Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 43 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:
  • 4.179 views sinds 30-01-2008

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 22:18

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Op zijn allerhoogst hoeft van mij niet hoor :) Ik wil gewoon 2 x1600xt's in CF. Ik heb er namelijk al een en voor mij is het beste alternatief tot een goede dx10 kaart gewoon een goedkoop kaartje erbij prikken. Ik heb net een stuk zitten lezen over de p5b deluxe. Met erg snelle kaarten was er een bandbreedte probleem. Ik hoop dat dat met de tragere 1600 niet is en dat ze 100% goed werken :P Ik heb nu een kaart van HIS en wil er een Sapphire bij. Als dat geen probleem oplevert dan bestel ik die gewoon.

Youtube Download ubersnel.nl

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 17:46
Ik denk dat ik wel een klein vermoeden hebt waarom ATi geen High end vga kaarten voor laptops meer maakt.

Als je gaat kijken naar de lijst van fabrikanten die de X1800 gebruiken in laptops staat er maar een. En dan druk je op de link en kun je geen eens een laptop vinden die em heeft. Er is blijkbaar geen markt voor. Maar de 7900 Go/GTX en SLi opstellingen zie je wel vaak.

Erg jammer. Dan dus toch maar een X1700. Ben wel benieuwd naar de clockspeeds van dat chippje en het geheugen. Is dat vga geheugen van die laptops allemaal 128 bit ? of is die 7900 GTX al 256 bit ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08-2022
Astennu schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 09:13:
Ik denk dat ik wel een klein vermoeden hebt waarom ATi geen High end vga kaarten voor laptops meer maakt.

Als je gaat kijken naar de lijst van fabrikanten die de X1800 gebruiken in laptops staat er maar een. En dan druk je op de link en kun je geen eens een laptop vinden die em heeft. Er is blijkbaar geen markt voor. Maar de 7900 Go/GTX en SLi opstellingen zie je wel vaak.

Erg jammer. Dan dus toch maar een X1700. Ben wel benieuwd naar de clockspeeds van dat chippje en het geheugen. Is dat vga geheugen van die laptops allemaal 128 bit ? of is die 7900 GTX al 256 bit ?
De x1600 is te vinden op 80% van de core duo laptops, hij is perfect: hij trekt weinig stroom, is snel & goedkoop. De x1700 gaat hem opvolgen, nvidia kan nog steeds zijn producten slecht kwijt in notebooks misschien dat ze met die hi-end producten toch nog wat markt proberen te verkrijgen

offtopic:
zegt de trotse eigenaar van een ibm t60p :D

• Astennu
Ik zie juist erg veel laptops met de 7300-7600 go kaarten. X1600 ook wel maar bijna geen X1300-X1400 en X1800. Maar just de AMD laptops hebben allemaal 7300/7400/7600. Laat ik nu net AMD + ATi willen.

Ik ga denk ik maar opzoek naar een laptop met een Turion X2 en een X1700 Mobility.

[Voor 26% gewijzigd door Astennu op 26-09-2006 09:48]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 09:57
icecoolsniper schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:14:
Ik heb uiteindelijk toch nog een x1900xt 512MB weten te bemachtigen. Wel 50 euro duurder dan de Asus kaart die ik besteld had, maar Sapphire is ook een prima merk. Ik was het wachten gewoon zat op de Asus kaart die waarschijnlijk niet meer gaat komen.
Zo snel mogelijk de kaart + Asus A8R32-MVP ophalen, dan mijn opteron 144 erin stoppen, de rest van het systeem bouwen, Windows installen en benchmarken met die hap.
Wat voor geheugen chips zitten er op jouw nieuwe Saphhire X1900 XT? Is dat 1.1ns Samsung of 1.2ns Infineon.
Vraag me af of Sapphire nog steeds XT kaarten levert met 1.1ns chips erop, dus de snellere ram chips die eigenlijk alleen zijn terug te vinden op de XTX kaarten.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:55
Dx10 Videokaarten, erop wachten of nu een Dx9 kopen?

Ik zit echt zwaar te twijfelen. Wat informatie erover gezocht, en ik weet nog steeds niet wat ik echt moet doen.

De videokaarten van nu zullen waarschijnlijk wel een groot deel van de Dx10 ondersteunen, maar ook een deel niet. Ik denk dat er in dat deel niet juist de nieuwe high-end graphics niet ondersteund gaan worden. Natuurlijk duurt het weer een hele tijd voordat alle games volledig van Dx10 gebruik gaan maken, maar om nu een videokaart van 400 euro aan te gaan schaffen, en volgend jaar weer een nieuwe moet kopen omdat anders een hoop features van Dx10 dan niet werken heb ik ook geen zin.

De eerste Dx10 kaarten zullen rond Januari(?) uitkomen, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in de prijs/kwaliteit van de eerste videokaarten met DirectX10, ze zullen denk ik redelijk duur zijn en nog niet echt van hoge kwaliteit. Dussssss.... wachten of nu een X1950XTX kopen?!

• Astennu
Ligt er aan. Voor low en mid rangeheeft het geen nut die duren nog wel een half jaar. De high end kaarten zijn ver over 3 maanden. Alleen die zullen dan wel meer dan 450 euro kosten. En de vraag is of je dat er aan uit wil geven. Of je koopt nu iets van een X1900 GT of een X1950 Pro en kijkt ff hoe de R600 is en of het het geld waard is.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44

Als je gaat kijken naar de lijst van fabrikanten die de X1800 gebruiken in laptops staat er maar een. En dan druk je op de link en kun je geen eens een laptop vinden die em heeft.
en deze dan?
http://www.fujitsu-siemen...ebooks/amilo_xi_1546.html
ik zie gewoon X1800 staan hoor? :?
kweet niet of F-S ook in jouw lijst staat, maar verder lijkt hij me gewoon verkrijgbaar (bv al bij computerpirates, vast ook MM)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Astennu
Puppetmaster schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:00:
[...]

en deze dan?
http://www.fujitsu-siemen...ebooks/amilo_xi_1546.html
ik zie gewoon X1800 staan hoor? :?
kweet niet of F-S ook in jouw lijst staat, maar verder lijkt hij me gewoon verkrijgbaar (bv al bij computerpirates, vast ook MM)
Ik weet dat die er ook was. Alleen die staat niet op die lijst. Die lijst waar ik het over heb staat op de website van ati. Als je klickt op: Welke notebooks zijn er met de X1800 Mobiltiy. Dan krijg je er maar een en die heeft geen eens een X1800 laptop meer. Of ik moet er overheen gekeken hebben. Ze hebben er wel een met een X1600 maar de meeste hebben een Geforce.

De Radeon Mobility X1800(XT) is te vinden in notebooks van:

- Alienware
- Boxx
- Eurocom
- Fujitsu Siemens Computers
- Hypersonic
- Rock
- Savrow
- Voodoo PC

Zo weinig zijn dat er dus niet.... En als ik het goed heb begrepen dan had het aantal fabrikanten groter kunnen zijn als de X1800 op tijd was geweest waardoor ATi niet het begin van de design-win cyclus had gemist, waardoor ze veel designwins op high end gebied zijn kwijtgeraakt. De low-end en midrange hadden hier weinig last van.

En het geheugen van de X1600/X1700 laptops van ATi is allemaal 128-bit. De X1800(XT) is de enige 256-bit in het rijtje van ATi en die neemt het op tegen de 256-bit van de GeForceGo 7900GTX.

Vergeet daarnaast niet dat je ook moet kijken naar de TDP. Op GPU gebied is dit gemakkelijker te vergelijken dan op CPU gebied tussen AMD en Intel (die verschillende definities gebruiken van TDP) en dat doen de vele notebook reviewsites dan ook. Volgens een fabrikant van notebooks die zowel ATi als nVidia GPUs uitbrengt, geldt hier het volgende:

- GeForce Go 7800GTX: +/- 66-68W
- GeForce Go 6800U: +/- 65W
- GeForce Go 7900GTX: +/- 45W
- ATi Mobility Radeon X1800XT: +/- 30-35W
- ATi Mobility Radeon X1800: +/- 25-30W
- GeForce Go 7900GS: +/- 20W

Op dit mobiele gebied gaat ATi dus voor zuinig en snel (low power consumption), maar is het niet zo belangrijk om echt het allersnelste te hebben (pure desktop replacements). Is het leuker om langer te kunnen gamen met een goed speelbare fps of heb je liever nog sneller maar wel een korte speelduur en een iets warmere laptop? De 7900GS is in ieder geval trager dan de X1800, dus ATi levert ook hier de meeste performance per watt. De Mobility kaarten hadden gemakkelijk veel hoger geklokt kunnen worden (en dus sneller kunnen zijn), maar dat wil ATi niet. ATi blijft het lieftst onder de 35W grens op het gebied van laptops/notebooks.
oeLangOetan schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 09:30:
[...]

De x1600 is te vinden op 80% van de core duo laptops, hij is perfect: hij trekt weinig stroom, is snel & goedkoop. De x1700 gaat hem opvolgen, nvidia kan nog steeds zijn producten slecht kwijt in notebooks misschien dat ze met die hi-end producten toch nog wat markt proberen te verkrijgen

offtopic:
zegt de trotse eigenaar van een ibm t60p :D
Zou dat verklaren waarom ATi zo'n 10% is kwijtgeraakt aan nVidia in het laptopsegment het afgelopen kwartaal? ATi zit dan nog wel boven de 60% en heeft inderdaad meer kaartjes in laptops, maar 10% is toch best veel.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Astennu
ATi mag het lijstje op hun site dan wel eens heel snel gaan updaten want daar staat alleen Rock vermeld.

Die X1800 XT lijkt me wel wat in combinatie met een Turiun TL-62 :P

Edit:

Kan bij voodoo pc geen laptop vinden waar je een X1800 in kan zetten :|. Ben ik nou zo scheel of hoe zit dat. Bij Rock zag ik er ook al geen.

[Voor 55% gewijzigd door Astennu op 26-09-2006 12:30]

• timdeh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05-2018

timdeh

Ducati 999R Evolution

[on-topic]
Bum Shaka Laka
[/on-topic]

:D

eMac overclocking ,Panta Rhei levensfilosofie

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
Haha dat Bum Shaka Laka slaat dus echt nergens op!

(Het zijn dus de codenamen voor de RV610, RV630 en de RV660)
http://uk.theinquirer.net/?article=34627

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 14:01

Krizzie

Progressive Music \o/

Zolang ze het bij de codenames houden vind ik het allemaal best. :p

Geluidswolk

Op de site van PCISIG (de instantie die de PCI Express standaarden bepaald waar zowel ATi als nVidia als Intel, AMD, HP, IBM, Microsoft etc lid van zijn) staat een nieuwe standaard:
This specification is a PCI Express 225W/300W Card Electromechanical document that addresses graphics power and thermals greater than those supported by PCI Express CEM 1.1 and PCI Express 150W 1.0.

Its purpose is to provide additional capabilities for PCI Express graphics within the existing framework of an evolutionary strategy that is based on existing motherboard form factors. This specification is primarily designed to deliver additional electrical power to a PCI Express graphics add-in card and provide increased card volume for the management of thermals.
http://www.pcisig.com/spe...ciexpress/review_zone#gce
http://www.pcisig.com/mem...ss_225300Gfx_draft0.3.pdf

En tijdens de IDF had Intel dit in een presentatieslide staan:
1.0 Spec release targeted for early 2007
Support optional 225 W and 300 W graphics requirements for add-in cards and systems
– Standardize new power delivery connector and new power sequencing scheme
Define interoperability between 225W/300W graphics components [225W and 300W cards have new interface boundary conditions that may require improvement to existing chassis form factor and power delivery systems.
– PCI PCI-SIG investigating ATX form factor
– No intention to preclude BTX form factor
Zou het dan toch kloppen dat de nieuwe generatie videokaarten enorm veel stroom gaat zuipen? Of zou dit voor multi-GPU opstellingen zijn?

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Op zich wel leuk nieuwtje. M.n. omdat veel mensen zo negatief doen over ATI drivers.

ATI leads the way with industry's first graphics hardware certified for Windows Vista'TM'

Het volgende is ook goed nieuws:

Catalyst Beta 6.9 for Elder Scrolls IV: Oblivion - aka The Chuck Patch *O* *O*

[Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 27-09-2006 12:42]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 18:53

Pubbert

random gestoord

Thnx Help, daar zat ik op te wachten op die chuck patch :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Astennu
CJ schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:18:
Op de site van PCISIG (de instantie die de PCI Express standaarden bepaald waar zowel ATi als nVidia als Intel, AMD, HP, IBM, Microsoft etc lid van zijn) staat een nieuwe standaard:

[...]

http://www.pcisig.com/spe...ciexpress/review_zone#gce
http://www.pcisig.com/mem...ss_225300Gfx_draft0.3.pdf

En tijdens de IDF had Intel dit in een presentatieslide staan:

[...]

Zou het dan toch kloppen dat de nieuwe generatie videokaarten enorm veel stroom gaat zuipen? Of zou dit voor multi-GPU opstellingen zijn?
Ik hoop dat ze het over een Multi VPU opstelling hebben. Anders ga ik mailtjes naar ATi sturen dat ze mobility chips op een stukje PCB moeten gaan plakken en die als low power versie moeten gaan verkopen. Want 300 watt voor een kaart slaat nergens op. Kijk ook naar de X1800 XT desktop. Zuipt geloof ik iets van 100 watt. De mobility chip is 35 Watt nou bedenk daar een kaart bij en je haald de 100 echt niet. Dat zit je mischien op 50-60 ?.

• Anoniem: 151544
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Iedereen zit eigenlijk te zeggen van "ATI is zoveel beter op IQ omdat nviida geen AA + HDR kan".
Maar wordt dit bij ieder spel ondersteund of enkel maar bij bepaalde en moet je dan nog een chuckpatch installeren? Staat dit nu eignelijk al op punt zodat je bij zo goed als ieder spel AA + HDR doet zonder veel moeite?
Ik heb er geen flauw benul van.

• Astennu
Anoniem: 151544 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:38:
Iedereen zit eigenlijk te zeggen van "ATI is zoveel beter op IQ omdat nviida geen AA + HDR kan".
Maar wordt dit bij ieder spel ondersteund of enkel maar bij bepaalde en moet je dan nog een chuckpatch installeren? Staat dit nu eignelijk al op punt zodat je bij zo goed als ieder spel AA + HDR doet zonder veel moeite?
Tot nu toe heeft geen een game Native support. Omdat de meeste games op een 7800 kaart zijn ontworpen. In de toekomst zit er mischien wel vative support voor in. Maar de game makers moeten het in bakken en die doen dat niet. Daarom geeft ATi een patch uit zodat je een aantal games met HDR toch met AA kunt spelen :). Volgens mij kunnen makers van games het makkelijk inbouwen maar hebben ze daar niet veel zin in.

Er zijn al wel games met native HDR + AA support. Zelfs games die een van de vele andere vormen van HDR met AA ondersteunen die de X1K serie ondersteunt. En straks zal de Chuckpatch geintegreerd worden in Catalyst waardoor elke game die gebruik maakt van HDR zoals dat in games als Far Cry, Oblivion, Splinter Cell:CT gebruikt wordt automatisch ook gebruik kan maken van AA. Alleen hebben de Win Vista drivers op dit moment even voorrang...

• Astennu
CJ schreef op woensdag 27 september 2006 @ 15:36:
Er zijn al wel games met native HDR + AA support. Zelfs games die een van de vele andere vormen van HDR met AA ondersteunen die de X1K serie ondersteunt. En straks zal de Chuckpatch geintegreerd worden in Catalyst waardoor elke game die gebruik maakt van HDR zoals dat in games als Far Cry, Oblivion, Splinter Cell:CT gebruikt wordt automatisch ook gebruik kan maken van AA. Alleen hebben de Win Vista drivers op dit moment even voorrang...
Tja snap ik wel. Vooral als je kijkt naar de peformance. Die is gewoon extreem slecht. Win XP is iets van 30-45% sneller. Ik vraag me af hoe het met de drivers van Nvidia zit. Zal wel leuk zijn als ATi straks betere driver support heeft in Vista. zijn we ook eens van het gezeur af dat Nvidia drivers altijd beter zijn.

• Puppetmaster
Anoniem: 151544 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:38:
technisch kan het gewoon bij al die FP-HDR games, alleen de devs krijgen van Nvidia een zak geld ("the way it is meant to be played") om de officiele patches uit te stellen tot na de introductie van de G80...

als het echt zo lastig was geweest, had ATi niet zo makkelijk een work-a-round kunnen maken, toch?
en om nu te zeggen dat er te weinig kaarten verkocht zijn die het technisch kunnen (alle X1xx0)...?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 14:50
DFI schijnt zijn deuren te sluiten hoorde ik afgelopen maandag op een event in Duitsland van enkele DFI distributeurs. Het bedrijf wil wel verder gaan met de industriele mainboards. Zou jammer zijn als dit waar zou zijn, want dan is er weer een speler van de markt verdwenen.

• Astennu
The Source schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:40:
DFI schijnt zijn deuren te sluiten hoorde ik afgelopen maandag op een event in Duitsland van enkele DFI distributeurs. Het bedrijf wil wel verder gaan met de industriele mainboards. Zou jammer zijn als dit waar zou zijn, want dan is er weer een speler van de markt verdwenen.
NEEEEEEEEH !!!! dit mag niet :'( :|. Dan is er geen een fatsoenlijk moederbord meer te krijgen. Abit is ook niet meer wat het was. Asus maakt alleen maar troep en MSI is ook niet alles. En de rest valt voor mij ook af :( dit is echt een regelrechte ramp :(.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 23:04

Vuurvoske

Nunquam cede!

beetje offtopic maar wel jammer idd.

Beroeps brabander

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Wel jammer ja, hadden altijd leuke OC bordjes. Dat Asus alleen troep maakt is ook dikke onzin, heb in mijn leven bijna enkel Asus bordjes gehad (alleen een Abit NF7s tussendoor) en die heb ik nooit weggedaan omdat ze stuk waren of niet goed presteerden, ik kan zelfs mijn SanDiego 2.2Ghz zonder probs naar 2.8Ghz OC'en op een A8R32 deluxe, heb dat bordje ook bij 3 vrienden in een PC gestopt, niets mis mee.

Dat jij er problemen mee hebt kan gebeuren Astennu, maar vermeld er dan bij dat dat gewoon jouw mening is, maar er a.u.b geen feit van.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Astennu
Thund3r schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:43:
Wel jammer ja, hadden altijd leuke OC bordjes. Dat Asus alleen troep maakt is ook dikke onzin, heb in mijn leven bijna enkel Asus bordjes gehad (alleen een Abit NF7s tussendoor) en die heb ik nooit weggedaan omdat ze stuk waren of niet goed presteerden, ik kan zelfs mijn SanDiego 2.2Ghz zonder probs naar 2.8Ghz OC'en op een A8R32 deluxe, heb dat bordje ook bij 3 vrienden in een PC gestopt, niets mis mee.

Dat jij er problemen mee hebt kan gebeuren Astennu, maar vermeld er dan bij dat dat gewoon jouw mening is, maar er a.u.b geen feit van.
Tis wel een feit :D Veel meer mensen hebben die problemen. Kijk maar eens op de Asus fora :) Kijk Asus is leuk voor standaard gebruik :) Ik zeg er ook nog bij dat al die borden voor wat IK er mee wil doen niet geschikt zijn. De meeste mensen merken het idd niet. Maar ik hoor ook dat er veel problemen zijn met die P5W serie. Dus ze mogen wat mij betreft wel iets beter hun best gaan doen. De stralen nu echt uit: Alles wat we doen is toch wel goed want het dus Asus. Dus als het een slecht product is verkopen we het alsnog dus waarom moeite doen.

Ik heb ook heel veel asus borden gehad. En altijd waren er genoeg dingen waar ik me kapot aan ergerde. Alleen me A7V266-E was een goed bordje waar ik weinig problemen mee had. Beste mobo's tot nu toe zijn toch echt de ABiT NF7-S Ref 2.0 en de DFi Ultra D en nu met DFi CFX 3200 DR. Loopt als een trein geen enkel probleem tot nu toe.

Maar weer back on topic :) Iemand al wat gelekte benschmarks gezien van de X1650 XT en de X1950 Pro ? :P

[Voor 10% gewijzigd door Astennu op 28-09-2006 10:49]

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 02:13

edward2

Schieten op de beesten

Die chuck 6.9 patch doet niet wat hij moet doen, bovendien is hij whql, dus ik vermoed dat ATI een gewone 6.9 heeft staan.

Niet op voorraad.

• Help!!!!
  • Niet online
Meen je dat nou? -O-

Heb gister wel de 6.9 chuck geinstalleerd maar nog geen Oblivion gespeeld dus heb het zelf nog niet opgemerkt.

Zou wel slordig zijn van ATI zeg. |:(

PS: dat van DFI zou ook behoorlijk jammer zijn. Wilde eigenlijk voor core2duo gaan maar de chipsets die me aanspreken (ati RD600 en evt. nvidia 590) komen of niet/zeer beperkt of ze klokken waarschijnlijk slecht.

Mmmz misschien toch maar wachten tot de K8L uitkomt. Op papier vindt ik die er erg mooi uitzien met zijn native quadcore ontwerp. Bovendien zal ATI vermoedelijk met een goede chipset ervoor uitkomen.
Quadcore lijkt toch wel belangrijker te worden op kortere termijn dan gedacht. Heb gelezen dat Alan Wake niet eens gaat draaien op singlecore.

[Voor 61% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2006 11:23]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Anoniem: 88998

FIJN om te horen :'(

Ik heb net een ASUS P5W DH Deluxe besteld,
Hebben jullie hier dan een goed alternatief voor dit bord,
Eisen :
Socket 775
optimale ondersteuning voor ATI VGA Adapter
Goede/ redelijke OC eigenschappen
liefst: Dual GBlan

BTW dat crosffire, moet ik dan 1 Crossfire kaart hebben en 1 gewone? Bij SLI heb je speciale kabels, meet polige, dan de DVI, en zit bij elke crossfire kaart dan standaard de benodige DONGEL?

Hoor graag commentaar op mijn vraagjes

• Astennu
Anoniem: 88998 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:22:
FIJN om te horen :'(

Ik heb net een ASUS P5W DH Deluxe besteld,
Hebben jullie hier dan een goed alternatief voor dit bord,
Eisen :
Socket 775
optimale ondersteuning voor ATI VGA Adapter
Goede/ redelijke OC eigenschappen
liefst: Dual GBlan

BTW dat crosffire, moet ik dan 1 Crossfire kaart hebben en 1 gewone? Bij SLI heb je speciale kabels, meet polige, dan de DVI, en zit bij elke crossfire kaart dan standaard de benodige DONGEL?

Hoor graag commentaar op mijn vraagjes
Mischien een DFi Infinity ? En over CF. X1300/X1600/X1800 GTO/X1900 GT kunnen zonder dongel. Bij de andere moet je een master card hebben maar daar zit een dongel bij.

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 09:57
The Source schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:40:
ONZIN!!!
DFI states that the information is incorrect and reforms in its mainboard business will only affect entry-level solutions, which will be scrapped eventually. The mainstream and high-end motherboards families, such as Infinity and LanParty, will continue to be made. In fact, the company expects to increase research and development (R&D) resources for the aforementioned lineups
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20060926062346.html

[Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 28-09-2006 11:48]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Astennu

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 13:49
Hoi mensen,

Ik zit even te kijken naar ati kaarten. De reden is vooral omdat de 1900xt erg goedkoop is geprijsd op dit moment. Verder ben ik vooral geïnteresseerd in de AVIVO technologie.

Nu heeft nVida (mijn huidige kaart) ook zoiets, alleen dat is voor decoden en niet voor encoden. De ati kan ook encoden voor zover ik weet.

Maar nu heb ik enkele vraagjes over AVIVO:

Ondersteunt ATI ook decoding van MPEG, H264, DIVX in windows media player? Ik heb namelijk iets gehoord over dat het alleen werkt in power DVD. Zou natuurlijk mooier zijn als het ook in windows media player werkt. Dan hoe je maar een player te gebruiken.

Verder wil ik graag weten wat de uitgebreidheid is van de transcoder. Heb je ook opties om geluid van een video te transcoden. (dan voornamelijk met externe geïnstalleerde codecs zoals lame ACM etc)
En zijn er onderhand al opties om zelf de bitrate etc aan te passen en andere opties zoals reso etc???

Graag jullie hulp hierbij.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-05 22:48

Kirpeknots

Wazzup!

Heeft iemand ervaring met het unlocken van een M58 (Mobility X1800) naar een M58Pro (Mobility X1800XT)?

Ik ben altijd in voor een gratis upgrade. ;)

• Astennu
Kirpeknots schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:31:
Heeft iemand ervaring met het unlocken van een M58 (Mobility X1800) naar een M58Pro (Mobility X1800XT)?

Ik ben altijd in voor een gratis upgrade. ;)
Lol met normale kaarten kan het wel maar met laptops.... Is de chips wel identiek ? want dan zou het wel kunnen maar als die pipes er niet in zitten ...... Je moet de video bios zien te flashen maar hoe dat bij laptops moet weet ik niet.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Er was een tijdje geleden toch een fabrikant die een pcb had gemaakt waar een mxm slot op zat, waardoor je Notebook kaarten in een desktop kon stoppen?

Geen idee of die in productie is gegaan maar anders zou je een X1800XT mobile daarin kunnen stoppen en dan heb je een highend kaart die 35W verstookt. :)

Geluidswolk

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 13:49
Krizzie schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:31:
Er was een tijdje geleden toch een fabrikant die een pcb had gemaakt waar een mxm slot op zat, waardoor je Notebook kaarten in een desktop kon stoppen?

Geen idee of die in productie is gegaan maar anders zou je een X1800XT mobile daarin kunnen stoppen en dan heb je een highend kaart die 35W verstookt. :)
zat ik ook aan te denken. volgens mij was dat gigabyte of msi die met het idee waren gekomen. maar zou alles dan wel ondersteund worden qua functionaliteit (AVIVO etc?)

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
niels88 schreef op zondag 24 september 2006 @ 23:14:
Door het advies van sommige heb ik alleen de driver geinstalleerd van mijn X1900, zonder CP. Maar als ik COD start komt er "Could not load openGL" te staan. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen. Ik gebruik alleen ATi tray tools en ATi Tool. Heb ik echt niet de driver van 34mb nodig om openGL spellen te spelen :?
Even nog requote van mezelf. Bijv als er een nieuwe Catalyst uit is, de verbeteringen die er dan bijzitten voor een spel, zitten die dan alleen in de driver, en niet in de CCC.
3DMark2006 overall performance improves 6.7-23.7% with anti-aliasing enabled due to improvements in HyperZ efficiency on the Radeon X1300, X1600 and X1800 series of products. The largest gains can be seen on Crossfire configurations and/or 256MB card configurations at resolutions of 1280x1024 or greater
Bijvoorbeeld dit voorbeeld van Catalyst 6.9, die verbetering zit die dus ook in de gewone display driver (12mb) :? Dus simpel gezegt, de CCC zorgt die voor zo'n verbeteringen :?

• Puppetmaster
de ccc kan voor verbeteringen zorgen dmv AI, een aantal optimalisaties die dan aangezet kunnen worden. volgens mij kan je die niet aanzetten zonder CCC, of evt wel met de Omega's.
3DMark2006 overall performance improves 6.7-23.7% with anti-aliasing enabled due to improvements in HyperZ efficiency on the Radeon X1300, X1600 and X1800 series of products
lijkt me iets in de driver, zou je dus sowieso moeten merken (ook zonder CCC)
dat van de shader compiler optimalisaties voor de Doom3 engine kan ik voorstellen dat dat wel AI gebonden is

• oeLangOetan
  • Laatst online: 04-08-2022
dangerpaki schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:44:
Ondersteunt ATI ook decoding van MPEG, H264, DIVX in windows media player? Ik heb namelijk iets gehoord over dat het alleen werkt in power DVD. Zou natuurlijk mooier zijn als het ook in windows media player werkt. Dan hoe je maar een player te gebruiken.
Het werkt idd enkel in powerdvd, en die implementatie werkt enkel met een aantal drivers, ati update die componenten regelmatig maar dan duurt het een eind voordat de ontwikkelaars van powerdvd de nodige aanpassingen doorvoeren in hun programma. Normaalgezien moeten deze problemen voorbij zijn met vista, de nieuwe DXVA zal dan ook door media player gebruikt kunnen worden.
Verder wil ik graag weten wat de uitgebreidheid is van de transcoder. Heb je ook opties om geluid van een video te transcoden. (dan voornamelijk met externe geïnstalleerde codecs zoals lame ACM etc)
En zijn er onderhand al opties om zelf de bitrate etc aan te passen en andere opties zoals reso etc???
Momenteel is de transcoder volledig softwarematig, zeer snel maar met matige kwaliteit. De transcoder bied trouwens zeer weinig opties.

• Help!!!!
  • Niet online
offtopic:
Met dank aan Mystic_Jack:

http://dump.geenstijl.nl/mediabase/4370/a50046aa/index.html

Iets langer filmpje

En hier een korte samenvatting van Anand:

Demo filmpje van Remedy (Alan Wake). Laten ze zien wat de mogelijkheden zijn met de Quad core van Intel..
Denk dat grafisch gezien Crysis er wel een concurrent bij heeft.

Ik hoef geen duocore meer. :p Of Kentsfield of K8L all the way icm R600. *O*

[Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2006 23:16]

PC Specs

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:14

Wildfire

Joy to the world!

Help!!!! schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:30:
offtopic:
Met dank aan Mystic_Jack:

http://dump.geenstijl.nl/mediabase/4370/a50046aa/index.html

En hier een korte samenvatting van Anand:

Demo filmpje van Remedy (Alan Wake). Laten ze zien wat de mogelijkheden zijn met de Quad core van Intel..
Denk dat grafisch gezien Crysis er wel een concurrent bij heeft.

Ik hoef geen duocore meer. :p Of Kentsfield of K8L all the way icm R600. *O*
Arghh!!! Wow! Kwijl!!! *O* *O*

Dat zag er echt *MEGA* fantastisch uit!

* Wildfire heeft net een dualcore Athlon 64 4600+ systeempje met een X1950XTX en hoopt dat Alan Wake goed gaat draaien hier

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

/me *Kwijl!*

Meer kan ik niet zeggen. :P

Geluidswolk

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 23:04

Vuurvoske

Nunquam cede!

@ wildfire, jammer van dat sapphire mobo, scoren over het algemeen toch minder in benchmarks dan andere mobo's...

Beroeps brabander

• Wildfire
  • Laatst online: 00:14

Wildfire

Joy to the world!

Vuurvoske schreef op donderdag 28 september 2006 @ 23:41:
@ wildfire, jammer van dat sapphire mobo, scoren overh et algemeen toch minder in benchmarks dan andere mobo's...
Alsof benchmarks heilig zijn...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Astennu
Haha :D mensen met C2D hebben nu al een verouderde cpu :P Nu moet je Quad core hebben voor high end gaming :P Anders kun je niet alles open schroeven.

Ik houd het nog wel even uit met mijn Opteron 165 tot aan de K8L Quad core :)

De Demo draaide op een Geforce 7900 GTX. Niet eens SLi ?. Zou dit spel dan niet zo heel zwaar zijn voor de vga kaarten ? Ik dacht dat de X1K serie in deze game de spierballen zou laten zien.

En aangezien de Xbox 360 een ATi chip heeft... Het lijkt er dus op dat de game niet speciaal op ATi kaarten is gemaakt. Maar dan Nvidia net zo goed presteerd.

[Voor 43% gewijzigd door Astennu op 29-09-2006 10:58]

• Help!!!!
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:26:
Haha :D mensen met C2D hebben nu al een verouderde cpu :P Nu moet je Quad core hebben voor high end gaming :P Anders kun je niet alles open schroeven.

Ik houd het nog wel even uit met mijn Opteron 165 tot aan de K8L Quad core :)

De Demo draaide op een Geforce 7900 GTX. Niet eens SLi ?. Zou dit spel dan niet zo heel zwaar zijn voor de vga kaarten ? Ik dacht dat de X1K serie in deze game de spierballen zou laten zien.

En aangezien de Xbox 360 een ATi chip heeft... Het lijkt er dus op dat de game niet speciaal op ATi kaarten is gemaakt. Maar dan Nvidia net zo goed presteerd.
Het bijzondere van dit spel lijkt te zijn dat het speciaal voor multicores geschreven is en niet zozeer om gebruik te maken van unified shaders e.d. dit itt bijvoorbeeld Crysis. Er worden 5 threads gespawned:

"The game will actually spawn five independent threads: one for rendering, audio, streaming, physics and terrain tessellation. The rendering thread is the same as it would be in any game, simply preparing vertices and data to be sent to the GPU for rendering. The audio thread will obviously be used for all audio in the game, although Remedy indicates that it is far from a CPU intensive thread."

Met deze ontwikkeling lijkt de aparte physixkaart wel ten dode opgeschreven zeker als die niet nog betere physikseffecten kan tonen dan wat met een dedicated CPUcore kan.
Het plan van ATI om een videokaart als physixkaart te gebruiken lijkt daarmee voor de middellange termijn ook minder succesvol.

PC Specs

Waarom denk je dat de game op het Intel developers forum niet op een GPU van AMD/ATi draaide? :+ Intel had er al moeite mee dat ATi een zilveren sponsor is van de IDF en dus met grote letters overal te vinden is.

En waarom denk je dat de CPU enorm is overgeklokt? ;)

Feit is dat Alan Wake in eerste plaats specifiek voor de Xbox360 is geschreven en daarna 'Vista Exclusive' werd. Alan Wake is multithreaded omdat de Xbox360 core een tripplecore is en daar maakt-ie optimaal gebruik van, net zoals-ie optimaal gebruik maakt van de unified ATi GPU in de Xbox360. Maak je dus maar geen zorgen over de performance op ATi kaarten in vergelijking tot nVidia. 8)
Help!!!! schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:11:
[...]

Het bijzondere van dit spel lijkt te zijn dat het speciaal voor multicores geschreven is en niet zozeer om gebruik te maken van unified shaders e.d. dit itt bijvoorbeeld Crysis. Er worden 5 threads gespawned:

"The game will actually spawn five independent threads: one for rendering, audio, streaming, physics and terrain tessellation. The rendering thread is the same as it would be in any game, simply preparing vertices and data to be sent to the GPU for rendering. The audio thread will obviously be used for all audio in the game, although Remedy indicates that it is far from a CPU intensive thread."

Met deze ontwikkeling lijkt de aparte physixkaart wel ten dode opgeschreven zeker als die niet nog betere physikseffecten kan tonen dan wat met een dedicated CPUcore kan.
Het plan van ATI om een videokaart als physixkaart te gebruiken lijkt daarmee voor de middellange termijn ook minder succesvol.
Je vergeet dat een CPU en GPU erg verschillen. Een GPU is gewoon veel sneller dan een CPU in floatingpoint berekeningen. En daarnaast zijn er twee soorten physics. Gameplay physics en Effects Physics. Een CPU zal bij kunnen dragen aan de gameplay physics, maar voor effects physics (dus het er mooier uit laten zien van ontploffingen etc) zal de GPU toch echt nodig zijn.

Daarnaast is het succes grotendeels afhankelijk van de mate van populariteit van Havok FX en Havok Hydracore. Hydracore doet eigenlijk precies hetzelfde en laat een gedeelte van de gameplayphysics door een CPU core uitvoeren wanneer er een multi-core systeem wordt gedetecteerd, terwijl het andere gedeelte door de GPU wordt gedaan die ook de effects physics doet.

Als je weet dat Blizzard Entertainment in alle toekomstige games Havok FX en Hydracore gaat gebruiken en dat de meeste grote games van huis uit al Havok gebruiken voor de physics (FEAR, HL2, Age of Empires, Oblivion, Company of Heroes, Halo2 etc), dan denk ik dat zowel ATi als nVidia zich weinig zorgen hoeven te maken. Havok is gewoon veel meer ingeburgerd dan PhysX support of support voor 'aparte physics implementaties' van developers.

[Voor 49% gewijzigd door CJ op 29-09-2006 11:37]

• Anoniem: 51473
  • Niet online
Het word tijd dat ATI drivers maakt om 2x de 19x0 serie zonder mastercard te kunnen draaien.. Zit hier met 2x een x1900XTX namelijk :p

• Anoniem: 38733
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Chuck patch niet meer nodig met de Chuck patch tool? :9

http://www.ngohq.com/home.php?page=cpt
Chuck Patch Tool v0.6.9
This small utility will allow you to disable/enable ATI’s Chuck Patch on-the-fly. This utility will make your life easier because you will not have to download the entire Chuck Patch driver, nor will you have to uninstall/reinstall your driver to obtain Chuck Patch’s features. With this utility the difference between the Chuck Patch and normal Catalyst is just a simple restart as opposed to a full download, install and reboot. We will also include this utility in our NGO ATI Optimized Driver for your comfort.

Instructions
* Close all your applications/games.
* Run the executable file.
* Choose between Disable/Enable and click next to continue.
* Choose yes to restart your computer.
* Enjoy!

Requirements
* ATI Radeon X1000 Card
* ATI Catalyst 6.9
* Microsoft Windows 2000/XP/2003

[Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 29-09-2006 12:47]

Anoniem: 51473 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:11:
Het word tijd dat ATI drivers maakt om 2x de 19x0 serie zonder mastercard te kunnen draaien.. Zit hier met 2x een x1900XTX namelijk :p
Dat zal niet gebeuren. En als het wel gebeurd, dan win je maar ongeveer 40-50% aan performance in plaats van 80-90% wanneer je wel een X1900CF Mastercard gebruikt. En in sommige gevallen krijg je niet eens een noemenswaardige performanceboost bij dongleless CrossFire.

Dit zie je al gebeuren bij de X1900GT Dongleless CrossFire vs X1900GT Dongle CrossFire, dus het zal bij de X1900XT(X) veel erger zijn aangezien er nog meer data over de PCIe bus gepompt moet worden en die PCIe bus al bij een X1900GT CF opstelling bijna verzadigt is. Splinter Cell CT is trouwens een uitzondering, want die doet het zelfs zonder dongle goed.

Zie onderstaande grafieken. En let dan vooral op:
- X1900GT + X1900CF = met mastercard
- X1900GT CF = zonder mastercard, dus 2x een X1900GT

http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/other/multigpubridges/farcry_1600.png

http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/other/multigpubridges/farcry_1920.png

http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/other/multigpubridges/quake4_1600.png

http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/other/multigpubridges/quake4_1920.png

http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/other/multigpubridges/scct_1600.png

Lees dit artikel maar eens op Hexus waar ze bridgeless vs dongle CF hebben getest met een X1900GT. De conclusie is dat dongleless CrossFire misschien op low-end kaarten leuk is, maar op highend kaarten is het gewoon zonde en verlies je veel performance: http://www.hexus.net/content/item.php?item=6683&page=1

Opvallend is trouwens dat je uit deze grafieken kan zien dat een eventuele RV570 Gemini (dus twee X1950Pros op 1 PCB) niet veel onder zal doen voor een GF7950GX2. Dat beloofd nog wat voor de toekomst. ;)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:32

Format-C

Rays aan het Tracen

Die lui die die demo's presenteren zullen wel betaald krijgen om te zeggen dat zo'n demo op een qaud core het "best" draaien. Op dit moment is er geen game die baat heeft bij een dual core, laat staan een quad core CPU.

Ik vind persoonlijk het hele multi core gebeuren tot nu toe maar veel praatjes, en weinig game prestaties. Marketing truukjes zijn het. Ik moet het eerst allemaal maar eens zien. :)

[Voor 3% gewijzigd door Format-C op 29-09-2006 17:43]

MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• Help!!!!
  • Niet online
RappieRappie schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:43:
[...]

Die lui die die demo's presenteren zullen wel betaald krijgen om te zeggen dat zo'n demo op een qaud core het "best" draaien. Op dit moment is er geen game die baat heeft bij een dual core, laat staan een quad core CPU.

Ik vind persoonlijk het hele multi core gebeuren tot nu toe maar veel praatjes, en weinig game prestaties. Marketing truukjes zijn het. Ik moet het eerst allemaal maar eens zien. :)
checkt specs.... ah een duocore meldt zich.... 8) ;)

PC Specs

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:32

Format-C

Rays aan het Tracen

Ik merk zelf regelmatig dat ik meer last dan baat heb bij een dual core IN SOMMIGE GAMES. Soms moet je zelfs cores uitschakelen. In CSS bijvoorbeeld, of in BF2.

Voor het overige gebruik is het ideaal.

Maar vandaar dus mijn reaktie. ;) Het boeit me verder ook niet veel. Als het nodig zou zijn, en VEEL games zouden baat hebben bij een quad core CPU, dan prik ik er wel 1 in.

Edit; een CPU is trouwens al verouderd zodra hij in je systeem zit. Dat geldt voor alle componenten. Er is alweer wat nieuws voor je er erg in hebt. Zo gaat dat. Er moet verdiend worden he.

[Voor 20% gewijzigd door Format-C op 29-09-2006 18:07]

MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13

Woohooo

Smilie, James Smilie

Zag van de week in XXODD blaadje deze 2 kaartjes staan:

http://img242.imageshack.us/img242/5585/xxoddob0.jpg

Het gaan met name om de RX1650PRO en de RX1950PRO van MSI.
Weet iemand meer van deze kaart? kon niks van benchmarks, tests of whatever vinden.

Anoniem: 82299

Laatst heb ik hier ook een bericht geplaats dat ik aan het kiezen was tussen de x1900gt en de x1950pro (maar dan ook een maand wachten). Ik ben voor de x1900gt gegaan van Sapphire.

En wat voor kaart kreeg ik van 4Launch:

http://home.planet.nl/~groo3104/DSC01284.JPG

De nieuwere versie 8)

De fan vind ik zelf niet echt stil, maar ik ben ook passief gewend. Ik heb nog geen overclock pogingen gedaan. Maar mijn geheugen draait helaas niet op 700Mhz maar op 657Mhz. Core draait wel op 513Mhz. Het is een R580LE core.

Misschien ga ik mijn geheugen naar 700Mhz proberen te krijgen. Maar voorlopig is het niet echt nodig. Alles draait vollop in CoD2 @ 1280x960. Hoewel BF2 maar niet echt lekker wil draaien @ max. 2 GB geheugen dan nodig?

• SpankmasterC
De X1650XT en de X1950Pro zijn nog niet uit, worden zeer waarschijnlijk 17 oktober gereleased...
En damn die prijs van de x1950 is goed! Die komt zeker weten in mn systeempje!

PS. X1950Pro Crossfire voor E 430... En het lijkt me dat dit toch sneller is dan een X1950XTX...

• Anoniem: 38733
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hoewel BF2 maar niet echt lekker wil draaien @ max. 2 GB geheugen dan nodig?
Ja, of textures tandje lager.

• Help!!!!
  • Niet online
Ik hoop niet dat ATI ook zijn toevlucht moet nemen tot waterkoeling met de R600 zoals de G80.

Voor highend performance ben ik tot veel bereid inclusief excessief stroomverbruik alleen watercooling vindt ik echt teveel gedoe zeg..... :X

PC Specs

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

SpankmasterC schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:49:
De X1650XT en de X1950Pro zijn nog niet uit, worden zeer waarschijnlijk 17 oktober gereleased...
En damn die prijs van de x1950 is goed! Die komt zeker weten in mn systeempje!

PS. X1950Pro Crossfire voor E 430... En het lijkt me dat dit toch sneller is dan een X1950XTX...
Ehhh...de 1950Pro is toch al default CF ready?

specs | 3360wP met SE3000

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Klopt, en 2 x1950 pros kosten samen 430 euro (volgens bovenstaand plaatje).

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

oh, ik was al bang dat de CF versie 430Eur per stuk(!) was. Ik kon me dat al niet voorstellen.

* Tallguy wil ook de X1950Pro als ie te koop is :)

• Astennu
RappieRappie schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:43:
[...]

Tja maar dat ligt aan het feit dat de huidige games niet multi threaded geschreven zijn. Alan Wake wel. En doordat i gebruik maakt van 5 Threads zou je theoreties gezien pas bij 6 cores de game in optimale omstandigheden draaien :). 5 cores voor de verschillende treads en 1 core voor windows + GFX driver.

Dus ik kan best wel voorstellen dat een quad core super goed opschaald in deze game.

Over de X1950 Pro. 2 van die kaarten zullen zeker sneller zijn dan een X1950 XTX. Ik denk zelfs iets van 60% sneller. En met een beetje overclocken van bijde kaarten ( En dus ook de X1950 XTX ) mischien wel 70%. Dus ik ga er ook 2 kopen :P want 800 euro voor vga kaarten is me toch wat veel. ook al had ik eerst 900 euro aan kaartjes liggen :P. De prijs prestatie van de X1950 Pro is gewoon het beste. En hopelijk komt er ook meteen een 512 mb versie van uit maar ik vrees dat dat niet zo zal zijn.

[Voor 21% gewijzigd door Astennu op 30-09-2006 08:07]

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 10:11
Astennu schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 08:03:
[...]

Tja maar dat ligt aan het feit dat de huidige games niet multi threaded geschreven zijn. Alan Wake wel. En doordat i gebruik maakt van 5 Threads zou je theoreties gezien pas bij 6 cores de game in optimale omstandigheden draaien :). 5 cores voor de verschillende treads en 1 core voor windows + GFX driver.
Niet elke thread heeft een volledige core nodig(zeggen ze zelf al). Met 6 tov 4 cores (zelfde arch, zelfde snelheid) zal je niet meer zo een snelheidswinst hebben.

[Voor 0% gewijzigd door Arrigi op 30-09-2006 09:54. Reden: vreemde zinsbouw 8)7]

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Heej, dit topic moet niet verdwijnen :Y)

Op TheINQ een review van de nieuwe linux-drivers, en de schrijver zelf is wel onder de indruk:

http://uk.theinquirer.net/?article=34774

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Astennu schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 08:03:
[...]
Over de X1950 Pro. 2 van die kaarten zullen zeker sneller zijn dan een X1950 XTX. Ik denk zelfs iets van 60% sneller. En met een beetje overclocken van bijde kaarten ( En dus ook de X1950 XTX ) mischien wel 70%.
Verkijk je er niet op. In sommige gevallen kan een single X1950XTX een X1950Pro CrossFire best bijbenen.

In Far Cry op 1600x1200 met 4xAA en 16xAF is een X1950Pro CF zo'n 5-10% sneller dan een X1950XTX.
In Quake 4 op 1600x1200 met 4xAA en 16xAF is een X1950Pro CF zo'n 15-20% sneller dan een X1950XTX.
In Quake 4 op 1920x1200 met 4xAA en 16xAF is een X1950Pro CF zo'n 15-20% sneller dan een X1950XTX.
In SC:CT op 1600x1200 met 4xAA en 16xAF is een X1950Pro CF zo'n 20-25% sneller dan een X1950XTX.

Dit is afgeleid van de cijfers van Hexus van de X1900GT CF (met mastercard), rekening houdende met de snellere core van de X1950Pro en eventuele tweaks.

X-Bit Labs test op High Quality settings: X1950XTX vs GF7950GX2 - Quality vs Quantity

X-Bit Labs test eindelijk de high end kaarten met alles op high quality settings. Voor nVidia wordt de slider naar High Quality gezet en worden alle filteringoptimalisaties uit gezet. Bij ATi wordt HiQ AF aangezet. Xbit komt tot de conclusie dat zelfs met High Quality settings en optimalisaties uit, de AF bij ATi beter is en dat AA gelijk op gaat tot 4xAA. Daarna biedt nVidia's 8xSLiAA en 16xSLiAA de beste AA, maar is dit vaak niet goed speelbaar en biedt ATi's 6xAA een betere speelbaarheid met goede IQ.

Opvallend is dat HQ Aniso een kleine performancehit oplevert, terwijl High Quality bij nVidia tot wel zo'n 15% performancedrop kan zorgen. Ook de shimmeringproblemen op Quality bij nVidia worden uitvoerig besproken.

http://www.xbitlabs.com/images/video/quality_quantity/diagrams/6dm_total.gif

http://www.xbitlabs.com/a.../quality_vs_quantity.html

[Voor 33% gewijzigd door CJ op 02-10-2006 05:06]

Anoniem: 107626

Liquid-cooled SAPPHIRE TOXIC X1950 XTX

http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/ati/sapphire/x1950xtx_toxic/card.jpg

Nog steeds geen nieuws over verbeterde oveclocktools voor de X1950XTX, die t geheugen harder kunnen laten lopen dan 1.1GHz. Best jammer aangezien de core mooi overclockt en zeker de bandbreedte kan gebruiken.

• Astennu
CJ schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 00:09:
[...]

Verkijk je er niet op. In sommige gevallen kan een single X1950XTX een X1950Pro CrossFire best bijbenen.

In Far Cry op 1600x1200 met 4xAA en 16xAF is een X1950Pro CF zo'n 5-10% sneller dan een X1950XTX.
In Quake 4 op 1600x1200 met 4xAA en 16xAF is een X1950Pro CF zo'n 15-20% sneller dan een X1950XTX.
In Quake 4 op 1920x1200 met 4xAA en 16xAF is een X1950Pro CF zo'n 15-20% sneller dan een X1950XTX.
In SC:CT op 1600x1200 met 4xAA en 16xAF is een X1950Pro CF zo'n 20-25% sneller dan een X1950XTX.

Dit is afgeleid van de cijfers van Hexus van de X1900GT CF (met mastercard), rekening houdende met de snellere core van de X1950Pro en eventuele tweaks.

X-Bit Labs test op High Quality settings: X1950XTX vs GF7950GX2 - Quality vs Quantity

X-Bit Labs test eindelijk de high end kaarten met alles op high quality settings. Voor nVidia wordt de slider naar High Quality gezet en worden alle filteringoptimalisaties uit gezet. Bij ATi wordt HiQ AF aangezet. Xbit komt tot de conclusie dat zelfs met High Quality settings en optimalisaties uit, de AF bij ATi beter is en dat AA gelijk op gaat tot 4xAA. Daarna biedt nVidia's 8xSLiAA en 16xSLiAA de beste AA, maar is dit vaak niet goed speelbaar en biedt ATi's 6xAA een betere speelbaarheid met goede IQ.

Opvallend is dat HQ Aniso een kleine performancehit oplevert, terwijl High Quality bij nVidia tot wel zo'n 15% performancedrop kan zorgen. Ook de shimmeringproblemen op Quality bij nVidia worden uitvoerig besproken.

[afbeelding]

Als die verschillen zo klein zijn heeft het niet veel nut om 2 X1950 Pro's in CF te gooien. Want het stroom verbruik is dan veel hoger en presties maar iets beter. Hopelijk is het toch meer dan 20% anders heb ik CF wel een beetje overschat. En is het nog niet echt nuttig om in te zetten. Ik weet wel dat ik met een X1900 CF setup tot 80% peformance er bij kreeg. Nu ging ik er wel van uit dat de X1950 Pro nog iets efficienter kan werken dat een mastercard. Waardoor je vaker die 80% kan halen. Maar goed we zullen straks wel revieuws krijgen waar het in getest gaat worden :) En de X1950 Pro zijn ook iets hoger geclockt ( 25 core - 100 mem ? ) Dat zou ook nog iets kunnen schelen.

En er werd getest op 1600-1200. Mischien heb je dan last van een cpu limmit ? en zie je meer winst @ 1920-1200 ( Die ik wil gaan gebruiken ).

[Voor 4% gewijzigd door Astennu op 02-10-2006 11:30]

• Help!!!!
  • Niet online

[afbeelding]

Eindelijk eens een behoorlijk goed opgezette test. :)
Nu nog grafiekjes zoals bij HardOCP met daarin het framerateverloop. Of een andere manier om aan te geven hoevaak er framedrops optreden.

PC Specs

• Astennu
Wel appart dat de GF7950 GX2 af en toe in High Quality sneller is en soms ook hogere min fps heeft :?

Soms is de X1950 XTX even snel in andere gevallen is de GF7950 GX2 toch een heel stuk sneller in High Quality mode. Mja het is ook een Dual GPU kaart :) dus dan vind ik dat de X1950 XTX het nog erg goed doet.

By ATi zie je trouwens ook wel eens dat i met HQ AF net iets sneller is. Zie ook vooral de Fear test. Beetje raar aangezien er meer gerendert word. Dit is dan wel in de lagere resoluties in de hogere heb je toch een kleine drop.

[Voor 27% gewijzigd door Astennu op 02-10-2006 11:33]

Astennu schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:01:
[...]

Als die verschillen zo klein zijn heeft het niet veel nut om 2 X1950 Pro's in CF te gooien. Want het stroom verbruik is dan veel hoger en presties maar iets beter. Hopelijk is het toch meer dan 20% anders heb ik CF wel een beetje overschat. En is het nog niet echt nuttig om in te zetten. Ik weet wel dat ik met een X1900 CF setup tot 80% peformance er bij kreeg. Nu ging ik er wel van uit dat de X1950 Pro nog iets efficienter kan werken dat een mastercard. Waardoor je vaker die 80% kan halen. Maar goed we zullen straks wel revieuws krijgen waar het in getest gaat worden :) En de X1950 Pro zijn ook iets hoger geclockt ( 25 core - 100 mem ? ) Dat zou ook nog iets kunnen schelen.

En er werd getest op 1600-1200. Mischien heb je dan last van een cpu limmit ? en zie je meer winst @ 1920-1200 ( Die ik wil gaan gebruiken ).
Far Cry @ 1920x1200 met 4xAA, 8xAF: 5% sneller dan een X1950XTX
Splinter Cell: Chaos Theory @ 1920x1200 met 4xAA, 8xAF: 20-25% sneller dan een X1950XTX
Splinter Cell: Chaos Theory @ 1920x1200 met HDR, 0xAA, 8xAF: 20-25% sneller dan een X1950XTX

Far Cry @ 1920x1200 met 4xAA, 8xAF: 25% sneller dan X1900GT CF (dongleless)
Quake4 @ 1920x1200 met 4xAA, 8xAF: 60-65% sneller dan X1900GT CF (dongleless)
Splinter Cell: Chaos Theory @ 1920x1200 met 4xAA, 8xAF: 2-5% sneller dan een X1900GT CF (dongleless)
Splinter Cell: Chaos Theory @ 1920x1200 met HDR, 0xAA, 8xAF: 2-5% sneller dan een X1900GT CF (dongleless)

X1950Pro CF in vergelijking tot een single X1950Pro
Far Cry @ 1920x1200 met 4xAA, 8xAF: 80-85% sneller
Quake4 @ 1920x1200 met 4xAA, 8xAF: 75-80% sneller
Splinter Cell: Chaos Theory @ 1920x1200 met 4xAA, 8xAF: 95-100% sneller
Splinter Cell: Chaos Theory @ 1920x1200 met HDR, 0xAA, 8xAF: 95-100% sneller

Als je verwacht dat X1950Pro CF echt vele malen sneller is dan een X1950XTX dan kom je bedrogen uit hoor. Een X1950XTX is in veel spellen al veel sneller dan een X1900GT. Waar zou ATi dan de extra performance vandaan moeten toveren als een X1950XTX in sommige gevallen al 50% sneller is dan een X1900GT? Dan kan je niet verwachten dat een X1950Pro CF opstelling hier gigantisch veel overheen gaat, maar zijn kleine boosts als 20-30% veel realistischer.

Nogmaals, de cijfers van Hexus.net waar ze de X1900GT dongless CF vergelijken met X1900GT met Mastercard zegt genoeg. Een eventuele Gemini X1950XT2 gebaseerd op een RV570 is opeens veel realistischer. Lager stroomverbruik, goedkopere core en toch net zo snel (of soms sneller) dan een GF7950GX2. Het enige minpuntje voor ATi is dat de G80 om de hoek staat. Lichtpuntje is dat de midrange G8x serie iets langer op zich laat wachten als de geruchten het goed hebben.

• Astennu
Wel appart.

De X1950 XTX heeft maar 4 robs meer met 12 shader units. 650 core clock. Mem clock is 1000 MHz.
De X1900 GT heeft dus 12 Robs 36 Shaders op 575 MHz en 600 MHz ram.

Dan vraag ik me af hoe de X1950 XTX 50% sneller kan zijn als hij qua specs 30/35% sneller is. Dan is er toch wel meer anders lijkt mij.

Maar de X1950 Pro krijgt wel 600 core en 700 MHz mem. Dus als er een memory limmit zou zijn. zou de X1950 Pro een stuk sneller moeten zijn. Dus ik ben benieuwd wat de revieuws straks laten zien.

Nu is het natuurlijk wel zo dat de X1950 XTX 512 mb heeft en de X1900 GT maar 256 MB. Dat scheeld ook behoorlijk dus die 50% zou dan wel kunnen kloppen... Want daar heb ik overheen gekeken en dat is toch erg belangrijk :). Dus mischien is het verschil tussen de X1950 PRo 512 en de X1950 XTX minder groot ( 20-25% prestatie verschil ?? ).

[Voor 50% gewijzigd door Astennu op 02-10-2006 12:13]

Astennu schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 11:56:
Wel appart.

De X1950 XTX heeft maar 4 robs meer met 12 shader units. En 50 MHz Hogere core clock. Mem clock is 300 MHz hoger.
De X1950 Pro heeft dus 12 Robs 36 Shaders op 600 MHz en 700 MHz ram.

Dan vraag ik me af hoe de X1950 XTX 50% sneller kan zijn als hij qua specs maar 25% sneller is. Dan is er toch wel meer anders lijkt mij.
Alles wat je opnoemt leidt samen wel tot een flinke voorsprong hoor...

* De 4 extra ROPs zorgen er voor dat er 25% sneller pixels op het scherm kunnen worden getoverd. De X1950XTX heeft 44% meer pixelfillrate dan een X1950Pro (65% meer dan een nieuwe X1900GT).
* 4 extra TMUs zorgen in veel spellen voor toch wel een flinke performanceboost (12 TMUs bij de X1900GT/X1950Pro, 16 bij de X1950XTX).
* Daarnaast kan de X1950XTX wel 512 verschillende threads 'in flight' houden, terwijl een X1950Pro beperkt is tot 384 threads.
* Een R580 core prefereert meer bandbreedte, dus die 42% extra bandbreedte heeft vooral bij hoge resoluties en 4xAA, 16xAF, HDR veel voordelen
* Zoals je zelf al ge-edit had... meer geheugen helpt ook heel erg. :+

[Voor 3% gewijzigd door CJ op 02-10-2006 12:10]

• Astennu
Neeh idd. Dus jij denk dat als je een X1950 Pro 512 mb en een X1950 XTX 512 mb zou pakken. Je nog steeds tegen de 40% peformance verschil zit ?

Want ik bedoel de X1950 kan dan idd 25% meer pixels verwerken op gelijke clock. Nu is deze 50 Mhz hoger dus zit je op een 40%.
geheugen is 300 MHz sneller wat maar heeft wel hogere latency's dus uiteindelijk zal dat mischien 20%-25% extra bandbrete hebben ?

Maar dan gaan we er dus wel van uit dat de Pro ook 512 mb heeft. De vraag is nog wel of die komt en wanneer. met 256 mb klopt die 50% dan best wel ja. En heb je bij CF nog steeds baat bij 2x512mb. tov 2x256mb.

Anoniem: 107573

[...]

[afbeelding]

Vaag zeg die test. Ik heb voor de verandering ook eens met HQ getest met mijn GX2. Ik kom tot héle andere resultaten. Mijn systeem is zo goed als indentiek als wat hun gebruiken.

In 05 scoor ik met HQ een schamele 9600 punten, terwijl dit op performance 13.500 is.
In 06 scoor ik met HQ 8486 punten, terwijl dit op performance 8599 is.

Ik snap het niet meer zo hehe. Hoe kan die performance hit in 05 met HQ aan zo dramatisch zijn, terwijl die in 06 met HQ aan te verwaarlozen is 8)7

Edit: foutje, ik had AA en AF nog op application controlled staan, die uit en dan klopt het wel :z

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 107573 op 02-10-2006 15:31]

Anoniem: 149755

[q]Want ik bedoel de X1950 kan dan idd 25% meer pixels verwerken op gelijke clock. Nu is deze 50 Mhz hoger dus zit je op een 40%. [q]

De X1950XTX kan op gelijke klok idd 25% meer verwerken. 50Mhz extra is gelijk aan 650/600=1,083
De totale verwerkingssnelheid is dan 1.25x1.083 = 1,35 dus 35% meer.
Dit betekend dat de X1950pro op 1/1,35 = 74% van de X1950XTX verwerking zit. Aangezien crossfire een rendement heeft van 85% brengt de tweede kaart slechts 63% extra, dus totaal 74 + 63 = 137%
Een X1950pro CF opstelling zou dus ongeveer 35% sneller kunnen zijn dan een enkele X1950XTX.

De geheugenbandbreedte van de X1950pro ligt op 70% van de X1950XTX (700/1000)
Een crossfire opstelling met 85% rendemens heeft hier 60% extra, dus totaal 130%.

Een X1950pro CF opstelling zou grofweg 30 tot 35% meer moeten halen. Als dit ander is dan is de afstelling van geheugencontroller en verwerkingspipes niet helemaal goed.
(De geheugencontroller is immers gemaakt voor voor 4 quads. De afstelling van de geheugencontroller voor een kaart met 3 quads (X1950pro en X1900GT) zou minder effecient kunnen zijn (X800pro was in het begin ook minder efficiënt)

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ach....2x een X1950Pro is nog altijd goedkoper dan 2x een X1950XTX ;)

Mijn portemonnee wil ook wel eens wat rust :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 11:56:
Wel appart.

De X1950 XTX heeft maar 4 robs meer met 12 shader units. 650 core clock. Mem clock is 1000 MHz.
De X1900 GT heeft dus 12 Robs 36 Shaders op 575 MHz en 600 MHz ram.

Dan vraag ik me af hoe de X1950 XTX 50% sneller kan zijn als hij qua specs 30/35% sneller is. Dan is er toch wel meer anders lijkt mij.
Het geheugen van de X1950 XTX heeft een 67% hogere kloksnelheid. De bandbreedte kan dus tot 67% hoger zijn.
50% lijkt me dan niet onmogelijk, maar het hangt wel af van de bottleneck.
16 / 12 * 650 / 575 is ook al 51% meer.
Tai-Pan schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:12:
Ach....2x een X1950Pro is nog altijd goedkoper dan 2x een X1950XTX ;)

Mijn portemonnee wil ook wel eens wat rust :)
Moet je 2x X1950 Pro niet vergelijken met 1x X1950 XTX?

[Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-10-2006 02:13]

• Astennu
Jawel want de prijs is na genoeg hetzelfde :)

Maar als ik dit zo bekijk heeft 2x X1950 Pro dus ook niet veel nut. Maar mischien moet ik voor de grap eens uitrekenen hoeveel een X1950 XTX sneller is dan een X1900 XTX ( theoreties ) in de praktijk hebben we het kunnen zien.

Een X1950 XTX zou theoreties 29% sneller kunnen zijn dan een X1900 XTX door zijn geheugen bandbrete ( In MHz dan want in praktijk is DDR III 1000 niet gelijk aan DDD IIII 1000 dan is DDR 3 in het voordeel door de timings ) Maar in het echt is dat ook max 15%.

+ ik ga wel overclocken. En ik gok dat ik met de X1950 pro wel op 700-800 kan komen. Dus dan wordt het verschil mischien wat kleiner. + De X1950 Pro heeft minder mem bandbrete nodig omdat hij 1 quad minder heeft. Maar ik denk niet dat je veel meer dan 40% winst zal halen TOV de X1950 XTX.

Mja als je bv 30 Fps zou hebben in U 2007 met een X1950 XTX zou je dus 38-42 hebben met 2x X1950 Pro in CF en dat is toch een merkbaar verschil :)

Dus als je dan kijkt naar prijs prestatie ( X1950 XTX = 390 euro - 2x X1950 Pro 420-440 ? ) Is de 2x X1950 Pro in het voordeel. Echter denk ik dat het stroom verbruik van die 2 kaarten samen weer op iets avn 170-190 watt ligt :'( ( Als niet meer ).

[Voor 66% gewijzigd door Astennu op 03-10-2006 10:54]

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Hm,

Ik zie dat Sapphire bij de watergekoelde versie van de 1950 xtx wederom een high profile block met ook nog eens actieve koeling meeleverd. Echter, ik heb begrepen dat het ook zeer goed mogelijk is om een high quality low profile block te gebruiken (bijv. die van EK of de Danger Den Tyee) op een standaard 1950 xtx zodat je én passieve koeling hebt én nog vrij lekker kan OC'en én het volgende (of een ander) slot niet in gebruik genomen wordt door een flinke koeler. Of klopt dit niet? (Ben nog niet helemaal thuis in het wereldje van waterkoeling namelijk :) )

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Astennu
mindcrash schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:31:
Hm,

Ik zie dat Sapphire bij de watergekoelde versie van de 1950 xtx wederom een high profile block met ook nog eens actieve koeling meeleverd. Echter, ik heb begrepen dat het ook zeer goed mogelijk is om een high quality low profile block te gebruiken (bijv. die van EK of de Danger Den Tyee) op een standaard 1950 xtx zodat je én passieve koeling hebt én nog vrij lekker kan OC'en én het volgende (of een ander) slot niet in gebruik genomen wordt door een flinke koeler. Of klopt dit niet? (Ben nog niet helemaal thuis in het wereldje van waterkoeling namelijk :) )
Is meer een vraag voor het X1K oc topic. Maar volgens mij kun je gewoon zelf een clock kopen wat gemaakt is voor X1900/X1950 en dat er op zetten.

• Help!!!!
  • Niet online
Catalyst Beta 6.10 Display Driver for Folding@Home Client

Deze beta is ook handig voor diegenen wiens x1950 niet herkend werd door Catalyst 6.9 :)

PC Specs

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 17:04
Ik zit hier echt met een probleem waar ik niet uitkom.

Ik heb sinds kort een Conroe E6600 op een Asus P5WDH Deluxe mobo.
Deze plank kan crossfire setup op.

Nu zat ik te danken aan 2x een X1900GT of X1900XT.
Op de sapphire site staat bij de X1900GT ATI CrossFire™ support.
Betekend dit dat ik twee van deze kaarten aan elkaar kan knopen of moet je tegenwoordig nog steeds een mastercard hebben.

Vind het allemaal nogal onduidelijk bij ati in tegenstelling tot nvidea.

Ik hoop op een antwoord.

THX alvast.

• Puppetmaster
quote van de Folding@home on ATI gpu site:
http://folding.stanford.edu/FAQ-ATI.html
What about video cards with other (non-ATI) chipsets?
The R580 (in the X1900XT, etc.) performs particularly well for molecular dynamics, due to its 48 pixel shaders. Currently, other cards (such as those from nVidia and other ATI cards) do not perform well enough for our calculations as they have fewer pixel shaders. Also, nVidia cards in general have some technical limitations beyond the number of pixel shaders which makes them perform poorly in our calculations.
zou dat veroorzaakt worden door de al eerder waargenomen slechte Branch Prediction ed waardoor de Nv kaarten ook langzamer zouden zijn in physics?

[Voor 9% gewijzigd door Puppetmaster op 03-10-2006 18:13. Reden: link geplaatst ipv vage tekst :+]

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

M.Koers schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:09:
Ik zit hier echt met een probleem waar ik niet uitkom.

Ik heb sinds kort een Conroe E6600 op een Asus P5WDH Deluxe mobo.
Deze plank kan crossfire setup op.

Nu zat ik te danken aan 2x een X1900GT of X1900XT.
Op de sapphire site staat bij de X1900GT ATI CrossFire™ support.
Betekend dit dat ik twee van deze kaarten aan elkaar kan knopen of moet je tegenwoordig nog steeds een mastercard hebben.

Vind het allemaal nogal onduidelijk bij ati in tegenstelling tot nvidea.

Ik hoop op een antwoord.

THX alvast.
Dus nogmaals, CrossFire zonder Mastercard en Dongle werkt op:

* X1300 serie
* X1600 serie
* X1800 GTO (vanaf Catalyst 6.5)
* X1900 GT (vanaf Catalyst 6.6)
Het staat gewoon in de startpost hoor? :?

Geluidswolk

Puppetmaster schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:16:
quote van de Folding@home on ATI gpu site (zie link in link van Help! :+):

[...]

zou dat veroorzaakt worden door de al eerder waargenomen slechte Branch Prediction ed waardoor de Nv kaarten ook langzamer zouden zijn in physics?
Ja, het hangt allemaal met elkaar samen.

Overigens schijnt de launch van de X1650XT en X1950Pro uitgesteld te zijn tot 30 oktober aldus: http://www.ocwforums.com/bbs/showthread.php?threadid=55139

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:33:
[...]

Overigens schijnt de launch van de X1650XT en X1950Pro uitgesteld te zijn tot 30 oktober aldus: http://www.ocwforums.com/bbs/showthread.php?threadid=55139
OMG :| why :( dingen zijn toch al klaar ??? waarom nog langer wachten :'( Straks komen ze pas als de R600 al in de schappen ligt :P of hebben ze nog niet genoeg kunnen verdienen aan de X1900 GT/X1900 XT/XTX/ X1950 XTX ??

Ik zie ook geen bron dus mischien is het niet waar ?? Mischien weet The Source meer :)

[Voor 7% gewijzigd door Astennu op 03-10-2006 16:53]

• SpankmasterC
En weet The Source dan ook of het met availability bij launch wordt?

• Astennu
SpankmasterC schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:26:
En weet The Source dan ook of het met availability bij launch wordt?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En of er meteen 512 MB kaarten komen.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Koopje :)

Edit:

Aan de andere kant is het natuurlijk Salland, dus leveren volgens de indicatie zit er niet in. :')

[Voor 46% gewijzigd door Krizzie op 03-10-2006 18:00]

Geluidswolk

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22
Zo das een koopje :)

Zijn er al reviews van deze kaart? want ik kan niks vinden namelijk

motabeatz.com

• SpankmasterC
Dat is pas een lekkere prijs!

En er zijn nog geen reviews van, omdat de kaart nog niet uit zn NDA is...
Zou ie dan toch 17 oktober komen?

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 19:07

Apoca

Array Technology Industry

Asus C6E / Ryzen 7 5700X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 16GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• The Source
CJ schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:33:
[...]

Ik dacht dat 1950Pro nog steeds voor 17de staat.
X1650XT is inderdaad voor 2de keer uitgesteld, dit maal naar 30 Oct.
Dit omdat er enkele 'technische issues' zijn, meer details kon ik niet loskrijgen.

ATI vertelde mij eerst dat aantallen bij launch ok zouden zijn, maar vanmorgen kreeg ik uit taiwan te horen dat dit wel eens tegen zou kunnen vallen. Maar ik heb nog geen aantallen of allocaties gezien, dus kan er nog niet over oordelen.

• Astennu
Dus ik moet maar snel 2 kaartjes bij elkaar zien te hamsteren :P

Weet je toevallig ook of er meteen 512 MB versies van de X1950 Pro zijn ?

Binnenkort nieuwe AA mode voor zowel CrossFire als voor single Radeons!

Firingsquad meldt dat ATi binnenkort een nieuwe AA mode zal introduceren. Deze AA mode zal werken in CrossFire opstellingen. Maar ook voor single Radeons zal de nieuwe AA mode geintroduceerd worden! Om wat voor nieuwe mode het gaat is nog onduidelijk. Sommigen speculeren dat het gaat om een Super Sampling AA mode, terwijl anderen zeggen dat het gewoon HDR + AA is of een verfijning er van (zoals 6xAA met HDR, daar waar nu 4x nog de limiet is. Dit schijnt nu mogelijk te zijn in Cat 6.10beta).

http://www.firingsquad.co...rticle.asp?searchid=12508

Oh ja, vergeet ook niet dit artikel te lezen over CrossFire performance op de i965 chipset: http://www.firingsquad.co...65_crossfire_performance/

Dan iets anders. Ubisoft heeft eindelijk de officiele Far Cry 1.4 patch gereleased... en wat blijkt... ze hebben ondersteuning voor HDR + AA op de X1K serie eruit gesloopt vanwege 'engine problemen'. Waarschijnlijk bedoelen ze 'we wachten op G80 voordat we HDR + AA officieel ondersteunen in Far Cry'.

[Voor 27% gewijzigd door CJ op 04-10-2006 03:34]

• The Source
Astennu schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 22:27:
Dus ik moet maar snel 2 kaartjes bij elkaar zien te hamsteren :P

Weet je toevallig ook of er meteen 512 MB versies van de X1950 Pro zijn ?
Nee, RV570 A12 zal in het begin bij launch enkel uitgerust worden met 256MB BGA GDDR3, 8pcs * 8Mx32 Binnen een klein maandje kun je wel de eerst 512MB kaarten verwachten, maar bij launch nog niet.

Er komt trouwens ook nog een X1300CE uit, low-end paar dollar hoger tov X300HM, maar wel DX9 en SM3.0.

Kwam nog wat benches op http://www.ocwforums.com/bbs/showthread.php?threadid=55125 tegen van RS690, heb ik even tegen interne data afgezet;

965G revisie C2 - 1329 / 783 (C2D 2.4)
RS480 - 1314 / 539 / (3200+)
RS482 - 1502 / 681 / (3200+)
RS690 - 1750 / 500 (3800+) -> erg gek dat er zo'n lage 3Dmark 05 bij staat.
C51PV - 1452 / 699 (3200+)

Dan nog enkele vista scores op low-end VGA:
X300 - 2.7
6200TC - 2.9
G965 C2 - 1.9 -> niet zo erg goed

[Voor 52% gewijzigd door The Source op 04-10-2006 00:24]

• Astennu
die 3dmark is idd wel heel erg laag. Zou die IGP dat zo erg genekt worden door bandbrete ? Hyper memory kaarten moeten het ook uit het systeemgeheugen halen maar die hebben wel een klein sukje dedicated geheugen.

Verder erg jammer dat die 512 MB's er voorlopig niet zijn. Ik gok dat het dan best wel eens tot volgend jaar kan duren voordat die er wel zijn.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee