Mijn kast is al aardig gebouwd en loopt prima.
De zelfbouw project van de arcade kast was te zien op de Animecon 2009. Voor het eerst publieke vertoning en ook primeur voor Animecon 2009, ook vanwege de thema arcade kasten daar.
Het gaat dan om deze:
En duidelijker geheel:
Het is een project ter waarde van minstens 1000 Euro aan materiaal. Hij is vrijwel uniek ten opzichte van meeste MAME projecten in de wereld: hij is gebouwd op mobiliteit. Hij kan uit elkaar in delen, de controlpanel is deelbaar in 3 delen en hij is ook meteen voorzien van lightgun gebruik mogelijkheid.

Zo wordt het compact geheel.

In de onderkast worden de controlpanels mooi opgeborgen samen met wat kabels.
De project is ontstaan uit het idee tussen aantal vrienden van mij, om iets te maken met MAME emulator. Baris zou eerst zelf eentje maken, maar al snel wil ik wel eentje bouwen als mobiele versie. Ik heb al eerder gedaan met mobiele en opvouwbare DDR matten van MDF en aluminium als materiaal.
Het zou gemaakt worden voor komende Animecon en dus ben ik begonnen met de plannen in februari. De tekeningen worden zorgvulig bekeken op mobiliteit en of het allemaal gemaakt kan worden. Materiaal wordt gekozen, er wordt gekeken naar aantal leveranciers. De meeste komt uit Gamma, de knoppen en Sanwa joysticks komen uit Engeland, en deel uit Duitse speciale arcade verkopers.
De project is paar keer aangepast tijdens het bouwen. Eerst is de controlpanel gebouwd omdat het meest complexe en nauwkeurige klusje is. Dat is gedaan in 25 dagen werk. Daarna kan men gebouwd worden aan onderkast, die makkelijk te maken is.
Vervolgens de bovenkast die iets meer werk vraagt omdat daarin de computer en andere electronica komt te staan.
Even paar kenmerken van de project:
- de kast is totaal 1,60 meter hoog, en bestaat uit gelijke kastdelen van 80cm hoog.
- de controlpanel is deelbaar in 3 delen, waarbij 3e en 4e persoon deel eraf kan. Zonder deze 2 delen zijn de flipperkast knoppen te bedienen aan zijkanten.
- de marquee verlichting is inschakelbaar
- 5 leds zijn boven aangebracht voor de controlpanel verlichting, dus handig in het donker! Ook apart in te schakelen
- vervoert op 12 cm wielen zodat kleine drempels geen probleem wordt
- uitschuifbaar handvat
- uitklapbare steunbeugel aan achterkant tegen omvallen
- zijdeuren van onderkast dient ook als ondersteuning geheel
- 2 lightgun aansluitingen (usb poorten), beiden van EMS Lightgun II, met speciaal ingebouwde infrarood leds in de schermbezel.
- de schermbezel is draaibaar van horizontale naar verticale stand!
- loopt nog op P4 2,4 GHz cpu en Ati videokaart. In de toekomst komt er C2D cpu in voor de betere emulatie snelheid.
- kan opgezet worden als bartop, dus zonder onderkast.
Als frontend zit er maximus arcade op. MAME heeft veel spelletjes op de harde schijf staan, maar omdat het door mensen is samengesteld en fouten kunnen maken, werken niet alle spelletjes goed. Ik moet dus nog op software vlak wat beter afwerken.
Meer kun je lezen op de blog
http://mrdummy.net/mame/
De blog wordt nog wel keertje bijgewerkt.