Het Grote Ubuntu Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 14.213 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 04:32
Die eeuwige discussie over "het niet ad praat krijgen en ik ga weer terug naar XP'....
Dit ligt toch echt ad hardware en software fabrikanten. Ik zou zeggen, gewoon lekker ubuntu blijven proberen, desnoods in dual-boot zonder dat het je primary OS wordt, en vooral mensen blijven vertellen over linux.
Nu met de verdere dubieuze ontwikkelingen rondom vista ( lees WGA, DRM ) heb je kans dat meer mensen bereid zullen zijn om over te stappen. De bedrijven die ons van support moeten voorzien, volgen dan wel. Ook al duurt het nog een tijdje.

Het is toch prachtig dat je voor noppes en zonder cracks op je systeem en volledig legit. kan computeren? En je leert nog eens wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zoek nog naar een mooie downloadmanager die meerdere connections aankan. kGet is voor KDE :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 13:11

MBV

@Dutchmega: toch lekker gebruiken :? Ik zie het probleem nooit zo. Het werkt vaak prima onder gnome :)
* MBV gaat trouwens 'binnenkort' KDE eens uitproberen, heb toch al 3/4 van de libs staan :+

@neeroeter: 2 os'en naast elkaar kost veel tijd. Je moet ze allebei up2date ;) houden qua bugfixes, bookmarks, en dat soort gein. Voordat je zover bent dat dat heen en weer gestuurd wordt, heb je Linux vaak al zodanig werkend dat je erop wilt blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:09:
Ik zoek nog naar een mooie downloadmanager die meerdere connections aankan. kGet is voor KDE :(
http://www.downthemall.net/ ;)

Ik krijg overigens al een paar dagen geen updates meer binnen :o
Is er een update-stop ofzo :P Of heb ik een bugje te pakken :'(

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-10 16:52

Gotiniens

Fairly odd Tim

wat denk je zelf, de final is uit....
lekker als ze nu nog allemaal packages moesten gaan patchen enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 08:51

StratoFarmer

Anke :*

2 os'en naast elkaar kost idd veel tijd.

Maar omdat ik wilde overstappen naar linux en toch mn school + werk dingen moest kunnen blijven doen heb ik nu 1,5 jaar dualboot gedraaid. (Grote tips: http://www.fs-driver.org/download.html = onder windows je linux partitie lezen/schrijven, en gebruik de addon Foxmarks voor je Firefox bookmarks)

Ik moet zeggen dat Edgy al weer beter / makkelijker overstappen is. Er zit nu bijvoorbeeld standaard een read/write NTFS driver in de repo's. Ook dingen als ies4linux zijn erg handig, snel en vooral makkelijk.

Nu gebruik ik vooral nog Ubuntu. Ik ga alleen nog terug naar windows voor gebruik van TV-out, emule (amule werkt helaas toch niet zo goed) en een aantal games zoals Unreal (mijn radeon9000 is niet vooruit te branden onder linux/OpenGL, fgrlx weetjewel).

[ Voor 10% gewijzigd door StratoFarmer op 31-10-2006 18:48 ]

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Gotiniens schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:43:
Ze patchen normaal echt CONSTANT (ook bij Dapper) , dus mag ik het even vreemd vinden ?

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 31-10-2006 18:59 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 14:18
Gotiniens schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:43:
Dat is anders helaas wel hoognodig als je de berichten op internet zo leest. :X

Overigens zou het als ze aan een code freeze doen niet zo gek zijn als er direkt na de release een aantal patches zijn. (zie FC6) Je weet dan wel zeker dat je een goed werkende installer hebt, en die paar kleine foutjes die zijn alsnog snel genoeg gefixt.

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 31-10-2006 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:28:
@borgdaville
Voeg onder tabblad 'derde' (3rd party) de volgende repository toe:
code:
1
deb http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/ edgy-plf free non-free

Installeer daarna ook het w32codecs pakket..
code:
1
sudo apt-get install w32codecs
levert deze error op:
W: GPG error: http://packages.freecontrib.org edgy-plf Release: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY F120156012B83718

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00
hoe kan ik in Ubuntu 6.10 een printer gebruiken/installeren die op een WIndows XP (pro) computer is gedeeld?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

borgdaville schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:21:
[...]

levert deze error op:
W: GPG error: http://packages.freecontrib.org edgy-plf Release: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY F120156012B83718
dat W: suggereert een warning, geen error. Wat het probleem is, is dat ze geen public key hebben, en dat je dus niet kan verifieren of hun download ook echt onaangetast is. Als het goed is gaat hij gewoon verder als je op 'accept' ofzo klikt :)
borgdaville schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:36:
hoe kan ik in Ubuntu 6.10 een printer gebruiken/installeren die op een WIndows XP (pro) computer is gedeeld?
In 6.06 is het heel simpel: System->Administration->Printers, en daar op 'new printer' klikken. Vervolgens klik je 'network printer' aan, en daarnaast op 'Windows printer(SMB)'. Host is \\computernaam, printer mag je 1x raden. Als je de goede gebruikersnaam en wachtwoord invult bij de popup, krijg je in de dropdown alle hosts en printers te zien :). username en password spreekt voor zich.
Vervolgens kies je de goede printerdriver uit, met HP en Epson mag het geen probleem zijn om die te vinden. Canon is soms wat lastiger, omdat Canon niet echt meewerkt :(.

[ Voor 40% gewijzigd door MBV op 31-10-2006 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik ben al een aantal jaar ubuntu gebruiker en heb bij het installeren eigenlijk nog nooit problemen gehad. Tot ik vandaag op mijn nieuwe PC Edgy wilde installeren. Heel in het begin van de installatie zegt hij dat er geen gewoon CD-station is gedetecteerd (no common cd-rom drive was detected), en dan kan je zelf die modules inladen. Dit lukt natuurlijk niet, waardoor de installatie niet verder gaat. Ook de 'desktop-cd' heeft een foutmelding waardoor de live cd niet kan opstarten. Hier kan ik afleiden dat het een fout betreft in de debian installer. Het zou altijd gebeuren bij mensen die één SATA schijf hebben en een CD of DVD op zijn eigen kanaal. De voorgestelde oplossingen in die URL helpen niet (dus met expert opstarten en SATA mode naar enhanced zetten (deze optie heb ik zelf niet in mijn bios))

Het is dus zeker geen slechte CD, want alle Ubuntu installatie CD's van 5.04 en 5.10 doen het niet. Iemand enig idee hoe dit kan opgelost worden? Ik zal het nu eens proberen met een diskette over het netwerk. Hopelijk werkt dat wel. Maar als iemand toch een oplossing hiervoor zou hebben, laat het me aub weten.

Specs:
Intel DG965WH moederbord
Intel core 2 duo E6400
Seagate barracuda SATA 250 GB schijf
Lite-on DVD-rw

update: ook met een andere CD-ROM drive werkt het niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dan google je op dat nummer en dan zie je in de 2e hit wat je moet doen, je hoeft niet eens op de link te klikken (ubuntu forums zijn momenteel ff down voor cleanup)

http://www.google.com/sea...d=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik surf nu een beetje door de 3rd party groepen van ubuntuforums.org en zie dat er een project bestaat, vergelijkbaar met Automatix/Easy Ubuntu of wat meneer r hier laat zien. Het heet BUMPS: Multimedia Preparator for Ubuntu (geen idee hoe je dan aan die afkorting komt trouwens :+ ).

Wat het allemaal kan installeren is afhankelijk van je Desktop Environment. Voor Ubuntu:
sun-java5-bin
acroread
cpdvd
faac
faad
ffmpeg
flac
gstreamer0.10-esd
gstreamer0.10-ffmpeg
gstreamer0.10-gl
gstreamer0.10-plugins-bad
gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse
gstreamer0.10-plugins-base
gstreamer0.10-plugins-good
gstreamer0.10-plugins-ugly
gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse
gstreamer0.10-sdl
lame
libdc1394-13-dev
libdvdcss2
libdvdread3
libxine-extracodecs
libxine-main1
mjpegtools
mozilla-acroread
mplayer
mozilla-mplayer
msttcorefonts
sox
totem-xine
vive
w32codecs
Voor Kubuntu hebben ze ook iets aparts: waar ze alle losse gstreamer dingen en vive voor Gnome hebben pakken ze kmultimediavoor Kubuntu.

Wat me zo 123 opvalt aan BUMPS wat het anders doet dan andere managers hiervoor: het maakt een back-up van je sources.list, om vervolgens de originele aan te passen zodat alles geïnstalleerd kan worden. Daarna krijg je de vraag voorgeschoteld of je je eigen source.list terug wil, of dat de lijst gemaakt door BUMPS mag blijven bestaan. Wel netjes imho.

Het is een project wat niet zo snel gaat, maar wel speciaal toegewijd is aan Ubuntu. Dus misschien hebben beginnende gebruikers hier ook wel baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Yep, dat doet de truc. Nu nog eens wennen aan bijv 'k wat niks geeft, anders dan windows dus. Eigenlijk zou ik wel willen dat je crtl+' gevolgd door bijv e moest doen voor een e met dingetje, maar geen idee hoe ik dat moet fixen :X

Oh ja, en Winkey voor openen 'start'-menu, en Winkey+e voor home folder, en Winkey+r voor console, en ... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 31-10-2006 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

MBV schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:53:
dat W: suggereert een warning, geen error. Wat het probleem is, is dat ze geen public key hebben, en dat je dus niet kan verifieren of hun download ook echt onaangetast is. Als het goed is gaat hij gewoon verder als je op 'accept' ofzo klikt :)
PLF heeft wel degelijk een public key en die wordt ook netjes gedownload. Probleem is dat apt deze key alleen niet kan verifieren. Dit houdt in dat die public key van PLF niet in je keyring staat. Apt gaat namelijk de GPG keys downloaden en dan proberen te vergelijken met wat je in je keyring hebt staan. Als die niet overeenkomen of hij kan het niet vergelijken omdat de key niet voorkomt in je keyring dan krijg je daar een melding over (en dat is dus wat die error message van apt inhoudt). Je moet dus de public key van PLF downloaden en toevoegen aan je keyring. PLF heeft dit heel mooi aangegeven op hun site, er staat precies wat je moet doen. Als je dit eenmaal gedaan hebt zul je die error ook niet meer krijgen.

Ik heb overigens de PLF edgy repository in mijn sources.list staan:
## PLF repository
## Please report any bug on https://launchpad.net/products/plf/+bugs
deb http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/ edgy-plf free non-free
deb-src http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/ edgy-plf free non-free

Als je naar http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/ gaat dan staan daar de instructies hoe je hun public key kunt toevoegen aan je keyring. Kwestie van boel copy-pasten in je terminal (denk hierbij wel aan sudo!) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 20:30
Ik zit hier nog met het volgende probleem waar ik geen raad meer mee weet. Sinds de upgrade naar Edgy blijft de koeling van mijn laptop steeds vollebak draaien. Als ik dan de cpuinfo opvraag, kan je daar duidelijk in zien dat de cpu-snelheid wel correct aangepast wordt. Iemand enig idee waarom die koeling dan toch vollebak blijft draaien?

Output: cat /proc/cpuinfo
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
$ cat /proc/cpuinfo 
processor       : 0
vendor_id       : AuthenticAMD
cpu family      : 6
model           : 10
model name      : Mobile AMD Athlon(tm) XP 2500+
stepping        : 0
cpu MHz         : 928.956
cache size      : 512 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 1
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse syscall mp mmxext 3dnowext 3dnow up ts fid vid
bogomips        : 1859.56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wat zegt acpi -V? Is je proc warm of koud? Het kan namelijk zo zijn dat hij zijn voltage niet aanpast, en de frequentie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Hoe kan ik een rar archive met een password uitpakken? Ik heb rar geinstalleerd, maar hoe geef ik nou dat password mee?

Xarchiver loopt er iig op vast, en archive manager (de standaard van ubuntu) zegt in de shell output dat hij waarschinlijk een password nodig heb.. waarom vraag tie er dan niet om? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 23:18

DizzyWeb

Ondertiteld

Met unrar? Met de --password optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
killu schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:46:
Hoe kan ik een rar archive met een password uitpakken? Ik heb rar geinstalleerd, maar hoe geef ik nou dat password mee?

Xarchiver loopt er iig op vast, en archive manager (de standaard van ubuntu) zegt in de shell output dat hij waarschinlijk een password nodig heb.. waarom vraag tie er dan niet om? 8)7
Je moet niet het pakketje rar hebben, maar unrar. Rar is om een archief te maken, unrar om hem uit te pakken.

Verder kan je in de archiver wel een password invoeren: hij vraagt er alleen niet om. Dat is wel stom, maar als de archiver opent en dan extract klikt, is er ook een optie (rechtsonderin uit mn hoofd) waar je het wachtwoord in kan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino
MBV schreef op woensdag 01 november 2006 @ 01:49:
wat zegt acpi -V? Is je proc warm of koud? Het kan namelijk zo zijn dat hij zijn voltage niet aanpast, en de frequentie wel :)
Deze laptop is zoiezo altijd al een heethoofd geweest. Het is een vrij kleine behuizing voor een AMD 2500+ M. Ik heb er ook altijd een Antec Notebook Cooler onder zitten als ik hem op mijn schoot heb staan. Anders wordt ie toch net wat te warm :+

Any way de output van acpi -V:
code:
1
2
3
4
$ acpi -V
     Battery 1: charging, 98%, 00:06:40 until charged
     Thermal 1: ok, 56.0 degrees C
  AC Adapter 1: on-line

Nu merk ik wel een verschil met gisteren aangezien er toen +62° stond. Het gekke is ook als ik naar tty1 overschakel, dat de koeling veel zachter begint te draaien :?. Misschien te maken met de beeldkaart? Heb nog wel niet de ati-drivers aan de praat gekregen. Als ik die gebruik dan krijg ik een zwart scherm bij het laden van gnome en blijft alles hangen. Onder dapper drake was dit wel ok :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Mithras86 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:52:
[...]

Je moet niet het pakketje rar hebben, maar unrar. Rar is om een archief te maken, unrar om hem uit te pakken.

Verder kan je in de archiver wel een password invoeren: hij vraagt er alleen niet om. Dat is wel stom, maar als de archiver opent en dan extract klikt, is er ook een optie (rechtsonderin uit mn hoofd) waar je het wachtwoord in kan voeren.
Dat password invoeren lukt dus niet, dat moet onder edit oid.. Maar:
ik probeer nu unrar te downloaden en hij blijft op waiting for headers staan. Ligt dat aan mijn pc of zijn de servers niet zo goed berijkbaar op dit moment?

Ik kan geen verbinding maken met au.archive.ubuntu.com. hier zou dus het unrar pakketje op moeten staan...

[ Voor 7% gewijzigd door keluwak op 01-11-2006 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino
killu schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:59:
[...]

ik probeer nu unrar te downloaden en hij blijft op waiting for headers staan. Ligt dat aan mijn pc of zijn de servers niet zo goed berijkbaar op dit moment?

Ik kan geen verbinding maken met au.archive.ubuntu.com. hier zou dus het unrar pakketje op moeten staan...
Kan je niet gewoon via apt-get unrar installeren :?
code:
1
sudo apt-get install unrar

Bij mij gaat het in ieder geval zo wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Gino schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:26:
[...]

Kan je niet gewoon via apt-get unrar installeren :?
code:
1
sudo apt-get install unrar

Bij mij gaat het in ieder geval zo wel :)
Na een aantal keer proberen wel, hij wilde geen verbinding maken met die server..

Fetched 86.7kB in 1m55s is ook niet echt normaal te noemen, toch?

Inmiddels is het hiermee wel gelukt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 19:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

killu schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:59:
[...]

verander alle au's in je /etc/apt/sources.list eens in nl's? Zodat overal staat nl.archive.ubuntu.com. Wordt het downloaden ws een heel stuk sneller van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gino schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:55:
[...]

Deze laptop is zoiezo altijd al een heethoofd geweest. Het is een vrij kleine behuizing voor een AMD 2500+ M. Ik heb er ook altijd een Antec Notebook Cooler onder zitten als ik hem op mijn schoot heb staan. Anders wordt ie toch net wat te warm :+

Any way de output van acpi -V:
code:
1
2
3
4
$ acpi -V
     Battery 1: charging, 98%, 00:06:40 until charged
     Thermal 1: ok, 56.0 degrees C
  AC Adapter 1: on-line

Nu merk ik wel een verschil met gisteren aangezien er toen +62° stond. Het gekke is ook als ik naar tty1 overschakel, dat de koeling veel zachter begint te draaien :?. Misschien te maken met de beeldkaart? Heb nog wel niet de ati-drivers aan de praat gekregen. Als ik die gebruik dan krijg ik een zwart scherm bij het laden van gnome en blijft alles hangen. Onder dapper drake was dit wel ok :).
Dat kon wel eens 'the key' zijn: je videokaart zal waarschijnlijk ook niet al te zuinig zijn. Bij de radeon drivers heb je de optie "DynamicClocks" "true" om het stroomverbruik daarvan te verminderen, misschien helpt dat. 'k heb trouwens nog geen verschil gezien in accutijd, magoed, het idee ;)

@killu: misschien de nederlandse, franse of engelse repositories gebruiken? .au is Australië, niet echt optimaal qua verbinding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
gwystyl schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:13:
[...]

verander alle au's in je /etc/apt/sources.list eens in nl's? Zodat overal staat nl.archive.ubuntu.com. Wordt het downloaden ws een heel stuk sneller van....
_/-\o_

Nu vraag ik me alleen af hoe ze uberhaupt op au zijn gaan staan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino
MBV schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:25:
[...]

Dat kon wel eens 'the key' zijn: je videokaart zal waarschijnlijk ook niet al te zuinig zijn. Bij de radeon drivers heb je de optie "DynamicClocks" "true" om het stroomverbruik daarvan te verminderen, misschien helpt dat. 'k heb trouwens nog geen verschil gezien in accutijd, magoed, het idee ;)

[...]
Ik heb nu ipv de ati driver de fglrx driver in xorg.conf gezet. Heb ook de optie DynamicClocks opgezet en het is nu al een stuk stiller _/-\o_ . Heb alleen nog geen hardware accelaratie maar daar hebben we nog al last mee gehad. ;)

Temperatuur is trouwens ook een stukje gezakt, nu nog maar 52° C :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gino op 01-11-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 10:30
Durf het bijna niet te posten met mijn icon maar ... heb heel mijn X verkl#$@)%t met die dist-upgrade naar Edgy-Eft :Y)

En ik krijg het maar NIET aan de praat ...
Nu was ik al niet lui uitgevallen met google dus ben ik met de foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
(EE) Failed to load module "i810" (module requirement mismatch, 0)
(EE) No drivers available.

Fatal server error:
no screens found
op pad gegaan, zonder succes. Ook een dpkg-reconfigure xserver-xorg mocht niet baten.

i810 informatie is overigens wel aanwezig :? :
code:
1
2
3
4
5
6
7
root@HP-GIDEFLUX:~# dpkg -l|grep i810
ii i810switch                 0.6.5-2 (knip)
ii xserver-xorg-driver-i810   1.6.5-0ubuntu1
root@HP-GIDEFLUX:~# lsmod|grep i810
i810    21760   0
drm     74644   1   i810
root@HP-GIDEFLUX:~#
Overigens is het uiteindelijk een i945GM chipset die erin zit, maar i810 is de "officiele" driver die daar altijd nog voor word gebruikt en hoord/heeft altijd goed gedraait met Dapper

Iemand een vergelijkbaar probleem toevallig (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 13:52

DeMoN

Pastafari

LinuX-TUX schreef op woensdag 01 november 2006 @ 12:38:
Durf het bijna niet te posten met mijn icon maar ... heb heel mijn X verkl#$@)%t met die dist-upgrade naar Edgy-Eft :Y)

En ik krijg het maar NIET aan de praat ...
Nu was ik al niet lui uitgevallen met google dus ben ik met de foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
(EE) Failed to load module "i810" (module requirement mismatch, 0)
(EE) No drivers available.

Fatal server error:
no screens found
op pad gegaan, zonder succes. Ook een dpkg-reconfigure xserver-xorg mocht niet baten.

i810 informatie is overigens wel aanwezig :? :
code:
1
2
3
4
5
6
7
root@HP-GIDEFLUX:~# dpkg -l|grep i810
ii i810switch                 0.6.5-2 (knip)
ii xserver-xorg-driver-i810   1.6.5-0ubuntu1
root@HP-GIDEFLUX:~# lsmod|grep i810
i810    21760   0
drm     74644   1   i810
root@HP-GIDEFLUX:~#
Overigens is het uiteindelijk een i945GM chipset die erin zit, maar i810 is de "officiele" driver die daar altijd nog voor word gebruikt en hoord/heeft altijd goed gedraait met Dapper

Iemand een vergelijkbaar probleem toevallig (gehad)?
Hey Debian collega :Y)
1) Ga je schamen met je icon :P
2) Doet ie het wel als je het ff test met driver 'vesa' ? :)

Misschien heb je ook wel last van deze bug:
https://launchpad.net/distros/ubuntu/+source/xorg/+bug/67272

[ Voor 4% gewijzigd door DeMoN op 01-11-2006 12:57 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
DeMoN schreef op woensdag 01 november 2006 @ 12:50:
[...]

Hey Debian collega :Y)
1) Ga je schamen met je icon :P
2) Doet ie het wel als je het ff test met driver 'vesa' ? :)

Misschien heb je ook wel last van deze bug:
https://launchpad.net/distros/ubuntu/+source/xorg/+bug/67272
Wel alle j*s#s ... het werkt :Y)

Ik ga me idd maar even diep schamen -O- :$
Vesa werkte overigens niet :?

Oplossing:
apt-get remove xserver-xorg-driver-i810 && apt-get install xserver-xorg-video-i810

glx en alles werkt op en top d:)b

Danke schon DeMoN
offtopic:
Pagina gelijk gebookmarked :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 13:52

DeMoN

Pastafari

LinuX-TUX schreef op woensdag 01 november 2006 @ 13:08:
[...]
Wel alle j*s#s ... het werkt :Y)

Ik ga me idd maar even diep schamen -O- :$
Vesa werkte overigens niet :?

Oplossing:
apt-get remove xserver-xorg-driver-i810 && apt-get install xserver-xorg-video-i810

glx en alles werkt op en top d:)b

Danke schon DeMoN
offtopic:
Pagina gelijk gebookmarked :Y
d:)b *O*

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:51

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Heeft er hier iemand al Tv-out aan de praat gekregen met een nvidia kaart in edgy? Het lukt niet erg hier eigenlijk... met behulp van deze guide kom ik er iig niet uit. Iemand die toevallig een betere heeft?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, werkt perfect bij mij.

De nvidia beta driver geinstalleerd en aanzetten in de nvidia-settings schermpjes :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

* Pim. <-- slimmerik heeft het weer gedaan hoor :P

Als ik op geenstijl.nl kom (ja sorry) zie ik de de kopteksten (roze) heel even en die verdwijnen dan, tevens zie ik op de site en bijv. ook op youtube geen filmpjes meer (dus embed) :(

* Pim. heeft firefox en de w32codecs al opnieuw ge-apt, maar helaas, wat heb ik gemolt :?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Pim. schreef op woensdag 01 november 2006 @ 22:01:
* Pim. <-- slimmerik heeft het weer gedaan hoor :P

Als ik op geenstijl.nl kom (ja sorry) zie ik de de kopteksten (roze) heel even en die verdwijnen dan, tevens zie ik op de site en bijv. ook op youtube geen filmpjes meer (dus embed) :(

* Pim. heeft firefox en de w32codecs al opnieuw ge-apt, maar helaas, wat heb ik gemolt :?
1 woord: flash :)

op geenstijl.nl wordt met ... (naam vergeten :+) sIFR gewerkt. Hierdoor worden koppen binnen bep. tags omgezet naar een flash afbeelding, als je flash hebt. Je kan zo koppen neerzetten met exotische lettertypen bijvoorbeeld. Kennelijk is je flash wel geinstalleerd, maar kaduuk :p

Heb je flash 9? En staat ook de juiste lib in je Fx's plugin directory? Als je die dingen nog niet hebt gedaan moet je dat eerst ff rechtzetten denk ik (zie TS voor hoe dat moet).

[ Voor 0% gewijzigd door mithras op 01-11-2006 22:11 . Reden: Info over sIFR gevonden: http://www.mikeindustries.com/sifr/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Had ik al willen herinstalleren maar ik kreeg de foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 2,609,188 (2.5M) [application/x-gzip]

2% [=>                                                                                                               ] 66,314        --.--K/s

Cannot write to `FP9_plugin_beta_101806.tar.gz' (Broken pipe).

Nu handmatige gedaan en weer opgelost :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

woekele schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:12:
Ja, werkt perfect bij mij.

De nvidia beta driver geinstalleerd en aanzetten in de nvidia-settings schermpjes :o
Als ik nvidia-settings wil installeren moet ik de nvidia-glx beta drivers weer uninstalleren dus dat lijkt me geen goed idee... (dit is denk ik de nvidia-settings van de stable driver, en dat menu was zo beperkt daar kon je weinig mee... moet ik niet ergens een nieuwe beta nvidia-settings vandaan halen ofzo?)

edit: Sterker nog, ik heb het geprobeerd in synaptic maar als ik nvidia-glx herinstalleer, verwijdert ie nvidia-settings (versie 1.0.3ubuntu7) weer. Hoe heb je die geinstalleerd/van welke repository heb je hem af?

edit2: laatmaar, ik heb het al gevonden: je hoeft em niet geinstalleerd te hebben staan hij installeert die met de nieuwe driver mee, dus zonder nvidia-settings in synaptic kan je toch nvidia-settings in de console uitvoeren ;)

Maja mijn probleem met tv-out blijft, ik krijg het niet werkend zelfs niet met 2 aparte monitoren in xorg.conf

[ Voor 34% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-11-2006 23:56 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

voor de radeon-driver kan je een option meegeven genaamd "MonitorLayout", welke de 'detectie' van schermen forceert. Misschien heeft nvidea ook zoiets? Wat zegt /var/log/Xorg.0.log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@MBV: Ik kan de tv wel herkennen met autodetect in nvidia-settings, maar zodra ik hem op de een of andere manier probeer aan te zetten lukt het om de een of andere reden niet.

Ander vraagje trouwens:
heeft er iemand weleens gewerkt met dansguardian? Ik heb het hier aan de praat (is nog best simpel te doen en t werkt mooi!), maar heb daar ff twee vraagjes over.
1. is het mogelijk het blokkadeniveau iets te verlagen... het is nu niet eens mogelijk om bijv. het fok! forum te bezoeken of simpelweg iets dat een bikini draagt te bekijken. Ik wil het wel gebruiken voor jonge kinderen maar we zijn hier niet van de zwarte-kousen-kerk ;). Als alleen het "harde" materiaal maar gefilterd wordt..
2. is er een manier in firefox om het veranderen van de proxyserver te blokkeren met een wachtwoord (dansguardian filtert via een mini-proxy)? Nu is het wel heel simpel om dansguardian uit te zetten -> in bewerken/voorkeuren/verbindingen de proxy uitklikken en weer direct verbinding maken met internet. Dat is iets te simpel :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

en je Xorg.0.log? Zegt die nog een zinnige WW of EE regel?

Voor je andere problemen moet je denk ik in het Ubuntu CE forum zijn ;). Firefox kan je eens in about:config kijken, en eens een howto doorlezen hoe je er een 'veilige' kiosk-browser van kan maken.

edit:
* MBV drukt op alt+A:hier kan je even testen wat er doorheen moet en wat niet, geef eens een randgevalletjes? O-)

sorry, 'k kon het niet laten ;)

[ Voor 94% gewijzigd door MBV op 02-11-2006 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MBV schreef op donderdag 02 november 2006 @ 00:18:
en je Xorg.0.log? Zegt die nog een zinnige WW of EE regel?

Voor je andere problemen moet je denk ik in het Ubuntu CE forum zijn ;). Firefox kan je eens in about:config kijken, en eens een howto doorlezen hoe je er een 'veilige' kiosk-browser van kan maken.

edit:
* MBV drukt op alt+A:hier kan je even testen wat er doorheen moet en wat niet, geef eens een randgevalletjes? O-)

sorry, 'k kon het niet laten ;)
Hehe ik heb geen toegang tot dat forum maar ik denk sowieso dat als dat wel het geval was dat dansguardian het niet accepteert. Zoals gezegd, zelfs een bikini is al over de streep ;). Ik ga vanavond ff naar xorg.0.log kijken, bedankt alvast.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

'Het Lekkere (jonge :9) Meiden Topic Deel 9' is de topictitel, zegt genoeg denk ik ;). * MBV vraagt zich heel hard af waarom hij ook al weer HK-toegang had gevraagd.
Kon je in Firefox in je about:config en in Ubuntu Christian Edition niet vinden hoe zij de proxy veranderen blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Laatst online: 15-03 18:43
Na wat gedoe (wegens mijn ati kaart) toch Edgy weten te installeren. Het enige waar ik nu tegen aan loop is dat ik niet fatsoenlijk wmv's kan afspelen met de mplayer-firefox plugin. Ik heb de totem-plugin verwijderd en alle codecs (inclusief de w32codecs) geinstalleerd. Trailers van apple.com speelt hij wel af.
Wmv streams van bijv. kinkfm.nl doen het ook, maar filmpjes van bijv. gamespot.com speelt ie weer niet af.
Ik kwam er achter dat ik in de /usr/bin/firefox/plugins map wat "broken" files heb: mplayerplug-in-gmp.so en mplayerplug-in-gmp.xpt. Ook herinstallatie van de mplayer plugin lost niks op.
Iemand die een oplossing heeft?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

vogelaarke135 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:33:
Na wat gedoe (wegens mijn ati kaart) toch Edgy weten te installeren. Het enige waar ik nu tegen aan loop is dat ik niet fatsoenlijk wmv's kan afspelen met de mplayer-firefox plugin. Ik heb de totem-plugin verwijderd en alle codecs (inclusief de w32codecs) geinstalleerd. Trailers van apple.com speelt hij wel af.
Wmv streams van bijv. kinkfm.nl doen het ook, maar filmpjes van bijv. gamespot.com speelt ie weer niet af.
Ik kwam er achter dat ik in de /usr/bin/firefox/plugins map wat "broken" files heb: mplayerplug-in-gmp.so en mplayerplug-in-gmp.xpt. Ook herinstallatie van de mplayer plugin lost niks op.
Iemand die een oplossing heeft?
kun je de filmpjes wel afspelen met mplayer als je m gedownload hebt?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Laatst online: 15-03 18:43
smokalot schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:43:
[...]

kun je de filmpjes wel afspelen met mplayer als je m gedownload hebt?
Nee, als ik een wmv-filpmje download en wil afspelen met mplayer krijg ik de volgende foutmelding:
Fatal Error!
"Error opening initializing the selected video_output (-vo) device"

Edit: met de normale totemspeler kan ik hem wel afspelen.

[ Voor 7% gewijzigd door vogelaarke135 op 02-11-2006 12:09 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Hier toevallig iemand die cedega gebruikt onder edgy? Hier doet cedega het niet meer en draait python opeens 100% cpu.

Ik vermoed dat dit ligt aan een update van python die hier laatst binnen is gekomen, heb echter geen idee hoe ik dit dan oplos.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:01

Theimon

Snapte!?

vogelaarke135 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:07:
[...]

Nee, als ik een wmv-filpmje download en wil afspelen met mplayer krijg ik de volgende foutmelding:
Fatal Error!

Die error kan je misschien verhelpen door naar Preferences te gaan en dan op het tabblad Video een andere driver te kiezen. Ter illustratie: ik heb op dat tabblad 2 keuzes, namelijk X11 en xvidix. Ik moet X11 kiezen. Kies ik voor xvidix dan krijg ik exact dezelfde error als jij.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

vogelaarke135 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:07:
[...]

Fatal Error!

ik heb als output openGL gekozen, toen ging het wel goed.

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:51
Iemand die uberhaupt een beetje knap wireless met WPA werkend heeft??
Ik heb maar WPA1 aangezet, maar zelfs dat begrijpt ubuntu niet hoor.
Ik heb nu net een schone install gedaan van 6.10 en nog niets gedaan verder, wie o wie kan mij helpen?

Ik heb rechtsboven een netwerkicon die mijn wireless standaard niet ziet, ga ik naar System,Administration,Networking dan zie ik daar 3 devices staan (wireless,kabel,modem). Verder heb ik nog niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

WPA is heel simpel met de Network Manager. Je moet je wireless interfaces uit /etc/interfaces halen, network-manager installeren, en hij maakt automatisch verbinding met je WPA zodra dat nodig is. Hij vraagt automatisch om een wachtwoord, allemaal geen probleem.

Als je minder automagisch wilt werken, zal je moeten uitzoeken hoe wpa_supplicant ermee omgaat. Je moet dat ding als service starten, je config in /etc/wpa_supplicant.conf zetten, en dan met dhclient een ip-adres voor je interface krijgen.

Als je geen 802.1X hoeft te gebruiken (geen TU/e dus ;)) zou ik voor de network manager gaan, veel makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je een ralink rt2500 chipset hebt is het iets meer gekloot, maar daarvoor staat een handleidinkje ergens op de ubuntu wiki :) (voor normale wpa trouwens ook gewoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:51
MBV schreef op donderdag 02 november 2006 @ 20:37:
WPA is heel simpel met de Network Manager. Je moet je wireless interfaces uit /etc/interfaces halen, network-manager installeren, en hij maakt automatisch verbinding met je WPA zodra dat nodig is. Hij vraagt automatisch om een wachtwoord, allemaal geen probleem.

Als je minder automagisch wilt werken, zal je moeten uitzoeken hoe wpa_supplicant ermee omgaat. Je moet dat ding als service starten, je config in /etc/wpa_supplicant.conf zetten, en dan met dhclient een ip-adres voor je interface krijgen.

Als je geen 802.1X hoeft te gebruiken (geen TU/e dus ;)) zou ik voor de network manager gaan, veel makkelijker :)
Die network-manager mag ik niet installeren geeft de package manager aan, omdat mijn systeem niet aan de hardware eisen voldoet. (notebook met core duo etc.)
En met wap_supplicant heb ik inderdaad een handmatige config gemaakt, maar er gebeurt er weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ok. dan moet je eens naar mijn scriptje kijken wat ik voor de tue gebruik:
#!/bin/bash
sudo echo "sudo werkt..." #nodig ivm background process WPA
sudo wpa_supplicant -B -Dwext -ieth1 -c /etc/wpa_supplicant.conf &
sleep 5
sudo dhclient eth1

Dat gaat er dus vanuit dat je wpa_supplicant.conf goed staat, dat je wireless interface op eth1 zit (-ieth1), en dat de wext driver werkt. Dit is dus voor de eerste generatie centrino, weet niet of dat hetzelfde is voor de nieuwere.

Oh ja, je hebt ook een debug-parameter, maar die is irritant (geeft 1000 regels debug, zonder filter op interessant of niet)

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 03-11-2006 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MBV schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:47:
'Het Lekkere (jonge :9) Meiden Topic Deel 9' is de topictitel, zegt genoeg denk ik ;). * MBV vraagt zich heel hard af waarom hij ook al weer HK-toegang had gevraagd.
Kon je in Firefox in je about:config en in Ubuntu Christian Edition niet vinden hoe zij de proxy veranderen blokkeren?
Hehe ja die Christian Edition :) da's waar ook ik ga eens even bekijken hoe ze het daar gedaan hebben (is dat uberhaubt met behulp van dansguardian dan?).

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

weet ik veel. Er zat iig wel een filter in, maar aangezien dat voor mezelf niet werkt (ik kan het toch uitzetten/omzeilen etc) doe ik niet eens de moeite om mijn eigen internet te filteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

GeeMoney schreef op donderdag 02 november 2006 @ 17:51:
Iemand die uberhaupt een beetje knap wireless met WPA werkend heeft??
Ik heb maar WPA1 aangezet, maar zelfs dat begrijpt ubuntu niet hoor.
Ik heb nu net een schone install gedaan van 6.10 en nog niets gedaan verder, wie o wie kan mij helpen?

Ik heb rechtsboven een netwerkicon die mijn wireless standaard niet ziet, ga ik naar System,Administration,Networking dan zie ik daar 3 devices staan (wireless,kabel,modem). Verder heb ik nog niets gedaan.
Ik zou het eens proberen met behulp van dit project: ik heb zelf geen draadloos netwerk maar het ziet eruit alsof het goed werkt.

En tegen MBV: ik heb dansguardian geinstalleerd met behulp van een script van de Ubuntu CE, en het werkt perfect. Proxy's uitzetten in firefox is nu geblokkeerd waardoor uitzetten van de proxy tot gevolg heeft dat je geen internet meer hebt, en uitzetten van dansguardian hetzelfde ;). Enige nadeel is nog dat het configuratiemenu van de filter toegankelijk is met het systeemwachtwoord - en als de kids dus kunnen inloggen op het systeem (daarvoor hebben ze dat wachtwoord immers nodig) kunnen ze ook rommelen in de configuratie. Niet echt de bedoeling maar verder is dansguardian op deze manier een topfeature! Ik kom inderdaad geen pornosite meer op, terwijl gewoon bikini's of topless, of medische sites wel goed werken :).

[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-11-2006 14:37 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 16-10 14:18
@HetWonder: je kan voor de kids toch een eigen account maken zonder sudo rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jesse schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:42:
@HetWonder: je kan voor de kids toch een eigen account maken zonder sudo rechten?
Hmja ik ben niet zo'n voorstander van meerdere accounts eigenlijk... voornamelijk vanwege de ervaringen met de accounts in windows XP: neemt enorm veel extra schrijfruimte in, je hebt niet altijd meteen de juiste rechten als je iets wil instellen (steeds moeten switchen tussen admin en gewone account) en daarnaast wordt het besturingssysteem er met name bij het opstarten traag van.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
HetWonder schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:16:
[...]

Hmja ik ben niet zo'n voorstander van meerdere accounts eigenlijk... voornamelijk vanwege de ervaringen met de accounts in windows XP: neemt enorm veel extra schrijfruimte in,
Dat valt dus heel erg mee onder Ubuntu: een paar kleine dingen, maar de meeste configuratiezaken worden pas aangemaakt als het voor de eerste keer wordt gebruikt.
je hebt niet altijd meteen de juiste rechten als je iets wil instellen (steeds moeten switchen tussen admin en gewone account)
Als je kids een non-sudo account hebben, wil je dat toch juist? Even 'switch gebruiker' en je zit op je eigen account op de zaken te installeren/configgen.
en daarnaast wordt het besturingssysteem er met name bij het opstarten traag van.
Dat ik heb ik nog nooit gemerkt (iig niet met Linux, bij Windows geen ervaring) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

HetWonder schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:16:
[...]
Hmja ik ben niet zo'n voorstander van meerdere accounts eigenlijk... voornamelijk vanwege de ervaringen met de accounts in windows XP: neemt enorm veel extra schrijfruimte in, je hebt niet altijd meteen de juiste rechten als je iets wil instellen (steeds moeten switchen tussen admin en gewone account) en daarnaast wordt het besturingssysteem er met name bij het opstarten traag van.
jaja, en je vindt het zeker ook een nadeel van linux dat je niet kunt defragmenteren? ;)

een account onder *n?x is niets meer dan het hebben van 1 lijntje in /etc/passwd, 1 lijntje in /etc/shadow, en het hebben van een homedir. De configbestanden in je homedir kunnen wel een paar mb groot worden, maar zolang het alleen om instellingen gaat echt niet meer dan 50mb. Er wordt af en toe ook wel wat data opgeslagen in bijvoorbeeld .kde, maarja, die data zou je anders ook in die andere account hebben. schijfgebruik is niet echt een probleem dus. Of heb jij een hdd van 2GB?

kwa rechten valt het ook wel mee. Meerdere accounts die allemaal sudo rechten hebben is natuurlijk geen punt. Als je een account geen sudo rechten wilt geven (wat jij wilt) is dat natuurlijk wel een beetje lastig, je wilt immers dat ze er niet bij kunnen, maar ook dat ze er wel weer bijkunnen. Oplossing is om te zorgen dat ze wel sudo kunnen gebruiken, maar niet met hun eigen wachtwoord.
quote: man sudo
rootpw If set, sudo will prompt for the root password instead of
the password of the invoking user. This flag is off by
default.

runaspw If set, sudo will prompt for the password of the user
defined by the runas_default option (defaults to root)
instead of the password of the invoking user. This flag is
off by default.
Trager gaat ook niet gebeuren, dat die bestanden daar ergens op je schijf staan wil niet zeggen dat er ook maar iets mee gaat gebeuren als t niet nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door smokalot op 03-11-2006 15:53 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@HetWonder: je moet 1 ding niet vergeten: Windows is een Single-user OS, wat multi-user is gemaakt. Linux/Unix/BSD is van het begin af aan bedoeld om door meerdere gebruikers gebruikt te worden. Al die argumenten die je noemt gaan niet meer op voor Windows 2000 en XP, en hebben nooit gegolden voor Unix/Linux/BSD. Debian kan je eigenlijk niet installeren met 1 gebruiker, je hebt er altijd 2. Er is juist meer een single-user OS van gemaakt met Sudo enzo, 'vroeger' moest je nog als root inloggen.

Wil je trouwens iets doen wat niet kan onder een bepaalde account, dan moet je even inloggen met de commandline op een andere account:
su HetWonder

Je tikt je wachtwoord in, en kan wat doen met een die account. Of het ook in de GUI kan weet ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai sinds een tijdje Ubuntu, en nu is laatst het shutdown tekentje rechtboven bij Gnome veranderd in het Quit tekentje (heb daar dus geen Shutdown of Reboot onder staan). Ook onder System staat geen shutdown meer. Nu is dat niet zo erg, ik gebruik meestal de hibernate mode. Maar als ik op hibernate klik, stopt gnome, wordt het scherm zwart, ratelt de schijf wat (zoals altijd) maar daarna kom ik weer in het inlogscherm van Gnome terecht. Als ik wil afsluiten moet ik me eerst afmelden en dan via het menu linksonder Shutdown kiezen. Vervelend, ik wil gewoon in Hibernate mode kunnen gaan...

Ik weet niet waardoor dit komt, ik draai sinds kort Xgl, maar er zijn ook een hele bundel updates geinstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik ben er ook 'the hard way' achter gekomen dat je nooit 10 dingen tegelijk moet installeren, altijd 1 voor 1. Zeker met meer experimentele dingen. Dus éérst de updates installeren, kijken of alles nog werkt, en dan pas de kernel omzetten naar 686. Maar ja, hoe je alles moet testen... :/
Zijn er niet meer mensen met hetzelfde probleem te vinden op ubuntu forums enzo?

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 03-11-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Weer een lekker vage fout:

als ik tuxguitar (een gitaar-tabprogrammatje) installeer via de deb file van tuxguitar.com, dan wordt azureus automatisch verwijderd van mijn systeem om de een of andere reden, als ik die vervolgens via synaptic weer probeer te installeren wil synaptic tuxguitar weer verwijderen.. iemand een idee hoe het komt dat deze pakketten niet samen kunnen werken? Het heeft namelijk totaal niets met elkaar te maken... ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dependencies die niet samen kunnen gaan? Heb ook wel eens zoiets gehad helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Zo, ik heb ktorrent uitgeprobeerd, maar ben er niet onverdeeld positief over. Het poortmappen werkt. En soms gaat een download daardoor sneller dan bij andere clients als deluge die geen inkomende connecties krijg. Maar ik heb de laatste tijd het idee dat hij nogal veel overhead heeft of dat er iets niet goed staat. Hij geeft aan dat er eigenlijk geen data verkeer is, maar mn router denkt er anders over.

IEmand nog meer goede suggesties?

Mn hoofdeisen zijn:

upnp
udp

en het liefst een gnome progje, want echt lekker werkt de interface van ktorrent niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:17:
Dependencies die niet samen kunnen gaan? Heb ook wel eens zoiets gehad helaas...
Ik denk dat het met java te maken heeft of iets dat in edgy gewijzigd is want in dapper drake was het geen probleem.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Ben zeer tevreden over Edgy Eft, draait bijna zonder problemen. Alleen het grootste minpuntje blijft dat ik niet zoveel kan vinden om mijn Keyboard: http://www.m-audio.com/products/en_us/Oxygen49-main.html aan de praat te krijgen. 'lsusb' daar staat hij niet in en ik heb wel wat howto's gevonden, maar die zijn vaak verouderd, werken niet of zijn voor andere soortgelijke apparaten, maar doen het toch niet. Is dit nou typisch een voorbeeld waarom ik nog windows zou moeten houden? Omdat dit niet zeg maar een 'mainstream' stukje hardware is?
Ook na een hoop gedoe heb ik mijn Hauppauge pvr 150 half aan de praat gekregen, d.m.v. een HowTo van MythTv, waardoor ik de ivtv-drivers heb geinstalleerd. Alleen ik ontvang nu alleen nog maar Nederland 1 en voor de rest alleen maar ruis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 17-10 04:32
Ik gebruik tribler als bittorrent-client. Werkt lekker, hoewel ik niet into the details ben...

Is iig zeer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
neeroeter schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 08:49:
Ik gebruik tribler als bittorrent-client. Werkt lekker, hoewel ik niet into the details ben...

Is iig zeer stabiel.
Je moet wel onthouden dat Tribler bedoeld is voor social sharing, van software en multimedia die onder "vrije licenties" vallen, zoals GPL, BSD, Creative Common etc. Als jij veel games (beetje onwaarschijnlijk binnen Ubuntu :p) of films en muziek erg hard gaat zitten downloaden, is het gebruik van Tribler misschien niet zo anoniem als jij denkt.

Ik weet er het fijne niet van, maar Tribler is gebouwd om via bittorrent bepaalde software te verspreiden. Zoals ook bijv (volgens de site) van de omroep die uitzendingen wil verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Laatst online: 08-08 17:58
is het mogelijk om een snelkopeling te maken naar een windows programa waarbij je dan niet steeds in de terminel de code voor wine hoeft in te tikken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Laatst online: 17-10 09:45
Als ik het NZB progje wil installeren via Synaptic dan krijg ik standaard de melding:

nzb:
Vereisten: libqt4-core (>=4.1.2) but it is not installable
Vereisten: libqt4-gui (>=4.1.2) but it is not installable

Die hele qt4 lib kan ik nergens vinden\installeren..Weet iemand een repository waar deze in zit?

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
dragon9114 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 10:31:
is het mogelijk om een snelkopeling te maken naar een windows programa waarbij je dan niet steeds in de terminel de code voor wine hoeft in te tikken ?
Je moet even kijken of de standaard actie van je programma (in ~/.wine) ook openen met Wine is. Als dat zo is, kan je gewoon een starter aanmaken (rechtermuis -> starter) en dan als opdrachtregel de locatie van die executable.

Dat kan ook op je gnome panel met toevoegen aan panel -> Aangepaste toepassingsstarter en dan kan je hetzelfde als hierboven weer invullen.
Tweakod3x schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 10:37:
nzb:
Vereisten: libqt4-core (>=4.1.2) but it is not installable
Vereisten: libqt4-gui (>=4.1.2) but it is not installable

Die hele qt4 lib kan ik nergens vinden\installeren..Weet iemand een repository waar deze in zit?
jurian@karlijn:~$ apt-cache search libqt4
libqt4-core - Qt 4 core non-GUI functionality runtime library
libqt4-debug - Qt 4 library debugging symbols
libqt4-dev - Qt 4 development files
libqt4-gui - Qt 4 core GUI functionality runtime library
libqt4-qt3support - Qt 3 compatibility library for Qt 4
libqt4-sql - Qt 4 SQL database module
libqt4-core-kdecopy - Qt 4 core non-GUI functionality runtime library
libqt4-debug-dev-kdecopy - Qt 4 debugging development files
libqt4-debug-kdecopy - Qt 4 debugging runtime libraries
libqt4-dev-kdecopy - Qt 4 development files
libqt4-gui-kdecopy - Qt 4 core GUI functionality runtime library
libqt4-qt3support-kdecopy - Qt 3 compatibility library for Qt 4
libqt4-sql-kdecopy - Qt 4 SQL database module
uim-qt - Qt 4.x immodule for uim
jurian@karlijn:~$ apt-cache show libqt4-gui
Ik heb ze wel. En libqt4-gui is bij mij versie 4.2.0.

Je gebruikt nog Dapper? Ben je wel helemaal up2date ("apt-get update")? Kijk eens welke versie jij hebt met
apt-get show libqt4-gui

[ Voor 69% gewijzigd door mithras op 04-11-2006 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Laatst online: 08-08 17:58
als ik hem niet via de terminal opstart krijg ik een paar errors en dan staat er geen tekst :S
het gaat om big scale racing.
als ik dan via de terminal opstart is er niks aan de hand :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
dragon9114 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 10:50:
als ik hem niet via de terminal opstart krijg ik een paar errors en dan staat er geen tekst :S
het gaat om big scale racing.
als ik dan via de terminal opstart is er niks aan de hand :S
Maak dan van je starter "wine /home/dragon9114/.wine/pad/naar/bestand.exe". Misschien moet je hem dan van 'toepassing' omzetten naar 'terminal', maar dat moet je ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Laatst online: 17-10 09:45
@Mithras86: Nope, Edgy hier. Sowwy was ik even vergeten te melden :)

leon@UbuntuLaptop:~$ apt-cache search libqt4
leon@UbuntuLaptop:~$

Nogal een korter lijstje dan jij :)

Het lukt me ook niet om de packages apart te installeren....

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakod3x op 04-11-2006 11:22 ]

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Mithras86 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 10:16:
[...]
Je moet wel onthouden dat Tribler bedoeld is voor social sharing, van software en multimedia die onder "vrije licenties" vallen, zoals GPL, BSD, Creative Common etc. Als jij veel games (beetje onwaarschijnlijk binnen Ubuntu :p) of films en muziek erg hard gaat zitten downloaden, is het gebruik van Tribler misschien niet zo anoniem als jij denkt.
IK ben een verzamelaar van linux distros O-)
Neuh, ik download vooral tv series via bittorent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tweakod3x schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:22:
@Mithras86: Nope, Edgy hier. Sowwy was ik even vergeten te melden :)

leon@UbuntuLaptop:~$ apt-cache search libqt4
leon@UbuntuLaptop:~$

Nogal een korter lijstje dan jij :)

Het lukt me ook niet om de packages apart te installeren....
wat staat er bij jouw in /etc/apt/sources.list?
$ cat /etc/apt/sources.list

Ik denk namelijk dat jij alleen je universe aan hebt staan, en niet main. Als ik namelijk zoek op 'edgy qt4-core' met google, krijg ik als eerste resultaat deze link, waar staat dat qt4-core-kdecopy in universe zit en qt4-core zelf in main.
Zonder main ben je sowieso erg slecht bezig als je upgrades, dependencies enzo wilt downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Dan nog maar een noob vraag er doorheen schieten.
Begrijp me niet verkeerd, heb al jaren veel plezier van Debian & Debian based distro's, maar vooral op server gebied

Normaal was ik gewend dat onder linux de geluidskaart even hard/harder kon dan onder windows, maar op deze laptop is hij alleen maar zacther. PCM & Mix niveau beide op 100% staan, maar nog steeds zachter dan onder windows bij 100%. Wel krijg ik het "krakerige" geluid als ik PCM op 100% heb staan. (dat is naar mijn weten altijd)

Dus ben ik even op zoek gegaan welke sound daemon Ubuntu (edgy) gebruikt. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer :?

Als ik naar System -> Preferences -> Sound ga, kan ik alle daemons (ALSA, OSS, ESD) en directe hardware aansturing kiezen ... en ze werken allemaal nog ook :?

Is er een overkoepelende daemon die ik over het hoofd zie?

Info geluidskaartje:
Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)

Module lijstje:
root@HP-GIDEFLUX:/# lsmod|grep snd
snd_usb_audio          80416  0 
snd_usb_lib            18816  1 snd_usb_audio
snd_rawmidi            27264  1 snd_usb_lib
snd_seq_device          9868  1 snd_rawmidi
snd_hwdep              10756  1 snd_usb_audio
snd_hda_intel          20116  2 
snd_hda_codec         164608  1 snd_hda_intel
snd_pcm_oss            47360  0 
snd_mixer_oss          19584  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                84612  4 snd_usb_audio,snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_pcm_oss
snd_timer              25348  1 snd_pcm
snd                    58372  14 snd_usb_audio,snd_rawmidi,snd_seq_device,snd_hwdep,snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer
soundcore              11232  1 snd
snd_page_alloc         11400  2 snd_hda_intel,snd_pcm
usbcore               134912  6 snd_usb_audio,snd_usb_lib,spca5xx,ehci_hcd,uhci_hcd
Een beetje cloudy door de webcam :$

Already done:
  • Google voor info over Ubuntu soundsystem. (ook op aRts,OSS,ESD configuratie bestanden)
  • Directe aansturing op hardware, maar ik blijf het gevoel houden dat er nog wat tussen zit (zo kan ik gewoon meerdere dingen tegelijk blijven afspelen, daar ik weet dat het niet kan zonder mix software ... althans, in het verleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Zo te zien aan die lsmod gebruik je snd_mixer_oss = Open Sound System. Er zijn wrappers ofzo die de arts-signalen omzetten naar OSS, als ik me niet vergizs. Misschien moet je snd_hda_intel een parameter meegeven om op max-volume te werken? Geen idee, kijk eens of zo'n parameter er is :)

[edit]Kijk ook hier eens even: https://wiki.ubuntu.com/S...=sound&titlesearch=Titles

[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 04-11-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

ok, ik heb vandeweek een met behulp van: export JAVA_HOME= een verkeerde locatie opgegeven en nu werkt mijn java niet meer :\ (probeerde ninan http://www.ninan.org/modules/news/ te installeren.....)

reinstall van alle java meuk helpt niet, kan nu o.a. niet in het verzendscherm van mijn internetbankieren komen, best vervelend dus.

Iemand een idee wat het goede standaard pad is dat ik daar op moet geven onder edgy? zou dit toch wel heel graag weer werkend krijgen en kom er met google niet uit helaas...

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-10 09:59
Ik vond hier niet onmiddelijk een antwoord op mijn vraag dus bij deze:

Ik gebruik Edgy Eft op m'n laptop. De Gnome Network manager maakt nu altijd verbinding met het niet-beveiligde netwerk van de buren (het mijne is versleuteld met WPA).

Op die manier moet ik steeds na het opstarten nog zèlf mijn netwerk kiezen? Iemand een idee of daar iets aan te fixen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petok schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:52:
Ben zeer tevreden over Edgy Eft, draait bijna zonder problemen. Alleen het grootste minpuntje blijft dat ik niet zoveel kan vinden om mijn Keyboard: http://www.m-audio.com/products/en_us/Oxygen49-main.html aan de praat te krijgen. 'lsusb' daar staat hij niet in en ik heb wel wat howto's gevonden, maar die zijn vaak verouderd, werken niet of zijn voor andere soortgelijke apparaten, maar doen het toch niet. Is dit nou typisch een voorbeeld waarom ik nog windows zou moeten houden? Omdat dit niet zeg maar een 'mainstream' stukje hardware is?
Ook na een hoop gedoe heb ik mijn Hauppauge pvr 150 half aan de praat gekregen, d.m.v. een HowTo van MythTv, waardoor ik de ivtv-drivers heb geinstalleerd. Alleen ik ontvang nu alleen nog maar Nederland 1 en voor de rest alleen maar ruis...
Omdat jouw leverancier te beroerd is om drivers voor linux mee te leveren, denk jij dat dit mischien wel een 'typisch voorbeeld' is om Windows te houden, of om terug te gaan naar Windows.

Als iedereen zo dacht, lekker ..

Ik zou zeggen, zeur er is om bij m-audio - Je kan toch zeker niet verwachten dat opensource ontwikkelaars, altijd maar het werk van fabrikanten over blijven nemen.

ZEUR ff bij M-AUDIO AUB.

Over je pv150, installeer ff videolan (VLC) met edgy komt 0.8.6, en met dapper 0.8.2 of .4 als ik me niet vergis, any how :P Nadat je dat ding geinstalleerd hebt, klik je in videolan op 'openen'
dan op het tabblad PVR (er is zelfs een tabblad voor :P ) geef je bij 'standaard' PAL aan, frequentie stel je in, DAT IS DUS IN KILOHERTZ -> 251450 of 758312 (kijk op het lijstje van je provider)..
als je dit nou een paar keer doet zal je zien dat er 'entries' in je playlist verschijnen - sla je deze playlist op

dan kan je voortaan tv kijken met videolan,... videolan all the way ..

als je toevallig nog een laptop hebt, kan je daar ook op kijken - vlc is niet alleen een mediaplayer, je kan er ook mee broadcasten, streamen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom_G schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 16:19:

Ik gebruik Edgy Eft op m'n laptop. De Gnome Network manager maakt nu altijd verbinding met het niet-beveiligde netwerk van de buren (het mijne is versleuteld met WPA).

Op die manier moet ik steeds na het opstarten nog zèlf mijn netwerk kiezen? Iemand een idee of daar iets aan te fixen is?
Dat probleem heb ik ook gehad (onder Dapper). De Gnome NetworkManager applet lost dit op: http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/

Daar heb ik dan ook nog wel een vraagje over: telkens als ik inlog vraagt het mij om het wachtwoord voor de default keyring van WPA. Best vervelent om dat steeds in te moeten typen. Kan dit niet uitgezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

woest85 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 15:35:
ok, ik heb vandeweek een met behulp van: export JAVA_HOME= een verkeerde locatie opgegeven en nu werkt mijn java niet meer :\ (probeerde ninan http://www.ninan.org/modules/news/ te installeren.....)

reinstall van alle java meuk helpt niet, kan nu o.a. niet in het verzendscherm van mijn internetbankieren komen, best vervelend dus.

Iemand een idee wat het goede standaard pad is dat ik daar op moet geven onder edgy? zou dit toch wel heel graag weer werkend krijgen en kom er met google niet uit helaas...
Als je java-5 hebt geinstalleerd moet je JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun zijn. Volgende keer dat je iets zoekt moet je eens het locate commando proberen:
$ locate -i java | less

| (pipe to) less is nodig omdat je heel veel entries krijgt, en nu kan je door die hele lijst heen lopen met de pijltjes :). Waar ik altijd op zoek is iets met 'bin' in de naam, of waar in ieder geval geen doc in de naam zit. Ook staan de meeste dingen in /usr.
Als je net een pakket hebt geinstalleerd, en wilt weten waar het terecht is gekomen, zal je eerst sudo updatedb moeten doen, om de locate database te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tom_G schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 16:19:

nm-applet maakt automatisch verbinding met degene waar hij het laatste verbinding had. Even de applet installeren, en je hebt een mooi icoontje bovenin waarmee dat makkelijk werkt :) Als dat niet werkt is er iets raars aan de hand.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 16:37:
[...]

Omdat jouw leverancier te beroerd is om drivers voor linux mee te leveren, denk jij dat dit mischien wel een 'typisch voorbeeld' is om Windows te houden, of om terug te gaan naar Windows.

Als iedereen zo dacht, lekker ..

Ik zou zeggen, zeur er is om bij m-audio - Je kan toch zeker niet verwachten dat opensource ontwikkelaars, altijd maar het werk van fabrikanten over blijven nemen.

ZEUR ff bij M-AUDIO AUB.
Je kan dit probleem ook omzeilen: er zit toch een midi-port (als in: grote zwarte ronde stekker) op dit apparaat? Zo'n slot heb je toch ook voor je PC? En er zijn toch linux-programma's om met die midi-port te werken? Klaar... :)
Over je pv150, installeer ff videolan (VLC) [knip]

dan kan je voortaan tv kijken met videolan,... videolan all the way ..

als je toevallig nog een laptop hebt, kan je daar ook op kijken - vlc is niet alleen een mediaplayer, je kan er ook mee broadcasten, streamen! :*)
Goh, da's gaaf, zal vast beter zijn dan de bagger die ik nu gebruik voor mijn USB1 tv-kaart (xawtv). Dat ik daar niet direct aan gedacht heb :)

VLC rulez: op het HBO hebben we dat gebruikt om een onnodig moeilijk en super-redundant cisco-netwerk te demonstreren op de open dag. Kijk eens: als je die stekker eruit trekt, schokt hij even, en gaat hij gewoon weer verder :Y) was dus 2 netwerksegmenten die gekoppeld waren, een router naar 'buiten' waar de PC op de gang mee stond te spelen, en 2 'servers'. Stond toen voor €5000 aan cisco-troep te draaien ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Weet iemand of je de maximale breedte in kan stellen die in venster in kan nemen op je window list?

Verder zoek ik nog een ethernet monitor tooltje, ik heb nu ethstatus geprobeerd, en dat werkt wel goed, maar ik wil graag wat meer info, zoals: welke programma's versturen hoeveel data enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:21:
[...]

Goh, da's gaaf, zal vast beter zijn dan de bagger die ik nu gebruik voor mijn USB1 tv-kaart (xawtv). Dat ik daar niet direct aan gedacht heb :)

VLC rulez: op het HBO hebben we dat gebruikt om een onnodig moeilijk en super-redundant cisco-netwerk te demonstreren op de open dag. Kijk eens: als je die stekker eruit trekt, schokt hij even, en gaat hij gewoon weer verder :Y) was dus 2 netwerksegmenten die gekoppeld waren, een router naar 'buiten' waar de PC op de gang mee stond te spelen, en 2 'servers'. Stond toen voor €5000 aan cisco-troep te draaien ofzo 8)7
--sout-keep :>

kan dus ook met het streamen van tv kananlen over je interne 5euro netwerk :o ,
om te zappen kan je de vlc sessie met playlist starten op een server via ssh -Y .. ... ...

op je client zie je dus wat de server doet, en kan je hem ook controllen zeg maar
maar het beeld kan je niet geoutput krijgen op je client via ssh

dus je opent dan gewoon vlc op je client, en die laat je op je server connecten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 18:09:
[...]

--sout-keep :>

kan dus ook met het streamen van tv kananlen over je interne 5euro netwerk :o ,
om te zappen kan je de vlc sessie met playlist starten op een server via ssh -Y .. ... ...

op je client zie je dus wat de server doet, en kan je hem ook controllen zeg maar
maar het beeld kan je niet geoutput krijgen op je client via ssh

dus je opent dan gewoon vlc op je client, en die laat je op je server connecten 8)
Klinkt geweldig. Dat het via cisco ging was ook vooral omdat we een open dag hadden, en om te laten zien hoe leuk redundant netwerk kan zijn. Was dus een testopstelling, en de uitdaging was om het te laten werken met broadcasts enzo (oftewel: maar 1x een pakketje sturen naar iedereen, leuk om een netwerk plat te leggen :Y)

Alleen dus nooit aan gedacht om VLC voor tv-kijken te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:21:
[...]
nm-applet maakt automatisch verbinding met degene waar hij het laatste verbinding had. Even de applet installeren, en je hebt een mooi icoontje bovenin waarmee dat makkelijk werkt :) Als dat niet werkt is er iets raars aan de hand.
Dat zeg ik ;) Dan kan jij mijn vraag daarover misschien ook beantwoorden? (zie iets boven jouw post).

Over dat MIDI keyboard: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zover ik weet is het ofwel een MIDI poort, ofwel USB. MIDI zou moeten werken onder Linux, en ik neem aan dat USB ook zal werken, dat is namelijk niets meer dan een MIDI connectie opzetten over USB.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MBV: redundant multicasten is wel cool ja :)
(de pvr150/pvr500) outputten standaard trouwens een mpeg2 stream, veel tv tooltjes doen het daarom niet met deze kaarten, maar laat je niet afschrikken - er zijn genoeg dingen die het wel doen)

als ja kijkt naar wat ubuntu te bieden heeft qua standaard functionaliteit in vergelijking met Windows/ OSX .. lach je je suf

leuk Mediacenter! (framebuffer / sdl/dx3/x11) -> http://freevo.sourceforge.net

je hebt wel wat python pakketjes nodig, en je zult ook 1 of 2 tarballs met de hand moeten configureren/compileren - verder wel een leuk ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:13:
[...]

Dat zeg ik ;) Dan kan jij mijn vraag daarover misschien ook beantwoorden? (zie iets boven jouw post).

Over dat MIDI keyboard: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zover ik weet is het ofwel een MIDI poort, ofwel USB. MIDI zou moeten werken onder Linux, en ik neem aan dat USB ook zal werken, dat is namelijk niets meer dan een MIDI connectie opzetten over USB.
daar heb ik geen antwoord op. Dat is een bewuste keuze qua veiligheid, net zoals je in firefox ook altijd een keer je wachtwoord in moet voeren. Als je dat niet aanzet in firefox, slaat hij het bestandje plaintext op je hdd op, wat niet echt wenselijk is :X

Zelfde zal ook wel gelden voor gnome-keyring, die zal waarschijnlijk ook niet kunnen 'meeluisteren' met inloggen om zijn bestandje te decrypten. Wat ze wel aan zouden moeten pakken is firefox: die moet gewoon van de gnome-keyring gebruik maken voor zijn wachtwoord, zodat ik maar 1x na het opstarten mijn wachtwoord in hoef te tikken. Eigenlijk ook voor GPG, maar daar gelden weer iets andere overwegingen voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

MBV schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:11:
[...]

Als je java-5 hebt geinstalleerd moet je JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun zijn. Volgende keer dat je iets zoekt moet je eens het locate commando proberen:
$ locate -i java | less

| (pipe to) less is nodig omdat je heel veel entries krijgt, en nu kan je door die hele lijst heen lopen met de pijltjes :). Waar ik altijd op zoek is iets met 'bin' in de naam, of waar in ieder geval geen doc in de naam zit. Ook staan de meeste dingen in /usr.
Als je net een pakket hebt geinstalleerd, en wilt weten waar het terecht is gekomen, zal je eerst sudo updatedb moeten doen, om de locate database te updaten.
gebruikte ook locate, maar kreeg idd teveel resultaten om overzicht te krijgen :X

mijn probleem lijkt echter nog niet opgelost :'(

//edit

onder firefox komt wel een child-process java_vm maar deze staat meteen op status sleeping....
(gebruik overigens ook geen sudo, ik gebruik gewoon su root)

[ Voor 8% gewijzigd door woest85 op 04-11-2006 20:25 ]

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

tik eens in:
ls -ltr /etc/alternatives

Daar staan links naar de standaard java installatie. Welk pad staat daar opgegeven? Werkt de java-vm wel vanaf de commandline? geen dingen in rood met zwarte achtergrond?

Jij gebruikt gewoon su root? Dan heb je zeker het een en ander in /etc/passwd zitten knutselen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 04-11-2006 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hoe zorg ik ervoor dat Firefox weer woorden uit de URL automagisch selecteert met crtl+backspace, dubbelklikken enzo? Ik erger me er al aan sinds ik Ubuntu gebruik, op windows werkt dat prima met Firefox 1.5 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

MBV schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 20:47:
tik eens in:
ls -ltr /etc/alternatives

Daar staan links naar de standaard java installatie. Welk pad staat daar opgegeven? Werkt de java-vm wel vanaf de commandline? geen dingen in rood met zwarte achtergrond?

Jij gebruikt gewoon su root? Dan heb je zeker het een en ander in /etc/passwd zitten knutselen ;)
alleen maar /man/ dingen die rood weergegeven worden. lijkt dus niets mis mee :?

en heb gewoon root een password gegeven inderdaad.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

is dat dan wel de goede JVM waarnaar gelinkt wordt? Vooral degene met plugin zijn daar belangrijk voor je browser.

Anders gooi je toch even je java dingen er vanaf (met synaptics, ook de instellingen verwijderen, of dpkg --purge na verwijderen met apt-get), en installeer je java 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:35:
Hoe zorg ik ervoor dat Firefox weer woorden uit de URL automagisch selecteert met crtl+backspace, dubbelklikken enzo? Ik erger me er al aan sinds ik Ubuntu gebruik, op windows werkt dat prima met Firefox 1.5 :(
Ik vind het ook raar dat Firefox onder Linux andere shortcuts gebruikt dan onder Windows... Iemand een idee waarom dat gedaan is?
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.