Ik had wat waterkoelingzooi op de kop getikt voor een bijzonder nette prijs. Eigenlijk moest ik de afgelopen 2 dagen tentamens leren, maar aangezien ik 8 weken op rij praktikums gehad had, heb ik mezelf maar even verwend door 2 dagen te 'relaxen' met dit mini-projectje: waterkoeling in een veels te krappe P180
Foto's:
Dremelskills (met 1 schijfje!):
Aquacomputer resevoirtje in plaats:
DDC pomp opgehangen tussen 2 5.25" rails van de kast met een hoop rubberen tussen stukjes van zalman harde schijf koelers. De kast is veel te krap voor mijn doelen (ik heb 7 harde schijven + optisch station) dus is de fancontroller naar het plafond verplaatst:
Phear my 22.50 euro fancontroller (ben er nog steeds blij mee, heb nu ook de 4 bijbehorende temp sensors aangesloten):
Eh, gaat dat passen? (ik ben noob met waterkoeling):
Past wel
FF pomp op 12V en testen op lekken met kraanwater:
De vernevelaar valt volgens mij onder de categorie '1337':
Alle nieuwe aansluitingen (pomp / leds / etc) netjes in het bestaande circuit gesoldeerd:
Effect met lampjes aan (de zwarte bovenplaat ontbreekt nog - deze komt later nog):
Leuk groen kleurtje, doet het wel aardig met blauwe leds. Zat gewoon standaard bij het setje, ik had geen ingewikkelde kleurschema's in mijn hoofd ofzo:
Nog meer 1337 ledjes:
Fancontroller aansluiten was eg O*#$$#)$#(% werk, maar tis nu gebeurt. Ook alle kabels netjes aan achterkant kast weggewerkt:
Oooooh met ledje!:
De northbridge (met zijn heatpipe naar de volt regultatoren) werd dus ff loeiheet met de beperkte airflow. Ik kon hem na 15 min orthos niet meer aanraken. De tempsensor van de fancontroller gaf zon 57 graden aan. Ik heb er een klein oud chipset fannetje op gemod die op 5 volt draait en dus onhoorbaar is. Scheelt erg veel, de heatpipe constructie blijft nu onder de 40 graden (ook de aangesloten volt regulatoren blijf nu binnen de perken - dus de heatpipe doet zijn werk):
En nog even een totaal overzicht:
En wat 'night' shots:
Al met al ging het wel voorspoedig. Bij de eerste keer aansluiten lekte 1 aansluiting, maar na correctie niet meer. Heeft nu enkele uren gedraaid zonder problemen. Maar ik hou het nog goed in de gaten. 15 min orthos gaf op de Big Typhoon fan zon 78 graden, en nu met fans op high zon 59 graden en op low zon 65 graden. Alleen gemeten met coretemp.
Dit setje heeft natuurlijk niet het grootste koelvermogen, en het opheffen van het gejammer van de Big Typhoon fan is gelukt. Ik hoor nu alleen nog de X1950 fan duidelijk. Misschien dat deze in te voegen is het WC netwerk, maar ik denk dat daar te weinig capaciteit voor is..
In idle ben ik van 45 naar 42 gegaan (fans op low).
Systeeminfo:
E4400 @ 3GHz
4x 1GB PC5300 (valueram)
P5B Deluxe
X1950XTX 512MB
5x320GB 7200RPM (RAID 5 @ LSI MEGARAID)
2x37GB 10K (RAID 0 @ P5B DELUXE)
500 Watt NEO-HE Antec voeding
4x 120MM PAPST 18dB volgens mij (2FGL)
AKASA Fancontroller
En nu weer als de wiedeweerga weer tentamensleren en goed in de gaten houden of het gaat lekken (heb nogal een trauma wat dat betreft. Heb ooit een pre-installed set van Salland gehad 4 jaar geleden, maar toen die lekte en heeft mijn toendertijd peperdure K8V Deluxe en 9800Pro gemolt - bij RMA inruilactie ben ik toen voor koper met lucht gegaan).
[
Voor 7% gewijzigd door
TRG op 27-06-2007 11:24
]
Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.