Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg
Open terminal en typ:Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:53:
[...]
Ik heb op het moment geboot met ubuntu (5.10). Op het bureaublad zie ik alleen cdrom staan. Ik ga even kijken waar ik handmatig dan windows partitie kan mounten.
Kan iemand mij een zetje in de goede richting helpen?
man mount
Ik probeer meestal de GUI-manier aan te raden aan noobs mensen die nog niet lang met linux omgaan, en ik weet zo gauw niet welke standaard-tool dat tijdens het opstarten kan. Misschien heeft het ook iets met timing te maken, dus dan zou het script als laatste moeten worden gedaan. Ik weet wel hoe dat werkt, maar voordat ik dat heb uitgelegd ben ik weer 10 min verderJungian schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:48:
[...]
Het lijkt me handiger om een oplossing te zoeken voor het probleem, dan het te vermijden
En als je het toch zo wilt op lossen zou ik het niet via sessiebeheer doen, maar via een init.d-script (zie bijvoorbeeld http://ubuntu.wordpress.com/2005/09/07/adding-a-startup-script-to-be-run-at-bootup/).
system->administration->disks, daar kan je je partities bekijken. Ik weet niet of je het kan mounten, alles werkt bij mij namelijk alVerwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:53:
[...]
Ik heb op het moment geboot met ubuntu (5.10). Op het bureaublad zie ik alleen cdrom staan. Ik ga even kijken waar ik handmatig dan windows partitie kan mounten.
Kan iemand mij een zetje in de goede richting helpen?
Zorg ervoor dat je de verticale en horizontale refreshrate in xorg.conf staat en voeg toe eronder:jaapstobbe schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:50:
Ik heb nu al zoveel how-to's gebruikt om mijn refreshrate op te krikken van 75 HZ naar 100, maar het lukt maar niet...
ik heb ene iiyama vision master pro 400 CRT en die kan zeker 100Hz aan op 1024x768
maar hoger dan 75 Hz kom ik niet
Option "UseEdidFreqs" "0"
Je kan doen:gwystyl schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:17:
[...]
Ik denk niet dat je helemaal alles weg kan halen, maar apt-get install ubuntu-desktop levert je in ieder geval gnome + extra zooi op. Ik zou dus proberen om gnome alleen te installeren en te kijken wat je daar nog van weg kan halen. Ik kan me alleen niet herinneren of gnome nou als losse pkg in de repos zit of dat je die dan vanaf de gnome site moet trekken.
sudo apt-get remove ubuntu-desktop
sudo apt-get install gnome
En tada, alle extra zooi verwijderd
[ Voor 38% gewijzigd door Dutchmega op 14-11-2006 11:20 ]
Verwijderd
Okee.. Dan krijg ik:
Name
Synopsis
en
Description.
Nou begrijp ik niet, wat ik moet doen.
Mijn windows staat op de gewone c-directory (zoals we dat zo mooi onder windows noemen)
man mount -t levert en hele boel cijfers/letters op en 'n lege regel waar ik weer een commando in kan voeren.
Kan iemand deze linux-noob helpen?
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Verwijderd
Het is mogelijk om status: inaccessible te enablen. Hierna knippert links (in storage list) alles even en zie verder geen veranderingen.system->administration->disks, daar kan je je partities bekijken. Ik weet niet of je het kan mounten, alles werkt bij mij namelijk al. Als het daar niet mee kan, dan zal je op de commandline moeten prutsen. Staat daar trouwens geen howto over op de ubuntu forums?
Ik heb overigens 3 partities, (3 schijven) + de cd/dvdrom drive daar staan.
sudo apt-get install gparted
Start gparted via System -> Administration -> Gnome partition editor. Nu krijg je een mooie lijst met partities.
Open de terminal en type: sudo mkdir /media/naamvoordepartitiemagjezelfbedenken
sudo mount /dev/sda0 /media/naamvoordepartitiemagjezelfbedenken
Nulletje vervangen door de goede nummer
UTC staat uit hoop ik? Waar je de tijd kan aanpassen, kan je ook synchroniseren met een timeserver.Bor de Wollef schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:21:
Ik heb waarschijnlijk een verkeerde klok instelling gekozen bij installatie. Ik draai Ubuntu in dual boot met Windows XP. Wanneer ik nu na Ubuntu te hebben gebruikt XP opstart loopt de klok een uur achter. Is dit makkelijk aan te passen?
Het beste lijkt me wel om te checken of de kabel uberhaupt goed is voordat we linux te schuld geventouchdomex schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 06:40:
[...]
Nou dan ga ik dit weekend er nog maar weer eens voor zitten en er actief mee bezig gaan. Anders ben ik bang dat ik toch nog steeds met wireless moet werken omdat er mogelijk een kabel in het netwerk brak is
[ Voor 60% gewijzigd door Dutchmega op 14-11-2006 11:33 ]
Verwijderd
Ik heb Gparted gevonden bij " applications".Dutchmega schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:24:
Mounten van partities:
sudo apt-get install gparted
Start gparted via System -> Administration -> Gnome partition editor. Nu krijg je een mooie lijst met partities.
Open de terminal en type: sudo mkdir /media/naamvoordepartitiemagjezelfbedenken
sudo mount /dev/sda0 /media/naamvoordepartitiemagjezelfbedenken
Nulletje vervangen door de goede nummer
[...]
UTC staat uit hoop ik? Waar je de tijd kan aanpassen, kan je ook synchroniseren met een timeserver.
Nu krijg ik daar:
/dev/hdc1 fat16 39MB
/dev/hdc2 ntfs 34.5GB
/dev/hdc3 fat32 3,5 GB
Vervolgens typ ik in bij console:
sudo mkdir /windows/windows
- krijg; command not found
sudo mount /dev/sda2 /windows/partitie
command not found ook.
man [insert commando]
mount [-fnrsvw] [-t vfstype] [-o options] device dir
Misschien dat je het mount systeem (en HAL) niet goed door hebt: je kan elke willekeurige partitie of andere device mounten in je folder structuur. Je hebt niet in windows aparte schijven, je plaatst de inhoud van een schijf in een bepaalde map. Het klinkt in het begin misschien heel raar, uiteindelijk is het super handig
Als je de naam van je device weet, kan je die mounten. Je moet dus eerst een map aanmaken (met mkdir) en dan de device mounten (met mount). Zoals Dutchmega ook deed.
Je device kan je zo vinden: harde schijven beginnen met een h (met IDE aangesloten) of s (via sata aangesloten). Dan volgt de d van hdd. Dan volgt je hdd nummer. Je eerste is a, tweede b etc. Vervolgens je partitie nummer, beginnend bij 0. Als je met windows hebt gewerkt, kan je grofweg zeggen dat de partitie die het meest vooraan staat 0 is, en dan oplopend toch de achterste.
Voorbeeld: 2e partitie op je 2e hdd via sata aangesloten is dus sdb1
Ik hoop dat je het nu wel zelf kunt. En verder: op ubuntuforums.org worden deze vragen veel vaker gesteld, dus als je daar zoekt kom je denk ik eerder tot een antwoord omdat zo'n antwoord al gepost is
Mn verhaal met sdb1 is bij jou dus hdc1 t/m hdc3Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:32:
[...]
Ik heb Gparted gevonden bij " applications".
Nu krijg ik daar:
/dev/hdc1 fat16 39MB
/dev/hdc2 ntfs 34.5GB
/dev/hdc3 fat32 3,5 GB
command not found ook.
Verder lijkt het erop dat je geen sudo hebt. Maar als je met een live cd werkt heb je al super rechten, dus hoef je geen sudo te gebruiken.
nofi, maar ik ga niet ook nog eens het hele rechtensysteem van *nix uitleggen. Hiervoor is genoeg te vinden in de Ubuntu wiki, bijv hier: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
[ Voor 21% gewijzigd door mithras op 14-11-2006 11:36 ]
sudo apt-get install mount?Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:32:
[...]
Ik heb Gparted gevonden bij " applications".
Nu krijg ik daar:
/dev/hdc1 fat16 39MB
/dev/hdc2 ntfs 34.5GB
/dev/hdc3 fat32 3,5 GB
command not found ook.
Ik zag het ook net pas: Neron heeft een 5.10 live cd. Je sudo kan ie dan idd niet vinden
Verder is 5.10 al een uode distro (nu een jaar oud); er bestaan al 2 nieuwere versies, dus probeer anders die te downloaden (die mounten wel automatisch).
Verder nogmaals, als je het wiki artikel leest weet je meer over root, su en sudo en begrijp je ook dat je met een live cd geen sudo hebt.
Verwijderd
Done. 0 upgraded. 0 newly installed.
was dus al aanwezig. Nu.
Ik begrijp die commando's denk ik niet. Het gaat erom dat die documents & settings map gekopieerd wordt naar mijn macbook. Zodat ik hierna die laptop kan formatteren.
Als ik de vorige post begrepen heb, moet ik eerst een map maken (voor het gemak op desktop, kan dat?). Hierna mount ik die /dev/hdc2 naar die map?
Kan iemand dat commando voor mij 'maken'?
Verwijderd
Ik zal een nieuwe versie downloaden. Deze dan op cd zetten en dan mounten. Bedankt voor de info.mithras86 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:38:
[...]
Ik zag het ook net pas: Neron heeft een 5.10 live cd. Je sudo kan ie dan idd niet vinden![]()
Verder is 5.10 al een uode distro (nu een jaar oud); er bestaan al 2 nieuwere versies, dus probeer anders die te downloaden (die mounten wel automatisch).
Verder nogmaals, als je het wiki artikel leest weet je meer over root, su en sudo en begrijp je ook dat je met een live cd geen sudo hebt.
Verwijderd
Mja, ik weet niet 100% zeker waarom het nu werkt, ik heb deze howto gevolgd: http://doc.gwos.org/index.php/Network_Manager_with_WPA tot aan de installatie van NetworkManager via CVS (die is nogal buggy). NetworkManager gewoon van de repositories gehaalt (sudo apt-get install network-manager-gnome).Vuurvoske schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:40:
[...]
Heb je dit probleem ondertussen opgelost? Een medestudent heeft hetzelfde probleem.
Het is vrij simpel. In Linux is alles een bestand. Dus ook een harde schijf (in dit geval /dev/hdc2). Echter, als je erin wilt kijken, moet je die eerst mounten in een map. Echter je moet deze map eerst aanmaken voordat je het kan gebruiken. Normaal automount Linux alles gewoon.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:38:
[...]
Done. 0 upgraded. 0 newly installed.
was dus al aanwezig. Nu.
Ik begrijp die commando's denk ik niet. Het gaat erom dat die documents & settings map gekopieerd wordt naar mijn macbook. Zodat ik hierna die laptop kan formatteren.
Als ik de vorige post begrepen heb, moet ik eerst een map maken (voor het gemak op desktop, kan dat?). Hierna mount ik die /dev/hdc2 naar die map?
Kan iemand dat commando voor mij 'maken'?
UTC staat waarschijnlijk aan (en heb ik de verkeerde optie gekozen per ongeluk), hoe is dit aan te passen naar de juiste instelling?Dutchmega schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:24:
UTC staat uit hoop ik? Waar je de tijd kan aanpassen, kan je ook synchroniseren met een timeserver.
Onder Gnome kan je in de dialog waar de tijd veranderd wordt ook ntp support inschakelen. Dan kan je de tijd+datum synchen met ntp servers en ook zeggen dat Ubuntu dit regelmatig moet doen.Bor de Wollef schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:58:
[...]
UTC staat waarschijnlijk aan (en heb ik de verkeerde optie gekozen per ongeluk), hoe is dit aan te passen naar de juiste instelling?
Als je verder ook de juiste tijdzone hebt geselecteerd (Europe/Amsterdam) moet als het goed is je DST ook goed staan. En dan is het probleem dat het bij Ubuntu ligt volgens mij redelijk uitgesloten toch?
Verwijderd
Daar was ik zowiezo al niet van uit gegaan. Het is waarschijnlijk gewoon een config error van mijn kant.mithras86 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:10:
[...]
En dan is het probleem dat het bij Ubuntu ligt volgens mij redelijk uitgesloten toch?
tzconfig draaien vanaf een terminalBor de Wollef schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:27:
[...]
Daar was ik zowiezo al niet van uit gegaan. Het is waarschijnlijk gewoon een config error van mijn kant.
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
helaas ook dit heeft geen effectDutchmega schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:18:
[...]
Zorg ervoor dat je de verticale en horizontale refreshrate in xorg.conf staat en voeg toe eronder:
Option "UseEdidFreqs" "0"
edit: toch wel kom al op 85Hz, door de hogere resoluties (die ik toch niet gebruik) te verwijderen. 85Hz is nog redelijk voor je ogen, lager moet het echt niet
andere vraag: xvid, hoe krijg ik dat ik godesnaam aan de praat
[ Voor 28% gewijzigd door jaapstobbe op 14-11-2006 12:52 ]
Verwijderd
Hoewel xvid niet helemaal zo restricted is als divx of wmv, wordt het toch ook op deze pagina genoemd. Waar die wiki al niet handig voor kan zijn
Verwijderd
Waar moet ik starten met het mounten van mijn windows?
Bij "computer" of zo.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:47:
Ik heb 6.10 edgy geboot nu, live. Er werd gezegt dat mijn windows partitie dan automatisch zou worden gemount. Ik zit nu op m'n bureaublad met daarop een vergrendelde map: examples en een snelkoppeling "install".
Kom op, een beetje zoeken kan geen kwaad!
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Als ze niet automatisch gemount worden:Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:47:
Ik heb 6.10 edgy geboot nu, live. Er werd gezegt dat mijn windows partitie dan automatisch zou worden gemount. Ik zit nu op m'n bureaublad met daarop een vergrendelde map: examples en een snelkoppeling "install".
sudo mount /dev/hda1 /mnt -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222
Waar hda1 de eerste partitie van de eerste (ATA-)schijf is en /mnt de map waar die in gemount wordt. Let er trouwens op dat je niet kan schrijven op een NTFS-partitie met de standaard drivers.
NTFS-3g daarentegen biedt wel de ondersteuning hiervoor, maar dit is een vrij nieuw programma, dus het kan wel eens zijn dat er iets mis gaat (hoewel ik dit nog niet heb gehad).
Verwijderd
Ik snap het gewoon niet. Ik wil het best begrijpen, maar er is een soort van tijdsnood.DeMoN schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:52:
[...]
Bij "computer" of zo.
Kom op, een beetje zoeken kan geen kwaad!
Bij "computer" zie ik: filesystem + cd-rw/dvdromdrive. Als ik nu op Desktop een map maak, hoe kan ik dan die partitie daarin mounten?
edit:
Gruwelijk. Het is gelukt. Ik wist even niet de 'address' van mijn gemaakte map op mijn bureaublad, nu heb ik het in het mapje /dev/shm gemount. Zie daar al m'n bestanden staan. Allemaal bedankt voor het helpen!
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 14:04 ]
We willen je best op weg helpen, maar dit is wel heel makkelijk:Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:58:
[...]
Ik snap het gewoon niet. Ik wil het best begrijpen, maar er is een soort van tijdsnood.
Bij "computer" zie ik: filesystem + cd-rw/dvdromdrive. Als ik nu op Desktop een map maak, hoe kan ik dan die partitie daarin mounten?
- http://wiki.ubuntu.com
- Klik op Find Page
- Typ mount
- Kom je hier op uit: https://help.ubuntu.com/community/Mount
In je filetree horen hier eigenlijk je mounten volumes te staan. Dus bijv. "mkdir /media/windoze"
[ Voor 15% gewijzigd door mithras op 14-11-2006 14:08 ]
Verwijderd
ik weet niet wat ik verkeerd doe ik heb het gedaan alleen nog steeds die lage resoVerwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:54:
[...]
"gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf"
Als je met dit command nog steeds access-problemen hebt, dan staat de gebruiker waaronder je werkt niet in de sudoers lijst. Dit kan je oplossen door in te loggen met je at-install aangemaakte gebruiker, en dan je nieuwe gebruiker administration rights te geven (te vinden in System>Administration>Users&Groups).
Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "NVIDIA Corporation NV43 [GeForce 6600 GT]" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1280x1024" "1024x768" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1280x1024" "1024x768" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1280x1024" "1024x768" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1280x1024" "1024x768" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1280x1024" "1024x768" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSection |
wat is hier mis
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 06:51 ]
Verwijderd
1280*960?
iets dergelijks
ik kan wel 1280*1024 doen maar 60Hz is geen pretje om naar te kijken hoe voeg ik een resolutie toe?
[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 17:20 ]
nop zit niks nuttigs bijwoekele schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:05:
Je packet manager starten en zoeken op xvid. Dan selecteren en apply'en. Zou moeten werken denk ik
apt-get kan vlc niet vindenVerwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:08:
Je kunt ook vlc installeren, speelt praktisch alles af. (apt-get install vlc)
ga ik nu proberenVerwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:24:
En je kan gstreamer0.10* installeren om zo'n beetje alle codecs te kunnen afspelen in programma's die van gstreamer gebruik maken (in principe alle Gnome-programma's).
[ Voor 56% gewijzigd door jaapstobbe op 14-11-2006 17:13 ]
Gewoon de resolutie erbij typen, lijkt me niet zo moeilijk. Let erop dat je dit iig onder 24-bits weergave doet, want waarschijnlijk gebruik je die, hoewel je het ook gerust bij de andere 2 mag doen.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:27:
Het lijkt er op dat de Nvidia drivers op mijn ubuntu staan, maar ik mis mijn resolutie die ik bij windows gebruik.
1280*960?
iets dergelijks
ik kan wel 1280*1024 doen maar 60Hz is geen pretje om naar te kijken hoe voeg ik een resolutie toe?
Om een hogere refresh rate te krijgen, moet je die natuurlijk ook toevoegen (onder de sectie monitor):
HorizSync 24-80
VertRefresh 55-75
Je kan ook gebruik maken van een soort van wizard (mits je debian/ubuntu hebt), maar dan moet je wel eerst een backup maken van je config. dpkg-reconfigure xserver-xorg.
dus hd(1,0) zou moeten werken, maar daar blijft ie hangen
[ Voor 7% gewijzigd door jaapstobbe op 14-11-2006 17:16 ]
Wat ik heb gedaan is handmatig in xorg mijn Resolutie aangepast. Je kan gewoon je gewenste resolutie toevoegen Dit omdat ik normaal moet draaien op 1440 bij 900. Het maximale was 1280 bij 1024Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:27:
Het lijkt er op dat de Nvidia drivers op mijn ubuntu staan, maar ik mis mijn resolutie die ik bij windows gebruik.
1280*960?
iets dergelijks
Het zal wel denk ik niet de gewenste methode zijn. Maar het is wel een uitgeteste en werkende methode
Damn 1 minuutje te laat
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
En dan nog iets instalatie JAVA
Ik heb nu het volgende bestand gedownload:
1
| jre-1_5_0_09-linux-amd64-rpm.bin |
En volgens de guide van linux moet ik na wat chmod aanpassingen:
1
| chmod a+x jre-1_5_0_02-linux-amd64-rpm.bin |
Zou ik met deze tool het geheel kunnen installeeren
1
| ./jre-1_5_0_02-linux-amd64-rpm.bin |
Ik krijg dan echter deze error
1
2
| ./jre-1_5_0_09-linux-amd64-rpm.bin: line 1: unexpected EOF while looking for matching ``' ./jre-1_5_0_09-linux-amd64-rpm.bin: line 2: syntax error: unexpected end of file |
Het is idd hd(1,0) dan, maar dat fijne Windows wil persé op de eerste master schijf staan, anders boot het niet, klaar. Leuk he?jaapstobbe schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:16:
andere vraag. Ik heb windows en ubuntu los van elkaar op verschillende master schijven geinstalled. Beide weten niet van lekaars bestaan af. Nu probeer ik windows in Grub erbij te zetten, maar zowel hd(1,0) als hd(0,0) accepteert ie niet. terwijl windows toch op de eerste partitie staat van de 2e master schijf (in het echt is het de eerste, maar heb bootvolgiorde omgedraait om ubuntu te starten)
dus hd(1,0) zou moeten werken, maar daar blijft ie hangen
Gelukkig is hier een oplossing voor.
http://www.gnu.org/software/grub/grub-faq.html#q10
je moet ze dus ommappen met dat 'map' commando'tje, dan werkt het wel
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
sudo gedit /etc/apt/sources.list
kon ik wel vlc ophalen
helaas geen ratDVD bestanden. Wel de audio, maar niet het beeld.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:08:
Je kunt ook vlc installeren, speelt praktisch alles af. (apt-get install vlc)
Heeft iemand hier tips voor?
Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg
De ergste op dit moment is:
Skype bevriest als ik op bellen klik. Als ik skype net opstart, dan gaat het goed. Maar als ie al een tijdje draait dan duurt het heel lang. Hoe langer het draait hoe langer hij bevriest, niets werkt dan nog behalve de klok in Ubuntu.
Bv. Als skype een uurtje aanstaat is de delay een paar seconden, staat skype een aantal dagen aan dan duurt de delay enkele minuten!
Skype herstarten helpt altijd, dus het is niet echt een ramp, vooral irritant.
Iemand enig idee?
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Klopt niet helemaal. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op mijn IDE (primary master) schijf, en hij herkende Windows op de s-ata schijf (ook primary master, maar volgens ubuntu 1,0) prima, en die start ook gewoon op vanuit GrubDeMoN schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:21:
[...]
Het is idd hd(1,0) dan, maar dat fijne Windows wil persé op de eerste master schijf staan, anders boot het niet, klaar. Leuk he?
maar ik heb beide ossen afzondelijk van elkaar geinstalled, en switch tussen de ossen door bootvolgorde te swappengwystyl schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:42:
[...]
Klopt niet helemaal. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op mijn IDE (primary master) schijf, en hij herkende Windows op de s-ata schijf (ook primary master, maar volgens ubuntu 1,0) prima, en die start ook gewoon op vanuit Grub
misschien moet ik Grub reconfiggen en herkent ie windows meteen?
What the hell doe je allemaal? Hoe bedoel je bootvolgorde te swappen?jaapstobbe schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:21:
[...]
maar ik heb beide ossen afzondelijk van elkaar geinstalled, en switch tussen de ossen door bootvolgorde te swappen
misschien moet ik Grub reconfiggen en herkent ie windows meteen?
Herinstalleer Grub en hij zal automatisch alle OS's herkennen. Dit lijstje kan je dan aanpassen via /boot/grub/menu.lst (de standaard OS ook)
https://jdk-distros.dev.java.net/ubuntu.htmlVerwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:21:
Ik ga het direct proberen met Xorg
En dan nog iets instalatie JAVA
Ik heb nu het volgende bestand gedownload:
code:
1 jre-1_5_0_09-linux-amd64-rpm.bin
En volgens de guide van linux moet ik na wat chmod aanpassingen:
code:
1 chmod a+x jre-1_5_0_02-linux-amd64-rpm.bin
Zou ik met deze tool het geheel kunnen installeeren
code:
1 ./jre-1_5_0_02-linux-amd64-rpm.bin
Ik krijg dan echter deze error
code:
1 2 ./jre-1_5_0_09-linux-amd64-rpm.bin: line 1: unexpected EOF while looking for matching ``' ./jre-1_5_0_09-linux-amd64-rpm.bin: line 2: syntax error: unexpected end of file
gezocht op: [google=ubuntu 6.06 sun java]
oftewel: als je multiverse aan hebt staan, kan je gewoon
apt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin
zie vorige pagina's. Hij wilde absoluut zeker weten dat ubuntu windows niet nog een keer dwars zatDutchmega schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:43:
[...]
What the hell doe je allemaal? Hoe bedoel je bootvolgorde te swappen?
Herinstalleer Grub en hij zal automatisch alle OS's herkennen. Dit lijstje kan je dan aanpassen via /boot/grub/menu.lst (de standaard OS ook)
goed,ja. ok.Dutchmega schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:43:
[...]
What the hell doe je allemaal? Hoe bedoel je bootvolgorde te swappen?
Grub reinstalleren dat bedoelde ik.
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik dat ook niet wist, maar met een beetje toveren kwam ik hier op uit: https://help.ubuntu.com/c...a0aa6f5bf16c911dd8d3663c6jaapstobbe schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:28:
[...]
goed,ja. ok.
Grub reinstalleren dat bedoelde ik.
Oh, en als iemand nog een music player zoekt dat de window kan verbergen in de tray: Rhythmbox
[ Voor 13% gewijzigd door Dutchmega op 14-11-2006 22:25 ]
Wat gebruikt de NOS-tweaker voor programma om zijn foto's af te drukken? Mij lukt het maar met moeite, heel veel geklooi met instellingen in de printerdriver en het programma, en dan krijg ik nog geen mooi 10x15 plaatje zonder rand. Wel een mooi 10x15 plaatje, A4 testpagina geen probleem, en ik ga zo de cd-print functie eens uitproberen
Moet je eens kijken hoe klein Windows XP is zonder systemrestore en hibernationDutchmega schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 22:24:
tegenover een gebruikte Windows-partitie zonder programma's: 9gb).
Valt best mee dus met XP
Dit alles in verhouding met wat je post he, want als je het echt naast elkaar gaat leggen en dan bijv. gaat vergelijken dan past gnu/linux al op een diskette
[ Voor 21% gewijzigd door DeMoN op 14-11-2006 23:43 ]
Is dat dan wel versie 1.5.09 voor AMD64 dan? zijn error gaat nl over AMD64, niet zozeer over de omweg via rpm om java te installeren lijkt me. Java was één van de redenen waarom ik toch voor een 32-bit kernel gekozen heb. Het wilde (misschien nu wel?) een half jaar geleden niet samenwerken met Dapper en Firefox 1.5 in een 64-bit installatie.MBV schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:50:
[...]
https://jdk-distros.dev.java.net/ubuntu.html
gezocht op: [google=ubuntu 6.06 sun java]
oftewel: als je multiverse aan hebt staan, kan je gewoonintikken, en het werktapt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin
Ik heb op aanraden van andere sites al de networkmanager geinstalleerd maar die laat mijn draadloos netwerkadapter ook niet zien
mountkillu schreef op woensdag 15 november 2006 @ 06:08:
Weet er iemand een goede cd/dvd emulator (zoals bijv deamon-tools) voor ubuntu?
mount -o loop /path/to/image.iso /media/iso
ik heb indd de laatste versie die op de skype website is te downloaden, echter heb ik hem via Ubuntu/Automatix geinstalleerd....ik weet het even niet meer zeker, of hij zat er al standaard in?mithras86 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:10:
Klinkt als memory leak. Hou je geheugen en cpu gebruik in de gaten en meldt het anders bij de Skype devvers. Je gebruikt wel versie 1.3 (gewoon via de skype site te downloaden)?
Ik weet het niet precies, mer het was een koud kunstje om hem erop te krijgen direct na de installatie.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Ik heb het net geprobeerd, en CD-printen werkt redelijk. Nu nog 2 gekke witte cirkels wegkrijgen, en ik ben blij.MBV schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 22:53:
Ik heb net een nieuwe printer gekocht, en geinstalleerd. Nieuw type (D5160), dus even de nieuwe hplib geinstalleerd.
Wat gebruikt de NOS-tweaker voor programma om zijn foto's af te drukken? Mij lukt het maar met moeite, heel veel geklooi met instellingen in de printerdriver en het programma, en dan krijg ik nog geen mooi 10x15 plaatje zonder rand. Wel een mooi 10x15 plaatje, A4 testpagina geen probleem, en ik ga zo de cd-print functie eens uitproberen
Maar waarom moet je voor elke instelling voor een specifiek programma al je gnome-settings overhoop halen?
Maar dat werkt niet met .mdf, .bin etc..mithras86 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 09:00:
[...]
mount
mount -o loop /path/to/image.iso /media/iso
Ik wou niet vergelijken met Windows, gewoon melden een volwaardige Ubuntu installatie niet veel schijfruimte inneemtDeMoN schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:42:
[...]
Moet je eens kijken hoe klein Windows XP is zonder systemrestore en hibernation![]()
Valt best mee dus met XP
Dit alles in verhouding met wat je post he, want als je het echt naast elkaar gaat leggen en dan bijv. gaat vergelijken dan past gnu/linux al op een diskette

[ Voor 53% gewijzigd door Dutchmega op 15-11-2006 13:54 ]
Ik heb Kubuntu edgy downgeload en gestart als live-CD daarna op install geklikt enige keren op volgende geklikt , mijn user en password opgegeven (en op een papiertje geschreven) daarna geinstalleerd.
Dan na herstarten boot hij goed tot het inlog scherm waar ik mijn tien minuten eerder verzonnen user en password moet invullen , wat ik ook doe , maar vervolgens gooit hij me weer terug op het inlog scherm alsof mijn user of password niet goed is ??
btw ik heb al drie keer geinstalleerd met hetzelfde effect.
HOE moet ik dit oplossen ???
How do you save a random generator ?
Absoluut geen enkel verschil .
Daarom wordt ik hier geestelijk zo moeilijk van.
Je weet ook zeker dat je CAPS-LOCK niet aanstond bij het invoeren van het wachtwoord ?enchion schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:21:
@woekele
Absoluut geen enkel verschil .
0.0
enchion schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:21:
Doe eens op CTRL+ALT+F2 duwen als je in dat inlog scherm zit.
Je kunt nu op de console inloggen, lukt dit wel met die credentials?
Met CTRL+ALT+F7 kom je weer terug in je grafische omgeving
[ Voor 4% gewijzigd door DeMoN op 15-11-2006 15:28 ]
Kan iemand mij weer op het goed Cupsys pad brengen zodat ik nog wat kan printen?Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
cupsys is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
2 not fully installed or removed.
Need to get 0B of archives.
After unpacking 0B of additional disk space will be used.
Setting up cupsys (1.2.0-0ubuntu5) ...
* Starting Common Unix Printing System: cupsd cupsd: Child exited with status 1!
invoke-rc.d: initscript cupsys, action "start" failed.
dpkg: error processing cupsys (--configure):
subprocess post-installation script returned error exit status 2
dpkg: dependency problems prevent configuration of cupsys-driver-gutenprint:
cupsys-driver-gutenprint depends on cupsys (>= 1.1.23) | cups (>= 1.1.23); however:
Package cupsys is not configured yet.
Package cups is not installed.
dpkg: error processing cupsys-driver-gutenprint (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
Errors were encountered while processing:
cupsys
cupsys-driver-gutenprint
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
sebastius schreef op woensdag 15 november 2006 @ 18:07:
Ik heb een ernstig probleem met Cupsys. Het werkt niet meer, met mijn geklooi heb ik het gemold en ik heb het er op een verkeerde manier uitgebroken. Geen idee meer wat, tis paar maanden terug gebeurd, maar ik zou toch graag weer Cupsys werkend hebben. Apt-Get Install Cupsys geeft de volgende error:
[...]
Kan iemand mij weer op het goed Cupsys pad brengen zodat ik nog wat kan printen?
Package cups is not installed
sudo apt-get install cups
0.0
Als ik wat anders invul zegt hij "login failed".
Als ik de juiste user en password invul gaat het scherm even op zwart met een klokje in plaats van de cursor , en pas daarna valt hij weer terug op het inlog scherm.
Mijn gegevens zijn dan dus gewoon goed zoals verwacht , maar als ik vanaf de cd start kom ik wel in de shell ???
Het ligt dus aan wat anders , maar weten jullie hoe moet ik uitzoeken waaraan.
Met het programma bchunk kan je .bin / .cue images omzetten naar .iso. Gaat nog snel ook.Dutchmega schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:51:
[...]
Maar dat werkt niet met .mdf, .bin etc..
[...]
Voor .mdf is er ook een progje, maar weet de naam even niet. Beiden staan trouwens in de repositories van Ubuntu.
Juist
**:~$ sudo iwconfig ra0 key restricted
Dat werkt perfect, en doet precies wat ik wil, maar is niet handig om elke keer in te moeten typen. Dus nu mijn vraag, waar kan ik de iwconfig instellingen handmatig aanpassen naar het bovenstaande? Gaat dat in /etc/network/ ergens? Of is 'gedeeld' echt een exotische instelling? Want dan verander ik het in de router naar 'open'...
control-alt-f1 op je loginscherm. Login als root en maak een nieuwe user aan:enchion schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:23:
Wacht eens even.
Als ik wat anders invul zegt hij "login failed".
Als ik de juiste user en password invul gaat het scherm even op zwart met een klokje in plaats van de cursor , en pas daarna valt hij weer terug op het inlog scherm.
Mijn gegevens zijn dan dus gewoon goed zoals verwacht , maar als ik vanaf de cd start kom ik wel in de shell ???
Het ligt dus aan wat anders , maar weten jullie hoe moet ik uitzoeken waaraan.
1
| useradd -m loginnaam -p wachtwoord |
Als dat niet werkt, graag effe de output van dmesg | tail posten hier. (probeer wel eerst in te loggen, als er iets mis gaat, zal dat waarschijnlijk in de log komen te staan)
Verwijderd
(root heeft nog geen wachtwoord, en staat volgens mij gedeactiveerd)
klinkt niet best dit..
zowieso, in grub de 2e optie pakken (heet geen recovery meer, maar iets anders nu geloof ik - 2e optie iig)
verder kan ik je weinig advies geven, klinkt erg raar/niet best dit..
oftewel: welke installatiecd heb je gebruikt?
De beroemde 'missing GLX extension' of 'missing xfree86-dri extension'-probleem fix je hiermee. Staat raar genoeg nergens aangegeven.
Ohja, dat is waar. Single-user mode kiezen in grub dus en dan proberen een nieuwe user aan te makenVerwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:41:
op ubuntu/kubuntu kan je standaard niet inloggen met root
(root heeft nog geen wachtwoord, en staat volgens mij gedeactiveerd)
klinkt niet best dit..
zowieso, in grub de 2e optie pakken (heet geen recovery meer, maar iets anders nu geloof ik - 2e optie iig)
verder kan ik je weinig advies geven, klinkt erg raar/niet best dit..
[ Voor 13% gewijzigd door Dutchmega op 15-11-2006 21:11 ]
wat moet ik wel en niet aanzetten
welke port moet ik forwarden
ik neem aan dat de login via ssh geschied?
edit: wat een spelfouten !
[ Voor 7% gewijzigd door jaapstobbe op 15-11-2006 21:24 ]
Ik begrijp dat je alleen via ssh wilt inloggen op afstand. Dan heb je dus SSH nodig, bijv openssh-server. Poort is 22, en in windows gebruik ik altijd putty als client.

Staat de tijd in BIOS goed?jaapstobbe schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:48:
Ik heb nu helemaal ene raar probleempje...steeds als ik van ubuntu terug naar windows boot, staat mn klok een uur achter. Op beide OS-en staan de tijdzones juist (+1) en ook op windows heb ik de tijd al ene aantal keer goed gezet.
Een andere grafische kaart heeft het probleem opgelost, ik vind het alleen wel erg vaag dat hij het dan wel deed wanneer ik van de cd bootte , maarja .
Toch bedankt voor de reacties.
Verwijderd
sorry dat ik dit omhoog kick maar ik weet echt niet wat ik mis heb gedaanVerwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:36:
[...]
ik weet niet wat ik verkeerd doe ik heb het gedaan alleen nog steeds die lage reso
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "NVIDIA Corporation NV43 [GeForce 6600 GT]"
Monitor "Generic Monitor"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1280x1024" "1024x768" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 4
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 8
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 15
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 16
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection
wat is hier mis
Staan je horizsync en vertrefresh (of hoe dat ook precies heet) goed?Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 06:52:
[...]
sorry dat ik dit omhoog kick maar ik weet echt niet wat ik mis heb gedaan
Verder zou je eens iets van dpkg-reconfigure x-window-system kunnen draaien. (Heet misschien ook iets anders tegenwoordig.)
[ Voor 19% gewijzigd door Jesse op 16-11-2006 08:59 ]
idd, zorgen dat je je tijdzone gewoon op GMT zet (londen), "use UTC" aanvinken bij time preferenceswoekele schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:08:
Komt dat met de klok niet omdat Linux je biostijd op GMT zet en zelf erbij op/af telt afhankelijk van je tijdzone, terwijl windows je locale tijd in de bios zet? Was wel een work-around voor geloof ik. Kan het me niet herrinneren op het moment.
Hele simpele vraag: je kan bij je Gnome user preferences aangeven welke resolutie je als gebruiker wil hebben. Staan daar 1280x1024 en 1027x768 wel tussen, en een van beide geselecteerd?Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 06:52:
[...]
sorry dat ik dit omhoog kick maar ik weet echt niet wat ik mis heb gedaan
Pardon?jaapstobbe schreef op donderdag 16 november 2006 @ 09:14:
[...]
idd, zorgen dat je je tijdzone gewoon op GMT zet (londen), "use UTC" aanvinken bij time preferences
Ten eerste is de tijdzone van London niet GMT, en vind je het ten tweede niet een beetje raar dat je omdat je klok niet klopt, je maar doet alsof je in een andere tijdzone zit? Hoe je het ook wendt of keert, het is hier nu niet "Thu Nov 16 09:25:00 GMT 2006", dus als je je tijdzone gewoon aanpast, klopt er nog steeds van alles niet.
Als je het probleem echt wil oplossen, moet je of windows fixen, of ubuntu vertellen dat de system clock niet op UTC staat, maar op localtime. Voor zover ik kan zien kijkt hwclock naar /etc/adjtime, maar het wordt afgeraden daar zelf in te gaan editen; er is vast een nette manier gedocumenteerd ergens (het kan zijn dat je bij de installatie zelfs exact deze vraag gekregen hebt, "UTC of localtime", ik weet alleen niet zeker of ubuntu dat ook van debian heeft overgenomen).
Ik heb mijn oude laptop (ingebouwde UPS
Alvast bedankt!
ik ben nog niet echt heel erg bedreven in Linux, de meeste dingen kom ik met guides en faq's wel uit, maar dit kon ik nergens vinden.
is er een mogelijkheid om X te restoren?
Bij ubuntu wordt de root account standaard niet gebruikt. Met behulp van het sudo command kan je elk ander command uitvoeren met rootrechten. Ook kan je dmv sudo -i als root werken.weebl schreef op donderdag 16 november 2006 @ 12:21:
Ok, het leek me zinloos om hier een nieuw topic over te openen, aangezien dit volgens mij een typisch Ubuntu probleem is:
Ik heb mijn oude laptop (ingebouwde UPS) als Lamp server ingericht, wat extra dingen er op geinstalleerd: ssh, samba & swat. Bij die laatste komt het probleem. Ik kan inloggen, met m'n gewone gebruiker, alleen niet met de root account. Dit is wel nodig om de dingen aan te kunnen passen die ik wil. Met de gewone gebruiker kan je eigenlijk alleen de status van de samba-service bekijken. Ik heb nu geen zin om m'n root account aan te zetten (veiligheid enzo..), weet iemand hoe ik voor samba (of swat
) mijn normale gebruiker dusdanige toegang kan geven zodat hij net zoveel toegang heeft als de root account?
Alvast bedankt!
ik ben nog niet echt heel erg bedreven in Linux, de meeste dingen kom ik met guides en faq's wel uit, maar dit kon ik nergens vinden.
locate libfreetype
apt-cache show libfreetype
libfreetype.so.6->libfreetype.so.5 te maken voldoende is.
@weebl: typ eens op de quicksearch het woord 'sudo' in, en kijk eens hoevaak dat antwoord al is gegeven. Een beetje zoeken in een typisch ubuntu topic kan geen kwaadDEVoTi0N schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:41:
[...]
Bij ubuntu wordt de root account standaard niet gebruikt. Met behulp van het sudo command kan je elk ander command uitvoeren met rootrechten. Ook kan je dmv sudo -i als root werken.
Verwijderd
daar staan alleen 1027*768 en 800*600 en 640* 480mithras86 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 09:20:
[...]
Hele simpele vraag: je kan bij je Gnome user preferences aangeven welke resolutie je als gebruiker wil hebben. Staan daar 1280x1024 en 1027x768 wel tussen, en een van beide geselecteerd?
Na wat klooien en handmatig de verbinding aanmaken had ik opeens een ip-adres gekregen maar als ik de kabel er dan uit trok, dan had ik nog steeds geen wifi en network manager zag 'm ook nog niet. Na een herstart had Network Manager 'm wel opeens gevonden.SAiKO schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:46:
Ik krijg mijn wifi niet aan de praat.. Heb net de laatste versie van Ubuntu geinstalleerd op mijn Acer laptop met Intel 3945 wifi chip. Kan wel scannen met "iwlist scanning" en dan vind ik ook gewoon netwerken in de buurt (incl. mijn eigen met wpa beveiligde netwerk..). Het lukt me alleen niet om daar verbinding mee te maken.
Ik heb op aanraden van andere sites al de networkmanager geinstalleerd maar die laat mijn draadloos netwerkadapter ook niet zienIemand nog wat tips voor me wat ik kan nalopen?
Ik zit nu met een volgende vraag.. Ik probeer unrar (omdat hellanzb die nodig heeft) te installeren met sudo apt-get install unrar maar krijg de volgende melding:
1
2
3
4
5
6
7
| Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Package unrar is not available, but is referred to by another package. This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or is only available from another source E: Package unrar has no installation candidate |
DEVoTi0N schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:41:
[...]
Bij ubuntu wordt de root account standaard niet gebruikt. Met behulp van het sudo command kan je elk ander command uitvoeren met rootrechten. Ook kan je dmv sudo -i als root werken.
Ik denk dat jullie me niet echt begrijpen... Dat je sudo moet gebruiken voor root commando's snap ik ook welMBV schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:36:
[...]
@weebl: typ eens op de quicksearch het woord 'sudo' in, en kijk eens hoevaak dat antwoord al is gegeven. Een beetje zoeken in een typisch ubuntu topic kan geen kwaad

Weten jullie uberhaupt wel wat swat is
weebl schreef op donderdag 16 november 2006 @ 18:13:
Ik denk dat jullie me niet echt begrijpen... Dat je sudo moet gebruiken voor root commando's snap ik ook wel![]()
Weten jullie uberhaupt wel wat swat is... Swat is een webbased tool om samba shares en instellingen aan te passen. En met inloggen bedoel ik dus inloggen op de swat site (dit doe ik op m'n windows pc). sudo gaat me hier niet echt bij helpen ben ik bang... Het probleem is alleen dat swat alleen aan root de juiste rechten geeft. En dus niet aan normale account. En omdat het root account uitgeschakeld is (en dus ook geen wachtwoord heeft) kan ik hier ook niet mee inloggen in swat. Dit kan wel met normale accounts, maar dan heb ik weer niet de goede rechten (ik kan dan alleen de status van de samba-service zien, niks aanpassen). Ik wil niet mijn root-account aanzetten, alleen maar zodat ik swat kan gebruiken. Wat ik dus wil is dat mijn gewone gebruiker dezelfde rechten als root krijgt mbt. swat.
1
| Sudo firefox |
Jij wist hoe sudo werkte?
En dan daarna in die firefox swat bekijken (tip:maak een linkje naar een speciale root firefox als je het heel veel gebruikt)
youtube.com/@hisrep
Verwijderd
Dan wil ik nog heel even mieren dat je voor grafische programma's beter gksudo ("gksudo firefox") kan gebruiken. Dat werkt ook een stuk beter met een Root-firefox-launcher omdat je dan ook daadwerkelijk je wachtwoord kan invullen in het popupje wat dan verschijnt.HetWonder schreef op donderdag 16 november 2006 @ 18:24:
[...]
code:
1 Sudo firefox
Jij wist hoe sudo werkte?
En dan daarna in die firefox swat bekijken (tip:maak een linkje naar een speciale root firefox als je het heel veel gebruikt)
Verwijderd
Ik kan met Totem wel video's afspelen, maar geluid onbreekt daarbij
Nu denk ik dat dat aan 2 dingen kan liggen.
Niet de goede codecs (welke moet ik dan hebben (ook een idee voor TS voor multimedia)
Ik heb 2 Geluidbronnen (een aparte kaart en mobo)
Nu wil ik hem op gewone mobo, maar opstart geluid etc doen het wel via mobo, maar video niet, maar ook niet via geluidskaart
Dit topic is gesloten.