Voor vragen over de MediaMarkt, gaarne de MediaMarkt bellen of open het grote MediaMarkt topic.
Hallo, even een vraagje
Volgende week zaterdag (!!) moet ik fotograferen op een '25-jaar-getrouwd-feestje'. Momenteel heb ik nog de FinePix S5600 van Fujifilm, maar waarschijnlijk ga ik morgen of vrijdag de 400D aanschaffen.
Ik heb ook wel eens wat gefotografeerd op een bruiloft (wel serieus, maar niet als 'de bruiloftsfotograaf'). Die resultaten zagen er aardig uit zeg ik zelf, behalve de foto's uit de kerk, receptie en het gemeentehuis. Alle foto's binnen waren zeg maar wat bewogen.
Nu zit ik te denken over deze set (Budget cam+lenzen +/- €800,-)
Canon EOS 400D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 of Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 DC
Canon EF 50mm f/1.8 II
Transcend 2GB 120X Compact Flash Card (2x)
Die kitlens lijkt me een goede allround niet-tele lens, om mee te beginnen. Die 50mm kan goed van pas komen als ik binnen moet fotograferen op dat feestje, icm met ISO400 lijkt me dit zeker te doen (externe flitser koop ik niet, dus flitsen zal ook wel niet gebeuren).
Deze set lijkt mij goed, maar ik ben benieuwd of jullie er nog iets zinnigs over hebben te zeggen.
(Budget is alleen start-budget, kan in een half jaar of een jaar altijd nieuwe lenzen enzo kopen)
Siparti.
Volgende week zaterdag (!!) moet ik fotograferen op een '25-jaar-getrouwd-feestje'. Momenteel heb ik nog de FinePix S5600 van Fujifilm, maar waarschijnlijk ga ik morgen of vrijdag de 400D aanschaffen.
Ik heb ook wel eens wat gefotografeerd op een bruiloft (wel serieus, maar niet als 'de bruiloftsfotograaf'). Die resultaten zagen er aardig uit zeg ik zelf, behalve de foto's uit de kerk, receptie en het gemeentehuis. Alle foto's binnen waren zeg maar wat bewogen.
Canon EOS 400D
Canon EF 50mm f/1.8 II
Die kitlens lijkt me een goede allround niet-tele lens, om mee te beginnen. Die 50mm kan goed van pas komen als ik binnen moet fotograferen op dat feestje, icm met ISO400 lijkt me dit zeker te doen (externe flitser koop ik niet, dus flitsen zal ook wel niet gebeuren).
Deze set lijkt mij goed, maar ik ben benieuwd of jullie er nog iets zinnigs over hebben te zeggen.
(Budget is alleen start-budget, kan in een half jaar of een jaar altijd nieuwe lenzen enzo kopen)
Siparti.
[ Voor 0% gewijzigd door Siparti op 21-03-2007 22:08 . Reden: Opmaak ]
Een advies kan ik je wel geven als je nog niet veel ervaring met spiegelreflex hebt.
Veeeeeeeeel oefenen, als je voor volgende week zaterdag de camera goed wil kennen.
Ik heb de 400D nu een week of 7, en ik kan nog niet echt zeggen dat ik de camera volledig onder controle heb (dan bedoel ik, alle beschikbare mogelijkheden kennen en toe kunnen passen)
Veeeeeeeeel oefenen, als je voor volgende week zaterdag de camera goed wil kennen.
Ik heb de 400D nu een week of 7, en ik kan nog niet echt zeggen dat ik de camera volledig onder controle heb (dan bedoel ik, alle beschikbare mogelijkheden kennen en toe kunnen passen)
Over die 2 kaartjes, ik weet niet of dat zo'n goed idee is; de telling van canon camera's gaat namelijk helemaal raar doen als je verschillende kaartjes gebruikt waardoor foto's dezelfde bestandnaam kunnen krijgen.Siparti schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:07:
Hallo, even een vraagje
...
....
Siparti.

Verwijderd
Ik gebruik ook 2 CF's door elkaar en bij mij is er niks aan de handLennart_1337 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:47:
[...]
Over die 2 kaartjes, ik weet niet of dat zo'n goed idee is; de telling van canon camera's gaat namelijk helemaal raar doen als je verschillende kaartjes gebruikt waardoor foto's dezelfde bestandnaam kunnen krijgen.

Huh? Geen last van hoor (300D en 20D). Hij telt gewoon door waar ie gebleven is.Lennart_1337 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:47:
[...]
Over die 2 kaartjes, ik weet niet of dat zo'n goed idee is; de telling van canon camera's gaat namelijk helemaal raar doen als je verschillende kaartjes gebruikt waardoor foto's dezelfde bestandnaam kunnen krijgen.
Ik raad je aan veel te oefenen van te voren en als je niet zeker bent gewoon je oude cam mee te nemen. Voor info over objectieven moet je verder even in Het grote Canonmount-objectieven-topic V6.0 kijkenSiparti schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:07:
Hallo, even een vraagje
Canon EOS 400D
Canon EF 50mm f/1.8 II
Siparti.
[ Voor 64% gewijzigd door breinonline op 21-03-2007 22:54 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
@Siparti: Als je met alle geweld met je nieuwe camera wil gaan schieten, dan denk ik dat je het beste een externe flitser kan gaan lenen/kopen, dan heb je de meeste kans om bruikbare foto's over te houden. De kitlens is niet overdreven lichtsterk en die 50mm F1.8 lijkt wel leuk - en dat is ie ook, maar je scherptediepte @ vol open is heel erg klein. Daar moet je echt mee leren werken.
Waarom wil je geen externe flitser? Dat interne dingetje, dat is echt alleen voor nood, maar een 430EX (heb ik zelf ook) verruimt je mogelijkheden binnenshuis gigantisch, zeker met een diffusor. AF zonder hulplicht is bijvoorbeeld al lastig, @ F5.6 binnen. Het kan allemaal wel, maar ik denk niet dat iemand dat binnen een week onder de knie krijgt. Kan je wellicht nog beter je oude vertrouwde camera meenemen.
Waarom wil je geen externe flitser? Dat interne dingetje, dat is echt alleen voor nood, maar een 430EX (heb ik zelf ook) verruimt je mogelijkheden binnenshuis gigantisch, zeker met een diffusor. AF zonder hulplicht is bijvoorbeeld al lastig, @ F5.6 binnen. Het kan allemaal wel, maar ik denk niet dat iemand dat binnen een week onder de knie krijgt. Kan je wellicht nog beter je oude vertrouwde camera meenemen.
Die file nummering kun je instellen in het menu. Als je het op 'continuous' (zal wel 'doorlopend' zijn in een NL menu)zet, telt ie gewoon door over al je kaartjes.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ja, misschien is het wel leuk om voor volgende week zaterdag een flitser te hebben, maar de rest van het jaar heb ik zelf liever een 50mm f1.8 dan zon 420/430 EX flitser (ook met het budget in mn achterhoofd).
Er worden geen hoge eisen gesteld aan de foto's, ze vroegen zelfs om 'leuke kiekjes'
Denken jullie dat het lastig gaat worden met die 50mm f1.8 (+ kitlens)?
Er worden geen hoge eisen gesteld aan de foto's, ze vroegen zelfs om 'leuke kiekjes'
Denken jullie dat het lastig gaat worden met die 50mm f1.8 (+ kitlens)?
Verwijderd
Als je binnen wilt gaan fotograferen dan heb je extra licht nodig, tenzij binnen in een kas is. Misschien is dit iets te hard gesteld, maar ik denk dat je meer baat hebt bij een flitser, dan bij een objectief waar je zeker in de eerste week keihard tegen de korte scherptediepte gaat aanlopen.
@Siparti: ik begrijp niet waarom je voor Transcend kaarten gaat. Koop voor 10 euro meer toch lekker Sandisk kaartjes. Naar mijn mening (ervaring is een beter woord) zijn ze toch wat betrouwbaarder. Je geeft honderden euro's uit aan een camera en gaat vervolgens bezuiningen op het onderdeel waar je foto's op opgeslagen worden
@Siparti: ik begrijp niet waarom je voor Transcend kaarten gaat. Koop voor 10 euro meer toch lekker Sandisk kaartjes. Naar mijn mening (ervaring is een beter woord) zijn ze toch wat betrouwbaarder. Je geeft honderden euro's uit aan een camera en gaat vervolgens bezuiningen op het onderdeel waar je foto's op opgeslagen worden
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 10:23 ]
Zelf moet ik over een aantal weken een bruiloft fotograferen. Ook stadhuis en kerk erbij.
Ik heb een 400D met een 430EX flitser. Ik heb ook net een EF 50mm 1.8 II besteld.
Ik wil de flitser wel gebruiken, maar ik wil dit toch zo veel mogelijk tot een minimum proberen te houden.
Behalve dat te hard flitsen de sfeer van de foto kan verpesten, is het ook nog eens hinderlijk tijdens de ceremonie.
Bij een 25 jarig huwelijk is dit natuurlijk heel iets anders. Dat vind vaak plaats in een donkere zaal met wat "sfeer" verlichting (of discolampen als je het goed doet
).
In zulke situaties krijg je meer partyfotografie, en dat is zonder goede flitser heel moeilijk.
Ik heb een 400D met een 430EX flitser. Ik heb ook net een EF 50mm 1.8 II besteld.
Ik wil de flitser wel gebruiken, maar ik wil dit toch zo veel mogelijk tot een minimum proberen te houden.
Behalve dat te hard flitsen de sfeer van de foto kan verpesten, is het ook nog eens hinderlijk tijdens de ceremonie.
Bij een 25 jarig huwelijk is dit natuurlijk heel iets anders. Dat vind vaak plaats in een donkere zaal met wat "sfeer" verlichting (of discolampen als je het goed doet
In zulke situaties krijg je meer partyfotografie, en dat is zonder goede flitser heel moeilijk.
Denken jullie dat ik met f/1.8 nog steeds bewogen foto's zal hebben, of last van de scherptediepte op 50mm?
Een flitser kan handig zijn, maar voor de rest, na dat feestje zal ik er niet zoveel lol van hebben als van die 50mm (die me erg vet lijkt en die ik erg graag wil). Dus lenen/huren zijn de enige opties.
Ik kan de Canon 430EX Speedlite huren voor €10,00 per dag.. Hmm. Één dag van te voren huren om te oefenen, volgende avond foto's maken. Wel lastig om het in zo'n korte tijd onder de knie te krijgen lijkt me. In mijn ogen is het niet zo makkelijk met een externe flitser.
-editje-
Op de camera die ik nu heb is ISO 400 eigenlijk al te veel, binnen zonder flits. Hoe zit dat met de 400D? Ik weet dat ISO 400 nog te doen is, maar bijvoorbeeld ISO 800?
Een flitser kan handig zijn, maar voor de rest, na dat feestje zal ik er niet zoveel lol van hebben als van die 50mm (die me erg vet lijkt en die ik erg graag wil). Dus lenen/huren zijn de enige opties.
Ik kan de Canon 430EX Speedlite huren voor €10,00 per dag.. Hmm. Één dag van te voren huren om te oefenen, volgende avond foto's maken. Wel lastig om het in zo'n korte tijd onder de knie te krijgen lijkt me. In mijn ogen is het niet zo makkelijk met een externe flitser.
-editje-
Op de camera die ik nu heb is ISO 400 eigenlijk al te veel, binnen zonder flits. Hoe zit dat met de 400D? Ik weet dat ISO 400 nog te doen is, maar bijvoorbeeld ISO 800?
[ Voor 13% gewijzigd door Siparti op 22-03-2007 17:33 . Reden: ISO vraagje ]
Waar is ie nu voor 699,-? Als dat zo is koop ik hem gelijk.. Bij de 2 mediamarkten waar ik nu ben geweest (Hengelo en Enschede) zijn ze nog 750,-.. dat vind ik toch te duur, want ik moet ook nog een kaartje dr bij halen van 40-50 euro (extreme III 2gb sandisk)..Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:15:
Ben vanmiddag om 16.00 uur naar MM in Den Haag geweest en de aanbieding van euro 666 is zowel in den haag als rijswijk uitverkocht. De Canon met Canon kitlens is nu bij MM voor 699 te koop. Tip: ga naar www.speedtronic.nl. Deze fotowinkel in Leiden adverteert de canon voor euro 649 met kitlens. Ik ga daar maar eens kijken want MM nept volgens mij de boel met hun advertentie met de sigmalens.
gr. Raymond
Ik denk dat een 400D op iso 800 beter presteert dan een niet dSLR op iso 400, maar dat verschilt per camera, en kan ik niet beoordelen.Siparti schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 17:32:
Kijk anders zelf even hier, dan zie je wat testen met verschillende iso waarden.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page17.asp
Bedankt
Mediamarkt Alphen aan den Rijn:
Canon EOS 400D + Canon EF-S 18-55mm €699,-
(Canon EOS 400D + Sigma 18-200 mm was €duizendnogwat)
Niet vanuit de folder maar telefonisch bevestigd gekregen.
Ook hebben ze wat lenzen, maar verwacht er niet te veel van. Die sigma 18-200 had ze los en de Canon EF 50mm f/1.8.
-edit- Ik heb even gebeld;
400D + Canon 38-76mm Analoge lens €649
400D + EF-S 18-55mm €749
Ze adverteren lekker met 'EOS 400D Reflex kit' en 'incl. Canon lens'. Maar het is dus niet de lens die je zal verwachten
Toevallig net gebeldAeonis schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:15:
[...]
Waar is ie nu voor 699,-? Als dat zo is koop ik hem gelijk.. Bij de 2 mediamarkten waar ik nu ben geweest (Hengelo en Enschede) zijn ze nog 750,-.. dat vind ik toch te duur, want ik moet ook nog een kaartje dr bij halen van 40-50 euro (extreme III 2gb sandisk)..
Canon EOS 400D + Canon EF-S 18-55mm €699,-
(Canon EOS 400D + Sigma 18-200 mm was €duizendnogwat)
Niet vanuit de folder maar telefonisch bevestigd gekregen.
Ook hebben ze wat lenzen, maar verwacht er niet te veel van. Die sigma 18-200 had ze los en de Canon EF 50mm f/1.8.
Ben je er al geweest, of iemand anders? Die prijs staat mij nml. wel aanVerwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:15:
[...]
www.speedtronic.nl. Deze fotowinkel in Leiden adverteert de canon voor euro 649 met kitlens. Ik ga daar maar eens kijken want
[...]
400D + EF-S 18-55mm €749
Ze adverteren lekker met 'EOS 400D Reflex kit' en 'incl. Canon lens'. Maar het is dus niet de lens die je zal verwachten
[ Voor 27% gewijzigd door Siparti op 22-03-2007 19:03 . Reden: Gebeld ]
Er is aanstaande zondag een aanbieding voor de 400D met 38-76 lens, voor 699,-. Heeft iemand een idee welke lens dit precies is? Wel jammer dat er compleet geen groothoekbereik is...
Of is het een analoge lens? Kon het niet vinden op internet namelijk...
Zal nog ff verder zoeken tho
Of is het een analoge lens? Kon het niet vinden op internet namelijk...
Zal nog ff verder zoeken tho
edit:
Ik had ff moeten f5-en
Ik had ff moeten f5-en

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 22-03-2007 20:10 ]
Verwijderd
In de randstad zal wel wat meer concurrentie zitten.Aeonis schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:15:
Waar is ie nu voor 699,-? Als dat zo is koop ik hem gelijk.. Bij de 2 mediamarkten waar ik nu ben geweest (Hengelo en Enschede) zijn ze nog 750,-.. dat vind ik toch te duur, want ik moet ook nog een kaartje dr bij halen van 40-50 euro (extreme III 2gb sandisk)..
Dat prijsverschil merken jullie weer in een lagere huizenprijs
Bij Redcoon kost de 400D kit (NL) € 707, komen echter wel nog een tientje verzendkosten bij.Aeonis schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:15:
[...]
/offtopic waarom extreme III? snelheid ervan merk je bijna niet. Ultra II is bijna even snel in de 400D.
Vandaag had een collega z'n vrij nieuwe 400D mee met een 28-200 van sigma, 3.5-5.6 geloof fik, 72mm in ieder geval. Ik krijg 'm in handen, zet 'm aan, druk af en zit tegen error 99 aan te kijken.
Ding uit en aan gehad, accu eruit maar alleen op 200mm doet 'ie iets en verder is het error 99.
Nou heb ik even gegoogled en een van de mogelijke oorzaken is een chip probleem. Sigma gebeld, die rekeken 45 euro ex btw om dit op te lossen.
Iemand een idee of dit inderdaad op een chip probleem lijkt? Of zou het wat anders kunnen zijn?
Ding uit en aan gehad, accu eruit maar alleen op 200mm doet 'ie iets en verder is het error 99.
Nou heb ik even gegoogled en een van de mogelijke oorzaken is een chip probleem. Sigma gebeld, die rekeken 45 euro ex btw om dit op te lossen.
Iemand een idee of dit inderdaad op een chip probleem lijkt? Of zou het wat anders kunnen zijn?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Contactpunten in de mounts nakijken/reinigen of anders idd bij Sigma omchippen.Wijnands schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:06:
Vandaag had een collega z'n vrij nieuwe 400D mee met een 28-200 van sigma, 3.5-5.6 geloof fik, 72mm in ieder geval. Ik krijg 'm in handen, zet 'm aan, druk af en zit tegen error 99 aan te kijken.
Verwijderd
Beetje gierig van Sigma om daar €45 voor te rekenen, of ben ik nu te kortzichtig?
Sigma verkoopt misschien wel 90% van zn lenzen voor gebruik op een 'vreemde' body. Daarvan is ruim de helft denk ik een Canon-body. Dan lijkt het mij vrij logisch dat je je lenzen standaard compatibel maakt met de 'grotere' merken (Canon, Nikon, Pentax, Sony)...
Sigma verkoopt misschien wel 90% van zn lenzen voor gebruik op een 'vreemde' body. Daarvan is ruim de helft denk ik een Canon-body. Dan lijkt het mij vrij logisch dat je je lenzen standaard compatibel maakt met de 'grotere' merken (Canon, Nikon, Pentax, Sony)...
De objectieven zijn ook compitabel, alleen niet in het geval dat het objectief te oud is (meestal van voor de DSLR tijd). Dat kan je Sigma niet aanrekenen. En dat is één van de redenen dat je voor Canon objectieven met dezelfde specificaties gewoon meer betaald: gegarandeerde werking, ook in de toekomst.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:09:
Beetje gierig van Sigma om daar €45 voor te rekenen, of ben ik nu te kortzichtig?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Sigma heeft geen licentie op de Canon mount en hebben de mount dus 'nagemaakt' of reverse engineerd. Hierdoor kan het dus voorkomen dat de lens in de toekomst niet compatible is.breinonline schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:16:
[...]
De objectieven zijn ook compitabel, alleen niet in het geval dat het objectief te oud is (meestal van voor de DSLR tijd). Dat kan je Sigma niet aanrekenen. En dat is één van de redenen dat je voor Canon objectieven met dezelfde specificaties gewoon meer betaald: gegarandeerde werking, ook in de toekomst.
Analoge lens????? Alle lenzen zijn "analoog" AFAIK. Het bereik komt ook wat merkwaardig over. Heb je wel het goede nummer gebeld?Siparti schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:49:
<knip> -edit- Ik heb even gebeld;
400D + Canon 38-76mm Analoge lens €649 <knip>
Ach, niet alle personeel is even bekwaam, vooral bij een MM.Toff schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:40:
[...]
Analoge lens????? Alle lenzen zijn "analoog" AFAIK. Het bereik komt ook wat merkwaardig over. Heb je wel het goede nummer gebeld?
Heb laatst per email de datecode van een Canon occasion lens bij Konijnenberg opgevraagd, reply:
'kan het nergens vinden maar de lens ziet er als nieuw uit'

Voordeel bij de mediamarkt is wel de verzekering en de garantie..
Standaard zit er bij Canon maar 1 jaar fabrieksgarantie op bv. de 400d.. Dit is overigens bij alle camera merken het geval, op pentax en olympus na (denk ik), die hebben 2 jaar.
Bij de mediamarkt kun je voor 79,- euro de fabrieksgarantie uitbreiden naar 3 jaar en krijg je er ook 3 jaar verzekering bij (verzekerd werkelijk alles, body, lens, valschade, waterschade, stofschade, diefstal en noem maar op).. Voor een duur toestel als de 400d heb ik er dan wel een beter gevoel bij.
Ik denk dat ik hem daarom ook gewoon bij de mediamarkt ga halen als hij in Enschede en Hengelo ook 699,- wordt.. (ipv bij konijnenberg)
Standaard zit er bij Canon maar 1 jaar fabrieksgarantie op bv. de 400d.. Dit is overigens bij alle camera merken het geval, op pentax en olympus na (denk ik), die hebben 2 jaar.
Bij de mediamarkt kun je voor 79,- euro de fabrieksgarantie uitbreiden naar 3 jaar en krijg je er ook 3 jaar verzekering bij (verzekerd werkelijk alles, body, lens, valschade, waterschade, stofschade, diefstal en noem maar op).. Voor een duur toestel als de 400d heb ik er dan wel een beter gevoel bij.
Ik denk dat ik hem daarom ook gewoon bij de mediamarkt ga halen als hij in Enschede en Hengelo ook 699,- wordt.. (ipv bij konijnenberg)
Of het gierig is of niet weet ik niet. Wel vind ik het vreemd dat ze het in amerika voor (bijna) niets doen.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:09:
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Volgensmij is dat niet waar. Je kan objectieven die speciaal voor dSLR's gemaakt zijn toch niet gebruiken op fullframe dSLR's? Maakt niet uit of het nou een Canon of Sigma is voor zover ik weet.breinonline schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:16:
[...]
De objectieven zijn ook compitabel, alleen niet in het geval dat het objectief te oud is (meestal van voor de DSLR tijd). Dat kan je Sigma niet aanrekenen. En dat is één van de redenen dat je voor Canon objectieven met dezelfde specificaties gewoon meer betaald: gegarandeerde werking, ook in de toekomst.
Dat is zijn punt niet. Het gaat erom dat objectieven die door Canon zijn gemaakt ook op toekomstige Canon camera's werken, het is logisch dat een EFS lens niet op een fullframe camera werkt, maar een EFS lens van nu zal wel werken op een crop body die over 2 jaar komt. Met een Sigma lens heb je die garantie niet.sOid schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 10:54:
[...]
Volgensmij is dat niet waar. Je kan objectieven die speciaal voor dSLR's gemaakt zijn toch niet gebruiken op fullframe dSLR's? Maakt niet uit of het nou een Canon of Sigma is voor zover ik weet.
Een recente sigma zal over 2 jaar ook nog wel gerechipped kunnen worden (als dat al nodig is). Een 20 jaar oude sigma is natuurlijk een heel ander verhaal.
[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 23-03-2007 11:11 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Maar dat rechippen kost dus blijkbaar 45 euro terwijl een canon lens gewoon plug-n-play is, die hoef je niet te rechippen.martijn_tje schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:10:
Een recente sigma zal over 2 jaar ook nog wel gerechipped kunnen worden (als dat al nodig is). Een 20 jaar oude sigma is natuurlijk een heel ander verhaal.
Zolang de lens nog in garantie is is chippen ook gratis als t goed is.
En als je hem handmatig insteld op zijn ruimste diafragma moet i ook gewoon over t hele bereik werken. Das nl de reden dat i het op 200 wel deed, omdat i dan zijn max diafragma heeft.
En als je hem handmatig insteld op zijn ruimste diafragma moet i ook gewoon over t hele bereik werken. Das nl de reden dat i het op 200 wel deed, omdat i dan zijn max diafragma heeft.
I, for one, like Roman numerals
I'm just the messenger..Toff schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:40:
[...]
Analoge lens????? Alle lenzen zijn "analoog" AFAIK. Het bereik komt ook wat merkwaardig over. Heb je wel het goede nummer gebeld?
Maar serieus, dat is echt wat hij zei. Het was wél het goede nummer (van de site) want hij nam ook op en noemde meteen de naam van de winkel. Dat zat wel goed.
Hij noemde het een 'analoge' lens. Ik denk dat dit nog gewoon een lens is die gemaakt is in het 'analoge tijdperk', dus voor een analoge cam.?
http://www.canon.com/came.../data/ef_38~76_45~56.htmlSiparti schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:35:
[...]
I'm just the messenger..
Maar serieus, dat is echt wat hij zei. Het was wél het goede nummer (van de site) want hij nam ook op en noemde meteen de naam van de winkel. Dat zat wel goed.
Hij noemde het een 'analoge' lens. Ik denk dat dit nog gewoon een lens is die gemaakt is in het 'analoge tijdperk', dus voor een analoge cam.?
Das deze. Zat bij een eos3000/5000 kit. En dat zijn de instappertjes van die tijd.
"The lens that you get with this camera is the 38-76 mm zoom EF from canon (kits may vary) and its a nice lens, its average. It has some distortion in the 38 mm range but thats it."
Maar ik denk niet dat je veel aan deze lens zal hebben, t bereik is niet heel handig als standaard lens. Denk idd dat ze t gewoon als prijs argument gebruiken of om te compenseren dat ze een hele hoop bodys hebben gekocht zonder de kit lens en er nu achter komen dat iedereen de kit lens wil omdat die zo goedkoop/wel aardig is.
I, for one, like Roman numerals
*lux zet zijn eerste stapjes in de wereld van de digitale fotografie
Hij is eindelijk in mijn bezit
MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3
Bij mij ooklux schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 18:12:
*lux zet zijn eerste stapjes in de wereld van de digitale fotografie
Bevalt goed moet ik zeggen. Ook meteen maar de 50mm f/1.8 erbij gekocht omdat ik daar toch veel positiefs over las (en zag!
Bevalt me uitstekend, ook het relatief lage ruisniveau op bijvoorbeeld ISO 400 (was ik niet gewend). Heerlijk.
Vraagje; als ik bij die 18-55mm kitlens de MF functie gebruik, en ik focus door aan die voorste ring te draaien, hoor ik een soort 'knarsend' geluid alsof er ergens zand tussen zit. Bij een vriend van me (350D) met die lens is hetzelfde aan de hand.
M'n camera is gisteren uit de verpakking gekomen en de deur nog niet uitgeweest. Ik denk dat het zo hoort, maar wat is het?
Waarom ik het vraag is omdat ik ook een Nikon 200D heb met een 17-35 lens en met dat ding is het niet grappig om een dag te slepen als je gewrichtsproblemen hebt.qless schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:44:
[...]
Tsja dat krijg je met dat soort prijzen. Er wordt dan stiekem toch wel van uitgegaan dat iemand die een 16-35 koopt deze niet op een 400D gebruikt (of als reserve)...
( ja , ik weet het goed glas is belangrijk dan de body ..)
Met mijn 400D kan ik gewoon een hele avond / nacht door blijven knoeien zonder problemen (love my 8GB card + 2x 1400 accu) dus idee is om die lens te kopen en te kijken of dat wel goed gaat.
Zit ook te kijken naar een lens met vast brandpunt + groothoek.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Goede keus die 50mm F1.8 dr gelijk bij! Heb m nu ook een paar dagen en is heerlijk om binnen en met weinig licht te gebruikenSiparti schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:07:
[...]
Bij mij ookSinds gisteren.
Bevalt goed moet ik zeggen. Ook meteen maar de 50mm f/1.8 erbij gekocht omdat ik daar toch veel positiefs over las (en zag!)
Bevalt me uitstekend, ook het relatief lage ruisniveau op bijvoorbeeld ISO 400 (was ik niet gewend). Heerlijk.
Vraagje; als ik bij die 18-55mm kitlens de MF functie gebruik, en ik focus door aan die voorste ring te draaien, hoor ik een soort 'knarsend' geluid alsof er ergens zand tussen zit. Bij een vriend van me (350D) met die lens is hetzelfde aan de hand.
M'n camera is gisteren uit de verpakking gekomen en de deur nog niet uitgeweest. Ik denk dat het zo hoort, maar wat is het?
Dat 'knarsen' heb ik ook.. ligt denk ik gewoon aan de bouw van de lens. Ding is vrij goedkoop als kitlens
Veel plezier met je camera!
Let wel op dat de AF in de one-shot mode staat, als je aan de focusring gaat draaien, anders blijft je cam proberen om te "corrigeren". Mss komt het knarsen daar vandaan?
[ Voor 2% gewijzigd door Toff op 24-03-2007 22:50 . Reden: oeps, overheen gelezen... ]
Als je de schakelaar op het objectief op MF zet zal de camera niet veel meer kunnen proberen. Dat kan alleen op AF stand
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Verwijderd
inderdaad.
Ik weet niet hoe erg het knarsen is, maar hij is bij mij ook niet geruisloos als je er aan draait hoor
, maak je maar niet te veel zorgen
Ik weet niet hoe erg het knarsen is, maar hij is bij mij ook niet geruisloos als je er aan draait hoor
Er is sowieso geen 18-55 met ring-USM, dus focusring draaien terwijl schakelaar op AF == motor verkrachten. En MF is inderdaad niet ideaal, mede door bouw en de geringe omvang van de focusring.
{signature}
Analoge 'lenzen' bestaan eigenlijk wel, enerzijds de crop lenzen, en anderzijds vanwege de coating. Sensors reflecteren meer licht dan film, dus daar is een andere coating voor nodig.. Maar niet wezenlijk belangrijk.
|>
Verwijderd
Dat kan je Sigma wel aanrekenen, een ouwe Tamron doet het namelijk wel gewoon op digitaalbreinonline schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:16:
[...]
Dubbel flits, het gaat niet per se om digitaal. Het gaat om nieuwere camera's dan de modellen welke Sigma gebruikt tijdens het reverse engineeren van het protocol / testen van de lens. Je kan het ook Canon aanrekenen dat ze Sigma niet 'ff' het protocol uit komen leggen (of gewoon het protocol licenseren
), danwel wijzigingen aanbrengen welke nog net binnen de marges van het protocol vallen, maar niet voorzien hadden kunnen worden door Sigma.
{signature}
Ja inderdaad, hij bevalt goed. Soms heb ik alleen wel het probleem dat als ik de MF mode gebruik en ik druk af (door de zoeker is het scherp) dat de foto duidelijk wazig is (dus niet een beetje onscherp). Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ik te dicht bij het onderwerp zit (minimum is .45 meter volgens de lens)BlizzarD schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:23:
Goede keus die 50mm F1.8 dr gelijk bij! Heb m nu ook een paar dagen en is heerlijk om binnen en met weinig licht te gebruikenWerk liefst zonder flitser om nog wat sfeer in mn foto's te houden..
Dat 'knarsen' heb ik ook.. ligt denk ik gewoon aan de bouw van de lens. Ding is vrij goedkoop als kitlens
[knip]
Ermm, ik draai (natuurlijk?) alleen aan die focusring als de camera op MF staat, en dan hebben de AF instellingen geen effect neem ik aan..Toff schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:41:
Let wel op dat de AF in de one-shot mode staat, als je aan de focusring gaat draaien, anders blijft je cam proberen om te "corrigeren". Mss komt het knarsen daar vandaan?
Is het echt zo erg? Een keer 'per ongeluk' draaien terwij de schakelaar op AF staat is toch geen ramp? hoop ikVoutloos schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 11:30:
[knip]
focusring draaien terwijl schakelaar op AF == motor verkrachten.
[knip]

Als je aan een lens draait die in AF modus staat dan draai je dus het AF motortje tegen z'n zin een andere kant uit. Dat is inderdaad niet best voor het motortje. Dan heb je nog geluk dat je canon hebt en het AF motortje in de lens zit (andere lens er op en je hebt weer AF).
Wil je tijdens AF ongestraft kunnen draaien aan de focus ring moet je toch even door sparen voor lenzen met FTM.
Wil je tijdens AF ongestraft kunnen draaien aan de focus ring moet je toch even door sparen voor lenzen met FTM.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Zo slecht is bouw ook weer niet.Siparti schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 12:29:
Is het echt zo erg? Een keer 'per ongeluk' draaien terwij de schakelaar op AF staat is toch geen ramp? hoop ik
{signature}
Verwijderd
Ik weet wel zeker dat Canon probeert te achterhalen hoe Sigma (en de rest van de 3d party) heeft gereverseengineerd, zodat ze dat kunnen blokkeren zonder eigen objectieven onbruikbaar te maken.Voutloos schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 12:13:
Dubbel flits, het gaat niet per se om digitaal. Het gaat om nieuwere camera's dan de modellen welke Sigma gebruikt tijdens het reverse engineeren van het protocol / testen van de lens. Je kan het ook Canon aanrekenen dat ze Sigma niet 'ff' het protocol uit komen leggen (of gewoon het protocol licenseren), danwel wijzigingen aanbrengen welke nog net binnen de marges van het protocol vallen, maar niet voorzien hadden kunnen worden door Sigma.
Waarom? Eén bedient Canon gewoon grotendeels een andere markt en is Sigma her en der een goede aanvulling. Die aanvulling willen ze echt niet kwijt bij Canon, dan zouden zij ook minder verkopen. Twee denk ik niet dat ze dit doen: mocht het ooit uitkomen dan heb je veel te veel negatieve publiciteit en een enorme rechtzaak aan je broek.Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:37:
[...]
Ik weet wel zeker dat Canon probeert te achterhalen hoe Sigma (en de rest van de 3d party) heeft gereverseengineerd, zodat ze dat kunnen blokkeren zonder eigen objectieven onbruikbaar te maken.
Nog even een reactie over de AF en het draaien aan de lens. Ik draaide toen de lens los was van de camera, een heel klein beetje maar
. Niet helemaal van 18 naar 55mm ofzo
Het was dus niet dat de lens tegelijkertijd pobeerde te focussen ofzo
Het was dus niet dat de lens tegelijkertijd pobeerde te focussen ofzo
Verwijderd
Je bent een vervelende betweter.Voutloos schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 12:13:
Dubbel flits, het gaat niet per se om digitaal. Het gaat om nieuwere camera's dan de modellen welke Sigma gebruikt tijdens het reverse engineeren van het protocol / testen van de lens. Je kan het ook Canon aanrekenen dat ze Sigma niet 'ff' het protocol uit komen leggen (of gewoon het protocol licenseren), danwel wijzigingen aanbrengen welke nog net binnen de marges van het protocol vallen, maar niet voorzien hadden kunnen worden door Sigma.
Je snapt de strekking van mijn post?
Tamron heeft ook geen licentie voor EF, maar toch deden en doen die dingen het wel, digitaal of analoog
Verwijderd
Siparti schreef:
Ben je er al geweest, of iemand anders? Die prijs staat mij nml. wel aan
400D + EF-S 18-55mm €749
Unquote
Nee ik ben niet meer naar Speedtronic geweest. Ik denk dat ik hem toch maar bij MM in Den haag of Rijswijk haal voor 699. Toch een lokkertje van Speedtronic. Dacht even dat het de Canon met kitlens was.
gr.
Ben je er al geweest, of iemand anders? Die prijs staat mij nml. wel aan
400D + EF-S 18-55mm €749
Unquote
Nee ik ben niet meer naar Speedtronic geweest. Ik denk dat ik hem toch maar bij MM in Den haag of Rijswijk haal voor 699. Toch een lokkertje van Speedtronic. Dacht even dat het de Canon met kitlens was.
gr.
Rustig aan meneer. Als iemand het beter weet, of als je even een meningsverschil of discussie hebt hoef je diegene niet meteen uit te gaan maken voor 'vervelende betweter'Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:34:
[...]
Je bent een vervelende betweter.
Je snapt de strekking van mijn post?
Tamron heeft ook geen licentie voor EF, maar toch deden en doen die dingen het wel, digitaal of analoog
Alvorens de 400d te gaan kopen, ben ik een aantal zaken aan het uitzoeken. Waar ik niet helemaal uitkom is het CF geheugen. Op de canon site staat CF Type I/II (Microdrive compatible), valt Sandisk Extreme IV 8GB CF hier ook onder? Is 8GB uberhaupt mogelijk voor een 400d? Een vriend van mij die de 350d heeft, zei dat hij max 4gb er in kon duwen.
Zoals hierboven een aantal malen is gemeld, is het verschil in snelheid tussen ultra II en extreme III minimaal. Geldt dat ook voor de extreme IV?
Zoals hierboven een aantal malen is gemeld, is het verschil in snelheid tussen ultra II en extreme III minimaal. Geldt dat ook voor de extreme IV?
Alle gangbare CF kaartjes gaan er gewoon in, no worries.
Camera ondersteund FAT32 (net als de 350D), wat nodig is om over die grens te komen.
(en microdrive is iets uit het jaar kruik toen > 1 GB flash kaartjes ondoenlijk waren.
)
(en microdrive is iets uit het jaar kruik toen > 1 GB flash kaartjes ondoenlijk waren.
{signature}
thx, en wat betreft de snelheid? ultra II of extreme IVVoutloos schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:13:
Alle gangbare CF kaartjes gaan er gewoon in, no worries.Camera ondersteund FAT32 (net als de 350D), wat nodig is om over die grens te komen.
(en microdrive is iets uit het jaar kruik toen > 1 GB flash kaartjes ondoenlijk waren.)
Verwijderd
Je kunt hier even rondkijken. De 400D staat er niet tussen, maar die zal niet zo gek veel sneller geworden zijn denk ik.CRAM schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:21:
[...]
thx, en wat betreft de snelheid? ultra II of extreme IV
De schrijfsnelheid van je camera is bij Ultra II of Extreme IV bijna hetzelfde. Je zult er niet veel van merken.
Persoonlijk vind ik dat je voor dat geld beter extra geheugen kunt kopen, ipv extreme IV.
Je zou het verschil hooguit goed kunnen merken bij het uitlezen naar de pc (mits je cardreader ook snel genoeg is)
In het geheugen topic wordt hier trouwens ook veel over uitgelegd.
Persoonlijk vind ik dat je voor dat geld beter extra geheugen kunt kopen, ipv extreme IV.
Je zou het verschil hooguit goed kunnen merken bij het uitlezen naar de pc (mits je cardreader ook snel genoeg is)
In het geheugen topic wordt hier trouwens ook veel over uitgelegd.
Ik heb het een x getest met verschillende kaartjes (kaartjes van vrienden enzo) maar ik heb geen verschil gemerkt danwel minimaal.Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:24:
[...]
Je kunt hier even rondkijken. De 400D staat er niet tussen, maar die zal niet zo gek veel sneller geworden zijn denk ik.
Pas als ik een kaart in mijn cardreader stop om hem uit te lezen heb ik voordeel van een snelle kaart maar ik kan ermee leven dat mijn 8GB kaart niet de snelste is
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Zit sterk te twijfelen om mijn 300D te verkopen, en te gaan voor een 400D. Heb nu langzaam ingezien dat ik dit wel een gave hobby vind, dus tijd om verder te kijken. Heb nu Canon EOS300D, BG-E1, Kitlens 18-55, EF 75-300 f4-5,6 II.
Als ik dit alles nu verpats, en ga voor een 400D kit, met 17-85 IS en een 70-300 IS uit die kit, ga ik er dan fiks op vooruit? Mijn gevoel zegt ja... maar je ziet het zo graag bevestigd he, als je 1750 euro gaat uitgeven
De camera is way beter, de lenzen fijner (IS) en ik denk/hoop scherper en voller van kleur.
Of zit ik er naast en is het verschil niet zo groot?
Wat zou ik nog kunnen vragen voor bovengenoemde set?
Als ik dit alles nu verpats, en ga voor een 400D kit, met 17-85 IS en een 70-300 IS uit die kit, ga ik er dan fiks op vooruit? Mijn gevoel zegt ja... maar je ziet het zo graag bevestigd he, als je 1750 euro gaat uitgeven

De camera is way beter, de lenzen fijner (IS) en ik denk/hoop scherper en voller van kleur.
Of zit ik er naast en is het verschil niet zo groot?
Wat zou ik nog kunnen vragen voor bovengenoemde set?
Het verschil tussen 300D en 400D is niet zo schokkend ben ik bang. De 17-85 en 70-300IS zijn wel een vooruitgang ten opzichte van je huidige objectieven. Wat je nog kan vragen: kijk eens goed rond op marktplaats en speurders.
Inderdaad, misschien is het verschil wel niet zo groot, maar voor mij toch wel op een paar significante puntjes. Zoals de buffergrootte en snelheid (schiet veel racesport), en het grotere LCD. Daarnaast vind ik 10MP ook niet echt achteruitgang, is altijd handig als je compositie eens een keer niet op zijn best is 
Maar het gaat me voornamelijk om de objectieven, en de vooruitgang daar mee.
Wat ik nu heb is eigenlijk best prut als je wat verder wil met fotografie, laten we eerlijk zijn. Toch?
Wat ik nu heb is eigenlijk best prut als je wat verder wil met fotografie, laten we eerlijk zijn. Toch?
Verwijderd
de 17-85 is ook niet de scherpste lens, maar een hele goeie walkaround. Iig beter dan de kitlens van de 300D, hoewel ik betwijfel of je fotos nu zoveel beter zullen worden, op gewone prints zal je amper verschil zien. De enige reden die ik kan bedenken is de snelheid.
Die MP is een voordeel met croppen ja. Voor meer camera zul je toch echt een klasse hoger (30D) moeten kijken. Vergeet niet dat de 400D voor het grotere scherm een weggelaten LCDtje heeft en gewoon veel kleiner dan de 300D is. Dat moet je wel willen, heb je hem al eens vastgehouden in de winkel?UltraSub schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:24:
Inderdaad, misschien is het verschil wel niet zo groot, maar voor mij toch wel op een paar significante puntjes. Zoals de buffergrootte en snelheid (schiet veel racesport), en het grotere LCD. Daarnaast vind ik 10MP ook niet echt achteruitgang, is altijd handig als je compositie eens een keer niet op zijn best is
Je kan altijd nog een grip kopen, heb ik gelijk gedaan, wat mensen ook zeggen van ja, je bent een wannabee: met die grip kan je hem lekker goed vasthouden en natuurlijk extra sluiterknop + 2 accu's erin zijn groot voordeel.breinonline schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:50:
[...]
...en gewoon veel kleiner dan de 300D is. Dat moet je wel willen, heb je hem al eens vastgehouden in de winkel?
Als ze dat zeggen draai ik me altijd nog ff half om zo van "He, een wannabee met een 200D"

Hmm.. Ik zal binnenkort eens flink in de reviews van die lenzen duiken.Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:33:
de 17-85 is ook niet de scherpste lens, maar een hele goeie walkaround. Iig beter dan de kitlens van de 300D, hoewel ik betwijfel of je fotos nu zoveel beter zullen worden, op gewone prints zal je amper verschil zien. De enige reden die ik kan bedenken is de snelheid.
Ja, die size is echt té klein! Snap niet dat ze maar kleiner blijven maken.breinonline schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:50:
[...]
Die MP is een voordeel met croppen ja. Voor meer camera zul je toch echt een klasse hoger (30D) moeten kijken. Vergeet niet dat de 400D voor het grotere scherm een weggelaten LCDtje heeft en gewoon veel kleiner dan de 300D is. Dat moet je wel willen, heb je hem al eens vastgehouden in de winkel?
Maar ik heb de 30D en de 400D op dpreview eens naast elkaar gezet, en om nou te zeggen dat de 30D zo veel meer bied, het viel me een beetje tegen moet ik zeggen. Een collega van me heeft een 30D, dus die kan ik ook nog wel eens vragen..
Ik snap niet dat mensen geen grip bij een camera hebben, maar das persoonlijk.Ballebek schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:10:
[...]
Je kan altijd nog een grip kopen, heb ik gelijk gedaan, wat mensen ook zeggen van ja, je bent een wannabee: met die grip kan je hem lekker goed vasthouden en natuurlijk extra sluiterknop + 2 accu's erin zijn groot voordeel.
Als ze dat zeggen draai ik me altijd nog ff half om zo van "He, een wannabee met een 200D"
Vond de grip op de 300D al een welkom onderdeel, maar op de 400D lijkt hij me onmisbaar. Man, wat is dat ding klein in verhouding met de 300D.
Waarom begin je dan niet met een ander objectief? Tegen de tijd dat je dan alsnog een andere body wilt, zijn er misschien weer nieuwere bodies.UltraSub schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:24:
<knip>
Kwa glas heb ik me ooit wijs laten maken dat die 70-300 niet de allersnelste is met AF. Heb je die 300mm echt nodig? Zo niet, dan zou ik, op grond van de enthousiaste verhalen erover en de mooie platen die er hier en elders te vinden zijn, zeker niet ongezien langs de 70-200 F4.0 L lopen Geen IS, maar wel lichtsterker dan jouw keuze en snelle AF.
Enne, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Uiteindelijk, het kan niet vaak genoeg herhaald worden, is het de fotograaf die de foto maakt. Een goed oog is belangrijker dan dure spullen. Het werkt ook andersom: Ik heb dure spullen, maar mijn foto's zijn prut. Ben ik nu gelukkig? Kan alleen mijzelf nog aanwijzen als het fout gaat... Nouja, soms lukt er gelukkig wel eens wat
Omdat ik de 300D beetje zat ben. 4-5 frames op RAW, en de buffer zit al vol. En daarna lekker lang wachten voor de buffer ver genoeg leeg is. Niet leuk als je op een circuit aan het fotograferen bent.Toff schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:32:
[...]
Waarom begin je dan niet met een ander objectief? Tegen de tijd dat je dan alsnog een andere body wilt, zijn er misschien weer nieuwere bodies.
Kijk, een snelle AF vind ik wel verdomd handig, het is een van de dingen waarop mijn huidige 75-300 af valt. Man, wat is dat ding traag. Ik zou heel graag voor de 70-200 L gaan, maar dan mis ik 100 mm, en ik gebruik die toch zeer regelmatig, wederom op circuits voornamelijk. Het plan is om ooit nog aan te vullen met een 100-400L en een 17-40L.Kwa glas heb ik me ooit wijs laten maken dat die 70-300 niet de allersnelste is met AF. Heb je die 300mm echt nodig? Zo niet, dan zou ik, op grond van de enthousiaste verhalen erover en de mooie platen die er hier en elders te vinden zijn, zeker niet ongezien langs de 70-200 F4.0 L lopen Geen IS, maar wel lichtsterker dan jouw keuze en snelle AF.
Wat ik nu wil, is een opstapje naar betere lenzen, en een volledig bereik. Daarnaast wil ik inner-focus, ivm gebruik van filters. Moet nog even uitzoeken of beide objectieven waar ik het hier over heb dat ook bieden..
Ben ik volledig met je eens. Maar goed materiaal is het halve werk in mijn optiek. Ik doe dat met alle gereedschap, en ik hoef niet de duurste cam te hebben, maar ik vind de 300D op dit moment gewoon te outdated..Enne, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Uiteindelijk, het kan niet vaak genoeg herhaald worden, is het de fotograaf die de foto maakt. Een goed oog is belangrijker dan dure spullen. Het werkt ook andersom: Ik heb dure spullen, maar mijn foto's zijn prut. Ben ik nu gelukkig? Kan alleen mijzelf nog aanwijzen als het fout gaat... Nouja, soms lukt er gelukkig wel eens wat.
Maar goed, we raken lichtelijk offtopic denk ik
Ik ben vandaag naar de Mediamarkt geweest en hij was hier 749,- (eos 400d met kitlens)..
Weet iemand waar hij goedkoper is? Wel de mediamarkt uiteraard ivm uitgebreide garantie en verzekering (a 79,-).. Ik heb OV dus wil hem wel ergens anders in nederland ophalen..
Ik vind 749,- te duur aangezien daar ook nog een 2gb sandisk kaartje bij moet en uiteraard de verzekering en eventuele tas en statief..
Mijn richtprijs is 700,- euro.. is hij ergens bij de media markt nog 699,-?
Weet iemand waar hij goedkoper is? Wel de mediamarkt uiteraard ivm uitgebreide garantie en verzekering (a 79,-).. Ik heb OV dus wil hem wel ergens anders in nederland ophalen..
Ik vind 749,- te duur aangezien daar ook nog een 2gb sandisk kaartje bij moet en uiteraard de verzekering en eventuele tas en statief..
Als je hem perse bij de MM wilt halen, moet je ff een aantal MM's afbellen lijkt me, en anders is er de pricewatch.
De prijswatch laat geen mediamarkt zien of wel? meer van die online winkels en zo.. En helaas mogen mediamarkten hun prijzen niet doorgeven aan de telefoon, omdat deze verschillen per filiaal, zelfs niet als je rechtstreeks het filiaal belt.. dit was iig het antwoord van de medewerker. Ook staan de prijzen van de mediamarkt niet op hun websiteAikon schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 20:41:
Als je hem perse bij de MM wilt halen, moet je ff een aantal MM's afbellen lijkt me, en anders is er de pricewatch.
Afgelopen donderdag in Alphen aan den Rijn. Neem aan dat dat nu nog zo is (garantie was volgens mij €70 maar kan me vergissen).Aeonis schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 20:33:
Ik ben vandaag naar de Mediamarkt geweest en hij was hier 749,- (eos 400d met kitlens)..
Dan moet hij daar nu inderdaad nog 699,- zijnSiparti schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:03:
[...]
Afgelopen donderdag in Alphen aan den Rijn. Neem aan dat dat nu nog zo is (garantie was volgens mij €70 maar kan me vergissen).
Verwijderd
Wat voor CF kaart gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen? Ik heb Sandisk Ultra II genomen maar ik merk af en toe dat laadtijden om fotos terug te kijken soms best hoog zijn...
Uit een test in de NL C!T bleek dat Sandisk Extreme IV veruit de snelste kaart was van alle CF kaarten. Dus gewoon op safe gaan
Het is dan ook meteen veruit het duurste kaartje. En het verschil tussen Ultra II en Extreme IV is in de camera al bijna te verwaarlozen gewoon omdat de camera t kaartje niet bij houdt.
De snelheid van het kaartje is .. MB/sec. schrijf en..MB/sec lees. Maar van de camera?
Bijvoorbeeld van de EOS 400D, waar kan ik dat vinden of zien?
Bijvoorbeeld van de EOS 400D, waar kan ik dat vinden of zien?
Ik weet zo de schrijfsnelheid van de camera niet.. Sommigen zeggen dat het onzin is om hoger dan Ultra II te kopen omdat de camera het niet aan kan, maar..
Als je veel in RAW gaat fotograferen, dan raad ik je toch een Extreme III aan. Dit verschil is in de camera zeker te merken. (Helemaal als je 3fps wil schieten).. Een Extreme IV is wat overdreven, omdat de camera idd niet zo snel kan opslaan. Wel heb je dan een voordeel als je je plaatjes naar de computer laad, maar daar maakt een extra minuutje vaak niet uit
.
Als je veel in RAW gaat fotograferen, dan raad ik je toch een Extreme III aan. Dit verschil is in de camera zeker te merken. (Helemaal als je 3fps wil schieten).. Een Extreme IV is wat overdreven, omdat de camera idd niet zo snel kan opslaan. Wel heb je dan een voordeel als je je plaatjes naar de computer laad, maar daar maakt een extra minuutje vaak niet uit
Als je naar de tabel een paar posts hierboven kijkt, dan zie je voor de 350D het volgende.
Ik denk dat het voor de 400D niet zo heel veel anders zou zijn.
Ultra II 2GB raw opname: 6,057 MB/sec
Extreme III 2GB raw opname: 6,263 MB/sec
Dat is bij een bestand van 13 MB (raw+jpg) een verschil van 0,07sec.
Ik denk dat het voor de 400D niet zo heel veel anders zou zijn.
Ultra II 2GB raw opname: 6,057 MB/sec
Extreme III 2GB raw opname: 6,263 MB/sec
Dat is bij een bestand van 13 MB (raw+jpg) een verschil van 0,07sec.

Op dpreview.com kun je ergens in de review van de 400D zien hoe snel de camera is met schrijven en lezen. Overigens vind ik niet dat je alleen naar de lees/schrijf snelheid van de camera moet kijken. Als je namelijk 4GB moet transferren naar je pc, is een cardreader vele malen sneller, en die buit je snellere kaart dus wel uit imo.
Ik ga gewoon voor een 2GB Extreme III over een paar weekjes.
Heb nog 700+ mb aan reserve SD kaartjes die welliswaar traag zijn maar nog nooit datacorruptie hebben gehad dus die neem ik wel mee als ik op vakantie ga ofzo.
Heb nog 700+ mb aan reserve SD kaartjes die welliswaar traag zijn maar nog nooit datacorruptie hebben gehad dus die neem ik wel mee als ik op vakantie ga ofzo.
Bespaar jezelf de helft van het geld en ga voor die Transcend 120x dingen. Prima spul voor weinig
100% mee eens. Ik had 2gb ultraII samen met m'n 400D gekocht. En zondag nog extra Transcend 4gb 120x besteld. Als je gewoon RAW schiet merk je imho niets/nauwelijks van het snelheidsverschil, misschien als je constant zit te bursten.neographikal schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:11:
Bespaar jezelf de helft van het geld en ga voor die Transcend 120x dingen. Prima spul voor weinig
Maar een foto terugkijken, door je foto's scrollen en naar je pc uploaden is merkbaar sneller!
En heb maar er €51 all-in voor betaald.
I served in a company of heroes.
Verwijderd
Voor een 10tje meer heb je een Sandisk geheugenkaartje. Gezien de gebruikerservaringen lekker een 10tje investeren in bedrijfszekerheid. Je koopt voor honderden euro's aan apparatuur en dan ga je er een B-merk kaartje in duwen. Als het prijsverschil nu erg groot was (zoals in 2006) dan zou ik het ook wel weten. Met de huidige prijzen zou ik lekker voor het A-merk gaan.
Edit: of een Transcend kaartje een verkeerde keuze was dat weet je pas als je kaartje een keertje vastloopt als je net op die unieke plaats bent.....
Edit: of een Transcend kaartje een verkeerde keuze was dat weet je pas als je kaartje een keertje vastloopt als je net op die unieke plaats bent.....
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 15:38 ]
Volledig mee eens. Inderdaad honderden euros aan apparatuur, en dan ergens anders proberen te bezuinigen.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:38:
Voor een 10tje meer heb je een Sandisk geheugenkaartje. Gezien de gebruikerservaringen lekker een 10tje investeren in bedrijfszekerheid. Je koopt voor honderden euro's aan apparatuur en dan ga je er een B-merk kaartje in duwen. Als het prijsverschil nu erg groot was (zoals in 2006) dan zou ik het ook wel weten. Met de huidige prijzen zou ik lekker voor het A-merk gaan.
Hoeveel geheugenfabrikanten denk je dat er zijn?UltraSub schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:45:
[...]
Volledig mee eens. Inderdaad honderden euros aan apparatuur, en dan ergens anders proberen te bezuinigen.
De Sandisks zijn nog altijd bijna 50-80% duurder en dat vind ik vrij fors. Ik gebruik m'n spullen professioneel en ik heb een Ultra II, maar ik vertrouw die Transcend ook blindelings. Geen kip die er slechte ervaringen mee heeft gehad, dus ik geef m'n geld liever uit aan wat anders
Je koopt de spullen ook met een zekere gevoelswaarde, als een Sandisk je een beter gevoel geeft zul je er ook meer plezier aan beleven, onafhankelijk van de kwaliteit. (en daar spelen de verkopers natuurljk leuk op in)Simon schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 16:02:
Ach, je kan lekker veel transcends kopen die kwalitatief even goed zijn, beetje moeilijk doen..
In dit geval zou ik ook geen Trancend kopen, aangezien ze al eens eerder CF-jes hadden die niet werken in een Compactdrive!
[ Voor 12% gewijzigd door mjl op 28-03-2007 16:22 ]
-------
Ik heb deze camera nu ook aangeschaft, een heel mooi ding
.
Alleen ik heb één probleem, er zit een zwarte dode pixel aan de LCD, heel klein maar toch vind ik het niet kunnen in deze prijsklasse. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Alleen ik heb één probleem, er zit een zwarte dode pixel aan de LCD, heel klein maar toch vind ik het niet kunnen in deze prijsklasse. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Liever dode pixels op mn LCD dan op mn sensor.
maar om op je vraag te antwoorden, mijn scherm is oke, en ik vind inderdaad dat je voor dit geld mag verwachten dat er geen dode pixels op het scherm zitten.
Ik weet niet wat de policy van canon is voor deze gevallen, dat zou je even moeten opzoeken.
maar om op je vraag te antwoorden, mijn scherm is oke, en ik vind inderdaad dat je voor dit geld mag verwachten dat er geen dode pixels op het scherm zitten.
Ik weet niet wat de policy van canon is voor deze gevallen, dat zou je even moeten opzoeken.
Op ebay heb je een nieuwe sandisk extreme IV 8gb CF inclusief verzendkosten voor 65 euro ('nu kopen')martijn_tje schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 08:21:
Het is dan ook meteen veruit het duurste kaartje. En het verschil tussen Ultra II en Extreme IV is in de camera al bijna te verwaarlozen gewoon omdat de camera t kaartje niet bij houdt.
Ik heb verhalen gehoord over fake Sandisk CF's in omloop op ebay.
In het boekje staat dat er 0,01 % fout 'mag' zijn.MvdKelen schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:21:
[knip]
Dit topic is gesloten.