Het Grote Ubuntu Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 14.213 views sinds 30-01-2008

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:36

weebl

YARR!

Gotiniens schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:08:
euhm, hij wil op SWAT inloggen via windows, volgens mij heeft windows geen sudo. Ik denk dat hij even moet kijken of er voor swat een apart users file is, en die aanpassen zodat de gewone gebruiker genoeg rechten heeft. Kan dit niet, dan ben ik bang dat het een bug is.
Jij snapt hem :)

Iemand enig idee waar dit zit?

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nog een tipje om unused zooi op te ruimen:

Open Synaptic of Applications -> Add/Remove en verwijder applicaties dat je niet gebruikt. Bijv. bij mij kon er al gelijk Evolution, Listen Music Player, Bittorrent, Xsane en Orca af.
Daarna draai de volgende commando's:

sudo dpkg -P `deborphan --guess-all`
sudo apt-get remove --purge `deborphan --guess-all`
sudo apt-get autoremove --purge
sudo apt-get clean

Ook handig, verwijdert automatisch ongebruikte talen bij het installeren van applicaties:
sudo apt-get install localepurge
localepurge

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchmega op 16-11-2006 22:16 ]

Verwijderd

Ok ik ben nu al de hele week aan het kloten met ubuntu en 3d acceleratie op mijn laptopje maar het volgende wil maar niet lukken :P

Mijn laptop: P3 800 en Intel i815.
nu is het probleem dat ik de 3d acceleratie van deze "kaart" niet aan krijg, want als ik
code:
1
glxinfo|grep rendering

in typ krijg ik een "no".

ik heb me rot gezocht naar drivers (intel website, synaptic, google) maar ik heb niks kunnen vinden..
op de intel website kan ik wel een driver downloaden voor linux, maar dit bestand kan die niet uitpakken..

kan iemand deze linux-noob helpen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 14:18
triple_A: zit je nou te crossposten met Verwijderd in "XGL (en compiz)" ? Da's niet de bedoeling he, en dat gaat jou zelf waarschijnlijk ook niet verder helpen met al die verspreide informatie.

Laten we daar gewoon verder gaan.

[ Voor 206% gewijzigd door Jesse op 17-11-2006 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 13:11

MBV

weebl schreef op donderdag 16 november 2006 @ 18:13:
[...]

[...]

Ik denk dat jullie me niet echt begrijpen... Dat je sudo moet gebruiken voor root commando's snap ik ook wel O-)
Weten jullie uberhaupt wel wat swat is :? ... Swat is een webbased tool om samba shares en instellingen aan te passen. En met inloggen bedoel ik dus inloggen op de swat site (dit doe ik op m'n windows pc). sudo gaat me hier niet echt bij helpen ben ik bang... Het probleem is alleen dat swat alleen aan root de juiste rechten geeft. En dus niet aan normale account. En omdat het root account uitgeschakeld is (en dus ook geen wachtwoord heeft) kan ik hier ook niet mee inloggen in swat. Dit kan wel met normale accounts, maar dan heb ik weer niet de goede rechten (ik kan dan alleen de status van de samba-service zien, niks aanpassen). Ik wil niet mijn root-account aanzetten, alleen maar zodat ik swat kan gebruiken. Wat ik dus wil is dat mijn gewone gebruiker dezelfde rechten als root krijgt mbt. swat.
swat ken ik. Ik dacht dat je de installatieprocedure bedoelde ofzo, en dit is toch een verzameltopic van noob-vragen geworden >:)
als je sudo -i doet, kan je vrij simpel je root-passwd instellen, toch? Doordat je root shell /bin/false is kan je alsnog niet inloggen, maar kan swat wel werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwestie van een root shell openen met sudo en vervolgens een root password in stellen dan kun je vervolgens gewoon inloggen als root of su gebruiken.

Also sudo user:
> sudo sh
> passwd
> exit
> su root

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Het moet ook wel mogelijk zijn een admin-account aan te maken zonder je root-account te hoeven enablen lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

woekele schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 11:36:
Het moet ook wel mogelijk zijn een admin-account aan te maken zonder je root-account te hoeven enablen lijkt me :)
Dat is inderdaad precies wat ik wil.

Maaarrrr:

Ik ben er uit: ik heb eens na zitten denken, hoe komt het dat mijn gewone account geen toegang heeft en root wel. Toen dacht ik dat het misschien met de file-permissions van het /etc/samba/smb.conf te maken had. Dus toen heb ik
code:
1
sudo chmod 777 /etc/samba/smb.conf
gedaan en weer ingelogd en nu kan ik er wel bij :)

Eigenlijk is het ook wel logisch aangezien swat alleen maar een tool is om smb.conf aan te passen, en als je geen rechten tot dit bestand hebt, dan kan je het ook niet aanpassen. Ik vind het trouwens wel vreemd dat dit niet in de documentatie staat, maar dat heeft misschien met mij te maken :X Ik moet nog veel leren over linux.

Ik ben er wel achter dat je het meest van Linux leert als je gewoon een Ubuntu server installeert, dus geen grafische omgeving, en met de commando's van deze pagina gaat spelen:

link

In ieder geval allemaal bedankt voor de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 14:18
Mij lijkt dat een chmod 777 minder veilig is dan gewoon een old-skoel root account gebruiken. Of mis ik wat?

Kan je niet bijvoorbeeld een group aanmaken die je eigenaar maakt van die samba zooi waar je vervolgens root en jou user-account lid van maakt?

[ Voor 49% gewijzigd door Jesse op 17-11-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Jesse schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 13:40:
Mij lijkt dat een chmod 777 minder veilig is dan gewoon een old-skoel root account gebruiken. Of mis ik wat?

Kan je niet bijvoorbeeld een group aanmaken die je eigenaar maakt van die samba zooi waar je vervolgens root en jou user-account lid van maakt?
root account aanzetten is ongeveer gelijk aan chmod -R 777 voor /

Het enige veiligheidsrisico is dat alleen smb.conf nu 777 is voor een gebruikersnaam die eerst achterhaald moet worden. Een hacker weet namelijk dat er een root account is op elke unix-server. Als ie daar het wachtwoord van heeft, heeft ie meteen toegang tot alles, nu alleen tot smb.conf en de mappen die ik deel. Verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
weebl schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 16:06:
[...]

root account aanzetten is ongeveer gelijk aan chmod -R 777 voor /
Pardon? :)
Het enige veiligheidsrisico is dat alleen smb.conf nu 777 is voor een gebruikersnaam die eerst achterhaald moet worden. Een hacker weet namelijk dat er een root account is op elke unix-server. Als ie daar het wachtwoord van heeft, heeft ie meteen toegang tot alles, nu alleen tot smb.conf en de mappen die ik deel. Verder niks.
Je bedoelt eigenlijk "zodra hij via wat voor account dan ook toegang heeft, heeft hij door mijn lekke smb.conf gelijk gratis en voor niks ook root erbij".
Het moet niet gekker worden zeg, configuratiebestanden 777 maken uit veiligheidsoverwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

lol idd. smb.conf chgrp doen naar je eigen groep (of administrator groep ofzo), en chmod 660 (waarom moet je smb.conf kunnen uitvoeren?). Als iemand je smb.conf kan aanpassen, kan hij van buiten al je bestanden bekijken, wat niet echt wenselijk is volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

MBV schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 16:20:
lol idd. smb.conf chgrp doen naar je eigen groep (of administrator groep ofzo), en chmod 660 (waarom moet je smb.conf kunnen uitvoeren?). Als iemand je smb.conf kan aanpassen, kan hij van buiten al je bestanden bekijken, wat niet echt wenselijk is volgens mij ;)
smb.conf moet nog wel te wijzigen zijn door m'n account.

Hoe dat met die groepen zit vogel ik wel een keertje uit, voor nu werkt dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
weebl schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 16:25:
[...]

smb.conf moet nog wel te wijzigen zijn door m'n account.

Hoe dat met die groepen zit vogel ik wel een keertje uit, voor nu werkt dit prima.
Hij geeft net precies aan hoe dat moet, en wat extra rechten op een bestand zetten om even wat uit te sluiten of iets dergelijks moet kunnen natuurlijk, maar ga dan niet lopen verkondigen dat 1 van de domste dingen die je kan doen "veilig" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@weebl: als er nu een foutje zit in willekeurig welk programma (bijv. ping, apache, een php-script, cups, webmin) kan willekeurig welke gebruiker aan de andere kant al jouw bestanden lezen en wijzigen, omdat hij/zij jouw smb.conf kan wijzigen. Ik vind dat eerlijk gezegd een heel groot probleem, ook al 'werkt' het ;x Neem dan windows ofzo ;)

edit:
$ chgrp [groepnaam] /etc/samba/smb.conf
$ chmod 664 /etc/samba/smb.conf

Vul voor [groepnaam] een geldige groepnaam in, bijv administrators (weet de spelling niet precies) en je bent klaar.

en chmod 777 voor / doet niet veel, iedereen mag toch al in die mappen. jij bedoelt zeker chmod -R 777 / ;)

* MBV hoopt heel hard dat hij mensen niet in de verleiding brengt dit te doen 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door MBV op 17-11-2006 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

MBV schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:20:
@weebl: als er nu een foutje zit in willekeurig welk programma (bijv. ping, apache, een php-script, cups, webmin) kan willekeurig welke gebruiker aan de andere kant al jouw bestanden lezen en wijzigen, omdat hij/zij jouw smb.conf kan wijzigen. Ik vind dat eerlijk gezegd een heel groot probleem, ook al 'werkt' het ;x Neem dan windows ofzo ;)

edit:
$ chgrp [groepnaam] /etc/samba/smb.conf
$ chmod 664 /etc/samba/smb.conf

Vul voor [groepnaam] een geldige groepnaam in, bijv administrators (weet de spelling niet precies) en je bent klaar.

en chmod 777 voor / doet niet veel, iedereen mag toch al in die mappen. jij bedoelt zeker chmod -R 777 / ;)

* MBV hoopt heel hard dat hij mensen niet in de verleiding brengt dit te doen 8)7
Hey heel erg bedankt _/-\o_

Ik merk geen verschil nu, maar als jij zegt dat het zo veiliger is, dan zal het wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

nu kan alleen jij bij dat bestandje. Anders zou ook apache enzo erbij kunnen.

En nogmaals: root-account een wachtwoord geven vergelijken met chmod -R 777 / is wel erg fout hoor. Misschien op een prive-machine, maar als je meer dan 1 gebruiker hebt gaat dat niet meer op. En zelfs op een privémachine kan je op die manier niet perongeluk een vervelend commando uitvoeren (rm -rf / enzo), zonder eerst naar root te gaan. Want niemand is natuurlijk zo dom om permanent als root te werken, zelfs als je ermee kan inloggen O-)

[ Voor 31% gewijzigd door MBV op 17-11-2006 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:58

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

code:
1
2
3
4
 touchdomex@touchdomex-desktop:~/Desktop$ ./install_flash_player_7_linux/flashplayer-installer

ERROR: Your architecture, \'x86_64\', is not supported by the
       Macromedia Flash Player installer.

Betekent dit dat ik niet op mijn systeem 64 bits firefox moet gebruiken maar eerst 32 bits installeren voordat ik pas bezig kan gaan met flash :( Zou het wel een best suffe oplossing vinden. Ik wil gewoon 64 bits gebruiken ook in flash players

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 06:19

Theimon

Snapte!?

Van Flash is er nog geen 64bits versie. Je moet dus aan de gang met een 32bits Firefox en een 32bits versie van Flash.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 06:59

Gotiniens

Fairly odd Tim

touchdomex schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 10:47:
code:
1
2
3
4
 touchdomex@touchdomex-desktop:~/Desktop$ ./install_flash_player_7_linux/flashplayer-installer

ERROR: Your architecture, \'x86_64\', is not supported by the
       Macromedia Flash Player installer.

Betekent dit dat ik niet op mijn systeem 64 bits firefox moet gebruiken maar eerst 32 bits installeren voordat ik pas bezig kan gaan met flash :( Zou het wel een best suffe oplossing vinden. Ik wil gewoon 64 bits gebruiken ook in flash players
leuk he closed source software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Theimon schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:05:
Van Flash is er nog geen 64bits versie. Je moet dus aan de gang met een 32bits Firefox en een 32bits versie van Flash.
Fijn. Denk je dat je vooruitstrevende OS hebt zit je nog steeds aan de ouderwetse 32 bits codering vast.
Moet ik maar eens die tutorial er toch bijpakken. Ik had gehoopt dat die niet nodig zou zijn :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
touchdomex schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:24:
Fijn. Denk je dat je vooruitstrevende OS hebt zit je nog steeds aan de ouderwetse 32 bits codering vast.
Moet ik maar eens die tutorial er toch bijpakken. Ik had gehoopt dat die niet nodig zou zijn :X
Het OS werkt prima op 64 bit, niets houdt je tegen.

Dat Macromedia haar gesloten speler alleen in binaire vorm voor 32 bit verspreidt is een andere zaak, waarvoor je het best contact op neemt met Macromedia.

(Misschien wil je trouwens de test versie van Flash Player 9 proberen, haal hem bijvoorbeeld uit de Edgy Seveas repository. Ik meen dat deze wel 64 bit gaat ondersteunen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

tomato schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:04:
[...]

Het OS werkt prima op 64 bit, niets houdt je tegen.

Dat Macromedia haar gesloten speler alleen in binaire vorm voor 32 bit verspreidt is een andere zaak, waarvoor je het best contact op neemt met Macromedia.
of je stemt met je voeten, en probeert het gebruik van flash zoveel mogelijk te beperken.
(Misschien wil je trouwens de test versie van Flash Player 9 proberen, haal hem bijvoorbeeld uit de Edgy Seveas repository. Ik meen dat deze wel 64 bit gaat ondersteunen.)
er zal uiteindelijk wel een 64bit versie komen ja, maar niet voordat er een windows 64bit versie is, en dat zal ook nog wel even duren.

Closed source houdt innovatie tegen!

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

smokalot schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:31:
[...]

of je stemt met je voeten, en probeert het gebruik van flash zoveel mogelijk te beperken.

[...]

er zal uiteindelijk wel een 64bit versie komen ja, maar niet voordat er een windows 64bit versie is, en dat zal ook nog wel even duren.

Met dat laatste ben ik het eens. Viva la revolution *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-10 14:58
Ik zit sinds kort met Ubuntu op me laptop en heb daarbij de meeste dingen als werkent, echter ondervind ik een paar probleempjes die ik hieronder zal uitleggen:

Mounten met een 2003 server:
Als ik een share wilt mounten vanaf een 2003 server dan geeft die een error terwijl hij wel kan mounten vanaf een XP share. Ik zou graag willen weten hoe ik dit oplos (mogelijk op 2003 server of een script voor ubuntu) Ik dacht dat het met een bepaalde encryptie te maken had die 2003 server wel toepast en XP niet, maar weet niet precies waar ik dit moet uitzetten of moet veranderen.

Media afspelen vanaf een netwerk share:

Als ik een share benader via ctrl-L en dan bijv: smb://2003server/muziek dan kan ik mijn 2003 server wel gewoon benaderen doormiddel van het invoeren van gebruikersnaam en wachtwoord. Maar als ik dan een media bestand wil openen dan buffert die wel maar speelt niks af. Welk onder/pakket moet ik hiervoor installeren om dit wel werkent te krijgen? Ik speel nu alles lokaal wel goed af met vlc media player, maar dus niet vanaf netwerk shares. En wat dan wel vaag is, is dat wanneer ik een share mount vanaf de XP bak dan kan ik via die mount wel me media gewoon afspelen.

GLX en Beryl:

Ik heb sinds kort ook maar eens beryl geinstalleerd en dit werkt opzich wel goed, echter start deze niet altijd goed door. soms krijg ik me balken om me scherm niet te zien en soms start beryl gewoon helemaal niet op.

in me startup list bij sessions staan de volgende onderdelen:
emerald --replace
beryl
beryl --manager (deze heb ik allemaal ingesteld volgens een tutorial)

logitech orbicam:
Ik zit dus achter een acer 5601awlmi en deze heeft een logitech orbicam, nu heb ik heel wat afgezocht op google en kon eigenlijk alleen maar topics vinden waar mensen het niet lukt om deze goed werkent te krijgen, dus vandaar hier me vraag: Iemand die hier de juiste drivers voor heeft weten te vinden?

Alvast bedank, als deze dingen eindelijk werken dan blijft bij mij MS er voorgoed vanaf :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

smokalot schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:31:
[...]

[...]

martin@s051377:~$ apt-cache search flash plugin
gstreamer0.8-swfdec - SWF (Macromedia Flash) decoder plugin for GStreamer
libflash-mozplugin - GPL Flash (SWF) Library - Mozilla-compatible plugin
libflash-swfplayer - GPL Flash (SWF) Library - stand-alone player
libroxen-flash2 - Flash2 module for the Roxen Challenger web server
swf-player - SWF (Macromedia Flash) player
weechat - Fast, light and extensible IRC client
weechat-curses - Fast, light and extensible IRC client
xchat-systray - xchat systray notification icon
xmms-jess - visualization plugin for XMMS using various 2D and 3D methods
konqueror - KDE's advanced file manager, web browser and document viewer
gnash-plugin - Free Flash Player - Firefox Plugin
flashplugin-nonfree - Macromedia Flash Player plugin installer

Waarom niet een van de andere pakken? 'k kan me niet voorstellen dat er niet een tussen zit die x64 ondersteunt :P
Maar in dit geval is de laatste gewoon de beste. O.a. door heel erg sterke optimalisaties waardoor hij stuk gaat op 64 bit (althans, dat zeggen ze. Als het een kwestie was van even opnieuw bouwen zouden ze het wel doen, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Ik heb zelf eerst ook de 64-bits Ubuntu geprobeerd maar Flash was niet aan te zwengelen. Sommige andere proggies ook niet. Wat dat betreft geldt hetzelfde als voor Windows 64......de software is trager dan de hardware qua ontwikkeling. Dus ik werk nu weer prima met een 32bits Ubuntu. Het snelheids verschil is toch nog niet "de bom".
Touchdomex: het ligt niet aan het vooruitstrevend OS, het ligt aan de maker van Flash: Adobe/Macromedia.
De beta ondersteunt zoals gezegd nog geen 64bits. Dus je blijft altijd met een 32bits Firefox met 32bits Flash zitten als je perse een 64bits Ubuntu wil hebben.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
Oke ff update ivm mijn vorige post:

Het lukt me nu om een share van een 2003 server te mounten met behulp van het een beetje aanpassen van de windows policy en met de volgende regel:

mount -t cifs //serverIP/muziek /media/music -o user=usernaam,password=wachtwoord,domain=domeinnaam

maar hoe kan ik dit nu in fstab invoeren, want op geen mogelijkheid krijg ik die -t cifs en -o optie erin ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Laatst online: 03-10 13:56
Regel in fstab:
code:
1
//serverIP/muziek  /media/music cifs credentials=/root/.credentials 0 0

En dan in het bestandje /root/.credentials ( of een ander bestand die je daar aanmaakt) kan je je username en wachtwoord zetten
code:
1
2
username=usernaam
password=wachtwoord

Daar staan je inlog en wachtwoord veiliger dan in /etc/fstab

Edit:
2 seconden googlen gaf me dit:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534

[ Voor 11% gewijzigd door Dr_Hell op 18-11-2006 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
thanks !!! werkt goed nu :)

het enigste wat nu nog niet werkt is de logitech orbicam, ik kan geen goed werkende drivers vinden. Ik heb de GSPCA driver al geprobeerd maar daar kom ik niet ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

MBV schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:41:
[...]

martin@s051377:~$ apt-cache search flash plugin
gstreamer0.8-swfdec - SWF (Macromedia Flash) decoder plugin for GStreamer
libflash-mozplugin - GPL Flash (SWF) Library - Mozilla-compatible plugin
libflash-swfplayer - GPL Flash (SWF) Library - stand-alone player
libroxen-flash2 - Flash2 module for the Roxen Challenger web server
swf-player - SWF (Macromedia Flash) player
weechat - Fast, light and extensible IRC client
weechat-curses - Fast, light and extensible IRC client
xchat-systray - xchat systray notification icon
xmms-jess - visualization plugin for XMMS using various 2D and 3D methods
konqueror - KDE's advanced file manager, web browser and document viewer
gnash-plugin - Free Flash Player - Firefox Plugin
flashplugin-nonfree - Macromedia Flash Player plugin installer

Waarom niet een van de andere pakken? 'k kan me niet voorstellen dat er niet een tussen zit die x64 ondersteunt :P
Maar in dit geval is de laatste gewoon de beste. O.a. door heel erg sterke optimalisaties waardoor hij stuk gaat op 64 bit (althans, dat zeggen ze. Als het een kwestie was van even opnieuw bouwen zouden ze het wel doen, toch?)
ze zeggen dat de virtual machine gewoon niet 64 bits is. Het punt is meer dat ze er geen voordeel bij hebben het om te bouwen. Ze hebben een monopolie, er is geen alternatief voor flash. Overigens zijn ze helemaal niet bang voor een concurrerende flash plugin, ze verdienen hun geld aan de flash developers.

Natuurlijk is hun flash plugin het beste, zij hebben het bedacht. Performance is denk ik niet zo'n punt bij alternatieven, wel features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
ik heb windows nu draaiend gekregen met vmware maar ik kan niet copyen pasten tussen ubuntu en windows. copy past is aangevinkt, maar bij het slepen krijg ik deze foutmelding:

Unable to open: Virtual machine "/home/marc/Desktop/*****" is not in the inventory.

(onder die sterrentjes staat normaal wel wat ;))

Whats wrong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

killu schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 21:17:
ik heb windows nu draaiend gekregen met vmware maar ik kan niet copyen pasten tussen ubuntu en windows. copy past is aangevinkt, maar bij het slepen krijg ik deze foutmelding:

Unable to open: Virtual machine "/home/marc/Desktop/*****" is not in the inventory.

(onder die sterrentjes staat normaal wel wat ;))

Whats wrong?
Je kunt alleen maar tekst copy-pasten (voor zover ik weet, verbaas me anders maar).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickmans
  • Niet online

rickmans

twittert

Na een verse install van edgy eft zit ik met een probleem met mijn toetsenbord. De ' en de " verschijnen pas nadat ik deze heb ingedrukt en op de spatiebalk heb gedrukt. Als ik twee keer op de toetsendruk krijg respectievelijk ´ en ¨. Iemand een idee om het op te lossen? Dus zodra ik de ' of de " indruk dat deze direct verschijnen?

Don't mind Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rickmans schreef op zondag 19 november 2006 @ 08:40:
Na een verse install van edgy eft zit ik met een probleem met mijn toetsenbord. De ' en de " verschijnen pas nadat ik deze heb ingedrukt en op de spatiebalk heb gedrukt. Als ik twee keer op de toetsendruk krijg respectievelijk ´ en ¨. Iemand een idee om het op te lossen? Dus zodra ik de ' of de " indruk dat deze direct verschijnen?
Hey, da's precies wat ik wil en ik heb dus dat je als je op ' beukt, je direct ' krijgt. Zal ongetwijfeld met de toetsenbord instellingen te maken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Laatst online: 03-10 13:56
Volgens mij heb je dan een US international keyboard ingesteld, met of zonder dead keys.
Die dead keys bepalen volgens mij of je 1x of 2x op ' moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-10 09:02
Wat is trouwens normaal geheugen gebruik voor ubuntu (KDE). Ik zit met een paar simpele apps toch al snel tegen de 1,5GB. Ik heb ook geen idee waar dat vandaan komt. Toen ik nog maar net ubuntu draaide, was ie kaal onder de 200MB. Ik kan dadelijk wel even naar gnome switchen, maar ik vraag me af of KDE verandwoordelijk is voor 1 extra GB :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Wat hulp nodig hier.. Ik heb per ongeluk mijn account verneukt dus ik heb gewoon maar een nieuwe aangemaakt (adduser in terminal) en ik kan er nu mee inloggen in gnome.

Echter ik heb denk ik niet alle rechten. Als ik bijv op System -> Administration -> Users & groups klik, krijg ik meteen de melding "You are not allowed to access the system configuration." ipv een venster om wachtwoord in te voeren. Hetzelfde bij services en networking. Ook op een of andere manier heb ik ook geen toegang tot audio. Hoe fix ik dit?

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchmega op 19-11-2006 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

DEVoTi0N schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:00:
Wat is trouwens normaal geheugen gebruik voor ubuntu (KDE). Ik zit met een paar simpele apps toch al snel tegen de 1,5GB. Ik heb ook geen idee waar dat vandaan komt. Toen ik nog maar net ubuntu draaide, was ie kaal onder de 200MB. Ik kan dadelijk wel even naar gnome switchen, maar ik vraag me af of KDE verandwoordelijk is voor 1 extra GB :S.
Wat versta jij onder simpele apps. Misschien zit er ook op de achtergrond een prog geheugen mee te eten terwijl die niet nodig is. Geef ons wat meer informatie ;) Dan kunnen wij meer met jou probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
Touchdomex schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:12:
[...]

Wat versta jij onder simpele apps. Misschien zit er ook op de achtergrond een prog geheugen mee te eten terwijl die niet nodig is. Geef ons wat meer informatie ;) Dan kunnen wij meer met jou probleem
De installatie is nog gewoon zo goed als standaard. Vervolgens heb ik daar kubuntu-desktop op geinstalleerd. Momenteel heb ik alleen swiftfox, amsn, kmix, en amarok draaien. Hoewel ik nog niet helemaal thuisben in de taskmanager van KDE, zie ik niet echt programma's, die veel geheugen gebruiken naast amarok en swiftfox. Ik kan voor de rest ook niet echt extra informatie over de processen zien, wat jammer is, omdat de som van die processen echt geen 1,5GB is. Ik toon gewoon alle processen, maar voor zover ik kan zien, kan ik nergens iets instellen.

Ook even heel irritant. Ik heb geen enkel idee hoe ik mooie puntjes en streepjes op letters kan zetten in linux :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dutchmega schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:09:
Wat hulp nodig hier.. Ik heb per ongeluk mijn account verneukt dus ik heb gewoon maar een nieuwe aangemaakt (adduser in terminal) en ik kan er nu mee inloggen in gnome.

Echter ik heb denk ik niet alle rechten. Als ik bijv op System -> Administration -> Users & groups klik, krijg ik meteen de melding "You are not allowed to access the system configuration." ipv een venster om wachtwoord in te voeren. Hetzelfde bij services en networking. Ook op een of andere manier heb ik ook geen toegang tot audio. Hoe fix ik dit?
Waarschijnlijk heb je geen sudo rechten meer. Users met sudo rechten zijn root en iedereen in de admin groep. Probeer jezelf aan de groep toe te voegen (kan je in het root account, als in: heb je eerder een root password ingesteld?).

Maar dan heb ik ook een vraag: ik ben nu de 2.6.18.2 kernel aan het compileren, en kijk met xconfig welke zaken ik nodig heb en mee ga compileren. Ik probeer zo goed als het kan een monolith kernel te bakken, maar veel verstand heb ik er niet van (en des te leuker is het om alles uit te zoeken).
Echter heb ik een vrij simpele vraag: ik kan wat verschillende standaarden in native language support in- en uitschakelen. Zo ook Grieks, Hebreeuws, Russisch, Chinees etc. Deze heeft mijn kernel natuurlijk niet nodig, maar als ik ze uitschakel, kan ik dan nog wel websites bezoeken met "vreemde tekens"? Het gaat er niet om dat ik die dan kan lezen, maar ik wil graag wel mn UTF-8 en UTF-16 support behouden in X. Kan iemand hier mij wat meer over vertellen?

/edit: @DEVoTi0N: ik kan je wel vertellen hoe het in Gnome moet, daar kan je in je processenlijst ook aangeven dat je álle processen wil zien. Standaard zie je alleen je eigen processen, en die buiten je user-level blijven verborgen (omdat je die zonder super rechten toch niet kan killen).
Verder kan ik bij mijn toetsenbord instellingen een tabje Indelingsopties kiezen, waar ik de rechter-win toets als Compose-toets kan aangeven. Dan werkt dus rechter-win + ' + e = é

[ Voor 12% gewijzigd door mithras op 19-11-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
mithras86 schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:30:
[...]
ik kan je wel vertellen hoe het in Gnome moet, daar kan je in je processenlijst ook aangeven dat je álle processen wil zien. Standaard zie je alleen je eigen processen, en die buiten je user-level blijven verborgen (omdat je die zonder super rechten toch niet kan killen).
Verder kan ik bij mijn toetsenbord instellingen een tabje Indelingsopties kiezen, waar ik de rechter-win toets als Compose-toets kan aangeven. Dan werkt dus rechter-win + ' + e = é
Ik kan wel alle processen zien (ook die onder root draaien enzo), maar toch komt het toch echt niet bij die 1,5GB, die er wordt verbruikt.
Ook kan ik die instelling niet vinden voor die toetsen. Kan het ook gewoon op de windows-manier? Dus ', e = é

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, na veel gekloot is het me dus bijna volledig gelukt om beryl te kunnen draaien.
Ik heb een laptop met i810 chipset, welke alleen hardwarematig 3d kan renderen op 16bit kleuren..
XGL valt dus af, want daarbij móet je gewoon 24bit gebruiken (anders is het beeld 1 grote artifact kan ik je zeggen 8)7 )
nu heb ik aiglx gebruikt (zou wél 16bit moeten aankunnen) en ik heb het idee dat er ergens een klein foutje zit waardoor de boel dus nog steeds niet zo draait als de bedoeling is..

eerst ff wat specs;
P3 800
Intel i810
512mb ram
Ubuntu 6.10 edgy

Steeds als ik via het "beryl-manager" command beryl opstart verschijnt dit in het terminal venster :
code:
1
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b

vervolgens zie ik dat het opstart (het wobbly Beryl-logo verschijnt in beeld) maar kort daarna kapt ie ermee..
Het beeld valt weg en ik krijg een .... dos (? hoe heet dat bij linux :+ ) scherm met de volgende tekst:
code:
1
2
[17179668.240000] [drm:i810_wait_ring]  *ERROR* space 65520 wanted 65528
[17179668.2400]  [drm:i810_wait_ring] *ERROR* lockup

ik heb gegoogled, maar ik heb geen oplossing gevonden.. iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DEVoTi0N schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:22:
Ook even heel irritant. Ik heb geen enkel idee hoe ik mooie puntjes en streepjes op letters kan zetten in linux :S.
Moet je bij System > Preferences > Keyboard > Layouts zijn, en dan US English International (with dead keys) toevoegen. Dan kan je oa met de [']-toets accenten maken. Overigens is de rechter-Alt toets de third-level chooser. Dit zorgt oa voor het €-teken, maar ook heel wat andere characters die niet op de third-level plek staan op een toets.

Gewone letters/cijfers:
`1234567890-=qwertyuiop[]\asdfghjkl;'zxcvbnm,./

Met rechter-alt:
`¡²³¤€¼½¾‘’¥×äåé®þüúíóö«»¬áßðfghjkø¶'æx©vbñµç

Met ['] deadkey, ["] deadkey, [`] deadkey, [~] deadkey:
éŕýúíóáśĺ´źćń
ëÿüïöä¨
èùìòà
ũĩõãñ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
mithras86 schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:30:
[...]

Waarschijnlijk heb je geen sudo rechten meer. Users met sudo rechten zijn root en iedereen in de admin groep. Probeer jezelf aan de groep toe te voegen (kan je in het root account, als in: heb je eerder een root password ingesteld?).

Maar dan heb ik ook een vraag: ik ben nu de 2.6.18.2 kernel aan het compileren, en kijk met xconfig welke zaken ik nodig heb en mee ga compileren. Ik probeer zo goed als het kan een monolith kernel te bakken, maar veel verstand heb ik er niet van (en des te leuker is het om alles uit te zoeken).
Echter heb ik een vrij simpele vraag: ik kan wat verschillende standaarden in native language support in- en uitschakelen. Zo ook Grieks, Hebreeuws, Russisch, Chinees etc. Deze heeft mijn kernel natuurlijk niet nodig, maar als ik ze uitschakel, kan ik dan nog wel websites bezoeken met "vreemde tekens"? Het gaat er niet om dat ik die dan kan lezen, maar ik wil graag wel mn UTF-8 en UTF-16 support behouden in X. Kan iemand hier mij wat meer over vertellen
Ik heb het gefixt door in te loggen als root en het volgende:
code:
1
adduser user

En dan de volgende groups toevoegen
dialout adm fax cdrom floppy tape sudo audio dip plugdev users scanner
met
code:
1
usermod -Gdialout -a user
dus voor elke groep een keer...

En tada, alles werkt weer in mijn account 8)7 :X

@kernel compileren:
Het heeft geen zin om de talen te verwijderen, aangezien deze niet je kernel slomer maken. Doe alleen de opties die staan in de posts die ik gegeven heb. Hoewel, hardware support verwijderen kan het wel sneller maken. Bijv. ISA-support verwijderen zorgt ervoor dat de kernel sneller opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dutchmega schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:11:

@kernel compileren:
Het heeft geen zin om de talen te verwijderen, aangezien deze niet je kernel slomer maken. Doe alleen de opties die staan in de posts die ik gegeven heb. Hoewel, hardware support verwijderen kan het wel sneller maken. Bijv. ISA-support verwijderen zorgt ervoor dat de kernel sneller opstart.
Ik probeer het nu met de tips uit deze post. Het zal inderdaad niet zo heel veel uitmaken, maar ik heb zn tips gewoon opgevolgd.

Ben wel benieuwd wat de snelheidswinst zal zijn tov de 2.6.17-10-generic kernel (bak nu een 2.6.18.2-k8). Zal met bootchart de verschillen wel eens gaan bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Het is wel een verschil in snelheid als je een nieuwe CPU hebt (alles reageert net iets sneller). En in opstartsnelheid als je de goede instellingen hebt. Ik doe nu 20-25sec over het opstarten nu.

Eigenlijk, alleen de verbeterde opstarttijd is al de moeite waard. Let wel op dat je kernel modules (ndiswrapper, fglrx, nvidia) opnieuw compileert want deze zullen niet meer werken met een andere kernel.

[ Voor 14% gewijzigd door Dutchmega op 19-11-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:57:
Ok, na veel gekloot is het me dus bijna volledig gelukt om beryl te kunnen draaien.
Ik heb een laptop met i810 chipset, welke alleen hardwarematig 3d kan renderen op 16bit kleuren..
XGL valt dus af, want daarbij móet je gewoon 24bit gebruiken (anders is het beeld 1 grote artifact kan ik je zeggen 8)7 )
nu heb ik aiglx gebruikt (zou wél 16bit moeten aankunnen) en ik heb het idee dat er ergens een klein foutje zit waardoor de boel dus nog steeds niet zo draait als de bedoeling is..

eerst ff wat specs;
P3 800
Intel i810
512mb ram
Ubuntu 6.10 edgy

Steeds als ik via het "beryl-manager" command beryl opstart verschijnt dit in het terminal venster :
code:
1
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b

vervolgens zie ik dat het opstart (het wobbly Beryl-logo verschijnt in beeld) maar kort daarna kapt ie ermee..
Het beeld valt weg en ik krijg een .... dos (? hoe heet dat bij linux :+ ) scherm met de volgende tekst:
code:
1
2
[17179668.240000] [drm:i810_wait_ring]  *ERROR* space 65520 wanted 65528
[17179668.2400]  [drm:i810_wait_ring] *ERROR* lockup

ik heb gegoogled, maar ik heb geen oplossing gevonden.. iemand een idee?
Heb je het al met de vesa drivers geprobeerd om te controleren of beryl (en AIGLX) goed werken?
Ik zou trouwens, vanuit stability-oogpunt liever Compiz draaien als Beryl.

@mithras86:
2.6.18 schijnt iig merkbaar sneller te zijn.
Ga van de week ook maar ff zelf een kernel bakken om het te proberen.
En 2.6.18.3 is overigens al uit :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zie ook de frontpage: 2.6.18 was flink sneller dan 2.6.15 voor de DB-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:41:
[...]

Heb je het al met de vesa drivers geprobeerd om te controleren of beryl (en AIGLX) goed werken?
Ik zou trouwens, vanuit stability-oogpunt liever Compiz draaien als Beryl.

@mithras86:
2.6.18 schijnt iig merkbaar sneller te zijn.
Ga van de week ook maar ff zelf een kernel bakken om het te proberen.
En 2.6.18.3 is overigens al uit :)
bedankt voor de tip, compiz doet het wel idd :)
hij trekt het nog aardig goed, voor zo'n oud systeempje.

wel raar dat beryl het niet doet, maarja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Kom ik er net achter dat Sound Juicer mijn cd's in een te lage kwaliteit ript. De gebruikte GStreamer Pipeline is:
code:
1
 audio/x-raw-float,rate=44100,channels=2 ! vorbisenc name=enc quality=g to CD-quality audio, but with a lossy compression codec. Use this for CD extraction and radio recordings.0.5 ! oggmux

Kan iemand bevestigen dat dit als volgt moet zijn:
code:
1
 audio/x-raw-float,rate=44100,channels=2 ! vorbisenc name=enc quality=0.5 ! oggmux

Heb het even via de live desktop-cd nagekeken, en nu staat het goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeldert op 20-11-2006 21:14 ]

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb net iets heel vaags meegemaakt. Ik heb in de trein mijn /home/username eens op zitten ruimen, en daarbij o.a. een paar bestanden verplaatst naar een FAT-partitie. Toen ik halverwege was moest ik overstappen, dus laptop op standby gezet. Uit standby komen lukte niet (1 op de 20 keer ofzo, best vaag), dus 5 sec powerknop en opstarten. Alle bestanden, mappen enz die ik op de FAT-partitie heb gezet zijn nu kwijt :'(. Niet de meest superkritische bestanden uiteraard, maar toch vervelend.
Iemand een idee hoe dat komt? En iemand een idee hoe ik dat moet voorkomen? umount in het standby-script zetten ofzo? :/ Ik had gedacht dat hij zijn filesystems wel zou synchen met standby gaan... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

@MBV:

Partitietabellen / vern**kte bestandsystemen kan je herstellen he?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

leg eens uit wat een partitietabel ermee te maken heeft? De partitie doet het prima, alleen de nieuwe bestanden staan er niet in, oftewel: FAT klopt niet.
gekke is dat de rest van de bestanden het nog wel (gelukkig) gewoon doet, en fsck -f vindt ook niks raars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

MBV schreef op maandag 20 november 2006 @ 19:25:
leg eens uit wat een partitietabel ermee te maken heeft? De partitie doet het prima, alleen de nieuwe bestanden staan er niet in, oftewel: FAT klopt niet.
gekke is dat de rest van de bestanden het nog wel (gelukkig) gewoon doet, en fsck -f vindt ook niks raars
Ow ok. Ik dacht dat je dus nu je FAT partitie vernaggeld had :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gelukkig niet, dan had ik een ander probleem gehad: backup ligt in rotterdam, en met SCP duurt dat zo verrekte lang :P

Maar niemand weet hoe je dit kan voorkomen? :(

Oh ja, als je Eclipse mega-traag is: installeer eens de GCJ-versies, wordt hij 10x zo snel van. Waarom was dat niet standaard? :(

[ Voor 43% gewijzigd door MBV op 20-11-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

MBV schreef op maandag 20 november 2006 @ 19:32:
Maar niemand weet hoe je dit kan voorkomen? :(
een journalling fs gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Is het niet leuk om de volgende topicstart te aan te vullen met informatie over de KDE environment? Ik ben sinds Edgy Eft 6.10 overgestapt van GNOME naar KDE.

Voordelen: Grafische implementatie van samba en NFS zijn goed op orde. Bij Ubuntu is het allemaal trage bagger en is het niet fijn om over een netwerk te browsen. Tevens is NFS onder KDE fatsoenlijk qua snelheid, terwijl GNOME weer verschrikkelijk traag is.
Ook in het algemeen vind ik KDE veel sneller reageren als GNOME, vooral sinds KDE 3.5.4 en mischien wel eerder, is dit heel goed merkbaar.
Ook is de Konqueror filemanager een hele verbetering op Nautilus. Al die kio-slaves maken het heel handig om even een ftp/samba/ssh venster te openen, iets opzoeken op wikipedia (wp:artikel), en dergelijke.

Qua smaak vind ik KDE mooier en functioneler als GNOME, daargelaten dat de standaardinstallatie best wel bloated is met allemaal software die je nooit zult gebruiken. GNOME is ook wel mooi, maar toch iets minder als KDE.

Nadelen: Ik ben nog geen echte tegengekomen. Het enige waar je tegenaan loopt, is dat de standaard Kubuntu-installatie vol met troep zit. Als je een commandline-edgy versie installeert, en daarna de kdebase, kde-core en xserver-xorg en kdm toevoegd kom je op een prachtig schone desktop.
De synaptic package-manager van ubuntu is een beetje sneller als Adept van KDE. In de laatste versies is de performance en stabiliteit zeer verbeterd, maar ik heb liever synaptic als het grafisch moet.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

smokalot schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:10:
[...]

een journalling fs gebruiken?
Ik heb hier de situatie dat er al een FAT32-partitie voor 'communicatie' tussen windows en Linux zit (soms handig in dual-boot-omgeving, 'k was er wel blij mee toen ik Ubuntu naast windows zette). En helaas is FAT32 niet journalling. Ik zocht meer iets dat alle openstaande 'transacties' uitvoert voor hij in standby gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 20-11-2006 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

jealma schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:16:
Is het niet leuk om de volgende topicstart te aan te vullen met informatie over de KDE environment? Ik ben sinds Edgy Eft 6.10 overgestapt van GNOME naar KDE.

Voordelen: Grafische implementatie van samba en NFS zijn goed op orde. Bij Ubuntu is het allemaal trage bagger en is het niet fijn om over een netwerk te browsen. Tevens is NFS onder KDE fatsoenlijk qua snelheid, terwijl GNOME weer verschrikkelijk traag is.
Ik gebruik al heel lang NFS icm GNOME en heb hier nog nooit van last van gehad.
Ook in het algemeen vind ik KDE veel sneller reageren als GNOME, vooral sinds KDE 3.5.4 en mischien wel eerder, is dit heel goed merkbaar.
KDE heeft nog meer bloat dan Gnome. Performance-verschill is nihil of niet aanwezig. Kijk naar Fluxbox of XFCE voor een echte performance-verbetering.
Ook is de Konqueror filemanager een hele verbetering op Nautilus. Al die kio-slaves maken het heel handig om even een ftp/samba/ssh venster te openen,iets opzoeken op wikipedia (wp:artikel), en dergelijke.
Je wist natuurlijk dat er een heel makkelijk Connect to Server-icoontje in het Places-menu staat. Wat het nut is van bloat als bijvoorbeeld een Wikipedia-plugin ontgaat me al helemaal (zie Firefox).
Qua smaak vind ik KDE mooier en functioneler als GNOME, daargelaten dat de standaardinstallatie best wel bloated is met allemaal software die je nooit zult gebruiken. GNOME is ook wel mooi, maar toch iets minder als KDE.
XGL ;) Ik vind persoonlijk QT-programma's er afgrijselijk uitzien :/
Nadelen: Ik ben nog geen echte tegengekomen. Het enige waar je tegenaan loopt, is dat de standaard Kubuntu-installatie vol met troep zit. Als je een commandline-edgy versie installeert, en daarna de kdebase, kde-core en xserver-xorg en kdm toevoegd kom je op een prachtig schone desktop.
De synaptic package-manager van ubuntu is een beetje sneller als Adept van KDE. In de laatste versies is de performance en stabiliteit zeer verbeterd, maar ik heb liever synaptic als het grafisch moet.
Synaptic en Adept zijn best grappig programma's, maar allebei even kansloos overbodig imho (CLI is sneller).

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 21-11-2006 03:30 . Reden: paar typo's ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jealma schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:16:Als je een commandline-edgy versie installeert, en daarna de kdebase, kde-core en xserver-xorg en kdm toevoegd kom je op een prachtig schone desktop.
Als je hetzelfde doet voor gnome (dus gnome-core en wat randprogramma's) heb ik iig een snellere desktop als met kde-core.
+Ik vind QT/KDE gewoon lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Als programmeur vind ik QT/KDE geweldig qua API. Heel veel dingen die met gnome veel werk kosten, zijn in KDE makkelijk te maken. Veel dingen in de GUI van KDE zijn ook meer over nagedacht: het 'start'-menu vind ik handiger werken dan het gnome-ding, de interface voor 'bestand openen' was duidelijker, eenvoudig ingrijpen op programma's met signal/slot, enz.
Helaas is vooral het theme is vaak een nadeel t.o.v. gnome: teveel frutsels erin. Maar veel dingen zijn wel beter geïntergreerd in KDE dan in Gnome, o.a. wifi (als je Network Manager niet meeneemt), Bluetooth etc.
Tijd geleden dat ik met KDE heb gewerkt, zal het binnenkort weer eens installeren. Eerst even 1 van de 2 kernel-sources weggooien voor wat schijfruimte :+ (nergens voor nodig, 3 GB op / over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
MBV schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:28:
[...]

Ik heb hier de situatie dat er al een FAT32-partitie voor 'communicatie' tussen windows en Linux zit (soms handig in dual-boot-omgeving, 'k was er wel blij mee toen ik Ubuntu naast windows zette). En helaas is FAT32 niet journalling. Ik zocht meer iets dat alle openstaande 'transacties' uitvoert voor hij in standby gaat.
EXT3 driver gebruiken in Windows en NTFS-3G in Ubuntu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Laatst online: 15-10 12:48
Ik ben sinds gisteren ook aan Ubuntu, en tot nu toe bevalt het erg goed :)

Ik heb alleen net als veel andere mensen die van windows komen, problemen met het aan de praat krijgen van mijn 2e monitor. Ik heb het volgens mij na aardig wat prutsen BIJNA voor elkaar, maar dus nog net niet.... :)

Ik zal m'n situatie eerst even uitleggen en daarna m'n configuratie geven;

M'n systeem draait op Ubuntu Edgy, met Beryl en Nvidia drivers. Ik heb nvidia twinview geinstalleerd.
Ik heb een Geforce 6600GT agp, met 1 monitor op de DVI aansluiting en 1 monitor op de andere aansluiting.

De belangrijkste delen uit m'n xorg.conf:

- knip -

Met bovenstaande instellingen boot m'n systeem zonder problemen, en als ik eenmaal ben ingelogd zie ik dat hij m'n desktop ook over de breedte goed heeft uitgerekt naar 2 monitoren (dat merk ik als ik de cube draai, op m'n linkerscherm zie ik de helft van de cube maar).

Probleem is alleen... dat mijn rechtermonitor op standby blijft en het dus niet doet.
Ziet iemand van jullie misschien aan mijn configuratie waar dat aan kan liggen? Of ben ik misschien iets anders vergeten?

Edit: heb het voor elkaar! Heb m'n screen/device sections compleet verwijderd en een tutorial gebruikt die ik nog niet eerder had getest, en nu werkt het wel :)

[ Voor 41% gewijzigd door TangLeFuzZ op 21-11-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:13:
Als programmeur vind ik QT/KDE geweldig qua API. Heel veel dingen die met gnome veel werk kosten, zijn in KDE makkelijk te maken.
Tja, en ik heb dan nog niet met KDE gewerkt, maar programma's schijven in python mbv glade voor een gtk2+ interface (valt ook wel onder Gnome O-) ) is toch echt retesimpel. Verder weet ik niet precies wat je wil, maar een gtk library aanspreken is echt een van de makkelijkste dingen die je snel voor elkaar krijgt in een IDE als Glade en vervolgens pygtk gebruikt ;)
Veel dingen in de GUI van KDE zijn ook meer over nagedacht: het 'start'-menu vind ik handiger werken dan het gnome-ding, de interface voor 'bestand openen' was duidelijker, eenvoudig ingrijpen op programma's met signal/slot, enz.
Helaas is vooral het theme is vaak een nadeel t.o.v. gnome: teveel frutsels erin. Maar veel dingen zijn wel beter geïntergreerd in KDE dan in Gnome, o.a. wifi (als je Network Manager niet meeneemt), Bluetooth etc.
Moet je dat dan juist niet óók in overweging nemen. Veel mensen kiezen voor KDE door de goede Qt programma's. Nu hoop ik (samen met de rest van de Gnome community denk ik) op de nieuwe Qt die beter met een gtk environment overweg kan waardoor Qt applicaties ook een Gnome (of Xfce) gevoel krijgen. Dat wordt voor mij dan een reden om de overstap van Winefish naar Kile te maken.
Verder zijn NetworkManager en "afhankelijken" (zoals Gaim nu doet) wel de programma's om juist voor Gnome te kiezen.
Evenals de look die een stuk rustiger is en veel eenvoudiger is met instellen. Ik heb een keer KDE geprobeerd, maar hoorde toen overal geluidjes vandaan komen en bewegende/fadende menu's. Ik werd gek en ging snel terug naar het rustige Gnome.

Maar eigenlijk is dit toch een eigen keuze die je moet maken. Ik ben blij dat je de keuze hebt, en dat door verschillende mensen ook gewoon een eigen keuze wordt gemaakt. Alleen dan weer jammer dat Linus roept dat Gnome maar lekker dood moet :p

En @TangLeFuzZ: hoewel ik geen dual screen setup heb, bewonder ik je inzet wel. Er zijn maar weinig mensen die van Windows afkomen en Ubuntu begrijpen. Beryl of dualscreen aan krijgen is dan al vaak een stap te ver, maar jij hebt beide al aan de praat (ok, 99% dan ;)) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dutchmega schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 11:47:
[...]

EXT3 driver gebruiken in Windows en NTFS-3G in Ubuntu :+
Als dit al gebeurt met een stabiele driver, wat voor ellende geeft de redelijk experimentele NTFS-3G dan wel niet? :+

Ik heb een laptop van de TU/e 'gekregen' met daarop een FAT-partitie voor My Documents enzo, en een lege partitie voor linux. Ik heb dus van die structuur gebruik gemaakt, en heb geen zin om dat te veranderen.

Maar iemand anders een idee hoe ik een 'commit' moet geven voor standby gaan? Dit is niet een situatie die ik vaker wil meemaken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mithras86 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:20:
[...]
Tja, en ik heb dan nog niet met KDE gewerkt, maar programma's schijven in python mbv glade voor een gtk2+ interface (valt ook wel onder Gnome O-) ) is toch echt retesimpel. Verder weet ik niet precies wat je wil, maar een gtk library aanspreken is echt een van de makkelijkste dingen die je snel voor elkaar krijgt in een IDE als Glade en vervolgens pygtk gebruikt ;)
In C++ was de interface voor GTK2+ toch echt een stuk smeriger om mee te werken dan QT. Kijk maar eens op http://doc.trolltech.com om te zien wat ik bedoel :). Niet meer regels QT-code dan noodzakelijk om het ding te doen. Voor dingen met 1 scherm is het enige nadeel dat QT wat meer verplicht tot overerven enzo.
[...]
Moet je dat dan juist niet óók in overweging nemen. Veel mensen kiezen voor KDE door de goede Qt programma's. Nu hoop ik (samen met de rest van de Gnome community denk ik) op de nieuwe Qt die beter met een gtk environment overweg kan waardoor Qt applicaties ook een Gnome (of Xfce) gevoel krijgen. Dat wordt voor mij dan een reden om de overstap van Winefish naar Kile te maken.
Verder zijn NetworkManager en "afhankelijken" (zoals Gaim nu doet) wel de programma's om juist voor Gnome te kiezen.
NM kan niet omgaan met 802.1X (WPA voor bedrijven) wat erg irritant is op de TU/e. Nog geen optie dus :( Helaas is de rest zo onsamenhangend dat ik liever de commandline gebruik...
Evenals de look die een stuk rustiger is en veel eenvoudiger is met instellen. Ik heb een keer KDE geprobeerd, maar hoorde toen overal geluidjes vandaan komen en bewegende/fadende menu's. Ik werd gek en ging snel terug naar het rustige Gnome.
kan uit
Maar eigenlijk is dit toch een eigen keuze die je moet maken. Ik ben blij dat je de keuze hebt, en dat door verschillende mensen ook gewoon een eigen keuze wordt gemaakt. Alleen dan weer jammer dat Linus roept dat Gnome maar lekker dood moet :p
En terecht :+

Vergeet trouwens niet 1 heel belangrijk punt van KDE/QT: cross-platform. Met QT kan een native windows app opnieuw gecompileerd worden, en je bent klaar voor Linux/Unix/BSD, met GTK is dat moeilijker. Al die losse windows is iets wat windows niet liev vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:57

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Weet iemand hier toevallig hoe je in wine spellen op een bepaalde resolutie kan weergeven? Ik wil starcraft graag windowed op 800x600 ofzo spelen, maar het spel zelf is in 640x480 (jaja zo oud is ie alweer ;). In winecfg heb ik wil ingesteld dat wine een 800x600 beeldscherm emuleert, maar zodra starcraft daarin wordt opgestart gaat ie automatisch naar 640x480. Hoe voorkom ik dat?

PS fullscreen draaien is ook niet echt iets aangezien 640x480 op een 21" er wel erg gedateerd uitziet ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik zei al dat de standaard KDE installatie wat bloated was, en dat je dus een wat kleinere installatie moet doen. Over wat gezegd werd over adept en synaptic, ik vind een CLI ook makkelijker en die gebruik ik dan ook het meeste maar ik noemde voor- en nadelen op wat GUI betreft, en dan zie je dat synaptic net wat beter is als adept.

Wat betreft al die geluiden. Da's een beetje proberen om KDE af te kraken op slechte argumenten. Zowel GNOME als KDE maken af en toe wat irritante geluiden, die je heel makkelijk uit kunt zetten.

Het grote verschil voor mij is dat ik afhankelijk ben van een fileserver die via NFS en samba wordt benaderd, en waar al mijn data op staat. Via gnome is het gewoon een hel om via samba een connectie te maken. Via NFS gaat prima, maar de performance komt niet boven de 6 MB/s uit wat toch echt een stuk trager is als 30 MB/s op dezelfde workstation, alleen dan met KDE.

Wat persoonlijk is, is dat ik vind dat KDE wat mooier en moderner is als GNOME. Je hebt idd XGL/AIXGL/COMPIZ/BERYL en dergelijke, maar de meerwaarde van 3d effecten ontgaat me nog (daarom draai ik ook geen Vista RC2 itt vele anderen).

Het laatste punt wat ik graag wil noemen: Het gaat er hier niet om dat ik mensen wil overtuigen om KDE te draaien en GNOME links te laten liggen, of andersom, maar dat ik graag bij het volgende topic een topicstart wil waarin zowel GNOME als KDE worden besproken. Daar gaat het mij om.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

* MBV stemt voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ik heb een vreemd probleem. Mijn draadloze verbinding is niet goed ( sowiezo niet omdat ik op zolder zit.) Maar sinds mijn install van een 1 a 1,5 maand geleden is er nog steeds een probleem. Dat is dat mijn PCI wifi kaart niet stabiel is. Hij valt geregeld weg. Het lampje achterop staat dan gewoon uit. Maar in de lijst met verbindingen staat hij nog aan. Altijd moet ik dan mijn hele systeem opnieuw opstarten voordat hij het pas weer doet. Dit is gewoon vervelend. Ik wil graag weten hoe dit makkelijker op te lossen is. Zodat ik niet mijn hele PC opnieuw hoef op te starten.

Mijn netwerk kaart is een D-link airplus DWL-520+
OS: Ubuntu 6.06LTS 64 Bits met de artwork van Edubuntu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Gisteren heb ik op Ubuntu (met GNOME dus) het programma k9copy geinstalleerd. Nu werkt dit programma alleen niet.

Als ik het opstart zie ik gewoon het programma, maar als ik een DVD erin stop gebeurt er niks, als ik de video_ts folder selecteer ook niet, en als ik een iso bestand open gebeurt er ook niks.

Herkent iemand dit? Op Google en ubuntuforums.org zoeken vindt niks dat ik kan gebruiken.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Touchdomex schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:11:
Ik heb een vreemd probleem. Mijn draadloze verbinding is niet goed ( sowiezo niet omdat ik op zolder zit.) Maar sinds mijn install van een 1 a 1,5 maand geleden is er nog steeds een probleem. Dat is dat mijn PCI wifi kaart niet stabiel is. Hij valt geregeld weg. Het lampje achterop staat dan gewoon uit. Maar in de lijst met verbindingen staat hij nog aan. Altijd moet ik dan mijn hele systeem opnieuw opstarten voordat hij het pas weer doet. Dit is gewoon vervelend. Ik wil graag weten hoe dit makkelijker op te lossen is. Zodat ik niet mijn hele PC opnieuw hoef op te starten.

Mijn netwerk kaart is een D-link airplus DWL-520+
OS: Ubuntu 6.06LTS 64 Bits met de artwork van Edubuntu :P
Doe eens een
code:
1
2
sudo ifdown wlan0
sudo ifup wlan0

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Jeldert schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:17:
[...]

Doe eens een
code:
1
2
sudo ifdown wlan0
sudo ifup wlan0
Moet ik dit doen als hij weer offline is of gewoon nu hij nog werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@touchdomex: als hij offline is. ifdown = netwerkkaart uitzetten, ifup = aanzetten. Als dat niet werkt moet je met rmmod enzo gaan spelen, maar dat leggen we je dan wel uit :P
@Jeldert: geen idee. selecteert hij wel de goede input device?

Leuk probleempje met Beep MediaPlayer: hij stopt zo nu en dan met spelen, schijnbaar @random. Vaak bij wisselen van nummer (shuffle en repeat staan aan), maar soms ook spontaan. Erg irritant :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jealma schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:01:
Ik zei al dat de standaard KDE installatie wat bloated was, en dat je dus een wat kleinere installatie moet doen. Over wat gezegd werd over adept en synaptic, ik vind een CLI ook makkelijker en die gebruik ik dan ook het meeste maar ik noemde voor- en nadelen op wat GUI betreft, en dan zie je dat synaptic net wat beter is als adept.
Heb besloten KDE nog maar eens te gaan proberen :)
Vind het toch wel zonde iets niet te gebruiken op basis van de looks.
Ik zorg zelf wel voor de window-borders/fonts/colors om het er een beetje goed uit te laten zien.

Heeft iemand al ervaring met KDE 4.0 (developers snaphot 2)?
Zit te twijfelen of ik die evt. probeer of gewoon de stock KDE van Edgy neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Weet iemand trouwens hoe je de standaard programma om .avi bestanden te openen wijzigt? Ik wil VLC standaard :)
MBV schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:41:
[...]

Als dit al gebeurt met een stabiele driver, wat voor ellende geeft de redelijk experimentele NTFS-3G dan wel niet? :+

Ik heb een laptop van de TU/e 'gekregen' met daarop een FAT-partitie voor My Documents enzo, en een lege partitie voor linux. Ik heb dus van die structuur gebruik gemaakt, en heb geen zin om dat te veranderen.

Maar iemand anders een idee hoe ik een 'commit' moet geven voor standby gaan? Dit is niet een situatie die ik vaker wil meemaken :(
FAT32 is geen journaling filesystem. Aka "je bent alles gewoon kwijt, lekker puh als stroom uitvalt". NTFS en EXT3 zijn veel beter op dat gebied.

Ik raad je aan om NTFS te gebruiken voor Windows en de programma's daarvoor en een aparte Ext3 partitie voor gewone data. In Windows installeer je gewoon de Ext3 driver zodat je toegang hebt tot die partitie.

NTFS-3G is in beta, wat inhoud dat de kant op dataverlies/corruptie erg klein is maar de performance kan beter (je kan prima filmpjes bekijken/muziek luisteren etc)

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchmega op 21-11-2006 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat het geen journalling FS is, zal me een rotzorg zijn. Ik heb een laptop, daar valt de stroom niet zomaar uit. Wat ik wil is dat er een commit gebeurt zodra ik het kreng in standby gooi, want het wakker-worden-commando luistert hij soms net zo goed naar als mijn huisgenoot. "ja ik ben wakker" (lampje brandt), scherm blijft uit.

En ik heb nu gewoon niet de tijd om alles ergens anders te parkeren:
$ df
....
/dev/hda5             43156032  39513344   3642688  92% /media/hda5

Ik heb geen externe schijf liggen, en op mijn server is ook niet zoveel ruimte vrij. Geen tijd om het allemaal uit te zoeken om de gebruikte ruimte terug te brengen enzo, want dan zou het wel passen. Ik zoek een simpele, snelle oplossing om de sync die hij met afsluiten doet ook met standby-gaan doet, liefst zonder umount (omdat sommige programma's dat niet leuk vinden).

waarom moet elk verzoek om een oplossing uitmonden in een holy war? Ligt dat aan mijn taalgebruik ofzo?

edit:
hmm, ik heb dus wel 50 GB vrij op een van de partities van mijn server, maar dat kost dus weer een paar uur om dat over een 100mbit lijntje heen en weer te slingeren. En dan weer foute filenames omdat de encoding fout is enzo... nou goed, ik zal het doen nádat ik windows opnieuw geinstalleerd heb, ok?

En defaults voor mimetypes (a.k.a. register :P) kan ik niet vinden :/ echt raar...

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 21-11-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik heb een probleempje bij het updaten, ik krijg allemaal ignores op de repositories. Weet iemand hoe dit op te lossen is? Mijn sources.list ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
## [Ubuntu 6.10 Edgy Eft]

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy main restricted universe multiverse
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy main restricted universe multiverse

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-updates main restricted universe multiverse
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-updates main restricted universe multiverse

## deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-backports main restricted universe multiverse
## deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-backports main restricted universe multiverse

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu edgy-security main restricted universe multiverse
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu edgy-security main restricted universe multiverse

Zodra ik ga updaten zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Get:1 http://nl.archive.ubuntu.com edgy Release.gpg [191B]
Ign http://nl.archive.ubuntu.com edgy/main Translation-en_US
Get:2 http://security.ubuntu.com edgy-security Release.gpg [191B]
Ign http://security.ubuntu.com edgy-security/main Translation-en_US
Ign http://nl.archive.ubuntu.com edgy/restricted Translation-en_US
Ign http://nl.archive.ubuntu.com edgy/universe Translation-en_US
Ign http://nl.archive.ubuntu.com edgy/multiverse Translation-en_US
Get:3 http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates Release.gpg [189B]
Ign http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/main Translation-en_US
Ign http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/restricted Translation-en_US
Ign http://security.ubuntu.com edgy-security/restricted Translation-en_US
Ign http://security.ubuntu.com edgy-security/universe Translation-en_US
Ign http://security.ubuntu.com edgy-security/multiverse Translation-en_US
Ign http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/universe Translation-en_US
Ign http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/multiverse Translation-en_US
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy Release
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates Release
Hit http://security.ubuntu.com edgy-security Release
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy/main Packages
Hit http://security.ubuntu.com edgy-security/main Packages
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy/restricted Packages
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy/universe Packages
Get:4 http://nl.archive.ubuntu.com edgy/multiverse Packages [116kB]
Hit http://security.ubuntu.com edgy-security/restricted Packages
Hit http://security.ubuntu.com edgy-security/universe Packages
Get:5 http://security.ubuntu.com edgy-security/multiverse Packages [2234B]
Hit http://security.ubuntu.com edgy-security/main Sources
Hit http://security.ubuntu.com edgy-security/restricted Sources
Hit http://security.ubuntu.com edgy-security/universe Sources
Get:6 http://security.ubuntu.com edgy-security/multiverse Sources [14B]
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy/main Sources
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy/restricted Sources
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy/universe Sources
Get:7 http://nl.archive.ubuntu.com edgy/multiverse Sources [45.0kB]
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/main Packages
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/restricted Packages
Get:8 http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/universe Packages [14B]
Get:9 http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/multiverse Packages [14B]
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/main Sources
Hit http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/restricted Sources
Get:10 http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/universe Sources [14B]
Get:11 http://nl.archive.ubuntu.com edgy-updates/multiverse Sources [14B]
Fetched 163kB in 0s (271kB/s)
Reading package lists... Done

Ik zie wel dat een hoop ignores verderop toch een hit hebben, niets om me zorgen over te maken?

[ Voor 1% gewijzigd door Dubbeldrank op 21-11-2006 22:21 . Reden: code tags ]

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zet het eens tussen [code] tags, leest iets makkelijker :).

hij ignored de Translation-en_US-packages, en pakt de gewone wel. Niks aan de hand dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

MBV schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:19:
zet het eens tussen [code] tags, leest iets makkelijker :).

hij ignored de Translation-en_US-packages, en pakt de gewone wel. Niks aan de hand dus :).
Tags gefixt.
Ok, dan maak ik me verder geen zorgen. 8)

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Dutchmega schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:32:
Weet iemand trouwens hoe je de standaard programma om .avi bestanden te openen wijzigt? Ik wil VLC standaard :)
Rechtsklik op een .avi --> Properties --> tabblad "Open With" --> Prog kiezen. Die keuze geldt dan voor alle avi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

maar waar verander je dat dan in een 'register'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

MBV schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:05:
Wat bedoel je?

Eigen voorbeeld: hier op mijn pctje wilde Ubuntu/Gnome mn mp3's en m3u's iedere keer openen met Totem. Wilde ik niet. Dus ik heb op een gegeven moment een m3u gepakt en met die manier hierboven verwezen naar Xmms. Bij andere m3u's bleek dat nu ook de 1ste keus te zijn geworden. (Bij dubbelklik en bij rechtsklik: bovenste optie is de keus die je aangeeft bij het "open with"-tabblad). Toen heb ik dezelfde manier toegepast bij mp3's en opent ieder mp3tje op dubbelklik vrolijk in Xmms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

MBV schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:59:
Dat het geen journalling FS is, zal me een rotzorg zijn. Ik heb een laptop, daar valt de stroom niet zomaar uit. Wat ik wil is dat er een commit gebeurt zodra ik het kreng in standby gooi, want het wakker-worden-commando luistert hij soms net zo goed naar als mijn huisgenoot. "ja ik ben wakker" (lampje brandt), scherm blijft uit.

En ik heb nu gewoon niet de tijd om alles ergens anders te parkeren:
$ df
....
/dev/hda5             43156032  39513344   3642688  92% /media/hda5

Ik heb geen externe schijf liggen, en op mijn server is ook niet zoveel ruimte vrij. Geen tijd om het allemaal uit te zoeken om de gebruikte ruimte terug te brengen enzo, want dan zou het wel passen. Ik zoek een simpele, snelle oplossing om de sync die hij met afsluiten doet ook met standby-gaan doet, liefst zonder umount (omdat sommige programma's dat niet leuk vinden).

waarom moet elk verzoek om een oplossing uitmonden in een holy war? Ligt dat aan mijn taalgebruik ofzo?

edit:
hmm, ik heb dus wel 50 GB vrij op een van de partities van mijn server, maar dat kost dus weer een paar uur om dat over een 100mbit lijntje heen en weer te slingeren. En dan weer foute filenames omdat de encoding fout is enzo... nou goed, ik zal het doen nádat ik windows opnieuw geinstalleerd heb, ok?

En defaults voor mimetypes (a.k.a. register :P) kan ik niet vinden :/ echt raar...
je probleem, dataverlies, komt doordat je een ouderwets fs gebruikt, en de makkelijkste manier om dat op te lossen is door een fatsoenlijk fs te gebruiken. Niks holy war dus.

je kunt ook de sync mount optie in je fstab zetten, misschien werkt dat. Of je kunt een standby scriptje maken/aanpassen, en eerst die partitie unmounten (en wellicht direct weer mounten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Register bestaat niet. Wat wel bestaat is RMB > Properties > Open with....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

gconf-editor komt anders aardig in de buurt moet ik zeggen (gelukkig worden hier praktisch geen belangrijke instellingen in opgeslagen).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dat moet je niet zo willen doen. De allermakkelijkste manier maakt het mogelijk zelf programma's toe te voegen die onder Rechtermuis->Openen met staan en je kan het default programma voor die extensie opgeven.

Dit doe je door rechtermuis->eigenschappen op het bestand. Vervolgens kies je voor het tab 'Openen met' oid en daar kan je programma's toevoegen. Het programma welke geselecteerd is geeft de default actie aan. En dit geldt dan meteen voor gelijksoortige bestanden.

Ik weet alleen niet of nautilus deze actie koppelt aan mimetype of extensie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Nautilus koppelt de acties aan het mimetype (haal maar eens de extensie achter een mp3-bestand weg bijvoorbeeld). Hij wijst je er overigens ook nog eens op als je bestanden een verkeerde extensie hebben (extra service van de zaak).

[ Voor 1% gewijzigd door Jungian op 22-11-2006 13:53 . Reden: quote verprutst ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...waardoor je vervolgens het bestand niet kan openen... 8)7

Overigens klopt dat niet helemaal. Als ik een tarball rename naar .mp3, dan opent-ie bij mij Totem. Maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat verschillende archives door veel verschillende programma's geopend moeten worden. (iso's, rar's, odt's)

Hoewel... dan zouden ze dat natuurlijk nog steeds met mime-types kunnen doen... x-archive/iso -rar -odt... etc.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

smokalot schreef op woensdag 22 november 2006 @ 10:05:
[...]

je kunt ook de sync mount optie in je fstab zetten, misschien werkt dat. Of je kunt een standby scriptje maken/aanpassen, en eerst die partitie unmounten (en wellicht direct weer mounten).
Kijk, dat zoek ik dus. Hoe doe ik dat? Dat was mijn vraag :) Liefst zonder unmounten, i.v.m. eventuele openstaande bestanden met standby gaan.

@DOT: bij sommige bestanden kan je het aan de eerste bytes zien (denk aan mod-mime-magick voor apache), en kennelijk is dat bij RAR niet duidelijk. Dan pakt hij de extentie. Gokje hoor, 'k ken de implementatie niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

MBV schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:00:
[...]

Kijk, dat zoek ik dus. Hoe doe ik dat? Dat was mijn vraag :) Liefst zonder unmounten, i.v.m. eventuele openstaande bestanden met standby gaan.
als je niet wilt unmounten kun je dus alleen de sync optie in je fstab erbij zetten:
code:
1
/dev/partitie               /mountpoint           fat32            sync,andere,opties       0 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:21

vr6-only

Blub Blub

hopelijk kan iemand me helpen.

ik ben samen met me klasgenoten bezig om een stream server op te zetten met behulp van linux.

Ubuntu dapper erop gegooid. firewire kregen we niet aan de praat
Ubuntu edgy erop gegooid. firewire doet het.
Kino erop. We hebben beeld van me onze panasonic DV cam (NV-GS17) :D
je wilt niet weten hoe blij we waren.

We hebben nog nooit eerder met linux gewerkt, maar van de leraar moesten we zowel onder linux als windows kijken. Wij hebben voor linux gekozen. 8)

Probleem:

ik krijg beeld via Kino. dat is ook niet moeilijk. je hoeft alleen kino op te starten en op "capture" klikken.

Graag zou ik dat onder VLC voor elkaar willen krijgen, aangezien we met VLC willen streamen! Maar hoe krijg ik dat in godsnaam voor elkaar?

op de website van VLC: http://www.videolan.org/doc/streaming-howto/en/ch11.html
staat dat je de volgende code moet gebruiken om VLC te starten.

% vlc -vvv dv/rawdv:///dev/raw1394 -dv-caching 10000–sout '#transcode{vcodec=WMV2,vb=512,scale=1,acodec=mp3,ab=192,channels=2}:std{access=mmsh,mux=asfh,url=:8080}' –sout-transcode-fps=25.0

done. maar als ik dat onder sudo doe, start VLC op maar dan bevriest ie het ook direct.
onder user. gebeurt er niets.

iemand een oplossing? suggesties, tips? ik ben niet A technisch maar zeker niet ervaren met linux! houd daar aub rekening mee.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

smokalot schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:20:
[...]

als je niet wilt unmounten kun je dus alleen de sync optie in je fstab erbij zetten:
code:
1
/dev/partitie               /mountpoint           fat32            sync,andere,opties       0 0
gedaan, umount, mount, en klaar. Maar waarom heeft hij, met async, niet gewoon na 5 min idle eens gedacht van "kom, laat ik eens gaan schrijven, je weet maar nooit" :? * MBV blijft het raar vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

vr6-only schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:55:
hopelijk kan iemand me helpen.

[vlc met firefiwre verhaal]

iemand een oplossing? suggesties, tips? ik ben niet A technisch maar zeker niet ervaren met linux! houd daar aub rekening mee.
heb je die 2 libs die ze in dat hoofdstuk vragen? wat gebeurt er als je zegt
cat /dev/raw1394
op de commandline?
en laat om te beginnen dat --sout eens weg. Als je het op VLC lokaal kan zien, kan je hem via het menu altijd nog laten streamen :)
Probeer ook eens de MRL
code:
1
dv/rawdv:///dev/raw1394 -dv-caching 10000
te openen via File->Open Capturedevice, en dan bovenaan invullen. Liefst in een VLC player die zonder parameters is gestart :).
Voordat je hem opent, kan je het beste View->messages open zetten, dan krijg je tenminste te zien wát er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Kleine tip voor mensen die Openoffice Writer maar niets vinden (hier eentje!), kijk eens naar AbiWord. Snel en NL/EN spellingcheck werkt prima.
MBV schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:06:
[...]

gedaan, umount, mount, en klaar. Maar waarom heeft hij, met async, niet gewoon na 5 min idle eens gedacht van "kom, laat ik eens gaan schrijven, je weet maar nooit" :? * MBV blijft het raar vinden...
Als je fstab aanpast, moet je wel herstarten lijkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door Dutchmega op 22-11-2006 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op woensdag 22 november 2006 @ 20:38:
Kleine tip voor mensen die Openoffice Writer maar niets vinden (hier eentje!), kijk eens naar AbiWord. Snel en NL/EN spellingcheck werkt prima.

[...]

mount -a

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Dutchmega schreef op woensdag 22 november 2006 @ 20:38:

[...]

t is windows niet ;)

umount && mount is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

voor mensen die openoffice te langzaam vinden: check openoffice-common-gcj! stukje sneller dan de gewone :)
Enneh, NL/EN spelling troubles? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 22 november 2006 @ 20:51:
voor mensen die openoffice te langzaam vinden: check openoffice-common-gcj! stukje sneller dan de gewone :)
Enneh, NL/EN spelling troubles? :S
Zeker, taal veranderen is verdomme lastig. Het blijft op EN staan? Daarnaast is Abiword meer een persoonlijk voorkeur, ik noemde gewoon 1 van de dingen dat ik van OO Writer slechter vind.
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.