Het Grote Ubuntu Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 14.213 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 13:11

MBV

@meneer r: vergeet je niet dat laptop-gebruikers soms 1GB ram hebben, en ook wel eens suspend-to-disk willen doen?
Ik heb trouwens ook 6.2 GiB in gebruik, waarvan 1.8GB (gekeken via du -hs) in /home. Uiteraard te veel troep geinstalleerd (zoals daar is tomcat, 3 JDK's enzo, 3 verschillende kernels met bijbehorende libs), maar even als indicatie :)
kernel source staat wel in /home trouwens, 500MB *2 groot

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 29-10-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ PIM

En zijn trouwens veel meer splash images die je kan gebruiken ipv ubunturgey.message
Maar allemaal met dezelfde layout (het is gewoon een andere 'skin')

Je had trouwens ook een splash image aan de normale grub kunnen toevoegen (ipv gfxboot) .. maar dan krijg je gewoon het oorspronkelijke grub menu bovenop die picture.

Deze (hij komt van SUSE) is het meest strak.
Alleen heb ik zelf nog even de benaming van de kernels veranderd omdat het anders niet helemaal past...

(Bij mij zegt ie nu gewoon Ubuntu 6.10, Ubuntu 6.10 Recovery en Windhoos XP)

DIt kan je aanpassen in menu.lst
Helaas kan je het weer opnieuw doen, na elke nieuwe kernel.
Ik ben er nog niet achter hoe ik de naam permanent kan veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MBV .. je hebt gelijk .. misscien dat laptop gebruikers meer swap willen hebben.

Maar goed, ik heb bijna een gig aan games geinstalleerd om aan deze hoeveelheid te komen.
Mijn punt is gewoon dat je de hoeveelheid ruimte van software niet moet onderschatten en dat je je home echt op een aparte partitie wilt..

Kijk maar naar alle upgrade ellende die mensen hebben die van dapper zijn geupgrade.
Ik had dat soort issues allemaal niet, want ik kon een clean install doen, met behoud van mn files en persoonlijke instellingen, bookmarks, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Ik heb nog 1 klein probleem. Mijn (standaard) Splash screen wordt op 1024*768 weergegeven. Nu heb ik in de menu.lst van Grub het volgende aangepast:
code:
1
# defoptions=quiet splash vga=794

En een "sudo update-grub" uitgevoert. Nu start de pc in 1280*1024, maar staat het Splash screen niet meer gecentreerd, maar in de linkerbovenhoek. Heeft iemand hetzelfde probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door Jeldert op 29-10-2006 16:36 ]

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom maak je niet gewoon wat ongepartitioneerde ruimte en laat je de installer dat niet gewoon gebruiken 8)7 Ben je meteen van je probleem af lijkt mij.
Nee! De standaard installer maakt zelfs geen aparte /home partitie aan ..
Dan wens ik je over 6 maanden veel succes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n een "sudo update-grub" uitgevoert. Nu start de pc in 1280*1024, maar staat het Splash screen niet meer gecentreerd. Heeft iemand hetzelfde probleem?
Je standaard splash screen is 1024*768, dus als je heel bijdehand de resolutie hoger instelt dan hoe groot je splash screen is, dan ga je natuurlijk de mist in (duh)

Installeer een grotere splashscreen of haal vga=794 weg
Het wemelt van de splash-screens op internet .. maar 1280*1024 splash-screens ben ik nog niet tegengekomen..

Kijk eens rond op
http://www.gnome-look.org...er=0&sort=0&search=Search

Whaa .. een site .. met alleen maar bootsplashes:
http://www.bootsplash.org/

En hier vind je de meeste:
http://www.kde-look.org/index.php?xcontentmode=61

Merk op dat je voor sommige splash-images een ander splash-programma moet gebruiken. Meestal is dat splashy...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

In Dapper werkte het wel gewoon. De splash screen werd gewoon gecentreerd weergegeven. Dat kan ook gewoon, aangezien de achtergrond toch zwart is.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om toch nog even over Tips & Trucs te hebben. Ik heb dus Edgy op een pc gezet ,
toen er nog een LCD monitor aanhing. Toen pc verplaatst met een CRT erop en opeens
kreeg ik de bekende "800x600" bug. En ik ben eigenlijk al een week op ALLE sites aan het zoeken
om dit op te lossen. Op ubuntuforums staat het er vol van. zie hier bijvoorbeeld

De eigenlijke oplossing is om in Xorg.conf Section "device" een klein regeltje toe te voegen
Option "UseEDID" "FALSE" en dan is verder een CTRL-ALT-BACKSPACE is dan voldoende.

Dit lijkt me dus zeker in het starttopic thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok.. wie weet .. in jouw geval zou ik nu gewoon ff op die bootsplash.org link kijken hoe je zelf de image die je wenst kan omzetten naar de correcte format en resolutie ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie avond,

'k Heb m'n vorige bericht wat aangepast (voor amd64 systemen) http://gathering.tweakers...message/26745168#26745168.
Install Opera 9.02 <- toegevoegd
Install wine <- aangepast (werkt nu wel (monoscreen))
Install VMware workstation 5.5.2 <- toegevoegd

Anyway, ik gebruik nu nog maar een week (max 2) ubuntu na enkele maanden gentoo gebruikt te hebben. Wegens mijn studies nu heb ik geen tijd meer om alles te compilen en configgen in gentoo, daarmee had ik gehoopt tijd te winnen met ubuntu (voorlopig nóg niet dus :-p). Ik wil maar zeggen... als 'k iets gedaan heb dat niet echt gezond is, laat het dan even weten ;-).

Ahja, iemand ervaring met wine en dual-screen?

Groetjes,
Reinhart

P.S. @ meneer r; tkx, dankzij jou heb ik weer heel wat bijgeleerd dit weekeind ;-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 18:24

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:42:
@Surkow

de waarschuwing over de mp3 los je inderdaad op met:
mplayer -> preferences -> codecs & demuxer: zet audio codec family op FFmpeg/libavcodec

Maar dan nog zouden de films en muziek het gewoon moeten doen. (ookal krijg je de foutmelding)
Heb je echt w32codecs geinstalleerd?

[...]

Het font systeem houdt namelijk een soort cache bij, en na het installeren van fonts wil je die 'resetten' zodat de nieuwe fonts meteen bruikbaar zijn. Waarschijnlijk reset ie ook bij een reboot, maar zeker weten doe ik het niet. Dus heb ik die opdracht er maar in gezet.

[...]
De w32codecs zijn geinstalleerd. Alle andere spelers kunnen wel gewoon alles afspelen. Welke codec moet ik dan de video uitvoer laten doen? Op dit moment krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://img164.imageshack.us/img164/8831/schermafdrukfatalerrorie2.png

Op de een of andere manier lijkt het dat niet alle fonts geinstalleerd zijn. Tweakers.net ziet er wel gewoon goed uit. Maar sommige websites (die bijv garamond of tahoma gebruiken) laten niet de goede lettertypes zien.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Terug gegaan van Edgy naar Dapper.

Zelfs met een verse install van Edgy kreeg ik Beryl niet aan de praat. Niet dat het nodig is, maar het oog wil ook wat. :P Ook deed firefox het spontaan niet meer. Nieuw profiel etc etc hielp voor geen meter.

Lees trouwens de wereld aan meldingen over allerlei shit met Edgy, dus Dapper lijkt me toch een wat verstandigere keus. Dan maar niet het nieuwste van het nieuwste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:41:
[...]

De w32codecs zijn geinstalleerd. Alle andere spelers kunnen wel gewoon alles afspelen. Welke codec moet ik dan de video uitvoer laten doen? Op dit moment krijg ik de volgende foutmelding:

[afbeelding]

Op de een of andere manier lijkt het dat niet alle fonts geinstalleerd zijn. Tweakers.net ziet er wel gewoon goed uit. Maar sommige websites (die bijv garamond of tahoma gebruiken) laten niet de goede lettertypes zien.
Word dit een soort voorkauw-topic ofzo ? Ga eens kijken bij het tabje Video bij de opties van mpayer.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Jungian schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 18:00:
[...]

Word dit een soort voorkauw-topic ofzo ? Ga eens kijken bij het tabje Video bij de opties van mpayer.
Bedankt...denk je dat ik nu echt alle problemen die ik heb hier neer pleur en niet na denk over wat ik doe? Ik heb al een paar dagen vergeefs geprobeerd een aantal problemen op te lossen. De dingen die ik hier vraag zijn de problemen waar ik echt niet uit kom. Natuurlijk heb ik geprobeerd om de instellingen te veranderen. Bij de vorige installs heb ik dit probleem helemaal niet gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door Surkow op 29-10-2006 18:17 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

heb ook nog een vraagje mbt. fonts.

sinds ik over ben van dapper naar edgy (verse install) heb ik met een aantal apps last van onleesbare fonts.

zie http://www.projectdump.be/GoT/fonts.png (alles in firefox is goed leesbaar, maar zoals je ziet putty en gcrontab zijn vrijwel onleesbaar)

Iemand een idee waar dit aan kan liggen, ik kom er zelf echt niet uit helaas.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
woest85 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:16:
heb ook nog een vraagje mbt. fonts.

sinds ik over ben van dapper naar edgy (verse install) heb ik met een aantal apps last van onleesbare fonts.

zie http://www.projectdump.be/GoT/fonts.png (alles in firefox is goed leesbaar, maar zoals je ziet putty en gcrontab zijn vrijwel onleesbaar)

Iemand een idee waar dit aan kan liggen, ik kom er zelf echt niet uit helaas.
Is er niet iets mis met je gnome-font-properties? Daar staat bij mij alles op "sans 10", "sans bold 10" (venstertitel) of "monospace 10" (vaste breedte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Mijn fonts probleem is eindelijk opgelost. Eerst probeerde probeerde ik als root om de fonts naar fonts:/// (in Nautilus) te kopieren wat helaas niet werkte. Wat wel werkte was het maken van een .fonts dir in de /home/$user dir. De fonts zijn dan alleen toegankelijk voor deze user.

[ Voor 21% gewijzigd door Surkow op 29-10-2006 20:57 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Mithras86 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 20:21:
[...]

Is er niet iets mis met je gnome-font-properties? Daar staat bij mij alles op "sans 10", "sans bold 10" (venstertitel) of "monospace 10" (vaste breedte)
zo staat het bij mij ook ingesteld.

misschien dat het in de unscaled zit in deze sectie van mijn xorg.conf? heb helaas mijn xorg van dapper niet meer om te vergelijken :\

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Section "Files"

# path to defoma fonts
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/misc"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/cyrillic"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/Type1"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/100dpi"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/75dpi"
    FontPath     "/usr/share/fonts/X11/misc"
    FontPath     "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Maar daar ligt het niet aan: mijn Files section (ook onder Edgy) ziet er precies hetzelfde uit.
Misschien dat een of ander font bij jou niet bestaat/niet gevonden kan worden. Dus: heb je wel de benodigde bestanden staan? Echter heb ik geen idee wat er dan zou moeten missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:30:
@ PIM

En zijn trouwens veel meer splash images die je kan gebruiken ipv ubunturgey.message
Maar allemaal met dezelfde layout (het is gewoon een andere 'skin')

Je had trouwens ook een splash image aan de normale grub kunnen toevoegen (ipv gfxboot) .. maar dan krijg je gewoon het oorspronkelijke grub menu bovenop die picture.

Deze (hij komt van SUSE) is het meest strak.
Alleen heb ik zelf nog even de benaming van de kernels veranderd omdat het anders niet helemaal past...

(Bij mij zegt ie nu gewoon Ubuntu 6.10, Ubuntu 6.10 Recovery en Windhoos XP)

DIt kan je aanpassen in menu.lst
Helaas kan je het weer opnieuw doen, na elke nieuwe kernel.
Ik ben er nog niet achter hoe ik de naam permanent kan veranderen...
Die andere optie voor grub had ik in het verleden al eens geprobeerd, dit is mooier. Nu even rondkijken naar leuke slash screens :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Mithras86 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 21:18:
Maar daar ligt het niet aan: mijn Files section (ook onder Edgy) ziet er precies hetzelfde uit.
Misschien dat een of ander font bij jou niet bestaat/niet gevonden kan worden. Dus: heb je wel de benodigde bestanden staan? Echter heb ik geen idee wat er dan zou moeten missen...
mhh, in /usr/share/X11/ heb ik geen fonts map, zou jij die ergens online kunnen zetten, incl onderliggende mappen?

//edit

nevermind, heb fonts gevonden in /usr/share/fonts/X11/ :/ morgen ff kijken of die verwijzingen in xorg.conf aanpassen of kopieren van die files helpt...

[ Voor 14% gewijzigd door woest85 op 29-10-2006 22:19 ]

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
woest85 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 22:05:
[...]

mhh, in /usr/share/X11/ heb ik geen fonts map, zou jij die ergens online kunnen zetten, incl onderliggende mappen?

//edit

nevermind, heb fonts gevonden in /usr/share/fonts/X11/ :/ morgen ff kijken of die verwijzingen in xorg.conf aanpassen of kopieren van die files helpt...
Die heb ik ook niet :? Mm, wel vaag, want de verwijzingen in mn xorg.conf staan er wel. Iig hier misschien wat meer info:
jurian@karlijn:~$ ls -l /usr/share/X11/
totaal 56
drwxr-xr-x 59 root root  4096 2006-10-21 04:53 locale
lrwxrwxrwx  1 root root    16 2006-10-21 04:53 rgb.txt -> /etc/X11/rgb.txt
-rw-r--r--  1 root root 37949 2006-10-20 12:41 XErrorDB
-rw-r--r--  1 root root  8298 2006-10-20 12:41 XKeysymDB
jurian@karlijn:~$ ls -l /usr/share/fonts/X11/
totaal 52
drwxr-xr-x 2 root root 12288 2006-10-15 05:27 100dpi
drwxr-xr-x 2 root root 12288 2006-10-15 05:27 75dpi
drwxr-xr-x 3 root root  4096 2006-10-15 05:21 encodings
-rw-r--r-- 1 root root   105 2006-10-17 14:54 fonts.cache-1
drwxr-xr-x 2 root root 12288 2006-10-15 05:22 misc
drwxr-xr-x 2 root root  4096 2006-10-15 05:27 Type1
drwxr-xr-x 2 root root  4096 2006-10-15 05:21 util
jurian@karlijn:~$ 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de font-problemen .. de standaard settings van gtk2 apps regel je inderdaad bij:
Systeem -> Voorkeuren -> Lettertypes

Genoemde problemen betreft dan ook GTK1 apps.
Mijn advies: switch naar een ander theme. Sommige themes hebben helemaal geen GTK1 settings, sommige hebben ook een compatible GTK1 pack.

De themes die ik automatisch installeer met m'n default-customizations script hebben allemaal ook GTK1 settings muv glossy p.

Je kunt ook zelf een theme maken door gtk1 en gtk2 themes tezamen te combineren in een nieuwe directory in je /usr/share/themes.

Mijn eerste vraag: is dit probleem er ook met de default human ubuntu theme?
Zoniet, dan zit het probleem dus in de gtkrc settings van je gebruikte theme..

ALs je font issues hebt met websites moet je msttcorefonts installeren (en daarna misschien je font cache resetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wegens mijn studies nu heb ik geen tijd meer om alles te compilen en configgen in gentoo, daarmee had ik gehoopt tijd te winnen met ubuntu (voorlopig nóg niet dus :-p).
Ik denk dat we de lat ook wat hoger leggen met ubuntu. We proberen Flash 9, IE4Linux etc. te installeren. D'r zijn geen distro's die dat out-of-the-box leveren.

Alhoewel ik wel geneig bent om met eens een ubuntu-live-dvdtje te maken waar al die shit wel op voor geinstalleerd staat. De Ubuntu - Bite My Shiny Metal Ass edition. Met alle schijt aan alle liscentie en patent regels. Gewoon codecs, beryl, binary drivers, internet explorer, etc. voor installeren.

Denk alleen wel dat ik alleen via bittorrent zou kunnen verspreiden. Heeft iemand nog een servetje in verrewegistan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gewoon op een bibliotheekpc verzenden, en via je bot-net verspreiden...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 23:13:
[...]

Ik denk dat we de lat ook wat hoger leggen met ubuntu. We proberen Flash 9, IE4Linux etc. te installeren. D'r zijn geen distro's die dat out-of-the-box leveren.

Alhoewel ik wel geneig bent om met eens een ubuntu-live-dvdtje te maken waar al die shit wel op voor geinstalleerd staat. De Ubuntu - Bite My Shiny Metal Ass edition. Met alle schijt aan alle liscentie en patent regels. Gewoon codecs, beryl, binary drivers, internet explorer, etc. voor installeren.

Denk alleen wel dat ik alleen via bittorrent zou kunnen verspreiden. Heeft iemand nog een servetje in verrewegistan?
Wat zeg je van nieuwsservers 8) Als je ziet wat daar allemaal opstaat, zal je Ubuntu BMSMA Edition ook wel veilig zijn :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geloof ik toch meer de academische nerd :-(

Ik heb wel mn eigen programmeertaaltjes, maar niet mn eigen bot-net.
Must be doing something wrong :-)

Maar even serieus, zou hier vraag naar zijn?
Ubuntu + Binary Drivers + OpenGL Games + AIGLX + IE6 + Grafische-Grub + AdBlock & UnPlug firefox add-ons pre-installed...

Nog even opvullen met CC liscenced muziekjes en video'tjes.
Ik denk dat ik toch wel een dvd'tje vol weet te krijgen ...

En natuurlijk futurama-bender artwork.. de Ubuntu - 'bite my shiny metal ass' edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Zeker een zeer goed initiatief! Niet elke gebruiker wil dit, maar die moeten het dan ook maar gewoon links laten liggen. Ik juich je initiatief aan, en het is zeker weer een goede stap (of stapje) voor de acceptatie van Ubuntu bij de gemiddelde gebruiker.

Geen optie voor mij, maar het bender-artwork klinkt wel geniaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 21:31
Sinds een paar dagen heb ik hier op een oude PIII Ubunutu server met Xubuntu GUI draaien omdat ik dat toch wat fijner vindt. GUI gaat wel gewoon uit als ik niet bezig ben daarop.

Nou wil ik alleen een ftp servertje laten draaien (het liefst met GUI) en nou vraag ik mij af welke echt is aan te raden. In Win2000 draaide ik altijd Filezilla maar daar is voor zover ik weet nog geen serverversie van voor Linux. Gproftpd wil bij mij ook maar niet lukken omdat er steeds iets mis is in het automatisch aangepaste config file :? Laatst las ik ook iets over Crossftp (zoals de naam al zegt een crossplatform ftp app.) alleen deze kan ik ook maar niet installeren omdat ik java niet aan de gang krijg...ook al doe ik alles volgens de wiki. Dan blijven er voor zover ik weet alleen nog maar text based ftp apps over.

Moet ik dan maar gewoon over (proberen) te gaan op de text based server apps of is er toch nog een goed GUI alternatief?

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@junglan

Ik had het idee dat de mensen die daar hun shit op zetten dat ook niet bepaald met hun eigen pc en ip doen :-) Misschien kan ik het beter gewoon naar de pirate bay uploaden. De kans dat zei hun gegevens afstaan of uberhaupt bijhouden...

Ik ga wel ff met de ubuntu live cd customizer aan de slag ..eens kijken hoever ik daar mee kom ..

Met name de grafische kaart autodetectie lijkt me wat lastig... (in welke fase wordt X geconfigureerd?) en hoe 'patch' ik dat zo dat ie de officiele drivers gebruikt ? Iemand suggesties?

Volgens mij pakt de automatische X.org configuratie de binare drivers als default wanneer ze geinstalleerd zijn ..

Maar dan nog moet er tijdens de boot-fase iets van slimmigheid zijn om xgl te gaan gebruiken ..
Ik zit aan het volgende algoritme te denken:

glxinfo | grep GLX_EXT_texture_from_pixmap

Heeft dat wel output? Dan:
- Beryl starten
Heeft dat geen output? Dan:
- glxinfo | grep "direct rendering: Yes"
- Heeft dat wel output? Dan:
- XGL starten
- Beryl starten
- Heeft dat geen output? Dan:
- metacity starten
- opengl screensavers disablen
- opengl games uit menu halen

Dat algoritme zou ik dan in de standaard gnome/kde sessie moeten hacken.
PS Welke window-manager gebruikt kde eigenlijk? Ook metacity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

volgens mij zitten er een heleboel dingen niet in ubuntu die in Nederland gewoon zouden mogen, maar in sommige andere landen niet. Die kun je er dan sowieso instoppen, en legaal verspreiden.

wel vind ik dat de awareness van mensen kwa formaten beter moet worden. .doc is gewoon fout. Maar ik ken mensen die flinke computerervaring hebben, en die dat niet snappen. Flash heeft hele, hele dikke nadelen, mensen (en developpers ;)) moeten zich dat realiseren.

Die awareness is er nu niet omdat het allemaal soort van lijkt te werken. Je zou bijna denken dat firefox of konqueror slechte browsers zijn als ze de site van philips niet eens goed kunnen renderen, niet iedereen snapt namelijk dat die geschreven is in MSHTML + MSJS. Op dit moment denken mensen dat het aan Linux ligt dat ze mp3tjes niet standaard kunnen afspelen.

Als je zoiets doet zou ik een kleine boodschap dus wel op prijs stellen, ala "de digitale wereld is helaas niet zo vrij als hij zou kunnen zijn. veel linux distributies kunnen daarom bijvoorbeeld mp3, divx, wmv en flash niet standaard afspelen. deze distributie kan dat wel, maar dat moet gezien worden als een tijdelijke maatregel, ga alsjeblieft over op open formaten." en dan een tabelletje erbij ofzo:
.doc --> pdf,odf of html
.xls --> html, pdf of odf
mp3 --> ogg

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Clox

Servers hebben geen GUI. Geen text-gui, geen gtk-gui of wat dan ook. En een java server draaien is niet echt performance-tactisch tenzij je servelts op wilt zetten.

Je hebt misschien wel gui-apps die voor jou de server configureren.. maar die apps draaien dan in userspace terwijl de server al draait voordat je ingelogt bent..

Een gui-server draaien is echt een windhows only thingie... het vereist dat je op de desktop zit, en dat de user root rechten heeft (in iedergeval firewall-wise) .. en dat heb je op linux niet ;-0

Maar wat is er mis met Apache?

Die doet ook ftp (en http)
Sowieso is http vaak prettiger.

Daarnaast is er voor apache veel documentatie te vinden (bijna 90% van alle linux servers draaien apache)

Maar wie weet zijn er ook wat andere, meer licht-gewicht servers..

Misschien heb je wel een sever met web-interface .. dat lijkt mij, als je graag een interface wilt de beste compromis ..

De enige webserver met web-interface die ik ken is Xitami .. maar die ondersteund wel linux ook al zit ie niet in de repos (waarom eigenlijk niet?)

www.xitami.com

Je zult even de source moeten downloaden en compileren.. maar 't is een multi-platform webserver .. hij zal niet echt ingewikkelde dependencies hebben. Ik denk dat je met een apt-get build-essentials genoeg hebt. Daarna dus even ... ./configure ./build en sudo ./build install zult moeten doen...

Wel gek dat ie niet in de repo's zit.. het mooie van Xitami is dat het errug lichtgewicht is .. en instelbaar is via een webinterface (die alleen vanaf de localhost beschikbaar is)

ALhoewel Apache instellen ook echt een peulenschil is .. en in ieder tweakers' reportoire hoort.
Je moet je eigen dedicated servertje kunnen beheren ..

En als je een stumper bent zoals ik doe je dat met Ubuntu of Debian. Als je een echte held ben gebruik je voor een webserver natuurlijk BSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@smokalot

In europa hebben we in ieder geval de wet op interobiliteit. Dus we zouden legaal alle mp3tjes om mogen zetten naar OGG zonder ooit over patenten te hoeven praten. Pas als we direct MP3tjes afspelen is het een grijs gebied. Grijs omdat we niet technisch afhankelijk zijn (we hebben immers ook Ogg die vergelijkbare, dan wel niet betere techniek hanteert). Zonder een goed opensource alternatief zou er overigs toch sprake kunnen zijn van patent-schendingen ..

Ik heb dan ook voor de Ubuntu migration assistant (een soort tool die je windows documents enzo overkopieert) voorgesteld om alles naar 'vrije formaten' te converteren.

Maar er zijn nog genoeg scholen en opleidingen die gewoon .doc's verwachten. Universiteiten zijn meestal proffesioneel genoeg om alleen PDF en PS te accepteren ;-) Tenminste .. de mijne ..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Waar gaat deze reactie over? Leuk stuk tekst, maar wat moet ik ermee? :? Ik hoef helemaal niks te weten over servers. :>

Edit: Ah, ik zie het al! Het is aan Clox gericht ipv van mij, maar je hebt de verkeerde naam erbijgezet. B)

[ Voor 33% gewijzigd door Jk_W op 30-10-2006 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ JK_W

Mijn excuses, het was een reactie op Clox .. ik keek verkeerd.
Ik probeer vanavond vroeg op bed te liggen, dus ik ben al bij de bodem van mn fles .. kleine vergissing

Het was dus een reactie op Clox
(ik heb inmiddels de at@at aangepast..)

Gelukkig heb je inmiddels zelf ook al gezien .. ;-) ..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 00:16:
@smokalot

In europa hebben we in ieder geval de wet op interobiliteit. Dus we zouden legaal alle mp3tjes om mogen zetten naar OGG zonder ooit over patenten te hoeven praten. Pas als we direct MP3tjes afspelen is het een grijs gebied. Grijs omdat we niet technisch afhankelijk zijn (we hebben immers ook Ogg die vergelijkbare, dan wel niet betere techniek hanteert). Zonder een goed opensource alternatief zou er overigs toch sprake kunnen zijn van patent-schendingen ..

Ik heb dan ook voor de Ubuntu migration assistant (een soort tool die je windows documents enzo overkopieert) voorgesteld om alles naar 'vrije formaten' te converteren.

Maar er zijn nog genoeg scholen en opleidingen die gewoon .doc's verwachten. Universiteiten zijn meestal proffesioneel genoeg om alleen PDF en PS te accepteren ;-) Tenminste .. de mijne ..
Bij mijn faculteit ook wel, maar bij de faculteit sociale wetenschappen, rechtsgeleerdheid, geneeskunde, en hoewel ik met de rest geen ervaring heb vast nog bij een paar andere, snappen ze dus helemaal niets van formaten. De docenten zelf niet, en de studenten ook niet. Mn vriendin (geneeskunde) moest laatst de uitslagen van een toets bekijken. Staat in een of andere "electronische leeromgeving", die allemaal adobe plugins vereist, die gelukkig voor het grootste gedeelte werken in wine (maar dat kan mn vriendin niet zelf doen), met heel veel doorklikken een .doc van 26MB(!!), waar de antwoorden van *iedere* geneeskunde student instaan. De 768MB RAM in de machine van mn vriendin was te weinig. Met XP+Office werkt het wel beter, nog steeds onhandig natuurlijk, maar beter.

Ik krijg wel eens uitnodigingen voor feestjes ofzo, dat is dan een plaatje (thankgod dat daar redelijk goede standaarden zijn, nu hoef je alleen nog maar de goede standaard te kiezen), bijvoorbeeld een jpg, en die hebben ze dan in een word document geplakt, met soms nog een kleine tekst erbij, en dan sturen ze een mailtje wat verder helemaal leeg is (naar 243 mensen in de To:, maar daar gaat het nu niet over), met dat word document als attachment. T plaatje zelf is 50kb ofzo, t gehele word doc is 300kb.

Maar goed, dit heeft niet eens zoveel met ubuntu te maken, behalve dat een OS mensen moet assisteren bij het kiezen van the right tool for the right job. Als een mp3tje zomaar out of the box werkt, hebben ze niet door dat het eigenlijk een evil formaat is waar ze eigenlijk voor moeten betalen om af te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@smokalot

Nee, maar attachments zou je gewoon moeten kunnen omzetten legaal. Omzetten zou dan ook legaal zijn. Direct afspelen en/of encoderen lijkt mij het probleem.

Ik heb ook een paar vrienden van mij (een stelletje) overgezet naar Ubuntu bij gebrek aan een legale windhoos. Hun enige probleem was dat zij niet naar haar universieteit .doc documenten kon sturen.

Ik heb toen ook aangeraden om gewoon een .pdf te sturen. Ik heb ook de leraar een link gestuurd naar de officiele policy van haar universiteit over formats. Bleek dat de onderwijs inspectie open formats vereist ;-) Anders zijn behaalde resultaten niet rechtsgeldig.

Nog even los van het feit dat onderwijs per defintie geen 3rd party producten mag steunen. Ze hoeven geen geld/sponsoring te ontvangen om in de fout te zijn hierin.

Helaas is de wet en regel geving soms onduidelijk. Gewoon het gesprek aan gaan .. is mijn advies. Het zijn vaak redelijke mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 00:55:
@smokalot

Nee, maar attachments zou je gewoon moeten kunnen omzetten legaal. Omzetten zou dan ook legaal zijn. Direct afspelen en/of encoderen lijkt mij het probleem.

Ik heb ook een paar vrienden van mij (een stelletje) overgezet naar Ubuntu bij gebrek aan een legale windhoos. Hun enige probleem was dat zij niet naar haar universieteit .doc documenten kon sturen.

Ik heb toen ook aangeraden om gewoon een .pdf te sturen. Ik heb ook de leraar een link gestuurd naar de officiele policy van haar universiteit over formats. Bleek dat de onderwijs inspectie open formats vereist ;-) Anders zijn behaalde resultaten niet rechtsgeldig.
wauw! dat is wel heel erg goed nieuws! die onderwijs inspectie is toch zeker onderwijsinstelling onafhankelijk? heb je misschien een link ofzo daarvan?
Nog even los van het feit dat onderwijs per defintie geen 3rd party producten mag steunen. Ze hoeven geen geld/sponsoring te ontvangen om in de fout te zijn hierin.

Helaas is de wet en regel geving soms onduidelijk. Gewoon het gesprek aan gaan .. is mijn advies. Het zijn vaak redelijke mensen.
ik heb nog altijd mijn vertrouwen in mensen niet opgegeven, ondanks de enorme domheid die ik af en toe om me heen zie ;)

maar juist daarom stel ik voor om bij jouw CD een klein verduidelijkend tekstje te zetten, voorkomen is beter dan genezen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eigen leraren draaien trouwens vaak Linux . .maar ik studeer dan ook Informatica.

Simpele hints:
- ze accepteren alleen pdf en ps
- ze kunnen geen generics in java compileren en testen ( .. dus ze draaien blackdown en geen sun java ;-)

Maar de jongeren van mijn leraren betrap ik wel vaker op windhoos support.
We hebben dan ook welgeteld 1 linux practicum zaal .. terwijl we een stuk of 10 windows practicum zalen hebben ...

En ik kan strakx vista voor ongeveer 30 euro kopen ;-) .. dus dat ze een of andere foute deal hebben lijkt mij duidelijk .. zijn ze bij mij toch aan het verkeerde addres .. ik geloof in opensource (alhoewel ik niet in de gpl geloof) .. mijn favoriete liscence is de per-file liscence .. (ik kom even niet op de naam .. zal wel de alcohol zijn) .. maar goed .. het komt er op neer dat je alle code altijd moet releasen, maar dat je et recht op het commercieel spreiden van jouw wijzigingen behoud, terwijl je toch altijd de source code zult moeten leveren.

Het lieftst zou ik dit per wet afgedwongen zien. Lever source-code ermee, en geef iedereen het recht om die code aan te passen ..

De tweede eis die ik graag in wet vorm zie is: betalen == verantwoordelijkheid voor bugs accepteren.
Commerciele software _moet_ aansprakelijk zijn voor de (financiele) gevolgen van een bug.

Anders moet je het maar opensourcen ;-)
En gpl-software zou vrij moeten zijn van software-patenten .. (alleen gpl-software)

Wie weet hoeveel patenten MS wel niet schend? Niemand! Want hun source code is niet beschikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

we gaan wel erg offtopic, maar persoonlijk zal t me een zorg zijn wat anderen draaien, als ik, en de mensen om me heen (en eigenlijk alle andere mensen ook :P) maar kunnen gebruiken wat wij willen. Ik gebruik gentoo, omdat *ik* die het prettigst vindt werken. Mijn vriendin ubuntu, omdat ik die het prettigst onderhouden vindt, en dat wil zij niet zelf doen. Mijn iBook OSX, omdat ie daarmee het soepelst werkt.

Het OS wat je draait heeft niemand iets mee te maken. Het gaat om de bestanden die je rondstuurt. Als je een .doc aan iemand opstuurt ontneem je iemand de vrijheid het OS en de apps te draaien die iemand wil. Ik vind het prima dat ze bij uitzendinggemist na een goede analyse van hun behoeften gekozen hebben voor windows servers en clients. Maar ik vind het niet prima dat ze mij dwingen windows te gebruiken om hun uitzendingen te mogen zien.

Ik vind het prima als mensen Word de prettigste textverwerker vinden. Maar ze moeten *hun* voorkeur niet aan mij opdringen door mij een .doc te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog altijd mijn vertrouwen in mensen niet opgegeven, ondanks de enorme domheid die ik af en toe om me heen zie ;)
Mijn advies: erger je nooit aan de domheid van anderen.
De enige oplossing voor domheid is een wereld waar de rest slimmer is dan jij/mij.

En laten we eerlijk zijn, dan willen we toch ook niet? :-)

In het geval van de onderwijs inspectie, heb ik verwezen naar de (niet online) regel dat ze speciale toestemming moeten vragen voor sponsoring. Dat iets sponsoring is zonder dat ze geld ontvangen heb ik zelf gebluft in dit geval. Maar ze hapten wel in ieder geval.

Mijn advies was dan ook altijd om ook .pdf en .ps te accepteren. Meestal hebben ze allang Adobe Reader geinstalleerd. Daarnaast leg ik ze dan uit dat een word-document er op elke pc anders kan uitzien. Verder geef ik ze instructies voor het downloaden van een pdf-plugin voor MS Office en een het installeren van OpenOffice.

Overigs was dat geen universiteit. Het was een hoge school. Het meest effectieve argument dat ik gaf was dan ook dat alle universiteiten en _alle_ scripties en papers altijd in pdf of postscript formaat waren. En dat ik daarom ervan uit ging dat ze allang Adobe Reader geinstalleerd hadden.

Misschien dat het niet altijd zo is, maaar als je het in die context plaatst durven ze het amper toe te geven. Natuurlijk leest je leraar ook scripties en serieuze wetenschappelijke papers.

Lol. op de hoge school blijkbaar niet dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

meneer r, even terugkomend op je idee voor een all-in install.

Ik denk dat het een super idee zou zijn en dat zoiets dé stap is naar een grotere userbase naar linux krijgen !
Natuurlijk moet alles wat je er in propt ook wel werken voor mensen (zoals ik) die een simpel intel videokaartje in zijn laptop heeft zitten e.d.

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kom er niet meer uit. Omdat ubuntu zoveel "handiger en beter" zou werken heb ik het geinstalleerd, maar tot nu toe denk ik steeds van; "in windows heb ik daar veel makkelijker toegang tot". Bijvoorbeeld het installeren van Ati drivers. (wat een crime, nog steeds neit gelukt) Twee knoppen activeren op m;n muis bleek ook aan kwartier te durene er het werkt. Ook heb ik nog niet een keer verbinding kunnen maken met mijn eigen wifi met wep encryptie. Wat doe ik fout? Gebruik ik verkeerde programma's, ben ik gewoon dom of kan ik maar beter bij windows blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
En all-in install zou ik ook heel leuk vinden. Maar dan wel kunnen aangeven wat ik wel of niet wil.

Maar dan krijg je een soort veredelde automatix.. (toch?)

Ik ben nu zelf terug gegaan van Edgy naar Dapper, het werkte niet helemaal soepel bij mij. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

at doe ik fout? Gebruik ik verkeerde programma's, ben ik gewoon dom of kan ik maar beter bij windows blijven?
Er zijn drie oorzaken dat je altijd issues met hardware hebt:
1 - je krijgt bij hardware windows drivers geen linux drivers, dus linux moet zelf zorgen dat het werkt. (supprt)
2 - in de ubuntu wereld ben je het best af om binnen de repository te blijven: dit vereist een mentaliteits verandering. Je kunt de binary ati driver apt-getten. Naar hun site gaan om hem te downloaden is the wrong thing to do. (mentality)
3 - security in linux is goed geregeled. Dus zijn er dingen die lastiger zijn om op te zetten omdat ze zich aan de andere kant van de security grens tussen systeem en user bevinden. (security)

Voor jouw specifieke problemen:

WIFI + WEP Zou moeten werken, maar makkelijk is anders. Oplossing: Ga naar ubuntuguide.org

De knoppen op je muis staan niet standaard aan omdat linux niet weet wat voor muis je hebt. En in plaats van een lange lijst van 10-miljoen muizen, kun je gewoon vertellen hoeveel knoppen jehebt in je xorg.conf. Oplossing: mail de fabrikant van je muis dat er configuratie/driver software voor linux bij zit. Vraag waarom ze alleen windhoos ondersteunen.

Ati installeren -> ATI ondersteund linux errug slecht. Je bent met NVidia en Intel beter af. Waarschijnlijk ben je naar de site van ATI gegaan en heb je daar iets zitten downloaden. FOUT. Wat je moet doen vindt je hier: http://wiki.cchtml.com/in...u_Edgy_Installation_Guide

En dat ziet er dus zo uit:

Installing Edgy's Included Driver (8.28.8)

The included fglrx driver supports Radeon 8500+ and the X-series cards up to X1900.

Disable Composite Extension

In Ubuntu Edgy the Composite extension is enabled by default, however, fglrx does not yet support Composite with DRI. In order to to disable Composite you have to edit the xorg.conf file:

code:
1
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

and add these lines at the end of the file:
File: /etc/X11/xorg.conf

code:
1
2
3
Section "Extensions"
        Option  "Composite" "0"
EndSection

Installing the driver

Make sure the restricted repository is enabled in /etc/apt/sources.list or this guide will not work!

code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r) #Okay if it is already installed
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
sudo depmod -a
sudo aticonfig --initial
sudo aticonfig --overlay-type=Xv

Now load kernel the module:

code:
1
2
3
sudo rmmod -f fglrx
sudo depmod -a
sudo modprobe fglrx

Then, reload the X server (you could close your Gnome/KDE session before):
code:
1
sudo /etc/init.d/gdm force-reload

Confirm that it works

code:
1
# fglrxinfo

display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9600 Generic
OpenGL version string: 2.0.6011 (8.28.8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@killu

De upgrade van dapper -> edgy werkt niet zo goed.
Sommige mensen geven automatix enzo al die customizations de schuld.

Maar die mensen geloven vast ook in jomanda en praten elkaar allemaal na.
De upgrade tool is gewoon errug dom en totaal ongetest.

Een clean install van edgy werkt stukken beter. Wat voor issues had je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ieder geval bedankt dat je me op weg wil helpen. Misschien moet ik maar gewoon met een verse installatie beginnen en dan http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy helemaal doorspitten totdat ik er bij neerval. Eerst nog voorbereiden op m'n laatste tentamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 15:19

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 23:13:
[...]

Ik heb nog wel wat dataverkeer en ben daar niet zo bang voor. Zolang je alle licentie info meeleverd in je ISO en even aangeeft dat het daar zit wil ik het wel hosten.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:13:
@killu

De upgrade van dapper -> edgy werkt niet zo goed.
Sommige mensen geven automatix enzo al die customizations de schuld.

Maar die mensen geloven vast ook in jomanda en praten elkaar allemaal na.
De upgrade tool is gewoon errug dom en totaal ongetest.

Een clean install van edgy werkt stukken beter. Wat voor issues had je?
Ik had een clean install, maar het voelde niet lekker aan, trage interface. met name firefox en gaim werkten niet lekker.

Werk nog niet zo lang met linux, en ga dan eerst onder Dapper is alles naar mn zin zetten, en niet mn tijd nu verdoen met Edgy, zit in de tentamen week...

todo:
  • Drivers
  • MP3 en DVD
  • Torrents goed werkend krijgen
  • Ipod opnieuw organiseren (gare database verneukt door linux. Werkt wel maar is een zooitje)
  • Gnome panel, max grootte aanpassen (done, moest dat zooo ... 8)7 )
  • Extra themes
  • Vmware met windows en office
  • Overstap naar een laptop
  • ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En all-in install zou ik ook heel leuk vinden. Maar dan wel kunnen aangeven wat ik wel of niet wil.
Dat is nou precies het doel van een all-in: dat je dat niet hoeft. Je kan natuurlijk achteraf allerlei dingen verwijderen. Maar het is veel lastiger allerlei programma's en tweaks te laten samenwerken als je mensen ook de mogelijkheid geeft er alleen een selectie van te installeren..

Voorgeinstalleerde programma's en tools lijken mij:
- standaard repositories: nvidia-beta-driver, beryl, penguin-liberartion-front, budgetdedicated-wine, opera-official-ubuntu-repo. standaard alle ubuntu-repo's (multiverse, restricted, universe) aan
- binary display drivers nvidia + ati
- alle codecs inclusief w32codecs en libdvdcss2
- mplayer als default video player
- xgl optioneel tijdens inloggen
- beryl optioneel (beryl-manager standaard starten zodat de user makkelijk kan switchen tussen metacity en beryl)
- internet exploiter 6.0 + flash (dus ook wine)
- google-earth, realplayer, opera
- Nautilus-actions met een heleboels standaard akties (als convert-audio-file, en print-open-office-document).
- Beagle up & running in standaard omgeving & deskbar standaard op de desktop
- Adblock + Dutchblock-list standaard in je firefox. (misschien ook videodownloader en error-zilla)
- flash-9-beta, mplayer-plugin (totem-plugin eruit), voor firefox
- sun-java-webplugin & webstart
- standaard zoek-engines als bittorrent.com en youtube aan
- gnome-panel-applets: music-player (voor rhythmbox/banshee/muine)
- grafische grub, bluebuntu-looks
- buoh online comic reader, language translator
- serieuze opengl games; warsow, maniaDrive, vDrift, etc.
- leuke non-opengl games: glChess, monkey-bubble, wormux, xmoto, supertux (gnome-games eruit, die zuigen)
- dvd-ripper (thoggen), dvd-shrinker (k9copy), dvd-encoder (devede)
- gnome mp3 encoding profiel
- bittorrent-tool die ook DHT ondersteund (welke?)
- grafisch: agave, inkscape en Xara Xtreme (misschien de gimp er wel uit)
- office: glabels, een-of-ander-boekhoud-programma (welke?)
- 50 mooie CC liscenced wallpapers te selecteren
- extra gtk-themes (maar alleen die die ook een gtk1 engine hebben!)
- europese en MS-truetype fonts standaard geinstalleerd
- unrar, unace, etc. standaard geinstalleerd (waardoor de archiefbeheer tool in Toepassingen -> Hulpmiddelen ermee kan werken)
- totem-gstreamer vervangen met totem-xine (zodat ie DVD'ees kan afspelen)
- ndiswrapper met alle mogelijke windows-drivers die ik maar kan vinden

Sessie-hacks:
- opengl dingen in menu alleen tonen als direct-rendering support er is
- opengl screensavers disablen als er geen direct-rendering support is

Installer-hacks:
- hier zal ik Internet Explorer moeten installeren
- installeer ook myspell-{lang}
- /home partitie apart voorstellen en grotere swap file (voor de laptops ;-)

Settings:
- default download directory aanmaken en configureren in bittorrent tool, firefox en opera
- intressante plugins van gaim (zoals geschiedenis), rhythmbox (zoals album-art) en gedit (zoals file-panel) standaard aan
- default 'shared files' directory, die dmv samba gedeeld wordt (elke user krijgt een link ernaartoe in z'n locaties menu). Hier kunnen gebruikers bestanden delen met andere gebruikers (lokaal) en met andere mensen (netwerk) als ze ook world-viewable zijn. bestanden hier hebben altijd groep=='users'. Standaard mod: 644

Artwork:
- standaard ubuntu artwork maar met bender en 'Bite My Shiny Metal Ass' als subtext
- 'bite my shiny metal ass' als gdm-ready sound

LIscence issues:
- internet explorer
- windows driver ndiswrapper
- windows codecs (w32codecs)
- gpl status van binary video drivers
- bender is vast iemands trademark

En aangezien het toch een dvd wordt:
- alle language-packs erop
- generic en amd64 kernels op de live-dvd (zodat je kan kiezen welke je boot)

Om extra ruimte te maken:
- windows programma's eraf
- ext3 windows driver erop en installatie voorstellen op autorun in windows

Voornaamste issue:
- hoe pak ik de customizations aan?
- het meest net is de veranderingen in een repository te stoppen en een alternatieve meta-package te hebben
- maar dat is allemaal veel werk

Mogelijkheid twee:
- de customizations op in de gemounte iso plaats laten vinden
- en tijdens installatie opnieuw doen

Voorlopig ga ik voor optie 2 (gewoon een extra scriptje gedurende de installatie draaien)

Hebben mensen nog voorstellen voor alternatieve software en tweaks?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
  • Laatst online: 12-10 15:00
(...)
- bittorrent-tool die ook DHT ondersteund (welke?)
(...)
Sinds vandaag gebruik ik Ktorrent omdat ik problemen had met Azureus. Tot nu toe ben ik erg tevreden over Ktorrent, en volgens mij ondersteunt dit programma ook DHT (al weet ik het niet 100% zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wel wat dataverkeer en ben daar niet zo bang voor. Zolang je alle licentie info meeleverd in je ISO en even aangeeft dat het daar zit wil ik het wel hosten.
Ik zal m'n best doen, maar een aantal dingen hebben toch issues ;-0
Zoals het installeren van IE en windows drivers ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rogier V schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:55:
[...]

Sinds vandaag gebruik ik Ktorrent omdat ik problemen had met Azureus. Tot nu toe ben ik erg tevreden over Ktorrent, en volgens mij ondersteunt dit programma ook DHT (al weet ik het niet 100% zeker)
ktorrent ondersteund ook DHT inderdaad.

Helaas is het wel een KDE app. Maar ik heb ook al k9copy (dvd shrinker) in de lijst staan .. (ook zo'n app die gewoon geen gnome alternatief heeft)

Dus de kde-libs worden toch wel geinstalleerd...
Tis in ieder geval wel vriendelijker voor je resources dan java

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:42:
ik kom er niet meer uit. Omdat ubuntu zoveel "handiger en beter" zou werken heb ik het geinstalleerd, maar tot nu toe denk ik steeds van; "in windows heb ik daar veel makkelijker toegang tot". Bijvoorbeeld het installeren van Ati drivers. (wat een crime, nog steeds neit gelukt) Twee knoppen activeren op m;n muis bleek ook aan kwartier te durene er het werkt. Ook heb ik nog niet een keer verbinding kunnen maken met mijn eigen wifi met wep encryptie. Wat doe ik fout? Gebruik ik verkeerde programma's, ben ik gewoon dom of kan ik maar beter bij windows blijven?
linux is nog niet 'af'. Je Wifi is een handige tool voor: NetworkManager. Werkt beter dan de windows tools, als je hem goed configureert (en geen 802.1X gebruikt :() maar zit nog niet standaard in Ubuntu.
ATi drivers zijn 1000 howto's voor, die meestal werken. De open source drivers worden zelfs standaard goed geinstalleerd, maar je zal wel de closed source bedoelen. Dan kom je een nadeel tegen aan de meeste linux distro's: ze zijn wat idealistisch, en leveren standaard geen gratis closed-source drivers mee.
Patentgezeur zorgt ervoor dat je mp3's niet kunnen worden afgespeeld enzo. Erg vervelend, maar anders zou Ubuntu aangeklaagd gaan worden voor een product wat ze gratis verspreiden, en da's niet de bedoeling ;)

Linux is de beste oplossing voor een server (web/file/...), maar voorlopig nog niet voor de desktop. Tenminste, als je het niet leuk vindt om ermee te prutsen :)

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 30-10-2006 14:14 . Reden: quote toegevoegd, moet eens op F5 drukken :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 02-10 15:19

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:06:
[...]

Ik zal m'n best doen, maar een aantal dingen hebben toch issues ;-0
Zoals het installeren van IE en windows drivers ..
Dan geef je daar een extra script voor.
Zulk soort dingen wil toch niet iedereen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:30

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Weet iemand hoe ik de meest actuele linux drivers goed installeer?

Ik heb de een of andere howto gevolgd (waar ie precies zat geen id) en vervolgens wordt deze xorg.conf geproduceerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 1.0  (buildmeister@builder3)  Thu Sep 14 15:50:24 PDT 2006

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0"
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
EndSection

Section "Files"
    RgbPath         "/usr/lib/X11/rgb"
EndSection

Section "Module"
    Load           "dbe"
    Load           "extmod"
    Load           "type1"
    Load           "freetype"
    Load           "glx"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Unknown"
    HorizSync       30.0-96.0
    VertRefresh     50.0-180.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       24
        Modes      "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
EndSection

Maar het resultaat is dat ie zegt: no usable screens found, en vervolgens wordt ik de console in gegooid. Kan iemand zien wat hier fout aan zit? Ik heb er niets aan veranderd het bestand is volledig gegenereerd door nvidia-xconfig, daarom vind ik het zo vreemd dat het niet werkt. Mijn videokaart is de FX5200.

Ps: envy is geen optie, om de een of andere reden crasht de pc dan met precies dezelfde reden.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wat staat er in je log-bestand? /var/log/Xorg.0.log

Waarschijnlijk moet je layout0 vervangen door "default layout" :)

[ Voor 40% gewijzigd door MBV op 30-10-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat log bestand is verschrikkelijk lang, ik snap daar weinig van. Is het misschien niet dat nulletje dat bovenaan voor "Screen0" staat? Mja ik snap sowieso niet hoe het kan dat nvidia-xconfig een verkeerde xorg.conf uitspuugd...

Het laat voor mij weeer zien dat ook in edgy eft men nog steeds niet in staat is de basis van het besturingssysteem (grafische kaart- en geluidskaartondersteuning) goed voor elkaar te krijgen. Wat geluid betreft kennen we de redenen (copyright) maar grafische kaartondersteuning is gewoon een kwestie van onwil van programmeurs die snel doorwillen naar de "leuke" dingen (beryl, compiz enz.) en de configuratie van grafische kaarten maar wat laten hangen. Ubuntu steekt al op veel punten boven windows xp uit, maar als er een ding is dat ik mis dan is het toch wel een "normale" apparaat/driverbeheerder. Ook in edgy is het nog steeds nodig onnodig lang in de console te rommelen. Voorbeeld: als xorg.conf niet goed zit wordt je de console in gegooid (bijzonder gebruiksonvriendelijk voor niet-nerds) terwijl ze er ook gewoon voor kunnen kiezzen xorg.conf te renamen naar xorg.conf_fout oid en vervolgens weer opstarten met de default xorg.conf zodat men in grafische schil het probleem kan bekijken. Eenzelfde idee zit al in windows sinds win95. Ik snap werkelijk niet WAAROM gebruiksonvriendelijkheid een doelstelling lijkt te zijn wat betreft grafische kaart ondersteuning. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om iig voor nvidia en ati (totaal 90% van de markt) goede support in te bouwen...?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 21:31
@ meneer r

Bedankt voor je Apache tip. Wist niet eens dat dat kon :$ (heb dan ook nog geen apache ervaring) En wat de Xubuntu window manager betreft: Ik kom wel net van Windows af dus ik dacht eerst even te wennen aan ubuntu zelf om daarna maar is langzaam over te stappen naar de echte server installatie (ik doe al wel bijna alles via de terminal, maar toch:P).

Misschien niet helemaal duidelijk, maar mijn punt was dat ik gewoon een ftp-server app met GUI zocht (als bijv Filezilla server) om een ftp server op te zetten. Er moeten nl wat mensen een zooi foto's kunnen uploaden en dat deed ik altijd via ftp in Windows. Maar nu misschien dus via Apache.

Een andere web-interface waar ik veel over lees is Webmin als je dat bedoelt.

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je gebruikt toch de binary driver die standaard niet in Edgy zit? Die binary driver wordt gemaakt door NVidea, net zoals dat config-script (toch :?). Dat is closed source, oftewel: kan ubuntu niks aan veranderen. Je moet in zo'n geval kwaad worden dat NVidea niks OSS wil doen, niet dat Ubuntu iets fout zou doen... Dat is ook direct mijn reactie op het slot van je verhaal: NVidea en ATi willen niet vertellen hoe het werkt, dan kan(en wil) de community geen drivers voor hun schrijven. Als ze hun specs zouden vrijgeven, was de radeon driver en de nv driver allang uitgebreid voor 3d-ondersteuning..
Jij wordt dus boos op de verkeerde :)
Over terugvallen: dat is kennelijk erg lastig te programmeren, en geeft weer van die reacties als: "hij laat het niet eens merken dat het fout zit". 't is nooit goed. Wat ik wel met je eens ben, is dat er een betere configuratietool zou moeten komen, maar dat is erg moeilijk te maken, helaas...

Oplossing voor je probleem: Gooi eens je log online, dan wil ik er best naar kijken. Het gaat om de regels met (EE) en (WW) aan het begin. Als je de output van dit commando wilt geven:
cat /var/log/Xorg.0.log|grep "EE)\|WW)"

of als dat niet handig is, dit commando draaien:
cat /var/log/Xorg.0.log|grep "EE)\|WW)" > ~/xorg.filter.txt

en de inhoud van xorg.filter.txt hier neerzetten (tussen code tags). Misschien kan ik je dan verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MBV schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:09:
Oplossing voor je probleem: Gooi eens je log online, dan wil ik er best naar kijken. Het gaat om de regels met (EE) en (WW) aan het begin. Als je de output van dit commando wilt geven:
cat /var/log/Xorg.0.log|grep "EE)\|WW)"

of als dat niet handig is, dit commando draaien:
cat /var/log/Xorg.0.log|grep "EE)\|WW)" > ~/xorg.filter.txt

en de inhoud van xorg.filter.txt hier neerzetten (tussen code tags). Misschien kan ik je dan verder helpen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(EE) Unable to locate/open config file
(WW) The core pointer device wasn't specified explicitly in the layout.
(WW) The core keyboard device wasn't specified explicitly in the layout.
(WW) No FontPath specified.  Using compiled-in default.
(WW) The directory "/usr/share/fonts/X11/TTF/" does not exist.
(WW) The directory "/usr/share/fonts/X11/OTF" does not exist.
(WW) The directory "/usr/share/fonts/X11/CID/" does not exist.
(EE) open /dev/fb0: No such device
(WW) VESA(0): Option "TargetRefresh" is not used
(EE) Failed to initialize GLX extension (Compatible NVIDIA X driver not found)
(WW) <default pointer>: No Device specified, looking for one...

Voila. De driver die ik gedownload heb is trouwens afkomstig van de 'deb http://amaranth.selfip.com edgy lrm' repository, versie is 1.0.9625+2.6.17.5-12~amareth

Bedankt alvast voor de hulp

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 19:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

HetWonder schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:20:
[...]

Voila. De driver die ik gedownload heb is trouwens afkomstig van de 'deb http://amaranth.selfip.com edgy lrm' repository, versie is 1.0.9625+2.6.17.5-12~amareth

Bedankt alvast voor de hulp
Handig een debje voor de nvidia drivers _/-\o_ . Al werkt Envy ook best goed, dit lijkt me makkelijker installeren.

Er zit trouwens ook gewoon een GUI voor proftpd in de standaard repo volgens mij. Wat ik net ff snel gevonden heb (zit nu niet onder Ubuntu dus kan het daar niet checken): proFTPd Administrator. Ziet er wel handig uit. Het lijkt alleen wel meer op een statistiekending dan echt een Admin-GUI zoals je bij Filezilla server hebt. HIER vind je meer (web) interfaces voor proFTPd. Hier staat ook GproFTPd bij, een GUI/frontend voor Gnome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

gwystyl schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:31:
Handig een debje voor de nvidia drivers _/-\o_ . Al werkt Envy ook best goed, dit lijkt me makkelijker installeren.
Om de een of andere reden crasht de door envy opgehaalde driver bij mij dus ook. Ik vrees dat het een fout is in de beta driver op de een of andere manier, en dat er met mijn xorg.conf niets mis is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-08 09:13
Een kort vraagje: kan Ubuntu ook op een oudere generatie Macintosh? Ik heb nog een G3 233mhz met 64MB staan die langzamerhand stof hapt, het lijkt me eens leuk om dat uit te proberen. Ik zie nergens de specs staan op hun site :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

MBV schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:13:
[...]

linux is nog niet 'af'.
geen enkel OS nu op de markt is af. De ontwikkelingen bij linux gaan wel het hardst.
Je Wifi is een handige tool voor: NetworkManager. Werkt beter dan de windows tools, als je hem goed configureert (en geen 802.1X gebruikt :() maar zit nog niet standaard in Ubuntu.
ATi drivers zijn 1000 howto's voor, die meestal werken. De open source drivers worden zelfs standaard goed geinstalleerd, maar je zal wel de closed source bedoelen. Dan kom je een nadeel tegen aan de meeste linux distro's: ze zijn wat idealistisch, en leveren standaard geen gratis closed-source drivers mee.
soms is dat idealistisch (wat je ook lange termijn visie kunt noemen), maar vaak is het ook weer omdat dat niet mag, de GPL verbiedt veel dingen, en ook de licenties van die binary drivers staat het vaak niet toe.
Patentgezeur zorgt ervoor dat je mp3's niet kunnen worden afgespeeld enzo. Erg vervelend, maar anders zou Ubuntu aangeklaagd gaan worden voor een product wat ze gratis verspreiden, en da's niet de bedoeling ;)

Linux is de beste oplossing voor een server (web/file/...), maar voorlopig nog niet voor de desktop. Tenminste, als je het niet leuk vindt om ermee te prutsen :)
nounou, een beetje meer nuance mag wel! Linux is niet de beste oplossing voor iedereen op de desktop. Als je hardware wel goed ondersteund wordt door XP, en niet goed door linux is dat natuurlijk een pre voor XP, en dit komt soms voor. Het tegendeel komt ook vaak voor trouwens.

Als je veel dingen moet doen met programmaas die alleen onder windows goed draaien is dat een pre voor XP. Komt ook af en toe voor.

Als je veel windows-only kennis hebt (je weet precies waar je wanneer moet klikken, en hoe je om alle beperkingen van windows heen moet werken) is dat een pre voor XP. Het tegendeel is ook weer waar.

Als je het puur pragmatisch bekijkt zijn er mensen voor wie Windows de beste oplossing is, en mensen voor wie linux de beste oplossing is. Mijn inschatting voor thuisgebruikers: 40-40-20 (Win-Linux-Mac). Als je kijkt naar de verhoudingen op dit moment: 95-1-4 zijn er heel veel mensen die nu windows gebruiken terwijl dat niet het beste OS voor hun is.

Dat was de pragmatische, korte termijnvisie. Als je mensen zoals super(R) bekijkt, merk je dat hij vooral problemen heeft door een gebrek aan linux-kennis (een probleem wat hij onder windows niet heeft). Gegeven zijn aanwezigheid op dit forum vermoed ik dat hij per week heel veel tijd doorbrengt achter zijn computer. Hij is vast ook niet ouder dan 25, dus hij leert snel, en heeft nog heel veel profijt van de dingen die hij leert. Een zekere investering in linux-kennis zou dus verstandig zijn. Dat heeft hij ook gedaan bij windows, vandaar dat ie daar feilloos weet hoe ie Ati drivers moet installeren, en WEP aan de gang moet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Pheno79 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:55:
Een kort vraagje: kan Ubuntu ook op een oudere generatie Macintosh? Ik heb nog een G3 233mhz met 64MB staan die langzamerhand stof hapt, het lijkt me eens leuk om dat uit te proberen. Ik zie nergens de specs staan op hun site :?
ik heb ubuntu geinstalleerd op mn 500MHz iBook, met 384MB RAM, en dat loopt redelijk. Ik denk dat vooral de 64MB alleen wel erg weinig is bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Heb nu ook k-torrent geinstalleerd, zal kijken hoe dat gaat lopen,

Op dit moment wordt er met deluge gedownload, dit gaat redelijk tot goed, maar ik heb geen inkomende connecties.

Ik zie dat k-torrent ook upnp ondersteunt, wel jammer van de kde-look, maar dat heb ik er wel voor over als het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 04:32
:) Dus als je ouder bent dan 25 leer je niet meer snel...Dacht dat dat toch ook wel iets met intelligentie te maken had? Of opleiding?

( Offtopic: als ik als dertiger hier op GOT wel eens de taalfouten check, ontkom ik niet aan de indruk dat er toch wel het een en ander schort aan het lager onderwijs tegenwoordig...)

Over een dvd met alles erop en eraan....helemaal top-idee....alleen wel erg lastig om uiteindelijk te beslissen wat je erop gooit. Ik ben er zeker van dat als je her en der om input vraagt, er erg lange threads ontstaan.

Ook vraag ik mij af wat Shuttleworth er van zou vinden. Het is toch een soort hack en ik kan me voorstellen dat ze dat niet zo leuk zullen vinden als zo een dvd de torrent wordt ingesmeten. Kan je lak aan hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
neeroeter schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 18:18:
Over een dvd met alles erop en eraan....helemaal top-idee....alleen wel erg lastig om uiteindelijk te beslissen wat je erop gooit. Ik ben er zeker van dat als je her en der om input vraagt, er erg lange threads ontstaan.
Het punt is dat er nu gewoon een lange lijst is wat je erbij krijgt. Als je meer wil, installeer dat dan maar. Vind je het te vol? Gebruik dan gewoon een normale Ubuntu.

Persoonlijk vind ik het niet nodig, omdat er ruimschoots genoeg aan documentatie is om je softwarepakketje op de juiste manier te installeren. Ik zit echt nog niet lang met Linux te werken, maar kennelijk heb ik al wel het niveau om het zelf uit te proberen (nofi).
Het blijkt dat veel mensen het wel leuk vinden om het te proberen, maar het na een aantal dagen weer weggooien omdat ze bijvoorbeeld geen mp3'tjes aan de praat krijgen. Helaas, want het was een prima product en een zeer goed alternatief voor Windows XP. Maar deze gebruikers willen eigenlijk niet eens eraan denken om "een pakketje te installeren om mp3 te kunnen afspelen". Als je dan uitlegt wáárom dat zo is, dan hebben ze daar geen boodschap aan. Wat dat betreft denk ik dat het eigenlijk wel een goed alternatief zal zijn; om die mensen juist over de drempel te trekken.
Ook vraag ik mij af wat Shuttleworth er van zou vinden. Het is toch een soort hack en ik kan me voorstellen dat ze dat niet zo leuk zullen vinden als zo een dvd de torrent wordt ingesmeten. Kan je lak aan hebben natuurlijk.
Ik denk dat ze bij Ubuntu het niet zullen accepteren. Ze zullen er zelfs misschien wat van zeggen, maar verder is het hun zorg niet. Zij hebben geen codecs waar licenties op rusten of closed-source drivers meegeleverd. Dat een of andere hollander dat wel doet, moet ie dan maar zelf weten. Ubuntu speelt safe om geen claims te krijgen.
Dat met dit product wel een aantal partijen gaan zeuren kan best, maar dan louter met de vraag om de dvd uit de handel te nemen en niets meer (denk ik).

offtopic:
En wat spelling betreft: good point! Al ben ik 19 jaartjes jong, die ergernis zit er bij mij zeker ook in: "de jeugd van tegenwoordig" ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 30-10-2006 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

smokalot schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:00:
[...]

geen enkel OS nu op de markt is af. De ontwikkelingen bij linux gaan wel het hardst.

[...]

soms is dat idealistisch (wat je ook lange termijn visie kunt noemen), maar vaak is het ook weer omdat dat niet mag, de GPL verbiedt veel dingen, en ook de licenties van die binary drivers staat het vaak niet toe.
Misschien had je ook wel door dat een groot gedeelte van mijn post een soort van rant was tegen ATi/NVidea ;)
[...]

nounou, een beetje meer nuance mag wel! Linux is niet de beste oplossing voor iedereen op de desktop. Als je hardware wel goed ondersteund wordt door XP, en niet goed door linux is dat natuurlijk een pre voor XP, en dit komt soms voor. Het tegendeel komt ook vaak voor trouwens.

Als je veel dingen moet doen met programmaas die alleen onder windows goed draaien is dat een pre voor XP. Komt ook af en toe voor.

Als je veel windows-only kennis hebt (je weet precies waar je wanneer moet klikken, en hoe je om alle beperkingen van windows heen moet werken) is dat een pre voor XP. Het tegendeel is ook weer waar.
Misschien heb ik het dan wat rottig neergezet. Ik bedoelde: als je geen zin hebt om af en toe een dag kwijt te zijn om je nieuwe gadget aan het werk te krijgen, moet je windows blijven gebruiken. Windows is beter geschikt als desktop-os, juist vanwege de hardwaresupport. Als dat niet het geval is, waarom werkt ACPI bij mij dan nog steeds maar half, waarom doet mijn USB webcam en USB tv-kaart het dan nog niet, waarom zit er niet standaard 3d-support in mijn videokaart driver, en waarom ben ik 3 dagen bezig geweest om dual-screen met ongelijke groottes aan de praat te krijgen (zonder 3d)? Waarom is er dan nog niet een GUI tool om élk wifi-netwerk af te vangen, zoals WPA, 802.1X, en bovenal: waarom is de tool die er het meest op lijkt (NetworkManager) niet standaard geinstalleerd?

Ik ben afgestudeerd ingenieur Informatica (HBO) en ben bezig met mijn master Computer Science & Engineering. Niet dat ik nu ineens geweldig ben ofzo, maar ik weet dus hoe programmeurs denken. Ik weet hoe linux globaal werkt, doordat ik een file/www/mldonkey-server met Debian heb opgezet. Ook ik ben inmiddels al meer dan 60 uur bezig geweest om mijn systeem maar enigzins normaal te laten werken (lees: standby, batterij-status, dual-screen, multimedia). Mijn zusje had Windows XP kunnen laten werken op mijn laptop, met al die dingen werkend. Misschien had ze mij 3x moeten bellen, en had ik een A4 met instructies moeten tikken, maar dan deed die het wel. Ik ben nu nog bezig.

Mijn conclusie: windows is verder 'af' als desktop OS dan Ubuntu. Aangezien Ubuntu het verst schijnt te zijn richting een noob-desktop-os, is Linux dus nog niet 'af' als desktop OS.
In die conclusie heb ik de software-support niet meegenomen. Ik ben ervan overtuigd dat je alles (behalve specifieke games en misschien Photoshop) in Linux ook kan doen, alleen heeft nog nooit iemand een handige GUI ervoor gemaakt. Er is zelfs een beter alternatief voor RawShooter, maar om dat aan het werken te krijgen... :X Ik heb het hier alleen over het OS, en OS-achtige taken gehad.
offtopic:
krijg ik nu een ban voor NOS? >:)
Als je het puur pragmatisch bekijkt zijn er mensen voor wie Windows de beste oplossing is, en mensen voor wie linux de beste oplossing is. Mijn inschatting voor thuisgebruikers: 40-40-20 (Win-Linux-Mac). Als je kijkt naar de verhoudingen op dit moment: 95-1-4 zijn er heel veel mensen die nu windows gebruiken terwijl dat niet het beste OS voor hun is.
Win-Linux-Mac? Ik schat dat voor bijna iedereen de Mac het beste alternatief is. De BSD kernel en terminal voor de hackers onder ons, waarschijnlijk binnenkort Windows apps in een venster, en de meest doordachte en gebruikersvriendelijke interface voor heel veel 'standaard'-instellingen.
Dat was de pragmatische, korte termijnvisie. Als je mensen zoals super(R) bekijkt, merk je dat hij vooral problemen heeft door een gebrek aan linux-kennis (een probleem wat hij onder windows niet heeft). Gegeven zijn aanwezigheid op dit forum vermoed ik dat hij per week heel veel tijd doorbrengt achter zijn computer. Hij is vast ook niet ouder dan 25, dus hij leert snel, en heeft nog heel veel profijt van de dingen die hij leert. Een zekere investering in linux-kennis zou dus verstandig zijn. Dat heeft hij ook gedaan bij windows, vandaar dat ie daar feilloos weet hoe ie Ati drivers moet installeren, en WEP aan de gang moet krijgt.
Bij linux is drivers installeren gewoon een zooitje. Waar is het overzicht van alle hardware-drivers die je hebt geinstalleerd? Je weet wel: apparaatbeheer? Dat je je videokaart-drivers ín X moet installeren ipv in je kernel, dat soort ongein is toch belachelijk?
Of vraag eens aan de mensen achter NetworkManager hoe goed de diverse OSS network drivers zijn. Er is gewoon niet over nagedacht. Qua architectuur kan je beter bij *BSD zijn, wat ik van de Stack-ers heb begrepen ;)

Het heeft ook zijn charmes trouwens. Ik zou in windows er geen seconde over nadenken om zelf een probleem in de ACPI-driver aan te pakken. Onder linux kan ik daar vrolijk mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

MBV schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:02:
<keiharde mening :P>
offtopic:
krijg ik nu een ban voor NOS? >:)
Nee het is (en zal voorlopig) gewoon de keiharde waarheid zijn waar alleen wat aangedaan kán en zál worden als de instelling van een grote groep OSS (linux hierzo) programmeurs verandert.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 16-10 14:18
*knip*
Aangezien Ubuntu het verst schijnt te zijn richting een noob-desktop-os, is Linux dus nog niet 'af' als desktop OS.
*knip*
Dat is dan ook niet waar. (Dat Ubuntu het verst zou zijn.) Imho doen in elk geval SUSE (met Ubuntu en SUSE heb ik zelf ervaring) en ik denk ook Mandriva zeker niet onder voor Ubuntu.

Maar dat allerlei brakke, vage (of lees zo je wil windows-only) of splinternieuwe hardware niet werkt daar heb je helaas gelijk in, en de kans is niet zo groot dat daar op korte termein grote verandering in werkt.
Dit laatste betekend overigens niet dat Linux niet geschikt zou zijn voor de desktop. Voor allerlei 'hobby'-users (zoals veel tweakers) geldt dat misschien, maar er zijn ook echt wel veel voorbeelden te bedenken waar Linux perfect voldoet.

Ubuntu doet het helaas niet zo best de laatste tijd (bugs in eerste LTS versie, broken x-configs in LTS, veel problemen met upgrades naar Edgy Eft en met Edgy Eft zelf), en dat is geen goede reclame.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 30-10-2006 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik ben afgestudeerd ingenieur Informatica (HBO) en ben bezig met mijn master Computer Science & Engineering. Niet dat ik nu ineens geweldig ben ofzo, maar ik weet dus hoe programmeurs denken. Ik weet hoe linux globaal werkt, doordat ik een file/www/mldonkey-server met Debian heb opgezet. Ook ik ben inmiddels al meer dan 60 uur bezig geweest om mijn systeem maar enigzins normaal te laten werken (lees: standby, batterij-status, dual-screen, multimedia).
Vorig jaar, 3 maanden nadat ik met mijn studie Informatica (ook HBO) begon, gebruikte ik al linux. Ik ben zeker niet meer dan 1 dag bezig geweest om alles werkend te krijgen. Moet je niet aan jezelf gaan twijfelen, of ben ik nou zo geniaal ? :+
Win-Linux-Mac? Ik schat dat voor bijna iedereen de Mac het beste alternatief is. De BSD kernel en terminal voor de hackers onder ons, waarschijnlijk binnenkort Windows apps in een venster, en de meest doordachte en gebruikersvriendelijke interface voor heel veel 'standaard'-instellingen.
Mag ik even overgeven op Mac OS (X) ? Ik zou nog eerder Windows dan Mac OS gebruiken. Mac OS is een besturingssysteem dat van 2 walletjes probeert te eten en hierin faalt (om over hardware-ondersteuning / het draaien op iets andere dan belachelijk dure Apple-hardware (zie maar een mooi budgetmodel te vinden) nog niet eens te beginnen). Mac OS gebruikt trouwens ook geen pure BSD-kernel.
Bij linux is drivers installeren gewoon een zooitje. Waar is het overzicht van alle hardware-drivers die je hebt geinstalleerd? Je weet wel: apparaatbeheer?
Hoi Gnome Device Manager :)
Dat je je videokaart-drivers ín X moet installeren ipv in je kernel, dat soort ongein is toch belachelijk?
Drivers in je kernel ? Je wilt ze er juist zo ver mogelijk uit halen ;)
Of vraag eens aan de mensen achter NetworkManager hoe goed de diverse OSS network drivers zijn. Er is gewoon niet over nagedacht. Qua architectuur kan je beter bij *BSD zijn, wat ik van de Stack-ers heb begrepen ;)
BSD zit idd een stuk beter inelkaar dan linux (wat op zijn beurt al weer beter inelkaar steekt dan Windows).
Het heeft ook zijn charmes trouwens. Ik zou in windows er geen seconde over nadenken om zelf een probleem in de ACPI-driver aan te pakken. Onder linux kan ik daar vrolijk mee aan de slag :)
Ook leuk : wat te doen als er een spel onherroepelijk crashed en je niet kunt terugkomen in explorer ? Bij linux ga je dan even naar de tty en killall je het even _/-\o_

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MBV
Bij linux is drivers installeren gewoon een zooitje. Waar is het overzicht van alle hardware-drivers die je hebt geinstalleerd? Je weet wel: apparaatbeheer?
Jij gaat uit van de foute vooronderstelling
code:
1
Ubuntu=Linux

Maar als je Suse en YaST2 had gekend zou je dat soort dingen dus niet zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-08 09:13
smokalot schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:01:
[...]

ik heb ubuntu geinstalleerd op mn 500MHz iBook, met 384MB RAM, en dat loopt redelijk. Ik denk dat vooral de 64MB alleen wel erg weinig is bij jou.
Ok, dat dacht ik al. Ik wil eens wat anders zien dan MacOs 8.5, enig ander alternatief wat wel draait op dit soort geheugen op een ppc mac?
Het mag ook een oudere versie zijn van een bepaald OS, ik vind het leuk om met OS'sen te klungelen, alleen heb ik dat nu toe gedaan op wat betere specs qua machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Gotiniens

Fairly odd Tim

[...]
juist vanwege de hardwaresupport.
Windows ondersteunt niet zo gek veel hardware hoor, het zijn de hardware fabrikanten die windows ondersteunen, dat is een heel ander verhaal!
Als dat niet het geval is, waarom werkt ACPI bij mij dan nog steeds maar half,
Ondanks dat er voor ACPI een RFC is wordt het nergens hetzelfde toegepast, een beetje hetzelfde verhaal als met IE vs. FF.
waarom doet mijn USB webcam en USB tv-kaart het dan nog niet,
De hardware fabrikant levert geen linux driver, of wil geen gegevens vrij geven om de drivers te maken. Hoe moeten wij dan drivers schrijven?
waarom zit er niet standaard 3d-support in mijn videokaart driver,
Waarom koop je dan de nieuwste hardware? Als je een oudere kaart had gekocht had je standaard 3d gehad. Wil je toch nieuwe hardware, ga dan bij nvidia/ati zeuren dat ze ff alle geheimen van hun hardware moeten vrijgeven, als jou dat lukt krijg je van mij € 1000.
Waarom is er dan nog niet een GUI tool om élk wifi-netwerk af te vangen, zoals WPA, 802.1X,
Hier weet ik niet veel van maar WPA werkt met NetworkManager, en dat 802.1x zal vast ook aan de fabrikant liggen.
en bovenal: waarom is de tool die er het meest op lijkt (NetworkManager) niet standaard geinstalleerd?
Dat vind ik ook niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00
okay Mensen, ik ben weer terug met Ubuntu, nu met 6.10

Deze lijkt een stuk beter te werken dan 6.06, en ik heb alles aan de praat behalve:
streaming media in Firefox

Ik kan geen WM en RealAudio/Video afspelen. Ik krijg de volgende melding:
can't parse that
no files

Zie ook dit plaatje!

Ik heb via Automatix2 en ook via de Media Wiki alle pakketten geinstalleerd die nodig zouden zijn. Deze zijn dus ook allemaal aanwezig! Echter de link tussen Firefox en de afspelers werkt niet (goed).

Ook googlen op de foutmelding levert helemaal niets op.

Hoe ga ik nu verder?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gotiniens schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:54:
[...]

Dat vind ik ook niet echt handig.
NetworkManager is namelijk onhandig voor mensen die geen wireless hebben. Wat heb je eraan om te weten dat je dekstop met een draadje is verbonden? Het staat daarom wel op de Ubuntu cd, dus als je Ubuntu installeert, heb je geen internet nodig om nm binnen te halen :+

Verder schijnt dat nm ook de mogelijkheid heeft voor vpnc connecties, klopt dat? Want ik heb mensen het wel horen zeggen (op fora), maar kon het niet zelf vinden. Daarom heb ik toen zelf maar wat geschreven, vpnDialer. Als echter nm ook vpnc aankan, gebruik ik dat liever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Gotiniens

Fairly odd Tim

Mithras86 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:21:
[...]

NetworkManager is namelijk onhandig voor mensen die geen wireless hebben. Wat heb je eraan om te weten dat je dekstop met een draadje is verbonden? Het staat daarom wel op de Ubuntu cd, dus als je Ubuntu installeert, heb je geen internet nodig om nm binnen te halen :+
Ik heb hem nog nooit kunnen vinden op de Ubuntu CD :?
Verder schijnt dat nm ook de mogelijkheid heeft voor vpnc connecties, klopt dat? Want ik heb mensen het wel horen zeggen (op fora), maar kon het niet zelf vinden. Daarom heb ik toen zelf maar wat geschreven, vpnDialer. Als echter nm ook vpnc aankan, gebruik ik dat liever :)
http://packages.ubuntu.com/edgy/net/network-manager-pptp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jesse schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:48:
[...]

Maar dat allerlei brakke, vage (of lees zo je wil windows-only) of splinternieuwe hardware niet werkt daar heb je helaas gelijk in, en de kans is niet zo groot dat daar op korte termein grote verandering in werkt.
Dit laatste betekend overigens niet dat Linux niet geschikt zou zijn voor de desktop. Voor allerlei 'hobby'-users (zoals veel tweakers) geldt dat misschien, maar er zijn ook echt wel veel voorbeelden te bedenken waar Linux perfect voldoet.
Tja, dan heb je het bijv. over voorgeconfigureerde bedrijfsomgevingen, thin clients, of het systeem dat ik aan mijn oma zou geven als ze het internet op zou moeten, zodat er geen rommel op kan komen.
Ubuntu doet het helaas niet zo best de laatste tijd (bugs in eerste LTS versie, broken x-configs in LTS, veel problemen met upgrades naar Edgy Eft en met Edgy Eft zelf), en dat is geen goede reclame.
Niet echt goed idd.
Jungian schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:49:
[...]

Vorig jaar, 3 maanden nadat ik met mijn studie Informatica (ook HBO) begon, gebruikte ik al linux. Ik ben zeker niet meer dan 1 dag bezig geweest om alles werkend te krijgen. Moet je niet aan jezelf gaan twijfelen, of ben ik nou zo geniaal ? :+
Tja, ik heb geen idee hoe ik anders had moeten zeggen dat ik geen computer-noob ben. Ik had voor ik aan mijn studie begon ook al kunnen kloten met linux, geen idee hoe me het dan was gelukt. Misschien moet ik dan maar aan mezelf gaan twijfelen ;)
[...]

Mag ik even overgeven op Mac OS (X) ? Ik zou nog eerder Windows dan Mac OS gebruiken. Mac OS is een besturingssysteem dat van 2 walletjes probeert te eten en hierin faalt (om over hardware-ondersteuning / het draaien op iets andere dan belachelijk dure Apple-hardware (zie maar een mooi budgetmodel te vinden) nog niet eens te beginnen). Mac OS gebruikt trouwens ook geen pure BSD-kernel.

[...]

Hoi Gnome Device Manager :)
Ja leuk, een overzicht van alle drivers, wat niet gegroepeerd is op gebruikscategorieen (zoals windows), waar alle 'zinloze' devices als AC Adapter en lidswitch (boeie) in de hoofdgroep staan, en als klap op de vuurpijl: Wat kan je er mee instellen?
Drivers in je kernel ? Je wilt ze er juist zo ver mogelijk uit halen ;)
WTF? Je wilt 3 ringen: Kernel, drivers, en user apps. Niet Kernel, xorg, grafische driver, user apps. En je wilt ze zo dicht mogelijk bij de kernel, om te voorkomen dat checks voor user-apps performance kosten.
BSD zit idd een stuk beter inelkaar dan linux (wat op zijn beurt al weer beter inelkaar steekt dan Windows).
Over windows had ik niets gezegd. Dat ze 3 jaar hebben gedaan over het afmaken van Vista zegt genoeg :X
[...]

Ook leuk : wat te doen als er een spel onherroepelijk crashed en je niet kunt terugkomen in explorer ? Bij linux ga je dan even naar de tty en killall je het even _/-\o_
Jaja, met 100% cpu trekken op hoge prio? Duurt soms 10 min, kan je beter op reset drukken... En even terug op het niveau noob: die snapt er niks meer van zodra zijn GUI weg is. Kijk maar even terug in dit topic.
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:51:
@MBV

[...]

Jij gaat uit van de foute vooronderstelling
code:
1
Ubuntu=Linux

Maar als je Suse en YaST2 had gekend zou je dat soort dingen dus niet zeggen. ;)
Ik heb in het verleden met Suse gewerkt, en daar was het (toen) net zo'n zooitje. Misschien maar eens een nieuwe proberen, maar ik heb geen schijfruimte meer over, en heb linux nu toch best hard nodig (windows heeft een trojan, en nog een zin/tijd gehad voor herinstallatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gotiniens schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:54:
[...]

Windows ondersteunt niet zo gek veel hardware hoor, het zijn de hardware fabrikanten die windows ondersteunen, dat is een heel ander verhaal!
Wat is het verschil voor de gebruiker? Je duwt het cd'tje erin, en het werkt (meestal). Klaar!
[...]

Ondanks dat er voor ACPI een RFC is wordt het nergens hetzelfde toegepast, een beetje hetzelfde verhaal als met IE vs. FF.
Toch vaag dat het in windows wel werkt. Ik ben met je eens dat ze het eens zouden moeten implementeren, zo moeilijk is het toch niet?
[...]
De hardware fabrikant levert geen linux driver, of wil geen gegevens vrij geven om de drivers te maken. Hoe moeten wij dan drivers schrijven?
Samba is toch ook gelukt?
[...]
Waarom koop je dan de nieuwste hardware? Als je een oudere kaart had gekocht had je standaard 3d gehad. Wil je toch nieuwe hardware, ga dan bij nvidia/ati zeuren dat ze ff alle geheimen van hun hardware moeten vrijgeven, als jou dat lukt krijg je van mij € 1000.
Ik heb niet de nieuwste hardware gekocht: een Centrino laptop (over veelgebruikt gesproken) van vorig jaar zomer.
[...]
Hier weet ik niet veel van maar WPA werkt met NetworkManager, en dat 802.1x zal vast ook aan de fabrikant liggen.
802.1X is een IEEE standaard, die in software wordt geimplementeerd (wpa_supplicant, net zoals WPA). Met wpa_supplicant werkt het wel, oftewel: ze moeten er nog een GUI ervoor schrijven.
Mithras86 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:21:
[...]

Juist omdat het alle verbindingen aankan zou je op z'n minst de keuze moeten krijgen het te installeren. Achteraf is nogal lastig, omdat je /etc/interfaces om moet gooien. En voor wired netwerk heeft het geen nadeel: er is nu een ander icoontje nodig om de netwerkstatus aan te geven. Dat icoontje wat standaard op local loopback staat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

los vraagje voor de kernel compileren: hoe zorg je ervoor dat alleen de dingen worden gecompileerd die je nodig hebt, en geen nvidea-drivers als je ati hebt? De config staat standaard wel heel erg vol voor ubuntu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:14:
Juist omdat het alle verbindingen aankan zou je op z'n minst de keuze moeten krijgen het te installeren. Achteraf is nogal lastig, omdat je /etc/interfaces om moet gooien. En voor wired netwerk heeft het geen nadeel: er is nu een ander icoontje nodig om de netwerkstatus aan te geven. Dat icoontje wat standaard op local loopback staat 8)7
Ik heb nm nog nooit gebruikt, dus weet het van die interfaces niet. Ik zat trouwens fout wat betreft nm op de cd. Ik heb hem even doorzocht, maar in /pool/main/n/ staat de ndiswrapper, en niet de netwerkmanager...
Verder heb ik met mn wired echt geen icoontje (dmv een applet) voor mn interfaces aanstaan hoor ;) Dan denk ik dat ik toch bij mn eigen proggie blijf, omdat ik die alleen zie & opstart als ik hem nodig heb.
MBV schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:15:
los vraagje voor de kernel compileren: hoe zorg je ervoor dat alleen de dingen worden gecompileerd die je nodig hebt, en geen nvidea-drivers als je ati hebt? De config staat standaard wel heel erg vol voor ubuntu...
Heb je hier al gekeken: How to compile the 2.6.18 kernel from kernel.org? Verder staat in deze post een aantal optimalisatiemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

MBV schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:15:
tja, t zal wat werk zijn, en ik zou niet weten waarom je dat zou doen, t levert je amper performance voordelen op bijvoorbeeld.

Maar goed, je kunt kijken welke modules je gebruikt met lsmod, en de dingen in de kernel die niet in modules zitten met dmesg en logisch verstand. Maar je zult toch zo'n beetje de hele configuratie door moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@smokealot: het gaat over debuggen van de ACPI-driver, dus dan is zelf compileren wel erg nodig. En als ik dan toch door dat hele proces heen ga, doe ik het liever goed ;)
Eerste poging mislukt: probleem wat ik wilde verhelpen niet verholpen, wifi werkt niet, en na standby kan ik niet meer resumen :(

@mithras86: bedankt voor de tips :)

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 30-10-2006 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ MBV

Ubuntu is niet het dichtst richting een noob linux. Linspire (en/of freespire) is dat. Daar kan je ook gewoon een klik en creditcard gegevens liscenties op bijvoorbeeld een mp3 codec 'kopen'.

Ook kun je MS Office (via Crossover Office) kopen. Click 'n run noemen ze dat.

Niet errug tweaker vriendelijk. En niet helemaal in de ideologie van 'open source' en vrijheid. Maar wel degelijk de meest noob vriendelijke OS .. zeker voor windows overstappers.

[Over network manager: NetworkManager kent een hele zooi issues:
- het draait onder user-space; wat betekent dat alle netwerk apps ook onder de user moeten draaien. Dat werkt dus niet met een webserver of met systeem-klok-synchornizatie, of zelfs rsync.
- het werkt niet met PPP
- het vernietigd de standaard netwerk configuratie
- lockdown van wat men doet op het netwerk is niet in te stellen. Aangezien de hele netwerk kaart beschikbaar is op user-level om er mee te doen wat de user wil. Geen issue voor een desktop PC, maar wel voor een multi-user setup bij bijvoorbeeld een bedrijf, school of internet-cafe.

Daarom is het niet standaard geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@borgdaville

code:
1
2
sudo apt-get remove totem-mozilla
sudo apt-get install mozilla-mplayer

Ga naar: Systeem -> Beheer -> Softwarebronnen

Voeg onder tabblad 'derde' (3rd party) de volgende repository toe:
code:
1
deb http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/ edgy-plf free non-free

Installeer daarna ook het w32codecs pakket..
code:
1
sudo apt-get install w32codecs

Realpayer-streams, Windows-media-file-streams, embedded quicktime werkt nu allemaal.

Je wilt waarschijnlijk ook flash 9 installeren .. voer het volgende uit:
code:
1
wget -O - "http://www.adobe.com/go/fp9_update_b1_installer_linuxplugin" | gunzip | tar -O --get "flash-player-plugin-9.0.21.55/libflashplayer.so" > /usr/lib/mozilla-firefox/plugins/libflashplayer.so

Dan werken ook alle lastige flash-sites..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hm het blijft lekker gaan hier... ik heb t echt helemaal gehad met ubuntu. Ben g#v#d al 3 dagen bezig om in edgy een nvidia fx5200 aan de praat te krijgen. Het probleem met die beta drivers loste zichzelf niet op dus na lang gezeik toch maar weer een verse herinstall gedaan... EERSTE wat ik doe is universe/multiverse aanzetten en vervolgens nvidia-glx installeeren WEEEEEEEEEEEERRRRR een foutmelding bij het opstarten van x, dit keer "no matching device section for instance (BusID PCI 0:1:0:0)". Terwijl het g#v#d in 6.04 in 1 muisklik geinstalleerd was en perfect werkte.

Ik ga er maar weer lekker mee stoppen denk ik (na een half jaar tevreden ubuntu gebruik). Morgen download ik vista ergens en ben ik van al het gezeik af. Voor niets gaat alleen de zon op zei m'n opa altijd, en groot gelijk had ie.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Waarom blijf je niet bij 6.04 dan? Daar werkt 't toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

HetWonder schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 01:05:
Hm het blijft lekker gaan hier... ik heb t echt helemaal gehad met ubuntu. Ben g#v#d al 3 dagen bezig om in edgy een nvidia fx5200 aan de praat te krijgen. Het probleem met die beta drivers loste zichzelf niet op dus na lang gezeik toch maar weer een verse herinstall gedaan... EERSTE wat ik doe is universe/multiverse aanzetten en vervolgens nvidia-glx installeeren WEEEEEEEEEEEERRRRR een foutmelding bij het opstarten van x, dit keer "no matching device section for instance (BusID PCI 0:1:0:0)". Terwijl het g#v#d in 6.04 in 1 muisklik geinstalleerd was en perfect werkte.

Ik ga er maar weer lekker mee stoppen denk ik (na een half jaar tevreden ubuntu gebruik). Morgen download ik vista ergens en ben ik van al het gezeik af. Voor niets gaat alleen de zon op zei m'n opa altijd, en groot gelijk had ie.
Goed zo kerel. Opgeruimd staat netjes. :*)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 20:30
Ik dacht ook eens een upgrade te doen naar edgy. Dus volgend commando uitgevoerd:
code:
1
sudo update-manager -c -d

Helaas waren er tijdens de installatie een heleboel rare foutmeldingen waardoor uiteindelijk de upgrade is gestopt :'(. Daar stond dan ook geschreven dat het volgende command uitgevoerd moest worden om de nu onbruikbare distro terug bruikbaar te maken.
code:
1
sudo dpkg --configure -a

Helaas kwamen daar ook weer de nodige fouten op :'( en stond er vermeld dat onderstaand commando uitgevoerd moest worden.
code:
1
sudo apt-get install -f

Daar krijg ik volgende output
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
$ sudo apt-get install -f
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
Vereisten worden verbeterd... Klaar
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  samba
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  samba
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 1 verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Er moeten 0B aan archieven opgehaald worden.
Na het uitpakken zal er 7250kB schijfruimte vrijkomen.
Wilt u doorgaan [J/n]? J
(Database inlezen ... 113563 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
samba wordt verwijderd ...
invoke-rc.d: dangling symlink: /etc/rc2.d/S91samba
dpkg: fout bij afhandelen van samba (--remove):
 subproces pre-removal script gaf een foutwaarde 102 terug
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 samba
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Heeft er iemand nog een idee hoe ik alles kan herstellen?
Wanneer ik synaptics opstart krijg ik de melding dat de software-index beschadigd is, iemand ervaring met deze melding?

Oplossing:
Blijkbaar was het probleem dat de symlink naar /etc/rc2.d/S91samba er niet hoorde te zijn. Dus deze even verwijderd en nu ging het wel goed met apt-get install -f :)

Nu nog een apt-get upgrade en hopen dat er geen fouten meer in voorkomen, dan kan ik ook genieten van de nieuwe ubuntu :)

edit:

Oplossing toegevoegd.

[ Voor 9% gewijzigd door Gino op 31-10-2006 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Kijk eens aan. Niet opgeven, maar een goede oplossing vinden en doorgaan. Getuigt van veel meer klasse dan opgeven en schelden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Ik heb een probleem met de Edgy Eft installatie:
De live cd loopt vast zonder dat Edgy Eft ook maar is opgestart: hij loopt vast net voordat het oranje laadbalkje "vol" is. Dan krijg ik ook een hele dunne groene, bijna stippellijn-achtige, streep onder het laadbalkje. Ik kan de terminal ook niet tevoorschijn toveren met Ctrl + Alt + F1. Het enige dat werkt is Ctrl + Alt + Dlt om opnieuw op te starten... ;(
Iemand die misschien een oplossing weet? Dapper deed het eerst wel (zij het in safe graphics mode). Mijn videokaart (X800GTO2) is trouwens een "bios-hacked" sapphire versie (16 pijplijntjes open ipv. 12). Misschien dat het daar aan ligt?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:25

Blaasvis

Cidora \o/

Het is duidelijk dat je niet precies weet hoe het zit :)
De networkmanager deamon draait gewoon onder root of welke andere systeem user dan ook.
nm-applet of knetworkmanager(of hoe het ook heet) draai je als user.
Deze krijgen toegang tot de networkmanager deamon doormiddel van dbus.
Als networkmanager zich aanmeld word er dhclient aan geroepen via dhcdbd of word een vast ip ingesteld afhankelijk van de configuratie.
Ik draai networkmanager op mijn archlinux installatie en start alle daemons die ik na het aanmelden nodig heb via networkmanager-distpatcher.
zaken als ntpdate en netfs worden als root gedraait, en ik durf te wedden dat apache gewoon zou werken.
dat geloof ik direct, want hier heb ik geen ervaring mee.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:20:
- het vernietigd de standaard netwerk configuratie
Ook dit is niet waar, de standaard netwerk configuratie kan gewoon worden mee genomen,
Dit kan hooguit liggen aan de implementatie van de backend van een distro.
In arch kan ik gewoon een vast ip in de netwerk config hangen en dan zal networkmanager dat mee nemen, net als dat ik dhcp ook zo moet instellen.
check ook:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Networkmanager
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:20:
- lockdown van wat men doet op het netwerk is niet in te stellen. Aangezien de hele netwerk kaart beschikbaar is op user-level om er mee te doen wat de user wil. Geen issue voor een desktop PC, maar wel voor een multi-user setup bij bijvoorbeeld een bedrijf, school of internet-cafe
Dit is ook niet waar, je kunt dbus instellen wat een user wel en niet mag, bijvoorbeeld op arch heb ik geen rechten tot networkmanager als je niet in de users groep zit.
Dit kan je snel aanpassen zodat alleen mensen in bijvoorbeeld de network group networkmanager kunnen aanspreken.
Op arch hebben we allerlei groepen om users extra rechten te geven.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Ik kwam trouwens deze site tegen: http://linux-newbie.sunsite.dk/index.html.
Een complete referentie voor beginnende Linux en gevorderde gebruikers.

Ik heb al paar nuttige dingen eruit gevist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

hoe komt het dat ik, zodra ik us-international heb aangezet als keyboard layout, mijn X herstart zodra ik op alleen de backspace druk?|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 16-10 14:18
MBV schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:11:
hoe komt het dat ik, zodra ik us-international heb aangezet als keyboard layout, mijn X herstart zodra ik op alleen de backspace druk?|:(
Een dergelijk achtig probleem?
http://ubuntuforums.org/s...hp?p=855445&postcount=189
Mithras86 in "XGL (en compiz)"

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 31-10-2006 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

ik heb twee keer Xgl draaien, 1 op tty7 en 1 op tty9. tty7 start mythtv automagisch op, en tty7 kun je je op aanmelden en heb je fladdervenstertjes van compiz.

Alleen af en toe crashed compiz spontaan en gaat hij terug naar inloggen. Wordt ook crash report aangemaakt, maar geen idee hoe ik die kan uitlezen :S

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:13:
[...]

linux is nog niet 'af'. ATi drivers zijn 1000 howto's voor, die meestal werken. ...
maar voorlopig nog niet voor de desktop. Tenminste, als je het niet leuk vindt om ermee te prutsen :)
Ik denk dat je daarmee de spijker op z´n kop slaat. Ik vond het prutsen en "proberen" wel even leuk, maar op een gegeven moment moet het gewoon werken en dat duurde me "net iets" te lang. Toen ik een partitie verwijderde en van formaat veranderde om ubuntu wat meer ruimte te geven vond Grub dat niet leuk. Dat was de druppel, win xp cd erin en fixmbr! :9 Linux partities gegegooid en m'n windows NTFS weer groter gemaakt. Opgehoepeld!

Desalniettemin vind ik gnome leuk(er) om mee te werken vergeleken met windows. Echter vind ik het gebruik van schermpjes en .exe's fijner dan commando's in terminals gooien en eindeloos puzzle'en om dingen te krijgen zoals je zelf wilt.

Overigens is het ideaal voor mensen die graag in no-time een compleet systeem willen hebben. Mensen die wat surfen, af en toe een mailtje sturen en wat werken in word hebben binnen een uur een gratis systeem dat voldoende en duidelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou mijn problemen zijn gefixt hoor..

oorzaak: ik heb een aparte schijf waarop ik mijn /home heb, dus na de herinstall van breezy naar edgy ben je dan niets kwijt, zelfs je bureaubladeinstellingen zijn dan nog identiek. Handig... maarja na 4 dagen rotzooien met 98 howto-guides, 25.000 verschillende repositories en 100.000 verschillende nvidia drivers ging x gewoon niet aan de praat.

Dan heb je het wel een beetje gehad ja met ubuntu. Maar wat was nu de oplossing: in /home staat ook de configuratie van allerlei programmas (onzichtbaar weliswaar). Dat zullen de experts hier vast wel weten... maja wat staat daar dus OOK: een paar config bestanden van xorg-xserver. Dus dan kan je kutten in /etc/X11/ wat je wil, als er daar iets fout zit krijg je X niet aan de praat. Oplossing: die config bestanden allemaal verwijderen en vervolgens xorg-xserver uninstallen en vervolgens opnieuw installeren. Werkt als een zonnetje ;)

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.