Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
:) Algemeen Afdrukservice Topic!
:) Welkom
Welkom in het topic over fotoservices. In dit topic vind je een opsomming van de wat bekendere fotoservices, ervaringen met verschillende fotoservices en algemene tips voor het gebruik van een service. Professionele fotografen hebben hun eigen printapparatuur. Helaas beschikken semi-profjes en amateurs niet over dit soort dure printmogelijkheden en moeten het dus doen met de fotoservices. Er is een verschrikkelijk groot aanbod op het gebied van (online) fotoservice, dit topic is logischerwijs natuurlijk alleen gericht op de digitale versies (geen analoog dus).
:) Algemene tips
Witbalans en nabewerking
Het is van verschillende merken, cameratypes en CCD's bekend hoe ze met de kleuren omgaan. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld Nikon foto's onderscheiden van andere merken. Afdrukbedrijven werken met systemen die de EXIF van een foto inlezen en vervolgens bekijken met wat voor een merk/camera/CCD de foto gemaakt is. De Afdrukmachine past vervolgens zijn manier van printen aan op deze EXIF-informatie. Op die manier komen foto's van onwetenden beter uit de printer rollen. Voor de mensen die zelf de foto's nabewerken is deze kalibratie een struikelpunt.

Wij als tweakers pielen natuurlijk zelf altijd aan onze foto's, "even die witbalans goed zetten en misschien wat auto levels". Wanneer je de foto's vervolgens in je handen hebt zie je dat wit opeens geen wit meer is. Het is ten eerste belangrijk dat je scherm gekalibreerd is, weet je wel zeker dat de kleuren waar naar jij kijkt die kleuren zijn? Eventueel kan je dit kalibreren doen met behulp van een sample van de desbetreffende afdrukcentrale. Helaas handelen niet alle afdrukcentrales met dezelfde bewerkingen en zul je elke keer dat je gaat afdrukken je scherm moeten kalibreren (voordat je gaat nabewerken). Er zijn afdrukkers die rekening houden met nabewerkingen en wensen van de klant, er zijn opties dan opties bij het kleurprofiel. Het is bekend dat Profotonet deze mogelijkheid bied.
Stel nou dat je nog steeds slechte resultaten krijgt dan wordt er vaak niet moeilijk gedaan over het terugbrengen van foto's. Witbalans fucked up? Gewoon geld terugeisen.

Kalibreer je beeldscherm!
Je las het net al, voor de juiste kleuren, kalibreer je beeldscherm! Niets is fouter dan bewerken op een verkeerd scherm en er vervolgens achter komen (of nooit achter komen) dat alles niet klopt omdat simpelweg je beeldscherm niet klopt. Het zou zonde zijn als je 160 foto's laat afdrukken die door je scherm er niet meer uit zien.

Voor het kalibreren heb je speciale tooltjes. Er is software, waarmee je met je eigen oog kalibreert maar dit is niet nauwkeurig. De meer professionele hulpmiddelen zijn toch apparaten als: Spyder van colorvision of de eye-one vanGretagMacbeth.

Er staat een hele handige PDF online over het kalibreren met het programma Adobe Gamma. Nokia heeft ook een programma, maar dit is nog verder handmatig. Nog een handige handleiding (engels).
Kalibreerprogramma's zijn voornamelijk bedoeld voor CRT schermen. Het kalibreren van een TFT/LCD scherm is vooralsnog behoorlijk tricky.
:) Handige links
NaamOpmerkingen
FotoAfdrukprijzenEen website met een handige database met informatie over prijzen, levertijden, enzovoorts.
Online FotoservicesEvenals de website hierboven, een opsomming van fotoservices.
Digitale Fotografie StartpaginaAlgemene verzameling linkjes over digitale fotografie met een kopje 'fotoservices'
More to come
:) The end!
Nee, zeker niet "The end!", deze topicstart heeft namelijk nog veel werk aan de winkel en hopelijk willen jullie daarbij helpen. Heb je ervaringen, tips of klachten over een fotoservice, plemp je bericht even dan neem ik nuttige informatie mee in deze topicstart. Samen werken aan een handig topic!

[ Voor 51% gewijzigd door Josh op 10-05-2008 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
"Let goed op dat je 'staande' foto's even een kwartslag roteert. Bijna alle services zijn volledig geautomatiseerd en draaien de foto's niet zelf. Het zou zonde zijn als je een mooie plaat op 20x30 laat printen en je kan 2 stroken eraf snijden omdat ze de foto niet gedraaid hebben."

Meen je dat nu echt? Ik heb gisteren heel wat posters besteld bij AH (50x75/30x34/20x30), waar er zeker een aantal portret-formaat tussen zitten... eerste keer bij AH, ergens anders nooit last van gehad. Heb je hier ervaring mee, of is dit stukje niet onderbouwd of achterhaald?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
@inquestos: Ik draai nooit, druk wel staande foto's af, en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Het lijkt me ook wel dat de apparatuur slim genoeg is om een foto zò te roteren dat er het minste snijverlies optreedt? Maar misschien weet de TS meer dan wij.

Verder lijkt me dit een bijzonder handig topic. Misschien ook even wat info uit digitale foto's afdrukken - kwaliteit? , Ervaring met bedrijven die foto's op canvas doek drukken en/of Eigen fotoalbum -> fotoafdrukcentrale? | alpha pixxer online overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

GsJosh schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 01:25:
Wij als tweakers pielen natuurlijk zelf altijd aan onze foto's, "even die witbalans goed zetten en misschien wat auto levels". Wanneer je de foto's vervolgens in je handen hebt zie je dat wit opeens geen wit meer is. Ik heb nog geen idee of er een manier is om dit te verhelpen en ik weet ook niet of er services bestaan waar je aan kan geven dat ze met hun tengels van de witbalans en dergelijke af moeten blijven.
Zorg dat je op een gecalibreerd scherm werkt, dat voorkomt dit soort ellende.
Ik weet uit vorige topics dat er ook afdrukkers zijn die een kleurenprofiel aanbieden om het nog eenvoudiger te maken precies dezelfde foto te krijgen als je denkt, bijvoorbeeld Profotonet. Dit heeft overigens geen zin als je eigen beeldscherm alsnog verkeerd staat ingesteld. Kies desnoods een afdrukcetrale, laat wat foto's afdrukken en stel het scherm met behulp hiervan in.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
www.onlinefotoservices.nl, ook een vergelijkingssite die misschien handig is als link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
inquestos schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 01:31:
"Let goed op dat je 'staande' foto's even een kwartslag roteert. Bijna alle services zijn volledig geautomatiseerd en draaien de foto's niet zelf. Het zou zonde zijn als je een mooie plaat op 20x30 laat printen en je kan 2 stroken eraf snijden omdat ze de foto niet gedraaid hebben."

Meen je dat nu echt? Ik heb gisteren heel wat posters besteld bij AH (50x75/30x34/20x30), waar er zeker een aantal portret-formaat tussen zitten... eerste keer bij AH, ergens anders nooit last van gehad. Heb je hier ervaring mee, of is dit stukje niet onderbouwd of achterhaald?
De software van de AH is slim genoeg om dat te herkennen maar ik heb in het buitenland bij vakantiefoto's ooit wel eens gehad dat ik een witte rand bij staande foto's had. Ik denk dat het achterhaald is en ik zal het weghalen.
breinonline schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 08:01:
[...]

Zorg dat je op een gecalibreerd scherm werkt, dat voorkomt dit soort ellende.
Ik weet uit vorige topics dat er ook afdrukkers zijn die een kleurenprofiel aanbieden om het nog eenvoudiger te maken precies dezelfde foto te krijgen als je denkt, bijvoorbeeld Profotonet. Dit heeft overigens geen zin als je eigen beeldscherm alsnog verkeerd staat ingesteld. Kies desnoods een afdrukcetrale, laat wat foto's afdrukken en stel het scherm met behulp hiervan in.
Natuurlijk is op een gecalibreerd scherm werken belangrijk, echter niet elke fotoservice handelt met dezelfde bewerkingen. Ik zal je een sample sturen van een foto die ik heb laten printen bij de AH en ik zal vervolgens de gestuurde foto hier ook posten, je mag zelf bepalen wat je ervan vind maar ik vind het veel te rood.
drfrisbee schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 08:41:
www.onlinefotoservices.nl, ook een vergelijkingssite die misschien handig is als link?
Goed plan. Bedankt
Floris schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 09:39:
Wheee! Topic een zetje verkocht naar FGW (Workflow), want dit hoort toch echt bij de workflow, als een van de laatste stappen. :)
Prima, ik had Zoefff gemaild voor toestemming maar die reageert al 3 dagen niet dus ik heb hem gewoon geopend ;).

[ Voor 46% gewijzigd door Josh op 12-09-2006 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Wheee! Topic een zetje verkocht naar FGW (Workflow), want dit hoort toch echt bij de workflow, als een van de laatste stappen. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
Misschien een domme opmerking hoor, maar let bij het afdrukken van je digitale foto's op het formaat! Een groot deel van de mensen realiseert zich niet dat hun camera waarschijnlijk foto's maakt met een verhouding 3:4. Dit in tegenstelling tot de traditionele foto-rolletjes die een verhouding van 2:3 hadden.
Als ik op de site van Albert Heijn kijk, zie ik dat het enige kleine formaat dat ze afdrukken 10x15 cm is. Als je op dit formaat een digitale foto met de verhouding 3:4 gaat afdrukken zal een deel van je foto niet afgedrukt worden, òf je zult 2 witte balken aan de zijkant van je foto krijgen. Om je 3:4 foto volledig af te drukken heb je dan een formaat van +/- 11 cm bij 15 cm nodig. De Hema levert dit formaat bijvoorbeeld wel.

Dit ligt misschien allemaal een beetje voor de hand, maar mijn ervaring is dat veel mensen hier niet bij stil staan, en niet door hebben dat een deel van hun foto niet afgedrukt wordt.

Tot slot een eigen tip: profotonet.nl. Zeker niet goedkoop, maar erg mooie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Homer.J schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:28:
Misschien een domme opmerking hoor, maar let bij het afdrukken van je digitale foto's op het formaat! Een groot deel van de mensen realiseert zich niet dat hun camera waarschijnlijk foto's maakt met een verhouding 3:4. Dit in tegenstelling tot de traditionele foto-rolletjes die een verhouding van 2:3 hadden.
Als ik op de site van Albert Heijn kijk, zie ik dat het enige kleine formaat dat ze afdrukken 10x15 cm is. Als je op dit formaat een digitale foto met de verhouding 3:4 gaat afdrukken zal een deel van je foto niet afgedrukt worden, òf je zult 2 witte balken aan de zijkant van je foto krijgen. Om je 3:4 foto volledig af te drukken heb je dan een formaat van +/- 11 cm bij 15 cm nodig. De Hema levert dit formaat bijvoorbeeld wel.

Dit ligt misschien allemaal een beetje voor de hand, maar mijn ervaring is dat veel mensen hier niet bij stil staan, en niet door hebben dat een deel van hun foto niet afgedrukt wordt.

Tot slot een eigen tip: profotonet.nl. Zeker niet goedkoop, maar erg mooie foto's.
Goed idee, neem ik mee in de topicstart.

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik druk mijn foto's altijd af via http://www.foto.com. Goedkoop (vanaf 8 cent per stuk), goed (Fuij papier, mooie kleuren) en digitale formaten (bv 11*15). Worden netjes thuisbezorcht.

Ik werd een beetje gek van al mijn "versneden" foto's bij AH. leuk voor de vakantie kiekjes maar serieuse afdrukken laat ik niet via AH lopen.

En je hebt veel meer mogelijkheden dan alleen maar papier. je kunt ook op cansvas laten afdrukken via foto.com. De fotoalbum van foto.com is als beste getest door de consumentenbond pas geleden.

PS: Op al die fotoprijzen sites staat reclame naar foto.com. Dat lijkt op "belangenverstrengeling". Dat is dan weer een beetje negatief.

[ Voor 37% gewijzigd door bolke op 13-09-2006 08:45 ]

http://www.hroling.nl

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Waar drukken jullie af als jullie voor grootformaat gaan? Dan heb ik het dus over minstens 30x45, meer naar de 50x75. Ik heb laatst 50x75 laten afdrukken bij de AH en ik was vanwege een 50% actie slechts 4 euro per poster kwijt! Normaal is het 8 euro en ik vind het niet slecht. Ik ben (nog :P) geen expert maar ik vind het er goed uit zien. De 30x45 waren afgedrukt op Kodak Royale en de 50x75 op Kodak Professional Endura papier dus dat is echt niet verkeerd.

Echter de 30x45 afdrukken heb ik teruggebracht met de melding dat ze veel te rood waren. Hieronder staan wat foto's van de foto's ;) en de originelen staan erboven. De wolken zijn duidelijk rood en ook de achtergrond van de iPod klopt niet. De wolken zijn echt dramatisch, de iPod valt nog wel mee. Daar onder het dockin is de rode rand duidelijk te zien. Maar ach, ze gingen als pakket terug naar de centrale dus ik heb ze alletwee de deur uit gedaan.

Origineel
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_1610.jpg

Origineel
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_1607.jpg

Even voor het mooie, moet je eens zien hoe gruwelijk groot 50x75 is :D _/-\o_ .
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_1630.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Josh op 13-09-2006 09:12 ]

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:02
Standaard liet ik mijn foto's afdrukken bij de hema (korting met HCC-pas dus vandaar), echter heb ik de laatste lichtingen behoorlijk slechte foto's er tussen zitten, op de foto's zelf zie ik ook super duidelijke artifects. Komt dit omdat de hema het formaat moet verkleinen? (ik gebruik 3456x2304 als resolutie). Ook vind ik ze ontzettend donker (ook als orginele exif data is meegestuurd bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
Ik heb ook wel eens problemen gehad met de Hema fotoservice. Het bleek dat de upload software van de hema de foto's een extra jpg compressie gaf, en dit kon ik duidelijk terugzien in de afgedrukte foto's. Zie hier mijn topic. (Wel een beetje over het gescheld heen lezen, had een beetje een slecht humeur op het moment van schrijven.)
Of de Hema tegenwoordig nog steeds met deze bestel software werkt weet ik niet. Maar het is volgens mij wel iets om op te letten. Bij een eventuele volgende keer zou ik zeker via de website uploaden, en niet met de bestel software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je artifacts etc wil voorkomen stuur je foto dan in het juiste formaat en resolutie hoger dan 150 dpi is niet nodig de centrales brengen het anders zelf hiernaar terug. Of informeer naar de gebruikte resolutie.
Je kan beter zelf een hoge kwaliteit JPG aanleveren dan dat hun een slechte maken.
En ja die 150 dpi is meer dan genoeg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Carnagy
  • Laatst online: 21-07 14:51
als jullie je foto's laten uitprinten, printen jullie ze dan uit met iets van een kader?

ze zijn bedoeld om in een lijstje te doen

• inquestos
Hier zijn de posters van de AH aangekomen..

Ben een beetje verdeeld over het resultaat. Van de ene kant is het veel voor weinig, maar de kwaliteit is ook bedroevend laag. Niet goed afgesneden / TOTAAL verkeerde kleuren (geen idee of dit door een "verbetering" komt, maar zwaar irritant is het wel, al merkt een onwetende het niet.../ Witte randen

@Carnagy: Hangt helemaal van het formaat/resolutie/scherpte af. Als je een goed scherpe foto wilt afdrukken van 6M pixel op 75x50 geeft dat 100DPI, maar aangezien je die toch niet van een afstand van 15 cm bekijkt, is het niet zo erg. (Ik heb mijn resolutie in lengte en breedte verdubbeld, en na wat stappen als Dust&Scratch, nog een lichte noise overheen gegooit)

Een mooi Zwart kader, met daar een onderschrift onder (daar wat meer zwart voor overlaten), scheelt idd ook een hoop, al betaal je natuurlijk wel voor wat zwart :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Carnagy
inquestos schreef op woensdag 20 september 2006 @ 18:27:
Hier zijn de posters van de AH aangekomen..

Ben een beetje verdeeld over het resultaat. Van de ene kant is het veel voor weinig, maar de kwaliteit is ook bedroevend laag. Niet goed afgesneden / TOTAAL verkeerde kleuren (geen idee of dit door een "verbetering" komt, maar zwaar irritant is het wel, al merkt een onwetende het niet.../ Witte randen

@Carnagy: Hangt helemaal van het formaat/resolutie/scherpte af. Als je een goed scherpe foto wilt afdrukken van 6M pixel op 75x50 geeft dat 100DPI, maar aangezien je die toch niet van een afstand van 15 cm bekijkt, is het niet zo erg. (Ik heb mijn resolutie in lengte en breedte verdubbeld, en na wat stappen als Dust&Scratch, nog een lichte noise overheen gegooit)

Een mooi Zwart kader, met daar een onderschrift onder (daar wat meer zwart voor overlaten), scheelt idd ook een hoop, al betaal je natuurlijk wel voor wat zwart :)
het gaat mij vooral om foto's om die op 13x18 af te drukken. Eventueel croppen

dan moet ik 2:3 toch gebruiken als cropfactor? 2 is breedte en 3 is lengte. Nog verdere tips?

Ik heb een Nikon D50. dus dat is 6 megapixel. bedoel je dat ik daar iets mee kan doen?

• inquestos
13x18? Daar is 6 megapixel natuurlijk ruim voldoende voor, kan je nog behoorlijk mee croppen (tot 2100 pixels in breedte). En je moet inderdaad mééstal de verhouding 2:3 gebruiken, wil je het optimale grootte.

Meeste formaten gaan uit van die verhouding. 13:18 is daar echter een uitzondering op. Daarbij is de verhouding 5 : 7 (5 inch x 7 inch = 12.75 cmx 17,8cm). Maargoed, gewoon insturen in verhouding waarin je ze wilt hebben..

• Carnagy
inquestos schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:05:
13x18? Daar is 6 megapixel natuurlijk ruim voldoende voor, kan je nog behoorlijk mee croppen (tot 2100 pixels in breedte). En je moet inderdaad mééstal de verhouding 2:3 gebruiken, wil je het optimale grootte.

Meeste formaten gaan uit van die verhouding. 13:18 is daar echter een uitzondering op. Daarbij is de verhouding 5 : 7 (5 inch x 7 inch = 12.75 cmx 17,8cm). Maargoed, gewoon insturen in verhouding waarin je ze wilt hebben..
en als ik de foto ga fotosjoppen, worden die instellingen dan toch weer gewijzigd of gebeurd dit niet?

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik heb net 4 afdrukken van 20 x 27 cm besteld bij http://www.foto.com. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Ik laat het nog wel even weten.

Kosten: € 4,79 totaal en thuisgezorgd. (AH is € 6.03 en ophalen bij de AH in de buurt. Hema: € 8,65. Kruidvat: 12,26)

Edit:
De foto's zijn binnen. De kleuren zijn mooi helder. De glans is goed. Geen oneffenheden op het papier. Op de achterkant staat de filenaam van de foto. (gemakkelijk voor het terugvinden). Papier mag iets dikker. Fuji papier. (Crystal Archive). En een snelle levering aan huis. 20e besteld en 22e in huis.

[ Voor 44% gewijzigd door bolke op 22-09-2006 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Even een update. Ik heb de foto's waar ik ontevreden over was bij de AH terug laten sturen met de melding dat ze veel te rood waren. Ik ben na een week terug gegaan en toen waren er twee nieuwe en ik moet zeggen, top! Ze hebben de witbalans perfect aangepast (of juist zo gelaten als hij was) en de platen zien er stukken beter uit! Gratis en snel, super service daar bij AH!

Hier zijn twee foto's

Voor
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_1610.jpg
Na
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_2178s.jpg

Voor
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_1607.jpg
Na
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_2180s.jpg

Vooral de luchtfoto is stukken beter!

[ Voor 13% gewijzigd door Josh op 22-09-2006 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Dit soort problemen (kleurverschillen) zou je kunnen voorkomen door je monitor te calibreren en een printservice te gebruiken die een kleurprofiel ter beschikking stelt. Dit kan dus niet bij AH, kruitvat of enige andere budget aanbieder, maar bijvoorbeeld wel bij profotonet.nl, de beste afdrukservice die ik tot nog toe heb kunnen vinden.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
-RenE- schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 22:58:
Dit soort problemen (kleurverschillen) zou je kunnen voorkomen door je monitor te calibreren en een printservice te gebruiken die een kleurprofiel ter beschikking stelt. Dit kan dus niet bij AH, kruitvat of enige andere budget aanbieder, maar bijvoorbeeld wel bij profotonet.nl, de beste afdrukservice die ik tot nog toe heb kunnen vinden.
Dat zal vast maar voor deze prijs (2x 45x30 posters voor 4 euro) vind ik dit behoorlijk resultaat. Vooral met de service van het opnieuw laten printen, ze hebben de foto's juist afgedrukt nu :), goede witbalans.

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb nu een fotoprinter, maar daarvoor stuurde ik alle foto's naar de AH. Heb nooit problemen gehad met rare kleurzwemen etc. Ook heb ik enkele 75 x 50cm posters daar besteld in de loop van de tijd en ook die kwamen altijd goed aan zonder abnormaliteiten.

Qua scherpte maakt het wel degelijk uit of je zelf van te voren de foto's netjes resized naar 10x15cm 300DPI met de misschien nodige bewerkingen. Dit geeft een veel beter resultaat dan de volledige groottes op te sturen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Mercarra
  • Laatst online: 21:56
-RenE- schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 22:58:
Dit soort extreme kleurverschillen hebben niet veel meer te maken met calibreren of kleurprofielen lijkt me.

Vaak ziet een foto er bijna hetzelfde uit op verschillende schermen. Natuurlijk zijn er verschillen in dynamisch bereik, maar extreme kleurafwijkingen zie ik zelden. Als je dan opeens na het afdrukken ziet dat je kleuren (bijvoorbeeld) veel te rood zijn, ligt dat puur aan de afdrukcentrale.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• -RenE-
  • Laatst online: 08-06 08:22
Mercarra schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 09:45:
[...]

Dit soort extreme kleurverschillen hebben niet veel meer te maken met calibreren of kleurprofielen lijkt me.

Vaak ziet een foto er bijna hetzelfde uit op verschillende schermen. Natuurlijk zijn er verschillen in dynamisch bereik, maar extreme kleurafwijkingen zie ik zelden. Als je dan opeens na het afdrukken ziet dat je kleuren (bijvoorbeeld) veel te rood zijn, ligt dat puur aan de afdrukcentrale.
Nou, ik zie dit soort verschillen doorlopend. Zelfs in de voorbeelden op deze pagina zijn de voorbeelden -op mijn gecalibreerde scherm- te rood. Geen wonder dat je dat terugziet op de afdruk.
Ik denk dat de meeste mensen gewoon niet zo kritisch zijn.

Waarschijnlijk is het wel zo dat veel budget centrales de foto's wat "mooier" proberen te maken door extra kleurverzadiging, verhoogd contrast en verscherping toe te passen. Dat kan dus mede oorzaak zijn van het probleem. Professionele afdrukkers doen dit natuurlijk niet.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
-RenE- schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 14:10:
[...]

Nou, ik zie dit soort verschillen doorlopend. Zelfs in de voorbeelden op deze pagina zijn de voorbeelden -op mijn gecalibreerde scherm- te rood. Geen wonder dat je dat terugziet op de afdruk.
Ik denk dat de meeste mensen gewoon niet zo kritisch zijn.

Waarschijnlijk is het wel zo dat veel budget centrales de foto's wat "mooier" proberen te maken door extra kleurverzadiging, verhoogd contrast en verscherping toe te passen. Dat kan dus mede oorzaak zijn van het probleem. Professionele afdrukkers doen dit natuurlijk niet.
Wat bedoel jij met de voorbeelden? Er staan hier nogal wat voorbeelden van mij dus het is handig als je ook zegt welk voorbeeld te rood is want behalve de originele bestanden zijn de foto's zo direct uit mijn camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
mijn vraag nog een keer aangezien ik vanavond de foto's nog wil bestellen.

als ik mijn foto's een beetej photoshop. zijn die wijzigingen dan nog te zien op de afdrukken of wordte r alleen naar de exif info gekeken?

1x unsharp mask is iets wat de meeste hier nog even over de foto heen gooien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Carnagy schreef op zondag 24 september 2006 @ 22:07:
mijn vraag nog een keer aangezien ik vanavond de foto's nog wil bestellen.

als ik mijn foto's een beetej photoshop. zijn die wijzigingen dan nog te zien op de afdrukken of wordte r alleen naar de exif info gekeken?

1x unsharp mask is iets wat de meeste hier nog even over de foto heen gooien toch?
kickje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Laatst online: 23-06 14:02
Het is een rare vraag en het lijkt alsof je niet zo goed weet waar het over gaat (nofi).

EXIF info bevat alleen meta-informatie, dwz wanneer de foto gemaakt is, sluitertijd, diafragma, dat soort zaken. EXIF info bevat geen beeldinformatie (behalve eventueel een kleine thumbnail die door je camera gebruikt kan worden bij de preview).

Als jij dus in Photoshop je foto's edit, zul je dat op de afdruk gewoon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik weet niet waar je gaat bestellen maar ik heb gewoon al mijn foto's in photoshop wat meer contrast en wat meer saturation gegeven omdat ik daarvan hou. De AH heeft er het volgende van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/testcase02/dsc_1083-border.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_1630.jpg

En nog een voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_0823_small2.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/DSC_2178s.jpg

Het is dus moeilijk om te zeggen wat er gaat gebeuren. Als je echt controle wil hebben over hoe je foto's eruit gaan zien dan moet je printen bij een shop waar je zelf de kleurbalans kan bepalen en zorgen dat je op een goed scherm werkt.
Je kan proberen de foto te bewerken op jouw manier en daarna de EXIF eruit te slopen. Post even je resultaat hier. Stel dat het in de soep loopt dan kan je bij de AH altijd gratis opnieuw laten printen :).

[ Voor 45% gewijzigd door Josh op 26-09-2006 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Ik twijfel tussen fotoxs en profonet.nl

ik zal de resultaten hier neerzetten idd. Ik heb niet bijster veel gefotoshopped dus het verschil zal als het er is wel meevallen.

Ik bedoelde met mijn exif vraagje eigenlijk meer dat als ik een bepaalde kleur meegeef aan mijn foto. of de printer naar de exif kijkt en aan de hand van mijn camera model een kleurenpalet overruled op de foto voor zover dat kan.

maar ik laat het resultaat zien iig!

Ik moet alleen nog even een canvas breedte bepalen. zag dat profonet een deel van de foto wegsnijdt om de gehele foto heen. denk dat een milimeter of 3 of 4 wel breed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08-09 14:56
ik ben op zoek naar een vaklab in de buurt van Arnhem, heeft iemand suggesties toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net even zitten kijken naar de site van ProFotoNet, maar nadat ik de prijzen bekeken had, was ik meteen overtuigd. Ik bestel de volgende keer vast geen foto's bij hen.

Afgelopen maandag heb ik twee orders geplaatst bij www.foto.com (Mag deze ook in de TS terug komen?) Ik wilde namelijk wat foto's op 10*15 en wat foto's op 20*30 hebben. Dat kan dan weer niet in één order. Een beetje jammer, want dat betekent dat je ook twee keer verpakkings en verzendkosten kwijt bent. Aan de andere kant, voor de drie 20*30 platen was ik in totaal 4,29 euro kwijt en voor de 13 10*15 prints het schokkende bedrag van 2,83 euro.
(foto's kwamen woensdag (10*15) en donderdag (20*30) aan. Netjes ingepakt. De grote foto's in een kartonnen boekenhoes, met een stukje foam om de foto's te beschermen.)

Het prettige is dat er op de site ook gewoon een calculator staat om je orderbedrag te berekenen, maar die houd er geen rekening mee dat je de 20*30's en de 10*15's niet in één order kan stoppen. Beetje jammer zeg maar.

Het prettige van www.foto.com is dat je ook platen af kan drukken die NIET netjes op 10*15 uitkomen. Op de site kan je dan aangeven welk deel van je foto je afgedrukt wilt hebben. Verder is het mogelijk om af te drukken in 4:3 verhoudingen, zoals de meeste compact camera's leveren.
Daarnaast staat er bij iedere foto een balkje dat de kwaliteit aangeeft en als je een bepaald formaat voor de foto kiest, wordt aangegeven of zij denken dat je foto voldoende groot is om op dat formaat af te drukken.

Laat ik eens kijken naar de kwaliteit:
Om een vergelijking met de fotograaf uit het dorp te kunnen maken (die wel drie keer zo duur is of zo) heb ik een oude foto opnieuw af laten drukken. De foto's werden iets donkerder dan bij de fotograaf, maar daar kan ik wel mee leven. Bij wat donkerdere foto's zal ik ze dus zelf maar iets lichter maken.

Ik heb ze onder de loep gelegd, maar ik kan geen kwaliteitsverschil ontdekken tussen de nu gemaakte prints en de prints van de fotograaf, dus ik ben gewoon heel erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Gisteravond weer foto's besteld bij foto.com. Nu 1 van 30*45 (€ 8,98) en 17 van 20*30 (€ 11,49) . Kan niet in een keer en dat is dan weer jammer.

De 20x30 heb ik vaker gehad en ben daar tevreden over. Nu even afwachten wat de 30*45 doet. Ben benieuwd. (De 30x45 is een aangepaste foto van de rozen die ik al eerder gepost had in bolke in "Solo testcasefoto's - om van te leren | ..." )

[ Voor 41% gewijzigd door bolke op 29-09-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Ik heb inmiddels enkele duizenden foto's besteld bij extrafilm.nl in 11 formaat (11,3x15) en een stuk of tien in 20 formaat (20x27) en ben tot nog toe erg tevreden.

Kleuren zijn mooi, papier is niet al te dik maar wel mooi van glans. Prints zijn goed scherp. Ze zijn snel met versturen, betaling is achteraf en de prijzen zijn behoorlijk laag.

Kortom, een aanrader.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Gister foto's binnen van Pixum.nl
Bevalt me uitstekend en ze waren ook erg goed getest in een recente Chip!
(als nr2, kruidvat had een hogere score maar dat kwam vooral omdat ze meer formaten ondersteunen)

Niks geen geklooi met afsnijden enzo, ze houden gewoon echt rekening met het formaar van je foto en de foto's zien er erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Jiriki schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 13:31:
Ik heb inmiddels enkele duizenden foto's besteld bij extrafilm.nl in 11 formaat (11,3x15) en een stuk of tien in 20 formaat (20x27) en ben tot nog toe erg tevreden.

Kleuren zijn mooi, papier is niet al te dik maar wel mooi van glans. Prints zijn goed scherp. Ze zijn snel met versturen, betaling is achteraf en de prijzen zijn behoorlijk laag.

Kortom, een aanrader.
Laag geprijst? je betaald € 2,95 voor 20x30. Bij foto.com is dat € 0.50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
foto's zijn binnen van profotonet.nl

heb 1 ding geleerd. ik ga ze voortaan vantevoren op maat maken. op sommige foto's zijn de randen dus verdwenen en zijn er witte randen bijgekomen. heb ze niet bijgesneden vantevoren, maarja dit was m'n1 ste keer.

kwaliteit is overigens wel super!

Verwijderd

Als ik veel foto's (vakantie, foto's van een feestje voor familie/vrienden enz.) afdruk, dan doe ik dat meestal bij www.webprint.nl; 9 cent voor een 15*10 afdruk opgestuurd en wel en betalen via automatische incasso.

Ben best te spreken over de prijs/kwaliteit verhouding. :)

• Carnagy
jullie resizen jullie foto's wel allemaal eerst?

• [BoSS]
  • Laatst online: 23:08

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Carnagy schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:16:
Ik bestel mijn foto's al jaren bij Pixum en heb nog nooit een resize gedaan van mijn foto's. Niet met mijn allereerste Ixus, niet met mijn Minolta DiMAGE F100 en ook niet met mijn Panasonic FX8. De bestandsgrootte van de foto's wordt wel steeds groter, maar internetverbindingen worden ook steeds sneller :)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Carnagy schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:16:
Ik resize de foto's naar het formaat wat ik wil hebben. Als ik een foto van 20x30 bestel resize ik deze in PS naar dat formaat. Ik knip zelf mijn delen die niet op de foto passen weg. Ik moet er alleen voor zorgen dat de foto onder de 5MB blijft als ik bij Foto.com laat afdrukken.

De gewone afdrukken van 10x15 of 11x15 resize ik niet. Teveel moeite en het brengt niet zo heel veel op.

[ Voor 22% gewijzigd door bolke op 30-09-2006 16:14 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
bolke schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:12:
[...]

Ik resize de foto's naar het formaat wat ik wil hebben. Als ik een foto van 20x30 bestel resize ik deze in PS naar dat formaat. Ik knip zelf mijn delen die niet op de foto passen weg. Ik moet er alleen voor zorgen dat de foto onder de 5MB blijft als ik bij Foto.com laat afdrukken.

De gewone afdrukken van 10x15 of 11x15 resize ik niet. Teveel moeite en het brengt niet zo heel veel op.
Maar waarom zou je resizen? Vertrouw je hun resize niet? Denk je dat zij resizen met het simpelste script op aarde, zonder anti aliasing enzovoort? Je mag toch wel aannemen dat ze met een degeleijk programma resizen...?

• [BoSS]
  • Laatst online: 23:08

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

GsJosh schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:56:
Maar waarom zou je resizen? Vertrouw je hun resize niet? Denk je dat zij resizen met het simpelste script op aarde, zonder anti aliasing enzovoort? Je mag toch wel aannemen dat ze met een degeleijk programma resizen...?
Volgens mij resizen de professionele afdrukcentrales foto's zelfs hardwarematig, er komt dus geen voorbewerking aan te pas.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

GsJosh schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:56:
[...]

Het is een gevoel. Ik heb slechte ervaringen met AH en kruidvat. Maar dat was "vroeger". En ik weet wel dat ze het goed doen. Maar.... het zit gewoon tussen mijn oren.

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-08 22:13
Heb nu een paar keer fotoos laten afdrukken bij profotonet en het resultaat was erg goed. Wel heb ik de fotoos van te voren bewerkt (300dpi 10x15 AdobeRGB fotoos met het profotonet papierprofiel toegepast). De fotoos kwamen overeen met wat ik op mijn gecallibreerde scherm zie.

Wil nu grotere prenten laten afdrukken daar in zwartwit, maar ik ben nog aan het dubben over de beste workflow. Wanneer moet ik het papierprofiel loslaten op de foto: meteen naar het converteren van de RAW, na zwartwit conversie of als laatste stap? Iemand ervaring mee?

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:55

The_Scarabial

MTB for life!

interessant topic, ik wil binnenkort ook een hele rits foto's laten afdrukken

• breinonline
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

dudok12 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:18:
Heb nu een paar keer fotoos laten afdrukken bij profotonet en het resultaat was erg goed. Wel heb ik de fotoos van te voren bewerkt (300dpi 10x15 AdobeRGB fotoos met het profotonet papierprofiel toegepast). De fotoos kwamen overeen met wat ik op mijn gecallibreerde scherm zie.

Wil nu grotere prenten laten afdrukken daar in zwartwit, maar ik ben nog aan het dubben over de beste workflow. Wanneer moet ik het papierprofiel loslaten op de foto: meteen naar het converteren van de RAW, na zwartwit conversie of als laatste stap? Iemand ervaring mee?
Pas op het laatste moment, tot die tijd kan je beter in AdobeRGB blijven werken omdat die meer kleurinfo bevat. Hoewel ik niet weet in hoeverre dat met z/w een voordeel zal opleveren.
The_Scarabial schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:30:
interessant topic, ik wil binnenkort ook een hele rits foto's laten afdrukken
offtopic:
Als je niets toe te voegen hebt, post dan ook niets. Als iedereen hier gaat vertellen dat hij binnenkort foto's gaat laten afdrukken wordt niet bepaald een interessant topic om te lezen, wel?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Kan slechts de goede kwaliteit en vooral de service van Pixum.nl onderschrijven. Heb herhaaldelijk uitstapjes gemaakt, ook naar de "dure" jongens als Profotonet, maar blijf bij Pixum uitkomen. Ze zijn gewoon goedkoop, gebruiken mooi dik echt fotopapier, ze zijn snel, kleuren kloppen gewoon, en de service is gewoon fenomenaal. Mocht je de afdrukken te donker of te licht vinden, dan mail je ze gewoon en de hele serie gaat met excuses opnieuw in productie. Klanttevredenheid staat kennelijk érg hoog in het vaandel. De complete afhandeling komt ook erg professsioneel over.
Ik hou maar eens op, voor ik beschuldigd wordt van bezit van aandelen of zo....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TomR schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:23:
ik ben op zoek naar een vaklab in de buurt van Arnhem, heeft iemand suggesties toevallig?
Met hem :Y) Tweede vraagje, weet iemand waar je een gouden logootje op de foto kunt laten plaatsen en hoeveel het kost? Ik ben al wat sites af gegaan, maar ik kan het nergens vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis56686
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een vraag die in het verlengde ligt van welke fotoafdrukservice is het beste: Is het ook mogelijk om scans van bijvoorbeeld posters en/of andere afbeeldingen af te laten drukken? Technisch gezien is dat uiteraard mogelijk dat weet ik wel maar ik bedoel meer of ze bepaalde afbeeldingen niet afdrukken omdat er copyrights op zouden kunnen zitten.(voor de volledigheid, in mijn geval gaat het om schilderwerken die door een vriend van me zijn gemaakt die ik ingescand heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik heb gehoord van een fotograaf dat de meeste afdruk centrales gewoon werken met een sRGB 2.1. Met dit profiel worden de fotos ook doorgaans gemaakt door je cam (Sommige DSLR's kun je andere colourspaces gebruiken.. maar dat terzijde). Maar ik vraag me af of fotos die soms rood van de centrales afkomen, dat deze centrales niet gewoon de AdobeRGB 1998 gebruiken (aangezien de foto gebruik met profielen op het scherm van sRGB naar AdobeRGB groen worden)?

Andere vraag.. wie heeft er wel eens zijn TFT gecalibreerd? Kan dit uberhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis56686
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met hem :Y) Tweede vraagje, weet iemand waar je een gouden logootje op de foto kunt laten plaatsen en hoeveel het kost? Ik ben al wat sites af gegaan, maar ik kan het nergens vinden :)
Ik ben het nog nergens tegen gekomen, wat je zou kunnen doen is een foto van een foto laten maken, dan kan het vaak wel(al is er technisch gezien volgens mij geen reden om het niet rechstreeks op een digitaal bestand te kunnen doen). Met foto van foto heb je dan wel weer wat kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
henkleerssen schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 14:34:

Andere vraag.. wie heeft er wel eens zijn TFT gecalibreerd? Kan dit uberhaupt wel?
Ja, dit kan, oa met de ColorVision Spyder 2 Suite die ik heb. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

k heb voor een bestelling bij Foto.com nu ook met de helpdesk moeten mailen. Een foto was niet goed en na een e-mail met de helpdesk mocht ik het opnieuw bestellen en worden de kosten teruggeboekt.

Dus:
27-9-2006 17 foto's besteld.
30-9-2006 De foto's gekregen.
30-9-2006 Een e-mail naar de helpdesk dat 1 foto dubbel was en 1 foto niet afgedrukt was.
2-10-2006 Tehoren gekregen dat ik het opnieuw mocht bestellen.
3-10-1006 Opnieuw besteld en een e-mail naar de helpdesk met de nodige bestelnummers.
4-10-2006 e-mail gekregen dat het geld wordt teruggestort.

Best een snelle en juiste afhandeling. Ben ik zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Servor schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 13:54:
[...]

Ja, dit kan, oa met de ColorVision Spyder 2 Suite die ik heb. :).
Werkt dat snel? Deze is het toch? Wat heeft hij gekost?

Ik heb een laptopscherm en die zou ik graag willen kalibreren, weet alleen echt niet of dat kan zonder hardwarematige apparatuur.

Het verschilt qua belichting ook erg veel of ik hem een graad meer of minder kantel... Is moeilijk bij laptops dus :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De algemene teneur is toch wel dat je eigenlijk een CRT scherm moet gebruiken voor dit soort dingen.

Zoals je zelf al aangeeft, een beetje meer of minder kantelen maakt al best veel uit. Daarnaast als je oplet, zie je dat ook het opvallende licht nogal uitmaakt en als laatste hebben de meester LCD schermen weinig of geen echte instelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
van de week een mooie gehad bij AH, had een poster besteld was netjes na 5 dagen binnen... ik dat ding ophalen... mee naar huis, hang ik hem aan de muur blijken er allemaal krassen op te zitten. Ik terug naar de appie, ik me verhaal verteld... "en dan komt de service van AH" : Meneer, u krijgt uw geld terug, en kunt u de poster ook nog gebruiken?

dus me geld en een poster met wat krasjes... i love AH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Elvis56 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 14:33:
Is het ook mogelijk om scans van bijvoorbeeld posters en/of andere afbeeldingen af te laten drukken? Technisch gezien is dat uiteraard mogelijk dat weet ik wel maar ik bedoel meer of ze bepaalde afbeeldingen niet afdrukken omdat er copyrights op zouden kunnen zitten.(voor de volledigheid, in mijn geval gaat het om schilderwerken die door een vriend van me zijn gemaakt die ik ingescand heb)
JPEG is JPEG, tenminste bij mij. Als ik een foto inlees en ongewijzigd wegschrijf met PSP7 is alle EXIF pleite, dus hoe moet een afdrukcentrale verschil zien? Mss dat je problemen krijgt met (ki)po, maar als je een normale gebruikshoeveelheid van een normale afbeelding bestelt, denk ik niet dat iemand moeilijk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-08 22:13
Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 09:32:
De algemene teneur is toch wel dat je eigenlijk een CRT scherm moet gebruiken voor dit soort dingen.

Zoals je zelf al aangeeft, een beetje meer of minder kantelen maakt al best veel uit. Daarnaast als je oplet, zie je dat ook het opvallende licht nogal uitmaakt en als laatste hebben de meester LCD schermen weinig of geen echte instelmogelijkheden.
Een goed LCD scherm is prima te callibreren. Het hangt van het type LCD scherm af of dit wel of niet lukt. Een (nootboek) LCD scherm dat flinke verschillen in kleur laat zien als je schuin in het scherm kijkt, is niet echt geschikt voor kleurcorrectie werk, vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die mensen die wel eens een keer een grotere afdruk willen..... ga eens kijken op www.foto.com, ik krijg net een mailtje dat je tot het einde van de maand het wereldschokkende bedrag van 0,25 euro betaald voor een 20*30 print.

Oh, ja om mijn eerdere verhaal over Pixum af te maken. De foto's zijn uiteindelijk zaterdag gekomen (maandag voor 12 uur besteld.) en ze waren veel donkerder dan ik had verwacht. Dezelfde foto's daarom ook nog een keer bij foto.com besteld en die zijn dus wel gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:43:
Voor die mensen die wel eens een keer een grotere afdruk willen..... ga eens kijken op www.foto.com, ik krijg net een mailtje dat je tot het einde van de maand het wereldschokkende bedrag van 0,25 euro betaald voor een 20*30 print.
Thanks voor deze tip: hier ga ik zo even voor vijf euro aan A4-prints bestellen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
neographikal schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:51:
[...]
Thanks voor deze tip: hier ga ik zo even voor vijf euro aan A4-prints bestellen :Y)
Daar heb je er dan VIER voor, gezien de wat forse verzendkosten. Het wordt pas leuk als je flink wat foto's laat afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, ik denk maar zo: Als ik ze op dat formaat bij de lokale fotoboer af laat drukken, rekent hij 4,50 euro voor 1 afdruk van 20*30.
Het enige voordeel van de fotoboer is dat zijn printer (volledig toevallig) gelijk gecalibreerd is met mijn laptop scherm.

Maar inderdaad, ik zal bij foto.com niet slechts één foto bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik bestel voor in totaal tien euro een twintigtal 20x30'ers en een veertigtal 10x15'ers, dus ik heb vanavond even wat te uploaden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Kijk eens wat ik vond in de foto-video digitaal van 4/2006?! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/fotoservice_tabel_klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

neographikal schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 08:38:
Ik bestel voor in totaal tien euro een twintigtal 20x30'ers en een veertigtal 10x15'ers, dus ik heb vanavond even wat te uploaden :P
Ik ben zeer benieuwd naar de kwaliteit op 20x30. Heb nl zelf nog een hele stapel liggen en vraag me af of het het waard is om nog even mijn best te doen om ze voor het eind van de maand (kortingsactie) gephotoshopped en al te uploaden...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goedkoop is duurkoop, dus nothing beats profotonet, superprints en snel in huis. Die endura metallic zijn echt fantastisch voor zwart/wit.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2006 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis in het bericht van GsJosh dus nog wel foto.com

Verder een leuk overzicht, maar mijn persoonlijk ervaring komt totaal niet overeen met de kwaliteitservaring in deze test als het gaat om Pixum. ;( Ze hadden zeker hun dag niet.

Daarnaast ben ik het in zoverre met Bakman eens: Als iets goed werkt voor je, moet je er wellicht niet aan rotzooien. Hij is tevreden over profotonet, laat hem dan vooral daar zijn foto's bestellen. Wellicht liggen zijn eisen ook wat hoger dan die van mij.

Tegen de tijd dat ik een reportage in opdracht ga doen, zal ik nog wel een keer uitzoeken of ik dan nog steeds kies voor foto.com, nu nog wel in ieder geval. (En ik hoor niemand klagen als ik ze weer eens een foto cadeau geef.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Meeste mensen zien ook de kleurzwemen niet in een foto.
Kleurechtheid is wel zo belangrijk, een fotocentrale die de foto`s niet corrigeert zullen niet zo mooi zijn als die wel corrigeert voor de gemiddelde klant dan. Voor de ervaren photoshopper zal dat niet uitmaken mits de machines,chemie en papier goed geijkt zijn bij de fotocentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

ik heb een lading fotos (iets minder dan 100) besteld van 20 bij 30 bij fotos.com. Ik verwacht ze morgen of overmorgen. Ben benieuwd of het enigszins kleurecht is.. ik ben er vrij nauwkeurig in. Ik zal mijn ervaringen hier wel posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

henkleerssen schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:33:
ik heb een lading fotos (iets minder dan 100) besteld van 20 bij 30 bij fotos.com. Ik verwacht ze morgen of overmorgen. Ben benieuwd of het enigszins kleurecht is.. ik ben er vrij nauwkeurig in. Ik zal mijn ervaringen hier wel posten..
Mooi, en als neographical dat nu ook nog doet ben ik zeer benieuwd of die ervaringen enigszins overeenkomen...

Ik heb eerder bij profotonet en kruidvat besteld en hoewel de foto's iets verschilden kon ik niet zeggen welke nu 'beter' was: ze weken beide af van mijn gecalibreerde monitor, maar ik vond beide versies er goed uitzien...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

henkleerssen schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:33:
ze zijn binnen.. ik moet zeggen ziet er qua kleur zeer goed uit! Komt bijna precies overheen met wat ik op beeldscherm zie (sRGB 2.1 aangepast profiel voor het scherm).. geen zweem of zo...MAAAAR over elke foto zit over de volle lengte een streep! Een wit lijntje alsof het bij productie door een droog ding is geweest die precies daar een kras of zo maakte (ziet er verder niet uit als een kras). Daar ga ik dus achteraan.. moet ik ze dus teruggaan sturen.. ben ik minder blij om.

edit: probeer ik ze net te mailen.. hebben ze geen mail adres? :? Bellen dan maar.. ooh nu niet.. pas morgen vroeg weer van 9:30 12:30 en dan weer betaald.. ja ja lekker. Met andere woorden het moet niet fout gaan..
edit edit: er is er precies eentje waar de kleur niet overeenkomt.. ik weet ff niet wat hier precies aan de hand was.. maar deze had ik wel wat aardig gesoept..

[ Voor 18% gewijzigd door henkleerssen op 17-10-2006 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

btw.. ik heb het de hele tijd over fotos.com.. maar het is natuurlijk foto.com..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

henkleerssen schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:17:
[...]

ze zijn binnen.. ik moet zeggen ziet er qua kleur zeer goed uit! Komt bijna precies overheen met wat ik op beeldscherm zie (sRGB 2.1 aangepast profiel voor het scherm).. geen zweem of zo...MAAAAR over elke foto zit over de volle lengte een streep! Een wit lijntje alsof het bij productie door een droog ding is geweest die precies daar een kras of zo maakte (ziet er verder niet uit als een kras). Daar ga ik dus achteraan.. moet ik ze dus teruggaan sturen.. ben ik minder blij om.

edit: probeer ik ze net te mailen.. hebben ze geen mail adres? :? Bellen dan maar.. ooh nu niet.. pas morgen vroeg weer van 9:30 12:30 en dan weer betaald.. ja ja lekker. Met andere woorden het moet niet fout gaan..
edit edit: er is er precies eentje waar de kleur niet overeenkomt.. ik weet ff niet wat hier precies aan de hand was.. maar deze had ik wel wat aardig gesoept..
Ga even naar http://www.foto.com/nederland/p5_5.asp
Daar heb ik wel eens contact met ze gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

bolke schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:42:
[...]

Ga even naar http://www.foto.com/nederland/p5_5.asp
Daar heb ik wel eens contact met ze gehad.
bedankt.. mm zag anders zo ff de link niet.. had je ook en probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij iedere order telkens twee mailtjes van ze gekregen. Volgens mij stond daar ook nog wel e.a. in.... Echter bestelling@foto.com lijkt me anders een heel aardige gok. (Daar kwam een van de mailtjes vandaan.) Anders help@foto.com (daar kwam de tweede vandaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Ik heb maandagavond 37 foto's op 11,4 x 15 cm en 5 foto's op 20 x 27 cm besteld bij profotonet.

Heb ze vanochtend met de post ontvangen en de kwaliteit is echt SUPER! Ik kan er niets anders van maken. Kleuren die vrijwel perfect overeenkomen met de foto's op m'n tft. Geen rare afsnijdingen etc. Echt alles perfect. Het papier (Kodak Professional Endura) voelt ook solide aan, alhoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb.

Kortom tevreden, ondanks de wat hogere prijs. Een andere keer even foto.com proberen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

het is help.nl@foto.com. Ze hebben per e-mail beloofd om opnieuw de fotos te laten afdrukken. Ben benieuwd... ik geloof wel dat het goed komt (de kleuren waren dus al perfect.. enige wat telt plus een beetje de dikte van het papier).
aanvulling: foto papier die gebruikt wordt bij foto.com, is Fujicolor Crystal archive paper.

Ik vraag me af of je iets van UV protectie lak er op moet doen om verkleuringen te voorkomen.. iemand daar ervaring mee?

[ Voor 66% gewijzigd door henkleerssen op 18-10-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Sorry laat maar... 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door Backpacker op 20-10-2006 18:17 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

henkleerssen schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:57:
[...]

bedankt.. mm zag anders zo ff de link niet.. had je ook en probleem dan?
Ze hadden een foto dubbel afgedrukt een eentje helemaal niet. (zie bolke in "Algemeen Fotoservice Topic")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Zondagavond een bestelling geplaatst bij foto.com: 1 foto, 18x afdrukken op 20x30cm a 25 cent; prijs all-in: € 8,49 (ofwel, 47 cent/foto).
Kreeg direct een ontvangstbevestiging inzake de eenmalige incassotoestemming, 's-maandags een orderbevestiging, dinsdag een gereedmelding en woensdagochtend de foto's in de brievenbus, redelijk netjes verpakt.
Afgedrukt is op "Fujicolor Crystal Archive Paper", wat voldoende dik is. Ik ben van oudsher niet zo'n grote fan van de Fuji-kleuren; het is allemaal net iets te, itt bv Kodak, maar dat is persoonlijk. Waarschijnlijk vinden de meeste tweakers Fujikleuren "lekker vet". Bestandsnaam en ordernummer worden meegedrukt op de achterzijde.
De afdruk is ook iets donkerder dan ik had gehoopt (ik schat ong -10, op een schaal van -100 tot + 100) , waar ik bij eerdere afdrukopdrachten bij AH nooit last van had, maar het valt binnen de marge die acceptabel is. Volgende keer stuur ik eventuele foto's gewoon een tikkeltje lichter in dan eigenlijk mijn bedoeling.
Resumerend: Zeer tevreden over service/afhandeling, redelijk tevreden over de kwaliteit. Voor de huidige actieprijzen zeker een aanrader, al moet je wel flink wat bestellen om de leveringskosten een beetje leuk te kunnen spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

henkleerssen schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:00:
het is help.nl@foto.com. Ze hebben per e-mail beloofd om opnieuw de fotos te laten afdrukken. Ben benieuwd... ik geloof wel dat het goed komt (de kleuren waren dus al perfect.. enige wat telt plus een beetje de dikte van het papier).
aanvulling: foto papier die gebruikt wordt bij foto.com, is Fujicolor Crystal archive paper.

Ik vraag me af of je iets van UV protectie lak er op moet doen om verkleuringen te voorkomen.. iemand daar ervaring mee?
heeft een weekje geduurd .. maar nu dus ook zonder streep binnen. Ik vind de kleuren wel wat "vet" (contrastrijk.. maar dan zijn we wel aan het mierneuqen is mijn mening) .. maar echt het is zeer goed te noemen. Ben er blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
henkleerssen schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:46:
[...]
Ik vind de kleuren wel wat "vet" (contrastrijk.. maar dan zijn we wel aan het mierneuqen is mijn mening) ..
Je mag het noemen wat je wilt, maar ik kan het effect niet namaken met contrastverhoging en/of verzadiging. Het zijn gewoon "fujikleuren", net als vroeger uit het groene doosje. Best mee te leven, maar niet neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Heeft iemand ter vergelijking ook foto's laten afdrukken bij zowel foto.com als profotonet?
Ik lees hier over 'vette' Fuji kleuren. Kan me er niet bijster veel bij voorstellen. De foto's die ik profotonet heb laten afdrukken zien er echt goed uit. Ik vraag me af of er anderen zijn die zich storen aan de 'vette' Fujikleur vergelijkend met de foto's van profotonet op Kodak papier.

ls niemand bij beide foto's heeft laten afdrukken, zal ik ff kijken of ik van de week een aantal foto's bij foto.com kan laten afdrukken.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ik heb zowel bij foto.com & profotonet besteld en ik moet zeggen het is een wereld van verschil.

Mijn ervaring met foto.com

+- 30 foto's beteld (20x30); Alle 30 TE donker, en bij sommige waren de randen niet goed afgesneden. Je zag wit van het papier. Na contact met helpdesk (e-mail) besloten om de foto's opnieuw in te sturen, maar om nu zelf de conversie naar hun ICC profiel te maken in photoshop (in mijn geval Adobe 1998 > Fuji profiel van foto.com). Opnieuw de foto's besteld met de geconverteerde foto's.

Na 2 dagen waren de herdruk foto's binnen, relatief snel dus. Resultaat, een stuk minder donker (gelukkig) maar nog niet te vergelijken met de kwaliteit van profotonet. Kleuren zijn minder helder en contrastrijk (imho). Ook zat er 1 foto tussen met een streep er doorheen van de snijmachine en ook weer foto's met wit aan de zijkanten (niet goed afgesneden).

Conclusie: Goedkoop, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar. Als je bovenstaande punten geen probleem vindt dan is het echter wel een aanrader. De service is ok, de herdruk was gratis en er wordt relatief snel op e-mails gereageerd.

[ Voor 3% gewijzigd door J3roen op 26-10-2006 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Kun je eens een foto maken met aan de ene kant de scherm (jpg) variant en aan de andere kant de afdruk van foto.com en/of profotonet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

henkleerssen schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 09:25:
Kun je eens een foto maken met aan de ene kant de scherm (jpg) variant en aan de andere kant de afdruk van foto.com en/of profotonet?
Dat zou ik kunnen doen, maar daar kun je dus echt niets aan zien denk ik. Dat is appels met peren vergelijken volgens mij. Het is erg lastig om daar een vergelijking mee te maken.

Ik zou de foto kunnen inscannen, maar zelfs dan is het niet te vergelijken; scanner is niet gecalibreerd,
dus de kleuren zullen altijd anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dezelfde foto laten afdrukken bij Profotonet en foto.com?
Zou je die naast elkaar kunnen leggen, foto maken en die foto plaatsen?

Ik denk dat dat ook al een aardige indicatie voor veel mensen zal zijn.
Zelf kan ik uitstekend met de kwaliteit van foto.com uit de voeten, maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat tegen de tijd dat ik mijn foto's af zou laten drukken en daarvoor betaald zou krijgen, ik nog een keer extra na ga denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:07:
Heb je dezelfde foto laten afdrukken bij Profotonet en foto.com?
Zou je die naast elkaar kunnen leggen, foto maken en die foto plaatsen?

Ik denk dat dat ook al een aardige indicatie voor veel mensen zal zijn.
Zelf kan ik uitstekend met de kwaliteit van foto.com uit de voeten, maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat tegen de tijd dat ik mijn foto's af zou laten drukken en daarvoor betaald zou krijgen, ik nog een keer extra na ga denken.
Ja ik heb bij beide laten afdrukken. Ik zal vanavond wel even kijken of er een beetje eerlijke vergelijking van kan maken. Misschien dat een scan van beide ook al een goed beeld geeft. Ik denk dat dat duidelijker is dan een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Heeft iemand hier een service als profotonet wel eens naast z'n eigen Pixma gelegd bijvoorbeeld? Ik ben benieuwd wie er dan gaat winnen, aangezien ik zo'n printer sterk overweeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Handig deze vegelijkingen tussen foto.com en profotonet. Ik heb binnenkort wat opdrachten waarvoor ik betaald krijg en ook foto's moet laten afdrukken, dus profotonet was vanwege de test (beste kwaliteit) mijn eerste optie. Ben alleen benieuwd of er nog andere winkels zijn met een vergelijkbare kwaliteit voor minder geld. Zo niet, dan is profotonet prima.

@neographikal: Ik hoor hele goede berichten over de wat duurdere Epson printers (R800 prijs en hoger). Kan je ook nog even een blik op werpen. Verder ben ik ook wel benieuwd of de kwaliteit van de Canon, Epson, HP printers vergelijkbaar is met de afdrukservices, so I second your request.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ik weet niet hoe de echt goede fotoservices het doen, maar mijn Pixma 5200 afdrukken zijn vaak véél beter dan de gemiddelde HEMA/Kruidvat/AH afdruk. Maar dat komt ook gewoon omdat ik dan veel meer controle over het afdrukken heb qua kleur en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Vriendin die de profotonet foto heeft, heeft deze ergens laten liggen dus inscannen wordt vanavond moeilijk :(. Waarschijnlijk gaat het zaterdag lukken, en anders is er misschien iemand anders die een foto van beide kan inscannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik heb een Pixma 5000, maar ik vind de fotokwaliteit eerlijkgezegd niet zo indrukwekkend. Kan zijn dat het aan het cheapy papier ligt, of een kwestie van instellingen, maar ik herinner me dat mijn Canon S600 "out of the box" betere foto's produceerde. Helaas heeft laatstgenoemde printer op dit moment een storing (waarschijnlijk de printkop), dus ik kan het nu niet bewijzen, maar het gevoel is er (specifiek: in de halfbelichte gebieden lijkt het of het pigment niet egaal verdeeld ligt, maar samentrekt in eilandjes).
Zelf printen is bovendien een dure hobby, vergeleken met de actieprijzen van de fotoservices, zeker als je voor het beste resultaat iedere foto meerdere malen gaat printen. Verder vraag ik me af hoe het tegenwoordig met de houdbaarheid van eigen printsels is gesteld, onder invloed van UV-licht. Nee, als het serieus aan de muur moet, laat ik het graag aan de centrales over. Het A4-formaat heeft ook zijn beperkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Canon durft zijn prints tegenwoordig 100 jaar te garanderen toch? Mits het juiste papier en de juiste inkt gebruikt wordt that is: mensen bezuinigen vaak op die zaken en gaan ze dán vergelijken met een pro-fotoservice. Niet eerlijk dus. Dus: gebruik Canon inkt op Canon papier en calibreer je monitor af en toe en verdiep je eens in de instelmogelijkheden, zoals ik al zei, er kan geen Kruidvat tegenop wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
"gebruik Canon inkt op Canon papier " En wat kost een A4tje dan? Foto.com rekent tot eind van de maand een kwartje voor 20x30cm... Ik denk dat zelfs een pro-centrale goedkoper is dan de thuisdrukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Toff schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:07:
"gebruik Canon inkt op Canon papier " En wat kost een A4tje dan? Foto.com rekent tot eind van de maand een kwartje voor 20x30cm... Ik denk dat zelfs een pro-centrale goedkoper is dan de thuisdrukker.
Eens, maar where's the fun in that? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Voor een enkele afdruk voor thuisgebruik gebruik ik natuurlijk ook de printer, maar als ik, zoals laatst bv 18 dezelfde afdrukken nodig heb, prefereer ik toch een centrale. Daar is echt geen lol aan om dat zelf te doen. De lol is dan om het zo goedkoop mogelijk te laten doen.
Pagina: 1 2 Laatste