Gaarne uw aller hulp.
Sinds krap een jaar ben ik in het bezit van een Konica-Minolta 505si Super met 2 kitlenzen (28-80 & 70-210); ‘ouderwets’ op 35mm. Inmiddels om uiteenlopende redenen besloten over te stappen naar digitaal. Voor mezelf gezegd dat ik max. ca. 1500 uit wil geven; kaartjes, filtertje, kappen etc incluis.
Bij voorbaat: maak ik denk- of aanname fouten, dan hoor ik die zéér graag

!
Vooralsnog gaat de voorkeur naar een 400D. Ik wil op stap kunnen met de camera, walk-around/point&shoot, reportages maken en als het even kan ook sport & nachtleven.
Nu het dilemma: waarmee uit te breiden?
Ik heb voor mezelf 2 mogelijkheden.
Eerste is Canon’s 17-85 IS USM.
Tweede is Sigma’s 17-70 f.2.8
Het Sigma objectief is beduidend goedkoper, wat ruimte laat voor bijv. een grip, sneller kaartje, beter filter; polarisatie erbij. Daarnaast erg lichtsterk, dus in principe kan ik er ook in lastige omstandigheden mee uit de voeten. Mist wél de stabilisatie. Gemis bij panning?
Ik heb de testen gelezen, maar ze geven geen antwoord op het volgende:
Weegt de langere sluiter die je met een IS kunt maken op tegen de lichtsterkere en goedkopere Sigma die door de kleinere F-waarde die langere sluiters niet nodig heeft? Optisch is de IS voor wat ik begrijp nou ook weer niet je-van-het (hoge CA, alleen hinderlijk bij extreem vergroten?)
Heb de Canon-combi reeds vastgehad, en het ding focussed wel goedverdoellemus rap en scherp.
Zou de Sigma merkbaar/nadelig langzamer zijn?
Ik heb ook even de 17-40 uit de L-serie bekeken. Ding staat als een huis, en levert (blijkbaar) prachtige foto’s op. Maar: beperkt(er) bereik en is ook een f4, zónder stabilisatie en dus kan ik geen langere sluiters pakken. Dan heb ik optisch een betere lens die het ook langer uit gaat houden (?) maar hoe bruikbaar is deze in verschillende omstandigheden en gaat ‘binnen’ hier ook mee lukken slash kan dat voldoende gecorrigeerd worden met het verhogen van de ISO?
Ge snapt: ik kom om in de overwegingen. Fotozaken zeggen állemaal iets anders.
Wil ze even gaan testen, uiteraard. Maar: is het juist en relevant hier een afweging tussen te maken, of zijn er andere, interessantere alternatieven? Ik ga het verschil in het begin misschien toch niet merken, maar liever heb ik iets dat niet aan vervanging toe is.
Met andere woorden: waarmee ga ik in principe de beste foto’s maken?
Dank alvast.
Groet,
Pim