"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."
Albert Einstein
Poging 1: Efty (6.10) CD geprobeerd te booten en deze kwam niet door de boot heen: aan het einde alleen een horizontale streep op het scherm en de boot liep vast. Ik las op het forum dat er meer mensen waren met dit probleem en dat het gebruik van dapper (6.06) bij veel mensen hielp.
Poging 2: Dapper (6.06) CD geprobeerd te booten en deze gaf een probleem met mijn videokaart (Radeon X850XT PE)
Poging 3: Dapper CD wederom geboot en gekozen voor de optie: Safe VGA (of zoiets) Resultaat: CD boot gelukt.
Vanaf dit moment had ik een werkende LIVE CD Ubuntu desktop waarvan ik ook de browser kon gebruiken, ik kon browsen en dus werkte mijn netwerkkaart gewoon. Ik dacht: nu klik ik op install en na installatie kan ik beginnen met de configuratie van mijn overige randapparatuur (videokaart e.d.) maar helaas; na installatie kwam de Ubuntu desktop netjes op en had ik GEEN werkende netwerkkaart. Ook lijken inderdaad mijn video drivers niet goed omdat ik als maximale resolutie 1024 x 768 kan instellen.
Is het niet vreemd dat met de live cd de netwerkkaart wel blijkt te werken en na installatie niet? Hoe kan ik hier iets aan doen?
Misschien is het een optie om de alternate versie van Ubuntu te kiezen. Die start op met een niet-grafische installer, en dan zal waarschijnlijk de installatie wel lukken. En dan kan je (als je dat wilt tenminste) Edgy gebruiken.slash24 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:05:
Gisteren aan het stoeien geweest met de installatie van Ubuntu en helaas veel problemen gehad.
Poging 1: Efty (6.10) CD geprobeerd te booten en deze kwam niet door de boot heen: aan het einde alleen een horizontale streep op het scherm en de boot liep vast. Ik las op het forum dat er meer mensen waren met dit probleem en dat het gebruik van dapper (6.06) bij veel mensen hielp.
Poging 2: Dapper (6.06) CD geprobeerd te booten en deze gaf een probleem met mijn videokaart (Radeon X850XT PE)
Bij Dapper is er een bug dat in je opstart proces er wat misgaat in het configureren van je netwerk. Het is een probleem in de volgorde van het booten van verschillende componenten. Om je netwerk aan te zetten zal je in je netwerk venster je netwerkkaart uit moeten zetten, om hem vervolgens weer aan te zetten.Poging 3: Dapper CD wederom geboot en gekozen voor de optie: Safe VGA (of zoiets) Resultaat: CD boot gelukt.
Vanaf dit moment had ik een werkende LIVE CD Ubuntu desktop waarvan ik ook de browser kon gebruiken, ik kon browsen en dus werkte mijn netwerkkaart gewoon. Ik dacht: nu klik ik op install en na installatie kan ik beginnen met de configuratie van mijn overige randapparatuur (videokaart e.d.) maar helaas; na installatie kwam de Ubuntu desktop netjes op en had ik GEEN werkende netwerkkaart. Ook lijken inderdaad mijn video drivers niet goed omdat ik als maximale resolutie 1024 x 768 kan instellen.
Is het niet vreemd dat met de live cd de netwerkkaart wel blijkt te werken en na installatie niet? Hoe kan ik hier iets aan doen?
Bij Edgy is dit probleem er niet, en werkt je netwerk waarschijnlijk wel gewoon.
Voor je videokaart probleem. Er is een configuratiebestand in de map /etc/X11/ en heet xorg.conf. Dat is de config van je grafische server. Als je de sectie Device en Screen post, kunnen we je misschien helpen met je resolutie.
Ik probeerde eerst de nieuwste drivers van ati.com maar die schenen mijn Raeon 8500 niet te ondersteunen (chipset not recognized) en de 8.28.8 driver (laatste fglrx-driver die nog de Radeon 8500 ondersteunt) compileert niet eens...

Ik krijg alleen de volgende error. Hardware versnelling staat nu netjes aan maar direct rendering doet het niet, waarschijnlijk door de volgende error? Ik wil graag wat games spelen.
1
2
| (II) Loading extension GLX (EE) Failed to initialize GLX extension (Compatible NVIDIA X driver not found) |
glxinfo:
1
2
3
| Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". |
[ Voor 65% gewijzigd door Dutchmega op 10-11-2006 19:08 ]
Dit deed het em. En wat betreft die driver... er is nu ook alweer een nieuwe beta driver beschikbaar.. staat alleen nog niet op de amaranth website en ik w8 daar nog maar ff mee. Het werkt toch goed op deze manier.woekele schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:09:
Section "Screen"
...
# Enable 32-bit ARGB GLX Visuals
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"
Trouwens, al bekend dat 9629 uit is?
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=79720
http://www.nvidia.com/object/unix.html
youtube.com/@hisrep
Als je een probleem hebt met je videokaart, helpt het soms als je in terminal (Ctrl+Alt+F2) het volgende typt: sudo nano /etc/X11/xorg.confslash24 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:05:
Gisteren aan het stoeien geweest met de installatie van Ubuntu en helaas veel problemen gehad.
In dat bestand heb je ergens de gegevens van je videokaart staan. Verander daar de driver van ati naar vesa, sluit af (met Ctrl+X) en bewaar de wijzigingen.
Daarna opnieuw opstarten, en het probleem is (mogelijk) opgelost.
Verwijderd
ik heb weer een vraagje
ik heb al best wel veel erna gezocht en ook wat dingen gevonden alleen het werkt niet bij mij,
mijn resloltutie is een beetje laag 1024*768 en ik wil 1280*800 alleen hoe doe ik dat.
heb al wel wat gerobeert en heb ook de drivers van mijn video kaart geinstaleerd alleen kan nog niet de resolutie aanpassen hoe moet het nu?
alvast bedankt
Welke "drivers" heb je dan geinstalleerd? Toevallig iets van i810/i915/i945 ? Dan: 915resolution pakketje installeren en draaienVerwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:11:
hoi,
ik heb weer een vraagje
ik heb al best wel veel erna gezocht en ook wat dingen gevonden alleen het werkt niet bij mij,
mijn resloltutie is een beetje laag 1024*768 en ik wil 1280*800 alleen hoe doe ik dat.
heb al wel wat gerobeert en heb ook de drivers van mijn video kaart geinstaleerd alleen kan nog niet de resolutie aanpassen hoe moet het nu?
alvast bedankt
Verwijderd
In /etc/X11/xorg.conf staat onder Section "Screen" een rijtje bruikbare resoluties. Standaard (bij mij altans) is 1024x768 de maximale reso die daarbij staat. Zet 1280x800 vooraan erbij en als het goed is start je dan met die resolutie op.Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:11:
hoi,
ik heb weer een vraagje
alvast bedankt
Verwijderd
Bij mij staat er bijvoorbeeld bij de Section "Screen" een aantal Subsections "Display":
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 8 Modes "1280x1024" "1024x768" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1280x1024" "1024x768" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1280x1024" "1024x768" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x1024" "1024x768" EndSubSection |
Depth is hier de kleurdiepte. 24 is in het algemeen wat je wilt. Dit komt overeen met Windows' 32bits.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 00:00 . Reden: Spuit 11 :( ]
Verwijderd
Ik heb een paar vragen over het installeren van Edgy met LVM (twijfel trouwens nog of ik 6.06 zou moeten nemen)
Mijn webserver had laatst een crash en dus heb ik besloten om de boel op een andere machine te zetten. Even kort wat ik wil:
Ik heb een machine met 3 harddisk (160, 40 en 60gb). Daar wil ik 6.10 Server op zetten (lamp install) en ik wil graag die drie schijven aan elkaar knopen met LVM zodat alle diskspace gewoon optimaal gebruikt gaat worden.
Affijn ik heb dus de 6.10 Server CD en ik doorloop het install proces tot het scherm om de boel te patitioneren.
Voorheen pakte ik dan gewoon Guided en die deelde de schijf dan in, maar ik heb nu 3 schijven in deze machine en die wil ik graag allemaal met LVM gebruiken.
Hoe doe ik dat?
Ik heb me echt helemaal lijp gezocht met Google maar er zijn alleen algemene verhaaltjes over LVM en niet specifiek voor het installeren van LVM tijdens een Ubuntu install...
Wie o wie heeft dit al eens gedaan?????
Ik wil dus weer mijn webserver in de lucht krijgen, vandaar.
Verwijderd

What to do?!
Verwijderd
Uh? Niet installen? Lijkt me duidelijk?Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 11:13:
Gisteren de update gemaakt naar Kubuntu Edgy en nu vertelt de update manager dat er een update beschikbaar is van aRts. Als ik die update wil laten uitvoeren zegt hij echter dat de handel zal breaken...
What to do?!
en checken of er al een bugreport van is!Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 11:49:
[...]
Uh? Niet installen? Lijkt me duidelijk?
It sounds like it could be either bad hardware or software
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein
Verwijderd
Lees de LVM howto eens. Zo moeilijk is het niet.Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 10:41:
Hoi,
Ik heb een paar vragen over het installeren van Edgy met LVM (twijfel trouwens nog of ik 6.06 zou moeten nemen)
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Je hebt ook last van problemen met de Desklets? Ik dacht dat het een probleem was met de grafische driver of iets dergelijks.Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:39:
Ik heb er ook last van. Het staat volledig los van hardware, daar ben ik al wel achter...
Albert Einstein
Ik zou hem removen en daarna opnieuw installen. Vaak komen dergelijke problemen door het tussentijds aanpassen van de repositories. Je hebt gebruik eerst bepaalde servers, update daar via en later pas je het aan en ga je updaten via andere servers. Dan kan zo'n probleempje soms voorkomen.Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 11:13:
Gisteren de update gemaakt naar Kubuntu Edgy en nu vertelt de update manager dat er een update beschikbaar is van aRts. Als ik die update wil laten uitvoeren zegt hij echter dat de handel zal breaken...
[afbeelding]
What to do?!
Probeer dus
1
| (sudo) apt-get remove arts |
en dan
1
| (sudo) apt-get install arts |
Hopelijk is dat genoeg.
Voor deze code overigens niet uit als hij bij de remove arts actie je halve KDE wilt verwijderen. Ik weet niet hoe het met de dependecies zit in KDE.
Ik heb net een nieuwe install gedaan met de 6.10 dvd dmv de oem optie.
Daarna heb ik mijn gebruiker weer aangemaakt en de home naar de goede partitie verwezen.
Met opstarten ging het al mis. Er kwamen errors op mijn home folder.
Als ik dan inlog kan ik bijna niks, De terminal kan ik niet een openen om de rechte goed te zetten.
Onder de oem gebruiker kan ik wel gewoon alles. Heb ik iets fout gedaan tijdesn de installatie of moet ik mijn oude gebruiker op een andere manier toevoegen.
Via de search kon ik er weining over vinden. Alleen om een nieuwe home aan te maken. Dit wil ik dus niet. Ik wil mijn oude home weer kopelen zodat ik alles weer terug heb.
Juist
Verwijderd
Zucht...IorGie schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:50:
[...]
Lees de LVM howto eens. Zo moeilijk is het niet.
Waar in die LVM how-to staat dan hoe het werkt terwijl je de installatie van Ubuntu gebruikt?
Juist ja: nergens...
Kortom: weer zo'n antwoord op een vraag die ik niet stelde....
Dat kan wel maar hij blijft fouten geven op de schijf met opstarten dus ik heb het idee dat ik nog wat anders heb fout gedaan.Jeldert schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:03:
Als je onder deoem gebruiker dan een terminal opent, en daarmee via sudo je eigen gebruiker weer rechten geeft op je homedirectory? Doe maar eens "man chown".
Het idee van een howto is vaak dat je ook met een vergelijkbare situatie uit de voeten kan. Ik heb geen idee hoe de schermen van de Ubuntu installer eruit zien, dus kan (eigenlijk wil, want ik zou een installer kunnen starten) ik je niet helpen. Met behulp van de Howto en andere bronnen kan je zodanig veel gaan begrijpen van hoe LVM werkt, dat je het ook tijdens de installatie kan toepassen.Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:26:
[...]
Zucht...
Waar in die LVM how-to staat dan hoe het werkt terwijl je de installatie van Ubuntu gebruikt?
Juist ja: nergens...
Kortom: weer zo'n antwoord op een vraag die ik niet stelde....
Suggestie: maak die LVM partitie aan terwijl je nog in de Live-cd modus zit, voor je de installatie start. Misschien geeft hij de bestaande LVM partitie dan aan als een installatiekandidaat ofzo.
Mijn advies zou trouwens zijn om wel van je huidige hdd-verdeling gebruik te maken: pak-em-beet swap op je ene hdd, home op een 2e, en de rest op een derde. Iig door swap op een andere schijf dan de gewone bestanden (/usr, /var, dat soort dingen) te zetten krijg je (dacht ik) een betere performance. LVM hoeft dat niet te doen.
* MBV weet niks meer van LVM dan dat het een soort van JBOD is, dus aan bovenstaande adviezen kunnen geen rechten worden ontleend
Verwijderd
Nee dat blijkt, want de SERVER install heeft geen live mode......MBV schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:18:
[...]
Suggestie: maak die LVM partitie aan terwijl je nog in de Live-cd modus zit, voor je de installatie start. Misschien geeft hij de bestaande LVM partitie dan aan als een installatiekandidaat ofzo.
* MBV weet niks meer van LVM dan dat het een soort van JBOD is, dus aan bovenstaande adviezen kunnen geen rechten worden ontleend

Wij zijn hier geen betaalde helpdesk van Ubuntu, wij zijn mede-nerds die een poging doen om o.a. jouw probleem te verhelpen, gratis en voor niks

De vraag: welke instellingen moet men aanpassen met een Ubuntu Live CD, om een @Home verbinding tot stand te brengen? Onder Windows hoef je alleen je hostnaam aan te passen, ik neem aan dat dat onder Ubunto ook zo is?
Ik heb gevonden: General Tab -> Host Settings -> Hostname: Specify the computer name -> Save and close all opened applications -> Reboot computer. Echter, als diegene dat doet, dan kan hij geen applicaties meer openen.
Ik vermoed dat het bovenstaande hetzelfde is als een /etc/dhclient.conf bestand aan maken, en de volgende regels toe te voegen:
interface "eth0" {
send host-name "cp123456-a";
}
Aangezien het een Live CD betreft - waar worden eventuele instellingen opgeslagen? En waar kan men het bestand "dhclient.conf" vinden als het nodig is deze te bewerken?
En als laatste: klopt de uitleg zoals gegeven in de Troubles@Home Unix FAQ nog een beetje?
[ Voor 9% gewijzigd door lordsnow op 11-11-2006 20:05 ]
Verwijderd
Bedankt voor de tip, maar ik had het in de tussentijd al opgelost. Het had te maken met een of andere vage repository van KDE die ik een keer toegevoegd had. Na verwijdering van die repository geen gezeur meer over een mogelijke update. 't Zal wel goed zijn dus.Jk_W schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 13:28:
[...]
Ik zou hem removen en daarna opnieuw installen. Vaak komen dergelijke problemen door het tussentijds aanpassen van de repositories. Je hebt gebruik eerst bepaalde servers, update daar via en later pas je het aan en ga je updaten via andere servers. Dan kan zo'n probleempje soms voorkomen.
Probeer dus
code:
1 (sudo) apt-get remove arts
en dan
code:
1 (sudo) apt-get install arts
Hopelijk is dat genoeg.
Voor deze code overigens niet uit als hij bij de remove arts actie je halve KDE wilt verwijderen. Ik weet niet hoe het met de dependecies zit in KDE.
Vanmiddag Beryl geinstalleerd en jezus wat is dat vet zeg! Ik moet er nog een beetje mee spelen enzo, beetje dingetjes proberen, maar so far so good!
dhclient.conf kan je vinden in /etc/dhcp3/dhclient.conf. Wat het beste werkt is het volgende intikken op de commandline (links-bovenaan op applications -> accessoires -> terminal klikken):
sudo gedit /etc/dhcp3/dhclient.conf
nu krijg je een editor, die 3 regeltjes even onderaan toevoegen en opslaan
sudo dhclient eth0
dit vraagt opnieuw een adres aan.
Omdat het een live-cd is, zal je (voor zover ik weet) elke keer die instellingen moeten doen.
Thanks voor je hulp, MBV. Even een klein vraag om opheldering: opslaan waar? Je zegt net zelf dat de Live CD geen instellingen opslaat!? Of slaat 'ie 't bestand "dhclient.conf" op op een virtuele schijf?MBV schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 20:25:
@lordsnow: de live-cd slaat niks op. Dus rebooten heeft dan vrij weinig nut![]()
dhclient.conf kan je vinden in /etc/dhcp3/dhclient.conf. Wat het beste werkt is het volgende intikken op de commandline (links-bovenaan op applications -> accessoires -> terminal klikken):
sudo dhclient eth0
Omdat het een live-cd is, zal je (voor zover ik weet) elke keer die instellingen moeten doen.
[ Voor 4% gewijzigd door lordsnow op 11-11-2006 20:46 ]
Hij "slaat het op" totdat je de sessie aflsuit en bijv. reboot. Dan begint alles weer van voor af aan.lordsnow schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 20:45:
[...]
Thanks voor je hulp, MBV. Even een klein vraag om opheldering: opslaan waar? Je zegt net zelf dat de Live CD geen instellingen opslaat!? Of slaat 'ie 't bestand "dhclient.conf" op op een virtuele schijf?
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Verwijderd
Bij deze dan: bedankt voor je antwoord waar ik dus verder nix aan heb?MBV schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 19:24:
@Gimp: Wat ben jij voor raar figuur? Ik offer hier mijn vrije tijd op om jouw te proberen te helpenEen bedankje met de melding dat je er niks mee kan is wel op zijn plaats, maar dit soort reacties zorgt er niet voor dat je erg veel hulp zal krijgen
Wij zijn hier geen betaalde helpdesk van Ubuntu, wij zijn mede-nerds die een poging doen om o.a. jouw probleem te verhelpen, gratis en voor niksIets positiever graag, en anders installeer je maar lekker Windows Server 2003, daar zit wel een betaalde helpdesk achter
Hij reikt je een mogelijke oplossing aan, als je daar nix mee kan, wees vriendelijk en zeg gewoon: bedankt voor de moeite, helaas gaat dit niet op voor mij. Maar misschien heeft iemand anders iets aan die info.Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:46:
[...]
Bij deze dan: bedankt voor je antwoord waar ik dus verder nix aan heb?
Jouw reactie kwam meer neer op "stank voor dank". Mensen zitten hier nog steeds voor hun lol en om met zn allen wat verder te komen zoals MBV al uitlegt. Een bedankje is dan niet veel gevraagd.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
goh, wat ben jij een lul zeg. Asociaal figuur, en als iemand daar wat van zegt nog een grote bek geven ook. Als iemand naar je toetert omdat je hem snijdt zet jij zeker ook je auto stil om die vervelende toeteraar een lesje te leren?Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:46:
[...]
Bij deze dan: bedankt voor je antwoord waar ik dus verder nix aan heb?

ik ben nu al een week bezig ubuntu te installen, gezeik met usb apparaten, gezeik met nvidia drivers, nog altijd niet opgelost. Vandaag deed ik een reinstall, en op 99.9% hangt ie bij het installen van de GRUB bootloader...nu kan ik met geen mogelijkheid mn window partitie aan de praat.ben al zo'n 10 uur achter elkaar bezig het te fixen zonder succes.
leuk man linux..dag sociaal leven
gewoon op de een of andere manier ofwel van win32 CD booten, ofwel van een "DOS" floppy, en fdisk /mbr, zoals ook in de FAQ staat de laatste keer dat ik keek. Als dat niet werkt kun je iig linux niet de schuld geven van je gebrek aan sociaal leven, die heeft daar niks mee te maken.jaapstobbe schreef op zondag 12 november 2006 @ 01:40:
hey jongens deze is lachen:
ik ben nu al een week bezig ubuntu te installen, gezeik met usb apparaten, gezeik met nvidia drivers, nog altijd niet opgelost. Vandaag deed ik een reinstall, en op 99.9% hangt ie bij het installen van de GRUB bootloader...nu kan ik met geen mogelijkheid mn window partitie aan de praat.ben al zo'n 10 uur achter elkaar bezig het te fixen zonder succes.
Edit: Alle "issues" die je noemt zijn zo wijdverspreid benoemd en uitgelegd........een kind kan de was doen.......
Edit 2: Ik vind de opmerking: "dag sociaal leven" overtrokken. Jij zit hier op GoT en jij verwacht dat alles Out Of The Box werkt? Waar is je ontdekkingsdrang? Als je geen nieuw OS wil ontdekken en exploiteren to the max, dan vraag ik me serieus af wat je uberhaupt op GoT doet......
[ Voor 45% gewijzigd door Theimon op 12-11-2006 04:35 ]
Verwijderd
Ieder z'n mening natuurlijkMBV schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 23:55:
[...]
goh, wat ben jij een lul zeg. Asociaal figuur, en als iemand daar wat van zegt nog een grote bek geven ook. Als iemand naar je toetert omdat je hem snijdt zet jij zeker ook je auto stil om die vervelende toeteraar een lesje te leren?
Ik ontkom niet aan de conclusie dat ik totaal niets aan je antwoord had.
Het was of ik vroeg: "Hoe laat is het?" En jouw antwoord was: "Het is 20 graden".
Vind je het gek dat ik dan aangeef dat ik er nix aan had?
Als je dat asociaal vind dat is dat jouw mening.... Ik zou zeggen: antwoord dan niet?
Verwijderd
Ubuntu kan heel koppig zijn: als je standaard install doet op standaard manier vaak geen centje pijn...jaapstobbe schreef op zondag 12 november 2006 @ 01:40:
nu kan ik met geen mogelijkheid mn window partitie aan de praat.ben al zo'n 10 uur achter elkaar bezig het te fixen zonder succes.
Jouw probleem is eenvoudig te fixen als je tenminste XP (Proffessional) hebt:
- booten van CD
- Kies voor: Rescue system
- Aanloggen op je XP install (Administrator wachtwoord nodig)
- dan op de command prompt: fixmbr <enter>
- en dan nogmaals: fixboot <enter>
- Reboot
En je zou moeten kunnen starten...
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 09:43 ]
Verwijderd
Uh, prima hoor. Maar mag ik er even op wijzen (en dan hou ik er maar over op) dat 1) ik overigens niet degene ben die met schelden begon? En 2) dat hij nota bene zelf letterlijk zelf zegt:blaataaps schreef op zondag 12 november 2006 @ 09:32:
[modbreak]Blijven we wel even normaal doen?
Gimp: je wordt hier gratis en voor niks geholpen, als een antwoord volgens jou niet werkt, of incorrect is, meld dat dan op een normale toon of zeg helemaal niks.[/modbreak]
"Een bedankje met de melding dat je er niks mee kan is wel op zijn plaats"

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 09:50 . Reden: zpelfout ]
ik dank je oprecht voor de moeite, maar ik heb echt ALLES gerobeerd om mn windows installatie weer actief te maken, maar zonder succes... ik saven mn belangrijke data en doe de bole opnieuw.Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 09:40:
[...]
Ubuntu kan heel koppig zijn: als je standaard install doet op standaard manier vaak geen centje pijn...
Jouw probleem is eenvoudig te fixen als je tenminste XP (Proffessional) hebt:
- booten van CD
- Kies voor: Rescue system
- Aanloggen op je XP install (Administrator wachtwoord nodig)
- dan op de command prompt: fixmbr <enter>
- en dan nogmaals: fixboot <enter>
- Reboot
En je zou moeten kunnen starten...
Ik wil nog steeds ubuntu zo graag, maar als ik steeds moet vrezen voor mn windows installatie...damn is er geen veiligere mogelijkheid?
geen gek idee...eamelink schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:04:
Je zou Ubuntu op een andere harddisk kunnen zetten en steeds in je bios van harddisk wisselen als je een ander OS wilt
zou ik als beide OSen werken, als nog samen kunnen voegen via 1 bootloader?
[ Voor 13% gewijzigd door jaapstobbe op 12-11-2006 10:09 ]
Verwijderd
Als je twee schijven hebt en je draait dus XP op een daarvan dan boot je OS van die schijf. Op die schijf wordt dan ook de bootloader van Ubuntu gezet anders kun je niet in Ubuntu komen.jaapstobbe schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:07:
[...]
geen gek idee...
zou ik als beide OSen werken, als nog samen kunnen voegen via 1 bootloader?
Ik zou je aanraden om eerst eens met een Live Linux te spelen zoals b.v. Knoppix omdat je dan tenminste zonder iets te installeren kan kennismaken met Linux.
Daarna kan je altijd nog installeren.
Verwijderd
Gewoon dual booten toch?eamelink schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:04:
Je zou Ubuntu op een andere harddisk kunnen zetten en steeds in je bios van harddisk wisselen als je een ander OS wilt
Hoe zit het btw met master/slave settings in je bios? Als je de master uitzet, is je PC dan nog steeds intelligent genoeg om van de slave te booten? En active partions enzo? Kom je daar dan niet mee in de knoop?
gister had ik dus een succesvolle ubuntu install, tot 99.9% waar hij crashte op GRUB bootloader, en ik uren en uren tevergeefs mn windows heb proberen te redden. Ik ben nu net klaar windows opnieuw te installeren, maar ik wil ook heel graag ubuntu erbij. (het is al eens eerder gelukt, maar toen vreselijke problemen met x.org en mn nieuwe nvidia kaart)
kortom. hoe kan ik nu ubuntu installen...en als het fout gaat.. gewoon mn window starten
die vorige oplossing van eamelink, met bootvolgorde in bios steeds switchen..is dat geen mogelijkheid?
[ Voor 7% gewijzigd door jaapstobbe op 12-11-2006 10:29 ]
dus ik heb nu windows op disk 1 geinstalled.evert_ schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:41:
Gewoon je windows schijf uit je pc halen en linux op een aparte disk zetten. Dan als 'bootloader' gebruik je je bios icm met de opstartvolgorde. Dit werkt goed , alleen het 'wisselen' van os duurt net 5 seconde langer , maar ik neem aan dat je na een tijd toch ofwel ubuntu ofwel xp gaat gebruiken
.
deze disk ontkoppel ik, en install Ubuntu op disk 2 (de enige disk aangesloten in het systeem)
om windows te starten sluit ik disk1 weer aan, en zorg dat deze disk als eerste geboot wordt (disk1, disk2)
als ik ubuntu wil starten verwissel ik de bootvolgorde (disk2, disk1)
klopt dit?
[ Voor 3% gewijzigd door jaapstobbe op 12-11-2006 12:37 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Theimon op 12-11-2006 12:47 ]
Verwijderd
Als dan iets fout gaat kan je alles heel makkelijk terug naar het oude zetten door je Windowsschijf weer als master in te stellen.
beide disks staan als masters ingesteld...wat is nu de beste optie?Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:54:
Je kan ook (in je bios of met jumpers) je lege schijf waarop je Ubuntu wil installeren als master instellen. Dan installeert de Ubuntu-installatie grub op de mbr van de master, en laat-ie de mbr van je Windows-schijf met rust. Dan is het alleen wel even afwachten of de Ubuntu-installatie automatisch je Windows-schijf herkent en in je bootlijst zet, maar dat kan je achteraf ook handmatig toevoegen.
Als dan iets fout gaat kan je alles heel makkelijk terug naar het oude zetten door je Windowsschijf weer als master in te stellen.
begrijp me goed ik wil geen risico lopen dat ik windows niet meer opgestart krijg
Een bedankje voor de poging tot helpen, en een melding dat je er niks aan hebt for future reference. Kijk maar eens wat jaapstobbe doet:Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 09:49:
[...]
Uh, prima hoor. Maar mag ik er even op wijzen (en dan hou ik er maar over op) dat 1) ik overigens niet degene ben die met schelden begon? En 2) dat hij nota bene zelf letterlijk zelf zegt:
[...]
Ik heb een onderdeel van je vraag niet goed gelezen, of eigenlijk: een implicatie daarvan niet overzien (goh, die server had dus geen live-cd, laat ik die nou nooit geprobeerd hebben).jaapstobbe schreef op zondag 12 november 2006 @ 09:51:
[...]
ik dank je oprecht voor de moeite, maar ik heb echt ALLES gerobeerd om mn windows installatie weer actief te maken, maar zonder succes... ik saven mn belangrijke data en doe de bole opnieuw.
Ik wil nog steeds ubuntu zo graag, maar als ik steeds moet vrezen voor mn windows installatie...damn is er geen veiligere mogelijkheid?
Jij vroeg de tijd, en ik gaf de Nederlandse tijd (wat voor mij logisch is, net zoals de meeste bezoekers op dit forum). Jij had alleen de engelse tijd nodig, daar had ik niet naar gekeken.
Zullen we allebei sorry zeggen, en weer verder proberen een oplossing te vinden? Kan je tijdens de installatie met crtl+alt+F1 t/m crtl+alt+F8 niet bij een console uitkomen, waar je LVM kan laden? Zelfde effect als een livecd
@Jaapstobbe: tijdens de installatie van grub staat er volgens mij ook gewaarschuwd dat je huidige schijfinhoud verloren kan gaan. Zeker met herpartitionering is dat risico altijd aanwezig. Dosflop met fixmbr zou altijd moeten werken als alleen grub het heeft verprutst. Dat werkt in 99% van de gevallen. De kans dat het fout gaat is en blijft helaas wel aanwezig.
Voordat je windows opnieuw installeert zou ik trouwens altijd even proberen om met een live-cd grub op je harde schijf werkend te krijgen. Erger dan het nu is zal het niet worden, en misschien verhelpt dat ook wel het probleem
Wat denk ik makkelijker is dan je HDD steeds verwisselen: een bootflop maken. Die prop je in je floppy-drive zodra je wilt booten met linux, en haal je eruit als je wilt booten met windows. Kan evt. ook met een cd. Met een floppy moet je wel een 2e maken, aangezien floppies soms stuk gaan.
Het bovenstaande werkt helaas niet - er is nog steeds geen verbinding met @Home.MBV schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 20:25:
@lordsnow: de live-cd slaat niks op. Dus rebooten heeft dan vrij weinig nut![]()
sudo dhclient eth0
De commandline input / output is:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| ubuntu@ubuntu:~$ sudo gedit /etc/dhcp3/dhclient.conf ubuntu@ubuntu:~$ sudo dhclient eth0 Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3 Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP Listening on LPF/eth0/00:0c:6e:83:66:15 Sending on LPF/eth0/00:0c:6e:83:66:15 Sending on Socket/fallback DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5 No DHCPOFFERS received. No working leases in persistent database - sleeping. ubuntu@ubuntu:~$ |
Is hier geen enkele Ubunto gebruiker die @Home heeft die kan vertellen hoe hij dit opgelost heeft?
[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-11-2006 16:31 ]
youtube.com/@hisrep
Verwijderd
Het risico zal er altijd zijn. Je data zal je niet gauw kwijt zijn door grub, maar zeker met partitionering kan het goed fout aflopen. Dit is wel altijd een menselijke fout, namelijk in de war zijn over welke partitie nou je windows-data is.
Als je beide discs als master hebt ingesteld, dan ligt het aan de bootvolgorde. Grub zal zich op de mbr van de bootende hardeschijf vestigen, omdat grub als eerste moet booten.
Maar...
De enige reden om je Windows-schijf er tijdens installatie in te laten, is opdat je dan niet handmatig je Windows-partities hoeft te mounten in Ubuntu (voor data-access), en opdat grub misschien automatisch je Windows-bootloader kan herkennen.
Dus noodzakelijk is het zeker niet.
Gezien je eerdere reacties hier een optie vanuit Windows:jaapstobbe schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:28:
ik wil een oplossing om ubuntu te kunnen installeren, zonder te hoeven vrezen voor mn windows installatie
kortom. hoe kan ik nu ubuntu installen...en als het fout gaat.. gewoon mn window starten
optie 1: Met partition magic je partities aanmaken en een bootloader instellen.
optie 2: Je windows disk ontkoppelen, ubuntu installereren, windows disk aankoppelen, met partition manager de bootloader instellen.
maar grub zal in dit geval (als windows disk niet meer de eerste master disk is in de bootvolgorde) hoe dan ook niet de originele windows bootloader over schrijven? dus al linux fout gaat, bootvolgorde omdraaien en windows runt weer zoals eerst?Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:30:
@jaapstobbe:
Het risico zal er altijd zijn. Je data zal je niet gauw kwijt zijn door grub, maar zeker met partitionering kan het goed fout aflopen. Dit is wel altijd een menselijke fout, namelijk in de war zijn over welke partitie nou je windows-data is.
Als je beide discs als master hebt ingesteld, dan ligt het aan de bootvolgorde. Grub zal zich op de mbr van de bootende hardeschijf vestigen, omdat grub als eerste moet booten.
Maar...
De enige reden om je Windows-schijf er tijdens installatie in te laten, is opdat je dan niet handmatig je Windows-partities hoeft te mounten in Ubuntu (voor data-access), en opdat grub misschien automatisch je Windows-bootloader kan herkennen.
Dus noodzakelijk is het zeker niet.
[ Voor 4% gewijzigd door jaapstobbe op 12-11-2006 14:56 ]
Als ik lilo probeer terug te zetten, dan boot mijn server nog steeds niet. Ik ben er nu al een paar uren mee bezig en zoeken op het internet en tweakers heeft me nog niet verder geholpen.
Ik heb het volgende gedaan, ik heb geboot dmv de desktop boot cd (zodat ik een browser heb)
(NB alle partities zitten in lvm en hebben allemall muv swap reiserfs)
ubuntu@ubuntu:~$ sudo su - root@ubuntu:~# lvscan ACTIVE '/dev/vg00/lvroot' [2.00 GB] inherit ACTIVE '/dev/vg00/lvvar' [500.00 MB] inherit ACTIVE '/dev/vg00/lvhome' [500.00 MB] inherit ACTIVE '/dev/vg00/lvdata' [2.00 GB] inherit ACTIVE '/dev/vg00/lvswap' [456.00 MB] inherit root@ubuntu:~# mkdir /target root@ubuntu:~# mount /dev/vg00/lvroot /target/ root@ubuntu:~# mount -t proc none /target/proc/ root@ubuntu:~# mount -t none -o bind /dev/ /target/dev root@ubuntu:~# chroot /target lilo -A /dev/hda /dev/hda1 root@ubuntu:~# chroot /target lilo -M /dev/hda /boot/boot.0300 exists - no /dev/hda backup copy made. The Master Boot Record of /dev/hda has been updated. root@ubuntu:~# chroot /target lilo Warning: '/proc/partitions' does not match '/dev' directory structure. Name change: '/dev/dm-0' -> '/dev/vg00/lvroot' Added Linux * Skipping /vmlinuz.old
Mijn lilo config (deze config is van voor de crash en zou "moeten werken")
root@ubuntu:~# cat /target/etc/lilo.conf | grep -v "^#" boot=/dev/hda root=/dev/mapper/vg00-lvroot map=/boot/map delay=20 default=Linux image=/vmlinuz label=Linux read-only initrd=/initrd.img image=/vmlinuz.old label=LinuxOLD read-only optional initrd=/initrd.img.old
Als ik nu lilo boot dan kom ik niet in ubuntu terecht maar ik krijg een aantal fout meldingen en in een BusyBox shell terecht.
Een paar quote's uit de fout medlingen (niet alles staat nog op mijn scherm)
... cannot read /etc/fstab, no such file or directory ... mount: Mounting /root/dev on /dev/.stati/dev failed: no such file or directory Done. mount: Mounting /sys on /root/sys failed: no such file or directory mount: Mounting /proc on /root/proc failed: no such file or directory Target file system doesn't have /sbin/init BusyBox v1.01 .........
Wat doe ik/gaat er fout en nog belangrijker hoe krijg ik het werkend?
[ Voor 13% gewijzigd door jeanj op 12-11-2006 15:38 ]
Everything is better with Bluetooth
zoals je waarschijnlijk zelf ook al doorhad mount hij geen/het verkeerde rootfs. Ik ben geen LVM guru, maar kun je niet vanuit busybox kijken wat ie precies wel en niet mount?jeanj schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:13:
Een paar quote's uit de fout medlingen (niet alles staat nog op mijn scherm)
... cannot read /etc/fstab, no such file or directory ... mount: Mounting /root/dev on /dev/.stati/dev failed: no such file or directory Done. mount: Mounting /sys on /root/sys failed: no such file or directory mount: Mounting /proc on /root/proc failed: no such file or directory Target file system doesn't have /sbin/init BusyBox v1.01 .........
Wat doe ik/gaat er fout en nog belangrijker hoe krijg ik het werkend?
en staat er niet op het scherm welke partitie ie mount als rootfs? klopt dat wel?
wat moet ik nu?
Er vrliegt veel over het scherm, maar ik kan dat niet terug halen.
Het volgende is gemount:
none on /sys type sysfs (rw)
none on /proc type pro (rw, nodiratime)
udev on /dev type tmpfs (rw)
Het vreemde is dat als ik de pc opstart, hij normaal roep lilo 22.6.1. Loading Linux ......... BIOS data check succesfull, ok booting kernel.
Daarna vliegt er allerlei text langs (scrollock of pauze werkt niet) en als ie stop begnt het met de regel
Begin: running /scripts/local-premount [41949382.770000] Attempting manual resume Done. Usage: modprobe [alle optie van modprobe]
Ik heb ook eens lilo met de -r / optie geprobeerd, maar dat mocht niet baten.
(is het map file in /boot het enige dat door lilo wordt verander naast de mbr?)
Welk fs hij wel boot weet ik niet. Als het internet mag geloven, het het een ingebouwd fs / console als de normale boot niet wil lukken.
[ Voor 14% gewijzigd door jeanj op 12-11-2006 17:17 ]
Everything is better with Bluetooth
Verwijderd
Ja hoor, no problem: zoals je wellicht al gemerkt had heb ik er geen moeite mee verder.MBV schreef op zondag 12 november 2006 @ 13:33:
Zullen we allebei sorry zeggen, en weer verder proberen een oplossing te vinden? Kan je tijdens de installatie met crtl+alt+F1 t/m crtl+alt+F8 niet bij een console uitkomen, waar je LVM kan laden? Zelfde effect als een livecd
Ik heb inmiddels gewoon zelf proefondervindelijk kunnen ervaren dat het echt aan 6.10 ligt. Ik heb namelijk net een 6.0.6 server geinstalleerd en die biedt tijdens de setup gewoon een werkende LVM setup.
Het zit zelfs onder Guided Partitioning
Je zegt dan gewoon: "Erase disk and use entire disk for LVM". Dan maakt ie keurige een /boot die buiten de LV ligt en hij zet zowel / als swap in LVM (kan je altijd groeien)
Achteraf kan ik dan de twee andere disk toevoegen (dat moet dan wel via lvcreate enzo)...
Zelfde optie zit ook (verborgen) in 6.10, maar die heeft dus een vette bug naar nu blijkt: als je dan namelijk hetzelfde doet komt ie met een foutmelding in console 4 dat de LV (logical volume) Ubuntu al bestaat..
Bizarre is: kennelijk ben ik een van de eersten die deze optie probeerde te gebruiken... Gaat vet mis.
Kortom: heb nu maar 6.0.6.1 geinstalleerd... Kan altijd nog een apt-get dist-upgrade doen....
Ergo: de LVM ondersteuning in 6.10 tijdens install is gewoon bagger... Bij 6.0.6 werkt het wel naar behoren...
Blijf denk ik lekker bij 6.0.6 want die is in elk geval LTS...
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 21:11 . Reden: typo's ]
Verwijderd
FF een domme vraag: is je CD wel goed? Bij het booten kun je de media checken, doe die es?jaapstobbe schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:53:
verdorie, nu blijft mn ubuntu install alweer hangen bij "installing the 'grub' package'
wat moet ik nu?
Kijk ook eens in de andere consoles voor foutmeldingen: dat doe je door ALT-F3 en ALT-F4 te doen.
Staan daar nog extra meldingen?
Tenslotte: wat voor hardware heb je eigenlijk?
Dat is toch vreemd. Ik heb al een aantal Edgy installaties gedaan van de Alternate CD met LVM (vanuit de installer). Dat werkte prima. Heb je een bug gemeld?Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:00:
Ik heb inmiddels gewoon zelf proefondervindelijk kunnen ervaren dat het echt aan 6.10 ligt. Ik heb namelijk net een 6.0.6 server geinstalleerd en die biedt tijdens de setup gewoon een werkende LVM setup.
Verwijderd
Misschien kan je mijn manier gebruiken voor dual boot:
1) kabel windows disk eruit (voor de zekerheid)
2) ubuntu installeren op overgebleven disk INCLUSIEF grub
3) kabel windows disk erin
4) Gebruik nu een boot menu van je moederbord.
Ik heb een asus, dan druk je op F6 bij het booten, en dan kan je kiezen uit harddisks/usbstick/cdrom drives en dergelijke. Dus je hoeft dan niet moeilijk te doen met omwisselen van boot volgordes in de bios, maar je moederbord moet het wel ondersteunen.
ja zo heb ik het al gedaan. Mijn moederbord ondersteunt die optie helaas niet.Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:13:
@jaapstobbe
Misschien kan je mijn manier gebruiken voor dual boot:
1) kabel windows disk eruit (voor de zekerheid)
2) ubuntu installeren op overgebleven disk INCLUSIEF grub
3) kabel windows disk erin
4) Gebruik nu een boot menu van je moederbord.
Ik heb een asus, dan druk je op F6 bij het booten, en dan kan je kiezen uit harddisks/usbstick/cdrom drives en dergelijke. Dus je hoeft dan niet moeilijk te doen met omwisselen van boot volgordes in de bios, maar je moederbord moet het wel ondersteunen.
misschien kan ik ik grub aanpassen om ook windows in de bootloader te ztten? zo ja hoe?
Hier staat hoe het andersom kan (Ubuntu in de Windows boat loader). Ik zit nu onder windows, dus kan ik mijn menu.lst niet laten zien, maar wat ik vond is de volgende mogelijkheid om windows in de Grub lijst weer te geven. Je moet hiervoor menu .lst aanpassen. Typ in een terminal:jaapstobbe schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:27:
[...]
ja zo heb ik het al gedaan. Mijn moederbord ondersteunt die optie helaas niet.
misschien kan ik ik grub aanpassen om ook windows in de bootloader te ztten? zo ja hoe?
1
| sudo gedit /boot/grub/menu.lst |
Volgens mij ziet mijn menu.lst er iets anders uit, maar het lijkt er wel veel op.
Om niet elke keer na een kernel-upgrade de menu.lst aan te hoeven passen heb ik het Windows stukje trouwens boven de ##debian automagic kernel list (oid) gezet, savedefault erbij gezet (staat in het voorbeeld ook), en bij default aangegeven 'saved' (ipv 0). Dat staat ook bij nieuwe kernels, maar hij pakt blijkbaar altijd de eerste savedefault die hij tegenkomt.
Niemand?HetWonder schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:14:
Weet er iemand toevallig ook goede tooltjes voor ubuntu om de mobiele telefoon te synchroniseren? PDA support werkt allemaal wel maar gewoon naar mijn samsung via een datakabeltje wil nog niet erg vlotten. Enige wat me lukt is data (foto's, muziek) erop zetten of eraf halen, maar het telefoonboek en de agenda enz. kom ik niet in.
youtube.com/@hisrep
http://troublesathome.nl/...?section=unix&page=debianlordsnow schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:13:
[...]
Het bovenstaande werkt helaas niet - er is nog steeds geen verbinding met @Home.
De commandline input / output is:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ubuntu@ubuntu:~$ sudo gedit /etc/dhcp3/dhclient.conf ubuntu@ubuntu:~$ sudo dhclient eth0 Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3 Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP Listening on LPF/eth0/00:0c:6e:83:66:15 Sending on LPF/eth0/00:0c:6e:83:66:15 Sending on Socket/fallback DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8 DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5 No DHCPOFFERS received. No working leases in persistent database - sleeping. ubuntu@ubuntu:~$
Is hier geen enkele Ubunto gebruiker die @Home heeft die kan vertellen hoe hij dit opgelost heeft?
Let op: hostname in lowercase, dhclient.conf kan je vinden in /etc/dhcp3/dhclient.conf
Daarna typen: /etc/init.d/networking force-reload
Ik heb exact hetzelfde probleem. Maar omdat ik draadloos heb is het niet echt een probleem. ( het werkt, instabiel welliswaar maar toch) Zou dit ook werken met een planet internet abbo. Die in de meterkast singalen doorstuurt vanuit een experiabox ( heb sinds vrijdag internetplusbellen)Dutchmega schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:11:
[...]
http://troublesathome.nl/...?section=unix&page=debian
Let op: hostname in lowercase, dhclient.conf kan je vinden in /etc/dhcp3/dhclient.conf
Daarna typen: /etc/init.d/networking force-reload
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Heb je totem verwijderd? deze zorgt daar volgens mij voor.litemotiv schreef op maandag 13 november 2006 @ 12:13:
ik heb sinds een tijdje geen bitrate info meer in het audio/video properties scherm in nautilus, weet iemand hoe ik dat terug kan krijgen? ik heb gnome-media gereinstalled (weet niet zeker of die dat afhandelt) maar dat lost het niet op.
Een experiabox is gewoon plug-and-play. Hoef je niets meer aan te doen en al helemaal geen bizarre instellingen voor te gebruiken (zoals @home). Ik heb dat ding nu een half jaar en ben er zeer te spreken over.touchdomex schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:30:
[...]
Ik heb exact hetzelfde probleem. Maar omdat ik draadloos heb is het niet echt een probleem. ( het werkt, instabiel welliswaar maar toch) Zou dit ook werken met een planet internet abbo. Die in de meterkast singalen doorstuurt vanuit een experiabox ( heb sinds vrijdag internetplusbellen)
0.0
Verwijderd
Dat is het 'm nou: de Alternate CD heeft geen server kernel: die is geoptimaliseerd voor lamp.tomato schreef op maandag 13 november 2006 @ 01:04:
[...]
Dat is toch vreemd. Ik heb al een aantal Edgy installaties gedaan van de Alternate CD met LVM (vanuit de installer). Dat werkte prima. Heb je een bug gemeld?
Officieel heeft de 6.10 Server versie wel de optie om LVM te doen; die ziet er volgens mij hetzelfde uit als de server install optie, maar die weigert het te doen bij mij: wat ik ook deed, elke keer de melding in console 3 dat "LVM Ubuntu already exists".
Echt om gek van te worden.
Maareuh: aangezien jij wel ervaring hebt: hoe heb jij je andere schijven via die partitie-tool eigenlijk toegevoegd?
Dit is de informatie die ik zie in de console.
user@mahler:~$ ifconfig eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:22:FD:E0:54 inet addr:10.0.0.3 Bcast:10.0.0.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::210:22ff:fefd:e054/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:5865 errors:728 dropped:0 overruns:0 frame:1013 TX packets:6239 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:4669386 (4.4 MiB) TX bytes:872238 (851.7 KiB) Interrupt:11 Base address:0xc000 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:9 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:9 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:472 (472.0 b) TX bytes:472 (472.0 b)
Er zitten geen apparaten tussen, dus ik ga er vanuit dat dit een probleem met de netwerkkaart is. In WindowsXP heb ik geen enkel probleem. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg
Welke merk / model netwerkkaart is het (lspci als je het niet weet) ?rickiii schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:48:
Eigenlijk heb ik al vanaf het begin van Linux (Fedora5, OpenSuse 10.1 en nu Ubuntu 6.06) al problemen met mijn netwerk verbinding. Momenteel kost het 1,2 seconden om naar Google te pingen en 0,9 naar de Router op het lokale netwerk.
Dit is de informatie die ik zie in de console.
user@mahler:~$ ifconfig eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:22:FD:E0:54 inet addr:10.0.0.3 Bcast:10.0.0.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::210:22ff:fefd:e054/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:5865 errors:728 dropped:0 overruns:0 frame:1013 TX packets:6239 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:4669386 (4.4 MiB) TX bytes:872238 (851.7 KiB) Interrupt:11 Base address:0xc000 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:9 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:9 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:472 (472.0 b) TX bytes:472 (472.0 b)
Er zitten geen apparaten tussen, dus ik ga er vanuit dat dit een probleem met de netwerkkaart is. In WindowsXP heb ik geen enkel probleem. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
0.0
Jungian schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:52:
Welke merk / model netwerkkaart is het (lspci als je het niet weet) ?
0000:05:07.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905C-TX/TX-M [Tornado] (rev 74)
Sorry had ik er gelijk bij moeten vermelden.
Deze kaart gebruikt de 3c59x-module, die (als je een beetje rondgoogled) behoorlijk brak is (waarschijnlijk door gebrek van 3com linux-support). Dit kun je vooral zien aan deze regelrickiii schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:57:
0000:05:07.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905C-TX/TX-M [Tornado] (rev 74)
Sorry had ik er gelijk bij moeten vermelden.
Hier staat een soortgelijk geval, waarbij insmod 3c59x debug = 5 (ipv insmod 3c59x) het aantal meldingen naar beneden brengt (alhoewel deze instelling waarschijnlijk het aantal meldingen alleen maar terugschroeft en niet het aantal fouten vermindert). Een andere kaart (desnoods USB of PCMCIA (als het een laptop is) kopen lost je probleem op (kaarten met Realtek 8139-chipsets kan ik erg aanbevelen)).RX packets:5865 errors:728 dropped:0 overruns:0 frame:1013
0.0
@hieronder: Ik zie geen reden waarom je het allemaal later niet kan verwijderen.
[ Voor 176% gewijzigd door Dutchmega op 13-11-2006 21:04 ]
Ik denk niet dat je helemaal alles weg kan halen, maar apt-get install ubuntu-desktop levert je in ieder geval gnome + extra zooi op. Ik zou dus proberen om gnome alleen te installeren en te kijken wat je daar nog van weg kan halen. Ik kan me alleen niet herinneren of gnome nou als losse pkg in de repos zit of dat je die dan vanaf de gnome site moet trekken.savale schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:50:
Ik wil ubuntu als server gebruiken, maar wil wel een grafische interface icm freenx. Wat ik graag zou willen installeren is de standaard ubuntu (dus met gnome) maar dan zonder dingen als een mailclient/ekiga/gaim/openoffice etc... Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen of kan ik beter alles achteraf gaan zitten verwijderen?
Strange but true werkt de internet niet met DHCPJungian schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:18:
[...]
Een experiabox is gewoon plug-and-play. Hoef je niets meer aan te doen en al helemaal geen bizarre instellingen voor te gebruiken (zoals @home). Ik heb dat ding nu een half jaar en ben er zeer te spreken over.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
nee helaas, totem opnieuw installeren (gstreamer/xine) heeft het niet opgelost. ik heb ook gstreamer-mad apart geinstalleerd maar dat werkt ook niet..Gotiniens schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:46:
[...]
Heb je totem verwijderd? deze zorgt daar volgens mij voor.
Wat bedoel je hier mee? Je kunt tijdens of na installatie iedere kernel installeren die je maar wilt, je wordt daarin niet beperkt door de kernel die toevallig op je originele installatie medium beschikbaar is.Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:29:
Dat is het 'm nou: de Alternate CD heeft geen server kernel: die is geoptimaliseerd voor lamp.
Als je met de Alternate CD de installatie in expert mode start (ik geloof via F6) heb je in de partitie-tool ("manual partitioning") de mogelijkheid tot het aanmaken van partities om ze te gebruiken als "physical volume for LVM". Vervolgens maak je via ""Configure the Logical Volume Manager" volume groups en logical volumes aan die je kunt verdelen over de aangemaakte physical volumes zoals je wilt. Er is werkelijk niet veel aan.Maareuh: aangezien jij wel ervaring hebt: hoe heb jij je andere schijven via die partitie-tool eigenlijk toegevoegd?
De laatste installatie die ik zo deed was wel meer dan een week voor de release van Edgy, dus het kan natuurlijk zo zijn dat er in de tijd daarna nog een bug geintroduceerd is, of misschien heb je last van een bug die bij mij niet naar boven komt. Heb je in de bugtracker gezocht?
Waarom gebruik je geen aparte workspace daarvoor? Je weet wel, die 4 dingen die rechtsonder staan (default). Crtl+Alt+pijltje links/rechts/boven/beneden om er doorheen te navigeren. Heel handig: linksboven Firefox, thunderbird etc, rechtsboven Gaim met conversaties, linksonder dev-omgeving openDutchmega schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:47:
Ik zoek nog een mooie image editor. GIMP vind ik eigenlijk vreselijk, die de hele balk onderaan vult
@hieronder: Ik zie geen reden waarom je het allemaal later niet kan verwijderen.
Kijk eens hier: http://pages.quicksilver....0/Nikon_D70_on_Linux.html
stond het een en ander over editors onder linux. Uiteraard wordt dat onleesbaar gemaakt zodra je aangeeft dat je een Canon hebt
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 13-11-2006 21:46 ]
Verwijderd
er is alleen 1 fout als ik /etc/X11/xorg.conf invoer dan komt er te staan toegang geweigerd ook als ik als root ga krijg ik dat, hoe los ik dit op?Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 23:59:
Kijk even in het bestand "/etc/X11/zorg.conf". Daar staan als het goed is alle resoluties vermeld die je weer kan geven.
Bij mij staat er bijvoorbeeld bij de Section "Screen" een aantal Subsections "Display":
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 8 Modes "1280x1024" "1024x768" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1280x1024" "1024x768" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1280x1024" "1024x768" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x1024" "1024x768" EndSubSection
Depth is hier de kleurdiepte. 24 is in het algemeen wat je wilt. Dit komt overeen met Windows' 32bits.
Ik heb de netwerkkaart van mijn NVidia moederbord geprobeerd en die doet het inderdaad gewoon goed. Jammer van die andere 3Com netwerkkaart.Jungian schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:24:
Deze kaart gebruikt de 3c59x-module, die (als je een beetje rondgoogled) behoorlijk brak is (waarschijnlijk door gebrek van 3com linux-support). Dit kun je vooral zien aan deze regel
Verwijderd
"gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf"Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:43:
[...]
er is alleen 1 fout als ik /etc/X11/xorg.conf invoer dan komt er te staan toegang geweigerd ook als ik als root ga krijg ik dat, hoe los ik dit op?
Als je met dit command nog steeds access-problemen hebt, dan staat de gebruiker waaronder je werkt niet in de sudoers lijst. Dit kan je oplossen door in te loggen met je at-install aangemaakte gebruiker, en dan je nieuwe gebruiker administration rights te geven (te vinden in System>Administration>Users&Groups).
Als ethernet niet werkt kun je proberen een andere kabel te gebruiken of een andere adapter (modem resetten kan ook helpen). Dat ding werkt standaard met DHCP namelijk (zoals je ongetwijfeld hebt gezien in de interface op 192.168.2.1 terwijl je op je wireless zat). Het kan natuurlijk ook zijn dat je Experiabox brak is, maar daar zal ik maar niet vanuit gaan als ik jou was. Eén ding is zeker : je hebt geen aparte instellingen nodig om via ethernet een IP + internet te krijgen bij de Experiabox.touchdomex schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:33:
[...]
Strange but true werkt de internet niet met DHCPik krijg hem niet verbonden. Ik maak gebruik van mijn standaard intel onboard chip Word prima herkend door ubuntu. Maar verbinding leggen ho maar. Ik kom niet op internet. Ik heb gelukkig nog mijn D-link wireless erinzitten. Maar omdat ik op zolder zit is hij gewoon niet goed. Daarom wil ik ook bedraad.
Zeggen welke ethernetadapter je hebt, m'n HD-glazen bol doet het op het moment even niet (tip : lspci).slash24 schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:57:
Ik heb nu eindelijk Ubuntu 6.06 werkend op mijn machine en heb ook mijn ATI X850XT PE werkend gekregen in een reso van 1280x1024. 1 van de dingen waar ik nu echter nog steeds tegen aan loop is het volgende: Na iedere boot van Ubuntu moet ik mijn eth0 disablen en daarna weer enablen om op internet te kunnen. Om 1 of andere manier lijkt het starten van Ethernet services een beetje buggy te zijn. Meer mensen met dit probleem? Is het een bekende Bug? Wat kan ik er tegen doen?
[ Voor 26% gewijzigd door Jungian op 14-11-2006 00:39 ]
0.0
gksudo ifdown eth0 && gksudo ifup eth0
Het lijkt me handiger om een oplossing te zoeken voor het probleem, dan het te vermijdenMBV schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:45:
dirty hack/workaround: in je session zetten dat 1xwordt uitgevoerd. system->preferences->sessions->startup programs, daar op add klikken, en copy/pasten. Als dat niet werkt kan je een klein script maken die dat doet, en het script laten uitvoeren in je session.gksudo ifdown eth0 && gksudo ifup eth0
En als je het toch zo wilt op lossen zou ik het niet via sessiebeheer doen, maar via een init.d-script (zie bijvoorbeeld http://ubuntu.wordpress.com/2005/09/07/adding-a-startup-script-to-be-run-at-bootup/).
[ Voor 22% gewijzigd door Jungian op 14-11-2006 00:51 ]
0.0
Nou dan ga ik dit weekend er nog maar weer eens voor zitten en er actief mee bezig gaan. Anders ben ik bang dat ik toch nog steeds met wireless moet werken omdat er mogelijk een kabel in het netwerk brak isJungian schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:38:
[...]
Als ethernet niet werkt kun je proberen een andere kabel te gebruiken of een andere adapter (modem resetten kan ook helpen). Dat ding werkt standaard met DHCP namelijk (zoals je ongetwijfeld hebt gezien in de interface op 192.168.2.1 terwijl je op je wireless zat). Het kan natuurlijk ook zijn dat je Experiabox brak is, maar daar zal ik maar niet vanuit gaan als ik jou was. Eén ding is zeker : je hebt geen aparte instellingen nodig om via ethernet een IP + internet te krijgen bij de Experiabox.
Heb je dit probleem ondertussen opgelost? Een medestudent heeft hetzelfde probleem.Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 14:08:
[...]
Zoals belooft:
berryb@LGB:~$ cat /etc/network/interfaces auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet dhcp auto eth2 iface eth2 inet dhcp auto ath0 iface ath0 inet dhcp auto wlan0 iface wlan0 inet dhcp
berryb@LGB:~$ iwconfig lo no wireless extensions. eth1 unassociated ESSID:"" Mode:Managed Channel=0 Access Point: Not-Associated Bit Rate:0 kb/s Tx-Power=20 dBm Sensitivity=8/0 Retry limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off Power Management:off Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0 Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:4 Missed beacon:0 eth0 no wireless extensions. sit0 no wireless extensions.
berryb@LGB:~$ ifconfig eth1 eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:13:CE:E6:69:91 UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:9963 errors:0 dropped:4 overruns:0 frame:0 TX packets:828 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:84 (84.0 b) Interrupt:225 Memory:fe9ff000-fe9fffff
Raar dat eth1 niet in /etc/network/interfaces staat... Of niet, is dat vervangen door wlan0 ofzo
Beroeps brabander
Verwijderd
Ja, dat kan. Booten en gaan met die handel. Waarschijnlijk worden je partities automatisch gemount. Zo niet, kan je die zelf handmatig mounten.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:40:
Weet iemand, of het mogelijk is om via Ubuntu Live bij mijn (op de harddisk geinstalleerde) windows partitie te komen, om daar data te backuppen?
ik heb ene iiyama vision master pro 400 CRT en die kan zeker 100Hz aan op 1024x768
maar hoger dan 75 Hz kom ik niet
Verwijderd
Ik heb op het moment geboot met ubuntu (5.10). Op het bureaublad zie ik alleen cdrom staan. Ik ga even kijken waar ik handmatig dan windows partitie kan mounten.mithras86 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:48:
[...]
Ja, dat kan. Booten en gaan met die handel. Waarschijnlijk worden je partities automatisch gemount. Zo niet, kan je die zelf handmatig mounten.
Kan iemand mij een zetje in de goede richting helpen?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 10:56 ]
Dit topic is gesloten.