Diegenen die de 7200.4 500gb al binnen hebben, wat zijn de ervaringen?
[ Voor 12% gewijzigd door duncanvdlinden op 08-02-2009 23:32 ]
[ Voor 12% gewijzigd door duncanvdlinden op 08-02-2009 23:32 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Gianni Rombios op 10-02-2009 20:31 ]
Mooi dat het goed gelukt is. Zou je wellicht xbench eens kunnen draaien? Hier vind je 'm: http://www.xbench.com/Satch schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:03:
Ik heb vandaag m'n 7200.4 500GB binnen gehad van Salland. Het inbouwen in m'n 'oude' Macbook Pro viel me erg mee. Ik heb gewoon de service manual van Apple gevolgd en eigenlijk was het vrij simpel. Heeft me een uurtje gekost omdat ik het rustig aan deed. Belangrijkste is dat je het goede gereedshap hebt hiervoor. Ben nu even m'n backup aan het terugzetten dmv time machine.
Ben helaas m'n Vista cd kwijt, dus voordat ik die vind kan ik even geen windows benchmarks doen.
Mocht er iemand een benchmark programma in OS X willen zien. Roep maar welke.
Ervaar jij hinderlijke trillingen? op notebookreview forum klaageden enkelen daar over, anderen zeiden dat het niet anders was dan hun oude disk.Satch schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:03:
Ik heb vandaag m'n 7200.4 500GB binnen gehad van Salland. Het inbouwen in m'n 'oude' Macbook Pro viel me erg mee. Ik heb gewoon de service manual van Apple gevolgd en eigenlijk was het vrij simpel. Heeft me een uurtje gekost omdat ik het rustig aan deed. Belangrijkste is dat je het goede gereedshap hebt hiervoor. Ben nu even m'n backup aan het terugzetten dmv time machine.
Ben helaas m'n Vista cd kwijt, dus voordat ik die vind kan ik even geen windows benchmarks doen.
Mocht er iemand een benchmark programma in OS X willen zien. Roep maar welke.
ceelcoumans schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:29:
[...]
Mooi dat het goed gelukt is. Zou je wellicht xbench eens kunnen draaien? Hier vind je 'm: http://www.xbench.com/
Ik ervaar totaal geen trillingen. Alleen als ik m'n hand op m'n behuizing leg wanneer hij hard bezig is voel ik hem een klein beetje ratelen. Totaal niet storend dus.duncanvdlinden schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:44:
[...]
Ervaar jij hinderlijke trillingen? op notebookreview forum klaageden enkelen daar over, anderen zeiden dat het niet anders was dan hun oude disk.
[ Voor 9% gewijzigd door Satch op 11-02-2009 01:43 ]
Hier stond achterhaalde informatie…
Hmm dat vind ik wel minder, want mijn huidige hd is gewoon niet hoorbaar en wordt ook nooit warm. Ik had eerst een dell met een 7200 erin. Vond dat wel storend. Vooral in de zomer, dan is de linkerkant van de laptop steeds zo warm voor je palmen.Satch schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 01:28:
[...]
[afbeelding]
Dit was zonder dat er een ander programma draaide en met 105 van de 465GB in gebruik.
[...]
Ik ervaar totaal geen trillingen. Alleen als ik m'n hand op m'n behuizing leg wanneer hij hard bezig is voel ik hem een klein beetje ratelen. Totaal niet storend dus.Hij maakt wel aardig wat meer geluid dan m'n vorige hard-disk (160GB 5400 rpm). En dan voornamelijk het idle geluid. Dat is zeg maar gelijk aan de fans van een mbp op 3000 rpm. Wat ik ook merk is dat hij aardig wat warmer wordt dan m'n vorige schijf. I.i.g is de behuizing links onder aardig warm, en dat heb ik nog nooit eerder gehad. Alhoewel ik hem de afgelopen uren alleen maar flink heb laten werken, dus misschien dat het in normale situaties meevalt. Zou wel met de warmte kunnen leven, kan nog steeds comfortabel typen.
Als je dus echt een stille laptop wil zou ik een 5400rpm nemen. Desondanks ben ik er toch blij mee.
Verwijderd
Wel jammer dat de schijf luider is dan de stock Hitachi. Ik kijk al vrij lang uit naar deze schijf, maar het geluid doet mij toch twijfelen. Kan iemand mij vertellen of schijven van 5400rpm per definitie even stil zijn dan de stockdrive? Ik las net nl. op notebookreview dat Apple zijn schijven voorzien van eigen firmware, zodat ze stiller en zuiniger zijn dan OEM drives... echt waar of een lulverhaal?Liquid schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:37:
[...]
Maar ja, het blijft altijd een afweging tussen snelheid of comfort.
Ja ik twijfel ook een beetje. Wat ik ook niet begrijp is dat de accestime van de 7200.4 haast hetzelfde is als een 5400rpm Western Digital. Ik had juist het idee dat de accestime juist lager zou zijn op een 7200rpm disk. Nu is rond de 17ms zowiezo wel normaal voor een 7200rpm. De 5400rpm Western Digital heeft gewoone een super goede lage accestime voor zo'n drive. De 7200.4 heeft daarintegen wel een hogere doorvoersnelheid.Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:53:
[...]
Wel jammer dat de schijf luider is dan de stock Hitachi. Ik kijk al vrij lang uit naar deze schijf, maar het geluid doet mij toch twijfelen. Kan iemand mij vertellen of schijven van 5400rpm per definitie even stil zijn dan de stockdrive? Ik las net nl. op notebookreview dat Apple zijn schijven voorzien van eigen firmware, zodat ze stiller en zuiniger zijn dan OEM drives... echt waar of een lulverhaal?
Ik heb inmiddels 50gb vrijgemaakt en de getallen bij Xbench zijn nu 50% beter.Digistorm schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 08:01:
Ik weet niet waar die info precies is, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het gigantisch veel uitmaakt. Dat is eigenlijk om twee redenen. De eerste is dat het einde (laatste vrije deel) van een harde schijf tot 2x langzamer is dan het begin (als hij nog helemaal leeg is). Daarnaast leidt een erg volle harde schijf tot fragmentatie van de vrije ruimte, en op een gegeven moment werken de ingebouwde defragmentatie mechanismen van OS X ook niet meer omdat er te weinig vrije ruimte is om data heen en weer te schuiven. Tenslotte is het zo dat bij een volle schijf de gegevens over het algemeen over de complete schijf verspreid staan, omdat OS X data niet groepeert op de schijf. Dat kan wel met third party defragmentatie software zoals iDefrag. Het gevolg is dat bij het booten en starten van applicaties dat de files van een groter gebeid bij elkaar geraapt moeten worden, waardoor de laadtijd toeneemt.
Als ik jouw screenshot bekijk dan lijken de prestaties van de 7200.4 ten opzichte van de 7200.3 wel mee te vallen. Ik heb een 7200.3 320GB gekocht en die heeft deze score:Satch schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 01:28:
[...]
[afbeelding]
Dit was zonder dat er een ander programma draaide en met 105 van de 465GB in gebruik.
[...]
Tja, het is ook wel logisch dat het allemaal sneller is etc. Waar ik nog wel op wacht is een review van het energiegebruik. Iemand op notebookreview.com zei dat het 40 minuten van zijn batterijduur afhaalde, maar dat was nattevingerwerk.Gianni Rombios schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 20:52:
leuk testje (7200.4)
http://www.barefeats.com/note05.html
verder blijven de positieve reviews zich opstapelen bij newegg
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822148374
Verwijderd
Waar van heb je geupgrade en merk je verschil in geluidsproductie vergeleken met je oude hd?PWSoft schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:10:
[...]
Ik heb een 7200.3 320GB gekocht en die heeft deze score:
Als je een grotere harde schijf wilt, wat houd je tegen om voor de grootste/snelste binnen je budget te gaan? Tip: over precies zo een harde schijf gaat het enkele posts boven die van jou!indeblauwezon schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:15:
Ik heb een witte Macbook van ongeveer 1,5 jaar oud. Er zit nu een 80gb hardeschijf in met 1ghz werkgeheugen.
Ik wil een grotere harde schijf. Ik gebruik veel Photoshop, Illustrator, Premiere, After Effects en Logic met verschillende VST's.
Welke hardeschijf kan ik het beste voor deze doeleinden aanschaffen? Het liefst minimaal 250gig en hoe sneller hoe beter..
Een ander puntje:
Ik wil ook het werkgeheugen upgraden. Welke moet ik daarvoor hebben? Kan ik maximaal tot 2ghz of misschien zelfs 4?
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door marcelcee op 12-02-2009 20:50 ]
Verwijderd
Dat is wel prima, maar ik dacht dat 7200 schijven per definitie meer geluid maken dan 5400, of is dit niet zo?PWSoft schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:20:
Vanaf de originele 5400.3. Ik merk eigelijk geen verschil in geluidsproductie moet ik zeggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Gianni Rombios op 13-02-2009 15:20 ]
Oude 5400rpm zijn luid, en sommige modellen in sommige merken zijn nog steeds luid.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:45:
[...]
Dat is wel prima, maar ik dacht dat 7200 schijven per definitie meer geluid maken dan 5400, of is dit niet zo?
Dus zo'n Seagate 500gb is wel best?ceelcoumans schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:46:
[...]
Als je een grotere harde schijf wilt, wat houd je tegen om voor de grootste/snelste binnen je budget te gaan? Tip: over precies zo een harde schijf gaat het enkele posts boven die van jou!![]()
Wat betreft het geheugen, daar vond ik laatst een enorm handige website voor: www.apple.nl. Bij je zoektocht zou ik wel 'ghz' vervangen door 'gb' en dan komt het helemaal goed. Maar meer dan 2 kun je in jouw machine niet kwijt. Heb ik zelfs ook nog hier voor je liggen, maar dat is een ander gedeelte binnen tweakers. Succes ermee!
Verwijderd
Is dit natte vingerwerk? Heb je ook benchmarks gevonden, want ik kan ze nergens vinden.Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:03:
Na mijzelf ingelezen te hebben, heb ik besloten om voor een 5000bevt te gaan.
Dit in plaats van de 7200.4, welke helaas meer geluid maakt, meer trilt en meer energie verbruikt.
Idem!Reacties gewenst
[ Voor 29% gewijzigd door cornelixnootje1 op 14-02-2009 18:08 ]
Beter lezen, hij zegt ongeveer even snel als een 320gb 7200rpm, die zijn doorgaans langzamer dan de Seagate 7200.4.Executor16 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:19:
is de 5000bevt even snel als de 7200.4? waar heb je dat vandaan?
Qua snelheid zul je er vrij hard op vooruit gaan. Wat betreft warmte/geluid weet ik het niet. Volgens mij kun je het beste even de reviews op newegg.com checken.Executor16 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:35:
Ik heb er nu een Hitachi 7200rpm 200gb in (optie op apple.com tijdens de aankoop). Ik ben op zich wel blij met de snelheid. Wat ik mij afvraag is of ik qua snelheid erop achteruit zou gaan als ik zo'n 5000bevt aanschaf. Voor mij maakt de warmte en geluidsproductie namelijk wel uit
Verwijderd
Ja en nee.cornelixnootje1 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:07:
Is dit natte vingerwerk? Heb je ook benchmarks gevonden, want ik kan ze nergens vinden.
Dat die 5000bevt een top schijf is is zeker waar.Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:15:
[...]
Ja en nee.
Volgens de eerste post hier: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=307430, een uitgebreide review over de 5000bevt,
en deze chart van Tom's Hardware: http://www.tomshardware.c...ower-Consumption,684.html,
is de 5000bevt een zeer zuinige schijf. De review laat ook zien dat de drive op circa 37, 38 graden opereert.
Maximaal verbruik volgens de chart, specificaties en review is 2.62W.
Tja, dat klinkt logisch. Hoewel hij misschien wel minder lang dat verlies draait. 1 uur op 35c en draaien of 0,5 uur op 46 graden, dat zou nog kunnen schelen. Maar in normaal gebruik zal je waarschijnlijk gelijk hebben.Van de 7200.4 zijn helaas geen benchmarks over het verbruik. Volgens deze eerste post:
http://forum.notebookrevi...read.php?t=271131&page=57
loopt de temperatuur van zijn 7200.4 maximaal op tot 46C. Meer hitte, dus meer energie(verlies) in mijn ogen.
Die man zegt later ook dat hij hem wel enorm heeft lopen testen en dat dat zijn waarneming heeft beinvloed. Hij heeft het niet echt getest dus. Die specsheet is wel veelbelovend,1,5 Watt is wel weinig, en gezien de 55Whr batterij kan de HDD nauwelijks de schuld krijgen van 40 minuten minder batterijtijd.Volgens deze man, met een 7200.4 in zijn MacbookPro, heeft het gebruik van de nieuwe schijf zijn batterytime verkort met 40(!) minuten. Temperatuur is hier maximaal 45C. Echter is het verbruik volgens de specsheet (http://www.seagate.com/do...sc/ds_momentus_7200_4.pdf) : Idle 0,67W en Seek 1,554W.
Ja, hij zal 99% zeker MEER energie gebruiken dan de BEVT5000 maar de vraag is natuurlijk hoeveel meer. Als het 10% meer is, en het kost me 5 minuten batterij, vind ik het prima. 40 minuten is onacceptabel.Natuurlijk moet de 40 minuten verkorte accuduur genomen worden met een korreltje zout. En verhoogde werktemperatuur is geen directe indicatie van een verhoogde energieconsumptie. Maar afgaande op de Tom's Hardwarechart is er slechts één 7200rpm HD zuiniger is dan de 5000bevt: de Fujitsu MHX2300BT.
Ik was wat optimistisch maar newegg had mijn order gecancelled want "buitenlandse credit card". Heb inmiddels opnieuw besteld bij tigerdirect (scheelde ook nog eens 30 dollar) en hij komt de 17e.Lettend op deze feiten trek ik de conclusie dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de nieuwe 7200.4 zuiniger is dan de 5000bevt. Maargoed, als er morgen iemand is die aantoont dat hij wél zuiniger is, heb ik de afgelopen 15 minuten ietswat beter kunnen besteden.
Maar Niek, jij hebt de 7200.4 toch ingebouwd? Wat zijn jouw ervaringen met name op het gebied van geluidsproductie? Ik wil namelijk een stille HD, ten minste even stil als de Hitachi 120GB (stock). Is de geluidsproductie even erg als de man met de 7200.4 in zijn MBP doet vermoeden, het niet kunnen slapen?
Vanaf welk model heb je geupgrade en merk je verschil in geluidsproductie?
Ik heb mijn 7200.4 net binnen en ingebouwd in mijn mbp '07. Hij maakt zeker meer lawaai dan de default fujitsu 120gb die erin zat. Zo 's avonds als het omgevings geluid wat minder is hoor ik hem duidelijk, overdag heb ik daar wat minder last van. Maar goed de schijf is wel een stuk sneller!Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:15:
[...]
Ja en nee.
Volgens de eerste post hier: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=307430, een uitgebreide review over de 5000bevt,
en deze chart van Tom's Hardware: http://www.tomshardware.c...ower-Consumption,684.html,
is de 5000bevt een zeer zuinige schijf. De review laat ook zien dat de drive op circa 37, 38 graden opereert.
Maximaal verbruik volgens de chart, specificaties en review is 2.62W.
Van de 7200.4 zijn helaas geen benchmarks over het verbruik. Volgens deze eerste post:
http://forum.notebookrevi...read.php?t=271131&page=57
loopt de temperatuur van zijn 7200.4 maximaal op tot 46C. Meer hitte, dus meer energie(verlies) in mijn ogen.
Volgens deze man, met een 7200.4 in zijn MacbookPro, heeft het gebruik van de nieuwe schijf zijn batterytime verkort met 40(!) minuten. Temperatuur is hier maximaal 45C. Echter is het verbruik volgens de specsheet (http://www.seagate.com/do...sc/ds_momentus_7200_4.pdf) : Idle 0,67W en Seek 1,554W.
Natuurlijk moet de 40 minuten verkorte accuduur genomen worden met een korreltje zout. En verhoogde werktemperatuur is geen directe indicatie van een verhoogde energieconsumptie. Maar afgaande op de Tom's Hardwarechart is er slechts één 7200rpm HD zuiniger is dan de 5000bevt: de Fujitsu MHX2300BT.
Lettend op deze feiten trek ik de conclusie dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de nieuwe 7200.4 zuiniger is dan de 5000bevt. Maargoed, als er morgen iemand is die aantoont dat hij wél zuiniger is, heb ik de afgelopen 15 minuten ietswat beter kunnen besteden.
Maar Niek, jij hebt de 7200.4 toch ingebouwd? Wat zijn jouw ervaringen met name op het gebied van geluidsproductie? Ik wil namelijk een stille HD, ten minste even stil als de Hitachi 120GB (stock). Is de geluidsproductie even erg als de man met de 7200.4 in zijn MBP doet vermoeden, het niet kunnen slapen?
Vanaf welk model heb je geupgrade en merk je verschil in geluidsproductie?
Verwijderd
Én natuurlijk 380GB extraSlackware schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 22:35:
[...]
Ik heb mijn 7200.4 net binnen en ingebouwd in mijn mbp '07. Hij maakt zeker meer lawaai dan de default fujitsu 120gb die erin zat. Zo 's avonds als het omgevings geluid wat minder is hoor ik hem duidelijk, overdag heb ik daar wat minder last van. Maar goed de schijf is wel een stuk sneller!
Je kunt maximaal 2gb kwijt in je macbook, vandaar dat de door jou gelinkte kit met 4gb dan ook niet zal werken. Je moet op zoek naar DDR2-667 geheugen en dan maximaal 2gb groot.indeblauwezon schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 12:38:
[...]
Dus zo'n Seagate 500gb is wel best?
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=AABSJ2
En voor geheugen, de Apple site vind ik daarin niet echt duidelijk. Ik heb even op Ebay gekeken en kwam toen dit tegen;
http://cgi.ebay.com/2GB-2...%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
Zou zoiets als dit in mijn Macbook passen?
Alvast bedankt!!!
Oké.ceelcoumans schreef op zondag 15 februari 2009 @ 02:15:
[...]
Je kunt maximaal 2gb kwijt in je macbook
2x 1gb, en geheugen fabrikanten hebben een configurator waar je jouw type macbook gewoon tussen kan selecteren.indeblauwezon schreef op zondag 15 februari 2009 @ 10:41:
[...]
Oké.
En dan 2 x 1 GB of gewoon 1 x 2 GB of maakt dat niet uit?
[ Voor 26% gewijzigd door duncanvdlinden op 15-02-2009 13:30 ]
Tja, dat staat niet gelijk aan normaal verbruik. Wellicht bedoelen ze dat je met die schijf met het minste energie 100gb kan rondpompen, maar wie doet dat nou dagelijks?duncanvdlinden schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:42: Ik verbaas me er een beetje over dat de seagate in eens veel meer gebruikt dan de vorige 7200.3, omdat hun daar volgens Toms Hardware juist de beste energie/prestatieverhouding hadden.
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
[ Voor 42% gewijzigd door Gianni Rombios op 17-02-2009 20:24 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Executor16 op 18-02-2009 12:58 ]
Verwijderd
Sowieso schrijf je zo!
Bij mij staat er ASG in System Profiler, ik geloof dat er op de schijf zelf wel gewoon AS stond. I.i.g nog geen crashes gehad en het systeem loopt nu lekker snel. Vooral met opstarten scheelt het een hoop. Nu doe ik dat niet zo vaak, maar toch leuk.cornelixnootje1 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:14:
Bij mij staat er gewoon het AS model in System Profiler.
Ik vraag me wel af of de sensor in de Mac zelf nog wel werkt.
Bij Salland, dan zit je nog net onder de 100,- inclusief verzenden. Had hem binnen 2 of 3 dagen in huis. Goed verpakt ook.nadroJ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:50:
Executor: waar heb je de 5000bevt gekocht? Zit erover na te denken om ok deze schijf aan te schaffeb. Je eerste bevindingen dragen daar natuurlijk aan bij.
[ Voor 21% gewijzigd door Executor16 op 19-02-2009 13:28 ]
Ik heb hem vandaag ook besteld. Aangezien Salland en ik niet zulke goeie vrienden meer zijn na wat supportprobleempjes heb ik hem bij Azerty besteld. (Woon vlakbij Raalte dus wel zo makkelijk.)Executor16 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 13:26:
[...]
Bij Salland, dan zit je nog net onder de 100,- inclusief verzenden. Had hem binnen 2 of 3 dagen in huis. Goed verpakt ook.
Bevindingen zijn nog steeds super trouwens, echt nog een zee van ruimte, nadat ik alles heb gekopieerd wat ik erop had staan. En soms echt nog effe m'n oor erop leggen om te horen of ie wel draait
Battle.net: NagaByrd#2844
Volgens mij is die slechter dan de WD 5000bevt. Laatste heb ik nu een tijdje in mijn macbook zitten (ook late 07) en die is iig stiller dan de stock seagate en veel sneller!nagasy schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:36:
De laatste tijd zit mijn harde schijf vaak helemaal vol. Tijd dus voor een nieuwe dacht ik zo.
Even zoeken bracht mij op deze harde schijf: link
De harde schijf zou zijn voor een MacBook late '07 model. Iemand die mij kan geruststellen inzake snelheid/geluid/performantie e.d.
Alvast dank.
Bij mij precies hetzelfde, er staat AS op de schijf zelf, maar ASG in system profiler. Verder ook geen problemen mee gehad, werkt prima. Overigens komt mijn schijf van Alternate.Satch schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 00:15:
[...]
Bij mij staat er ASG in System Profiler, ik geloof dat er op de schijf zelf wel gewoon AS stond. I.i.g nog geen crashes gehad en het systeem loopt nu lekker snel. Vooral met opstarten scheelt het een hoop. Nu doe ik dat niet zo vaak, maar toch leuk.
Battle.net: NagaByrd#2844
Geen idee of je die snelheid nodig hebt. Maar volgens mij zou je ook met de 5000BEVT 5400rpm er in snelheid op vooruit gaan.Stouten schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:18:
Ik zit in dubio, heb in mijn early 2008 mbp een WD Black Scorpio zitten a 320 GB @ 7200 rondjes per minuut. Maar nu begin ik langzamer hand toch tegen de ruimtelimiet aan te lopen. Maak veel gebruik van VMware en zet XP Embedded installaties in elkaar waarvan ik alles bewaar.
Is het het waard gezien de prijs/snelheid om voor de 500 GB 7200.4 te gaan?
Jullie maken het er nu niet makkelijker voor mij op. Ik wil graag in maart als de garantie van mijn MBP verloopt deze upgraden naar een 500 Gigabyte schijf. Nu is de vraag of dit een 5400 of een 7200 rpm gaat worden. Snelheid vs batterij duur. De MBP is mijn primaire computer. Graag zou ik willen dat die na de upgrade nog steeds 4 uren op een batterij lading kan doen. Aan de andere kant lijkt het me ook fijn als die thuis staat en druk bezig is met Apple Aperture de snelheid van een 7200 rpm schijf kan benutten.cornelixnootje1 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 18:59:
In mijn nieuwe MBP doet de 7200.4 het prima. De snelheid is een enorme verbetering, maar dat zou de BEVT ook geweest zijn. Het geluid is aanwezig, dat is een feit. Maar je moet vaak je best doen om hem te horen.
Qua temperatuur kan ik je geruststellen: hij komt zelden boven de 36 C.
Hier staat ook een uitgebreide review: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822148374 (De 2e volgens mij, getiteled" disappointed by noise and vibration")
Het komt er volgens mij op neer dat het enige voordeel van de 7200.4 de snelheid is. Voor de rest alleen maar nadelen. Lastige afweging.
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 18:09 ]
Oude HDD in een SATA behuizing en met een usb kabeltje. Je kan ook de migratie assistent gebruiken, maar ik vind het idee van een "schone installatie" wel prettig.Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 18:09:
Hoe hebben jullie de informatie van de oude hd naar de nieuwe overgezet?
Even wachten kan altijd, maar de tijd tussen de aankondiging van de 7200.4 (oktober) en de verkoop was dus 4 maanden. En voor zover ik weet is er nog niet eens een aankondiging van een 640gb of een 750gb. Dus wachten zal waarschijnlijk na de zomer worden. (Gokje)StanTheMan schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 18:18:
waarschijnlijk merk je het verschil in de praktijk ook niet, behalve in benchmarks en als je ze naast elkaar zou hebben staan, wat dat betreft neig ik toch naar de 5000bevt, of nog even wachten (dat kan altijd..)..
Verwijderd
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 00:28 ]
Verwijderd
heb je hem op osx geformateerdFarmerwood schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:39:
Heb net de WD 5000bevt opgehaald icm een extern huisje van Cooler Master (de XCraft, usb en eSata). Nu heb ik eerst de HD in dit huisje gezet om hem even te testen.
Het gekke is dat de HD totaal niet herkent lijkt te worden door Mac OS. De Disk utility geeft hem niet weer. Op een andere pc (windows) doet hij het prima. Andere externe HD's werken wel op de MB (Heb nog een 3.5" HD ook in een Xcraft huisje).
Spint hij wel op?Farmerwood schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 22:08:
Formatteren gaat nogal lastig als hij niet herkent wordt ;-)
Ik moet mijn vorige post even terug nemen. Ik zag een interne WD 500 GB aan voor de externe... Hij lijkt gewoon helemaal niks te doen dus.
[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 24-02-2009 23:02 ]
Carbon Copy Cloner.Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 18:09:
Hoe hebben jullie de informatie van de oude hd naar de nieuwe overgezet?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik had net hetzelfde probleem. Gisteren een oplossing gevonden. Start eens op met de externe HD aangesloten. Bij mij werd de schijf dan wel herkend en startte het schijfhulpprogramma op om aan te geven dat het bestandsformaat niet herkend werd (was nochtans FAT32, maar ja...). Ik heb ze daarna kunnen formatteren en nu doet ze het prima.Farmerwood schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 23:00:
Heb hem intussen deels aan de praat. Als ik alle schroefjes netjes vast zette trok ik de hd blijkbaar net los van wat contacten.
Hij spint netjes op en het ledje van het huisje brandt ook. Op mijn windowsbak kan ik er gewoon bij nu en werkt hij prima in NTFS geformatteerd. De MB herkent hem echter nog niet. Mijn andere externe HD is ext3 geformatteerd voor mijn linuxservertje. Die wordt netjes herkend al kan ik er in de Finder niet bij. Deze externe HD verschijnt zelfs niet in de system profiler...
Tijdens installeren vraagt 10.5 of je nog een time machine backup hebt staan. Dan zeg je ja en wijs je ff de juiste schijf aan. Verder hoef je niks te doen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:03:
Wat zijn de ervaringen met backups terugzetten middels Time Machine, moet je hiervoor eerst OSX opnieuw installeren, of kan je de backup terugzetten op een 'onbewerkte' schijf?
Dat heb ik gister ook even geprobeerd, maar dat werkte niet. Sterker nog: Mac OS wilde niet meer starten... Ik heb ongeveer 5 min naar een wit scherm zitten kijken en heb toen de usb-HD los getrokken. Prompt kwam het appeltje in beeld en iets later mijn inlogscherm.R_M schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:25:
[...]
Ik had net hetzelfde probleem. Gisteren een oplossing gevonden. Start eens op met de externe HD aangesloten. Bij mij werd de schijf dan wel herkend en startte het schijfhulpprogramma op om aan te geven dat het bestandsformaat niet herkend werd (was nochtans FAT32, maar ja...). Ik heb ze daarna kunnen formatteren en nu doet ze het prima.
Nog nooit gedaan sinds een installatie van 2004 (powerbook) tot nu (bijna 3 jaar oude MBP). Toen gebruikte ik de optie om je oude computer via firewire aan te sluiten tijdens installatie, straks met nieuwe HD doe ik het via Time-machine.cazzer22 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:38:
Om de hoeveel jaren installeren jullie OSX opnieuw? echt als schoon?
Ik heb hier hetzelfde probleem, heb net mijn interne HD vervangen van mijn Macbook (alu) door een 320GB 7200rpm WD en mijn oude in een externe behuizing gedaan, maar deze word ook niet herkent door het systeem.R_M schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:11:
Bij mij is dat de enige manier om de externe hd te laten herkennen. Als ik ze later inplug, dan wordt ze niet herkend.
Hmz, op het chipje staat OmniTech UTS8000, als ik het google kom ik uit op een Kroatische website waar ik helemaal niet aan uit kom. Zal waarschijnlijk een nieuwe behuizing worden dan.Gianni Rombios schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 00:24:
Dit zal waarschijnlijk aan de chipset van de behuizing liggen, je zult dan of een driver moeten opscharrelen of een andere case moeten kopen. Als de naam van de usb2 chip nergens staat vermeld de case even open halen.
Hier een voorbeeld van een case waar je een driver voor moet halen:
http://www.pocketec.net/d...rivers&_UserReference=7F0
Yup die heb ik al geinstalleerd, maar nog altijd hetzelfde resultaat. Ik ga deze terugsturen en een nieuwe behuizing kopen die wel compatibel is met leopardGianni Rombios schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 01:33:
Lijkt erop dat er een driver voor is http://www.coolermaster.c...duct.php?act=detail&id=33
Is op zich niet nodig. Het grote verschil met Windows is dat OS X geen register heeft. Windows heeft dat wel, en bewaart overal wel troep van. Hierdoor scheit Windows zichzelf infeite onder, en wordt het systeem steeds trager.Tijn89 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:54:
En is zoiets nodig? Ik vraag het me ook af nu mijn 250 gb wat krap begint te worden
If it aint fixed, it's broken.
Verwijderd
Sowieso schrijf je zo!
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 21:32 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq