Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag een Nikon SD-8a binnen gekregen per post. Prachtig ding. Oplaadtijd van m'n SB800 wordt er flink korter van, zelfs vergeleken met de SB800 met vijf AA's (zoals ik ze gebruik). Nu gaat hij tenminste ook door met opladen tijdens het zoomen :)

In de handleiding nog weer wat leuks gevonden:
WARNING
For users in the State of California, U.S.A.

Handling the cord of this product will exposose you to lead, a chemical known to the State of California to cause birth defects or other reproductive harm. Wash hands after handling.
Dus maar goed dat ik niet in California woon O-) |:( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:47
Mijn vader heeft een foto gemaakt van een hotel in de VS ergens (waar is de oracle-conference normaal?). Groot bord in de kamer, die vrij vertaald hierop neerkwam: "Deze kamer wordt schoongemaakt met reinigingsmiddelen die kanker veroorzaken." Zolang je er maar voor waarschuwt, dan mag het 8)7

Kan je trouwens niet heel makkelijk zelf zoiets in elkaar knutselen met 2 li-ion cellen? Die kunnen ook veel vermogen leveren in korte tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 11-02-2009 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou je van die LiPo cellen moeten gebruiken of dat nieuwe veilige type. Een gewoon setje oplaadbare Lithium cellen leverd niet de benodigde stroom ;)

En nee, er zit een hoogspanningscircuit in, dus het is niet alleen een batterijhoudertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 01:25:
Vanmiddag een Nikon SD-8a binnen gekregen per post. Prachtig ding. Oplaadtijd van m'n SB800 wordt er flink korter van, zelfs vergeleken met de SB800 met vijf AA's (zoals ik ze gebruik). Nu gaat hij tenminste ook door met opladen tijdens het zoomen :)

In de handleiding nog weer wat leuks gevonden:

[...]

Dus maar goed dat ik niet in California woon O-) |:( :+
Toch gezwicht na mijn benchmarks van eerder vorig jaar? Veel plezier, heb heerlijk er mee gewerkt tijdens de gala opdrachten!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:27
Heeft iemand tips voor een goed boek aangaande flits fotografie? Hoeft geen ingewikkelde strobist te zijn, gewoon basic off en on camera flitsen. Liefst Nikon based maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:00:
[...]

Toch gezwicht na mijn benchmarks van eerder vorig jaar? Veel plezier, heb heerlijk er mee gewerkt tijdens de gala opdrachten!
Ja :P

Minder onderbelichtte shots en minder vaak lege accu's leken me wel een goed punt.

Ik heb trouwens de indruk dat hij zowel de batterijen uit het pack als die uit de flitser gebruikt voor het opladen. De AA's die uit de SB800 zelf komen zijn ook flink opgewarmd na een setje M1/1 shots en het piepgeluid komt zowel uit de SD-8a als uit de SB800.

Volgens Nikon zou ik er 0.9 seconden mee winnen, maar het voelt aan alsof ik veel meer win. Het lijkt meer te zijn dan van 4AA's naar 5AA's (4 > 2.9 (volgens Nikon)). Procentueel gezien klopt dat natuurlijk wel :P

Het ding is wel groter dan ik had verwacht. Maar ach, hij gaat toch aan m'n broekriem :)

• MBV
Pas je op dat je SB800 niet smelt? :X

edit:
Ok, dan nog 1 erbij: :X :X
En vergeet je arme model niet die steeds 1/1 in zijn/haar bakkes krijgt 8)7

[ Voor 60% gewijzigd door MBV op 12-02-2009 01:04 ]

Verwijderd

Af en toe even verwisselen voor het 2e exemplaar als 'ie overheated raakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:29
Waarom wordt er op internet eigenlijk overal zo denigrerend gedaan over third party flashes? Ik was daarom aan het kijken naar een sb 600, maar wat ik over de Metz Mecablitz 48 lees is toch allemaal zeer positief. Die flitsunit moet blijkbaar niet onderdoen voor de sb600. hij is volledig compatibel met het CLS en kan dus ook als slave werken, mocht er in de toekomst toch nog iets veranderen dan kan hij via usb een nieuwe firmware krijgen, is net ietsje krachtiger dan een sb600(hoewel het verschil marginaal is), kan tot 105mm zoomen, kan ook tot -7° gedraaid worden en heeft een ingebouwde witte reflecteerkaart. Bovendien is hij nog goedkoper dan de sb600. De bouwkwaliteit schijnt ook zeer goed te zijn. Nadelen zijn dat hij zonder draagtas geleverd wordt en dat er ook geen staanderdje bijzit om hem zodoende op statief of op een vlakke ondergrond te zetten. Ik denk toch dat ik voor die metz gaat, tenzij hier iemand mij nog kan overtuigen om toch voor de nikon te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Wat heb je aan CLS zonder standaardje om hem op tafel te zetten? :S Die zal je vast ook wel los kunnen krijgen voor nikon, daar niet van, maar het is wel apart.

Veel suc6 met die flitser, ik ben wel benieuwd. Ik vond hem niet genoeg goedkoper om mogelijke compatibiliteitsproblemen te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Mij spreken de voordelen (het extra zoomen en vooral het ingebouwde reflectortje) vooral aan. De metz lijkt mij gewoon beter te zijn. En compatibiliteitsproblemen zal het nog wel meevallen door die firmware. Er is ondertussen al een derde versie van om het compatibel te houden met een d700. Ik werk nog met een d50, dus aan het offshoe flitsen heb ik niet zoveel. Ik zal hem aan een review onderwerpen en hem vergelijken met een sb600 icm een d200, zodat ik ook het draadloos flitsen kan testen. De resultaten zullen hier uiteraard ook terug te vinden zijn. ik vemoed dat er wel meerdere mensen in geïntresseerd zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb mijn SB600 nog gekocht in de tijd van de D70 (nog niet de S), dus toen was dat nog wel een issue ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Nikon flitsers flitsen veel consistenter dan de 3rd party flitsers. Of je dat een paar tientjes waard is moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb even gekeken, maar bij mijn fotoboer is de Metz zelfs duurder dan de SB-600. 8)7

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Bij Minolta werdt bij de eerste generatie digi body's door sommigen juist uitgeweken naar metz veer betere consistentie. Van de 54 MZ4 (met M6 SCA Adapter) kan ik vanuit eigen ervaring zeggen dat ie super consistent is. Erg cool is ook de A mode (zonder voorflits) waarbij de flitser zelf z'n eigen lichtmeting doet (en keurig alle instellingen van de camera over neemt). De 48 was er toen nog niet.

Het maakt elkaar niet zo gek veel uit wat mij betreft, beide flitsers hebben zo hun voor en nadelen.
  • Een paar MM verder zoomen vind ik niet zo spannend, merk je in de praktijk weinig/niks van)
  • Staandertje is erg handig vaar draadloos flitsen (moet je body wel master kunnen spelen, of heb je een andere flitser die master kan voor nodig)
  • Draagtasje daaar prop ik juist m'n staandertje en w.a. voorzetstukje in om ze niet kwijt te raken.
  • Ingebouwd reflectie kaartje is wel erg practisch (merk ik regelmatig met m'n huidige flits)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 00:00:
De Nikon flitsers flitsen veel consistenter dan de 3rd party flitsers. Of je dat een paar tientjes waard is moet je zelf weten.
Heb je het geprobeerd?

Ik heb zelf een Sigma 500 weet-ik-veel. Volgens mij flitst die heel erg consistent. Ik heb er tenminste nooit problemen mee, behalve de problemen die ik veroorzaak door het ding sukkelig te bedienen. Echter dan gaat een SB 600 ook op zijn bek.

Ik heb overigens geen idee in hoe verre mijn Sigma om gaat gaan met andere Nikon flitsers als ik echt CLS wil gaan, want dat gebruik ik dus nooit. Ik zou het ook niet vreemd vinden als de Metz daar op een bepaald moment ook op zijn bek gaat.
Het prijsverschil tussen mijn Sigma en de SB 600 was overigens overtuigend. (Het scheelde meer dan 50 euro, waarbij ik wel een omnibounce bij de Sigma had en geen omnibounce bij de SB 600.) Dit in combinatie met het feit dat flitsfotografie voor mij een "vreemde eend" blijft, tja... CLS boeit mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Fun fact: Nikon Rumors verwacht een SB-700 op de PMA komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Teun_2
Ik heb de metz 48 gekocht. hier even mijn bevindingen. Binnenkort komt er een iets meer uitgebreide review.
Hij is iets groter dan de sb600, maar veel scheelt het niet. De bouwkwaliteit is iets minder, maar nog steeds erg degelijk te noemen. Het meer toetsen moeten indrukken voor bepaalde functies is iets wat minder leuk is. Je moet dan twee toetsen indrukken die net niet met een vinger samen zijn in te drukken. Met twee vingers van hetzelfde hand gaat nog, je zal je camera dus niet moeten neerzetten ofzo, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Niet dat ik de bediening van de sb600 veel beter vind. De toetsen geven wel lekker wat feedback. je voelt dat je ze indrukt, iets wat bij de sb600 veel minder het geval is. De zoom zoomt automatisch in als je de kop draait om te bouncen. Iets wat je bij de sb600 zelf moet doen. De flits is ook net en tikkeltje krachtiger, hoewel het niet zo superveel scheelt. je kan op de metz op 1/128ste flitsen en bij de sb600 is het minimale 1/64. Dat de metz een ingebouwde bouncecard heeft is ook iets leuks. Om de flisers vast te zetten heeft de sb600 een handig hendeltje. Bij de metz moet je aan een schroef draaien wat toch iets minder snel werkt. Wat mij betreft zijn de twee flitsen aan elkaar gewaagdmet voor- en nadelen aan beide kant. Als de prijs dezelfde was zou ik niet weten welke te kopen. Draadloos heb ik nog niet geprobeerd, misschien vind ik hier nog wel een verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 26-02-2009 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:42

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Zoutvat schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:55:
Ik heb de metz 48 gekocht. hier even mijn bevindingen. ..... [insert lang lang verhaal :) ]
.... Draadloos heb ik nog niet geprobeerd, misschien vind ik hier nog wel een verschil.
Ondertussen wel draadloos geprobeerd? Ik ben wel benieuwd :)

Zelf ben ik gevraagd te fotograferen op een (gigantische) familiereünie over twee weekenden, waar ik overigens sowieso al gast ben. Nu heb ik in totaal 1 foto gemaakt met een externe flitser (een SB-600), dus ervaring heb ik gewoon niet. Ook ben ik nog praktisch niet bekend met flitsfotografie. Er wordt dus van me verwacht dat ik voornamelijk portretten ga maken, in een waarschijnlijk brak verlichte zaal. M'n ingebouwde flitser gebruik ik niet, dat levert zo'n lelijke slagschaduwen op.

Voordat ik over ga op het aanschaffen van een instap-flitser (SB-600, misschien wel een Metz 48, wie weet), wil ik eerst weten of het niet handiger is om een ouder model Nikon flitser tweedehands aan te schaffen (sb-80 ofzo?). Als ik een flitser aanschaf wil ik in een later stadium er wel mee gaan klooien, als in draadloos aansturen met m'n D300. Welke modellen kunnen dit? Ik heb namelijk nog geen idee welke keywords of zoektermen ik hierop los moet laten? master/slave/cls etc??

ps: als iemand mij voor bescheiden bedrag een flitser wil lenen in het weekend van 22 maart, vind ik het ook prima ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Een oudere is niet verstandig: dan moet je alles met de hand instellen, doordat analoge camera's op een andere manier de flits meten dan digitale. Er zijn trouwens zat bedrijven waar je voor een dagje of paar dagen erg voordelig apparatuur kan huren: ik heb er wel eens over gedacht om voor €30 een 80-200 te huren :Y) ging toch niet door door omstandigheden, en het is er niet meer van gekomen

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 06-03-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:02:
[...]
ps: als iemand mij voor bescheiden bedrag een flitser wil lenen in het weekend van 22 maart, vind ik het ook prima ;)
Ik zou ook voor een SB-600 gaan.
Maar voor 14,- ben je ook klaar en lekker in de buurt: http://www.scolormarx.nl/verhuur%20Nikon.htm

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Laatst eens zitten graven in de oude fotocamera bak bij mijn ouders thuis. En wat vond ik daar:

Afbeeldingslocatie: http://62.15.226.148/fot/2008/04/16/8210935.jpg

Een echte Braun 2000/320 BVC 8) Best leuk, alleen hoe werkt dat ding 8)7

Ik erg lang zoeken en uiteindelijk heb ik een handleiding gevonden van een soortgelijk type. Een 340 SCA. De handleiding die erbij hoort vind je vaak aangeboden op louche manuals sites, maar ik ga niet 15 dollar betalen voor een handleiding.

Er zit een belichtingssensortje op en aan de hand van een vast F getal kan je flitsen, als het goed is weet de camera of dat goed gaat. Echt testen heb ik nog niet gedaan, want het lukte mij niet heel snel en dus zitten nu mijn 4 oude NiMH's in de lader :) Zonde om daarvoor duracell's te gebruiken

Iemand nog tips/ervaringen voor het flitsen met dit oude beestje?

Overigens kan je blijkbaar met oude flitsers je camera frituren kwam ik (te laat) achter, maar gelukkig schijnt dat met deze flitser niet het geval te zijn. (6,7 volt in de aansturing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
@Sjaak mijn SB600 mag je wel lenen, logistiek is het enige probleem... Voor die 14 euro kan je 'm dan beter bij S-color Marx halen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:02:
[...]

Ondertussen wel draadloos geprobeerd? Ik ben wel benieuwd :)

Zelf ben ik gevraagd te fotograferen op een (gigantische) familiereünie over twee weekenden, waar ik overigens sowieso al gast ben. Nu heb ik in totaal 1 foto gemaakt met een externe flitser (een SB-600), dus ervaring heb ik gewoon niet. Ook ben ik nog praktisch niet bekend met flitsfotografie. Er wordt dus van me verwacht dat ik voornamelijk portretten ga maken, in een waarschijnlijk brak verlichte zaal. M'n ingebouwde flitser gebruik ik niet, dat levert zo'n lelijke slagschaduwen op.

Voordat ik over ga op het aanschaffen van een instap-flitser (SB-600, misschien wel een Metz 48, wie weet), wil ik eerst weten of het niet handiger is om een ouder model Nikon flitser tweedehands aan te schaffen (sb-80 ofzo?). Als ik een flitser aanschaf wil ik in een later stadium er wel mee gaan klooien, als in draadloos aansturen met m'n D300. Welke modellen kunnen dit? Ik heb namelijk nog geen idee welke keywords of zoektermen ik hierop los moet laten? master/slave/cls etc??

Heb 2 foto's draadloos getrokken en dat werkte gewoon. ik heb zelf helaas geen fototoestel met master, dus heb niet uitgebreid kunnen testen, maar die twee foto's met ttl waren gewoon prima belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@NickH:
bedankt voor het aanbod om je SB-600 te lenen, maar wat betreft bereikbaarheid wordt dat een lastige klus, laat staan het terugbrengen. Ik heb besloten de organisatie te melden dat ik gewoon foto's ga schieten met available light. Het is me teveel hooi op de vork om in no-time een flitser goed onder de knie te krijgen, en ik wil niet afgerekend worden op het resultaat. Nu maar hopen dat er een mooi zonnetje staat buiten, dan ga ik daar wel wat portretten maken ofzo.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Hooglander, bij dit soort ouwe zooi geld altijd check het voltage als je 'm ook op je camera denkt te gebruiken! Hier: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html staan voltage's voor een hoop oude flitsers en instructie's hoe je ze zelf kan meten. Een te hoog voltage op de flitser kan je camera serieus beschadigen.

Komt dat ding nooit op de hotshoe dan is het minder belangrijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wijnands schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:11:
Hooglander, bij dit soort ouwe zooi geld altijd check het voltage als je 'm ook op je camera denkt te gebruiken! Hier: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html staan voltage's voor een hoop oude flitsers en instructie's hoe je ze zelf kan meten. Een te hoog voltage op de flitser kan je camera serieus beschadigen.

Komt dat ding nooit op de hotshoe dan is het minder belangrijk.
Ik had hem dus al vrij snel op de hotshoe zitten, (onwetend als ik was) Maar goed, op internet vond ik 6,7 volt en mijn eigen meting gaf 2,11 volt. Dus ik heb geluk gehad in dit geval. (Bijna mijn nieuwe D80 gefrituurd :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Heb jij mazzel gehad. Wellicht doet er iemand anders z'n voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Hebben meer mensen problemen met de onboard flitser als ze draadloos flitsen?

Ik wilde gister in het donker mijn SB600 op laag vermogen laten schieten, zodat het onderwerp een heel klein beetje verlicht zou worden. Wat gebeurd er? Meneer de onboard flitser besluit gezellig (en waarschijnlijk op vol vermogen) mee te flitsen: alles overbelicht.

Ik dacht dat de flits voor de CLS instructies vóór het eerste gordijn gebeurde.

De onboard flitser staat in het commander menu op "--", en nog gebeurd het. Zelfs de onboard flitser manueel op 1/128e zetten geeft een overbelichte scene op.

Doe ik nou wat fout, of moet ik gewoon een SG-3 IR kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Je kan een IR-filter over je gewone flitser heen zetten. De laatste flits van de onboard-flitser zal altijd op 1/128 mee gaan, omdat daar de andere flitser op synchroniseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Vond het alleen raar dat die onboard op vol vermogen (of zo lijkt het) flitst, alles was overbelicht. Zélfs als ik de onboard op 1/128e zet.

[ Voor 9% gewijzigd door NickH op 24-03-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Subtiele schop na 1,5 week, iemand enig idee waar ik het over heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je al eens geprobeerd of je verschil ziet tussen onboard op 1/1 en onboard op 1/128 en de externe flitser die je aanstuurt ook op een Manual instelling, zodat je kan zien of de instelling van de interne flitser wel of niet gebruikt wordt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Nick; mijn onboard flits niet als ik mijn sb-600 aanstuur, en de onboard op -- zet.

Ik heb wel nog een vraagje over een sb-800. Kan deze ook als commander dienen? Want ik denk dat de sb-800 nu vrij veel 2e hands te vinden zijn nu de sb-900 uit is. Weet er trouwens iemand al iets meer over de sb-700 die een paar posts hierboven gemeld word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
SB800 is een commander ja, uitgebreider dan een D70/80/90: meer kanalen aansturen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand hem hier 2e hands verkopen? Want dan koop ik er 1 die ik op de camera zet als commander, en dan kan ik via hem mijn 2 sb-600 remote triggeren zonder triggers te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikon flitsers zijn lastig te vinden 2e hands. Meeste mensen kopen alleen maar flitsers erbij, zelden worden ze weg gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had al zo'n vermoeden, na een snel speurtochtje te doen langs de gewoonlijke 2e handse sites, en V&A hier op tweakers. Hmm, dit maakt de keuze wel wat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Je kan natuurlijk een gevraagd zetten her en der. Al 's op fotoapparatuur.nl gekeken trouwenss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle advertenties zijn daar blijkbaar verlopen. De SB-900 staat bij KE voor 323, wat nog vrij weinig is eigenlijk, ik zal er eens diep over moeten nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

schopje omhoog maar weer:

Ik heb een bod staan op een SB-24, als instap/probeer flitsertje voor op de body (D300). Bij het bod uitbrengend ging ik ervan uit dat deze wel iTTL zou doen. Blijkt natuurlijk niet zo te zijn. Als totale leek zijnde in flitsfotografie zit ik nu met een dilemma.
- De SB-24 wel kopen en alles 'praktisch handmatig' doen en leren.
- Wachten en lekker doorsparen voor een nieuwe of tweedehandse SB-600/800, en dus m'n bod terugtrekken.

Kan iemand mij uitleggen welke instellingen ik minimaal met een SB-24 op de body en flitser moet doen om een persoon op 2 meter afstand in een behoorlijk donkere ruimte fatsoenlijk te belichten? Ik ben op zich van nature een gemaksmens, maar het moet niet zo zijn dat ik 5 minuten bezig en 5 foto's later voor ik een goede te pakken heb. Als de leercurve te stijl is, dan zie ik liever van dit bod af.

Wie kan me adviseren?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58

-Sander-

///M Powerrrrrr

Wat de camera standaard doet met een TTL flitser erop is het diafragma op de laagste stand zetten (in jouw geval 2.8) en daarna bijflitsen tot het onderwerp goed belicht is.

Als je dit zelf wilt instellen zul je een diafragma moeten instellen met een bijpassende flitsstand van de flitser. Dit kun je prima zelf instellen, op een gegeven moment weet je wat je moet gebruiken bij de verschillende omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
De sb24 zal ook wel automatisch werken (denk ik), maar niet ttl, dus de resultaten zullen niet zo consequent goed zijn als met een ttlapparaat. Je stelt op de flitser in welke isowaarde en apperture je hebt, kan ook zijn dat die dat automatisch doet, en de sb24 doet dan de lichtmeting ipv de body. Zoals het dus voor de komst van TTL werkte.

Overigens ben ik nog steeds prima tevreden met mijn metz 48, ik heb ondertussen ook al een paar keer de sb 600 gebruikt, maar die metz moet daar echt niet voor onderdoen. Alleen al het ingebouwde bouncekaartje op de metz vind ik een reden om voor de metz te gaan ipv de sb600. Ik weet niet hoe de prijzen nu liggen, maar als ze even duur zouden zijn, zou ik voor de metz gaan. Kwa compatibiliteit heb je ook niets te klagen, toen de d700 en d3 uitkwamen verscheen er meteen een nieuwe firmware. O+ Nadeel is wel dat de af-assist niet werkt zonder dat je flits afgaat. |:(

[ Voor 52% gewijzigd door Teun_2 op 21-06-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 08:37:
schopje omhoog maar weer:

Ik heb een bod staan op een SB-24, als instap/probeer flitsertje voor op de body (D300). Bij het bod uitbrengend ging ik ervan uit dat deze wel iTTL zou doen. Blijkt natuurlijk niet zo te zijn. Als totale leek zijnde in flitsfotografie zit ik nu met een dilemma.
- De SB-24 wel kopen en alles 'praktisch handmatig' doen en leren.
- Wachten en lekker doorsparen voor een nieuwe of tweedehandse SB-600/800, en dus m'n bod terugtrekken.

Kan iemand mij uitleggen welke instellingen ik minimaal met een SB-24 op de body en flitser moet doen om een persoon op 2 meter afstand in een behoorlijk donkere ruimte fatsoenlijk te belichten? Ik ben op zich van nature een gemaksmens, maar het moet niet zo zijn dat ik 5 minuten bezig en 5 foto's later voor ik een goede te pakken heb. Als de leercurve te stijl is, dan zie ik liever van dit bod af.

Wie kan me adviseren?
De leercurve is stijler. MEt een ittl flits is fatsoenlijk flitsen echt een no-brainer. Begin 's met het boekje van de sb-24 's door te kijken.

Liever geen links naar manuals als ze niet van een officiële website van de fabrikant af komen.

Die dingen zijn nog steeds aardig populair bij de strobist mensen. Als je er niet meer dan een euro of 60 voor betaald moet je 'm ook weer goed kwijt kunnen raken.

[ Voor 4% gewijzigd door Zoefff op 19-06-2009 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Wijnands had het erover in een ander topic dat de sb-600 ook goed als flits te gebruiken is bij macro's ? Ondertussen ben ik zelf wat op zoek gegaan naar een budget ringflitser, en ben op >dit< ding uitgekomen van Delta.

Hij is maar rond de 80 euro, maar als je kijkt naar die voorbeeld foto's die erbij staan, ziet het er toch heel aardig uit.

Mijn vraag, is de sb-600 echt inzetbaar als een redelijke macroflits, of heeft iemand ervaring met die delta of andere budget ringflitsers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Een iTTL ringflitser voor nog geen 100 euro da's wel heel erg interessant.

Wat ik zelf doe is de sb-600 met een sc-17 kabel met de body verbinden. Ik kan dan 't licht laten komen vanaf de richting die ik wil. Dat kan van vlak boven de lens zijn maar ook vanaf een zijkant om omgevingslicht te balanceren.

Werkt heel aardig maar het risico op schaduw en onevenwichtige verlichting is wel serieus aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Net even de tijd gehad om het één en ander door te lezen over flitsfotografie. Geen idee of deze blog al genoemd is hier, maar Neil van Niekerk is zeer informatief om te lezen, met duidelijke platen erbij om diverse het effect van diverse instellingen op de flitser en body duidelijk te maken. Ik wil niet weten wat die vent kost om als bruiloftfotograaf in te huren :P

http://www.planetneil.com...h-photography-techniques/

[ Voor 8% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 19-06-2009 16:07 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik was zaterdag bij Calumet in Amsterdam en daar viel me op dat ze nikon iTTL kabels hebben van eigen merk. Prijs was iets van 25 euro voor anderhalve meter. Wat mij betreft een prima alternatief voor de overdreven prijzige SC-28 en 29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Mmm cool, ik ga er direct eentje bestellen :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Heren wat zouden jullie doen, als je op termijn over wilt naar pocket wizards? 2x SB-600 en dan triggeren door popup flitser, of 1x SB-900 en 1x SB-600?

De reden dat ik pocket wizards wil gaan gebruiken is High Speed Sync, maar dat grapje kost momenteel nog te veel (en tevens zijn ze ook nog niet gereleased voor het Nikon systeem)

En tevens hoe goed werkt het triggeren via popup als je buiten werkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Waarom zou je voor een 900 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Waarom zou je voor de pocket wizards gaan, als Nikon nog niet eens ondersteund wordt? Remote kan geloof ik tot 1/250 of 1/500, voor de meeste situaties is dat wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ook zoiets. Om eerlijk te zijn, CLS werkt behoorlijk goed vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Te gebruiken als commander icm een draaibare kop, waardoor je een betere "directe' verbinding kan maken, dan met de popup flits.
MBV schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:46:
Waarom zou je voor de pocket wizards gaan, als Nikon nog niet eens ondersteund wordt? Remote kan geloof ik tot 1/250 of 1/500, voor de meeste situaties is dat wel genoeg.
Niemand zegt, dat ik *nu* een PW TTL ga halen, ik geef zelfs aan dat ze nog niet op de markt zijn.
Max is 1/250ste, en dat kan wel problemen geven op grote diafragma's overdag.
Wijnands schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:47:
Ook zoiets. Om eerlijk te zijn, CLS werkt behoorlijk goed vind ik.
Is het ook werkbaar wanneer je bv overdag een shoot-through plu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb wel overdag een improvisatie gebruikt op basis van een opvouwbaar wasmandje. Dat materiaal is ongeveer hetzelfde en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ander vraagje. Ik heb een sb-26 die ik wil gebruiken om de achtergrond te belichten bij portretten. Flitser gaat wel af maar geeft veel meer licht dan ik nodig heb, zelfs op 1/64. Wat doe ik fout? Hints, tips, leesvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 08:43
Kan gebeuren natuurlijk, als je om eoa reden op een hoog iso, laag f-getal werkt en moet werken. Misschien kun je er dan een polarisatiefiltertje voor houden (voor de flitser dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
* MBV krijgt creatieve ideeën over pola's op flitsers en camera's. Hoe werkt dat op elkaar? Volgens mij moet je daar als techneut wel wat plezier mee kunnen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TTL-Master via de popup flits is een grote ergernis. Voor puur een paar stuursignalen moet dat ding nog drie keer zo lang opladen dan de slaves die op fullpower afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Huh? Dan heb jij een hele snelle slave (SB800 met extra batterij?) of een heel slechte master. Met mijn D70 en SB600 met volle oplaadbare batterijen heb ik dat nooit gehad boven de 1/8, en sowieso niet dat ik irritant lang moest wachten.
Vergeet trouwens niet dat de master iets van 20 flitsjes op 1/32 (laagste kracht) geeft om de info over te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu 2 SB-600's en ik denk dat ik 1 ervan ga verkopen voor een SB-900, aangezien ik dan remote kan flitsen, met de SB erop. Hoewel het wel spijtig is dat ik de flits destijds 260 heb betaal, en hij nu te koop staat voor 190 bij KE. Ik zal hem op de belgische fora wel kwijtraken voor een 200 euro. Dan moet ik nog 130 euro zelf oplegge voor de 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:40:
Huh? Dan heb jij een hele snelle slave (SB800 met extra batterij?) of een heel slechte master. Met mijn D70 en SB600 met volle oplaadbare batterijen heb ik dat nooit gehad boven de 1/8, en sowieso niet dat ik irritant lang moest wachten.
Vergeet trouwens niet dat de master iets van 20 flitsjes op 1/32 (laagste kracht) geeft om de info over te sturen.
SB800 met vijf batterijen erin laad sneller op na een 1/1 dan de pop-up als master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
omdat deze flitser beide kanten op 180 graden kan draaien, itt een SB600 of SB800, die naar rechts toe maar 90 graden wil draaien. (Ja, dat is voor mij een serieuze beperking)

* Honolulu snapt niet dat de flitskop niet middels een soort jack-plug bevestigd zit aan de onderkant, zodat de kop onbeperkt kan draaien...

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tja..als dat je het prijsverschil waard is... moet je zelf uitmaken. Zelf zou ik niet snel voor een '900 op de camera gaan. OK, het is een pracht flits maar alle***** wat is dat ding groot en lomp!

Verwijderd

Een 2e hands SB800 kost echter net zo veel, dus tja...

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
Ik heb nu 2 maanden mijn eerste spiegelreflex(nikon d300(16-85) maar soms merk ik dat ik te weinig licht heb. Nu twijfel ik tussen 3 dingen.
- Ik koop een prime lensje (miss ik wel het zoomgedeelte) dus dit word het waarschijnelijk niet.
- Ik koop een sb-600 nieuw , of een sb-800 2dehands maar ik weet niet wat het beste is i.c.m. een d300.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Wijnands
Nock372 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 09:16:

- Ik koop een sb-600 nieuw , of een sb-800 2dehands maar ik weet niet wat het beste is i.c.m. een d300.
Ligt eraan wat je nodig denkt te hebben. Mij bevalt een SB-600 prima en ik kan zo 123 niks bedenken wat een '800 beter kan.

• Nock372
Wijnands schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 09:27:
[...]

Ligt eraan wat je nodig denkt te hebben. Mij bevalt een SB-600 prima en ik kan zo 123 niks bedenken wat een '800 beter kan.
Dus de sb-600 is volledig compatible met de auto foucus van de d300? anders kan ik deze gaan halen :p

• Wijnands
Ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt. Wil je foto's zien gemaakt met deze combi?

• Marten
Nock372 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 09:45:
[...]

Dus de sb-600 is volledig compatible met de auto foucus van de d300? anders kan ik deze gaan halen :p
Hij geeft op het middenpunt AF-hulplicht. Daarbuiten niet. Voor de buitenste punten moet je sowieso een SB-900 halen, weet niet of de SB-800 misschien de binnenste paar doet of ook alleen het middelste punt.

• MBV
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:31:
[...]

SB800 met vijf batterijen erin laad sneller op na een 1/1 dan de pop-up als master.
Dat was dus precies wat ik vermoedde: met mijn SB600 heb ik dat namelijk nooit gemerkt.
Honolulu schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:52:
[...]

omdat deze flitser beide kanten op 180 graden kan draaien, itt een SB600 of SB800, die naar rechts toe maar 90 graden wil draaien. (Ja, dat is voor mij een serieuze beperking)
WTF?!
* Honolulu snapt niet dat de flitskop niet middels een soort jack-plug bevestigd zit aan de onderkant, zodat de kop onbeperkt kan draaien...
Omdat je bij een jackplug beperkingen hebt met de duurzaamheid: sleepcontacten komt altijd een keer zand tussen.

• Nock372
Wijnands schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 09:53:
Ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt. Wil je foto's zien gemaakt met deze combi?
Dat zou wel tof zijn. Maar dit is waarschijnelijk erg beperkent als je dan enkel de middelste focuspunten kan gebruiken.
Aan de andere kant kan ik beginnen met een sb-600 en als deze me beperkt dat ik dan een sb-900 koop en de andere gebruik als slave flitser.

• MBV
Ik heb mijn D70 vastgezet op het middelste AF-punt, 'k zou dus niet weten waarom dat een probleem is. Mijn ervaring met mijn D70 is namelijk dat als hij zelf het punt mag uitzoeken, dat altijd een ander punt is dan ik wilde ;)

• Teun_2
Nock372 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:02:
[...]

Dat zou wel tof zijn. Maar dit is waarschijnelijk erg beperkent als je dan enkel de middelste focuspunten kan gebruiken.
Aan de andere kant kan ik beginnen met een sb-600 en als deze me beperkt dat ik dan een sb-900 koop en de andere gebruik als slave flitser.
je kan ook gewoon je buitenste punten blijven gebruiken, je hebt er dan alleen gaan assist op.

• Nock372
MBV schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:05:
Ik heb mijn D70 vastgezet op het middelste AF-punt, 'k zou dus niet weten waarom dat een probleem is. Mijn ervaring met mijn D70 is namelijk dat als hij zelf het punt mag uitzoeken, dat altijd een ander punt is dan ik wilde ;)
Met de D300 ervaar ik dit probleem niet echt. Ik gebruik auto 51 punts af. En wonder boven wonder maar hij selecteert toch steed de juiste :p
Zoutvat schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:11:
[...]

je kan ook gewoon je buitenste punten blijven gebruiken, je hebt er dan alleen gaan assist op.
Ok dus ik hoef geen veranderingen in mijn manier van foto's maken doen dus :p, slaat die assist dan op de focus asist? (dat lampje die brand om sneller te focussen)

[ Voor 28% gewijzigd door Nock372 op 27-08-2009 11:29 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Of de AF-assist aan gaat bij het gebruik van andere dan de middelste focuspunten hangt voor zover ik weet ook nog af van welke lens je gebruikt, of om precies te zijn, welke brandpuntsafstand je gebruikt. Althans, bij mijn D40 werkt de AF-Assist van de SB-600 ook met de buitenste punten, zodra ik bijvoorbeeld mijn 70-300VR gebruik.

Hoe dat bij de D300 en andere bodies zit en vanaf welke brandpuntsafstand dat dan precies is weet ik niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MBV
Nock372 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:11:
[...]

Met de D300 ervaar ik dit probleem niet echt. Ik gebruik auto 51 punts af. En wonder boven wonder maar hij selecteert toch steed de juiste :p
Misschien zit het verschil er wel in dat een D70 maar 7 punten heeft, en onderwerpen vaak de neiging hebben om tussen 2 AF-punten in te passen :P Vogels op een vogelshow, auto's bij een race als ze aan komen rijden...
Ok dus ik hoef geen veranderingen in mijn manier van foto's maken doen dus :p, slaat die assist dan op de focus asist? (dat lampje die brand om sneller te focussen)
Dat lijkt me wel, de flitser kan niet veel meer doen dan dat een rood roosterpatroon projecteren op het onderwerp.

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-09 19:50
Het grootste verschil lijkt me dat de SB600 geen af assist zonder flits kan uitvoeren. Wat mogelijk een beperking is als je nog eens met een lichtsterke prime scherpe foto's wil maken.

• Marten
Jelle E schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:22:
Het grootste verschil lijkt me dat de SB600 geen af assist zonder flits kan uitvoeren. Wat mogelijk een beperking is als je nog eens met een lichtsterke prime scherpe foto's wil maken.
Op een D300 iets minder een probleem, die kun je op de body een van de knopjes dit laten doen. (Moet je wel het knopje ingedrukt houden)

• Teun_2
[...]

[...]

Jeps, alleen wordt dat lampje nu vervangen door een rode/infraroodbeam uit de sb600 die wel heel erg goed werkt en je instaat stelt om in het pikkedonker op een redelijk afstandje nog goed te autofocussen.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
[...]

De Autofocus module van de D300 (de Multi-CAM3500 DX) is ook stukken beter dan die uit de D70(s).

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt er maar net vanaf welk opjectief je gebruikt of de flitser met zijn AF assist lampje wel of niet alle focuspunten dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:12:
Hangt er maar net vanaf welk opjectief je gebruikt of de flitser met zijn AF assist lampje wel of niet alle focuspunten dekt.
Ik heb een 16-85mm lens kan iemand mij vertellen of deze icm met de flitser alle punten kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
En wat is het probleem als de buitenste 3 focuspunten niet gebruikt kunnen worden :? Ik denk dat je er ongeveer vanuit kan gaan dat de focuspunten die niet geholpen worden met een SB800, al zover naar de rand staan dat je er je onderwerp niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nock372 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:50:
[...]

Ik heb een 16-85mm lens kan iemand mij vertellen of deze icm met de flitser alle punten kan gebruiken?
Het zal van de "zoomstand" afhangen of het AF-assist licht van de flitser wel of niet aan gaat bij andere punten dan het middelste denk ik. Wellicht dat iemand hier met die combo het eens uit zou kunnen proberen.
MBV schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:34:
En wat is het probleem als de buitenste 3 focuspunten niet gebruikt kunnen worden :? Ik denk dat je er ongeveer vanuit kan gaan dat de focuspunten die niet geholpen worden met een SB800, al zover naar de rand staan dat je er je onderwerp niet wil hebben.
Wat is er mis met je onderwerp op 1/3 van de kant van de foto? Want heel veel verder naar buiten staan die buitenste punten volgens mij ook weer niet? Of een portrait full-body shot waar je de focus toch op het gezicht wilt leggen bijvoorbeeld.

[ Voor 41% gewijzigd door Orion84 op 28-08-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Hmm, dat is ook weer zo. Moeten jullie je maar behelpen zoals ik dat doe: AF op het middelste focuspunt en dan de compositie bepalen ;) En het moet aardig donker zijn wil de AF van de D70 niet meer werken zonder hulp van de flitser, dat zal bij een D300 niet anders zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Jelle E schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:22:
Als je met een lichtsterke prime nog toe kan dan zal je AF systeem niet snel dusdanige problemen hebben dat je een SB600's AF assist nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou... vanmiddag wat strobist aan het oefenen. Ik dacht echt dat m'n flitser goed vast zat maar niet dus. Ding klettert vanaf 180cm op de grond. Gaat nu niet meer aan ook.

Van de week even 't ding met de repair manual bij m'n pa afleveren, kijken of die er wat mee kan.

Iemand nog suggestie's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet de plus met de ene hand en de min met de andere hand aanraken tijdens het repareren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten
Ook niet met dezelfde hand! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
OK.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben gisteren de SB-900 gaan halen en ik moet zeggen: ENORM. Wel is deze supersnel en vooral superstil! De 2 SB-600's die ik heb hoor je al piepend opladen van een afstandje, terwijl ik bij de 900 mijn oor er moet gaan op leggen. Ik ben er iig tevreden van, al is 325 euro nog altijd veel geld voor een flits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hoe hanteerbaar is dat nou nog op zo'n kleine body? En als je je camera in portret stand hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SB900 is niet echt zwaarder dan de SB800, dus dat valt wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+ ik heb de grip, dus het valt allemaal wel mee, zowel in portret als landscape. Heb hem vandaag op een model wat getest en hij bevalt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychotic_01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb sinds kort een SB800. Wat me opvalt is dat zolang de backlight aan is, de flitser een hoog piepend geluid maakt (zo'n "oplaad" piep). Als de backlight weer uitgaat houdt het gepiep ook op. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Psychotic_01 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 19:18:
Ik heb sinds kort een SB800. Wat me opvalt is dat zolang de backlight aan is, de flitser een hoog piepend geluid maakt (zo'n "oplaad" piep). Als de backlight weer uitgaat houdt het gepiep ook op. Is dat normaal?
ja idd, dat is normaal.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemde vraag wellicht, maar zijn er losse Nikon flitsschoentjes te koop? Wil graag een laserpointer met grid op m'n D70 kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 03:44:
Vreemde vraag wellicht, maar zijn er losse Nikon flitsschoentjes te koop? Wil graag een laserpointer met grid op m'n D70 kunnen bevestigen.
Waarom een laserpointer met grid? Is een standaard AF-grid niet genoeg? Die zit namelijk gewoon bij een SC-29 kabel.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste