LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Maar dat hielp ook niet ? Ik denk dat het iets te maken heeft met de hoge clocks. Kan me niet voorstellen dat die Opterons op stock speed ook niet willen cold booten.FokkeH schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:40:
hehe maar bij deze test liep die ook op 1,5 volt heh![]()
hoopte dat ik zo geen cold boot issues had
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Zet anders eens Cool & Quiet aan, die is toch hetzelfde geimplementeerd in je Genie bios als bij een DFI nF4 SLI-D. Als je C&C in je bios aanzet krijg je namelijk de mogelijkheid om een startup multi (FID) + start up vcore (VID) te kiezen.Astennu schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 09:43:
Ik heb dat gedonder dus ook met cold boots. Op lagere snelheden heb ik dat probleem volgens mij niet. Ik zal het eens gaan testen.
Dan heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld te booten op 8x270 @ 1.3v en nadat C&C ingeschakeld - wanneer windows is geladen - laat je hem draaien op 10x270 @ 1.35v.
Je kan RMClock gebruiken om te bepalen hoe hoog/laag je voltages moeten zijn en welke multi's er gebruikt mogen worden
Volgens mij kan je dan die cold boot issue omzeilen
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
zit ik dan met mn asus a8nDemon_Eyez schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:33:
[...]
Zet anders eens Cool & Quiet aan, die is toch hetzelfde geimplementeerd in je Genie bios als bij een DFI nF4 SLI-D. Als je C&C in je bios aanzet krijg je namelijk de mogelijkheid om een startup multi (FID) + start up vcore (VID) te kiezen.
Dan heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld te booten op 8x270 @ 1.3v en nadat C&C ingeschakeld - wanneer windows is geladen - laat je hem draaien op 10x270 @ 1.35v.
Je kan RMClock gebruiken om te bepalen hoe hoog/laag je voltages moeten zijn en welke multi's er gebruikt mogen worden

C&Q zorgt er alleen maar voor dat als de cpu niets doet hij omlaag geclockt wordt en voltages ook omlaag gaan. Mijn laptop doet dat namelijk ook. En zodra de cpu load hoog wordt gaat hij weer naar full speed met hoog voltage. Maar Mijn CPU doetDemon_Eyez schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:33:
[...]
Zet anders eens Cool & Quiet aan, die is toch hetzelfde geimplementeerd in je Genie bios als bij een DFI nF4 SLI-D. Als je C&C in je bios aanzet krijg je namelijk de mogelijkheid om een startup multi (FID) + start up vcore (VID) te kiezen.
Whehe, ik weet heus wel hoe C&C werkt. Maar ik gaf het als oplossing aan voor je coldboot probleem, dus als workaroundAstennu schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:12:
[...]
C&Q zorgt er alleen maar voor dat als de cpu niets doet hij omlaag geclockt wordt en voltages ook omlaag gaan. Mijn laptop doet dat namelijk ook. En zodra de cpu load hoog wordt gaat hij weer naar full speed met hoog voltage. Maar Mijn CPU doetdus die loopt altijd 100%
heeft voor mij geen nut
Anders maak ik wel een low power profile met 1.1v of zo waar ik mee kan booten. Maar ik vind 2700 MHz 1.3v wel mooi. Alleen even uitzoeken waar die cold boot probs vandaan komen want daar heb ik nog geen idee van.
Mijn proc loopt in Windows/Games/Prime gewoon stabiel op 2860Mhz @ 1.5v, alleen als ik wil booten op die snelheid heb ik at random ook dat coldbug probleem, dat heb ik nu mooi omzeilt door hem te laten booten op 2400Mhz @ 1.3v
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
DFI
Ik heb ook gemerkt dat me HTT oc ook niet helemaal stabiel genoeg was. Dus daar moet ik ook nog een keer naar kijken. Misschien had dat ook iets te maken met die cold bug ? Anders probeer ik jou optie eens. Of gewoon alles even omlaag clocken.
Ik heb nog nooit last van dit probleem gehad. Pas sinds deze cpu. Maar me oude cpu ging ook niet gemakkelijk verder dan 2600 MHz.
[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 10-11-2006 16:04 ]
CCBBE 0617 FPMW
Ben benieuwd, ga 'm zo even installeren, laat jullie wel weten hoe hoog ik kom..
.. kan ik vannacht weer lekker door mijn pc heen slapen
met mijn vorige koeler werd me cpu 54 graden @ full load

Anoniem: 8514
Die stepping heb ik ook....zie mijn scores in de sig. Dit is met luchtkoeling....Xiphias-Gladius schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:00:
Joehoe.. ik heb me Opteron 165... net opgehaald.. helaas geen 170, maar goed, ben ook wel blij met deze. net de stepping opgezocht op XS en blijkt dat ik wel een goeie heb:
CCBBE 0617 FPMW
Ben benieuwd, ga 'm zo even installeren, laat jullie wel weten hoe hoog ik kom..
Laat eens wat resultaten zien! Ben wel benieuwd...
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 8514 op 11-11-2006 12:53 ]
Ik heb het ook pas sinds m'n eerste X2 4600+. Met m'n SanDiego 3700+ en Opt 146 had ik nergens last van. Misschien treed het alleen op bij de huidige dual core procs, dus Dual Opterons en X2's . Maar je kan het dus omzeilen, maar dan moet je wel de juiste bios opties beschikbaar hebbenAstennu schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:03:
Ah op die manier
Ik heb ook gemerkt dat me HTT oc ook niet helemaal stabiel genoeg was. Dus daar moet ik ook nog een keer naar kijken. Misschien had dat ook iets te maken met die cold bug ? Anders probeer ik jou optie eens. Of gewoon alles even omlaag clocken.
Ik heb nog nooit last van dit probleem gehad. Pas sinds deze cpu. Maar me oude cpu ging ook niet gemakkelijk verder dan 2600 MHz.
[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 11-11-2006 14:50 ]

Bij de athlon64 is het mogelijk om een divider op het geheugen in te stellen, ten tijde van de athlon XP was dit ook al mogelijk. Maar dit werd altijd sterk afgeraden omdat het voor lagere prestaties zou zorgen, dus 1:1 was toen de beste oplossing, zelfs al kon je geheugen of je cpu een hogere frequentie aan.
Is het bij de athlon 64 wel beter om bij beide de maximale frequentie in te stellen, of heeft een hogere bandbreedte geen nut (of verslechteren de prestaties)?
In mijn geval wil mijn CPU (2800+ Sempron Am2) niet hoger als 260, terwijl ik mijn geheugen met een snelle test via de dividers op 410 (gecheckt in CPU-z) kan laten lopen (OCZ DDR2 pc5300 333), wel weet ik dus dat mijn geheugen niet het probleem is voor mijn overclock, ik denk dat ik maar een voltmod ga doen op mijn asrock bordje.
AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300
Die divider zet je eerst op 100 om te checken wat de max. snelheid van je CPU is...dan optimaliseer je je mem. aan die snelheid door de divider weer te verhogen, 166 bijv, moch het zo zijn dat dat ongelukkig uit komt (voor je mem.). Dan lever je wat CPU snelheid in.
Voorbeeld:
Bij een bepaalde CPU snelheid loopt je mem. 220Mhz op een divider van 166. Zet je hem op 183 dan wordt de mem. snelheid zo hoog dat het niet meer stabiel is.
Dan kan je de Frequenty (Freq. x Multiplier = CPU snelheid) zo verlagen dat je de 183-divider stabiel kan draaien.
Let bij dit voorbeeld niet op de getallen, het gaat om het idee.
[ Voor 10% gewijzigd door Saturnus op 12-11-2006 14:36 ]
Ik heb ook de drivers geinstalleerd. Verder gebruik RMclock voor meer controle over C&QAstennu schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:50:
Jaja dus het is echt een probleem van de CPU dat de clocks te hoog zijn. En heb jij dan de C&Q driver in windows geinstalleerd ? of heb je alleen maar de instellingen in de bios verandert ( Dus daar C&Q instellen op 4x mult en lager voltage )
Heb trouwens niets gezien van voltages met C&Q. Zou jij eens een pic van die instellingen kunnen maken ?
En hebben mensen hier toevallig ervaring met Laptop overclocking ?
Mijn oude laptop met Athlon 64 M kon ik oc'en met clocken door de cpu driver aan te passen naar een standaard processor. Echter werkt dit bij mijn nieuwe Turion X2 niet. Waardoor hij de fsb niet omhoog kan zetten. Dit zal ook bij desktop cpu's voor komen. ( in de bios kun je natuurlijk niets instellen en bij desktops wel ) Ik weet niet of iemand hier toevallig een oplossing voor heeft ?
[ Voor 45% gewijzigd door Astennu op 13-11-2006 09:28 ]
Vaag hoor.. houd hij de CPU warm in de nacht ofzo

Dat denk ik niet maar wat het wel is weet ik ook niet. Ik zal het een keer proberen. Echter gebruikt zo'n kast als i uit staat toch snel 10 watt een beetje zonde om aan te laten IMO.FokkeH schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:37:
en weer geen coldboot problemen als het stroom erop heeft gestaan (dus stekkerdoos niet uitgeschakeld)
Vaag hoor.. houd hij de CPU warm in de nacht ofzo
ik kwak even een eerdere post van mezelf neer waarin wordt beschreven hoe ik alles heb ingesteld.Astennu schreef op maandag 13 november 2006 @ 08:59:
Ik zat te kijken bij die C&Q opties in de bios alleen daar kan ik van 8x tot 13x mult instellen als de hoogste mult van C&Q. Dus die zou gewoon op 9x moeten. En dan zou hij bij het booten standaard 4x de HTT doen waardoor hij dus zonder lockup kan bootenIk ben benieuwd
Heb trouwens niets gezien van voltages met C&Q. Zou jij eens een pic van die instellingen kunnen maken ?
Bios:
Startup FID is 8x
Startup VID is 1.30v
Hiermee start m'n PC op met 8x250 @ 1.30v. Dit is dus de snelheid en voltage van het systeem voordat windows wordt geladen.
MAX FID is 11x, dit zorgt ervoor dat Cool & Quiet nooit hoger dan 11x260 gaat.
CPU VID = AUTO, dit zorgt ervoor dat VID dmv van Cool & Quiet veranderd kan worden, maar ook dat je met een programma zoals RMclock andere VID's kan instellen.
VID Special Control staat op 113% , maar deze is pas van toepassing als Windows geladen wordt.
Windows
Met RMclock heb ik dan als max 11x260 @ 1.35v + 113% en als minimum 5x260 @ 1.1v + 113%.
Waar je rekening mee moet houden is het volgende: Zodra Cool & Quiet aanstaat in het bios, wordt er een andere VID tabel gebruikt . Alleen de VID's tussen 1.1v en 1.35v zijn te gebruiken.
Alles boven de 1.35v wordt niet gebruikt. Je kan wel met RMclock VID 1.525v kiezen, maar de vcore blijft dan gewoon op 1.35v. Daarom is het even puzzelen met de Special Control optie, dus dat percentage dat bovenop je gekozen VID komt.
Het probleem is alleen dat ik een 9x mult cpu heb dus ik wil 9x300 in windows hebben dus krijg ik 8x300 boot las minimum. Me startup VID staat nu op 1.375 dus die gaat dan naar 1.25v en dan + 1xx% v-core gebruiken om weer op die 1.375 ( 1.32v in het echt ) Te komen.
Ik ga het eens testen ik ben benieuwd
Heeft iemand trouwens een idee over die laptop overclock een paar posts hierboven ?
Irritant dat je niet lager dan 8x kan kiezen voor de startup multi. Denk dat DFI dat niet goed heeft ingebouwd in het bios. Want die 8x maakt voor een proc met een hoge multi niet uit, maar bij jouw is het wel vervelend. Hebben ze dus niet echt rekening mee gehouden dat je ook procs hebt met erg lage multi's zoals jouw Opt 165. Puur een gemis van het bios want met RMclock kan je gewoon tot 4x kiezen (mocht je dat willenAstennu schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:15:
Aha.
Het probleem is alleen dat ik een 9x mult cpu heb dus ik wil 9x300 in windows hebben dus krijg ik 8x300 boot las minimum. Me startup VID staat nu op 1.375 dus die gaat dan naar 1.25v en dan + 1xx% v-core gebruiken om weer op die 1.375 ( 1.32v in het echt ) Te komen.
Ik ga het eens testen ik ben benieuwd
Heeft iemand trouwens een idee over die laptop overclock een paar posts hierboven ?
Opzich maakt het niet heel veel uit, want je kan nu wel booten op 2400MHz ipv 2700MHz
[ Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 13-11-2006 11:32 ]
Meh... Nja we proberen die 8x eerst wel wie weet. Morgen ochtend weet ik of het werktDemon_Eyez schreef op maandag 13 november 2006 @ 13:23:
Nee multi op auto wordt 9x in jouw geval. Auto is de default multi van je proc.
Ik kan maar geen reviews vinden over de opteron 1210...
Hij is dus de equivalente processor van de opteron 165, maar dan voor am2...
Aangezien de x2 3800+ niet zo goed overclocked (mijnes draait nét @ 2.6ghz) en bijna niet (meer) te verkrijgen is, dacht ik voor het beetje prijsverschil een opteron te kopen.
Weet dus iemand of die goed zou moeten klokken of heeft er al iemand ervaring mee?
Als ie dus echt zo goed klokt als een 165, is het natuurlijk wel een goed deal.
Hij zal gebruikt worden icm:
Gigabyte M55S-S3
2 * 1 GB Kingston HyperX PC2 6000 (750Mhz)
Ook lees ik op de site van amd dat ie maar ddr2-667 zou ondersteunen, wat natuurlijk een groot verschil maakt met ddr2-800 en hoger (vermits het geheugen ook oc'ed wordt voor max prestaties)...
In de hoop dat jullie mij kunnen helpen, bedank ik jullie alvast op voorhand
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Het is denk ik een gokje nemen. Je kunt ook even op www.xtremesystems.org/forum kijken. Maar de meeste daar hebben quad core intel of C2D.
Pff... 1.1V man, hier boot m'n 3500+ als een gek met 0.850V, kom nouAstennu schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:12:
[...]
C&Q zorgt er alleen maar voor dat als de cpu niets doet hij omlaag geclockt wordt en voltages ook omlaag gaan. Mijn laptop doet dat namelijk ook. En zodra de cpu load hoog wordt gaat hij weer naar full speed met hoog voltage. Maar Mijn CPU doetdus die loopt altijd 100%
heeft voor mij geen nut
Anders maak ik wel een low power profile met 1.1v of zo waar ik mee kan booten. Maar ik vind 2700 MHz 1.3v wel mooi. Alleen even uitzoeken waar die cold boot probs vandaan komen want daar heb ik nog geen idee van.
Of heb jij het over undervolten op dezelfde speeds? Dan moet ik ook es gaan kijken, het scheelt toch een hoop (werkt kwadratisch enzo)!
Neeh ik draaide 1.15v-1.2v met iets van 2500 MHzJejking schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:37:
[...]
Pff... 1.1V man, hier boot m'n 3500+ als een gek met 0.850V, kom nou![]()
Of heb jij het over undervolten op dezelfde speeds? Dan moet ik ook es gaan kijken, het scheelt toch een hoop (werkt kwadratisch enzo)!
Mijn X1900 XTX gebruikt nu ook 20-40 watt minder met iets hogere speeds 650-825
Met me Cpu ben ik daar ook een beetje mee bezig 2700 MHz 1.3v vind ik wel erg mooi als je kijkt naar de peformance per watt.
Ik heb trouwens C&Q getest met de 8x mult en vanmorgen boote de pc zonder probs. Ik ben benieuwd of dit zo goed blijft werken
[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 14-11-2006 12:16 ]
Helaas gaat de VID tabel van Cool & Quiet niet lager dan 1.1v (en ook niet hoger dan 1.35v)Jejking schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:37:
[...]
Pff... 1.1V man, hier boot m'n 3500+ als een gek met 0.850V, kom nou![]()
Waar blijft die Opteron nou?Demon_Eyez schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:46:
[...]
Helaas gaat de VID tabel van Cool & Quiet niet lager dan 1.1v (en ook niet hoger dan 1.35v)
Hij is namelijk nergens leverbaar en heb de mijne al 2 weken op backorder staan.
BTW me opstart problemen zijn volgens mij weg. Vandaag weer zonder probs kunnen booten. Dat C&Q trucje is geweldig
Wie weet is het nuttig om dit in de volgende startpost op te nemen.
(Net zoals de info over de vastgesoldeerde heatspreaders op AM2 procs)
Waarna er nooit meer naar omgekeken wordt.
mja toch jammer van die stroom
Zo zorabor schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:28:
Een lekker begin:
[afbeelding]
AS5 zit er nu een uurtje tussen dus de temps zullen nog iets zakken.
Opteron 180
LCB9E 0630BPMW
Check z'n screen. Dit is op een DFI Lanparty UT nF4-SLI-DR Expert (jeez, wat een mondvolAstennu schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:56:
[...]
Zo zodat is een mooie. Klopt die 1.328v die hij aangeeft ? Is dit op ene DFi Nfroce 4/5 of op een CFX 3200 ? en hoeveel volt heb je in de bios ingesteld ? en welke cooling ?
erg mooie cpu ook een van de nieuwere S939's want 0630 is een van de laatste als ik me niet vergis. ik heb zelf 0615.
Niet zo snel iets van 24-30 sec geloof ik. Ik zal het eens gaan uitproberen. Het is gewoon niet te vergelijken. Zo i zo C2D is sneller maar die hebben een grote shared cache waar de hele 1M in past. Bij de Opteron gaat dat net niet. Aangezien elke cpu 1 MB heeft waar altijd wel wat van gebruikt word.Saturnus schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:30:
Hoe snel is SuperPI 1M nou eigenlijk op een Opteron? Ik weet dat de test opzich niks zegt, maar toch.
Ik zal er vanaaf een op me 2700 MHz Dual core Opteron draaien. Ik verwacht iets van 34 sec.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 15-11-2006 15:43 ]
Ja, en toen ging het vrij snel bergafwaartsAstennu schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:56:
Jah zag dat het een DFi was maar niet heel goed gekeken maar igg erg mooie score van 2900 MHz op 1.33v

Op het screentje stond hij op auto en daarop kwam hij niet verder dan 2940 (7-8 minuten Orthos). Daarna verder getest tot 1.45V maar daarop kwam'ie in Orthos weer niet verder dan (ongeveer) 18 minuten op 2976.
Dus voltage opgeschroefd naar 1,5 en daarop draait Orthos voorlopig nog steeds op 3000:

Maar 12x250, 1:1, 1,5V in bios (-> 1,472V CPU-ID) is min of meer de setting waar ik naar op zoek was, dus tevreden
Van het weekend nog wel even op zoek naar het uiterste voor een cpu-z dump & SuperPi score..
Kepi_nl
Jammer dat je Opty 180 niet zo lekker schaalde ander had je een 3100 MHz kunnen halen.
[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 15-11-2006 19:23 ]
Als je trouwens meer wilt vergelijken, is www.hwbot.org ontzettend handig..
@onder: Mja, ik heb gewoon de gok gewaagd, en 'een' 3700+ gehaald
[ Voor 38% gewijzigd door TheZeroorez op 15-11-2006 20:24 ]
@The_Zeroorez
Site bookmarked.
@Astennu
Hoe weet jij of het in de cache past?
Weg met die Multiplier.rabor schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:12:
[...]
Ja, en toen ging het vrij snel bergafwaartslol..
Op het screentje stond hij op auto en daarop kwam hij niet verder dan 2940 (7-8 minuten Orthos). Daarna verder getest tot 1.45V maar daarop kwam'ie in Orthos weer niet verder dan (ongeveer) 18 minuten op 2976.
Dus voltage opgeschroefd naar 1,5 en daarop draait Orthos voorlopig nog steeds op 3000: [afbeelding].
Maar 12x250, 1:1, 1,5V in bios (-> 1,472V CPU-ID) is min of meer de setting waar ik naar op zoek was, dus tevreden.
Van het weekend nog wel even op zoek naar het uiterste voor een cpu-z dump & SuperPi score..
Lukt iets als 11x 273 of 10x 300 niet?
[ Voor 90% gewijzigd door Saturnus op 15-11-2006 20:27 ]
Ik heb dat ding pas vanmiddag uit de doos gehaald, dus ik moet alle combo's nog testen. Het is wel zo - althans mijn ervaring met vorige San-Diego's/Toledo's - dat ze harder/stabieler liepen wanneer je ze van de hoogste mutliplier haalde, maar of ik de 3100 haal..? Je weet maar nooit.
Ik heb trouwens nog een Opteron 175 in de verkoop; (boxed) CCBWE 0546XPMW, 2 weken oud (RMA via AMD).
Kepi_nl
Dat zie je duidelijk aan de resultaten. Daarbij weet je toch wel hoeveel cache je processor heeft, en of het in de cache van één van die cores gaat passen.. 1M zou in theorie moeten passen, maar da's niet het enige wat er in moet, 512 past dus.Saturnus schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:21:
@Astennu
Hoe weet jij of het in de cache past?
Daar wil je zeker aardig wat geld voor hebben of niet ? En hoe bevalt de RMA via AMD zelf ? gaat dat een beetje snel ? en doen ze moeilijk over RMA's ?rabor schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:00:
Vast wel.. Orthos draait nog steeds op 3GHz dus dat zit wel goed.
Ik heb dat ding pas vanmiddag uit de doos gehaald, dus ik moet alle combo's nog testen. Het is wel zo - althans mijn ervaring met vorige San-Diego's/Toledo's - dat ze harder/stabieler liepen wanneer je ze van de hoogste mutliplier haalde, maar of ik de 3100 haal..? Je weet maar nooit.
Ik heb trouwens nog een Opteron 175 in de verkoop; (boxed) CCBWE 0546XPMW, 2 weken oud (RMA via AMD).
Anoniem: 176663
ik ben ook weer is wat met me cpu aan het klooien, en nu zie ik in die nieuwe Orthos die cpu test staan voor Gromacs Core. Wat is nu het verschil tussen de normale test en de Gromacs test?
Terwijl ik de 2e foto nog aan het toevoegen was in V&A kreeg ik al een mailtje.. Dus grote kans dat hij al verkocht is. Maar de eerste die beslist heeft hem.. € 200,- vraag ik ervoor.Astennu schreef op woensdag 15 november 2006 @ 23:14:
[...]
Daar wil je zeker aardig wat geld voor hebben of niet ? En hoe bevalt de RMA via AMD zelf ? gaat dat een beetje snel ? en doen ze moeilijk over RMA's ?
AMD doet totaal niet moeilijk - vind ik. Zolang de processor geen zichtbare schade heeft & je hebt een duidelijk probleem met die CPU ruilen ze hem altijd om. Het is wel handig als je nog een gelijkwaardige cpu hebt, zodat je kunt switchen en testen..
Op de AMD-site bij de warranty-procedure moet je een kort troubleshoot-lijstje invullen; aan de hand daarvan weet je in de volgende stap meteen of je voor een RMA in aanmerking komt. Maar als je twijfelt kun je sowieso altijd een Service Request aanmaken. Binnen een paar uur heb je je antwoord.
www.amd.com/eurosupport (account aanmaken)
En ook supersnel trouwens, zodra zij de cpu hebben duurt het ongeveer 48 uur voordat je een processor terug hebt. En als ze jouw CPU niet op voorraad hebben krijg je een upgrade..
Kepi_nl
Ik heb gister me bios nog wat aangepast en er ongeveer 8% extra geheugen bandbrete uit het geheugen weten trekken. Echter had ik vanmorgen weer opstart problemen
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 16-11-2006 09:05 ]
Ik dacht dat 1M betekende dat Pi een miljoen achter de komma berekent werd...maar het betekend dat alles op 1MB wordt uitgevoerd?TheZeroorez schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:09:
[...]
Dat zie je duidelijk aan de resultaten. Daarbij weet je toch wel hoeveel cache je processor heeft, en of het in de cache van één van die cores gaat passen.. 1M zou in theorie moeten passen, maar da's niet het enige wat er in moet, 512 past dus.
Dat hoeft volgens mij niet nee. Maar er was iets dat de C2D de 1M test in zijn cache kon laden. Maar volgens mij Heb je gelijk over dat getal. Alleen hij doet die 20x voordat hij een score heeft als ik me niet vergis.Saturnus schreef op donderdag 16 november 2006 @ 12:50:
[...]
Ik dacht dat 1M betekende dat Pi een miljoen achter de komma berekent werd...maar het betekend dat alles op 1MB wordt uitgevoerd?
Edit:
een C2D allandale met 2 MB cache deed 22s over die 1M test op 2550 MHz. En 9s over de 512k. Dus die cpu's blijven een heel stuk sneller. Mja deze cpu is net uit en de A64 core is inmiddels al meer dan 3 jaar oud. Dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk. De K8L weer heel wat sneller zijn maar die komt over een half jaar pas.
[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 16-11-2006 12:57 ]
Ik vind het jammer dat zowel Intel als AMD de L1 Cache (veel sneller dan L2) niet meer uitbreid...ik heb natuurlijk geen idee of het überhaupt mogelijk is...maar een tijd geleden was er ook een bericht over zogenaamd Z-RAM of X-RAM dat AMD zou gaan gebruiken...
nieuws: 'AMD gaat L2-cache van Z-ram maken'
[ Voor 14% gewijzigd door Saturnus op 16-11-2006 13:02 ]
Een veel grotere L1 kan wel is niet handig. De L2 zit naast de core en van de cpu op het zelfde stukje silitium met snelle interconnects. Maar de L1 zit echt in de core zelf. Als je dat te groot maakt wordt je core ook wel erg groot en krijg je hogere latency's in de core zelf. Er zijn natuurlijk wel steeds nieuwe ontwikkelingen. Waardoor cache kleiner en sneller wordt en dan krijg je misschien ook wel grotere L1 cache. Dat Z-Ram kan altijd nog voor de L2 maar die zit er naast. Intel heeft ook al een hele snelle L2 cache in de C2D zitten. De L1 is nog veel sneller ik geloof wel 4x zo snel als id evan AMD alleen Intel heeft maar 2x32 kb per core en AMD heeft 2x 64 per core. Ik ben benieuwd of AMD de cache van de K8L ook sneller gaat maken. Maar bij AMD is het zo dat elke core zijn eigen stukje cache heeft bij Intel is er een grote Cache die gedeelt moet worden tussen de cores. Dus er zijn bij bijde voordelen en nadelen.Saturnus schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:00:
Hmmm ok.
Ik vind het jammer dat zowel Intel als AMD de L1 Cache (veel sneller dan L2) niet meer uitbreid...ik heb natuurlijk geen idee of het überhaupt mogelijk is...maar een tijd geleden was er ook een bericht over zogenaamd Z-RAM of X-RAM dat AMD zou gaan gebruiken...
nieuws: 'AMD gaat L2-cache van Z-ram maken'

Vanmiddag maar aan me geheugen timings werken.
Processor: AMD X2 3800
Moederbord: DFI Lanparty Ultra-D
Biosversie: 704-2BTA
Ram: OCZ Gold PC4000 1GB x2
Edit: A64:

[ Voor 18% gewijzigd door wPlayNL op 16-11-2006 13:48 ]
Klopt, maargoed..Saturnus schreef op donderdag 16 november 2006 @ 12:50:
[...]
Ik dacht dat 1M betekende dat Pi een miljoen achter de komma berekent werd...maar het betekend dat alles op 1MB wordt uitgevoerd?
Een cijfer bestaat uit 8 bits (= 1 Byte), 512kB (4096kb) = 512k cijfers
Hoe koel jij je X2 3800? Als ik mijn X2 3800 op 2800 MHz laat lopen, met 1,45 volt dan wordt deze 56 graden....flash2adv schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:39:
[afbeelding]
Vanmiddag maar aan me geheugen timings werken.![]()
Edit: A64: [afbeelding]
Ik gebruik waterkoeling met een single 120 mm radiator. Ik heb het idee dat mijn processor een enorm heethoofd is...
[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 16-11-2006 15:41 ]
Asetek AntarcticaMartijn-Tuup schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:15:
[...]
Hoe koel jij je X2 3800? Als ik mijn X2 3800 op 2800 MHz laat lopen, met 1,45 volt dan wordt deze 56 graden....
Ik gebruik waterkoeling met een single 120 mm radiator. Ik heb het idee dat mijn processor een enorm heethoofd is...
Asetek VGA Cooler Ice Cube
Asetek Black Ice Pro III
Asetek 12V Base pump unit Xtreme
AcRyan Backfire 4 (3x)
[ Voor 25% gewijzigd door wPlayNL op 16-11-2006 16:29 ]
Iets van 61 graden stressed met dangerden waterkoeling en BIX 2 radiator.
Niks mis met de waterkoeling maar wel met de IHS geloof ik
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
die timings kunnen wel wat strakker.flash2adv schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:39:
[afbeelding]
Vanmiddag maar aan me geheugen timings werken.![]()
Edit: A64: [afbeelding]
bijvoorbeeld de "bypass max"
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Ik denk dat ik die IHS er maar eens vanaf ga slopen. Ook al bij mijn 3000+ gedaan, maar daar maakte het maar één graad verschil...Speedy-J schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:28:
Mijn X2 4600+@2900Mhz wordt ook belachlijk heet.
Iets van 61 graden stressed met dangerden waterkoeling en BIX 2 radiator.
Niks mis met de waterkoeling maar wel met de IHS geloof ik
Het is een CCBBE 0615EPMW.
Die zijn wel lekker volgens mij
Volgens mij dezelfde als Astennu...
Nja ik verwacht zoiets te halen als mijn Sandy 3700+ nu doet. ~2900 @ ~1.5v.
Testen met die handel! ben benieuwd wat je haaltK-Wulf schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 14:12:
w00t Heb mijn Opty 170 binnen! Toch nog![]()
Het is een CCBBE 0615EPMW.
Die zijn wel lekker volgens mij
Volgens mij dezelfde als Astennu...
Nja ik verwacht zoiets te halen als mijn Sandy 3700+ nu doet. ~2900 @ ~1.5v.
Heb vanalles geprobeert en zelfs windows opnieuw geinstalleerd maar ik krijg eenvoudig geen ip adres meer toegekend.
Bij een ipconfig /renew krijg ik zoiets als "unable to renew, contact LAN failed. Request timed out."
Terwijl huisgenoot wel gewoon een IP via de router heeft. Supervreemd dit
Heeft het misschien te maken met die AMD dual core patches die je moet installeren?
nja dadelijk misschien ergens anders topic openen,...
EDIT: Ok ik heb het gefixed door een andere netwerk kaart te gebruiken.
Mijn onboard DF-NF4 Ethernet kan ik dus niet meer gebruiken sinds de upgrade naar een Opteron
Dit heb ik nog nooit meegemaakt...

[ Voor 45% gewijzigd door K-Wulf op 18-11-2006 18:36 ]
Kijk inderdaad eens of je die patches hebt. En alsje on-board LAN hebt, moet je even kijken of d'r in je BIOS misschien een settingkje is? Of een update?K-Wulf schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:44:
Ok. Heel raar en een beetje offtopic, maar waarom heb ik na het installeren van een dual core opeens geen netwerkverbinding meer????
Heb vanalles geprobeert en zelfs windows opnieuw geinstalleerd maar ik krijg eenvoudig geen ip adres meer toegekend.
Bij een ipconfig /renew krijg ik zoiets als "unable to renew, contact LAN failed. Request timed out."
Terwijl huisgenoot wel gewoon een IP via de router heeft. Supervreemd dit![]()
Heeft het misschien te maken met die AMD dual core patches die je moet installeren?
nja dadelijk misschien ergens anders topic openen,...
Op een gegeven moment kon ik ook niks meer met me LAN shit...dat was niet na een hardware update, misschien zelfs niet na een driver update, maar goed, het is gebeurd.
Reinstall van windows, dat was het enige dat hielp.
Anoniem: 103524
Of hoe gaat dat in zijn werk..
[ Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 18-11-2006 19:55 ]
Ik heb wel het idee dat deze weer kieskeurig is m.b.t. de ram divider die je gebruikt.
Gaat netjes Ik heb idd dezelfde week en stepping. Ik heb zelf geen problemen gehad bij het wisselen naar Dual core. Maar een clean windows install kan helpen. Ik draaide wel windows professional. Misschien dat dat scheeld TOV home ?K-Wulf schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:27:
Even korte update. Ik ben nu sinds 20min aan het primen op 2.8Ghz op default voltage. (1.324 volgens CPUZ).![]()
Ik heb wel het idee dat deze weer kieskeurig is m.b.t. de ram divider die je gebruikt.
Ik ga kijken of ik toch nog een Opteron 170 kan vinden. Me broer wil ook een Dual core Opteron in zijn shuttle en misschien kan ik dan net wat verder komen.
Ram def's willen wel eens iri doen. Op dit moment heb ik daar geen last van. Dus heeft denk ik ook met moederbord en bios settings te maken. Bij DFi kun je heel veel instellen dus met zo'n board is de kans groot dat je het weg kan krijgen. Bij mijn CFX 3200 had ik er in het begin ook last van. Nu werkt het wel goed.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 19-11-2006 09:21 ]
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Klopt geen ruk van. Een Opteron 165 gebruik stock 89 watt. En hun zeggen dan 110. Als ik me MHz naar 2700 verhoog zeggen hun dat hij 160 watt gebruikt nou ik kan je verzekeren dat dat niet zo is. Misschien als je de v-core ook naar 1.5v zet ja maar niet op 1.35v. Dus dat hele ding klopt voor geen meter.Saturnus schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:43:
Hoeveel watt neemt zo'n Opteron (165)?
Als ik dit mag geloven is dat 220Watt.
Me PC gebruikt met Koe aan net 206 Watt. En dat is inc ram 4x hd's veel fans moederbord geluidskaart en VGA kaart idle. Dus die 160 watt kan dan niet kloppen.
Volgens die calculator zou mijn 550 watt overbelast worden door mijn systeem. En ik had eerst zelfs 2 vga kaarten ipv 1
[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 19-11-2006 13:58 ]
Plaatje
Ik heb zo het idee dat hitte het belangrijkste obstakel gaat worden, aangezien bij een kleine voltage verhoging de temperatuur al flink stijgt. 2800Mhz voor dagelijks verbruik is niet slecht, maar ik probeer toch voor 2900 te gaan net als mijn sandy.
Enne, volgens die wattage calculator is mijn piek verbruik 582watt
Dat zou mijn Tagan 480w niet moet trekken dan

[ Voor 12% gewijzigd door K-Wulf op 19-11-2006 15:00 ]
Ik draai nu 238 Watt in Full 3d. met dual core 100% load doorSaturnus schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:15:
Mooi, anders wist ik zeker dat als ik een 165 erin zou willen er ook direct een andere PSU in moet...maar goed hoeft dus niet.
Een Opteron die 1.35v gerbruikt verbruikt 110 watt. een 2x512 KB gebruik 89 watt. Een FX gebruikt geloof ik 1.4v met 125 Watt. Maar dit zijn de TDP waardes. Bij AMD zijn de waardes hoger dan het echte gebruik. Dat ligt meestal 20% lager.
[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 19-11-2006 15:54 ]
Je draait 1 sessie prime!? je moet em op 2 cores los laten, zodat beide volledig 100% benut worden..K-Wulf schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:59:
Eerste resultaat na een nachtje primen:
Plaatje
Ik heb zo het idee dat hitte het belangrijkste obstakel gaat worden, aangezien bij een kleine voltage verhoging de temperatuur al flink stijgt. 2800Mhz voor dagelijks verbruik is niet slecht, maar ik probeer toch voor 2900 te gaan net als mijn sandy.
Enne, volgens die wattage calculator is mijn piek verbruik 582watt
Dat zou mijn Tagan 480w niet moet trekken dan
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Dit is Orthos Prime. Deze gebruikt ook 2 threads (vandaar ook de 2 venstertjes erin) zodat beide cores benut worden. Kun je ook checken bij processor belasting.sain onez schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:35:
[...]
Je draait 1 sessie prime!? je moet em op 2 cores los laten, zodat beide volledig 100% benut worden..
Ik heb gisternacht ook even 2.9gedraaid maar daar klapte Core #0 er opeens uit. En dat zegt ie dan ook.
Probeer Orthos maar eens, werkt feel fijner als standaard prime95.
http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm
Nu staat er in de startpost dat een goede stepping van de San Diego 0602GPMW is. Is de stepping die ik heb gelijk hieraan of is het een compleet andere?
Als dit een hele andere is kan iemand mij dan vertellen of dit een goede stepping is. Ik kan er zelf namelijk niet uitkomen.
Dan heeft iedereen er wat aan...ik denk dat die net als de andere 0602's gaat...dus 3.0 moet te doen zijn met het juiste spul.
FSB start altijd op 201 om lock op PCI-bus mogelijk te maken (eigenaardigheid moederbord (A8N-SLI Deluxe)). Stabiliteit getest met Orthos, terwijl ik telkens de FSB via ClockGen verhoog tot het fout gaat. Eerst elke 30 seconden zo'n 5 Mhz om snel te grens te vinden, daarna finetunen.
Maximaliseer FSB:
Ram 200
HTT x2
CPU x4
FSB 365 bij korte test ok
FSB 370 snel vastlopers
Commentaar:
Aangezien dit waarschijnlijk niet de bottleneck qua overklokken wordt alleen kort getest.
Conclusie:
Dit is geen beperkende factor.
Maximaliseer HTT:
Ram 200
HTT x5
CPU x5 (4.5 en 4 werken niet in combinatie met x5 HTT, dan geen beeld ?!)
FSB 225 bij korte test ok
FSB 230 snel vastlopers
Commentaar:
Aangezien de HTT qua snelheid nauwelijks van invloed is, alleen kort getest.
Conclusie:
HTT beneden de 1100 Mhz houden.
Maximaliseer CPU:
Ram 200
HTT x2
CPU x10
FSB 255 bij korte test ok
FSB 260 fouten in berekeningen
Conclusie:
CPU op 2550 zonder voltage verhoging, meer dan 25% overklok, nog wel een duurtest doen.
Maximaliseer Ram op 1T:
Ram 400
HTT x2
CPU x5
FSB 225 bij korte test ok
FSB 230 fouten in berekeningen
Commentaar:
Zeer waarschijnlijk kom ik op 1T niet hoog, dat schijnt een specifieke zwakheid van mijn moederbord te zijn. Daarom de cas latency gelijk ook maar van 2.5 naar 2 gezet.
Conclusie
Beneden de 225 houden, hier is procentueel waarschijnlijk niet veel te winnen.
Maximaliseer combinaties:
Ram 333 (maximaal 225, 255 * 5/6 = 213)
HTT x4 (maximaal 1100, 255 * 4 = 1020)
CPU x10 (maximaal 2550, 250 * 10 = 2550)
FSB 255 na een half uur foutmeldingen
FSB 250 tot nu toe ok
Commentaar:
Het geheugen draait nu niet 1:1, maar 5:6 met de FSB. Nog nagaan of dit met ruimere instellingen van het geheugen wel gaat lukken, en of dat wel sneller is.
Eerste conclusie:
Combinatie kan minder snel dan de losse onderdelen. Uitgebreider testen zou de bottleneck opsporen, maar procentueel wint dit waarschijnlijk nog maar weinig. Aan het geheugen kan nog wel wat getweaked worden.
Ram 333
HTT x4
CPU x10
FSB 250
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Screenshot
Voor 2900 heb ik gelijk een stuk meer voltage nodig wat gekoppeld is aan een +- 10graden warmeteontwikkeling stijging. Dat is het niet waard vind ik dus houd ik het hierbij.
2850Mhz op 1.344Volt is toch zeker netjes dacht ik zo.
Edit:
Overigens vind ik dit

wel opvallend. Meer mensen met zon groot verschil tussen beide core temps?
18c is ook wel erg laag(is ongeveer kamertemp nu denk ik). In hoeverre zijn die temp readings accuraat eigenlijk?
[ Voor 40% gewijzigd door K-Wulf op 20-11-2006 23:54 ]
Het lijkt er op dat die Pnos en die Nnos van 1-4-5 iets uitmaakt TOV 5-5-5 maar het is niet echt veel. Het scheelde prime misschien 30 tot 60 sec. Op een prime van 7 min. Dus het is wel iets maar niet super veel. Wel vaag want 3x325 of 4x325 HTT had geen effect op de stabiliteit van de cpu.
De temperatuur van jouw CPU is erg laag. De mijne schiet al snel naar voorbij 50 graden, en gaat daarna met een mooie curve door naar zo'n 73. Ook is de temperatuur van de kast nagenoeg gelijk aan die van de CPU. Is mijn koeling zo slecht, of die van jouw zo goed?K-Wulf schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:02:
Ik denk dat ik mijn 24/7 setting wel gevonden heb nu
Screenshot
Core temp kende ik nog niet: net geinstalleerd, en die meet bij mij tot zo'n 85 graden per core. Lijkt me wat hoog.
[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 21-11-2006 12:34 ]
Mooie scoreK-Wulf schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:02:
Ik denk dat ik mijn 24/7 setting wel gevonden heb nu
Screenshot
Voor 2900 heb ik gelijk een stuk meer voltage nodig wat gekoppeld is aan een +- 10graden warmeteontwikkeling stijging. Dat is het niet waard vind ik dus houd ik het hierbij.
2850Mhz op 1.344Volt is toch zeker netjes dacht ik zo.
Edit:
Overigens vind ik dit
[afbeelding]
wel opvallend. Meer mensen met zon groot verschil tussen beide core temps?
18c is ook wel erg laag(is ongeveer kamertemp nu denk ik). In hoeverre zijn die temp readings accuraat eigenlijk?
Mwa erg laag vind ik hem niet. Ter vergelijking: Ik heb een 9uur durende prime sessie gedraaid op 2900Mhz @ 1.456Volt (cpuz) en dan zit ik op de 55graden.Joost E. Boere schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:20:
[...]
De temperatuur van jouw CPU is erg laag. De mijne schiet al snel naar voorbij 50 graden, en gaat daarna met een mooie curve door naar zo'n 73. Ook is de temperatuur van de kast nagenoeg gelijk aan die van de CPU. Is mijn koeling zo slecht, of die van jouw zo goed?
Core temp kende ik nog niet: net geinstalleerd, en die meet bij mij tot zo'n 85 graden per core. Lijkt me wat hoog.
En dat vind ik het dus niet waard voor die extra 50Mhz.
De cooling staat in mijn specs link onderaan. XP120 heatsink is wel een van de betere die er zijn ja.
Toegevoegd...
Wat een gedoe om met het voltage te spelen. Ik heb geen tool kunnen vinden waarmee ik dit on the fly in Windows aanpas. En elke keer rebooten gaat vervelen. Wie heeft een goede tip?
Ik gebruik nu ClockGen voor het overklokken, Speedfan om de temperatuur in de gaten te houden, Orthos voor de belasting en eventueel A64Tweaker voor mem-timings (maar nu niet van belang). Maar geen van allen lijkt de vcore te kunnen aanpassen (tenminste op mijn Asus A8NSLI Deluxe, nForce4).
[ Voor 52% gewijzigd door Milmoor op 21-11-2006 18:37 ]
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Dit topic is gesloten.