Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Diegenen die de 7200.4 500gb al binnen hebben, wat zijn de ervaringen?

[ Voor 12% gewijzigd door duncanvdlinden op 08-02-2009 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hij moet nu op voorraad zijn bij Alternate:
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=AABSJ2
Ik ga eerst morgen bellen voor ik bestel.

Edit: kon het niet laten, toch maar besteld..!

[ Voor 15% gewijzigd door Gianni Rombios op 10-02-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft er nog niemand 1tje binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:25
ben ook benieuwd naar die seagate! moest net weer wat films van m'n schijf mikken om een update te kunnen installeren.. ;(

zie trouwens dat alternate ook die nieuwe toshiba's heeft: http://www.alternate.nl/h...1=Harddisks&l2=Serial-ATA
zouden erg stil en zuinig moeten zijn, beetje duur voor een 5400rpm schijf alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb vandaag m'n 7200.4 500GB binnen gehad van Salland. Het inbouwen in m'n 'oude' Macbook Pro viel me erg mee. Ik heb gewoon de service manual van Apple gevolgd en eigenlijk was het vrij simpel. Heeft me een uurtje gekost omdat ik het rustig aan deed. Belangrijkste is dat je het goede gereedshap hebt hiervoor. Ben nu even m'n backup aan het terugzetten dmv time machine.
Ben helaas m'n Vista cd kwijt, dus voordat ik die vind kan ik even geen windows benchmarks doen. :P

Mocht er iemand een benchmark programma in OS X willen zien. Roep maar welke. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:06
Satch schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:03:
Ik heb vandaag m'n 7200.4 500GB binnen gehad van Salland. Het inbouwen in m'n 'oude' Macbook Pro viel me erg mee. Ik heb gewoon de service manual van Apple gevolgd en eigenlijk was het vrij simpel. Heeft me een uurtje gekost omdat ik het rustig aan deed. Belangrijkste is dat je het goede gereedshap hebt hiervoor. Ben nu even m'n backup aan het terugzetten dmv time machine.
Ben helaas m'n Vista cd kwijt, dus voordat ik die vind kan ik even geen windows benchmarks doen. :P

Mocht er iemand een benchmark programma in OS X willen zien. Roep maar welke. :)
Mooi dat het goed gelukt is. Zou je wellicht xbench eens kunnen draaien? Hier vind je 'm: http://www.xbench.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Satch schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:03:

Ervaar jij hinderlijke trillingen? op notebookreview forum klaageden enkelen daar over, anderen zeiden dat het niet anders was dan hun oude disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
ceelcoumans schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:29:
[...]

Mooi dat het goed gelukt is. Zou je wellicht xbench eens kunnen draaien? Hier vind je 'm: http://www.xbench.com/
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/robbertdeboer/pics/x-bench.png
Dit was zonder dat er een ander programma draaide en met 105 van de 465GB in gebruik. :)
duncanvdlinden schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:44:
[...]

Ervaar jij hinderlijke trillingen? op notebookreview forum klaageden enkelen daar over, anderen zeiden dat het niet anders was dan hun oude disk.
Ik ervaar totaal geen trillingen. Alleen als ik m'n hand op m'n behuizing leg wanneer hij hard bezig is voel ik hem een klein beetje ratelen. Totaal niet storend dus. :) Hij maakt wel aardig wat meer geluid dan m'n vorige hard-disk (160GB 5400 rpm). En dan voornamelijk het idle geluid. Dat is zeg maar gelijk aan de fans van een mbp op 3000 rpm. Wat ik ook merk is dat hij aardig wat warmer wordt dan m'n vorige schijf. I.i.g is de behuizing links onder aardig warm, en dat heb ik nog nooit eerder gehad. Alhoewel ik hem de afgelopen uren alleen maar flink heb laten werken, dus misschien dat het in normale situaties meevalt. Zou wel met de warmte kunnen leven, kan nog steeds comfortabel typen. :P Als je dus echt een stille laptop wil zou ik een 5400rpm nemen. Desondanks ben ik er toch blij mee. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Satch op 11-02-2009 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Wow, dat is wel even een verschil met mijn gloednieuwe MBP met de stock 250gb 5400rpm.

Afbeeldingslocatie: http://g.imagehost.org/0124/Picture_1.png

Er is wel maar iets van 3gb van de 250gb vrij. Is er ergens info over hoeveel verschil het maakt in hoe snel je mac is afhankelijk van de vrije ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik weet niet waar die info precies is, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het gigantisch veel uitmaakt. Dat is eigenlijk om twee redenen. De eerste is dat het einde (laatste vrije deel) van een harde schijf tot 2x langzamer is dan het begin (als hij nog helemaal leeg is). Daarnaast leidt een erg volle harde schijf tot fragmentatie van de vrije ruimte, en op een gegeven moment werken de ingebouwde defragmentatie mechanismen van OS X ook niet meer omdat er te weinig vrije ruimte is om data heen en weer te schuiven. Tenslotte is het zo dat bij een volle schijf de gegevens over het algemeen over de complete schijf verspreid staan, omdat OS X data niet groepeert op de schijf. Dat kan wel met third party defragmentatie software zoals iDefrag. Het gevolg is dat bij het booten en starten van applicaties dat de files van een groter gebeid bij elkaar geraapt moeten worden, waardoor de laadtijd toeneemt.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Satch schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 01:28:
[...]

[afbeelding]
Dit was zonder dat er een ander programma draaide en met 105 van de 465GB in gebruik. :)
[...]

Ik ervaar totaal geen trillingen. Alleen als ik m'n hand op m'n behuizing leg wanneer hij hard bezig is voel ik hem een klein beetje ratelen. Totaal niet storend dus. :) Hij maakt wel aardig wat meer geluid dan m'n vorige hard-disk (160GB 5400 rpm). En dan voornamelijk het idle geluid. Dat is zeg maar gelijk aan de fans van een mbp op 3000 rpm. Wat ik ook merk is dat hij aardig wat warmer wordt dan m'n vorige schijf. I.i.g is de behuizing links onder aardig warm, en dat heb ik nog nooit eerder gehad. Alhoewel ik hem de afgelopen uren alleen maar flink heb laten werken, dus misschien dat het in normale situaties meevalt. Zou wel met de warmte kunnen leven, kan nog steeds comfortabel typen. :P Als je dus echt een stille laptop wil zou ik een 5400rpm nemen. Desondanks ben ik er toch blij mee. :)
Hmm dat vind ik wel minder, want mijn huidige hd is gewoon niet hoorbaar en wordt ook nooit warm. Ik had eerst een dell met een 7200 erin. Vond dat wel storend. Vooral in de zomer, dan is de linkerkant van de laptop steeds zo warm voor je palmen.

Maar ja, het blijft altijd een afweging tussen snelheid of comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liquid schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:37:
[...]

Maar ja, het blijft altijd een afweging tussen snelheid of comfort.
Wel jammer dat de schijf luider is dan de stock Hitachi. Ik kijk al vrij lang uit naar deze schijf, maar het geluid doet mij toch twijfelen. Kan iemand mij vertellen of schijven van 5400rpm per definitie even stil zijn dan de stockdrive? Ik las net nl. op notebookreview dat Apple zijn schijven voorzien van eigen firmware, zodat ze stiller en zuiniger zijn dan OEM drives... echt waar of een lulverhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:53:
[...]

Wel jammer dat de schijf luider is dan de stock Hitachi. Ik kijk al vrij lang uit naar deze schijf, maar het geluid doet mij toch twijfelen. Kan iemand mij vertellen of schijven van 5400rpm per definitie even stil zijn dan de stockdrive? Ik las net nl. op notebookreview dat Apple zijn schijven voorzien van eigen firmware, zodat ze stiller en zuiniger zijn dan OEM drives... echt waar of een lulverhaal?
Ja ik twijfel ook een beetje. Wat ik ook niet begrijp is dat de accestime van de 7200.4 haast hetzelfde is als een 5400rpm Western Digital. Ik had juist het idee dat de accestime juist lager zou zijn op een 7200rpm disk. Nu is rond de 17ms zowiezo wel normaal voor een 7200rpm. De 5400rpm Western Digital heeft gewoone een super goede lage accestime voor zo'n drive. De 7200.4 heeft daarintegen wel een hogere doorvoersnelheid.

Vergelijk je dat met de ontwikkeling van Desktop HDD's, de Western Digital Green 32mb cache bijvoorbeeld, dan zie je juist dat de accestime het verschil maakt met een 7200rpm disk :P Opmerkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
leuk testje (7200.4)
http://www.barefeats.com/note05.html

verder blijven de positieve reviews zich opstapelen bij newegg
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822148374

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Digistorm schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 08:01:
Ik weet niet waar die info precies is, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het gigantisch veel uitmaakt. Dat is eigenlijk om twee redenen. De eerste is dat het einde (laatste vrije deel) van een harde schijf tot 2x langzamer is dan het begin (als hij nog helemaal leeg is). Daarnaast leidt een erg volle harde schijf tot fragmentatie van de vrije ruimte, en op een gegeven moment werken de ingebouwde defragmentatie mechanismen van OS X ook niet meer omdat er te weinig vrije ruimte is om data heen en weer te schuiven. Tenslotte is het zo dat bij een volle schijf de gegevens over het algemeen over de complete schijf verspreid staan, omdat OS X data niet groepeert op de schijf. Dat kan wel met third party defragmentatie software zoals iDefrag. Het gevolg is dat bij het booten en starten van applicaties dat de files van een groter gebeid bij elkaar geraapt moeten worden, waardoor de laadtijd toeneemt.
Ik heb inmiddels 50gb vrijgemaakt en de getallen bij Xbench zijn nu 50% beter.

Wat betreft defragmentatie dacht ik dat dat nooit nodig was bij Mac OSX. Ik las ooit een artikel over iemand die zijn mac na 3 jaar iets van 1,5% gefragmenteerd had. En dat kwam door het schijfsysteem, maar ik heb daar weinig verstand van.

Iemand die kan vertellen of iDefrag etc nodig is, of een scam? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-09 20:23
Satch schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 01:28:
[...]

[afbeelding]
[...]
Als ik jouw screenshot bekijk dan lijken de prestaties van de 7200.4 ten opzichte van de 7200.3 wel mee te vallen. Ik heb een 7200.3 320GB gekocht en die heeft deze score:

Afbeeldingslocatie: http://p-development.nl/files/7200.3.png
(met verschillende programma's draaiend, geen zware zaken). 106GB gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Tja, het is ook wel logisch dat het allemaal sneller is etc. Waar ik nog wel op wacht is een review van het energiegebruik. Iemand op notebookreview.com zei dat het 40 minuten van zijn batterijduur afhaalde, maar dat was nattevingerwerk.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk, maar ik blijf benieuwd.

Verwijderd

PWSoft schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:10:
[...]

Ik heb een 7200.3 320GB gekocht en die heeft deze score:
Waar van heb je geupgrade en merk je verschil in geluidsproductie vergeleken met je oude hd?

• pascalw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-09 20:23
Vanaf de originele 5400.3. Ik merk eigelijk geen verschil in geluidsproductie moet ik zeggen.

• indeblauwezon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik heb een witte Macbook van ongeveer 1,5 jaar oud. Er zit nu een 80gb hardeschijf in met 1ghz werkgeheugen.

Ik wil een grotere harde schijf. Ik gebruik veel Photoshop, Illustrator, Premiere, After Effects en Logic met verschillende VST's.

Welke hardeschijf kan ik het beste voor deze doeleinden aanschaffen? Het liefst minimaal 250gig en hoe sneller hoe beter..

Een ander puntje:
Ik wil ook het werkgeheugen upgraden. Welke moet ik daarvoor hebben? Kan ik maximaal tot 2ghz of misschien zelfs 4?

Alvast bedankt! :)

• marcelcee
indeblauwezon schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:15:
Ik heb een witte Macbook van ongeveer 1,5 jaar oud. Er zit nu een 80gb hardeschijf in met 1ghz werkgeheugen.

Ik wil een grotere harde schijf. Ik gebruik veel Photoshop, Illustrator, Premiere, After Effects en Logic met verschillende VST's.

Welke hardeschijf kan ik het beste voor deze doeleinden aanschaffen? Het liefst minimaal 250gig en hoe sneller hoe beter..

Een ander puntje:
Ik wil ook het werkgeheugen upgraden. Welke moet ik daarvoor hebben? Kan ik maximaal tot 2ghz of misschien zelfs 4?

Alvast bedankt! :)
Als je een grotere harde schijf wilt, wat houd je tegen om voor de grootste/snelste binnen je budget te gaan? Tip: over precies zo een harde schijf gaat het enkele posts boven die van jou! 8)7
Wat betreft het geheugen, daar vond ik laatst een enorm handige website voor: www.apple.nl. Bij je zoektocht zou ik wel 'ghz' vervangen door 'gb' en dan komt het helemaal goed. Maar meer dan 2 kun je in jouw machine niet kwijt. Heb ik zelfs ook nog hier voor je liggen, maar dat is een ander gedeelte binnen tweakers. Succes ermee!

[ Voor 4% gewijzigd door marcelcee op 12-02-2009 20:50 ]

Verwijderd

PWSoft schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:20:
Vanaf de originele 5400.3. Ik merk eigelijk geen verschil in geluidsproductie moet ik zeggen.
Dat is wel prima, maar ik dacht dat 7200 schijven per definitie meer geluid maken dan 5400, of is dit niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Hoewel ik de 7200.4 500GB (zonder Gforce) sinds gisteren in een Windows laptopje (geen Apple dus) heb geschroefd hier mijn bevindingen:
Tegenover de standaard WD 160GB 5400rpm echt een grote stap vooruit. Average read 80 tegen 40 MB/s. Access time van 16.5 in HDTune was iets gunstiger dan verwacht.
De schijf maakt inderdaad wat meer geluid, maar het is geen gepiep of gefluit, het lijkt meer op een fan die heel zacht aanstaat. Het valt weg zodra de fan van de laptop meer toeren moet draaien. Warmte en vibratie heb ik geen last van in mijn laptop (hij zit op de bodem). Hij vibreert wel wat meer dan de standaard schijf maar het verschil is niet groot. Ook is het gelijkmatig, niet rrrrrRRRRrrrrRRRR zoals bij sommige andere schijven. Ik zit weinig in stille ruimtes dus ik heb er geen last van.

Ik ben er heel tevreden mee. Nu hopen dat de betrouwbaarheid met deze nieuwe serie ook weer in orde is...!

[ Voor 11% gewijzigd door Gianni Rombios op 13-02-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:45:
[...]

Dat is wel prima, maar ik dacht dat 7200 schijven per definitie meer geluid maken dan 5400, of is dit niet zo?
Oude 5400rpm zijn luid, en sommige modellen in sommige merken zijn nog steeds luid.

"Per definitie" gaat niet echt op. Net als een Ferrari niet "per definitie" sneller is dan een BMW. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
ceelcoumans schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:46:
[...]

Als je een grotere harde schijf wilt, wat houd je tegen om voor de grootste/snelste binnen je budget te gaan? Tip: over precies zo een harde schijf gaat het enkele posts boven die van jou! 8)7
Wat betreft het geheugen, daar vond ik laatst een enorm handige website voor: www.apple.nl. Bij je zoektocht zou ik wel 'ghz' vervangen door 'gb' en dan komt het helemaal goed. Maar meer dan 2 kun je in jouw machine niet kwijt. Heb ik zelfs ook nog hier voor je liggen, maar dat is een ander gedeelte binnen tweakers. Succes ermee!
Dus zo'n Seagate 500gb is wel best?

En voor geheugen, de Apple site vind ik daarin niet echt duidelijk. Ik heb even op Ebay gekeken en kwam toen dit tegen;
http://cgi.ebay.com/2GB-2...%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50

Zou zoiets als dit in mijn Macbook passen?

Alvast bedankt!!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mijzelf ingelezen te hebben, heb ik besloten om voor een 5000bevt te gaan.
Dit in plaats van de 7200.4, welke helaas meer geluid maakt, meer trilt en meer energie verbruikt.

Ik heb hiernaast ook een 320Gb 7200rpm overwogen, gezien het feit dat een 5000bevt ongeveer even snel is, en alle voordelen heeft van een 5400rpm, was de keuze snel gemaakt.

Mij rest nog één vraag, een lousy vraag.
Het blijkt dat de ene helft van de wereldbevolking bij de ombouw een Torx T8 nodig heeft, maar de andere helft kan zonder een dergelijke draaier uit de voeten. Volgens een Support page van Apple zelf, gepost in dit topic, is een T8 ook niet nodig...
Ik heb een Macbook White, 2.16 C2D, stock Hitachi 120GB. Moet ik op ebay een T8 kopen? Reacties gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
is de 5000bevt even snel als de 7200.4? waar heb je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:03:
Na mijzelf ingelezen te hebben, heb ik besloten om voor een 5000bevt te gaan.
Dit in plaats van de 7200.4, welke helaas meer geluid maakt, meer trilt en meer energie verbruikt.
Is dit natte vingerwerk? Heb je ook benchmarks gevonden, want ik kan ze nergens vinden.
Reacties gewenst :)
Idem!

[ Voor 29% gewijzigd door cornelixnootje1 op 14-02-2009 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Executor16 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:19:
is de 5000bevt even snel als de 7200.4? waar heb je dat vandaan?
Beter lezen, hij zegt ongeveer even snel als een 320gb 7200rpm, die zijn doorgaans langzamer dan de Seagate 7200.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ik heb er nu een Hitachi 7200rpm 200gb in (optie op apple.com tijdens de aankoop). Ik ben op zich wel blij met de snelheid. Wat ik mij afvraag is of ik qua snelheid erop achteruit zou gaan als ik zo'n 5000bevt aanschaf. Voor mij maakt de warmte en geluidsproductie namelijk wel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Executor16 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:35:
Ik heb er nu een Hitachi 7200rpm 200gb in (optie op apple.com tijdens de aankoop). Ik ben op zich wel blij met de snelheid. Wat ik mij afvraag is of ik qua snelheid erop achteruit zou gaan als ik zo'n 5000bevt aanschaf. Voor mij maakt de warmte en geluidsproductie namelijk wel uit :)
Qua snelheid zul je er vrij hard op vooruit gaan. Wat betreft warmte/geluid weet ik het niet. Volgens mij kun je het beste even de reviews op newegg.com checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:07:

Is dit natte vingerwerk? Heb je ook benchmarks gevonden, want ik kan ze nergens vinden.
Ja en nee.
Volgens de eerste post hier: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=307430, een uitgebreide review over de 5000bevt,
en deze chart van Tom's Hardware: http://www.tomshardware.c...ower-Consumption,684.html,
is de 5000bevt een zeer zuinige schijf. De review laat ook zien dat de drive op circa 37, 38 graden opereert.
Maximaal verbruik volgens de chart, specificaties en review is 2.62W.

Van de 7200.4 zijn helaas geen benchmarks over het verbruik. Volgens deze eerste post:
http://forum.notebookrevi...read.php?t=271131&page=57
loopt de temperatuur van zijn 7200.4 maximaal op tot 46C. Meer hitte, dus meer energie(verlies) in mijn ogen.
Volgens deze man, met een 7200.4 in zijn MacbookPro, heeft het gebruik van de nieuwe schijf zijn batterytime verkort met 40(!) minuten. Temperatuur is hier maximaal 45C. Echter is het verbruik volgens de specsheet (http://www.seagate.com/do...sc/ds_momentus_7200_4.pdf) : Idle 0,67W en Seek 1,554W.

Natuurlijk moet de 40 minuten verkorte accuduur genomen worden met een korreltje zout. En verhoogde werktemperatuur is geen directe indicatie van een verhoogde energieconsumptie. Maar afgaande op de Tom's Hardwarechart is er slechts één 7200rpm HD zuiniger is dan de 5000bevt: de Fujitsu MHX2300BT.

Lettend op deze feiten trek ik de conclusie dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de nieuwe 7200.4 zuiniger is dan de 5000bevt. Maargoed, als er morgen iemand is die aantoont dat hij wél zuiniger is, heb ik de afgelopen 15 minuten ietswat beter kunnen besteden.

Maar Niek, jij hebt de 7200.4 toch ingebouwd? Wat zijn jouw ervaringen met name op het gebied van geluidsproductie? Ik wil namelijk een stille HD, ten minste even stil als de Hitachi 120GB (stock). Is de geluidsproductie even erg als de man met de 7200.4 in zijn MBP doet vermoeden, het niet kunnen slapen?
Vanaf welk model heb je geupgrade en merk je verschil in geluidsproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:15:
[...]

Ja en nee.
Volgens de eerste post hier: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=307430, een uitgebreide review over de 5000bevt,
en deze chart van Tom's Hardware: http://www.tomshardware.c...ower-Consumption,684.html,
is de 5000bevt een zeer zuinige schijf. De review laat ook zien dat de drive op circa 37, 38 graden opereert.
Dat die 5000bevt een top schijf is is zeker waar.
Van de 7200.4 zijn helaas geen benchmarks over het verbruik. Volgens deze eerste post:
loopt de temperatuur van zijn 7200.4 maximaal op tot 46C. Meer hitte, dus meer energie(verlies) in mijn ogen.
Tja, dat klinkt logisch. Hoewel hij misschien wel minder lang dat verlies draait. 1 uur op 35c en draaien of 0,5 uur op 46 graden, dat zou nog kunnen schelen. Maar in normaal gebruik zal je waarschijnlijk gelijk hebben.
Volgens deze man, met een 7200.4 in zijn MacbookPro, heeft het gebruik van de nieuwe schijf zijn batterytime verkort met 40(!) minuten. Temperatuur is hier maximaal 45C. Echter is het verbruik volgens de specsheet (http://www.seagate.com/do...sc/ds_momentus_7200_4.pdf) : Idle 0,67W en Seek 1,554W.
Die man zegt later ook dat hij hem wel enorm heeft lopen testen en dat dat zijn waarneming heeft beinvloed. Hij heeft het niet echt getest dus. Die specsheet is wel veelbelovend,1,5 Watt is wel weinig, en gezien de 55Whr batterij kan de HDD nauwelijks de schuld krijgen van 40 minuten minder batterijtijd.
Natuurlijk moet de 40 minuten verkorte accuduur genomen worden met een korreltje zout. En verhoogde werktemperatuur is geen directe indicatie van een verhoogde energieconsumptie. Maar afgaande op de Tom's Hardwarechart is er slechts één 7200rpm HD zuiniger is dan de 5000bevt: de Fujitsu MHX2300BT.
Ja, hij zal 99% zeker MEER energie gebruiken dan de BEVT5000 maar de vraag is natuurlijk hoeveel meer. Als het 10% meer is, en het kost me 5 minuten batterij, vind ik het prima. 40 minuten is onacceptabel.
Lettend op deze feiten trek ik de conclusie dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de nieuwe 7200.4 zuiniger is dan de 5000bevt. Maargoed, als er morgen iemand is die aantoont dat hij wél zuiniger is, heb ik de afgelopen 15 minuten ietswat beter kunnen besteden.

Maar Niek, jij hebt de 7200.4 toch ingebouwd? Wat zijn jouw ervaringen met name op het gebied van geluidsproductie? Ik wil namelijk een stille HD, ten minste even stil als de Hitachi 120GB (stock). Is de geluidsproductie even erg als de man met de 7200.4 in zijn MBP doet vermoeden, het niet kunnen slapen?
Ik was wat optimistisch maar newegg had mijn order gecancelled want "buitenlandse credit card". Heb inmiddels opnieuw besteld bij tigerdirect (scheelde ook nog eens 30 dollar) en hij komt de 17e.

Hij gaat in een nieuwe MBP 2.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:15:
[...]

Ja en nee.

Ik heb mijn 7200.4 net binnen en ingebouwd in mijn mbp '07. Hij maakt zeker meer lawaai dan de default fujitsu 120gb die erin zat. Zo 's avonds als het omgevings geluid wat minder is hoor ik hem duidelijk, overdag heb ik daar wat minder last van. Maar goed de schijf is wel een stuk sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slackware schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 22:35:
[...]

Ik heb mijn 7200.4 net binnen en ingebouwd in mijn mbp '07. Hij maakt zeker meer lawaai dan de default fujitsu 120gb die erin zat. Zo 's avonds als het omgevings geluid wat minder is hoor ik hem duidelijk, overdag heb ik daar wat minder last van. Maar goed de schijf is wel een stuk sneller!
Én natuurlijk 380GB extra :) Ik vrees dat ik zelf ga voor de 5400rpm, hoewel ik graag een snellere schijf wil is voor mij de geluidsproductie toch een te groot nadeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
indeblauwezon schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 12:38:
[...]

Dus zo'n Seagate 500gb is wel best?

En voor geheugen, de Apple site vind ik daarin niet echt duidelijk. Ik heb even op Ebay gekeken en kwam toen dit tegen;
http://cgi.ebay.com/2GB-2...%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50

Zou zoiets als dit in mijn Macbook passen?

Alvast bedankt!!! ;)
Je kunt maximaal 2gb kwijt in je macbook, vandaar dat de door jou gelinkte kit met 4gb dan ook niet zal werken. Je moet op zoek naar DDR2-667 geheugen en dan maximaal 2gb groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
ceelcoumans schreef op zondag 15 februari 2009 @ 02:15:
[...]

Je kunt maximaal 2gb kwijt in je macbook
Oké.
En dan 2 x 1 GB of gewoon 1 x 2 GB of maakt dat niet uit? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps, wrong topic :)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
indeblauwezon schreef op zondag 15 februari 2009 @ 10:41:
[...]

Oké.
En dan 2 x 1 GB of gewoon 1 x 2 GB of maakt dat niet uit? :*)
2x 1gb, en geheugen fabrikanten hebben een configurator waar je jouw type macbook gewoon tussen kan selecteren.

www.kingston.com
www.crucial.com
www.corsair.com

je generatie macbook kun je nalezen door naar appeltje te gaan > Over deze Mac > Meer info...
daar staat modelaanduiding.

Bij mij staat er:
Modelaanduiding: MacBook4,1

Dus heb ik een 4e generatie MacBook.

edit: Ik heb eventueel ook nog wel 2x 1gb voor jou.

[ Voor 26% gewijzigd door duncanvdlinden op 15-02-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
ik denk ook dat ik maar voor de 5000bevt ga, geluid en warmte zijn voor mij echt wel belangrijk :) En ik ga er natuurlijk met ruimte en snelheid ook op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik ben erg benieuwd hoe het verbruik nou echt uit de testen komt van de seagate 7200.4.
Temperatuurmetingen van gebruikers zijn niet zaligmakend, het kan bijvoorbeeld best wel zo zijn dat het adem gaatje waar de warme lucht uit moet ontsnappen belemmerd wordt. Ik verbaas me er een beetje over dat de seagate in eens veel meer gebruikt dan de vorige 7200.3, omdat hun daar volgens Toms Hardware juist de beste energie/prestatieverhouding hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
duncanvdlinden schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:42: Ik verbaas me er een beetje over dat de seagate in eens veel meer gebruikt dan de vorige 7200.3, omdat hun daar volgens Toms Hardware juist de beste energie/prestatieverhouding hadden.
Tja, dat staat niet gelijk aan normaal verbruik. Wellicht bedoelen ze dat je met die schijf met het minste energie 100gb kan rondpompen, maar wie doet dat nou dagelijks?

Toch, ik denk dat je voor "echte" benchmarks toch moet wchten op een "echte" site om ze te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Sinds 2 dagen draai ik een Seagate 500gb 7200rpm (7200.4) met volle tevredenheid. Het inbouwen in mijn MBP (early 2008) was ook binnen 20 min. gepiept.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Heb hem binnen (7200.4 500gb Seagate), eerste bevindingen:

- Inbouwen (MBP 2.4 unibody) kostte 2 minuten.
- Installeren 10.5 ging zeer snel (<40 minuten)
- Opstarten gaat veel sneller dan met de stock 250gb 5400rpm (35 seconden ipv meer dan een minuut, maar dat wordt wel wat vertekend door de schone installatie en de legere schijf)
- Werken over het algemeen gaat sneller. Opstarten Safari etc, voelt veel vlotter.
- Temperatuur (gemeten met iStat) is nog nooit boven de 36 C gekomen, ook niet bij het overzetten van 80gb iTunes library.
- Als ik hard mijn best doe kan ik hem horen. Maar zodra de TV aanstaat, of als het regent, oid, dan is het onmogelijk.
- Idem voor trillingen, als je je best doet kan je hem voelen, dat kon bij de stock schijf niet.

Stroomgebruik nog niet kunnen testen, zou ook niet zo gauw weten hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Hoewel ik een 7200.4 AS besteld had (bij Centralpoint) blijk ik een ASG (met Geforce sensor) te hebben... Of hebben meer mensen dat hun schijf als ST9500420ASG herkend wordt?

Update: Nog iets leuks: als ik op de Seagate website serienummer + typenummer invul heb ik 5 jaar garantie (ipv de 3). Tot 24jan2014 dus het is niet omdat de garantie toevallig nog vorig jaar was ingegaan (toen Seagate nog 5 jaar garantie als standaard had).

[ Voor 42% gewijzigd door Gianni Rombios op 17-02-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Bij mij staat er gewoon het AS model in System Profiler.

Ik vraag me wel af of de sensor in de Mac zelf nog wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Vanmorgen de 5000bevt binnen gekregen. Hij zat er in een half uurtje in ofzo. Over de schijf zelf: Ben erg tevreden, zeker sneller dan mijn vorige 200gb 7200rpm van Hitachi. Daarnaast is de schijf echt superstil. Dacht in het begin zelfs dat ie niet aan ging ofzo :D ook geen last van trillingen of iets dergelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door Executor16 op 18-02-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds een paar dagen de 7200.4, 500gb, met g-shock protection. Drama!! Continue crashes (paar keer per uur soms wel), totdat ik de sudden motion sensor uitgeschakeld heb (2 dagen terug). Geen enkele crash meer. Ik houd het in de gaten.

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Executor: waar heb je de 5000bevt gekocht? Zit erover na te denken om ok deze schijf aan te schaffeb. Je eerste bevindingen dragen daar natuurlijk aan bij.

Sowieso schrijf je zo!

• Satch
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:14:
Bij mij staat er gewoon het AS model in System Profiler.

Ik vraag me wel af of de sensor in de Mac zelf nog wel werkt.
Bij mij staat er ASG in System Profiler, ik geloof dat er op de schijf zelf wel gewoon AS stond. I.i.g nog geen crashes gehad en het systeem loopt nu lekker snel. Vooral met opstarten scheelt het een hoop. Nu doe ik dat niet zo vaak, maar toch leuk. :P

• Executor16
  • Niet online
nadroJ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:50:
Executor: waar heb je de 5000bevt gekocht? Zit erover na te denken om ok deze schijf aan te schaffeb. Je eerste bevindingen dragen daar natuurlijk aan bij.
Bij Salland, dan zit je nog net onder de 100,- inclusief verzenden. Had hem binnen 2 of 3 dagen in huis. Goed verpakt ook.

Bevindingen zijn nog steeds super trouwens, echt nog een zee van ruimte, nadat ik alles heb gekopieerd wat ik erop had staan. En soms echt nog effe m'n oor erop leggen om te horen of ie wel draait :P

[ Voor 21% gewijzigd door Executor16 op 19-02-2009 13:28 ]

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Executor16 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 13:26:
[...]

Bij Salland, dan zit je nog net onder de 100,- inclusief verzenden. Had hem binnen 2 of 3 dagen in huis. Goed verpakt ook.

Bevindingen zijn nog steeds super trouwens, echt nog een zee van ruimte, nadat ik alles heb gekopieerd wat ik erop had staan. En soms echt nog effe m'n oor erop leggen om te horen of ie wel draait :P
Ik heb hem vandaag ook besteld. Aangezien Salland en ik niet zulke goeie vrienden meer zijn na wat supportprobleempjes heb ik hem bij Azerty besteld. (Woon vlakbij Raalte dus wel zo makkelijk.)

Hoop heb begin volgende week in huis te hebben. Hij komt in mijn unibody 2.0 MB die nu de standaard 160 GB HD heeft. Heb er meteen een extern huisje bij gekocht voor de 160 GB.
Snelheid is voor mij niet echt het belangrijkste punt, want ik gebruik mijn mac niet echt voor zware applicaties. Stilte en lief voor de accu zijn voor mij belangrijke punten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

De laatste tijd zit mijn harde schijf vaak helemaal vol. Tijd dus voor een nieuwe dacht ik zo.

Even zoeken bracht mij op deze harde schijf: link

De harde schijf zou zijn voor een MacBook late '07 model. Iemand die mij kan geruststellen inzake snelheid/geluid/performantie e.d.

Alvast dank.

Battle.net: NagaByrd#2844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
nagasy schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:36:
De laatste tijd zit mijn harde schijf vaak helemaal vol. Tijd dus voor een nieuwe dacht ik zo.

Even zoeken bracht mij op deze harde schijf: link

De harde schijf zou zijn voor een MacBook late '07 model. Iemand die mij kan geruststellen inzake snelheid/geluid/performantie e.d.

Alvast dank.
Volgens mij is die slechter dan de WD 5000bevt. Laatste heb ik nu een tijdje in mijn macbook zitten (ook late 07) en die is iig stiller dan de stock seagate en veel sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Als je een 500gb 5400rpm schijf wil moet je echt de 5000bevt hebben. Zie ook reviews op newegg en tomshardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Niet online
Satch schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 00:15:
[...]

Bij mij staat er ASG in System Profiler, ik geloof dat er op de schijf zelf wel gewoon AS stond. I.i.g nog geen crashes gehad en het systeem loopt nu lekker snel. Vooral met opstarten scheelt het een hoop. Nu doe ik dat niet zo vaak, maar toch leuk. :P
Bij mij precies hetzelfde, er staat AS op de schijf zelf, maar ASG in system profiler. Verder ook geen problemen mee gehad, werkt prima. Overigens komt mijn schijf van Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
5000bevt ook de aanbeveling vanaf hier :)

draait nu bijna een weekje, echt een superschijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik heb met de 7200.4 (AS maar herkend als ASG) af en toe dat de schijf een seconde of twee een raar geluid maakt.Het is geen geklik maar meer een soort bokke-bokke-bok. Alle smart waardes zijn okee en verder werkt hij goed.Ik denk dat het de geforce protection is die soms per ongeluk ingrijpt (door zijn eigen vibratie...? Verder wordt hij ook nogal warm - tegen de 45C. Achteraf gezien had ik toch liever de WD500BEVT genomen. De Momentus 5400.6 die Nagasy hierboven noemt is dacht ik nog niet getest bij tomshardware, maar de access tijd is hoger dan van de WD. Ook zie je bij Newegg dat hij (nog) niet zo betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik zit in dubio, heb in mijn early 2008 mbp een WD Black Scorpio zitten a 320 GB @ 7200 rondjes per minuut. Maar nu begin ik langzamer hand toch tegen de ruimtelimiet aan te lopen. Maak veel gebruik van VMware en zet XP Embedded installaties in elkaar waarvan ik alles bewaar.

Is het het waard gezien de prijs/snelheid om voor de 500 GB 7200.4 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Dank voor de snelle respons, de WD500bevt is net besteld :).

Battle.net: NagaByrd#2844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Stouten schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:18:
Ik zit in dubio, heb in mijn early 2008 mbp een WD Black Scorpio zitten a 320 GB @ 7200 rondjes per minuut. Maar nu begin ik langzamer hand toch tegen de ruimtelimiet aan te lopen. Maak veel gebruik van VMware en zet XP Embedded installaties in elkaar waarvan ik alles bewaar.

Is het het waard gezien de prijs/snelheid om voor de 500 GB 7200.4 te gaan?
Geen idee of je die snelheid nodig hebt. Maar volgens mij zou je ook met de 5000BEVT 5400rpm er in snelheid op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 07:11
ben ook van plan de HD te vervangen in m'n macbook pro van eind november 2006, 2.33Ghz C2D.

Nog wel 2 dingen waarover ik graag wat advies/overwegingen wil:
1. Hoe moeilijk is het nou om deze HD zelf te vervangen bij mijn model (het ziet er vrij bewerkelijk uit in de instructies). Graag ervaringen van degenen die het op dit model gedaan hebben. Servicepunt in Den Haag vraagt er 79 euro voor.
2. De keus is eigenlijk de WD 5000BEVT ofwel Seagate 500GB 7200.4. Reden van vervanging is met name snelheid, en daarna opslagruimte. Als ik de ervaringen zo lees, dan loop je blijkbaar het risico met de Seagate dat je spijt krijgt door de hitte- en geluidsproductie. Ik hoor graag van degenen die er nog niets over vermeldt hebben wat hun ervaringen op dat gebied zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
Ik twijfel tussen dezelfde HD's. Welke zouden jullie adviseren? Snelheid van HD is voor mij het belangrijkste. Luidheid van HD minder belangrijk, omdat ik altijd wel muziek op heb staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Als je voor snelheid gaat lijkt de Seagate een prima keus.

Heb zelf de WD besteld, omdat snelheid juist niet belangrijk is. Heb net een mailtje binnen dat hij klaar ligt om af te halen. Morgenavond kan ik hopelijk wat ervaringen melden.

In dit topic is er nog een post van Muismat met info over deze 2 hd's.
Daar staat ook deze LINK naar wat benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Hmm toch jammer dat de meningen over de 7200.4 schijf zo bedeeld zijn, sommige vinden hem op alle vlakken geweldig: geen hinderlijke trillingen, stil, snel, en cool. Anderen weer op bepaalde punten negatief.
Heb ook een 2 tal reviews gelezen over de schijf in een zwarte macbook (heb zelf een witte), en ook daar alles lof.

Het liefste heb ik wel de 7200.4, als hij geen grote nadelen heeft, heb daar juist lang op gewacht: opslag + flinke stap vooruit kwa performance (heb nu de standaard hitachi 160gb MacBook early 2008)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
In mijn nieuwe MBP doet de 7200.4 het prima. De snelheid is een enorme verbetering, maar dat zou de BEVT ook geweest zijn. Het geluid is aanwezig, dat is een feit. Maar je moet vaak je best doen om hem te horen.

Qua temperatuur kan ik je geruststellen: hij komt zelden boven de 36 C.

Hier staat ook een uitgebreide review: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822148374 (De 2e volgens mij, getiteled" disappointed by noise and vibration")

Het komt er volgens mij op neer dat het enige voordeel van de 7200.4 de snelheid is. Voor de rest alleen maar nadelen. Lastige afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

cornelixnootje1 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 18:59:
In mijn nieuwe MBP doet de 7200.4 het prima. De snelheid is een enorme verbetering, maar dat zou de BEVT ook geweest zijn. Het geluid is aanwezig, dat is een feit. Maar je moet vaak je best doen om hem te horen.

Qua temperatuur kan ik je geruststellen: hij komt zelden boven de 36 C.

Hier staat ook een uitgebreide review: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822148374 (De 2e volgens mij, getiteled" disappointed by noise and vibration")

Het komt er volgens mij op neer dat het enige voordeel van de 7200.4 de snelheid is. Voor de rest alleen maar nadelen. Lastige afweging.
Jullie maken het er nu niet makkelijker voor mij op. Ik wil graag in maart als de garantie van mijn MBP verloopt deze upgraden naar een 500 Gigabyte schijf. Nu is de vraag of dit een 5400 of een 7200 rpm gaat worden. Snelheid vs batterij duur. De MBP is mijn primaire computer. Graag zou ik willen dat die na de upgrade nog steeds 4 uren op een batterij lading kan doen. Aan de andere kant lijkt het me ook fijn als die thuis staat en druk bezig is met Apple Aperture de snelheid van een 7200 rpm schijf kan benutten.

Nu zit er een FUJITSU MHY2200BH van 200 GB (5400rpm) in mijn Macbook Pro. Ik weet weinig over deze schijf. Als ik een xbench test draai zoals velen in deze draad verbaas ik me hoe traag mijn schijf in verhouding is.

Heeft Western Digital al een 500 Gigabyte 7200 RPM aangekondigd. Is er ook al nieuws over grotere 5400 rpm schijven ? Een 640 of een 750 GB schijf in mijn media mac mini zal ook nooit een verkeerde investering zijn :P

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Je kan wachten op een 750gb 5400rpm schijf. Deze zal wss sneller zijn dan de 7200.4 en niet de nadelen hebben. Maar dat kan nog wel een hele tijd duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
@Niek
Stel, je zou nu weer een hd kopen, zou je dan weer voor de 7200.4 gaan of vind je de nadelen toch de groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ik zou voor de 5000BEVT gaan. Ik heb het idee dat deze 0 van de nadelen heeft van de huidige 7200.4 en ik heb sterk de indruk dat (in normaal gebruik) de 7200.4 maar weinig extra snelheid biedt.

Dat laatste baseer ik op de speed benchmarks van 80 (ipv 60 oid bij de BEVT) en het feit dat mijn iStat meter bijna nooit boven de 30 mbps uit komt. Of dat een betrouwbare manier van meten is, geen idee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe hebben jullie de informatie van de oude hd naar de nieuwe overgezet? :+

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
waarschijnlijk merk je het verschil in de praktijk ook niet, behalve in benchmarks en als je ze naast elkaar zou hebben staan, wat dat betreft neig ik toch naar de 5000bevt, of nog even wachten (dat kan altijd..)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 18:09:
Oude HDD in een SATA behuizing en met een usb kabeltje. Je kan ook de migratie assistent gebruiken, maar ik vind het idee van een "schone installatie" wel prettig.
StanTheMan schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 18:18:
waarschijnlijk merk je het verschil in de praktijk ook niet, behalve in benchmarks en als je ze naast elkaar zou hebben staan, wat dat betreft neig ik toch naar de 5000bevt, of nog even wachten (dat kan altijd..)..
Even wachten kan altijd, maar de tijd tussen de aankondiging van de 7200.4 (oktober) en de verkoop was dus 4 maanden. En voor zover ik weet is er nog niet eens een aankondiging van een 640gb of een 750gb. Dus wachten zal waarschijnlijk na de zomer worden. (Gokje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de ervaringen met backups terugzetten middels Time Machine, moet je hiervoor eerst OSX opnieuw installeren, of kan je de backup terugzetten op een 'onbewerkte' schijf?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Heb net de WD 5000bevt opgehaald icm een extern huisje van Cooler Master (de XCraft, usb en eSata). Nu heb ik eerst de HD in dit huisje gezet om hem even te testen.
Het gekke is dat de HD totaal niet herkent lijkt te worden door Mac OS. De Disk utility geeft hem niet weer. Op een andere pc (windows) doet hij het prima. Andere externe HD's werken wel op de MB (Heb nog een 3.5" HD ook in een Xcraft huisje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:39:
Heb net de WD 5000bevt opgehaald icm een extern huisje van Cooler Master (de XCraft, usb en eSata). Nu heb ik eerst de HD in dit huisje gezet om hem even te testen.
Het gekke is dat de HD totaal niet herkent lijkt te worden door Mac OS. De Disk utility geeft hem niet weer. Op een andere pc (windows) doet hij het prima. Andere externe HD's werken wel op de MB (Heb nog een 3.5" HD ook in een Xcraft huisje).
heb je hem op osx geformateerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Formatteren gaat nogal lastig als hij niet herkent wordt ;-)

Ik moet mijn vorige post even terug nemen. Ik zag een interne WD 500 GB aan voor de externe... Hij lijkt gewoon helemaal niks te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Farmerwood schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 22:08:
Formatteren gaat nogal lastig als hij niet herkent wordt ;-)

Ik moet mijn vorige post even terug nemen. Ik zag een interne WD 500 GB aan voor de externe... Hij lijkt gewoon helemaal niks te doen dus.
Spint hij wel op?

Probeer hem even intern, wellicht moet hij eerst geformatteerd worden voordat hij in de externe behuizing herkend wordt. Of je externe behuizing is stuk. Die kun je testen door je huidige interne daar even in te doen en op te starten vanaf die schijf (houd optie knop in bij opstarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Heb je wel 2x usb kabel aangesloten? 1x levert misschien te weinig stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Heb hem intussen deels aan de praat. Als ik alle schroefjes netjes vast zette trok ik de hd blijkbaar net los van wat contacten.
Hij spint netjes op en het ledje van het huisje brandt ook. Op mijn windowsbak kan ik er gewoon bij nu en werkt hij prima in NTFS geformatteerd. De MB herkent hem echter nog niet. Mijn andere externe HD is ext3 geformatteerd voor mijn linuxservertje. Die wordt netjes herkend al kan ik er in de Finder niet bij. Deze externe HD verschijnt zelfs niet in de system profiler...

Ik snap er ff niks meer van. Mac Os is nog steeds redelijk nieuw voor me, maar het lijkt me dat het toch gewoon moet werken. Zal hem morgen eens intern in de MB hangen.

edit:
Je moet idd beide usb-aansluitingen aansluiten, want anders begint Windows te mekkeren dat hij niet goed herkent kan worden. Maar dat doe ik steeds netjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 24-02-2009 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 18:09:
Carbon Copy Cloner.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
Waar zal ik die 5000bevt bestellen?

Is dit een goede website?
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=378960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_M
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 13:52

R_M

Farmerwood schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 23:00:
Heb hem intussen deels aan de praat. Als ik alle schroefjes netjes vast zette trok ik de hd blijkbaar net los van wat contacten.
Hij spint netjes op en het ledje van het huisje brandt ook. Op mijn windowsbak kan ik er gewoon bij nu en werkt hij prima in NTFS geformatteerd. De MB herkent hem echter nog niet. Mijn andere externe HD is ext3 geformatteerd voor mijn linuxservertje. Die wordt netjes herkend al kan ik er in de Finder niet bij. Deze externe HD verschijnt zelfs niet in de system profiler...
Ik had net hetzelfde probleem. Gisteren een oplossing gevonden. Start eens op met de externe HD aangesloten. Bij mij werd de schijf dan wel herkend en startte het schijfhulpprogramma op om aan te geven dat het bestandsformaat niet herkend werd (was nochtans FAT32, maar ja...). Ik heb ze daarna kunnen formatteren en nu doet ze het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 11-09 14:05
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:03:
Wat zijn de ervaringen met backups terugzetten middels Time Machine, moet je hiervoor eerst OSX opnieuw installeren, of kan je de backup terugzetten op een 'onbewerkte' schijf?
Tijdens installeren vraagt 10.5 of je nog een time machine backup hebt staan. Dan zeg je ja en wijs je ff de juiste schijf aan. Verder hoef je niks te doen.

20 minuten wachten tijdens het pruttelen en je hebt 100% van je oude installatie staan op je nieuwe schijf/machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 09:04
Ik zit ook hieraan te denken.

Maar heb ondertussen ook een andere vraag, terug te leiden op het feit dat ik eerder een windows gebruiker geweest ben en toch wel elk jaar mn pc maar herinstalleerde wegens snelheidsverlies.
Nu heb ik mn mbp al 2 jaar (loopt nog lekker), en met een hdd replacement kan je ook een clean install doen, maar ja moet je weer alles terugzetten met t handje en niet een cooldudes ofzo iets....

Om de hoeveel jaren installeren jullie OSX opnieuw? echt als schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:45
En is zoiets nodig? Ik vraag het me ook af nu mijn 250 gb wat krap begint te worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
ik denk dat ik mijn oude installatie gewoon 1:1 overzet. Bij 10.6 snow leopard waarschijnlijk een nieuwe installatie (heb dat ook bij 10.4 naar 10.5 gedaan).

• Farmerwood
  • Niet online
R_M schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:25:
[...]

Ik had net hetzelfde probleem. Gisteren een oplossing gevonden. Start eens op met de externe HD aangesloten. Bij mij werd de schijf dan wel herkend en startte het schijfhulpprogramma op om aan te geven dat het bestandsformaat niet herkend werd (was nochtans FAT32, maar ja...). Ik heb ze daarna kunnen formatteren en nu doet ze het prima.
Dat heb ik gister ook even geprobeerd, maar dat werkte niet. Sterker nog: Mac OS wilde niet meer starten... Ik heb ongeveer 5 min naar een wit scherm zitten kijken en heb toen de usb-HD los getrokken. Prompt kwam het appeltje in beeld en iets later mijn inlogscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_M
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 13:52

R_M

Bij mij is dat de enige manier om de externe hd te laten herkennen. Als ik ze later inplug, dan wordt ze niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 11-09 14:05
cazzer22 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:38:

Om de hoeveel jaren installeren jullie OSX opnieuw? echt als schoon?
Nog nooit gedaan sinds een installatie van 2004 (powerbook) tot nu (bijna 3 jaar oude MBP). Toen gebruikte ik de optie om je oude computer via firewire aan te sluiten tijdens installatie, straks met nieuwe HD doe ik het via Time-machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
R_M schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:11:
Bij mij is dat de enige manier om de externe hd te laten herkennen. Als ik ze later inplug, dan wordt ze niet herkend.
Ik heb hier hetzelfde probleem, heb net mijn interne HD vervangen van mijn Macbook (alu) door een 320GB 7200rpm WD en mijn oude in een externe behuizing gedaan, maar deze word ook niet herkent door het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Dit zal waarschijnlijk aan de chipset van de behuizing liggen, je zult dan of een driver moeten opscharrelen of een andere case moeten kopen. Als de naam van de usb2 chip nergens staat vermeld de case even open halen.
Hier een voorbeeld van een case waar je een driver voor moet halen:
http://www.pocketec.net/d...rivers&_UserReference=7F0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Gianni Rombios schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 00:24:
Dit zal waarschijnlijk aan de chipset van de behuizing liggen, je zult dan of een driver moeten opscharrelen of een andere case moeten kopen. Als de naam van de usb2 chip nergens staat vermeld de case even open halen.
Hier een voorbeeld van een case waar je een driver voor moet halen:
http://www.pocketec.net/d...rivers&_UserReference=7F0
Hmz, op het chipje staat OmniTech UTS8000, als ik het google kom ik uit op een Kroatische website waar ik helemaal niet aan uit kom. Zal waarschijnlijk een nieuwe behuizing worden dan.

Behuizing zelf is deze http://www.tones.be/shop_product.php?idx=106328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Lijkt erop dat er een driver voor is http://www.coolermaster.c...duct.php?act=detail&id=33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Yup die heb ik al geinstalleerd, maar nog altijd hetzelfde resultaat. Ik ga deze terugsturen en een nieuwe behuizing kopen die wel compatibel is met leopard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Tijn89 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:54:
En is zoiets nodig? Ik vraag het me ook af nu mijn 250 gb wat krap begint te worden :(
Is op zich niet nodig. Het grote verschil met Windows is dat OS X geen register heeft. Windows heeft dat wel, en bewaart overal wel troep van. Hierdoor scheit Windows zichzelf infeite onder, en wordt het systeem steeds trager.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb inmiddels vijf dagen de 5000bevt in mijn Macbook Pro zitten. Heb de variant van halverwege 2007, en had daarin de 160GB 7200RPM schijf zitten van Seagate (7200.2). Heb expres geen benchmarks gedaan, omdat ik wilde weten of de snelheid bij normaal gebruik merkbaar omhoog zou gaan.

Heb gekozen voor de 5000bevt in plaats van de 7200.4, omdat ik hier las dat hij in vrijwel alle opzichten, behalve snelheid, onderdeed aan de 5000bevt. Ik vind snelheid niet het belangrijkst, maar de ruimte die ik er bij krijg en bovendien zit ik dagelijks twee uur in de trein, dus wil ik ook niet dat de batterij minder lang mee gaat, of dat hij warmer wordt, want hij staat dan op schoot. Tot slot zou ik ook met de 5000bevt al snelheidswinst maken volgens meerdere mensen hier, dus was de keus voor mij simpel.

Mijn bevindingen tot nu toe zijn (zeer) positief. Wat me direct opviel, is dat ik de schijf totaal niet voel draaien, waar ik de 160GB 7200RPM schijf altijd wel een beetje voelde. Ook is hij ontzettend stil (mijn laptop staat 's nachts bijna altijd aan) en hoor ik hem als er maar weinig draait zelfs totaal niet. De extra ruimte is natuurlijk sowieso een zegen en de warmte is ongeveer gelijk aan die van mijn oude schijf, waarschijnlijk zelfs iets minder warm. Al deze bevindingen zijn dus gewoon met het blote oog gemaakt, dus niet heel precies. Het is dus echter wel wat een normaal gebruiker op zal vallen.
Wat snelheid betreft merk ik ook wat verbetering, maar moet eerlijk zeggen dat de verbetering niet explosief is. Sommige applicaties starten de eerste keer na boot wat sneller op dan eerst, maar op veel meer vlakken dan deze heb ik de extra snelheid nog niet gemerkt. Nou heb ik mijn laptop nog niet heel intensief gebruikt sinds deze schijf erin zit, en heb ik er tegelijk met de schijf ook 2GB geheugen bij gezet, dus ik kan niet zeggen dat de extra snelheid aan de schijf te danken is. Bovendien had ik eerst slechts 10GB vrij, waar ik nu meer dan 300GB vrij heb, wat ook in snelheid uitmaakt.

Al met al in mijn ogen een topschijf. Ben er ontzettend blij mee en merk in alle opzichten verbetering, waar ik bij de 7200.4 waarschijnlijk op sommigen vlakken ook verslechtering tegen zou komen. Ik weet nog niet hoeveel sneller de schijf nou daadwerkelijk is, want bij wat simpeler gebruik heb ik nog niet erg veel verschil gemerkt. Wel is het merkbaar dat hij sowieso sneller is dan de 7200RPM schijf die hiervoor in mijn laptop zat.

Dit zijn mijn bevindingen met deze schijf. Hoop dat iemand er wat aan heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Oké.... die 5000bevt gaat er dus echt komen. (heb zelf ook de mbp van halverwege '07(sept) met 120 GB Hitachi). Ik snak nu al naar de ruimte. Alleen nog even bellen met Machouse om het te laten inbouwen. Zelf durf ik het niet aan.

Wat is nou het makkelijkst om data over te zetten? Ik ben van plan om 1:1 alles over te zetten.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De makkelijkste manier is naar mijn mening via Time Machine. Ik gebruikte dat al om zo ongeveer wekelijks een backup te maken. Dat nog één keer gedaan voordat ik de schijf erin zette. Vervolgens de hdd erin gezet, en de CD van leopard in m'n dvd-spelertje gedaan. Dan kan je bij de installatie kiezen om een Time Machine backup terug te zetten. Mijn systeem was hierna exact hetzelfde als ervoor.

Het er zelf inzetten van de schijf is met de juiste 'handleiding' niet erg moeilijk, maar ook niet leuk (naar mijn mening) om te doen. Ik heb het idee dat er kleine spleetjes zijn ontstaan tussen enkele delen van de behuizing. Kan op zich geen kwaad, maar is natuurlijk wel vervelend. Ze zijn ook maar heel klein, maar 't is toch niet netjes. Veilig is het verder wel, op één stukje na wat ik echt vervelend vond. Er loopt een kabel over de harde schijf, die je er vanaf moet halen en over de andere (nieuwe) moet leggen. Probleem hierbij is dat die zit vastgeplakt aan de schijf, en niet met lijm van 5 cent volgens mij. Daarbij moet je erg hard aan de kabel trekken en ik had erg het gevoel dat ik hem kapot zou trekken.

Al met al. Zelf doen kan, maar als je het geld hebt en kan missen, raad ik mensen met dit type Macbook Pro aan naar een winkel te gaan waar ze dat voor je doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 21:32 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.