Eigen fotoalbum -> fotoafdrukcentrale? | alpha pixxer online

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een vraag waar ik de afgelopen weken mee rondloop, maar niet uitkom. Ik heb foto's, wil die met vrienden delen en verder niets te maken hebben met de nabestellingsrompslomp. Plus, dat ik de foto's wil aanbieden in een door mij beheersbare setting (dus geen lay-out van $afdrukcentrale). Zelf ben ik erg tevreden over jalbum > blubluplus > glacier. Ik kan kiezen voor 2 afdrukcentrales. De ene zit in de USA en de andere in de UK. Daar kost het je nog eens 1,99 pond extra om te versturen binnen Europa.

Maar ik wil gewoon laten afdrukken & ophalen in Nederland !!! Zelf druk ik altijd af bij profotonet. Gezien het feit dat het hier htk-foto's zijn (huis, tuin, keuken :p) is een centrale met een landelijke dekking genoeg (mijn vrienden hebben ook een landelijke dekking :) ), zoals een hema of blokker. Enig idee of er zoiets bestaat?

Ik heb inmiddels een paar mails de deur uitgedaan naar leveranciers. Ik wacht nog op hun antwoorden. Maar mss kennen jullie een paar alternatieven die ik over het hoofd heb gezien. Ook weet ik dat er op GoT een paar mensen zitten die bij afdrukcentrales werken ... zie dit maar als een oproep om ondersteuning voor webalbums te integreren :7

[ Voor 9% gewijzigd door Eusebius op 30-05-2006 15:44 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:53

breinonline

Are you afraid to be known?

De Hema biedt zoiets aan, maar dat is niet gratis. Verder heb ik er ook geen ervaring mee, hoe (goed) zoiets werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door breinonline op 30-05-2006 18:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De AH heeft ook zoiets, maar volgens mij wel gratis. Hiervan ben ik overigens niet zeker, maar volgens mij heeft het wel alle functies die je zoekt.

http://www.ah.nl/fotoservice/fotoalbum.jsp

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
www.pixxer.nl
Jij plaatst je foto's, zij regelen de rest (inclusief betalingen en alles!)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:30
Even een klein schopje, aangezien ik met hetzelfde 'probleem' rondloop. De afdrukcentrales die hier genoemd worden voldoen niet aan mijn eisen, als ik goed lees ook niet aan de eisen van de topicstarter.

Ja, bij bovengenoemde centrales kun je foto's in een webalbum zetten. Die vervolgens door mensen bekeken en besteld kunnen worden... maar...
Eusebius schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 15:44:
Plus, dat ik de foto's wil aanbieden in een door mij beheersbare setting (dus geen lay-out van $afdrukcentrale). Zelf ben ik erg tevreden over jalbum > blubluplus > glacier. Ik kan kiezen voor 2 afdrukcentrales. De ene zit in de USA en de andere in de UK. Daar kost het je nog eens 1,99 pond extra om te versturen binnen Europa.
ik zoek dus zoiets. :) Met bijvoorbeeld JAlbum kun je een webalbum maken (zelf maken, zelf hosten) waar vanuit je kunt linken naar photobox (UK) en shutterfly (USA). In dit geval host je de foto's dus zelf, maar wordt het afdrukken verzorgd door een externe site (welke de foto's uit je eigen album ophaalt).

Ik heb even een testcase online staan, een JAlbum album met linkjes naar photobox: http://xander.heynsbergen.com/testphotobox/. (Uhm, brakke resizing². Maargoed het was toch niet bedoeld om te bestellen, enkel als voorbeeldje. :P)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9db724443114d1299db19fbaf60c3264/full.jpg
De foto's staan dus gewoon online in mijn eigen gehoste album, waar ik ook de volle controle over heb. In plaats van een album van een fotoafdrukservice waar ik verder geen controle over heb en die volgepropt staan met reclames enzo. :P

Pas wanneer ik het "bestel foto" linkje aanklik kom ik op de site van de afdrukcentrale...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fb9f3e189ffb1c85a59b88ee9c6a7375/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f7c2bd3f0e63f20d84f79b1d9cc0f148/full.jpg

En dát zoek ik dus. Geen album+afdrukservice, enkel een afdrukservice die te integreren is in een eigen webalbum (wat in mijn geval dus ook geen JAlbum gaat worden). Photobox kun je je als particulier niet zomaar aanmelden.
How to apply

PrintButton is only available to established image businesses who meet the following criteria:

* An existing online image website
* Company turnover in excess of £100K (€150K) per year
* VAT registered
Dat haal ik niet. :P En JAlbum's account gemisbruiken voor een niet JAlbum album lijkt me ook niet erg netjes. ;) (Daarnaast zoek ik dus een nederlandse aanbieder, net als de topicstarter)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Hey ... dat is toevallig! Net had ik dit topic ook openstaan (ik was nog steeds op zoek naar de oplossing en kwam zodoende bij ... mijn topic terecht)

Ik heb nu verschillende bedrijven (Hema, Kodak) mails gestuurd, maar of ik krijg niets terug of ze zeggen dat het een goed idee is en dat ze het mee zullen nemen (bla bla dus.)
Mogelijke kandidaat die ik in NL tot nu toe heb gevonden: mijnalbum.nl (zit bij CeWe). Waarom?
• Album is vrij snel. Je kunt gratis (met reclame) een album aanmaken tot 500mb
• Bij de help van mijnalbum geven ze zelfs aan hoe je de foto's uit een album op je eigen website kunt zetten. Ik stuurde ze laatst een mailtje en kreeg (verder ook een bla bla mailtje) vrij snel antwoord. Het lijkt me dat ze toestaan foto's in een eigen lay-out te plaatsen.
• Ze antwoorden dus op mail :-) Ik krijg de indruk dat ze (tot op zekere hoogte) wel mee willen denken. Als ze een script willen schrijven die van $user > $album alle fotolokaties doorgeeft dan ...
• ... kan iemand een bridge of een glue schrijven voor jalbum (je kunt het ook handmatig doen, maar da's pokke veel werk. Je moet dan elke foto rechtsklikken, properties kopieren etc)

[edit] ff een mailtje gestuurd of ze een dergelijk script willen maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Eusebius op 13-06-2006 15:42 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 09:16

Zoefff

❤ 

Een mooie API waarmee je al dan niet via een beveiligde verbinding kan communiceren met een afdrukcentrale zou natuurlijk ideaal zijn, maar voor zover ik weet bestaat iets dergelijks nog niet. Wat je hierboven laat zien komt dan inderdaad nog het best in die richting.

Ik heb wel eens wat geschreven waarmee men foto's uit een album kon nabestellen, maar het kwam er wel op neer dat ik in een database alle bestellingen bijhield en dat alsnog handmatig moest wegbrengen naar een afdrukcentrale. Voor de bezoeker leek het in ieder geval wel geautomagiseerd ;)

Afaik wel een gaatje in de markt dit. Zoals je vanmiddag al voorstelde op IRC (dat was jij toch?), schrijf eens een afdrukcentrale aan! Als ze zorgen dat er een duidelijke API komt, mooie plugins voor bestaande fotoalbums en CMS-sen, dan kan daar best wel geld mee verdiend worden denk ik :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nee, ik heb geen IRC :)

Maar ik snap echt NIET dat er niemand is die dit gat opvult in de markt ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Zoefff schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:44:
Afaik wel een gaatje in de markt dit. Zoals je vanmiddag al voorstelde op IRC (dat was jij toch?), schrijf eens een afdrukcentrale aan! Als ze zorgen dat er een duidelijke API komt, mooie plugins voor bestaande fotoalbums en CMS-sen, dan kan daar best wel geld mee verdiend worden denk ik :)
Ik had het er inderdaad met wolkje over op IRC vanmiddag en was ook van plan om wat winkels aan te gaan schrijven. Maar toen kwam ik dit topic tegen en het lijkt er op dat Eusebius daar al mee bezig was... :)

Het lijkt me inderdaad geen probleem voor de meeste afdrukcentrales. Qua ontwikkeling is het volgens mij echt niet zoveel werk, het kost ze verder niets (ook minder dan mensen die albums op hun eigen servers plaatsen waar waarschijnlijk in veel gevallen nieteens iets van besteld wordt) en het levert ze wel extra inkomsten op...

Het klinkt zo mooi dat ik gewoon niet snap dat het niet bestaat... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kan niemand hier CeWe retailler worden?

[edit]
Bij deze man moet je wezen :) stephan.guertler@cewecolor.de

[ Voor 48% gewijzigd door Eusebius op 13-06-2006 15:55 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Eusebius schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:47:
Nee, ik heb geen IRC :)

Maar ik snap echt NIET dat er niemand is die dit gat opvult in de markt ...
Nee sorry, ik bedoelde ook XanderH. Jij kwam er net nog even tussen met je post :P

Maar ik zou zeggen, lekker schrijven! :P

Het kost natuurlijk wel wat ontwikkelingstijd, maar ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het echt ingewikkeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Als mijnalbum een stuk code schrijft die mij een lijstje geeft met alle foto's in $album, dan kan ik daar vervolgens een glue voor bv jalbum voor schrijven. En wie wil, voor een ander album :-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Eusebius schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:56:
Als mijnalbum een stuk code schrijft die mij een lijstje geeft met alle foto's in $album, dan kan ik daar vervolgens een glue voor bv jalbum voor schrijven. En wie wil, voor een ander album :-)
Ik ken twee medewerkers (devvers) van Mijn Album dus ik kan ook even voor je vragen. Want zelf ben ik namelijk ook geïnteresseerd in een dergelijk script voor op mijn eigen site. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Eusebius schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:52:
Kan niemand hier CeWe retailler worden?
"reseller" klinkt meteen weer zo groot, alsof je je eigen online fotowinkel wil beginnen. En ik ben bang dat ze je ook gek aan gaan kijken als je reseller wilt worden terwijl er 5 foto's per maand worden besteld via jouw account... :P

Ik gok ook dat dat proberen vrij zinloos is. Maar voor normale winkels (die zelf ook wel ergens een reseller zullen zijn) kan het geen kwaad lijkt me, aangezien het hen niets kost en ze er misschien eens perongelijk een bestelling aan over houden (waar ze op verdienen).

Ik was iig van plan om wat nederlandse afdrukdiensten aan te schrijven en niet direct de afdrukcentrales zelf...

Petitie maken? :P

mijnalbum.nl gebruiken is voor mij trouwens niet echt een optie, mijn verkleinde afbeeldingen zijn al meer dan die 500MB. ;) Als ze nou eens 5GB storage boden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ik heb ze net gemaild (via site)

Maak ze maar ff warm voor het feit dat er heel wat users zijn die dit willen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

XanderH schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:02:
mijnalbum.nl gebruiken is voor mij trouwens niet echt een optie, mijn verkleinde afbeeldingen zijn al meer dan die 500MB. ;) Als ze nou eens 5GB storage boden...
Die 500 MB is de max voor niet-betalende leden. Als je betaald kun je al meer storage krijgen. En daarnaast; hoeveel foto's wil je ooit ter beschikking stellen om af te drukken? :) Plus je hoeft ze heus niet in de maximale kwaliteit online te zetten natuurlijk, dat is best overdreven. Je moet gewoon de optimale resolutie van de afdrukfaciliteit gebruiken :)

Ik denk dat je met 500 MB al een heel eind komt hoor.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
XanderH schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:02:
[...]
Ik gok ook dat dat proberen vrij zinloos is. Maar voor normale winkels (die zelf ook wel ergens een reseller zullen zijn) kan het geen kwaad lijkt me, aangezien het hen niets kost en ze er misschien eens perongelijk een bestelling aan over houden (waar ze op verdienen).
Ik zoek dus een reseller over heel nederland die goed vertegenwoordigd is (bv Hema, Blokker), omdat veel foto's die ik maak door mensen verspreid over heel nederland wonen.
Ik was iig van plan om wat nederlandse afdrukdiensten aan te schrijven en niet direct de afdrukcentrales zelf...
Dat had ik dus gedaan. Hema ("leuk idee, bedankt, we nemen het mee"), Blokker > Kodak ("geen antwoord")
Petitie maken? :P
Ja, best.
Tegen betaling van 1,95 (redelijk toch?) krijg je 2,5gb. Verkleinde afbeeldingen = snel bladeren
Met wolkje: voor 13*18 is 1260*900 (oid) toch voldoende? (zie: blokker FAQ)

(voor de duidelijkheid: zelf druk ik mijn foto's af bij profotonet, omdat ik daar met ICC profielen terecht kan)

[ Voor 13% gewijzigd door Eusebius op 13-06-2006 16:11 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nou, als ik foto's ga afdrukken wil ik natuurlijk wel de maximale kwaliteit benutten, ik heb niet al die megapixels voor niets aangeschaft :P

Een normale fotoafdruk gaat op 300dpi bij 15*10 cm, dat is toch nog zo'n 1772*1181 px. Zonder hoge JPEG-compressie bestanden van pak 'm beet 1,5 à 2 MB? Dan gaan er in het ergste geval maar 250 foto's op, niet echt veel. Ik heb op mijn site nu al zo'n 1000 foto's staan... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zoefff schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:12:
Nou, als ik foto's ga afdrukken wil ik natuurlijk wel de maximale kwaliteit benutten, ik heb niet al die megapixels voor niets aangeschaft :P
Logisch, maar waarom 10 megapixel gebruiken voor een 10 x 15 afdruk. Dat is onzinnig :) Dan zou ik gewoon een paar tikjes boven de optimale resolutie gaan zitten, en dan is het goed genoeg. En daarnaast, wil je mensen meteen ook in staat stellen om 50 x 75 te bestellen? Zo ja, tja dan zullen je bron bestanden flink wat groter moeten zijn. Anders hoeven je bronbestanden dus niet zó groot te zijn, maar gewoon een 'veilige' grootte. Maargoed, zoals hierboven ook al vermeld, voor een kleine maandelijkse bijdrage krijg je al 10 keer zo veel space :)
[...]
Ik heb op mijn site nu al zo'n 1000 foto's staan... :X
Nogmaals, wil je ze ook alle 1000 afdrukbaar maken? Ik neem aan dat je daarvoor gewoon een gallery maakt, met te-bestellen foto's. Niet de gehele inhoud van een fotoblog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Natuurlijk hoeft die volle 10 MP niet online, maar zoals ik al uitreken in m'n vorige post, 2 MP is toch wel een absoluut minimum voor afdrukken op 15*10.

Uiteraard hoeft niet de gehele inhoud afdrukbaar te zijn, maar het kan soms sneller gaan dan je denkt. Een aantal albums komt namelijk wel direct in aanmerking (Tournees en Kerstconcerten met Cor Bakker), en dan zit je al op de 500 foto's.

Maargoed, 500 MB voor een gratis service is zonder twijfel heel netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zoefff schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:34:
Natuurlijk hoeft die volle 10 MP niet online, maar zoals ik al uitreken in m'n vorige post, 2 MP is toch wel een absoluut minimum voor afdrukken op 15*10.
Mee eens :) Je zou altijd op safe kunnen spelen door alles te resizen naar 3 MP. Dit is voldoende voor 10x15 en 13x18 afdrukken, en als je foto's scherp zijn; zelfs voor 20x30 zonder zichtbaar beeldverlies (afhankelijk van de gekozen jpeg-compressie factor). Mochten mensen alsnog groter willen bestellen kunnen ze dat net zo goed persoonlijk met je regelen. Maar het gros van de bestellingen haal je hier mee wel binnen.
Uiteraard hoeft niet de gehele inhoud afdrukbaar te zijn, maar het kan soms sneller gaan dan je denkt. Een aantal albums komt namelijk wel direct in aanmerking (Tournees en Kerstconcerten met Cor Bakker), en dan zit je al op de 500 foto's.
Inderdaad ja. In zo'n geval zou het handig zijn om betaald lid te worden. 500 fotos à 3 megabyte per stuk past zeker wel binnen de 2,5 gigabyte. Nog veel meer zelfs. Maargoed dat zijn natuurlijk allemaal dingen die pas spelen wanneer je weet hoeveel er besteld gaat worden. Eerst is 500 megabyte al een erg mooie uitkomst (want gratis). Je kunt altijd upgraden :)
Maargoed, 500 MB voor een gratis service is zonder twijfel heel netjes :)
Idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik snap dat ik kan upgraden bij mijnalbum.nl. Maar ik wil helemaal geen mijnalbum.nl, ik wil mijn pics lekker zelf blijven hosten! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

XanderH schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:05:
Ik snap dat ik kan upgraden bij mijnalbum.nl. Maar ik wil helemaal geen mijnalbum.nl, ik wil mijn pics lekker zelf blijven hosten! :P
Weet ik :) Dat heb ik zelf het liefste ook. Maar aangezien er momenteel nog geen enkele oplossing voorhanden is, is alles leuk. En als mijnalbum.nl het gaat ontwikkelen zou toch erg leuk zijn. Of je de foto's nu bij hun host, of niet. En dat eerste is misschien wel zo handig voor de snelheid en de communicatie tussen beide plekken. Maar dat zijn implementatie kwesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
* Xander heeft net 20 mailtjes de deur uit gedaan. Benieuwd of er iemand is die reageert. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ok, ik heb van 8 bedrijven mails teruggekregen. De meeste daarvan waren "bedankt voor de suggestie, we gooien hem in de pot" en ik had zelfs nog een hele lange mail met uitleg waarom zo'n dienst te duur zou worden en onrendabel zou zijn omdat er weinig mensen waren die websites en foto's konden maken (:?). Máár! Ook 1 positief bericht, van pixxer.nl :)
De mogelijkheden voor de integratie met je bestaande website zie ik aan
aantal mogelijke scenario's:

1) alle foto's op je eigen website tevens uploaden naar Pixxer, en een
mogelijkheid maken om vanuit jouw website een foto in de Pixxer-winkelwagen
te plaatsen, de rest van het bestelproces wordt via de Pixxer website
afgehandeld (of bv. via een iframe binnen je eigen website, zie bv.
http://www.galapaardje.nl die whitelabel van Pixxer gebruik maakt).

2) de mogelijkheid om vanuit jouw website een foto in de pixxer-winkelwagen
te plaatsen, en een setje scripts bouwen dat alleen de bestelde foto's naar
Pixxer zendt, bijvoorbeeld doordat Pixxer de hoge resolutie-foto's kan
'pullen' van jouw server op het moment dat ze nodig zijn voor het maken van
een afdruk. Voordeel is dat je alle foto's niet dubbel hoeft te uploaden,
nadeel is dat het voor de integratie wat ingewikkelder is.

3) het integreren van de bestaande Pixxer interface in je eigen website,
waarbij je zelf, zij het beperkt, de mogelijkheid hebt om de interface naar
wens aan te passen (zie bv. http://www.galapaardje.nl). Je upload de foto's
dan niet meer naar je eigen website maar naar Pixxer.

4) iets anders, we staan open voor alle ideeen.
Hoi Xander,

Dank je voor het meedenken!

> Een optie die in mijn ogen geen custom regeling hoeft te zijn, maar
> waar jullie volgens mij zo een standaard van kunnen maken?

Klopt, het doel is om een systeem te maken dat ook voor andere fotografen
nuttig kan zijn. Dus ook zo laagdrempelig mogelijk, de fotograaf moet zo min
mogelijk hoeven te regelen.

> Ik stel me de technische realisatie daarvan heel vereenvoudigd voor: Ik
> zorg dat gebruikers foto's kunnen selecteren op mijn website, en
> vervolgens post ik een formulier met mijn pixxer accountnaam en een
> lijstje met album+fotonamen naar de pixxer website,

Zoiets dacht ik ook aan, maar met een kleine variatie: Niet alle fotografen
kunnen de fotoselectie en het posten van het formulier zelf scripten op hun
website (sterker nog, er zijn meer fotografen die niet kunnen scripten dan
fotografen die dat wel kunnen) dus dat wil ik de fotograaf liefst ook uit
handen nemen. Ik kom op het volgende:

- fotograaf plaatst zelf foto's op zijn eigen website op een door hem gekozen
manier
- bij iedere foto die te bestellen is zet 'ie een 'voeg toe aan winkelwagen'-
knopje, ongeveer op deze manier:

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
var PixxerProfielID = 'B955D844DA1696E7'
var PixxerRemoteFoto = 'highres_foto.jpg'
var PixxerRemoteThumb = 'http://www.domein.nl/pad_naar_lowres_foto.jpg'
var PixxerOrderbutton1 = 'http://www.domein.nl/pad_naar_knopje.jpg'
var PixxerOrderbutton2 = 'http://www.domein.nl/pad_naar_knopje2.jpg'
</script>
<script language="JavaScript"
src="http://www.pixxer.nl/pixxer/orderbutton.js"></script>

PixxerProfielID verwijst naar het profiel ID op Pixxer waarin de fotograaf
kan instellen hoeveel een foto moet kosten en welke producten te bestellen
zijn. De eigenaar van het PixxerProfiel is bij ons bekend, de omzet komt dus
vanzelf op het juiste account terecht. Omdat je meerdere profielen kunt
aanmaken hoeven niet alle foto's evenveel te kosten, dat heb je zelf in de
hand (bv. als je wel ooit winst wilt maken op foto's van een bepaald
evenement)
PixxerRemoteFoto verwijst naar de hoge-resolutie-versie die door ons gebruikt
kan worden om de foto af te drukken. Het eerste deel van de url kan in het
Pixxer profiel worden geregistreerd, zodat een afnemer die de broncode
bekijkt de highres foto niet kan 'jatten'.
PixxerRemoteThumb verwijst naar een lowres variant, bv. het bestand dat
sowieso al op de website van de fotograaf gebruikt wordt (omdat die snel
getoond moet kunnen worden in de Pixxer winkelwagen), hoogte en breedte zijn
niet relevant, die resized Pixxer wel.
PixxerOrderbutton1 (optioneel) is de url van het knopje 'voeg toe aan de
winkelwagen' zodat je zelf kan kiezen hoe het knopje eruit moet zien. Als
parameter ontbreekt wordt een standaard toevoeg-knop gebruikt.
PixxerOrderbutton2 (optioneel) is de url van het knopje 'verwijder uit de
winkelwagen'. Als parameter ontbreekt wordt een standaard verwijder-knop
gebruikt.

- De javascript zorgt ervoor dat de juiste knop wordt getoond (toevoegen of
verwijderen) en zorgt als er op geklikt wordt dmv een ajax-call naar Pixxer
voor dat de foto alvast 'voor de helft' in de database wordt opgenomen en dat
de winkelwagen gevuld wordt met deze foto en dat de knop verspringt van
'toevoegen' naar 'verwijderen' of andersom.
- Als iemand een foto aan de winkelwagen toevoegt wordt vanaf de Pixxer
server de PixxerRemoteThumb opgevraagd zodat de thumb in de winkelwagen
getoond kan worden
- Fotograaf plaatst ergens op zijn website een link ('checkout button') naar
www.pixxer.nl/winkelwagen, die toont de winkelwagen
(http://www.pixxer.nl/content.asp?path=eanbc1ni , binnen de pixxer site dus)
of een variant van http://www.pixxer.nl/pixxer/checkout.asp die de fotograaf
in een iframe op zijn eigen website kan gebruiken
- De afnemer maakt de bestelling af
- Pixxer laadt de PixxerRemoteFoto bestanden die nodig zijn om de order af te
drukken, bestanden worden gecached (of eigenlijk: aan het account van de
fotograaf toegevoegd in een speciale map). Als de fotograaf niet voldoende
webruimte op zijn eigen website heeft om zijn highres bestanden te hosten dan
kan dat ook vanaf een andere locatie (bv. vanaf webserver bij de fotograaf
thuis).

Voordelen:
- fotograaf hoeft geen scripts te schrijven, alleen een javascript-code bij
z'n foto's te plakken (en dat kan natuurlijk via een script, maar dat moet
'ie zelf weten).
- voor ons relatief eenvoudig te realiseren, remote foto's worden vanzelf in
onze huidige database-structuur opgenomen.

> Als jullie dat zo kunnen aanbieden... vertel me maar wat ik er voor moet
> doen. :)

- Zorgen dat de hoge resolutie foto's ergens te downloaden zijn
- Een weekje wachten totdat wij klaar zijn met scripten van bovenstaand idee
;-)
- Jouw gallery scripts aanpassen dat het toevoeg/verwijder-knopje wordt
getoond (bovenstaande javascript is even onder voorbehoud, er kan nog wat
wijzigen)
- Klaar. :-)
En dit denkt hij binnen enkele weken klaar te kunnen hebben. Leuk dat er 1 service is die mee wil denken, ben benieuwd wat het gaat worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 08:23

djkooij

voorheen Facemodder

Hey, dat is heel erg goed nieuws zeg, goed geregeld!! _/-\o_
Ben benieuwd hoe dit uitpakt, maar het ziet er veelbelovend uit.
Ik ga eens even kijken hoe zij werken en welke voorwaarden ze hanteren etc.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer.gifAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer.gif
Ja! Mijnalbum.nl heeft ook een reactie laten horen aan mij.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer.gifAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer2.gifAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheer.gif
ze lezen vast mee op dit forum ... sh*t daar gaat mijn geheime identiteit

Ze vragen aan mij of ik een voorstel wil doen over de xml structuur. Woeh :) Zo snel had ik niet een dergelijke reactie gehad. Lees : ik had daar nog niet over nagedacht en heb (qua programmeren) niet zoveel ervaring met jalbum.net (wel met php, java etc in het algemeen, maar ik bedoel: de weg vinden in de code van ...). Mmmm ... groot gevaar dat ik hiermee de volgende dagen zoet ben ;)

Ff iets anders: ik dacht vandaag om op mijn webstek een apart hok in te richten om een platform te vormen die actief bij fotodiensten navraag doet. Omdat 'we' dan buiten GoT werken, kunnen we ook andere fotografen / prosumers / whatever vragen mee te doen. Meedoen betekent: lid zijn, zodat je op n soort van petitielijst komt. Wat denken jullie hiervan? Het gaat dus vooral om enkele leden die contact proberen te leggen met online fotodiensten, en andere leden (die met elkaar) code schrijven voor webalbums zoals jalbum, coppermine, gallery etc.
[edit]
Zo kan bovenstaande oplossing ook meegenomen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 14-06-2006 21:45 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Zo, dat is een hele positieve, en uitgebreide reactie!

Op het eerste gezicht ziet het er uitstekend en zeer plausibel uit. Wel een paar kanttekeningen bij de implementatie, maar dan moet ik daarbij wel meteen zeggen dat ik geen uitgebreide kennis van AJAX heb.
[list]• Wat betreft de implementatie stellen ze voor om een aantal variabelen te gebruiken die jij in kan vullen, en een scriptje op de plek waar de knop(pen) moeten komen. Op deze manier lijkt het echter nog niet mogelijk om meerdere foto's tegelijkertijd te bestellen, terwijl met dat wel een bruikbare functie lijkt voor mensen die bijvoorbeeld een heel album in 1 keer willen bestellen, of alle foto's al vanaf het thumbs-overzicht willen bestellen.

Zou het niet mogelijk zijn om een array met alle foto's die je op die pagina aanbied te maken, in de vorm van:

foto1 (
        [PixxerProfielID] => ''
        [PixxerRemoteFoto] => ''
        [PixxerRemoteThumb] => ''
        [PixxerOrderbutton1] => '
        [PixxerOrderbutton2] => ''
      )
foto2 (
        [PixxerProfielID] => ''
        [PixxerRemoteFoto] => ''
        [PixxerRemoteThumb] => ''
        [PixxerOrderbutton1] => '
        [PixxerOrderbutton2] => ''
      )
etc.

En dan van tevoren al een centraal stuk JavaScript importeren, en bij alle foto's vervolgens <span id="foto1"></span> (of in ieder geval een ID wat overeenkomt met de naam die in de array gebruikt is) te zetten? Vervolgens kan met AJAX de inhoud van de span netjes gewijzigd worden in de betreffende knoppen. Met InnerHTML of liever natuurlijk GetElementsById.

Lijkt me, als ze toch al aan het scripten gaan, weinig veel extra moeite, maar het bied wel een hoop extra mogelijkheden :)
• Een tweede puntje zijn de volledige foto's. Het is al een slimme oplossing om een deel van het pad alleen op de Pixxer servers op te slaan, maar helemaal waterdicht is het natuurlijk niet, met een beetje gokwerk zijn de grote foto's natuurlijk toch te achterhalen. Beter zou de mogelijkheid zijn om de foto's binnen een beveiligde omgeving neer te zetten, en de user / pass op de Pixxer server opslaan.
Wellicht dat jij dit met ze zou kunnen communiceren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik had in eerste instantie voorgesteld dat ze het 'winkelmandjes'-systeem aan de website beheerder overlieten waarna alles in 1x verstuurd kon worden. Argument wat hier tegenin gebracht werd was dat veel mensen de kennis om een winkelwagentjes-systeem te scripten niet hadden. Iets wat misschien ook wel waar is, dit is zo in ieder geval makkelijker te implementeren... :P

Wanneer ze voor het toevoegen van de foto echter gewoon een javascriptfunctie maken moet het natuurlijk ook mogelijk zijn om dit alsnog te doen, waarbij de bestelpagina die functie gewoon 20x uitvoert... :P

De optie die jij nu aandraagt volg ik eerlijk gezegd niet. Wat wil je nu bij alle foto's plaatsen dan? Losse bestelknopjes? Of checkboxes ofzo?

Wat betreft je tweede punt... ik gok dat dit niet zo'n issue is aangezien je natuurlijk zelf bepaald waar je de foto's wegzet. Dit hoeft nieteens op hetzelfde domein te zijn en als je een url als http://gftgyujbftyujfgujb...tyujbvfrtyu/gfdrtyuhfrty/ gebruikt is dat volgens mij even safe als een u/p combinatie? :P Ik denk dat ik zelf gewoon met .htaccess op de IP's van die pixxer bot filter, dan is het helemaal veilig...

Doorcommuniceren lijkt trouwens niet nodig, dit topic werd al gelezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Haha oke, ik had al zo'n vermoeden. Da's mooi, want dat scheelt weer een stap :+

Het argument dat veel mensen de kennis ontbreekt om winkelmandjesshizzle te maken kan ik me wel voorstellen ja, dus ik vind het ook een slimme keus om het zo simpel mogelijk te houden.

Wat ik bedoel is dat het nu dus juist niet mogelijk is om meerdere foto's in 1 keer te bestellen. Je kan wel 20 keer een "orderbutton.js" in je pagina zetten, maar hoe weet het script nou welke foto's (variabelen) bij welke knop hoort? Daar komt mijn span met uniek ID om de hoek kijken, zodat je eenvoudig kan onderscheiden welke variabelen (thumb / volledig pad / profielid / etc) bij welke foto horen.

Vervolgens kan je het natuurlijk nog wel in dezelfde vorm showen, dus bijvoorbeeld knopjes bij iedere foto, maar dan heb je niet dat wanneer je op 1 knopje drukt, alle foto's ineens op "besteld" springen ;)

De fotoinfo kan je op verschillende manieren aanleveren. Een array zoals ik hierboven aangeef lijkt me dan de beste optie. Nog mooier zou zijn een XML met daarin de info en bij de scriptinclude op je pagina een link naar die XML, maar dat word voor de leek misschien weer wat te ingewikkeld (wel flexibeler natuurlijk O-)) :)

In de .htaccess filteren op IP lijkt me een goede oplossing, mits dat IP natuurlijk altijd hetzelfde is. Maar daar kunnen de mannen (en vrouwen?) van Pixxer vast wel uitsluitsel over geven :)

[ Voor 11% gewijzigd door Zoefff op 14-06-2006 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik snap wat je bedoelt, alleen kun je nogsteeds niet een hele pagina met 20 foto's in 1x bestellen dus... je kunt alleen meerdere knopjes op 1 pagina zetten. Al is dat al wel een vooruitgang... :)

* Xander wil eigenlijk gewoon een js function. orderfoto('album/foto123.jpg') ofzo. Die kun je aan een linkje/knopje hangen dmv een onclick en je kunt hem zelf aanroepen vanuit geavanceerdere scripts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Mja, dat vind ik wel minder mooi dan een <span id="foto123"></span> die netjes vervangen kan worden door wat knopjes. Bovendien kan je dan niet dynamisch je knopjes updaten. En ook niet een mooi knopje serveren als je een week later terug komt, en de foto nog in je mandje staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:37

Nic

Vrij

Yep, de Pixxer ontwikkelaars (onder andere ikke dus) hebben dit topic ook al gevonden. ;-) Leuk dat jullie ermee bezig zijn en meedenken, <spammode>ons doel is om een mooie dienst in elkaar te zetten juist om de gevordere amateur en de professionele fotograaf alle tools in handen te geven om eenvoudig een bestelservice in elkaar te draaien waarbij de fotograaf kan verdienen aan de nabestellingen.</spammode>
Zoefff schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:48:
Wat betreft de implementatie stellen ze voor om een aantal variabelen te gebruiken die jij in kan vullen, en een scriptje op de plek waar de knop(pen) moeten komen. Op deze manier lijkt het echter nog niet mogelijk om meerdere foto's tegelijkertijd te bestellen,
Jawel hoor, dat gaat best lukken op die manier. Maar voor jouw array-oplossing is zeker ook wat te zeggen. Ik denk dat het een aantal variaties gaan worden, we willen tenslotte zowel de fotografen die geen programmeerkennis hebben tevreden stellen ('knip en plak dit stukje en het werkt') als de gevorderden die zelf alles willen programmeren (misschien geven we de ajax-calls wel vrij, dan kun je de hele voorkant zelf programmeren, daar zijn we nog even over na aan het denken).
Het is al een slimme oplossing om een deel van het pad alleen op de Pixxer servers op te slaan, maar helemaal waterdicht is het natuurlijk niet, met een beetje gokwerk zijn de grote foto's natuurlijk toch te achterhalen. Beter zou de mogelijkheid zijn om de foto's binnen een beveiligde omgeving neer te zetten, en de user / pass op de Pixxer server opslaan.
Dat is zeker een goede oplossing, ik ga ernaar kijken. Maar wat in ieder geval kan is dat je de directory met de highres foto's alleen beschikbaar maakt voor de ip's die Pixxer gebruikt (dat zullen we allemaal mooi ergens documenteren).

Het doel is om in de loop van volgende week een eerste bruikbare versie te hebben (in de eerste instantie het 'knip-en-plak-dit-en-het-werkt'-scriptje) en van daaruit verder te bouwen. Jullie input wordt erg gewaardeerd! Dank allemaal voor het meedenken en de nuttige tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 14:01
Soms wil je ook niet verdienen aan de nabestellingen en dan is pixxer.nl toch wat minder.

Ik stuur al mijn nabestellingen voor anderen naar de hema bij de ontvanger in de buurt. Dat werkt goed, alleen bij grote projecten (gallery van 2300 6 MP foto's) was ik er bijna een avond aan kwijt om voor 10 personen de nabestellingen te selecteren en te uploaden :P

Dus het liefst zou ik de hema zien als "afdrukpartner". Ik heb overigens wel goede ervaring met de ontwikkelaars van de hema fotocentrale. Heb ooit feedback geleverd in de begintijd over het toepassen van algemene bestelopties geldend voor alle foto's (grootte/formaat en hoeveelheid). Dit was na een paar weken en een replytje "live" op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Eusebius schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:45:
ze lezen vast mee op dit forum ... sh*t daar gaat mijn geheime identiteit
dat kan kloppen, ik heb ze immers een heads-on gegeven ;)

Maar wat een mooie reacties komen hier uit voort! Ik hoop echt dat dit alles echt wat gaat worden, maar zo te zien is alles positief! * Cloud bookmarked.
Het lijkt me echt super handige functionaliteit, ookal ben ik er nog niet helemaal uit, hoe die functionaliteit geïmplementeerd zou moeten worden. Ik zal ook eens denken hoe ik het graag zou zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Arnout schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 10:46:
Soms wil je ook niet verdienen aan de nabestellingen en dan is pixxer.nl toch wat minder.

Ik stuur al mijn nabestellingen voor anderen naar de hema bij de ontvanger in de buurt. Dat werkt goed, alleen bij grote projecten (gallery van 2300 6 MP foto's) was ik er bijna een avond aan kwijt om voor 10 personen de nabestellingen te selecteren en te uploaden :P

Dus het liefst zou ik de hema zien als "afdrukpartner". Ik heb overigens wel goede ervaring met de ontwikkelaars van de hema fotocentrale. Heb ooit feedback geleverd in de begintijd over het toepassen van algemene bestelopties geldend voor alle foto's (grootte/formaat en hoeveelheid). Dit was na een paar weken en een replytje "live" op de site.
Je kan bij pixxer toch ook een prijs aangeven gelijk aan de minimumprijs? Dan verdien je er (dus) niets aan. Minimaal €0,37 dus, voor een 15*10 foto :)

Maar, absoluut top dat pixxer hier zo enthousiast op reageert! Ik wacht met smart de eerste versie af! En de AJAX-calls vrijgeven zou natuurlijk helemaal top zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Een eerste versie van de methode om vanuit je eigen website foto's bij te laten bestellen via Pixxer is klaar. Het heet nog even 'proof of concept' omdat ik benieuwd ben naar jullie reacties en naar aanleiding daarvan nog dingen wil kunnen wijzigen.
Zie: http://www.kijk.us

Experimenteer er rustig zelf mee, in de html-source staat beschreven hoe je e.e.a. inricht (in de praktijk stelt 't niks voor), en als je nog vragen hebt dan mail maar.

Technische info voor geinteresseerden: Tijdens het maken ben ik van AJAX afgestapt en overgestapt op JSON, omdat je met xmlhttp in javascript geen cross domain requests kan doen: vanaf jouw website kun je niet een url binnen www.pixxer.nl aanroepen. Daarna bleef m'n winkelmandje niet plakken omdat third-party sessie-cookies (door de pixxer site gezet, maar dus eigenlijk op jouw pagina) niet kunnen. Maar dat is allemaal opgelost, getest op IE, Firefox (PC+Mac), Safari, en Opera.

Zie het als een eerste stap, verdere integratie-scripts staan op stapel. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Nic op 19-06-2006 18:17 . Reden: typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ziet er netjes uit, dsltv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Ik vind het er veelbelovend uitzien! Helaas ontbreekt de tijd om ermee te stoeien voor aankomend weekend, maar ga het dan zeker doen.
Had trouwens al wel meer replies verwacht van onze medetweakers, wellicht al druk aan het testen??

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Facemodder schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:15:
Ik vind het er veelbelovend uitzien! Helaas ontbreekt de tijd om ermee te stoeien voor aankomend weekend, maar ga het dan zeker doen.
Had trouwens al wel meer replies verwacht van onze medetweakers, wellicht al druk aan het testen??
Hoe raad je het zo.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-06 20:27

Garyu

WW

dsltv schreef op maandag 19 juni 2006 @ 18:15:
Een eerste versie van de methode om vanuit je eigen website foto's bij te laten bestellen via Pixxer is klaar. Het heet nog even 'proof of concept' omdat ik benieuwd ben naar jullie reacties en naar aanleiding daarvan nog dingen wil kunnen wijzigen.
Zie: http://www.kijk.us

Experimenteer er rustig zelf mee, in de html-source staat beschreven hoe je e.e.a. inricht (in de praktijk stelt 't niks voor), en als je nog vragen hebt dan mail maar.

Technische info voor geinteresseerden: Tijdens het maken ben ik van AJAX afgestapt en overgestapt op JSON, omdat je met xmlhttp in javascript geen cross domain requests kan doen: vanaf jouw website kun je niet een url binnen www.pixxer.nl aanroepen. Daarna bleef m'n winkelmandje niet plakken omdat third-party sessie-cookies (door de pixxer site gezet, maar dus eigenlijk op jouw pagina) niet kunnen. Maar dat is allemaal opgelost, getest op IE, Firefox (PC+Mac), Safari, en Opera.

Zie het als een eerste stap, verdere integratie-scripts staan op stapel. :-)
Jongens, dit ziet er goed uit! Ik ga hier ook eens mee experimenteren :D

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Even een kickje... is er iemand die het werkend heeft?

Ik heb al 2x iets geprobeerd te maken ermee, maar het werkt steeds niet. Als ik op de bestelknop klik gebeurd er gewoon niets (ja, het knopje veranderd van de addbutton die bij de orderbutton.asp is meegegeven in de addbuton die bij de pixerinit.asp is meegegeven, mochten die verschillen)... er komt niets in mijn winkelwagentje. :(

Winkelwagentje weergeven lukt trouwens wel als ik vanaf kijk.us een foto toevoeg....

edit:
Even een losse voorbeeldpagina gemaakt: http://xander.heynsbergen.com/pixxertest.html

Laat wel zien wat ik bedoel denk ik. Klikken doet niets. Terwijl ik het volgens mij goed van die kijk.us site overgenomen heb?

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 25-06-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik heb er wel even naar gekeken, maar heb er simpelweg de tijd nog niet voor om er uitgebreid mee aan de slag te gaan. Tot nu toe heb ik het inderdaad ook nog niet werkend gekregen. Zie http://www.kraagjes.nl/albums/Urban/Droste+fabriek+Haarlem voor een voorbeeld (let niet op de layout, want die is naar de knoppen door die winkelmandjes :+ ). Als je nu op een bestelknop drukt verdwijnt het knopje, maar komt er geen verwijderknop voor in de plaats. De foto wordt ook niet toegevoegd aan het mandje (zie onderaan). Het zou bést wel eens kunnen dat het een user-error van mijn kant betreft, maar zoals ik al zei, ik heb weinig tijd gehad om er goed naar te kijken en eigenlijk even snel een copy-paste gedaan om te zien of het al zou werken :P

Mijn foto's worden voorgeschoteld door een PHP-script, en aanvankelijk gaf ik een header "image/jpg" mee, waardoor ik een error kreeg. Nadat ik dat veranderd heb in "image/jpeg" krijg ik die error niet meer, maar werkt het nog steeds niet. Overigens was (en ben) ik in de veronderstelling dat "image/jpg" ook een valide header is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

XanderH schreef op zondag 25 juni 2006 @ 18:28:
Even een kickje... is er iemand die het werkend heeft?

Ik heb al 2x iets geprobeerd te maken ermee, maar het werkt steeds niet. Als ik op de bestelknop klik gebeurd er gewoon niets (ja, het knopje veranderd van de addbutton die bij de orderbutton.asp is meegegeven in de addbuton die bij de pixerinit.asp is meegegeven, mochten die verschillen)... er komt niets in mijn winkelwagentje. :(

Winkelwagentje weergeven lukt trouwens wel als ik vanaf kijk.us een foto toevoeg....

edit:
Even een losse voorbeeldpagina gemaakt: http://xander.heynsbergen.com/pixxertest.html

Laat wel zien wat ik bedoel denk ik. Klikken doet niets. Terwijl ik het volgens mij goed van die kijk.us site overgenomen heb?
Ik krijg een mooie error in de JavaScript console:
Error: PixxerOrder is not defined
Source File: javascript:PixxerOrder('DE80DBB38FB5DBD2F7FA')
Line: 1

Je bent waarschijnlijk vergeten om
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<!-- 
    deze is belangrijk: dit script bevat de gezamelijke functies en alle 
    JSON aanroepen enzo. Die moet op iedere pagina ingevoegd worden waar je
    Pixxer-elementen gebruikt. Ook wordt op deze plek een Pixxer-logootje
    toegevoegd. :-)

Parameters:

- buttonadd en buttondel: (optioneel) volledige url naar de toevoeg- en
            verwijderknopjes. Op die manier kun je ze een eigen stijl meegeven.
    - nologo=1 : toont geen pixxer logo. We stellen het dan wel op prijs dat je
            ergens anders op je site duidelijk maakt dat bestellingen via
            pixxer gaan, met een linkje erbij.
-->
<script language="JavaScript" src="http://www.pixxer.nl/pixxer/api/pixxerinit.asp?buttonadd=selectionadd.gif&buttondel=selectiondel.gif"></script>

toe te voegen aan je pagina :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Zoefff schreef op zondag 25 juni 2006 @ 18:44:
[...]

Ik krijg een mooie error in de JavaScript console:
Error: PixxerOrder is not defined
Source File: javascript:PixxerOrder('DE80DBB38FB5DBD2F7FA')
Line: 1

Je bent waarschijnlijk vergeten om
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<!-- 
    deze is belangrijk: dit script bevat de gezamelijke functies en alle 
    JSON aanroepen enzo. Die moet op iedere pagina ingevoegd worden waar je
    Pixxer-elementen gebruikt. Ook wordt op deze plek een Pixxer-logootje
    toegevoegd. :-)

Parameters:

- buttonadd en buttondel: (optioneel) volledige url naar de toevoeg- en
            verwijderknopjes. Op die manier kun je ze een eigen stijl meegeven.
    - nologo=1 : toont geen pixxer logo. We stellen het dan wel op prijs dat je
            ergens anders op je site duidelijk maakt dat bestellingen via
            pixxer gaan, met een linkje erbij.
-->
<script language="JavaScript" src="http://www.pixxer.nl/pixxer/api/pixxerinit.asp?buttonadd=selectionadd.gif&buttondel=selectiondel.gif"></script>

toe te voegen aan je pagina :)
Was het maar zo simpel, die was ik dus niet vergeten toe te voegen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm oke, sorry. Ik dacht het omdat ik exact dezelfde error kreeg toen ik het wel was vergeten, vandaar. Bij nader inzien was de pagina waarschijnlijk nog niet volledig geladen toen ik op 1 van de knoppen drukte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Zoefff schreef op zondag 25 juni 2006 @ 20:02:
Hm oke, sorry. Ik dacht het omdat ik exact dezelfde error kreeg toen ik het wel was vergeten, vandaar. Bij nader inzien was de pagina waarschijnlijk nog niet volledig geladen toen ik op 1 van de knoppen drukte ;)
Is het je daarna wel gelukt om het succesvol te gebruiken dan, toen je het niet meer vergat? Ik krijg het namelijk echt niet werkend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nee. Ik heb wel even getest met een "statische" foto, dat werkte wél (hoewel ik nog geen delete-knop te zien kreeg). Of ik daar een relatief of absoluut pad heb gebruikt weet ik alleen niet meer. Zoals ik al zei, chronisch tijdgebrek. Nu moet ik (natuurlijk :+) voetbal gaan kijken, dus ik zal maandag nog wel even wat testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Snel een testje in elkaar gedraaid met statische foto's, het werkt nu wel, zie http://www.kraagjes.nl/pixxer_test/. Maar wat ik hier nou anders heb gedaan weet ik nog niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33482

Cool, zojuist mijn website even aangepast en het werkt prima! Binnenkort even wat test afdrukjes bestellen. Enige probleem wat ik heb gehad was dat eerst de namen van de buttons in de beide linktjes niet matchten waardoor de fotos niet aan de bestelling worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik vat er niets meer van. :X Bij mij werkt ie nogsteeds niet, de namen van de buttons in de beide linkjes matchen iig wel... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Ik was even een weekje op vakantie, vandaag weer terug. Ik zal eens kijken wat er mis gaat als je de orderbutton-scripts niet aan de gang krijgt. Indien mogelijk, mail me even een url van een uitprobeersel waarbij het fout gaat, dat zoekt voor mij makkelijker. :-)
(mijn mailadres staat o.a. op http://www.kijk.us )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Zoefff schreef op zondag 25 juni 2006 @ 18:42:
Ik heb er wel even naar gekeken, maar heb er simpelweg de tijd nog niet voor om er uitgebreid mee aan de slag te gaan. Tot nu toe heb ik het inderdaad ook nog niet werkend gekregen. Zie http://www.kraagjes.nl/albums/Urban/Droste+fabriek+Haarlem voor een voorbeeld (let niet op de layout, want die is naar de knoppen door die winkelmandjes :+ ). Als je nu op een bestelknop drukt verdwijnt het knopje, maar komt er geen verwijderknop voor in de plaats.
Je hebt in de initialisatie-code de verwijzing naar de knopjes niet aangepast, de knopjes moeten hetzelfde zijn als bij de orderbuttons:
code:
1
<script language="JavaScript" src="http://www.pixxer.nl/pixxer/api/pixxerinit.asp?buttonadd=selectionadd.gif&buttondel=selectiondel.gif&nologo=1">

Als je die ook vervangt door je eigen knopjes dan gaat het werken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

XanderH schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:21:
Ik vat er niets meer van. :X Bij mij werkt ie nogsteeds niet, de namen van de buttons in de beide linkjes matchen iig wel... :P
Dat was een bugje in mijn script: als de link naar de knopjes begon met een punt dan ging het fout. Fixed. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Beter! Zo lijkt het inderdaad wel te werken. Waarom moeten die linkjes dubbel opgegeven worden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Zoefff schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 17:57:
Waarom moeten die linkjes dubbel opgegeven worden? :)
In verband met cross-domain dingen kan ik geen sessie-cookies zetten in de (serverside) scripts achter de knopjes (die op hun beurt weer javascript teruggeven), dus ik kan op het moment dat ik een knopje naar de browser stuur niks server-side bewaren. Ik kan alleen via javascript (dus client side) data uitwisselen. Maar ik heb de locatie van de knopjes wel server-side nodig, zowel bij de aanmaak van de knopjes als in het init-script. Vandaar dat je ze een keer extra moet zetten. Als het echt nodig is, is er wel omheen te werken. Maar goed, dit was het eenvoudigst te scripten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Waarom doe je het niet zo?
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
<script type="text/javascript">
/* Globale variabelen */
var btnAdd = "toevoegen.gif";
var btnDel = "verwijderen.gif";
// enkele andere parameters
</script>
<script type="text/javascript" src="http://www.pixxer.nl/api/..."></script>

Dan heb je alle variabelen al en hoef je ze niet opnieuw in te laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Alex schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:53:
Waarom doe je het niet zo?
Dan heb je alle variabelen al en hoef je ze niet opnieuw in te laden :)
Dan heb ik de variabelen wel client-side, maar nog niet server-side. :-)
Maar goed, het zou inderdaad kunnen als ik het net iets anders oplos. Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 15:47
Ik heb nog de volgende vraag, cq. functie-verzoek.

Ik ben zelf bezig met een aantal websites voor artiesten. Deze zijn nu nog relatief klein, maar gaan zeker groot worden in de toekomst.

Ik maak bij elk concert foto's van ze, maak ook fotoreportages, portretten, etc etc. Deze wil ik via mijn bedrijf (en via de sites van de artiesten zelf) gaan verkopen. Echter, ik wil de fans ook de mogelijkheid bieden om ze getekend (door de artiest zelf dus) te ontvangen. Dat wil zeggen dat ze foto's niet direct naar de eindgebruiker, maar eerst naar mij gestuurd moet worden. Betaling en dergelijken moet natuurlijk wel via de eindgebruiker gaan.

Is hier een optie voor ?

Uiteraard zou het ook mogelijk zijn om een foto MET handtekening en foto ZONDER handtekening digitaal te zetten en deze gewoon met handtekening en al te laten afdrukken, echter, vind ik dat persoonlijk een beetje de fans een oor aan naaien. Dan is het niet meer 'uniek', maar een massaproduct geworden.

Ik ben benieuwd !

[ Voor 23% gewijzigd door Massiefje op 07-07-2006 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dan zul je een optie moeten inbouwen, waarbij de foto bij jou besteld wordt en niet bij de afdrukcentrale. Dus in feite ben jij de reseller, alleen staat er nu een handtekening op. Dit topic gaat over 3 partijen: de bezoeker, de eigenaar en de afdrukcentrale. Jij wilt in feite dat de afdrukcentrale vervalt (beter: jij gaat tussen de afdrukcentrale & bezoeker zitten, zodat er nog een handtekening op kan). Dus zul je een standaard bestelscript moeten gebruiken die foto's bij jou besteld.

Maar dan heb je het over software die als bestelsoftware fungeert.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Massiefje schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:49:
Dat wil zeggen dat ze foto's niet direct naar de eindgebruiker, maar eerst naar mij gestuurd moet worden. Betaling en dergelijken moet natuurlijk wel via de eindgebruiker gaan.
Ha, da's een mooie... We hadden al wel gedacht aan 'eigen' producten (denk aan barietafdrukken die de fotograaf zelf wil leveren, maar via het bestel/betaalsysteem van pixxer) maar eerst naar pixxer, dan naar de fotograaf en dan weer terug naar pixxer en dan naar de klant lijkt me nogal een omweg, onderweg kan er veel fout gaan. Maar over alles valt te praten natuurlijk, ideeen zijn altijd welkom. Alleen is dit forum misschien niet het juiste middel in dit geval: wat je wilt is wel erg specifiek... Je kunt me denk ik beter even rechtstreeks mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
dsltv schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:00:
[...]
Je kunt me denk ik beter even rechtstreeks mailen.
Doe ik ;) En idd, het is maar een idee wat me te binnen schoot, omdat het op mijn situatie van toepassing is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb inmiddels een test pagina online staan waarin de Pixxer winkelwagen geïntegreerd is:

Ik heb t.o.v. de voorbeeldpagina een paar dingen anders gedaan:
  • Ik heb het aanroepen van het initscript bovenin de pagina geplaatst. Anders zou iemand die tijdens het laden van de pagina bij een van de eerste foto's al op de orderbutton klikt een javascript foutmelding krijgen omdat de PixxerOrder functie nog niet ingeladen is.
  • Ik heb na de laatste foto een klein stukje van het initscript herhaald omdat de orderbuttons bij het laden niet de juiste status van de winkelwagen toonden: bij een foto die al in de winkelwagen zat werd toch een lege checkbox getoond.
    code:
    1

<script>ajaxcall('http://www.pixxer.nl/pixxer/ajax/api2.0.asp', 'orderbutton', 'cb_orderbutton', '-','-',winkelwagen);</script>

Inmiddels is het orderbutton script aangepast, zodat al tijdens het laden de juiste image wordt getoond. Maar voor de zekerheid laat ik deze regel toch maar staan.
    Beter 2x de orderbuttons goed zetten dan 1x te weinig.
  • Ik laat de site van Pixxer in een nieuw venster openen.
  • Ik gebruik per fotoserie 5 verschillende profielen bij Pixxer:
    • serienaam10: tot max. 10x15 te bestellen
    • serienaam13: tot max. 13x19 te bestellen
    • etc.
    Zo voorkom ik dat men van een 2MP foto (bijv. een uitsnede uit een grotere foto) een 30x45 poster kan bestellen, en teleurgesteld is over het resultaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Arjen Tempel op 24-08-2006 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Misschien is het ook een goed idee deze API als plugin voor o.a. Gallery (2) te gaan ontwikkelen? Dan is het helemaal makkelijk te integreren :)

[ Voor 20% gewijzigd door Alex) op 16-07-2006 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Alex schreef op zondag 16 juli 2006 @ 18:06:
Misschien is het ook een goed idee deze API als plugin voor o.a. Gallery (2) te gaan ontwikkelen? Dan is het helemaal makkelijk te integreren :)
Dat wordt denk ik wat lastig. De bestaande 'Print on ..' plugins gebruiken voor het afdrukken allemaal de relatief kleine afbeeldingen die vrij beschikbaar zijn in het album.
De API van Pixxer gaat uit van een aparte highres afbeelding, zodat je ook op grotere formaten een goede afdruk kunt krijgen.

Je zou de Gallery database dus uit moeten breiden een aantal extra velden voor elke foto:
- highres filename
- pixxer profiel
Ik weet niet of dat mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjen Tempel op 16-07-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat is op zich wel mogelijk, Gallery is door zijn pluginstructuur heel erg flexibel (al weet ik er het specifieke niet van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
Ik wil uiteraard niemand voor het hoofd stoten, maar ik neem aan dat er meerdere alternatieven buiten Pixxer besproken kunnen worden.

Ik kreeg namelijk gisteren van HP een mailtje, waarin mij verteld werd dat ik mijn foto's kan laten afdruken door Pixaco.nl. Dit is een onderdeel van HP. Zij hebben echter ook net zoiets als Pixxer, maar dan in versimpelde vorm.

Misschien interessant voor anderen ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 09-06 14:53
De service van Pixaco.nl is op zich interessant. Het is makkelijk in een website te integreren, wel met iets meer programmeer kennis dan ze je willen doen geloven naar mijn mening maar het is makkelijker dan het hele concept van Pixxer.

Het enige nadeel wat ik er aan zie is dat je maar 15% van de verkochte waarde krijgt en je geen eigen prijs kan hanteren. Een 13x18 print kost €0,15 en daar krijg je dus 15% = €0,0225 van. IMHO geen bedrag dat je graag voor je foto wil vragen als je die wilt verkopen. Hier komt wel verbetering in:
Kan ik mijn foto's ook voor een andere prijs als die van PIXACO verkopen?
Op dit moment gelden alleen de prijzen van PIXACO. Wij werken aan een nieuw prijsmodel voor professionele aanbieders, die de foto's voor een hogere prijs kunnen aanbieden. Wij informeren u over deze mogelijk via onze nieuwsbrief, zodra deze beschikbaar is.
Pixaco moet nog groeien dus voor het, voor mij, interessant wordt. En ik moet eerst betere foto's gaan maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Massiefje schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:34:
Ik wil uiteraard niemand voor het hoofd stoten, maar ik neem aan dat er meerdere alternatieven buiten Pixxer besproken kunnen worden.
Uiteraard. Een beetje gezonde concurentie kan nooit kwaad. 8)

1 klein nadeel aan Pixaco: de volledige url van de highres versie is voor iedereen in de sourcecode zichtbaar. Een bezoeker kan dus gewoon je highres foto downloaden en bij de kruidenier om de hoek laten afdrukken.

Bij Pixxer wordt een deel van de highres URL op de server opgeslagen.

[ Voor 36% gewijzigd door Arjen Tempel op 19-07-2006 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Ik volg dit alles met grote belangstelling! Ik ben al jaren aan het dagdromen over een systeem om de foto's van onze vereniging gemakkelijk te kunnen laten nabestellen. De hierboven voorgestelde oplossing van pixxer lijkt me prima te combineren met ons systeem. Wel zou ik het ook leuk vinden om zelf de mogelijkheid te krijgen om zelf het 'winkelwagentje' in de hand te houden c.q. een soort batch-commando te hebben.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over de kwaliteit van de pixxer-afdrukken in vergelijking met andere centrales? En komt er misschien ook de mogelijkheid om 30x45 en 50x75 af te drukken?

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
Arjen Tempel schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:04:
[...]
Uiteraard. Een beetje gezonde concurentie kan nooit kwaad. 8)

1 klein nadeel aan Pixaco: de volledige url van de highres versie is voor iedereen in de sourcecode zichtbaar. Een bezoeker kan dus gewoon je highres foto downloaden en bij de kruidenier om de hoek laten afdrukken.

Bij Pixxer wordt een deel van de highres URL op de server opgeslagen.
Kijk dat zijn (neem ik aan) feiten waar we wat aan hebben :D We (lees: ik) gaan door met Pixxer dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Slein schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:06:
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de kwaliteit van de pixxer-afdrukken in vergelijking met andere centrales?
Die is prima. Ze laten alles afdrukken bij Profotonet.
En komt er misschien ook de mogelijkheid om 30x45 en 50x75 af te drukken?
30x45 is al mogelijk: minimumprijs € 4,99, verzendkosten worden € 6,50 (i.p.v. normaal € 2,50).
Aangezien Profotonet geen 50x75 aanbiedt, vermoed ik dat Pixxer die ook niet snel zal aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
Arjen Tempel schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:43:
[...]

Die is prima. Ze laten alles afdrukken bij Profotonet.

[...]
30x45 is al mogelijk: minimumprijs € 4,99, verzendkosten worden € 6,50 (i.p.v. normaal € 2,50).
Aangezien Profotonet geen 50x75 aanbiedt, vermoed ik dat Pixxer die ook niet snel zal aanbieden.
Jammer, want dat is een formaat dat ik zelf regelmatig gebruik. Of nou, 50x70 eigenlijk (standaaard fotolijst formaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Het wil me nog niet erg lukken met de Pixxer scripts.
Ik krijg continu de melding:

Pixxer orderbutton fout: Pixxer orderbutton fout: het profielid is niet gedefinieerd

De code die ik in php naar html laat dumpen is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
<scriptlanguage="JavaScript"src="http://www.pixxer.nl/pixxer/api/orderbutton.asp?
foto='.$config["baseurl"].'images/'.$row["path"].'">'.$imgtag.'&
thumb=http://www.kijk.us/00973968-thumb.jpg&
profielid=5CCCCC26DA809DA4&
buttonadd=selectionadd.gif&
buttondel=selectiondel.gif
"></script>]

Laat maar, tis laat en had een paar variabelen door elkaar gehaald. Inmiddels werkt het helemaal voor zover ik kan zien. De foto's komen netjes in de winkelwagen e.d.
Nu alles nog een beetje overzichtelijker op mijn site zetten...

[ Voor 49% gewijzigd door djkooij op 28-07-2006 00:03 ]

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Ik heb nu een complete fotoserie (totaal 596 fotos) online staan met deze shoppingcart geïntegreerd: http://www.tempel-fotografie.nl/serie/2006/bronk_eijsden
(update: ik maak geen gebruik meer van de Pixxer/Oypo shoppingcart)

Omdat het teveel foto's zijn voor 1 pagina heb ik ze verdeeld over 5 pagina's. De shoppingcart onthoud keurig welke foto's op eerdere pagina's geselecteerd zijn bij het wisselen tussen de pagina's.
Helaas wordt bij het wisselen tussen de pagina's voor elke foto opnieuw aan de server gevraagd welke image getoond moet worden: de 'wel in shoppingcart' of 'niet in shoppingcart' image.
Bij 10 foto's is dat niet zo'n probleem, maar bij 150 foto's op een pagina begint dat de boel toch flink te vertragen. |:(

@dsltv: Is het mogelijk om naast het huidige orderbutton.asp script een script te maken dat:
  • boven aan de pagina aangeroepen wordt
  • in 1x de status van de complete shoppingcart ophaalt en in een lokale hash array opslaat (aan de hand van de 20 'cijferige' unieke hex-code die jullie DB aan elke foto toe heeft gekend)
  • een javascriptfunctie genereert die aan de hand van deze lokale kopie van de shoppingcart direct de juiste image voor een foto kan uitspugen
De uitvoer van deze fast-orderbutton.asp zou iets kunnen zijn als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var cart = new Object;
cart['BD01E7227464DC7A12D7'] = 1;
cart['81636A09BB63DC7A0ADD'] = 1;

function generateOrderButton(guid) {
  if (cart[guid] == 1) {
    document.write('<a href="javascript:PixxerOrder(' + guid + ')">[img]"http://www.tempel-fotografie.nl/img/checkbox2.gif"[/img]</a>');
  } else {
    document.write('<a href="javascript:PixxerOrder(' + guid + ')">[img]"http://www.tempel-fotografie.nl/img/checkbox1.gif"[/img]</a>');
  }
}
Tussen mijn foto's kan ik dan direct deze snelle orderButton functie aanroepen in plaats van voor elke foto een nieuwe serverrequest te moeten doen:
code:
1
<script>generateOrderButton('81636A09BB63DC7A0ADD');</script>
Dit zou bij mijn fotoserie per paginawissel zo'n 100-150 requests naar jullie server schelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Arjen Tempel op 12-09-2006 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lost-Viking
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

Lost-Viking

Log off, Live Life

Ik heb het nu voor test ook geimplemteerd op bijvoorbeeld http://www.lost-viking.co...el.php?album=zweefvliegen

Als je de foto's aanklikt ( de thumbs ) krijg je een popup venster met daarin de foto. Na 3 seconden komt er een layer tevoorschijn met de vraag of je de foto wilt bestellen. Bij het klikken verschijnt de shop module (beta) en kan er besteld worden.

Klopt het nu dat de grote resolutie foto's gebruikt worden voor deze afdrukken ? Moet ik hiervoor de bewerkte originele resolutie gebruiken hiervoor ?

Om deze te beschermen tegen onwillekeurige download kan ik deze eventueel buiten de root dir van de website zetten, en door middel van een PHP script ophalen en parsen indien pixxer de url request (op IP basis) doet. Hoe kan ik controleren dat dit werkt? Maakt pixxer in hun afrekenshopagina hun thumbs op basis van deze illustraties, of maakt hij de thumbs in de shop op basis van die andere variable, thumb ?

Verder lijkt het me niet nodig op de pixxer afreken pagina een button te hebben `Foto's toevoegen`, tenzij deze weer retour gaat naar mijn eigen website.

In ieder geval, ik blijf dit topic actief volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Ziet er wel grappig uit, die layer die boven op de foto verschijnt met de vraag of je een afdruk wilt bestellen, maar ik denk dat bezoekers die geen afdruk willen zich er na een paar foto's wel aan zullen gaan ergeren.
Je moet trouwens je opmaak nog even testen in Firefox, want je layer met de vraag of men een afdruk wil bestellen is te klein voor de tekst:
Afbeeldingslocatie: http://www.csbtempel.nl/got/lost-viking.jpg

Pixxer gebruikt de URL die je achter orderbutton.asp?foto= vermeldt om de foto te downloaden om af te drukken. Je moet hier een highres versie voor gebruiken, anders krijgen je klanten beroerde foto's en kopen ze nooit meer een afdruk.
Om te voorkomen dat bezoekers van je site via deze URL je highres foto's kunnen downloaden zijn er 2 mogelijke beveiligingen:
  • Je kunt het eerste deel van de URL in de database van Pixxer laten opslaan. Je plaatst dan alleen nog de naam van het fotobestand, en evt. een map waar die foto in staat.
    Bijv. in database: "http://www.example.com/secret/highres/images/" en in aanroep orderbutton.asp: "?foto=serie12/foto1234.jpg" geeft de URL http://www.example.com/se...ages/serie12/foto1234.jpg.
    Je kunt per Pixxer fotoprofiel een aparte map instellen. Mail je geheime deel van de URL naar nic(a)xs4all.nl onder vermelding van het Pixxer profiel waar het aan gekoppeld moet worden.
  • Je kunt de betreffende map alleen toegankelijk maken voor Pixxer. Pixxer gebruikt 2 IP's om de highres foto's te downloaden: 82.94.249.50 (website) en 194.109.162.83 (debuggen).
    Je kunt op de meeste webservers een map afschermen voor alle bezoekers behalve voor deze 2 IP's en je eigen IP door de volgende code in een bestand genaamd .htaccess in de bewuste map te plaatsen:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

<Limit GET POST>
    order deny,allow
    deny from all
    allow from 82.94.249.50     # Pixxer
    allow from 194.109.162.83   # Pixxer debug
    allow from 123.45.123.45    # Je eigen IP
    </Limit>
Ik gebruik een combinatie van deze 2 methoden.

Voor de thumbs wordt inderdaad de URL achter thumb= gebruikt. De highres versie hiervoor gebruiken is niet slim, aangezien het schalen van een 10MP foto in PHP heel veel geheugen vreet.

Die retourlink onder Foto's toevoegen lijkt mij ook wel handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjen Tempel op 28-07-2006 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Lost-Viking schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 20:53:
Verder lijkt het me niet nodig op de pixxer afreken pagina een button te hebben `Foto's toevoegen`, tenzij deze weer retour gaat naar mijn eigen website.
U vraagt wij draaien: je kunt aan de link naar de winkelwagen nu &retourlink=url toevoegen, met als url de pagina waar jij de bezoeker graag naartoe terug stuurt als ze op 'foto's toevoegen' klikken (url-encoded). Let wel op vreemde effecten als je de winkelwagen in een klein window opent, want de retour-url wordt in hetzelfde window geladen. Wat mij betreft mag je ook spelen met 'javascript:bla' als url zolang het binnen de perken blijft (en ja, dat is een XSS-risico voor ons, vandaar dat ik dat ga inperken zodra ik vreemde zaken in mijn logfiles langs zie komen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Arjen Tempel schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:32:
Voor de thumbs wordt inderdaad de URL achter thumb= gebruikt. De highres versie hiervoor gebruiken is niet slim, aangezien het schalen van een 10MP foto in PHP heel veel geheugen vreet.
Geheugen zat, maar het is vooral af te raden omdat bij iedere nieuwe foto die nog niet in onze database zit, de thumb even wordt geladen en snel wordt geresized, voordat het knopje getoond wordt. Normaal heb je daar geen last van, maar als je je 5 megabyte origineel als thumb invult, dan duurt het drie seconden langer (plus de tijd die het kost om de foto te downloaden). :)

Trouwens, FYI, (bijna) alle image processing wordt gedaan met ImageMagick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Misschien is het handiger om een target te kunnen opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lost-Viking

Lost-Viking

Log off, Live Life

Arjen Tempel schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:32:
Ziet er wel grappig uit, die layer die boven op de foto verschijnt met de vraag of je een afdruk wilt bestellen, maar ik denk dat bezoekers die geen afdruk willen zich er na een paar foto's wel aan zullen gaan ergeren.
Je moet trouwens je opmaak nog even testen in Firefox, want je layer met de vraag of men een afdruk wil bestellen is te klein voor de tekst:
[afbeelding]
Klopt inderdaad, maar het is nog in testfase, en zal dit zeker nog even meenemen. Ik zat er ook al aan te denken een menu te laten infaden op het moment dat gebruikers bovenaan met de muis komen of iets dergelijks. Ook in het overzicht wil ik de mogelijkheid maken om te shoppen, maar dat is latere zorg.
Pixxer gebruikt de URL die je achter orderbutton.asp?foto= vermeldt om de foto te downloaden om af te drukken. Je moet hier een highres versie voor gebruiken, anders krijgen je klanten beroerde foto's en kopen ze nooit meer een afdruk.
En deze highres mag 8MP zijn dus voor jullie? Hoe meer hoe beter of niet? Is het trouwens bij Pixxer te zien of jullie goed bij deze highres kunnen komen? Hoe kan ik dit testen?

Die retourlink onder Foto's toevoegen lijkt mij ook wel handig.
Bedankt voor die retour link. Ik zal in mijn retour venster een breakoutscript zetten die het venster sluit en terugkomt in de originele pagina. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Ik ben echt blij dat het goed werkt! Ik ga verder testen en eens een keer wat bestellen om te kijken hoe het resultaat word.

Ik heb trouwens nog 1 vraag. Ik heb ook fotoalbums van feestjes en sport activiteiten enzovoort enzovoort. Vaak zijn dit snapshots en zijn de grootte foto's +/- 900x600 pixels. (voorbeeld http://www.lost-viking.co...hofsteden_2006_1&thumb=no).

Tot welke grootte is het dan mogelijk fatsoenlijk deze af te drukken? Vaak zijn voor mensen deze serie foto's het interessantste om af te drukken, omdat zij er zelf op staan.
Is het misschien mogelijk een overzichtje te maken voor elke maat afdruk met de minimale gewenste grootte? Dan maak ik meerdere profielen aan in pixxer en maak d.m.v. de grootte van de foto de juiste koppeling hiermee voor het afdrukken hiervan. Ik was namelijk niet van plan voor elke foto (er kunnen er 250 zijn per activiteit, maal 4 mb) alle highres foto's online te zetten..

En last but not least, keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Lost-Viking schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 14:34:
En deze highres mag 8MP zijn dus voor jullie? Hoe meer hoe beter of niet? Is het trouwens bij Pixxer te zien of jullie goed bij deze highres kunnen komen? Hoe kan ik dit testen?
Hoe groter hoe beter inderdaad.
De eerste keer dat het orderbutton-script een nieuwe foto tegen komt, checkt 'ie even (dmv een HEAD) of de highres foto bereikbaar goed is (zonder 'm te downloaden). Zo niet, dan wordt op de plek van de orderbutton een foutmelding getoond.
Ik ben echt blij dat het goed werkt! Ik ga verder testen en eens een keer wat bestellen om te kijken hoe het resultaat word.
Mooi! Ik vind 't ook leuk dat jullie er creatief mee bezig zijn!
Ik heb trouwens nog 1 vraag. Ik heb ook fotoalbums van feestjes en sport activiteiten enzovoort enzovoort. Vaak zijn dit snapshots en zijn de grootte foto's +/- 900x600 pixels.
Tot welke grootte is het dan mogelijk fatsoenlijk deze af te drukken?
Bij 900x600 zit je op 150dpi als je'm als 15x10 afdrukt, dat is al aan de krappe kant: we drukken nu af op 300dpi, binnenkort op 400dpi.
Ik was namelijk niet van plan voor elke foto (er kunnen er 250 zijn per activiteit, maal 4 mb) alle highres foto's online te zetten.
Dat zou wel het beste zijn voor de afdrukken, 150dpi houdt niet over... Je hebt de foto's thuis vast ergens staan, zorg dat een webservertje bij je thuis ze kan bereiken en scherm ze af zodat alleen Pixxer erbij kan (het eerste gedeelte van de url kan ik in de Pixxer database zetten zodat je die niet in je html-source hoeft te verklappen, zie ook de post van Arjan Tempel hierboven).

En wat mij betreft kun je de foto's ook gewoon naar Pixxer uploaden (op dit moment is er nog geen opslaglimiet, 250 foto's per evenement is niks ;) ) alleen is er nu nog geen mogelijkheid om ze dan op je eigen website te tonen. Onze zorg is een beetje dat mensen Pixxer dan gaan gebruiken als foto-opslag zonder dat er besteld wordt, en daar verdienen we niks op... Maar goede ideeen daarvoor zijn altijd welkom natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Ik heb het probleem met het 150x per pagina moeten aanroepen van orderbutton.asp opgelost.

Ik heb de de unieke guid's die Pixxer aan mijn foto's heeft toegekend als extra veld in mijn eigen database opgenomen. En het PHP script dat mijn foto pagina's maakt, genereert nu ook meteen de code voor de orderbutton:
code:
1
2
3
<?  function PixxerOrderButton($guid) {
      printf('<a href="javascript:PixxerOrder(\'%1$s\')">[img]"checkbox.gif"[/img]</a>',$guid); 
    } ?>

Alle orderbuttons staan bij het laden van de pagina op 'niet in winkelwagen', maar onderaan de pagina wordt de javascriptroutine van Pixxer aangeroepen die in 1x alle buttons goed zet:
code:
1
<script>ajaxcall('http://www.pixxer.nl/pixxer/ajax/api2.0.asp', 'orderbutton', 'cb_orderbutton', '-','-',winkelwagen);</script>

Het wisselen tussen pagina's in een fotoserie duurt nu nog geen 2 seconden, waar dit eerder nog wel eens 15-20 seconden duurde voordat de hele pagina ingeladen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Nieuws van Pixxer via deze link
Pixxer gaat Oypo heten...

Dat is heel mooi, maar wat betekend dit voor de prachtige integratie van de Pixxer script op onze sites?
Kwestie van xxx.pixxer.xxx vervangen door xxx.oypo.xxx?

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Voor het eerst sinds tijden heeft nieuws mij eerder bereikt via de post dan via internet, ik kreeg gister al een brief met deze mededeling in de bus :P

Maargoed, da's offtopic :X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Zoefff schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:49:
Voor het eerst sinds tijden heeft nieuws mij eerder bereikt via de post dan via internet, ik kreeg gister al een brief met deze mededeling in de bus :P

Tsja, kan dan wel bij jou in de bus hebben gelegen, hier stond het nog niet ;)

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

Facemodder schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:38:
Dat is heel mooi, maar wat betekend dit voor de prachtige integratie van de Pixxer script op onze sites?
Kwestie van xxx.pixxer.xxx vervangen door xxx.oypo.xxx?
Klopt, als je www.pixxer.nl vervangt door www.oypo.nl zit je goed, zie ook www.kijk.us.
De overige dingen waar de naam pixxer in voorkomt (de namen van de divjes bijvoorbeeld) wijzigen niet van naam, de backend scripts blijven namelijk gewoon Pixxer heten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Misschien is het handiger als dat "powered by Oypo"-plaatje op een zelf te bepalen plek zou komen i.p.v. gewoon onderaan het script? Op die manier heeft de webdevver zelf meer invloed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

dsltv schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:54:
[...]

Klopt, als je www.pixxer.nl vervangt door www.oypo.nl zit je goed, zie ook www.kijk.us.
De overige dingen waar de naam pixxer in voorkomt (de namen van de divjes bijvoorbeeld) wijzigen niet van naam, de backend scripts blijven namelijk gewoon Pixxer heten. ;)
Dank voor je snelle antwoord, dat is weinig werk dus. Ik zal een dezer dagen de boel aanpassen.
Ben in elk geval erg blij met deze service, is echt helemaal goed.

nu nog eens kijken of ik een query kan maken welke de foto afmeting gebruikt om het oypo profiel te bepalen.... yup, nieuw in php land...
Alex schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:57:
Misschien is het handiger als dat "powered by Oypo"-plaatje op een zelf te bepalen plek zou komen i.p.v. gewoon onderaan het script? Op die manier heeft de webdevver zelf meer invloed...
Je kunt de optie nologo=1 toch meegeven?
Dat werkt prima en kun je het logo op een andere plaats zetten (lijkt me netjes als het ergens staat imho).

[ Voor 23% gewijzigd door djkooij op 02-08-2006 00:31 ]

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ok, dat wist ik niet. Overigens heb ik geen site waarvoor ik het nodig heb, maar het is altijd interessant om dit soort dingen te weten - mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lost-Viking

Lost-Viking

Log off, Live Life

is idd wel zo netjes, een logo plaatsen.. Dat ga ik zeker ook nog doen.. Ik zal tzt het script zeker implementeren en jullie daarvan op de hoogte houden als ik handige dingen nog tegen kom, maar ik ga nu eerst morgen op vakantie! en daarna mogen jullie mijn mooie geschoten foto's bestellen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Juist... ik ben net terug van vakantie en ging hier ook nog eens mee spelen. :X Te weinig tijd. :P
Arjen Tempel schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 22:03:
Ik heb het probleem met het 150x per pagina moeten aanroepen van orderbutton.asp opgelost.
Dat 'probleem' was ik ook al tegenaangelopen. Om die reden wilde ik eigenlijk voor bestellen ook gewoon aparte pagina's maken... Bij het normale browsen komt de gebruiker geen pixxerknopjes tegen, enkel een link naar de bestelpagina waarop pixxer knopjes staan. Dat dat vervolgens wat langzaam gaat maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd...
Zoefff schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:49:

Hier ook.

Nouja, ik ga binnenkort eens spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:02:
Dat 'probleem' was ik ook al tegenaangelopen. Om die reden wilde ik eigenlijk voor bestellen ook gewoon aparte pagina's maken... Bij het normale browsen komt de gebruiker geen pixxerknopjes tegen, enkel een link naar de bestelpagina waarop pixxer knopjes staan. Dat dat vervolgens wat langzaam gaat maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd...
Maar dan moeten je bezoekers die 'ene leuke foto' weer terug zien te vinden tussen al die thumbnails.
Dat was voor mij juist een van de redenen dat ik zo blij was met de integratie van het bestelsysteem in mijn eigen site: bezoekers kunnen direct aanvinken welke foto's ze leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Arjen Tempel schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 00:04:
[...]
Maar dan moeten je bezoekers die 'ene leuke foto' weer terug zien te vinden tussen al die thumbnails.
Dat was voor mij juist een van de redenen dat ik zo blij was met de integratie van het bestelsysteem in mijn eigen site: bezoekers kunnen direct aanvinken welke foto's ze leuk vinden.
Tenzij ik vanaf een foto doorlink naar een bestelpagina waarop enkel die ene foto te bestellen is... Ik wilde toch nog wat afdrukinfo zoals de fullsize resolutie en de daaruitvolgende afdrukresolutie toevoegen, dus een enkele tussenstap vind ik eigenlijk niet zo erg...

Ik volg jouw beschrijving eigenlijk niet. Je plaatst die unieke ID's in je db, maar hoe kom je daar in eerste instantie aan? Als dat niet meer vertraagt is het natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 00:07:
Ik volg jouw beschrijving eigenlijk niet. Je plaatst die unieke ID's in je db, maar hoe kom je daar in eerste instantie aan? Als dat niet meer vertraagt is het natuurlijk ook een optie.
Ik heb een Perl scriptje geschreven dat uit mijn MySQL database de benodigde gegevens (highres bestandsnaam, thumbnail URL & pixxer profiel ID) voor alle foto's in een opgegeven serie haalt en vervolgens voor elke foto het normale orderbutton.asp script aanroept (m.b.v. LWP::Simple).
Uit de javascript code die het orderbutton.asp script teruggeeft filter ik de guid code. Het script genereert als uitvoer een lijst SQL commando's waarmee ik de guid codes in de database kan opslaan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
while(my($id, $filename, $pixxer_profile)=$query->fetchrow_array) {
    my $url = 'http://www.pixxer.nl/pixxer/api/orderbutton.asp?foto=%s&thumb=%s&profielid=%s&buttonadd=%s&buttondel=%s';
    my $foto = $filename;
    my $thumb = sprintf('http://www.tempel-fotografie.nl/thumb/%u',$id);
    my $profielid = $pixxer_profile;
    my $buttonadd = 'http://www.tempel-fotografie.nl/img/checkbox.gif';
    my $buttondel = 'http://www.tempel-fotografie.nl/img/checkbox2.gif';

my $fetchurl = sprintf($url,$foto,$thumb,$profielid,$buttonadd,$buttondel);

my $javascript = get($fetchurl);

if ($javascript =~ m/PixxerOrder\(\\\'([0-9A-F]{20})\\\'\)/) {
        my $guid = $1;
        print "UPDATE `photos` SET `pixxer_guid`='$guid' WHERE `ID`='$id';\n";
    } else {
        print "# $id error\n";
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Ik heb vanaf mijn site even een testorder geplaatst en nu valt me op dat bij "openstaand per map" geen mapnaam word getoont. Wel word het aantal foto's en de afmetingen getoont. Het zou wel erg prettig zijn om hier de externe mapnaam te zien, om zo bij te houden voeveel foto's er per map worden verkocht.

Moet ik daar zelf iets voor doen, of zou Oypo daar e.e.a. voor aan moeten passen?

fotospul

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 22:19
Ik plaats hier maar even een klein schopje, omdat ik graag wil weten hoe het met dit initatief staat.
Het bied namelijk precies aan was ik zoek, foto's op je eigen computer en de rest van de afwikkeling uitbesteed.

Dus nogmaals de vraag, hoe staat het er mee?

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Rubencs schreef op woensdag 20 september 2006 @ 17:05:
Ik plaats hier maar even een klein schopje, omdat ik graag wil weten hoe het met dit initatief staat.
Het bied namelijk precies aan was ik zoek, foto's op je eigen computer en de rest van de afwikkeling uitbesteed.

Dus nogmaals de vraag, hoe staat het er mee?
Hoewel het idd erg stil is in dit topic, kan ik je melden dat ik het iig vanaf mijn site tot volle tevredenheid gebruik.
De eerste klanten hebben inmiddels een bestelling via mijn site geplaatst, werkt allemaal prima. De mogelijkheid om meerdere profielen te gebruiken is ook erg prettig.

fotospul

• Arjen Tempel
  • Niet online
Ik heb de Pixxer shoppingcart-integratie een tijdje uitgetest bij een van mijn fotoserie's, maar dat heeft geen bestellingen opgeleverd.
Ik gebruik nu voor mijn hele site een eigen shoppingcart en handel de bestellingen zelf af: iets meer werk, maar ik krijg nu wel bestellingen voor diezelfde fotoserie. Blijkbaar was voor de bezoekers van mijn site de drempel om een bestelling bij een externe site te plaatsen net te hoog.

• Nic

Nic

Vrij

Arjen Tempel schreef op donderdag 21 september 2006 @ 18:20:
Blijkbaar was voor de bezoekers van mijn site de drempel om een bestelling bij een externe site te plaatsen net te hoog.
Dat zou inderdaad kunnen. Meer integratie blijkt dus nodig waardoor het er vertrouwder uit ziet.
Een paar dingetjes die ik laatst toegevoegd heb:

- Mogelijkheid om een fotomap uit Oypo op te nemen in je eigen website, in een iframe, gestyled met je eigen css-file: zie http://www.kijk.us/iframetest.asp (dan gebruik je dus niet de methode op www.kijk.us, maar je plaatst je foto's gewoon op oypo)

of:

- De afhandeling van de winkelwagen zelf te stylen via je eigen css-file, waardoor het hele proces beter integreert met je bestaande website. Dit doe je in combinatie met de methode op http://www.kijk.us om de winkelwagen te vullen (dus je plaatst je foto's niet op oypo, en je zorgt zelf voor de presentatie van de foto's). De link naar de winkelwagen wordt dan:
code:
1
javascript:document.location='http://www.oypo.nl/pixxer/api/winkelwageniframe.asp?cart='+winkelwagen+'&retourlink=http://www.kijk.us&css=http://link-naar-je-css-file'

Dat zorgt ervoor dat alles wat beter aansluit bij je bestaande website, zodat het niet zo duidelijk meer een 'andere' website is die de bestellingen afhandelt. Verdere suggesties voor integratie met je eigen website zijn altijd welkom, zeker als ze ook nuttig zijn voor anderen. :-)
Pagina: 1 2 Laatste