Ik ben op zoek naar een nieuwe TV. Heb niet veel ruimte, dus een 'gewone' breedbeeld TV valt eigenlijk al af. Wat dan? LCD-TV natuurlijk! Aan een 26" heb ik genoeg (gezien de beschikbare ruimte); voordeel is dat ik dan ook relatief niet te duur uit ben, maximaal een euro of 750 (ik koop niet via online shop, maar haal in een winkel). In dat budget zitten maar liefst 3 Samsung LCD's, dus kom ik hier maar voor wat vragen over deze TV's. Het gaat om de volgende modellen:
- LE 26R71 (711 euro)
- LE 26R72 (hmm, kan ff niet meer vinden waar ik die had gezien en wat prijs was)
-
LE 27S51B LE 27S71B (649 euro!)
1) Ik kan geen verschil vinden tussen de LE 26R71 en de LE 26R72, dus: zijn er verschillen en zo ja, wat zijn die dan?
2) Hoe zit het precies met de PiP-functie bij deze drie TV's, want overal staat het weer anders. Ze hebben alledrie 1 tuner, dus zal PiP alleen gaan via een externe bron. Kan dat bij alledrie via de scart-aansluiting (dus via een Video/DVD-speler), of moet dat per se via de HDMI-aansluiting?
3) Hoe zit het met de teletekst-functie bij deze drie TV's? Op kieskeurig.nl staat dat je bij de
LE 27S51B LE 27S71B ook snel door de subpagina's (107/1, 107/2, enz.) kunt scrollen door tijdens het bekijken van teletekst op de knop 'pre-ch' (rechtsonder bij de getalletjes voor de zenders) te drukken en dat je vervolgens met de knop voor 'zender omhoog/omlaag' kunt wisselen van subpagina. Kan dat ook bij de andere twee modellen? Zo nee, dan is dat al een enorm minpunt voor mij, want dan moet ik veel te lang wachten op de volgende subpagina. Ik ben nogal een teletekst-lezer, vandaar...
Is het mogelijk om de ene helft van het scherm TV te kijken en de andere helft teletekst?
4) Hebben jullie ervaring met deze LCD-TV's i.c.m. een PS2? Wil wel beetje fatsoenlijk beeld hebben natuurlijk als ik NFS:MW zit te spelen (overigens is het al snel beter dan wat ik nu heb... een 37cm. TV'tje).
5) Hoe is het beeld op deze TV's via een analoog signaal? Ik heb (nog) gewoon kabel namelijk. Hangt natuurlijk erg van signaal af en de gebruikte materialen, dat weet ik. Maar hoe ruisgevoelig zijn de drie TV's? Moet wel zeggen dat ik momenteel een haarscherp beeld heb op mijn TV'tje.
6) Op kieskeurig.nl staat dat de
LE 27S51B LE 27S71B een DVI-ingang heeft, maar volgens mij ontbreekt die als ik de specs op de site van Samsung goed lees. Als ik het goed zie hebben ze alledrie een D-Sub, of heeft de
LE 27S51B LE 27S71B ook nog een DVI-ingang? Ik krijg ook het idee dat PC-DVI naar TV-HDMI niet mogelijk/compatible is?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ik vind de Samsung er errug goed uitzien! Met name de LE 27S71B heeft mijn voorkeur (waarom is deze zoveel goedkoper dan de andere twee versies?). En dan wordt deze jongen waarschijnlijk een Samsung rijker....
Mochten jullie nog opmerkingen hebben over mijn andere kandidaten op mijn aankooplijstje, dan hoor ik dat graag, maar omdat dit het Samsung-topic is weet ik niet of jullie mij daarover iets kunnen zeggen. Op het lijstje staan verder:
- Sony KDL-26U2000 (689 euro! errug aantrekkelijk dus! Maar onduidelijk of PiP alleen kan via PC als tweede bron of ook via Video/DVD-speler als tweede bron)
- LG 26LC2R (659 euro; goede kandidaat imho: volgens review op kieskeurig.nl kan PiP via tuner van bijv. Video/DVD-speler)
- Philips 26PF5321 (689 euro; PiP volgens mij niet mogelijk; wel half TV, half teletekst in beeld)
- JVC LT-26A61 (689 euro; geen HDMI-aansluiting. Schijnt bovendien gigantisch veel stroom te gebruiken in stand-by)
Natuurlijk zullen jullie allemaal zeggen voor een Samsung te gaan, maar op- en of aanmerkingen waarom de andere vier ook een goede kandidaat zijn, zijn ook erg welkom.
Sorry voor deze mega-post, ben wat uitgebreid geweest.
Edit: Met dank aan Swoosh, die terecht opmerkte dat het LE27S71B i.p.v. LE27S51B moest zijn!