Ik heb het album gekregen. Ik moet inderdaad zeggen dat het een enorme verbetering is t.o.v. de Hema en ik was de Hema al gewend als goed en relatief goedkoop voor wat je kreeg. Het album is dik en een stuk zwaarder dan die van de Hema. De kwaliteit van de foto's op dat Fuji papier (ik had geen hoogglans, maar gewoon mat) is echt een 100% verbetering t.o.v. het dunnere papier van de Hema. De kleuren en contrasten zijn gewoon echt diep en er zit veel meer diepte in de foto's, dan bij die van de Hema. Ik zie geen rare "verkleuringen" in de blauw-wit verhouding bij luchten. Bij de Hema had ik wel eens dat het witte van de wolken soms een beetje een geel-groenige waas leek te hebben, maar dat is nu helemaal niet.
Ik ben ook gedeeltelijk tevreden over de layflat-pagina-methode. Geen lelijke vouwen meer waardoor je niet weg hoeft te blijven van de pagina-vouw zoals dat moet bij de Hema.
Het enige waar ik niet zo blij mee ben, is dat de vouwrand niet geheel in het midden zit, waardoor de foto's van de rechter pagina's steeds een paar mm doorlopen naar de linkerpagina. Je hebt best kans dat een leek het niet boeit of het niet ziet, maar mij stoort het stoort wel.
Een gevolg daarvan is dat bij 1 volledige pagina toch nog een zwarte rand bij de vouw zat terwijl ik geselecteerd heb dat de foto over de hele pagina verspreid moet worden (en je dus geen zwarte rand meer zou moeten zien). Ik denk dat ze gewoon een paar mm ernaast gezeten hebben.
Dan komen we bij de inbindmethode....daar kan ik eigenlijk niet zoveel over zeggen, maar het lijkt op een wax/lijmlaagje die de pagina's bij elkaar houdt. Ik zie niks van "naaiwerk" ofzo. Dus ik kan nu nog niet veel vertellen of dit betrouwbaar is, of dat de pagina's ertussenuit vallen na herhaaldelijk kijken.
Daarbij werkt topfotoalbum met een raster waardoor je de foto's allemaal gelijk kunt maken, zodat er geen hoogteverschillen zitten in verschillende foto's. Toch zag ik op 3 pagina's dat 1 of 2 foto's net niet helemaal gelijk stonden qua hoogte, terwijl het in de software wel zo was, ook als ik inzoomde. Voordat ik de boel verstuurd had, ben ik elke pagina afgegaan en maximaal ingezoomd om te kijken of er geen verspringing was tussen de foto's.
Waar ik ook niet helemaal enthousiast van word is dat je allereerste en allerlaatste pagina aan de kaft vast gelijmd zit. Wat mij betreft had daar best een leeg vel o.i.d. gemogen, of een losse pagina, zoals dat bij de Hema wel komt.
De streepjescode op de laatste bladzijde en op de achterkant van de kaft zijn echt zeer irritant. Dus je bent al bijna geneigd om daar een minder mooie foto neer te zetten.
Het papier heeft toch een bepaald relief waardoor het soms "vlekkerig" lijkt wanneer je een egale achtergrond hebt. Ik heb nogal wat pagina's met een zwarte achtergrond bij avondfoto's.
Natuurlijk klinkt dit allemaal negatief, maar ik ben nu ook wat strenger met beoordelen omdat dit gewoon veel hoogwaardigere kwaliteit is.
Helaas heb ik ook toch wat foto's die over de hele pagina verspreid worden, die onscherp zijn en die in het klein niet onscherp zijn. Ik kom 1100pixels te kort om een 10Mpix foto op 300DPI te laten drukken in 42x28 formaat. Misschien ligt het daaraan, maar ik denk dat het aan mijzelf heeft gelegen. Ondanks de hoge sluitertijden leek het alsof ik back/frontfocus had met mijn 40D en 17-55 en 10-22 lens. Kep nog niet uitgesloten of het aan de IS ligt, aan de pola-filter, of aan de harde wind die in ierland stond.
Wat wel positief is, is dat ik hier bijna niks van vingervlekken op zie, waar dat bij het gladde, matte papier van de hema wel zo was. De kleuren en contrast zijn gewoon absoluut top! Dus ik denk dat de Hema, hoe tevreden ik ook was, mij als trouwe klant kwijt is

De Hema is absoluut niet slecht, maar als je een album van topfotoalbum in je handen hebt, dan zie en voel je het al in 1 oogopslag. De kwaliteit van de foto's is gewoon veel beter.