Sinds enkele dagen heb ik mijn ABCom IPBox 900HD ontvanger in mijn bezit. En zoals beloofd, zou ik een (kleine) review plaatsen:
Ontvanger en afstandsbediening
Bij de ontvangst van mijn ontvanger, heb ik hem direct uitgepakt om te kijken hoe de ontvanger eruit ziet. Ik heb gekozen voor de Zilver edition, mede omdat mijn andere componenten ook Zilver zijn.
De eerste indruk van de ontvanger is erg goed. Hij is zeer netjes afgewerkt en heeft dezelfde grote als de DGStation Mutant 200S. Hij ziet er zeer degelijk uit, alleen het kapje voor de CI-sloten (geen smartcard reader!) is plastic en wordt dicht gedaan via een klein magneetje en dat leek mij niet echt degelijk genoeg. Uiteindelijk bleek dit correct, bij een aantal keren het klepje open en dicht doen liet het magneetje los. Een klein beetje lijm heeft dit probleem vervolgens verholpen :-) De achterkant is voorzien van genoeg aansluitingen op gebied van beeld output. HDMI, Scart, RGB Component en YPbPr Component zijn aanwezig. Verder is er een S/PDIF voor geluid, E-SATA + voor externe SATA mogelijheid, een selfpowered USB (voor het aansluiten voor een Externe harddisk en voor de upgrade via een USB Flashdisk), Ethernet (10/100Mbit) en RS-232C COMport (recovery en kan gebruikt worden voor een externe smartcard reader). Uiteraard mag de stroomaansluiting niet ontbreken.
Vervolgens de afstandsbediening uitgepakt. Dit is een zeer goede upgrade van de voormalige DGStation/ABcom afstandsbedieningen! De voorgaande remotes zagen er cheap uit, het klepje van de batterijen sloot niet goed en de knoppen zijn zeer ruim. Deze problematiek heb ik dus niet met de huidige ontvanger! Simpelweg, het is een sturdy remote (die een klein beetje zwaar aanvoelt) met een duidelijke knoplayout en knopaanduidingen. Desondondanks ligt hij lekker in de hand en hij kan gebruikt worden voor zowel de TV als de ontvanger.
Zover de ontvanger. Nu maar eens mijn mening over de software en het gebruik
De software en het gebruik
Ik had van te voren al de laatste ABCom image gedownload (release 7423 van 26-06-2008) maar dit hoefde ik niet te doen. De ontvanger bleek al voorzien van de laatste versie. Het opstarten van de ontvanger duurt wel lang, circa 30 seconden alvorens ik beeld zie. Vervolgens de wizard doorlopen en ingesteld voor mijn T55 configuratie (Diseqc 1.0 met A t/m D). Uiteraard direct gescanned, totale scan op 4 sats duurde een 30-tal minuten. Dit komt overeen met mijn ervaringen met andere ontvangers en mijn HTPC systeem.
Aangezien het een ABCom image betreft, zit er dus ook een WEBIF mogelijkheid op. Via deze WEBIF mogelijkheid heb ik de SF-Team addon geinstalleerd zodat ik een extra-tal mogelijkheden heb zoals de softcam mgcamd. Dit verliep allemaal zonder problemen en binnen notime had ik via mgcamd een verbinding naar mijn Canal Digitaal kaartje
Zoals bij een scan op andere ontvangers, staat dus alles door elkaar. Via het programma Relook PCEditor heb ik de scan-sessie ingeladen en de Nederlandse zenders op volgorde gezet en vervolgens weer opnieuw ingeladen. Bij een eerste check van mijn zenderlijst, zag ik de Canal Digitaal HD en TV Vlaanderen zenders (één, Kanvas en Action Now! worden gedeeld met CD) er niet bij staan. Bij een controle van de transponders, bleken de instellingen niet goed te staan (FEC en type - lees DVB-S2 - stonden niet goed ingesteld op diverse Astra 23.5 transponders en de nieuwe TVV transponder zat er niet in). Dit ik heb kunnen aanpassen op de ontvanger zelf. Na een handmatige scan kwamen ze zonder problemen wel naar voren!
De software is behoorlijk vlot en alles reageerd behoorlijk snel. Zappen gaat zonder problemen en heb tot op heden geen vastloper gehad. Alleen jammer dat de EPG maar twee uur inleest, het lijkt alsof Mediahighway EPG niet wordt ondersteund. Hierdoor krijg ik dus maximaal twee uur te zien. Beetje problematisch als je dus programma's wilt opnemen die buiten deze twee uur valt. Ook heb ik de PiP mogelijkheden getest, en waarempel dit lijkt dus ook gewoon te werken! Algemene indruk van de software is dus verder goed. Alles is logisch ingedeeld en de relevante zaken zijn aanwezig.
Ondanks dat de receiver DivX zou moeten kunnen afspelen en zou moeten beschikken over streaming mogelijkheden (staat immers aangegeven bij de specs van de ontvanger) is dit dus
NIET het geval. Dit werkt nog niet. Wat wel werkt is MP3's, de MP3 plugin liep vast bij het opstarten. Dit lijkt een bug te zijn in de software en wordt met de volgende update verholpen.
Beelkwaliteit
Ik heb als vergelijking mijn ervaringen met mijn HTPC (VDR 1.7.0 met libxineoutput) en Kathrein UFS-910 gepakt (laatste firmware). Ik heb zowel de beeldkwaliteit van normaal SD als HDTV meegenomen. In alle drie de gevallen maak ik gebruik van mijn aangeschafte HDMI kabel (noname) en stond mijn scherm ingesteld op 1080i op 50Hz op een LCD-TV van Samsung (HDReady). Ik zit er zo 2M tot 3M er vanaf (afhankelijk van de plaats waar ik zit. 2M is vanaf de bank 3M vanaf mijn computer gedeelte).
Kort door de bocht, de beeldkwaliteit van de DVB-S en DVB-S2 zenders zijn zeer goed. Persoonlijk vond ik de kleuren van de 900HD een stuk beter op zowel normaal DVB-S als DVB-S2. Ik heb geen artefacts gezien - is natuurlijk ook afhankelijk van de zender doorvoer - en alles zag er duidelijk uit. Geen wazig beeld oid. De HDTV zenders zijn echt subliem en zag er zeer strak uit. Het beeld lijkt beter te zijn dan de UFS-910 (ervaarde wat wazigheden op bijvoorbeeld NED 1 HD) en veel beter dan op de VDR configuratie (ook wel logisch omdat het software-based H264 decoding is).
Timeshifting en opnames
Ik had eerder aangegeven dat de ABcom IPBox 900HD de mogelijkheid voor een interne harddisk. Dit is dus niet waar - oude informatie - en dus moet je werken via een E-SATA of Externe USB HDD werken. Ik had nog een 250GB WD externe USB HDD liggen en die heb ik gebruikt voor zaken als timeshift of opnames.
De timeshift werkt zonder problemen op zowel FTA als encrypted kanelen (getest met BVN en encrypted channel op dezelfde transponder). Pauzeren, Spelen, vooruit spelen, achteruit spoelen, etc alles werkt zoals het moet. Geen hangers en het doet wat het moet doen!
Opnames is ook geen probleem. Via de EPG kun je hem instellen - alleen dus maar 2 uur in de toekomst - en vervolgens begint hij met opnemen. Ik heb vervolgens getest of ik op dezelfde transponder ook een zender kon kijken (zowel DVB-S als DVB-S2). Ook dit verliep zonder problemen! Vervolgens geprobeerd om op twee zenders een opname te zetten (zelfde transponder, het is immers een single-tuner) en vervolgens een andere zender kijken. Twee DVB-S2 zenders was problematisch. Mede omdat de USB verbinding traag is en de data doorvoer kon dus niet vlot genoeg verlopen voor de opname. Ik denk dat een e-Sata schijf dit beter gaat doen

Ga ik in de toekomst nog een keer testen.
conclusie
In kort bij deze mijn voor- en nadelen:
+ Ontvanger en remote zien er degelijk en strak uit!
+ Software lijkt zonder problemen te werken en reageerd vlot!
+ Timeshift, PIP en opnames via externe USB hdd werkt!
+ Beeldkwaliteit is gewoon super!
- MP3, DivX en streaming werkt (nog) niet!
- Geen interne HDD voor opnames!
- Transponder gegevens verouderd en moet handmatig aangepast worden!
- Geen smartcard, alleen CI!
Kortom. Voor de prijs (€ 325 incl. verzendkosten) is zeer degelijke en stabiele ontvanger. De software is nog niet volledig (zowel op gebied van streaming, etc als op gebied van transponder data) maar het functioneerd wel als je kijkt op gebeid van receiver met PVR mogelijkheden. In mijn ogen een geduchte concurrent voor de UFS-910 (iets te instabiel tijdens mijn gebruik en GUI was gewoon traag) en de Dreambox 800HD (€ 100,- duurder en heeft als toegevoegde waarde alleen Enigma2 en CCcam)
Enigma2 is in ontwikkeling en komt uit voor deze receiver. Dan denk ik dat ie qua functionaliteit dan op hetzelfde niveau zit als de Dreambox 800HD (minus de CCcam softcam).