30a359b50dcabc839acac5211938bd6b/full.jpg

De naakte G25. Dit is niet hoe het ding eruit ziet als je hem pas hebt gekocht. Er zijn al wat aanpassingen van mij doorgevoerd, maar ik ben rats vergeten foto's te maken van de onaangeroerde G25. Duidelijk zichtbaar zijn de twee motoren. De printplaat die nu wat opzij gelegd is, is normaal gemonteerd op een schuine verstevigingsplaat tussen de motoren in.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f05cd8eefb67864812bc021055a6f5ec/full.jpg

Wat is er hier niet origineel? De optische sensor aan de linkermotor, de extra draadboom doorheen de as en de optische nulzonesensor onder de as. Een nadere beschouwing:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7f8b33415c2940d73a7339b4674f8bc4/full.jpg

Slechts één van beide motoren in de G25 is voorzien van een optische sensor. Deze gaat schuil onder de zwarte beschermingskap aan de achterkant van de linkermotor (langs voren bekeken - dat is dus de rechtse motor op de eerder gegeven overzichtsfoto). De andere motor heeft een bloot achterste. Hierop kon ik de optische sensor van de DFP monteren. Hoewel de motoren tussen DFP en G25 niet helemaal identiek zijn, was het mogelijk om dit te bevestigen zonder al te veel modwerk. Eigenlijk moest enkel het gat waardoor de as gaat vergroot worden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/047c0d090f55a651277d27a9c127ee13/full.jpg

Een iets groter probleem was de nulzonedetectiesensor van de DFP. De G25 heeft die namelijk helemaal niet. Bij de DFP zit deze normaal gemonteerd bij het hoofdtandwiel op de stuuras. Een blinkend plaatje op dit tandwiel laat de sensor weten wanneer de DFP in z'n nulpositie staat. Bij de G25 is de tandwielkast nagenoeg helemaal dicht en ik voelde er weinig voor om hier openingen in te maken. Dit om stof en vuil zo weinig mogelijk kans te geven om de tandoverbrengingen te bevuilen.

Gelukkig ligt er onderaan in de G25 (net als in de DFP overigens) een tandlat. Deze tandlat wordt gebruikt om de harde locks op 900° te bewerkstelligen. De "smerigheid" van de tandlat op de foto is overigens gewoon smeervet opdat de boel lekker zou lopen. Aangezien de tandlat mooi meebeweegt met het wiel kon ik hier dus de sensor monteren. De tandlat is hol. in deze holte hangt de sensor. De blinkende strip die je op de foto ziet geeft de nulpositie aan. Omdat de tandlat onder een hoek ligt en de optische sensor blijkbaar nogal ongevoelig is, moest ik de sensorprint onder dezelfde hoek monteren opdat de lichtstraal min of meer loodrecht op het onderste stukje van de aluminiumstrip valt. De twee schroefjes die het printje vasthouden komen uit in het kabelcompartiment aan de onderzijde van de G25 en zijn het enige waaraan je van buitenaf de mod kan zien. Nou ja, in een verder stadium zul je dat natuurlijk ook wel aan het stuur kunnen zien, maar ik heb gepoogd om de G25 uiterlijk zo weinig mogelijk aan te passen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4d446f130046087d08cb299d86e84f10/full.jpg

De brede stekkerblok is die van de DFP die door de stuuras heen komt. Hoewel je maar 8 draadjes telt kan deze tot 16 knoppen aansturen in het DFP wiel (er zit nog een beetje elektronica in het wiel zelf). Geen idee of ik die allemaal ga gebruiken (onwaarschijnlijk)...

De as van de G25 ziet er op deze foto erg dik uit waardoor het doorsteken van deze kabel een makkie lijkt. Wanneer je echter een foto terug gaat zie je het gaatje aan de achterkant waardoor de kabelboom moet. Dat is al heel wat minder groot. Dus moest de stekker uit elkaar gehaald worden en de draadboom draadje per draadje doorheen de as geduwd worden. Zeker bij de laatste draadjes was dat niet meer zo evident.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8949d709026cfc079cadf39be8c3dfb6/full.jpg

Dit is de verstevigingsplaat die tussen de twee motoren komt te liggen en waar bovenop de G25-elektronica gemonteerd wordt. Op de foto zie je echter niet de G25-elektronica, maar die van de DFP die ik aan de onderzijde van die verstevigingsbeugel heb geplaatst. Hoewel de print van de DFP iets kleiner is dan die van de G25 is de enige plaats waar de print kan liggen eveneens tussen beide motoren in. In de rest van de behuizing is onvoldoende plaats. Tussen beide motoren in heeft de DFP-print langs links en rechts ongeveer een millimeter speling. Ook naar onder en boven is het millimeterwerk.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4c6586d5b3268cf3e95146d863b96a05/full.jpg

Als je enigszins vertrouwd bent met de DFP dan valt je meteen op dat er een stukje print ontbreekt waarop een microswitch staat. Deze switch dient normaal om de positie van de pal die de 200°-lock instelt te bepalen. Door deze schakelaar te verwijderen denkt de DFP dat het stuur altijd in 200°-mode staat. Dat is goed genoeg - we gebruiken de stuurhoek toch niet. De andere microswitch die je nog op de print kan zien staan en die de 900°-mode aangeeft mag blijven staan. Er is toch niets det er tegen kan duwen.

Ook in de linkse hoek is wat aangepast. Daar moest ik een stekkerblokje verwijderen en een boutje inkorten. Dat stekkerblokje diende om de motor van de 200/900°-pal aan te sluiten. Aangezien die er niet is in de G25 mag deze aansluiting wegvallen. Maar zelfs zonder dit stekkerblokje paste het geheel niet in de G25. Ik moest een stuk van de trekontlasting van de USB-kabel weghalen aleer de beugel correct op z'n plaats viel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/444ec1bdeda3c9ed6660fe0b14e94e85/full.jpg

De verstevigingsbeugel is nu teruggeplaatst. Je kan de DFP-print nog goed zien zitten onderaan de beugel. Ik heb voor de veiligheid maar een plastic vel bovenop de DFP print gemonteerd opdat de kabels die door de stuuras gaan niet per ongeluk klem kunnen komen te zitten tussen de componenten op de print.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9f9280cb5dd51d9fff9ba1279d5da97b/full.jpg

Dan rest ons enkel de printplaat van de G25 weer op z'n plaats te zetten... Op het eerste zicht lijkt het wel een standaard G25, maar bij een andere inspectie zie je de extra hardware.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3fc828d35d6d47dd8ba3d3664e409011/full.jpg

We hebben even de printjes die in het stuur van de DFP zitten aangesloten. Het is niet de bedoeling om deze te houden, maar daarmee kunnen we we snel de werking controleren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5255886980000acc8350ffc6ca77dcda/full.jpg

Power up, zelftest en... Het statusledje brandt continu: de DFP werkt! Ook in de Logitech software worden de knoppen geregistreerd wanneer er op gedrukt wordt.

Dus deel één van de missie is geslaagd. De G25 werd succesvol uitgebreid met de elektronica van een Driving Force Pro om zo tot een soort "G25 Pro" te komen. Nu rest enkel nog het plaatsen van extra koppen op het stuurwiel zelf. Zover zijn we echter nog niet. De komende weken ga ik weinig tijd hebben, dus het kan even duren aleer ik weer verder kan werken...

[ Voor 1% gewijzigd door satcp op 13-11-2006 10:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_

potverdikkie ! dit vind ik toch best knap ... ben benieuwd naar het eindresultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 12:49
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 08:30:
_/-\o_

potverdikkie ! dit vind ik toch best knap ... ben benieuwd naar het eindresultaat
Anders vind ik dat wel!

Best wel lef ook, hij heeft geen garantie meer. :?
Of juist dubbele garantie omdat hij weer dubbele Logitech-onderdelen heeft gebruikt.
:)

Ik zou zeggen stuur het op naar Logitech en je hebt zo een nieuwe baan.

there's no place like cloudbase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
antonyv schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:24:
Best wel lef ook, hij heeft geen garantie meer. :?
De garantie kun je natuurlijk naar fluiten, maar ik ben zo'n persoon die een gloednieuwe Intel Core 2 Duo processor van een dikke € 300 meteen glad schuurt (lapping) om de koeling te optimaliseren en zo de drie jaar garantie de vuilbak inkegelt. Natuurlijk begin ik niet ondoordacht aan dit soort dingen. Van veel zaken weet je dat ze nagenoeg steeds lang meegaan. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit een processor gehad die "versleten" is door gebruik. Dus als er niets mis gaat bij het lappen, is er naar de toekomst ook geen probleem. Zo ook bij stuurwieljes. In mijn ervaring gaat er op elektronisch vlak zelden of nooit iets mis. Het is eerder mechanisch waar defecten optreden (te veel speling, iets afgebroken, potmeters versleten...). Dat zijn in principe allemaal dingen die ik als het moet zelf kan repareren. Dus die garantie lig ik niet zo van wakker. Bovendien, hoe lang denk je zo'n stuurtje te gebruiken? Over 2 - 3 jaar heeft Logitech waarschijnlijk weer een opvolger die nog beter is en dan begint het natuurlijk al te jeuken. Het einige waar je natuurlijk wel goed op moet letten is dat je tijdens het modwerk niets beschadigt (in de zin van onherstelbaar zodat het geheel onbruikbaar wordt) want dan zit je wel met een probleem.

Overigens is de garantieafhandeling bij Logitech erg leuk. Ik lees op de Live For Speed en RSC fora van mensen met versleten pedalen die gewoon de stekker moesten afknippen en ter bewijs naar Logitech moesten opsturen. Dit natuurlijk om de transportkosten te drukken, maar dat bewijst toch ook dat ze bij Logitech anders de oude set gewoon de vuilbak in zouden pleuren en een nieuwe opsturen. Misschien dat dit bij de G25 wel anders ligt door de hogere productiekosten, maar ik kan er toch niet wakker van liggen. De G25 in z'n huidige vorm is ondanks de vele verbeteringen gewoon een teruggang voor mij. Dus moet ie aangepast worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zeer nice SatCP, ik zelf heb eigenlijk wel genoeg aan die knoppen op het stuur.
1 voor pitlimiter en 1 voor de pitinrequest.
Verder heb ik de headlights, ignition, starter op het middenconsole zitten. Zo kan ik dus nooit per ongeluk de motor uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
Dutch3men schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:46:
Zeer nice SatCP, ik zelf heb eigenlijk wel genoeg aan die knoppen op het stuur.
1 voor pitlimiter en 1 voor de pitinrequest.
Verder heb ik de headlights, ignition, starter op het middenconsole zitten. Zo kan ik dus nooit per ongeluk de motor uitzetten.
Gaat mij niet lukken met twee knoppen.
Ik moet echt rembalans kunnen regelen.
Ook pit in en pitlimiter.
En dan nog diverse views welke ik in de race wel eens gebruik.
(ik heb geen 3D sound (omdat al die 5.1 (of meer) setjes allemaal brak klinken) en dus weet ik niet of ze nu naast me zitten of toch iets naast-achter me.. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonyv schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:51:
[...]

(ik heb geen 3D sound (omdat al die 5.1 (of meer) setjes allemaal brak klinken) en dus weet ik niet of ze nu naast me zitten of toch iets naast-achter me.. :) )
ik heb 2.1 en hoor het prima waar ze zitten als ie naast je zit hoor je het geluid aan 1 kant en niet beide. dat kan toch niet zo moeilijk zijn maar het is wel makkelijk om soms naar de zijkant te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
antonyv schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:51:
[...]

Gaat mij niet lukken met twee knoppen.
Ik moet echt rembalans kunnen regelen.
Ook pit in en pitlimiter.
En dan nog diverse views welke ik in de race wel eens gebruik.
Mja ik rij dan ook alleen, maar rond in de cockpit zelf, met een andere view kan ik gewoon niet rijden, vreselijk vind ik dat.
En om erachter te komen waar iemand zich bevind, doe ik op gevoel/geluid en spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Tsjah, in games als Live For Speed moet ik toch echt rondom mij kunnen zien. Zeker in de chaotische momenten na de start. Spiegels zijn natuurlijk ook belangrijk, maar er zitten enorme dode hoeken in. En natuurlijk hoor je wel of er iemand naast je rijdt, maar als je hem niet ziet kun je weinig zeggen over de afstand en koers. Als ik iemand in de spiegels zie die me wil uitremmen aan de binnenkant voor een bocht, dan kijk ik vanzodra ik hem niet meer in de spiegels zie steevast naar opzij - kwestie van te weten of ik veilig kan insturen of die persoon z'n remkracht overschat heeft en op ramkoers ligt.

Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar sinds ik knoppen heb op m'n stuur om links en rechts te kunnen zien, is het aantal ongevallen dat ik zelf veroorzaak of waarin ik betrokken raak aanzienlijk gedaald. Ook wanneer ik ongelukken analyseer waar ik zelf weinig of niets aan kon doen blijkt vaak dat de andere bestuurder niet opzij heeft gekeken en dus heel waarschijnlijk niet precies wist waar ik was.

Op het vlak van omgevingsperceptie is simracen in principe veel moeilijker dan echt racen. Zaken als TrackIR verbeteren dat thans wel aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
TrackIR is voor mij bijna onmisbaar om overzicht te houden, knoppen aan links/rechts kijken verbinden kan ook. Verder gewoon goed in de spiegels kijken en luisteren.

In het weekend nog een mooi gevecht gehad in de nKpro GPC league, 24 ronden lang erg gewaagd aan een andere coureur. Ik haalde hem in halverwege de 1e ronde en op de streep was het verschil 1 sec. in mijn voordeel. Verdedigen was geen probleem want ik wist altijd waar hij zat, bovendien was er wederzijds respect (ook niet onbelangrijk).

Het grote verschil tussen hard kunnen hotlappen en goed online kunnen racen is ook precies dát: omgevingsperceptie, je bewust zijn van wat er om je heen gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Ik probeer zelf zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van m'n omgeving. Maar helaas doen anderen dat niet altijd. Een probleem met veel online games zoals Live For Speed is dat de gemiddelde raceduur erg kort is (5 - 20 laps). Dat betekent dat wanneer je crasht het niet zo erg lang duurt eer de volgende race begint. Better luck next time. Een nadeel hiervan is dat mensen veel meer risico's gaan nemen dan ze tijdens een 60 laps race zouden doen.

Waar je in een lange race vrij zeker kunt zijn dat de anderen net zo min als jij een ongeval willen veroorzaken krijg je in die korte races deelnemers die ietwat overoptimistisch durven aanvallen. Die mensen doen helemaal niet wat je verwacht en dus is je blikveld nooit groot genoeg. Vooral omdat dat soort mensen heel vaak ook het soort mensen is die nauwelijks hun spiegels gebruiken en waarschijnlijk niet eens knoppen gebonden hebben om links/rechts te kijken. Jij mag hen wel zien, maar zij gaan compleet blind in gevecht met je. Dan moet je dubbel zo goed opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 21:06
Ik ben verkocht ik wil er ook een.
Wat is nu een goede zaak om te bestellen zodat ik hem gegarandeerd snel heb?
Of moet ik gewoon nog even wachten tot 17 nov wannneer ie echt volledig goed leverbaar is.

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18
wachten tot 17 november? dat lijkt mij geen wachten... wachten is ergens aug-sep bestellen en dan 8 x een dode mus in je mailbox of hier op t forum aantreffen. ik geloof er weinig van dat hij deze week nog wel ineens het land binnen komt. op ebay heb ik er al heel veel zien staan tegen redelijke prijzen.

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
SatCP schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:23:
Ik probeer zelf zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van m'n omgeving. Maar helaas doen anderen dat niet altijd. Een probleem met veel online games zoals Live For Speed is dat de gemiddelde raceduur erg kort is (5 - 20 laps). Dat betekent dat wanneer je crasht het niet zo erg lang duurt eer de volgende race begint. Better luck next time. Een nadeel hiervan is dat mensen veel meer risico's gaan nemen dan ze tijdens een 60 laps race zouden doen.

Waar je in een lange race vrij zeker kunt zijn dat de anderen net zo min als jij een ongeval willen veroorzaken krijg je in die korte races deelnemers die ietwat overoptimistisch durven aanvallen. Die mensen doen helemaal niet wat je verwacht en dus is je blikveld nooit groot genoeg. Vooral omdat dat soort mensen heel vaak ook het soort mensen is die nauwelijks hun spiegels gebruiken en waarschijnlijk niet eens knoppen gebonden hebben om links/rechts te kijken. Jij mag hen wel zien, maar zij gaan compleet blind in gevecht met je. Dan moet je dubbel zo goed opletten.
Tja laten we wel zijn, bij pickup races in GTR2, rFactor, etc. kan 70% amper rijden, en dan ben ik nog positief. En dan heb ik het niet over een snelle ronde neer kunnen zetten.

Dan kan je je vanalles bewust zijn zo goed als je wilt, maar de kans dat je de baan af geramd wordt is nog steeds vrij groot.

Overigens kan een 20L race al redelijk lang duren als je 2 minuten per rondje onderweg bent. :) Ik zou zeggen, een race van zo'n 15 á 20 minuten of minder is kort, en dan zie je idd ook dat mensen veel risico gaan nemen.

Voor mij dus al geruime tijd geen pickup races meer, ik race om dat ik racen leuk vind en niet omdat ik graag van de baan word geduwd.

Maargoed, we gaan offtopic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 17:26
jeehaa schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:15:
wachten tot 17 november? dat lijkt mij geen wachten... wachten is ergens aug-sep bestellen en dan 8 x een dode mus in je mailbox of hier op t forum aantreffen. ik geloof er weinig van dat hij deze week nog wel ineens het land binnen komt. op ebay heb ik er al heel veel zien staan tegen redelijke prijzen.
Fun hae :) :X Bij komplett staat ie op 20 november, laten we hopen dat andere winkels hem dan ook binnenkrijgen, anders kan het idd nog wel eens volgend jaar worden zoals eerder in dit topic gesuggereert werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:19:
[...]

ik heb 2.1 en hoor het prima waar ze zitten als ie naast je zit hoor je het geluid aan 1 kant en niet beide. dat kan toch niet zo moeilijk zijn maar het is wel makkelijk om soms naar de zijkant te kijken
Ja ik hoor natuurlijk wel dat ie links zit of rechts....
Maar of ie nu precies naast me zit of toch drie meter meer achter me, dat maakt een wereld van verschil welke lijn ik moet gaan rijden bij de volgende bocht.

Eigenlijk hoor ik met mijn stereo en twee boxen precies naast me, wel vrij goed waar ie ongeveer is moet ik zeggen, maar niet op de meter nauwkeurig.

[ Voor 3% gewijzigd door antonyv op 15-11-2006 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeRacer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-04-2024

BladeRacer

Los Angeles november, 2019

Tsja, over wachten gesproken....ik heb mijn G25 op 21 augustus besteld en ook nog steeds niets...

Maar ik heb wel even een vraagje: De kabel naar de pedalenset is nogal aan de korte kant, begrijp ik.
Wat is kort? Kan iemand mij de lengte zeggen? Dit ivm de nog aan te pasen cockpit.

Bedankt alvast.

~" Quite an experience to live in fear, isn't it? That's what it is to be a slave "~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madquad
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11-2009
Zijn er al mensen die enig idee hebben of het stuur ooit nog uitgeleverd gaat worden eigenlijk ????

Ik zit ondertussen zwaar gefrustreerd te wachten, op enig bericht wanneer de stuurtjes binnen zijn bij de distributeurs.
Mn oude vertrouwde Momo had ik al lang verkocht dus zit ik nu al bijna 2 maanden mat met duimen te draaien.

wie weet er meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
madquad schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 16:40:
Zijn er al mensen die enig idee hebben of het stuur ooit nog uitgeleverd gaat worden eigenlijk ????

Ik zit ondertussen zwaar gefrustreerd te wachten, op enig bericht wanneer de stuurtjes binnen zijn bij de distributeurs.
Mn oude vertrouwde Momo had ik al lang verkocht dus zit ik nu al bijna 2 maanden mat met duimen te draaien.

wie weet er meer ?
Van 4launch:

Helaas is er vanuit Logitech nog steeds niets bekend. Er is eenmalig een levering van 100 sturen geweest voor heel Europa, dat was natuurlijk bij lange na niet voldoende.

Zo spoedig wij meer weten, laten we u iets horen, helaas heb ik tot op heden nog geen definitieve leveringsdatum ontvangen.

----------

Alleen op komplett staat dat de verwachte leverdatum 20 november is, bij de rest van de winkels is levertijd onbekend. Ik mis m'n DFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

uit frustratie heb ik maar een 22 inch breedbeeld samsung 225bw gehaald :)
das ook een hele verbetering van de race ervaring :)

http://www.saunalahti.fi/essilve/sc_promo_2.avi

[ Voor 16% gewijzigd door BruceLee op 08-12-2006 22:25 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VCDfan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 06:37
jeehaa schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:13:
vrij appart...computerfarm heeft hem nl op voorraad melden ze... (sinds 3 dagen)
Zou kunnen. Als je zoekt op G25 komt ie 2 keer voor in de lijst. 1 keer leverbaar en 1 keer dus niet.
Als je dan kijkt in de shopsurvey weet je genoeg. Totaal niet betrouwbaar.

Bedankt voor je tip maar dan wacht ik nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Ik heb ondertussen weer wat verder gewerkt aan m'n G25 "Pro" mod. In het eerste deel heb ik de stuurelektronica van de Driving Force Pro (DFP) in de G25 gebouwd. Voor motivatie, werkwijze, problemen en afbeeldingen zie het eerste deel.

Zoals ik in het voorgaande deel reeds schreef kan de 8-aderige kabel die doorheen de G25 stuuras is gestoken tot 16 schakelaars bedienen. Echter, in de Driving Force Pro zitten hiervoor nog 3 kleine printjes met extra elektronica in de spaken van het stuurwiel zelf. Hoewel we deze printjes zouden kunnen overnemen voor de G25 mod, zijn de afmetingen nogal groot naar m'n zin en aangezien ik andere schakelaars ga gebruiken en die bovendien op andere plaatsen monteren heeft dit weinig zin. Dus moest ik de elektronica van de DFP uit elkaar solderen en op een nieuw printje zetten.

Al bij de eerste blikken op de G25 was me opgevallen hoe dik de stuuras wel was. Deze is heel wat groter dan die van de DFP - 49 mm tegen 34 mm. Deze as is hol met een binnenopening van 43 mm en een diepte van 69 mm (daarna wordt de as smaller). Ongeveer 20 mm hiervan is in beslag genomen door de schijf waarop de paddles zitten. Dat laat desalnietemin een redelijke ruimte achter in de stuurkolom. Dus al gauw kwam het idee om de elektronica niet ergens op het stuur te monteren, maar in de stuuras zelf zodat enkel de schakelaars en bedrading nog extern nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c99c66161ed30f806f2d3758b440b843/full.jpg

Het gaat eigenlijk om belachelijk weinig elektronica: slechts 8 minuscule SMD componentjes. Bovenstaande afbeelding geeft een idee van de grootte. Om dit nog comfortabel te kunnen solderen heb je best een fijne soldeertip en nog belangrijker; lijm je de componenten best eerst vast. Een drupje secondelijm is voldoende.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/57ae307dda82e83f90d24d7ab6681e74/full.jpg

Eerst was ik van plan om een printje te etsen, maar aangezien er relatief veel ruimte in de stuuras is en er slechts zo weinig op het bordje moet besloot ik om een klassieke Velleman experimenteerprintplaat (gaatjesprintplaat) te gebruiken. Dat ziet er natuurlijk niet zo mooi uit, maar het belangrijkste is dat het werkt - het geheel zal toch onzichtbaar verborgen in de stuurkolom zitten.

Ik heb de grootte van het printje zo gekozen dat het ietwat klemmend vastzit in de stuuras tussen twee schroefgaten. Zo kan het niet gaan rammelen en hoef ik me geen zorgen te maken over een bevestigingsmechanisme.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3f0d296c79cc32777642835ab19ec79b/full.jpg

Zoals je kan zien is er heel wat bekabeling op het printje aangesloten (ze zijn niet eens allemaal zichtbaar). 8 draden van de DFP en 32 draden voor de schakelaars en nog eens 2 voor een status-LED. In principe kan ik met veel minder bekabeling werken omdat de schakelaars 4 gedeelde lijnen gebruiken. Maar aangezien er toch ruimte zat is en ik nog niet zeker weet welke knoppen ik waar ga zetten is de aanpak van 2 draden voor elke schakelaar de beste.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/99ae838c77853d848c2444d7285198fd/full.jpg

Hier is het printje in de stuuras van de G25 geschoven. Momenteel zit de kabelboom er nogal erg indrukwekkend uit, maar het is uiteraard niet de bedoeling dat de flatcable in z'n gehele behouden blijft. De kabels zullen per schakelaargroep losgemaakt worden en dat zal aardig wat ruimte besparen. Bovendien betwijfel ik of ik alle knoppen ga gebruiken, dus mogelijk vallen er nog wat kabels weg.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0c8b3e3122ffadcf37a1110d9378bdc5/full.jpg

Voor de mensen die zich vol ongeloof afvragen hoe dat in de stuuras past, zie bovenstaande afbeelding. Zoals je ziet is er best nog veel ruimte over. De flatcable neemt nu nog veel ruimte in beslag, maar eens die opgedeeld is zul je merken dat de stuuras nog steeds grotendeels leeg is.

Natuurlijk is het in de stuuras proppen van een klein printje niet voldoende. In deel één van de mod zagen we dat onze G25 "Pro" wel werkte met de drie DFP-printjes, maar werkt ons eigen soldeerwerk ook? Dus heb ik het wiel weer aangesloten aan de PC en dan met een draadbruggetje paar per paar van de flatcable kortgesloten (alsof er een schakelaar op stond) en jawel... elke "schakelaar" werd herkend door de Logitech software.

Kortom, deel twee van de G25 "Pro" mod is ook geslaagd. Nu resteert enkel nog de afwerking van het geheel door de knoppen op het stuurwiel te plaatsen en alles aan te sluiten. Origineel was ik van plan om gaten te boren in het G25-wiel, maar daar heb ik ondertussen toch maar van afgezien. Het nieuwe idee is om een 2 mm dikke aluminium- of RVS-plaat te gebruiken om een soort tweede stuurhart te maken waarop de knoppen gemonteerd worden. Dit geheel monteer ik dan direct achter het G25-wiel zodat ze tegen elkaar liggen en de knoppen op nagenoeg dezelfde hoogte komen te liggen als de 2 knoppen op het G25-wiel. Nou ja, het is nog maar een idee. Ik ga er nog eens goed over moeten nadenken omdat het geheel stevig moet zijn en bovenal er deftig moet uitzien.

Geen idee wanneer ik weer tijd heb om verder te werken, maar dat kan wel enkele weken duren. Stay tuned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ehm..........

Oh ja, deze: _/-\o_

:D Impressive!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Erg mooi uitgevoerd en beschreven. Ik ben met name benieuwd hoe je de afwerking net zo mooi krijg als het 'binnenwerk'. Uit je laatste overpijnsingen maak ik ook op dat je hier nog over loopt na te denken.

Misschien is het handig om (alla de MOMO stuurtjes?) een soort van customized shieldplate te maken (in principe herontwerp je dus het hart van het stuur) met een combinatie van de knoppen van de G25 en de DFP?

Gezien je vertoonde kunsten acht ik je daartoe wel in staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Snirpo schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 16:52:
Helaas is er vanuit Logitech nog steeds niets bekend. Er is eenmalig een levering van 100 sturen geweest voor heel Europa, dat was natuurlijk bij lange na niet voldoende.
Dat aantal lijkt me uit de lucht gegrepen. Ik lees nog dagelijks op verschillende racesimfora van Europeanen die hoogstens enkele dagen daarvoor een G25 besteld hebben en deze reeds ontvangen hebben. Er zijn dus nog steeds winkels in Europa die de G25 zo op stock hebben (een werkelijke stock), maar dat zijn dan wel doorgaans de veel duurdere winkels waar het stuur voor € 270-290 over de toonbank gaat.

Dat de G25 op veel plaatsen niet leverbaar is en dat er grote tekorten zijn mag wel duidelijk zijn, maar een eenmalige levering van slechts 100 stuks voor Europa lijkt me een grove leugen. Daarvoor heb ik al teveel Europeanen gezien die het stuur hebben - en nog steeds kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Appie_Pils schreef op zondag 19 november 2006 @ 02:41:
Misschien is het handig om (alla de MOMO stuurtjes?) een soort van customized shieldplate te maken (in principe herontwerp je dus het hart van het stuur) met een combinatie van de knoppen van de G25 en de DFP?
Ik kan het hart van het stuur van de G25 niet verwijderen. Ik weet niet hoe het hart in het wiel bevestigd is en ik heb geen zin om het leder los te maken om dat uit te vinden. Ik ben handig, maar leder stikken zit niet niet in mijn kwaliteiten - dus daar blijven we af. Een tweede stuurhart voor dat van de G25 gaat ook geen zicht zijn, maar erachter misschien wel. Zeker als ik het zwart spuit of laat anodiseren. Dan blijft de spaakvorm van het G25-hart behouden door het contrast. Je zou het best kunnen omschrijven als een tweede hart achter dat van de G25 dat op sommige punten breder is en dus achter dat van de G25 uit komt kijken. In die verbredingen plaats ik de knoppen. De randen van dat tweede hart kunnen dan omgeplooid worden voor extra stijfheid en om de bedrading te verhullen. Nou ja, ik weet niet of dat het idee duidelijker maakt. Ik teken nog wel eens een schets en anders zie je het eindresultaat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
SatCP, je bent echt goed bezig man!

Zal ik een fanclub voor je oprichten? O-)

Heb je nog wel tijd om te racen zo? ;)

Heb je al gedacht aan serieproductie/modificatie? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:17

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Even voor de info: een zwager van mij werkt bij een groothandel in PC onderdelen (HDD's, e.d.). Hij zegt dat hij de 20e ongeveer 50 stuks G25 binnenkrijgt :) 45 ervan waren geloof ik al verkocht aan de detailhandel. :) Dus binnenkort zijn er weer flink wat stuurtjes.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Angeloonie schreef op maandag 20 november 2006 @ 08:56:
Even voor de info: een zwager van mij werkt bij een groothandel in PC onderdelen (HDD's, e.d.). Hij zegt dat hij de 20e ongeveer 50 stuks G25 binnenkrijgt :) 45 ervan waren geloof ik al verkocht aan de detailhandel. :) Dus binnenkort zijn er weer flink wat stuurtjes.
ik geloof dat de datum is verschoven naar de 23e als we het over dezelfde leverancier hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:17

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 09:54:
[...]

ik geloof dat de datum is verschoven naar de 23e als we het over dezelfde leverancier hebben
I-M? ;) Dan wel.. Als die 2 letters je niets zeggen is het niet dezelfde :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
antonyv schreef op maandag 20 november 2006 @ 08:47:
Heb je nog wel tijd om te racen zo? ;)
Ik heb sowieso niet zo veel tijd om te racen, maar de G25 is telkens in een 10 minuutjes weer speelklaar te maken. Dus wanneer ik zin heb zet ik het stuurwiel er weer op en ga wat rubber over het asfalt gummen :)
De afgelopen weken heb ik ondanks de mod toch redelijk wat gereden. Niet online thans.
Heb je al gedacht aan serieproductie/modificatie? :X
Daar heb ik eerlijk gezegd geen interesse in. Ten eerste ontbreekt de tijd me en ten tweede wil ik niet opdraaien voor garantieperikelen van anderen.

Hoe dan ook, als je geen twee linkerhanden hebt en beschikt over een goede basisuitrusting gereedschap, kun je dit alles ook zelf. Het is nu niet bepaald moeilijk te noemen. Je moet jezelf alleen de afweging maken of het waard is om de 2 jaar garantie over boord te zetten. Dus als je twijfels hebt over de betrouwbaarheid van het product kun je het maar beter laten - zeker als je zelf geen eenvoudige reparaties kan doen in geval van problemen.

Mijn Driving Force Pro heeft afgezien van de slecht ontworpen pedalen nooit problemen vertoond. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat de G25-elektronica vergelijkbaar betrouwbaar is. Mochten er toch punten zijn die eraan stuk kunnen gaan dan is dit waarschijnlijk te zoeken in het voedingsgedeelte op de print en de eindtrappen voor de motoren. Niet echt onoverkomelijke problemen. Dat valt allemaal te repareren.

Op mechanisch vlak lig ik al helemaal niet wakker. De G25 is degelijk gebouwd. Mochten er toch zaken zijn die door stress afbreken/beschadigen dan zou het me verbazen mocht ik dat niet kunnen repareren of opnieuw maken.

Dus samengevat kan de 2 jaar garantie me weinig schelen wanneer afgewogen tegen het eindresultaat dat ik hoop te behalen met m'n mod.

Op het Live For Speed forum is er wel al ten minste één persoon die z'n G25 heeft "opgesmoord" - niet door modwerk maar tijdens normaal (?) gebruik. Jammer genoeg heeft die persoon meteen een RMA aangevraagd en niet even gekeken wat er precies stuk was gegaan. Je kan de G25 namelijk zonder enige zichtbare beschadigingen openen. Het had interessant geweest om een mogelijke zwakke plek van de G25 te kennen voor latere reparaties. Maar gezien het feit dat er rookontwikkeling bij vrij kwam wat waarschijnlijk met redelijk hoge vermogensontwikkelingen te maken heeft heb ik een sterk vermoeden dat het zoals eerder gezegd in het voedingsgedeelte of de eindtrappen te zoeken valt. Hoogst waarschijnlijk makkelijk te repareren dus.

Een ander pijnpunt van de G25 is het feit dat iets minder dan de helft van de stuurtjes meer lawaai maakt naar links draaiend dan naar rechts (afgaande op een poll op de Live For Speed fora). Ook mijn stuurtje is hier een weinig onderhevig aan. Afgaande op het geluid lijkt het resonantie te zijn wat erop kan wijzen dat bepaalde zaken in de tandwielkast onvoldoende vast gezet zijn. Iemand op de Live For Speed fora bevestigt dit doordat het lawaai naar links verdwenen is na het vaster zetten van een aantal schroeven in en rond de tandwielkast. Een slordigheidje van Logitech, maar weermaals niets overkomelijk. Persoonlijk boeit het me weinig omdat m'n stuur er maar weinig last van heeft, maar bij sommigen is het lawaai wel bijzonder luidruchtig. In zo'n geval kun je het stuur best RMA'en en hopen dat het nieuwe exemplaar beter gemonteerd is.

Je moet sowieso pas beginnen aan een mod wanneer je zeker weet dat het ding dat je onder handen wilt nemen betrouwbaar werkt. Je hebt natuurlijk geen glazen bol om in de toekomst te kijken dus er blijft weliswaar steeds een risico. Maar als je nooit risico's durft nemen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Angeloonie schreef op maandag 20 november 2006 @ 09:58:
[...]

I-M? ;) Dan wel.. Als die 2 letters je niets zeggen is het niet dezelfde :P
die inderdaad. is helaas weer verschoven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
De leveranciers raden er maar net zo goed achter als de winkels. Groothandel S3 (België) beweerde een maand geleden al dat ze "over enkele dagen" een lading verwachtten. Idem bij IM België. TD heeft het stuur zelfs niet eens op hun lijst staan en een vraag ernaar levert enkel een "we weten het niet" op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SatCP schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:26:
De leveranciers raden er maar net zo goed achter als de winkels. Groothandel S3 (België) beweerde een maand geleden al dat ze "over enkele dagen" een lading verwachtten. Idem bij IM België. TD heeft het stuur zelfs niet eens op hun lijst staan en een vraag ernaar levert enkel een "we weten het niet" op.
daar heb je inderdaad gelijk in allen besteld TD ze volgens mij niet eens als ik kijk naar hun leverdatum. Meschien is het wel beter om aan logitech te vragen wanneer ze verwachten een zending naar nederland/belgie te sturen :) vrijwillergers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Ik denk wel dat TD de G25 op hun lijst zal zetten eens hij leverbaar is of er een concrete datum beschikbaar is. Ze hebben tenslotte wieltjes als de DFP wel in hun gamma. Maar TD is tenminste eerlijk genoeg om te zeggen dat ze geen flauw idee hebben over een mogelijke levertermijn van de G25 terwijl de andere groothandels wel beloven maar niets leveren. Waarschijnlijk kunnen zij er net zo min iets aan doen dat Logitech niets levert, maar dat datumspelletje komt toch ook allesbehalve klantvriendelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Eerlijkheid is wel het best in dit soort gevallen, vanuit de groothandels en met name de winkels.

Ik denk ook dat het stuurtje een stuk populairder is gebleken dan Logitech verwacht had. Ze hebben gewoon de eerste de beste batch die ze af hadden vanuit Azië de hele wereld in gestuurd en dat zijn natuurlijk vrij geringe aantallen als je het per land bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zamorano schreef op maandag 20 november 2006 @ 14:23:
Eerlijkheid is wel het best in dit soort gevallen, vanuit de groothandels en met name de winkels.

Ik denk ook dat het stuurtje een stuk populairder is gebleken dan Logitech verwacht had. Ze hebben gewoon de eerste de beste batch die ze af hadden vanuit Azië de hele wereld in gestuurd en dat zijn natuurlijk vrij geringe aantallen als je het per land bekijkt.
net als hun g15 toetsenbord........ het bedrijf bestaad nou toch wel langgenoeg om dit in te kunnen schatten lijkt maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Mwoah, het is niet altijd makkelijk te voorzien, zeker als het om een niche markt gaat zoals bij de G25.

Bovendien is het altijd veel beter om de populariteit van je product te onderschatten dan te overschatten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-07 20:48
Een Dynabyte verkoper vertelde mij dat hun hoofdkantoor volgens de computer 60 stuks van de g25 hebben ontvangen, en dat die de komende dagen onder de filialen verdeeld zullen worden.

helaas kon hij niks zeggen over het huidige aantal bestellingen binnen Dynabyte.

We all make choices, but in the end our choices make us! - Andrew Ryan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Mail van 4Launch:
Beste Tom,

Helaas zijn er nog niet voldoende binnengekomen om de grote vraag pre-orders af te handelen. Onze excuses hiervoor.
Kutzooi. Ik vind het echt bagger. Niet dat 4Launch er iets aan kan doen, maar wel van Logitech. Een vertraging bij een nieuw product kan best, maar dit gaat wel echt lang duren. Schroeven ze daar met tien man met de hand al die dingen in elkaar ofzo? Het zal vast niet volledig lopende band werk zijn, maar met een stuk of 100 van die aziatische vrouwtjes acht uur opgesloten in een fabriekje moet je toch best wat kunnen produceren per dag, op tv werken die lui altijd hard voor een paar cent ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Tom op 21-11-2006 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Laatst online: 20-09 08:38
En weer een shitload aan posts weg die niet in dit topic thuishoren. Voor bestelervaringen hebben we de Shopsurvey op de Frontpage, niet dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Crash schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:30:
[mbr]En weer een shitload aan posts weg die niet in dit topic thuishoren. Voor bestelervaringen hebben we de Shopsurvey op de Frontpage, niet dit topic ;)[/]
Sja, daar ben ik het niet zo mee eens, ik vind dat posten over levertijden wel moet kunnen en je niemand daarmee tot last bent (totdat het ding gewoon goed leverbaar is). Heb er maar een apart topic over gemaakt....
G25 topic, posten over levertijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Laatst online: 20-09 08:38
Tom schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 19:09:
[...]

Sja, daar ben ik het niet zo mee eens, ik vind dat posten over levertijden wel moet kunnen en je niemand daarmee tot last bent (totdat het ding gewoon goed leverbaar is). Heb er maar een apart topic over gemaakt....
G25 topic, posten over levertijden
Dat kun jij vinden, maar dat is een discussie (voor zover daar al sprake van kan zijn) die niet thuis hoort in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -whodini-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07-2024
Heb vandaag mijn G25 binnen van iComputers ( twee weken gewacht).
Mijn eerste indruk is zeer goed.
Als eerst vergelijk ik het met de MOMO racing die ik hiervoor had.
Het stuur is helaas dunner dan de MOMO racing want dat vond ik lekker in de hand liggen(ik hoop een kwestie van wennen)
Kwa gevoel met GTR2 veel beter( dan kan te maken hebben dat ik het op 380 graden heb staan).
Het stuur staat beter gepositioneer in vergelijking met de MOMO racing. Het stuur staat iets meer naar voren in plaats van naar achteren. Dus de hoek in vergelijking met je buro is nu meer richting de 90 graden (zijaanzincht).
De shifter vind ik een meevaller had erger verwacht maar ga het zeker gebruiken.
Hij is wel wat losjes waardoor je misschien te snel schakelt als je het even aanraakt.
Dan de pedalen: Beste die ooit heb gehad naast de wingman van Microsoft; Act labs met performance pedals en MOMO racing. Solide behuizing lekker zwaar makelijk te bedienen pedalen.En heel belangrijk ze bewegen niet zijwaards, wat ik wel had met de MOMO pedalen en hierdoor de potmetertjes verliepen tijdens het spelen.
Wil later wel de shifter aanpassen voor wat stuger schakelen.
Het geheel is gewoon top

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 02:04
MyCom in Den Bosch had er vannochtend 3 staan. Heb er even naar gekeken, en het ziet er toch wel geweldig uit. Mooi leren stuur en de aluminium pedalen en flippers zien er strak uit.

Maar voor €299 speel ik nou net ff te weinig racesims ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het lijkt erop alsof het stuurtje langzamerhand leverbaar wordt.
Kreeg net email dat de mijne al binnen was en vandaag verzonden gaat worden(en had dus pas gister besteld)

Ik ben zeer benieuwd wat het verschil gaat zijn met mijn oude logitech Wingman Formula Force GP uit het jaar nul ;)

Verder vraagje aan de trotse bezitters: hoeveel van jullie gebruiken het koppelingspedaal nu werkelijk??

edit:
misschien wordt het verwijderd, maar ik wil het toch even melden:

komplett er 47 op voorraad heeft en alternate kan ook leveren! :D rest van de shops heb ik nog niet bekeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Kurios op 22-11-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

eindelijk is ie er dan

Afbeeldingslocatie: http://img385.imageshack.us/img385/6566/g25an3.jpg

hier de huge versie --> http://img143.imageshack.us/img143/724/g25hqc4.jpg

ik had eerst de rode momo force :)

dit is echt ff wennen die g25 ik ben positief !
alleen die rem is echt TE zwaar

ik gebruik koppeling als rem omdat ik toch meestal in sequentiele racebakken rijdt in sims

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 22 november 2006 @ 14:40:
Verder vraagje aan de trotse bezitters: hoeveel van jullie gebruiken het koppelingspedaal nu werkelijk??
Om eerlijk te zijn was het ontkoppelingspedaal voor mij de hoofdreden om de G25 aan te schaffen. Maar wanneer gebruik ik het pedaal nu eigenlijk?

In wagens die ik met sequentiële versnellingsbak gebruik, gebruik ik het ontkoppelingspedaal enkel om gecontroleerd te kunnen vertrekken vanop de startgrid. Of wanneer ik gespind ben of om andere redenen vanuit stilstand moet vertrekken of omkeren.

In wagens die ik met de H-shifter rijd gebruik ik het ontkoppelingspedaal zoals in een echte wagen. Het zou nogal idioot zijn om met H-shifter te rijden en dan geen ontkoppelingspedaal te gebruiken. Alleen jammer dat de ondersteuning van het ontkoppelingspedaal in het spel dat ik het meeste speel (Live For Speed) nogal primitief is. Je kan de wagen niet laten stilvallen en dergelijke. Hopelijk wordt dat in een opkomende patch aangepakt nu de G25 een overweldigend succes blijkt te zijn.
Te zwaar? Er zijn zelfs mensen die de veerkracht nog niet voldoende vinden. Er zijn natuurlijk wel straatwagens waarbij je bij wijze van spreken op kousenvoeten moet remmen, maar de meeste wagens geven toch heel wat tegendruk - meer dan de G25. Bij sommige hoogvermogensracewagens gaat het ontkoppelingspedaal alleen al zwaarder dan de rem van de G25. Het hangt er maar vanaf wat je gewend bent natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
Modbreak:Laatste waarschuwing voor jou wat betreft het posten voor offtopic materiaal :{

[ Voor 83% gewijzigd door Crash op 22-11-2006 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:05

Coldcat

HODL

BruceLee schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:39:
eindelijk is ie er dan

[afbeelding]

hier de huge versie --> http://img143.imageshack.us/img143/724/g25hqc4.jpg

ik had eerst de rode momo force :)

dit is echt ff wennen die g25 ik ben positief !
alleen die rem is echt TE zwaar

ik gebruik koppeling als rem omdat ik toch meestal in sequentiele racebakken rijdt in sims
Je zegt dat de rem erg zwaar is, meer dan te zwaar. Maar is hij zwaarder dan de zwarte Logitech MoMo? Persoonlijk vind ik die ook een beetje te zwaar. Ik denk dat als hij wat zachter afgesteld was je toch wel een aantal honderdste per ronde tijd zou winnen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Coldcat schreef op woensdag 22 november 2006 @ 17:10:
[...]

Je zegt dat de rem erg zwaar is, meer dan te zwaar. Maar is hij zwaarder dan de zwarte Logitech MoMo? Persoonlijk vind ik die ook een beetje te zwaar. Ik denk dat als hij wat zachter afgesteld was je toch wel een aantal honderdste per ronde tijd zou winnen.
ja echt stukken ! ( ja ik heb ook zwarte momo getest )

ja leuk dat sommige hem nog niet hard genoeg vinden maar dit werkt niet als een echte rem ! op druk ik verlies gewoon remweg je moet dat ding 100% intrappen in racesims om 100% te remmen dus aan zo kneiter harde rem heb je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
dat kan je toch een beetje instellen in de axis? ik geef toe dat dat niet helemaal een goed gevoel geeft in je voet. ik ben in de auto gewend aan een rem met veel weerstand dus ik ben benieuwd hoe het remmen me vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Een Porsche GT3 bijvoorbeeld heeft echt een hele harde rem, zodra hij grijpt moet je flink trappen wil je nog meer druk kunnen geven.
Dan staat mijn Frex pedaal nog redelijk zacht afgesteld.

Het voordeel van een goed afgestelde harde rem is dat je je wielen niet blokkeert natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:05

Coldcat

HODL

Ik kijk altijd naar de snelheid bij een racestuur, niet naar de werkelijkheidswaarde aangezien ik ook niet mag autorijden. (moeten we denk ik maar blij om zijn :+). Als het rempedaal te stijf is verlies je gewoon veel tijd in een ronde. Dat kan oplopen tot een paar seconden aan het einde van een race en soms kom je net dat ene beetje tekort als er iemand voor je afschiet.

Dit stuur is echt een super stuur voor zover ik weet en voor dat bedrag wil ik ook wel iets krijgen waarover ik 100% tevreden ben. Ik denk dat dat voor veel mensen geld dus lijkt het me vreemd dat ze hem zo hard afstellen. Is er ook een mogelijkheid om een andere veer in te bouwen?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

tuurlijk gaat best makkelijk zelfs alles openschroeven en nieuwe veer in die cylinder(buisje) steken. heeft iemand al foto's van die veren !? ik wil nog wel zon koppelings veer voor in me rem pendaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik sprak Mike Hezemans een keer over de remkracht die nodig is in de FIA GT Corvette waar ze mee rijden bij GLPK. Hij trainde op dat moment zijn kuiten en onderrug extra zwaar, omdat het rempedaal simpelweg een kleine gewichtsverplaatsing van de coureur vergde. Hij wist te melden dat de druk om het pedaal fatsoenlijk onderin te krijgen ca. 80 kg was. Kijk, en nu niet meer zeuren over het pedaal van de G25 he! :P

Note: hij meldde ook nog dat hij met zijn linkervoet remde, dat kan een verschil maken.

[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22-11-2006 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

ja en als ik f1 sims doe is het fly by wire :P(in hetecht ook) die pedalen zijn afgesteld zo de coureur het fijn vindt ;P en dat verschilt zelfs per circuit ;)

momo red vs G25
Afbeeldingslocatie: http://img386.imageshack.us/img386/3900/oudnieuwg25sssssssssssmc5.jpg

huge versie --> http://img368.imageshack.us/img368/3120/img1353ny0.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door BruceLee op 23-11-2006 09:37 ]

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hehheh, zo ziet het er op mijn bureaurand exact ook uit :) alleen de handschoenen ontbreken zo ongeveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 23 november 2006 @ 00:20:
Hehheh, zo ziet het er op mijn bureaurand exact ook uit :) alleen de handschoenen ontbreken zo ongeveer :)
Zo ziet het er bij mij ook onegveer uit, alleen... het stuur mist. Logitech !@@#&@&*#@!! produceren en uitleveren die dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het goed krijgt alternate een lading binnen vandaag, ik heb er al 1 gereserveerd staan dus afwachten maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Op de HCC was de G25 ook niet echt vertegenwoordigd..
enige die hem had was BCE voor 299,-... ik wacht dan wel ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Laatst online: 22:36

empy

Rijdt rondjes

Mycom Den Haag heeft er nu nog 2 ;)
Ik heb er maar 1 meegenomen om eens grondig aan een test te onderwerpen!
het zijn alleen wel allejezus veel kabels dat zoiets met zich meebrengt, van mij had er wel wat draadloos gekunt...
Moet wel zeggen dat het gevoel dat je krijgt als je de doos openmaakt overgetelijk is, die geur van leder die op je afkomt.. :P

Good luck to all die nog wachten op hun g25 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
vrijdag kreeg ik eindelijk mn g25 van 4launch. Had m pas dinsdag besteld, (geen preorder!) en dus lekker snel geleverd! :)

Zoals zoveel reviews concludeer ik ook dat de shifter te goedkoop aanvoelt, ik gebruik deze dan ook niet. Koppeling is zeer handig, alleen is erg wennen!

Stuur + pedalen zijn werkelijk waar subliem. Met name de pedalen zijn in vergelijk met mijn vorige logitech FF stuur een stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
Kurios schreef op zondag 26 november 2006 @ 23:45:
vrijdag kreeg ik eindelijk mn g25 van 4launch. Had m pas dinsdag besteld, (geen preorder!) en dus lekker snel geleverd! :)

Zoals zoveel reviews concludeer ik ook dat de shifter te goedkoop aanvoelt, ik gebruik deze dan ook niet. Koppeling is zeer handig, alleen is erg wennen!

Stuur + pedalen zijn werkelijk waar subliem. Met name de pedalen zijn in vergelijk met mijn vorige logitech FF stuur een stuk beter!
offtopic:
Zo dat slaat dus echt op stront, dus ik wacht al 2 maand en 4launch verteld mij dat het nog wel een maand kan duren voordat hij geleverd kan worden en iemand die hem net heeft besteld krijgt hem meteen, logica? Maargoed heb em nu ondertussen al geannuleerd bij 4launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem vrijdag besteld en meteen afgehaald bij 4Launch.... was gewoon op voorraad :)

Ik moet trouwens erg wennen aan met name de remmen. Ik vlieg constant uit de bocht omdat ik te laat rem. Of eigenlijk rem ik wel op tijd maar ben nog niet gewend aan de hoeveelheid druk die je moet geven op het pedaal. Dus ik rem te zacht..... Ook is het me al een paar keer gebeurd dat ik op het koppelingspedaal drukte ipv de rem.... tja, dan ga je dus harder ipv langzamer :)

Wat me ook opvalt is dat het snel terugschakelen van bv de 5de naar de 2de versnelling dmv de flippers niet gaat. In rFactor, GTR2 en netkarpro werkt dit niet goed. Ik weet niet of dit door het stuurtje komt (mechanische fout of los contact) of door de software. Opschakelen gaat altijd goed.

Heeft iemand anders hier ook problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
En weer een update van mijn G25 "Pro" mod (deel één, deel twee). Hoewel het binnenwerk van de G25 klaar was heb ik toch nog enkele wijzigingen doorgevoerd. Zo herinner je je waarschijnlijk wel dat er twee kabels doorheen de stuuras gingen. Op het punt waar ze de stuuras verlaten was er echter een weinig slijtage. Voor alle zekerheid heb ik dan maar beide kabels uit hun krimpkousen verwijderd, alle draden samengevoegd, en weer met een stevigere krimpkous omhuld. Het resultaat is een dunnere kabelboom wat dus minder wrijving en slijtage betekent. Een kabelsteun zorgt ervoor dat de kabelboom zo recht mogelijk uit de stuuras komt. Deze aanpassing is in principe maar een detail, maar het kan de levensduur op langere termijn wel eens ten goede komen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/45fea8edd73dc376e57812269e6fbe8c/full.jpg

Dit zijn de schakelaars waar ik voor geopteerd heb. Misschien een vreemde keuze om voor printmontageschakelaars te kiezen in plaats van voor chassismontage, maar ik vond geen betaalbare compacte schakelaars voor chassismontage die een geringe inbouwdiepte hebben én een duidelijk voelbare klik hebben. De schakelaars die ik heb genomen zijn goedkoop en geven een prettig aanvoelende klik sterk vergelijkbaar met de twee reeds aanwezige knoppen op de G25.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e025497563e228938d1eab697a46b615/full.jpg

Een prototype van de knoppenplaat. Deze plaat wordt vlak achter het G25-stuurwiel gemonteerd. Het geheel is gemaakt uit een 2 mm dikke aluminiumplaat waarbij de randen omgevouwen zijn voor extra stevigheid (en om het zicht natuurlijk). de zo ontstane spleten heb ik afgewerkt met polyesterplamuur. De vieze zwarte "staafjes" die er langs de onderkant uitsteken zijn M3-boutjes die mee zwart gespoten zijn - niet erg. Die boutjes dienen om de print waarop de schakelaars komen te bevestigen.

Voor dit prototype heb ik geopteerd om alle 16 beschikbare schakelaars van de Driving Force Pro (DFP) te benutten vandaar het grote aantal gaten. De zes grote gaten middenin dienen natuurlijk voor de bevestiging op de G25. Het plastic Logitech sierstukje in het hart van het G25-wiel grijpt in deze gaten en zorgt ervoor dat de knoppenplaat even solide is als het stuur zelf.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4c359a8639a6e3fd317281f9e2ef7d93/full.jpg

Dit is hoe het resultaat er uit ziet geplaatst achter het G25-stuurwiel met gemonteerde schakelaars (de twee knoppen op de G25 moeten nog teruggeplaatst worden). Ziet er best wel leuk uit, nietwaar? Zoals je kan zien verandert er niets aan het G25-wiel zelf. Het originele plan was om extra gaten in de spaken van het G25-wiel te maken, maar achteraf gezien ben ik toch blij dat ik voor de huidige aanpak heb gekozen. Zo beschadig ik het mooie stuurwieltje niet.

De twee bovenste paren rode knoppen zijn zo geplaatst dat ik ze nog makkelijk met de duim kan bedienen, maar zonder dat de knoppenplaat hinderlijk in de weg gaat zitten. Zelfs bij wild overnemen het je geen last van de verminderde ruimte in het stuurhart.

De knoppen van de G25 lijken door de boorgaten veel groter te zijn, maar in werkelijkheid zijn ze identiek even groot. Er zit enkel een plastic huls rond voor de bevestiging. Dit geeft een wat verkeerd beeld. In de praktijk staan de knoppen ver genoeg apart om per-ongeluk-dubbel-indrukken te vermijden.

Wat denken jullie van het uiterlijk van de knoppenplaat? Te druk door het hoge aantal knoppen of een perfect button-o-rama voor de persoon die steeds knoppen te kort heeft? Als je iets anders zou gedaan hebben, wat dan? Commentaar is welkom.

Ik was origineel van plan om na dit prototype een definitief exemplaar te maken met behulp van CNC-machines en dit zwart te anodiseren, maar het protype bevalt me al zo goed dat ik twijfel of ik daar nog wel tijd en moeite in ga steken. Ik kan het nog altijd later deftig maken mocht de verf van dit testexemplaar afschilferen.

Kortom, deel drie van de G25 "Pro" is ook weer geslaagd. Ik heb dan wel enkel een prototype van de knoppenplaat, het geheel voldoet meer dan genoeg aan mijn verwachtingen. Nu rest me enkel het geheel aan te sluiten en af te werken. Hopelijk kan ik dat in de komende dagen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

SatCP schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 02:12:

Wat denken jullie van het uiterlijk van de knoppenplaat? Te druk door het hoge aantal knoppen of een perfect button-o-rama voor de persoon die steeds knoppen te kort heeft? Als je iets anders zou gedaan hebben, wat dan? Commentaar is welkom.

Ik was origineel van plan om na dit prototype een definitief exemplaar te maken met behulp van CNC-machines en dit zwart te anodiseren, maar het protype bevalt me al zo goed dat ik twijfel of ik daar nog wel tijd en moeite in ga steken. Ik kan het nog altijd later deftig maken mocht de verf van dit testexemplaar afschilferen.
Nou wat ik bedoelde met mijn vorige post heb je zo te zien gedaan (een niew/aangepast hart gemaakt voorde G25). Ikzelf heb dus weinig opmerkingen over de manier waarop je het aangepakt. Ik denk dat de uitwerking ook zeer mooi geworden is, zonder het stuur zelf te veel te veranderen. Hulde daarvoor!

Het aantal knoppen maakt het natuurlijk wel druk, maar zolang je ze functioneel kunt gebruiken is er imo geen probleem? Aangezien je ook een LFS fan bent zijn de onderste 6 ideaal voor de basis (pitlimiter, view-/left/right, reset, horn etc) en de bovenste rode voor F9-12 (inrace setup changes) en de grijze voor een paar basic speakbuttons (yes/no/hi/bye/good race/ good pass/pit in or out/ etc).

Ik denk dat je behoorlijk trots mag zijn op het eindresultaat - je hebt functionaliteiten toegevoegd zonder de g25 functionaliteiten teniet te doen.

Wat je mogelijk zou kunnen doen is de button's namen geven (kleine stickertjes - of figuurtjes) zodat je niet vergeet wat achter elke knop zit (zie bijv. onderstaand F1 stuur)

Afbeeldingslocatie: http://www.windexx.com/images/F1%20steering%201.jpg

Mocht je meerdere sim's spelen (GTR, rfactor etc) zijn de figuurtjes natuurlijk het makkelijkst wegens de herbruikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Satcp, misschien direct oled knopjes steken? Zoals het optimus keyboard, nu je toch bezig bent :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Was het geen idee om van die toerental ledjes bovenaan te doen? Lijkt mij een mooie positie waar die grijze knoppen zitten :) Dit geeft natuurlijk wel weer wat extra nieuw werk met zich mee.

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
SideSwipe schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 11:38:
Was het geen idee om van die toerental ledjes bovenaan te doen? Lijkt mij een mooie positie waar die grijze knoppen zitten :) Dit geeft natuurlijk wel weer wat extra nieuw werk met zich mee.
Haha dat is wel een leuk idee ;) . Maar dat ga je niet redden met de standaard g25 hardware. Heb je een extra stukje hard en software voor nodig, zou wel erg stoer zijn 8) . Of wat ook leuk is, geen ledjes om het toerental aan te geven maar een analoge toerenteller en snelheidsmeter. Zoiets had frex toch ook al? Dus dan moet het te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Snirpo schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 12:22:
[...]

Haha dat is wel een leuk idee ;) . Maar dat ga je niet redden met de standaard g25 hardware. Heb je een extra stukje hard en software voor nodig, zou wel erg stoer zijn 8) . Of wat ook leuk is, geen ledjes om het toerental aan te geven maar een analoge toerenteller en snelheidsmeter. Zoiets had frex toch ook al? Dus dan moet het te doen zijn.
Maybe het display uit de Logitech G-15 halen en die erop zetten. Aangezien je daar alleen, maar software voor nodig hebt die er al is om dingen uit te lezen. Lijkt me trouwens wel erg gaaf. En daar dan een knop bij aanlinken dat je erdoorheen kan scrollen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

tones.be
LOGITECH G25 Racing Wheel USB voor maar 235.50€ BTW incl!

In voorraad!

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
Hah jah nou leuk ben ondertussen al 2x geswitched van winkel omdat ze beloofden dat ze em in voorraad hadden en toen ik hem had besteld plotseling ineens niet meer in voorraad hadden, dus ga hier maar niet teveel van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Appie_Pils schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 03:02:
Wat je mogelijk zou kunnen doen is de button's namen geven (kleine stickertjes - of figuurtjes) zodat je niet vergeet wat achter elke knop zit (zie bijv. onderstaand F1 stuur)
Nah, stickertjes gaan niet mooi zijn en zeefdruk ga ik teveel tijd insteken. Bovendien hoef ik er geen labeltjes bij te hebben. Bij de DFP had ik ook nooit problemen daarmee. Eigenlijk bedien je die knoppen blindelings :)
multipasser schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 03:15:
Satcp, misschien direct oled knopjes steken? Zoals het optimus keyboard, nu je toch bezig bent :)
Hehe, dat is helaas vrijwel onbegonnen werk voor een zelfbouwproject. Waar ga je zulke kleine schermpjes vinden, hoe ga je dat alles compact aansluiten, waar ga je de hele sturing ervan steken, en hoe krijg je alle benodigde draden doorheen de stuuras? Teveel praktische problemen om dat zelfs maar te overwegen. Bovendien denk ik niet dat er veel nut aan OLED-knopjes zou zijn :)
SideSwipe schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 11:38:
Hier heb ik inderdaad aan gedacht, maar dan zou er een boel extra elektronica en software bij komen. Mijn bedoeling was om relatief goedkoop de G25 uit te breiden met onderdelen van een niet langer gebruikte DFP - en daar ben ik tot nogtoe best wel goed in geslaagd.

Je zou ook een shift-indicatie kunnen maken - FREX heeft er één, maar eerlijk gezegd heb ik al die informatie al op het scherm. Dus het is niet echt een prioriteit om dat nog eens te klonen naar het stuurwiel. Het stuur ziet er dan misschien wel veel beter uit, maar het voegt niets toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Laatst online: 09-09 18:46
Ik heb ook al een tijdje zitten kijken voor zo'n G25. Gisteren in de winkel zag ik er 1 uitgepakt staan, helaas niet op een pc aangesloten. Eerste indruk: het stuur en pedalen vond ik mega goed aanvoelen, alleen dat pookje pff dat had ik voor 300 euro wel wat beter verwacht. Het pookje voelt erg gammel en cheap aan vind ik, veel plastic voor het bedrag wat je moet neerleggen. Het ding schakelt veel te licht en lijkt me daardoor niet echt als een echte bak aanvoelen, meer als een "uitgebreidt" sequentieel pookje. Dat is voor mij wel een tegenvaller en een reden om het stuur niet te kopen, in ieder geval niet voor dat geld. Zijn er mensen die kunnen bevestigen dat het pookje inderdaad veel te licht is en of dit in te stellen is?

edit: Blijkbaar helpt het om op shifter te zoeken ipv pookje in de search|:( Blijkbaar zijn er wel mensen die de shifter tegen vinden vallen :( Helaas...

[ Voor 13% gewijzigd door Neofloppy op 03-12-2006 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Even een korte maar heuglijke update: De G25 "Pro" mod is af!

Ik heb de paddles voorzien van rubber stripjes aan de achterkant waar ze de stuuras in verdwijnen. Zo trillen ze minder als je ze abrupt loslaat en beweegt de andere niet meer als je de ene bedient.

Daarna was het kwestie van alles weer in elkaar te zetten (geen eenvoudig klusje gezien de hoeveelheid draden die alsmaar verkeerd wilden kruipen). Spanning erop, Live For Speed gestart en ja hoor: Twee controllers waarvan ik alle toetsen kan benutten. Ik heb nu beschikking over maar liefst 18 knoppen op het stuur (16 van de DFP en 2 van de G25) en de 2 paddles. Dit is waarschijnlijk al wel overdreven omdat ik niet meteen een nut voor alle toetsen heb, maar het is alleszins een enorme vooruitgang over de 2 knoppen van de G25.

G25 "Pro"

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9d41718a0cd8f7d7d2ea84571cac4014/full.jpg

Ik heb het maar bij m'n prototype knoppenplaat gehouden. Mocht de spuitverf er na verloop van tijd afkomen dan kan ik nog steeds opteren om machinaal een nieuwe plaat te maken die ik laat zwart anodiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
SatCP schreef op zondag 03 december 2006 @ 18:59:
......
Grote complimenten SatCP!
Heel mooi en technisch uitgevoerd.
En nu weer racetijd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKoning
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:46
Zo heel netjes SatCP, zet er erug goed uit. Nu alle knoppen nog instellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Zeer fraai idd, aan knoppen nu geen tekort meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Complimenten, knap werk, mooi uitgevoerd en goed bedacht allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 20-09 19:22
Mooi gedaan SatCP. :D Maar heb je daar nou 2 of 3 (20" toch?) dell beelschermen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
-DG- schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:29:
Mooi gedaan SatCP. :D Maar heb je daar nou 2 of 3 (20" toch?) dell beelschermen staan?
2 keer de 2405FPW (24"), maar ik gebruik er slechts één om mee te gamen. Twee schermen in native resolutie trekt mijn arme beeldkaart niet in games. Bovendien is een dualmonitoropstelling alles behalve ideaal voor racespellen. Voor desktopwerk is dat echter een droom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 16:01
SatCP schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:15:
[...]
2 keer de 2405FPW (24"), maar ik gebruik er slechts één om mee te gamen. Twee schermen in native resolutie trekt mijn arme beeldkaart niet in games. Bovendien is een dualmonitoropstelling alles behalve ideaal voor racespellen. Voor desktopwerk is dat echter een droom.
Ik vind juist dat het leuker is met 2 schermen, dan heb je een beter zicht op de auto's naast je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14
SatCP schreef op zondag 03 december 2006 @ 18:59:
Wow, dat is nog eens een mod! G25 on steroids.

Lijkt me ook wel vet.. wat extra knoppen.. denk je dat het ook mogelijk is om knoppen aan het stuur toe te voegen zonder een halve DFP in te bouwen?.. dwz, door de shifter unit los te koppelen en de extra knoppen met de connector van de shifter unit te verbinden?

Ik heb de G25 nu een week en hij bevalt prima.. de force feedback werkt heel prettig en hij stuurt zeer precies... idem voor de pedalen.. echt een ENORME verbetering ten opzichte van de Logitech pedalen van de goedkopere stuurtjes. Het enige waar ik echt aan moest wennen is de weerstand van het rempedaal (gebruik momenteel het koppelingspedaal om te remmen in GTR2) en de paddles (2 keer heel snel achter elkaar schakelen gaat bij mij soms mis). In ieder geval lijkt de boel stevig in elkaar te zitten, dus hij zal hopelijk veel langer goed functioneren dan mijn oude Logitech stuurtje (nog zonder force feedback overigens).

Btw, veel succes nog aan iedereen die geen stuurtje heeft. Heeft me zelf ook een berg moeite gekost (origineel preordered bij 4Launch maar door de enorme lijst van preorders uiteindelijk bij iComputers gehaald toen die er aantal in voorraad hadden). Logitech heeft de vraag duidelijk onderschat.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
josh-hill schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 02:34:
Lijkt me ook wel vet.. wat extra knoppen.. denk je dat het ook mogelijk is om knoppen aan het stuur toe te voegen zonder een halve DFP in te bouwen?.. dwz, door de shifter unit los te koppelen en de extra knoppen met de connector van de shifter unit te verbinden?
Ja, je zou de shifter als het ware kunnen verplaatsen naar het stuurwiel, maar er zit in de shifter wel nog wat elektronica waarvoor je inbouwruimte moet vinden. Bovendien is dit in mijn opinie een wat jammere aanpak omdat je op die manier de shifter compleet verliest. Een optie zou zijn de shifterprintplaat in de G25 monteren (waarvoor overigens geen plaats is) en dan de knoppen met een fijne kabelboom doorheen de stuuras loodsen en de shiftermodule via de bestaande draad aan te sluiten. Dan zit er geen elektronica meer in de shiftermodule zelf.

Een andere optie (die men ook aanraadde voor mijn mod) is om gewoon een gamepad te slopen en de elektronica daarvan in de G25 te steken. Dat mag zowat de goedkoopste gamepad zijn die je kan vinden of nog hebt liggen - je hebt geen bouwkwaliteit, design, noch features nodig. Enkel de printplaat om knoppen op aan te sluiten. De vraag is natuurlijk of je de print daarvan kwijt kunt in de G25, maar zo behoud je tenminste de volle functionaliteit van de G25.

Een voorwaarde hierbij is wel dat het spel dat je speelt meer dan één controller ondersteunt. Je kan dat natuurlijk gauw testen door 2 gamecontrollers aan te sluiten en te kijken of je aan beiden controls kan toewijzen. Een spel als Live For Speed heeft hier geen enkel probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Mooi gedaan SatCP! :) Mooi uitgewerkt ook. Nu heb je ook 2 usb kabels aan het stuur of? :)

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
SideSwipe schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:18:
Mooi gedaan SatCP! :) Mooi uitgewerkt ook. Nu heb je ook 2 usb kabels aan het stuur of? :)
Ja. Er zijn als het ware twee stuurtjes aangesloten aan de pc, maar ze zitten gewoon in één behuizing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
SatCP schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:09:
[...]
Ja. Er zijn als het ware twee stuurtjes aangesloten aan de pc, maar ze zitten gewoon in één behuizing :)
En ook twee adapters in het stopcontact?
Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste