![]() |
Het grote Firefox topic (deel 10) |
Deze topicstart is gebaseerd op de topicstarts en berichten uit de vorige delen van dit topic. Speciale bedankjes gaan naar DaannO voor het deels opnieuw coden van de TS, The_Zeroorez (deel 9), Gert-Paul (deel 3, 4, 5, 6, 7 en 8 ), Woudloper (nieuwe layout), BtM909 (deel 2) en Cybersteef (deel 1). Mochten er nog zaken ontbreken, neem dan gerust contact op met mij. Voorafgaande topics:
|
Waarom Firefox gebruiken? |
Firefox biedt onder andere ondersteuningen voor de volgende functies:
|
Waar kan ik Firefox downloaden? | ||||||||||||||
Voordat je Firefox ook daadwerkelijk gaat downloaden is het verstandig om de minimale systeemeisen door te nemen om er zeker van te zijn dat het op jouw systeem gaat draaien. Het is niet aannemelijk dat je systeem niet krachtig genoeg is, maar toch.
Zip-versies Sinds Firefox 1.0.2 worden er geen officiële zip-versies meer aangeboden na de problemen die o.a. met Firefox 1.0.1 boven tafel kwamen. Voor de mensen die ze echt nodig hebben zijn ze ook wel als nightly te downloaden van dezelfde datum. Voor 1.0.8 kan dat vanaf [url=fftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/latest-aviary1.0.1/]deze[/url] twee mappen voor respectievelijk Engels en NL. De Nederlandse is zeker de 1.0.7, van de Engelse is het niet duidelijk of daar ook de laatste veranderen meegenomen zijn. Portable Firefox is in dat geval een beter alternatief dan de zip. Mirrors: http://www.mozilla.org/products/firefox/mirrors.html Nightly Builds: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/ Bekende problemen:
|
Heb je nog wat handige links voor mij? |
In onderstaande lijst zijn diverse links opgenomen welke meer informatie geven over Firefox en daaraan gerelateerde producten/onderdelen.
|
FAQ |
• Vraag: Hoe schakel ik de melding dat er nieuwe plugins gevonden zijn uit? Volgens deze reactie op het Mozillazine Forum door het volgende te doen: about:config plugin.default_plugin_disabled --> False • Vraag: Hoe kun je extensies, die eigenlijk voor oudere versies van Firefox gemaakt zijn, toch gebruiken? Daarvoor moet het maximale extensienummer in de extensie wijzigen. Dit kan als volgt worden gedaan:
• Vraag: Outlook (of ander programma's), snelkoppelingen of IE favorieten openen of 2 Firefox vensters of geven een foutmelding. Hoe moet ik dat oplossen? Dit is op te lossen door een nieuwere versie van Firefox te installeren. Op deze pagina vind je meer informatie over het probleem. • Vraag: Hoe zorg ik ervoor dat er een nieuw tab in plaats van een nieuw window voor externe links geopend wordt? Maak gebruik van de volgende verborgen optie: about:config browser.tabs.showSingleWindowModePrefs --> True Na deze activatie kan je kunt de opties dan vinden onder: Tools > Options > Advanced > Tabbed Browsing Extra > Opties > Geavanceerd > Navigeren met tabbladen • Vraag: Waar kan ik mijn profiel vinden? Dit verschilt per OS wat wordt gebruikt om Firefox te draaien. Hieronder vind je een overzicht waar de profielen terug zijn te vinden:
[i]Firefox houdt niet op alle pagina's vast waar je gebleven bent. Dit is een bekend probleem. Op GoT kun je het in ieder geval oplossen door in je Voorkeuren (via Myreact in het menu bovenaan) HTTP 304-headers aan te zetten. Dit blijkt alleen ook niet voor iedereen te werken, voor de meesten wel. Met Firefox 2.0 zou dit probleem verholpen moeten zijn, helaas is dit nog steeds niet zo./i] • Vraag: In Firefox 2.0 zitten van die leuke shortkeys. Op GoT gebruik ik vaak Alt+S op te posten, en nog meer van die dingen. Dit gaat niet meer, omdat Firefox ze gebruikt. Hoe zet ik dit uit? Hiervoor moet je twee waardes in de verborgen instellingen aanpassen... about:config ui.key.chromeAccess --> 0 ui.key.contentAccess --> 4 • Vraag: In Firefox 2.0 is de 'search as you type' zoekbalk veranderd, ik wil de 'echte' terug! Hiervoor moet je een regeltje text in je UserChrome.css plakken. #FindToolbar > * {display:-moz-box} • Vraag: In Firefox 2.0 worden mijn tabs, als de balk erg vol is, in een menu'tje gegooit, en ik wil ze gewoon allemaal naast elkaar zien! Hoe zet ik dit weer zoals het vroeger was? Hiervoor moet je de volgende code in je UserChrome.css plakken. .tabs-alltabs-stack {display: none !important;} Voor meer vragen kun je de officiële (Nederlandse) FAQ bekijken. |
Firefox extensies, thema's & plugins |
• BBCodeExtra, makkelijk op verschillende fora om snel BBCode te gebruiken. Zie [smilies]BBCode extensie in firefox met GoT smilies voor BBCode met GoT-smiles • Tabbrowser Extensies:
• DownloadStatusbar of Downloadmanager tweak -- als je de standaard DL manager niet goed genoeg vind. De download manager vervangen door een externe kan met DownloadWith • Webdeveloper - Makkelijker voor WebDevelopers. Verschillende functies om windows te resizen, css te editen en nog veel meer.. • Mozilla Backup - Een losstaand programma dat makkelijk een backup van je Firefox profiel kan maken. Zo kun je snel instellingen overzetten (bv als je een keer een nieuw profiel moet maken omdat de oude problemen geeft) • MinimizeToTray - Handig voor mensen die Firefox in de systemtray handiger vinden, in plaats van op de taakbalk. • Webpagina's naar je eigen wensen aanpassen:
|
Het installeren van verschillende plugins/handigheidjes in Linux |
• Java: Installeer, als je dat nog niet had, een java runtime environment of een development kit (deze als je ook in java wilt programmeren), zoals J2RE1.4. Vervolgens zoek je de locatie van de file javaplugin_oji.so (dit kan afwijken, het eindigt in ieder geval op oji.so, dus gebruik find/locate hierop). Doe als je het path van deze file gevonden hebt dit als je in /usr/lib/mozilla-firefox/plugins staat: ln -s /usr/lib/j2se/1.4/jre/plugin/i386/mozilla/javaplugin_oji.so . Herstart firefox en kijk bij about:plugins of het gelukt is. • Flash. Gebruik de flash linux installer van macromedia (typ deze 3 woorden in in je adresbalk en je bent er) en maak net zoals bij java in /usr/lib/mozilla-firefox/plugins symlinks naar de files /usr/lib/flashplugin-nonfree/flashplayer.xpt en /usr/lib/flashplugin-nonfree/libflashplayer.so . • Als je geen rootrechten op het systeem hebt maar deze software wel aanwezig is kun je de symlinks maken in ~/.mozilla/plugins/ . Eventueel moet je deze directory nog zelf aanmaken. • Als je graag wilt dat externe applicaties firefox gebruiken om urls in te openen (zoals amsn, xchat) kun je dit als volgt doen: mozilla-firefox -remote "openurl(http://www.tweakers.net)" |
[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 27-01-2007 22:29 ]