franssie schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 01:16:
thanks! Ik ga er denk ik DVB-S bij nemen.
Mijn idee is:
1) LIDL ding kopen, met LNB en schotel van LIDL voor BBC 1tm4 / als ik het goed heb krijg ik er dan een SECA CI module bij, gaat later van pas komen omdat deze CanalDigitaal ondersteund
Ik denk dat ik toch voor de SAB Explorer CISC of CI zou gaan voor een tientje extra. Met de CISC heb je als het goed is geen losse module meer nodig (met de Comag trouwens ook niet).
2) Afhankelijke van mijn ervaringen een betere schotel en een dubbel-focus LNB (sorry kan niet op de juiste naam komenDiSEqC heet dat dus?) kopen zodat ik ook de andere astra's kan zien
Ik zou de Lidl schotel laten liggen en een Triax 78 of 88cm kopen. Krijg je geen spijt van. Kan je later eventueel ook een multifocus houder voor kopen.
Of als je wat kleiner en makkelijker wilt, maximaal 2 ontvangers aan wilt sluiten en niet in Noord-west Nederland woont, een Multytenne(evt. Twin).
Of een Visiosat Bisat, met de meegeleverde G2 houder kan je ook wel op 28 oost uitrichten voor de BBC etc, en als je wilt uitbreiden koop je dan een G4 quadro/G3D houder voor Astra1+2+3+hotbird.
Zo'n Lidl schotel stop je over een paar maanden toch in de prullenbak. Waarschijnlijk geen accesoires (multifeedhouders) voor te krijgen, heb je niks meer aan dan, en verkopen, zelfs weggeven, zal niet meevallen. Zonde imho.
3) testen of de canaldigitaal kaart van mijn ouders ook bij mij werkt, dan ook een abo nemen alleen voor Cartoonnetwork
4) als dat allemaal werkt een goede receiver kopen met PVR functie zoals ik dat ook met dvb-T heb.
Als je je receiver toch gaat vervangen, laat dan zowel de Comag als de SAB Explorer CISC liggen en koop een FTA ontvanger voor 5 tientjes. Daar werkt de BBC ook op, en sja, als je hem straks toch weer wegdoet kan je er nu het beste zo min mogelijk aan uitgeven. Zorg je dat je PVR receiver wél een kaartlezer/CI heeft voor de CDS kaart.
Vraag is dus eigenlijk nog: kan ie zo'n dubbel focus LNB aan (waarmee je twee of meer SATs kan zien) en gaat de ontvangers kaart met CD'taal werken?
De aanschaf van die CI module zie ik namelijk wel als 'korting' op de aanschaf van het LIDL bakje als ik die in de PVR kan hergebruiken (kosten lostoch ca EUR 50+ dacht ik zo te lezen?)
Met de Comag (en de SAB Explorer CISC) kan je als het goed is ook zonder CI module toe. Al is zo'n goedgekeurde module altijd handig, als je b.v. een update mist ofzo, want met de goedgekeurde module krijg je die gegarandeerd binnen.
en ik zit nog steeds op breedbeeld te wachten in NL, HDTV zal ik wel moeten downloaden - net als DRM vrije muziek
Canal Digitaal wacht met HDTV tot ze een redelijk aanbod kunnen geven (zeggen ze) en willen HDTV introduceren Q4 dit jaar (heel misschien Q3). Daar zal iig Discovery en National Geographic HD inzitten lijkt me, maar de rest is nog gissen

.
Zorg iig dat welke schotel je ook neemt, deze ook Astra 3 (23,5 oost) kan ontvangen, want daar komt het HD pakket op

.
Ik heb trouwens ervaring met spullen kopen om uit te proberen en dan pas goed spul kopen.. Tenzij je veel ruimte over hebt zou ik zeker qua schotel het in één keer goed doen. Weeg goed af wat je wilt. Kan je niet goed bij je schotel, dan is een Multytenne handig omdat hij niet zo zwaar is en dus makkelijker bij te stellen*. Wil je veel satellietposities ontvangen, neem dan de Wavefrontier T55/T90 (of een motor). Wil je een relatief eenvoudig af te stellen schotel voor Astra 1+2+3+Hotbird, neem dan de Visiosat bisat G4 quadro.
Wil je per se een tijdelijk schotel om uit te proberen, zoek dan, al dan niet 2dehands, zo'n prul van 40cm voor 10 euro of minder. Neem minder ruimte in wanneer je hem in de berging zet en je kan hem zonder grote problemen in de prullenbak stoppen, want veel heeft hij niet gekost. Alles wat groter of beter is maar niet wat je uiteindelijk wilt, daar krijg je absoluut spijt van.
* Ik heb een Visiosat Bisat op het dak staan (plat gedeelte van het dak). Het is hier moeilijk om op het dak te komen, en het moet eerst een tijdje droog zijn voor ik erop kan, en dan is het nog glad. Ik kan dus echt maar zelden het dak op. De Bisat is, als je hem op de mast omhoog moet schuiven,
loodzwaar, en hij moet eigenlijk nog hoger dan mijn armen reiken. Nu ben ik vandaag met pijn en moeite het dak opgekropen om hem bij te stellen/omhoog te duwen omdat hij net niet goed over het dak kon kijken. Pijn in mijn armen. En het staat nu nog niet goed. Je begrijpt wel dat ik op zo'n moment liever een Multytenne had gehad. Een T55 was waarschijnlijk ook minder moeilijk geweest om omhoog te schuiven op de mast.
Wat voor mij precies de juiste keuze was geweest weet ik niet zeker, maar echt.. Zeker als je er niet goed bijkan om hem bij te stellen of te vervangen.. Doe het in 1x goed.
Ik zie dat de schotel bij de Lidl 80cm is en 10 euro kost. Als je geen problemen met bergingsruimte hebt kan je het uitproberen, voor het geld hoef je het niet te laten. Neem meteen de "Satelliet tracker" mee, die ga je waarschijnlijk wel nodig hebben. De LNB zou ik niet kopen, voor dat geld kan je op internet ook Smart Titaniums krijgen, terwijl bij de Lidl er geen merk bijstaat en je dus niet weet of het wat is.
[
Voor 25% gewijzigd door
Mentalist op 20-02-2007 00:58
]