na heel veel lezen en reviews bekijken heb ik besloten over te stappen op waterkoeling. echter, als ik het doe, wil ik het goed doen
ben daarom meteen n nieuwe kast zelf aan het bouwen die alles kwijt kan wat ik er in wil stoppen (18 hdd's, WC, redelijk high-end systeempje)
nu wilde ik hier even advies/opmerkingen over het waterkoelingssysteem wat ik had bedacht.
komtie:
wat is er belangrijk?- stilte!
- zware OC kunnen halen
- kwaliteit, t moet in 1x goed zeg maar
wat moet er gekoeld worden?- X2 3800+ CPU @2.5ghz op lucht, hoop hoger te komen
- NB
- 2x 7900GT in SLI, voltmodded en overclocked tot over GTX speeds
ik kan van een vriend slangen en een eheim 1048 pomp krijgen (hulde!)
mijn boodschappenlijstje is samengesteld op alphacool.de en ziet er als volgt uit:
- Alphacool NexXxoS XP Socket 754/939/940/FX/Opteron voor de CPU
- MB Alphacool NexXxoS NB-SLI 1 Northbridge (draai SLI op DFI NF4 bordje, iets anders werkt dus niet)
- 2x Alphacool NexXxoS NVXP-3 6800/7800 and 7900 cards voor mn GPU's
- 2x Black ICE-Pro II radiator (dus quad radiator totaal zeg maar)
- een 2e eheim 1048 pomp om de hele boel te kunnen draaien
motivaties:- quad radiator: hoe meer oppervlak, hoe stiller de fans kunnen draaien terwijl toch alles koel blijft
- 2e eheim pomp: lijkt me nodig in dit geval. Ik denk niet dat een enkele 1048 de hele setup draaiend kan houden, en om de "gratis" 1048 te laten liggen en voor n hele dure pomp te gaan lijkt me niet echt nuttig.
- Black Ice Pro ipv Extreme: met 4x oppervlak leek me een extreme niet echt nodig
opstelling:
pomp>quad radiator>pomp>cpu>gpu1>gpu2>NB>
extras:
ik wilde een speciaal truukje uithalen met de pompen voor extra stilte: ze onder water dompelen.
mijn plan was om zelf een reservoir te maken van plexi, daar een pomp in te zetten die het water aanzoog uit het reservoir, dan door de radiatoren, en dan de 2e pomp in het reservoir zetten, maar niet laten aanzuigen uit het reservoir.
de reden hiervoor is dat ik wil zorgen dat het water
altijd een keer door de radiatoren is geweest voor het door het systeem gaat.
reden dat ik niet voor 2 aparte reservoirs met pompen ga: stel je voor dat de ene pomp meer lph doet dan de andere vanwege de weerstand, dan staat 1 pomp op een gegeven moment droog (lijkt me niet handig)
CC is welkom!
-edit- motivatie van pro tov extreme rad toegevoegd
[
Voor 3% gewijzigd door
Mr Alfabet op 14-11-2006 21:18
]