Ah, als we het toch hebben over daypacks, zal ik mijn nieuwe Tamrac Adventure 9 maar eens opgooien.
Ik zocht sinds ik ipv met de auto nu op de scooter naar mijn werk ga, een goede rugzak. Primair voor werk, wat betekend dat ik dagelijks o.a. een laptop meezeul.
In mijn huidige rugtas (Lowepro CompuTrekker AW) past alleen mijn eigen 12 inchje, maar niet mijn werklaptop (15,4 inch met webcam, dus "dikke rand").
Ook wilde ik de mogelijkheid om mijn fotospulletjes mee te nemen, voor onderweg en dagjes uit.
Nu moet ik op voorhand zeggen dat niet alles uit de Lowepro 1 op 1 in de Tamrac past, maar dat hoeft ook niet, het gaat om de primaire zaken met genoeg extra voor het geval dat.
tijd voor een plaatje (sorry voor de "whipe-em-all-out" flits

).
1.
De tas in zijn geheel.
Tas ziet er stevig uit, vergelijkbaar met de Lowepro kwaliteit. Goede ritsen, mooie waterafstotende rits bij het laptop compartiment. Formaat valt me mee. Hij oogt (en is het ook) iets smaller en hoger dan de Compu AW.
2.
Foto compartiment opengeklapt.
De ruimte voor foto spullen is ruim te noemen. Op de foto zit er in: Canon 350d (gripped) met 60mm macro mounted, 70-200L 4, 430EX, kitlens, omnibounce (op kitlens), battery-pack voor grip, image-tank, paspoort

en ruimte voor mijn 50/1.8 of 28-105 over. Met een iets andere indeling, welke goed naar wens is te maken, kan er wat geschoven worden voor bijv. een lange prime o.i.d. Ook kun je prima "stapelen", zo past er makkelijk een 2e 70-200 bovenop de eerste. Even om de diepte aan te geven, welke fors is. De tas is veel dieper dan de CompuAW.
Handig zijn ook de bergplekken voor CF/Penlites. Deze hebben een vast label (rood) welke je ervoor kunt plaatsen om aan te geven welke leeg c.q. vol zijn.
Verder zit het fotodeel dicht met een rits (2 zippers) en daarnaast met 3 !! snelsluitingen. Het nut van de snelsluitingen ontgaat me een beetje, maar ALS de rits er mee ophoud zitten ze er dus..
3.
Close-Up cameradeel
geen verder commentaar.
4.
Daypack gedeelte.
In het daypack deel is voldoende ruimte om het e.e.a. mee te nemen voor een dagje uit. Het is niet supergroot, maar zoals je op de afbeelding kunt zien, past het nodige erin. Handig is het etui wat in dit deel is aangebracht (losneembaar) voor al die irri kabeltjes e.d.
Jammer is dat er geen steekvakjes zijn aangebracht.
5
Laptop compartiment
Laptopvak is prima gepolsterd met dik schuimrubber, zodat het tegen een stootje kan zonder je tft meteen te verknallen. De toegang aan de zijkant van de tas bevalt me prima. Mijn Acer Travelmate 6460 past er ruim in en volgens Tamrac past er tot 17 inch in, hoewel je dan wel moet bezien of dit echt zo is. Tamrac geeft een Macbook 17" op en die is nogal klein voor een 17". Let dus goed op de maten voordat je besteld.
Minpunt van het laptopvak is wel dat er hier geen snelsluiting (als extra veiligheid) is aangebracht. Als het wel op het fotodeel is gedaan, waarom dan niet hier?
6.
Draagriemen en zo
De draagriemen vind ik persoonlijk zeer goed. Goede steun en verdeling van het gewicht.
Voor mij lijkt (hoewel nog geen dagtochten mee gemaakt) de heupgordel op de juiste hoogte te zitten. Verder kan ik hier niet veel over zeggen, behalve dat dot nogal persoonlijk is. Voor de 1 zal het heerlijk zijn, voor de ander kan het een kwelling zijn. Zelf beoordelen dus.
Zow, veel plezier met je nieuwe tas, welke het ook mag worden!