Erg jammer dat top-fotoalbum nog geen software aanbiedt die te gebruiken is op een Mac. Een vraag uit nieuwsgierigheid, hoe lang zijn jullie ongeveer bezig met zo'n album (fotoalbum Jumbo, 28*28, met 72 pagina's)? Hoeveel foto's konden jullie ongeveer kwijt in jullie album (foto's en formaat album)?
Ik heb net mijn boek van Malta 2010 binnen via top-fotoalbum. Heb 54 pagina's van 28x19cm. en daar staan ongeveer 45 foto's in. Vooral omdat ik een aantal panorama's erin heb staan die beide pagina's groot zijn.
Voor top-fotoalbum heb ik eerst alle dubbele bladzijdes in illustrator gemaakt, en die als jpg geexporteerd. Dan gewoon per 2 pagina's geimporteerd in de software van top-fotoalbum.
Het is idd jammer dat ze geen software voor de mac hebben.
Voor top-fotoalbum heb ik eerst alle dubbele bladzijdes in illustrator gemaakt, en die als jpg geexporteerd. Dan gewoon per 2 pagina's geimporteerd in de software van top-fotoalbum.
Het is idd jammer dat ze geen software voor de mac hebben.
Vandaag een 30x30 cm profotoalbum binnengekregen via www.profotonet.nl. Was een trouwalbum met leren omslag. Wat een kwaliteit! Ben echt super tevreden, alles klopt gewoon precies zoals het zijn moet.
Ik heb net ook de software van top fotoalbum geprobeerd, wat ik mis is de mogelijkheid om op de mm nauwkeurig foto's te rangschikken en de breedte en lengte van foto's in te typen. Ook de onderlinge afstand ben ik gewend om met de software van profotonet op de mm nauwkeurig in te kunnen typen. Kan dat ook met de software van topfotoalbum en zoja waar kan ik dat vinden?
Ik heb net ook de software van top fotoalbum geprobeerd, wat ik mis is de mogelijkheid om op de mm nauwkeurig foto's te rangschikken en de breedte en lengte van foto's in te typen. Ook de onderlinge afstand ben ik gewend om met de software van profotonet op de mm nauwkeurig in te kunnen typen. Kan dat ook met de software van topfotoalbum en zoja waar kan ik dat vinden?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
vandermark, nee dat kan niet. Het is precies dezelfde software als dat profotonet vorig jaar nog gebruikte. Voor mij kwam hij dus bekend voor, en wist ik met de gebreken om te gaan door ze gewoon algeheel te ontwijken. De fotokwaliteit vind ik net zo goed van profotonet als van top-fotoalbum.
Ok duidelijk. Ik zou dan in indesign de spreads moeten maken om de voor mij noodzakelijke nauwkeurigheid te verkrijgen... Ik blijf dan voorlopig nog via profotonet werken denk ik.
Ik heb er illustrator voor gebruikt, maar idd je moet via een omweg werken. Profotonet is alleen niet de goedkoopste.
Met InDesign kun je in elk geval alle paginas in een keer makenTranceSetter schreef op woensdag 17 november 2010 @ 22:37:
Ik heb er illustrator voor gebruikt, maar idd je moet via een omweg werken. Profotonet is alleen niet de goedkoopste.
Ik heb foto's gemaakt tijdens 2 bruiloften. Deze foto's heb ik geschoten in raw met een D90. De betere en tevens bewerkte foto's moeten in een fotoalbum komen. Naar alle waarschijnlijkheid een album bij top-fotoalbum. Zelf heb ik een mac, dus ik kan geen gebruik maken van de software van top-fotoalbum.
Met een client heb ik afgesproken dat ik de bewerkte foto's in jpeg aanlever, zodat hij er een album van kan maken. En bij de conversie van raw naar jpeg, zit ik vast.
Wat mij niet duidelijk is, is of ik elke foto moet exporteren naar 300 dpi of dat de fotoboeksoftware zal inspecteren of de foto voor de gekozen raster 300 dpi 'proof' is. Immers weet ik niet op welk formaat een specifieke foto wordt afgedrukt. Vraag 1: Wat kan ik het beste doen?
1A) De foto's exporteren in de maximale resolutie in de beste kwaliteit? of
1B) De foto's exporteren in de maximale resolutie in de beste kwaliteit +300 ppi?
Eigenlijk is de centrale vraag: voor het maken van een fotoalbum, moet de foto dan al opgeslagen zijn als jpeg in 300dpi?
Met een client heb ik afgesproken dat ik de bewerkte foto's in jpeg aanlever, zodat hij er een album van kan maken. En bij de conversie van raw naar jpeg, zit ik vast.
Wat mij niet duidelijk is, is of ik elke foto moet exporteren naar 300 dpi of dat de fotoboeksoftware zal inspecteren of de foto voor de gekozen raster 300 dpi 'proof' is. Immers weet ik niet op welk formaat een specifieke foto wordt afgedrukt. Vraag 1: Wat kan ik het beste doen?
1A) De foto's exporteren in de maximale resolutie in de beste kwaliteit? of
1B) De foto's exporteren in de maximale resolutie in de beste kwaliteit +300 ppi?
Eigenlijk is de centrale vraag: voor het maken van een fotoalbum, moet de foto dan al opgeslagen zijn als jpeg in 300dpi?
[ Voor 40% gewijzigd door wilmundo op 20-11-2010 17:53 ]
Top Fotoalbum schijnt niet af te drukken in 300dpi dus daar zou ik me niet heel druk over maken. In principe maakt het niet uit welke resolutie je kiest; de software ziet het gewoon als een afbeelding van x bij y pixels.
Ik heb wel wat afbeeldingen die de hele pagina beslaan (56x28cm) en die heb ik in Gimp gemaakt met 6614x3307 pixels. Overigens is dat album eigenlijk maak 27cm hoog, maar door die grootte te gebruiken kon ik wel foto's op "ware" grootte weergeven (scans van bonnetjes).
Ik heb wel wat afbeeldingen die de hele pagina beslaan (56x28cm) en die heb ik in Gimp gemaakt met 6614x3307 pixels. Overigens is dat album eigenlijk maak 27cm hoog, maar door die grootte te gebruiken kon ik wel foto's op "ware" grootte weergeven (scans van bonnetjes).
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Is het een idee om in de TS een opsomming van de ervaringen te plaatsen?
Nu moet je het hele topic door om te vergelijken.
Nu moet je het hele topic door om te vergelijken.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Anoniem: 22659
Dat lijkt mij een uitstekend idee!
Dit topic stamt sowieso al weer uit 2006. Om die reden duikt het standaard niet op in de zoekresultaten (uit mijn hoofd standaard vanaf 2007). Misschien is het dus beter om een nieuw deel te starten. Als iemand daarvoor interesse heeft dan staat de DM open.
Dit topic stamt sowieso al weer uit 2006. Om die reden duikt het standaard niet op in de zoekresultaten (uit mijn hoofd standaard vanaf 2007). Misschien is het dus beter om een nieuw deel te starten. Als iemand daarvoor interesse heeft dan staat de DM open.
Vandaag een email van TOP Fotoalbum:
Hopelijk betekent dat dat ze op 29 november het nieuw papier beschikbaar hebben (anders gaan ze november ook niet meer halen). Ben het wachten een beetje zat (album staat klaar om geüpload te worden).Heeft u altijd al willen weten hoe wij uw fotoboeken, canvas doeken en Dibond drukken produceren? Dan is dit uw kans!
Kijk vanaf zondag 28 november vijf weken lang, elke zondag, naar het SBS 6 programma Teletrends tussen 13:00 en 15:00.
In de uitzending ziet u hoe wij te werk gaan. Daarnaast presenteren wij ons nieuwe Fotoboek HD Hoogglans papier.
Tijdens de uitzendingen kunt u gebruik maken van de unieke kijkersactie van maar liefst 50% korting op ons Classic boek in formaat 21x28cm.
[ Voor 3% gewijzigd door MrSleeves op 26-11-2010 21:13 ]
apojapo1, MrSleeves, heeft 1 van jullie het nieuwe album met HD papaier al binnen of besteld ?
ben net terug van vakantie en heb de uitzending gemist, en twijfel nog tussen ProFotonet en Top.
Vorige album van ProFotonet was erg mooi, maar duur en sommige stukjes zijn net iets te donker, vergeleken met mijn monitor die ik regelmatig kalibreer.
ben benieuwd hoe men de 50% korting geeft, code of alleen tijdens het programma uploaden of iets dergelijks?
ben net terug van vakantie en heb de uitzending gemist, en twijfel nog tussen ProFotonet en Top.
Vorige album van ProFotonet was erg mooi, maar duur en sommige stukjes zijn net iets te donker, vergeleken met mijn monitor die ik regelmatig kalibreer.
ben benieuwd hoe men de 50% korting geeft, code of alleen tijdens het programma uploaden of iets dergelijks?
Wordt op dit moment verstuurd. Het is alleen jammer dat ik hetzelfde album niet bij de hand heb (ligt bij m'n zus in Duitsland). Wat dat betreft heb ik straks wel perfect vergelijkingsmateriaal.R1 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:39:
apojapo1, MrSleeves, heeft 1 van jullie het nieuwe album met HD papaier al binnen of besteld ?
Ik denk een code tijdens het programma.ben benieuwd hoe men de 50% korting geeft, code of alleen tijdens het programma uploaden of iets dergelijks?
Anoniem: 289407
R1, ik ben nu bezig met het uploaden van een 42x28 album. Ondanks dat pano's bij het uploaden naar de werkmap al gerisized werden tot max. 16 MP (gecomprimeerd d.m.v. resolutieverlaging dus) zie ik nu dat alle foto's zijn gerisized bij de definitieve verzending naar max. 3mb.
Ik laat wel weten hoe de pano's van 84cm eruit zien als die binnen is.
Dat enkele foto's wat afwijken toz de andere in het album kwa helderheid en saturation lees ik wel vaker. Ik had er ook 2 in mijn laatste album van Top-fotoalbum. Zowel helderheid als saturation waren veel te laag.
Ik laat wel weten hoe de pano's van 84cm eruit zien als die binnen is.
Dat enkele foto's wat afwijken toz de andere in het album kwa helderheid en saturation lees ik wel vaker. Ik had er ook 2 in mijn laatste album van Top-fotoalbum. Zowel helderheid als saturation waren veel te laag.
Ik had dit ook laatste met mijn laatste fotoboek, sommige foto's waren veel te donker afgedrukt. Alle bewerkingen staan uit en al mijn foto's zijn in sRGB. Ik blijf het raar vinden
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ik ben blijkbaar goed in xml's aanpassen, want ik kreeg net een mailtje dat het album op nieuw papier wordt gedrukt (na een bevestiging gevraagd te hebben). Het type album is achteraf normaal gesproken niet aan te passen.
Albums die zijn gestart vóór de software-update van een paar dagen terug kunnen niet op het nieuwe foto-papier gedrukt worden. Een gemiste kans als je het mij vraagt voor top-fotoalbum om zo nog meer omzet te maken. Als dit nieuwe papier echt zo'n verbetering is zullen er heus wel een aantal zijn die hierdoor sneller geneigd zijn om een extra album te bestellen op dit papier.
De service van top-fotoalbum is trouwens wel goed alleen is het duidelijk te merken dat hun klantenservice wat verder van de werkvloer zit dan bijv. een profotonet. Uiteraard op basis van mijn ervaringen.
ps. Ben benieuwd hoe mijn gecomprimeerde pano's van 3mb eruit komen te zien op 84cm.
De service van top-fotoalbum is trouwens wel goed alleen is het duidelijk te merken dat hun klantenservice wat verder van de werkvloer zit dan bijv. een profotonet. Uiteraard op basis van mijn ervaringen.
ps. Ben benieuwd hoe mijn gecomprimeerde pano's van 3mb eruit komen te zien op 84cm.
Het is mij althans gewoon gelukt.Anoniem: 289407 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:18:
Albums die zijn gestart vóór de software-update van een paar dagen terug kunnen niet op het nieuwe foto-papier gedrukt worden. Een gemiste kans als je het mij vraagt voor top-fotoalbum om zo nog meer omzet te maken.
Ik had met de klantenservice gemaild over het feit dat mijn kortingscode niet werkte (programma vond dat ik te veel korting kreeg) en dat ik album.xml had aangepast zodat het album op HD papier zou worden afgedrukt.De service van top-fotoalbum is trouwens wel goed alleen is het duidelijk te merken dat hun klantenservice wat verder van de werkvloer zit dan bijv. een profotonet. Uiteraard op basis van mijn ervaringen.
Reactie was: forward de bevestigingsmail naar de klantenservice met de melding dat je glanzend papier wilt. Reactie daarop was dat dat al geselecteerd was (album.xml aanpassen was dus goed gegaan).
Anoniem: 323791
Maar dat weerhoudt je toch niet ervan om dat top fotoalbum aan te maken of te gebruiken?wilmundo schreef op woensdag 17 november 2010 @ 18:24:
Erg jammer dat top-fotoalbum nog geen software aanbiedt die te gebruiken is op een Mac.
Op een Mac kun je ook gewoon Windows draaien,dat weet je toch? BootCamp,VMWare,Parallels...

Vandaag het album binnen gehad (weer erg snel dus). En ik kan niet anders zeggen dat het een erg glossy album is geworden. Verder is de kwaliteit ongeveer gelijk aan het normale papier.R1 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:39:
Ik denk dat het lastig is om op een foto weer te geven, maar als ik beide albums weer in huis heb (de ander ligt in Duitsland) zal ik kijken of ik een vergelijk kan weergeven.
[ Voor 18% gewijzigd door MrSleeves op 02-12-2010 21:01 ]
Ik heb nog eens geinformeerd, met daarop deze reactieKopjeThee schreef op maandag 06 september 2010 @ 19:52:
Ter kennisgeving. Ik heb vandaag even gemaild met top-fotoalbum.com met de vraag of ik ook pdf's kan aanleveren, i.p.v. gebruik te maken van de geleverde software. Hierbij het antwoord:
Geachte kopjethee,
Momenteel kunnen de fotoboeken alleen via onze software ontworpen worden. We zijn echter druk bezig met een uitbreiding waarmee we direct vanuit PDF kunnen produceren. Ik heb echter nog geen datum wanneer dit klaar is. Ik schat echter dat we binnen enkele weken deze oplossing voor handen hebben. Het is dan mogelijk om vanuit indesign direct een PDF te genereren die wij dan afdrukken. Er zal dan uiteraard ook een specificatiedocument uitkomen met daarin alle bruto/netto formaten.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice TOP-Fotoalbum
[...]
Geachte kopjethee,
Bedankt voor uw mail.
Het is nog niet mogelijk om PDF aan te leveren.
Wij zijn hard aan het werk om de software zsm online te plaatsen.
Echter kunnen wij hiervoor geen exacte datum geven.
Daarnaast zal er waarschijnlijk geen pdf mogelijkheid komen, maar een JPG- aanlevermogelijkheid.
Onze excuses voor het ongemak.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben ingelicht.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice Top Fotoalbum
niet te glossy ? als je de mogelijkheid hebt om er een foto van te maken en je ziet er iets van, zie ik het graag!MrSleeves schreef op donderdag 02 december 2010 @ 21:00:
[...]
Vandaag het album binnen gehad (weer erg snel dus). En ik kan niet anders zeggen dat het een erg glossy album is geworden. Verder is de kwaliteit ongeveer gelijk aan het normale papier.
Ik denk dat het lastig is om op een foto weer te geven, maar als ik beide albums weer in huis heb (de ander ligt in Duitsland) zal ik kijken of ik een vergelijk kan weergeven.
het 'oude ' papier had altijd een soort heeeeel fijn bobbeltjes raster, maar alleen als je er schuin overheen kijkt, waarschijnlijk om reflectie te verminderen. Ben heel benieuwd.
@apojapo1
ook de 84cm pano van 3MB....wow, heb nog niet gerekend met 250dpi, maar klinkt als heel laag.
wij zijn nu bezig met een boek in de SW te maken en ga ze dan allemaal wat lichter inzetten en kleine foto;s door een sharpener halen en dan ergens van t weekend in sturen.
overigens liep de SW wel een keer of 3 vast met saven onder Win7-64. Alle anderen wees gewaarschuwd en save na iedere pagina, het kan aan mijn PC liggen maar who knows
Het is behoorlijk glossy.R1 schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:47:
[...]
niet te glossy ? als je de mogelijkheid hebt om er een foto van te maken en je ziet er iets van, zie ik het graag!
Ik heb een poging gedaan er een foto van te maken, alleen redelijk donker. Aan de flits kan je wellicht nog wat van de glans zien; als ik beide albums weer heb, kan ik meer vergelijkende foto's posten.
Originele foto:

In het album:

Er zijn er hier toch nog wel meer die een album in het formaat 42 hebben? De pano's over beide pagina's missen behoorlijk wat van hun scherpte. Het lijken wel 2mp foto's die zwaar zijn vergoot. De fotoboeken van profotonet in het formaat 30cm hadden hier geen last van. De compressie tot 3mb van 'top'fotoalbum blijkt dus te veel voor deze pano's op dit formaat. Jammer want mijn album zit vol met deze pano's 
Volgende keer dan maar weer voor profotonet tenzij ik een pocket album wil.
Deze week nog een keer een album bestellen bij Fotobuch.de
een A3 liggend professional album.
Sinds 26 november hebben ze daarvoor ook een aantal nieuwe materialen voor de kaft toegevoegd, waaronder wit (kust)leder.
Heb even een mailtje gestuurd, en er is al een nieuwe samplekit, met de nieuwe materialen onderweg.
een A3 liggend professional album.
Sinds 26 november hebben ze daarvoor ook een aantal nieuwe materialen voor de kaft toegevoegd, waaronder wit (kust)leder.
Heb even een mailtje gestuurd, en er is al een nieuwe samplekit, met de nieuwe materialen onderweg.
Ze hebben ook een nieuwe bindmethode vermoed ik. Heb er laatst onze vakantieboek gemaakt, 30cm premium square. het papier lijkt ook sterk verbeterd te zijn t.o.v. vorig jaar. Toen was het al uitstekend, maar nu is het papier nog veel zwaarder uitgevoerd. Ik heb al menig fotoboek in m'n handen gehad, maar nog niet met zo'n dik papier. Ik ben uitermate tevreden. Bovendien heeft fotobuch.de een uitstekend stuk software op de markt gezet.
[ Voor 15% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 08-12-2010 00:01 ]
Hier staat tekst
laatste boek wat ik er besteld heb was vorig jaar november. Een premium ook.
Kan niet anders zeggen dat de kwaliteit daar echt super is.
En als die inmiddels nog eens is verbeterd is helemaal top dan.
Kan niet anders zeggen dat de kwaliteit daar echt super is.
En als die inmiddels nog eens is verbeterd is helemaal top dan.
Anoniem: 167065
vanavond bij een expositie een blurb boekje in mijn handen gehad, vond het echt heel mooi eruit zien
zie
http://www.nikkivandervelden.com/portfolio/exhibition
waarbij je ook een digitaal voorbeeld kan doorbladeren
expositie hangt er nog eventjes samen met een inkijkexemplaar van het boekje
en vond de expo ook retesterk
zie
http://www.nikkivandervelden.com/portfolio/exhibition
waarbij je ook een digitaal voorbeeld kan doorbladeren
expositie hangt er nog eventjes samen met een inkijkexemplaar van het boekje
en vond de expo ook retesterk
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 09-12-2010 23:33 ]
lijkt wel weer beter de ouderwetse 'foto' te benaderen. Zijn de foto's ook echt donkerder afgedrukt naar jouw idee of komt dat door de foto van foto ?MrSleeves schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:19:
[...]
Het is behoorlijk glossy.
Ik heb een poging gedaan er een foto van te maken, alleen redelijk donker. Aan de flits kan je wellicht nog wat van de glans zien; als ik beide albums weer heb, kan ik meer vergelijkende foto's posten.
Originele foto:
Wordt alleen niet vrolijk van het verhaal van apojapo1 en de afdruk scherpte door de compressie...

denk dat we van t weekend toch ook maar de gok nemen en Topfotoalbum proberen met het nieuwe papier, dank iig!
Afgelopen donderdag avond zoals gezegd een trouwalbum besteld bij Fotobuch.de
Vandaag al vanuit Duitsland ontvangen
De kwaliteit is weer
Ik heb een van de nieuwe cover materialen gebruikt.
Wit kunstleder.
Er zat tevens een briefje bij dat ze nu 25 garantie op het bindwerk geven.
specs: A3 professional album met witte kunstlederen cover met custom tekst ingelegd. 38 pagina's.
prijs: ca € 115
misschien later nog wat foto's.
Vandaag al vanuit Duitsland ontvangen
De kwaliteit is weer
Ik heb een van de nieuwe cover materialen gebruikt.
Wit kunstleder.
Er zat tevens een briefje bij dat ze nu 25 garantie op het bindwerk geven.
specs: A3 professional album met witte kunstlederen cover met custom tekst ingelegd. 38 pagina's.
prijs: ca € 115
misschien later nog wat foto's.
Dat komt echt door foto van foto. Niet veel mogelijkheid om in daglicht te schieten, dus dit 's avonds gedaan.R1 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 11:13:
[...]
lijkt wel weer beter de ouderwetse 'foto' te benaderen. Zijn de foto's ook echt donkerder afgedrukt naar jouw idee of komt dat door de foto van foto ?
Anoniem: 298202
Gisteren een trouwalbum van Profonet ontvangen op het nieuwe HD papier, 60 pagina's,151 euro.
Kwaliteit is erg goed, ook zwart wit wordt zonder enig kleurzweem weergegeven.
Op zich is dit het beste wat ik tot nu toe gezien heb, alleen wel iets prijzig voor vakantie albums, voor (semi) professioneel werk is het perfect, ze hebben ook nog een echte professionele lijn, kosten echter ruweg het dubbele.
Software is erg handig als je zelf layuts moet maken,vanwege alle positionerings functies.
Enige probleem is dat er een extra spread aan het eind is toegevoeg die gelijk is aan de eerste 2 pagina's.
Maandag dus terugsturen en contact opnemen met support, kan dus binnenkort ook feedback geven over de kwaliteit daarvan.
Kwaliteit is erg goed, ook zwart wit wordt zonder enig kleurzweem weergegeven.
Op zich is dit het beste wat ik tot nu toe gezien heb, alleen wel iets prijzig voor vakantie albums, voor (semi) professioneel werk is het perfect, ze hebben ook nog een echte professionele lijn, kosten echter ruweg het dubbele.
Software is erg handig als je zelf layuts moet maken,vanwege alle positionerings functies.
Enige probleem is dat er een extra spread aan het eind is toegevoeg die gelijk is aan de eerste 2 pagina's.
Maandag dus terugsturen en contact opnemen met support, kan dus binnenkort ook feedback geven over de kwaliteit daarvan.
gisteren het boek van top-fotoalbum binnen gekregen en ik moet zeggen dat ik het HD papier mooier vind dan het matte. Ik heb hem direct naast het vorige boek van profotonet gelegd (mat) en doordat het mat in avondlicht een beetje een metallic glans krijgt onder bepaalde hoeken, vind ik het HD papier glossy toch beter 'leesbaar'; plus de scherpte komt beter over.
Mijn vrouw vindt het topfotoalbum meer chique, dus smaken verschillen
kwaliteit van kleur en scherpte vind ik zeer goed, hoewel ook hier donkere stukken soms net te donder zijn geworden, maar minimaal.
1 nadeeltje, eigenlijk 2: de barcode, hoe klein dan ook (maar dat wisten we) en het feit dat de eerste en laatste foto pagina's direct tegen de cover worden geplaatst. De profotnet oplossing met een binnen kaft vind ik beter. Nu krijgen de pagina's iets vervorming door de omgevouwen kaft.
Al met al voor deze prijs die vele malen goedkoper is, zeer goed.
(Nog een klein minpuntje is dat ik persoonlijk het boek net iets te klein vind t.o.v. profoto die 2 cm breden en 1 hoger is uit mijn hoofd.
)
Mijn vrouw vindt het topfotoalbum meer chique, dus smaken verschillen
kwaliteit van kleur en scherpte vind ik zeer goed, hoewel ook hier donkere stukken soms net te donder zijn geworden, maar minimaal.
1 nadeeltje, eigenlijk 2: de barcode, hoe klein dan ook (maar dat wisten we) en het feit dat de eerste en laatste foto pagina's direct tegen de cover worden geplaatst. De profotnet oplossing met een binnen kaft vind ik beter. Nu krijgen de pagina's iets vervorming door de omgevouwen kaft.
Al met al voor deze prijs die vele malen goedkoper is, zeer goed.
(Nog een klein minpuntje is dat ik persoonlijk het boek net iets te klein vind t.o.v. profoto die 2 cm breden en 1 hoger is uit mijn hoofd.
^^ Bedankt, dan maak ik dus 2 lege pagina's aan het begin en eind.
Beetje omslachtig maarja, het is niet anders...
Beetje omslachtig maarja, het is niet anders...
Net terug van vakantie en wil mijn fotoboek nou eens niet bij de Hema laten ontwikkelen maar bij top-fotoalbum. Ik heb heel wat panorama's die ik op 84cm af wil laten drukken, alleen nou zie ik dat ik mijn panorama van 6204x2418 opgeslagen heb met een resolutie van 300 pixels/inch en is maar 2MB groot. Ik vroeg me af of dat wel voldoende is voor die afdruk, of dat ik ze opnieuw moet maken en op moet slaan op een hogere resolutie?
Zie hier een voorbeeld foto http://www.onbereikbaar.nl/annapurna.jpg
Zie hier een voorbeeld foto http://www.onbereikbaar.nl/annapurna.jpg
www.onbereikbaar.nl
6204/300 = 20.68 inch = 52.5cm breed, nee dus, ga je niet redden op 300dpi
Hier staat tekst
ligt eraan wat je bedoeld met "hogere resolutie".FRoSTy schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:22:
of dat ik ze opnieuw moet maken en op moet slaan op een hogere resolutie?
Als je daarmee de dpi bedoeld, dan heeft dat geen enkel nut.
of je nu 300 dpi of 3000 insteld, je foto zal evengoed 6204x2418 pixels blijven.
waar het op neerkomt is dit. je foto is 6204 pixels breed.
wil je 300dpi afdrukkwaliteit dan kan je afdruk maximaal 6204/300 = 20,68inch = 52,5cm breed worden (zoals sjaak al zei).
Ga je hem toch op 84 cm afdrukken, dan zal de kwaliteit 84/2,54 = 33 inch. 6204/33 = 188dpi zijn.
wil je echt 300dpi op 84 cm, dan kan dat enkel als je bron foto 9900 pixels breed is.
Ok duidelijk, dan is het dus men eigen risico om te zien wat er overblijft van de kwaliteit
www.onbereikbaar.nl
Ik denk dat pixels in jouw foto niet het probleem zijn. Hoewel ik het een erg mooie foto vind van een schitterende 8000-er, vind ik de scherpte niet geweldig en er zit relatief veel ruis in. Hier bedoel ik niet mee dat je dit beeld maar als klein plaatje moet zetten in een fotoboek ipv een indrukwekkend, groot panorama, maar dat de optimale kwaliteit niet haalbaar is met dit beeld.FRoSTy schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:08:
Ok duidelijk, dan is het dus men eigen risico om te zien wat er overblijft van de kwaliteit
Anoniem: 298202
<update profotonet>
Het probleem met de eerste pagina die aan het eind werd herhaald bleek het gevolg te zijn van het gebruik van een project dat aangemaakt was met de oude versie van de software te versturen met de nieuwe versie.
Dit probeem kan niet meer meer optreden omdat na 15 dec. alleen nog projecten met de laatste versie kunnen worden besteld. Mijn bestelling zat precies op die grens.
Omdat sprake was van onduidelijkheid hoe samenspel oude project en nieuwe software precies werkte kon ik een gecorrigeerd album voor halve prijs bestellen. Support was erg behulpzaam en goed op de hoogte.
Kwaliteit album is perfect op HD glans papier, doet me denken aan de 'oude' Fuji Frontier afdrukken.
Het probleem met de eerste pagina die aan het eind werd herhaald bleek het gevolg te zijn van het gebruik van een project dat aangemaakt was met de oude versie van de software te versturen met de nieuwe versie.
Dit probeem kan niet meer meer optreden omdat na 15 dec. alleen nog projecten met de laatste versie kunnen worden besteld. Mijn bestelling zat precies op die grens.
Omdat sprake was van onduidelijkheid hoe samenspel oude project en nieuwe software precies werkte kon ik een gecorrigeerd album voor halve prijs bestellen. Support was erg behulpzaam en goed op de hoogte.
Kwaliteit album is perfect op HD glans papier, doet me denken aan de 'oude' Fuji Frontier afdrukken.
Zij maken een fout en jij mag nog een keer betalen, lekker is dat dan...
Wat dat betreft heeft TOP Fotoalbum ons probleem beter opgelost: transparantie gebruikt, toch gratis een nieuw album. Zit nu met twee albums die praktisch gelijk zijn: eentje op HD hoogglans en eentje op mat papier.
Ik heb wel het idee dat de matte uitvoering beter bestand is tegen vet en vingerafdrukken. De glanzende uitvoering is wat delicater, maar wel mooier.
Ik heb wel het idee dat de matte uitvoering beter bestand is tegen vet en vingerafdrukken. De glanzende uitvoering is wat delicater, maar wel mooier.
Ik vraag me af waar dit vandaan komt, ik heb gister mijn album geupload en ik moest gewoon de volle 221MB (22 spreads, ~10 MB per stuk) versturen. Volgens hun site drukken ze af met 300dpi en dan het lijkt me niet dat ze er dan zware compressie overheen gaan gooien, om het daarna weer te schalen naar 300dpi.Anoniem: 289407 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:51:
Er zijn er hier toch nog wel meer die een album in het formaat 42 hebben? De pano's over beide pagina's missen behoorlijk wat van hun scherpte. Het lijken wel 2mp foto's die zwaar zijn vergoot. De fotoboeken van profotonet in het formaat 30cm hadden hier geen last van. De compressie tot 3mb van 'top'fotoalbum blijkt dus te veel voor deze pano's op dit formaat. Jammer want mijn album zit vol met deze pano's
Compressie staat los van resolutie. Je kunt een hele hoge resolutie met een zware compressie hanteren, maar dan verlies je scherpte en poppen de JPEG artifacten als paddestoelen uit de grond. Het wordt tijd dat die grappenmakers overstappen op JPEG2000, dat scheelt nog meer dataverkeer en de kwaliteit is extreem veel beter. Een tijdje wachten om het te maken heb ik wel over voor een beter boek.ThomasW schreef op zondag 26 december 2010 @ 19:43:
[...]
Ik vraag me af waar dit vandaan komt, ik heb gister mijn album geupload en ik moest gewoon de volle 221MB (22 spreads, ~10 MB per stuk) versturen. Volgens hun site drukken ze af met 300dpi en dan het lijkt me niet dat ze er dan zware compressie overheen gaan gooien, om het daarna weer te schalen naar 300dpi.
Je hebt gelijk, verkeerde termen door elkaar heen gebruikt.
Maar dan nog zie ik nergens een resize (door compressie danwel resolutievermindering) naar 3MB per spread. Het lijkt mij dat als je zware compressie gebruikt je dat vóór het uploaden doet, en dat is gewoon niet het geval.
Maar dan nog zie ik nergens een resize (door compressie danwel resolutievermindering) naar 3MB per spread. Het lijkt mij dat als je zware compressie gebruikt je dat vóór het uploaden doet, en dat is gewoon niet het geval.
Als jij de volle mep hebt moeten uploaden, zal er wel niet 3 MB per spread doorheen gaan, maar de volle 10 MB. Dat is een beetje wat ik hoopThomasW schreef op maandag 27 december 2010 @ 14:39:
Je hebt gelijk, verkeerde termen door elkaar heen gebruikt.
Het kan zijn dat die kleinere variant voor preview en/of opmaakdoeleindes wordt gebruikt en niet uiteindelijk wordne geupload.
Dankje, je hebt wel gelijk wat betreft de scherpte en de ruis. Als ik de foto niet te groot afdruk zal het wel wat meevallen denk ik.PageFault schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:22:
[...]
Ik denk dat pixels in jouw foto niet het probleem zijn. Hoewel ik het een erg mooie foto vind van een schitterende 8000-er, vind ik de scherpte niet geweldig en er zit relatief veel ruis in. Hier bedoel ik niet mee dat je dit beeld maar als klein plaatje moet zetten in een fotoboek ipv een indrukwekkend, groot panorama, maar dat de optimale kwaliteit niet haalbaar is met dit beeld.
Ben nu druk bezig met het fotoboek, alleen loop tegen een probleem aan. Als ik een panorama foto inlaad, dan wordt deze heel onscherp weergegeven. Hoe klein ik de foto ook maak, de foto blijft onscherp. Heeft iemand ervaring met panorama's bij top-fotoalbum, ik top-fotoalbum ook al gemailed maar nog geen reactie.
www.onbereikbaar.nl
Je ziet een kleine versie, 800px breed als preview. Bij top fotoalbum/canvas klantenservice hebben ze vakantie, maandag zijn ze weer bereikbaar volgens hun antwoordapparaat.
[ Voor 17% gewijzigd door ThomasW op 28-12-2010 14:43 ]
Top-fotoalbum slaat je foto 3x op (zie ook de Documents and settings waar ze daadwerkelijk worden opgeslagen): thumbnail, preview, en origineel (weet niet zeker of dit nu echt origineel is). Thumbnail is degene in het selectieschermpje (waar de hele lijst staat), preview op de pagina's.
Puur gedaan om de boel responsive te houden. Als je i.p.v. de preview een origineel neerzet (wel eens gedaan om kaders te vergelijken), dan wordt het een heel traag programma.
Puur gedaan om de boel responsive te houden. Als je i.p.v. de preview een origineel neerzet (wel eens gedaan om kaders te vergelijken), dan wordt het een heel traag programma.
Ik heb, na een aantal albums bij Pixum en deze zomer een album bij PhotoBox nu voor het eerst een album besteld bij Top-Fotoalbum. Hij is nog niet binnen, maar hieronder even mijn eerste ervaringen:
- De prijs is heel goed voor een album met deze eigenschappen (lay-flat, dik fotopapier, etc)
- De software kan wat sneller (die van Pixum is veel sneller) en handiger in het gebruik zijn. Ik heb me vooral wezenloos gezocht naar de optie om het aantal pagina's naar beneden aan te passen (blijkt onder de knop pagina's toevoegen te zitten). En komt zeker boven de flash-webapp die Photobox gebruikt voor het samenstellen van albums
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
De postbode stond voor de deur met mijn 21x28 album. Ik kan niet anders zeggen dat de kwaliteit gewoon erg goed is. Alle foto's zijn scherp, ook de 42x28 spreads, dus van kwaliteitsverlies bij het uploaden is geen sprake. Ik ben wel blij dat ik 2 witpagina's er in heb gedaan, de eerste en laatste pagina komen rechtstreeks op de kaft.
Begin vorig jaar heb ik een fotoalbum besteld bij Pixum. Ik was zeer tevreden over de kwaliteit. Het papier was stevig en had een matte glans. Dat had wel zijn voordelen. Minder glare (wel, toch meer diffuus weerkaatst), en minder opvallende vingerafdrukken.
Nu wil ik aan men fotoalbum van onze laatste reis beginnen, en zie ik op pixum.be bij het fotoalbum in kwestie (Fotoboek groot panorama) "NIEUW: Nu ook beschikbaar met fraaie hoogglans coating!".
Kan iemand me zeggen wat deze nieuwe optie is? Is die beter dan wat ik gewoon ben van vorig jaar of niet?
De prijs is gelijk, maar met de "hoogglans" optie kan ik tot 152 pagina's gaan, op het "gewone" fotopapier maar tot 82 pagina's, net als vorig jaar.
Nu wil ik aan men fotoalbum van onze laatste reis beginnen, en zie ik op pixum.be bij het fotoalbum in kwestie (Fotoboek groot panorama) "NIEUW: Nu ook beschikbaar met fraaie hoogglans coating!".
Kan iemand me zeggen wat deze nieuwe optie is? Is die beter dan wat ik gewoon ben van vorig jaar of niet?
De prijs is gelijk, maar met de "hoogglans" optie kan ik tot 152 pagina's gaan, op het "gewone" fotopapier maar tot 82 pagina's, net als vorig jaar.
De hoogglans is hetzelfde afgewerkt als glanzend fotopapier, of dat mooier/beter is is aan jou.
Bij het verzenden van mijn album was elke afbeelding ongeveer tot 3mb groot. Zo ook mijn pano's van 84cm. Uiteindelijk wil ik natuurlijk dat de pano's scherp zijn maar dat zijn ze dus totaal niet. Sommige zien er gewoon niet uitThomasW schreef op zondag 26 december 2010 @ 19:43:
[...]
Ik vraag me af waar dit vandaan komt, ik heb gister mijn album geupload en ik moest gewoon de volle 221MB (22 spreads, ~10 MB per stuk) versturen. Volgens hun site drukken ze af met 300dpi en dan het lijkt me niet dat ze er dan zware compressie overheen gaan gooien, om het daarna weer te schalen naar 300dpi.
Dan zou ik toch maar klagen bij top fotoalbum, dat hoort gewoon niet.
Ik heb gisteren mijn 30x30cm profotonet album binnengekregen met het nieuwe fuji HD glossy papier. Wat een schitterende kwaliteit zeg! Dikke pagina's met super scherpe foto's. Met name het contrast en kleurechtheid valt me echt op. Ik weet dat profotonet iets duurder is, maar voor dit soort albums wil ik het beste. Wat wel grappig is: bij de orderstatus zag ik dat ze mijn album opnieuw hebben afgedrukt voordat ik het kreeg; blijkbaar is bij de kwaliteitscheck bepaald dat het niet goed was.
Hieronder een paar foto's, al kun je hier niet de echte kwaliteit mee zien (met name de kleuren komen niet goed over), maar toch:

IMGP0101 by bartvandermark, on Flickr

IMGP0098 by bartvandermark, on Flickr

IMGP0096 by bartvandermark, on Flickr

IMGP0094 by bartvandermark, on Flickr

IMGP0092 by bartvandermark, on Flickr
Hieronder een paar foto's, al kun je hier niet de echte kwaliteit mee zien (met name de kleuren komen niet goed over), maar toch:

IMGP0101 by bartvandermark, on Flickr

IMGP0098 by bartvandermark, on Flickr

IMGP0096 by bartvandermark, on Flickr

IMGP0094 by bartvandermark, on Flickr

IMGP0092 by bartvandermark, on Flickr
Ziet er mooi uit Bart! Erg mooie voorkant ook
Ik ga er van uit dat je die zelf hebt ontworpen in bijv. Photoshop? Of zit dit als template in de applicatie van Profotonet?
Dank
Voorkant is ontworpen in Adobe Illustrator, en gebruik makend van een bestaand vector bestand die ik met de foto's heb aangevuld. Geeft een erg leuke uitstraling zo en is weer wat anders dan een foto met tekst erop.
Bij mijn recente boek van fotobuch.de kwam de middelste pagina opeens los. (na 2 weken)
Aangezien ik dit probleem nooit eerder heb gehad (ca 5 boeken daar besteld), en ze zelf zeggen een gepatenteerde bind-techniek te hebben waar ze nu 25 jaar garantie op geven, lijkt het me dat dit een productiefout geweest is.
Na een mailtje met foto gestuurd te hebben, werd er direct kosteloos een reprint in het systeem gezet.
Klein voordeel van het euvel, de schoonouders van mijn zus wilden ook een kopie van haar trouwalbum, dus die kon ze nu die met de losse pagina geven.
Nou, gisteren komt de reprint binnen, ziet er helemaal perfect uit weer.
Zitten er alleen 2 exemplaren in de doos
Dus nu hebben mijn ouders ook een gratis exemplaar van het trouwalbum.
Aangezien ik dit probleem nooit eerder heb gehad (ca 5 boeken daar besteld), en ze zelf zeggen een gepatenteerde bind-techniek te hebben waar ze nu 25 jaar garantie op geven, lijkt het me dat dit een productiefout geweest is.
Na een mailtje met foto gestuurd te hebben, werd er direct kosteloos een reprint in het systeem gezet.
Klein voordeel van het euvel, de schoonouders van mijn zus wilden ook een kopie van haar trouwalbum, dus die kon ze nu die met de losse pagina geven.
Nou, gisteren komt de reprint binnen, ziet er helemaal perfect uit weer.
Zitten er alleen 2 exemplaren in de doos

Dus nu hebben mijn ouders ook een gratis exemplaar van het trouwalbum.
wie van jullie gebruikt bv indesign om alle pagina's al te maken en dan in 1 keer in het album te zetten?
ik gebruik zelf de software van Profotonet maar vraag me altijd af wat er met mijn templates gebeurt als ik eens een verse windows installeer. want ik kan de templates niet terugvinden in de folder van profotonet en ben bang dat die dus kwijt zijn na een verse instal.
ik gebruik zelf de software van Profotonet maar vraag me altijd af wat er met mijn templates gebeurt als ik eens een verse windows installeer. want ik kan de templates niet terugvinden in de folder van profotonet en ben bang dat die dus kwijt zijn na een verse instal.
[ Voor 1% gewijzigd door A4-tje op 15-01-2011 21:49 . Reden: programma aangepast naar indesign ]
Ik gebruik zelf photoshop om mijn pagina's te maken.
Ik heb zelf een photoshop template gemaakt die exact overeenkomt met het afdrukformaat op 300dpi inclusief de snij marges.
Ik heb zelf een photoshop template gemaakt die exact overeenkomt met het afdrukformaat op 300dpi inclusief de snij marges.
@ marco,
is het dan niet makkelijker om die templates in indesign te maken? omdat je daar wat makkelijk de indeling en afmetingen van de foto's kan wijzigen. of maak je gebruik van lagen om de verschillende afmetingen en locaties aan te passen?
dan is dat misschien ook wel een oplossing vooe me (wel weer even flink oefenen :0)
is het dan niet makkelijker om die templates in indesign te maken? omdat je daar wat makkelijk de indeling en afmetingen van de foto's kan wijzigen. of maak je gebruik van lagen om de verschillende afmetingen en locaties aan te passen?
dan is dat misschien ook wel een oplossing vooe me (wel weer even flink oefenen :0)
uiteraard werk ik met lagen, en maskers om overgangen te maken.
Ook heb ik meerdere style presets voor schaduw randen en fotoborders.
belangrijkste punt is dat ik met photoshop veel handiger ben dan met indesign.
Ook heb ik meerdere style presets voor schaduw randen en fotoborders.
belangrijkste punt is dat ik met photoshop veel handiger ben dan met indesign.
Anoniem: 273465
Vraagje:
Ik zou graag mijn opmaak in Photoshop willen doen. Ik wil een boek dat 30 x 30 is en die je gewoon met software van het bedrijf kan maken (ik noem een HEMA, Albelli etc.)
Als ik in Photoshop de pagina's op 300 dpi maak. Hoe groot moeten de pagina's dan zijn? Gewoon 30 x 30 of groter zodat je ze in de software kan verkleinen en ze scherper worden.
Ik hoop dat iemand mij met deze vraag kan helpen!
Extra bonus vraagje: Als ik een document maak van 300 pixels/inch, dan zijn alle plaatjes die ik erin upload heel klein. Deze moet ik dan allemaal veel groter slepen. Worden ze hierdoor waziger? (als dit te technisch is voor dit topic, zeg het dan maar hoor)
Ik zou graag mijn opmaak in Photoshop willen doen. Ik wil een boek dat 30 x 30 is en die je gewoon met software van het bedrijf kan maken (ik noem een HEMA, Albelli etc.)
Als ik in Photoshop de pagina's op 300 dpi maak. Hoe groot moeten de pagina's dan zijn? Gewoon 30 x 30 of groter zodat je ze in de software kan verkleinen en ze scherper worden.
Ik hoop dat iemand mij met deze vraag kan helpen!
Extra bonus vraagje: Als ik een document maak van 300 pixels/inch, dan zijn alle plaatjes die ik erin upload heel klein. Deze moet ik dan allemaal veel groter slepen. Worden ze hierdoor waziger? (als dit te technisch is voor dit topic, zeg het dan maar hoor)
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 273465 op 20-01-2011 20:16 ]
Je moet in Photoshop je pagina 30 x 30 cm maken. Vervolgens is het beste om te achterhalen op wat voor dpi de afdrukcentrale afdrukt en deze in Photoshop in te stellen. Als je dat niet kunt achterhalen is 300 dpi een veilige keuze. Meer dpi gaat alleen grotere bestanden opleveren, geen kwaliteitsvoordeel aangezien er volgens mij geen afdrukcentrale is die op meer dan 300 dpi afdrukt.Anoniem: 273465 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:25:
Als jij ze moet vergroten, dan moet Photoshop de extra pixels er bij berekenen. Hierdoor verlies je inderdaad aan scherpte. Wel moet je in je achterhoofd houden dat 300 dpi best wel veel is, als jij je foto's op bijv. 40 cm afstand gaat bekijken (boek licht op tafel, jij zit op een stoel), dan ziet een foto van 150 dpi er ook nog wel scherp uit.Extra bonus vraagje: Als ik een document maak van 300 pixels/inch, dan zijn alle plaatjes die ik erin upload heel klein. Deze moet ik dan allemaal veel groter slepen. Worden ze hierdoor waziger? (als dit te technisch is voor dit topic, zeg het dan maar hoor)
Je hebt het over 'veel groter slepen'. Hoeveel bij hoeveel pixels zijn je foto's? Foto's van bijv. een 12 megapixel camera zijn namelijk 3000 x 4000 pixels (bij een 3 staat tot 4 verhouding), bij 300 dpi betekent dat dus 10 x 13,3 inch. Dat is dus dat is dus ongeveer 25 x 33 cm. Dan zouden je foto's dus ongeveer even groot als je blz's in Photoshop moeten komen.
Nog een kleine tip, laat je foto's in als smart object. Dan blijft de volledige kwaliteit van je foto's behouden als je ze verkleint. Als je vervolgens later wat verandert en de foto weer wat groter wilt hebben, heb je geen kwaliteitsverlies.
Top bedankt! Ik heb het hier niet over mijn foto's maar over plaatjes van Internet. Ik heb een plaatje van 1590 × 1005 pixels en een texture van 1600 x 1031 pixels. Ik wil de texture als achtergornd van de 'bladzijde' maar als ik deze importeer is het echt een klein deel van de bladzijde en moet ik hem een paar keer groter maken om hem passend te maken.--Niels-- schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:34:
[...]
Je hebt het over 'veel groter slepen'. Hoeveel bij hoeveel pixels zijn je foto's?
Aangezien ik een beetje het scrapbook idee wil met kaarten van de plaats van vakantie en alles op de achtergrond, is het vrij moeilijk om online plaatjes te vinden van 3000 x 3000 pixels
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 273465 op 20-01-2011 22:18 ]
30cm is 11,81 inch. bij 300dpi is dat 3500x3500 pixels.Anoniem: 273465 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:14:
[...]
een texture van 1600 x 1031 pixels. Ik wil de texture als achtergornd van de 'bladzijde' maar als ik deze importeer is het echt een klein deel van de bladzijde en moet ik hem een paar keer groter maken om hem passend te maken.
Als je die texture die maar 1031 pixels hoog is daar in plaatst, moet je die inderdaad gaan vergroten.
Je moet dan wel beseffen dat ook al vergroot je die texture, en ook al maak je je bestand op 300 DPI, de daadwerkelijke kwaliteit van dat plaatje zal nooit hoger zijn dan 87 DPI. (1031pixels / 11,81 inch)
Top ik snap het helemaal!
Zou iemand mij alleen nog kunnen helpen aan de naam van voorgemaakte layouts voor foto boeken. Zodat je zeg maar 'lijstjes' hebt en je er alleen nog fotos in hoeft te slepen. Ik kan even niet op de naam komen en kan ze dus niet op Internet vinden.
Zou iemand mij alleen nog kunnen helpen aan de naam van voorgemaakte layouts voor foto boeken. Zodat je zeg maar 'lijstjes' hebt en je er alleen nog fotos in hoeft te slepen. Ik kan even niet op de naam komen en kan ze dus niet op Internet vinden.
als je overweg kan met indesign kan je ook al templates maken die je vervolgens makkelijk kan opslaan/hergebruiken/aanpassen. je moet dan wel goed weten welke afmetingen de spreads moeten hebben. vaak kan je die vinden maar als je ze niet goed hebt heb je kans op witte randen of dat je delen van (achtergrond)foto's mist.
We maken al enkel jaren een jaaragenda met foto's via de Hema. Maar omdat de Hema zijn software heeft aangepast en het goed plaatsen en schalen van foto's praktisch onmogelijk werd heb ik gekozen voor blurb. Ik heb wat kennis van Indesign en het stond me wel aan om de hele agenda zelf in te delen Was wel extra werk om te maken (met name het eerste keer vergeten de rug van de template aan te passen aan het aantal pagina's in Indesign). Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Dus PDF to Book is zeer aan te raden als je zelf een mooi boek in elkaar wil draaien en je wil volledig de vrije hand daarin hebben 
Over Blurb ben ik dus zeer tevreden. Softcover ziet er netjes uit. Foto's zijn prima afgedrukt en de kleuren zijn prima.
Voor een echt fotoalbum wil ik top-fotoalbum ook nog wel eens proberen.
Over Blurb ben ik dus zeer tevreden. Softcover ziet er netjes uit. Foto's zijn prima afgedrukt en de kleuren zijn prima.
Voor een echt fotoalbum wil ik top-fotoalbum ook nog wel eens proberen.
Minor quotebump...jfeelders schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 16:25:
Ik heb net ons trouwalbum van Fotoproduct4u binnen gekregen. We hadden gekozen voor het 30x30cm album. Ik ben er erg blij mee. De kwaliteit van elke pagina is zeer goed. Bijna alle foto's waren 250+ DPI en zijn door de Fotoproduct4u editor verkleind naar 200DPI. Maar de afdrukken zijn absoluut pixel- en ruisvrij. Zelfs waar foto's erg waren opgeblazen (panoramafoto van 180DPI) is de kwaliteit in stand gebleven.
De editor is erg gebruiksvriendelijk en veelzijdig. Je kan een album geheel naar eigen wens invullen. Je kan uitsnedes uit foto's maken en die vergroten (je DPI gaat dan natuurlijk wel achteruit). Ook panoramafoto's zijn mogelijk (lees mijn post hierboven).
De verwerking en bezorging na het insturen kostte in mijn geval iets meer dan een week. All-in-all een aanrader dus!
Maar goed, genoeg gepraat, foto's:
Heej, dat is Landgoed Te Werve in Rijswijk, daar ben ik ook onlangs getrouwd (alleen toen de hele dag regen

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zijn er nog belangrijke ontwikkelingen gaande in de fotoalbum wereld?
Dit topic ligt al best lang stil. Laatste significante ontwikkeling is die van het glossy/glans papier van fuji (o.a. bij top-fotoalbum)
Zijn er nog nieuwe aanbieders met mooie kortingen?
Dit topic ligt al best lang stil. Laatste significante ontwikkeling is die van het glossy/glans papier van fuji (o.a. bij top-fotoalbum)
Zijn er nog nieuwe aanbieders met mooie kortingen?
Edit: Bij deze poll hebben diverse mensen de links om te stemmen aangezien voor links naar de websites. Hierdoor zijn de resultaten minder betrouwbaar. Ik raad aan om naar deze poll te gaan.
Dit interessante topic kan wel een schop gebruiken
Laat ik maar weer eens mijn periodieke poll er in gooien.
Poll: Waar wordt je volgende album geprint?
• foto.hema.nl
• www.albelli.nl
• www.aldifoto.nl
• www.apple.com/nl/ilife/iphoto
• www.blurb.com
• www.fotobuch.de
• www.fotofabriek.nl
• www.fotoquelle.nl
• www.myphotofun.nl
• www.pixum.nl
• www.profotonet.nl
• www.snapfish.nl
• www.top-fotoalbum.com
• www.webprint.nl

Ook een poll maken? Klik hier
Dit interessante topic kan wel een schop gebruiken
Laat ik maar weer eens mijn periodieke poll er in gooien.
Poll: Waar wordt je volgende album geprint?
• foto.hema.nl
• www.albelli.nl
• www.aldifoto.nl
• www.blurb.com
• www.fotobuch.de
• www.fotofabriek.nl
• www.fotoquelle.nl
• www.myphotofun.nl
• www.pixum.nl
• www.profotonet.nl
• www.snapfish.nl
• www.top-fotoalbum.com
• www.webprint.nl
[ Voor 8% gewijzigd door KopjeThee op 19-06-2011 22:01 ]
heb net een album bij top-fotoalbum besteld.
had gevraagd naar de maten om in photoshop te kunnen werken, allemaal keurig gekregen, inclusief de dikte van de rug bij de verschillende aantal pagina's
echter enkele dagen kwam er nieuwe software.... wat een verademing!
met (jaja) ondersteuning voor transparantie in PNG (en volgens mij ook gif)!
verder kun je je eigen maskers en frames toevoegen, heel gemakkelijk!
zelfs maskers als jpg toevoegen (zwartwit) en de transparantie maakt die zelf.
en deze kan je dan transparant laten of zelf een kleur kiezen om in te laten vullen.
dus enkel de cover met photoshop gemaakt, en verder lekker in de software, die nu super werkt.
je kunt direct slepen vanuit een map de software in.
dus geef et een poging, ik wacht in spanning af!
en opt moment 15 euro korting bij je eerste bestelling.
verder: heeft iemand ervaring met de Fuji Crystal HD papier wat ze aanbieden? de glansversie?
ben erg benieuwd naar de kwaliteit
had gevraagd naar de maten om in photoshop te kunnen werken, allemaal keurig gekregen, inclusief de dikte van de rug bij de verschillende aantal pagina's
echter enkele dagen kwam er nieuwe software.... wat een verademing!
met (jaja) ondersteuning voor transparantie in PNG (en volgens mij ook gif)!
verder kun je je eigen maskers en frames toevoegen, heel gemakkelijk!
zelfs maskers als jpg toevoegen (zwartwit) en de transparantie maakt die zelf.
en deze kan je dan transparant laten of zelf een kleur kiezen om in te laten vullen.
dus enkel de cover met photoshop gemaakt, en verder lekker in de software, die nu super werkt.
je kunt direct slepen vanuit een map de software in.
dus geef et een poging, ik wacht in spanning af!
en opt moment 15 euro korting bij je eerste bestelling.
verder: heeft iemand ervaring met de Fuji Crystal HD papier wat ze aanbieden? de glansversie?
ben erg benieuwd naar de kwaliteit
Heeft iemand een mogelijke verklaring voor de plotselinge populariteit van Albelli? In voorgaande polls kreeg Albelli nauwelijks stemmen. Zijn ze overgegaan op nieuwe software? Of nieuw papier? In dit topic zie ik ook niets terug wat duidt op het populair worden van Albelli.
Het is een internetpoll, dus best wel een kans dat Albelli-medewerkers zich hebben aangemeld en vervolgens hebben gestemd.
Is dat niet een beetje veel credit voor een poll ergens in een tweakers-topic?
Albelli is wel heel bekend. Genoeg om mij heen die het ook gebruiken, vooral de minder technisch onderlegde personen. Ik vind de kwaliteit echter niet zo goed als top-fotoalbum, dus ik blijf bij die laatste.
Albelli is wel heel bekend. Genoeg om mij heen die het ook gebruiken, vooral de minder technisch onderlegde personen. Ik vind de kwaliteit echter niet zo goed als top-fotoalbum, dus ik blijf bij die laatste.
Albelli is heel bekend, maar Hema ook en die heeft 0 stemmen. Het is echt niet uit te sluiten dat een Albelli-medewerker dit topic volgt en het doorgestuurd heeft naar wat collega's. Kleine moeite.
Ik heb net op Albelli gestemt omdat ik dacht dat het een link naar de site was....

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Net als ik...Xcalibur schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:27:
Ik heb net op Albelli gestemt omdat ik dacht dat het een link naar de site was....

Heb zelf onlangs een mooi album besteld bij profotonet, hiervoor heb ik eens een album bij Hema laten maken.. Profotonet blinkt werkelijk in alles uit t.o.v. de Hema, wat is dat eigenlijk slechte kwaliteit voor een hoge prijs in vergelijking met profotonet.
Het papier, de scherpte, kleuren algehele bouwkwalitait van het boek is echt perfect.
Het papier, de scherpte, kleuren algehele bouwkwalitait van het boek is echt perfect.
Vrijdag weer een paar albums van top-fotoalbum.nl binnen gekregen. Voor mij perfecte kwaliteit weer. En ik ben niet iemand die nogal snel tevreden is ^^.
Mijn aanpak is ook altijd eerst de bladzijdes (dubbel) ontwerpen in InDesign en daarna importeren in de software van top-fotoalbum. Moet ze nog eens mailen voor al de precieze maten als ik op deze manier werk. Ik heb ze namelijk zelf uit zitten vogelen bij de laatste albums. Ow, en pluspunt is dat ze nu ook mac-software hebben
Mijn aanpak is ook altijd eerst de bladzijdes (dubbel) ontwerpen in InDesign en daarna importeren in de software van top-fotoalbum. Moet ze nog eens mailen voor al de precieze maten als ik op deze manier werk. Ik heb ze namelijk zelf uit zitten vogelen bij de laatste albums. Ow, en pluspunt is dat ze nu ook mac-software hebben
Anoniem: 176826
/me steekt voorzichtig een hand opXcalibur schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:27:
Daarna de site bekeken en tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk niet de goede keuze heb gemaakt.
De opmerking van Trancsetter doet voor mij topalbum gelijk een paar punten stijgen op de short-list met opties voor het album van komende vakantie. Maar ik denk dat profotonet uiteindelijk de winnaar gaat worden. Die albelli, daar had ik nog nooit van gehoord, vandaar dat ik daar even wilde gaan kijken.
Kortom de poll lijkt wellicht een beetje..... ehhh minder betrouwbaar geworden?
Bij profotonet heb ik mijn eerste album laten drukken. Net als bij top-fotoalbum gebruiken ze de lay-flat techniek, die perfect is voor alle soorten bladzijdes, maar vooral voor panorama's of doorlopende foto's geschikt is.
Nu ben ik ook zeer tevreden over de kwaliteit bij Profotonet, maar ik kan niet zeggen dat hun kwaliteit nou zoveel beter is, dat dit de meerprijs rechtvaardigt. Ik kan zelfs geen verschil tussen de albums merken. En daarbij komt dat vroeger je bij profotonet niet de kaft kon aanpassen, dan kon je alleen voor linnen kiezen, en alhoewel dat dat wel mooi is, heb je dus totaal geen opdruk van welk boek het nou is. Niet handig als je veel fotoboeken hebt.
Ondertussen dus naar een andere gezocht, en met behulp van dit topic bij top-fotoalbum terecht gekomen. En ik ben zeer tevreden. Wel vind ik, en dat is bij alle aanbieders zo, dat de software mij niet voldoende precisie biedt om de foto's perfect uit te lijnen. Daarom werk ik altijd met een ander pakket zoals InDesign om de dubbele bladzijdes te ontwerpen en daarna in te lezen in de software. Werkt perfect.
Nu ben ik ook zeer tevreden over de kwaliteit bij Profotonet, maar ik kan niet zeggen dat hun kwaliteit nou zoveel beter is, dat dit de meerprijs rechtvaardigt. Ik kan zelfs geen verschil tussen de albums merken. En daarbij komt dat vroeger je bij profotonet niet de kaft kon aanpassen, dan kon je alleen voor linnen kiezen, en alhoewel dat dat wel mooi is, heb je dus totaal geen opdruk van welk boek het nou is. Niet handig als je veel fotoboeken hebt.
Ondertussen dus naar een andere gezocht, en met behulp van dit topic bij top-fotoalbum terecht gekomen. En ik ben zeer tevreden. Wel vind ik, en dat is bij alle aanbieders zo, dat de software mij niet voldoende precisie biedt om de foto's perfect uit te lijnen. Daarom werk ik altijd met een ander pakket zoals InDesign om de dubbele bladzijdes te ontwerpen en daarna in te lezen in de software. Werkt perfect.
Second that. Bij Profonet wel eens een album gemaakt en dat uitlijnen was echt een drama. Had al in Photoshop dubbele pagina's gemaakt, maar dan nog was het niet helemaal 100%. Ze hebben nu wel andere software waar het volgens mij wel goed mee te doen is. Maar ja, als ik tips nodig heb dan klop ik wel bij je aanTranceSetter schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:11:. Wel vind ik, en dat is bij alle aanbieders zo, dat de software mij niet voldoende precisie biedt om de foto's perfect uit te lijnen. Daarom werk ik altijd met een ander pakket zoals InDesign om de dubbele bladzijdes te ontwerpen en daarna in te lezen in de software. Werkt perfect.
Binnenkort ook weer een fotoalbum maken dus misschien ook top-fotoalbum proberen.
[ Voor 3% gewijzigd door nadroJ op 14-06-2011 09:32 ]
Sowieso schrijf je zo!
top-fotoalbum en profotonet gebruiken exact dezelfde software. Alleen de templates(pagina-indeling, maskers, etc) verschillen.
Heb overigens goede ervaringen met profotonet. Eenmaal per ongeluk de verkeerde albums opgestuurd gekregen. Telefonisch contact gehad, de boel terug gestuurd en daarna netjes m'n eigen album ontvangen, met daarbij de verzendkosten voor terugsturen gecrediteerd op m'n factuur. Ze leveren trouwens ook goede kwaliteit gewone fotoafdrukken en mooie canvassen.
Als ik eens een simpel en goedkoop album wil hebben gebruik ik albelli.
Heb overigens goede ervaringen met profotonet. Eenmaal per ongeluk de verkeerde albums opgestuurd gekregen. Telefonisch contact gehad, de boel terug gestuurd en daarna netjes m'n eigen album ontvangen, met daarbij de verzendkosten voor terugsturen gecrediteerd op m'n factuur. Ze leveren trouwens ook goede kwaliteit gewone fotoafdrukken en mooie canvassen.
Als ik eens een simpel en goedkoop album wil hebben gebruik ik albelli.
Your time as a student is the best time of your life
De software waarmee ik een paar weken geleden mijn boek gemaakt heb had inderdaad rasters waarmee je prima kon uitlijnen. De gebruiksvriendelijk van de software is wel wat minder, maar ik heb liever een boek van goede kwaliteit dan goede software en een brak boek (wat ik destijds bij de Hema wel kreeg).nadroJ schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:32:
[...]
Second that. Bij Profonet wel eens een album gemaakt en dat uitlijnen was echt een drama. Had al in Photoshop dubbele pagina's gemaakt, maar dan nog was het niet helemaal 100%. Ze hebben nu wel andere software waar het volgens mij wel goed mee te doen is. Maar ja, als ik tips nodig heb dan klop ik wel bij je aan
Binnenkort ook weer een fotoalbum maken dus misschien ook top-fotoalbum proberen.
Wellicht volgende keer top-fotoalbum eens proberen
Ik zit nu al redelijk wat tijd te zoeken naar een goede drukkerij voor mijn trouwboek (trouwerij moet nog plaatsvinden
). Ik kan alleen bij de meeste drukkerijen bar weinig vinden over de dikte van het papier.
Kan iemand hier iets nuttigs overzeggen? We zijn namelijk opzoek naar een drukkerij die zeg maar tussen het verlijmen van de fotos dus ook nog een extra tussen laag plaatst waardoor de bladzijden extra stevig zijn.
Maar tot nu toe heb ik hier maar bij 1 drukkerij iets over gevonden.
Kan iemand hier iets nuttigs overzeggen? We zijn namelijk opzoek naar een drukkerij die zeg maar tussen het verlijmen van de fotos dus ook nog een extra tussen laag plaatst waardoor de bladzijden extra stevig zijn.
Maar tot nu toe heb ik hier maar bij 1 drukkerij iets over gevonden.
Currently playing: MTG Arena (PC)
Inleiding poll
Er zijn vele verschillende websites waar fotoalbums afgedrukt kunnen worden. Ze kunnen verschillen in afdrukkwaliteit, software-mogelijkheden, album-mogelijkheden, en natuurlijk ook in prijzen. Welk aspect belangrijk is, kan natuurlijk per persoon en per album verschillen.In deze post staat een poll met de eenvoudige vraag: "Waar wordt jouw volgende album afgedrukt?". Deze vraagstelling biedt natuurlijk geen ruimte voor allerlei nuances. Voor een trouwalbum kies je misschien voor een luxere service dan voor een album over een weekendje weg. Desondanks geeft de poll wel een indruk van de populaire afdruk services.
In de poll is gekozen voor een lijst van websites die in ten minste 1 van de voorgaande polls ten minste 2 stemmen hebben gekregen.
De vorige poll is nog niet zo lang geleden gepost, maar deze had het probleem dat sommige mensen de stem links aanzagen voor links naar de betreffende website. Dit heeft mogelijk invloed gehad op het resultaat.
Voorgaande polls
Links naar de websites
- foto.hema.nl
- www.albelli.nl
- www.albumdigital.com
- www.aldifoto.nl
- www.apple.com/nl/ilife/iphoto
- www.blurb.com
- www.fotobuch.de
- www.fotofabriek.nl
- www.fotoquelle.nl
- www.myphotofun.nl
- www.pixum.nl
- www.profotonet.nl
- www.top-fotoalbum.com
- www.webprint.nl
De poll
Enkele opmerkingen vooraf:- De onderstaande links zijn om een stem uit te brengen en verwijzen niet naar de websites. Gebruik daarvoor de links hier boven.
- Als je op "anders" stemt, is het leuk om te melden welke service je kiest en waarom. Denk aan: Wat voor soort album wil je maken? Trouw/Vakantie/Familie/etc. Waarom kies je voor deze service? Prijs/Kwaliteit/Mogelijkheden/etc. Als een website meerdere keren terugkeert, dan kan deze ook in een volgende poll worden opgenomen.
- Ik wil dat deze poll neutraal blijft, dus ik hoop dat niet gestemd wordt vanuit commerciele belangen. Maar ik kan dit natuurlijk niet garanderen.
• foto.hema.nl
• www.albelli.nl
• www.albumdigital.com
• www.aldifoto.nl
• www.blurb.com
• www.fotobuch.de
• www.fotofabriek.nl
• www.fotoquelle.nl
• www.myphotofun.nl
• www.pixum.nl
• www.profotonet.nl
• www.top-fotoalbum.com
• www.webprint.nl
• anders
Vergelijkende websites
Op diverse plaatsen op internet zijn vergelijkingen tussen diverse print services te vinden. Ik weet niet of al deze sites onafhankelijk zijn en of de informatie actueel is, maar hier volgen er enkelen.- www.onlinefotoservices.nl
- www.tipsfotoalbummaken.nl
- www.digitaalfotoalbum.org
- www.fotogidsje.nl/fotoboek_test
- www.vergelijkfotoboekmaken.be
- www.testberichte.de
- www.testberichte.de
- www.testberichte.de
[ Voor 18% gewijzigd door KopjeThee op 14-10-2011 08:18 ]
Ik maak al mijn vakantiealbums bij de Hema. De software vind ik erg makkelijk en ik vind juist wel dat je veel krijgt voor weinig geld. Ok, het is geen ultra deluxe fotopapier, maar ik vind de kwaliteit behoorlijk goed.Nachtapotheker schreef op maandag 13 juni 2011 @ 19:16:
Heb zelf onlangs een mooi album besteld bij profotonet, hiervoor heb ik eens een album bij Hema laten maken.. Profotonet blinkt werkelijk in alles uit t.o.v. de Hema, wat is dat eigenlijk slechte kwaliteit voor een hoge prijs in vergelijking met profotonet.
Ik heb net even snel wat foto's ervan gemaakt binnen. Niet de allerbeste foto's, maar wel om je een idee te geven:

[img][/img]

Het schotland-album was het allergrootste formaat: 39x29cm geloof ik. Zitten bijna 120 pagina's in. Ik heb 112 euro betaald ervoor. Het ierland-album was 100 pagina's en 1 maatje kleiner. 80 euro voor betaald en dan heb ik dus een eigen voor- en achterkant.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Je weet pas wat je mist als je het andere albums hebt gezien. Ik vond de Hema ook okee, totdat ik die van top-fotoalbum zag. We hebben er twee van dezelfde (foutje van ons, gratis hersteld door top-fotoalbum) en die wordt door onze dochter (1½) toegetakeld (vindt het leuk om in te bladeren). Zelfs dat album ziet er nog goed uit; de Hema is toch minder sterk.Deathchant schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:26:
[...]
Ik maak al mijn vakantiealbums bij de Hema. De software vind ik erg makkelijk en ik vind juist wel dat je veel krijgt voor weinig geld. Ok, het is geen ultra deluxe fotopapier, maar ik vind de kwaliteit behoorlijk goed.
[...]
Het schotland-album was het allergrootste formaat: 39x29cm geloof ik. Zitten bijna 120 pagina's in. Ik heb 112 euro betaald ervoor. Het ierland-album was 100 pagina's en 1 maatje kleiner. 80 euro voor betaald en dan heb ik dus een eigen voor- en achterkant.
Ben bezig met een opdracht en wil hiervoor een pocket fotoboekje maken van circa 10X15 of iets groter, met hierin een stuk tekst met begeleidende foto's. Hoeft niet super professioneel, het is meer een hand-out voor winkeliers met een soort brochure over wat mijn opdrachtgever te bieden heeft en hoe dat tot stand komt. Met productfoto's erbij en informatie.
Dit moeten meerdere afdrukken worden en mogen dus niet al te duur zijn, tot circa 10 euro per boekje, van zo'n 15-20 pagina's.
Iemand een idee waar ik de beste prijs/kwaliteits verhouding kan vinden???
HEMA, albelli, Kruidvat of andere aanbieders.
Hoop dat er iemand genoeg ervaringen heeft bij de vele aanbieders die mij kunnen helpen, want zie door de boeken de foto's niet meer.
Dit moeten meerdere afdrukken worden en mogen dus niet al te duur zijn, tot circa 10 euro per boekje, van zo'n 15-20 pagina's.
Iemand een idee waar ik de beste prijs/kwaliteits verhouding kan vinden???
HEMA, albelli, Kruidvat of andere aanbieders.
Hoop dat er iemand genoeg ervaringen heeft bij de vele aanbieders die mij kunnen helpen, want zie door de boeken de foto's niet meer.