Hebben jullie dit nu ook? De laatste tijd ben ik een beetje Mario/Zelda/Metroid-moe aan het worden. Als ik kijk naar de aangekondigde 1st party games voor de Wii dan hebben die allemaal dat typische nintendo-smaakje met alle bekende franchises vertegenwoordigd. Spellen die goed in elkaar zitten en in de eerste plaats op spelplezier ontworpen zijn; niets mis mee.
Als je me echter zou vragen wat ik vanuit een artistiek of vernieuwend oogpunt de topgames van de afgelopen generatie vind dan waren die bijna allemaal op de PS2 te vinden en nauwelijks op de gamecube. Ik noem een Katamari Damacy, Ico, Shadow ot the Colussus, REZ, Okami....Eigenlijk zit ik helemaal niet meer zo hard te wachten op een nieuwe Zelda of Mario, hoe goed uitgewerkt ook.
Daar heb ik dus goed de balen van. Want als ik zie waar Nintendo op inspeelt met de Wii dan vind ik dat helemaal fantastisch. Geweldig dat ze focussen op gameplay, gewoon een spelcomputer willen maken voor een redelijk prijs ipv een peperduur mediacentrum en niet schermen met allerlei misleidende specs.
Neem nu Sony: (WTF??

'Realtime weapen change!!!!, Riiiiiiiiidge Racer!!!!!!1111, E600!!!) Wat een stelletje ongelooflijke debielen hebben ze daar bij de marketing en R&D rondlopen! En wat wordt er ongelooflijk veel glashard gelogen op die persconferenties. En dan Blue Ray: wordt alleen maar toegevoegd om Sony's eigen format the pushen en totaal niet vanuit het oogpunt om een betere spelcomputer te maken.
Wat is het toch ontzettend jammer dat als je spellen van bepaalde (met name Japanse) software ontwikkelaars wilt spelen je aangewezen blijft op Playstation.
Ik hoop dat de Wii een stuk betere 3rd party support krijgt dan de cube zodat je voor de echte toppers niet alleen maar op Nintendo's eigen studio's aangewezen bent.