Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:36:
[...]

Waarom een laserpointer met grid? Is een standaard AF-grid niet genoeg? Die zit namelijk gewoon bij een SC-29 kabel.
lol, denk je het wiel opnieuw uit te vinden :+

Geen idee dat zoiets al op de markt was :$

Hmm..

"Met deze kabel werkt de AF-hulpverlichting alleen in combinatie met de SB-800"

Werkt ie niet stand-alone?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53
wat denk je van een antieke flitser van marktplaats kopen het schoentje eruit slopen? Of nog leuker: koop een el-cheapo verlengkabel voor Canon of Nikon...

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 09-10-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Of je neemt 't beschermkapje voor de flitsschoen en fabriekt daar wat op.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06

Vis

Misschien een hele domme vraag, maar ik heb voor komend weekend zeer dringend een flitser (SB-600) nodig voor een shoot.

Maar mijn budget laat het momenteel niet toe om een splinternieuwe te kopen!

Iemand die er een over heeft, in de regio Limburg, die hem kan uitlenen voor een paar dagen? Uiteraard tegen betaling!

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
€10 + €2,50: http://pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html Moet je hem wel zelf ophalen in Eindhoven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Pixto-f had ik al gebeld, en ze bezorgen ook. Maar om dat naar Venlo te sturen en op te halen zouden de kosten zo hoog zijn, dat ik beter een exemplaar kan kopen... :s

Of ik moest idd zelf ophalen in Eindhoven, maar dit kan niet, want als ik hem zondag ga gebruiken kan ik de flitser niet maandag weer terugbrengen i.v.m. werk.

Hmmz misschien vanavond iemand lief aankijken thuis, of ze me kunnen voorschieten om een nieuwe te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Tja, dan zal je ook weinig aan mijn flitser hebben, die ligt ook in Eindhoven ;)

-knip- Dat soort dingen kunnen niet echt door de beugel.)

[ Voor 62% gewijzigd door ThunderNet op 14-10-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Zo, toch maar vorige week een SB-600 besteld en gekocht :) Kon ik dit weekend eens lekker oefenen. Hij bevalt me super! Moet alleen nog veel leren.

Ik heb m met een omnibounce (flashbounce) besteld.
Wat mij verbaasd (misschien omdat ik nog leek ben met externe flitsers) is dat hij 'zonder' omnibounce binnenskamers mooiere foto's maakt van mensen, wanneer je hem op het plafond richt, dan 'met' omnibounce...

Terwijl het juist andersom moet zijn?
Kan het nu niet echt goed uitleggen, maar de schaduwen zijn juist natuurlijker zonder het kapje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Heel simpel, met een omnibounce hoef je niet na te denken over waar je vanaf kan bouncen. Je hebt met minimale inspanning een aardig belichte plaat.

Heb je iets om vanaf te bouncen en de tijd om dat te doen en na te denken over het licht wat al aanwezig is dan zul je op die manier ook betere resultaten boeken.

Met omnibounce wordt je licht verspreid en raak je dus wat kracht kwijt.ga je dan ook nog 's via een wit plafond werken dan wordt het minder.

Zou je sowiso aanraden om 's te experimenteren met matrix, center en spot en ttl en ttl+bl in dezelfde setting, weet je meteen wat er wanneer gebeurt.

[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 19-10-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vis schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:36:
Zo, toch maar vorige week een SB-600 besteld en gekocht :) Kon ik dit weekend eens lekker oefenen. Hij bevalt me super! Moet alleen nog veel leren.

Wat mij verbaasd (misschien omdat ik nog leek ben met externe flitsers) is dat hij 'zonder' omnibounce binnenskamers mooiere foto's maakt van mensen, wanneer je hem op het plafond richt, dan 'met' omnibounce...

Terwijl het juist andersom moet zijn?
Kan het nu niet echt goed uitleggen, maar de schaduwen zijn juist natuurlijker zonder het kapje erop.
volgens mij is dat omdat je met omnibounce veel meer direct licht op je onderwerp krijgt dan wanneer je via plafond/muur/... bounced. Directe flash is vaak f*ugly.

omnibounce was gelukkig niet bijzonder prijzig ... ik gebruik 'm bijna nooit. :(

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vis schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:36:
Ik dacht dezelfde ervaring te hebben, alleen zonder bouncekap indirect flitsen tegen een wit plafond, levert toch zwaarder schaduwen (naar beneden!) op dan met bounce. Dat zie je erger als iemand bijvoorbeeld diepe oogkassen heeft. De bounce kost inderdaad wel iets licht, maar zo erg is dat niet. Bij nader inzien is de bounce toch fraaier.

Standaard zal een camera in een schemerachtige ruimte teveel flitspower geven. Een stop onderbelichten lost dat ook op. Hoe donkerder het is, hoe meer kans op keiharde slagschaduws en - in zalen - zeer beperkt aantal meters flitsen. Voor de achtergrond verlichting heb je toch een lichtsterke lens nodig of hogere iso of sluitertijd langer maken (bijv 1/15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdekker schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:15:
[...]

Ik dacht dezelfde ervaring te hebben, alleen zonder bouncekap indirect flitsen tegen een wit plafond, levert toch zwaarder schaduwen (naar beneden!) op dan met bounce. Dat zie je erger als iemand bijvoorbeeld diepe oogkassen heeft. De bounce kost inderdaad wel iets licht, maar zo erg is dat niet. Bij nader inzien is de bounce toch fraaier.

Standaard zal een camera in een schemerachtige ruimte teveel flitspower geven. Een stop onderbelichten lost dat ook op. Hoe donkerder het is, hoe meer kans op keiharde slagschaduws en - in zalen - zeer beperkt aantal meters flitsen. Voor de achtergrond verlichting heb je toch een lichtsterke lens nodig of hogere iso of sluitertijd langer maken (bijv 1/15).
Voor zulke dingen heb je die witte plaatjes die je achteraan je flits bevestigt. Die kaatsen net voldoende licht vooruit, zodat de oogkassen ook goed belicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 14:17:
[...]
Voor zulke dingen heb je die witte plaatjes die je achteraan je flits bevestigt. Die kaatsen net voldoende licht vooruit, zodat de oogkassen ook goed belicht zijn.
Weet ik. Mijn good-old SB-26 had dat wel, maar de SB-600 niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dan knutsel je een betterbouncecard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik stond op de zoom even met een (heel aardige) man van de tokina stand te praten. Hij wist me te melden dat ze nu ook officieel importeur zijn geworden van de nissin flitsers. Heb er met een paar in m'n handen gestaan. Bouwkwaliteit is heel netjes, beter dan de sigma. Helaas waren er geen nikon exemplaren voorhanden, alleen canon. Heb 'm wel aangeraden om voor een review of 2 te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
  • Laatst online: 26-08 09:49
Beste Tweakers,

De hulpverlichting van mijn SB 600 werkt niet. Hij werkt samen met mijn Nikon D60. Als ik inzoom e.d. werkt de SB 600 wel gewoon mee, want dat zie ik dat in mijn scherm verschijnen. Alleen als ik in het pikke donker sta dan gaat de hulpverlichting niet aan zodat ik kan scherp stellen. Waar kan dit aan liggen?

MVG,

TictaC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan aan allerlei dingen liggen, maar de twee instellingen die je eerst moet checken zijn: staat 'ie op AF-S? Want met AF-C werkt het inderdaad niet, en gebruik je je middelste focuspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Hij staat op AF-A (Automatisch) verder gebruik ik Dichtbijzijnde onderwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Zowel AF-A als "dichtsbijzijnde onderwerp" zorgen ervoor dat je een deel van de controle uit handen geeft aan de camera. Dit soort automatische functies kúnnen er dus voor zorgen dat je focus assist om onverklaarbare reden niet werkt. Blijkbaar kiest je camera AF-C omdat hij dit bij de situatie vindt passen, òf kiest hij een focuspunt dat niet het middelste is, òf allebei.
Mijn advies: verdiep je in de instellingen van je camera en je gaat er meer lol aan beleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
ookal zet ik hem op AF-S en Dichtbijzijnde onderwerp (wat zou moeten werken volgens handleiding nikkon) doet hij het nog niet. Het lampje READY gaat trouwen ook nooit branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Da's gek, misschien eens batterijen verversen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hier met een SB-600 @ D40 werkt de AF-Assist bij AF-A + Dichtstbijzijnde onderwerp inderdaad wel gewoon. Hij staat niet per ongeluk uit op de flitser? Wat staat er op de display van de flitser, NO AF-ILL of AF-ILL?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
heel erg bedankt Wilko. Ik had net nieuwe batterijen in mn flits gedaan dus ik dacht dat het daar niet aan zou kunnen liggen. Die waren blijkbaar al door de tijd ontladen. Harstikke bedankt. t werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:23:
Hier met een SB-600 @ D40 werkt de AF-Assist bij AF-A + Dichtstbijzijnde onderwerp inderdaad wel gewoon.
Ik wilde ook niet zeggen dat het met deze instellingen nooit zal werken, maar wanneer de camera besluit dat het tijd is om AF-C te gebruiken ipv AF-S zal de AF-assist niet werken. Idem voor dichtsbijzijnde onderwerp-focus: als je camera vindt dat het onderwerp zich in het midden vindt is er geen probleem, maar bij een ander focuspunt wel. Da's dus het jammere aan automatische instellingen als AF-A, het kan onvoorspelbare effecten hebben.

Maar de batterijen vervangen hielp blijkbaar, da's mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sowiso een goede troubleshooting procedure voor de sb-600
1. vervang de batterijen
2. doe een reset van de flitser
3.check je camera instellingen 's goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Iemand die mij kan vertellen hoe ik kan Stroboscopisch flitsen met de sb-600?

Op mijn D90 kan ik dat naast de Commander mode etc instellen. Maar kom er niet echt wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tenzij ik me sterk vergis heb je daar een 800 voor nodig.

Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Ik denk dat ik het idd nauwelijks zal gebruiken, maar lijkt me toch wel grappig om eens te proberen om meerdere shots in een foto te plaatsen icm de flits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ome Ken is er duidelijk over :')
No idiotic repeating strobe mode. No one ever uses that mode. Its good that it lacks it because it makes cycling through the modes with the MODE button much faster, since there are none of the trick "sales" modes to bog things down. Sales modes are useless features added to flashes to make the innocent spend more money on them.
Bron (ja, eerste google hit)

[ Voor 10% gewijzigd door Shark.Bait op 04-11-2009 20:03 ]

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
M'n 600 heeft wel 's een strobe proberen te imiteren toen ik op de Dof preview drukte.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Da's wat anders. Stroboscoop lijkt mij best geinig om eens mee te spelen, wat Ome Ken ook zegt. Iets met water, of een stuiterende bal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Strobo modus gebruik ik best wel eens, is best fijn.
Ome ken lult weer eens poep, zoals altijd eigenlijk ;)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Hij heeft een 'sterke mening' ja :P Toch heeft het zeker wel nut om zijn reviews door te lezen. Ze zijn verre van neutraal of objectief, maar er staat vaak veel nuttige info in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik lees zijn zooi wel hoor, dus wat dat betreft doet hij het ok.
Hij charcheerd alleen _altijd_.

Bij hem is het of alsof het door jesus is uitgepoept, of drek uit de dieptes van de oceaan.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:39

samo

yo/wassup

Hmm mijn SB-800 deed net eventjes heel vreemd. Ik zette hem aan, hoorde het oplaad-fluitje (hoge piepje) en die begon van toon te wisselen. Een beetje hogerlagerhogerlager. Ook brandde de AF-ILL van de SB-800 wat minder hard en weer harder. Wel sfeervol, maar niet zo praktisch.
Met een verse set batterijen lijkt het weer te werken. Maar ik hoop niet dat dit een teken aan de wand is.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

samo schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:01:
Hmm mijn SB-800 deed net eventjes heel vreemd. Ik zette hem aan, hoorde het oplaad-fluitje (hoge piepje) en die begon van toon te wisselen. Een beetje hogerlagerhogerlager. Ook brandde de AF-ILL van de SB-800 wat minder hard en weer harder. Wel sfeervol, maar niet zo praktisch.
Met een verse set batterijen lijkt het weer te werken. Maar ik hoop niet dat dit een teken aan de wand is.
Zal wel gewoon aan de lege batterijen hebben gelegen... ik heb het ook wel eens gehad met mijn sb-600... als de batt. bijna leeg zijn hoor je m echt moeilijk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vis schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:14:
Zal wel gewoon aan de lege batterijen hebben gelegen... ik heb het ook wel eens gehad met mijn sb-600... als de batt. bijna leeg zijn hoor je m echt moeilijk doen
Ja dikke kans, bij mij kan hij dan ook erg vreemd doen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Bij mij (SB600) lag het aan de contactjes van de batterij. Als je het batterijklepje aandrukte deed hij het beter, en dus ook als je hem even naar links of rechts bewoog. Even met een klein tangetje de veertjes omhoogbuigen en hij doet het weer. Bij gebrek aan tangetjes werkt alufolie opfrommelen ook prima :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:55: Even met een klein tangetje de veertjes omhoogbuigen en hij doet het weer. Bij gebrek aan tangetjes werkt alufolie opfrommelen ook prima :Y)
.. even een tangetje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 18:00

allstarted1

WTRFTS

samo schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:01:
Hoeveel shots heb je gedaan met die flitser? Mijn SB-800 is ook een maand terug overleden, kapotte condensator of iets dergelijks. Blijft lang 'doorfluiten' maar flitsen ho maar. Heb er ongeveer 70.000 shots mee gedaan, dus ergens mag het misschien een heel klein beetje, maar die SB-900 is zo'n duur kreng :P

edit: toch uit nieuwsgierigheid eens even naar m'n flitser gekeken. Nu blijft het ding toch flitsen, maar wel aan een stuk door piepen.....misschien dan toch twee sets verrotte batterijen? :?

[ Voor 10% gewijzigd door allstarted1 op 21-12-2009 13:25 ]

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SB900 is met 300,- goedkoper dan de SB800 ooit was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

allstarted1 schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:17:
[...]

Hoeveel shots heb je gedaan met die flitser? Mijn SB-800 is ook een maand terug overleden, kapotte condensator of iets dergelijks. Blijft lang 'doorfluiten' maar flitsen ho maar. Heb er ongeveer 70.000 shots mee gedaan, dus ergens mag het misschien een heel klein beetje, maar die SB-900 is zo'n duur kreng :P

edit: toch uit nieuwsgierigheid eens even naar m'n flitser gekeken. Nu blijft het ding toch flitsen, maar wel aan een stuk door piepen.....misschien dan toch twee sets verrotte batterijen? :?
Ongeveer 28.000 clicks op mn D80, laten we zeggen dat 2/3 daarvan met DB800 erop zijn gemaakt. Hij piept nu ook trouwens continue, dus is nog niet helemaal lekker. Ander paar batterijen heeft hetzelfde euvel. Volgens mij kwam het doordat de batterijen bijna leeg waren, maar komt het in deze vorm doordat er een condensator of iets dergelijks niet helemaal lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:07:
De SB900 is met 300,- goedkoper dan de SB800 ooit was...
ja idd. Ik was hoogst verbaasd. Goedkoper dan in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shark.Bait schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:58:
[...]

Als ik daarop in mag haken; wat vragen mensen idioot veel geld voor een tweedehands flitser! Tegen de 175 euro voor een tweedehands SB600 is een prijs die je behoorlijk veel tegenkomt, terwijl je nieuwe flitsers kunt krijgen voor die prijs!

Voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 19:06:
[...]

Als ik daarop in mag haken; wat vragen mensen idioot veel geld voor een tweedehands flitser! Tegen de 175 euro voor een tweedehands SB600 is een prijs die je behoorlijk veel tegenkomt, terwijl je nieuwe flitsers kunt krijgen voor die prijs!

Voorbeeld
Dat is vanwege de generatie die webwinkels niet vertrouwd, maar wel een 2e handse koopt van een onbekende. ;)
Shark.Bait schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:58:
[...]

Ja, maar dat komt omdat die dollar maar niet wil vallen. Vroeg of laat zakt die wel weer verder weg en dan komen de prijzen weer meer gelijk te liggen.

En tja; in de VS hebben ze tijden lang alles goedkoper gehad, dus tja...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Heel handig als je erachter komt wanneer je hem nodig hebt. Met dat propje alufolie maak je de batterij ietsje dikker, werkt prima :) En ik heb geen tangetje liggen (ook geen tandarts-haak-ding) waarmee je in die 'buisjes' ter grootte van een penlite diep genoeg kan komen.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 00:02:
Dat is vanwege de generatie die webwinkels niet vertrouwd, maar wel een 2e handse koopt van een onbekende. ;)
Mooi gezegd.
Ja, maar dat komt omdat die dollar maar niet wil vallen. Vroeg of laat zakt die wel weer verder weg en dan komen de prijzen weer meer gelijk te liggen.

En tja; in de VS hebben ze tijden lang alles goedkoper gehad, dus tja...
Ongeacht de prijs van de dollar was voor electronica heel lang 1EUR = 1USD. Wel raar dat dat nu ineens anders ligt: ook op ebay kan je hem niet zo goedkoop krijgen als hier in de webwinkels :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

MBV schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:05:
Ongeacht de prijs van de dollar was voor electronica heel lang 1EUR = 1USD. Wel raar dat dat nu ineens anders ligt: ook op ebay kan je hem niet zo goedkoop krijgen als hier in de webwinkels :S
dat dus idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 12:52
Vraagje, heeft iemand ervaring met een Cullmann 34 AFa NIK AF flitser voor Nikon?

Kan eigenlijk slecht hier een review over vinden helaas. Zou deze werken icm met een D40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam op een ander forum onderstaande link tegen: http://users.telenet.be/b.../flitsen-voorflitsen.html

Voor de tech-geeks erg leuk om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Kan iemand mij vertellen of er geruchten rondgaan om de SB-600 te vervangen ?
Ben nl van plan deze aan te schaffen maar zou een beetje balen als binnen 'n paar maanden de SB-650/700 o.i.d. uitkomt, heb al gezocht op de www maar kan niet echt iets vinden. De SB-600 is al een paar jaartjes oud en de SB-800 is al vervangen door de 900, vandaar mijn vraag.

Wat is dat trouwens met die tweedehandsprijzen voor dat ding ? Op MP wordt er met gemak € 165 ~ € 200 voor geboden, hij is nieuw te koop v.a. ongeveer € 190... ? 8)7

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dergelijke geruchten verwijs ik je naar nikonrumours. Dit levert uiteraard geen enkele zekerheid. Daarnaast vraag ik mij af welke verbeteringen je denk te krijgen in dit segment. Imo moet je gewoon kijken naar de mogelijkheden die de flitser bieden en of dit voldoende voor je is/de verkoopprijs je het waard is.

Prijzen voor 2e hands Canon/Nikon apparatuur zijn compleet bezopen en in veel gevallen is het absurd om 2e hands te kopen. Het is in ieder geval geen reden om in te stappen in een merk; wel een erg goede reden om bij een merk te blijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Gaat mij ook niet zozeer om verbeteringen o.i.d. want met de SB-600 kan ik voorlopig wel vooruit denk ik. Zou het eerder vervelend vinden om nu rond de € 200 te betalen en binnen no time zakt de prijs met € xx omdat 'het nieuwe model' er aan komt.
Verder heb ik niet zo'n hoge pet op van nikonrumours, is meer met een jachtgeweer op het web schieten, altijd wel ééntje raak, het meeste zit er naast.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het over rumours hebt, dan vraag je precies om dat ;) Waarom denk je dat wij iets weten wat men elders op het web niet zou weten? En anders zou mijn NDA wel in de weg zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wel grappig om het eens visueel te zien. Ik wist al wel dat er bij activering van CLS (commander mode in de body) een vertraging op trad. Maar die is dus maar 50% langer dan bij een normale foto. (dacht dat het meer was)
Vraag me af of deze vertraging langer word bij gebruik van andere/meerdere groepen/kanalen andere body/externe flitser.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
meer informatie, dus ik denk het wel ;) Bij een normale foto kan je Flash-lock gebruiken om de voorflits zelf te doen, volgens mij heb je dan geen/nauwelijks vertraging (en nooit dichte ogen).
edit:

* MBV moet eerst het artikel lezen voor te gaan blaten

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 21-02-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De flash-lock kende ik al wel. Gebruik het ook al jaaaaaren :) (een van de eerste dingen die ik op nieuwe body's standaard instel).

Maar zodra je wireless gaat flitsen, is het effect van die flash-lock ook weer voor een deel weg ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Nou, het is toch een SB-600 geworden, tweedehands maar in nieuwstaat, geheel compleet. Was een reserve flitser van een fotograaf. Voor € 135 gekocht incl. 4x oplaadbare batterij (GP 2300) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:02:
Voor dergelijke geruchten verwijs ik je naar nikonrumours. Dit levert uiteraard geen enkele zekerheid. Daarnaast vraag ik mij af welke verbeteringen je denk te krijgen in dit segment.
flitscoverage. Die is nu 24-85, maar voor DX zou het ong 18-70 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Incl. Ingebouwde diffuser is het 14mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Yep, handig dingetje, die diffuser, trek 'm naar buiten, flitser gaat automatisch in 14mm stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wobcat schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:31:
Gaat mij ook niet zozeer om verbeteringen o.i.d. want met de SB-600 kan ik voorlopig wel vooruit denk ik. Zou het eerder vervelend vinden om nu rond de € 200 te betalen en binnen no time zakt de prijs met € xx omdat 'het nieuwe model' er aan komt.
Verder heb ik niet zo'n hoge pet op van nikonrumours, is meer met een jachtgeweer op het web schieten, altijd wel ééntje raak, het meeste zit er naast.
SB-600 is nooi veel onder de 200 geweest. Gebaseerd op wat er met de sb-800 prijzen gebeurde toen de 900 uitkwam denk ik niet dat je dit risico loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15
Wijnands schreef op zondag 28 februari 2010 @ 09:26:
[...]

SB-600 is nooi veel onder de 200 geweest. Gebaseerd op wat er met de sb-800 prijzen gebeurde toen de 900 uitkwam denk ik niet dat je dit risico loopt.
Ze zijn korte tijd nieuw €160 geweest, heb toen gelijk m'n slag geslagen met twee stuks :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:27
Afgelopen vrijdag heb ik de buluitreiking gehad van mijn vriendin. Mooie ceremonie maar een afschuwelijke lokatie voor foto's.
Waar ik voornamelijk tegen aan liep is dat de SB-600 niet snel achter elkaar kan flitsen. De ceremonie ging vrij snel, en voor dat je het weet is het moment voorbij. Nu ben ik benieuwd of ik dat probleem kan tackelen met de SB-900. Kan deze veel sneller achter elkaar flitsen, dus in "burst" foto's maken. Of is het weg gegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Noxa schreef op zondag 28 februari 2010 @ 12:59:
...
Kan deze veel sneller achter elkaar flitsen, dus in "burst" foto's maken. Of is het weg gegooid geld.
Wat ik op de Nikon site lees is :
Improved booster circuit for high-speed recycle time: Recycle time using four AA-size batteries is almost equal to the SB-800 with five AA-size batteries
SB-900 is dus even snel als SB-800 met 5 batterijen, SB-600 doet er +/- 3.5 sec. over, SB-900 2.3 sec. en SB-800 2.6 sec.
Je kunt natuurlijk ook een SB-800/900 met een extra batterypack overwegen, vind je een goede 800 tweedehands en batterypack (SD-8A) dan ben je denk ik nog goedkoper uit als met een SB 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
2x sb-600 voor 160 euro? :9

Mijn ervaring met een recente klus is dat de sb-600's recycle tijd nog wel mee valt maar dat íe na een tijdje dusdanig warm loopt dat het lijkt alsof de recycle seconden duurt maar in werkelijkheid je flits gewoon aan het afkoelen is.

De 900 schijnt dat beter te doen maar als ik de mensen op dpreview mag geloven staat ook deze vrij conservatief afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Afgelopen vrijdag heb ik de buluitreiking gehad van mijn vriendin. Mooie ceremonie maar een afschuwelijke lokatie voor foto's.
Waar ik voornamelijk tegen aan liep is dat de SB-600 niet snel achter elkaar kan flitsen. De ceremonie ging vrij snel, en voor dat je het weet is het moment voorbij. Nu ben ik benieuwd of ik dat probleem kan tackelen met de SB-900. Kan deze veel sneller achter elkaar flitsen, dus in "burst" foto's maken. Of is het weg gegooid geld.
Wat voor batterijen had je? Op gewone penlites lopen de recycletijden na 5 flitsen al op tot een eeuwigheid, met NiMH batterijen (bijv Eneloops*, die hoge stroomsterktes aankunnen) blijft het een paar seconden tot ze leeg zijn.

*) volgens mij was dat bij alle NiMH's met lage zelfontlading het geval. Sowieso vind ik weinig zelfontlading erg handig voor mijn flitser, omdat ik hem al een half jaar niet heb gebruikt en ze nog gewoon vol zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 28-02-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Iedere flitser is traag als ie voluit moet flitsen. Een SB-600 kan sneller flitsen omdat het richtgetal lager is en de condensator dus sneller gevuld is. Wat de verschillen zijn tussen de SB800 en de SB900 weet ik niet. Voordeel van deze jongens is dat je er een 5e penlite op aan kunt sluiten zodat ze sneller weer geladen zijn en klaar zijn om te flitsen. Waar je echter rekening mee moet houden, bij snel achter elkaar flitsen word het flitslampje warm. Deze moet na 4-5 x voluit flitsen binnen een minuut tijd eigenlijk al weer een minuut of 5-10 afkoelen. Zie hiervoor ook de handleiding. Je kunt wel doorgaan, maar dit gaat ten koste van je flitslampje.

Het belangrijkste als je sneller achter elkaar wilt kunnen flitsen is om te voorkomen dat je voluit flitst. Ga dichterbij staan, iedere meter dat je verder van je onderwerp afstaat moet je flitser twee keer zo hard flitsen. Zet je diafragma zo ver mogelijk open en schroef je ISO settings ook omhoog. Klap de difuser naar binnen, haal evt je omnibounce er vanaf.

Succes!

[edit]En voordat ik het vergeet, zoals MBV hierboven al zegt; zorg dat je NiMH penlites hebt die vers opgeladen zijn en die niet te oud zijn. Als ze altijd leeg weggelegd worden, of een hoge zelfontlading hebben, slijten ze behoorlijk snel. Zo kunnen ze binnen een jaar al defect zijn. De Eneloop varianten (met lage zelfontlading) zijn de aanraders, zelfs na 3 maanden kunnen ze nog perfect functioneren, dat in tegenstelling tot sommige andere penlites die al binnen een week weer leeg kunnen zijn door zelfontlading.

[ Voor 14% gewijzigd door jules op 28-02-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:27
jules schreef op zondag 28 februari 2010 @ 22:44:
[...]

Iedere flitser is traag als ie voluit moet flitsen. Een SB-600 kan sneller flitsen omdat het richtgetal lager is en de condensator dus sneller gevuld is. Wat de verschillen zijn tussen de SB800 en de SB900 weet ik niet. Voordeel van deze jongens is dat je er een 5e penlite op aan kunt sluiten zodat ze sneller weer geladen zijn en klaar zijn om te flitsen. Waar je echter rekening mee moet houden, bij snel achter elkaar flitsen word het flitslampje warm. Deze moet na 4-5 x voluit flitsen binnen een minuut tijd eigenlijk al weer een minuut of 5-10 afkoelen. Zie hiervoor ook de handleiding. Je kunt wel doorgaan, maar dit gaat ten koste van je flitslampje.

Het belangrijkste als je sneller achter elkaar wilt kunnen flitsen is om te voorkomen dat je voluit flitst. Ga dichterbij staan, iedere meter dat je verder van je onderwerp afstaat moet je flitser twee keer zo hard flitsen. Zet je diafragma zo ver mogelijk open en schroef je ISO settings ook omhoog. Klap de difuser naar binnen, haal evt je omnibounce er vanaf.

Succes!
Ok dus samenvattend is de herlaad tijd van de SB-900 ongeveer 1 seconde sneller. De trucs met high iso, low diafragma en dichtbij staan zijn (voor zover mogelijk) toegepast. Ik vind dat een plaatje ook sfeervol moet blijven. Dus rechtstreeks volle bak flitsen is echt afschuwelijk lelijk. En daarnaast was hoge ISO setting niet echt een optie (te veel ruis).
Maar goed het gaat om een paar stops, of in flits vermogen of in ISO. Kan ook m'n centjes in de zak houden en in het D700 (opvolger) vervolg potje stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SB-900:
http://www.nikonusa.com/p...Speedlights/SB-900_en.pdf
Pagina F20
Met 4xAA:
2.3 seconde
Pagine F13:
Met SD-8a:
1.5 seconde
Met SD-9:
1.0 seconde

SB-800:
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-800.pdf
met 4xAA:
4.0 seconde
met 5xAA:
2.9 seconde
Met SD-8a:
2.0 seconde

En daarbij moet natuurlijk vermeld worden dat de SB-800 net iets meer flashpower heeft dan de SB-900.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een SB900 binnen gekregen, maar in m'n boekje staan hele andere tijden dan in de online PDF's.

Al met al moet ik zeggen dat het verschil tussen SB800 en SB900 qua recycle time volgens mij minder is dan door Nikon geclaimed. Maar dat komt denk ik ook omdat de Ni-Mh cellen nu beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 03:50:
Vandaag een SB900 binnen gekregen, maar in m'n boekje staan hele andere tijden dan in de online PDF's.
http://www.nikonsupport.e...GcCbQ/SB-900_EU(1F)01.pdf
Ik zelf kan geen verschil met mijn handleiding van de SB-900 ontdekken.
Al met al moet ik zeggen dat het verschil tussen SB800 en SB900 qua recycle time volgens mij minder is dan door Nikon geclaimed. Maar dat komt denk ik ook omdat de Ni-Mh cellen nu beter zijn.
Beter, een hogere capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eneloops hebben geen hogere capaciteit ;)

In mijn boekje staat onder andere dat met de SD-9 met 8x Eneloop je een recycle time hebt van 0.8s, da's heel wat anders dan in de PDF. En wel meer afwijkende waardes, maar deze weet ik nog uit m'n hoofd :P

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:o

http://cgi.ebay.nl/Nikon-...ts_JN&hash=item27b1a99b77
SB-800, 18 maanden oud van een verkoper met goede reputatie:

GBP 258 is er al geboden. Die dingen gaan echt voor veel geld weg.

Lol, iemand heeft er serieus GBP 268 voor geboden!

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:29
In een ander topic werd me gevraagd om een stukje te schrijven over het gebruik van Metz flisters in een CLS setup. Dit omdat Metz op basis van oudere modellen niet een al te beste reputatie heeft voor wat compatibiliteit met nikon- en canonsystemen betreft.

Het hieronder volgend stukje is een korte samenvatting van een iets uitgebreider stukje dat er na mijn examens nog aankomt. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de metz 58 en 48 voor nikon. De flitsers bestaan ook voor de meeste andere camera-systemen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Om even een paar mythen de wereld uit te helpen: beide flitsers doen écht t-TTL en maken niet, zoals oudere metzmodellen, stiekem gebruik van een lichtsensor. Beide modellen zijn bovendien firmwareupgradable, dus eventuele aanpassingen over veranderingen kunnen nog worden doorgevoerd (wat ook al gebeurd is, zo zit de af 48 voor nikon al aan versie 3.1 of 3.2).

Verder is de 48 wat features betreft vergelijkbaar met de sb600 en de 58 vergelijkbaar met de sb800/sb900. Zeker voor wat het CLS systeem betreft. Ik heb slechts weinig ervaring met de sb's, maar heb ze al wel enkele keren geleend van een vriend en ze in een setup met de metz flitsers gebruikt.

Concreet komt het erop neer dat alles goed mixbaar is. Je kan de metz 58 laten commanderen over de 48, 800, 600 en wellicht ook de sb900, maar je kan ook de sb800 laten commanderen over de sb600, metz 48 en metz 58. De metz 48, heeft net als de sb 600 enkel een slave functie, dus die kan je niet laten commanderen. Ook Metz biedt ondersteuning voor verschillende kanalen en groepen, net zoals nikon.

Het is niet mogelijk (aldus de handleiding) om metz flisten van verschillende systemen te mixen (een canon metz 48 zal niet reageren op een metz 58 op een nikontoestel als commander, wat redelijk logisch is natuurlijk)

Ik heb wel gemerkt dat de plaatsing van de metz wat moeilijker is, de sb600 geeft precies wat meer speelruimte, je moet echt zien dat het oogje naar de commander gericht is, bij de sb600 lijkt dat minder uit te maken, maar echt zeker ben ik daar niet van, zoveel heb ik er niet mee gespeeld.

verder wil ik nog even opmerken dat bij de af 48 geen voetje komt om de flitser rechtop, of op een statief te bevestigen, dat moet je dus nog even apart bijkopen.

Ik vind de bediening van de metzflitsers niet fantastisch gebruiksvriendelijk, maar het is functioneel. Ik zou graag zeggen dat de nikons het hier beter doen, maar eerlijk gezegd vind ik die dinge toch ook niet meteen erg duidelijk. De sb900 zou hier beter zijn, maar die heb ik nog niet vastgehad.

Een wat uitgebreidere bespreking van de modellen komt later nog wel.

Nog vragen? Shoot!

[ Voor 1% gewijzigd door Teun_2 op 09-06-2010 14:26 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Rond eerst je examens maar af, dan praten we verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Wijnands schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:29:
Rond eerst je examens maar af, dan praten we verder.
Alle redenen om te SOG'en zijn goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Heeft er iemand ook ervaring met een Lightscoop of een Puffer pop-up flash diffuser (origineel of e-bay clone). Een servetje wil soms ook wel werken, maar is vaak toch niet zo praktisch.

Het doel is vooral om als ik een keer binnen wil flitsen te voorkomen dat het zo'n 'dode' foto wordt (binnen de beperkingen van mijn pop-up flitser van mijn Nikon D5000 natuurlijk). De Lightscoop lijkt mij een theoretisch beter systeem, maar vraag mij erg af of de capaciteit van de pop-up flitser groot genoeg is om te kunnen bouncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 00:29

Spikey

Making the web accessible!

ik heb zo'n puffer-cloon van DX weg gehaalt een paar jaar geleden. effect is minimaal vindt ik.
enige wat je daarme doet is in feite je popup flitser veranderen in het formaat van een (kleine) opzetflitser.
hoewel dat in theroie leuk klinkt staat hij nog steeds pal naar voren gericht (doe dat jet je opzetflitser en het effect is vrijwel hetzelfde) en hij zit nog steeds knal-boem-bovenop en dichtbij de as van de lens. nog steeds rode ogen dus etc.

voordeel, in plaats van een scherpe slagschaduw krijg je nu een rand die net niet helemaal scherp is zeg maar. (bovenstaande kan beinvloed zijn door het reeds hebben van een normale flitser :o)

lightscoop concept heeft inderdaad meer potentie maar ook dat gaat lastig werken denk ik om fatsoenlijke resultaten te behalen.

edit: zit net even die lightscope site be bekijken..
http://www.lightscoop.com..._portrait-side-bounce.jpg
links, plat flitslicht, catchlight in d'r gen centraal zoals je zou verwachten
recht, catchlight zit ineens rechts in de ogen, light komt dus niet van popup flash (met lightscope) maar van een andere lightbron?

[ Voor 17% gewijzigd door Spikey op 01-08-2010 07:52 ]

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:50
Tja ik heb mijn flitser gewoon op -1 staan. Kun je wel inflitsen zonder dat het gelijk flets wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Spikey schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 07:49:

recht, catchlight zit ineens rechts in de ogen, light komt dus niet van popup flash (met lightscope) maar van een andere lightbron?
Ze zullen wel net zolang met een reflectiescherm of zo hebben geprutst tot ze dit resultaat hebben behaald.

Maar bedankt voor het delen van je ervaring! Voor de keren dat ik mijn pop-up flash wil gebruiken blijf ik wel een servetje gebruiken, dan wel het terugschroeven van de flash intensiteit (zoals Zandpad aangeeft). Voor de toekomst zal ik eens nadenken over een goede flitser dan wel een lichtsterke prime.

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48
Hebben jullie de nieuwe flitser van Nikon gezien? De SB700. Hij heeft wel veel overeenkomsten met de sb900. Verkoopstart eind november, adviesprijs € 339,-.

Specs: 24-120 mm zoom
Verlichtingspatronen Centre-weighted, Even en Standard
Draadloze aansturing
Automatisch thermisch beschermingssysteem
Automatische filterdetectie
Firmware-upgradeable via de camera

• Wijnands
Prijzig! Hoop dat de 600 niet meteen eruit gaat. Ben benieuwd of dat ding net zo lomp groot is als de 900

• MBV
Wat was de adviesprijs van de SB600 dan bij introductie? Ik geloof dat ik er bij aanschaf van mijn D70 (zonder S) 200 euro voor heb betaald.

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:54
Volgens mij heb ik voor m'n SB-900 minder betaald... ?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Wijnands schreef op woensdag 15 september 2010 @ 09:55:
Prijzig! Hoop dat de 600 niet meteen eruit gaat. Ben benieuwd of dat ding net zo lomp groot is als de 900
Hij ziet er liever uit dan een 900

Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2010/09/nikon-sb-700.jpg (van http://nikonrumors.com/20...00-sb-700-351-4-2002.aspx)

blog
sow
eee

Verwijderd

Jammer, geen battery-pack aansluiting. Maar dat was te verwachten natuurlijk.

Hij zal wel goedkoper zijn dan die 339, anders verkopen ze er geen een natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Bah, mn flitsers (SB800, SB600) hebben geen AF-ILL meer op mn D80. Irritant, net nu ik vanavond een spannende fotoshoot heb. Ik vermoed dat het aan mn D80 ligt maar ik kan er niets aan zien. De contacten zien er schoon uit. Bah bah bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Je weet neem ik aan dat je het zowel op je flitser als je D80 kan instellen? 04 - AF-Assist Ik herinner me da tik er op een gegeven moment ook ff niet meer uit kwam..maar of dit het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27

Phehistyr

De Epische Lurker

Ligt het niet toevallig aan de AF mode? Bij AF-c werkt AF-ILL namelijk niet meer. Ik ben er zelf vaak genoeg (te) laat achtergekomen.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
En als je een buitenste focuspunt kiest icm een redelijk wijde lens doet hij het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En bij >200mm ook niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:35

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Weet je wat het toppunt van sufheid is. En SB-900 kopen om erachter te komen dat de flash van je body de externe flitser niet kan aansturen. Ik heb namelijk een D3000. Nu zullen uiteraard sommige denken, dat is een dure flitser voor een goedkope body, maar die body ga ik binnen 6 maanden vervangen met hoogswaarschijnlijk een D7000.
Toch is het wel lullig, dus ik moet nu nog maar even kijken wat ik ga doen. Wat zijn jullie ervaringen met al dat remote flitsen, want ik zie ook wel mensen die nog een kabel tussen de body en flitser gebruiken.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt prima wat mij betreft.

Als je de commander flitser met een kabel aan de body verbindt kun je heel makkelijk 4 remote flitsers hebben, met elk hun eigen instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

AF-mode op auto en center point geprobeerd. Lens is 35mm. AF-ill op auto. Zowel camera als flitser gereset. Helpt allemaal niks. Deze week eens op mn D40 testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Benjamin- schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 00:12:
Weet je wat het toppunt van sufheid is. En SB-900 kopen om erachter te komen dat de flash van je body de externe flitser niet kan aansturen. Ik heb namelijk een D3000. Nu zullen uiteraard sommige denken, dat is een dure flitser voor een goedkope body, maar die body ga ik binnen 6 maanden vervangen met hoogswaarschijnlijk een D7000.
Toch is het wel lullig, dus ik moet nu nog maar even kijken wat ik ga doen. Wat zijn jullie ervaringen met al dat remote flitsen, want ik zie ook wel mensen die nog een kabel tussen de body en flitser gebruiken.
Pocket Wizards kopen ;) Beste tip die ik je kan geven is de aanschaf van een Cactus V4 setje, dan ben je niet beperkt tot "line of sight" van de ontvanger, want het signaal wordt doorgegeven via licht. Kost je ongeveer 40 euro per setje.

Ik heb echter prima weten te werken met Nikons eigen systeem, als je om de beperkingen heen kan werken. Daarna de stap gewaagd naar Cactus V2 > Cactus V4 en nu werk ik met Pocket Wizard II's, voor mij 1 vd beste aankopen geweest.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Dat ziet er wel goed uit, ik vind het natuurlijk wat zonde om iets te kopen wat puur tijdelijk zou zijn door mijn huidige body, maar dit is zoals ik het zie ook echt een verbetering op Nikon's eigen systeem.

Ik ga er is een nachtje over slapen en mijn geld tellen, maar ik verwacht wel dat deze er gaat komen. Bedankt voor de tip!

Trouwens nog voor de duidelijkheid, deze heeft dus totaal geen systeem van Nikon zelf nodig, dit is puur dat de camera denkt dat er een flitser op zit en de flitser denkt dat die op de body zit?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Je verliest wel je ttl functies, tenzij je voor de erg dure oplossingen gaat. Je zal dus je flitser manueel moeten instellen. op dealextreme.com zijn voor €15 ook goedkopere setjes te koop, die een mindere bouwkwaliteit hebben, maar wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Lijkt me niet een heel groot probleem, immers wanneer je echt een flitser apart neem en op een statief enz zet, dan is die extra tijd om het even goed in te stellen ook niet een groot probleem.

Goedkopere setjes kan, maar ik ben juist bezig om te investeren in degelijke kwaliteit, om 25 euro te besparen terwijl de flitser die je gebruikt 330 kost is naar mijn mening geld op de verkeerde plaats proberen te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Als je over minder dan 6 maanden een body met commanderfunctie koopt, vind ik net een dure oplossing geld op verkeerde plaatsen steken, maar dat is uiteindelijk mijn mening.
Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste