In een ander topic werd me gevraagd om een stukje te schrijven over het gebruik van Metz flisters in een CLS setup. Dit omdat Metz op basis van oudere modellen niet een al te beste reputatie heeft voor wat compatibiliteit met nikon- en canonsystemen betreft.
Het hieronder volgend stukje is een korte samenvatting van een iets uitgebreider stukje dat er na mijn examens nog aankomt. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de metz 58 en 48 voor nikon. De flitsers bestaan ook voor de meeste andere camera-systemen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Om even een paar mythen de wereld uit te helpen: beide flitsers doen écht t-TTL en maken niet, zoals oudere metzmodellen, stiekem gebruik van een lichtsensor. Beide modellen zijn bovendien firmwareupgradable, dus eventuele aanpassingen over veranderingen kunnen nog worden doorgevoerd (wat ook al gebeurd is, zo zit de af 48 voor nikon al aan versie 3.1 of 3.2).
Verder is de 48 wat features betreft vergelijkbaar met de sb600 en de 58 vergelijkbaar met de sb800/sb900. Zeker voor wat het CLS systeem betreft. Ik heb slechts weinig ervaring met de sb's, maar heb ze al wel enkele keren geleend van een vriend en ze in een setup met de metz flitsers gebruikt.
Concreet komt het erop neer dat alles goed mixbaar is. Je kan de metz 58 laten commanderen over de 48, 800, 600 en wellicht ook de sb900, maar je kan ook de sb800 laten commanderen over de sb600, metz 48 en metz 58. De metz 48, heeft net als de sb 600 enkel een slave functie, dus die kan je niet laten commanderen. Ook Metz biedt ondersteuning voor verschillende kanalen en groepen, net zoals nikon.
Het is niet mogelijk (aldus de handleiding) om metz flisten van verschillende systemen te mixen (een canon metz 48 zal niet reageren op een metz 58 op een nikontoestel als commander, wat redelijk logisch is natuurlijk)
Ik heb wel gemerkt dat de plaatsing van de metz wat moeilijker is, de sb600 geeft precies wat meer speelruimte, je moet echt zien dat het oogje naar de commander gericht is, bij de sb600 lijkt dat minder uit te maken, maar echt zeker ben ik daar niet van, zoveel heb ik er niet mee gespeeld.
verder wil ik nog even opmerken dat bij de af 48 geen voetje komt om de flitser rechtop, of op een statief te bevestigen, dat moet je dus nog even apart bijkopen.
Ik vind de bediening van de metzflitsers niet fantastisch gebruiksvriendelijk, maar het is functioneel. Ik zou graag zeggen dat de nikons het hier beter doen, maar eerlijk gezegd vind ik die dinge toch ook niet meteen erg duidelijk. De sb900 zou hier beter zijn, maar die heb ik nog niet vastgehad.
Een wat uitgebreidere bespreking van de modellen komt later nog wel.
Nog vragen? Shoot!
[
Voor 1% gewijzigd door
Teun_2 op 09-06-2010 14:26
. Reden: typos ]