| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
tpg'er met beroerd handschrift.... weet er alles van.R-B schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 22:18:
OMG,
zaterdag kwam pakketje binnen, bij de buurvrouw. Was zelf niet thuis.
Zondag ff halen en wat blijkt: HET VERKEERDE PAKKET..
nog nooit gebeurd en waarom nu precies bij dit spul
gvd, dus morgen ff bellen waar hij echt is.
Kom thuis, vind briefje dat ie langs is geweest en niemand aantrof. ipv een 2e poging moest ik het pakje maar ophalen. Is lastig als ik minder dan 10 minuten heb voor sluitingstijd.... ben dan net in enschede na stage.... toch gelukt, kwam ik er thuis achter dat ik verkeerde pakket had. Ik terug volgende dag, toen werd er op postcode gezocht ipv dat nummer op dat briefie wat in de brievenbus lag, kreeg ik eindelijk de goeie.
Alleen omdat de tpg'er dat nummer beetje onduidelijk heeft opgeschreven....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heel leuk allemaal zo'n koppeling, maar als je er gevoel in zou hebben, zou het veel fijner zijn, hetzelfde geldt voor de rem.
FFB in de pook zou ook super zijn, als je dan bv niet koppeld, dat je hem niet in de versnelling krijgt
Als je nog een keer peNdalen schrijftDanielson schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 10:17:
Een ding is me wel duidelijk geworden na een aantal dagen met de G25 gereden te hebben; de FFB kan na mijn idee niet veel beter meer, maar de volgende stap met stuurtjes moet echt FFB in de pendalen zijn, en als het even kan ook nog in de pook.
Heel leuk allemaal zo'n koppeling, maar als je er gevoel in zou hebben, zou het veel fijner zijn, hetzelfde geldt voor de rem.
FFB in de pook zou ook super zijn, als je dan bv niet koppeld, dat je hem niet in de versnelling krijgt

Druktemakertje
[ Voor 11% gewijzigd door Danielson op 30-10-2006 10:29 ]
Ze wilden weten of ik het evt. wilde annuleren, maar ergens anders bestellen zal hetzelfde resultaat geven lijkt me...afwachten dus

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Wat is dat toch met die pedalen. Ik ben benieuwd in wat voor een auto je zelf rijdt. Bewegen die pedalen mee met de remweg ofzo?!?!Danielson schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 10:17:
Een ding is me wel duidelijk geworden na een aantal dagen met de G25 gereden te hebben; de FFB kan na mijn idee niet veel beter meer, maar de volgende stap met stuurtjes moet echt FFB in de pendalen zijn, en als het even kan ook nog in de pook.
't Enige wat voorkomt is ABS, dan voel je het pedaal trillen. Nu is dat niet van toepassing in raceauto's dus gaat dat zeker niet als FFB variant in productie. Voor de rest kan de stugheid van het rempedaal wel wat uitmaken voor het gevoel, maar daar komt geen FFB aan te pas.
Voor interactie tussen koppeling en bak zou ik een (hydraulisch?) systeem willen zien wat je pedaal verbindt met een mechanisme in je shifter wat bepaalt of de gates wel of niet open staan.
Nadeel is dan natuurlijk dat niet iedere shifter compatibel is met een pedaal waar zo'n systeem aan hangt.
-Sander schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:39:
Wat weer wel heel gaaf zou zijn is als de pedalen in een game per type auto op stugheid kunnen worden geconfigureerd. Zelfde geldt voor hoe soepel je kan schakelen.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Bij veel auto's voel je of je koppeling aangrijpt, maar het meeste voel je door de bewegingen in je hele auto. Dus ze moeten alles laten trillen, g-krachten simuleren enz. enz. Maar ja de realiteit blijft toch realistischer dan deze sturen.GAIAjohan schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:40:
[...]
Ik zie daar alleen het nut van in bij een koppelingspedaal, die is zwaarder bij sportieve auto's, maar verder. Ik snap niet hoe men FFB in de pedalen wil hebben. Doe dan liever een meebewegende cockpit
Dat voel je gewoon, maar dit lijkt me onmogelijk te maken in een game. Wanneer je dat wilt moet alles gesimuleerd worden.silencedead schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:13:
[...]
Bij veel auto's voel je of je koppeling aangrijpt, maar het meeste voel je door de bewegingen in je hele auto. Dus ze moeten alles laten trillen, g-krachten simuleren enz. enz. Maar ja de realiteit blijft toch realistischer dan deze sturen.
Incl lager toerental bij het aangrijpen, incl andere trilling in de cockpit enz
Verwijderd

Ik ga maar eens rondneuzen of ik hem ergens kan proberen, ben toch nog te tevreden met m'n stuurtje om hem 'zomaar' te vervangen.
Wezen informeren bij 4launch, zou de 24e leverbaar zijn. Dat was blijkbaar ook niet haalbaar, aangezien het nu nog steeds op pre order staat daar.
Nu heb ik toch bij Azerty afgelopen vrijdag een stuurtje weten te bemachtigen. Het stond heel even op "op voorraad", en zaterdag had ik hem binnen (betaald met iDeal). Ik raad gewoon iedereen aan elke dag even de pricewatch door te lopen, dat werkte voor mij
Iig, het stuur is echt vet, dat kan ik wel zeggen
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
U heeft bij ons een Logitech G25 Racestuur in de order staan. Vanwege de grote
populariteit is dit stuur wat slecht leverbaar in europa. Logitech heeft
afgelopen week een miniem aantal sturen gedistribueerd in europa, waarvan wij er
helaas geen hebben gekregen. Concurrenten van ons hebben hierdoor geadverteerd
dat zij voorraad hadden die ze fysiek niet eens hadden waardoor op meerdere fora
het idee bovenkwam dat de sturen al goed leverbaar waren. Logitech is hard bezig
om meer sturen te fabriceren en te distribueren. Op dit moment staan wij op de
eerste plaats bij onze leveranciers voor de uitlevering van de Race Sturen en
zodra deze beschikbaar zijn bent u een van de eerste die er een krijgt.
Met vriendelijke groet,
Midas Herrmann
4Launch
www.4launch.nl
Misschien nog wel binnenkort, want ik heb het stuur al twee keer los moeten schroeven om te repareren (wat TM blijkbaar niet kan voor me!).
Dus ik denk dat ik mijn laatste TM product heb gekocht en ga voortaan waar de massa voor gaat.
Logitech.
Weet iemand trouwens hoe het gaat met dat SIMcenter ergens in het land?
Daar hadden ze toch een hele rij met TM Rallye GT's staan? Ben zeer benieuwd hoe die sturen daar de mannenhanden weerstaan.
there's no place like cloudbase
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Toch had Azerty vorige week een voorraad van 15 (?) sturen... echter die waren diezelfde middag alweer weg. Ook Zercom heeft al een stuur aan een GoTter verstuurd. En er was nog een zaak die ze op voorraad had (wel duur).jeehaa schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:29:
Concurrenten van ons hebben hierdoor geadverteerd
dat zij voorraad hadden die ze fysiek niet eens hadden waardoor op meerdere fora
het idee bovenkwam dat de sturen al goed leverbaar waren.
Het waren niet veel sturen maar blijkbaar voor Azerty genoeg om de pre-order lijst te voorzien en daarna nog een aantal sturen in voorraad te hebben.
Maargoed, ik wacht maar weer af.
Maar ik RACE toch liever.
Ja in Simworls in Alemere is dat, ben er zelf al een keer geweest. En kan nu dus het verschil weten tussen die stuurtjes en mijn G25BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:51:
Dat is Simworld in Almere. Volgens mij gaat het prima met die stuurtjes, laatste keer dat ik er was werkte het allemaal prima. Wordt ook goed onderhouden uiteraard. Sowieso lees ik weinig slechte dingen over de TM Rally GT Pro. Hij raakt qua bekendheid alleen wat ondergesneeuwd door het Logitech geweld. Het zal echter geen partij voor de G25 zijn vermoed ik.
En verder lag ik me natuurlijk helemaal de pleuris dat hier nog iedereen op zijn stuur zit te wachten en ik hem gewoon niet afgelopen vrijdag maar die week daarvoor had besteld en hem vorige week dinsdag al heb staan hiero
[ Voor 8% gewijzigd door FabiandJ op 31-10-2006 10:19 ]
Nou dan ben ik de enige?BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:51:
Dat is Simworld in Almere. Volgens mij gaat het prima met die stuurtjes, laatste keer dat ik er was werkte het allemaal prima. Wordt ook goed onderhouden uiteraard. Sowieso lees ik weinig slechte dingen over de TM Rally GT Pro. Hij raakt qua bekendheid alleen wat ondergesneeuwd door het Logitech geweld. Het zal echter geen partij voor de G25 zijn vermoed ik.
De garantie is ver te zoeken... men heeft niet alles als vervanging beschikbaar.
Dat was al tien jaar geleden zo en nu nog niets veranderd.
Maar mijn TM RGT is al twee keer defect geraakt. Een keer de schakelflipper afgebroken, en geloof me, ik ben absoluut niet ruw. En dus heb ik zelf de boel moeten repareren en verstevigen. Want TM stuurde me het enige beschikbare maar verkeerde onderdeel op.
Daarna is een schakelaartje defect geraakt. Nu nog steeds. Soms als je terugschakelt doet ie niets en soms schakelt ie ineens twee versnellingen terug m.a.g. .. inderdaad, wielen blokkeren, weg ronde. Dus ik snap niet dat men niet gewoon goede schakelaartjes inbouwt.
Ik heb nu een dikke 5000 rondjes gereden met verschillende sims maar ik mag toch verwachten dat een TM langer meegaat dan dat.
Begrijp me niet verkeerd, de as van het stuur is prima, en de pedalen ook.
En om het weer even ONTOPIC te maken: Mijn volgende stuur wordt wellicht een G25, kan me niet schelen dat ie 200+ kost, als ie maar goed is!
Koop dan meteen echt iets goeds, als het je toch niet kan schelen.antonyv schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:39:
[...]
...kan me niet schelen dat ie 200+ kost, als ie maar goed is!
DAT... ben ik niet met je eens. Thrustmaster is qua garantievoorziening misschien niet best meer, maar ten tijde van de T1 en T2 stuurtjes medio jaren '90 was het WEL goed. Een brief (en later natuurlijk e-mail) naar Engeland en twee weken later had je een gratis vervangingssetje in de brievenbus van alle veertjes e.d. Ook ten tijde van de onvolprezen HOTAS systemen voor flightsims was TM onovertroffen.antonyv schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:39:
[...]
De garantie is ver te zoeken... men heeft niet alles als vervanging beschikbaar.
Dat was al tien jaar geleden zo en nu nog niets veranderd.

Mijn eerste stuur was een Thrustmaster T2, geinig ding met sequentieel pookje maar zonder force (zat een soort van fiets-snelbinder elastiek in, heb ik zelfs meerdere keren moeten vervangen omdat ie knapte van tijd tot tijd

Maar na 7 jaar mijn Logitech's te hebben mishandeld mag er best wel eens een nieuwe komen

Verwijderd
Wel, heb ik per ongeluk 2 G25's opgestuurd gekregen, als er geintereseerden zijn?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 13:49 ]
Geachte heer / mevrouw,
Logitech verwacht deze rond december te kunnen leveren. Een exacte datum
kunnen zij helaas op dit moment nog niet kunnen noemen.
Onze excuses voor het ongemak maar wij doen er alles aan om deze zo snel
mogelijk aan u te kunnen leveren.
Met vriendelijk groet,
XXX
4launch
tijd om maar geduldig te wachten dan
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Wat is dat nou weer voor een actie? Kon je niet even wachten op een bevestiging ofzo en heb je er gelijk nog maar 1 besteld?Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:45:
Ik kan niet wachten op m'n G25, hij is vrijdag al verzonden maar ik heb nog niets ontvangen, hopelijk zal er niets misgelopen zijn bij de post
Wel, heb ik per ongeluk 2 G25's opgestuurd gekregen, als er geintereseerden zijn?
Stuur die 2e dan maar door naar mij hoor als je em ook daadwerkelijk binnen krijgt
Bij mijn oude Thrustmaster Enzo kan ik alles krijgen wat ik wil. Ik zeg: Flipper is stuk, -> 2weken later een nieuwe binnen vanuit Canada. Ik vind niet dat Thrustmaster daarin slecht is.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:20:
[...]
DAT... ben ik niet met je eens. Thrustmaster is qua garantievoorziening misschien niet best meer, maar ten tijde van de T1 en T2 stuurtjes medio jaren '90 was het WEL goed. Een brief (en later natuurlijk e-mail) naar Engeland en twee weken later had je een gratis vervangingssetje in de brievenbus van alle veertjes e.d. Ook ten tijde van de onvolprezen HOTAS systemen voor flightsims was TM onovertroffen.
Het is gewoon het materiaal dat ze gebruiken

Heb nu gelukkig een MOMO Force
[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 31-10-2006 14:22 ]
U heeft bij ons een Logitech G25 Racestuur in de order staan. Vanwege de grote populariteit is dit stuur wat slecht leverbaar in europa. Logitech heeft afgelopen week een miniem aantal sturen gedistribueerd in europa, waarvan wij er helaas geen hebben gekregen. Concurrenten van ons hebben hierdoor geadverteerd dat zij voorraad hadden die ze fysiek niet eens hadden waardoor op meerdere fora het idee bovenkwam dat de sturen al goed leverbaar waren. Logitech is hard bezig om meer sturen te fabriceren en te distribueren. Op dit moment staan wij op de eerste plaats bij onze leveranciers voor de uitlevering van de Race Sturen en zodra deze beschikbaar zijn bent u een van de eerste die er een krijgt.
Met vriendelijke groet,
Midas Herrmann
4Launch
www.4launch.nl
Verwijderd
Als je ze binnen heb en je wilt er 1 kwijt stuur maar even een e-mail wat je ervoor wilt hebben dan ben ik wel geintreseerd:)Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:45:
Ik kan niet wachten op m'n G25, hij is vrijdag al verzonden maar ik heb nog niets ontvangen, hopelijk zal er niets misgelopen zijn bij de post
Zeiden ze ook al niet dat ze op de 1e plaats stonden toen ik mijn G25 ontving? Vind 4Launch maar beetje onzin praten atmmadquad schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:06:
Geachte heer / mevrouw,
U heeft bij ons een Logitech G25 Racestuur in de order staan. Vanwege de grote populariteit is dit stuur wat slecht leverbaar in europa. Logitech heeft afgelopen week een miniem aantal sturen gedistribueerd in europa, waarvan wij er helaas geen hebben gekregen. Concurrenten van ons hebben hierdoor geadverteerd dat zij voorraad hadden die ze fysiek niet eens hadden waardoor op meerdere fora het idee bovenkwam dat de sturen al goed leverbaar waren. Logitech is hard bezig om meer sturen te fabriceren en te distribueren. Op dit moment staan wij op de eerste plaats bij onze leveranciers voor de uitlevering van de Race Sturen en zodra deze beschikbaar zijn bent u een van de eerste die er een krijgt.
Met vriendelijke groet,
Midas Herrmann
4Launch
www.4launch.nl
Maar net ging ik even zoeken of er ergens nog een paar op vooraad waren, en toen zag ik dat game 247 een release datum heeft:
Logitech, G25 Racing Wheel (PC / PS2 / PS3) (56097)
*knip winkelprijzen stukje*
Releasedatum: 31-12-2006
Plus ze beweren(zie de titel) dat hij op de PS3 kan.(was volgens mij een vraag van tijd terug in dit topic)
Edit:
Bol.com zegt: Releasedatum: 08.11.2006
Norrod zegt: De verwachte leverdatum is 10-11-2006
Dus niet echt duidelijk, maar misschien dus toch nog een lading in november.
[ Voor 17% gewijzigd door Masioni op 31-10-2006 19:42 ]
Ohja, op rscforum stond ook wat over PS3-compatibiliteit. Vooral de posts van Goo zijn nuttig, die werkt namelijk bij Logitech en was actief betrokken bij de ontwikkeling van dit stuurtje. Ik meen dat hij gewoon op de PS3 kon alleen was het onduideiljk welke games ook daadwerkelijk ondersteuning hadden. Ik gok dat het stuur zelf wel werkt, maar de H-shifter lang niet op alle games. Een lijst met games welke het gingen ondersteunen was er nog niet en mocht/kon Logitech niet vrijgeven. Zoek het even na, weet het allemaal niet zeker.
Ik denk het ook, de DFP was sort of speciaal voor GT4 gemaakt. De G25 is niet speciaal voor GT HD gemaakt maar ik denk dat er wel ondersteuning voor komt, ik bedoel het duurt nog wel even voordat GT HD uitkomt en zo moeilijk is het programmeren niet van een functie voor koppeling en aparte versnellingen niet. Ik denk zelf dat er ook nog een stuur komt speciaal voor GT HD maar dan een goedkopere uitvoering van de G25, met gewoon een sequentieel pookje, de echte opvolger van de DFP dus. G21 misschien?-Sander schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:17:
Grote kans dat Gran Turismo HD speciale ondersteuning voor dit stuurtje biedt.
welke winkel?Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:45:
Azerty? Dan heb je wellicht 1 van mijne
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
In shopsurvey komen ze met leveringen niet al te goed naar voren, dus ik ben nogal huiverig.
Maar voor de mensen die er perse 1 willen hebben (tegen wat meer geld, 268 plus verzenden)
Het is de enige die ik kan vinden die op dit moment kan leveren in Nederland.
Zijn er nog andere winkels gesignaleerd die ze zeker op voorraad hebben?
Heb begin september een demo van het stuurtje mogen instellen voor een vriend van me en ook mee mogen klooien (was een demomodel van logitech uit de VS, had ook een amerikaanse stekker).
Echt een superding!
Dus ik meteen besteld.. geld overgemaakt (op 09-09).
Paar dagen later kreeg ik dus een mailtje over de uitgestelde levering.
Ik vraag me af wanneer degenen die hem evt. al hebben mogen ontvangen van 4 launch hem hebben besteld/betaald?
misschien een optie om dit te vermelden?
Ik ben namelijk benieuwd hoe ze hiermee omgaan.
Gaat namelijk wel lekker zo 2 maanden rente trekken over 224 euro..
Verwacht niet dat ze het zomaar terugstorten en me alsnog als een van de eersten blij gaan maken. (Als ik weer betaald heb)
Asus A8N32-SLI Del. | AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo @ 2,7 GHz @ Zalman 9500 | Corsair TwinX 2048 PC 3500LLPRO @ 450 (2-2-3-6) | 1,6 TB Maxtors | 1x Club3d GF7800GTX 256 MB DDR3 (430/1200 @ 500/1400) | Samsung 205BW en 26" Mycom LCD TV
Ik heb hem hier besteld, maar wel onder rembours, zodat ik even kan kijken wat ik binnenkrijg voordat ik de postbode m'n centjes geef. Maandag besteld en volgens de track/trace is hij nu al in AmsterdamOmniNaut schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:04:
Pixmania.com heeft nog g25's in voorraad. Staat niet bij hoeveel helaas.
In shopsurvey komen ze met leveringen niet al te goed naar voren, dus ik ben nogal huiverig.
Maar voor de mensen die er perse 1 willen hebben (tegen wat meer geld, 268 plus verzenden)
Het is de enige die ik kan vinden die op dit moment kan leveren in Nederland.
Zijn er nog andere winkels gesignaleerd die ze zeker op voorraad hebben?
Verwijderd
Heb dus idd 200 graden in de profiler gezet
De G25 heeft geen hard 200°-slot meer zoals de Driving Force Pro. De stuurdraaihoek wordt beperkt door de force feedback (net zoals bij de DFP op hoeken anders dan 200 of 900°). Dat geeft dus inderdaad dat je er "doorheen" kan draaien, maar het stuur zal de extra uitslag niet registreren.Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:04:
Kan ik de G25 nu ook vastzetten op 200 graden of zo ..... ik kan er zeg maar doorheen drukken .... dus ik draai het stuur 200 graden en dan voel ik iets tegendruk en kan ik erdoor heen ....
Wat eigenlijk ook wel beter is want wie gebruikt de 200 graden modus nou? Ik had mijn Driving pro altijd minstens op 270 graden staan wat ongeveer overeen komt met de meeste spellen ingame.SatCP schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:09:
[...]
De G25 heeft geen hard 200°-slot meer zoals de Driving Force Pro. De stuurdraaihoek wordt beperkt door de force feedback (net zoals bij de DFP op hoeken anders dan 200 of 900°). Dat geeft dus inderdaad dat je er "doorheen" kan draaien, maar het stuur zal de extra uitslag niet registreren.
Maar nu zit ik zo te denken, omdat de lock nu alleen softwarematig is, hoe zit het dan met playstation 2 games de de 900 graden modus niet ondersteunen? Dat betekend dat deze nu altijd op 900 graden staan en je dus het stuur 900 graden moet draaien om het stuur 180 graden in het spel te draaien? Heeft logitech hier wel over nagedacht?

echt zo'n hard truck stuurtje dit volgens mij
Het stuur ziet er wel goed uit vind ik zelf en veel functionaliteit. Alleen ik vind hem wel érg duur, 230 euro :\ Voor 100 ~ 150 vind ik persoonlijk zo'n stuur nog te overwegen maar dit is echt duur
De wijzen komen uit het Oosten!
Verwijderd
Volgens mij draait elk standaard stuur in een auto 900 graden dat is waarschijnlijk de reden dat ze dit ook bij dit stuur hebben gedaanSnirpo schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:23:
[...]
Wat eigenlijk ook wel beter is want wie gebruikt de 200 graden modus nou? Ik had mijn Driving pro altijd minstens op 270 graden staan wat ongeveer overeen komt met de meeste spellen ingame.
Maar nu zit ik zo te denken, omdat de lock nu alleen softwarematig is, hoe zit het dan met playstation 2 games de de 900 graden modus niet ondersteunen? Dat betekend dat deze nu altijd op 900 graden staan en je dus het stuur 900 graden moet draaien om het stuur 180 graden in het spel te draaien? Heeft logitech hier wel over nagedacht?
In een moderne straatauto ja.Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:01:
[...]
Volgens mij draait elk standaard stuur in een auto 900 graden dat is waarschijnlijk de reden dat ze dit ook bij dit stuur hebben gedaan
Racewagens natuurlijk niet, dus is dit stuur dan niet het meest practisch voor GT op de PS3 tenzij je net als op de PC handmatig kunt instellen welk aantal graden lock je wilt gebruiken.
Oudere wagens hebben natuurlijk geen stuurbekrachtiging.
Ik veronderstel (ik heb nog geen G25, noch een PlayStation) dat Logitech hier hetzelfde systeem toepast als bij de Driving Force Pro. Standaard staat het stuur daarbij op 200° ingesteld. Bij games die het ondersteunen of middels een bepaalde toetsencombinatie kan de 900° mode gebruikt worden. Het enige verschil met de DFP lijkt me dan ook dat de 200° lock bij de G25 niet "hard" is, maar puur op de force feedback werkt.Snirpo schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:23:
De levertijd van uw Logitech G25 Racing Wheel is veranderd van 14 dagen naar 21-28 dagen dagen.
Begin december dus. Mjah heb opzich geen haast maar toch wel jammer. Niks aan te doen
hihi, zag het vanmiddag. Mijne is daar vanmiddag nog verzondenNyana schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:03:
Reactie van Azerty:
De levertijd van uw Logitech G25 Racing Wheel is veranderd van 14 dagen naar 21-28 dagen dagen.
Begin december dus. Mjah heb opzich geen haast maar toch wel jammer. Niks aan te doen
ik heb hem zaterdag nacht besteld. Maargoed. doe je niks aan.R-B schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:40:
[...]
hihi, zag het vanmiddag. Mijne is daar vanmiddag nog verzonden
mijne was eerst verkeerd afgeleverd, ik had september al besteldNyana schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:06:
[...]
ik heb hem zaterdag nacht besteld. Maargoed. doe je niks aan.
Eerste indrukken:
-bouwkwaliteit een stuk beter dan die van de DFP
-FFB lijkt wel wat zachter, subtieler.
-Pedalen zijn werkelijk een verbetering van 300 %
-Hebben ze bezuinigd op de shifter? Het pookje is echt het minste van de hele set.
-Shift pedals zijn stevig, maar geven niet echt een lekkere klik bij 't schakelen.
-Erg wennen met 3 pedalen. Trap constant de koppelin in als ik wil remmen
Zat trouwens na 3 rondjes op 1,5 seconde van m'n PB op Aviano, met de F2000 (nkP). Dat belooft veel goeds.
- Zoals gezegd is de shifter een beetje een tegenvaller...
- Pedalen zijn daarentegen erg fijn, evenals de flaps
- Stuurtje voelt degelijk aan
- Rijd allemaal erg lekker, force feedback is erg goed
- Eerste rondje GTR2 met alle hulpmiddeltjes uit was ff slikken... ruim 8 minuten op interlagos
- En ja, het stuurtje is vrouwvriendelijk, evenals de shifter... vriendin kan zich er prima mee redden
Deze plek is te koop.
Heb hem geannuleerd bij 4launch en bij pix besteld, deze hebben voorraad en voor die paar euro's meer hoef ik nie te wachten tot 2007
[ Voor 32% gewijzigd door SirDarkAngel op 02-11-2006 08:12 ]
Wilde altijd al iets over computers weten
bij pixelmania.nl is ie (de Logitech G25 dus) volgens de site nog steeds op voorraad.
Zoek op G25.
kost geloof ik 268 euro.
Verwijderd
In een beetje race auto zit ook geen H shifter meerZamorano schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:09:
[...]
In een moderne straatauto ja.
Racewagens natuurlijk niet, dus is dit stuur dan niet het meest practisch voor GT op de PS3 tenzij je net als op de PC handmatig kunt instellen welk aantal graden lock je wilt gebruiken.
Oudere wagens hebben natuurlijk geen stuurbekrachtiging.
Deze plek is te koop.
Toch denk ik dat ze nog niet massaal binnen zullen komenDear AcXeller:
Good news! You registered to stay updated about the availability of our new Logitech® G25 Racing Wheel. It is now available for purchase. Please go to http://www.logitech.com/i...19&languageid=1&ad=notify to order your Logitech® G25 Racing Wheel now!
Thank you,
The Logitech Team
http://www.logitech.com

[ Voor 20% gewijzigd door AcXeller op 02-11-2006 17:16 ]

Deze plek is te koop.
Wat is die Momo Racing in verhouding met de G25 lomp zeg
Mjah dat zie je toch vaak met "intro" topics. Al is dit niet ECHT intro topic.Snirpo schreef op zondag 05 november 2006 @ 01:51:
Het topic is een beetje dood, iedereen die hier postte heeft z'n G25 al en is er volop van aan het genietenWhaaa ik wil hem ook, ik ben nu al meer dan een maand stuurloos en ik mis het echt zwaar! Maar ga nu eerst maar eens slapen, welterusten aan iedereen die nog online is en dit topic leest.
Ik hoop hem begin december te krijgen. Die force GP begint wel te vervelen. ook de herrie die die produceerd.
G25..

Wie weet levert Logitech toch nog eerder maar we zullen zien.
Heb momenteel nog de Trustmaster Fore Feedaback (met dat Ferrari logo) en dat lijkt me nog vrij goed te werken na 6j
Het is toch wel weer een hele investering, wetende dat ik ook een nieuwe TFT moet hebben
Of mss moet ik besparen op de TFT ipv die Acer 2051W een iets kleiner model
[ Voor 11% gewijzigd door RedC op 05-11-2006 13:56 ]
Van oefenen word je sneller (tot je talent de beperkende factor wordt).
Verwijderd
En kan diegene zijn/haar ervaringen delen?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2006 14:42 ]
Here hereVerwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 14:42:
Is er iemand die nu een G25 heeft die ook ervaring heeft met de originele Momo Force, de rode dus. Ik kan me voorstellen dat het een stap vooruit is als je het plastic spul hebt gehad, maar de Momo Force was ook al erg fraai afgewerkt met echt metaal, leer etc.
En kan diegene zijn/haar ervaringen delen?
Wat bij de G25 meteen opvalt is dat het pedalenblok veel groter en zwaarder is. Uiteraard door het extra koppelingspedaal, maar ook in de lengte is het een flink stuk groter. De pedalen zelf zijn beter dan bij de Momo Force. De pedalen voelen een klasse degelijker aan en door de grotere weerstand zijn ze beter te doseren. Het rempedaal helemaal: die is loeizwaar, waardoor ik af en toe wegrol met mijn bureaustoel
Bij het stuur valt eigenlijk direct op dat het ietsje groter is qua diameter, en ietsje dunner. De hele unit is ook kleiner dan bij de Momo Force waardoor het minder ruimte op je bureau inneemt. Het vastklemsysteem komt iets primitiever over dan dat van de Momo Force, maar het werkt perfect: het stuur zit muurvast. Het hart van het stuur en de schakel 'paddles' zijn als vanouds van alu gemaakt. De paddles zelf zijn niet meer twee losse zoals bij de Momo Force, maar het is uit 1 geheel gemaakt, waardoor je bij opschakelen bijvoorbeeld de andere paddle iets voelt meebewegen. Op zich jammer, verder zijn ze superdegelijk maar het doet een klein beetje af aan de gehele kwaliteitsbeleving. Verder is het stuur van de G25 uitermate precies, voor mijn gevoel nog ietsje beter dan de Momo Force, hoewel marginaal. De 900 graden rotatie (irritant: bij opstarten van de PC gaat het stuurtje een paar keer helemaal rond draaien) gebruik ik niet. De 'lock' op 220 graden die ik heb ingesteld is softwarematig, helaas kun je er met wat kracht 'doorheen duwen'. De betreffende game registreert dat dan uiteraard niet als extra uitslag, maar soms is het even vervelend. En oh ja, de Force Feedback is een stukje krachtiger en tegelijkertijd subtieler dan bij de Momo Force.
Al met al vind ik het stuur op zich een kleine verbetering t.o.v. de Momo Force, en de pedalen een hele grote verbetering. Onder de streep is het dus een betere package wat mij betreft. Hoewel de Momo Force ook nog steeds ultiem is
[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 05-11-2006 20:00 ]
Nou , ik zelf vind de oude Momo er beter uit zien. Ten eerste de pedalen.Snirpo schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 00:42:
[...]
Wat is die Momo Racing in verhouding met de G25 lomp zeg
Ik vraag me af hoelang men gebruik gaat maken van de koppeling
Verder het pookje. Zag net via google.video iemand rijden in GTR2 met dit stuur. Kan je zeggen dat het niet soepel uitzag. Bochten ramde hij er gewoon in omdat hij dus met z'n rechterhand van de pook naar het stuur moest.
E dit was tijdens een vrij ronde. Denk dat je tijdens een wedstrijd het erg druk krijgt.
Vraag me daarom af hoelang het duurt voor je verder gaat met de flippers.
Zelf had ik vroeger een Thrustmaster stuur met flippers en pook. De pook heb ik in totaal maar 1x gebruikt.
Daarna verder gegaan met de flippers , was toch lekkerder
Geloof best dat het stuur zelf lekker rijdt. Zou deze ook wel willen , alleen moet het stuur wat dikker zijn (zoals de oude momo dus) en mag de pook (gelukkig kun je deze weg laten ) en het koppelingspedaal weg.
Dat kan ik je vertellen ja. Het koppelingspedaal zal niks doen en de pook zal alleen sequenteel werken aangezien GT4 het niet anders ondersteund.HKS-Skyline schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:34:
kan iemand mij vertellen of de pook en koppeling volledig werken met Gran turismo 4 op de PS2?
Koppeling is ook vet om te gebruiken als je spint en zo voorkomt dat de motor afslaat
Maar verder is het jammer dat je bij de meeste spellen verder idd de koppeling niet in moet drukken bij het schakelen.
[ Voor 21% gewijzigd door LearnDriver op 05-11-2006 22:46 ]
In GTR1 was het zo dat het erg lastig rijden was zonder koppeling als je auto clutch uit had staan, is dit ook zo met GTR2, want dan kan zou je de koppeling misschien wel moeten gebruiken.LearnDriver schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:46:
[...]
Koppeling is ook vet om te gebruiken als je spint en zo voorkomt dat de motor afslaat
Maar verder is het jammer dat je bij de meeste spellen verder idd de koppeling niet in moet drukken bij het schakelen.
Verder ben ik van alles uit naar auto clutch en schakelen met flippers gegaan, puur om eerst het autorijden maar eens door te krijgen...
Deze plek is te koop.
Koppeling is ook helemaal niet nodig om te schakelen, ook niet in een echte auto, dus denk dat ze het daarom ook niet in een game stoppen. Probeer het niet thuis, ik kan het wel, alleen een keer verkeerd kan wel betekenen dat je synchromes er uit ligt. Met een racebak is het al helemaal niet nodig, want die hebben rechte vertanding.LearnDriver schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:46:
[...]
Nou in gtr1 (auto clutch uit) moest je vooral bij het terugschakelen erg oppassen dat de achterkant niet vast sloeg. Bij het opschakelen moest je eigenlijk even wat van je gas afgaan om vloeiend te kunnen schakelen.Speedy55 schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:47:
[...]
Koppeling is ook helemaal niet nodig om te schakelen, ook niet in een echte auto, dus denk dat ze het daarom ook niet in een game stoppen. Probeer het niet thuis, ik kan het wel, alleen een keer verkeerd kan wel betekenen dat je synchromes er uit ligt. Met een racebak is het al helemaal niet nodig, want die hebben rechte vertanding.
Dubbel clutchen blijft ideaal bij terugschakelen dan, ik reageerde alleen maar.silencedead schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:03:
[...]
Nou in gtr1 (auto clutch uit) moest je vooral bij het terugschakelen erg oppassen dat de achterkant niet vast sloeg. Bij het opschakelen moest je eigenlijk even wat van je gas afgaan om vloeiend te kunnen schakelen.
Hoe schakelen jullie in GTR2:
Bij starten langzaam opkomen en gaan
Van 2 naar 3 en 3 naar 4 enz. Gas los / koppeling indrukken / schakelen / en weer netjes gas geven of vanaf dit punt alleen maar schakelen en klaar?
mijn pakket is nog 450 km ver weg en komt langzaam deze kant op, wordt misschien morgen anders overmorgen als ik vrij ben
Deze plek is te koop.
Wat is de maximale(en minimale) bureaudikte die het stuurtje aankan met het vastklemmen??
Ik heb nu een oude logitech force feedback(een van de eerste) en die past nl niet goed op mijn bureau, dus moet ik constant het bureau(+monitor) draaien om te kunnen spelen.
Ik doe een gokje een cm of 3/4 maybe meer, maar daarvoor moet ik toch zelf eff kijken vanavond.Kurios schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:31:
Ik heb een vraagje voor de bezitters van de G25!
Wat is de maximale(en minimale) bureaudikte die het stuurtje aankan met het vastklemmen??
Ik heb nu een oude logitech force feedback(een van de eerste) en die past nl niet goed op mijn bureau, dus moet ik constant het bureau(+monitor) draaien om te kunnen spelen.
Die vraag is vaker voorbij gekomen.Kurios schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:31:
Ik heb een vraagje voor de bezitters van de G25!
Lucky schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:50:
[...]
Met gemak. Mijn bureau is zo'n 8cm en dat wil nét aan
ok bedankt! had ik niet gezien.Zamorano schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 12:15:
[...]
Die vraag is vaker voorbij gekomen.
[...]
probleem is dat mijn bureau 8.5 cm dik is aan de zijkanten

Zaag je er toch een stuk uitKurios schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 12:33:
[...]
ok bedankt! had ik niet gezien.
probleem is dat mijn bureau 8.5 cm dik is aan de zijkanten
Tweakerspirit

*empty*
ehh nee, liever niet
tis een oude eettafel van familie volgens mij.. Op zich prima ding, maar aan de zijkanten te dik voor dit soort dingen...
Recente sturen waar ik ruime ervaring mee heb zijn de Logitech Driving Force Pro, de welbekende rode Logitech MOMO Force en de volledige Act Labs RS-set. Ik ga dan ook proberen om af en toe te vegelijken met deze stuurwieltjes.
Laten we beginnen met de shifter. Aangezien er geen force feedback in de shifter verwerkt is, heb je er compleet geen gevoel in. De shifter is dan ook niet meer dan een leuke add-on om het realisme wat op te drijven. Desalniettemin kan het leuk zijn ermee rond te rijden. Dit is thans duidelijk het onderdeel waar Logitech het minste energie in heeft gestoken. Het pookje voelt goedkoop aan en heeft in mijn opninie veel te weinig weerstand. Door de compactheid en korte pook liggen de schakelgangen erg dicht bij elkaar. Samen met het weinige gevoel erin geeft dit dat je erg makkelijk in de verkeerde versnelling terecht komt. Dat is natuurlijk een kwestie van gewenning, maar bij een echte versnellingsbak voel je dit veel beter. De vorktanden van het H-patroon lijken me nogal hoekig wat het vloeiend inglijden niet bepaald vergemakkelijkt. Ik ga dit onderdeel sowieso uit elkaar halen om de veersterkte te verbeteren. Terwijl we dat doen kan ik misschien ineens eens kijken of dat H-patroon niet wat afgerond kan worden.
De shifter kun je tussen H-patroon en sequentieel wisselen met een draaiknop. Leuk idee, maar de sequentiële mode vind ik persoonlijk wat belabberd. Er is geen duidelijke klik wanneer je schakelt. Nu is dat bij heel wat sequentiële pookjes op goedkopere stuurtjes ook het geval.
Al bij al vind ik de Act Labs shifter net iets prettiger werken. Nadeel aan de Act Labs shifter zijn dan weer de constructiefouten waardoor het ding nogal onderhoudsgevoelig is. Maar ook deze Logitech shifter heeft blijkbaar eerst een bezoekje aan de garage nodig alvorens het ding een prettig gevoel geeft. Een leuk extraatje aan de Act Labs shifter is het feit dat je de H-plates kan wisselen en zo een 6-bak, een 5-bak,... kan maken. Logitech biedt die optie niet.
Dus nogmaals, de H-shifter is een leuke toevoeging, maar verwacht er niet te veel van.
Dan de pedalen. Met komst van de H-shifter was het onvermijdelijk dat er een ontkoppelingspedaal bij zou komen - iets waar veel simracers reeds lang naar uitkeken. Natuurlijk zijn er al pedalensets met ontkoppeling op de markt, maar dan moet je wel eerst een half fortuin op tafel leggen. Voor de gamer op budget waren er de Act Labs Performance Pedals, maar die zijn ondertussen ook al enkele jaren niet meer verkrijgbaar. Bovendien is de bouwkwaliteit en feeling van de Act Labs pedalen alles behalve goed te noemen.
Nu is er met de G25 eindelijk weer een stuurwiel met ontkoppelingspedaal aan een prijs die ook voor occassionele simracers min of meer aanvaardbaar is. Tenslotte, voor er sprake was van Logitech stuurwieltjes en ThrustMaster nog kwaliteitskoning was betaalde je ook al gauw € 200 voor een topstuurtje.
Het probleem met de pedalensets bij stuurtjes in de goedkope prijsregionen is de vaak erbarmelijke kwaliteit of feeling zoals ik reeds vermeldde bij de Act Labs pedalen. Ook de Driving Force Pro en de MOMO Force ontsnapten daar niet aan. De pedalenset is (zeker als je eens met BRD-pedalen hebt gereden) ronduit belachelijk. Erg vreemd dat een fabrikant zoveel energie in een stuurwiel steekt maar dan een essentieel onderdeel als pedalen zo goedkoop bouwt of afwerkt. Ik ben altijd tevreden geweest over het Driving Force Pro en MOMO Force stuurwiel, maar de pedalen zijn een constante bron van ergernis geweest. De Driving Force Pro scoort iets beter dan de MOMO Force qua gevoel in de pedalen, maar qua bouwkwaliteit is het net andersom. Hoe dan ook, beide zou ik niet anders dan slecht durven omschrijven wanneer vergeleken met echt professionele pedalensets en wanneer vergeleken met het bijhorende stuurwiel zou ik ze hoogstens als matig willen omshrijven.
Bij de G25 valt meteen op dat het om een ander kaliber gaat. Waar bij de Driving Force Pro enkel plastic te vinden is en bij de MOMO Force het metaal enkel decoratief is, is bij de G25 een groot deel van de constructie in metaal uitgevoerd. Dit ziet er niet alleen veel professioneler uit, het voelt ook veel echter aan. De pedalenconstructie is afgekeken van de veel duurdere pedalensets. Er zijn wel al meteen enkele pijnpunten op te merken in de constructie en het is nog niet zeker of de potmeters niet de beruchte Logitechziekte gaan krijgen, maar het voelt en ziet er alleszins wel stukken beter uit dan eender welk stuurwiel op de markt in en onder dit prijssegment. Een dikke pluim voor Logitech.
Elk pedaal heeft een verschillende veerkracht. Het gaspedaal heeft weinig weerstand. De ontkoppeling iets meer en het rempedaal heeft meer weerstand dan welk budgetstuurtje dan ook. Een stoel op wieltjes op een gladde vloer blijft hierbij niet stil staan. Eindelijk is gecontroleerd remmen mogelijk zonder op kousevoeten te moeten rijden. Het is jammer dat de veerdruk en veerweg niet regelbaar zijn, maar voor die prijs kun je niet alles willen.
Ietwat minder goed is de plaatsing van de pedalen. Om onduidelijke redenen is de afstand tussen gaspedaal en rem groter dan tussen rem en ontkoppeling. Doorgaans plaatst men de rem en gaspedaal vrij dicht bij elkaar om heel and toe te vergemakkelijken. De personen die heel and toe toepassen met hun hiel zullen weinig hinder ondervinden aan de plaatsing van de pedalen, maar voor zij die gewend zijn om heel and toe toe toe te passen door hun voetzool over beide pedalen te leggen zullen zich mogelijk ergeren aan de grote afstand tussen beide pedalen. Ook hier had een regelbare positie van het rempedaal bijzonder handig geweest.
Een ander punt is de kabel van de pedalenset. Het kan aan mijn opstelling liggen, maar ik vind de aansluitkabel wel bijzonder kort. Als ik dwars door m'n bureau zou kunnen gaan was er natuurlijk geen probleem, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb nu nog geen klachten daarover gehoord van anderen.
Al bij al hebben we toch redelijk weinig redenen tot klagen, want er is gewoonweg niets beters te vinden voor dit geld. Het is alleszins positief om te zien dat een fabrikant als Logitech eindelijk inziet dat er een schare gamers is die wel wat meer dan een ondoordacht stuk plastic willen gebruiken.
Als laatste is er het stuur. Sinds de Driving Force Pro zijn we wat verwend qua features. Kan de G25 hier nog beter doen? Net zoals bij de MOMO Force is het stuur bekleed met handgestikt echt leder. Dat voelt toch wel iets prettiger aan dan het kunstrubber van de meeste andere stuurwieltjes zoals de Driving Force Pro. Het stuur zelf staat op een 2 millimeter dikke gestampte inoxplaat. Dat biedt meer dan voldoende stevigheid. Overdreven zelfs want er komen toch relatief weinig krachten op een pc-stuurwieltje. Ook bij de volledig plastic Driving Force Pro heb ik nooit last gehad van de eventueel mindere stijfheid van het stuurwiel. Maar een geborsteld inox stuurwiel staat natuurlijk wel heel wat knapper dan een futuristisch brok plastic als de Driving Force Pro.
Op het stuurwiel zelf valt weinig aan te merken, afgezien dan van het feit dat er nogal bijzonder weinig knoppen op te vinden zijn: slechts 2. Logitech mag dan wel beweren dat ze voor een realistisch uiterlijk zijn gegaan, maar dat hangt er dan ook maar puur vanaf naar welk type auto je kijkt. Bijvoorbeeld een formule 1-wagen's stuurwiel staat boordevol knoppen. Hoewel velen waarschijnlijk wel genoeg hebben aan slechts 2 knoppen, zie ik dit toch wel als een enorm gebrek. In een racesimulatie heb je geen pit crew die vanalles voor je in het oog houdt, kun je niet vrij rondkijken (ok, wel met TrackIR maar dat heeft lang niet iedereen),... Kortom, je hebt vaak heel wat toetsen dicht bij de hand nodig om optimaal te kunnen rijden. Logitech heeft ervoor geopteerd om alle toetsen naar de shifter te vehuizen. Persoonlijk zie ik me "in the heat of the moment" niet even naar de shifter kijken om te zien op welke toets ik moet drukken. Bovendien staan de toetsen onhandig omdat het pookje in de weg staat. Dit is een flink minpunt in mijn opinie.
Achterop het stuur staan twee paddles. In schril contrast tot de Driving Force Pro zijn het nu wel grote paddles die je echt niet kunt missen. Hier ook een opmerking. De paddles bestaan net als het stuur uit gestampt inox. Heel mooi, maar de afwerkingsgraad kon hier beduidend beter. Door het stampingsproces ontstaan er scherpe randen aan de achterkant. Logitech heeft deze onvoldoende weggeschuurd op mijn exemplaar (en ik ben daar niet de enige mee als ik de commentaren mag geloven van andere eigenaars). Mijn rechterpaddle bevat een braam die scherp genoeg is om je vinger tot bloedens toe open te halen. Tenzij je twee linkerhanden hebt is dat natuurlijk snel ontbraamd en rondgeschuurd, maar dit getuigt toch van overhaast of een falende kwaliteitscontrole.
De paddles hebben een lange weg zodat accidentieel dubbel schakelen zoals bij de Driving Force Pro wel eens durfde voorkomen, nagenoeg onbestaande is. Wel jammer is dat net zoals bij de versnellingspook in sequentiële mode er geen duidelijke klik voelbaar is. Het einige geluid dat je hoort is het fijne klikje van de microswitch. Voelen doe je niets. Dit is vooral lastig wanneer je rijdt met een hoofdtelefoon op of het geluid hard staat. Logitech mag dan wel microswitches bij de vleet hebben van hun muizenafdeling, ze moeten toch beseffen dat je voor sommige zaken beter echte schakelaars gebruikt. Ook staan de paddles naar mijn mening iets te dicht achter het stuur gepositioneerd. Ze kunnen storend in de weg staan als je zonder paddles wilt rijden. Hoe dan ook, de paddles zijn een duidelijke vooruitgang over die van de Driving Force Pro en ik zou ze gelijkwaardig stellen aan die van de MOMO Force.
Net als de Driving Force Pro biedt ook de G25 een 900° draaihoek. Dit is een van de beste toevoegingen in simracing de laatste jaren. Er waren natuurlijk al duurdere stuurtjes die ook een grotere draaihoek bieden, maar in het "betaalbare" prijssegment was de Driving Force Pro hiermee revolutionair. De G25 zet deze traditie door. Alleen al hierom verkies ik zowel de Driving Force Pro als de G25 over de MOMO Force en het Act Labs stuurwieltje. Voor open wheel racers die meestal van nature al een kleine draaihoek hebben (dikwijls slechts 270°) heeft dit weinig effect, maar voor straat en circuitwagens is een 720° respectievelijk 540° stuurwieldraaihoek vrij gangbaar en biedt de hoge draaihoek van de Driving Force Pro en G25 een nieuw niveau van realisme. Gelijk als bij de Driving Force Pro kan de draaihoek per graad tot 900° ingesteld worden. Wanneer je het einde van deze ingestelde hoek bereikt zorgt de force feedback in het stuur voor zachte locks. De Driving Force Pro had een hardwarematige harde 200° lock, de G25 niet. Persoonlijk kan me dat weinig boeien omdat ik sowieso nooit in 200° mode rijd. Nadeel van de zachte software lock is dat je er makkelijk doorheen draait. Maar weermaals, je kan niet alles willen...
In gebruik voelt het stuur prettig aan. De force feedback effecten zijn duidelijk subtieler dan bij de Driving Force Pro en opmerkelijk nauwkeuriger dan bij de MOMO Force en Act Labs. Het gehuil van de Driving Force Pro is verdwenen. In de plaats komt een dieper gebrom. Het stuur is wel aanzienlijk stiller dan de Driving Force Pro, maar voor zij die hoopten tot in de nachtelijke uurtjes te kunnen spelen terwijl de vrouw/kinderen/ouders/... in de kamer ernaast slapen gaat het toch nog steeds een teleurstelling zijn. Bij zachte stuurbewegingen is het thans wel redelijk stil. Maar wanneer je jezelf snel uit een slip probeert te herstellen heb je de kamer ernaast waarschijnlijk wel wakker gemaakt. Zeker wanneer het bureaublad als klankplaat gaat werken.
De force feedback effecten zijn door de twee motoren iets sterker dan die van de Driving Force Pro en heel wat sterker dan die van de MOMO Force en Act Labs. De speling op de force feedback is dankzij de twee motoren, een dubbelgekoppeld tandwiel en minder tandwielen in het geheel, verminderd ten opzichte van stuurwielen met slechts één motor. Waar bij de Driving Force Pro nog een reductiekast werd gebruikt, grijpen de motoren bij de G25 rechtstreeks op het tandwiel op de stuuras. Dat zorgt ervoor dat het stuur veel sneller kan draaien (wat meteen opvalt als je de calibratie ziet tussen Driving Force Pro en G25). nadeel hiervan is dat je kracht verliest, maar dat wordt dan weer opgevangen door de extra motor.
Een gek iets is dat wanneer je het stuur fel naar links draait het meer lawaai maakt dan naar rechts. Ik heb de oorzaak hiervan nog niet kunnen localiseren, maar ik heb wel al van enkele andere G25-eigenaars eenzelfde verhaal gehoord.
Verder is binnenin alles van voldoende dik plastic op een plaatstalen chassis. Erg netjes en degelijk. Ook de stuuras is zoals bij de andere Logitech topmodellen met twee rollagers opgehangen. Bij de meeste andere stuurtjes gebruikt men slechts 1 rollager of nog vaker, een plastic glijlager. In principe wijkt de interne constructie niet zo hard af van die van de Driving Force Pro. Alleen is alles wat compacter gemaakt omwille van het plaatsverlies door de tweede motor en de betere tandwieloverbrenging. De optische sensoren zijn nu van een stofkap voorzien wat het plezier op langere termijn zeker ten goede moet komen. Voor de mensen die zich afvragen waar ik die informatie vandaan heb: ik heb het stuur ondertussen al volledig gedemonteerd omdat ik er wat modwerk aan ga doen. De shifter en pedalen zijn als volgende aan de beurt.
Het bevestigingsmechanisme van de G25 is identiek aan dat van de Driving Force Pro afgezien van de draaiknoppen zelf. Dit is helaas een volledig plastic systeem wat niet bijster sterk is. Mijn Driving Force Pro is daar het voorbeeld van. Bij het handvast zetten is simpelweg één van de klauwen afgebroken! Dit kan je met de G25 dus ook overkomen. Veel hangt wel af van je bureauoppervlak. Bij mij is zowel de onder- als bovenkant spiegelglad waardoor er weinig grip op is. Daarom moet ik het stuur waarschijnlijk abnormaal vast schroeven om het stabiel te houden. Daar is de constructie duidelijk niet op voorzien. Een metalen klauw en schoef zou thans wel wenselijk zijn. Net als een rubberbekleding van zowel klauw als wielbasis voor extra grip op gladde oppervlakken. Gelukkig is de G25 voorzien van stevige M6-boutgaten waarmee je het stuur, de shifter en de pedalen eenvoudig en sterk vast kunt zetten op een ander oppervlak.
Conclusie over de G25?
De G25 is een welkome verbetering van de Driving Force Pro. Als je op dit moment geen Driving Force Pro hebt en op zoek bent naar een topstuur, dan is de G25 onevenaarbaar. Ook de half heilig verklaarde rode MOMO Force kan niet tippen aan dit nieuwe monster van Logitech. De G25 zou je kunnen omschrijven als een fusie tussen de kwaliteit van de rode MOMO Force, de featureset van de Driving Force Pro en dit geheel in het kwadraat. Stuurtjes van andere fabrikanten in en onder dit prijsgebied kunnen enkel maar machteloos toekijken. Is je budget niet toereikend, dan kun je best de veel goedkopere Driving Force Pro overwegen. Kwalitatief is de rode MOMO Force wel net iets beter, maar 1) de rode MOMO Force is niet langer nieuw verkrijgbaar en 2) de MOMO Force heeft geen 900° draaicirkel - iets wat het sturen enorm nauwkeuriger maakt eens je het gewend bent. Heb je nu een Driving Force Pro en ben je tevreden van de pedalen, dan heb je weinig of geen redenen om over te schakelen naar de G25. De G25 heeft een beter stuur, maar het verschil met de Driving Force Pro is eerder klein. Plus je verliest een berg knoppen op het stuur. Ben je echter op zoek naar betere pedalen maar vind je merken als BRD onbereikbaar ver weg, dan is de G25 je vriend. De shifter? Tsjah, leuke gadget, maar daar moet je het echt niet voor doen.
Pros:
• Zonder twijfel de beste stuurwiel-, pedalen-, en shiftercombinatie onder € 300.
• Zeer degelijke bouwkwaliteit van stuurwiel en pedalen.
• Ontkoppelingspedaal! Eindelijk.
• Krachtige veerdruk rempedaal.
• 900° draaihoek.
• Realistisch en sportief uiterlijk.
• Zeer goede en krachtige force feedback effecten.
Cons:
• Afwerkingsgraad niet altijd even goed.
• Ietwat vreemde positionering rempedaal.
• Veel te weinig knoppen op het stuurwiel.
• Shifter eerder een gadget dan een nuttige toevoeging.
• Geen duidelijke klik voelbaar bij sequentiële shifter en paddles.
• Kabel pedalenset mocht gerust wat langer zijn.
Jammer dat de shifter toch echt tegenvalt, maar dat is ook niet gek voor die prijs, die moet je gewoon als bonus zien. Wie graag schakelt kan altijd nog een aparte shifter kopen van een iets beter kaliber.
Misschien iets voor de productsurvey?
De aankoop van de G25 staat bij mij ook in de planning maar ik wacht even tot de verkrijgbaarheid wat beter is. Ik heb geen zin, als ik m'n geld hebt overgemaakt, weken zenuwachtig bij de deur te zitten wachten.
Het enige waar ik last van heb is dat als ik de sequentiële mode gebruik en terugschakel ik de shifter te makkelijk naar beneden druk waardoor hij beneden blijft staan. Misschien is dit gewoon wennen.
Heb het nog niet zo goed kunnen uitproberen maar op de PS2 en GT4 was het wel een goede beleving. De pedalen zitten wel dicht bij elkaar dus schoenen uit is wel aan te raden. En als je niet koppelt zit dat pedaal wel een beetje in de weg.
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen.
Het logitech logo in het midden van het stuur heeft bij mij een hele hoop krassen. Je voelt deze ook als je er met je nagels over gaat. De rest van het stuur, pedalen en schakelpook vertonen geen enkel gebruiksspoor. Hoort dit logo zo verkrast om een minder steriele uitstraling te krijgen of is het bij andere stuurtjes wel helemaal egaal zwart en strak?
Verder wil ik nog graag uitbreiden naar een racestoel/kuip. Nu twijfel ik over twee varianten maar weet in beiden niet goed hoe ik de shifter dan moet monteren.
De Hyperstimulator http://www.bernax.nl/kope...nl&product=clubman&menu=k met als enige optie de raceseat.
Of de A1 GP uitvoering van http://www.playseats.com/
Heeft iemand ervaring of ideeen over de plaatsing van de shifter? mijn voorkeur neigt naar de Hyperstimulator maar daar kan je wellicht moeilijk een extra tafeltje naast zetten voor de shifter?
Voorlopig zal ik wel met een monitor/tv blijven spelen maar een beamer is wel nog een wens voor de toekomst.
Verwijderd
Same here. Heb zojuist nog eens gekeken en mijn vermoedens bevestigd, er zit een plastic 'filter' overheen, die kun je ervan halen en dan zullen de krassen (zeer waarschijnlijk) weg zijn.nklaver234 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:08:
Het logitech logo in het midden van het stuur heeft bij mij een hele hoop krassen. Je voelt deze ook als je er met je nagels over gaat.
Bij de paddles is er een klik voelbaar.Cons:
• Geen duidelijke klik voelbaar bij sequentiële shifter en paddles.
Inderdaad, hoewel Logitech zegt dat je met een standaard verlengkabel de kabels kan verlengen, hadden ze dat voor die prijs best zelf kunnen doen. Hebben ze bij meer producten last van.• Kabel pedalenset mocht gerust wat langer zijn.
Net zoals "Schouw" reeds aanhaalt denk ik dat je het beschermingsplastic bent vergeten eraf te halen. Ook op de knoppenplaat van de shifter zit zulk een beschermingsfolie.nklaver234 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:08:
Het logitech logo in het midden van het stuur heeft bij mij een hele hoop krassen. Je voelt deze ook als je er met je nagels over gaat. De rest van het stuur, pedalen en schakelpook vertonen geen enkel gebruiksspoor. Hoort dit logo zo verkrast om een minder steriele uitstraling te krijgen of is het bij andere stuurtjes wel helemaal egaal zwart en strak?
Als je dat pietluttig fijn klikje van de microswitches bedoelt dan vrees ik dat dat toch volledig verloren gaat wanneer je aan het rijden bent en het stuur trilt door de force feedback. Een andere klik is er bij mij niet voelbaar. En een mechanisme om een voelbare klik te geven is ook al niet te bespeuren. De paddles zijn volledig gedemonteerd hier. Ze zijn gewoon bevestigd op een stuk veerstaal waarop zijn beurt een plastic plunger zit die op de microswitches drukt. Nergens een mechanische klik...Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:30:
Bij de paddles is er een klik voelbaar.
De twee drukknoppen op het stuurwiel ben ik dan weer wel uiterst tevreden over. Degelijke microswitches met een duidelijk voelbare klik. Veel beter dan die "rubbermat-knoppen" op de shifter en de Driving Force Pro.